القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية واصيتي البارت 11_12_13_14_15بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية واصيتي البارت 11_12_13_14_15بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية واصيتي البارت 11_12_13_14_15بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 






رواية واصيتي البارت 11_12_13_14_15بقلم نونا رامي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


#واصيتى


الفصل الحادى عشر 

اسلام بصدمه :

_مازن

ملك وعينيها تدمع وتقول رعب :

_هعمل اى لو لو شافنى 

اسلام بتوتر:

_اهدى يا حبيبتى وحطى المنيو على وشك لحد ما اتصرف بسرعه هو مين اللى معاه دا  

لتضعه ملك على وجهها بسرعه وخوف:

_دا دا اادم

اسلام بغل:

_مركز معانا اوى 

ملك ببكاء ورعب:

_انا أنا انا  خ خايفه يا اسلام  

اسلام بتفكير:

_اهدى يا حبيبتى بصي أنا هحط الچاكت عليكى وغطى راسك واخدك فى حضنى ونروح على العربيه بسرعه 

ملك ببكاء:

_اعمل اى حاجه يا اسلام بس ميشفونيش بالله عليك 

لنهض اسلام ويضع المعطف خاصته على رأس ملك ويأخذها تحت يديه ويحتضنها ويذهب بها نحو السيارة وينطلق بسرعه 

اسلام بأنتصار:

_الحمد لله محدش اخد باله 

ملك بتعب :

_تفتكر اللى أنا بعملو دا صح 

ليسكت اسلام ويفكر قليلا ويقول بعد فترة :

_ما أنا قولتلك يا ملك اول ما اجهز هاجر اطلبك من مازن 

ملك وهى تنظر له نظرة خاويه:

_بقالك سنتين بتقول كده 

اسلام بتوتر:

_صدقينى يا ملك هو انتى مش واثقه فيا ؟

ملك بلهفه :

_لا طبعاً بثق فيك 

اسلام بخبث:

_يبقى خلاص استنى وانا فى اقرب وقت هاجى اطلبك من مازن 

ملك بحب:

_وانا واثقه فيك وهستناك يا اسلام 

لينظر لها نظرة غريبه ويبستم ويبدأ فى القياده وبعده فترة تنزل ملك من السيارة وتتوجه نحو القصر

 تدخل بفرحه وشرود ليقاطع شرودها صوت حمزه:

_ملك

لتلف ملك وتجد حمزه يجلس على الكرسي و فى يده تفاحه :

_ما تردى 

ملك بتوتر:

_اخبارك اى يا حمزه 

حمزه بأبتسامه:

_بخير الحمدلله

ملك بأبتسامه متوترة:

_يا رب ديما 

حمزه بتساؤل:

_مين اللى انا اتخانقت معاه دا يا ملك 

ملك وهى تبتلع لعابها الجاف :

_دا دا زميلي فى السكشن

حمزه برفعه حاجب:

_والله زميلك فى السكشن هيقولك يا حبيبتى 

ملك بتوتر شديد:

_لا ما قالش حبيبتى 

حمزه بسخريه:

_اى يا ملك هو أنا مكتوب على قفايا حمار ولا اى انا اه بهزر وبضحك ديما بس مش غبى واقدر اعرف الواحد من نظراته كويس ودا نظراته مش نظرات صديق 

ملك بتوتر وتلعثم  :

_لا دا صديقي م مش ااكتر

حمزه بجمود:

_بصي يا ملك مينفعش بنت من عيله الاباصيري تصاحب شباب حتى لو فى الكليه مفهوم 

ملك بتوتر ولأول مرة تشعر ببعض الخوف من حمزه :

م مفهوم

حمزه وهى يضع يده على شعرها ويقول بمرح :

_شطورة 

ملك بغيظ:

_بكرة الكلمه دى 

حمزه بضحك :

طب شطورة 

ملك وهى تركض نحوه :

_والله لعضك هاا

حمزه وهو يركض بضحك نحو غرفته ويغلقها بالمفتاح :

_الى يحصلنى يكسرنى

ملك بضحك:

_جباان

وتتجه نحو غرفه منه لتجدها مستغرقه فى النوم ف تخرج وتتوجه نحو غرفتها لتفتحها لتشهق بخضه عندما رأت ادم يجلس على مكتبها ويفتح هاتفها


#واصيتى#

الفصل الثانى عشر 

تدخل ملك غرفتها ولاكن تشهق بخضه عندما رأت ادم يجلس على مكتبها ويفتح هاتفها  لتركض بفزع وتنتزع الهاتف من يده :

_اهلك مقالولكش انو مينفعش تدخل اوضه حد وهو موجود لا وكمان فاتح تليفونى دا يبقا اسمو اى دا 

لينظر لها ادم ببرود ومن ثم يفاجئها بصفعه شعرت أن فكها قد انكسر لتصرخ بألم شديد 

ادم وهو يصك على أسنانه :

_دا عشان عليتى صوتك عليا 

لتنظر له ملك بخوف ودموع 

ليمسك ادم يدها بقوه شديده جلعتها تزرف الدموع مرة أخرى ويقول بغموض:

_انما بقا اللى انا شوفتو ف المطعم وعلى التليفون لسه بفكر الصراحه عقابه هيبقى اى 

ملك وقد خانتها قدميها وكادت أن تسقط ولاكن كانت يد ادم ممسكه بها بقوه 

ملك برعب وتلعثم:

_اا انت بتتكلم على ااي م مش فاهمه

ادم وهو يمسكها من شعرها بقوه :

_انتى هتستعبطى يا بت ولا اى 

ملك ببكاء عالى وخوف:

_ااااه شعرى 

منه وهى تدخل غرفه ملك بسرعه وفزع بعد أن سمعت صوت بكائها لأن غرفتها اقرب غرفه لملك :

_اى فى اى 

لتتوقف فجأه عندما رأت ادم يمسك شعر ملك بهذه الطريقه وملك تبكى بقوه وعلى وجنتها اثر صفعه قويه 

منه وهى تركض نحوهم بفزع:

_اى فى اى اللى حصل 

ملك ببكاء شديد وتوسل:

_ منه بالله عليكى خليه يسيبنى 

منه بتوتر :

_فى اى يا أبيه 

ادم ببرود :

_على اساس انك انتى كمان مش عارفه 

لتبتلع منه لعابها الجاف فقد تبين لها الموضوع :

_مش فاهمه 

ادم وهو يترك ملك لتسقط على الارض ببكاء شديد وألم ويتوجه نحو منه لتقول بسرعه وخوف :

_ عاااا فهمت كل حاجه والله فهمت 

ادم وهو يرفع حاجبه ويمنع نفسه من الابتسام :

_طب كويس انك فهمتى عشان كنت ناوى افهمك  

ويتوجه نحو ملك مره اخرى بغموض وشر :

_ها يا ملك اعاقبك ازاى 

منه بسرعه وفزع :

_ابيه ادم 

ادم وهو ليف رأسه :

_خير

منه بتوتر :

_تعالى بسرعه مفيش وقت للتفسير

ادم وهو ينظر لها بشك:

_امشي على اوضتك 

منه بتوتر ورجاء:

_لا لازم تيجي الاول لازم اقولك حاجه 

ليذهب ادم نحوها بشك:

_اممم

منه وهى تنظر على قدمه وتقول بتوتر :

_دا اى دا اللى على الكوتش بتاعك دا 

لينظر ادم بأستغراب على قدمه

 وتستنهز منه الفرصه وتركض نحو ملك وتحتضنها بحمايه وقلق:

_انتى كويسه 

ادم وهو ينظر لها بغضب :

_هو انتى بتستعبطينى 

منه وهو تجاهد كتم ضحكتها:

_انا قولت بص على الكوتش هوا انت لابس كوتش 

ادم وهو يقبض على يده بغضب شديد :

_حسابك بعدين مش دلوقتى عشان مش عليه زيك تستغبانى

مازن وهو يدخل الغرفه عندما سمع ضوضاء اتيه من نحو غرفه ملك :

_فى اى إلى بيحصل هنا

#واصيتى#

الفصل الثالث عشر 

اولا اسفه على التأخير بس والله مش عارفه اكتب ولا افتح بسبب الدراسه فمعنديش وقت 

مازن وهو يدخل الغرفه:

_فى اى اللى بيحصل هنا 

ليعم الصمت فجأه لتبادر منه بالحديث وتقول بتوتر وكذب:

_مفيش يا أبيه أنا وملك اتخانقنا واتعصبت عليها وضربتها 

مازن وهو ينظر للجميع بشك:

_وانت يا آدم اى إلى جابك هنا 

ادم وهو ينظر لهم بغموض:

_مفيش جيت زيي زيك لما لقيت صوتهم عالى 

مازن بهدوء وهو يتوجه نحو ملك ويساعدها على النهوض ويفحص وجهها:

_ انتى كويسه 

ملك بتوتر ودموع :

_اه كويسه

مازن ببرود:

_منه تعالى هنا 

منه وهى تتقدم بدموع :

_نعم

مازن بحده:

_اعتذرى

منه وهى تنظر لملك وعيناها ممتلئه بالدموع:

_انا اسفه

لينظر لهم مازن بجمود ويغادر الغرفه

ادم بسخريه:

_لا برافو عليكى دا انا كنت هصدق

منه بتوتر:

_ما انت كنت هتقولو

ادم بجديه:

_اكيد مكنتش هقوله

ويقول وهو يوجه كلامه لتلك الواقفه بعيد تبكى بخوف:

_تعالى هنا 

ملك وهى تتقدم بخوف ودموع:

_ن نعمم

ادم بجمود:

_عايز اعرف كل حاجه ومن غير كدب 

ملك ببكاء:

_دا زميلي فى الكليه مش اكتر 

ادم بصراخ و حده :

_من غير كدب 

ملك بأنتفاض وخوف :

_دا اسلام 

ادم بجمود:

_اممم 

ملك بدموع :

_انا بحبو وانا وهو مرتبطين من سنه اولى 

ادم بهدوء:

اممم

ملك بدموع:

_وهو حاليا بيجهز نفسو عشان يجى يطلب ايدي من مازن 

ادم بغضب وغيرة اخفاها تحت قناع البرود:

_وانتى صدقتى

ملك بأستغراب وتأييد:

_اه طبعا اسلام بيحبنى وانا بحبو وهنتجوز اخر السنه دى 

ادم بغضب:

_دا بيوهمك طمعان فى فلوسك

ملك بصراخ وغضب:

_لا طبعا انت كداب 

ليرفع ادم يده ليصفعها لتنكمش ملك وتغلق عيناها بقوه ورعب لينزل ادم يده مرة أخرى ويقول بنبرة مرعبه :

_لو شوفتك مع الواد دا تانى هيكون اخر يوم فى عمرك وعمرو

ويغادر الغرفه ويغلق الباب بقوه لتنتفض ملك وتجلس على الارض بأنهيار وبكاء

منه وهى تركض نحوها وتأخذها بين أحضانها :

_ششش اهدى يا روحى 

ملك ببكاء وشرود:

_هيئذى اسلام هيئذيه

منه بوهى تشدد من احتضانها :

_لا مش هيأذيه قومى معايا اغسلك وشك 

لتنهض ملك معها بتعب وتغسل وجهها وتذهب نحو سريرها بتعب

منه وهى تعانقها مرة أخرى :

_كل حاجه هتبقى كويسه كل حاجه هتبقى تمام

ملك وهى تمسك فى ثياب منه بقوه :

_مفيش حاجه هتبقى تمام 

منه بحنو :

_لا يا حبيبتى كل حاجه هتتحل احنا بكرة هنروح نعرف اسلام كل اللى حصل وهو لو باقى عليكى هيجي يكلم اخوكى

ملك بشرود :

_تفتكرى 

منه بتنهد: 

_اه وانا اصلا يا ملك مبرتحلوش

ملك بغضب :

_هتعملى زى ادم وتقولى مبيحبكيش بيحب فلوسك

 منه بجديه :

_انا مقولتش كده 

ملك بتعب :

_هتفضلى لحد امته تشيلى نتيجه افعالى

منه بمرح :

_منصور متقولش كده احنا اخوات 

ملك بضحك:

_ههههه حتى فى وقت الجد بتهزرى

منه وهى تربت على ملك بدراما ومرح :

_اضحكى محدش واخد منها حاجه يا ضنايا 

ملك بحزن :

_منه أنا بحبك اوعى تسبينى 

منه بحنان :

_مقدرش يا ملك 

ملك بدموع :

_طب اوعدينى 

منه بضحك:

وعد يا ملكه الدراما 

منه وهى تنهض من على السرير :

_هروح اجيب هدومى واجى اعمل اقامه عندك فى الأوضه انهارده 

ملك وهى تمسح دموعها وتقول بضحك:

_اشطا 

لتنهض منه وتشعر بالدوار والم فى رأسها ولاكن تتجاهل هذا الشعور وتمشي بخطى بطيئة حتى وقعت مغشيا عليها وكان صراخ ملك اخر شيئ تسمعه 

ليدخل حمزه ومازن الغرفه بفزع بسبب صراخ ملك 

حمزه بقلق وهو يدخل :

_فى اى 

ليقع نظر مازن على تلك الشاحبه الملقاه على الارض ليركض نحوها بفزع شديد ويحاول افاقتها ألا أنها لا تستجيب 

ليحملها بسرعه ويتوجه بها الاسفل ليركض حمزه خلفه 

ملك ببكاء:

_هاجى معاكو 

ادم وهو ينزل من على الدرج :

_فى اى 

حمزه وهى يركض للخارج :

_تعالى مع ادم 

ملك ببكاء شديد:

_منه أغمى عليها 

ادم بقلق:

_طب اهدى وتعالى بسرعه يلا 

ليتوجه الجميع نحو المستشفى 

مازن وهو يدخل ويقول بصراخ  :

_دكتوور بسرعه 

ليتوجه نحو بعض الممرضين بالترولى ويأخذوها نحو غرفه الكشف 

بعد مده  يخرج الطبيب  من الغرفه 

مازن وهو يذهب نحوه :

_خير يا دكتور هى كويسه 

الدكتور بحزن :

_انا شاكك انو كانسر بس لازم اتأكد بالاشعه الاول


#واصيتى#

الفصل الرابع عشر 

الدكتور بحزن :

_انا شاكك انو كانسر بس لازم نتأكد بالاشعه الاول 

لتسقط ملك مغشيآ عليها ليحملها ادم بسرعه ويحاول افاقتها 

مازن وهو يمسك الطبيب من تلابيب ملابسه ويقول بغضب :

_انت اتجننت ولا اى انا هقفلكو المخروبه دى

حمزه وهو يحاول أبعاده عن الطبيب:

_بس يا مازن اهدى 

ليتركه مازن وقد احمرت عيناه بشده ليجلس على الكرسي بشرود

حمزه بحزن:

_اتفضل اعمل الاشعه يا دكتور والنتيجه تكون عندى بكرة مفهوم

الطبيب بتعرق:

_م مفهوم

ليذهب الطبيب وينتهى من الاشعه 

حمزه وهو يذهب لتحضير بعض الأوراق ليصتدم بشيئ صغير لينظر ليجد تلك الطبيبه الجميله 

سما بغضب:

_مش تفتح انت كمان هو يوم باين من اولو

حمزه برفعه حاجب:

_اتكلمى على ادك يا شاطرة 

سما بغضب :

_شاطرة ف عينك 

حمزه بتسليه:

_متخلنيش ازعلك 

سما وهى تضربه بين قدميه بقوه وتركض :

_دى عشان قله ادبك

حمزه وهو يجلس على الارض بألم :

_اه يا بنت ال 

القمر 

ليجد الأطباء والممرضين وبعض الناس ينظرون له بسخريه وضحك لينهض حمزه من على الأرض بأحراج :

_على فكرة أنا اللى سيبتها يعنى عشان مبمدش ايدى على بنات 

ويذهب بسرعه 

••••••••••••••••

الطبيب وهو يخرج :

_تقدرو تاخدها معاكو هى حاليا كويسه 

مازن وهو يدخل بسرعه ليجد الممرضه تنزع من يدها ابر المحلول 

منه بألم و بكاء:

_اااااه براحه 

مازن وهو يتوجه نحو الممرضه بغضب :

_امشي اطلعى برة 

الممرضه بخوف :

_يا استاذ أنا بشيلها الابر 

مازن بغضب وصراخ :

_قولت غورى براااا

لتركض الممرضه للخارج بفزغ وخوف ليتوجه مازن نحو منه ويربت على رأسها بحنان:

_اهدى يا حبيبتى أنا هشيلهالك

لينظر ليدها ويسحب الابر بهدوء وحذر  وحرافيه شديده

مازن بحنان اول مرة تعهده منه :

_ وجعتك

منه بتوهان من عيناه :

_هاا

مازن بخبث:

_اللى واكل عقلك 

منه بتوتر :

_لااا مش وجعتنى أنا امشي من هنا 

لتنهض وتحاول المشي ولاكن كادت أن تسقط لتجد يد مازن ممسكه بها بقوه وللحظه تجد نفسها ترتفع  فى الهواء لتشتق بخضه وتلف يدها حول رقبته :

_م مازن كده عيب نزلنى

مازن بجديه وهو يمشي :

_مسمعش صوتك لحد ما نروح 

لتبتسم منه بهدوء وتسند رأسها على صدرة وتغط فى نوم عميق 

مازن وهو يتوجه نحو ادم :

_اى ملك كويسه 

ادم بتنهد:

_لا قامت وقعدت تصرخ والدكتور أداها إبرة مهدأ روح انت وانا هجيبها واجى 

ليومأ له مازن بهدوء ويتوجه نحو سيارته 

ليدخل ادم غرفه ملك ويجلس على الكرسي بأرهاق لتبدأ ملك فى التحرك وتنهض وتبدأ بالصراخ ليركض ادم نحوها ويحتضنها بقوه :

_اهدى هي كويسه 

ملك وهى تشدد من احتضانه وتقول ببكاء:

_لا مش كويسه لا هى قالت مش هتسيبنى وعدتنى

ادم بهدوء وجديه:

_اهدى يا ملك وادعيلها وهى هتكون أن شاء الله كويسه

لتومأ له ملك بهدوء ليحملها ادم ف بالتأكيد لن تستطيع المشي لأن أعصابها مازالت مرهقه

ليأتى صباح يوم جديده 

مازن وهو يتوجه نحو هاتف المنزل ويفتحه :

_الو 

الطبيب :

_نتيجه الاشعه ظهرت يا مازن بيه 

مازن وهو يبتلع ريقه الجاف :

_قول



#واصيتى#

الفصل الخامس عشر

الطبيب بعمليه :

_نتيجه الاشعه طلعت يا مازن باشا

مازن وهو يبتلع ريقه الجاف:

_قول

الطبيب بحزن :

_للاسف النتيجه ايجابيه ولازم عمليه فى اقرب وقت 

مازن بصراخ وعدم استيعاب:

_انت متأكد اكيد انتو مستشفى زباله أنا هوديها مستشفى تانيه

ادم وهو يذهب نحوه :

_بس فى اى 

مازن بغضب وهى يرمى الهاتف على الارض :

_احنا هنعمل الاشعه تانى فى مستشفي غير مستشفى الحمير دى 

ادم بصدمه :

_النتيجه ايجابيه 

مازن بغضب وانفعال:

_ااه وبيقولى عمليه ومعرفش اى دا حمار مبيفهمش

ادم بحزن شديد :

_طب اهدى طيب 

مازن وهو يجلس بأنهيار :

_مينفعش تروح منى مينفعش

ادم وهو يجلس بجانبه ويقول بحزم :

_اهدى يا مازن ولازم تفوق وتبقي قوي مفيش وقت للانهيار 

مازن وهو ينهض:

_عندك حق أنا هقولها ولازم اعملهالها فى اقرب وقت 

حمزه وهو ينزل بصحبه ملك :

_هى اى 

ادم بحزن :

_منه عندها ورم ولازم تعمل عمليه ف اقرب وقت 

حمزه بدموع وزهول:

_بتهزرو 

ادم بحزن وجديه:

_لا مبهزرش يا حمزه 

ملك بأنهيار ودموع لا تتوقف عن النزول:

_لا لا انتو بتكدبو هى وعدتنى انها مش هتسيبنى

مازن وهو يذهب نحوها ويحتضنها بحنان :

_اهدى يا حبيبتى انتى بتحبى منه ولا لا

ملك ببكاء:

_طبعا بحبها 

مازن بجديه :

_يبقى لازم تبقي قويه عشانها

ملك ببكاء :

_مش هقدر 

مازن بجديه:

_لا هتقدرى لازم تكونى قويه وتبقي جنبها 

ملك وهى تمسح دموعها :

_ايوا هكون قويه علشانها وهتعمل العمليه وتخف أن شاء الله

منه وهى تنزل من على الدرج وتقول بمرح :

_فى اى شايلين طاجن ستكو ليه 

لنظر لها الجميع ولا يبدون اى رده فعل لتنظر لهم بأستغراب 

مازن وهو يذهب نحوها ويمسك كف يدها بحنان اول مرة يظهر لها :

_تعالى يا منه عايز اقولك حاجه 

منه بتوهان من لمسه يده :

_ احم قول 

مازن بحزن أخفاه تحت قناع الهدوء:

_منه انتى تعبانه ولازم تتعالجى

منه بأستفهام؛

_تعبانه ازاى مش فاهمه ما أنا كويسه اهو

مازن بحزن :

_منه انتى عندك ورم ولازم تعملى عمليه فى اقرب وقت 

لتفجر قنبله بين الجميع وجعلتهم ينظرون لها بصدمه عندما قالت بجمود:

_طب ما أنا عارفه

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

يتبع انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا

مجمع الروايات الكامله والحصريه  اضغط هنا

تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل

صفحتنا على الفيسبوك اضغط هنا




 

تعليقات

التنقل السريع