القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية طلقني زوجي الفصل الثالث والرابع بقلم زينب سعيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية طلقني زوجي الفصل الثالث والرابع بقلم زينب سعيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


الحلقة الثالثة


بعد مرور ثلاث ساعات.


تستيقظ نهي من نومها وعلي وجها إبتسامة ماكرة لتقوم سريعاً وتلبس عباءة إستقبال وتضع بعض مستحضرات التجميل وتخرج بعض الخصل من طرحتها ثم تنظر لنفسها في المرأة بمكر ثم تغادر الشقة عازمة علي النزول لشقة حماتها.


................بقلم زينب سعيد...............


في الأسفل.


تجلس بغي*ظ وبجوارها إبنتها ندي تسب وتلعن في نهي بسبب ما فعلته مع والدتها بينما فريد يجلس ينظر لهم بالامبالاة .


أما علي فهو ينام بغرفته بمنزل والدته.


ليرن جرس الباب ليقف فريد ببرود ويفتح باب الشقة ليجد نهي عروسة أخيه من بالخارج ليبتسم لها بمكر:العروسة نازلة برجليها تصالح أمي طيب كان لزمته أيه تنزلي دلوقتي ما كنتي نزلتي معاها أكرملك.


نهي بسخر*ية وهي تدخل:ومين قالك يا عين ماما إني جاي أصالح أمك أو جاية لأمك أصلاً.


إنتصار بغ*يظ وهي تنهض من مكانها في إتجاه نهي:أمال جاية ليه طالما مش جاية تعتذري ليا.


نهى ببرود:جاية أخد عريسي عشان أهلي زمانهم جايين يجوا ميلاقوش العريس موجود يرضيكي كده يا حماتي.


إنتصار بغيظ:بت أنتي أطلعي من دول وأتعدلي جوزك ده أنا إلي جوزته ليكي وأنا بردو إلي في إيدي أطلقك منه.


تضحك نهي بصخب وتتحدث بتحدي:متقدريش يا حماتي أنتي مش قدي.


ندي بغ*يظ وهي تدافع عن والدتها:يعني أيه مش قدك ما تلمي نفسك شوية يا ست نهي.


نهي بتوعد:بلاش أنتي يا دودو متزعلينيش منك أنا زعلي وحش.


ندي بغ*يظ:علي نفسك يا ست نهي أنا مبتهددش.


نهي بمكر:أن مبهددش بس إلي بيته من أزاز ميحدفش الناس بالطوب مقولتليش أخبار أسماء صحبتك أيه أبقي سلميلي عليها.


ندي بصد*مة وتوتر:أسماء مين.


نهي مكر :صاحبتك الأنتيم إلي بتخرجي معاها علي طول أفتكرتيها.


ندي بتوتر:لا معرفش حد إسمه أسماء أصلا.


إنتصار بغي*ظ:خلينا في المهم ويلا يا أختي هوينا علي شقتك.


نهي ببرود:مش همشي من هنا غير وجوزي معايا يا حماتي.


إنتصاربتحدي :لم يبقي يصحي هيبقي يجيلك ويلا بقي هوينا.


نهي ببرود وهي تتجه لغرفة زوجها:والله كلامك ما يمشيش عليها.


لتركض حماتها وتجذبها من زراعها بع*نف بعيداً عن الغرفة:قولتك أمشي من هنا.


نهي ببرود وهي تنزع يدها عنها :أنا مش مريم ودي أخر مرة تفكري تقربي مني وأنا هطلع لو ننوس عين أمه محصلنيش متلوميش غير نفسك أنا معايا تسجيلات بصوت مريم وهي بتحكيلي عن معاملتكوا ليها تخيلي بها لما يسمعها ويعرف أنها مظ*لومة.


إنتصار بصد*مة:أنتي بتقولي أيه.


نهي ببرود :زي ما سمعتي بعد إذنكم وتغادر وعلي وجهها إبتسامة متشفية تاركة إياهم في صدمتهم من تهديدها .


ليفيق فريد من صد*مته:هنعمل أيه يا ماما البت دي مش سهله.


أم علي بتوعد:سيبها يا فريد البت دي جابت أخرها معايا وأنا إلي كنت فاكرة أني هكيد مريم لما أجوزها نهي صاحبتها ده طلعت مياه من تحت تبن بس علي مين لو متعدلتش هتطلق زيها زي مريم أخوك مبيرفضليش طلب ندي.


ندي بإرتباك:نعم يا ماما .


إنتصار بهدوء:روحي صحي أخوكي .


ندي بهدوء:حاضر يا ماما.


...............بقلم زينب سعيد................


في شقة والد مريم.


تجلس مريم مع والديها وشقيقها تتناول طعام الإفطار.


لتتحدث مريم بهدوء:أنا قررت أدور علي شغل يا ماما.


شاكر بتفاجئ:ليه يا بنتي أنا قصرت معاكي في حاجة لا سمح الله .


مريم بهدوء:لأ طبعاً يا بابا ربنا يخليك ليا بس عايزة أشتغل عايزة أحس أني بعمل حاجة.


رقية بهدوء:بس يا بنتي أستني شوية لغاية ما تولدي.


شهاب بهدوء:ماما عندها حق يا مريومة لما تولدي بالسلامة تبقي تشتغلي ويا ستي أنا بنفسي إلي هيجيبلك شغل مبسوطة كده يا ستي.


مريم بإبتسامة :مبسوطة يا حبيبي ربنا يخليك ليا يارب.


رقية بإبتسامة:ويخليكي لينا يا نور عين ماما من جوه ويقومك بالسلامة.


مريم بإبتسامة حالمة :ياريت يا ماما نفسي أشوف بنتي أوي وأخدها في حضني.


شاكر بإبتسامة:هتسميها أيه يا بنتي.


مريم بإبتسامة:فرح يا بابا عشان هي هتبقي فرحة عمري.


شهاب بإبتسامة:حلو فرح يا مريومة ربنا يجعلها وش السعد عليكي يا حبيبتي.


مريم بإبتسامة:ويخليك ليا يا حبيبي.


...............بقلم زينب سعيد..........


في منزل والدة علي.


يخرج علي من غرفته بعد أن قامت ندي بإيقاظه من نومه ويتحدث بهدوء:خير يا أمي صحتيني ليه.


إنتصار بهدوء:أطلع لعروستك يا أبني.


علي بإستغراب:ليه يا أمي .


إنتصار بهدوء:هو أيه إلي ليه مش عروسة وأهلها زمانهم جايين يجوا ميلاقوش العريس في الشقة.


علي بإستغراب:وده من أيه أشمعني هي يعني.


إنتصار بعص*بية:أيه يا علي من إمتي وأنت بتسأل أنت بتنفيذ وبس فاهم ولا لأ.


علي بهدوء: حاضر يا أمي بعد إذنك.


إنتصار ببرود:أتفضل.


ليغادر علي شقته لينظر له أشقاءه بسخرية فهو لا يعصي لوالدته أمر ولا يناقشها حتي.


................بقلم زينب سعيد..........


في شقة علي .


تجلس نهي علي أحد المقاعد وعلي وجهها إبتسامة نصر علي ما فعلته معهم .


ليفتح باب الشقة ويدخل علي بهدوء دون أن يتحدث ليجلس في لأحد المقاعد في مواجهتها. 


نهي ببرود:أيه إلي نزلك تنام تحت.


علي بهدوء:وفيها أيه لما أنام عند أمي.


نهي ببرود:فيها أني لسه عروسة يا علي.


علي بهدوء: طيب يا عروسة أنا رايح أخد شور جهزيلي هدومي و الفطار.


نهي بسخ*رية:أجهزلك هدومك ليه هو أنت صغير ولا حاجة والأكل في التلاجة كل إلي أنت عايزه أنا راحة أنام.


لتغادر تحت نظراتهم المنص*دمة من كلامها فشتان بينها وبين مريم يبدو أنه تسرع في هذه الزيجة ليتنهد بألم ثم يذهب لتحضير الإفطار لنفسه.


ليمر الوقت سريعا ويأتي أهل نهي لزيارتهم ويجلسوا لتناول الغداء معهم ليضطر علي أن إلي أن يشتري طعام الغداء من الخارج لعدم وجود طعام جاهز في المنزل لينتهوا من زيارتهم ليغادروا المنزل تحت أنظار علي المتغاظة منهم فعائلة نهي لا يطلقوا بتاتا.


ليتحدث علي بغي*ظ : أخيراً وكان لازم يتغدوا معانا كمان.


نهي ببرود:بيت بنتهم براحتهم.


علي بسخ*رية:بيت بنتهم علي أساس داخلين محملين ده مكلفوش نفسهم يجيبوا كيس برتقال في أيدهم.


نهي بسخر*ية:وهما يجيبوا لجنابك ليه .


علي بغي*ظ:مش لجنابي لجنابك بنتهم العروسة.


نهي ببرود:متدخلش ما بيني وما بين أهلي إذا كان عاجبك.


علي بغ*يظ:أنا رايح أنام .


نهي ببرود:تصبح علي خير.


لينظر لها بغيظ ويتركها ليدخل لينام.


...............بقلم زينب سعيد..........


بعد مرور شهرين .


مرت الأجواء على نفس المنوال سافر علي لعمله بالخارج وإزدادت المشاكل بين نهي وعائلة نهي لكنها لم تترك لهم فرصة لمضايقتها بل أصبحت تجعلهم ينفذون أوامرها قصرا بالتهديد حتي أصبحوا يحاولون التخلص منها دون فائدة.


...............بقلم زينب سعيد..........


في شقة والد مريم ليلا.


يستيقظ الجميع علي صر*يخ مريم فيذهبوا بسرعة لغرفتها ليجدوا تمسك بطنها بصريخ شديد.


لتتحدث رقية بلهفة:أيه بنتي مالك.


مريم بد*موع:مش قادرة يا ماما شكلي هولد.


رقية بلهفة:طيب روح يا شهاب أنت وأبوك أجهزوا عقبال ما ألبسها.


شاكر بلهفة :حاضر ليخرج شهاب ووالده حتي تجهزها والدتها ويجهزوا أنفسهم.


لتخرج والدتها سريعا وتركض لغرفتها وترتدي ملابسها كل هذا وسط صرخات مريم لينتهوا سريعا ويعودوا إليها ليحملها شهاب بلهفة ويذهبوا بعدها إلي إحدي المستشفيات.


..............بقلم زينب سعيد.........


بعد مرور ساعتين.


يقف والد مريم ووالدتها وشهاب في إنتظار خروج مريم من غرفة العمليات.


ليفتح باب غرفة العمليات وتخرج الممرضة بإبتسامة وهي تحمل البيبي.


لتأخذ رقية البيبي بحنان وتتساءل بلهفة:بنتي عاملة أيه.


الممرضة بإبتسامة:بخير إن شاء الله أطمئني ممكن تكبروا للبيبي عشان أوديها الحضانة.


شاكر بإبتسامة :حاضر يا بنتي ليأخذ الطفلة بحنان ويكبر بأذنها ثم يعطيها للمرضة مرة أخري.


..............بقلم زينب سعيد..........


بعد نصف ساعة.


يجلسون في غرفة مريم في المستشفي ويلتفون حول الصغيرة النائمة بإبتسامة علي وجوههم.


لتتحدث مريم بلهفة:ممكن تروح يا شهاب تسجل البيبي قبل ما يعرفوا ويسموها علي مزاجهم.


شهاب بلهفة:حاضر يا يا مريومة عنيا ليكي هروح حالا.


مريم بإبتسامة:تسلم يا حبيبي.


..............بقلم زينب سعيد.........


في شقة والدة علي.


تأتي لها إحدي الجارات وتخبرها بولادة مريم.


لتتصل إنتصار بإبنها بلهفة وتخبره أن مريم ولدت وأنها ستسمي المولودة علي إسمها.


ليوافق علي علي الفور ويخبرها أن تفعل ما يحلو لها.


لتغلق معه وتنادي فريد بلهفة لكي يذهب لتسمية الصغيرة قبل أن تسميها والدتها.


ليذهب فريد علي الفور من أجل تسميتها.

؟؟؟؟؟؟؟؟

يتبع..........



الحلقة الرابعة 


في شقة والدة علي. 


تجلس أنتصار بفرحة عارمة فالمولودة ستسمي علي إسمها. 


لتأتي لها ندي وتنظر لها بأستغراب:مالك يا ماما فرحانة كده ليه. 


إنتصار بفرحة:مريم والدت وأنا بعت فريد يسميها علي إسمي تخيلي بقي لما المحروسة تعرف. 


ندي بفرحة:أحسن يا ماما أنا فرحانة في مريم أوي عرفة نفس في أيه كمان. 


إنتصار بتعجب:أيه يا ندوش. 


ندي بغي*ظ:أطلع للست نهي وأفريسها. 


إنتصار بخب*ث:والله عندك حق أطلعي نديها بس وأنا هقولها.


ندي بفرحة :حاضر لتركض ندي من أجل أن تنادي زوجة أخيها.


..........بقلم زينب سعيد...............

في شقة علي.


تجلس نهي تشاهد التلفاز بملل شديد 

ليدق الباب لتقف ببرود فهي تعلم أنها حماتها المصونة كالعادة. 


لكن تفأجي عندما تجد ندي لتتحدث بسخ**رية:ندي بذات نفسها عندي خير يا وش الخير.


ندي بم*كر :ماما عايزاكي تحت في موضوع مهم. 


نهي بإستغ**راب :خير.


ندي بم*كر:خير عندها خبر هيخليكي تطيري من الفرحة يلا ألبسي وتعالي وريا لتركض سريعا تاركة نهي تنظر في آثرها بإستغراب.


لتغير ملابسها وتنزل لتري ماذا تريد حماتها المصون. 


........بقلم زينب سعيد..............


في الأسفل. 


تنزل ندي سريعا وتخبر والدتها بما حدث. 


لتضحك إنتصار بصخ*ب:جدعة يا بت يا ندي. 


ندي بخ*بث :تربيتك يا ماما. 


لتنزل نهي بعد فترة وتتحدث ببرود :خير يا حماتي عايزاني ليه. 


إنتصار بخب*ث:خير يا قلب حماتك مش مريم والدت وجابت بنوتة وعلي حبيب أمه أصر أني أسميها إنتصار. 


نهي بغي**ظ:مبروك يا حماتي.


إنتصار بخب*ث:عقبالك يا حبيبتي كده إن شاء الله لما تسمي فتحي.


نهي بس*خر*ية :فتحي بأنا أسمي أبني فتحي وده من قلة الأسامي. 


إنتصار بخب*ث :لا يا حلوة إسم حماكي إذا كان عاجبك أكيد قلب أمه هيسميه علي إسم المرحوم أبوه. 


نهي ببرود:قلتها قبل كده وهقولها ليكي 

تاني يا حماتي أنا مش مريم ويستحالة أكون مريم. 


إنتصار بمك**ر:بس علي هو علي حبيب أمه إلي ما بيرفضش ليا طلب. 


نهي ببرود:بكره نشوف يا حماتي.


ليدخل في هذه اللحظة فريد ووجه لا يبشر بالخير. 


لتتحدث إنتصار بلهفة:فين شهادة الميلاد يا فريد. 


فريد بغي**ظ :معملتهاش. 


إنتصار بصد**مة:ليه إن شاء الله أما روحت عملت أيه. 


فريد بغ**يظ:وأنا داخل لقيت شهاب خارج من هناك سألته بتعمل أيه هنا قالي أنه سجل البنت فرح. 


إنتصار بصد***مة:فرح أيه وأنت سكتله. 


فريد بغي**ظ :لا طبعاً قولتله البت أبوها قال تتسمي علي إسم جدتها وكلمة منه علي كلمة مني مسكنا في بعض وعملي ورحنا القسم وعملي محضر عدم التعرض شوفتي إلي حصلي يا ماما. 


إنتصار بصد**مة:يا مصي*بتي طيب يا مريم يا بنت رقية حسابك معايا بعدين. 


كل هذا يحدث تحت نظرات نهي الشام**تة لتتحدث بس**خرية:مبروك يا حماتي علي فروحة بعد إذنك لتغادر تاركة حماتها تم**وت غي**ظا مما حدث ومنها. 


ليتحدث فريد بض*يق :أيه يا ماما قولتلها ليه عاجبك كده فرحت فينا. 


إنتصار بغي*ظ:سيبها دلوقتي دورها جاي بت يا ندي هاتي تليفوني من الأوضة جوة. 


ندي بلهفة :حاضر يا ماما لتركض لغرفة والدتها تجلب لها الهاتف. 


لتأخذه إنتصار بلهفة وتتصل بعلي:وتخبره ما حدث اه زي ما بقولك كده كلم المحروسة طليقتك وعارفها إن إسم البنت لو ما أتغيرش وبقي إنتصار البت متلزمناش وعارف لو فكرت تشوفها يا علي قلبي وربي هيبقوا غض*با*نين عليك يا علي ليوم الدين ماشي يا قلب أمك مع السلامة لتغلق الهاتف وعلي وجهها إبنتسامة نصر. 


ليتحدث فريد بم*كر:والله يا أمي أنتي ينطبق عليكي أغنية سعد لمجرد أنت معلم وأحنا منك نتعلم. 


لتضحك إنتصار بص*خ*ب:هو أنت لسه شوفت حاجة شوية بس وأفوق لنهي هانم لإن حسابها تقل معايا أوي. 


ندي بفر*ح:ياريت يا أمي لأنها شايفة نفسها أوي خليها تتربي. 


إنتصار بم*كر:أصبري عليا ده أنا هخليها تلف حوالين نفسها صبرك عليا أنتي بس. 


فريد بمك*ر:أيوة كده هي دي أمي حبيبتي. 

........بقلم زينب سعيد... ............


في الخارج. 


في الشقة التي يجلس بها علي يجلس يفكر فيما قالته أمها فمهما كان هذه صغيرته ويود رؤيتها لكنه لا يستطيع أن يغضب والدته منه ليقرر في النهاية تنفيذ ما طلبته منه. 


.......بقلم زينب سعيد..............


في شقة والد مريم.


تنام مريم في غرفتها وبجوارها الصغيرة الغافية ببراءة ومعها والديها يتأملون الصغيرة. 


ليأتي شهاب من الخارج ويدخل لهم بهدوء تام:السلام عليكم. 


ليرد الجميع :وعليكم السلام. 


شاكر بتساؤل :عملت أيه يا شهاب سجلت البنت. 


شهاب بهدوء وهو يعطي لوالده شهادة الميلاد :أه يا بابا. 


مريم بإست*غرا*ب :مالك يا شهاب في حاجة حصلت ولا أيه. 


شهاب بهدوء :أه ليحكي لهم ما حدث مع فريد أثناء تسجيل البنت لينهي حديثه.


لتتحدث رقية بغ*ي*ظ:إنتصار لسه من قلة الأسماء كويس أنك عملته محضر بعدم التعرض الواد ده شراني مبستريحلوش.


مريم بهدوء :معلشي يا شهاب حقك عليا متزعلش نفسك انا السبب في البهدلة دي.


شهاب بعتاب:وأحنا من إمتي في زعل وعتاب ما بينا يا مريومة أحنا أخوات يا عبيطة مفيش بنا الكلام ده خلينا نفر بفروحة القمر دي. 


مريم بد*م*وع :ربنا يخليك ليا يا شهاب مش عارفة من غيرك أنت وبابا وماما كنت هعمل أيه يارتني سمعت كلامك من الاول. 


شهاب بهدوء :خلاص يا مريم ده قدر ومكتوب ولو مكنتيش أتجوزتيه فروحة القمر دي كانت هتيجي منين. 


شاكر بإبتسامة:عندك حق يا واد يا شهاب حبيبة جدو القمر دي نسخة منك يا مريومة وأنتي صغيرة. 


رقية بتأييد:عندك حق يا شاكر والله. 


شهاب بإبتسامة:يلا بقي عندنا مريومة صغيرة تاني. 


ليرن هاتف مريم في هذه اللحظة لتجد أن المتصل علي لنتنظر لهم بهدوء ده علي. 


شاكر بهدوء:ردي عليه يا بنتي دي بنته أكيد عايز يطمئن عليها. 


شهاب بس*خري*ة:ماعتقدش.


رقية بهدوء:ردي يا بنتي وأمرك لله. 


لترد مريم بهدوء :ألو أيوة يا علي نعم إسم أيه إلي يتغير بنتي إسمها فرح ومش هيتغير يعني أيه بتهددني تمام أنا مش عايزة فلوس منك وبنتي أنا إلي هربيها ونجوم السماء أقربلك منها يا علي سلام لتغلق الخط في وجهه وتبكي بشدة. 


لتتحدث رقية بلهفة :بس يا بنتي إهدي ما ينفعش كده إنتي لسه والده. 


مريم بد**موع:البيه بدل ما يطمئن علي بنته بيتصل بيهددني لو البنت ما أتسمتش علي إسم أمه مش هيصرف عليها.


شاكر بعص**بية:ومين قاله أصلا أن أحنا عايزينه يصرف عليها أصلا.


شهاب بهدوء :خلاص يا مريم متزعليش نفسك بقي وتضيعي علينا فرحتنا بفروحة.


مريم بحز*ن :عندك حق يا شهاب.


بعد مرور أسبوع .


ظلت الأوضاع كما هي واليوم سبوع فرح والذي أصر شاكر أن يكون سبوعا كبير وقام بدعوة جميع أقاربه والجيران في المنطقة. 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

بقلم زينب سعيد.






 

تعليقات

التنقل السريع