القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لكنها ابنتي من البارت السادس الي البارت العاشر 6_7_8_9_10بقلم هاجر حسين في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

رواية لكنها ابنتي من البارت السادس الي البارت العاشر 6_7_8_9_10بقلم هاجر حسين في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 

رواية لكنها ابنتي من الفصل السادس الي الفصل العاشر 6_7_8_9_10بقلم هاجر حسين في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 





رواية لكنها ابنتي من البارت السادس الي البارت العاشر 6_7_8_9_10بقلم هاجر حسين في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



#لكنها_إبنتي                                         part 6
ريم...انا موافقه اني اتجوز ابنك...
الست..بفرح انا عمري ماهنسالك الجميل ده وزي ماوعدتك هي سنه واحده بس وبعديها تقدري ترجعي لحياتك 
ريم..موافقه
الست..استني مني تليفون اليوم اللي هتصل بيكي فيه هو اليوم اللي هاجي اطلبك من أهلك 
الست..بتقفل مع ريم وبتروح مكلمه شخص

الست..عايزك ترقبلي بيت ريم لحد ماملك تتجوز
الشخص..طلباتك أوامر

في الصباح...
ملك..ريم ريم يلا اصحي 
ريم..في اي ياملك
ملك...في ان فريد جاي هو أمه انهارده بس مش عشانك طبعا عشاني انا
ريم...انتي مصحياني عشان تقوليلي كده
ملك..لا طبعا الخبر الأحلي هو ان انهارده خطوبتي وبعد اسبوع من دلوقتي هيكون جوازي من فريد
ريم..مبروك
ملك..كلمة مبروك مش كفايه قومي يلا عشان تختاري معايا الفستان اللي هلبسه لما يجو
ملك..بتشد ريم من ايديها وبتفتح الدولاب وبتبتدي تختار فساتين وتوريها لريم
وريم..في حالة سكوت وحزن وعماله تتفرج علي ملك اللي مبتسبش فرصه عشان تديقها

وفجأة ملك بتسيب دولابها وبتروح علي دولاب ريم 
ملك..بتفتح الدولاب وبتطلع علبه فيها فستان 

ملك..مش ده الفستان اللي كنتي هتلبسيه يوم خطوبتك 
ريم بتقوم تجري علي ملك
ريم..هاتي الفستان ده مش بتاعك 
ملك..اه هو ده اللي فريد جبهولك 
ريم..ده شئ ميخصكيش ياملك
ملك بتشد الفستان من ريم 
ملك..اي حاجه تخص خطيبي فهي تخصني وانا انهارده هلبسه 

ملك بتاخد الفستان وبتخرج وبتسيب ريم 

بيعدي شويه من الوقت وفريد وولدته بيجو
الأم..أهلا وسهلا نورتو
أم فريد..لا المره دي بالحضن انا جيه عشان ملكوتي
ملك بتطلع وبتكون لابسه الفستان الأزرق اللي فريد جايبه لريم
فريد..شكلو حلو عليكي مبسوط جدا ان انتي اللي لبستيه
ريم بتبقي في الأوضه وسامعه كلام فريد 

ام فريد يلا نقراء الفاتحه ونلبسهم الدبل
ملك..لا انا عايزة ريم تكون موجوده معانا رغم كل اللي حصل بس ريم اختي وانا مش هقدر اكمل من غيرها
ام فريد...بتروح تبوس راس ملك وبتهني أمل علي تربيتها لملك واسلوبها الراقي
فريد..انا معنديش مشكله تكون موجوده

ملك..ماما روحي نادي عليها 
الأم..بتروح وبتجيب ريم وفريد وامه بيقرأو الفاتحه وبيروح ملبسها الدبله 
وريم..واقفه وجوها الف بركان وبركان من دموع ووجع 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الأيام بتعدي وبيجي يوم جواز ملك 
الأم..انا نزله انا وملك هنروح الكوافير هتيجي معانا
ريم لسه هتكلم بتلاقي 
ملك..بقولك اي دي لسه هتلبس وانا كده هتعطل تبقي تعمل اي ميك اب لنفسها وتحصلنا 
ملك بتشد ايد امها وبيمشو
ريم..بتبقي في البيت بتبكي...لكن بتخلص بكي وبتقرار تكون قويه وبتقوم تلبس 
ريم بتلبس فستان بالون الأسود وبتعمل ميك اب روعه لنفسها لكن مهما حولت تخبي الحزن بالميك اب كانت عيوانها بتفضحها

