رواية واصيتي البارت 16_17_18_19_20بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه رواية واصيتي البارت 16_17_18_19_20بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه |
رواية واصيتي البارت 16_17_18_19_20بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
#واصيتى#نونا رامي
الفصل السادس عشر
مازن بجديه وحزن :
منه انتى عندك ورم ولازم تعملى عمليه فى اقرب وقت
منه بجمود :
_طب ما أنا عارفه
لينظر لها الجميع بصدمه شديده ويعم الصمت فى المكان
ملك بعد استيعاب :
_عارفه ازاى يعنى
منه بنفس الجمود:
_هيكون ازاى كشفت وعرفت
حمزه بغضب :
_والله وكنتى مستنيه اى
ليقترب منها مازن بهدوء ليصفعها صفعه ادمت شفتيها ويقول بغضب شديد:
_هتكون مستنيه اى مستنيه أما تموت طبعا
لتصرخ منه بألم وتبكى بشده
مازن وهى يأخذها بين احضانه ولأول مرة ليتجمد جسدها بصدمه :
_عايزه تسيبينى يا منه
منه ببكاء:
_انا خايفه
مازن وهو يشدد من احتضانها :
_متخافيش طول ما أنا معاكى أنا مش هسيبك
منه وهى تبادله العناق وتستند برأسها على صدرة وتقول بدموع :
_انا خايفه اموت وما اعرفش اشوفك تانى هتوحشنى
مازن بدموع لأول مرة تظهر وهو يضمها أكثر لصدرة كأنه يخشي أن يفقدها:
_ لو سمعتك بتقولى الكلمه دى تانى عارفه هعمل فيكى اى
منه وهى ما زالت فى أحضانه تستند على صدرة بأرتياح :
_اى
مازن بخبث:
_هضربك من القلم اللى لسه وخداه دا اقلام مش هتعرفى تعديها ها هتقولى كده تانى
منه برعب وى تدفن نفسها فى أحضانه:
_لا مش هقول كده تانى والله
مازن بضحك :
_جبانه
منه بعبوس وهى تخرج من أحضانه وقد تانست خوفها منه :
_انا مش جبانه على فكرة
مازن بخبث وهو يرفع حاجبه:
_حلو القطه بقت تخربش
منه بتحدى وعبوس طفولى :
_وبعتض كمان
لينفجر مازن فى نوبه ضحك شديد لينظر له الجميع بتعب شديد ف مازن لا يضحك بسهوله وجدى جدا لتسرح منه فى ضحكته
حمزه بخبث:
_حلو مش كده
منه بهيام :
_اه حلو اوى
ليقع جميع من بالغرفه من الضحك عليها لتنظر لهم بغضب وعبوس
توضيح⤵️
ملك هى اللى اخت مازن ومنه تبقي بنت عمو وهو اللى مربيها وحمزه وادم اخوات
#واصيتى #
الفصل السابع عشر
امام غرفه العمليات يجلس الجميع بتوتر وقلق شديد مازن وهو يحتضن منه :
_خليكى قويه عشانى يا منه
منه وهى تشدد من عناقه:
_هكون قويه عشانكو كلكو
الطبيب وهو يذهب نحوهم:
_اتفضلى معايا يا انسه
ليشدد مازن من احتضانها برفض أن تتركه
ادم وهو يسحب منه احضان مازن :
_سيبها يا مازن يلا يا حبيبتى عشان تدخلى
لتدخل منه وهى تنظر للجميع وكأنها تودعهم بنظراتها الذى يبادلونها النظرات بقلق ووهن
لتخدل الغرفه ويبدأ الممرضين بتجهزتها ويغلق باب الغرفه فى وجه الجميع
ليجلس الجميع وكأن على قلوبهم جبال خاصتا ملك التى لم تنطق منذ أن جاءت المشفى ومازن الذى فى عقله الكثير والكثير وحمزه وادم الذى يغيمهم غيمه حزن كبيرة ليظلو جالسين لساعتين ولم يخرج أحد حتى الآن فذداد قلقهم
حمزه وهو يذهب نحو أحد المرضين:
_لو سمحت هما طولو أوى كده ليه احنا بقالنا ساعتين مستنين
الممرضه بعمليه :
_متقلقش حضرتك هى العمليات دى بتطول كده ادعولها وهى أن شاء الله تخرج بخير
ليبستم لها حمزه بقلق ويجلس مرة أخرى
ليخرج الطبيب بعد مرور ساعه أخرى ليتوجه الجميع نحوه بخطوات اقرب للركض
الطبيب بعمليه :
_الحمدلله العمليه نجحت وتقدر وخرج من المستشفى بكرة أن شاء الله
ليرتاح الجميع بشده وتنزل دموع مازن بفرحه لا توصف وتضحك ملك بهيستيريه وفرحه شديده بينما ادم حمدالله كثيرا
حمزه بفرحه وهو يدور فى المشفى ويقول بصوت عالى وفرحه:
_نجحتتتتتت
ويظل يغنى ويرقص مع الأطباء والممرضين بيضحك الجميع على أفعاله حمزه وهو يرى سما قادمه نحوه ليحملها ويدرو بيها بفرحه شديده لتتجمد سما بصدمه لينزلها حمزه ويقول بفرحه شديده :
_بقت كويسه بقت كويسه الحمد لله يا رب
لتظل سما صامته مصدومه كما هى وكانت تهم لتوبيخه ولاكن اشفقت عليه ولم تريد أن تعكر هذه الفرحه فأبتسمت له وقالت بهدوء:
_حمد الله على سلامتها
حمزه بأحراج بعد ما خرج مما كان فيه :
_الله يسلمك
لتبتسم له سما بهدوء وتذهب
مازن وهى يقف أمام الطبيب بغضب :
_يعنى اى مينفعش تدخل انت اتجننت
الطبيب بخوف :
_يا استاذ ساعه واحده بس وبعدها هدخلك مينفعش دلوقتى
ملك بتوتر:
_خلاص يا أبيه ساعه واحده وادخل
لينظر لهم مازن ويهو يسحب شعره الغزير للخلف محاولا كبت غضبه لتمر ساعه
الممرضه وهى تخرج من غرفه منه :
_اتفضلو معايا عشان اعقمكو وتدخلو
ليذهب الجميع ويدخلو الغرفه
ليدخل مازن وينظر لتلك النائمه بهدوء وسكينه على السرير والكثير من الأسلاك والابر موصله بها لينظر لها بشرود وحزن ويذهب ويجلس على الكرسي التى يقابل سريرها تحت نظرات الجميع ويمسك يدها بحذر شديد ويقول بشرود:
_قومى يا قلب مازن متوجعيش قلبى عليكى
ثم يكمل بحزن دفين
_قومى عشان اعوضك عن كل الجفاء اللى أنا شبعتك بيه قومى عشان صوتك ومشاكلك وحشونى الكام ساعه دول لتحرك منه يدها بضعف وتفتح عيناها ببطئ
مازن وهو يحتضنها بفرحه :
_حمدلله على سلامتك يا قلب مازن
منه بألم :
_هتموتنى يخربيتك
ليضحك جميع من فى الغرفه بشده لينظر لها مازن بأبتسامه :
_مفيش فايده فيكى حتى وانتى تعبانه لسانك اطول منك
حمزه بفرحه:
_حمدلله على السلامه يا منوش
منه بأبتسامه وضعف:
_الله يبارك فيك
ملك وهى تقترب منها بدموع:
_حمدلله على سلامتك يا حته من قلبى
منه بضحك ومرح :
_يااه دا انا اتعب على طول بقا عشان اتدلع كده
ملك بغضب:
_بعيد الشر يا حيوانه
منه بضحك :
_ايوا كده هى دى ملك اللى اعرفها قلقتينى عليكى
ليضحك الجميع مرة أخرى
ادم بأبتسامه :
_حمدالله على السلامه يا حببتى
منه بأبتسامه :
_الله يسلمك يا ابيه
مازن بحده :
_ممكن تبطلى كلام وتريحي نفسك شويه عشان متتعبيش
منه وهى تحاول ازاله السلوك من يدها :
_انا اصلا عايزه امشي من هنا
ليمسك ماون يدها بسرعه ولهفه شديده ويقول بغضب حارق وصراخ:
_انتى اتجننتى بتهببي اى
منه برعب وقد انتفض جسدها :
_م م ممق ص د
مازن بغضب :
_اتكلمى عدل وبطلى تهتهه
منه بدموع من قسوته التى عادت من جديد وهى تقول بغضب جعلت جميع من فى الغرفه يحزن بشده :
_
#وصيتى#
الفصل الثامن عشر
منه بحزن ودموع :
_ربنا ياخدنى بقا عشان ترتاحو منى كلكو
ملك بحزن :
_بس متقوليش كده
لينظر لها ادم وحمزه بحزن
لينهض مازن من على كرسيه ويضربه بقدمه بغضب حارق ليتحطم ويغادر الغرفه سريعاً فهذه الحمقاء دائما ما تثير غضبه
منه بوجع وألم فى رأسها :
_اااااااه
ادم بخضه :
_انتى كويسه
منه بألم شديد وقد تشوشت رؤيتها :
_مش قادرة ااه
مازن وهو يدخل بفزع :
_فى اى انتى كويسه
لتنظر له منه بوهن وتفقد الوعى
مازن بصراخ :
_عايز دكتووووووور
••••••••••••••
بعد القليل من الوقت
الطبيب وهو يخرج من الغرفه :
_انتو عرضتوها لضغط كبير مقدرتش تستحلمو وده اثر عليها
مازن بحزن:
_اثر عليها ازاى
الطبيب بعمليه :
_لسه لما تفوق هقدر احدد
ليمويئ له حمزه بحزن لينصرف الطبيب من أمامهم
مازن بجديه:
_يلا يا آدم خد حمزه وملك وروحو
ادم بهدوء:
_تمام يلا يا ملك
ملك برفض ودموع :
_لا مش هسيبها
مازن بغضب :
_قولت رووووحى مش عايز نقاش
ليمسكها حمزه من يدها ويخرج بها لينقذها حاله مازن الثائرة ويخرج ورائهم ادم ويتوجهون نحو القصر
••••••
فى القصر
يدخل الجميع ف صمت ويتوجهون نحو غرفهم
ملك وهى تفتح هاتفها لتجد الكثر من المكالمات الفائته من اسلام لتعاود الاتصال عليه
ملك بتعب:
_الو
اسلام بلهفه:
_ملك حبيبتى انتى كويسه
ملك بحزن :
_لا مش كويسه
اسلام بحب:
_ليه كده بس احكيلي
لتقص عليه ملك كل ما حدث
اسلام بمواساه:
_ان شاء الله تخف وتبقي كويسه
ملك بتنهيده :
_يا رب
اسلام بحب :
_المهم انتى وحشتينى
ملك بخجل :
_وانت كمان
اسلام بحب :
_بحبك
ملك.بخجل وحب :
_وانا كمان يلا سلام أنا لازم اقفل
لتغلق هاتفها لتجد ادم يقف فى الشرفه المجاورة لشرفتها ووجهه لا تسطيع قرأته فكانت ملامحه غامضه جدا ينظر لها بقوه ثم يدخل غرفته
ملك فى نفسها(هو سمعنى ولا اى ااه سمعنى بس يا ترى ناوى على اى )
لتغمض عينيها بقلق وتذهب نحو سريرها وتغط فى نوم عميق
صباح اليوم التالى
تستيقظ منه لتجد مازن ينام بجوارها لتحرك جسدها بأنزعاج من تلك السلوك الموصله بها ليستيقظ مازن بقلق بسبب حركتها ليقول بلهفه :
_اى انتى كويسه فى حاجه حاسه بحاجه
منه بضحك كالاطفال:
_بابى
مازن بتعجب:
_اى
منه ببراءه :
_بابى منه عايزه تاكل
مازن بغضب :
_انت يا دكتور يا متخلف
الطبيب وهو يدخل بسرعه :
_نعم يا مازن بيه
منه بدموع :
_انت بتزعق ليه يا بابى
مازن بغضب :
_اتفضل شوف مالها
الطبيب بفزع وهو يلبس سماعته بسرعه وتوتر :
_طب اتفضل اخرج عشان اكشف عليها
ليخرج مازن ويدخل الطبيب بعد فترة ويقول بتوتر وخوف :
_م مازن بيه هى عقلها رجع عشر سنين لورا
#وصيتى#
الفصل التاسع عشر
الطبيب بتوتر وخوف :
_م مازن بيه هى عقلها رجع عشر سنين لورا
مازن بصدمه وزهول :
_انت اتجننت ولا اى
الطبيب بتعرق ورعب :
_لا حضرتك دا من الضغط علي رأسها بعد العمليه
مازن وهو يمسكه من تلابيب ملابسه :
_لا دا اتجننت رسمى خلاص
منه بصراخ من الداخل :
_بابيييي
مازن وهو يدخل بسرعه وفزع :
_اى فى اى
منه ببكاء :
_عايزه تدينى دواه طعمو وحش يا بابى
مازن بغضب :
_بلاش لعب عيال وبعدين بابى مين
منه بصراخ وبكاء :
_عااااا متزعقليش يا بابي
مازن وهو يذهب نحوها ويأخذها بين أحضانه ويمسح على رأسها بحنو:
_طب باااس خلاص متعيطيش
منه وهى تنظر له ومازالت فى أحضانه وعينيها مازالت فيها دموع وانفها احمر وشفتيها حمراء منتفخه من البكاء:
_ومش هتخليها تدينى الدوا الوحش
ليسرح بها مازن للحظه ثم يستفيق بسرعه ويقول بحنو:
_يحبيبتى لازم تاخدى الدوا عشان تخفي وتخرجى من هنا
منه بعبوس طفولى:
_بس دا طعمو وحش
مازن وهى يضعها على السرير :
_لا هتاخديه وجيبلك شوكولا تاكليها بعدو والطعم الوحش هيروح
منه ببراءة:
_ماشي
ليعطيها مازن الدواء بحنو وهدوء ويفتح لها الشوكولاته
لتأكلها منه ليغفل مازن بجانبها على السرير
منه ببكاء وهى ترفع يدها :
_عاااا بابى
مازن وهو يستيقظ بفزع :
_اى فى اى
منه ببكاء وهى تشير ليديها وفمها:
_ايدى اتوسخت وبوقى اتلحوس
ليكتم مازن غضبه ويقبض على يده بغضب شديد :
_ماشي يا حبيبتى ثوانى
ليحضر مازن المناديل ويتوجه نحوها ويمسح لها يدها وفمها بحرص شديد فمازالت الابر والسلوك موصله بيدها
منه وهى تقبله على خده وتقول ببراءة :
_شكرا يا بابي
ليتصنم جسده بصدمه شديده وينتفض فجأه :
_احم اقعدى
ادم وملك وحمزه وهم يدخلون :
_يا هلا
منه بفرحه:
_هييييه أصحابى
لينظر لها الجميع بتعجب
لييضرب مازن بيده على وجهه بضيق :
_تعالو هفهمكم ليقص عليهم ما قاله الطبيب لينظر الجميع له بصدمه
حمزه وهو يتوجه نحو منه ويجلس على الكرسي المجاور لسريرها:
_عامله اى دلوقتى يا حبيبتى
منه وهى تنط لاحضانه وتقول ببراءة :
_وحشتنى يا حموزى
مازن بغضب شديد وصراخ :
_مننننه
منه وهى تنتفض برعب وتخرج من احضان حمزه بسرعه :
_ن ن نعمم يا بابى
ليتوجه نحوها مازن بغضب ليمسكه ادم ويقول بتوتر:
_اهدا يا مازن دى يعتبر طفله براحه عليها
ليهدأ مازن قليلا ويتوجه نحوها ويمسكها من يدها بحنو:
_منه مينفعش نحضن كد عشان كده عيب مفهوم
منه ببراءة:
_ولا حتى انت يا بابى
مازن بتوتر :
_احم لا أنا عادى
حمزه بأنفعال:
_نعم يا عنيا واشمعنا أنت
لنظر له مازن نظرة حارقه
حمزه بخوف وتوتر:
_بهزر معاك متبقاش قفوش كده
ملك وهى تذهب نحو منه وتحتضنها :
_بتمثلي حلو اوى
منه بتوتر :
_ها
ملك بخبث :
_مش عليا يا بت
منه بتوتر :
_اسكتى الله يفضحك
#وصيتى#
الفصل العشرين
ملك وهى تحتضنها :
لا بتمثلي حلو
منه بتوتر:
ها
ملك بخبث :
_مش علي ماما يبت
منه بغيظ :
_والله لاربيه مازن الكلب
ملك بضحك:
_جدعه يبت ورينا شطارتك
الطبيب وهو يدخل الغرفه :
_كده تقدر تخرج يا مازن باشا
منه فرحه :
_هييييه هخرج
لتتوجه الممرضه نحوها وتنزع من يدها الابر تحت بكائها
منه ببكاء:
_عااا وجعتنى يا بابى
مازن وهو يذهب نحوها:
_معلش يا حبيبتى يلا عشان نمشي
لترفع منه يدها وتنظر له ببراءة
ليرفع مازن حاجبه بعدم فهم
منه ببراءة:
_شيلنى يا بابى
مازن فى نفسه (نهار اسود دى عايزانى اشيلها ازاى )
منه ببراءة :
_يلا بابى ايدى وجعتنى
لينظر لها مازن بحيرة ويحسم امرة ويتوجه نحوها ويحملها من خصرها مثل الاطفال لتمسك منه فى رقبته وتستند برأسها على كتفه وتلف قدميها حول خصره فهى صغيرة الحجم فمن يراهم يظن أنها ابنته ف مازن مفتول العضلات وطويل وهى قصيرة وصغيرة ويخرج بها مازن فى المستشفى امام الجميع غير مبالى بنظراتهم الحقوده والحاسده ليدخلها مازن السيارة ويربط لها حزام الامان ويجلس بجانبها وينطلق لتغفل منه بجانبه من التعب وبعد فترة يصل مازن ويفتح باب السيارة ويحملها ويتوجه بها نحو غرفتها
ويضعها على السرير ويدثرها جيدا بالغطاء ويتوجه نحو غرفته وينام
•••••••••••••
عند ملك
تجلس على سريرها تحدث اسلام فى الهاتف
اسلام بحب :
_مش هتيجي الجامعه بقا
ملك بتنهد:
_لا مش هنزل غير لما منه تخف ومنزل مع بعض
اسلام بضيق:
_طييب
ملك بحب:
متزعلش يا حبيبى هحاول والله على اد ما اقدر
اسلام بحب :
_وانا معاكى للاخر
لتغلق ملك الهاتف ولاكن تشهق بخضه عندما رأت ادم يقتحم غرفتها ويتوجه نحوها بغضب حارق ويمسك شعرها بقوه :
_برضووووو مفيش فايده فيكى
ملك ببكاء وصراخ :
_ااااه
ادم وهو يصفعها:
_باين عليكى محتاجه تتربى وانا هربيكى
ملك بصراخ والم :
_ملكش دعوووه
ليصفعها صفعه أخرى اقوى من الذى قبلها :
_اول درس انك تتكلمى مع الاكبر منك بأدب
ملك برعب وبكاء:
_خلاص بالله يا ابيه مش هعمل كده تانى والله
ادم بغضب :
_اديتك فرصه قبل كده ومستمعتيش الكلام بس ودينى وما اعبد لاديكى علقه تحلمى بيها
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
يتبع انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
مجمع الروايات الكامله والحصريه اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل
صفحتنا على الفيسبوك اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق