القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية واصيتي البارت 6_7_8_9_10بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

التنقل السريع


    رواية واصيتي البارت 6_7_8_9_10بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



    رواية واصيتي الفصل 6_7_8_9_10بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 








    رواية واصيتي البارت 6_7_8_9_10بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


    #واصيتى


    الفصل السادس

    حسناء بجديه وحزن :

    _مالك يا منه 

    منه بأبتسامه مزيفه :

    _مالى ما أنا كويسه اهو

    حسناء بجديه:

    _لا مش كويسه مش هتعرفى تكدبى عليا يا منه 

    منه بدموع فشلت فى إخفائها :

    _مخنوقه شويه بس 

    حسناء وهى تسحبها لاحضنها:

    _احكيلي يا حبيبتى 

    منه ببكاء شديد :

    _هوا ليه بيعمل معايا كده معئنى بحبو

    حسناء بحزن وهى تمسد على رأسها بحنان :

    _يا حبيبتى هوا طبعو كده وبيخاف عليكو جدا وبعدين مسيرة يشوف حبك ويحس بيه

    منه بنفى وبكاء:

    _لا دايما بيجى عليا أنا اكتر من ملك مش فاهمه هوا ليه بيعمل كده هو بيكرهنى كده ليه 

    حسناء بدهشه:

    _لا يا حبيبتى مبيكرهكيش ولا حاجه هوا طبعو كده مش جديده عليه 

    منه ببكاء:

    _لا هو دايما حتى لما نعمل حاجه غلط بيجى عليا أنا اكتر من ملك 

    لتساعدها حسناء على الجلوس وتقول بحزم:

    _الاكل دا كلو يتاكل يلا 

    منه بصوت مهزوز:

    _لا مش جعانه

    حسناء بحنو:

    _يا حبيبتى ما ينفعش لازم تاكلى حاجه وانتى وشك مصفر كده 

    منه بعند:

    _لا مش هاكل خليه هوا ياكلو 

    لتتنهد حسناء بقله حيله وتتوجه للخارج فهى تعلم أن النقاش مع هذه الفتاه لن يفيد بشيئ

    لتتوجه منه نحو المكتبه الصغيرة التى تعلو سريرها وتنظر للكتب بحيرة وتسحب منها كتاب وتجلس على السرير وتبدأ فى قرأته 

    •••••••••••••••••

    بالاسفل عند ملك وحمزه 

    ملك بضحك:

    _لا اخوك دا مخيف اوى 

    حمزه بضحك :

    _نسخه من مازن زى ما تقولى كان بيرضعو حديد 

    ملك بضحك شديد:

    _ههههههههه وانت مش زيهم ليه أن شاء الله

    حمزه وهو يعدل لايقه قميصه بغرور:

    _لا يبنتى أنا مش زيهم أنا كائن فكاهى

    ملك بضحك:

    ههههههه يلا أنا رايحه الكليه عايز حاجه

    حمزه وهو ينهض :

    _اه هاجى معاكى 

    ملك بتوتر :

    _ها ليه 

    حمزه ببساطه:

    _عشان أنا حولت الجامعه بتاعتك ما أنا معاكو فى تجارة 

    ملك بتساؤل :

    _فى سنه كام 

    حمزه وهو يلتقط تفاحه من على السفرة :

    _رابعه

    ملك بتفكير:

    اكبر منى أنا ومنه بسنه 

    حمزه وهو يلتقط مفتاح سيارته :

    _اه ويلا عشان منتأخرش 

    ملك بتوتر :

    _ها طيب 

    التوجه كلا منهما إلى سيارة حمزه بعد أن أصر على ملك أن تركب معه ويتوجهون نحو الكليه


    حمزه وهو يقود :

    _مالك كده حسيتك متوتره لما قولتلك أنى جاى معاكى الجامعه 

    ملك بتوتر وتعرق:

    _لا مش متوتره ولا حاجه 

    حمزه بلامباله :

    _اوك

    لتتوقف السيارة وينزل كلا من ملك وحمزه تحت أنظار الجميع ف حمزه وسيم جدا وملك جميله وخاطفه للأنظار 

    حمزه وهو يتوجه للكافتيريا:

    تعالى نشرب حاجه على ما المحاضرة تبدأ 

    ملك بتوتر:

    _تماام

    بعد فترة 

    _حبيبتى وحشانى 

    حمزه برفعه حاجب :

    _مين دا 

    ملك بتلعثم:

    _دا دا

    اسلام بحده:

    _انت اللى مين 

    حمزه وهو ينهض بقوه من كرسيه:

    _انا بقولك انت اللى مين وحبيبتك اى 

    اسلام بغضب


    #واصيتى#

    الفصل السابع

    اسلام بغضب وهو يمسك يد ملك بقوه لتنهض:

    _مين الحيوان دا يا ملك 

    ملك بخوف وقد هربت منها الكلمات :

    _دا دا 

    حمزه وهو يدفع اسلام بقوه ويبعد يده عن ملك:

    _انت اتهبلت ولا اى يلاا أنا ساكتلك من بدرى ايدك لو لمستها تانى هقطعهالك 

    اسلام وهو يلكم حمزه بقوه:

    _اتكلم على ادك

    ليرد له حمزه اللكمه بقوه مماثله لتصرخ ملك برعب :

    _باااس يا حمزه بس يا اسلام 

    ولاكن لا حياه لمن تنادي فما زالو يتشاجرون بعنف ليتدخل اصدقاء اسلام ويقومون بضرب حمزه بشده لتصرخ ملك بفزع وهى ترى حمزه ينزف الدماء بغزارة 

    ملك ببكاء وهى تفتح هاتفها وتهاتف مازن:

    _الو يا أبيه 

    ادم وهو يرد فقد كان مازن فى الحمام :

    _فى اى يا ملك بتعيطى ليه 

    ملك ببكاء شديد وتقطع:

    _الحقنى يا آدم حمزه هيموتوه حمزه دم  

    ادم بخضه:

    _انتو فين 

    ملك ببكاء:

    _فى الكليه 

     ليركض ادم بسرعه نحو السيارة ويذهب إلى الكليه ليرى حمزه وهو يتشاجر مع إسلام وأصدقائه ولاكن كان اصدقاء اسلام يضربون حمزه بشده ليتوجع نحوهم بسرعه وغضب حارق ويقوم بضربهم جميعا بشده وعنف

    ادم وهى يمسك بكتف حمزه :

    _انت كويس 

    حمزه وهو يجاهد للتنفس ويمسح الدماء التى تسيل من أنفه  بعنف:

    _اه كويس

    ادم وهو يتوجه مرة أخرى نحو اسلام وأصدقائه بغضب :

    _ورحمه امى لاندمكم على اليوم اللى لمستوه فيه 

    ومن ثم يتوجه للواقفه ترجف وتبكى بشده ويقول بهدوء:

    _اهدى يا ملك محصلش حاجه يلا عشان اوصلكو

    ملك ببكاء شديد ورجفه:

    دم فيه دم 

    ادم بحزر وهو يتوجه نحوها:

    _شششش اهدى تعالى هاتى ايدك

    ملك وهى تتراجع للخلف بفزع شديد فقد كانت يد ادم عليها دم وتقول بصراخ  :

    _ لااااااا دم دم ابعد عنى لاااااا

    ادم بهدوء وحزر وهو ما زال يتقدم منها :

    _متخافيش تعالى يا حبيبتى متخافيش

    لتسقط ملك فى دوامه سوداء ولاكن قبل ارتطام جسدها بالأرض كان يمسكها ادم بقوه وخضه ويحملها ويتوجه بها نحو السيارة 

    حمزه وهو يركض خلفه:

    _تعالا على عربيتى بسرعه 

    ليتوجهو نحو المستشفى ويحملها ادم وهو يركض بسرعه :

    _عايزه دكتووره بسرعه

    ليأخذها منه الممرضين ويتوجهون نحو غرفه الكشف

    ليصدح صوت هاتف ادم ليرد بتعب:

    _الو يا مازن 

    مازن بهدوء:

    _مشيت ليه يا آدم فيه حاجه ولا اى 

    ادم بشرود:

    _انا فى المستشفى 

    مازن بقلق:

    _فى اى انت كويس 

    ادم بأرهاق:

    _انا كويس ملك هى اللى فى المستشفى معايا 

    مازن بفزع لا يظهر بسهوله :

    _ايييه مستشفى اى بسرعه 

    ادم بهدوء:

    _*******

    مازن وهو يأخذ مفتاح سيارته :

    _جاى حالا 

    ليجلس كلا من ادم وحمزه بقلق على كراسي المشفى لتتوجه طبيه جميله بملامح هاديه نحو حمزه وتقول بهدوء وقلق:

    _تعالا اتفضل معايا يا استاذ عشان اداوى جروحك

    حمزه وهو مغيب بعينيها تماما :

    _هاا

    سما بقلق:

    _انت بتنزف ووشك مجروح تعالا معايا عشان اعالجك

    حمزه بأعجاب:

    _تمام 

    سما وهى يذهب:

    _تعالا معايا 

    ليمشي حمزه خلفها نحو إحدى الغرف ويجلس على السرير

    سما وهى تتوجه نحوه ببعض الادوات الطبيه :

    _اتفضل رجع راسك لورا 

    حمزه وهو مغيب بعينيها:

    ماشي

    لتبدأ فى مداواته بهدوء 

    حمزه بتوهان وغزل:

    _هوا فيه جمال كده 

    سما بحده:

    _نعمم

    #واصيتى#

    الفصل الثامن 

    مازن وهو يتوجه نحو ادم بقلق:

    _اى اللى حصل هى كويسه 

    ادم بهدوء :

    اهدى هى بس أغمى عليها من الدم هيا عندها فوبيا منو؟

    مازن بشرود:

    اه

    ليخرج الطبيب من الغرفه ويتوجه نحوه ادم ومازن بسرعه

    ادم بقلق:

    _اى هيا كويسه 

    الطبيب بعمليه:

    _اه كويسه هى كانت خايفه من حاجه؟ 

    مازن بهدوء:

    _اهه كانت خايفه من الدم عشان عندها فوبيا منه 

    الطبيب بهدوء:

    هى حاليا كويسه خمس دقائق وتفوق و تقدرو تاخدوها معاكم انا كتبتلها شويه فيتامينات عشان جسمها ضعيف

    ليدخل مازن وادم الغرفه ويجلسون على الأريكة التى فى الغرفه بقلق

    ••••••••••••••••••••

    حمزه بغزل :

    _هوا فيه كده 

    سما بحده :

    _نعمم

    حمزه بأنتفاض:

    _ها مافيش 

    سما وهى تضع له اللاصقه الطبيه بحده وقوه وتتوجه للخارج:

    كده خلصنا 

    حمزه بألم:

    _ااه يخربيت غبائك

    ويكمل بهيام :

    _بس مزه بنت الايه 

    لينتهى اليوم ويتوجه الجميع للمنزل 

    مازن وهو يدخل مكتبه :

    داده حسناء 

    حسناء بسرعه واحترام :

    _نعم يا بيه 

    مازن بهدوء لا يليق إلا به:

    _منه كلت

    حسناء بتوتر:

    _ما كلتش من الصبح يا بيه

    مازن بهدوء وتوعد :

    _جهزى الاكل وهاتيه 

    حسناء بأحترام وهدوء:

    _حاضر يا بيه

    لتذهب حسناء وتحضر الطعام وتعطيه لمازن 

    مازن وهو يحمل الطعام ويطرق باب غرفتها:

    _افتحى يا منه

    ولاكن لا بجد رد ليسمع صوت ضحكات اتيه من غرفه ملك ليتوجهه نحوها ويفتح الباب 

    ملك بتوتر:

    _اتفضل يا ابيه

    مازن وهو يتوجه نحوها :

    _انتى كويسه يا حبيبتى

    ملك بأبتسامه:

    _اه الحمدلله احسن من الاول 

    مازن بهدوء:

    كويس 

    ويكمل بهدوء :

    _هوا أنا مش قولت متخرجيش من اوضتك 

    منه بتوتر:

    _كنت بطمن على ملك 

    مازن برفعه حاجب:

    _وانتى عرفتى ازاى 

    منه بتوتر وكذب ف بالتأكيد لن تقول له أن حمزه دخل غرفتها حتى لا يعاقبه:

    _عرفت من داداه حسناء 

    مازن بجديه:

    ومأكلتيش ليه 

    منه بغضب مخفى :

    _مش عايزه اكل ولا ده كمان اجبارى

    مازن بهدوء :

    _انا مش هعاقبك دلوقتى على طريقه كلامك بس الاكل دا كلو يتاكل 

    منه بعناد وسخريه :

    _لا مش عايزه اكل واظن انو مش هتجبرنى على الاكل كمان يا ابيه

    ليسحبها مازن من يدها بعنف وباليد الأخرى يمسك صينيه الطعام ويتوجه نحو غرفتها

    ملك بفزع:

    _خلاص يا ابيه والله متقصدش

    مازن بحده:

    _ارجعى على اوضتك واقفلى الباب منغير نقاش 

    ملك بدموع:

    والله يا ابيه مكنش قصدها 

    مازن بحده اكبر:

    ملككك

    لتذهب ملك نحو غرفتها بقلق وخوف 

    ليغلق مازن الباب ويتوجه نحو منه

    منه بخوف ودموع :

    _ ااا أنا م مكنتش اقصد ازعق والله 

    مازن بهدوء :

    _اقعدى كلى يا منه 

    لتجلس منه بخوف وتبدأ فى تناول الطعام بتوتر

    بعد فترة :

    _انا شبعت 

    ليومئ لها بهدوء ويهم للخروج من الغرفه ولاكن توقف على صوتها :

    _خير

    منه بدموع :

    أنا اسفه 

    لينظر لها مازن لبرهه ويقول بجمود:

    _من بكرة تقدرى تنزلى الجامعه

    منه بتوتر:

    _تمام

    #واصيتى#


    الفصل التاسع 

    على سفرة 

    ادم بهدوء:

    _اه صحيح يا حمزه مين الواد اللى اتخانقت معاه دا 

    لتشرق ملك وتسعل بقوه 

    ادم وهو يعطيها كوب الماء :

    _انتى كويسه 

    ملك بأبتسامه متوترة :

    _ااه

    حمزه وهو ينظر لملك بقوه:

    _مفيش دا عيل من العيال السئيله انت عارفهم رخم عليا وشدينا مع بعض

    ليوميئ له ادم بهدوء

    منه وهى تأخذ حقيبتها وتهم للنهوض :

    _يلا يا ملك عشان منتأخرش

    ملك وهى تنهض:

    اوك

    منه بهدوء :

    _عايز حاجه يا ابيه

    مازن بحده :

    _مش عايز مشاكل والكلام موجه ليكو انتو الاتنين

    ملك بدوء:

    _حاضر يا ابيه سلام

    مازن بهدوء:

    _سلام 

    ادم بهدوء:

    _تعالو هوصلكو عشان حمزه مش رايح انهارده 

    ملك بتوتر :

    _لا مش عايزين نتعبك احنا هنركب عربيتنا

    ادم بنبرة حازمه:

    _انا مبستئذنكيش أنا بعرفك 

    منه بمرح :

    اشطا يلا بينا 

    ملك وقد احمر وجهها من الغيظ:

    _مغرور

    ادم برفعه حاجب:

    _بتقولى حاجه 

    ملك بأبتسامه صفراء :

    _مبقولش 

    ادم بأستفزاز:

    _احسن بردو يلا قدامى على العربيه 

    ليتوجهون نحو السيارة ويركب ادم وبجانبه ملك ومنه فى الخلف 

    ملك وهى توجه رأسها نحو منه :

    _الروچ الخوخى معاكى 

    منه وهى تفتح حقيبتها:

    _اها جيبتو خدى 

    لتأخذه ملك ولاكن تتوقف على صوت ادم المكبوت:

    _اى دا ورينى الروچ دا كده 

    ملك بأستغراب :

    _اشمعنا

    ادم بخبث:

    _شكلو حلو وريهولى كده عشان لو كده ابقا اجيبلك منو 

    ملك وهى تعطيه له بفرحه :

    _بجد والله شوف كده 

    ادم وهو يأخذه بغضب أخفاه ببراعه:

    _اه لونه حلو اوى وهيبقي جامد عليكى وهيليق على طقمك جدا

    ثم يكمل وهى يرميه من شباك السيارة :

    _بس للاسف مش هينفع تحطى منه 

    ملك بصدمه وغضب:

    _اى اللى انت هببته دا 

    ادم بغضب وهو يدوس على مكابح السيارة فتتوقف بفجأه 

    ويمسك زراع ملك بقوه شديدة:

    _انتى قولتى اى 

    ملك بدموع وألم :

    _اااه ايدى بتوجعنى 

    منه بتوتر:

    _خلاص يا ابيه هى متقصدش 

    ادم بصراخ جعل كلا من الفتاتين ينتفضان رعباً :

    ردى عليا 

    ملك بخوف وبكاء لم تستطيع السيطرة عليه :

    _مش هقول كده تانى والله 

    ادم وهو يرخى قبضته من على يدها وهو يمسك عجله القياده مرة أخرى ويقول بهدوء منافى لغضبه منذ بعض ثوانى :

    _يبقى احسن بردو 

    ويتوجه نحو الجامعه 

    وينزل كلا من منه وملك ويدخلون 

    منه بحزن:

    _خلاص يا ملك اهدى

    ملك بدموع:

    _ايدى بتوجعنى اوى بصي علمت والله 

    منه بضحك:

    _بس عسل اوى الواد ادم دا فصلنى لما رماه من الشباك هههههههه وانتى زى الهبله مصدقاه ورايحه تديهولو

    ملك بغيظ:

    امشي من وشي عشان هخلى وشك شوراع 

    منه بأمتضاض:

    استاذ شخه جاى علينا

    ملك بغضب :

    منه قولتلك ميت مره متقوليش كده على اسلام 

    منه وهى ترف شفتها العلويه :

    يختى معرفش بتحبيه على اى جتك وكسه 

    اسلام وهو يقترب عليهم وكان يهم لأحتضان ملك ولاكن توقف على يد منه التى دفعته ليبتعد عن ملك وتقول برفعه حاجب:

    _ايدك لتوحشك يا شبح احنا مش زى الاشكال اللى تعرفها 

    ملك بغضب:

    مننه

    منه وهى تبتعد بغيظ:

    وادينى سيباكو اولعو ف بعض

    اسلام بدهشة:

    _انا مش عارف بتكرهنى كده ليه 

    ملك بتوتر.:

    _معلش يا حبيبى 

    اسلام بحده:

    _مين دا يا ملك اللى كنتى قاعده معاه

    ملك بتوتر :

    دا حمزه ابن عمى

    اسلام يتساءل:

    _اللى كان فى أمريكا

    ملك بإيماء؛

    _اه

    اسلام بغيظ:

    _ومين الشبح اللى جيه فى الاخر وخلص علينا كلنا دا 

    ملك بضحك:

    _دا ادم ابن عمى اخو حمزه 

    اسلام بغضب مكبوت:

    _ايدو تقيله اوى 

    ملك وهى تمسك اليد الذى مسكها منها ادم بغيظ:

    _انت هتقولى

    اسلام بهيام :

    المهم انتى وحشانى


    ,#واصيتى#

    الفصل العاشر

    اسلام بهيام :

    _وحشانى يا قلب حبيبك 

    ملك بخجل:

    _وانت كمان 

    منه بعبوس:

    اى وجع البطن دا انا رايحه الكفتريا خلصى وتعالى 

    ملك بتنهد:

    تمام 

    اسلام بحب وهو يمسك يدها :

    عامله اى يا روحى

    ملك بخجل وتوتر :

    _اسلاام قولتلك كذه مرة ممنوع اللمس

    اسلام وهو يبعد يده عنها:

    خلاص اهو يلا عشان المحاضرة بتاعتك هتبدأ هستناكى فى الكفتريا

    ملك بحب :

    _ماشي يا حبيبى أنا هاجى معاك اخد منه ونروح على المحاضرة

    اسلام بحب :

    اشطا يلا 

    منه وهى تنظر نحو ملك واسلام بعدم رضا وتقول بأقتضاب وابتسامه صفراء  :

    _شرفت 

    اسلام وهو ينهض بأحراج:

    _طيب هستناكى هنا يا ملك 

    ملك بتوتر واحراج:

    _تمام

    منه وهى تنهض بغضب :

    _ملك لو مبتطلتيش القرف ده وبعدتى عن الواد أنا هقول لأبيه مازن

    ملك بغضب هى الآخرة :

    _انتى بتهددينى ولا اى 

    منه بغضب وصراخ:

    _اه بهددك ومش هسيبك تضيعى نفسكك

    ملك بصراخ وانفعال:

    _ملكيش دعوه انتى فاااهمه

    منه بدموع وغضب :

    _اه فاهمه يا ملك أنا ماشيه 

    ملك بغضب :

    _احسن برضو 

    لتتوجه منه نحو السيارة وتركب بغضب وحزن وتتوجه نحو القصر 

    وبعد مده تنزل من السيارة بدموع وتمشي بخطوات أشبه للركض وتتوجه نحو القصر 

    حمزه بأستغراب:

    _منه استنى مالك

    لتركض منه نحو غرفتها وتغلق الباب بالمفتاح وتتوجه نحو سريرها

    ••••••••••••••••••

    عند مازن وادم فى الشركه 

    ادم بتركيز :

    _ازاى يعنى اوراق المناقصه اتسربت دا كده فى خاين هنا فى الشركه 

    مازن بغموض:

    _هجيبو بس ساعتها مش هرحمو 

    ادم بذكاء وسخريه:

    _هه مفكرينا هنخسر 

    مازن بسخريه أيضا :

    _سيبهم يحلمو

    ادم بأستغراب :

    _طب ما نكشفهم مستنى اى 

    مازن بغموض وأبتسامه جانبيه :

    _خلينا نتسلة

    ادم بأبتسامه غامضه :

    _ومالو منتسلاش ليه 

    ••••••••••••••••••••

    فى الجامعه

     تخرج ملك من المدرج وتتوجه نحو الكافتيريا وتبحث بعينيها عن اسلام حتى وقعت عيناها عليه وتتوجه نحوه بأبتسامه وتجلس بجانبه

    اسلام بحب:

    _وحشتينى الشويه دول

    ملك بخجل:

    _اى دا لحقت

    اسلام بهيام :

    _اه لحقت 

    ملك بخجل وهى تمسك حقيبتها:

    _انا لازم اروح 

    اسلام وهو يمسك يدها بلهفه:

    _لا أنا عازمك انهارده على الغداء

    ملك بتوتر وهى تسحب يدها :

    _لا لا مش هينفع عشان لو اتأخرت ابيه هيزعقلى 

    اسلام بعناد:

    _لا يعنى لا هتيجى معايا ومتخافيش مش هنتأخر

    ملك بتوتر وتحزير:

    _ط طيب بس مش هنتأخر

    اسلام بفرحه:

    _مش هنتأخر

     ليتوجهون نحو المطعم 

    ويدخلون 

    اسلام وهو يسحب كرسي ملك للخلف:

    اقعدى يا حبيبتى

    ملك بأبتسامه وحب:

    _تسلملى 

    ليبتسم لها اسلام ويذهب نحو كرسيه ويجلس ويطلب الطعام 

    ويبدأون فى تناول الطعام

    ملك وقد احمر وجهها وفزغت عيناها فجأه وهى تنظر لنقطه معينه

    اسلام بقلق:

    مالك يا حبيبتى 

    لتظل ملك تنظر لتلك النقطه برعب وسكوت غريب 

    اسلام وهو يلف رأسه وينظر نحو الجهه التى تنظر فيها ملك بأستغراب ليصدم ويقول بخوف:

    مازن

    تكملة الروايه اضغط هناااااااا 




     

    تعليقات