القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ثنية المجذوبة الفصل الرابع 4 بقلم محمد محمود



رواية ثنية المجذوبة الفصل الرابع 4 بقلم محمد محمود

رواية ثنية المجذوبة الفصل الرابع 4





رواية ثنية المجذوبة الفصل الرابع 4 كامله وحصرية 


ثنية المجذوبة الجزء الرابع


واتمسحت الجمله دي كمان وجا مكانها

يمكن لما نزيد اكتر نقدر على خدامها...

قدامك تلات ليالي...

وساعتها اختفوا كلهم فجأه وسابوني جسمي كله بيرتعش من الخوف لغاية ما طلع عليا النهار وبدأت الناس تظهر في الشوارع 

ساعتها اول حاجه جات في بالي هي المجذوب،، لكن هل هلاقيه بعد المولد ما انفض ؟؟!!

ولا هيكون من بره طنطا من بلد بعيد ورجع بلده ؟؟!!

وفضلت دماغي توديني يمين وشمال لغاية ما قمت مشيت لحد الجامع وقعدت ادور في الشوارع اللي حواليه عن المجذوب لكن مالقيتهوش فمشيت من عند الجامع وانا مش عارفه اروح فين لغاية ما وصلت عند محطة القطر وقعدت على كرسي في المحطة

كنت بفكر اركب اي قطر واهرب اروح اي مكان بعيد  لما لقيت واحده قاعده جنبي غمضت عينيها وقالت

_مهما بعدتي هنفضل معاكي

بعدها فتحت عينيها لقيتني مبرقالها فقالت

_في حاجه حضرتك؟؟

كأنها ماقالتش حاجه من ثواني 

فقلت

=لا مافيش حاجه،، انا اسفه

وقمت من مكاني وطلعت بره المحطه جري لغاية ما وقفت قدام باب المحطة بنفس حيرتي 

_بتدوري عليا؟؟

فاتلفت جنبي لقيت المجذوب

_حيييي

=ايوه بدور عليك ...

فأخدني من ايدي  وركبنا مواصلات روحنا بيته في بلد جنب طنطا ،، كان بيت بسيط في دور ارضي وأول حاجه عملها لما وصلنا ودخلنا صالة بيته اللي ماكانش فيها الا حصيرة على الأرض،، إنه دخل جاب لي عباية حريمي من عنده وقال لي بصوت وهيئة رزينة غير هيئة المجذوب تماما

_ادخلي غيري العبايه اللي عليكي دي يابنتي ..

وبعد ما غيرت وطلعت له اخد العباية حرقها قدامي وبعدها جاب لنا اكل ومياة وقعدنا ناكل على الارض في الصالة ولما خلصنا قال 

_احكي يا بنتي؟؟

فحكيتله على كل اللي حصل وعرفت منه انه يعرف صفاء وانها شغاله في فتح المندل وانها بتقدم قربان كل فتره لملك خدامها من الجن عبارة عن انثى بكر بعد ما بيسكنها خادم الطلسم اللي منقوش عالعباية وتستخدم البنت المسكونه في عمل المندل لفترة،، لغاية ما تقدمها قربان..

وقال لي ان الخدمه اللي عقدهالي هي اللي خلت صفاء ماتعرفش تستجوب قريني لما رجعنا من المولد وان نفس الخدمة هي اللي منعت خادم الطلسم اللي منقوش ع العباية من انه يسكني،، فصبرت صفاء يمكن يقدر يسكني وانا نايمه

ولما سمعت صوتي في نص الليل وانا بصرخ افتكرت ان خادم الطلسم اللي منقوش على العبايه سكن جسمي خلاص لكن اكتشفت لما دخلت عليا ان اعتقادها طلع غلط فحاولت تقتلني وقت ما كان حد من خدامها معاها لكن الخادم اللي عقدهولي هو اللي دافع عني لغاية ما هرِبت وبعدها قتلوه خدام صفاء اللي استدعتهم

فسألته وانا حاسه اني ماعدتش فاهمه اي حاجه

_إشمعنا انا اللي اشباح البنات شافوني،، واشمعنا انا اللي انت ساعدتني؟؟

فرد وعينيه زايغه =انا حاولت اساعد اكتر من بنت من اللي كنت بشوفهم معاها كل مولد عشان كنت ببقى عارف مصيرهم لكن مافيش ولا واحده منهم قدرت تستقبل الخدمة ،، وزي ما قلت لك دم الزوهريين بيجري في عروقك،، امك فاطمة كانت زوهريه،، قريت دا لما شفتك ،، وعشان كدة انتي من افضل الناس اللي تنفع وسيط بين العالمين،، ويمكن عشان كده صفاء ماقدرتش توصلك لغاية دلوقتي من بعد ما هربتي منها،، اما بخصوص انك شفتي اشباح البنات فالخدمة لما كانت معاكي هي اللي سهلت عليكي تكشفي الحجب لأول مره ومن بعدها واحده واحده هيبقى سهل عليكي تكشفيها

_طب واللي انا فيه دلوقتي؟؟!!

ساعتها بص حواليه وقال

=هيفضلوا وراكي ومش هيسيبوكي،،  سواء صفاء او ارواح البنات المغدورة ،، صفاء اكيد اتأكدت انك زوهريه دلوقتي،، ودا معناه انك جايزه كبيرة وقربان اكبر بالنسبة لها،، افضل القرابين هم الزوهريين،، وصفاء معاها خدام  كتير وهيدوروا عليكي

اما البنات فدول هيفضلوا بردو وراكي لانهم مش قادرين عليها لوحدهم،،

_طب والعمل؟؟؟

=مش عارف يا بنتي،، انا راجل في ارذل العمر ومش خايف منها،، ونفسي احرر ارواح البنات المحبوسه في أوضتها،، وارتاح منها ومن شرها،،بس مش هقدر عليها لوحدي...

فكنت ساعتها مش قادره أفكر في أي حاجه

عايزه اهرب ..

اهرب بعيد..

لكن مش عارفه ههرب لفين ولغاية امتى...

فسألته 

_مانقدرش نحرر ارواح البنات وهي مش موجودة واهو ابقى خلصت من أزمه فيهم ...

فساعتها كانت اول مره أحس بخوف في نظراته لما بدأت أتكلم بجد ان احنا عايزين نخد خطوه فقال=هي اكيد بتسيب خدّام في غرفتها الملعونة اللي انتي حكيتي عليها،، لكن..

_لكن ايه؟؟

=لو هتيجي معايا،، فانتي نقط بسيطة من دمك ممكن استدعي بيها لخدمتك اكتر من خادم..

فسألته_وساعتها نروح نحرر ارواح البنات؟؟؟

=والخدّام كمان هيفضلوا معاكي من بعدها ويخفوكي عن خدام صفاء البصاصين

_ونقدر نستدعي الخدام دول امتى

ساعتها بدأت أحس إنه بدأ يتحمس لما قال

=الليلة دي لو تحبي

فقلت

_النهارده الجمعه وهي بتخرج كل حد في نفس الميعاد من العصر ماترجعش الا المغرب فاحنا ماقدمناش الا الليلة دي او الليلة الجايه

=يبقى الليلة دي...

وفي الليل لقيته جاب شمعه واحده حطها في نص أوضته وبعدها طفى النور وقعدنا قصاد بعض وفي وسطنا الشمعه وفضل ساعتها يردد 

=احضروا لخدمتها واستدعوا من تقدرون بحق العهود السبعه وخدام الايام السبعه ...

قعد يرددها تلات مرات وبعدها جرح كف ايدي واخد منه قطرات على ورقه منقوشه برسوم وكتابات وحرقها بنار الشمعه 

وعدت ثواني كان جو الأوضه سااااكن 

بعدها لهب الشمعه اتهز وحسيت بحركة في وسط الضلمة وإن الأوضه درجة حرارتها رفعت 

لما سمعت....


يتبع ...

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع