القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سلاسل ام غراب البارت الثاني عشر 12بقلم حنان حسن



رواية سلاسل ام غراب البارت الثاني عشر 12بقلم حنان حسن 






رواية سلاسل ام غراب البارت الثاني عشر 12بقلم حنان حسن 


الجزء الثاني عشر




للكاتبة..حنان حسن





بعدما اتعصب عليا  كريم بية


وقالي..


مش عايز اسمعك بتقولي ان حضن عفريت ..



لان مفبش حاجة اسمها عفاريت



و حضن ده 


مجرد بني ادم نصاب.. 


(وكداب)



وفي اللحظة دي



سمعت صوت جاي من احد اركان الغرفة ...



 والصوت كان..ل...( حضن) 



وسمعتة بيقولي..



 انا جيت اهوة يا عفاف



 عشان اثبتلك اني مش كداب



فا بصيتلة بزهول



وقلت..حضن؟



انت هنا من امتي؟



فا بصلي كريم بية بزهول



وسالني



وقالي..انتي بتكلمي مين؟



فشاورتلة علي حضن



وقلت..بكلم حضن



مهو واقف ادامك اهوه



فا بصلي كريم بية بتعجب



وسالني



وقالي..واقف فين؟



قلت..اهوة 


واقف بيبصلنا احنا الاتنين



انت ازاي مش شايفة؟



فا رد كريم بية



و قالي..اهدي يا عفاف



يظهر ان اعصابك تعبانة بسبب الي عملتة عمتي معاكي



قلت..انا مش مريضة نفسيا ...



ولا بيتهيالي



اقسملك ان حضن واقف ادامك دلوقتي



في اللخظة دي



بصلي حضن



وقالي..


قولتلك قبل كده



 ان مفيش حد هيشوفني غيرك




وسالني حضن بغضب



وقالي...



انتي لية مصممة تعصي اوامري؟



قلت..اوامر ايه الي انا عصيتها؟



قال


انا طلبت منك تبعدي عن كريم



واديكي دلوقتي قاعدة معاه وبتحذرية من عمتة 



عشان خايفة علية



ده غير اني طلبت منك تقتلي


  (ثريا امة)



وبدل ما تقتليها..انقذتيها 


من الموت



وزي ما انتي خالفتي اوامري



انا كمان هنسي امر المهلة 


الي اديتهالك



وهنفذ تهديدي



ومش هتشوفي بنتك تاني



فا صرخت فيه



وقلت...لا



.. ارجوك بنتي  لا يا حضن



فا رد حضن 


وقالي..


انا اصدرت اوامري للخادم


 بتاعي 


 وبنتك كده اختفت خلاص...



ومش تشوفيها تاني



فا فضلت اعيط  واترجاه


واقولة..لا



ارجوك يا حضن بنتي لا..



 ارجوك بنتي لا



اعمل اي حاجة فيا  انا بس 


بنتي لا



وبدل ما حضن 


 يترفق بحالي ..


بعد التوسلات دي كلها



لقيتة سابني و اختفي



وده معاناه..


 ان بنتي كده راحت



فا فضلت الطم واصوت



  وانا بقول..


بنتي راحت مني



وفي اللحظة دي



حاول كريم بية  يهديني



فسالني و


قالي..


اهدي يا عفاف وفهميني انتي منهارة كدة لية؟




فا رديت علية



وقلت..


حضن اخد بنتي مني...



وخلاص مش هشوفها تاني



وسيبتة وطلعت اجري وخرجت من الفيلا



وفضلت اجري في الشارع زي المجنونة



فا خرج كريم بية ورايا



وقرب مني بالعربية بتاعتة



وقالي اركبي يا عفاف



فا صرخت فية 



وقلت..


لا مش هركب 



انا هروح اشوف بنتي الي ضيعتها بايدي



فا نزل كريم بية من العربية


وجه جنبي



وقالي..


لا مش هسيبك ..انتي دلوقتي مش لوحدك



وانا هرجعلك بنتك



فا بصيتلة بكسرة



وقلتلة..



انا لازم اروح لامي



واشوف هرجع  بنتي ازاي؟



فا رد كريم بية



وقالي..



طيب تعالي وانا هوصلك لبيت والدتك



 وفعلا..


ركبت معاه العربية




 واول ما وصلت عند امي



 


سالتها بلهفة



وقلت


بنتي فين يا امي؟



فا ردت امي



وقالتلي..


عفاف؟


انتي كنتي مختفية فين الفترة دي كلها؟



قلت..سيبك مني دلوقتي


فين بنتي



فا بصتلي امي بتعجب


وقالتلي..



وايه الي فكرك بالمرحومة دلوقتي؟



فا صرخت وسالتها



وقلت..مرحومة...بنتي بقت مرحومة؟



وفي اللحظة دي



اتدخل كريم بية



واخد امي بعيد عني....


 واتكلم معاها شوية علي انفراد



وبعدها رجعلي كريم بية


ولقيتة  بيبصلي بحزن



وسابني ومشي



وفي اللخظة دي



بقيت مستغربة 


هو كريم مشي ليه بعدما اتكلم مع امي؟



وياتري امي قالتلة اية؟



وبدل ما اسال امي



واقولها..انتي قولتي ايه لكريم خلاه مشي؟



تجاهلت موقف كريم



وسالت امي



وقلت..بنتي فين يا امي؟



فا ردت امي وهي بتعيط



وقالتلي


لا حول ولا قوة الا بالله



قلت..



 قوليلي يا ماما انتي ليه بتقولي علي بنتي كدة؟ 




فا ردت امي بحزن


وقالتلي


بنتك ماتت من سنين يا عفاف



فا بصتلها بذهول


وقلت..


بنتي ماتت من سنتين ازاي



دنا سيباها عندك


من كام يوم؟



فا ردت امي



وقالتلي..



ربنا يعوض عليكي يا قلب امك



فوقي لنفسك يا بنتي..


 وحاولي تصدقي ان بنتك ماتت؟


 



فا صرخت بمجرد ما سمعت كلام امي



 وفضلت الطم



لغاية ما غيبت عن الدنيا



واثناء ما كنت في الغيبوبة



حلمت بحضن



وشوفتة وهو بيتعذب وبيسلخ جلدة  بايدة



وهو بيبصلي 



وبيقولي......كفاية



وفي اللحظة دي



لقيتني بفوق وبرجع للدنيا



لكن بفوق وانا حاسة...


ب الالام غير محتملة 


في جسمي كلة



وفي نفس الوقت



وداني كانت سامعة صوت قرأن



فا فتحت عنيا ببطء


 


وشوفت ادامي كريم


 بية..


واخويا ..وامي.... ودندوشة



ومعاهم راجل ملتحي...


 ولابس عباية بيضاء



وباين علي وجهة السماحة


المهم...



اني لاحظت ساعتها ...


انهم كلهم كانوا واقفين حوالين السرير


 الي انا نايمة عليه




والوحيد الي 


 قاعد جنبي  مباشرة علي السرير


هو الراجل الملتحي..



ودي كانت اول مرة كنت اشوف الراجل ده بصراحة



وعرفت بعدها



انة مش راجل  عادي


ده كان..


 شيخ  يعني .... (رجل دين)



و الشيخ ده



كان حاطط ايدة علي راسي...



وبيقراء ايات من القران الكريم



فا بدء جسمي ينتفض....


بعدما سمع القران



 وبدء الالم يزيد 



فا قعدت اصرخ... اصرخ 



وكل ما كنت بصرخ كان الشيخ يعلي صوتة



يعني كان بيتعمد...


 ان طبقة صوتة تكون  اعلي ..



من طبقة صوتي وانا بصرخ



بس صوتة كان بيعلي با ايات من القران الكريم



وبمجرد ما كنت بسمع القران



كنت ببقي عايزة اسد وداني



 وبحاول اهرب من صوت التلاوة



وكل ما كان الشيخ يزيد في تلاوة القران



كل ما كان


جسمي بيتقطع من الالم اكتر


وفضلت علي كدة



لغاية زاد الالم وبقي لا يحتمل


وفي اللحظة دي



غيبت عن الوعي تاني



وبعدما فترة من الزمن



سمعت صوت بينادي عليا



وبيقولي..


فوقي يا عفاف واذكري اسم الله



فا فنحت عنيا



وقلت...لا اله الا الله



وفي اللحظة دي



لقيت نفسي عرقانة



وجسمي مهدود... وكأني كنت واقعة من علي جبل



وفي اللخظة دي



لاحظت ان الشيخ انتهي من قراءة القران



وبيستعد عشان يقوم



لكن..قبل ما يمشي



بصلي الشيخ وابتسم



وقالي..


حمدا لله علي سلامتك يا بنتي



وحذرني


 وقالي...



من النهاردة حذاري



تبعدي عن ذكر الله ابدا



 ولازم تواظبي علي الصلاة 



لانك طول منتي قريبة من ربنا



هتبقي في حما الله وحفظة



وبعدما  الشيخ خلص مهمتة 



راح اخويا معاه عشان بوصلة



وخرجت امي ودندوشة 



 وفضل جنبي كريم بية 



فا بصيت  لكريم بية


وسالتة..


قلت..هو في ايه؟



والشيخ ده كان بيعمل ايه هنا؟



فا رد كريم


وقالي..



انتي كنتي تعبانة والشيخ ده كان بيعالجك



قلت..تعبانة من ايه؟



قال..


هشرحلك كل حاجة...


 بس حاولي تفهميني



قلت  ..اتفضل



لما  امك قالت ادامي...


 ان بنتك ماتت من سنين



سالتك امك 


عشان اعرف هي ليه بتقول كده؟



فا فهمتني ...ان هي دي الحقيقة..


 وانتي تعبانة نفسيا بسبب موت بنتك



فاشكيت انك تكوني بتعاني من حالة نفسية



وعشان كدة بتقولي علي عمتي كلام محصلش



لكن..عشان كنت عايز اتاكد برضوا



فا روحت لدندوشة وواجهتها



فااعترفتلي بكل حاجة



وعرفت ام غراب استعملت معاكي السحر


ودمرت حياتك..



.زي ما عمتي استعانت بالسحر...


 وواتسببت في وفاة مراتي... واهلها



وفي اللحظة دي



كان لازم الاقي طريقة


 عشان ..


اساعدك بيها



فا  لجأت للشيخ الي انتي شوفيتية من شوية



والشيخ قالي..



 ان في احتمال..


 ان تكون ام غراب



 استعملت معاكي اقوي انواع السحر



ووراد كمان يكون حصلك مس من الجن



وللاسف..


الشيخ اكتشف...



انك ...كان معمولك اكتر من عمل


عمل بالتكتيف والسلسلة...



وعمل تاني( اشد خطورة)



 فسالتة


وقلت ...


 العمل التاني كان باية


قال...


العمل التاني كان... (بالجنون)



قلت..هو في حاجة اسمها عمل بالجنون؟



قال..


ايوه...زي ما في عمل بالفرقة


 بين الزوجين..



وعمل بالدمار ...والخراب 


وعمل..


 بالربط و....و...



في برضوا عمل بالجنون



قلت..بس انا كنت بتصرف


 بمنتهي العقل 



يعني مثلا ..



مكنتش بنكش شعري واجري 


في الشوارع 



فا رد كريم



وقالي..


مش لازم تبان عليكي اعراض الجنان المتعارف عليها  



عشان يتقال انك مصابة بالجنون



الشيخ بيقول..


ان العمل الي من النوع ده



 بيذهب عقل صاحبة 



وبيخلية عايش في دنية خاصة بية


 وهو منفصل عن الواقع



 


عشان كده ...


انتي كنتي بتشوفي... وتسمعي حاجات مكنتش موجودة اصلا



في اللخظة دي



اتخنق صوتي بالبكاء 


لما افتكرت بنتي



وقلت...ايوه فعلا انا بنتي ماتت من سنين 


لكن...


كنت بتعامل


 ان بنتي مازالت عايشة وانا سيبتها عند امي...



يعني انا  كنت بتوهم ان امي كانت بترد عليا


 وبتقولي....


 بنتك موجودة جنبي وزي الفل



وانوقفت فجاءة



لما افتكرت حضن


وسالتة



وقلتلة..


يعني حضن كمان كان تهيؤات؟



وكان عرض


  لحالة الجنان الي كنت فيها؟



فا توقف كريم في الكلام شوية



وقالي..ممكن ....وممكن



قلت..مش فاهمة



يعني اية ممكن .....وممكن؟


قال...



انتي اتحبستي في الحمام في الضلمة ليلة كاملة واتعملك سحر من ساحرة متعرفش ربنا



 


يعني ممكن ...يكون حضن عفريت فعلا



وممكن ...يكون الي حصلك تهيؤات


 بسبب (العمل بالجنون)




وممكن.....يكون الاحتمالين السابقين


حصلوا مع بعض



يعني كان في عمل بالجنون ...



 وفي كمان


 جن بيظهرلك في صورتي انا



عموما...الشيخ 


قال..


انه قدر يفك السحر بالقران الحمد لله 



يعني انتي دلوقتي تعافيتي


و بقيتي زي الفل 



بدليل انك بداتي ترجعي للواقع تاني 


واقتنعتي بان بنتك اتوفت


 فعلا من سنين



قلت...انت بتقول ان السحر اتفك بالقران


يعني  انت بقيت تؤمن بالسحر؟



فا رد كريم


وقالي..


انا قبل كده...


قولتلك عن السحر...والمس .. والاعمال 


 كلام فارغ... وتخاريف



لكن دلوقتي..


انا بقولك مفيش حاجة مستبعدة


وكل الاحتمالات واردة



قلت.. ايه كمية الشر الي في قلوب البشر دي



يعني ام غراب مكتفتش بانها تعملي عمل بسلب الاردة وتسلسلني بية


لا دي كمان عملتلي عمل بالجنون



ده غير الي عملتة في غيري من الناس الي اتدمروا بسببها


هي وغيرها من السحرة والناس الي بتلجئ لهم


فا رد كريم 


وقالي


السحرة دول بني ادمين  بينافسوا الشياطين في شرهم



عشان كده الرسول صلي الله عليه وسلم قال


من اتي كاهنا او عرافا فقد كفر بالله






 





فابصتلة بتعجب


وقلت


بس انا مش فاهمة



هو انت مش كنت رافض تصدق



 في السحر ...و والمس... الاعمال... 


ايه الي خلاك فجاءة اقتنعت ؟



فا رد كريم بية


وقالي..


اصلي عرفت حقايق بشعة


عمري ما كنت اتوقعها



قلت ..حقايق ايه


قال...


 لما قولتيلي ان عمتي كانت  هي السبب


 في  الي حصل للمرحومة


 مراتي واهلها...



 وهي الي طلبت من ام غراب تعمل لاهل امي سحر



مقطنعتش بكلامك 


غير لما روحت لدندشة ...


وواجهتها



وفعلا...


اعترفتلي  دندوشة بالحقيقة 



وقالتلي...


 انها هي  الي عرفت عمتي علي ام غراب ...



ومش كده وبس..



لا...دي كانت وسيط بين عمتي وام غراب كمان



 لان هي الي كانت بتوصل الاطر والفلوس


 الي هيتعمل بيها العمل لام غراب



وبتوصل لعمتي الاعمال



 و التعليمات الي هتعملها عشان


العمل يتم بنجاح



لغاية ما العمل بان اثرة فعلا



وعيلة امي كلها اتدمرت



بما فيهم امي الي اصابها المرض



وطبعا الامور كانت ماشية زي ما عمتي مخططة لها



 لغاية ما حصل شيئ مكنش متوقع



وهو ...


لما اتوفي احد الاشخاص



وراحوا يدفنوه في المقابر الخاصة بام غراب



 وبالصدفة وهما بيفتحوا المقبرة



عثروا


علي كمية كبيرة من الاعمال... والسحر الاسود


 مدفونة في المقابر



ويومها التربي صور الحاجات دي 


ونزل الفيديوا علي النت


 


وفي نفس  التوقيت ده



شافت عمتي الفيديوا بتاع التربي


وعرفت ان المستور انكشف



وكانت متاكدة ان اصحاب الاعمال 


هيهجموا علي ام غراب 


وهيستجوبوها غصب عنها



وساعتها عمتي كانت متاكدة انهم لو ضغطوا علي ام غراب



 هتفضح السر...



في اللحظة دي



كان لازم عمتي..


 تخرج نفسها ....من الورطة الي دخلت نفسها فيها



بانها تخلص من ام غراب



لكن...


ازاي عمتي...


 هتخلص من كتلة الشر دي؟



في اللخظة دي



 اتبعت عمتي المثل 


الي بيقول



لا يفل الحديد الا الحديد



بمعني..


انها عشان تخلص من ام غراب وعفارتها...



فا لازم تلجئ لساحر تاني اقوي من ام غراب


 عشان يخلصها بسحرة منها



وفعلا


 عمتي طلبت من دندوشة



انها تشوفلها ساحر تاني اقوي


 من ام غراب واشرس



وعشان دندوشة مكنش بيفرق


 معاها غير الفلوس



قبضت من عمتي



اوخدتها ...


ل ساحر كافر 


 وميتخيرش عن ام غراب



وطلبت  عمتى منة انة يسخرلها الجن 


عشان...



يخلصها من ام غراب


وذريتها كلها...



وطلبت منه كمان...


 انه يقضي علي  اخت جوزها بالمرة


(الست ثريا)



وفعلا سخر الساحر جن



وبعدها بحاجة بسيطة...


اختفت ام غراب هي و وابنها



وهنا استوقفتة عن الكلام



وسالت كريم بية



اه صحيح..


 انت كنت قولتلي...



انك وصلت لام غراب وعرفت طريقها



فا رد كريم بية


وقالي..ده حقيقي



الناس الي كلفتهم بالبحث عنها هي وابنها



قالوا ...


انهم لقيوها هي وابنها 


في مستشفي



قلت...وبيعملوا ايه في المستشفي؟



تعبانين يعني؟



قال..



ادارة المستشفي بتقول...



ان عربية اااسعاف نقلت ام غراب  وابنها.. للمستشفي 



 بعدما اتعرض المبني الي هما كانوا متواجدين فيه


 لماس كهربائي



 والغريبة...


ان محدش قدر يحدد سبب تواجدهم في المبني ساعتها



ولا حد يعرف هما كانوا رايحين لمين هناك




المهم..انهم علي ما وصلوا للمستشفي



كان غراب فارق الحياة



لكن...


ام غراب ما زالت علي قيد الحياة






 


فسالته


وقلت..يعني ام غراب لسة عايشة؟



فا رد كريم بيه


وقالي..



ايوه...


مازالت عايشة... وفيها الروح



لكن...بتتمني الموت



قلت..لية؟



قال... من العذاب والالم


 الي هي بتعانية



اصل النار سيحت جلد جسمها بالكامل



لدرجة انهم مش لاقيين مكان في جسمها



عشان.. يحقنوها بحقنة مسكنة



وده مخليها مش بتعرف تنام 


لا  ليل...


 ولا نهار


من شدة الالم



قلت...منها لله بقي


الي بيحصلها ده بسبب اعمالها



فا رد كريم بية


وقال


 ده عقاب صغير في الدنيا ...


ولسة العقاب الاكبر...



 لما تروح عند ربنا ويبدء حسابها 




في اللحظة دي



حسيت اني شوفت خيال


مر من جنبي



فا ارتبكت



وسالت كريم



وقولتلة...


في سؤال محيرني



قال ...


اسالي



قلت...انا حاسة فعلا ان ربنا شفاني من العمل بالجنون



لكن....


وقبل ما اكمل سؤالي



 سمعت صوت  رنين الموبيل الخاص بكريم بية




ولقيتة بيسال المتصل


و بيقولة..



معقولة..........؟



...امتي حصل ده........؟

اللي عايز الجزء (الاخير)

 يعمل انضمام من هناااااا 

الرواية كامله من👈 (سلاسل ام غراب) 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع