القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت جاري وجوار قلبي القديم البارت الاول بقلم مي جمعة في موسوعة القصص والروايات


 اسكريبت جاري وجوار قلبي القديم البارت الاول بقلم مي جمعة في موسوعة القصص والروايات 


 اسكريبت جاري وجوار قلبي القديم البارت الاول بقلم مي جمعة في موسوعة القصص والروايات 







 اسكريبت جاري وجوار قلبي القديم البارت الاول بقلم مي جمعة في موسوعة القصص والروايات 



' انتي طالق 

وقفت وقتها والدنيا كلها حسيتها بتدور فيا محستش غير وانا واقفة برة الشقة وشنطة هدومي معاية هه شكلك كان مستعجل ف ساعدني ف لم هدومي خرجت من العمارة وانا حاسة بكم ذل واهانة كبير 

انا حور عندي ٢٤ سنة اهلي متوفين مليش غير اخويا الي طلعت بيه من الدنيا خريجة تربية بس مشتغلتش قبل كدة عشان معاذ الي اول حاجة طلبها اني اقعد بعد التخرج وانا من هبل.. ي قعدت وافتكرته عايز راحتي طلع اكتر واحد مش عايز اي نجاح ف حياتي 

وصلت بيت اهلي واول مافتحلي اخويا اترميت ف حضنه 

_ايه دا مالك ياحور ياحبيبتي وايه الشنطة دي في ايه

_مش قادرة اتكلم يامحمد عايزة ارتاح بس 

_طب ادخلي ياحبيبتي ارتاحي ولما تصحي نتكلم 

دخلت اوضتي كانت وحشاني اوي لان معاذ مكنش بيرضى يخليني اجي هنا كتير ومحمد الي كان دايما بيزورني قعدت على سريري وانا بسترجع كل ذكرياتي معاه من اول ماكتشفنا الي كان سبب ف كل الي حصل 

فلاش باك 

_ها يادكتورة طمنينا احنا بقالنا سنة متجوزين ومفيش اي حمل حصل 

_احم للاسف مدام حور عندها مشكلة ومش بتخلف بس مش عايزين نفقد الامل ربنا كبير ممكن يرزقكم بطفل بس هنستمر على العلاج دا

_تمم شكرا يادكتورة

خدني من ايدي ونزلنا وانا كنت ساكتة تمام مش قادرة اقول اي شئ

ومن يومها وهو معاملته معاية اتغيرت مبقاش معاذ الي اتجوزته الي كان بيخاف ربنا فيا بقى يتلككلي على اي حاجة ويتعصب عليا فيها لدرجة انه بقى يقولهالي ف وشي انه مستحملني برغم اني مبخلفش لحد ماجه اليوم الي رجع فيه من عند مامته الي بتكرهني جدا عشان الخلفة ومن غير الخلفة اصلا مش حباني وبدأت الخناقة الي كنت بحاول فيها امتص غضبه على اد ماقدر بس هو كان حاسم امره وانتهت بطلاقنا 

باااك

نمت من تعب التفكير وفضلت على حالي رافضة الكلام مش عارفة اقول ايه اقول اني هونت عليه وكرامتي اتجرحت ولا اقول ايه كنت بس بقوم اصلي فروضي وارجع انام تاني ومحمد كل شوية بيحاول يخرجني من الي انا فيه وانا كنت بحاول ابان قادمه كويسه لانه لما عرف بطلاقي وسببه كان عايز يروح يتخانق مع معاذ 

هو مش معترض على امر ربنا وبيقولي انا اشيلك جوا عيوني بس كان نفسه ان الامور تتحل بطريقة احسن من كدة يطلقني بس بأحترام مش يهيني الاول ويجرح كرامتي 

وعدا شهر ونص وانا مازلت على حالتي لحد ما فيوم قومت عشان اصلي كالعادة ولما خلصت وقفت قدام مرايتي 

بصيت على شكلي والسواد الي مالي تحت عيني انا من امتى كنت كدة طول عمري برضى بنصيبي وقدر ربنا ليا خرجت برا اوضتي وانا مقررة اني مش هفضل كدة دا نصيبي واكيد الي كاتبه ربنا ليا خير 

_ايه دا واخيرا حنيتي عليا وخرجتي برا 

_ايون خرجت عندك مانع ياعم محمد 

_مانع ايه بس هو انا اطول ياقمر ايه بقى عاملة ايه دلوقتي واي سر الابتسامة الحلوة دي 

_مفيش بس اصلي قولت هفضل لامتى عاملة كدة دا مينفعش ربنا عز وجل امرنا ان الزعل على الحاجة تلت ايام بس وانا زودتها اوي يااخي

_هههه حسيت بردك كدة بعدين تزعلي على اي بس على سي معاذ دا انا اصلا من الاول محبتوش الواد دا 

_ههه بس خلاص سيبنا من سيرته راح لحاله قولي بقى فطرت ولا اعملك فطار 

_والله مش هرفض اكل من ايدين القمر 

_ههه من عنيا ياسيدي

عملت فطار وقعدنا وانا بحاول بكل جهدي اضحك من تاني وانسى كل شئ

_مودي ياقمر انت

_امم مودي يبقى عايزة حاجة خير ياستي 

_كنت عايزة انزل اشتغل

_ليه ياحبيبتي محتاجة حاجة انا مقصر معاكي ف حاجة 

_ابدا والله بس انا زهقانة وعايزة املي وقتي واعتمد على نفسي 

_امم ماشي ياحور انزلي ياحبيبتي بس يكون شغل كويس وميتعبكيش والا مفيش متفقين من اولها اهو 

_متفقين يامودي 

_يابنتي ارحمي امي من دا اسم بقى مهندس محترم زي يتقله يامودي 

_هههه مش انا قولت يبقى في 

نزلت دورت واشتغلت مدرسة للاطفال بدرسهم وبحفظهم قرأن ودي حاجة مفرحاني اوي لان بعشق الاطفال واهو يعوضوني عن حرماني من اني اكون ام وعدا اربع شهور كمان واقدر اقول اني تقريبا اتعافيت من الي فات وعرفت بالصدفة ان معاذ اتجوز وبيعاملها وحش برغم انها حامل حقيقي حمدت ربنا انه نجدني منه ربنا عمره مايعمل حاجة تزعل عباده ابدا اكيد كل حاجة خير ليهم 

وف يوم كنت ف ف الحضانة كالعادة دخلت عليا بنوتة بحبها جدا وبحب ادرسلها

_ايه ياخديجة ياحبيبتي عايزة حاجة 

_كنت عايزة منك حضن كبير يامس حور قبل ماروح

ياخبر دنا من عنيا احلى حضن لاحلى خديجة تعالي اوصلك لقدام الحضانة ياستي انا كدة كدة مروحة وهستنى معاكي لحد مامامتك او باباكي يجو يخدوكي

_هييي يلا بينا يامس 

خرجنا سوا وفضلنا فترة واقفين وخديجة بدأت تخاف وانا قلقت واضايقت ازاي يسيبوا بنتهم كدة كل دا تأخير 

واخيرا شرف وحن على البنت 

_معلش ياخديجة اسف والله اتأخرت 

_ايه دا حضرتك كل دا تأخير البنت خافت حضرتك عارف احنا بنقفل الساعة كام بقالنا نص ساعة مستنين حضرتك

كان بيرد عليا وهو عينه ف الارض

_اسف والله حضرتك العربية عطلت بيا ف الطريق ومامتها تعبانة مكانتش قادرة تيجي اسف ان خليت حضرتك تستني معاها

_ولايهم حضرتك انا الي اسفة اني اتعصبت وبعدين عادي خديجة دي حبيبتي استنى معاها عادي 

_شكرا لحضرتك يلا ياخديجة نروح

_يلا يابابا 

خدها وروحو وانا مشيت ف طريقي لحد البيت روحت وكلت مع محمد وقعدنا وبعدها نمت وتاني يوم صحيت عشان اعمل نفس الروتين المحبب لقلبي وهي اني اروح للاطفال 

_صباح الخير ياحلوين 

_صباح النور 

عدا اليوم وانا مروحة لقيت حد بينده عليا 

_مس حور مس حور

_ايه ياخديجة ياحبيبتي 

_كنت عايزة اديكي 

ادتني شوكلاتة من النوع الي بحبه وباستني ف خدي ومشيت وانا استغربت ازاي عرفته بس كبرت دماغي ومشيت

وعدت ايام كتير وبابا خديجة كل يوم يجي ياخدها ويسلمو عليا ويمشوا لدرجة اني توقعت ان مامتها بعد الشر حصلها حاجة اصلها مش بتيجي خالص 

رجعت من شغلي وقعدت ف اوضتي شوية لقيت محمد بيخبط عليا

_ادخل يامودي انا صاحية 

_يادي ام مودي دي حسبي الله علعموم ياستي كنت جاي اقولك ان جايلك عريس وقبل اي اعتراض شوفيه وصلي استخارة لو مرتاحة نكمل متوقفيش حياتك عشان تجربة حصلت وربنا هيختارلك الخير بأذنه

_طب هو عارف اني مبخلفش 

_اه ياستي عارف بس هو عنده بنت تقريباً لاني لسة مسألتش عليه كويس بس هو قالي هيجي هو وبنته واخته لان اهله متوفين اهو ياستي جاتلك بنت ربنا بيعوضك فيها لو كانلك نصيب معاه اعتبريها بنتك

_دا اكيد طبعا وانا معنديش اي مشكلة اني اربيها مدام مامتها متوفية هعتبرها بنتي واكتر كمان يمكن ربنا حرمني من الخلفة عشان اراعيها من كل قلبي 

_ربنا يكملك بعقلك ياحبيبتي انا اتفقت معاه يجي بكرة بعد صلاة العشا 

_تمام هكون جاهزة ان شاء الله 

نمت بعد تفكير وانا حاسة ان عوض ربنا جايلي ف الشخص دا وبنته وصحيت تاني يوم خدت اجازة من المدرسة عشان اروق الشقة واعملهم حاجة اضيفهم بيها ومعرفش ازاي عدا الوقت بسرعة كدة ولقيتني بجهز عشان هما وصلوا برة 

_اي ياحور ياحبيبتي خلصتي الناس برة مستنينك

_اه انا جاهزة اهو بس حاسة اني متوترة معرفش ليه 

_طبيعي ياعروسة ياقمر انتي يلا بينا وعادي حدا اهدي كدا وخير بأذن الله 

مسكت العصير الي عمال يتهز من رعشة ايدي وانا بدعي مرمهوش ف وش العريس من التوتر 

_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

ردو عليا السلام وانا قدمت العصير وقعدت لازقة ف محمد 

وبعد تعارف والكلام بتاع طلب الايد دا وانا بشبه على صوت العريس بس من توتري مش عارفه اركز سمعته فين 

_طب ياجماعة احنا هنسبكم لوحدكم شويه تتعرفو وخلو _خديجة معاكم اهي نص محرم معلش

_هههه تعالي جنبي ياخديجة 

هما عمالين يتكلموا وانا بدعي الي ف بالي ميبقاش صح دا نفس الصوت وكمان خديجة لما خرج محمد واخت العريس وعمه الي جه معاه فضلت معاهم لوحدي قولت عادي يمكن سابو البنت عشان ناخد انا وهي على بعض 

_طب ياانسة حور تحبي تبدأي انتي ولا انا 

رفعت راسي وطلع شكي ف محله 

_ايه دا هو حضرتك العريس

_اه ياستي انا العريس وبعدين انا اسمي احمد ودي طبعا خديجة القمر انتي عارفاها 

_احم طيب حضرتك بتصلي

_الحمدلله كله ف الجامع 

_طب حضرتك حافظ القرأن

_كله بفضل الله يعني متقلقيش لو حصل نصيب انا الي هحفظ اطفالنا ان شاء الله 

_احم حضرتك ليه اتقدمتلي برغم ظروفي

_ظروف ايه مانتي كويسة قدامي اهو وحتى لو اي حاجة كفاية المودة والرحمة بينا

قلبي وقع وخوفت ليكون محمد كدب عليا ومقالوش اني مش بخلف

_حضرتك عارف اني ممكن بنسبة كبيرة مخلفش 

_اه عارف وراضي بيكي زي مانتي والخلفة دي بأيد ربنا مش بكلام عباده ابدا ربك رب المعجزات وحتى لو محصلش اكيد خير وانا راضي 

فرحت جدا واحترمته اكتر وقولت اهو عادي عنده حور هعتبرها بنتي وتعوضنا احنا الاتنين عن الخلفة بس مازلت حاسة اني اعرفه معرفش فين بس عادي يمكن لان بقالي فترة كبيرة بشوفه 

_طيب اشمعنى انا 

_دي افضل اجاوب عليها بعد كتب الكتاب احسن 

_امم طيب انا هصلي استخارة وارد على حضرتك ءشي

اتمنى تكون بالموافقة وانا مستنيكي براحتك 

_وافقي يامس حور عشان خاطري دا خالو هيفرح اوي وانا كمان عشان هتعيشي معانا 

لفتلها بخضة 

_نعم خالو مين هي خديجة مش بنتك 

#جاري وجوار قلبي القديم


يتبع انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا

مجمع الروايات الكامله والحصريه  اضغط هنا

تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل

صفحتنا على الفيسبوك اضغط هنا


 

تعليقات

التنقل السريع