ريم..خلصت ووصلت عند الباب ولسه بتفتح بتلاقي فريد قصادها 
ريم..بصدمه...فريد

يتبع 
بقلم...هاجر حسين

#لكنها_إبنتي                                       part 7
ريم..بصدمه...فريد انت اللي جابك هنا المفروض تكون في الفرح دلوقتي مع ملك
فريد...بيدخل ويقفل الباب
ريم..انت بتعمل اي
فريد...بعمل الصح والصح اني اكون معاكي وليكي انتي انتي عارفه اني مبحبش ملك 
ريم..وانا مش ليك يافريد واتفضل امشي بدل ماأعلي صوتي والناس تسمعنا
فريد...هو انا مكنتش حاجه بالنسبالك خالص كده
ريم..وهي بتحاول تمسك نفسها...ايوه يافريد انت ولا حاجه بالنسبالي 
فري...وهو بيمسك ريم بقوه...انا مستعد أنهي كل الفرح ده بس انتي قولي انك معايا 
ريم...انا كده هتأخر علي الفرح يافريد لو سمحت امشي
فريد...الرد وصل ياريم بس صدقيني هتندمي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(في فرح ملك وفريد)
ريم...بتيجي وهما بيكتبو الكتاب خلاص وواقفه ببتفرج عليهم وبتفتكر ذكراياتها مع فريد 

الفرح بيخلص وملك وفريد بيسافرو وريم وأمها بيرجعو علي البيت 

(في الوقت ده)
الشخص اللي بيكلم الست...ملك خلاص اتجوزت وتقدري تظهري دلوقتي 
الست..تمام مهمتك انتهت هنا وقت مااحتاجك هتصل بيك

(في نفس اليوم بليل)
تليفون ريم بيرن 
ريم...الووووو
الست...معادي معاكي بكره عرفي ولدتك 
ريم...بس ولسه هتكمل كلام السكه بتتقفل 

(في الصباح)
الأم..صباح الخير ريم 
ريم..صباح النور 
الأم..بما ان البيت مبقاش فيه غيري انا وانتي قوليلي بقا نويا تعملي اي
ريم..في اي
الأم..انتي اتخرجتي من كليه التجاره مش هتنزلي شغل
ريم..بحزن كنت هنزل ادرب في شركة فريد 
الأم...انتي تبعدي عن فريد خالص انتي فهما
ريم..بنكسار متخافيش مش هتشوفو وشي تاني
الأم...يعني اي 
ريم...هتجوز
الأم...ده اللي هو ازاي وازاي انا معرفش ياست ريم
ريم..عمتن هما جين انهاره وانا موافقه 
الأم..انا هنا اللي اقرار مش انتي 
ريم...لأول مره بتقف قصاد أمل....
ريم..ودي حياتي المره اللي فاتت اختو مني حبي والمره دي انا مش هتنازل عن قراري 
الأم...بتتصدم من كلام ريم وازاي بقت قويه كده وبترد عليها....وبتروح سيبها وماشيه 

(في اوضة الأم)
الأم...ألووو ملك حبيبتي معلش لو بتصل بيكي يوم الصباحيه 
ملك...بعصبيه صباحيه صباحية اي اللي بتتكلمي عنها بنتك لسه بنت زي ماهي
الأم...ينهار اسود ازاي 
ملك...فريد مقربش مني اكيد العقربه اللي اسمها ريم لسه مسيطره عليه 
الأم..لا ياحبيبتي معتقدش ان ريم اصلا بتفكر فيه 
ملك..مالك ياماما شيفاكي متأكده اوي 
الأم..عشان ريم جيبه عريس وجين انهارده
ملك..بسخريه عريس وبسرعه دي وده مين تعيس الحظ
الأم...لسه لما اشوفهم الأول
ملك...أوعي يكون غني ياماما انا مش عايزة ريم تكون غنيا زي لو غني متوفقيش وكده كده هي لسه صغيره لحد ميجلها نصيبها
الأم...متخافيش انا اصلا مش مرتاحه للجوازه دي
ملك..خلاص عرفيني اول بأول وانا هستنا منك تليفون
الأم...اتفقنا

(في الوقت ده)
الست...جهزت كل حاجه 
الشخص...البطاقه المضروبه زي ماطلبتي بس خليت أسمه زي ماهو وغيرت اسم الأب
الست...مش مهم المهم دلوقتي ان أم ريم تبلع الطعم وتوافق وساعة كتب الكتاب كل حاجه  هتتغير 
الشخص...بس تفتكري ريم لما تسمع الكلام الجديد اللي هتقوليه مش هتشك...بعدين انتي قولتلها لو طلبتي كل املاكي تحت أمرك...لما تروحي وتتكلمي علي انكم ناس بسطاء اكيد هتشك 
الست..كل اللي انا متأكده منو ان ريم مهما سمعت هتوافق في مقابل انها تخرج بره البيت ده

انما بقا الحكايه اللي هألفها انا عايزة بس الأم هي اللي تصدقها وريم انا عارفه هقولها اي

الشخص..تمام كده .كل حاجه اتحلت انتو قصاد أم ريم هتكونو ناس عدين جدا
الست..بظبط 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(في المساء جرز الباب بيرن)
الأم...أهلا وسهلا اتفضلي 
الست..أهلا بيكي انا ناهد أم أسد 
ناهد...أسد ادخل 
أسد.. شاب في الواحد والثالثين من عمره ذو شخصيه حاده لا يتكلم كثير 

أسد...بيدخل ويقعد
الأم..في سرها رغم شكلهم اللي يعر 😂 لكن في حاجه غريبه في الشب ده رغم ملابسه البسيطه بس برضو شخصيه يلا خلينا نشوف حكايتهم

الأم...بتريقه وأسد بيه شغل اي 
ناهد..أسد شغال مكانيكي قد الدنيا 
الأم..مكانيكي انتي بتقولي اي واكيد بقا ممعهوش شهاده 
ناهد..لا ازاي معاه اعداديه 
الأم...لا تمام اوى...ريم رررريم 
ريم بتيجي قصاد امها ومبتبقاش بصه علي أسد 
الأم...سمعتي اللي بيتقدملك يبقي مكانيكي وممعهوش مؤهل يعني واخد اعداديه 
ريم...وانا موافقة
الأم..بتصنع انتي اتجننتي اي اللي جاب خريجة تجاره لمكانيكي من غير مؤهل 
ريم..اظن ان ده اختياري
الأم...يعني اخر قرار
ريم..ايوه 
ناهد...خلاص خير البر عاجله وانا جبت معايا دبلتين 
الأم...بتبص علي الدبل وتضحك في سرها كمان جايب دهب ده لو شاف فريد هيغمي عليه 
ناهد...بتقرأ الفاتحه وأسد بيلبس ريم الدبله 
ناهد...معادنا بعد خمس ايام
الأم..بس مش بدري شويه
ناهد...ولا بدري ولا حاجه انا ابني جاهز عنده شقه اوضتين وصاله 
الأم...بتريقه لا عدكو العيب خلاص بعد خمس ايام ريم هتبقي في بيتك......
ناهد...بس قبل الفرح بيوم هنكتب الكتاب
الأم..ازاي احنا عندنا بنكتب الكتاب يوم الفرح
ناهد..بس دي عادات عندنا 
الأم..تمام يبقي بعد اربع ايام كتب الكتاب واليوم الخامس الفرح
(وبيمشو وبرضو ريم بتبقي عيونها كلها في الأرض ومبتشفش أسد)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الأم...بضحك مستمر الوووو ملك 
ملك...في اي... اي كل الضحك ده
الأم...مش هتصدقي أختك هتجوز ميكانيكي 
ملك...انتي بتقولي اي اه صحيح انا كنت عايزها تتجوز اي
جوازه والسلام لكن مش لدرجه ميكانيكي 😂
الأم...اهو اللي حصل بقا
ملك...وهو اسمه اي 
الأم...لسه هتقولها انو أسمو  أسد الخط بيتقطع و.....

يتبع
بقلم هاجر حسين

#لكنها_إبنتي                                          part 8
الأم...لسه هتقولها انو أسمو  أسد الخط بيتقطع
ملك.. عماله تضحك بيدخل عليها فريد 
فريد.. انتي بتضحكي علي اي
ملك.. لا ولا حاجه  بس بصراحه انا مش فاهمه ريم عايزه مننا اي 
فريد.. ريم في اي مالها
ملك.. وهي مديقه من اهتمام فريد
ملك.. هتجوز
فريد.. ده امتي وفين وازاي 
ملك.. عادي يعني ماهي ياما عملتها
فريد قصدك اي
ملك قصدي اوعي تتغر في حجابها والتزمها ريم مش كده 
فريد.. قصدك اي بعدين  ريم هتجوز مين
ملك هتجوز ميكانيكي 
فريد بصدمه ميكا اي
ملك زي ماسمعت  كده ميكانيكي يافريد
فريد.. بس ده مستحيل ملك موفقتش عليا انا صاحب اكبر شركة تصميم 
ملك.. قصدك تاني شركة تصميم 
فريد.. بغضب قصدك اي
ملك.. قصدي ان معروفه يعني اكبر شركه معروفه هي شركة أسد المنياوي  دي الأولى  في التصميم يابني 
فريد وهو متعصب من كلام ملك... عمتن ده مش موضوعنا 
ملك.. قولتلك كل اللي  اعرفه ان هو ميكانيكي حتي ماما كانت هتقولي اسمه بس الخط قطع 

وبينتهي كلامهم علي كده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الوقت ده في اوضه ريم
ريم..انا مش فاهمه حاجه 
ناهد..انا عارفه انك انهارده في حاجات كتير مفهمتهاش بس صدقيني انا مكدبتش عليكي في حرف 
وانا لسه عند عند كلامي انا مستعده اكتبلك كل املاكي في مقابل سنه واحده بس  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد ايام بيجي يوم كتب الكتاب 
الأم.. كتب الكتاب هيكون فين
ناهد.. هبعتلك عنوان الجامع
الأم... جامع طب ماكنا كتبنا الكتلب يوم الفرح  وخلاص
ناهد.. معلش  دي وصية ولده انو يكتبو في  المكان ده 
انا وصلت انا واسد وهنستناكم علي  ماتيجو

(في الوقت ده) 
ناهد... عملت كل اللي  قولت عليه
الشخص.. كل حاجه زي ماطلبتي 
ناهد.. ساعة كتب الكتاب لازم تشغل أمل بأي حاجه  
الشخص.. متقلقيش كل  حاجه تحت سيطرتنا 
الشخص.. ناهد هانم 
ناهد.. ايوه
الشخص.. مش كان لازم أولي نعرف ريم قبل كتب الكتاب 
ناهد.. بغضب انت تنفذ اومري وبس انت فاهم 
الشخص... أومرك

الأم وريم وبيوصلو 
الأم.. بتلاقي ناهد وأسد بس
الأم.. انا كنت فاكره ان هيبقي معاكم حد
ناهد.. كلهم هيبقو موجودين بكره في القاعه انشاء الله 
المأذون بيجي ولسه هيبدء
ناهد.. بترن علي الشخص وفي ثواني الأم بيجلها تليفون وبتقوم 
المأذون.. اين الشهود... وفي نفس اللحظه بيجي شاهدين علي الجوازه
المأذون.. هل تقبلين أسد قاسم المنياوي زوجا لكي
ريم.. اقبل 

الجوازه بتم والأم بترجع بتلاقي أسد وامه 
ناهد.. هخلي الميكروباص يجبكم بكره 
الأم.. لا لا لا احنا هنيجي بالعربيه 
ناهد.. لا والله بعدين الطريق طويل للقاعه 

تاني يوم ريم وأمها وقفين في قصاد البيت مستنين الميكروباص 
الأم.. ريم ثواني هعمل تليفون واجيلك
ملك... اي ياماما عملتو اي
الأم.. واقفين مستنين الميكروباص 
ملك.. ميكرو اي انتي بتهزري العروسه هتروح في  ميكروباص 
الأم.. لسه هتكلم ملك بتلاقي عربيه اخر موديل وقفت قصاد ريم ونزل منها السواق
السواق... اتفضلي يامدام ريم عشان اوصلك للقاعه
الأم.. اقفلي انتي دلوقتي ياملك 

الأم.. انت مين
السواق.. انا السواق الشخصي بتاع المدام ريم وأومري ان اوصلها لحد  القاعه
الأم بتركب ومبتبقاش فاهمه حاجه وبيوصلو للقاعه،

في القاعه بتيجي ناهد هانم ولسه أمل هتكلم بتشاور لها ناهد أنها تستني
ناهد.. مختار خد ريم علي فوق عشان تجهز
الأم.. انا مش  فاهمه حاجه انتو مين بظبط
ناهد.. انا هفهمك انا ناهد المنياوي حرم المرحوم قاسم المنياوي صاحب اكبر شركات تصميم في الشرق الأوسط 
وابنه أسد قاسم المنياوي يبقي جوز بنتك
الأم... ازاي
ناهد تعالي دلوقتي معايا عشان جيه وقت نزول العرسان

ريم واسد بينزلو والصحافه بتبقي في كل حته وعينيهم علي ريم اللي بتبقي نازله بالفستان الأبيض اللي بيبقي قاسم المنياوي مصممه مخصوص لمرات أسد المستقبليه قبل مايموت 

الفرح  بيخلص وأسد بياخد ريم وبيطلعو علي ڤلا المنياوي 

الصحافه.. ناهد هانم نعتبر اللي حصل ده عوده صريحه وموضحه لأسد بيه 
ناهد... أسد طول عمره موجود ومغبش عشان يرجع 
أسد المنياوي طول عمره موجود 

في ڤيلا المنياوي 
ريم قاعده وشايفه أسد قاعد بعيد وعمال ياكل في ضوافره 
ريم.. انت كويس 
أسد.. بيفضل ساكت وبياكل في ضوافره اكتر لدرجة انها بتجيب دم
ريم.. بتقوم وبتقرب منه
ريم.. وريني ايدك بتنزف
أسد.. بطفوله.. ملكيش دعوه بيا
اسد في ثواني بيحط ايده علي بقه.... ليه كده ليه خلتيني اتكلم ماما دلوقتي مش هتجبلي شكولاته بسببك انا مبحبكيش انتي وحشه
ريم.. بتتصدم لما بتلاقي أسد قصادها كده وبتروح فتحا باب الأوضة بتلاقي ناهد في وشها
ريم.. ليه عملتي معايا كده انا وفقتك علي كل حاجه لكن ليه تظلميني وتجوزيني لواحد مش متوازن عقليا وبتسبها وتمشي
ناهد... ريم.. انا مش همنعك تمشي بس قبل ماتمشي أسمعيني يابنتي لأخر مره وبعديها اعملي اللي انتي عايزاه 

يتبع
بقلم هاجر حسين


#لكنها_إبنتي                                          part 9
أسمعيني يابنتي لأخر مره وبعديها اعملي اللي انتي عايزاه
ريم.. أسمعك اي دين بيقولك تكدبي وتجوزيني واحد مش  متوازن عقليا... 
ناهد.. اللي مش متوازن عقليا ده هو اللي انقذك 
ريم.. انقذني؟... انقذني من اي 

(في الوقت ده)
الأم.. ريم اتجوزت أسد المنياوي 
ملك بصدمه.. اي قصدك أسد المنياوي  المصمم المعروف  ازاي انتي مش  قولتي ميكانيكي 
الأم... انا نفسي  مش فاهمه  حاجه 
ملك..يعني اي مش فاهمه ازاي تخليها تتجوز أسد 
ملك.. بتقفل مع امها وهي في قمة عصبيتها
فريد... في اي ياملك 
ملك..استنا يافريد اكيد ماما غلطانه 
ملك بتشغل التلفزيون وبتلاقي الكل بيتكلم عن رجوع أسد المنياوي وجوازه من بنت غير معروفه 
فريد.. ريم إتجوزت
ملك..ومالك متفاجئ ليه 
فريد... انتي عارفه ده معني اي 
ملك..وهيكون اي يعني
فريد..معناه اني إنتهيت انتي عارفه يعني اي أسد المنياوي 
ملك..انت خايف كده ليه انا معاك
فريد..ريم لسه متعرفش قدر التصاميم اللي هي بتصممها وأسد لو اكتشف كده هتبقي نهايتي 
ملك..انا كمان تخصص تصميم ولا نسيت 
فريد..بلا مبالاه وبيروح سايب ملك وماشي 

في اوضة فريد
فريد... انت مش  قولتلي ان أسد استحاله يفوق من الغيبوبه وان قريب هيموت  
المجهول... وده فعلا اللي  حصل 
فريد.. اومال ازي أسد لسه عايش
المجهول.. صدقني يافريد بيه الحادثه اللي حصلتلو استحاله بني أدم يطلع عايش منها... 
فريد... متحولش تتصل بيا اليومين دول أسد طالما صحي 
يبقي اكيد عرف ان انا اللي وراه الحادثه

في ڤيلا أسد المنياوي 
ريم.. أنقذني؟... أنقذني... من أي
ناهد... يابنتي صدقيني انا مكدبتش عليكي في حرف فعلا انا كل مابدعي كنت بشوفك أدمي بتلمسيني 
لحد اليوم اللي  قابلتك فيه في الجامع واول مالمستيني عرفت ان انتي البنت اللي بتظهرلي بصوره مشوشه كل ماادعي
وعرضت عليكي الجواز مكنتش اعرف انك حبيبت 
فريد نور الدين 
ولما بعت الحرس وعرفت كل حاجه عنك وفهمت انك اتخليتي عن حبك لملك 
كنت عايزه أطلعك من كل ده 
ريم.. تطلعيني من اي ومال فريد ومال أسد 
ناهد.. فريد وأسد منافسين لبعض في الشغل
لحد اليوم اللي حصل فيه حدثة أسد
ريم.. حدثه.. قصدك ان أسد كان طبيعي
ناهد.. شكلك مسمعتيش عن أسد المنياوي ومع ذلك ايوه أسد كان طبيعي جدا لحد مااتعرض لحدثه وكان فريد اللي ورها لكن مقدرناش نثبت للشرطه كده
ريم.. انتي عرفتي ازاي ان فريد هو اللي عمل كده
ناهد..يوم الحادثه فريد كلمني يهددني اني مكملش الصفقه اللي أسد كان عملها قبل الحادثه والا هحصله 

ريم..وازي انقذتيني منه
ناهد...انقذتك بأني جوزتك لأسد وكنت عايزه اسمع منك كلمة موافقه لأني عارفه ومتأكده ان كلمتك واحده وانك مش هتخلفي معيا بكلمتك حتي لما فريد جالك يوم فرحه وانتي رفضته كنت واثقه انك مش هتسيبيني

ريم...لما انتي عارفه كل ده ليه مأنقذتيش ملك...ملك دلوقتي متجوزه مجرم 
ناهد...انتي طيبه اوي ياريم بعد كل اللي عملوه معاكي لسه خايفه عليها 
قبلت انها تخد حب عمرك منك وتتجوزه وامها اختارت سعادة بنتها علي سعادتك 
لا ياريم بعتقد ان اللي حصل مع ملك ده تستاهله
ريم...حتي لو هما وحشين انا استحاله ارد الوحش بالوحش
ناهد...بتمسك ريم بقوه...
ناهد..فوقي صدقيني ملك لو تطول تاخد كل حاجه حلوه منك هتاخدها 
ريم..انتي ازاي عرفتي كل ده 
ناهد...يابنتي الشر والحقد ديما بيبقي باين بس اللي جوه الحاجه مبيبقاش قادر يشوف الصوره كامله زي اللي بره

ناهد..انا مش هقولك خليكي معايا بس هقولك حاجه واحده
صدقيني يابنتي اللقاء بتاعي انا وانتي عمره ماكان صدفه القدر حطك في المكان وانتي عندك الأختيار 

ناهد بتسيب ريم وبتمشي وريم بتفضل واقفه حيرانه وبتبص علي أسد اللي قاعد جمب السرير ومكلفت نفسه في نفسه وبيعيط بكل طفوله 

ريم..بتقرب منه وبتلمسه...انت بتعيط ليه دلوقتي
أسد..عشان خلفت بوعدي وكده ماما مش هتجبلي شكولاته
ريم..طب انا لو جبتلك شكولاته هتبتسم
أسد...لا
ريم..اومال عايز اي
أسد..عايزك تخلي ماما تسامحني وهي اللي تجبلي الشكولاته
أسد..ماما ديما بتقولي لما توعد حد بحاجه لازم توفي بيها 
انتي عمرك وعدتي حد قبل كده

ريم...بتفتكر لما قالت لناهد انها هتجوز ابنها وهتفضل لمده سنه معاه وانها اديتها كلمتها والكلمه زي العقد والوعد لو طلعت يبقي لازم نوفي بيها...

ريم...بتقوم من شرودها...طب اقولك انا هخلي ماما تسامحك وهي اللي تجبلك الشكولاته كمان 
أسد..بطفوله بيمد ايده لريم...وعد
ريم...وعد 

ريم بتسيب أسد وبتروح علي اوضة ناهد ولسه هتدخل بتلاقي ناهد قاعده وفاتحه فيديو لأسد وهو في قمة وعيه 
وبتتفرج عليه
ريم بتبقي واقفه بتتفرج علي أسد واسلوبه والكاريزما اللي كان فيها حقيقي كان حاجه جامده اوي

ريم...بتفوق من شرودها علي دموع ناهد وهي بتنزل علي التليفون...
ريم..ممكن ادخل
ناهد..اتفضلي يابنتي
ريم...لسه هتكلم
ناهد..انا عارفه جايه تودعيني وانا مش هقف في طريقك 
ريم..انا مش همشي
ناهد..يعني اي
ريم..يعني انا مش همشي والشركه هترجع تشتغل تاني والصفقه هتبقي بتاعت أسد
ناهد...انتي متأكده من اللي انتي بتقوليه انتي مش عارفه يابنتي انتي داخله علي اي بعدين فريد فريد مهديدنا
ريم..فريد المفروض هو اللي يخاف مش احنا وطول مافريد شايف أسد واقف قصاده من غير مايعرف اللي حصلو بعد الحادثه هيفضل ديما خايف وهيبقي مشغول في تفكيره وازاي وامتي أسد هيرد لي الضربه 
ناهد...هتعملي اي
ريم..اول حاجه لازم اشوف الدكتور اللي بيعالج أسد بس من غير مااي حد يعرف ودي الخطوه الأولي
ناهد..والتانيه...
ريم..اني هنزل الشركه وانتي اللي هتعلميني لازم قبل مافريد وملك يرجعو اكون متعلمه كل حاجه في المهنه

يتبع
بقلم هاجر حسين


#لكنها_إبنتي                                        part 10
ريم.. لازم قبل مافريد وملك يرجعو اكون متعلمه كل حاجه في المهنه 
ناهد..بتاخد ريم في حضنها... وبتبتدي تعلم ريم كل حاجه تخص الشركه
ريم...عايزكي تعرفيني كل حاجه عن الثفقه اللي فريد عايز يخدها من أسد 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بتعدي الأيام وأسد بيبقي قرب جدا من ريم وبيعتبرها صديقته

 
ريم.. يلا ياأسد عشان نروح للدكتور 
أسد..لا دكتور وحش أسد مش عايز يروح
ريم..طب اي رايك مش هخليه يديك حقنه انهارده اي رأيك 
أسد..وعد حقيقي
ريم..وعد حقيقي يلا بينا
أسد بيقرب من ريم وبيروح بياسها من خدها...انتي احلي صديقه ليا 
ريم..بتقف في مكانها مش مستوعبه اللي حصل وفجأة بتصحا من تفكيرها على صوت أسد 
أسد...ريمي ريمي
ريم... لسه بتقول اي أسد وبتدخله عند مكان اللبس بتلاقي اسد واقف بالشورت بس
ريم...بكسوف اي ده
أسد..بطفوله مش عارف البس اي 
ريم..تاني أسد مش انا علمتك تلبس ازاي انت مش عايز تكبر وتبقي شاطر
أسد اخر مره 
ريم..بتقرب وبتلبس اسد هدومه وبينزلو يروحو للدكتور وكل ده بيبقي في سريه تامه 

(في الوقت ده)
فريد...احنا لازم نرجع
ملك.. بس خلينا شويه كمان
فريد..بغضب انا قولت نزلين حضري الشنط

ملك وهي بتكلم نفسها...مش هسيبك ياريم كل ده بسببك وزي ماحياتي بتبوظ هبوظلك حياتك 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أسد وريم بيرجعو وريم بتاخد أسد وبتطلعو ينام علي السرير وبتيجي تقوم من جنبه أسد بيروح ماسك ايد ريم حطيتهافي حضنو 
ريم..بتقعد جمب أسد علي الأرض واديها في حضن أسد
وفجأة بتسمع اسد بيتكلم وهو نايم
أسد...بابا متسبنيش بابا انا مش هعرف اتصرف زيك بابا ارجع ارجع وبروح قايم مفزوع وواخد ريم في حضنه
ريم..بتبقي في الأول مش لمسه أسد بعدين بتروح حضنه وكأنها كانت حاسه بوجعه 

أسد..بيروح في النوم تاني وريم بتروح حطه دماغه علي السرير 
في الوقت ده ناهد بتبقي معديه من قصاد الأوضه وبتشوف حنية ريم علي أسد
ناهد..دلوقتي بس انا اتطمنت علي أسد 

ريم بتطلع من الاوضه بتلاقي ناهد في وشها
ناهد..لسه مصمما علي خروج أسد 
ريم...لازم أسد يروح الشركه ده جزء من العلاج عشان يبتدي بفتكر بالتدريج هو مين
ناهد..طب افرض فريد جيه
ريم..حتي لو جيه مش هيشك في حاجه انا دربت اسد
وقولتله ميتكلمش 
ناهد ربنا معاكي يابنتي 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في بيت أمل 
أمل.. حمدلله على سلامتك ياحبيبتي يارب يكون شهر عسل سعيد
ملك...سعيد فين السعادة دي ده اول مانزلنا بقوله تعالي نروح عند ماما قالي روحي انتي انا لازم اروح على الشركه
أمل..بس كان لازم الأول تروحي علي بيت جوزك دلوقتي  أمه هتقول اي
ملك..انا مش أمه دلوقتي ياماما انا في ريم
أمل..مالها ريم ماهي راحت في حالها واتجوزت وبقت بعيد عنك
ملك..يعني اي الكلام ده انتي نسيتي انها اتجوزت اسد المنياوي انتي عارفه مين اسد المنياوي ياماما ده كفايه الفستان اللي كانت لابسه دي متستهلش 

ملك في سرها...كان لازم اكون انا بدلها
أمل..بتقولي حاجه
ملك..اي...لا لا ولا حاجه بقول ان أسد منافس فريد جوز ريم
أمل..حتي لو منافس انا بقول كفايه لحد هنا ريم اتجوزت وخلاص وانتي اتجوزتي حب عمرك أفرحي وعيشي حياتك بقا ياحبيبتي خليني اشوف عيالك 

ملك..وهي بتكلم نفسها...انا استحاله اشوف ريم أعلي من ابدا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الشركه الصبح 
ريم بتدخل ماسكه ايد أسد واسد بيدخل بالكاريزما بتعته 
وكأنه شخص طبيعي
وكل اللي في الشركه بيبقي عيونهم علي أسد اللي مسبش ايد ريم للحظه 

في المكتب 
ريم.. ايوه بقا جبت الشطاره دي منين
أسد..بطفوله يعني نجحت
ريم..واخدت عشره علي عشره كمان
أسد..لا خلي العلامات ليكي وهاتي الشكولاته 😂
ريم وأسد بيهزرو مع بعض فجأة بيدخل فريد
وأسد بيبقي مديله ظهره 
فريد..تحبي اقولك ياريم ولا ياريم هانم اه صحيح الف مبروك 
فريد..مبروك أسد بيه 
أسد بيدور وشه واول مابيشوف فريد بيتفزع
أسد.. قاتل قاتل قاتل ر ر ر ريم...ابعدي عني عايز يقتلني 
أسد...بيفضل يجري في المكتب وشويه بيستخبا جمب المكتب وشويه بيجري 
فريد بيبقا واقف مش فاهم حاجه 
وريم بتقرب من أسد
ريم...أسد أهدا حبيبي مش هيعملك حاجه 
فريد بيشوف ريم بتعمله كده وبيشوف تصرفات أسد الطفوليه وبيعرف ان الحدثه هي اللي عملت فيه كده

أسد..بيفضل يقول كلمة قاتل  دي وبيروح مغمي عليه قصاد ريم وفريد 
ريم..أسد أسد 
فريد..في ثواني بيتصل بالأسعاف وبينقلو أسد علي المستشفى
الدكتور..بيطلع ولسه ريم هتجري عليه فريد بيمسك اديها
فريد..أسد عامل اي دلوقتي واي اللي حصلو فجأة ده
الدكتور..طبيعي اللي حصل جدا وده في صالحو الصدمه اللي اتعرض ليها نشتيط العقل شويه واحب اقولك يامدام ريم ان احتمال كبير اوي أسد يرجع لطبيعته 

فريد بيسيب ريم وبيمشي وبيطلع تليفونه 
فريد.. أسد لازم يموت 
الشخص..واي لازمة موته لو أسد اصلا مش في وعيه
فريد..أسد افتكرني انهارده انا مش هستناه لحد مايرجع لطبيعته
فريد..أسد لازم يموت 

يتبع تكملة الروايه اضغط هناااااااا 
بقلم.هاجر حسين






تعليقات

التنقل السريع