القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية التحدي المستحيل حلقه خاصه 6بقلم إسراء هاني شويخ



رواية التحدي المستحيل حلقه خاصه 6بقلم إسراء هاني شويخ 





رواية التحدي المستحيل حلقه خاصه 6بقلم إسراء هاني شويخ 



 التحدي المستحيل بارت ٦

في اليوم التالي خرج عمر من الغرفة ممسك بيد حب عمره وكانت تشعر بالخجل الشديد 

علي بضحك : ما بدري يا عمر بيه 

عمر وهو يفرك جبهته: بيني وبينك مش عايز اخرج بس افتكرت انه مش بيتنا 

رحمة : خود راحتك يا حبيبي 

علي : طيب اقعد نتفق 

عمر: مش محتاجين نتفق حساب شادي معايا 

علي: عمر اسمعني انت معك حق في كل حاجة حتعملها وانا لو مكانك حخنقه في ايدي بس فكر في اللي بترتعش دي وولادك اللي مش حيكملوا ان حصلك حاجة 

عمر " لو فاضل في عمري يوم واحد حخلص عليه 

تركت يده ونظرت له برعب وهمست : وانا اعمل ايه بعدها .. مش حسامحك ان حصلك حاجة عايز تأذي نفسك قولي من دلوقتي عشان نبعد عن بعض للأبد 

وقبل ان تذهب كان قد امسك يدها وهمس : خلاص نشوف حل بس ما تبعديش 

علي : عين العقل يا عمر .. صدقني حيدفع التمن غالي اوي 

عمر: شادي خرج المرة اللي فاتت ما كانش في حاجة تثبت عليه وشكله كان شاري ناس تشهد عليها وتخرجه بس اللي تثبت عليه حاجات بسيطة تسجن بيها ٧ سنين اعتقد 

علي : وخرج عايز يرجع اللي باعتقاده تاخد منه .. 

سكت علي قليلا وهو ينظر لحبيبة قلبه يفكر في طريقة يريح الجميع بها حتى لا تتأذى حبيبته ولا تحزن 

علي: عمر في بدماغي حاجة بس محتاجين اذن نيابة 

عمر : اعتبرو جاهز 

علي: وموافقتك 

نظر له عمر بطرف عينيه ليكمل علي: نفين جزء من الخطة 

عمر بحدة : انسى .. نفين مش حتقابله ولا حتى من بعيد 

نفين ؛ طيب خلينا نسمع عشان خاطري انا خايفة اوي 

علي : اسمع محتاجين اعتراف من شادي كامل باذن النيابة واماكن الحاجات دي 

عمر : وهو حيقولوها كل حاجة 

علي : هيا حتقابله قدام عينينا وتحطله نقط حقولها عليها حتخلي يقول كل حاجة بدون ما يحس 

رحمة : حبوب هلوسة يعني

علي : لا وصفة انا اخترعتها وعرضتها على معمل برة وتجربت وكل حاجة .. حيقول كل حاجة غصب عنه وهو نفسه مش حيعرف .. 

عمر : اضحي بنفين ابعتها تقعد وياه وتحط نقط في العصير وان شافها يخلص عليها 

علي : اسمعني احنا حنكون جمبها والبوليس مجرد ما يعترف حتكون في حض.نك 

عمر : في حل اسهل 

نفين ؛ ايه هو

عمر " ااقت.له 

نفين: ايه يا عمر انت ظابط وعارف هو كل واحد عايز ينت.قم من حد يروح يقت.ل يعني لو جالك واحد في قضية قت.ل وقالك نفس اسبابك حتعطي براءة يا حبيبي انا اكتر وحدة نفسي اخلص عليه في ايدي بس احيانا العقل بيكون افضل

عمر : ااقوم ابعتك ليه في ايديا دي .. مستحيل طبعا الامر مفروغ منه 

علي : عمر اسمعني .. لو مطعم مفتوح مش حيقدر يعمل حاجة ممكن يبقى الجرسونات وكل حاجة في المطعم مننا 

بدأ علي يقنع عمر وبدؤوا برسم الخطة واخراج اذن نيابة 

وبانتظار طلب شادي منها المقابلة رن هاتفها امسكت يدها وضغطت على يد حبيبها وهمست: بحبك 

نفين : الو 

شادي : وحشتيني 

نفين: مش قولنا ما تتصلش غير لما العدة تخلص

شادي : عايز أأقابلك بموضوع مهم 

نفين : شادي انت قولتلي اتطلقي وحتستني ٣ شهور فاستنى بعدها نتقابل 

شادي : النهاردة الساعة ٩ في مطعم سي سايد ما تتأخريش بحبك 

كان عمر يستمع لكل المحادثة وقبل ان ينف.جر ركضت لحض.نه وهمست وهي تحت.ضن وجهه : انا اسفة اسفة اني ما تجوزتكاش انت في الأول اسفة اني كنت غب.ية وتجوزت واحد زي شادي وما حسيتش في حبك يا عمر .. انا بحبك اوي اوي اوي انت وبس لاخر يوم في عمري يا عمر .. عشان خاطري عارفة الموضوع صعب بس اللي متأكدة منه عشان خاطر سعادتي وراحتي حتستحمل كل حاجة 

هز رأسه وهو يبكي لتمسح دموعه وتقب.ل كل جزء في وجهه .. 

بدأ بتجهيز المطعم بسرية كاملة وتغيير الجرسونات برجال شرطة ووضع الكاميرات في كل مكان 

ارتدت نفين فستانها وقلب عمر سيخرج من مكانه من الخوف 

عمر : نفين بلاش تخرجي عشان خاطري خلينا نسافر وخلاص انا مرعوب 

علي : هانت يا عمر ساعة اوعدك حترجع لحض.نك ان شاء الله خير 

كان علي يطمئن عمر وهو نفسه غير مطمئن لو كانت رحمة مكانها لما.ت فورا 

وصلت المطعم قابلها بابتسامه ولهفة وهمس : وحشتيني

حاول مسك يدها لترجع للخلف وهمست : اما نتجوز 

شادي: ما هو ده اللي خلاني ااقابلك 

نظرت له بعدم فهم ليكمل بعشق : انا اتجوزك قبل ال٣ شهور 

كتف علي عمر بين يديه قبل ان يرتكب جريمة 

علي " نفين بين ايديه اهدى بلاش يئذيها اهدى 

شعرت برجفة تسري في جس.دها واوشك على الموت لتهمس : ازاي ده هو مش في عدة

شادي: ما يهمنيش الموضوع ده نبقى نستغفر

من ماذا سوف تستغرب رجل كل حياتي حرام هل ستستغرب هذا 

نفين: بس انا حامل 

حدق عمر في عينيه لدرجة انها كادت تخرج من مكانها وشادي كز على اسنانه بغيظ وهمس" يبقى كدة تحلت تنزلي اللي في بطنك حتخلص عدتك .. عدة الحامل بمجرد ميلادها او تسقيطها 

نفين : انت بتقول ايه 

شادي بهدير مرعب : انتي تقولي حاضر ونعم 

نفين بتعب: اطلب عصير او اي حاجة انا مش قادرة 

قام بسرعة يجلب لها بنفسه لتضع حبة كانت بين يديها في قهوته 

امسكت العصير وبدأت تشرب وهيا تدعو من قلبها ان ينتهي هذا الكابوس 

لم يكن سيشرب القهوة لكن الدعاء يغير القدر .. 

نفين : ٥ مليون مهر و٥ مؤخر 

شادي : ٥٠ مليون مهر و٥٠٠ مؤخر لأني مش حطلق 

نفين : انت عندك كل الفلوس دي

شادي: ايوة مستغربة ليه 

نفين: من شغل التجارة 

شادي: تجارة ايه .. مخد.رات تلاقي د.عارة تلاقي سلا.ح تلاقي

علي بابتسامه: المفعول بدأ

نفين بأمل : من امتى 

شادي : من زمان ومعرفوش يمسكوا عليا غير حاجات بسيطة ودلوقتي شحنة اسل.حة على الطريق الزراعي جاية .. وكمان يومين حنخرج بنات برة مصر نشغلهم 

نفين : تشغلوهم ايه 

كان شادي يستغرب نفسه واعترافاته يحاول منع نفسه لكن دون جدوى 

شادي " برة في شبكة د..عارة اكتر من ١٥٠ بنت 

علي وعمر بصدمة : يا ابن الك.لب 

نفين بتماسك من وسا.خته : وانا حتشغلني معاهم 

شادي: انتي .. انتي حب حياتي معرفتش انساكي ابدا 

نفين : انت اللي ضربت على عمر نار لما مات الراجل اللي جمبه 

شادي : ايوة كنت قاصد تخافي وتخلي يطلقك 

نفين : بس الراجل ما.ت

شادي: في داهية .. انا موت كتييير عشانك 

علي : يلا يا نفين قرري بسرعة المفعول بس ربع ساعة 

نفين : موت مين 

بدا شادي يخبرها بمن قت.ل حتى بدأ يشعر بصداع وان هناك شئ غير طبيعي

نفين بتوتر : انا حاروح الحمام وراجعة 

وقبل ان تتحرك كان قد امسكها والسل.اح على رأسها 

جعل قلب عمر يتوقف عن النبض

شادي " عمر باشا وحشتني يا باشا تعال استلم جثتها 

ظهر عمر امامه برعب شديد وهمس : سيبها يا شادي 

شادي: خدت تسجيل وقررتني بكل حاجة انا ما كنتش عارف اسكت نفسي انا اعترفت بحاجات ما بقولهاش وانا بكلم نفسي 

عمر : انا حوقف معاك و..

شادي بضحك : وحتخرجني براءة تعرف نفسي في ايه احسرك عليها زي ما عملت فيا لما حرمتني منها 

عمر بتوسل " سيبها يا شادي انا عندك اهو اقت.لني 

شادي : اممم ايه يا رأيك يا نيفو يا قلبي 

نفين بدموع وخوف : لا يا شادي انا معاك امشي نخرج ونختفي بس سيب عمر

شادي: ايه رايك توسعلي الطريق اخرج وما حدش يقرب عليا ولا اخلص عليها 

هز رأسه ونادى في الجهاز الذي معه الكل يفتح المجال يخرج شادي ماحدش يقرب ناحيته 

كان ينظر لتلك التي بين يديه ترجف بشدة كيف غامر بها كيف وافق على ذلك اهيا في خطر 

نفين بحركة شفا.بفها : بحبك 

اغمض عينيه وهو يرجو ربه ان تعود لحض.نه آمنة 

وقبل ان يتحرك شعر بخبطة قوية فوق رأسه جعلته يركض أرضا ويصر.خ بكل صوته استدار ليجد علي هو من خبطه 

ركضت لحض.نه ليشعر الآن باطمئنان الكون كله خبأها كلها بين يديه 

علي : يلا يا عمر خرج نفين بسرعة 

وقبل ان يأتي أحد لامساكه كان قد ضر.ب طلقة لتأتي في .... 

يا ترى مين اللي اتضرب في النار 

الحلقات الخاصة ١٠ حلقات بس

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

اكتب ف بحث جوجل موسوعة_القصص_والروايات 

تابعونا على قناة التليجرام من هنااااااا


تعليقات

التنقل السريع