القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وعد وجبل عشقي لصعيدي الفصل الثالث والاربعون 43_44بقلم كيان كاتبة


رواية وعد وجبل عشقي لصعيدي الفصل الثالث والاربعون 43_44بقلم كيان كاتبة 




رواية وعد وجبل عشقي لصعيدي الفصل الثالث والاربعون 43_44بقلم كيان كاتبة 



الفصل الثالث ولابعين

آدم دخل جرى على رحاب الي قاعده على السرير وضامه نفسها بخوف

آدم بلهفه: في اي مالك يا حبيبتي انتى كويسه 

رحاب بنهيار: معرفش... معرفش كنت راح الجامعه عندي امتحان.. ركبت تكسي ومش فاكره حاجه بعدها

آدم: طاب انتى كويسه حد قرب منك 

رحاب بدموع: مش فاكره حاجه ومش عارفه وانا مستحيل ارجع لبابا وانا كدا مستحيل انا هموت نفسي

آدم زعق: انتى عبيطه تموت اي... انتى كويسه و مفكيش حاجه... وانا هجيب الي عمل كدا ومش هرحمه وحياتك عندي 

رحاب: لا يا آدم... انا خلاص ضعت

آدم: لا يارحاب مضعتيش احنا اول ما هنطلع من هنا هكتب عليك بس اهدي ماشي 

رحاب: لا يا آدم انا مش هعمل كدا في بابا برضو. 

آدم: طاب اهدي كدا وإن شاءلله هنلاقي حل قومي بس البسي الهدوم دي علشان نمشي من هنا

بعد شويه قدام بيت زياد 

وفي عربية آدم

آدم: بصي اهدي خالص.. ومخفيش ماشي انا هحل الموضوع... واياكى اياكى تتجني وتعملي حاجه في نفسك فاااهمه

رحاب بهمس: حاضر 

آدم: انزلى دلوقتي ولو سالك رجعتي بدرى ليه قليلهم لامتحان اتلغاء تمام 

رحاب: حاضر 

في اوضت ميرال قاعده على السرير ودافنه وشها بين رجليها وبتعيط

الباب خبط

ميرال: مين

يزيد: حطي حجابك يا ميرال

ميرال: امشي من هنا انا مش عايزه اتكلم معاك

يزيد: انا هدخل دلوقتي... يزيد فتح الباب ودخل قعد على السرير قصادها 

: انتى لسه بتعيطي لحد دلوقتي دا انتى جاحه

ميرال: اطلع برا

يزيد: هتعالج وهروح عند الدكتور الي تختاريه 

ميرال: بقولك اطلع برا 

يزيد: ميرال انت عارفه انه بيبقا غصب عني 

ميرال: وانا اي الي يخليني استحمل واحد مجنون

يزيد بحزن: مجنون شكرا يا ستي... على العموم هتستحمليه علشان بتحبيه. 

ميرال بضيق: انا مكنتش اقصد

يزيد: عايزه اي و هعملهولك

ميرال: تروح عند دكتور نفسي وكمان واحد يتابع الكبد المضرار

يزيد: حاضر بس انا حابب اعمل كدا وانتى مراتي 

ميرال: يزيد هاقولك حاجه بس عايزاك تصدقني انا مش معاي دليل عليها... بس دا اختبار لثقتك 

يزيد بستغراب: سامعك

آدم دخل البيت بلهفه وطلع على اوضت خالد

آدم على الباب

: بابا... بابا انت صاحى

خالد قام بنوم: عايز اي البغل دا 

خالد فتح الباب

: عايز اي يا زفت

آدم: انا عايز اروح اخطب رحاب دلوقتي... لا اخطب اي انا هكتب عليها

خالد: انت اتجننت يا زفت خطوبة اي وكتب كتاب اي الساعه سبعه الصبح

آدم: هما صحيوا من زمان... انا كنت عندهم من شويه وزياد وياسين صحين... تعاله اتكلم معاهم يا هروح لوحدي

تقى بنوم من جوه

: خالد مين

خالد: مفيش يا حبيبتي دا ابنك محتاح قلمين بس 

آدم: يا حج والله لو ما جيت معاي هروح لوحدي وهيبقا منظرك وحش قدام عمى زياد 

خالد: طاب على الساعه 11 كدا

آدم: لا انا قولت دلوقتي 

خالد: طاب روح وانا هغير وجايلك 

تقى طلعت وهي لابسه الروب 

: فيه اي 

خالد: يخربيتك اي الي طالعه بيه دا تعالي 

تقى: هشوف آدم عايو اي

خالد: تعالى تعالى نهار ابوكي اسود على الس طالعه بيه دا

في اوضت ام جبل فتحت عيونه بنوم لقيت يزيد وشه في وشها 

يزيد بهمس: أنتى الحرق فيكى قليل

ام جبل قامت بخضه

: بسم الله الرحمن الرحيم... بسم الله الرحمن الرحيم... اكيد حلم... مستحيل يكون يزيد. 

خالد كان طالع من اوضته شاف يزيد طالع من اوضت ام جبل

خالد بستغراب: بتعمل اي عند ام جبل يا يزيد 

يزيد: مفيش بس كان طالع صوت من اوضتها قلت اطمن عليها... احم كنت عايز اتكلم معاك يا حج. 

خالد حط ايده على كتفه

: تعاله ننزل نتكلم تحت وام يزيد تعملنا اتنين شاي وبلمره نشوف اخوك الي اتجنن دا

يزيد بستغراب: ليه ماله

خالد: طاقه في دماغه يكتب على رحاب النهارده ودلوقتي اقوله لسه الناس مصحيتش يقولي لا لازم دلوقتي. 

يزيد ضحك: لا مش طاقق يا حج ولا حاجه دا جه في معاده.... انا كمان ناوي اكتب على ميرال النهارده 

خالد: انتوا اتحننتوا ولا اي خبط لزق كدا مش اكلم الناس لاول نعمل خطوبه

يزيد ضحك: لا انت عارف ولادك جمدين ومش بتوع خطوبه جواز علطول 

خالد ويزيد كانوا وصلوا تحت لآدم الي قاعد 

آدم: يلا يا حج

خالد: اتكلم يا يزيد 

يزيد: قوم جهز نفسك هنروح نطلبه من زياد دلوقتي. 

آدم حضنه: حبيبي يا اخوى 

يزيد: يلا بقا متبقاش رغاي... وانا هكلم ياسين يظبط الدنيا هنا علشان هنكتب كتابنا كمان 

آدم: بجد هجيبها هنا بعد كتب الكتاب

يزيد: لا متبقاش طماع كويس انى هخليهم يكتبو

خلاص مش مشكله 

في اوضت ميرال قاعد ومبتسمه 

دخل ياسين بغضب

ميرال بخضه: في اي

ياسين: برن على ساره مش بترد...ياريتني ما سمعت كلامها ورحت معاها اوصلها.... اكيد ستك عملتلها حاجه... 

ياسين طلع على اوضت ام جبل ومسكه من رقبتها بغل

: عملتي اي لساره انطقى وربي لو كنت عملتي ليها حاجه عمرك كله ما يكفيني

ام جبل بخنق: ي.. يا. ياسين هتخنق 

ياسين بحده: سااااره فين انطقي. 

تلفون ياسين رن ساب ام جبل ورد

: ايوه يا حبيبتي انت كويسه حصلك حاجه 

على التلفون ساره: انا كويسه يا حبيبي مفيش حاجه 

ياسين: الحمد لله... خدي بالك من نفسك يا روحي ماشي وتطلعيش من البيت كتير

ساره: حاضر 

ام جبل بغل: اي يا ياسين بتمد ايدك على ستك علشان بنت 

ياسين: انتى مش ستى... انتى مس انسانه اساسا انتى الشيطان بيستعيز منك 

ام جبل: وماله... وماله يا جبل... انا لحد دلوقتي و معملتش حاجه 

ياسين بسخريه: كمان... على العموم من النهارده انا الي هقف ليكي ورينى هتعملي اي وااه يزيد وخالد علقتهم رجعت زي لاول واحن والنهارده كتب كتاب يزيد وميرال... آدم ورحاب... 

سابها ونزل

ام جبل بغل: ازي ازي.. رجعوا كدا المفروض كانت الدنيا تبوظ اكتر

في بيت زياد

زياد بحرج من سكوتهم

: منورين 

خالد بخرج: احم احنا جاين وطلبين القرب منك في رحاب لابني آدم

زياد: هو والله مش هنلاقي احسن من آدم لبنتى رحاب بس هي هتخلص تعليمه لاول 

آدم: روح اساله يا عمى وهي موافقه إن شاءلله 

زياد: والله يا ابني هفكر ورد عليك

آدم: ترد اي يا يا زياد انا هكتب النهارده مع يزيد

زياد: تكتب اي يا ابني استهدي بالله كدا

يزيد: بقولك اي نديها يا عمى زياد ونشوف رايها هي

زياد اتهد: ماشي... رحاب.. رحاب

رحاب طلعت

رحاب: نعم يا بابا 

زياد: تعالى يا حبيبتي اقعدي 

يزيد: رحاب انتى موافقه على آدم

رحاب هزت راسه: موافقه

يزيد: بس كدا وبد ما تبقا خطوبه نخليها كتب كتاب علشان ياخد راحته وانت مش عبيط عنه يا زياد دا انت الي مبربي آدم 

زياد: شايف اي يا وليد

وليد: مفيش مانع وبلمره اكتب على سلمى انا كمان

زياد: ااه دا انت بتظيط في الظيطه كمان

وليد: يلا بقا يا يا حج عايزين نفرح

زياد اتنهد: خلاص ماشي

يزيد: كتب الكتاب في بيتنا بعد العصر ياسين جهز كل حاجه تقريباً 

زياد: ماشي وحنا شويه هنجهز وجاين

في بيت خالد

ام جبل واقفه على البوتجاز بتعمل لنفسها قهوه سمعت صوت يزيد بيهمس وراها

: جاهزه

ام جبل لفت بخضه ملكيتش حد 

طلعت جرى على برا لقيت خالد دخل وهو بيضحك ويهزر مع عياله 

ام جبل: ازي.. انا لسه سامعه صوته في المطبخ

يزيد ابتسم: اخبارك اي يا ستى مسفتكيش من الصبح

ام جبل: هااا بخير 

يزيد: طاب يلا روحي جهزي نفسك النهارده كتب كتابي انا وآدم ووليد 

جات تقى عليهم بفرحه

: بجد كتب كتابكم

يزيد باس ايدها تحت صدمت تقى

: ايوه يا امى كتب كتابنا النهارده 

تقى بدموع زغرطت بفرحه وهي مش مصدقه نفسها 

خالد: يلا بقا روحوا البسوا علشان المأذون زمانه جاي 

يزيد: ماشي يا حج

في اوضت ام جبل

: ما هو يا ام انا اتجنتت اي ضميرى الى صعبان عليه طفولت و شباب يزيد الي دمرتهم بايدي... ط.. طاب ازي داخل من الباب وانا سمعته في المطبخ... 

ام جبل جهزت هدومه ودخلت الحمام

اول ما دخلت دخل وليد حط حاجه في هدومه الي هتلبسه وطلع

في بيت زياد 

ريهام: سلمى بتقول مش عجبها الفستان بتاعك وهتلبس الي هي مشترياه

وليد: على جثتي تلبس الفستان الزفت دا 

ريهام: ليه يا حبيبي ما هو حلو

وليد: حلو اي يا ماما ضيق اوي... قليلها مفيش لبس غير الي بعتوا وليد دا هتروح بعبايه 

بسمله طلعت من لاوضه

: انت من اولها بتزعق وتتحكم كدا

وليد: طاب بزمتك يا خالتى بسمله مش ضيق

بسمله: الصراحه هو ضيق

سلمى طلعت من لاوضه: يوووه بقا انا بعتاكي علشان تقنعيه. 

بسمله: ما هو معاه حق الصراحه الفستان ضيق

ريهام: اتهانقوا برحاكم هدخل اشوف بنتى

وليد: لا خناق اي انا يدوب الحق اجيب عمها علشان يبقا وكيله

بسمله بحزن: برضو نصر تجيبه

وليد: طاب مين يبقا وكيلها يعنى يا خالتى

بسمله: خاله موجود دا وليد

وليد: بس انا عايز عمه الي يشهد 

ريهام دخلت لاوضه لقيت رحاب قاعده وسرحانه

ريهام: مالك يا حبيبتي انتى كويسه

رحاب: لا انا كويسه يا ماما

ريهام: انتى مش عاجبك آدم ولا ا

رحاب: لا يا ماما انا متوره شويه 

ريهام: يا حبيبتي متخفيش دا محرد كتب كتاب


في اوضة آدم

دخل يزيد وهو مظبط نفسه

يزيد: خلصت يا آدم 

آدم: لا لسه مش عارف احط الشال دا كان لازم يعني نلبس صعيدى كامل مكانت الجلبيه وخلاص

يزيد ضحك: انت عايز الحج ينفخنا.. تعاله اساعدك.. 

يزيد ظبطله الشال الي على كتفه 

آدم: هو انت الي عملته تحت مع امى كان... 

يزيد: هدف في دماغى يا آدم... انا مبقتش اكره امك بس لسه بحاول اصلح الي بينا 

آدم: ماشى يا اخويا

يزيد بفرحه: كبرت يا آدم وبقيت عريس

دخل عليهم خالد

: كبرتوا انتوا لاتنين وتتتجوزه وتبعدوا عنى

آدم جرى وباس ايده بلهفه

: هو احنا نقدر

ويزيد عمل زيه

: ربنا يخليك لينا ويطول في عمرك وتفضل سند ليا يا حج

خالد: ربنا بخليكم لبعض وتفضلوا سند لبعض. 

بعد شويه كان خلص كتب الكتاب في فرحت العيله

جبل: مبروك يا يزيد بس في عينك فاهمه جنانك دا مش عليها هاااا

يزيد باس راسها قدامهم

: هو انا اقدر دا روحى 

وعد: ربنا يفرحكم يا حبيبى وهدي سركم

يزيد بخبث: طاب اي مش كل واحد ياخد مراته يتكلم معاها

زياد بخبث: حقهم الصراحه... يتبع


الفصل ارابع ولاربعين

تقى حضنت يزيد بحب وفرحه

: مبروك يا روحى... مبروك عبال اليله الكبيره

يزيد: الله يبارك فيكي يا امي 

تقى قربت من آدم كمان

: مبروك يا حبيبي 

آدم: الله يبارك فيكي يا ست الكل

خالد: يلا كل واحد ياخد مراته يتكلم معاها... بحترامه هاااا

يزيد مسك ايد ميرال وغمزله

: وحنا اصول الاحترام يا حج

خالد: طاب يلا يا خوي

في اوضت آدم حضن رحاب بحب

: مبروك يا حبيبتي 

رحاب بحزن: مبروك على اي انت اكيد هطلقنى ب.. 

آدم: انتى غبيه يا بت اطلق مين انتى بتاعتي و مراتي وشيلي كلمت طلاق من حياتك أصلا 

رحاب: ب.. بس يعنى 

آدم: انا بحبك ومن زمان ولي حصل مش هيغير حاجه وانا واثق انك كويسه و مفكيش حاجه والي عمل كدا كان غرضه التهديد...متخفيش.. والكلب الي عمل كدا هجيبه.. لو من تحت لارض

رحاب ابتسمت بخجل 

آدم قرب منها وحط ايده على خدها وهمسلها قبل ما يميل ويبو***سها

: بحبك

في اوضت ميرال

يزيد اول ما قفل الباب سند ميرال على الباب وبا***سها بعمق

شويه وميرال زقت يزيد لما حست بيه بيحاول يفتح سستت الفستان بتعاه 

ميرال بتوتر: مينفعش يا يزيد... 

يزيد قعد على السرير ولع سجاره

يزيد: ظبطى هدومك 

ميرال ظبطت حجابها وهدومه بتوتر

يزيد شورلها تقعد جنبه

: تعالى اقعد

ميرال بتوتر: لا انا هفضل واقفه هنااا

يزيد بحده: ميرال

ميرال قربت بتوتر وقعد جنبه 

يزيد اتنهد: خلاص بقا متبقيش خوافه انا عارف حدودي كويس

ميرال: ايوه ما انا خت بالى 

يزيد: هنهزر من اولها

ميرال: طيب... خلاص.. مش هنروح عند الدكتور بقا

يزيد: النهارده... بكره الصبح طيب

ميرال: يزيد دلوقتي... ميرال قربت منه بدلع... كل ما خفيت اسرع اهنتجوز اسرع 

يزيد: بجد... طيب ما تيجي نتجوز دلوقتي 

ميرال: بس يا سافل 

يزيد ضحك: قومي غيرى هدومك علشان هنروح لدكتور

عند وليد

وليد بحب: مبروك يا حبيبتي 

سلمى بخجل: الله يبارك فيك

وليد حضنها: ربنا يجعلك وش الخير عليا يا حبيبتي

سلمى: وليد

وليد بعد عنها: اي يا حبيبتي 

سلمى: انت جبت ليه عمى وكيلي... يعنى ممكن كنت جبت خالى

وليد: مزاجي كدا بقا

سلمى بضيق: ماشي

وليد: هنلوى بوز من دلوقتي 

عند آدم

رحاب بهمس: آ... آدم

آدم بنشغال: اممم

رحاب: الب.. الباب 

آدم بعد وهو بياخد نفسه وهو حمحم 

: ايوه

ريهام: يلا يا آدم علشان هنمشي

آدم بهمس لرحاب: ظبطى هدومك 

رحاب بخجل ظبطت نفسها وادم فتح الباب وطلعوا

تحت

تقى: انا هاجي معاكم

آدم: يلا وانا كمان هاجي

يزيد: والعياده هتشيل كل دا فين إن شاءلله هي ميرال وبس

خالد : اااه ما خلاص هتنسيك الى رباك 

يزيد: وانا اقدر يا حج... بس علشان هنروح كلنا

خالد: ماشي يا حبيبي روح انت وبقا طمني عليك

يزيد: يلا يا ميرال 

يزيد وميرال مشيوا 

زياد: يلا يا رحاب

خالد: لسه بدرى خليك قاعد شويه 

زياد: لا كفايه المغرب جه يلا يا ريهام 

في العياده عن الدكتور

يزيد و ميرال قاعدين قدام الدكتور 

الدكتور: الحمدلله الحاله مش سيأ اوي يا يزيد.. انت لسه مستمر على المهد صح

يزيد: ايوه مبعرفش انام من غيره

الدكتور: لا تمنعه يا يزيد دي اول حاجه... عارف انك مش بترفع تنام من غيره و اول فتره في النوم من غيره هتبقا صعبيه بس دي اول خطوه تاني حاجه اي حاجه فيها مخدر مسكن قهوه سجاير هتبقا ممنوعه... 

كمل لميرال

: وانتى يا مدام ميرال دورك مهم في الخطوه دي حاولي خليكي ديما معها الفتره دي بتبقا متعبه حدا وغير الضغط على لاعصاب هو هيبقا عصبي شويتين بس لازم تستحملوا 

ميرال بدموع: حاضر 

الدكتور: انا مش هديك اي علاج بس امشي على التعليمات الي قلتلك عليها

ميرال: حاضر 

يزيد و ميرال مشيوا 

ميرال: يلا نروح عند الدكتور التاني بقا

يزيد: لا انا فرهت تعالي نروح ونكمل بكره 

ميرال: تيجي نخدها مشي من هنا للبيت

يزيد: مش بعيده شويه 

ميرال: يلا بقا متبقاش كسول 

يزيد: طاب يلا يختي والمره اجبلك اسكريم

في اوضت رحاب فونها رن 

رحاب بتعب

: الو

آدم: مالك انتى كويسه

رحاب: ايوه بس شكلي هاخد دور برد

آدم: قومي اعمليلك حاجه سخنه ولا صح الزفت وليد يجبلك مسكن.. اجي اجبهولك انا 

رحاب: لا انا كويس مفيش داعى للكلام دا هخد دس وشرب حاجه سخنه 

آدم: ماشي يا حبيبتي... السكوت عم المكان شويه 

آدم: رحاب متنميش لوحدك النهارده روحي نامى مع امك.... كمل بغيره.. بس حاولي اتصرفي وطلعى ابوكي ينام في الحوش ولا مع وليد

رحاب: حاضر... يزيد جه من عند الدكتور 

آدم: لا لسه هخلص معاكي وانزل استنها مع ابوي وامي تحت

رحاب: طاب تصبح على خير 

آدم: خدي بالك من نفسك وبقي طمنيني عليكي لما تصحى

رحاب: حاضر 

آدم: تصبحي على خير يا روحى

رحاب: وانت من اهله

رحاب قفلت معاه وقامت طلعت من اوضتها وخبطت على اوضت وليد الي فتحلها

وليد: في حاجه يا حبيبتي 

رحاب: كنت نمت

وليد: لا

رحاب: ممكن انام معاك

وليد: بس كدا يا روحى تعالى 

في اوضت ام جبل

نايمه على السرير بتتلف حوليها بخوف 

فجاس سمعت همس بصوت يزيد

: تؤ تؤ لسه بدري على انك تتلفتي حوليكي 

ام جبل قامت وصرخت 

: انت فيــــــــــــين ط.. طيب صوته جاي منين هو مش هنا مش في البيت أساسا

الصوت طلع تاني

: انا معاكي في كل وقت وحوليكي في كل مكان

ام جبل بجنون لفت في لاوضه وهي بتكسر الحاجه

: انت فين اطلعلى... اطلع

في بيت خالد

يزيد دخل وهو ماسك ايد ميرال وبيضحكوا 

كان خالد و تقى وآدم قاعدين مستنينوا 

خالد: شكلك هتخف على ايد ميرال مش ايد الدكتور 

يزيد: جوزوهالى وانا هخف علطول

خالد: اجوزهالك اكتر من كدا اي تاني

يزيد: يعنى اخدها و اطلع على شقتي

خالد: اتلم يا زفت.. الدكتور قلك اي

ميرال: قله يبعد عن السجاير والقهوه واي حاجه فيها مهدإت وإن اعصابه هتبقا تعبانه و انفعلات ومرضيش  يديه مهدا علشان دا هيبوظ الدنيا 

تقى قربت وحضنت 

: إن شالله كنت انا وانت لا يا روحى 

يزيد: بعد الشر عليكى يا امى 

تقى حضنته بحب اكتر.... تقى بعدت

آدم: الف سلامه يا كبير خف بسرعه بقا عايزين نتجوز

يزيد ضحك: ما تتجوز يخوي حد مسكك

آدم: الحج يا خوي والحج

خالد: بطلوا زن انتوا لاتنين وانت يا يزيد نسمع كلام الدكتور انا عارفك مدمن قهوه.. مفيش قهوه تاني هااا

تقى: لا من النهارده مفيش قهوه... لبن بس هااا

يزيد: لبن اي بس يا ست الكل 

تقى: لا بقولك اي من النهارده... اكلك مسؤليتي من النهارده وسمعش صوتك

يزيد: الي تشفيه يا كبيره

خالد بحنيه: روح نام يا حبيبي ورتاح... وحاول ظبط موعيد نومك ماشي

يزيد: حاضر

خالد: يلا كل واحد يروح على اوضته 

فوق في اوضت يزيد 

تقى دخلت وهي شايله كوباية لبن 

لقيت يزيد قاعد على السرير بيشرب سجاره

تقى: برضو سجاير... هات... هات ربنا يهديك 

يزيد ضحك: برضو البن

تقى: لا انا مبهزرش على فكره

يزيد خد منها الكوبايه 

تقى بحنيه: يزيد يا حبيبي دي صحتك مش لعب عيال... خاف عليها... ولو مش علشانا.. علشان ميرال يا سيدي 

يزيد: هو الحج نام

تقى: ايوه ليه

يزيد: هو ينفع انام في حضنك... الي حرمت نفسي منه بغبائي 

تقى بدموع خدته في حضنه

: حقك عليا انا يا نور عيني 

تاني يوم

يزيد نزل وباين عليه التعب

يزيد: ميرال اعمليلي قهوه 

ميرال من المطبخ: حاضر. 

شويه وطلعت ميرال بكوباية لبن

ميرال: اتفضل

يزيد بضيق: انا قلت قهوه 

ميرال: وانا قلت لبن

يزيد: ميرال معلش انا تعبان دلوقتي هشرب المراه دي وخلاص

ميرال: لا برضو 

يزيد بغضب حاول يدريه

: ميرال اعصابي تعبانه دلوقتي اخلصي و متججنيش 

ميرال بقوه: وانا قلت لا

يزيد غمض عنيه وحاول يكون هادي ميرال قربت منه وخدته في حضنه

: معلش انا عارفه انك محتاج دا وبقا روتين وعاده عندك بس علشان خاطرى... يزيد هدي شويه 

خالد كان نازل: الله الله مش في الحوش كدا طيب

ميرال بعدت بخجل

: ان.. انا بس

خالد: عادي يا حبيبتي هو جوزك انا بهزر بس... روحي هتيلنا الفطار

ميرال: حاضر... ميرال مشيت وخالد قعد مع يزيد 

خالد: مش سامع الكلام ليه هاا

يزيد: معلش يا بابا كنت صاحي تعبان 

خالد: شد حيلك يا بطل المشوار لسه طويل

في اوضت ام جبل بتتكلم في التلفون وهي بتتلفت حوليها بخوف وجنون

: يزيد.. حوليا في كل مكان حتى لما بنام 

على التلفون 

مياده: يزيد بس اي الى معاكي يا خالتى 

ام جبل: والله بيبقا معاي علطول... والله بسمعه بيهددني 

مياده: يا عمتى انتى شكلك تعبانه

ام جبل بجنون: انا مش تعبانه مش تعبانه وبسمع صوته والله صدقيني

مياده: خالتى اهدي بس يزيد حسب علمى امبارح طول اليوم كان عند الدكتور ازي بتقولي سمعتى صوته 

ام جبل قامت بجنون 

: انا مش مجنونه انا مش مجنونه وهثبت ليكى والكل انى مش مجنونه

تحت

يزيد لياسين: جاهز

ياسين: كل حاجه تمام متخفش بس خد بالك يا يزيد احنا نجننها لكن مهم كان دي ستى 

يزيد بهدوء متخفش

ام جبل نزلت وهي بتصرخ

: يا ابن خالد... انت ابن خالد انت فين

يزيد طلع من المطبخ بهدوء

: اي يا ستى

ام جبل بجنون: انت عارف كويس انا عملت فيك اي وبتمثل صح عارف ان انا كنت السبب في جواز امك من ابوك علشان اخد ميراثه كله ليا... انا وبنت اخوي بس لا البيه ابوك كان بيحب بنت اخو الهانم.. واتجوزه... وابني اتنيل على عينه حب بنتها وهي خدت كل حاجه ميراث خالد لبنت اخواها وميراث جوزى لبنتها.. وانا ابقا على الحديده بس مش انا مش انا الي اقف وانا ساكته عملت مشاكل بينها وبينه وفي كل مره كنت بفشل... لحد ما جه يوم وقلت خلاص مش عايزه منهم حاجه غير انهم يبعدوء عنى ولما رحت لابوك وطلبت كل واحد يروح لحاله ابني كان هيمد ايده عليا بسبه.... بيحب عمه اكتر من امه سعتها كان لازم انتقم... ربيتك على كره ابوك و مراته كنت بزرعه فيك شويه شويه بحاول اظبط الموافق جنب بعضها علشان الموضوع  يبان حقيقي كنت بحطلك مخدر و مهد واي حاجه فيها مخدر بس الا المخدر عارف ليه انا مكنتش عايزك مدمن انا عايزك شبه واعى وعارف انا الي نيمت ميرال جنب آدم ودا كان اليوم الى خت فيه بطارى وانا الي سطت حد يخد رحاب الشقه 

آدم همس بغل: ااه يا وسخه

ام جبل كملت: وانت عارف كل عارف كل حاجه وبجي وتختفي كل شويه علشان انا اتجنن بس انت بتحلم

يزيد: انا مش عايز اجننك ولو انا كنت بجيلك هبقا تحت وفوق ازي 

ام جبل بجنون: كداب كداب... شافت جركن غاز مسكته وكبت على نفسها و يزيد طلع سجاره وولعه ببرود

ام جبل بجنون وهي بتقب الغاز عليها

: انت كداب كدا وعارف كل حاجه وبتحاول تجنني انا هموت نفسي ومقتليش انك انتى الي بتعمل كدا وعارف كل حاجه 

يزيد رما السجاره قريب منها وهو بينفث الدخان

: ايوه عارف

فجاء ام جبل صرخت ونار كانت ماسكه فيها وبتجرى علي برا وجبل طلع وراها

جبل: ااامى... يتبع

اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات 

تعليقات

التنقل السريع