القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أنثى من نار البارت 13_14_15بقلم مرفت السيد





#رواية أنثى من نار البارت 13_14_15بقلم مرفت السيد 




رواية أنثى من نار البارت 13_14_15بقلم مرفت السيد 



#انثى_من_نار


♡13♡


#بقلم_مرفت_السيد


عدت سنتين وعدي اترقى ورجع تاني 

امه. كانت عاملة حفلة بمناسبة رجوعه وعيد. ميلاده

بس في الحقيقة هي كانت بتغيظ ضرتها هدى 

ومنصور مكبر دماغه وفرحان بالصراع الي بيدور ومحسيه بأهميته 


وموقفه خلى منال تتمادى لدرجة انها عزمت كل الي بالبيت مع ان محدش بيحبها ولابتحب حد بس عشان تلبس وتظهر نفسها بنيولوك جديد قدام. الجميع 

نورا الي دلوقتي بكلية سياحة وفنادق ندهت على حبيبة ومنار عشان يساعدوها بالتجهيز وباسم صمم يطلع يساعد عشان بيحب عدي 


الجد بص في ساعته وقال لنفسه حلا اتأخرت عن ميعاد رجوعها من الكلية ولسة بيمسك فونه يرنلها لقاها داخله 

قالها: اتأخرتي ياحلا ينفع كدة 

معلش ياجدو بقى اخر يوم بالامتحانات وخرجت انا وصحابي نفك عن نفسنا

: شوفتي منال عاملة ايه

إيه تاني🤔

: حفلة بمناسبة رجوع عدي وعيد ميلاده وعاملة البدع في نفسها ربنا يهديها  عدي اتصل بيا وبيقول انه محضر مفاجأة 

خير باذن الله بعد اذنك بقى عشان ادخل اوضتي ارتاح شوية

: منال مصممة انك تحضري

حاضرعشان خاطر عدي 

دخلت حلا اوضتها وهي بتفكر في اول حب في حياتها خالد المعيد بتاعها

فضلت تفتكر نظراته ومساعدته ليها ووسامته الي خلت كل البنات بتتمنى كلمة منه 


قالت لنفسها: ياترى حاسس بيا

بس ازاي وانا غبيه حتى مش بتبصله ولا مهتمة بيه والبنات حواليه موزز وانا مفيش انوثة ظاهرة

وبصت لنفسها بالمرايا وهي ممشوقة القوام وجميلة وجذابة 

ولكنها لاترى نفسها لانها مشغوله بدراستها وبطموحها المستقبلي كما اخبرىتها زميلاتها


ولكنها قررت ان تظهر جمالها اليوم فوقفت امام الدولاب واختارت فستان اسود ضيق يحتضن جسدها بإتقان ووضعت مكياج خفيف ثم ارتدت حجابها الذي زادها جمالا

ونظرت لنفسها بالمراية تبدو فاتنة 


رن هاتفها عن وصول رسالة على الواتس

قراتها وجلست في حيرة الرسالة من رقم. مجهول ونصها: كنتي زي القمر النهاردة وهاتوحشيني 

جدها نده عليها: ياللا بينا ياحلا الحفلة هاتبدأ عدي على وصول 


طلعت حلا اول ماجدها شافها قال: ماشاء الله ربنا يحفظك ياحبيبتي بقيتي عروسة


صادف وقت خروجهم من الشقة وقت دخول 2 ستات بازواجهم ومعاهم 4 بنات من عمر حلا واكبر وكلهم لابسين لبس مكشوف وعار.. ي


سلمو على حلا وعلى الجد وطلعو 

حلا قالت لجدها: مين دول

قالها:  الكبيرة دي هالة تبقى اخت منال  وجوزها وبناتها الاتنين 

والاصغر شيرين اختها الصغيرة وجوزها وبناتها

طلع شابين توأم زي القمر وسلمو عالجد وبصو لحلا باعجاب وهي اتكسفت

قالها: قبل ماتسألي دول حسن وحسين مهندسين ولاد اخو منال الله يرحمه دة كان اية متقوليش عليه  اخوهم من تدينه واخلاقه


حلا: اخواتها شكلها فعلا ربنا يستر

الجد ضحك: ياللا نتفرج عالعرض بتاع الضراير

الكل كان. مجتمع بشقة منصور ومنال كانت لابسة فستان سواريه وشعرها صبغاه احمر وعاملة ميكب صارخ

وقاعدة جنب اخواتها بيبصو على ضرتها ويتهامسو وبيضحكو


وهدى قاعدة مع فادية بيتكلمو بكل هدوء ومتجاهلاها  

حبيبة ومنار قعدو جنب حلا والجد بيتابعو الي بيحصل

لحد مامجدي دخل من البلكونة بيقول: وصل وصل يامرات عمي

جريت منال عالمطبخ خرجت التورتة وطفوا الانوار بانتظار عدي وقالت للمل: اول مايولع النور الكل يقول مفاجأة ويغني هابي بيرث داي


وفعلا طلع عدي وهو بيقول: ماما بابا البيت فاضي ليه فين العيلة ايه الضلمة دي

ونور النور والكل هتف مفاجأة

هابي........ محدش كمل الجملة 

وفعلا كانت مفاجأة  لأن عدي داخل ومعاه واحدة متعلقة بايديه


الكل بيبص بذهول 

 وعدي بيضحك وبيقول: فعلا مفاجئة 

وراح سلم على الجميع وبعدها راح جنب الست الي معاه وقال:  اعرفكم على چينا مراتي


الكل سكت ومحدش نطق ولكن منال صرخت: إيه مرات مين ازاااااااي يعني 


ضرتهت بصتلها بشماتة هي وفادية وهما بيضحكو


عدي: زي الناس ياامي

منصور: تعالى يابني نحتفل بعيد ميلادك بعدها نتكلم 

وفعلا الكل قام حوالين التورنة غنو وطفو الشمع وقطعو التورتة 

وقعدو ياكلووهما بيتهامسو على الي حصل 

منال قالت لعدي: اتفضل فهمني مين دي

عدي: ماقولتلك جينا مراتي

منصور: انا مش ضد جوازك ولكن في اصول 

عدي: انا مش عيل عشان اخد الاذن

منال: امال تتجوز بدون علمنا من واحدة ياعالم. مين دي عشان اهلها يوافقو بيك من غير اهلك دة لو كان ليها اهل


عدي: بعد اذنك ياامي الكلام دة مينفعش 

منصور: ماتتكلم يابابا يرضيك كدة 

الجد قام وقال: اهدو وبلاش كلام دلوقتي استنو لما الضيوف يمشو

عدي: عين العقل ياجدو


التوإم اقتربومن حلا وحسن قال: انتي في كلية الطب صح

حلا بذهول: ايه ده عرفت ازاي

حسين: شفناكي واحنا بنزور معيد. صاحبنا هناك

وهما بيتكلمو

عدي كان بيراقب الموقف وهو يشعر بالضيق وبنات هالة بيراقبو الموقف وهما متضايقين وجريو على امهم

سمر البنت الكبيرة قالت: ماما الحقي حسن وحسين بيعاكسو بنت عم عدي المغرورة دي

ردت سهى البنت الصغيرة وهي بتبص لخلا من فوق لتحت: دي كلها صناعي امال لو كانت حلوة شوية هما ولاد خالي ذوقهم انحدر اوي ليه كدة 

هالة بخبث: صبركم عليا ولاد خالكم ليكم وهاتشوفو


وراحت هالة ندهت على حسن وحسين الي كانو بيتكلمو بود مع حلا وقالت: تعالو هنا ياولاد اخويا عاوزاكم

استأذنو وذهبو لعمتهم التي ظلت تتحدث معهم لتشغلهم. عن. حلاوغمزت لبناتها حتى يساعدوها 


اما عدي  فنسي وجود زوجته واستشاط غيظا وذهب لحلا وقال: 

........... 


😳😳😳😳😳😳🤔🤔🤔🤔😒😒😒


يتبع



انثى_من_نار

♡15&14♡ تفاعل بقا

عشان التاخير هنزلكم 2 بارت والله المستعان 🥰


 عدي وهو وشه احمر ساب مراته الي كانت واقفة لوحدها حاسة انها متطفلة ومحدش طايقها وراح لحلا كانت بتلاعب باسم

وفجأة لقت عدي في وشها اول مابص لعنيها النار الي جواه خمدت وقالها: عاملة ايه ياحلا 

ابتسمت: الحمد لله مبروك وكل سنه وانت طيبه

وضحكت واستطردت: ولا اقولك ربنا معاك على الي جاي

ابتسم وقال: حسن وحسين ولاد خالتي مالهم بيكي كانو بيقولولك إيه 

بصتله باندهاش: بتسأل ليه 

عدي: مش بتعتبريني اخوكي انا بخاف عليكي اوي  ..

بصتله بصدمة 

رد.بسرعة: وو وعلى كل بنات عمي  طبعاً وبعدين انتي من امتى بتكلمي شباب خصوصا غرباء عنك

: أنا ممكن ارد طيب ولا في محضر اتفتحلي من حضرة الظابط 

اسف اتفضلي طبعا

: اولآ انت عارف اخلاقي وطريقتك فيها تشكيك بارفضه مش عيب اني اتعامل مع شباب انا بادرس ومسيري هشتغل ولكن الاهم اتعامل باحترامي 

ثانيا جدي موجود والعيلة كلها والحمد لله واثقين فيا وعارفين ان ليا حدود ومحدش عمل زيك وحسسني اني غلطانة بشيء

ومع اني مش مجبرة ارد عليك بس اكراما للاخوة هقولك شافوني بالكلية وانا وزمايلي بنتناقش مع معيد عندنا  يبقى صديقهم وكانو بيشبهوا عليا لاني عطلتهم عن الخروج معاه بسبب مناقشتي معاه 

ثالثا بقى انا مش فاهمه اكتر من سنة مش  بتسأل عني وبتجتنب تكلمني لما بتنزل اجازة  ومع ذلك جاي تستجوبني 

عدي حس باحراج  وقال لنفسه دي حلا البريئة الهادية دي اتغيرت وبتعرف تتكلم وتتناقش

بصلها وعلى وجهها ابتسامة هادئة وقالها:  دة خوف عليكي وانا الظاهر اني نسيت ان الصغير بيكبر كبرتي ياحلا وبقى عندك شخصية وبتتكلمي شبه عمي منيرالله يرحمه 

: تربيته وليا الشرف اشبهه

نظر اليها وشعر بخفقان قلبه وقال: طب ممكن متزعليش منى 

انا مش زعلانه 

: اقصد عشان مكنتش باتعامل معاكي الفترة اللي فاتت بس كنت باتطمن عليكي من جدو وكنت حابب مافرضش عليكي نفسي خالص 

محصلش حاجه ياعدي بس انت متعرفش معزتك عندي

: بجد 

طبعاً 

ابتسم بسعادة وقال: طب مفيش هدية بقى ولاايه

جه صوت انثوي من وراه: حبيبي سايبني لوحدي ليه

وبصت لحلا بابتسامة صفرا  وقالت: مش هاتعرفنا

عدي: عبير مراتي ودي حلا بنت عمي 

تصافحا بابتسامة واستأذنت حلا وانصرفت

ثم عادت حلا وقالت: عدي

: نعم

ناولته هدية وقالت بابتسامة: عقبال مية سنة 

اخدها منها بابتسامة ولكن من داخله كان يرقص من السعادة

تابعها عدي بعينيه ومرة اخرى قاطعت عبير  أفكاره وقالت: عدي انا عاوزة امشي من. هنا اهلك مش عاوزني 

عدي بعصبية: انتي مع راجل المكان الي اقوله تعيشي فيه 

عبير صمتت وهي خائفة منه وقالت لنفسها مش طايق كلمة مني وبقاله ساعة واقف بيتكلم بكل رقة مع بنت عمه

نورا قربت من اخوها وحضنته وقالتله: مبروك ياحبيبي انا معاك بأي قرار تاخده المهم تكون مبسوط

عدي عرفها بعبير وفضلو يتكلمو سوا


وفجأة علا صوت الموسيقى ورقصت بنات خالاته الاربعة سويا بمنتهى الجراءة وسحبت احداهن عدي حتي يشاركها الرقص ولكنه رفض 


الجد جلس بالبلكونة بعيدا عن الصخب واشار لحلا بالقدوم وقالها: في إيه 

قصت عليه حلا ماحدث فابتسم وقالها: ابن. عمك بس غيور على الي منه شوية 

عادي ياجدو الموضوع مش شاغلني

حبيبة جت جري وقالت: الحقو منال عاوزة تطرد مرات عدي وعدي بيزعقلها 

الجد: فين دة

حبيبة: جوة في اوضة عدي انا سمعتهم 

حلا: عيب كدة يابيبة التصنت غلط 

بدأ المدعوين بالانصراف ومنصور بيوصلهم 

الجد: ياللا بينا

كان الجد اخر المنصرفين ولكن منصور طلب منه البقاء 

حلا قالت لجدها: احنا هنطلع شقتنا عن اذنكم


وبعد ماوصلو شقتهم حبيبة قالت: تفتكري عدي هايعيش بالشقة بتاعته الي في وش شقتنا 

حلا: هو حر بس دي محتاجة توضيب


حبيبة: حلا اقولك على حاجة بس متزعليش مني 

خير ياأروبة

: انا كان نفسي تتجوزي عدي  

اشمعنى

: عشان. حنين علينا كل اجازة كان بيجيبلنا شيكولاتة ويفسحني مع منار ونور 

ضحكت حلا: يعني عشان مصلحتك انا بقى مالي

: لا والله ماهو كان بيفضل يسألني عنك طول الوقت

 اها طب بس بقى ياسوسة ياللا عالنوم

: طب ممكن انزل اجيب منار واستأذن عمي

طيب بس بسرعة وانا هاقف عالسلم استناكي

وهي واقفة عالسلم سمعت زعيق وعدي بيقسم أنه هيعيش عالبلاط بس مش هايعرف امه تاني 

والجد بيزعق وبيقول: عيب يامنال احترمي وقفتي وانت ياجوز البط انت خلاص هاترجع تمشي كلام الحريم تانى 

نورا قالت بعياط: لو اخويا مشي انا مش هاقعد معاكم دقيقة واحدة وهامشي معاه

خبيبة ومنار طلعو خلا دخلتهم  وقفلت الباب

شوية وجدها طلع وبعد.ماقعد وارتاح قال:منال دي يتفات لها بلاد

 حلا قالتله: انا غصب عني سمعت زعيق  

الجد: الكل مغلطه بس خلاص الي حصل بقى هو مش طفل ومحكمة رأيها ميباتش بمراته في الشقة

وعدي كان هيطلع ينام هنا مع مراته واخته وانا حكمت انه بفضل في شقتهم وفي اوضته ومنال ملهاش دعوة بيهم لحد مايوضب شقته وينقلو فيها وبكرة هيطلع يقعد معايا  عشان انا زعلان منه 


حلا: ربنا يهدي الحال 

: ياللا ياحبيبتي على النوم

تصبح على خير يارب 

: وانتي من اهله


وتاني يوم جدي طلب مني مخرجش من اوضتي  لحد. ماعدي يمشي 

جه عدي وقعد مع جدو وبدإو يتكلمو بصوت واطي ومع اني مش بحب اتصنت بس فضولي غلبني اتسحبت من اوضتي ووقفت على الباب المقفول عليهم وسمعت الحوار الاتي: 


الجد: طبعا زعلان ماانت كل يوم بتكلمني تطمن علينا وعليها بوجه الخصوص ازاي بقى اتجوزت ولاقولت ولا احترمت انك. طلبت ايدها من ابوها ومني ومع ذلك انت حر هي اصلا متعرفش حاجة والا كانت كرامتها وجعتها 


عدي: والله ياجدو جوازتي دي حالة انسانية دي كانت مرات صاحبي  وكانت حامل وزميلي اتقتل في هجوم على كمين كنت معاه فيه وطلب مني اراعيها واحميها من اهله  لانهم شداد وصعبين وهي ليها ورث من ابوها ومكانش في حل غير اني اتجوزها بعد. ماولدت وللاسف الولد نزل تعبان وبعد مااتجوزنا بفترة مات اعمل ايه ياجدو ارميها ملهاش حد واتعلقت بيا 

الجد: تمام بس الظاهر انك انت كمان ماصدقت جوازة بدون تكلفة وسهلة ومتقنعنيش انك كدة بتنفذ وصية صاحبك كان في طرق تانية غير الجواز

عدي: لاياجدو انا اضطريت اتجوزها من كتر  الضغوط 

الجد: يبقى تنسى حلا خالص

عدي: مقدرش بس انا ساعات كنت بخاف من فرق السن دة انا اكبر منها ب10 سنين 

الجد: الي قولته هو الي هيتعمل انساها هي كدة بقت زي اختك

عدي: اديني فرصة انهي حوار عبير بشكل هادي

الجد: دي حياتك بس تفتكر بعد. ماعشمت بنت الناس بحمايتك ترميها كدة 

عدي: اعمل ايه انا مستعد ارمي روحي بالنار ولا ان حلا حد يبصلها غيري 


عدا شهر وكان كل يوم منال تعمل مشكلة مرة مع ضرتها ومرة مع عبير وعدي لحد. ماعدي اتفق مع عمال يوضبوله الشقة وكان بيرجع من شغله ويطلع يتابعهم

وفي مرة خبط على حلا كانت لوحدهاوكانت ايده متعورة وطلب قطنة جريت و جابتله مطهر وشاش وقطن ولما لقت الجرح.كبير ومليان ازاز طلبت منه ينده مراته عشان تكون معاه ويدخلو عندها

الغريبة انه ابتسم وقالها: حاضر وقبل مايتصل جدهم كان. عالسلم طلب منه يطلع 

ودخل عدي شقة منير وبدأت حلا تعالجه 


 عدي كان بيتابع حلا وهو مأخوذ وبيحاول يغمض عنيه عشان محدش يلاحظ عليه حاجة


شوية وعبير مراته طلعت ولقت باب الشقه مفتوح وشافت المنظر دة ودخلت وقالت بصوت عالي: بقى انت هنا وانا دايخة عليك

عدي فتح عنيه وبصلها بغضب

رد الجد: اتفضلي يابنتي دة اتعور وحلا بتخيطله الجرح 

عبيربعصبية زوحة غيورة: وماراحش مستشفى ليه

وقبل ماحلا ترد

عدي سحب ايده من قدام حلا قبل ماتخلص و..... 

😳😳😳😲😯🫣


تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع