القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت ضره بدون علمي البارت الرابع والخامس بقلم اية الموافي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



رواية ضره بدون علمي البارت الرابع والخامس بقلم اية الموافي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



رواية ضره بدون علمي البارت الرابع والخامس بقلم اية الموافي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




رواية ضره بدون علمي البارت الرابع والخامس بقلم اية الموافي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




#ضرة_بدون_علمي



البارت الرابع


فضلت ميرنا تضحك عليه وهي شيفاه بيتخيل حاجات مش موجودة، طلعت موبايلها وصورته فيديو علشان هتحتاجه لما يقوم.


فضل يهلوس لحد ما نام وبعد ما ميرنا اتأكدت انه نام اتصلت بهايدي وأحلام فيديو كول علشان تعرفهم.


ابتسمت أحلام بخبث وقالت:


- كدا اجه دوري انا.


ضحكت ميرنا وقالت:


- أنا مش مصدقة اللي احنا بنعمله دا.


اتكلمت هايدي بعد ما ضحكت وقالت بحماس:


- بالرغم من اننا بننتقم علشان اللي هو عمله فينا، بس انا مستمتعة باللي احنا بنعمله دا، انا حاسه اني في مغامرة.


ضحكت ميرنا عليهم وأحلام بصتلهم بملل.


____________________________________


• بعد شوية وقت


قام مصطفى من مكانه وهو حاسس بصداع رهيب في دماغه، قام من مكانه وخرج من الأوضة بإستغراب، بص على ميرنا اللي واقفة في المطبخ بتطبخ وقال:


- هو ايه اللي حصل؟!


اتصنعت الإستغراب وقالت:


- حصل ايه مش فاهمة؟!


بص في الساعة بإستغراب وقال:


- انا نمت امتى!


ضحكت ميرنا برقة عليه وقالت:


- انت يادوبك قومت من جنبي من هنا ودخلت اوضتك ونمت من هنا.


استغرب جداً بس بعدين تجاهل الموضوع وقال:


- يمكن كنت تعبان من الشغل ولا حاجة.


قربت منه وقالت بدلع:


- كدا تتعب نفسك للدرجة دي.


ابتسم ليها وقال بغمزة:


- انتِ خايفة عليا ولا ايه؟!


بصت عليه بعدم فهم وقالت:


- هو انت مش جوزي برضو.


ضحك عليها وقال:


- اصل يعني انتِ مكنتيش بتهتمي إذا كنت أنا تعبان من الشغل ولا لأ.


ولتاني مرة تقف مصدومة وتقول في عقل بالها:


- هو أنا للدرجة دي كنت هملاه!


فاقت من شرودها لما باس خدها وقال وهو بيمشي من قدامها:


- انا لازم امشي علشان ورايا حاجة مهمة تبع الشغل.


ابتسمت بسخرية لما مشي وقالت:


- شغل برضو.


______________________________________


• في الكافيه


كان قاعد بملل وهو بيبص في ساعته، وسع عيونه بصدمة لما لقى أحلام جايه عليه وقال بخوف:


- هي ايه اللي جابها دي.


حاول يداري نفسه بس هي خلاص كانت شافته، قربت منه وقالت بإبتسامة:


- معلش انا اتأخرت عليك علشان كنت لسه في الشغل.


بص عليها بإستغراب وقال:


- هو انتِ جيالي انا؟!


بصت عليه بإستغراب مصطنع وقالت:


- اومال جاية لمين يعني؟!


هز راسه وقال:


- انا قصدي هو احنا كنا متفقين اننا نيجي هنا؟!


بصت عليه بعدم فهم وقالت:


- في ايه يا مصطفى انت مالك غريب انهاردة؟! هو مش احنا اتكلمنا انهاردة الصبح واتفقنا اننا نتقابل هنا علشان نغير جو شوية؟!


رفع حاجبه بعدم تصديق وقال:


- لا مكنش انتِ!


رفعت حاحبها وقالت بضجر:


- مصطفى انا مش ناقصة هزارك البايخ دا دلوقتي علشان انا على اخري.


مردش عليها وطلع موبايله بس اتصدم لما لقى انه مكلم امبارح أحلام مش هايدي.


قام من مكانه وقال:


- انا رايح الحمام وراجع تاني.


ابتسمت أحلام بخبث وهي بتفتكر خطتهم امبارح


Flash back


بصت أحلام عليهم وقالت بخبث:


- مهمتك يا ميرنا انك تغيري اسمي من على تليفون جوزك وتخليه هايدي وتغيري اسم هايدي لأحلام ونبدل الخطوط انا وهايدي مؤقتا لحد ما ننفذ اللي في دماغي.


بصوا عليها بعدم فهم وقالوا:


- احنا مش فاهمين حاجة.


اتكلمت بمكر وقالت:


- هايدي هترن عليه بكره الصبح وتخليه يقابلها على الساعة ٦ كدا بعد ما يروح لبيت ميرنا، فميرنا هتبدل الأسامى بعد ما يكلم هايدى وتديله حبوب الهلوسة ونبدل احنا خطوط بعض.


وبدل ما هايدي تروح هي تقابله هقابله انا، وطبعاً اول مهيشوفني هيتصدم واول حاجة هيعملها انه يتأكد انه مكلم هايدي بس هيتصدم لما يلاقي اسمي انا اللي مكتوب.


وبالنسبة لما احنا نبدل الخطوط فهو هيرن على اسم هايدي وهي اللي هترد علشان هيكون معاها الخط بتاعي وهيتصدم لما هايدي تنفي ان هو كلمها من الأساس.


صقفت ميرنا بذهول وراحت باست دماغها وهي بتقول:


- دا ايه الدماغ الجامدة دى!


End flash back


رجع مصطفى من الحمام بملامح مصدومة، بص على أحلام بشحوب وقال:


- معلش يا أحلام انا لازم امشي علشان انا حاسس اني تعبان.


اتصنعت الخوف وقالت:


- مالك يا حبيبي انت كويس؟!


ابتسم بتصنع وقال:


- حاسس بصداع بس.


قربت منه وقالت:


- طب ما تيجي عندي البيت يا مصطفى.


بص عليها بتعب وقال:


- انا عارف اني مقصر معاكي ومبجيش البيت كتير بسبب ضغط الشغل بس اعذريني.


ابتسمت ابتسامة صفراء وقالت:


- ولا يهمك يا روحي.

يتبع 


ضرة_بدون_علمي


البارت الخامس وقبل الأخير


أنا مش هكمل في اللي احنا بنعمله دا، قالت ميرنا هذه الجملة عند اجتماعهم لتنفيذ باقي الخطة.


وسعت أحلام عيونها بصدمة، بينما وقت هايدي سريعًا وقالت بصراخ:


- انتِ بتقولي ايه يا ميرنا انتِ اتجننتي.


نظرت ميرنا لهم بإصرار وقالت:


- لأ متجننتش يا هايدي.


نظرت أحلام لها ببرود وقالت:


- هو ايه اللي غير رأيك فجأة اوى كدا؟! هو انتِ حنيتي ليه ولا ايه؟!


نظرت لها ميرنا وقالت بدموع:


- انا محنتش ليه ولا حاجة، بالعكس انا صعبان عليا نفسي على اللي عمله فيا، انا اه معترفة اني ظلمته هو كمان بسبب اهمالي الكبير ليه، بس دا مش مبرر ابدا للي عمله


كان ممكن يجي يواجهني، يقولي اني مقصرة في حقه وهملاه مش كان ممكن اتغير ومنوصلش للنقطة دي؟! كمان اللي مش مخليني التمسله العذر ابدًا انه نصب عليا في الفلوس اللي حيلتي


أي نعم المبلغ كان قليل شوية بس انا كنت فرحانة بيه اوى ومع ذالك فضلته على نفسي ومستخسرتش فيه الفلوس لما قالي انه محتاج يعمل مشروع، وكمان متنسوش ان انا اكتر واحدة اتظلمت فيكم هنا.


بصت ميرنا لأحلام وقالت:


- انتِ اللي اتجوزك عليا والفلوس اللي هو نصب عليكي فيها دي انتِ قولتي انها متهمكيش وتقدري تجيبي اضعافهم بسهولة، انتِ مش عايزة تنتقمي علشان هو متجوز وخبى عليكي فحسيتي بالكسرة، انتِ عايزة تنتقمي علشان بس كان مستغلك، اومال انا اعمل ايه؟!


بصت لهايدي وكملت كلامها:


- وانتِ اكتر واحدة مش مظلومة فينا، أي نعم انتِ اتكسـ ـرتي زيي علشان كنتي بتحبيه بس مش نفس كسـ ـرتي، انتِ متجوزتهوش وفجأة لقيتي نفسك ضرة لواحدة وانتِ متعرفيش ولا دارية بأي حاجة 


وكمان متنسيش ان عيلتك كلها عايشة في دبي، يعني تقدري تسافري هناك علشان تحاولي انك تتناسي اللي حصل هنا ولما تتخطي الصدمة والخذلان تقدري ترجعي تاني وتحبي من اول وجديد بس تكوني اتعلمتي من تجربتك الأولى وتحبي راجل بجد.


وقفت أحلام قدامها وقالت:


- منكرش ان انتِ اكتر واحدة اتظلمتي فينا بس متستهونيش ابدًا باللي احنا مرينا بيه.


كملت هايدي وقالت:


- متستهونيش ابدًا بشعور وانتِ بتعشقي واحد بكُل جوارحك وفجأة تلاقيه متجوز بعد ما علقك بيه ووعدك وعود كذابة انك الوحيدة اللي هتبقي مالية عنيه.


مسحت ميرنا دموعها وقالت:


- مش دا المهم، انا بس عايزة اخد حقي منه.


بصت احلام ليها بتعجب وقالت:


- انتِ مش قولتي انك مش عايزة تكملي.


نفت ميرنا وقالت:


- انا عايزة اكمل بس مش بالطريقة دي.


سكتوا كلهم وهما بيسمعوها وهي كملت كلامها وقالت:


- انا مش عايزة ابقى حقـ ـيرة زيه، مش عايزة افضل احطله حبوب مهلوسة لحد ما يتجنن واصوره في كل مرة علشان انشرها على النت، انا عايزة اخد حقي بالقانون بس بعد ما اخد الفلوس اللي اخدها مني.


بصت عليها هايدي بعدم فهم وأحلام قالت بتساؤل:


- وضحي قصدك.


بصتلهم ميرنا وقالت:


- هو كان واخد الفلوس دي علشان يتجوز هايدي بيها وبعدين يدخل بالباقي في مشروع صغير مع اهلها علشان اهلها معاهم سلطة كبيرة، يبقى دا معناه ان الفلوس متسرفش وهو حاططهم في مكان تاني.


بصت عليها هايدي بصدمة وقالت:


- هو كان هيتجوزني علشان كدا!


اتنهدت ميرنا بحزن وقالت:


- في اخر مرة حطيت فيها حبوب الهلوسة لقيته بيقول الكلام دا.


نزلت دمعة من عيون هايدي ومسحتها بسرعة، وأحلام قالت:


- طب وبعد لما ناخدهم ايه اللي هيحصل؟!


بصت ميرنا عليها بجمود وقالت:


- اول لما ناخد فلوسنا نرفع عليه قضية طلاق للضرر، وكمان انتِ عارفة عقاب اللي يتجوز جوازة تانية والإتنين ميعرفوش خالص عقوبته ايه.


بصت عليها أحلام بإعجاب وقالت:


- فكرتك عجبتني، وهو كدا كدا محيلتوش حاجة غير الفلوس اللي اخدها مننا، يعني مش هيقدر يدفعلنا فلوس للتعويض عن الضرر النفسي اللي سببهولنا فهيتسجن اكتر.


اعدت هايدي على الكنبة وقالت بإعجاب:


- حلو دا، تصدقي انها احسن من الخطة القديمة بتاعتنا، بس انتوا هتعرفوا هو عاين فلوسه فين ازاى؟!


اعدت أحلام على الكنبة ورجعت راسها لورا وقالت بتذكر:


- في مرة من المرات لما كان عندي سمعته بيقول لواحد صاحبه اسمه هيثم انه يعين فلوس عنده، فأعتقد هو بيعين فلوسه عنده.


بصولها بتركيز على كلامها وأحلام قالت بشر:


- سيبوا المهمة دي عليا.


يتبع اللي عاوز البارت الأخير يعمل انضمام من هناااااا 

الرواية كامله من( ضره بدون علمي) 

تعليقات

التنقل السريع