القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لعنة الفراعنه البارت 5_6_7_8الاخير بقلم محمد محمود في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

رواية لعنة الفراعنه البارت 5_6_7_8الاخير بقلم محمد محمود في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية لعنة الفراعنه الفصل الخامس والسادس والسابع والثامن الاخير 5_6_7_8الاخير بقلم محمد محمود في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 








رواية لعنة الفراعنه البارت 5_6_7_8الاخير بقلم محمد محمود في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


لعنة الفراعنة الجزء الخامس 


حسيت بعدها أن الارضيه بتتهز بينا قومنا طلعنا كلنا بره الغرفة الصخرة بدات تتشقق والشروخ تمشي فيها بسرعه كانها زجاج ....

لحد ما أتفتت كلها كانها رمل والارضيه هبطت شوية ..المهم نزلنا والرجاله كملو حفر لحد ما الجاروف ضرب في حاجه تانيه صلبه .. بس لما زيحنا عنها التراب لقيناها باب ذهب .. 


الرجاله قعدت تهلل ويتنططوا ويحضنوا بعض لان ليهم نسبه من الحاجات دي ولو بسيطه .. كملو لحد ما فتحوا الباب وكان تقيل جدا .. ولقينا سلم بعدها .

خدنا الكشافات ونزلنا .. لقينا مقبرة مش ملكية ولكنها مليانه ذهب أكتر من الملكية ..أستغربت جدا .

دا كنز مش مقبرة ..قولتلهم محدش يلمس حاجه والا هيتسخط ..قاموا كلهم متثبتين مكانهم من الخوف .. انا طبعا بسرح بيهم بس عشان اعرف اكتشف ايه ده في هدوء ....


 فضلت ماشي في طرقه كبيرة مليانه ذهب لحد ما وصلت لتابوت ذهبي ضخم محطوط على قاعدة ذهبية منقوش عليها كتير باللهيروغليفيه .

ولقيت كتابه متبروزه بالهيروغليفيه فوق القبر .. قريتها أكتشفت ان دا قبر "إيمحوتب كبير السحرة" للحظة خوفت جدا .. الورقه اللي مكتوبه كانت بتاعتة بخط إيده ..ودلوقتي انا جيت لحد مقبرته .. حسيت ان ده إستدراج .. من السحر .. عشان يحرر نفسه ..


 مش عارف أقول ايه للرجاله دي بس مش عايزهم ياخدوا حاجه من هنا أكيد كلها حاجات مسحورة .

وعشان كده كان بيساعدني لما اتحول الجاروف لرمح وحاسس قوتي زادت ..


لقيت حد من الرجاله بيقول ما تيجي نفتح التابوت ده نشوف جواه ايه .. قولتله ماحدش يلمس حاجه ..لقيته بيقولي بقولك ايه يا أخينا انت .. احنا ساكتين عليك من الصبح .. وواخدين تعليمات أول ما نلقى المقبرة والكنز نقتلك .. وقام واحد منهم مطلع مسدسه وانا مش ملاحق اتصرف من الخضة وقام ضربني في صدري ...


مكان مظلم وسامع صوت ذئاب بتعوي وجسمي متكتف وسامع ناس حواليا بتتكلم .. عن الذهب اللي بيبقى مع الجثث والاسنان الذهب والخواتم .. وكلام عن الجن والعفاريت ..

وبعدها سمعت صوت راجل وست بيضحكوا وبيتغازل فيها بالكلمات ..وبعدها ناس بتقول اسماء ناس .. وتعيط وتقرأ عليهم قرأن ..انا مابقتش فاهم حاجه ومصدع وعطشان وجعان .

لحد ما قررت احاول اتحرك فضلت أحاول .. لحد ما لقيت فعلا الحركه ممكنه بس محتاجه مجهود فضلت احاول لحد ما لقيت ايدي بتتحرك في رمل وطلعت بره في الهوا فضلت ازيح الرمل عن نفسي لحد ما قومت لقيت الدنيا ظلمه وراجل قاعد بيشرب شاي قدامي اول ما شافني وقع اغمى عليه ..


 قومت نفضت نفسي وأكتشفت أني في المقابر ..ببص مكان طلقة الرصاصه على صدري لسه موجوده .. طب انا ماموتش ازاي ؟؟


كنت حاسس ببرد وكنت واقف گ يوم ولدتني أمي بدون اي ملابس ...لقيت بيوت منشرة هدوم روحتلها وخدت هدوم من على الحبل ولبستها كلسون وجلابيه .


 وفضلت ماشي مش عارف انا فين لحد ما لقيت ..سوبر ماركت جريت عليه وفضلت افتح في الحاجه واكل واشرب والراجل يزعقلي يقولي امشي من هنا والا هبلغ البوليس ..


وجه عشان يضربني ..مسكت أيده لقيته اتشل عن الحركه وايده عماله تزرق لحد ما وقع على الارض بيصرخ ومش عارف يحرك ايده .. خدت الاكل وجريت لقيت محطة قطر .. سالت الناس احنا فين ؟


قالولي بلد بعيده عن بلدنا بساعه .. المهم فضلت اكل وكملت مشي سمعت صوت حاجات ماشيه ورايه .. مشيت بعدها اسمع الصوت تاني ..ابص مالقيش حاجه ..

 فضلت مكمل لحد ما سمعت صوت صريخ من شقه وناس عماله تعيط .. قومت داخل .. طبعا شكلي مترب ومبهدل ..


 الناس شافتني بتقولي اطلع بره مافيش فلوس .. المهم فضلت ازقهم لحد ما دخلت لقيت بنت مكتفنها ورابطنها على السرير وفي خيال أسود واقف عليها .. مش عارف الخيال الاسود ده ايه بس شكله شر .


ببص في اركان الغرفة في اثنين تانين واقفين في الركن وعمالين يلفوا الغرفة .. قومت رايحلها واهلها يحوشوني ..قومت مزعق فيهم وقولتلهم البنت عليها ثلاث عفاريت....


يتبع ...



لعنة الفراعنة الجزء السادس


قومت مزعق فيهم وقولتلهم البنت عليها ثلاث عفاريت ..

قامت الناس كلها بصالي وسابوني .. قومت قاعد جنبها على السرير .. قولت التعويذة بتاعة السحر اللي كانت مكتوبه في ورقة البردي .. 

لقيت الثلاث خيالات السودا بيتجمعوا وبيطلعوا من الشباك .. بعدها قولتلهم هاتوا مياه .. شربت الاول عشان كنت عطشان بعدها بخيت في وش البنت صحيت بصيتلي .. وقالتلي انت مين ..؟؟


قامت الناس كلها قعدت تكبر وتهلل .. ويبوسوني ويحضنوني .. والستات تزرغد ......

 وفضلوا يقوليلي انت راجل مبروك وبركاتك يا شيخنا .. المهم ابو البنت فضل يبوس راسي وقالي ربنا يباركلك قولي عايز كام وانا تحت أمرك ..

قولتله عايز أكل وعايز هدوم ويلزمني ابات.. 

قالي تحت أمرك وجهزلي كل حاجه وفضلت بايت عنده للصبح .

تاني يوم قولتله وصلني للبلد عندي ومشيت معاه بالعافيه من كتر الزحمة.. لان الناس كلها جايه بمصايب عايزيني احلها ..

اللي عايز يشتغل ...واللي عايزة تخلف ولد .. واللي عايز ابنه يخش طب ..

 المهم اعتذرتلهم ووعدتهم هجيلهم بعدين .. ووصلني لحد بيتي وشكرته .. 

أول ما قربت من البيت لمحت حاجه غريبه قوي قلبي انتفضت وحسيت اني نفسي بقى تقيل بس اكيد ..مش اللي في دماغي نزلت من العربية وفي زحمة على باب بيتي ..بزق الناس ودخلت لقيت عزاء ..وعمامي موجودين والناس بتعزيهم ..أول ما شافوني قالولي انت لسه عايش بنحسبك مت ..وعمالين يسالوني كنت فين ؟؟

قولتلهم أبويا وامي فين ؟ 

عمي قالي اهدى بس وفهمنا انت كنت فين بقى لك يومين ؟؟.. زعقت فيه قالي ابوك وامك لقناهم مقتولين فالبيت من يومين.. وفلوسهم مسروقه وناس شهدت انك انت اللي سرقتهم وقتلتهم.. 

قومت مزعق وقايلوهم انتوا مجانين .. هقتل أهلي واهرب ..عشان فلوس ..انتوا اتجننتوا .. لقيت واحد بيقولي الكلام ده تقوله في القسم .


مابقتش فاهم حاجه .. وخلاص مش قادر افكر ..بس لقيت الناس بدات تقوم تحاوطني ..وفعلا مسكوني وراحوا مكتفني وكلموا البوليس .. وانا مش مصدق اللي بيحصل منهار نفسيا وقعدت اعيط على أهلي وعلى اللي حصلهم بسببي .


وصل البوليس ومسكوني وحطوني في البوكس وانا ساكت ما بتحركش من الصدمه وصلنا القسم .. وقفت قدام مدير المباحث قالي ركز معاية وماتكذبش عليا عشان التهمة هتلبسك .. كنت فين بقى لك يومين ؟؟


قولتله في ناس خطفتني وكانوا هيقتلوني ..وهربت وجيت على هنا ....

قالي مين الناس دي ؟؟ قولتله رجالة خلف عطيه .. 

لقيته بيبصلي وبعدها انفجر ضحك قالي رجاله خلف عطيه هيخطفوك وتهرب منهم وترجع حي انت عبيط يلا .. بقولك ايه عشان نقصر على بعض المسافات .. طلع الفلوس اللي سرقتها من اهلك واعترف وانا هخففلك الحكم .. يلا يا عمرو مافيش وقت ..

قولتله انا مش هقتل أهلي .. انا اتخط.....

 ما كملتش الجمله لقيت قلم نازل على قفايا وقعني على الارض من امين الشرطه اللي واقف .. 

وبعدها قاله ارميه فالحجز .. شالني ووداني الحجز غرفة خمسه متر في خمسه متر فيها 20 واحد ..ريحة نتنه ومكان ضلمه ومكتوم .. 

رماني جوه وقفل الباب وطلع ..سمعت واحد بيقول يا هلا ياهلا بالضيف الغالي قلبوه يا رجاله وسمعت ناس بتتحرك ....


افتكرت اسم قبيله الجن اللي كانت محبوسه في الزئبق قبيله "شمرا- شينوخ" فضلت اقول اسمهم مع التعويذة بعدها سمعت صوت دبدبه الرماح بتهز الارض والحيطان المساجين كلهم وقفوا ومرعوبين.....

 والدنيا ضلمه سمعت صوت صريخ يخوف قلبي اتخطف كل اللي في الزنزانه بيصرخوا .. لحد ما الصوت سكت طبعا الصوت كان عالي جدا لدرجه ان العساكر جم جري.. .فتحوا الزنزانه لقوني في وشهم قالولي في ايه ؟؟


ماردتش عليهم طلعوني عالباب وشغلوا النور شافوا منظر يرعب .. لقوا حبال نازله من السقف وكل المساجين مشنوقين وكف ايديهم ورجلهم من الكعب مقطوعه ومرميه على الارض ومغرقين الدنيا دم .. كنت سامع ركب الكل بتخبط .. لقيت العساكر بصالي وخايفين يلمسوني ... فمشيت وعينيا بتطق شرار....


يتبع ...



لعنة الفراعنة الجزء السابع


العساكر خافوا يمسكوني .. لحد ماطلعت برة القسم .. حاولت افتكر خلف عطيه ورجالته ساكنين فين ؟ مش عارف قومت رايح البيت رقم 17 ..وانا بتسحب في الضلمه .. 

لحد ما لقيت هناك خمس رجاله من رجاله خلف منهم الثلاثه اللي غدروا بيا شافوني بقوا مذهولين ..من كتر عصبيتي لقيتني باصص عليا من ركن الغرفة من فوق ....

 مابقتش فاهم ايه ده بقى عندي اكتر من عين.. عيني كشخص وعين متحركه بتطير في المكان كله .


فكرت في خيالي ان حد من القبيله يظهر .. لقيت واحد من الجن اللي شوفتهم في الحلم طلع من الحيطة .. الرجاله كلهم نزلوا على ركبهم من الخوف وهما بيستسمحوني .. أكتشفت ان اي حاجه هفكر فيها هتتحقق ..روحت متخيل حد كمان من حراس الجن قام واحد تاني طالع من الحيطه ..

 قولتلهم قطعوهم .. بدأ الحراس ينزلوا عليهم بالرمح لحد ما قطعوهم فعلا وقولت لحد من خدام الجن شوفلي بيت خلف عطيه مكانه فين ؟ اختفي من قدامي في ثانيه ورجع قالي عرفت المكان .


خدت مفاتيح العربية بتاعة الرجاله اللي ماتت وركبتها وطلعت عالمكان والجن طاير قدامي يوصفلي الطريق لحد ما وقف على باب قصر كبير بعيد عن قريتنا بشويه ....


 نزلت وروحت لبوابة السور لقيت الرجاله اللي بره رافعين سلاحهم وبيقوليلي انت مين؟؟ وقف عندك .. شاورت عليهم الخادم بتاعي قتله .. هوا وكل حرس البوابه وفتحلي البوابه .


فضلت ماشي وخدام الجن حواليا وأي حد بقابله أبصله وافكر اقتله يقتلوه .. احساس رهيب جدا بالقوة والعظمة .. 

اي حاجه نفسي فيها مش محتاج غير اني افكر فيها .. دخلت القصر لقيت كل الرجاله مقتولين لحد ما طلعت غرفة خلف عطية .

لقيته واقف وماسك المسدس في ايده .. قالي انت لسه عايش ازاي ؟؟ 

رجالتي قتلوك وقالولي انك مت!! .. قولتله عشان رجالتك فستك يا ريس خلف .. لقيته بيضغط على ايده اللي فيها مسدس عشان يستعد لقتلي .. 

قولتله اهدى ياخلف بيه ما تتوترش ..فكرك رجالتك اللي بره دي مش أولى منك بقتلي بعددهم واسلحتهم ..هتيجي انت اللي تقتلني بعد دا كله ياراجل دا حتى عيب .

فضل باصصلي .. وقالي انت عايز ايه ؟؟ .. فلوس هديك كل اللي نفسك فيه .. وهخليك تعيش في البلد ملك .. فكر كويس يابني ..قربت منه لقيته بيبصلي وبيرجع لورى.. والسلاح وقع من ايده من الخوف .

فضلت ماشي لحد عنده وقومت شايل سلاحه اللي وقع منه وقومت ضربت نار عليه في نصف صدره.. فضلت باصص عليه شويه وهوا بينزف وبعدها طلعت بره الغرفه .


 أول ما طلعت سمعت صوت خطوات ..أستغربت رجعت بصيت في الغرفه تاني لقيت خلف واقف وغرقان دم وبيبصلي وبيضحك ... 

 قالي فكرك انا بتاجر في الاثار من زمان .. ودا كله ماحدش فكر من اعدائي او رجالتي او البوليس يغدر بيا ويضرب عليا نار .. قام ماسك جلبيته وشقها من عند صدره مليانه علامات ضرب نار .


انا اتوترت جدا ساعتها .. قالي انا فضلت اجمع الزئبق الاحمر وتراتيل السحر الفرعوني ومقابر السحرة كلهم ..الا مقبرة كبير السحرة .. ايمحوتب .. الوحيد اللي معرفتش ادخل مقبرته لاني مش لاقي القبيلة اللي انت لقيتها في بيتك .. قلبت عليها الدنيا بس للاسف وقعت في ايدك قبل ما ألاقيها ..


قالي انا عمري 87 سنة ..ماتتخضش مش هيبان عليا .. لفيت بلاد كتير بطلع في اثار عشان اللاقي الزئبق اللي اتحبست فيه القبيلة دي.. وانت لقيته وفكيت سحرهم .. فكرك هيسبوك ..


 هيفضلوا وراك لحد ما تفتحلهم المقبرة بتاعة ايمحوتب .. الجن مش بيخدم غير كبار السحرة وبمقابل .. ومقابل صعب جدا حد يتحمله .. عايز تقتلني اقتلني لو عرفت .. بس هتعيش حياتك في عذاب ..


بكل ثقة لقتني بقوله .. مافيش حد ما بيموتش والا كان ايمحوتب فضل عايش لحد دلوقتي ..قالي ومين قالك انه مات ياغبي ..أفهم ..ايمحوتب لسه عايش في مقبرته .. ولو مش مصدقني تعالى نروح نشوفها ..ماتخفش مش من مصلحتي أعمل اي حاجه لاني لا هعرف أذيك ولا هتعرف تئذيني .

الكلام في المجمل غريب بس انا عندي فضول دايما للاكتشاف....


يتبع ...



لعنة الفراعنة الجزء الثامن والاخير 


الكلام في المجمل غريب بس انا عندي فضول دائما للاكتشاف قولت خليني ورى الكذاب لحد باب الدار .. 

وفعلا نزلنا وركبنا عربيته واتحرك بينا لحد البيت رقم 17 ..دخلنا البيت ونزلنا تحت المقبرة ووصلنا لحد التابوت الذهبي .

وكانت كل حاجه زي ما هي مافيش حاجه أتشالت وأول ما وصلنا للتابوت قالي افتحه ...

بصيتله بعدم ارتياح وقولتله افتحه انت..ابتسم وقالي لسه مخوني برده ..براحتك انا هثبتلك اني صح .. وفعلا بدا يرفع غطاء التابوت لقيته باب لحفره مش شايف اخرها جبت كشاف الموبايل ونورت جوه عشان اشوف العمق لحد فين.


 لقيته ماسكني من رجلي وبيحاول يشلني يرميني في الحفره حاولت اقول التعويذه مالحقتش ورماني فعلا جوه التابوت ووشوفت الباب بيتقفل وانا بقع وانا بقع وبصرخ لحد ما لقتني خبطت في الارض .


وبعدها صحيت لقيتني واقف قدام البيت رقم 17 ومابقتش فاهم ايه ده وببصله من فوق كأن طولي زاد.. 

بعدها لقيت خلف عطيه طالع من البيت بيضحك وعلى صدره ضرب النار اللي كان من شويه بقيت مش فاهم حاجه بعد شويه جاله الشيخ صحبه روحتلهم عشان اقتلهم واشفي غلي لقيتني بعدي منهم كاني هوا ...

 بعدها لقيت خلف بيبصلي وبيقولي .. اهلا بيك انت بقيت من الخدم بتوعي ..

ببص على نفسي لقيتني شبه الجن اللي ظهرولي طويل واقرع وجسمي شكله غريب..وخلف عطيه بيضحك ....

وركب عربيته هوا والشيخ ومشي بعدها لقيت واحد من الخدام جايلي .. وبيبتسم قالي ماكنتش تأمنله .....

سالته انت مين ؟ قالي انا جدك .. احتفظت بالسر بتاعي في الزئبق عشان يجي اللي يحررنا من إيمحوتب بس الظاهر ان محدش هيعرف يغلبه .

قولتله وانت أيه وصلك بيه .. قالي خلف عطية هوا ايمحوتب اللي كان في القبر وانا حررته لما كنت شغال مع خلف عطيه الحقيقي زمان ....

 سحر إيمحوتب طلع من المومياء ودخل في خلف عطية وحبسني في مقبرته ..اللي معمولها سحر بوابات العالم الموازي .. يقدر هوا يتحكم فيك واحنا مانقدرش .

قولتله وأيه الحل قالي تصحى من نومك تقتله .... وتحررني ..قولتله وهقتله ازاي ونوم ايه.. ؟؟


 قالي هيموت بالحرق..قولتله وقصدك ايه أصحى من نومي..قالي انت في عالم سابق زمنه دلوقتي وقام جدي غرز ايده جوة صدري صرخت ..


صحيت من النوم حاسس بنغزة ناحيه ماحط ايده .. ببص حوليا مش مصدق قومت من السرير فتحت الدرج .. لقيت ورقة البردي ملفوفه بقماشه عليها طلاسم وزجاجه الزئبق الاحمر ..انا رجعت لليوم اللي حلمت فيه لاول مره بقبيله الجن وصاحي بنفس الوجع في صدري ....

 قبل ما أقرأ التعويذة او أنزل لرجاله خلف عطية القهوة .

ساعتها فكرت تفكيرين .. يا أما أقتل خلف فعلا بالحرق .. 

يا أما اعيش واكمل حياتي عادي .. فضلت شويه لحد ما قررت احرر جدي ...

 روحت بعدها فاتح زجاجه الزئبق حطيتها عالكلام اول ما احمرت قريت التعويذه الورقه اتحرقت والزئبق بقى لونه فضي نزلت جري جبت بنزين ....

واستدعيت واحد من حراس الجن.. وداني لبيت خلف عطيه قتلت كل رجالته بمساعده خدم الجن ووصلت لحد باب غرفته .. 

فتحتها وقومت ضارب عليه نار أول ما لمحته ماسبتلوش فرصه يضحك عليا تاني.. 

وقومت حاطت عليه البنزين ..ومولع فيه فضل يصرخ بقوة .. ويجري في كل مكان وهوا بيولع.. بعدها وقع على الارض محروق ..روحت ابص عليه من قريب عشان اتاكد انه مات وفعلا ما بيتحركش ..


رجعت على بيتي ..وانا مبسوط رجعت أهلي للحياة وقتلت خلف عطيه .. بس حاسس بحاجه غريبه مش مريحاني ..


 رجعت البيت كل شئ زي ما هوا ..روحت البيت رقم 17 لقيت البيت فاضي مافهوش حتى اثار حفر ولا طوبه سودا ولا حاجه خالص ..

انا مابقتش فاهم حاجه .. فضلت قاعد على القهوة افكر فكل اللي حصل وبيحصل  ..لحد ما لقيت الشيخ اللي كان شغال مع خلف عطيه قعد جنبي وبيكلمني من غير ما يبصلي ...وقالي شكرا يا غبي..

 بصيتله عشان استدعي الجن ماحدش جه وحاسس ان قوتي راحت ....

قالي انت أغبى واحد في القريه دي كلها .. انا خليت الجن يلعب في عقلك الباطن بأحلام وهميه فيها طريقة فك السحر الحقيقية....

عشان تعرف الطريقه و تحرره من الزئبق في الواقع .. وانت صدقته وحررت أخطر قبيله جن هتخدمني وتعرفني مكان المقابر الملكيه كلها.. وكمان قتلت خلف عطية وريحتني منه ..زائد أنك حررتني....

 حررتك ..روحت باصصله بسرعه وسالته ..انت مين؟؟ مالقتوش جنبي ...

تمت..انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة )اضغط هنا 


مجمع الروايات الكامله والحصريه  اضغط هناااااااا 

تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل
صفحتنا على الفيسبوك اضغط هناااااااا 



تعليقات

التنقل السريع