القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المشرحة1_2_3_4_5 جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات


رواية المشرحة جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات 


#المشرحة

#الجزء_الاول


انا عصام محمد، 28 سنة، تخرجت من كلية الطب، شغال دكتور تشريح يعني تخصص تشريح جثث الموتى مش يحب أن يستهزأ بعملي زي ما انتم عارفين ناس كتير بتخاف من لمي يسمعوا سيرة المشرحة او الموتي بمعني تاني ومكنش بيدخل دماغي خرافات الناس علي المشرحة والعفاريت والكلام دا وانه مكان خطير واستيقاظ الموتى وانتقام الارواح والكلام اللي بيتقال دا 

المهم من حكم الشغالنة دي إن المشرحة مينفعش إنهاتكون فاضية على الاقل دكتور الصبح ودكتور بليلعشان الحالات اللي كل يوم بتيجي منهم اللي بيموت في المستشفى ومنهم اللي بييجي من برا مقتول أو غرقان أيًا كان سبب الوفاة مش بيفرق اوي معايا زي ما بيقوله كلها موته

 من حسن الحظ كان معايا دكتورة اسمها هاله هشام كانت معايا في الكلية وفي نفس التخصص ولمي اتخرجنا اشتغلنا مع بعض في نفس المستشفي كنت ببدل معاها هي وردية الصبح وانا وردية بالليل المشرحة كانت في مبني منفصل برا المستشفي

الجو بالليل في المشرحة بيبقي عامل زي الصحراء هدوء صمت مفيش اي معني للحياة انا والجثث وبس 

الشغل عبارة عن إني بطلع الجثة من الثلاجة وأعرف معلومات عن المتوفى أو المتوفاة، وأبتدي أشتغل وأشرح الجثة، وبعد ما أخلص بكتب تقرير عن الجثة وبحطها تاني في التالجة إحساس صعب إنك تبقى واقف قدام ميت، إنسان زيكعبارة عن جثة هامدة، اللي أنا وأنت وكل الناس هنبقى زيها كدا في يوم من الايام، ومادة الفورمالين التي تعتبر من أشهر المواد الكيميائية التي لها استخدامات عديدة من أهمها بتتحط على الموتى لحفظ الجثة ريحتهابتدوخ وبتهيج العين، وأحيانًا بتسبب الاغماء، طبعًا دا لو دكتور لسا مستجد في هذا التخصص، بعد كدا الواحد بيتأقلم مع الواضع، بصراحة الدكتورة هاله دكتورة محترمة وجميلة وأعرفها من زمان يعني زي ما أنتوامعتقدين دكتور ودكتورة في نفس التخصص ونعرفبعض من أيام الكلية أعجبت بيها، وحبيتها، واتجوزنا ولسه مستمرين في الشغل مع بعض هي الصبح وأنا بليل و زي ما قولتلكم فترة الليل في المشرحة أصعب بكتير من الصبح خصو ًصا الصمت الرهيب اللي بيعم المكان بليل عشان كدا كنت بحب اشغل اي موسيقة جنبي عشان تعمل اي دوشه في المكان وخلاص في يوم تعبت فجأة، فاضطريت إني آخد إجازة اليوم دا، وكنت على اتصال مع حارس المشرحة اسمه سيد قولتله إن أي جثة تيجي تتحط في الثالجة لحد ما آجي تانييوم واليوم عدا من غير اي مشاكل و روحت أنام ول



ولكن تليفوني رن بليل 

كانت الساعه حوالي 2 بليل وكان سيد حارس المشرحه 

دكتور عصام . السلام عليكم 

سيد تعال بسرعه يا دكتور عصام تعال حالا 

دكتور عصام في ايه    سيد تعال بسرعه وانت هتفهم كل حاجه الخط قطع فجأه فضلت اتصلت ليه مبيردش في الوقت دا مراتي صحيت عاصم في ايه  ؟ فيه حاجه حصلت حكيت لها اللي حصل .وقولت لها هلبس وهروح الشغل اشوف في ايه بس قبل ما انزل هوا انتي النهارده في المشرحه الصبح في حاجه حصلت 

قالت لي زي كل يوم جثث جديده بتيجي المشرحه عادي يعني بس ......

عصام  بس ايه 

هاله  النهارده كان فيه ناس جايبين جثه بس الناس كان باين عليهم أنهم متوترين جدا وتحس أنهم عايزين يخلصوا من الجثة بأي طريقه والجثه نفسها كان شكلها غريب 

عصام  غريب ازاي  

هاله مش عارفه هو غريب عصام خلاص يا حبيبتي مفيش مشكله نامي انتي وانا هروح اشوف  في ايه وابقي اكلمك متقلقيش وفعلا نزلت علشان أروح اشوف في ايه ولما وصلت المشرحه كانت الصدمه لقيت سيد حارس المشرحه فاقد الوعي وواقع علي الأرض برا المشرحه روحت جريت عليه وحاولت افوقه لحد مافاق بس كان منهار تماما وبيترعش وبيهلوس ويقول هنموووت مش هتسيبنا 

عصام هو مين إلي مش هيسيبنا يا سيد ؟

سيد هيا    عصام هي مين 

سيد الجثه



#المشرحة

#الجزء_التاني


هنمووت مش هتسيبنا.

عصام:هو مين اللي مش هيسيبنا يا سيد؟ 

سيد: هي 

عصام:هي مين

سيد:الجثة

وبعدها شاور علي المشرحة قولتله تعالي ورينا الجثة دي دخلنا المشرحة لقيته شاور على درج من أدراج ثلاجات المشرحةروحت فتحت الدرج، ولكن الدرج فاضي و في نفس الوقت اللي فتحت فيه الدرج وملقتش حد سمعت صرخة سعيد و هو بيقول: والله كنت في الدرج دا انا حاطه بإيدي هنا، والله كان هنا

الجثة دي مش هتسيبنا دي ملعونه فضلت أهدي فيه طبعًا وفتحت باقي الادراج كلها لحد ما لقيت الجثة اللي هي جت النهاردة 

عصام: هي دي الجثة

سيد:اه هي جت هنا ازاي 

فضلت أهدي فيه و لما هدي قولت له

عصام:احكي لى إيه اللي حصل بالظبط؟

سيد:أول ما جيت عشان أستلم ورديتي لقيت ناس جايين ومعاهم جثة وباين عليهم إنهم متوترين ومش طبيعيين وعمالين يتلفتوا يمين وشمال، ودخلوا المشرحة والدكتورة هالة كانت موجودة  المهم أنا رفعت الغطا من على وش الجثة كان منفوخ و كان لونه ازق  وعينيها مفتوحة علي الاخر و وسعه

بطريقة غير عادية كأنه شاف حاجة فزعته قبل ما يموت 

ولما سألتهم عن سبب الوفاة وكدا محدش رد منهم غيرواحد، وقال:منعرفش احنا دخلنا عليها وكانت كدا

المهم خليته مضئ علي تسليم الجثة و الدكتورة هاله مشيت انا غطيت الجثة تاني ودخلتها الثالجة لحد ما حضرتك تيجي وطلعت برا المشرحة قعدت على 

الكرسي أشرب شاي، ومشغل الراديو، أهي حاجة

تونسني لحد ما الوردية تخلص ولكن من ساعتها بدأت تحصل حاجات غريبة. 

دكتور عصام: حاجات غريبة زي اي

سيد: كنت قاعد بسمع في الراديو وفجأة النور قطع! 

و دا غريب ومش من الطبيعي إن النور يقطع في 

المشرحة عشان الثلاجات والجثث بس الغريب إن النوركان قطع في المشرحة بس! كنت شايف من ضوء جاي من المستشفى قولت يمكن فيه مشكلة هنا ولاحاجة وقولت أروح أتصل بالصيانة بسرعة اتصلت و كلمتهم و لكن اللي قطع حديثي صوت حد بيخبط جواالمشرحة قولت لنفسي  إيه دا؟ دا بجد ولا تهيئات استجمعت كل قوتي و شجاعتي ودخلت المشرحة بس الصوت لسه مستمر مشيت وراء  الصوت كان جاي من درج من أدراج الثلاجة فضلت متابع مصدر الصوت لحد ما وصلت عند درج

معين كان نفس الدرج اللي أنا حطيت فيه الجثة من شوايةمعقولة تكون لسه عايشه الصوت لسه مستمر أول ما حطيت إيدي على باب التلاجة الصوت وقف، أنا واقف متجمد وخايف أفتح التلاجة مفيش اي قوي اني اعمل الخطوة اللي جايه و فجأة باب


#المشرحه 

#الجزء الثالث

أول ما حطيت إيدي على باب التلاجة الصوت وقف، أنا واقف متجمد وخايف أفتح التلاجة مفيش اي قوي اني اعمل الخطوة اللي جايه و فجأة باب التلاجة فتح لوحده وخبطني في وشي من عزم الخبطة أنا وقعت على الارض فاقد الوعي أو شبه فاقد الوعي 

عصام:يعني اي شبه فاقد الوعي دي

سيد: يعني لما وقعت كنت فاقد الوعي بس في نفسالوقت كنت حاسس بكل حاجة حواليا، كنت سامع صوت رجلين ماشيين على الأرض وبيقربوا مني وفجأة حسيت بنفسي وأنا بتسحب أيوا والله العظيم حدبيسحبني من على الارض بعد كدا أنا محستش بأيحاجة غير لما فوقت ولقيت نفسي برا المشرحة وحواليابتوع الصيانة بيقولوا لي مالك مردتش أحكي لهم احسن يقولوا عليا مجنون

قولت لهم يمكن تعبت فجأة و وقعت قالوا إن مفيش عطل والانوار والكهرباء شغالين زي الفل اهو المهم هما سابوني ومشيوا، بعد كدا أنا اتصلت بيك عشان أحكيلك انت مصدقني يا دكتور عصام صح انت شغال من زمان وأكيدعارف إن فيه حاجات بتحصل في المشرحة صح انا مش مجنون والله دا اللي حصل

عصام:مصدقك امشي انت دلوقتي روح ارتاح وكل حاجة هتبقي كوايسه 

بصراحه أخدته على أد عقله ولكن أنا مدخلش دماغي كلامه خالص وقولت ممكن يكون تعبان شوية وبيتهيئ له

سيد:لا انا هقعد برا وأشغل قران وانت موجود اهو مفيش حاجة هتحصل تاني مش كدا

عصام:اكيد طبعا مفيش حاجة اتحصل اطلع انت بس اعمل كباية الشاي بتاعتك الحلوة دي وانا هطلع الجثة عشان ابدأ شغلي سعيد اول ما سمع سيرة الجثة طلع يجري الي برا وانا جهزت كل حاجة وبدأت اطلع الجثة و بدات تشريح وشغلت المزيكا اللي بحبه و ابتديت أشيل الغطا من على جسمه بس لما شيلت الغطا ومن خبرتي كدكتور إن الجثة دي مش طبيعية  ملامح وش الميت وعينه المهم وأنا بشرح الجثة وفتحت بطنها اول حاجة عشان أعرف هل سبب الموت سموم  اللي أدى إلى موتها كان الغريب إن كان فيه مادة لونها أسود شبه سائلة كانت في أنحاء جسمها حتي في الدم والامعاء و لفت انتباهي إن درجة حرارة جسم المتوفى معتدلة مش زي أي جثة بتكون الدرجةمفيش وجسمه بيبقى متلج فضلت أفكر ازاي الجثةدي درجة حرارتها كدا وهي عدى عليها وقت كبير في التلاجة قطع تفكيري صرخةسيد سيبت اللي في إيدي وخرجت لقيت سيد واقف متخشب مكانه وبيشاور على حاجة برا أنا مش شايفها وقال 

سيد:الجثة صحيت الجثة صحيت 


#يتبع



#المشرحة

#الجزء الرابع 


سيد:الجثة صحيت الجثة صحيت 

بصيت له وقولت

عصام: سيد أنت تعبان صح روح ونام كويس وتعال بكرا هتكون فايق قالي والله العظيم الجثة صحيت أنت مش مصدقني ليه وأنا قاعد لقيت باب المشرحة بيتفتح قولت ممكن تكون أنت جاي أقوموالصدمة لقيت نفس الشخص اللي المفروض هو ميت 

وأنت بتشرحه جوا كان شكله وحش اوي كان بيبص لي بكل غضب وشر و أنا متجمد مكاني مش قادر اتحرك حاولت أنادي عليك معرفتش فجأة قرب مني

وقالي انتظر موعد موتك فقط اقترب بعدها كمل حركة و مشي و لما صرخت لقيتك طالع وهو كان اختفئ

عصام: ازاي يعني الكلام دا وأنا شغال في إي جوا 

دلوقتي تعال أدخل أوريك الجثة تعال أهيه يا عم

الجثة أهيه

 اي دا! الجثة فين؟ الجثة مكنتش موجودة قربت من السرير لقيتها الجثة واقعة على الارض الجانب التاني حاولت أبين لكريم إن الموضوع عادي وإن ممكن تكون الجثة وقعت عادي عدلت الجثة وشيلتها وقولت لسيد روح أنت دلوقتي وتعال بكرا فعلا سيد مشي وفضلت لوحدي مع الجثة وأنا قاعد أفكر في كلام سيد و ازاي الجثة وقعد من علي السرير و دا مستحيل يحصل وكمان درجةحرارة الميت غريبة كأنه عايش مش ميت فضلت أفكر لحد ما شكيت إن كلامم سيد صح وإن الجثةدي فيها حاجة بس بعدها بدات ارفض كل الكلام دا انا دكتور ازاي اصدق حاجة زي كدا بدات اجمع تركيزي مرة تاني عشان اكمل تشريح بس افتكرت تلفوني اللي كنت مشغله هو ازاي مش شغال مسكت التلفون وحاولت اشغل المزيكا تاني بس مفيش صوت راضي يطلع من التلفون بدات اخبط علي التلفون عشان يشتغل فجأة صوت صرخه اللي خرج وبعدها النور قطع انا في الوقت دا جريت لبرا وفضلت واقف مش مستوعب ولا مصدق اللي حصل كدا اكيد في حاجة غريبة اتصلت بمراتي وقولتلها متروحيش المشرحة تاني اليومين دول خدي إجازة

 قالت لي:في اي

قولت: هحكي لك بعدين المهم اسمعي الكلام دلوقتي

قفلت معاها وفضلت قاعد مكاني برا لحد الصبح لمي جه الحارس التاني اخده ودخلنا المشرحة رجعت الجثة في درج التلاجة وقولته اياك تدخل المشرحة لوحدك مهما سمعت ولو جثة جديدة شوف حد يدخل معاك ماشي قال تمام يا دكتور

ورجعت البيت وانا حرفيا فاصل وتعبان نمت محستش بحاجة خالص من كمية الارهاقوالتعب بس حلمت حلم غريب أوي حلمت بشخصكان طبيعي جدًا بس الغريب إنه نفس الجثة اللي أنا كنت بشرحه كانت واقفه وبدأت مالمحها تتغير وكأنها بتتكلم مع حد أنا مش شايفه الشخص التاني دا كان وشه



#المشرحة

#الجزء_الخامس 

وبدأت مالمحها تتغير وكأنها بتتكلم مع حد أنا مش شايفه الشخص التاني دا كان وشه بيتنفخ تدريجيًا ويزرق وكان بيطلع من فمه

نفس السائل الاسود اللي لقيته في جسم الجثة اللي كنت بشرحها ومع كل دا كان بيبتدي يظهر قدامه كائن بشع مفزع كان ماسك رقبته بيخنقه مالمح الشخص دا اتغيرت لحد ما اتحولت الي سيد حارس المشرحة

قومت من الحلم دا مفزوع وكل اللي بفكر فيه أطمن علي سيد حاولت 

أتصلت بيه كتير  مكنش بيرد لبست ونزلت عشان 

أروح له البيت أطمن عليه وصلت بيته وطلعت خبطت على باب الشقة ورنيت الجرس كتيو و محدش رد لحد ما جاره اللي ساكن قدام شقته فتح الباب وقالي فيه حاجة يا بني

قولت له آسف على إزعاج حضرتك هو سيد مش 

موجود ولا اي

قال لي:سيد مجاش من امبارح يا بني

نعم هيكون راح فين يعني نزلت وأنا في دماغي إن سيد في خطر ولازم أنقذه دا لو لسه محصلهوش حاجة لحد دلوقتي بس أدور عليه فين قولت يمكن راح المشرحة روحت المشرحة أدور عليه ملهوش أي أثر طلعت أتصل بيه لقيت جرس ومش بيرد برضو 

لحد وانا بتحرك بالصدفة سمعت صوت لمي بدات اركز دا صوت تلفون بيرن مشيت وراء الصوت كان جاي من جوا المشرحة كملت لحد ما لقتني واقف قدام نفس الدرج اللي حطيت فيه الجثة الصبح وقفت وانا مش عارف اعمل اي افتح الدرج ولا لا رنيت تاني الصوت رجع بكدا اللي جوا التلاجة دا تلفون سيد يا رب يكون التلفون بس مسكت الدرج وبدات افتحه ومن الصدمة انا رجعت لـ وراء و وقعت وانا بصرخ دخل عليا الحارس التاني جري سالني في اي شاورت علي الدرج بص اول ما شاف الجثة اللي كانت لسيد بس بنفس موصفات جثة امبارح ونفس السائل الاسود اللي انا مش عارف اي هو صرخ وطلع يجري وانا واقع مش قادر اتحرك طبعا الكل جه و الشرطة وتحقيقات ومحدش وصل لحاجة في اخر اليوم كنت راجع البيت وانا سايب جثة سيد جنب الجثة الملعونه دي روحت البيت وأنا غرقان في التفكير إي علاقة الجثة ب الحلم وموت سيد ذنبه اي يحصله كدا والجثة دي بتاع مين و اي اللي ممكن تعمله تاني من كتر التفكير  نمت وحلمت اني في المشرحة وانا واقف ونفس الجثة او الست دي واقف ورايا بصيت في الحلم انا اتحركت زي ما اكون منوم مغناطيسي وخرجت من المشرحة والجثة ورايا لحد ما وقفت برا كان الجو ليل والقمر مكتمل والمنظر مرعب بعدها الجثة جت وقفت قدامي وقالت الخلاص والا تستكون انت القادم وهي بتقول كدا فجأة لقيت الكائن


تكملة الروايه من هنااااااا 


الرواية كامله من هناااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع