رواية اتجوزت قطتي البارت الاول والثاني بقلم هويدا زغلول في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
اتجوزت قطتي
الحلقه الاولي
بقلم هويدا زغلول
أنا ريهام عايشه في شقه في عماره
هي مش شقه بابا لا شقه جدتي الله
يرحمها وجيت سكنت فيها بعد ما بابا
وماما ماتو في شقتنا محروقين ولسه كنت راجعه
من الشغل تعبانه ولقيت الجرس بيرن وفتحت
ريهام
مين شيماء اي اللي جابك يا بنتي ما أنا
لسه سيباكي في الشغل
شيماء
كل سنه وانتي طيبه يا عمري طول النهار
كنت خايفه أنا والبنات انك تفتكري انهارده
اي
ريهام
ايوه صحيح انهارده عيد ميلادي شكرا
يا بنات اتفضلوا والله العظيم انتو احلي اخوات
في الدنيا وفتحنا اللعب وطلعنا التورته
وبعدها كل واحد طلع هديته
ريهام
اي يا سما مالك ماسكه هديتك كده ليه
سما
ابدا مستنيه الكل يخلص علشان اطلعلك
هديتي اتفلضي
ريهام
اي ده دي تقيله اوي ده صندوق انتي
جايبه ليا اسد ولا اي هههههه وفتحت الصندوق
شيماء
اي ده قطه شكلها مخيف اوي ليه كده
سما
هديه تونسك بدل القاعده لوحدك
واكيد هتفديك كتير
شيماء
يابني اللي بيجيب قطه بيجبها صغيره
مش كبيره كده
ريهام
مالك بس يا شيماء دي حلوه اوي أنا حبيتها
اوي أنا هسميها بوسي
سما
برعي سمي برعي لانه ولد قط مش قطه
وهو كان اسمه برعي
ريهام
هههههههههههه برعي انتي غريبه وهدياكي
كمان غريبه والكل مشي ولقيت القط
بيطلع صوت غريب اوي
ريهام
اي شكلك جعان ولا اي عامل تزوم ليه
كده ودخلت المطبخ وطلعت ورك فرخه
سبت القطه قدمه وبعدها خرجت وسمعت
القطه بتاكل الورك بصوت فظيع وبعدها
الجرس رن وفتحت
نحمده
كل سنه وانتي طيبه يا حبيبه خالتو أنا مهنش
عليا انام من غير ما اقولك كل سنه وانتي طيبه
ريهام
خالتو حبيبتي طيب كان في تليفون يا حبيبتي تتصلي بيا ايه اللي خلاك تيجي في وقت متاخر زي ده
نحمده
دي اقل حاجه يا حبيبتي هاعملها معك برده لسه مصممه انك تعيشي في الشقه هنا لوحدك وما تجيش تعيشي معايا يا بنتي حرام عليكي وجع القلب اللي انت عاملاه فيا ده
ريهام
انا مرتاحه يا خاله هنا والله فجاه لقيت القط قدامنا وعمال يزوم بطريقه فظيعه
نحمده
اي ده فيه اي كل ده قط هو شكله عامل
ليه كده وبعدين من أمتي وانتي باربي قطط
ريهام
ده جاي انهارده هديه وبصراحه حبيته اوي
شكله كيوت كده
نحمده
ده كيوت ده بقولك اي عايزين نروح شقه
ابوكي الله يرحمه وفجاه النور قطع
ريهام
خالتو انتي عارفه أن سيره مرواح الشقه بس
بتعمل فيا اي متجبيش السيره دي تاني
نحمده
طيب انا هنزل ازاي دلوقتي بالنور اللي قاطع
ده اي ده بسم الله الرحمن الرحيم هو عين
القط ده عامل ليه كده
ريهام
مس عارفه عينه منوره اوي عالعموم هقيد
ليكي كشاف علشان تعرفي تنزلي وفعلا
عملت كده اول ما خالتو خرجت
من الباب البيت النور رجع تاني
ريهام
الحمد لله برعي يا برعي انت فين وفضلت
ادور عليه مش لقيته خالص بعدها دخلت المطبخ
والغربيه لما لقيت ورك الفرخه كامل متكلش
منه خالص
ريهام
هو ازاي ده انا كنت سامعه صوته وهو
بياكل الورك ، وبعدها دخلت نمت وتاني يوم
صحيت علي صوت قومت لقيت القط واقف
علي السرير بس وافقه غريبه اوي ايوه
كان واقف علي رجله بس ورافع ايدو فوق
ريهام
اي ده هو فيه اي بس ، وكان كل اللي
في دماغي أن السبب في كل ده السيره اللي
خالتو فتحتها امبارح شقه بابا أو بالصح
شقه ابويا الدجال
اتجوزت قطتي
الحلقه الثانيه
بقلم هويدا زغلول
وبدأت ريهام تفتكر اللي حصل زمان وكانت شايفه ابوها وهو قاعد مع واحده في اوضه ظلمه وبيقولها
الاب
متخافيش سلفه بنتك مش هتحلق تولد
أنا خليها تسقط
الست
مش بس كده يا شيخ أنا عايزه متحملش تاني
ارجوك انا خايفه حمات بنتي لما تشوف سلفتعا
كل شويه بتحمل تفكر تطلق بنتي من جوزها
الاب
اه بس ده بفلوس تانيه ولا انتي فاكره هعمل
كل حاجه بالقرشين اللي دفعتيهم
الست
عيني ليك يا شيخ اول لما اشوف المخفيه
سقطت اللي في بطنها هجيلك واديك كل اللي
أنا عايزو مع السلامه بقي ، وبعدها مشيت
وانا كنت خايفه اوي ولقيت ماما ورايا
ماما
مالك يا ريهام وافقه ليه كده
ريهام
ماما أنا بخاف اوي اول لما بابا بيدخل الأوضه
بيتغير اوي
ماما
لما يكون بابا شغال بلاش تيجي عند الأوضه
دي خالص سامعه ولا لا
ريهام
حاضر حاضر يا ماما وبعدها جه الولد الصغير
اللي كان بيساعد بابا في شغله
الام
انت جيت يا وليد كويس خبط علي الباب
3خبطات وبعدها ادخل عالطول ليه
وليد
عارف يا أم ريهام حاضر ، ووليد ده كان يعتبر
قدي في السن بس برضه كان عالطول
ساكت وبابا كان دائما بيخلي يقول للناس
الحاجه اللي مسروقه منهم فين وفي يوم
كنت قاعده في اوضتي ولقيته دخل وقال
وليد
كل شي مكتوب ولازم نشوفه
ريهام
مش فاهمه كلامك يا وليد اقصدك اي
وليد
خالتك لا انتي سامعه افهمي كلامي كويس
أنا شوفت المكتوب وبقولك خالتك لا
ريهام
انت عبيط يا واد انت اخرج برا يلا بدل
ما اخلي بابا ميجبكش هنا تاني ، وفعلا
بعدها خرج وانا من تعبي نمت وصحيت
علي صوت ناس بتقول
الراجل
لا حول ولا قوه الا بالله معقول يا ربي
المعجزه دي شايفين يا جماعه الأوضه مفيهاش
اي حاجه خالص
ريهام
اي ده فيه اي انتو مين واي اللي دخلكم هنا
الراجل
قومي يا حبيبتي هو انتي ازاي مكنتيش حاسه
بالنار اللي كانت ماسكه في الشقه ، وفي الوقت
ده دخلت خالتي
الخاله
فيه اي اي اللي حصل هو اختي حصلها حاجه
ولا اي
الراجل
اخره انها كانت ساكته علي اللي جوزها بيعمله
الشقه ولعت بيهم بس سبحان الله الاوضه
دي سليمه ، وطبعا انا انصدمت من الكلام ده
وقولت
ريهام
لا بابا يا ماما هما فين مش معقول وخرجت الشقه برا والغربيه الشقه كلها مولعه اوضه بابا
مفحمه معقول يا ربي اللي حصل
الخاله
اخره اللي كان بيعمله بس اختي كان ذنبها
اي في اللي حصل ده وبعدها روحت بيت خالتي
وكبرت عندها وهي عندنا اولاد وفي يوم قولت
ريهام
أنا هبيع شقه بابا علشان لازم اخد شقه تانيه
خالتي
اي الكلام ده لا طبعا مش هيحصل خالص
اقصد يعني مين هيوافق يتشري بيت زي
ده باللي حصل فيه
ريهام
طيب انا هعمل اي يا خالتي دلوقتي بصراحه
احمد وعماد كبرو وانا كمان كبرت ومينفعش
أن أنام معاهم في اوضه واحده
الخاله
طيب اسمعي خدي بيت جدك عيشتي فيه
احمد
نعم انتي بتهزري يا ماما ازاي يعني تاخد
بيت كبير زي ده
الخاله
ارخس انت مش عايزه اسمع صوتك وفعلا
وضبت بيت جدي وقعد فيه
#رجوع
ريهام
الله يسامحك يا خالتي علي اللي عملتي معايا
كان لازم يعني تجبي سيره البيت المعلون
ده وبعدها روحت الشغل
شيماء
اي يا بنتي اللي جابك متاخره كده المدير
سال عليكي كام مره
ريهام
اسكتي علي اللي حصل ليا امبارح والله كان
يوم صعب اوي وفي الوقت ده دخلت سما
سما
عامله اي مع القطه يا ريهام
ريهام
أنا بعتزرلك بس بجد عايزه ارجعها ليكي القطه
دي مخيفه بجد وبعدين مش بتاكل وانا اخاف
يحصلها حاجه من قله الاكل
سما
مهو ده اللي أنا جايه اقولوا ليكي خدي الاكل
ده هي بتحبه اوي
شيماء
اووووف الاكل ده ريحته عامله ليه كده معقول
هي بتاكل ده
ريهام
بس يا شيماء الموضوع مش اكل وبس القطه
مش مريحه والله حاسه ان فيها حاجه غريبه ، وقبل ما اخلص كلامي لقيت صاحب العماره
بيكلمني
الراجل
الو انتي يا استاذه اي الدوشه اللي في شقتك
دي وطي التلفزيون شويه مينفعش كده
ريهام
تلفزيون اي أنا في شغلي حضرتك من بدري
الراجل
تيجي حلا تطفي الاقرف اللي انتي مشغلا
ده هو انتي عايزه تعملي ازعاج للسكان وخلاص
ولا اي
ريهام
وطي صوتك وانت بتكلمني وانا جايه حلا
شيماء
رايحه فين حرام عليكي المدير بقولك سال
عليكي كام مره ومينفعش كده
ريهام
يابنتي صاحب العماره هيموت وياخد الشقه
ومش عارفه فيه اي وكانت الصدمه لما روحت
البيت ولقيت الناس كلها ملومه
ريهام
أنا اسفه بجد لو عملت ازعاج بس والله غصب
عني هو فيه اي انتو وافقين كده ليه
البواب
صاحب العماره رما نفسه من البلاكونه الصبح
وبيقولوا أنه مات
ريهام
انت اكيد بتهزر صاحب العماره اي اللي راما نفسه ده لسه مكلماني من شويه
البواب
كلم حضرتك ازاي يا استاذه بقولك اول لما
انتي مشيتي هو رما نفسه من البلاكونه
ريهام
لا لا اكيد فيه حاجه غلط أنا مش عارفه فيه
اي وطلعت شقتي والقطه كان شكلها خايف اوي
ريهام
اي مالك شكلك عامل ليه كده انتي خايفه من اي وبعدها فضلت اطبطب عليها بس كنت
بخاف انيمها معايا خالص وفي يوم بليل
لقيت الباب بيخبط وفتحت
ريهام
ايوه مين حضرتك وازاي تخبط عليا في وقت زي ده
وليد
قطتك كل يوم تنط من البلاكونه عندك وتيجي عندي ولسه
عارف انهارده أنها قطتك
ريهام
هو انت مين اصلا وساكن فين
وليد
أنا جارك الجديد وجيت علشان اقولك خلي القطه
معاكي في اوضتك علشان مش تخرج من عندك بليل
وكانت نظره عينه غريبه اوي وبعدها حصل
أن شقته اتفقلت
وليد
معقول طيب هدخل الشقه ازاي أنا المفتاح
من جوا
ريهام
هو انت اجارت الشقه من أمتي أنا أول مره
اشوفك
وليد
من كام يوم وكان عندك حفله يومها باين
كده كان عيد ميلاد
ريهام
اه كان عيد ميلادي وانت اسمك اي
والصدمه لما قالي
وليد
أنا اسمي وليد يا ريهام
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق