رواية حكاية قدر الفصل الثالث 3بقلم نور شريف
رواية حكاية قدر الفصل الثالث 3بقلم نور شريف
انت بتشك فيا يا يونس ده انا درة مرتك، عايز تلمسني انا قدامك وموافقة علي كلامك..
يونس سابها وطلع عند سلوي لاقها بتكلم امها بس واضح انها بتتكلم في خصوص البيت وقف يسمع بتقول اي..
سلوي بمكر: اه والله يا اما زي ما بقولك، هيتجوز الرابعة عارفة هيتجوز البت قدر بت العمدة، ويونس اي شئ ابوه بيقول عليه بيسمع كلامه، انا بفكر اطلب الطلاق "
امها بمكر: يا بت تتطلقي اي لازم يندم علي الجوزاة دي لو حملت سق*طيها، والمشاكل بينهم وبين ضرايرك.
يونس فتح الباب وهي بتتكلم وبصلها من فوق لي تحت بخبث: بتكلمي مين يا سلوي؟
سلوي بتوتر: بكلم امي في موضوع مهم..
يونس فتح الدولاب وخرج بدلة كحلي وسابها ودخل الحمام: حضري الجزمة والبرفان علي اما اطلع..
سلوي بتوتر: حاضر يا يونس خمس دقايق والحاجة تكون جاهزة؟
يونس دخل الحمام كان بيفكر في قدر الي وقفت في وشه بجراءة مش هسيبك في حالك يا قدر..
يونس خرج لبس البدلة ورش البرفان لاقي سلوي بتفرك في ايدها بتوتر: مالك يا سلوي مش علي بعضك كده في حاجة..
سلوي بتمثيل: كده يا يونس لي المرة الرابعة وكمان متشيك وكأنك فرحان انك هتتجوزها غير درة و غير اية..
يونس بصلها بقرف وسابها وركب العربية..
قدر لبست خلخالها وفستانها ونزلت الطرحة علي وشها:
هتتجوزي يا قدر جه اليوم وشوفتك عروسة..
قدر بصتلها بحزن: لا حبيت ولا اتحبيت يلا يا اما ننزل..
قدر نزلت وخلخالها بدأ يرن في القصر و يونس بص عليها وهي نازله الطرحة نازلة علي وشها وهو بيحاول يشوفها..
الماذون بدأ يكتب الكتاب ويونس بيفكر ازي يندمها علي عملتها وقرر ينتقم من سلوي ويخلف من قدر فاق علي صوت الماذون وهو بيقول: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ".
قدر دمعتها نزلت، يونس مسك اديها وودعت ابوها وامها وركبت معاه في وسط صوت الزغريط والاغاني الي شغالة بصت لي يونس بخوف: ممكن نمشي من هنا؟
يونس مشيي بي العربية وبصلها بقرف: عايزك متخرجيش من البيت غير باذن امي خط احمر مش عايز مشاكل مع اي واحده فيهم او بي الاصح مش عايز اشوف وشك.؟
قدر بصت لي الشباك وراحت في النوم:
يونس بص علي ملامهها وهي نايمة وعيونها ورمة من العياط وشعرها البني نازل علي وشها فجاة كان هيخبط في عربية تانية: اي يا يونس بدأت تحبها..
يونس وصل البيت شالها كانت درة و سلوي واقفين يشفوها، درة كانت فرحانة بيها وسلوي بتبصلها بقرف"
درة بحب: الف مبروك يا يونس عايزين نشوف عيالك..
سلوي بخبث: الف مبروك يا سي يونس عايزة افرح بيك..
يونس طلع حطاها علي السرير وفوقها: قومي يلا البسي اي حاجة اللبس في الدولاب ونا هنزل اجيب اكل وراجع..
قدر فتحت الدولاب بي احراج لاقت هدوم مكشوفة، قفلت الباب بسرعة يلهوي انا مش هلبس كده، طلعت بجامة واخدت حمام خرجت لاقته بيشرب سجارة ومركز علي جسمها "
قدر بتوتر: انا خلصت لو هتتدخل الحمام؟
يونس: تعالي عشان تاكلي وتنامي..
قدر قربت منه ولسه بتقعد زقها علي الارض وشد شعرها، بتقولي ليا مش عايزة اتجوزك ليه شايفة ان راجل ناقص رجل ولا عين انطقي؟
قدر بعياط: عشان مش بحبك "
يونس بخبث: عندنا في الصعيد مفيش حاجة اسمها حب انا رايدك يبقي لازم اتجوزك ونا رايدك دلوقت..
يونس بيبص تحت لاقي اهل الصعيد واقفين عايزين المنديل
طبعاً شوفتي الي فيها انا رايدك وهم عايزين شرفهم..
قدر بتوتر: طب و مرتاتك يا يونس؟
يونس قرب منها وطبع بوسه علي شفايفها وبدأ في عالمهم الخاص "
تسكت شهرزاد عن الكلام المباح انتو عارفين ان انا مؤدبة،
الحقوني الحقوني سلوي بنت الحاج كامل عايزة تق*تلني مراة ابني عايزة تموتني، يا يونس يا حاج يا درة الحقيي..
سلوي بتوتر: اي يمرأ يا خرفانه انتي اي الكلام الماسخ الي بتقوليه ده، محدش يصدقها، انا عمري ما اعمل كده..
السيدة بحزن: يا انا يا هي في البيت ده يا يونس تروح عند ابوها غضبانة مترجعش اهنا غير لم تعتذر علي الي عملته..
قدر وقفت علي السلم بتوتر وقالت في نفسها: من اول يوم وفي خناق امال لم اكمل شهر هيق*طعو بعض لا اله الا الله..
يونس بعصبية: يلا يا سلوي لمي هدومك وروحي عند ابوكي لحد ما امي توفق..
سلوي بمكر: طلعت علي السلم شافت قدر واقفة علي السلم قامت زقها وقالت، دي اول قرصه ودن يا يونس بعد اكده هتشوف العذاب الوان، مبروك يا حلوة علي الجواز..
قدر وقعت من علي السلم بوجع، درة بصويت: بسرعة يا يونس جسمها بينزف، يلا هروح معاك المستشفي.
السيدة بقلق: يلا يا يونس البت ضعيفة ممكن تموت فيها..
يونس شالها وطلع علي العربية بقلق: درة ركبت معاه والسيدة بيحاول يفوقها..
في بيت العمدة"
قلبي مش مطمن يا فريد بتي فيها حاجة بسرعة يلا نروح البيت هناك او اتصل بيها يلا يا راجل انت..
فريد بقلق رن علي يونس:
يونس بتوتر: عمي فريد بيرن؟
السيدة بتوتر: قول ليه يا يونس اكيد حاسس بي بنته؟
يونس: ايوه يا عمي اخبارك اي؟
فريد باستغراب: انا بخير يا ابني، ام قدر عايزة تطمأن عليها؟
يونس تعالا علي مستشفي المركزي احنا هناك..
فريد بصدمة: ليه قدر مالها؟
يونس لم ترجع يعمي هتعرف كل حاجة؟
وصل المستشفي دخلوها عملية بسرعة:
الدكتور بقلق: هي عاملة حادثة؟
يونس بتوتر: لاء دي واقعة بسيطة يا دكتور قوم بي الازم..
الدكتور اخدها اوضة العناية وبدأ يشيل الجروح الي في وشها وجسمها ولكن الصدمة تعرض جسدها لي نزيف داخلي..
يونس بقلق من شكل الدكتور الذي لا يوحي بي الخير:
في اي يا دكتور مراتي مالها؟
الدكتور: الحالة وضعها سئ جدا، عندها نزيف في جدار المعدة، ولم النزيف يقف محتاجين متبرعين اكتر من واحد الحالة هتفضل هنا مدة اتفضل يا يونس بيه؟
ام قدر بصدمة حطت ايدها علي قلبها من كلام الدكتور:
مين الي عمل في بتي كده يا يونس؟
يونس بتوتر: وقعت لي حالها يا حجة رايحي اعصابك هتبقي بخير مش تقلقي..
ام قدر بحزن: يا مرارك يا قدر انتي اتجوزتي امبارح اكيد عين وصبتك، بصت لي درة الي باين عليها الحزن انتي درة مش صح؟
درة بحب: ايوة يا حجة انا درة مراة يونس؟
ام قدر: هربتي من اعمامك واتجوزتي يونس يا بت الغالية..
درة بستغراب: انتي تعرفي امي؟
ام قدر: الا اعرفها بس ابوكي كان معذبها وطفشت سمعت ان ابن عمك كان عايز يتجوزك؟
درة بفضل عمي الغالي اتجوزت لي يونس رغم اكده مفيش في قلبي ذرة كره لي قدر بلعكس انا وهي نبقي اكتر من اخوات قربي كده هقولك حاجة: وبعدين يونس بيحب قدر بس مش معترف..
ام قدر بصدمة: بيحبها ازي يا درة ونتي مش بيحبك؟
درة لا يونس مش بيحبني انا الي بيحبني اخو يونس بس انا مش حبيت ولا يونس ولا حد فيهم..
ام قدر بصدمة: اخو يونس بيبص لي مراة اخوه؟
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق