القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لكنها ابنتي من البارت الاول الي البارت الخامس 1_2_3_4_5بقلم هاجر حسين في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية لكنها ابنتي من البارت الاول الي البارت الخامس 1_2_3_4_5بقلم  هاجر حسين في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 

رواية لكنها ابنتي من الفصل الاول الي الجزء الخامس 1_2_3_4_5بقلم هاجر حسين في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




رواية لكنها ابنتي من البارت الاول الي البارت الخامس 1_2_3_4_5بقينلم هاجحسين في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


#لكنها_إبنتي                                     part 1
ملك... ماما هو خلاص كده ريم هتعيش معانا هنا علي طول
الأم..ايوه ياملك وعايزكي تعمليها كويس من انهارده انتو اتنين اخوات اتفقنا
ملك... حاضر 
الأم وهي ماشيه.. ياحبيبتي يابنتي اتولدتي يتيمة الأب ودلوقتي يتيمة الأم 
ملك..طلعت بره لقت ريم بتلعب بعروستها اللي بتحبها
ملك..انتي بتعملي اي
ريم..حلوه اوي عروستك دي
ملك..انا عارفه انها حلوه بس مش ليكي وياريت متمديش ايدك على حاجه مش بتاعتك
 ريم بحزن مش هتتقرار تاني
 ‏الأم..ملك ملك
 ‏ملك..ايوه ياماما 
 ‏الأم..مالك ياريم زعلانه ليه
 ‏ملك..عماله اتحايل عليها تلعب بعروستي لكن مش راضيه
 ‏ريم بتبص لملك بستغراب 
 ‏ملك..خدي العروسه اهي ولازم تعرفي ان ألعابي هي ألعابك
 ‏الأم..براڨو عليكي ياملك ايوه كده ريم اه بنت خلتك بس دلوقتي انتو بقيتو اخوات
 ‏الأم..هروح احضرلكم العشاء واجي
 ‏الأم قبل ماتمشي متنسيش تدي ريم بجامه حلوه من عندك ياملكوتي
 ‏ملك حاضر ياماما
 ‏ريم..ماسكه اللعبه وبتلعب
 ‏ملك..هاتي ومتلمسيش العابي تاني
 ‏ريم بس انتي قولتي،قدم ماما
 ‏ملك..اوعي اسمعك بتقولي ماما تاني بعدين دي ماما بتعتي انا.....

يتبع
بقلم
هاجر حسين


#لكنها_إبنتي                                    part 2
 ‏ملك..اوعي اسمعك بتقولي ماما تاني دي ماما بتعتي انا 
 ‏الأم... الأكل اهو ياحلوين يلا ياريم عشان  تكلي
 ‏ريم.. حاضر ياماما.. قصدى ياخلتو
 ‏الأم... تعالى هنا ياريم انتى ليه رجعتي تقوليلي ياخالتو
 ‏ريم.. ببرأه عشان انتي فعلا خالتو وعشان ملك متحسش بزعل اني بقولك ياماما
 ‏الأم.. بتاخد ريم في  حضنها ياحبيبتي شوفتي ياملك ريم خايفه علي زعلك ازي بصي ياريم من هنا ورايح انتي هتقوليلي ماما زي ملك وملك مش مديقه بالعكس صح ياملك 
 ‏ملك.. صح ياماما انا مش مدايقه خالص
 ‏الأم.. طب يلا علي النوم عشان المدرسه بكره معلش بقا ياريم هتنامي جمب ملك انهارده لحد مانجيب اوضة نوم تانيه ليكي بكره.... 
 ‏الأم بتمشي وبتسيبهم يكلو وينامو
 ‏ملك.. بتصفيق لا براڨوا خلتيني اوفق انك تندهلها باماما
 ‏ريم.. صدقيني ياملك انا مش عايز حاجه خلتو أمل هي أمك لوحدك
 ‏ملك.. وهتفضل طول عمرها امي انا بس حتي لو قولتها ماما ده ميغيرش الحقيقه وانها امي انا
 ‏ريم.. يتسيب ملك بحزن ولسه هتطلع علي السرير
 ‏ملك.. انتي ريحا فين ده سريري انا انتي هتنامي علي الارض
 ‏ريم... بس ماما قالت
 ‏ملك.. دي اوضتي انا وانا حره فيها خدي 
 ‏ملك بتروح راميه بطانيه في وش ريم
 ‏ملك.. نامي علي الأرض 
في الصباح 
الأم.. ملك ريم.... الام بتدخل بتلاقي ريم نايمه علي الارض 
الأم.. بصوت عالي خلا ريم تصحا من نومها 
ملك انا مش قولت ريم هتنام جمبك
ملك.. ياماما انا قولتلها نامي بس هي اللي نامت علي الأرض
الأم.. الكلام ده صح ياريم
ريم.. باستسلام ايوه ياماما انا اللي قولتلها اني هنام علي الارض
الأم.. كده ياريم ماشي عمتن هترجعي من المدرسه هتلاقي سريرك ودولابك جاهزين يلا دلوقتي عشان تروحو المدرسه متنسوش دي اخر سنه ليكو في ابتدائي عايزه تركيز 

ملك وريم بيروحو المدرسه سوا وبيبقو في نفس الفصل
مي.. ملك ملك مين دي
ملك.. مش حد مهم  يلا بينا علي الفصل
ملك بتدخل الفصل هي وريم
الأبله... الجديده القمر اللي معانا اسمها اي
ريم...اسمي ريم...ريم قدري
الأبله..طب ممكن ياريم تطلعي تحلي المسأله دي
ريم بتطلع وبتجاوب صح والفصل كله بيصقف ليها الا ملك
الأبله براڨو بقاعندنا طالبه متفوقه تانيه في الفصل 

الأبله يلا ياملك دورك 
ملك بتطلع تحل لكنها بتغلط في حاجه بسيطه 
ريم..ولا يهمك ياملك انا ممكن اشرحها ليكي في البيت
الأبله..في البيت انتو اخوات
ريم...لا ولاد خاله
الأبله..طب ممتاز يعني اكفاء طالبتين عندي يبقو قرايب وولاد خاله كمان 
خلاص ياملك ابقي خلي ريم تشرحلك المسأله بما انها حلتها بكل سهول
ملك..بتقعد وهي عماله تبص علي ملك بكره وغيظ
المدرسه بتخلص وملك وريم بيرجعو علي البيت
الأم..بتبقي في الحمام
الأم..غيرو هدمكم ياولاد علي مطلع وخلو بالكم فيه على السفره جزمه ازاز محدش يجي جمبها عشان متكسرش

ملك...مبتنتبهش لكلام امها وبتدخل تزعق في ريم وتزق فيها

ملك...انا مش قولتلك ملكيش دعوه بيا 
ريم..بس انا عملت اي
ملك... متدخليش فيا لا هنا ولا في المدرسه انتي فاهمه
ملك بتروح زقه ريم علي  الارض وبتروح ماشيه وهي ماشيه بتروح خابطه في  السفره والجزمه بتاعت امها بتنزل علي  الارض وبتكسر
ملك... بتنزل تمسك الجزمه في اديها وفي ثواني بتروح رميها علي ريم
الأم بتطلع من الحمام بتلاقي الجزمه مكسور وريم مسكهاوووو..... 
يتبع
بقلم
هاجر حسين   

(ملحوظه) رأيكم يسعدني 


#لكنها_إبنتي                                      part 3
الأم بتطلع من الحمام بتلاقي الجزمه مكسور وريم مسكها
وبرضو ملك بتخلي ريم هي الغلطانه بتمر السنين وبيجي يوم التخرج
فريد... انا جاي الغداء بتعرفي تعملي اكل بقا ولا شكلي هدبس في الجوازه دي
ريم... لا هتتدبس 
فريد.. مش مهم المهم ان دبلتي هتكون في ايدك انهارده
 
في الوقت ده ملك بتبقي بتسمع كلام ريم وفريد 
وبترجع علي البيت وهي بتعيط 

الأم... ملك ملك مالك ياحبيبتي قوليلي في اي
ملك..ملكيش دعوه بيا روحي حضري الغداء والشربات عشان حبيتك ريم خطوبتها انهارده زمانها علي وصول
الأم...في اي ياملك انتي عارفه ان حتي لو ريم معنا وانا بعملها كويس فاعشان هي بنت اختي لكن انتي بنتي الوحيده ومهما حبيت ريم وخليتها تقولي ياماما هتفضلي لكي المعزه والمكانه الخاصه في قلبي وده حقك ياروحي

ملك...بس انتي مبتعمليش كده للأسف انتي ديما مع ريم
الأم..بحده ملك في اي انتي عارفه ان طول عمري مابجيش علي واحده فيكم واللي غلط بيتحاسب 

الأم...قوليلي بس مالك
ملك لوقولتلك هتعمليلي اللي انا عايزه
الأم...قولي ياحبيبتي هو انا ليا غيرك
ملك...فريد انا بحب فريد ياماما
الأم..ملك انتي اتجننتي ده هيبقي خطيب اختك انهارده
ملك بس انا بحبه من ساعة مادخلنا الجامعه 
انا بحبه ياماما انا لو متجوزتوش هموت نفسي
الأم...انتي عارفه انتي بتطلبي مني اي انتي عايزني اروح اقول لاختك تتخلي عن حبها ليكي
ملك...لو عايزه تثبتيلي حبك ليا واني فعلا انا اللي بنتك كنتي هتعملي كده عشان خاطر سعادتي

الأم...انتي عارفه انتي بتطلبي اي اقولها اتخلي عن حبك لأختك
ملك..متقوليش حاجه واتفضلي اطلعي من اوضتي لو سمحتي

الأم..بتطلع وبيبقا علي ملامحها القلق والخوف علي ملك لتعمل في نفسها حاجه

ريم...ماما انا رجعت...ريم بتجري علي أمل وبتروح حضنها 
ريم....مش عارفه اقولك انا فرحانه ازاي مش قادره اصدق ان فريد جاى انهارده وهلبس دبلتو ياه ياماما انا فرحانه اوي

الأم...ريم ممكن تيجي معايا شويه 
الأم بتاخد ريم وبيدخلو الأوضه بتاعت امها

الأم.. ريم لو طلبت منك طلب تعمليه
ريم...مالك ياماما حساكي فيكي حاجه انتي كويسه 
الأم..سيبك مني دلوقتي وردي عليا 
ريم...اكيد ياأمي اللي انتي عايزاه 
الأم...حتي لو طلبت منك انك تتخلي عن خطيبك
ريم...اتخلي عن فريد طب ليه هو فريد وحش ياماما سمعتي عنه حاجه وحشه
الأم..بالعكس فريد بني ادم مسقف ومحترم وعنده شركه ويعتمد عليه 
ريم...اومال بتقولي ليه اني اتخلي عنه ماتقولي ياماما في اي
الأم..انا طلبت منك طلب ولحد دلوقتي انتي مجوبتنيش تقدري تتخلي عن حبك عشان عشان
ريم..عشان اي ياماما
الأم..عشان ملك
ريم انتي بتقولي اي بعدين اتخلي عن فريد لملك ليه
الأم...ملك بتحب فريد من قبل انتي ماتحبيه ياريم من ساعة مادخلتو الجامعه
ريم..بس فريد بيحبيني انا
الأم...بس الأحق بيه هي ملك هي اللي حبيته قبليكي
ريم..انتي سامعه نفسك بتقوليلي اي عايزني اتخلي عن حبي لأختي
الأم...عشان خطري يابنتي ده رجاء ام انا مش هقدر اشوف ملك بتموت قصاد عنيا
ريم..بتموت...
الأم...ملك قالت ان هي هتموت نفسها لو مبقاش فريد معاها
ريم..بنهيار...وانا انا اي المفروض اسيبه عشان ست ملك بتحبه طب انا معاكي هي بتحبه بس فريد مبيحبهاش
الأم...مع الوقت فريد هيحبها
ريم...شيفاكي مقراره كل حاجه
الأم...انا طلبت منك طلب عايزه تعمليه ماشي مش عايزة اوعدك اني مش هقف في طريقك

فجأة الباب بيخبط وبيقطع حديث الأم وريم

الأم..بتروح تفتح الباب 
وأهل فريد بيدخلو وبيقعدو مع الأم

أم فريد...مكنتش متوقعه في يوم من الأيام اني هدخل اخطب لأبني بنت من أمها بس مع اللي شفته مع الوقت وتربيتك لملك والأسلوب الراقي بتاعها حقيقي فعلا عرفتي تربي انا بحيكي علي التربيه العظيمه دي

الأم...بتبقي قاعده مش فاهمه هي ليه بتكلم عن ملك مع انهم جاين لريم

فريد وهو بيقرب علي أمه....
فريد...ماما احنا جاين عشان ريم انا عارف انك بتحبي ملك وودها ليكي وانها بتسأل عنك لكن احنا جين هنا عشان ريم

أم فريد...متفهمنيش غلط انا عارفه ان ابني جاي انهارده يطلب ايد ريم 
بس انا بتكلم عن ملك من اللي شفته منها وسؤلها عني بستمرار فا بصراحه انا متشوقه اشوف ريم اكيد هي بنفس أدب وزوق ملك

فريد...انا عارف اني جاي انا وأمي بس عشان ولدي مسافر الأيام دي بره 
الأم...كفايه زوق ولدتك يابني بعدين انتو تشرفو اي حد

فريد...طب حيث كده اسمحيلي اطلب ايد ريم

ريم بتطلع من الأوضه وبتقف في قصدهم
ريم...انا مش موافقه 

يتبع....
بقلم
هاجر حسين

#لكنها_إبنتي                                      part 4
ريم بتطلع من الأوضه وبتقف قصدهم
ريم...انا مش موافقه
فريد.. انتي بتهزري صح ريم أمي قاعده والمفروض تكون مقابلتك لينا احسن من كده
فريد.. ماما معلش اعزوريها ريم بتحب تهزر
أم فريد... انا عارفه بنات اليومين دول بيبقو خايفين يسيبو بيت أمهم ويروحو بيت غريب
مش صح ياريم 
أم فريد  بتقرب علي ريم ولسه هتلمسها
ريم.. اي ده انتي هتلمسيني ولا اي حاسبي الفستان يكسر
وبتروح زقه ام فريد
فريد.. بغضب ررررررريم انتي ازاي تمدي ايدك على  امي انتي اتجننتي
ريم... صوتك ميعلاش انت هنا في  بيتي 
ملك بتطلع في اللحظه دي وبتروح مكلمه ريم
ملك.. لا مش بيتك البيت ده احنا اللي جبناكي فيه وربناكي من بعد موت خالتي 
أم فريد.. هو ملك وريم مش اخوات
فريد... لا ياماما ولاد خاله
اام فريد.. حقيقي فعلا الفرق بينك وبين ملك فرق السماء والارض 
ام فريد..سامحني يافريد علي اللي هقوله واسفه مره تانيه مدام أمل 
بس انا قبل مادخل البيت ده كنت بتمني انك تكون جاي تتقدم لملك ومع ذلك وفقتك علي اللي اخترتها لكن بعد اللي شفته ده خلتني أتأكد اني كنت غلطانه لما جيت معاك هنا انا ماشيه

فريد...انتي اي اللي حصلك عملتلك اي عشان تهنيني بالشكل ده لو مكنتيش عيزاني كان ممكن تقوليلي كده من غير ما تصغريني وتهيني امي بالشكل ده

فريد...بس انا الغلطان اظاهر اختارت الانسانه الغلط فريد لسه هيمشي 
ريم..ياريت تاخد شوية الحاجات اللي جيبهم معاك عشان ميشرفونيش 
فريد..معاكي حق عشان الحاجه دي مش قيمتك وانتي قيمتك اقل من كده بكتير

فريد بينزل هو وولدته وبيمشو
الأم..ريم..ريم..انتي كويسه
ريم..بتبص ل أمل وملك بنظره كلها وجع منهم وبتسيبهم وتدخل الأوضه 
الأم..لسه هتجري علي ريم 
ملك..سبيها هي شويه وهتهدي وتبقي كويسه تعالي اقعدي معايا عشان نشوف هنعمل اي في ام فريد 

ريم..بتدخل الأوضه وبعد عشر دقايق بتطلع وبتروح نازله من البيت وقفله الباب ورها 

الأم..ريم ريم
ملك...سبيها شويه وهترجع
الأم...لازم اشوفها افرضي مرجعتش
ملك...متخافيش هي ملهاش مكان غير هنا اصلا يلا يلا تعالي نعملنا كوبيتين شاي نروق دمنا 

في الوقت ده ريم بتنزل وبتتمشي علي الكرنيش وبتفضل واقفه قصاد البحر بتكلم نفسها وتبكي

ريم..كنتي مستنظره اي منها مهما حبيتك عمرها ماهتبديكي علي بنتها....بس انا مطلبتش حاجه كبيره ومختش حاجه من حد انا بس حبيت 

ريم بتسمع اذان العشاء جاي من مسجد قريب منها فابتدخل تصلي واول مابتسلم بتسمع صوت شهقات وجع ودموع 
بتفضل تبص حواليها مبتلقيش حد لحد مابتلاقي ست كبيره في عمر امها أمل قاعده بتصلي وتدعي ومن كتر وجعها كانت صوت شهقاتها وبكها باين جدا

ريم فضلت تبص لست دي لحد ماالست سلمت وريم رحتلها

ريم..انتي كويسه ياأمي طب محتاجه حاجه قوليلي  مالك
الست...اول ما ريم بتقولها كده بتترمي في حضنها وبتقولها أخيراااااا أتأخرتي كده ليه 
ريم...هو حضرتك تعرفيني 
الست...انا بقالي سنين مستنياكي و......

يتبع
بقلم  .... هاجر حسين 

قالولي توقعتكم وحبيتو البارت ومتحمسين للي هيحصل او لا


#لكنها_إبنتي                                           part 5
الست...انا بقالي سنين مستنياكي... 
ريم؟.. مستنياني انا مش فاهمه حاجه 
الست... انا عارفه ان اللي هقوله دلوقتي انتي ممكن متصدقعوش بس عندي أمل كبير في ربنا انك هتساعديتي... الست بتمسك ايد ريم 
وريم بتلاحظ رعشة ايد الست وانكسرها وهي بتكلمها 
الست... فضلت حوالي خمس دقايق صمت رهيب كل اللي بتعمله انها بتبص في عيون ريم وفي لحظه الأنكسار بان عليها اكتر وهي بتقول
الست... ممكن تتجوزي ابني
ريم وهي مش فاهمه حاجه والكلمه بتتردد اكتر من مره في دمغها... هي قالت فعلا اتجوز ابنها 
الست.. انا عارفه انك مشوشه دلوقتي بس انا كل اللي طالبا منك انك تتجوزي إبني 
وكل اللي  انتي عايزه انا مستعده اعملهولك لو هتخدي أملاكي كلها 
ريم... ياست انتي في عمر ولدتي وعمري ماتطلع كلمه مني تزعلك بس صدقيني اللي انتي بتقوليه ده مستحيل 

ريم.. جواز اي اللي  بتتكلمي عنه وابنك مين انا اول مره اشوفك 
الست... بنكسار صدقيني انتي الوحيده اللي تقدري تساعديني ومش انا اللي  اختارتك وصدقيني وجودك هنا دلوقتي مش صدفه القدر هو اللي جابك ليا 

ريم.. قدر اي بصي ياست ابوس ايدك انا اللي فيه مكفيني
الست.. طب اتجوزيه لمده سنه بس وبعديها اعملي اللي انتي عايزاه 

ريم... انتي بتقولي اي
الست... بقول ان في كل دعاء ليا كنت بشوفك بتمدي ايدك ليا مكنتش ببقا فاهمه انتي مين او ليه بتمدي ايدك ليا
بس انهارده بعد الحاحي الكتير لربنا لقيت ايدك بتتمد علي  كتفي 
ساعتها عرفت ان انتي وان انتي اللي  هتساعديني
ريم... أساعدك في اي
الست... انك تتجوزي ابني 
ريم... ومال ابن حضرتك اشمعنا انا اللي لازم اتجوزه
الست.... المهم دلوقتي هتوافقي ولا لا
ريم... بتسكت شويه وبتفضل تفكر وتكلم نفسها 
ريم... انا مشفتش في البيت ده غير الأسوي وكنت بتحمل 
وراضيا ومش ندمانه اني اتخليت عن فريد اه صحيح ده حبي بس. انا كده ابقا رضيت الجميل للست اللي ربتني 
بس مش هقدر اقعد معاهم تاني... 
كل ماكون هناك هحس ديما بالشفقه 

ريم... بتسكت للحظه وفي ثانيه بتنطق..... سيبيني افكر ا

الست... فجأة بيترسم علي وشها الابتسامه 
الست...موافقه فكري برحتك وده رقمي خدي رحتك في التفكير واول ما تقراري هتلقيني مستنيه ردك سوء موافقه او لا

ريم...بتاخد الرقم وبتسيب الست وتمشي وبترجع علي البيت
ريم..اول مابتدخل البيت بتلاقي فريد 
فريد..بيجري علي ريم ويحضنها وكل ده بيبقي قصاد ملك وأمها
الأم...بكل جحود...فريد رغم كل اللى عملتيه قصاد ولدته لسه متمسك بيكي ياريم وجيه عشان يفهم انتي عملتي كده ليه 

فريد...انا عارف ان اكيد في حاجه ده مش انتي ياريم ارجوكي قوليلي لو فيه حاجه انا مش عارفها وانا هصلح كل حاجه

ريم...في اللحظه دي بتبادل فريد نفس الحضن وبتقعد تفكر انها توافق ومع الوقت كل حاجه هتتصلح لكن نظرة انكسار ولدتها ليها كانت ديما بتخليها تفكر الف مره 
وفي ثواني ريم بتقرار في عقلها انها تتخلي عن فريد للأبد وتسيبه لأختها ملك وبكده تبقي رديت الجميل لأمها اللي ربيتها ولملك اللي خلتها في اوضتها لحد ماكبرت

ريم...بتفوق من تفكيرها وبتروح زقه فريد
فريد...بيروح مقرب منها ومسكها جامد من درعها ماانا لازم افهم في اي وليه بتبعدي عني 

ريم...عشان مبحبكش
فريد...كدابه 
ريم...انت حر تصدق او لا لكن الحقيقه اني مش عايزه ابقي معاك انا عايزه اعيش برافهيه ويبقي معايا فلوس كتير
فريد...انتي بتكدبي علي نفسك ولا عليا انتي عارفه كويس اوي ان من نحية المديات انا كويس وعندي شركتي الخاصه
ريم..بس عايش مع أمك في بيت واحد
فريد...ڨيلا مش بيت ياريم وامي هتأيدك في الرايحه والجايه 
ريم...انا قولت اللي عندي ياأنا ياولدتك 
فريد...شكلي كنت غلطان لما جيت علي نفسي وجيت هنا للمره التانيه بعد إهانتك لأمي 
ريم..ايوه انت صح يلا بقا روح لمامي
فريد...بتنرفز من ريم 
فريد...وانا اللي كنت ديما ببعد ملك عني عشان حبيتك
ملك..اي
فريد...ايوه ياملك انا كنت عارف انك بتحبيني وكنت بشوف حب امي ليكي اللي بيزيد يوم عن يوم 
وبرغم كل ده اخترت حبي وسبت اللي بتحبني انا وامي من قلبها

فريد..انا كنت غلط لما حبتك من الاول وكان لازم اعرف ان وراه البنت الملتزمه دي في بنت تانيه مبتحبش اللي نفسها
ريم..بتبقي سامعه كل كلمه وبتفضل ثابته رغم عيونها اللي بتبقي عايزه تنفجر من العياط

فريد بس انا هصلح غلطي ودلوقتي حالا فريد بيروح علي ملك وبيقف قصادها...
فريد...تقبلي تتجوزيني
ملك..بعياط مصطنع ايوه ايوه انت متعرفش انا
ملك لسه بتكلم كلمها بتلاقي فريد سبها ومشي وريم بتروح داخله اوضتها 

ملك...دلوقتي انتي فعلا اثبتيلي ان انا الوحيده اللي في قلبك ياماما...وبتروح وخدها بالحضن 
(في الوقت ده ملك في اوضتها بتبكي وفي ثواني بتمسح دموعها وبتقرار انها لازم تسيب البيت ده لكن هي معندهاش مكان تاني تروح عليه وفي نفس اللحظه بتلاقي الرقم اللي الست ادهتولها وبتتصل عليه)
الست....الووووو
ريم...انا موافقه اني اتجوز ابنك.....

يتبع تكملة الروايه اضغط هناااااااا 
بقلم.هاجر حسين






 

تعليقات

التنقل السريع