القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حكاية مسك الباب الثاني عشر والثالث عشر 12_13بقلم نورهان اشرف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



رواية حكاية مسك الباب الثاني عشر والثالث عشر 12_13بقلم نورهان اشرف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


حكايه_مسك #الثانى_عشر   بقلمى_نورهان_أشرف  


كان ينزل من على الدرج وهو يجر الحقيبه الخاصه به فوالده قد طر_ده من المنزل وهو لان يصمت عن ذلك ولكن يجب عليه ان يهدأ ويعيد ترتيب أفكاره مره اخرى لكى يكسب تلك الجولة مع والدته نظر الى تلك الجالسه على الأريكة وتبكى بكل قوه اقترب منها ونظر إليها بطرف عينيه وهو يقول:لو فكرتى تخرجى من البيت ده هتكوني عملتى معايا واجب كبير جدا لان ساعتها  هتيجى لحد عندى برجلك 


نظر له محمود بغضب:انت بتهد.دها يا حيوان وانا واقف 


نظر له مراد بهدوء وهو يقول:انا مش بهد.دها انا بعرفها 


قال ذلك وخرج من الفيلا حتى دون أن يودع ابنته الوحيده 


ام عن محمود نظر لها بجدية وهو يغمغم بهدوء:اهدى يا بنتى متخافيش انا هحل كل حاجه 


جلست فريده تحت أقدامه وهو تقول :ارجوك ابو.س ايدك انجدنى منه انا مش عارفه انا غلط فى ايه عشان يحصل معايا كدا 


نظر لها محمود بهدوء وهو يقول:طب هعمل كل اللى انتى عاوزها بس اهدى بس برضوا مش هقدر انى اخرجك من هنا لانى متاكد انك لو خرجت من هنا ابنى مش هيعمل حاجه غير ان هو يدمرك وممكن يخطفك انا عاوزك انتى تهدى


نظرت له فريده ببكاء:طب امى أثبت ليها ازاى انى متجوزتش من وراء ضهرها انا اصلا اتفضحت فى الشارع لم يجى ناس من المحكمه عشان يخدونى بيت جوزى الى انا اصلا مش متجوزه ابنك دمرنى ودمر حياتى 

نظر لها محمود بأسف وهو يقول:طب اهدى يا بنتى وانا هشوفلك حل اكيد فى حل 


قطعه صوت جميله وهو تقول:الحل الوحيد ان امها تيجى تقعد معانا هنا لان مش هينفع تخرج من هنا


حرك محمود راسه بهدوء وهو يقول:يبقا هاتى يا بنتى عنوان بيتكم وانا هبعت حد يجيب والدتك وان شاء الله خير 


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


ام عن حسام كان فى وادى اخر فهو قد ذهب إلى المشفى لكى يلتقي مع الطبيب المتخصص في تلك انواع من العمليات 

حسام :يعنى ممكن نعمل العمليه دى على الشهر الجاي 


الطبيب بجدية:طبعا انت حضرتك حاله الحيوانات عندك كويسه جدا ممكن نعملها دلوقتي بس احنا برضوا لازم نشوف المدام لان لازم نتأكدا من حاجات و نطمن برضوا على حالاتها


حسام بهدوء:تمام وانا هشوف يوم واجبها لحضرتك بس عاوزين نقولها ان احنا بنعمل تحليل عاديه عشان نطمن عليها مش اكتر من كدا ثم أكمل بتأثر اصل انا مش حابب احرجها ومش حابب ازعلها لان اهم حاجه هي عندى 


الطبيب بهدوء:ربنا يخليكم لبعض وان شاء الله ربنا يرضيكم 


بعد مرور نصف ساعه كان يخرج من المشفي بعد أن أنهى كل شيء يظل فقط التحليل الخاصه بمسك 


ولكن قطعه اتصل من صديق له :ازيك يا حس


حسام بابتسامه :ازيك انت يا حسين عامل اى


حسين بجدية انا الحمدلله بخير انا متصل بيك عشان انا بعتلك فويس حد اتصل بمسك قالها كلام غريب 


حسام بابتسامه لعوب :تمام يا حبيبي تسلم 


قال ذلك وهو يغلق الهاتف مع حسين ويسب  مازن بافظع الشتائم فهو يعلم ان صديقه لا يحب دائما أن يكون من نصري الحق ولكن هو يعرف دوائه جيدا ولكن اخرجه صوت هاتفه يعلن عن اتصل من مسك نظر الى الهاتف بابتسامه ورد عليه وهو يقول: اى يا روحى عامله اى جهزه يا عروسه 


مسك بتوتر :حسام انا ......


حسام بابتسامه لعوب:انا الى مش مصدق نفسي انك هتكون مراتى انا بحبك اوى يا مسك ومش عاوز حاجه فى الدنيا غير انك تكونى معايا 


مسك :حسام ارجوك اسمعنى 


حسام انا اللى عاوزك اسمعنى اوعدك يا مسك أنك مش هتلاقي حد يحبك فى الدنيا دى قدر


مسك :حسام انا عاوزه اعرف حاجه اشمعنا انا 


حسام بهدوء:يمكن لانى بحبك من اول ما عينى شافتك مسك انا عارف انك متوتره بس انا بموت فيكى وانتى هتكون مراتى و بتاعتى انا عاوزك تسيبي نفسك ليا 


مسك بتوتر:خايفه


حسام :اوعى تخافي وانا معاكى 

قاطعه صوت هاتفه الاخر  برنات متتاليه تحدث بهدوء وهو يقول مسك انا هقفل دلوقتي هكلمك بعدين اغلق الهاتف حتى دون ان ينتظر ردها واجاب على الهاتف الاخر وهو يقول :ايه فى ايه عمال ترن ترن ايه اللى حصل ؟؟؟


يا باشا ابوها عرف مكانها 


توسعت اعين حسام بصدمه ايه ؟؟؟؟


يتبع ......



حكايه_مسك #البارت_الثالث_عشر  بقلمى_نورهان_أشرف

#✨ 


مرت الايام بهدوء ولم يحدث شئ جديد كل واحد فى حياته يحاول أن يفكر فى حل فى تلك المشاكل التى تحاوطهم فى كل تجاه ف مراد يحاول أن يجد حل فهو يعلم ان أخطأ ولكن غروره يمنعه أن يعترف بذلك لا بل إنه يري أنه افضل انسان لا والاكثر من ذلك أنه لم يفعل شئ خطأ ام عن حسام يفكر كيف له أن ينهى كل شي قبل أن يصل حسين الى مسك فهو لا يريد شئ سوي أن ينفذ كل ما يريد دون ان يصنع اى شوشره او ضجه ام عن مسك كنت تقضي أوقاتها فى احلام اليقظه تحلم كيف لها ان تعيش حياه سعيده مع زوجها المصون لا تعرف أن كل هذا سوف ينقلب راس على عقب ام عن فريده كنت تقضى ايامها فى بكاء مرير  تندم على كل ما فعلته فى حياتها 


كنت تجلس مسك امام يسريه التى تنظر لها بحب وهى تقول :بصي يا مسك انتى يمكن مش بنتى ويمكن انا مش امك اللى جبتك بس انا امك اللى ربتك انا امك إللى كنت معاكى فى أول يوم مشيتى فيه


مسك بعشق :وانا عارفه كدا يا ماما وربنا يعلم انى بحبك وانى فعلا بحس انك امى انا لو كنت بتمنى انى اكون بنت حدا اكيد الحد ده هيكون انتى انا معرفش انا بنت حلال ولا حته حرام بس اللى اعرفه انى بنتك انتى


مسحت يسريه على راسها بحب وهى تقول :اوعى تقولى الملامه دى تانى انتى بنت حلال وانا متاكده من كدا لان انتى زراعه طيبه يا مسك قالت ذلك واخذت مسك فى حضنها وهى تقول:بصي يا مسك انتى بنتى وانتى حياتى كلها ربنا يعلم انى محستش بالامومه غير معاكى انا ربنا حرمنى من نعمه الأطفال لكن بعتك ليا وعشان كدا لو جوزك خدشك خدش بسيط تعالى ليا يا بنتى اوعى تقولى انى مليش أهل لا انا امك وهفضل امك لحد اخر يوم فى عمرى


مسك بحب :ربنا يخليكي ليا يا امى بجد انا بحبك اوى


يسريه بحب :وانا بموت فيكى يا قلب امك


دخلت حياه الى الغرفه وهى تقول:اى ده بقا خيانه دى ولا اى 


يسريه بحب :اهى جت المجنونه التانيه 

ام عن حياه دخلت داخل احضان يسريه بعشق


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ام عن جميله جلست تفكر ماذا سوف تفعل فى فريده نظر لها محمود بسخريه وهو يقول :مالك يا جميله بتفكر فى ايه 


جميله بسخرية :هنعمل ايه مع فريده انا مش عارفه 


محمود بسخرية: مش ابنك قال إن هى مراته هتفضل مراته وبكرا فى فرح حسام هتقولى للناس كلها انها مراته 


جميله بجديه:تمام بس فين جوزها واتجوزت امتى دى كلها أسئله ممكن حد من قرايبنا  يسالوها


نظر لها بسخرية:عادى ابنك على طول مسافر وده حاجه مش جديده ومعملناش فرح ايه يا سياده المحاميه 


حركت جميله راسها وهى تقول :انا مش عارفه عيالك بيعملوا فينا كدا ليه


محمود بسخرية:هتعملى اى بقا مفيش حل عندك غير انك تحلى مشاكل عيالك 


جميله بهدوء :انا هنام لان بكرا يوم طويل 


محمود :لسه اللى جاى هيكون اصعب


قال ذلك وجلس يفكر فى القادم


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

كان يجلس محمود على الفراش ينفخ دخان سجارته فى الفراغ فهو قد أجزم أنه سوف ينفذ كل ما يريده غدا فهو لان يصمت أكثر من ذلك


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


فى صباح اليوم التالى استيقظت مسك لكى تذهب الى الكوافير لكى تبدا حياتها الجديده 

مر اليوم عليها من مسكات و اشياء العروس فاخر تريد أن تصبح فاتنه فى اعين زوجها تريد ان تكون فاتنه الجمال


ام عن حسام فهو بنسبه له يوم انتصار ليس اكثر من ذلك كان ينتظر الوقت لكى يمر بسعره لكى يكتبها باسمه  لكى تكون له حان وقت ان يذهب ويأخذها من الكوافير 


خرجت مسك من الكوافير وهى تنظر إلى ذلك الذي كان يقف بجانبها بكل عشق و حب 


ام عن حسام كان ينظر لها بابتسامه بارده 

ذهبوا إلى القاعه لكى يقضوا ذلك الفرح الذي لا قيمه له بنسبه لحسام 


ام عن فريده عندما رأت مسك بذلك الفستان التى كنت تحلم به جلست تبكى وخرجت من القاعه لا تريد أن ترى ذلك الفرحه فاخر كنت تحلم بفرح كاهذا خرجت تشتم الهواء فى الخرج وهى تحاول أن تخفف عن نفسها ولكن فجاه شعرت باشياء ي


انتهى  الفرح وذهبت مسك مع حسام بكل سعاده 


دخلت بذلك الفستان الابيض وهى تشعر بفرحه وخوف فرحه لانها مع حسام ذلك الحبيب الذي أتى لها نجده من الله لكى يضمها بين أحضانه ويغرقها فى بحور عشقه و خوف من تلك الليله التى هى اول ليله فى حياتها كزوجه دخلت إلى المرحاض لكى تحضر نفسها له فهو عشقه الوحيد بعد مرور خمس دقائق خرجت من المرحاض وهى ترتدى قميص من ألوان الابيض وجدت حسام يجلس على الأريكة وهو يضع قدم على آخرى ويدخن تلك السيجاره وينظر إلى الفراغ نظر الى مسك التى تجلس على الفراش وتفرك يدها بتوتر


حسام :متخفيش انا مش هقرب منك اصلا


نظرات له مسك بستغراب وهى تقول:ايه؟؟


حسام بجدية :بصي يا مسك عشان تبقي عارفه الموضوع انا متجوزك رحم للايجار مش اكتر من كدا حتى انى مش عاوز المسك اصل الصراحه اقرف المس واحده أهلها رموها فى الملجأ ومعرفش هل هي بنت حر*ام ولا اى


نظرات له مسك بصدمه و.....

 

ياترى ايه رد فعل مسك ؟؟؟ وايه اللى حصل لفريده ؟

كل ده واكتر هنعرفه البارت الجاى 


#يتبع .....

نورهان اشرف 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع