القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عيون قلبي البارت الاول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم يارا عبد العزيز في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية عيون قلبي البارت الاول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم يارا عبد العزيز في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



رواية عيون قلبي البارت الاول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم يارا عبد العزيز في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




رواية عيون قلبي البارت الاول والثاني والثالث والرابع والخامس 1_2_3_4_5بقلم يارا عبد العزيز في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




عيون قلبى 🦋

متنساش التفاعل يا سكر 🤗

ميار : صباح الخير يحبيبى

ادم بجمود وهو بيزرر قم'يصه : صباح الخير

ميار بزعل: انت ماشى

ادم : ايوا عندى شغل

ميار: هتيجى بليل ؟؟

ادم  : لسه مش عارف

ميار بزعيق : هو انت بتتعامل معايا كدا ليه

ادم راح م..سك ايدها جامد: اما تتكلمى معايا تتكلمى كويس انتى فاهمة وصوتك دا ميعلاش

ميار بخوف و وج..ع: اه ايدى وجعتنى على فكرة انا مراتك

ادم : عر..فى خليكى فاكرة دا وانتى عارفه اوى سبب جوزاى ليكى و وقت ما هزهق هقطع الورقتين اللى ما بينا دول زيك زى اللى كانوا قبلك بالظبط

ادم بصوت عالى جدا ارعبها: انتى فاهمة 

ميار بخوف شديد: فا فاهمة

ادم : انا ماشى نكدتى عليا على الصبح 

( ادم على البحيرى ٢٩ سنة رجل أعمال معروف جدا عنده شركات كتير فى الاستيراد والتصدير مش بس فى مصر دا فى كتير من دول العالم حد عصيبى جدا وهنعرف حكايته بعدين بس هو مثال حى عن الوسامة شعره ناعم وعنده دقن وعضلات وطويل)

نادية وهى بترش جردل المياه عليها: قومى يا مقصو..فة الرقبة كل دا نوم 

عين بحزن : حاضر يطنط هقوم أهو

نادية بسخرية: طنط الله ير..حم أ.مك يلا قومى عشان تروقى البيت وتحضرى الفطار لمحمود ورنا قبل ما يصحى

عين ببأتسامة: حاضر انا عينى لمحمود و رنا  دول اخواتى برضوا 

نادية : طب قومى يختى 

عين وهى ماسكة صورة مامتها وبتعيط: ليه سابتنى لوحدى وميشتى انا تعبانة اوى من بعدك الله يرحمك يا ماما

نادية بزعيق : كل دا بتقومى من على السرير

عين : حاضر جاية أهو 

( اعرفكم بنفسي انا عين ٢٣ سنة مش فى كلية مرات ابويا قعدتنى من التعليم أول لما ابويا ما..ت يعنى بعد ما خلصت تلاتة ثانوى  فى غاية الجمال بشرتى مش بيضه اوى وعيونى بنى و واسعة وملامحى هادية جدا وقصيرة ومختمرة )

قومت صليت الصبح  بس طبعا كنت مصلية الفجر فى معياده وقرأت وردى من القرأن الكريم

نادية بعصبية: لسه الست الشياخة مخلصتش اخلصى عشان تلحقى تروقى وتحضرى الفطار قبل ما ولادى يصحوا 

عين : صدق الله العظيم

حاضر

بدأت تروق وحضرت الفطار

محمود : صباح الخير يا عينى

عين : صباح النور يا محمود اقعد افطر بقى يحبيبى انا عارفه انك اكيد متوتر عشان النتيجة بس متقلقش باذن الله تحقق حلمك وتبقى دكتور

محمود : يا رب يا عين ادعيلى

رنا بعصبية: انتى هتاكلى هنا ولا ايه انتى مكانك فى المطبخ مش هنا

محمود بعصبية: رنا دى اختنا برضوا اتعملى معاها كويس

رنا : اسكت انت انت لسه صغير ومش عارف حاجه ميخدعكش الوش البرئ بتاعها دا 

رنا ديما بتغ..ير من عين لأنها احلى منها في الشكل

محمود : رنا 

عين بمقاطعة: خلاص يا محمود انا آسفة يا رنا انا بس كنت بحط الاكل وهمشى عن اذنكوا

فى المساء فى النادى اللى شغالة فيه عين جرسونة

ادم كان كتر اوى فى الشرب كالعاده

مياده: عين عين 

عين : نعم 

مياده: خدى الكا*س دا لى ادم باشا 

عين : مين ادم باشا دا 

مياده: ايوا صح ما انتى اول مرة تكونى فى شيفت بليل اللى قاعد لوحده هناك دا 

عين : حاضر

واخدت الصينية وراحتله

مياده: الحمد لله لاقيت واحدة ترضى تخدله اللى طلبه ربنا يسترها عليكى يا عين 

عين : اتفضل حضرتك 

ادم وهو سكران: مش بطالة

عين بخوف من نظراته: عن اذن حضرتك

ادم : استنى بس ومس..ك ايدها

عين حاولت تفك ايده بس معرفتش لانه طبعاً كان أقوى كتير 

عين بخوف : لو سمحت سيب ايدى ميصحش كدا

ادم تجاهلها وكان لسه هيقرب منها بس فجأة عين ادتل..ه بالقل..م على وشه


بقلمى يارا عبدالعزيز 


يتبع......


لو ملقتش عليها تفاعلات كتير مش هكملها شجعونى بقى 🙈


دمتم سالمين 🙈



عيون قلبى 🦋

Part 2 

متنساش التفاعل يا سكر 🤗

وكان لسه هيقرب اكتر بس عين ضر"بته بالقلم 

ادم مس..ك ايدها جامد وبصوت عالي خلى كل الموجودين في المكان يطلعوا على صوته : انتى اتجن.نتى ايه اللى انتى عملتيه دا 

عين وقتها كانت خايف جدا

عين بخوف شديد وتوتر : ح حضرتك اللى غلطان ودا رد فعل طبيعي عشان ادافع عن نفسى 

ادم ضر..بها جامد بالقل..م لدرجة انها نز..فت من بؤها

ادم بصوت عالى جدا: ودا رد فعل طبيعي على اللى انتى عملتيه دلوقتي

وبعد كدا رجع مس..ك ايدها تانى جامد : بس دا مش انت..قام ادم النويرى على اللى انتى عملتيه يا شاطرة هدف.عك تمن الق..لم دا غالى بس استنى عليا 

وبعدها سابها و وقعت على الأرض ومشى 

مياده بخوف : عين بوؤك بينز..ف انا هدخل اجيب علبة الاسعافات بسرعة

مدير النادي وهو بيجرى ورا ادم 

المدير : ادم بيه 

ادم بعصبية: عايز ايه اخلص

المدير: احنا اسفين جدا يا باشا وانا اوعد حضرتك انى هرفضها خالص من المكان

ادم بخبث : لا سبها متمشيهاش

وسابه ومشى

عين بوجع : اه

ميادة : معلش يحبيبتى هتوجعك بس شوية 

مياده بدموع : انا أسفة يا عين انا السبب انا اللى بعتك عنده

عين : خلاص متعيطيش الحمد لله انها جت على اد كدا 

مياده: الله يح..رقه

عين : متقوليش كدا ربنا مبيح..رقش حد ربنا يهديه ويشغله بحياته عنى 

مياده: انا خايفة يعملك حاجه

عين : ربنا معايا واكيد مش هيسبنى ربنا اقوى منه

مياده: ونعمة بالله 

ادم كان سايق عربيته وفجأة رن فونه

ادم : الو ايوا يا عمر 

عمر : ادم انت كويس ابوك بيرن عليك كتير ومبتردش قلقتنا عليه

ادم : انا كويس يا عمر متقلقش عليا يلا سلام

عمر  :  سلام

ادم روح الڤيلا 

على بصوت عالى : مش معقول كدا كل يوم تقلقنى عليك ومترجعش غير وش الفجر

ادم ببرود : بقولك ايه اطلع من دماغى انا مش ناقصاك انت كمان

على : لحد امتى هتفضل تتعامل معايا بالطريقة دى دا انا حتى ابوك 

ادم بسخرية : ابويا ههه ضحكتنى الصراحه انت متست..هلش انك تكون ابويا 

على : فكرت فى الموضوع اللى قولتلك عليه

ادم : جواز مش متجوز ومن بنت اختك دى بالذات لا

على بصوت عالى : لا هتتجوزها يا آدم غص..بن عنك كمان

ادم بسخرية: بجد طب تمم خلينا نشوف كلام مين اللي هيمشى 

فى صباح اليوم التانى 

محمود : عين ايه اللى جنب شفايفك دا 

عين بتوتر : دا دا انا اتخب..طت فيها بس 

محمود : بتوجعك طيب 

عين : لا عادى يحبيبى متخافش انا كويسة

عين فى نفسها: يا رب تسامحينى انا اسفه انى كذبت بس محمود لو كان عرف كان ممكن يعمل مشكلة وانا خايفة عليه

وقعدت تستغفر ربنا كتير 

فى شركة آدم

ادم : ادخل 

عمر : ايه يا عم كدا تقلقنا عليك 

ادم :  قولتلك انا كويس يا عمر 

عمر : مش ناوى تحن على ابوك بقى يا آدم كفاية عليه كدا

ادم : احن !! انت مش عارف هو عمل ايه يا عمر 

عمر : لا عارف بس برضوا اللى حصل دا مكنش مقصود

ادم : انهى الكلام فى الموضوع دا يا عمر عشان منز..علش مع بعض

عمر: تمم خلينا فى الشغل

فى ڤيلا صغيرة مقارنة بقصر ادم 

عايدة : يعنى ايه موفقش هو ابنك دا ايه 

على : بكرة يوافق يعنى هو هيلاقى احسن من ندى فين 

ندى فى نفسها وهى بتسمع كلام مامتها : لازم هتكون معايا يا آدم يا نويرى

عند ادم 

ادم : الوو البنت اللى اسمها عين اللى شغالة عندكوا تبعتهالى على الشركة فوراً

المدير : عين دا عنوان شركه ادم باشا روحيليه الشركة دلوقتي عشان عايزاك

عين بخوف شديد: عايزنى ليه 

المدير: مش عارف

عين : بس انا مش عايزة اروح

المدير: الراجل دا مفيش معاه اختيارات كل اللى بيطلبه لازم يتنفذ يعنى لو كنتى عايزة تكملى شغل عندنا ومتسببيش لنفسك مش..اكل معاه

عين خافت وراحت الشركة

عين : لو سمحتى ادم بيه موجود

السكرتيرة بصتلها بسخرية : امشى يا شاطرة معندناش شغل هنا

عين : حضرتك لو سمحتى قوليليه عين برا

السكرتيرة: عندك معاد

عين : اه

السكرتيرة وهى بتأمرها: طب خليكى هنا هدخل ابلغه

عين فى نفسها: حتى اللى شغالين عندك زيك

السكرتيرة : ادخلى

عين خبطت ع الباب

ادم : ادخل 

ادم بعصبية: اقعدى 

عين وهى بتعقد وبخوف: حضرتك عايزينى فى ايه 

ادم : تتجوزيني

بقلمي يارا عبدالعزيز

يتبع......... 

يا ترى عين هتوافق ولا هترفض؟؟

 وايه اللى فى دماغ ادم؟؟ 

وايه اللى عمله ابوه مخليه يك..ره أوى كدا ؟؟

هنعرف كل دا مع الرواية بقى متستعجلوش 


يلا تفاعلات كتير بقى عشان انزل بالتالت 🙈🥰


#يارا_عبدالعزيز



عيون قلبى 🦋

Part 3

متنساش التفاعل يا سكر 🤗

ادم : تتجوزيني

عين بصدمة شديدة: اتجوزك ازاى يعنى مش فاهمه

ادم بعصبية : هى دى محتاجه فهم بقولك تتجوزينى تبقى مراتى يعنى

عين مقدرتش تتحكم فى نفسها

عين بعصبية: هو انت ايه بجد يعنى عايزنى بعد كل اللى عملته معايا انبارح هوافق انى اتجوزك واكون مع واحد زيك 

ادم بعصبية وراح عندها وقر..ب منها جدا: انتى تلزمى حدودك وانتى بتتكلمى معايا بدل ما بجد هديك..ى بدل الق..لم عشرة فاهمة

عين من كتر خوفه من قر..به من معرفتش ترد 

ادم بصوت عالى جدا: ما تنطقى

عين بخوف : فاهمة فاهمة

ادم راح قعد على مكتبه وطلع دفتر الشيكات بتاعه ومضى على شيك

ادم ببرود وهو بيديها الشيك : امسكى دا شيك على بياض حطى فيه الرقم اللى انتى عايزاه

عين وهى بتاخد الشيك وبثقة : لو كنت مفكر انك ممكن تش..ترينى بفلوسك تبقى غلطان يا ادم بيه زى ما انت ادم النويرى فأنا برضوا عين بنت الراجل الطيب اللى كان شغال سواق تاكسي عشان يصرف عليا انا واخواتى بالحلال واللى لو كان موجود كان عمره ما هيسمحلك تعرض عليا عرض زى دا 

وقطعت الشيك ورمت..ه فى وشه

عين بسخرية : عن اذنك 

ادم وقتها اتوجع وزعل من جواه وخصوصاً لما اتكلمت عن ابوها

عين وهى خارجة

نوران ( السكرتيرة) : يا ريت متكتريش الزيارات

عين راحت عندها وببرود : مش عارفه انت بتتعاملى معايا كدا ليه على الرغم من أننا اول مره نتقابل بس كنت سمعت ان دى بتبقى غيرة والله اعلم باللى بالنفوس برضوا وبصى انا مش هن..زل نفسى لمستواكى وارد عليكى مع السلامه يا جميل 

وسابتها ومشيت 

عين فى نفسها: اللهم عافينا من دى ناس بجد

نوران بعصبية: اه يا بنت ال***** مكنتش اعرف ان ذوقك زبا*لة أوى كدا يا آدم باشا

عين روحت البيت ولقيت البيت كله قاعد حزين وخصوصاً محمود 

رنا : خلاص بقى يا محمود معلش يحبيبى

عين : هو ايه اللى حصل مالك يا محمود زعلان ليه

محمود بزعل شديدة : حلمى ضاع يا عين ومش هبقى دكتور النتيجة طلعت وانا جبت ٨٥ فى المية

عين وهى بتحضنه ومحمود فضل يعيط: هشش خلاص متزعلش اكيد ربنا عاينلك حاجه احسن من الطب اكيد مكنش الخير ليك 

محمود : مش قادر يا عين كل ما افتكر انى مش هبقى دكتور زى ما كنت أنا وبابا الله يرحمه بنحلم اتوجع وازعل اوى عن اذنكوا انا داخل اوضتى

نادية بزعل : اقعد كل الاول 

محمود بزعل : مش قادر اكل حاجه عن اذنكوا

ودخل اوضته

رنا : يااه لو كان بس معايا فلوس كنت قدمتله فى جامعة خاصة

عين : هى مصاريف الكلية الخاصة دى تعملها اد ايه

رنا بسخرية : ليه هتجبيهله مثلا

عين : قولى يا رنا لو سمحتى

رنا : حوالى ٦٠ الف فى السنة لانه هو حابب يدخل علاج طبيعي

عين سابتهم ومشيت 

فاتن : عاش من شافك يا عين اشحال أننا ساكنين فى نفس العمارة

عين : معلش بقى يا طنط انتى عارفه ضغط الشغل عليا وكمان شغل البيت متزعليش منى مش بأيدى

فاتن: يحبيبتى ولا يهمك ربنا يعينك يا رب 

عين : امين يا رب هى ايمان موجودة

فاتن : ايوا يحبيبتى فى اوضتها ادخليلها

ايمان: ادخل 

عين : عاملة ايه يا ايمى

ايمان جريت عليها وحضنتها: شوفى بقالى يومين مشوفتكيش وحاسة أنهم سنتين وحشانى خالص

عين : وانتى كمان كنت عايزة احكيلك على حاجه كدا حصلت واخاد رأيك

ايمان: شكلها مص..يبة ولا ايه يلا احكى يستى 

( ايمان تبقى صاحبه عين من ايام ما كانوا صغيرين خريجه كلية تجارة وشغالة فى شركة) 

فى شركة آدم 

ادم : تقدروا تتفضلوا الاجتماع خلص

ومفضلش غير عمر وادم

عمر : مالك حسك مش متظبط من ساعة ما بدأت الاجتماع

ادم كان وقتها سرحان وبيفتكر كلام عين 

ادم : بتقول حاجه يا عمر 

عمر : بقول حاجه مالك يبنى

ادم : لا مفيش حاجه

عمر : هتفضل طول عمرك كتاب مقفول محدش يعرف عنه حاجه ما تفك كدا شوية يا عم انت 

ادم : رايق انت اوى يا عمر 

عمر : طب تصدق بقى انى حاسس ان  سرحانك دا وراه حب 

ادم ببأتسامة: حب ضحكتنى مفيش حاجه اسمها حب يا عمر دى حاجة كل واحد و واحدة بيضحكوا على بعض بيها عشان يكملوا مش اكتر

عمر : يلهوى عليك يأخى تاخد الاوسكار فى الفصلان انا عن نفسي بؤمن بيه جدا وهفضل طول عمرى مستنى اللى تيجى وتخطف قلبى

ادم ببأتسامة: ماشى يسيدى بس متبقاش تيجى تعيطلى فى الاخر

عمر : مش هعيط مش هعيط وهتشوف وانا أهو وانت أهو وبكرة افكرك اكيد هتيجى اللى تشقلب حال ادم النويرى وتخليه يعشق

ادم : احلم احلم الاحلام ببلاش ويلا على شغلك يا استاذ

عند عين 

ايمان بصدمة: معقول كل دا يحصل معاكى يا عين بس انتى اكيد مش هتعملى اللى انتى بتقوليه دا

عين : لا هعمله معنديش حل غير كدا

ايمان: كدا هتبقى بترمى نفسك فى الجحيم يا عين دا اكيد عايز يتجوزك عشان ين..تقم منك

عين : انا مستعدة اعمل اى حاجه عشان رنا ومحمود يبقوا مبسوطين

ايمان: يا عين فكرى انا خايفه عليكى

عين : دا قرارى النهائى انا همشى انا بقى 

ايمان : خدى بالك على نفسك

عين : حاضر يلا سلام

عند ادم فى الشركة

نوران: انتى تانى 

عين بتريقة: ايوا انا عايزه ادخل 

نوران: ادم بيه مش جوا فى اوضة الاجتماعات

عين : تمام هستناه

نوران : مش عارفه انا ايه البلاوى اللى بتحدف علينا دى

عين تجاهلتها ومبصتش عليها

ادم دخل 

ادم بجدية: نوران دخليلى ملف شحنة الأدوية المكتب

نوران: تمام يا فندم

ادم بص لاقى عين قاعدة على الكنبة

ادم : انتى تعالى وبص لنوران

ادم بجدية: اجلى موضوع الملف شوية

نوران: تمام يا فندم 

نوران بعصبية: مين البنت دى همو..ت واعرف

عين وهى بتاخد نفس عميق : انا موافقة نتجوز بس عندى شرطين

ادم : اللى هم

عين : اول واحد انا عايزاك تقدم لى اخويا فى كلية العلاج الطبيعي جامعة خاصة لانه مجموعه ميدخلهوش كلية حكومية وتتكفل بكل مصاريف دراسته

ادم : تمام والتانى

عين : محدش يعرف بالاتفاق دا يعنى متقولش لحد ان دا سبب جوزاى منك 

ادم : تمام موافق هو انتى وافقتى تتجوزينى عشان اخوكى

عين : ايوا دا حلم محمود أخويا وبابا الله يرحمه 

ادم بأعجاب : تمام يلا بينا

عين : على فين 

ادم : المأذون

عين : دلوقتي

ادم: ايوا 

عين : طب انا حابة محمود يكون معانا

وراحوا عند عين البيت وادم جاب المأذون وكان موجود وقتها ايمان ومحمود ورنا وعمر ونادية

محمود وافق اما عين فهمته ان هى وادم بيحبوا بعض وأنها هتكون مبسوطة معاه ونادية طبعا كانت مضايقة جدا هى ورنا لأنهم بيكره..وا عين 

المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

عمر بفرحة شديدة: مبروك يا عريس حقيقى مبسوطلك جدا مع انى مش فاهم حاجه لحد دلوقتي

ادم : الله يبارك فيك عين لو سمحتى ممكن تدخلى تحضرى شنطتك عشان نمشى

عين : تمام تعالى معايا يا إيمان

وحضرت ايمان مع عين الشنطة

فى العربية

عين : هو احنا هنروح فين 

ادم : على بيتى احنا هنعيش هناك

ووصلوا الڤيلا

ادم : خليكى هنا وأما انادى عليكى ادخلى

عين ببراءة : ماشى

ادم دخل وكان موجود عايده وعلى وندى 

عايدة: هاا يا آدم جمعتنا كلنا ليه

ادم بصوت عالى: ادخلى يحبيبتى

عين دخلت 

ادم: اقدملكوا عين مراتى

يتبع.........


#يارا_عبدالعزيز


عيون قلبى 🦋


Part 4 

صلى على النبى بس الاول واذكر الله 🤎

ادم : اقدملكم عين مراتى

عايدة بعصبية شديدة: مراتك اللى هو ازاى يعنى

ادم : مراتى يا عمتو مدام ادم النويرى

ندى بزعل : طب وانا يا آدم 

ادم : انتى بنت عمتى واختى يا ندى مش اكتر من كدا

عايدة: ما تقول حاجه يا على شوف ابنك بيقول ايه

على : ادم 

ادم بمقاطعة: مش عايزة اسمع صوت اى حد وانا عريس جديد وعايز ابقى مع مراتى وشكرا يجماعة على فرحتكم بحوزاى انا هطلع انا وعين نريح شوية فوق عن اذنكوا 

ومسك عين من أيدها : يلا يرووحى

وبعد كدا رجع بص عليهم : اه البيت بيتكم طبعا خدوا راحتكوا بس يا ريت محدش يزعجنا

عين ببراءة : شنطتى

ادم : سبيها يحبيبى هم هيطلعوها

فى اوضة ادم 

ادم : مالك سرحانه فى ايه 

عين : هو انت اتجوزتنى ليه و جوزنا دا هيستمر اد ايه 

ادم : عايزة تعرفى اتجوزتك ليه

عين : ايوا 

ادم وهو بيقرب منها وعين بتبعد لحد اما لزقت فى الحيطة وادم سند بأيده على الحيطة

ادم وهو بيمسك ايدها وعين خافت وحاولت تفك ايده بس معرفتش 

ادم : عودى نفسك متسأليش كتير اتجوزتك ليه دى حاجة متخصكيش وهطلقك امتى وقت اما احب دا 

بعد كدا قر..ب منها جامد وهمس جنب ودنها: متخافيش اوى كدا انتى مش نو..عى المفضل

وسابها ودخل أوضة الملابس

عين بعصبية : با..رد ومس..تفز

ادم : بتقولى حاجه

عين بخوف  : لا ابدا انا بكح بس

عين بصوت عالى: استغفر الله العظيم

ادم : انتى جاية تتوبى هنا ولا ايه 

عين ببراءة: امم 

ادم خارجلها وكان قال..ع التيشرت بتاعه

عين وهى بتبص الناحية التانية: يلهوى ايه دا

ادم : فيه ايه مالك

عين بتوتر: ي يعنى هو فيه حد يخرج كدا

ادم : وايه اللى فيها يعنى انا هنام وبعدين بصلى وانتى بتتكلمى

عين : طب البس اى حاجه يا عم انت 

ادم : أنا متعود انام كدا وادخلى غيرى بقى عشان تنامى

عين : انا هنام كدا 

ادم بعصبية: هو ايه اللى هنام كدا انا حوزك على فكرة

عين : على الورق

ادم : على فكرة دا مزاجى انا لو عايز اقل..به حقيقى هقلبه دلوقتي عادى فا لو انا سيبك فسيبك بمزاجى هتدخلى تغيرى وتنامى ولا اقلبلك على وشى التانى واغ..يرلك انا

عين : لا خلاص انا هدخل اغير 

ودخلت 

ادم : ايه دا كله بتغيرى بقالك ربع ساعة

عين خرجت وكانت لابسة بيجامة عليها بطوط ورابطة شعرها بعشوائية وكانت زى القمر

ادم بسرحان فيها : يلهوى يا ريتنى ما قولتلك تغيرى يا شيخة

عين ببراءة : ليه هو فيه حاجه

ادم : لا مفيش حاجه يلا نامى

عين : حاضر بس انا هنام فين 

ادم : على السرير هيكون فين 

عين : وانت هتنام فين

ادم : على السرير برضوا اكيد مش هروح انام فى اوضة تانية

عين : خلاص انا هنام على الكنبة

ادم : هو ليه لازم تعصبنى عشان تسمعى الكلام نامى ومتخلنيش اتعصب عليكى

عين : ماش

وناموا هم الاتنين 

فى بيت عايده

ندى كانت واقفة بتو..لع

عايدة: ما تعقدى بقى خيلتينى

ندى بعصبية: يعنى ايه يماما يتجوز واحدة غيرى

عايدة: طب اهدى واقعدى

ندى : انتى ازاى قاعدة كدا ولا همك الموضوع

عايدة: عشان عصبيتى دى مش هتفدنى بحاجة اقعدى وخلينا نفكر هنزي..ح البنت دى ازاى

ندى : انتى بتفكرى فى حاجة

عايدة : لازم اول حاجه نعرف كل حاجه عنها وعن عليتها وبعد كدا سيبى كل حاجه عليا

 عند ادم وعين

عين مكنتش عارفه تنام من الجوع وكانت بتتحرك كتير على السرير

ادم بعصبية وهو بيعت..لها: ما تبطلى تتحركى بقى وتنامى

عين بدموع وببراءة : انا مش عارفه انام

ادم وحس ان قلبه وجعه اول ما شاف دموعها وقام قعد على السرير: طب بتعيطى ليه دلوقتي طيب

عين بدموع: عشان محمود وحشانى اوى هو ورنا

ادم وقتها حس انو مضايق من فكرة ان اخوها وحشها

ادم : انتى لسه سايبهم من كام ساعة

عين : اتعودت اشوفهم قبل ما انام

ادم : ابقى روحى زوريهم وقت ما تحبى

عين بفرحة: بجد

ادم : ايوا نامى بقى

عين : امم 

ادم بعصبية : فيه ايه تانى

عين ببراءة : انا جعانة وعصافير بطنى بتصوصو

ادم ببأتسامة: الخدم هتلاقيهم نايمين دلوقتي

عين : عادى انا ممكن انزل اعمل اكل

ادم : بتعرفى تعملى اكل 

عين : ايوا طبعاً أنا الشيف عين

ادم : ماشى يا شيف هتعملى اكل ايه

عين : هتاكل معايا 

ادم : لا انا هنام 

عين وهى رايحة تمسك ايده وبتقومه من على السرير: تعال بس هعمل اكل حلو هعمل اكل حلو 

ادم بضحك: ههههه بتقنعينى كدا يعنى 

عين وقتها تاهت فى ضحكته

ادم بخبث  : معجبة بيا اوى كدا 

عين بتوهان وتوتر  :  ها ما ما عشان انت كمان مأكلتش حاجه من بدري واكيد جعان

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم 🤎

ادم وقتها افتكر ولدته ولاقى عيونه بتدمع وعين لاحظت دا

عين بزعل : مالك

ادم : لا مفيش حاجه

عين راحت قعدت قدامه ومسحت دموعه و ببراءة: طب ايه دا

ادم ببأتسامة : مفيش و روحى اعملى الاكل بقى عشان انا عصافير بطنى بتصوصو 

وضحكوا هم الاتنين 

عين : ربع ساعة ويكون الاكل جاهز متنماش

ادم : حاضر بس لو اتأخرتى هتلاقينى نمت 

عين رجعتله تانى: لا متنمش مش هتأخر

ادم بضحك : هب..لة 

بعد ربع ساعة

عين وهى جايبة الاكل : انا جيت 

ادم : تعالى

عين بضحك : اى خدعة ولا خدمة خمس نجوم الاكل لحد السرير

اللهم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 🤎🦋

ادم : ماش يستى شكراً

ادم وهو بياكل : ايه دا

عين ببراءة: مش حلو 

ادم وهو بيض..ايقها : مش حلو خالص 

عين بزعل : ايه اللى مش حلو فيه

ادم : جميل جدا تسلم ايدك

عين بفرحة: بجد

ادم : ايوا

وكلوا مع بعض وناموا

ادم فى نفسه وهو بيبص عليها وهى نايمة : يا ترى هتعملى فيا ايه ي عين 

صلى على النبى 🤎

فى الصباح

عين صحيت وملقتش ادم جانبها فقامت عشان تتوضى وتصلى الصبح

عند ادم 

على : اوماال المحروسه بتاعتك منزلتش ليه تفطر معانا يا توحيده

توحيده: ايوا يا فندم 

على : اطلعى صحى اللى فوق دى قوليلها تنزل تاكل معانا

ادم بعصبية: استنى محدش يصحيها هى هتقوم براحتها انا قايم

على : مش هتكمل اكل

ادم : شبعت

عين صليت ولبست وخرجت من اوضتها

عين وهى ماشية سمعت صوت ازاز بيتكسر وجاى من الدور التالت فطلعت تشوف

عين فى نفسها: يا ترى الصوت دا جاى منين

وبعدها سمعت حركة جاية من الاوضة اللى فى الوش فراحت عند باب الاوضة وكانت لسه بتفتح

يتبع .......

اسفة على التأخير بس مضغوطه جدا اليومين دول بتمنى تدعو لماما بالشفا لعلى حد فيكم اقرب لى ربنا ويسمع منه 


بقلمى يارا عبدالعزيز 


#يارا_عبدالعزيز



عيون قلبى 🦋

Part 5

صلى على النبى الاول واذكر الله 🤎

وكانت لسه بتفتح الباب

ادم بعصبية: استنى عندك وراح عندها

ادم بعصبية شديدة وصوت عالى: انتى بتعملى ايه هنا

عين بخوف منه : انا سمعت صوت ازاز بيتكسر وكان فيه حركة جاية من الاوضة فقولت افتحها اشوف فيه ايه

ادم بصوت عالى جدا ومس..ك ايدها جامد وعيونه بقوا لونهم احمر : اوعى تفكرى نفسك صاحبه البيت بجد وتعقدى تمشى وتفتحى فى الاوض اللى انتى عايزاها لا يحلوة انتى وجودك هنا مؤقت وانتى هنا بفلوسى فتلزمى حدودك كدا وملكيش دعوة بأى حاجه هنا

عين وقتها كانت خايفة جدا من تحوله دا وعيطت 

ادم وهو بيحاول يتمكن فى نفسه: امشى من هنا

مفيش رد 

ادم بصوت عالى: قولتلك امشى من هنا

عين بخوف : حاضر ومشيت

ادم دخل الأوضة 

ادم بحنية : انتى كويسة يحبيبتى

ادم بعياط : طب ليه مش بتردي عليا ليه طب عيطى زعقى اعملى اى حاجه بس متفضليش ساكتة كدا 

ادم وهو بيمسح دموعه: طب انا ماشى لو احتاجتى اى حاجه اضغطى على الزرار اللى جنبك دا وانا هجيلك

ادم وهو بي..بوس راسها: عايزة اى حاجه سلام يحبيبتى

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم 🤎

عين كانت قاعدة فى اوضتها بتعيط والباب خبط

عين وهى بتمسح دموعها: ادخل 

 سميحه: اجبلك تاكلى يا هانم

عين بدموع : لا شكرا تسلمى

سميحه حسيت ان فيها حاجه

سميحه راحت قعدت جانبها وطبطت عليها

سميحه: مالك يا هانم

عين حضنتها وقعدت تعيط 

سميحه بزعل: لا اله الا الله مالك يا هانم اهدى طيب

عين بعياط : انا مش عارفه هو بيتعامل معايا كدا ليه وانا اصلا معملتش حاجه تستاهل كل دا 

سميحة: قصدك مين 

عين : ادم 

ادم كان واقف برا واول اما سمعها بتنطق اسمه قلبه دق جدا وفضل واقف يسمعهم 

سميحه: ادم بيه دا مفيش اطيب من قلبه 

عين : لا دا بار..د ومس..تفز 

ادم وقتها دخل 

سميحه: يلهوى ادم بيه

عين وهى بتمسح دموعها وكانت عاملة زى الاطفال : ايوا هو اكتر واحد قا..سى شوفته فى حياتى

ادم : احم

عين  بصدمة وبرقت عيونها: ايه دا انت هنا من امتى 

ادم : سيبينا لوحدنا

سميحه : تمام يا فندم 

عين بخوف : انا اسفة حقيقى مكنتش اعرف انك هنا

ادم وقتها جرى عليها وفضل يعيط

عين  طبطبت عليه  وفضلت تقرأ قرأن لحد اما هدى

ادم : انا ماشى 

عين مسكت ايده ومسحت دموعه وبا..سته من خده

ادم اتفجأ من حركتها بس قلبه دق جدا وكان هيطلع من مكانه من قرابها دا وتاه فيها وكان لسه هيق..رب من شف..ايفها بس فونه رن 

عين وقتها بعدت وادم بص على فونه ولاقها ميار وفصل ومردش 

عين : مين 

ادم : حد فى الشغل

ادم بحنية : انا اسف لانى اتعصبت عليكى متزعليش منى

عين ببأتسامة: انا مش زعلانة

ادم : تمام انا همشى انا بقى 

 وكان لسه هيخرج من باب الاوضة

عين : ادم بيه هو انت كويس

ادم : انا تمام الحمد لله يا ريت بلاش بيه دى ممكن تقوليلى ادم عادى

عين ببراءة : حاضر هحاول

ادم : يلا عايزة اى حاجه

عين : لا شكرا 

عين بصوت بعد اما ادم مشى: ايه اللى انا عملته دا غب.ية انا غب..ية 

اللهم لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 🦋🤎

ادم : عايزة ايه مش مبطلة رن من الصبح

ميار : قولت اطمن عليك بقالك كتير مبتجيش

ادم : انا كويس ومترنيش تانى انا لما اعوزك هرن عليكى

ميار بزعل : ماشى

عند عين نزلت تفطر فى المطبخ عشان لاقيت نفسها جعانة

كل اللى فى المطبخ بصولها وخافوا جدا من وقفتها فى المطبخ

سميحه بخوف: حضرتك بتعملى ايه هنا 

عين : عادى هاكل

سميحه: طب لو سمحتى ممكن تخرجى يا هانم واحنا هنجبلك الاكل برا

عين : لو سمحتى بلاش هانم دى انتى اد ولدتى تانى حاجة انا متعودة اعمل اكلى لنفسى ومفيش فيها حاجه لما اعقد اكل فى المطبخ

سميحه : حضرتك ادم بيه لو عرف مش بعيد يط..ردنا كلنا

عين : لدرجة دى ليه يعنى

سميحه: هو منبه علينا بكدا

عين : لو اتكلم انا هقوله انى انا اللي دخلت بمزاجى ولو سمحتى بلاش حضرتك أو يهانم والكلام للكل لو سمحتوا يجماعة انا اسمى عين وبس وقعدت تعمل الاكل وتضحك وتهزر معاهم وكلهم حابوها

عين وهى بتعمل الاكل : دادة سميحه

سميحه: نعم يبنتى

عين : هو الدور التالت الاوضة اللى فى الوش مين قاعد فيها

سميحه بتوتر: هاا لا مفيش حد قاعد فيها

عين : ازاى انا سمعت صوت حركة فيها

سميحه بتوتر شديد : ه هتلاقيها قطة دخلت من الشباك ولا حاجه

عين : اه ممكن

عين فى نفسها: اكيد فيها حاجه وهم مخبين والا ادم ليه اتعصب اوى كدا بس هعرف ازاى

عند على

على : الو 

على بصدمة وعصبية: بتقولى ايه 


يتبع.......

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

زوروا قناتنا على التليجرام هتنزل عليها الروايات كامله من هنااااااااا

الرواية كامله هنا👈 (عيون قلبي) 

#يارا_عبدالعزيز





تعليقات

التنقل السريع