رواية واصيتي البارت 21_22_23_24_25بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
رواية واصيتي البارت 21_22_23_24_25بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
رواية واصيتي البارت 21_22_23_24_25بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
#و1صيتى#نونا رامي
الفصل الواحد والعشرين
ادم بفحيح كالافاعى :
_بس ودينى و ما لابد لاديكى علقه تحلمى بيها
ملك ببكاء ورعب:
_خلاص بالله يا ابيه مش هعمل كده تانى والله
ادم وقد رق قلبه لدموعها وخوفها وبكائها الشديد:
_هاتى الزفت التليفون
لتعطيه ملك الهاتف بيد مرتجفه لينظر لها ادم ثم يضع الهاتف فى جيبه وينظر لها بغموض ويقول بنبرة حازمه :
_مفيش تليفون ولا جامعه تانى
ملك ببكاء وشهقات :
_لا بالله عليك كلو الا الجامعه
ادم بقسوه:
_اخرسي مش عايز اسمع نفسك
ملك ببكاء وصراخ:
_بتعمل معايا كده لييييه
ادم بصراخ وغضب:
_ حذرتكك كتيرررر
ملك بصراخ وبكاء:
_انت بتكرهنييي من ساعه ما جيت وانت مش بتعمل حاجه غير انك تهينى اى عملتلك اييي
ادم بصراخ ووجه احمر من شده الانفعال :
_مبكرهكيش أنا بحبكككك
•••••••••••••••
عند منه ومازن
يستيقظ مازن على صوت طرقات صغيرة على باب غرفته لينهض بتكاسل ويفتح الباب ليراها تقف وترتدى بيجامه ورديه وشعرها مشعث حول وجهها بعشوئيه لطيفه و وجنتيها ورديتان اثر النوم وتقول بنعاس:
_بابى أنا مش عارفه انام لوحدى
لينظر لها مازن بجمود وعدم استيعاب ويقول بغضب وهو يمسح على وجهه:
_صبرنى يا رببب
لينزل يده من وجهه وينظر عليها يجدها تنظر له بترجى وبراءة ليقول بقله حيله:
_ادخلى
لتدخل بفرحه وتركض نحو سريره وتنام عليه ليذهب مازن ويهم للنوم بجانبها لتقول منه بسرعه:
_لاا مش ينفع يا بابى السرير مش هياخدنا احنا الاتنين
مازن برفعه حاجب:
_والله كل دة ومش هيخدنا دا ياخد ميه مننا
منه بتوتر و سرعه :
_لا يا بابى أنا مش هعرف هه
مازن بنفاذ صبر:
_خلاص انزلى اتخمدى على الارض
منه بنظرات القطط:
_لا يا بالى بخاف من الضلمه
ب
لينظر لها بدون رد فعل ويأخذ الوساده بغضب
منه بخبث :
_خد المخدة دى كبيرة اهى يا بابى
ليأخذها مازن منها ويضربها بها على رأسها ويقول بغيظ:
_اتخمدى جتك بابى فى دماغك
لتكتم منه ضحكاتها بصعوبه شديدة
#وصيتى#
الفصل الثاني و العشرين
يستيقظ مازن وهو يشعر بشيء ما يتحرك على وجهه ليجد منه تجلس بجانبه على الارض وفى يدها قلم من اقلام التلوين و بجانبها لوحه بيضاء مرسوم فيها لينظر لها مازن بشك ويقول :
_اى اللى منزلك جمبى على الارض
منه وهى ترسم وتصطنع التركيز فى الرسمه:
_عشان كنت خايفه
لينظر لها مازن وشعرة نازل على عيناه فقد كان وسيما للغايه ثم ينهض ليدخل الحمام بتضحك منه بخبث
مازن بصوت مكتوم :
_انتى يا حيوانه
منه بخوف :
_ن نعم يا بابي
مازن بهدوء وحده :
_تعالى هنا
لتذهب منه نحو مرأه الحمام لتنظر له ببراءه ليقول مازن بجدية:
_انتى اللى شغبطى على المرايات بتاعت الاوضه صح
منه بسرعه وكذب:
_لا لا مش انا
مازن بهدوء:
_لو كذبتى تانى انا هعاقبك
منه بخوف وتوتر:
_ايوا أنا اللى شخبطت
مازن وهو يذهب نحو غرفه الملابس :
_تمام يبقى تنزلى تجيبي الاسبونشه والفوطه وتمسحى اللى انتى عملتيه
منه ببراءة:
_مش بعرف يا بابى
مازن بحده :
_والله بتعرفى تشخبطى بس
منه بدموع :
_اخر مرة والله
مازن بحده ونبرة حاسمه:
_مش هتتكرر تانى داداه حسناء
حسناء وهى تطرق باب الغرفه :
_نعم يا بيه
مازن وهو ينظر لتلك الواقفه امانه :
_هاتى فوطه واسبونشه ومياه
حسناء بتعجب:
_,حاضر يا بيه
منه فى نفسها (اه يا مازن الكلب )
لتحضر حسناء الاشياء التى طلبها مازن وتطرق باب الغرفه
مازن بهدوء :
_ادخل
لتدخل حسناء لتنظر له بصدمه ووجه احمر وكأنها قد صعقت
ماون بشك:
_بتبصيلى كده ليه؟
حسناء بصوت مبحوح :
_لا مفيش يا بيه
مازن بجديه:
_منه متخرجش من الاوضه غير لنا تنضف اللى عملتو وممنوع حد يساعدها مفهوم
حسناء بأحترام:
_حاضر يا بيه
ليرتدى مازن ملابسه ويركب سيارته وينطلق
حسناء بصراخ وخوف:
_الله يخربيتك اى اللى انتى مهبباه دة
منه بتوتر:
_بربيه
حسناء برعب :
_والله دا لو عرف انى عارفه انها لعبه ليموتنا كلنا
منه بخوف:
_خلاص بقا يا داده الااه
لنتظر لها حسناء بقله حيله وتقول بجدية:
_اتفضلي اعملى اللى قالك عليه عشان ميطينش عيشتنا اكتر ما هيطينها
لتبدأ منه فى غسل المرايات وتنظيفها بصعوبه فقد كانت الالوان شبه ثابته لتظل تغسل ساعه متواصله
منه بتعب:
_حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا مازن
منه بنظرات القطط الماكرة خاصتها:
_داداه حسناء ممكن تعملى اخر مرايه عشان انا فرهدت خالث
حسناء برفعه حاجب :
_مش مستغنيه عن حياتى يا اختى
منه بترجى:
_عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى عشان خاطرى
حسناء بصراخ:
_خلاااص ايه علقتى قومى غيرى هدومك عشان متتعبيش وانا هكمل وربنا يستر
منه بفرحه:
_شالله يخليكى يا حسناء يا عسل
لتنهض بسرعه وتذهب نحو الحمام
••••••••••••
فى الشركه يجلس ادم شارد الذهن يتزكر ما حدث أمس
Flash back
ادم بصراخ ووجه احمر من شده الانفعال:
_مبكرهكيش أنا بحبككككك
لتنظر له ملك بصدمه ليعم السكوت فى الغرفه ويلتقط ادم أنفاسه بسرعه
ملك بصدمه :
_بتحبنى؟
ادم بحزن وثبات :
_اه يا ملك من وانتى طفله بضفاير حتى لما سافرنا كنت دايما متابع صورك وعارف كل تصرفاتك عارف بتاكلى امته بتنامى امته بتشربى امتى
ملك بذهول وعدم استيعاب :
_ا ازاى
ادم بجمود:
_زى ما سمعتى
ملك تنهد :
_ابيه ادم أنا بعتبرك زى ابيه مازن أنا مبحبش غير اسلام
ليقسم أنه فى تلك اللحظه قد سمع تحطم قلبه وقد رأى نزيف كبريائه
ادم بحزن دفين وثبات :
_تمام يا ملك واعتبرينى مقولتش حاجه
ملك بتخبط وتشتت:
_ما هو دا اللى هيحصل
ادم بجمود:
_وانا من انهارده مليش دعوه بيكي ولا هتدخل فى حياتك تليفونك اهو وتقدرى تنزلى الجامعه من بكرة
ولم ينتظر حتى لسماع صوتها وغادر الغرفه بسرعه متوجها نحو غرفته
Back
ليخرج من ذكرياته على صوت مازن الغاضب بشده وصوت تكسير قادمه من مكتبه لينهض بسرعه متوجهاً نحو مكتبه
ادم بفزع :
_اى فى اى
مازن بهدوء وغضب شديد:
_بترسملى على وشي وتضحك عليا السواق و بتوع الامن دا كويس كمان انى مشيت انهارده من الممر الخاص كان زمان هيبتى ضاعت قدم موظفينى
ادم بصدمه :
_طب اهدى طيب هو فعلا اللى عملتو دا غلط بس براحه عليها يا مازن
مازن وهو يمسك مفتاح سيارته ويقول بنبرة مرعبه :
_خليك انت فى الشركه انهارده يا آدم وانا هروح اربيها من اول وجديد
ادم بقلق:
_براحه عليها يا مازن انت عارف ان عقلها دلوقتى عقل طفله
مازن بغموض :
_خلى بالك من الشركه يا آدم
ليومأ له ادم بقلق وخوف على تلك الغبيه من براثين غضب ذاك الوحش الكاسر
••••••••••••••••
تجلس منه على السرير تفتح هاتفها وتضحك بشده على صور مازن التى التقطتها بعد أن رسمت على وجهه لتنتفض بخضه عندما دخل مازن الغرفه بهمجيه وشعرة غير مرتب وعروق يده ورقبه بارزة ونظراته تملأها الشر :
_بقا انتى تعملى فيا أنا مازن الاباصيري كده
#وصيتى#
الفصل الثالث والعشرين
مازن بوجه احمر وشعر مبعثر وعروق يده ووجه بارزه وكأنه قد كان فى صراع للتو:
_بقا انتى ترسميلي على وشى انهارده وتخلى السواق والأمن يضحكو عليا
منه برعب من هيئته وقد هربت منها الكلمات لتقول بتلعثم:
_ا ا انناا
مازن بصراخ :
_اتكلمى عدللل
لتصرخ منه بفزع وتسحب الغطاء وتنزل تحته وكأنها احتمى فيه وتقول برعب :
_م م مش انا يا بابى
مازن وهو يتوجه نحو السرير ويقول بغضب :
_منهه قولت ميت مرة متكدبيشش
منه بخوف:
_مش هكدب تانى والله
مازن بهدوء غريب:
_انتى اللى رسمتى صح
منه وهى تدفن نفسها أكثر فى الغطاء:
_اه
مازن بهدوء وحده :
_اطلعى من تحت الغطاء
منه بخوف :
_لا
مازن بسخريه :
_وانتى فكرك الغطاء دا هيمنعنى عنك؟
منه بصوت باكى:
_انا اسفه يا بابى
مازن بنفاذ صبر :
_اطلعى يا منه من تحت الغطا وتعالى قدامى هنا
لتنهض منه برعب وتتقدم منه ببطئ وتقف أمامه كالطفل المذنب أمام والده
مازن بغضب مخفى:
_قربى
منه بدموع :
_هتضربنى
مازن بنفاذ صبر:
_قولت قربى منغير نقاش وتخلصي عشان مفقدش اعصابي عليكى
لتقترب منه وهى تضع يديها على وجنتيها ظنا أن مازن سيعنفها لينظر لها مازن بصدمه وغموض ويقول بثبات:
_,شيلي ايدك من على وشك
منه ببكاء وخوف:
_خلاص يا بابى والله ما هعمل كده تانى
مازن وهو يمسك يدها وقد تراجع عن فكرة معاقبتها عند رؤيتها بتلك الحاله ليقول بهدوء:
_ليه الخوف دا كلو
منه ببكاء وشهقات:
_عشان انت كنت شكلك يخوف
مازن وهو يحاول أن يتحكم في أعصابه :
_و هو أنا عمرى ضربتك
منه ببكاء ونفى :
_لا
مازن بجديه:
_امال خايفه ليه
منه وهى تمسح وجهها بكف يدها كالاطفال :
_انا بخاف منك ومش تسئلنى ليه
مازن بضحك:
_طيب مش هسئلك روحى اغسلي وشك
منه بتوهان :
_يخربيت حلاوة ضحكتك
مازن بغموض ورفعه حاجب :
_نعم
#وصيتى#
الفصل الرابع والعشرين
منه وهى تمسح وجهها بكف يدها كالاطفال :
_انا بخاف منك ومش تسئلنى ليه
مازن بضحكته المهلكه :
_طيب مش هسئلك روحى اغسلي وشك
منه بتوهان:
_يخربيت حلاوه ضحكتك
مازن بغموض ورفعه حاجب :
_نعم
منه بتوتر وتلعثم:
_م م مفيش يا بابى أنا هروح اغسل وشي
ثم تركض نحو الحمام بسرعه وتلغق الباب وتضع يدها على قلبها التى كان سيقفز مكانه من شده الخوف ف مازن ذكى للغايه ولا يفوته اى شئ لتقول فى نفسها (غبيييه زمانه كشفك)
ثم تغسل وجهها بعنف لعلها تزيل تلك الأفكار من رأسها فلو علم مازن سيحدث ما لا تحمل عقباه
لتخرج منه تجد مازن يمسك بالمنشفه ويتوجه نحوها ويجفف لها وجهها ويدها
مازن بهدوء:
_انتى غرقتى هدومك هتتعبى روحى غيري
منه بتوتر:
_لا يا بابى مش هتعب أنا بحب السلوبت دى
مازن وهو يمسك يدها يجففها بعنف:
_عارفه لو بعد كده قولتلك حاجه ومقولتيش حاضر هعمل فيكى اى
منه بألم ودموع:
_ااه يا بابى ايدى وجعتنى
مازن بحنو :
_معلش يا قلب بابى
ثم يكمل بصوت عالى :
_داده حسناء هاتى كوبايه حليب وتعالى
منه وقد شعرت بمعدتها تؤلمها:
_لا يا بابى مبحبوش
مازن فى نفسه (بقا انتى تعملى عليا أنا اللعبه دى ههه غبيه دا انا هوريكى النجوم في عز الضهر )
حسناء وهى تدخل وفى يدها كوب لبن كبير وتعطيه لمازن:
_اتفضل يا بيه
منه بتقزز:
_ابعدو عنى يا بابى هرجع
مازن وهو يجلسها على الكرسي ويقول بجديه :
_امسكى اشربي
منه بوجه احمر :
_ابعدو يا بابى مش هشرب أنا القرف دا
مازن بغضب:
_هى نعمه ربنا بيتقال عليها قرف امسكى اشربي واياك الاقى نقطه واحده فى الكوبياه يلاااا
لتنتفض منه برعب وتمسك منه الكأس وترفعه مرة واحده من شده الخوف ليبتسم مازن بأنتصار
مازن وهو يمسك منديل ويمسح فمها :
_شطورة
لمسك منه معدتها بألم شديد :
_ااااه
لينظر لها مازن فهو قد نسي أنها لديها حساسيه من الألبان :
_اهدى وخدى نفس
منه بدموع وصراخ :
_بطنى مش قادرررررة
ليتوجه مازن نحو الأسفل بسرعه ويأخذ بعض الادويه ويتوجه نحوها وفى يده كوب ماء :
_افتحى فمك يلا
منه ببكاء وهى تمسك معدتها من الالم :
_طعمو وحش
مازن بغضب :
_اخلصي
لتفتح منه فمها بسرعه ليعطيها مازن الدواء والبرشام ويساعدها على شرب الماء
منه بألم :
_لسه بتوجعنى
مازن بحنو وهو يحملها ويعدل وضعيتها على السرير ويدثرها جيدا بالغطاء:
_نامى ي حبيبتى وهتبقي كويسه
ويغلق النور ويترك مصباح واحد مضاء فهى تخشي الظلام ويتوجه خارج الغرفه ويتوجه نحو غرفه ملك
مازن وهو يطرق باب غرفتها:
_ملك
ملك وهى تدثر هاتفها تحت الوساده بسرعه وخوف وتقول بتوتر:
_اتفضل يا ابيه
مازن وهو يدخل ويقول بجديه :
_مش ناويه تنزلى الجامعه بقا
ملك بتوتر :
_هنزل أن شاء الله من بكرة
مازن برضا:
_تمام
ليرن هاتف ملك لينظر مازن نحو مصدر الصوت ويقول بهدوء :
_تليفونك بيرن مش هتردى؟
#وصيتى#
الفصل الخامس والعشرون
ليرن هاتف ملك ويقول مازن بهدوء:
_تليفونك بيرن مش هتردى
ملك بتلعثم:
_لا دا دا تلاقيه أميرة بترن عشان الجامعه مش مهم يعنى
لينظر لها مازن بسكوت لتهرب ملك من نظراته بتوتر
مازن بهدوء:
_هاتى التليفون
ملك برعب حاولت إخفائه:
_ليه يا ابيه
مازن وهو يربع يده ويقول بحده :
_منغير ليه هاتيه
لتنظر له ملك بخوف شديد وتعطيه له ببطئ ليمسكه مازن ويفتحه ويقول برفعه حاجب :
_اسلام مين اسلام دا
ملك برعب :
_دا دا زميلي فى المدرج كنت باخد منه ملازم وكتب
ليفتش مازن فى الهاتف ويقول بأعين مظلمه وسخريه:
_واضح من الشات بتاعكو يا حبيبى ويا حبيبتى ما شاء الله وانا الخروف إلى نايم على ودنه
ليذهب نحوها ويصفعها صفعه أقسمت فيها انها شعرت بفكها ينكسر
ملك ببكاء وألم:
_اااااه
ليمسكها مازن من شعرها ويصفعها مرة أخرى ويقول بغضب :
_دى اخرة ثقتى فيكى
ملك ببكاء ورعب :
_اسفه اسفه والله
ليدخل حمزه الغرفه بفزع ويذهب نحوهم بسرعه يحاول تخليص ملك من يد مازن ويقول بتوتر :
_اهدى بس يا مازن
مازن وهو يصفعها مرة أخرى :
_سيبنى اربيها يا حمزه واضح أن ثقتى الذياده فيها عمتنى عن أفعالها
ليسحبها حمزه خلفه بصعوبه ويقول بتوتر :
_طب اى إلى حصل
ملك ببكاء شديد :
_ا أنا بحبو م م من سنهه اولى
ليحاول مازن ضربها مرة أخرى إلا أن حمزه كان الحاجز بينهم ليقول مازن بغضب :
_مستغفلانى من سنه اولى يعنى
حمزه بقلق:
_اهدى يا مازن الموضوع مش هيتحل بالضرب
ثم يكمل بهدوء :
_مين دا يا ملك
ملك بأرتجاف وبكاء شديد :
_دا دا اسلام زميلي فى المدرج عرفاه من سنه اولى وقالى بحبك وانا كمان حسيت بأعجاب من نحيتو وارتبطنا
مازن وهو يدفع حمزه ويمسكها من شعرها لتصرخ ملك برعب وتسقط مغشياً عليها
لتكملة الرواية عمل انضمام من هناااااا
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
يتبع انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
مجمع الروايات الكامله والحصريه اضغط هنا
تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل
صفحتنا على الفيسبوك اضغط هنا
تعليقات
إرسال تعليق