القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قضية خلع الفصل السادس 6بقلم عمرو راشد


رواية قضية خلع الفصل السادس 6بقلم عمرو راشد 






رواية قضية خلع الفصل السادس 6بقلم عمرو راشد 



نادية انتي.. ، انتي طالق


= بعد ايه ، بعد ما كسرتني ، تخيل ان جوزي هو اللي يكسرني ، يا ترى لسة فاكر انك جوزي ولا انت كنت بتقضي وقت معايا وخلاص


يا نادية انا عارف اني غلطان بس بلاش تبقا دي النهاية ، الأكيد ان خلاص كل واحد هيروح لحاله بس على الاقل سامحيني


" صرخت في وشه


اسامحك!! ، اسامحك على ايه ولا ايه ، انا مش عارفة اسامحك على ايه بالظبط ، على اهانتك ونظرتك المخيفة ليا دايما ، ايوا انا بخاف منك ، والله بخاف وانت بتبصلي ، بحسك بتاكلني بعنيك ، انت اخطر عليا من اللي بيكونو في الشارع 


" دموعي خانتني ونزلت


انت متخيل اني المفروض لما اخاف اجري عليك واستخبى لكن انا ممكن اجري على اي حد استنجد بيه الا انت ، انا بس عايزة اعرف انت ليه عملت فيا كدا يعني قولي انا عملتلك ايه وحش ، قولي يمكن انا غلطانة ، دا انا... ، انا كنت بدور ازاي اعرف اخليك مبسوط ، بس انت أكتر حاجة بتبسطك هي.. ، هي انك تنام معايا ، على فكرة انا مش معترضة ، دا حقك ، بس انت بتعمل كدا معايا كأني واحدة من الشارع


" مبقتش عارفة اسيطر على نفسي ، مش عارفة اتكلم من كتر العياط


وحتى لما بقولك لا ، انت برضو بتعمل كدا غصب ، فاهم يعني ايه غصب ، دا غير ادمانك الغير مبرر للحاجات اللي انت بتشوفها ، بتشوفها ليه ، هو انا مكنتش مكفياك طيب ، يعني انا مثلا كنت مهملة في نفسي ، وحتى انت بتشوفها وبتقولي تعالي اتفرجي معايا ، اتفرج على ايه وائل ، اتفرج على ايه ، انت مش عارف انه حرام ، ازاي تقولي كدا وازاي جالك قلب تعمل اللي انت عملته في بيت اهلي دا ، ليه يا وائل ليه


" بدأت أصرخ فيه ، حسام قرب مني وبدأ يهدي فيا ، وفورا الدكتور دخل الأوضة وطلب من وائل و حسام يخرجو برا ، الممرضة جت وحاولو يرجعوني للسرير عشان يدوني حقنة مهدأ وبالفعل بعد دقايق انا مكنتش حاسة و رجعت نمت تاني... ، مكنتش عارفة نمت قد ايه لكن لما فوقت لقيت حسام قاعد جنبي ، ندهت عليه بصوت هادي جدا لاني مكنتش قادرة اتكلم


حسام


" فتح عينه بسرعة و قام وهو مخضوض


أنتي كويسة ، في حاجة بتوجعك؟


= انا.. ، انا كويسة


محتاجة حاجة طيب ، شكلك جعانة ، انا هكلمهم يجيبو الاكل حالا


= حسام انا مش عايزة ااكل 


طب عايزة ايه وانا اجيبه


= هو راح فين 


نادية الموضوع دا خلص ومش هنفتحه تاني ، متجبيش سيرته لو سمحتي ، هو مشي خالص


= خايفة يرجع تاني


لو رجع هيتحبس ، المرادي مش هسيبه غير وهو في السجن 


= حسام انا عايزة اخرج من هنا 


مينفعش يا نادية ، انتي لسة تعبانة 


= هبقا كويسة بس عايزة اخرج عشان خاطري


عشان خاطري انا خليكي هنا ، على الاقل انا هنا مطمن عليكي شوية


طب لحد امتا


= يعني  يومين


" بس ثواني هو انا هخرج اروح فين ، هو انا ليا مكان تاني ، مفيش غير بيت اهلي وأنا مستحيل ارجع هناك تاني ، بس كدا انا هقعد في الشارع ، هروح فين ، اول حاجة اكيد جات في بالي هما صحابي ، بس للاسف انا مليش صحاب ، انا مليش حد اساسا ، صعبان عليا نفسي اوي وانا مليش حد الجأله ، معنديش غير حل واحد ، انا تقريبا معايا في البيت 5000 جنيه ، هاخد شقة ايجار و احاول الاقي شغل واعيش لوحدي بعيد عن اي حد لكن المهم اني اخرج الاول من هنا ، عدا الوقت و قعدت بالظبط 5 أيام في المستشفى ، حسام مسبنيش تقريبا ولا لحظة ، كل يوم كان معايا ، واخد باله من اكلي ومن مواعيد العلاج ، متابع حالتي كويس مع الدكتور عشان يطمن في تحسن ولا لا ، بيعمل كل حاجة تقريبا ، تعرفو انا اول مرة حد يعمل معايا كدا ، اكيد اهلي كانو بيعملو كدا لما بتعب ولكن مش بنفس الاهتمام دا حتى وائل ، لما كنت بتعب كان بيديني فلوس و اروح اكشف لوحدي وحتى لما برجع بينسى يسأل أنا عملت ايه هناك ، محدش عمره افتكرني غير حسام اللي يدوبك عارفاه بقالي أسبوع او 10 ايام ، بس وأخيرا انا خرجت من المستشفى ، ركبنا العربية


بصي يا نادية ، انتي ممكن تقعدي في شقتي مؤقتا وانا هرجع شقتي القديمة ، ايه رأيك


= لا طبعا انا مش موافقة ، انا خدت قرار ، انا هأجر شقة واعيش فيها وهدور على شغل واشتغل واصرف على نفسي


طب هقولك ، انتي حاليا لسة في مرحلة الشفاء ، تعالي عندي لحد ما الاقيلك شقة كويسة


= برضو لا ، احنا ندور من دلوقتي


انتي خايفة مني يا نادية ولا ايه ، متقلقيش انتي هتكوني براحتك فيها وانا هرجع الشقة التانية


= يا حسام افهمني انا مش عايزة اكون تقيلة اكتر من كدا ، انت عملت اللي عليك و زيادة ومتقلقش الاتعاب بتاعتك هتاخدها بس لما اشتغل ف معلش ممكن تصبر شوية


" ضحك وقال


اتعاب ايه ، هو انا عملت حاجة ، انا يدوبك رفعت دعوة ، و بعدين هو اللي طلقك يعني احنا هنتنازل عن القضية ، ولو في اي مصاريف اعتبريها اتدفعت أما دلوقتي عشان خاطري اسمعي كلامي وتعالي معايا


= طب هو انا ممكن اسألك سؤال


اتفضلي طبعا


= هو مقالش حاجة تانية


مين


= وائل


هيقول ايه يعني


= اخر حاجة فاكراها انه خرج من الأوضة بعد ما طلقني ، مقالش حاجة ساعتها؟


لا ميقدرش يقول عشان أنا حذرته 


= طب عملت ايه


فلاش باك


" خرجنا من الأوضة بعد ما الدكتور طلب مننا ، هو كان باصص في الارض وباين عليه انه مش عارف يتصرف أو محتار يمشي ولا يستنا بس قررت ابدأ انا معاه


بقولك ايه ياالا


" رفع وشه و بص ليا


مشوفش وشك تاني في اي مكان ، فاهم ولا لا ، لإني لو شوفتك هحبسك 


= انا هبعد خالص ومش هتشوفوني تاني


متقدرش تعمل غير كدا ، وقبل ما دماغك الوس*خة دي تفكر تعمل حاجة ، افتكر انت واقف قدام مين وخلي الاسم في دماغك ، حسام الهواري اياك تنساه لانك لو نسيته دماغك هتشتغل وساعتها محدش يعرف مصيرك هيبقا مصيرك ايه ، يلا امشي 


"  لكن فضل واقف باصصلي ، زعقت وقولتله


غوور 


" وفعلا مشي ، بس حبيت احذره لاخر مرة


اياك تنساه هاااا 


بااك


طب انا دلوقتي عايزة اروح البيت الم هدومي وحاجتي كلها 


= يلا حالا نروح


#بقلم : عمرو راشد


" مشينا بالعربية ، طول الطريق بفكر هقابل وائل ازاي ، هل هتكلم معاه ولا ادخل الم حاجتي من غير كلام ولا اعمل ايه ، لكن وصلنا


انا خايفة اطلع 


= ليه


خايفة يعمل فيا حاجة


= خلاص انا هطلع معاكي 


لا بلاش عشان متتخانقش معاه تاني


= يلا يا نادية انزلي عشان اطلع معاكي 


" بالفعل نزلت و دخلت العمارة ، طالعة على السلم وانا بقدم رجل وبأخر التانية لحد ما وصلت للشقة  خبطت على باب الشقة ، دقايق والباب اتفتح ، و اول ما شافني ، أبتسم وقال


نادية ، انا كنت عارف انك هترجعي ، انتي عارفة اني بحبك برضو


" بصتله ومردتش عليه لان حسام ظهر من ورايا و هو اللي رد عليه


ترجع فين يا حبيبي ، نادية جاية تاخد حاجتها وهتمشي ، يلا يا نادية ادخلي وانا هستناكي هنا


" دخلت وهو واقف ومتابعني ، مشيت بسرعة لحد ما دخلت الأوضة ، بس سمعتهم من برا


طب اتفضل ادخل اقعد


= لا معلش اخاف على هدومي تتوسخ وأنا هدومي غالية أوي


" خوفت وبدأت الم حاجتي بسرعة عشان اخرج ونمشي من هنا ، حاولت الم اللي أقدر عليه و خرجت 


جبتي حاجتك كلها


= اه


طب يلا


" كنت لسة هنزل لكن صوته خلاني اقف


لو احتاجتي حاجة يا نادية ابقي كلميني 


" حسام كان نازل قدامي بالشنطة لكن سابها وطلع فوق 


تكلمك ليه ، هي بقت تقربلك؟


= على فكرة انا بكلمها هي 


" في اللحظة دي حسام صوته كان عالي جدا 


بتقول ايه يالاا ، عايز اسمع ، سمعني كدا وعيد اللي انت قولته 


" وائل كان ساكت و مردش عليه ، حسام بص ليا 


انزلي استنيني تحت 


" محبتش اعترض وهو متعصب ، نزلت من الدور اللي كنا فيه ووقفت عشان كنت خايفة يتخانق معاه تاني


لو كنت راجل وعيدت كلامك ، كنت على الاقل هقتنع انك راجل لكن انا نظرتي عمرها ما فشلت ، سلام 


" نزلت بسرعة على تحت وحسام جه ورايا ، ركبنا العربية ومشينا روحنا على بيته ، طول الطريق متكلمناش لإني كنت خايفة اتكلم وهو عصبي كدا فقررت اسكت لحد ما وصلنا ، دخلنا الشقة ، كانت حلوة أوي و ذوقها تحفة 


انت اللي مختار كل حاجة في الشقة


= اه تقريبا


ذوقك حلو على فكرة


= العيون الحلوة مبتشوفش غير الحلو


" ابتسمت وسكت معرفتش ارد


بصي بقا ، دي شقتك اقعدي فيها براحتك ، وأنا كل يوم هااجي اطمن عليكي او بلاش كل يوم عشان متحسيش اني بستغل الموقف يعني ، نخليها كل اسبوع


= لا عادي دي شقتك ، تيجي في اي وقت


لا من النهاردة بقت بتاعتك أنتي


= شكرا بجد يا حسام 


انا معملتش حاجة ، عموما انا همشي ولو احتاجتي اي حاجة متكلمنيش


= ايه!


" ضحك وقال


بهزر ، كلميني في اي وقت ، يلا باي


" مشي وانا دخلت خدت دش ، كنت محتاجة افوق شوية ، غيرت هدومي وبما اني لوحدي ف لبست حاجة خفيفة ، اتمشيت شوية في الشقة ، عاجبني اوي الديكور بتاعها ، كل حاجة حلوة فيها ، ضحكت وقولت وهو اللي زي حسام يعني هيجيب شقة وحشة برضو ، كنت محتاجة انام جدا ، عايزة أستريح ، دخلت انام في الأوضة بتاعته ، كل حاجة مترتبة فيها ، كل حاجة منظمة بطريقة تخنق فعلا ، شخص غريب جدا ، كل حاجة فيه غريبة بس لذيذ ، نمت ، قلقت في نص الليل ، كانت الساعة 12 ، كنت لسة هقوم من السرير بس سمعت صوت برا في الصالة ، باب الأوضة اتفتح ، نور الأوضة كان مطفي لكن النور اللي كان في الصالة خلاني شايفة ، صرخت لما شوفته


وائل 


" ضحك بطريقة هستيرية 


هتهربي مني فين يا نادية ، هو انا معقول هسيبك برضو ، هو الجسم دا يتساب؟ ، وكمان ايه دا ، ايه اللي أنتي لابساه دا ، دا واضح ان ليلتنا عسل أوي!!

#يتبع

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

الرواية كامله من👈( رواية قضية خلع) 

اضغط على اسم الروايه ☝️☝️☝️


تعليقات

التنقل السريع