القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ملك القاسي البارت الحادي وعشرون والثاني وعشرون 21_22بقلم شيماء



رواية ملك القاسي البارت الحادي وعشرون 21_22بقلم شيماء

رواية ملك القاسي البارت الحادي وعشرون 21_22




رواية ملك القاسي البارت الحادي وعشرون 21_22كامله 


السلام عليكم....كنت في مشوار والله...أتمنا قرايه ممتعه..

صلو على النبي المصطفي

بكره أجازه❤️

(ملك القاسي)

البارت : ٢١

الجده بأبتسامه : أدهم طلب أيدك ياوعد...وانا وفقت...ولو وفقتي...كتب كتابكو الخميس اللى جي

وعد بصت للجده بصدمه : طلب أيدي أنا!!!!...

كامل بغضب : طلب أيد مين.....أدهم أبني الظابط..يتجوز دي....ده على جثتي....

أدهم بضيق : بابا...أنت بتقول أي....انا بحب وعد وعايز اتجوزها...

كامل بغضب : بقولك على جثتي يا أدهم...انا مستحيل أوافق على المسخره دي....انا أساسآ متقبلتهاش تكون واحده من العيله....هتقبلها تكون مرات أبني...أنت أتجننت.....دي هتعمل زي أمها....هتهرب يوم فرحها.....وهتعرنا كلنا....

الجده بغضب : كااامل...انا قولت وعد هتكون لأدهم وده أخر كلام عندي...وبطل بقا تفكيرك المريض ده...

كامل بغضب : بصي يا ماما.....جواز البت دي من أبني...قصاد وجودي هنا....لو أدهم أتجوز البت دي..مش هتعرفيلي طريق...

كامل سابهم وطلع شقته...

وعد بصه في الارض....وعيونها لمعه بدموع....كلام خالها كامل جرحها أووي...بغض النظر أنها مكنتش بتفكر في أدهم خالص...ولا كانت تتوقع أنه يطلب يتجوزها....بس للدرجه دي خالها كامل بيكرها...

الجده بضيق : أتجنن ده ولا أي...

أدهم بأحراج : وعد...

وعد مسحت دموعها : بعد أذنكم...

وعد دخلت أوضتها...

الجده سندت أدهم وأعدته..

أدهم بضيق : انا مش عارف بابا بيعمل كده لي....

أدهم بص لجدته : جدتي...انا بحب وعد....صدقيني بحبها اوي...وهحافظ عليها...مش هقدر اتخيل حتي تكون لغيري...

الجده طبطبت على كتف أدهم بضيق : متقلقش... انا هكلم أبوك..

الجده سندت أدهم..وطلعو شقة كامل...

نيمت أدهم على سريره..ولسه هتمشي..

أدهم مسك أديها : أرجوكي يا جدتي...تقنعي بابا بأي طريقه...

الجده أبتسمت : هيحصل....

الجده دخلت لكامل البلكونه...ووقفت جنبه : ممكن أفهم أنت رافض الجوازه لي.. 

كامل بضيق : كده...البت دي هتعمل زي أختي ياماما....انا بتحرج لغايط دلوقتي أقول على فيروز أختي...

الجده أتنهدت بضيق: اللى حصل زمان ملوش علاقه بوعد خالص ياكامل.... ياحبيبي أبنك بيحبها...متكسرش قلبه عشان غرورك....

كامل بص الناحيه التانيه...

الجده أبتسمت بمكر : هو أنت مفكر انا عايزه أجوزهاله عشان بيحبها وبس...

كامل بص لمامته بستغراب...

الجده كملت بأبتسامه : ياحبيبي وعد ليها ورث عندنا وده كلام خلصان....

كامل كشر وبص قدامه...

الجده أبتسمت : ومش بس كده...ده هيكون ليها ورثها وورث أمها...يعني هيكون معاها قد أبنك.. مره ونص في الورث...وطبعآ أحنا مش هنقدر نخلف أوامر ربنا..أعوذ بالله...

كامل بغضب : يعني اي الكلام ده...

الجده بأبتسامه : أهدي بس واسمع...فكر معايا كده...لو وعد وأدهم أتجوزو...ورث وعد هيكون لمين....

كامل بص للجده بتفكير...

الجده كملت : يعني ابنك هيكون معاه ورثه...وورث وعد كمان....ولو وعد أتجوزت راجل غريب...ورثها هيكون للراجل الغريب...

كامل بص لأمه بتفكير : صح...أنتى صح ياماما..

الجده بأبتسامه مكر : فهمت بقا..انا لي مُصره على جوزهم...

كامل هز راسه بأبتسامه : خلاص يا ماما..انا وفقت على جوزهم....

الجده أبتسمتها وسعت : طيب يلا روح لأبنك وفرحه بكلامك...

كامل هز راسه بأبتسامه ومشي...

الجده أتنهدت براحه 

...................................

وعد أعده على سريرها...ودموعها بتنزل جامد...واليأس متملك منها

الباب خبط...

وعد مسحت دموعها كويس : أتفضل...

الجده دخلت بأبتسامه...وأول ما شافت دموع وعد..أبتسامتها أختفت...

الجده راحت أعدت جنب وعد : لسه زعلانه من كلام خالك...

وعد بصه في الارض ودموعها نزلو : يعنى جت عليه... قلبي موجعنيش زي كل مره...أكنه خد على الجرح والوجع....

الجده مسحت دموع وعد بحزن : انا مقدرش أشوفك كده...روقي كده وكل حاجه هتبقا زي الفل....بس متعيطيش...

وعد بصت للجده ودموعها نزلو : انا حاسه أنى تعبانه اووي...مخنوقه...

وعد صوت عياطها بيعلا : خلاص ياجدتي...انا تعبت...حاسه ان الفرح مش هيدخل قلبي أبدآ....كل حياتي عباره عن تعب ووجع...

الجده دموعها نزلو بحزن..

وعد كملت بعياط : تعرفي أنا فكرت كتير أووي أنتحر...وأقرب وحده دلوقتي...

وعد طلعت أديها من ورا ضهرها والسكينه في أديها...

الجده بصت على السكينه بصدمه...

وعد كملت بعياط ووجع : بحاول أنتحر بس بخاف...بخاف من ربنا ياجدتي...مش عايزه وجع وتعب في الدنيا...وكمان عذاب في الاخره...بس في نفس الوقت صبري نفذ...معنديش طاقه أقاوم...معنديش طاقه أتحمل وأكمل.....حاسه أن أي حد بيدخل حياتي..بيدخلها عشان يدمرها...

وعد حطت أديها الاتنين على وشها.. وعيطت جامد....

الجده حضنت وعد جامد... ودموعها نزلو مطر على حال حفدتها : أرجوكي أهدي...أهدي يابنت فيروز....أهدي ياحببتي....انا بحبك اووي ياوعد...انا جوا حياتك وبحبك....مش كل اللى يدخل حياتك بيبقا قاصد يوجعك....ممكن يكون بيحاول يكسبك....أدهم بيحبك...حاول يكسبك..بس أبوه معارض...خايف تعملي زي فيروز....انا عارفه أن فيروز غلطت...بس صدقيني غلط جدك أكبر من غلطها....لو كان سمعها وقدر رئيها.... مكنش ده كله حصل...

الجده أبتسمت وسط دموعها : بس خلاص...الفرح هيدخل قلبك ياحبيبت جدتك...خالك كامل وافق على جوازك من أدهم....وأنا متأكده أن أدهم بيحبك وهيعرف يسعدك...

وعد بعدت عن جدتها بصدمه : خالي وافق على جوزنا...

الجده هزت رسها بأبتسامه : أدهم مستعجل على كتب الكتاب أووي...حتى مش قادر يصبر لما يخف...أفرحي يلا كتب كتابك الخميس اللى جي....أدهم أبن حلال...وبيحبك

وعد بصت في الارض بيأس...وهزت رسها...

الجده بستها من خدها... وخرجت...

........................................

القمر بيحاول ينور ضلمة الليل...

سمرا نزلت من عربيتها....ودخلت المطعم...

حازم وقف بأنبهار من كتلة الجمال اللى ماشيه على الارض....

سمرا رحتله وسلمت عليه بأبتسامه قمر...

حازم مسك أديها برفق... وطلعها على شفايفه... وطبع بوسه خفيفه عليها...تحت خجل سمرا..

حازم أعد سمرا....وأعد قصادها...ومسك أديها بحنيه : وحشتيني...

سمرا بصت في الارض بخجل....

حازم أبتسم من وشها اللى أحمر رغم سماره : عامله أي دلوقتي....

سمرا بأبتسامه رقيقه : انا بخير الحمد لله...أنت أخبارك أي....

حازم أبتسم : أنتى بخير يبقا أنا بخير...

سمرا بأبتسامه : ممكن أعرف أنت مين....انا معرفش أي حاجه عنك...

حازم أتنهد : بصي...مش أي حد بحكيله عن حياتي الخاصه...

حازم كمل بأبتسامه : بس أنتى مني وبقيتي تخصيني...يعني أنتى مش أي حد....

سمرا أبتسمت بخجل...

حازم كمل بأبتسامه : انا حازم الشافعي...خريج تجاره أنجلش...بابا وماما عيشين بس ميعرفوش أنى موجود أصلآ...

سمرا بصتله بستغراب : ده أزاي...

حازم : يعني ماما وبابا مطلقين...بابا متجوز في كندا...وماما متجوزه في أيطاليه...ومحدش بينزل مصر...وانا مفكرش أرحلهم....تقدري تقولي حياتي كانت رخمه وكئيبه...لغايط ما قبلت قاسم المنياوي....

حازم بص لسمرا بأبتسامه : شوفتي أنتي الواد الغلبان والطيب اووي...ووجه تنمر للمدرسه وللجامعه...شاب كده بنضاره كعب كوبايه..وحياته من البيت للجامعه والعكس صحيح...

سمرا هزت رسها بأبتسامه..

حازم كمل : النصيب والقدر وقعني في سكة قاسم....

سمرا بفضول : أزاي بقا..

حازم بأبتسامه : كنت خارج من الجامعه...وزمايلي عملو عليا حفله وضربوني وظبطوني...وكمان بيكملو عليا....أكنهم حلفين ليموتوني...قاسم كان ماشي بعربيته...وشاف الشله وهما بيضربو فيا...نزل وعلم عليهم....ومن ساعتها...انا مع قاسم في كل حاجه...حتى شغلي بقا معاه...

سمرا : وقاسم شغال اي بقا...

حازم رفع حاجبه : شغال في شركته ياسمرا...شركه المنياوي للبرمجه..

سمرا لسه هتتكلم...قطع كلامها الويتر اللى حط الاكل على الطربيزه...

سمرا وحازم بقو يكلو...

دقايق وخلصو أكل...

سمرا وقفت : انا هروح التواليت...

حازم بص حوليه : هناك أهو...متتأخريش...

سمرا هزت رسها ومشيت تحت أنظار حازم....

سمرا لسه هتدخل الحمام...بتبص وراها..لقت حازم مشغول في تلفونه...

بسرعه راحت للويتر..

سمرا : بقولك أي..

الويتر : أءمري يا فندم....

سمرا طلعت بودر من شنطتها : انا هطلب عصير...عايزاك تحط البودر ده على عصير الشاب ده....او قهوته...أيآ يكن هيشرب أي تحط البودر ده في طلبه...

الويتر بخبث : سم ده ولا أي يافندم...

سمرا بغيظ طلعت فلوس من شنطتها : لاء ده خفه...نفذ اللى بقولك عليه...

الويتر بأبتسامه : تمام يافندم...

سمرا هزت رسها..... ودخلت الحمام....

ثواني وخرجت...وراحت لحازم

حازم أبتسم : أتأخرتي...

سمرا : سوري...المهم...انا عايزه أشرب عصير...

حازم بأبتسامه : أكيد...

حازم شاور للويتر اللى سمرا أتفقت معاه..

والويتر رحله : أءمر يافندم..

حازم بص لسمرا 

سمرا بأبتسامه : مانجه..

حازم أبتسم : واحد مانجه وواحد قهوه ساده...

الويتر : تمام...

ثواني والطلب جالهم...

سمرا بصت للويتر اللى أبتسم بثقه...

حازم بصلها : هاشوفك امتى تاني...

سمرا ضحكت بخفوت : هو أحنا لسه روحنا..عشان نفكر هنشوف بعض أمتى....

حازم مسك أديها برفق : أعمل أي..بتوحشيني بسرعه...

سمرا أبتسمت وبصت في الارض...

حازم بدأ يشرب القهوه تحت أنظار سمرا...

دقايق..وسمرا بصت على الفنجان الفاضي بأبتسامه مكر....

.....................

(ملك القاسي)

البارت : ٢٢

دقايق..وسمرا بصت على الفنجان الفاضي بأبتسامه مكر....

حازم لسه هيتكلم...

قاطعه رنت تلفون سمرا...

سمرا بصت لحازم وردت 

سمرا : الو..

..........

سمرا بخضه : أي..حصل أمتى الكلام ده..

..........

سمرا قامت بسرعه : طيب طيب...انا جايه أهو...

حازم وقف : في أي...

سمرا بتوتر : بابى تعبان شويه...انا لازم أمشي..

حازم حط الفلوس على الطربيزه : طيب...يلا..

سمرا وحازم خرجو...سمرا ركبت عربيتها..حولت تدورها...لاكن مفيش...مره مع التانيه...بردو مفيش...

حازم بصلها من الشباك : تعالي وانا هوصلك...

سمرا بتوتر : مش عايزه أضايقك...

حازم : لاء مفيش حاجه..يلا...

سمرا هزت رسها ونزلت بأبتسامه جانبيه...

ركبت مع حازم عربيته...

حازم ركب وساق...

حازم بصلها : مستشفي أي..

سمرا بقلق : مستشفى.........

حازم هز راسه : متقلقيش...سليمه أن شاء الله...

سمرا : يارب...

ثواني وحس بألم في راسه...ودوخه بسيطه....غمض عيونه وفتحها تاني...

سمرا بصتله : حازم..أنت كويس..

حازم بيحاول يفتح عيونه..بس بتقفل لوحدها...

سمرا بسرعه : أقف على جنب ياحازم...أقف على جنب عشان منعملش حدثه..

حازم وقف على جنب..بصعوبه...دماغه تقلت جامد...غمض عيونه.. وفقد الوعي...

سمرا بترقب بتهز حازم حاجه بسيطه : حازم...حاازم..

سمرا أتأكدت أنه فقد الوعي تمامآ...بقت تفتش في لبسه...وفي عربيته...

الاوراق اللى بتلقيها كلها ملهاش علاقه بشغله...

بعد ربع ساعه تفتيش..مفيش أي معلومه للشحنه الجديده..

سمرا بضيق : يعني أي...بعد ده كله...معرفش أخد معلومه واحده...

فاجئه سمعت رنت رساله من تلفونه.. 

سمرا بسرعه مسكت تلفونه : صح...أكيد شايل كل المعلومات على تلفونه...

سمرا بتفتح التلفون لقته بباس وورد...

سمرا بغيظ : والعمل...

سمرا بتفكير : أكيد عامل بصمه لتلفونه...

سمرا بسرعه بقت تجرب بصمات صوابع حازم لغايط ما التلفون أتفتح..

سمرا بفرحه بقت تدور في كل الملفات...لغايط مالاقت كل المعلومات عن الشحنه الجديده...

سمرا بصت لحازم : بتشتغل في شركة المنياوي اووي....أي ده يابني...١٥٠٠ طفل...ده انت قلبك جامدد أووي..

سمرا بعتت كل المعلومات على تلفونها...ورجعت كل حاجه زي ما كانت.....

سمرا جابت أزازة مايه...وبقت تمسح وش حازم بيها...مره مع التانيه..

حازم بقا يفتح عيونه واحده واحده...ويغمضهم تاني...

سمرا : حازم...ياحازم..

حازم فتح عيونه....وحط أيده على راسه بألم : ح..حصل أي..

سمرا : مش عارفه...فاجئه لقيتك فقدت الوعي...

حازم فتح عيونه بفزعه وبقا يدور على تلفونه...

سمرا : في أي..بتدور على أي..

حازم لقا تلفونه في جيبه : لاء لاء مفيش...هو حصل أي....

سمرا : زي ما قولتلك فقدت الوعي فاجئه...كده كده أحنا ريحين المستشفي...أبقا أكشف هناك....

حازم هز راسه..وأتجه للمستشفى

......................................

وعد دموعها بتنزل...وتفكرها كله في قاسم...اااه على دقات قلبي لما كان قريب مني....كان شعور جميل اووي....حسيت أنى عايزه أفضل كده طول حياتي....نسيت كل قسوته عليا في اللحظه دي....حسيت أنى ملكت الدنيا كلها....بس فاجئه قاسم خرجني من عالم الأحلام لعالم الكوابيس.....حتى انا معرفش معنى شعوري ده....أسميه بأيه..... دقات قلبي ومشاعري اللى أتحركت من قربه....اااه ياقاسم...لوكنت غير كده.......

ادهم ماشي بلعكاز...خبط على أوضة وعد.. 

وعد بصت على الباب...ومسحت دموعها : أدخل..

أدهم دخل...

وعد بسرعه قامت..وسندته : أنت أي اللى نزلك بس ياأدهم...

وعد أعدت أدهم..وأعدت جنبه...

أدهم بص لوعد : عايز أتكلم معاكي..

وعد : كنت أبعتلي سندس وانت أجيلك...

أدهم أبتسم : مفرقتش كتير...انا طلبت أيدك من جدتي...وقولت مش هفتحك في الموضوع ألا لما أضمن موافقت جدتي....بس كل حاجه جت بسرعه..فأنا هبتدي من جديد...وعد انا بحبك..أول ما  عنيا جت في عيونك..وانا حسيت أنى مشدود ليكي...من ساعة ما شوفتك في المطبخ وسألتك أنتي مين...

أدهم مسك أيد وعد بحنيه : تقبلي ياوعد...تقبلي تتجوزيني...وتكونى معايا على الحلوه والمره...وانا هحاول بكل طاقتي أنى أخليكي ملكه...

وعد بصت في الارض....وقاسم مرسوم في خيالها....دموعها نزلو بوجع وبألم في قلبها : مو...موافقه...

أدهم عيونه لمعت بفرحه...وأترسم على ملامحه السعاده...مد أيده ومسح دموعها : طيب أنتى بتعيطي ليه...

وعد بصت في الارض : دموع الفرح...

وعد بصت لأدهم : أرجوك يا أدهم...حافظ عليا...نسيني الايام الوحشه...عايزه أعيش حياه سعيده معاك...

أدهم باس أديها بحب : هخليكي أسعد واحده في الدنيا كلها...وان شاء الله...كتب كتابنا الخميس اللى جاي...

.................................

سمرا وحازم دخلو المستشفي...

سمرا بصت لحازم : بابا في أوضه رقم ١٤....هروحله...وأكشف أنت كمان..وشوف أنت فقدت الوعي ليه...

حازم هز راسه بجمود...

سمرا مشيت وأبتسامه خبيثه أترسمت على شفايفها...

حازم راح الاستقبال بترقب : هو في حاله جت هنا من ساعه كده...أسمه وائل الحديدي...

الاستقبال : ثانيه واحده يا فندم..

الاستقبال شاف الدفتر...

ثواني وبص لحازم : حصل يافندم...من ساعه كده دخل عندنا وائل الحديدي....

حازم هز راسه...وراح للدكتور..وقاله علي الاغماء المفاجئ....

الدكتور طلب منه تحليل...

حازم عملها...

عدي نص ساعه...

حازم أعد قدام الدكتور : التحليل فيه اي...

الدكتور بيبص في التحليل : بصراحه مفيش أي حاجه...تحليلك كلها سليمه...ممكن يكون أرهاق بس...

حازم بستغراب : يعني مثلآ مشربتش أي حاجه...عملت الاغماء ده..

الدكتور وهو باصص في التحليل : لاء أبدآ...تحليلك كلها سليمه...

حازم هز راسه وخرج...

....................................

عدي أسبوع...

حازم وسمرا بيتقابلو كل يوم..

وحازم اتعلق بسمرا أكتر...

سمرا بتحاول متبعدش عن حازم عشان ميشكش فيها خالص...لأنه أكيد هيخسر الشحنه...

................................

وعد والعيله بيجهزو لكتب الكتاب....

وعد مستغربه جدآ أختفاء قاسم عنها.....حتى هدير..مبقتش تشوفها.....

وأيقنت خلاص ان قاسم زهق منها..وسبها في حالها....متنكرش ان الشعور ده مضيقها...بس بتحاول تكدب نفسها.....

الساعه دقت ٧ بليل...

وعد أعده قدام المرايه..وسندس بتجهزها..

وعد لبست فستان بيبي بلو...وطرحه بنفس اللون...وتاج جميل مزين طرحتها...ميك اب  جميل وخفيف..

وعد فعلآ بقت فتنه من الجمال...

سندس أبتسمت : زي القمر...ادهم هيتجنن من الجمال ده كله...وهياخدك معاه على شقته...مستحيل يستني يوم الفرح..

وعد بصت في الارض بكسوف...

سندس أبتسمت : ثواني وجيالك...

وعد هزت رسها..

سندس خرجت...

وعد بصت لنفسها في المرايه...قاسم مش بيروح من بالها...معقول ياقاسم نستني....

وعد كشرت : أنتى مجنونه...الحمدلله انه سبني في حالي....دلوقتي هكون على أسم أدهم....مستحيل يأذيني...انا ماشوفتش من قاسم..غير العذاب وبس....

الباب خبط..

وعد : أدخل...

الجده دخلت بأبتسامه وسعه وراحت لوعد : ما شاء الله...الله أكبر عليكي ياحببتي...

وعد وقفت وحضنت جدتها...

الجده حضنتها ودموعها نزلو : مبروك ياحبيبة قلبي....مبروك يابنت فيروز..

وعد أبتسمت : الله يبارك فيكي ياجدتي...

الجده بعدت ومسحت دموعها : يلا يلا..عريسك مستنيكي تحت...

وعد هزت رسها...

الجده خرجت بوعد...

لقت خالها كامل..مادد أيده ليها : تسمحيلي ياوعد أبقا وكيلك...

وعد عيونها لمعو بدموع..وهزت رسها كذا مره..

فاجئه حضنت خالها جامد : أخيرآ ياخالي..أخيرآ أتقبلتني..

كامل طبطب عليها...أول ماحضنته...حس بحنيه من نحيتها...حقيقي حس بفرحه مش ورث وبس...لاء حس أنه مبسوط عشان أبنه هيتجوز البنت اللى بيحبها..والبنت دي تبقا بنت أخته....

كامل بعد عن وعد : أنتى زي سندس...متفرقيش عنها حاجه

وعد هزت رسها بأبتسامه..

كامل خد وعد ونزل بيها في الشارع...

فرح بسيط وخفيف....وكوشه للعروسين...والارض متزينه....الفرح شكله جميل...

وفي طربيزه في نص الفرح..والمؤزون..أعد في نص الطربيزه..وأدهم أعد جنبه...

كامل راح أعد جنب المؤزون...ووعد أعدت جنب كامل...

أدهم بص لوعد بأبتسامه قمر....ومش قادر ينزل عيونه عنها من جمالها...

المؤزون بأبتسامه : يلا نبدآ...بسم الله الرحمن الرحيم وجعلنا بينكم مودة ورحمه...

أدهم مد أيده وكامل مد أيده..والمنديل على أديهم...

المؤزون بص لكامل قول ورايا....

كامل قال ورا المؤزون..

أدهم أبتسم : أقبل...

المؤزون بص لأدهم : قول ورايا

أدهم قال ورا المؤزون...

وعد بصت في الارض وسكتت...وصورة قاسم في خيالها....

وعد غمضت عيونها جامد : أق....

.......-: وقفو كل حاجه...أستنو...أزاي تغضبو ربنا في حاجه زي كده...

الناس كلها بصت على مصدر الصوت

وعد بستغراب : هدير...

هدير وقفت قدام المؤزون : مش خايف من عقاب ربنا..لما تجوز وحده متجوزه...

وعد وقفت وبصت لهدير بصدمه...وصدمة أدهم وكامل والجده وسندس..متقلش عن صدمة وعد حاجه...

المؤزون بستغراب : متجوزه....

هدير : بظبط...أتفضل قسيمة جوزها...وجوزها يكون....

قاطع كلامها....

.......-: قاسم محمد المنياوي...

وعد بصت لمصدر الصوت...بلعت رقها بصدمه وبخوف...وهزت رسها لاء 

قاسم حط أيده في جيوبه بثقه وأبتسامه جانبيه.....

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات 

الرواية كامله اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع