القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سلاسل ام غراب البارت الثالث عشر 13 الأخير بقلم حنان حسن


رواية سلاسل ام غراب البارت الثالث عشر 13 الأخير بقلم حنان حسن 






رواية سلاسل ام غراب البارت الثالث عشر 13 الأخير بقلم حنان حسن 




الجزء الثالث عشر
        والاخير


للكاتبة..حنان حسن

بعدما عرفت من  كريم بية...
 ان كان معمولي عمل (بالجنان)

فهمت ساعتها ان العمل ده كان هو السبب
 في التهيؤات الي كنت بشوفها...
وانا ساعتها كنت مقتنعة انها حقيقة

وكنت هوجة  لكريم بية 
سؤال جديد

لكن...

لمحت شيئ اتحرك بسرعة من جنبي..
بدون ما اعرف  الشيئ
ده اية؟

وكنت هقول لكريم بية
 علي الي شوفتة ده

لكن..كريم بيه جالة تليفون..

وسمعتة بيقول...
معقولة؟
حصل امتي الكلام ده؟

وبعدما خلص المكالمة

لقيتة واقف مندهش
 وبيقولي...

تعالي معايا

قلت..اجي معاك فين؟

قال..

لازم رجع الفيلا حالا

قلت ...لية؟

قال..البواب

 بيقول..

انهم دخلوا علي بنات عمتي الاربعة

لقوهم قاطعين النفس 

ومحدش عارف  السبب في
 الي حصلهم ده

عشان كدة

لازم نرجع علي الفيلا

و نشوف ايه الحكاية
فا ردت امي

وقالت...
معلش يبني

 اتفضل انت لوحدك

 بنتي مش هينفع تيجي معاك

فا بصلها كريم بية

وقالها..

طيب انا هروح اشوف في اية
وهرجع لحضرتك

عشان في موضوع عابز اكلمك فيه
فا ردت امي 

وقالت...

روح يبني اطمن علي عيلتك
 وانا هستناك

ربنا يطمنك يارب

وفعلا..

سابني كريم بية ومشي

وانا فضلت اتعجب

 واسال نفسي

  موضوع اية الي  كريم بية عايز امي فيه؟

يكونش هيطلب ايدي منها فعلا؟

ورجعت افكر تاني

واقول...

ياتري  ايه الي حصل لبنات عمتة؟


وفي اللحظة دي

لقيت امي جاية
 تقولي..
الحقي يا عفاف

قلت...في ايه؟

قالت..
في مهندس جاي من الحي
بيقول..انه عايزك 

قلت..مهندس من الحي؟

 وعاوزني انا؟.... لية؟

قالت معرفش..

تعالي شوفي هو عايزك في ايه؟

قلت..ماشي

وفعلا..خرجتلة

وسالتة

قلت..اي خدمة

قال..

صدر قرار من الحي بهدم
  بيت ام غراب

وعايزين حد من اصحاب البيت يفضي لنا البيت

 وللاسف ...ام غراب ماتت

قلت...هي ام غراب ماتت؟

قال..ايوه
وبما انك انتي الوحيدة الي موجودة من عيلتها


فا كنا عايزينك تيجي تفضي البيت
فا بصتلة بتعجب

وقلتلة... وانا مالي

انا مليش دعوة ببيت ام غراب ولا بعفشها

انا هاجي بس اخد حاجتي

 واتصرفوا انتوا في حاجتها

فا رد المهندس

وقالي..تمام
زي ما تحبي

اتفضلي معايا

وفعلا...
 روحت مع المهندس علي بيت ام غراب

وفتحت الباب...
 ودخلت

 عشان الم حاجتي من اوضتي

واثناء ما كنت مشغولة في اوضة نومي

سمعت صوت المهندس قريب من وداني

وهو بيقولي..

اول مرة شوفتك فيها 
كانت هنا

فا اتفزعت من جراءة المهندس

وسالتة وانا مرعوبة

قلت..
انت ايه الي دخلك هنا؟

فا قعد علي الكرسي
وهو بيبتسم

وقالي...

 دي كانت اوضتنا انا... وانتي

يعني مش  اول مرة نبقي لوحدنا

قلت..انت مين؟

قال..انا حضن

قلت..لا
 حضن شكلة  مكنش كدة

حضن كان صورة طبق الاصل من كريم بية

 فا اتعصب حضن عليا

وقالي..
متذكريش اسم كريم تاني ادامي

انا كرهت اسمة
.. وكرهت صورتة

وبسببة غيرت صورتي لشخص تاني غيرة

قلت...
يعني انت عملت الحيلة بتاعة المهندس دي

عشان تستدرجني لغابة هنا؟

قال..ايوه

قلت.. طيب ممكن اعرف انت عايز مني ايه دلوقتي؟

فا بصلي حضن

وقالي...

وعايزك ترجعيلي

وعلي استعداد اعيش معاكي في اي مكان يريحك

يعني لو مش عايزة تعيشي معايا تحت الارض

انا ممكن اعيش معاكي في البيت هنا 

بعدما البيت بقي مهجور

وخصوصا بعدما ام غراب ماتت

قلت...
ازاي عايزني اعيش لوحدي في بيت مهجور؟

قال..
لو عايزة تتونسي بستات البلد 

انا ممكن اخليهم
 يجوا عندك هنا بمشاكلهم 

عشان تحليها لهم..
زي ام غراب ما كانت بتعمل

وممكن كمان اسخرلك اتباعي من الجن 

ب اختصار..
  تقدري تاخدي مكان ام غراب

وساعتها هتبقي اغني واحدة 
في الدنيا كلها

ارجوكي وافقي

 وانا اوعدك

 اني ...هعمل المستحيل عشان اسعدك...

ارجوكي وافقي يا عفاف

وفي اللحظة دي

بصتلة وقلتلة

لا....
مش موافقة

قالي لية؟

قلت..عشان
انت قاتل ...

وورطتني معاك في جريمتين قتل
ام غراب... وابنها

يعني اجبرتني اني ارتكب اكتر من ذنب
 من الكبائر

وانا عمري ماهسامحك ولا هسامح نفسي

 علي الذنوب دي

فا اعترفلي حضن با اول اعتراف
وقالي..

انتي مقتلتيش حد ...
ولا انا اقدر اقتل حد

قلت..يعني ايه؟

قال..انا مليش سلطة اني اقتل انسان

قلت...ازاي الكلام ده؟

امال مين
 الي اداني المية الي فيها السم ؟

وخلاني قتلت ام غراب وابنها

فارد حضن
وقالي...

المية مكنش فيها سم ولا كان فيها اي حاجة

الي حصل اني وهمتك بانك قتلتي
عشان تسمعي كلامي

قلت..مش فاهمة حاجة

قال...استني هحكيلك من الاول عشان تفهمي

با اختصاار
 ان عمة كريم يأست من الساحر الي سخرني

لما لقيتة معملهاش الي هي عايزاه
ومخلصهاش منك ولا من الست ثريا

فا بلغت عن الساحر

 وقالت... انه دجال

 والبوليس قبض علي الساحر فعلا


 وقررت عمة كريم بية

انها تخلص من ام غراب وابنها بنفسها

فا دبرت لهم جريمة قتل 

وخطتها كانت .. 
انها ...
تخدر ام كريم وابنها  

وبعدها ...تخطفهم 

 وبعدما تخطفهم...

تاخدهم علي بيت قديم كانت ناوية تشعل فيه النار 

فا بدات بتنفيذ الخطة 

وبعتت لواحدة من معارف ام غراب

 الي بتروح تطبخلها ..

وطلبت منها تحط منوم في الطبيخ الي هي طبختة

 ومتمشيش من بيت ام غراب...

 غير لما تتاكد
 ان ام غراب اكلت  من
 الطبيخ 
هي ...وابنها... وبنتها
وكل الي في البيت

في اليوم ده

 انا قررت انقذك ...واتجوزك
لاني كنت حبيتك

وعشان ...
مكنش ينفع اني اصارحك بالحقيقة

 قررت اوهمك انك انتي الي قتلتي ام غراب وابنها


وفعلا..
قدرت اشتت تركيزك
 لغاية ...
ما عمة كريم كملت خطتها...  وبعتت ناس خطفوا ام غراب
 وابنها...
بدون ما حد يشوفهم

وبمجرد ما عمتة خطفتهم
واخدتهم 
وهما متخدرين 
 علي البيت ...
الي كانت مجهزاه للحريق

 ولعت في البيت

والجيران كلهم اعتقدوا ان الحريق تم بفعل الماس الكهربائي

وفعلا..الخطة نجحت

وغراب مات قبل ما يوصل للمستشفي

وام غراب حصلتة

قلت...ايوة يعني انت شريك عمة كريم في القتل

قال...

  انا ساعدت عمة كربم 

 من بعيد لبعيد

يعني..
بدون ما امسك الة واقتل حد 

يعني بعيد تماما عن الذنب

قلت...لا 
انت ساعدت عمة كريم علي تنفيذ جرايمها

يعني انت مجرم زيها 

فا رد حضن

وقالي..

منا  كان لازم اساعدها
 لان ...
الساحر كان عامل بيني وبينها ميثاق

وده كان زي اتفاق

وهو...اني اساعدها في تنفيذ خطتها

مقابل اني اخد منها المقابل

والساحر اتعمد...
انه ميحددش المقابل الي انا هاخدة منها  

غير بعدما ينتهي من السحر الي عملهولها

قلت...
وليه الساحر وضع الشرط ده؟
قال...

عشان يأئمن من شر
 عمة كريم

لانة خاف من غدر عمة كريم

لا تغدر زي ما غدرت با ام غراب

وعشان كدة 

قيدها بميثاق 

وثمن لازم تدفعة في مقابل خدماتنا ليها

قلت..

وانتوا هتدفعوها المقابل ده امتي؟

قال...هي دفعت المقابل فعلا

قلت...دفعتة ازاي
قال...من يوم ما عمة كريم بلغت عن الساحر واذتة 

سخرني الساحر عشان اقلب عليها السحر

والنهاردة بس عمتة دفعت الثمن

قلت...
واية هو الثمن الي دفعتة عمة كريم؟
قال...
 الثمن كان ..
(حياة بناتها الاربعة)

قلت.. يلهوي...
هو.انت قتلتهم؟

قال...
قلتلك اني مقدرش اقتل بني ادم

ومعنديش القدرة ولا السلطان.. اني اقتل حد

قلت..امال ماتوا ازاي ؟
قال...

انا اتجسدت في صورة عمة كريم

وروحت لدندوشة ودفعتلها  فلوس

عشان تدخل الفيلا باليل...

 اثناء ما بنات عمة كريم يكونوا نايمين

(وتفتح صمام الغاز)

وتسيبة مفتوح وتمشي

و فعلا
 دندوشة قبضت الفلوس 
ونفذت 
الي طلبتة منها

 وهي فاكرة اني انا عمة كريم

وطبعا دندوشة نفذت المهمة..
 بدون ما تسال عن السبب

 ولا طلبت مبررات للي هي هتعملة

قلت.. يلهوي 
يعني  ام ثريا ....وعمتة
  ماتوا مع بناتها؟

قال..لا 
في الليلة دي

عمة كريم... كانت بايت مع الست ثريا
في المستشفي
 لان ام كريم كانت تعبانة جدا

 وتتحجزت هناك وعمة كريم كانت مرافقة لها


قلت.. اه فهمت

 انت استعنت بدنوشة...

 عشان ضعيفة ادام الفلوس

فا رد حضن

 وقال...ضعف البني ادم
ادام نزواتة

وبعده عن ربنا

بتسهل لنا السيطرة علية

وبتكون بمثابة الثغرة 
الي بندخلة منها 

قلت...يعني انت تقدر
 تخدع.. وتوهم ..
وتوسوس للنفوس الضعيفة

لكن...

 متقدرش تقتل بني ادم
 بايدك؟

قال...لا طبعا

لاني مليش سلطان علي البني ادميبن

فا قربت منه

وقلت..

طيب اسمعني بقي

انا مش عايزة اعيش في بيت مهجور

 و مش عايزة اخد مكان
 ام غراب

ولا عايزة اغتني وابقي ثرية

انا مش عايزة ..
غير حاجة واحدة بس 

قال...عايزة ايه؟

قلت..
عايزاك تختفي من حياتي نهائي

فا بصلي حضن بمنتهي الحزن

وقالي...
لكن...
انا بحبك وعايز ابقي معاكي

قلت...الي بتقولة ده انا مش مسؤلة عنة

وانت مش هقدر تجبرني
اني احبك ...
و اعاشرك  بالعافية

لاني هقاومك بكل قوتي

 و هستعين بكتاب الله عليك


في اللحظة دي

بصلي حضن بحزن

وقالي...لا يا عفاف 

انا مش عايز اغصبك 
انا عايزك تبقي معايا برضاكي

قلت...لا...لا...لا
طلبك مرفوض نهائي

واتفضل اختفي من حياتي حالا

فا اتحرك حضن من ادامي


وقالي..
حاضر...
 انا هختفي من ادامك

لكن..هفضل ديما معاكي وحواليكي..

ومش هقرب منك تاني

 غير لما انتي الي تطلبي مساعدتي

قلت... برضوا ...لا

انا مش عايزة اشوفك ...
ولا افتكرك تاني اصلا

فا رد حضن بالم

وقالي..

انا حاولت ابعد ومقدرتش 

ومش هقدر ابعد عنك

يعني الحل عندك انتي

وقرب مني واتوسلي
وقالي

ارجوكي ابعديني عنك

قلت..ازاي

قال...ابعدي عني انتي

قلت..برضوا ازاي

قال..(قربي من ربنا)

وساعتها انا مش هقدر  اوصلك

قلت...بس كده؟
يعني انت ممكن تختفي بالقران

قال...ايوه 
فا بدات اقراء
 اية الكرسي في السر

 
وفي اللحظة دي 

لقيتة  بيبعد عني وهو بيقولي

انا مش هنتظر لغاية

 ما  تحرقيني 

وفي ثانية اختفي حضن


بعدما اداني الحل بايده

وفي اللحظة دي

خرجت بسرعة وروحت علي الفيلا 
عشان اتاكد

 ان كان كلام حضن حقيقي 
ولا لا؟

واتاكدت فعلا من صحة كلام حضن 

بمجرد ما وصلت للفيلا

لاني شوفت لمة... 
وناس كتير...

 وعربيات اسعاف... وبوليس
 والدنيا كانت مقلوبة

واول ما دخلت للفيلا

شوفت رجال المباحث 
ومعاهم دندوشة

 الي...كانت واقفة مرعوبة...

وهما بيوجهولها التهمة

وللاسف...
 التهمة كانت ثابتة عليها
بالكاميرات

 الي صورتها وهي بتفتح صمام الغاز

فا اعترفت دندوشة علي (عمة كريم بية )

وقالت...
 ان عمة كريم هي الي طلبت منها تفتح صمام الغاز

 وهي نفذت طلبها مقابل مبلغ كبير من المال

وفعلا...
الكاميرات رصدت عمتة

 او (حضن 
وهو متجسد في صورة عمتة)

وظهرت عمتة في الكاميرة
 وهي
بتدفع فلوس لدندوشة 

مقابل فتح الغاز

يعني كده عمة كريم بقت متهمة 
بانها شريكة اصلية

 وهي الي دفعت فلوس لدندوشة

مقابل انها تفتح صمام الغاز

ولما بحثت بعيني عن عمة كريم

شوفتها.. وهي قاعدة في الارض...
 وفي  ايدها الكلبشات

وامامها اربع جثث ...
ملفوفين في ملايات

وطبعا جميع  الجثث كانت ل بناتها

بس الغرببة ان عمة كريم كانت بتبص لبناتها

 وهي بتكلمهم 

وكانت بتقولهم...

قوموا يا بنات

بلاش تناموا كده ادام الخدامين
لانهم هيتكلموا عليكم

وكده كريم مش هيتجوز حد فيكم

وفضلت..تكلمهم طول ما هي قاعدة

وكأنها  اتجننت او ...رافضة تصدق 

ان بناتها راحوا منها خلاص

وفي اللحظة  دي

اتاكدت ان ده عقاب ربنا

والجزاء كان من جنس العمل

وزي ما عمة كريم...
اتسببت في موت عيلة الست ثريا كلها

دلوقتي.. عمة كريم

 بتتعاقب بعقاب اصعب من الموت نفسة

لان موت بناتها الاربعة مرة واحدة
 كان ضربة قاضية لبها

ده غير انها هتتحبس بتهمة القتل...

المهم ...
اني وقفت اتفرج 

واقول
سبحانك يارب

مهما الظلم  طال ...
والشر زاد

لابد من يوم تترد فيه المظالم

سواء في الدنيا او الاخرة
 

وفي اثناء ما كنت واقفة بشاهد في صمت

سمعت حد بيقولي..

ربنا عادل  يا عفاف

كللامك كلة طلع صح
 
و عمتي اخدت جزاء شرها ...

فا بصيت جنبي

ولقيتة كريم بية

فا قلتلة...

انا اسفة للي بيحصلك ده كلة

وقولت اسيب كريم في اللي هو فيه وامشي

فا قلت

انا همشي خد بالك من نفسك
 سلام

فا رد كريم
وقالي

ارجوكي...استني

 وخليكي معايا يا عفاف

انا محتاجلك

بصراحة اتعجبت من توسلاتة
وقلت..
ايوه بس ...
 انا هستني هنا علي اي اساس ؟

وهتقول ايه للست ثريا؟

تفتكر هي هتوافق عليا اصلا؟

وفي اللحظة دي

شعرت بايد شخص علي كتفي

فا بصيت جنبي

 واتفاجئت..
 ان الي ايده علي كتفي

هي... الست ثريا


ولقيتها بتقولي..

انتي كنتي فين؟

قلت...كنت في بيتي

فا ردت الست ثريا

وقالتلي..

اوعي تمشي تاني

من النهاردة ده بيتك يا عفاف

قلت...حضرتك بتقولي ايه؟

وقبل ما  الست ثريا تكرر
 الي قالتة

سمعت صوت كريم 

وهو بيقولي...

انا قلت لامي كل حاجة

وعرفتها اني عايز ارتبط بيكي

فا ابتسمت الست ثريا
وقالتلي..

اقبلي طلبة عشان خاطري


وفعلا

قبلت..
واتجوزت من كريم الي زي القمر

( الاصلي)


و فرحت فرحة عمري
 الي معشتهاش قبل كده

وطبعا..
عيشت  في الفيلا 
مع كريم... ووالدتة
 (الست ثريا) 

الي بقت بمثابة ام ليا 

بتحبني زي بنتها...


وبتتقي ربنا فيا هي ...وابنها

 باختصار
اخيرا لقيت الراحة... والامان الي كنت بحلم بيهم

 و حذفت من ذاكرتي
سنين عمري الي فاتت

بعدما اتحررت 
من سلاسل ام غراب



كده الرواية خلصت

بس قبل ما اختم الرواية

عايزة اقولكم...

اني فات عليا وقت

 مكنتش  بعتقد في السحر.. والاعمال..  والكلام ده

لغاية ما شوفت بنفسي قصة حقيقية
 لاسرة كاملة 

اناذوا من الاعمال والسحر

لدرجة انهم اتدمروا حرفيا

وطبعا  السحر مذكور في القران

وللاسف 
السحرة...الي بيعملوا السحر ناس مبيغرفوش ربنا 

ولازم الساحر عشان يسخر الجن يعمل حاجات تغضب ربنا

با اختصار
 لازم الساحر  يكف..&ر عشان يقدر يسخر الجن

وللاسف برضوا
 في ناس كتير
 معندهمش ضمير
 بيلجؤا للسحر... والسحرة
 عشان ياذوا غيرهم...ويدمروهم
بالسحر والاعمال

 متجاهلين ان ربنا  نهانا

عن اللجؤ للساحر... والكاهن... والعراف


و الي بيذهب لاي منهم
 بيكون وصل لل..&كفر 
والعياذ بالله

و بيتلعن دنيا واخرة

 ربنا يعافينا ويعافيكم يارب.


كده القصة خلصت.

اللي عاوز الرواية الجديده 

 يعمل انضمام من هناااااا 

الرواية كامله من👈 (سلاسل ام غراب) 
اضغط على اسم الروايه 🖕🖕🖕


تعليقات

التنقل السريع