القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حكاية قدر الفصل الاول والثاني 1-2بقلم نور شريف


رواية حكاية قدر الفصل الاول والثاني 1-2بقلم نور شريف 





رواية حكاية قدر الفصل الاول والثاني 1-2بقلم نور شريف 




#البارت الاول والتاني.. 


انت عارف يا ابوي ان كل كلمة بتقولها انا بسمعك فيها انا متجوز تلاته عايز اتجوز الرابعه وكمان صغيرة. 

اي يا يونس هتعصي اوامر ابوك دي بت غلبانة ملهاش حد.. 


سمعتي الي سمعته يا بت انتي وهي هيتجوز الرابعة عشان يخلف منها الا مافي واحده فينا جابت ليه حتت عيل 

عايزه ميتجوزش، ابوه زعلانن عشانه يا حبه عين امه.. 


خلاص يا ابوي انا موافق شوف هنتقدم ليها امته، وكتب كتاب لاكن انا مش هعمل فرح ومتنساش انها تكون بت بنوت غير اكده هي مش غلبانة هي اكده ضيعت شر*فها.. 


سلوي واقفة تشوف بيتكلو في اي: ياريتها ما تتدخل الست جوزها يتجوز عليها واحده ونا يتجوز عليا التلاته لا انا مسمحش بي اكده ابداً هروح اكلم امي. 


اي يونس بتفكر في اي شاغل بالك: يا ولدي روق بالك انت لسه صغير اكيد من مرتاتك التلاته، ما طلقهم يا ولدي وسافر وعيش حياتك.


يونس بحب: انتي عارفه ياما ان مش عايز اسيبك ومش بقدر اقول لي ابويا لاء، عارف نفسك تشوفي ليا حتت عيل بس مفيش نصيب ان شاء الله العيل يبقي علي اي الرابعة.. 


السيدة حضنت يونس: بقاا اكده يا يونس ما تكشف يبني وشوف مش بتخلف ليه، ما يمكن العيب منك؟ 


يونس بضيق: ما بلاش الكلام الي يضايق ده ياما انا سايب البيت وماشي هروح لي ابوي ونروح نتقدم.. 


السيدة بحزن: ابوك ده الي هيوديك في داهية يا يونس يا ابن بطنيي كل ما واحده تصعب عليه يقول هجوزها لي ابني.. 


يونس جهز نفسه ورش برفان: واقفة علي الباب عندك بتعملي اي يا اية ادخليي؟ 


اية بحزن: رايح تتجوز عليا يا يونس زهقت مني؟ 


يونس: لا عاش ولا كان الي يزهق من اية، انتي عارفه ان بسمع كلام ابوي ومش بقدر اعصي كلامه، انتي عارفه يا اية انك لسه بنت ونا لسه صغير ومش رايد اي اطفال؟ 


اية بتوتر: بس مينفعش اكده يا زين ده انا مراتك وليك الحق تلمسني ونا عايزه النهارده تبقي ليلة دخلتنا. 


يونس بضيق: انا ماشي انتو النسوان نكدية.. 


سلوي بمكر: اي يا يونس بيه مش نعرف الاخبار دنا القديمة تحلا تحلا المفروض تيجي وتقرب مني وتقولي انك زعلان علي الجديدة.. 


يونس بعد عنها: لا انا مش زعلان ان هتجوز دي؟ 


الحاج ابراهيم: يلا يا يونس عندنا مشوار مهم، 

لسه بينزل علي السلم قابل درة، رايح فين يا يونس ومتشيك اكده ولا كان رايح تقابل عروسة مش عوايدك. 


يونس بصلها بقرف من المنظر الي خارجة بيه: ادخلي استري نفسك، ملكيش دعوه بي اي حاجة تخصني وسبها ونزل. 


في بيت الحاج فريد"

اجهزي يا بت والبسي كويس يونس جاي يتقدملك.. 

نفخت بقرف: مش عارفه اي ده متجوز تلاته وهوو صغير امال لم يكبر هيتجوز ويطلق انا مش هوافق ياما.. 

سامية بحب حضنتها: انتي عارفه ان مش هغصبك علي حاجة يا قدر وانك لو مش عاوزه مش هنوافق ونا هبعت السلام بس لم يوصل واقول لي ابوكي يقول ان قدر مش موافقة.. 


يونس دخل البيت مع ابوه وسلم علي الحاج فريد: 

ازي حضرتك يا عمي 


بخير يا ابني الحمدلله شرفتونا.. 


يونس بتوتر: الصراحة يا عمي انا طالب ايد الانسة قدر..

 

قدر بعياط: ونا مش موافقة اتجوزك  

يتبع 

#البارت الاول 

#حكاية قدر 

#نور شريف 


اسمعي يا بت انتي لا عاش ولا كان الي ميسمعش كلامي، ونا مش هتجوز غيرك كتب الكتاب النهاردة بليل، 

لو ابوكي مش موافق هيتحاسب علي عدم موفقته.. 


قدر بصت مكانه وهو ماشي: شايف ياا ابوي عنده هيبة، ونا خايفة عليك و هوافق اتجوزه بس هقعد مع الضراير هناك؟ 


فريد بحزن: مش هقدر ارفض ده يونس بيه البلد كلها بتحكي عنه بي الخير وافقي يا بنتي وارضي بنصيبك.. 


امها قربت منها: انا سمعت انه محبش ولا واحده، وسمعت ان مش رايد منهم اي عيل يشيل اسمه، ممكن تكسبي قلبه وتجيبي الطفل الي السيدة نفسها فيه حماتك طيبة، ونتي لو كسبتي قلبه هتعيشي في هنا يا قدر.. 


قدر بتفكير: انا هوافق عشان خاطر ابويا وبس؟ 


يونس بعصبية: بقا دي ترفضني فاكره نفسها مين، هندمها علي كلامها الي يسم ده؟ 

سلوي بخبث حضنت يونس: مالك يا سي يونس اي الي معكر دمك اكده، هي المحروسة لحقت.. 

يونس بضيق: ابعدي عني يا سلوي دلوقت مش طايقك ولا طايق نفسي.. 

درة بدلع: يونس ربنا يهنيك بيها ونفرح ليك يا حبيبي، وبصت لي سلوي بقرف العقارب بتبان علي اصلها انا ماشية.. 


اية قاعدة في اوضتها بتعيط فجاة يونس دخل عليها: بلاش عياطك الماسخ ده انتي عارفه ان محبتش حد ومش عايز اقرب منك او من غيرك اهدي والا هطلقك. 


اية بحزن: يا يونس انت عارف ان بحبك ليه تكسر قلبي اكده وتتجوز عليا.. 


يونس ضربها بلقلم: عايزة اكسر كلمت ابويا عشان حرمة انتي طالق يا اية وياريت تروحي عند ابوكي ومتعتبيش باب القصر هنا ابداً.. 


اية بعياط: ماشي يا يونس هيجي يوم وهتتدفع ثمن القلم غالي اوي؟ 


يونس نزل عند درة لاقها قاعده قدام المراية وبتتزين: يونس اي جابك عندي يولد الغلابة مش عوايدك تنزل اهنا.. 


يونس جاي اروق دماغي من الحريم: عارف انك هتروقي عليا، شغلي اي حاجة وارقصي؟ 


درة بخبث: ياه يا زين بقالك شهور مدخلتش عليا الداخلة دي، بس انا ليا حق فيك زيهم كل يوم سلوي بتقول انك عندها.. 


يونس بضحك: سلوي كيادة بتتضحك عليكي انا وسلوي مفيش حاجه بنا ومش هحقق الي نفسها فيه انا طلقت اية.. 


درة بصدمة: اي الكلام الماسخ ده يا يونس اية البت الغلبانة؟ 


يونس بضيق: اقلعي يا درة؟ 


درة بتوتر: اي يا يونس ده لازم يكون بمزاجي. 


يونس بخبث: بقولك اقلعي يا درة يعني تقلعي. 


درة بتوتر: انا هروح اشوف حماتي عايزة اي؟ 


يونس شدها وقربها لي حضنه: لم اكون رايدك تكوني تحت طوعي يا درة، زقها علي الارض ولا انتي خايفة من حاجة؟ 


درة بلعت ريقها: لا يا يونس هخاف من اي خالي الموضوع ده في الروقان.. 


يونس ضربها بلقلم: كنت بتعملي اي امبارح يا درة. 


درة بتوتر:*******

يتبع

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع