القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اتجوزت قطتي البارت الاول والثاني بقلم هويدا زغلول في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية اتجوزت قطتي البارت الاول والثاني بقلم هويدا زغلول في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 

رواية اتجوزت قطتي الفصل الاول والثاني بقلم هويدا زغلول في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 






رواية اتجوزت قطتي البارت الاول والثاني بقلم هويدا زغلول في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


اتجوزت قطتي 

الحلقه الاولي 

بقلم هويدا زغلول

أنا ريهام عايشه في شقه في عماره

هي مش شقه بابا لا شقه جدتي الله 

يرحمها وجيت سكنت فيها بعد ما بابا 

وماما ماتو في شقتنا محروقين ولسه كنت راجعه 

من الشغل تعبانه ولقيت الجرس بيرن وفتحت 


ريهام 

مين شيماء اي اللي جابك يا بنتي ما أنا 

لسه سيباكي في الشغل 


شيماء 

كل سنه وانتي طيبه يا عمري طول النهار 

كنت خايفه أنا والبنات انك تفتكري انهارده 

اي 


ريهام 

ايوه صحيح انهارده عيد ميلادي شكرا 

يا بنات اتفضلوا والله العظيم انتو احلي اخوات 

في الدنيا وفتحنا اللعب وطلعنا التورته 

وبعدها كل واحد طلع هديته 


ريهام 

اي يا سما مالك ماسكه هديتك كده ليه 


سما 

ابدا مستنيه الكل يخلص علشان اطلعلك 

هديتي اتفلضي 


ريهام 

اي ده دي تقيله اوي ده صندوق انتي 

جايبه ليا اسد ولا اي هههههه وفتحت الصندوق 


شيماء 

اي ده قطه شكلها مخيف اوي ليه كده 


سما 

هديه تونسك بدل القاعده لوحدك 

واكيد هتفديك كتير 


شيماء 

يابني اللي بيجيب قطه بيجبها صغيره 

مش كبيره كده 


ريهام 

مالك بس يا شيماء دي حلوه اوي أنا حبيتها 

اوي أنا هسميها بوسي 


سما

برعي سمي برعي لانه ولد قط مش قطه 

وهو كان اسمه برعي 


ريهام 

هههههههههههه برعي انتي غريبه وهدياكي 

كمان غريبه والكل مشي ولقيت القط 

بيطلع صوت غريب اوي 


ريهام 

اي شكلك جعان ولا اي عامل تزوم ليه 

كده ودخلت المطبخ وطلعت ورك فرخه 

سبت القطه قدمه وبعدها خرجت وسمعت 

القطه بتاكل الورك بصوت فظيع وبعدها 

الجرس رن وفتحت 


نحمده 

كل سنه وانتي طيبه يا حبيبه خالتو أنا مهنش 

عليا انام من غير ما اقولك كل سنه وانتي طيبه 


ريهام 

خالتو حبيبتي طيب كان في تليفون يا حبيبتي تتصلي بيا ايه اللي خلاك تيجي في وقت متاخر زي ده


نحمده 

دي اقل حاجه يا حبيبتي هاعملها معك برده لسه مصممه انك تعيشي في الشقه هنا لوحدك وما تجيش تعيشي معايا يا بنتي حرام عليكي وجع القلب اللي انت عاملاه فيا ده


ريهام 

انا مرتاحه يا خاله هنا والله فجاه لقيت القط قدامنا وعمال يزوم بطريقه فظيعه


نحمده 

اي ده فيه اي كل ده قط هو شكله عامل 

ليه كده وبعدين من أمتي وانتي باربي قطط


ريهام 

ده جاي انهارده هديه وبصراحه حبيته اوي 

شكله كيوت كده 


نحمده 

ده كيوت ده بقولك اي عايزين نروح شقه 

ابوكي الله يرحمه وفجاه النور قطع 


ريهام 

خالتو انتي عارفه أن سيره مرواح الشقه بس 

بتعمل فيا اي متجبيش السيره دي تاني 


نحمده 

طيب انا هنزل ازاي دلوقتي بالنور اللي قاطع 

ده اي ده بسم الله الرحمن الرحيم هو عين 

القط ده عامل ليه كده 


ريهام 

مس عارفه عينه منوره اوي عالعموم هقيد

ليكي كشاف علشان تعرفي تنزلي وفعلا 

عملت كده اول ما خالتو خرجت 

من الباب البيت النور رجع تاني 


ريهام 

الحمد لله برعي يا برعي انت فين وفضلت 

ادور عليه مش لقيته خالص بعدها دخلت المطبخ 

والغربيه لما لقيت ورك الفرخه كامل متكلش 

منه خالص 


ريهام 

هو ازاي ده انا كنت سامعه صوته وهو 

بياكل الورك ، وبعدها دخلت نمت وتاني يوم 

صحيت علي صوت قومت لقيت القط واقف 

علي السرير بس وافقه غريبه اوي ايوه 

كان واقف علي رجله بس ورافع ايدو فوق 


ريهام 

اي ده هو فيه اي بس ، وكان كل اللي 

في دماغي أن السبب في كل ده السيره اللي 

خالتو فتحتها امبارح شقه بابا أو بالصح 

شقه ابويا الدجال 


اتجوزت قطتي

الحلقه الثانيه 

بقلم هويدا زغلول

وبدأت ريهام تفتكر اللي حصل زمان وكانت شايفه ابوها وهو قاعد مع واحده في اوضه ظلمه وبيقولها 


الاب 

متخافيش سلفه بنتك مش هتحلق تولد 

أنا خليها تسقط 


الست 

مش بس كده يا شيخ أنا عايزه متحملش تاني 

ارجوك انا خايفه حمات بنتي لما تشوف سلفتعا 

كل شويه بتحمل تفكر تطلق بنتي من جوزها 


الاب 

اه بس ده بفلوس تانيه ولا انتي فاكره هعمل 

كل حاجه بالقرشين اللي دفعتيهم 


الست

عيني ليك يا شيخ اول لما اشوف المخفيه 

سقطت اللي في بطنها هجيلك واديك كل اللي

أنا عايزو مع السلامه بقي ، وبعدها مشيت 

وانا كنت خايفه اوي ولقيت ماما ورايا 


ماما 

مالك يا ريهام وافقه ليه كده 


ريهام

ماما أنا بخاف اوي اول لما بابا بيدخل الأوضه 

بيتغير اوي 


ماما 

لما يكون بابا شغال بلاش تيجي عند الأوضه

دي خالص سامعه ولا لا 


ريهام

حاضر حاضر يا ماما وبعدها جه الولد الصغير 

اللي كان بيساعد بابا في شغله 


الام 

انت جيت يا وليد كويس خبط علي الباب 

3خبطات وبعدها ادخل عالطول ليه 


وليد

عارف يا أم ريهام حاضر ، ووليد ده كان يعتبر 

قدي في السن بس برضه كان عالطول 

ساكت وبابا كان دائما بيخلي يقول للناس 

الحاجه اللي مسروقه منهم فين وفي يوم 

كنت قاعده في اوضتي ولقيته دخل وقال 


وليد 

كل شي مكتوب ولازم نشوفه 


ريهام 

مش فاهمه كلامك يا وليد اقصدك اي 


وليد 

خالتك لا انتي سامعه افهمي كلامي كويس 

أنا شوفت المكتوب وبقولك خالتك لا 


ريهام 

انت عبيط يا واد انت اخرج برا يلا بدل 

ما اخلي بابا ميجبكش هنا تاني ، وفعلا 

بعدها خرج وانا من تعبي نمت وصحيت 

علي صوت ناس بتقول 


الراجل

لا حول ولا قوه الا بالله معقول يا ربي 

المعجزه دي شايفين يا جماعه الأوضه مفيهاش

اي حاجه خالص 


ريهام 

اي ده فيه اي انتو مين واي اللي دخلكم هنا 


الراجل 

قومي يا حبيبتي هو انتي ازاي مكنتيش حاسه 

بالنار اللي كانت ماسكه في الشقه ، وفي الوقت 

ده دخلت خالتي 


الخاله 

فيه اي اي اللي حصل هو اختي حصلها حاجه 

ولا اي 


الراجل 

اخره انها كانت ساكته علي اللي جوزها بيعمله 

الشقه ولعت بيهم بس سبحان الله الاوضه 

دي سليمه ، وطبعا انا انصدمت من الكلام ده

وقولت 


ريهام 

لا بابا يا ماما هما فين مش معقول وخرجت الشقه برا والغربيه الشقه كلها مولعه اوضه بابا 

مفحمه معقول يا ربي اللي حصل 


الخاله 

اخره اللي كان بيعمله بس اختي كان ذنبها

اي في اللي حصل ده وبعدها روحت بيت خالتي 

وكبرت عندها وهي عندنا اولاد وفي يوم قولت 


ريهام 

أنا هبيع شقه بابا علشان لازم اخد شقه تانيه 


خالتي 

اي الكلام ده لا طبعا مش هيحصل خالص 

اقصد يعني مين هيوافق يتشري بيت زي 

ده باللي حصل فيه 


ريهام 

طيب انا هعمل اي يا خالتي دلوقتي بصراحه 

احمد وعماد كبرو وانا كمان كبرت ومينفعش 

أن أنام معاهم في اوضه واحده 


الخاله 

طيب اسمعي خدي بيت جدك عيشتي فيه 


احمد 

نعم انتي بتهزري يا ماما ازاي يعني تاخد 

بيت كبير زي ده 


الخاله 

ارخس انت مش عايزه اسمع صوتك وفعلا 

وضبت بيت جدي وقعد فيه 


                    #رجوع 


ريهام 

الله يسامحك يا خالتي علي اللي عملتي معايا 

كان لازم يعني تجبي سيره البيت المعلون 

ده وبعدها روحت الشغل 


شيماء 

اي يا بنتي اللي جابك متاخره كده المدير 

سال عليكي كام مره 


ريهام 

اسكتي علي اللي حصل ليا امبارح والله كان 

يوم صعب اوي وفي الوقت ده دخلت سما


سما 

عامله اي مع القطه يا ريهام 


ريهام 

أنا بعتزرلك بس بجد عايزه ارجعها ليكي القطه 

دي مخيفه بجد وبعدين مش بتاكل وانا اخاف 

يحصلها حاجه من قله الاكل 


سما 

مهو ده اللي أنا جايه اقولوا ليكي خدي الاكل 

ده هي بتحبه اوي 


شيماء 

اووووف الاكل ده ريحته عامله ليه كده معقول 

هي بتاكل ده 


ريهام 

بس يا شيماء الموضوع مش اكل وبس القطه 

مش مريحه والله حاسه ان فيها حاجه غريبه ، وقبل ما اخلص كلامي لقيت صاحب العماره 

بيكلمني 


الراجل 

الو انتي يا استاذه اي الدوشه اللي في شقتك 

دي وطي التلفزيون شويه مينفعش كده 


ريهام 

تلفزيون اي أنا في شغلي حضرتك من بدري 


الراجل 

تيجي حلا تطفي الاقرف اللي انتي مشغلا

ده هو انتي عايزه تعملي ازعاج للسكان وخلاص 

ولا اي 


ريهام 

وطي صوتك وانت بتكلمني وانا جايه حلا 


شيماء 

رايحه فين حرام عليكي المدير بقولك سال 

عليكي كام مره ومينفعش كده 


ريهام 

يابنتي صاحب العماره هيموت وياخد الشقه 

ومش عارفه فيه اي وكانت الصدمه لما روحت 

البيت ولقيت الناس كلها ملومه


ريهام 

أنا اسفه بجد لو عملت ازعاج بس والله غصب 

عني هو فيه اي انتو وافقين كده ليه 


البواب 

صاحب العماره رما نفسه من البلاكونه الصبح 

وبيقولوا أنه مات 


ريهام 

انت اكيد بتهزر صاحب العماره اي اللي راما نفسه ده لسه مكلماني من شويه 


البواب 

كلم حضرتك ازاي يا استاذه بقولك اول لما 

انتي مشيتي هو رما نفسه من البلاكونه 


ريهام 

لا لا اكيد فيه حاجه غلط أنا مش عارفه فيه 

اي وطلعت شقتي والقطه كان شكلها خايف اوي 


ريهام 

اي مالك شكلك عامل ليه كده انتي خايفه من اي وبعدها فضلت اطبطب عليها بس كنت 

بخاف انيمها معايا خالص وفي يوم بليل 

لقيت الباب بيخبط وفتحت 


ريهام 

ايوه مين حضرتك وازاي تخبط عليا في وقت زي ده 


وليد 

قطتك كل يوم تنط من البلاكونه عندك وتيجي عندي ولسه 

عارف انهارده أنها قطتك 


ريهام 

هو انت مين اصلا وساكن فين 


وليد

أنا جارك الجديد وجيت علشان اقولك خلي القطه 

معاكي في اوضتك علشان مش تخرج من عندك بليل

وكانت نظره عينه غريبه اوي وبعدها حصل

أن شقته اتفقلت 


وليد 

معقول طيب هدخل الشقه ازاي أنا المفتاح 

من جوا 


ريهام 

هو انت اجارت الشقه من أمتي أنا أول مره 

اشوفك 


وليد 

من كام يوم وكان عندك حفله يومها باين 

كده كان عيد ميلاد 


ريهام 

اه كان عيد ميلادي وانت اسمك اي 


والصدمه لما قالي 


وليد 

أنا اسمي وليد يا ريهام

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع