القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الي الطريق المدى البعيد الهادي البارت العاشر 10بقلم بسنت عبد القادر



فصل العاشر من رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي




رواية الي الطريق المدى البعيد الهادي البارت العاشر 10بقلم بسنت عبد القادر 

هِي : لَا أَتَذْكُر قَلْبِي إلَّا إذَا شَقَّهُ الْحَبُّ نِصْفَيْنِ أَوْ جَفَّ مِنْ عَطَشٍ الْحَبّ هَذَا هُوَ الْحَبُّ أَنِّي أُحِبُّك حِين أَمُوت وَحِين أُحِبُّك أَشْعَر أَنِّي أَمُوتُ .


هُو : فَإِذَا وَقَفَتْ أَمَامَ حسنك صامتاً فالصمت فِي حَرَمِ الْجَمَال جَمَال .


بعد ان غادرت عائله نوح العوامري من منزل ماسه دخلت ماسه الي غرفتها و اغلقت الباب بالمفتاح دق الجميع علي باب غرفه ماسه يتسألون عن سبب غلق ماسه باب الغرفه و بدأ الجميع في حاله قلق و توتر قالت ماسه لهم من داخل الغرفه : 


هقعد لوحدي شويه و هخرج 


اخذت ماسه تدور حول غرفتها تمنع نفسها من أن تبكي و فجأه تذكرت أنها لم تتكلم مع دكتور جاسر أخذت هاتفها و قامت بمهاتفته أجاب جاسر بحزن مصطتنع وقال : 


أي يا آنسه ماسه عاش من سمع صوتك بطلتي تيجي الجلسات و هو حاجه حصلت ولا ايه ؟!


قالت ماسه بحزن : 


أنا هتجوز نوح الأسبوع الجاي 


أجاب دكتور جاسر بأنفعال: 


إنتي بتقولي إيه حصل إيه الفتره ديه و إزاي تتجوزيه مش هو مجرم زي ما إنتي بتقولي ؟!


أجابت ماسه بحزن : 


يا دكتور الله يخليك ده الحل الوحيد أنا إلي لازم أفضل أضحي أنا شكلي مكتوب عليا ده 


قال دكتور جاسر بأنفعال : 


مش مبرر يا ماسه إنتي مش هتصلحي الكون عمل إيه خلاكي توفقي كده ولا إنتي بتحبيه ؟!


قالت ماسه ببكاء : 


لا هددني بس مش هينفع خلاص كل حاجه اتفقنا عليها 


قال جاسر بأنفعال : 


إنتي كده ماشيه في سكه غلط 


أجابت ماسه بيأس : 


معلش يا دكتور أنا هقفل عشان لازم اشوف عيلتي عشان قلقنين عليا 


ثم اغلقت الهاتف اخذت تفكر كثيراً ماذا سيفعل نوح بها هل حقاً مجرد الزواج من أجل فارس دعت الله أن يكون هذا السبب 


في سياره نوح : 


سمع نوح حديث ماسه مع دكتور جاسر و كان عروقه تغلي و من داخله عندما سألها ذلك اللعين إذا كانت تحبه ام لا تمني ان تجيب بنعم و لكن قالت كل هذا من اجل التهديد ثم وصل الي قصر نزل الجميع من السيارت عدا نوح لم ينزل من سيارته و قال لهم : 


معلش يا جماعه جالي مشوار مهم لازم أروح اعمله


قال الجد بقلق : 


خير يا نوح ؟!


اجاب نوح : 


مفيش حاجه يا جدي أنا بس في مشوار لازم أعمله مش هطول و هرجع 


ثم استقل سيارته وحده دون اسطول الحرس خاصته و انطلق بسيارته بسرعه جنونيه 


داخل سياره نوح : 


قال نوح بصوت عالي و غضب حجيمي : 


جيلك يا دكتور جاسر الجزمه يا إبن الجزمه 


في منزل ماسه : 


خرجت ماسه فركض الجميع عليها قال الجميع بصوت واحد: 


انتي كويسه ؟! 


قالت ماسه بكذب : 


كويسة كنت بصلي صلاه استخاره 


قال عامر بسعاده : 


مبروك يا قلب عامر 


ثم احتضانها عامر قالت خديجه بحزن : 


مبروك يا حبيبتي مش عارفه بس أنا خايفه الاستعجال ده بس إنتي طيبة و الطيبون للطيبات و لهفته عليكي في المشتشفي بتقول انه بيحبك 


قالت ماسه بحب : 


بحبك يا ديچه


قالت وهج بسعادة :


مبروك يا ماسي و لوني كان نفسي يكون حد غير نوح بس مبروك كمان هنبقي شركه في الحضانه 


اجابت ماسه ببرود : 


العقد هيتعدل و فيروزه كمان هتبقي شريكه 


قالت فيروزه بدهشة و رفضت: 


انتي بتقولي ايه لا طبعاً 


قالت ماسه برفض : 


يا احنا الثالثه يا بلاش مفيش نقاش 


قالت فيروزه بقله حيله : 


تمام 


ثم قالت و هي تحتضن ماسه بسعادة :


مبروك يا ماسه و يارب تفرحي و هنعمل حنة بم خالص هنروق الدنيا 


قالت ماسه بسخري ة: 


اه طبعاً انتي هتقوليلي 


أجابت فيروزه بسعادة : 


بصي هفجأك 


اجابت ماسه بسخرية : 


ربنا يستر 


قال تامر بحنان : 


مبروك يا ماسي يجعل أيامك كلها فرح و هنا 


أجابت ماسه بحب : 


و يخليك ليا يا قلب ماسي 


قال رامي بمرح :


ايوا بقي يا ماسه هتبقي حرم نوح العوامري مرات سلطان الإقتصاد بصراحه هو جامد لا بجد وقعتي وقفه بقولك إيه هو ملوش اخوات بنات 


قال عامر بصرامه : 


بس يا رامي عيب كده 


قالت ماسه موجهه الكلام الي فيروزه و وهج : 


أنتم مش هتروحوا انهارده هتبتوا معايا و هنروح بكره نمضي العقد و بعد كده نحتفل أننا بقينا شركه و أنت يا تامر هتبقي Administration manager عايزك تبدأ تشتغل لازم تدخل مجال الحياه العملية عشان تفتح شركتك و أنت عندك خبره كبيره 


قال تامر بحب : 


شكرا يا ماسي بس محتاج رامي معايا في الحسابات يبقي هو الي مسكها 


قال رامي بملل : 


يالهوي صحيان بدري و شغل 


قال عامر بمرح : 


استرجل يالا كده ما هتشتغل مفيهاش حل تاني إلا تقع علي واحده من الخليج 


قال رامي بمرح : 


و أقولها ام فواز اعبغي ١٠٠ الف دينار كويتي حياكي الله


ضحك الجميع و قال الجميع : 


أوامر ماسه هانم تنفذ 


ضحكت ماسه احعست أن كل شئ علي ما يرام و كما ينبغي أن يكون و أن اعز الناس علي قلبها في سعاده و أمان من طغيان نوح العوامري حتي لو اصبحت هي ثمن حتي تتكمل سعاده و امان هؤلاء دخل كل من عامر و خديجه الي غرفه ثم قرر كل من رامي و تامر الخروج قليلا و ايضا رامي يريد ان يلتقي تامر بأصدقائه .


في سياره نوح قال بصوت عالي : 


أنا هوريك يا جاسر الكلب فكرني مش عارف اوقفك و ابعدك عنها ده أنا مصدقت أنها بطلت تروح جلسات و بعدت عنك بس ماشي ليك روقه 


وصل نوح عند مبني الذي توجد به عياده جاسر : 


في عياده جاسر : 


قال جاسر بحزن : 


أنا مش عارف البنت ديه هتجنني هتجوز واحد مجرم خلي السكرتارية بتاعته تنط من سطح شركه لا و كمان فضحاها مش عارفه ديه دخله علي إيه مش كفايه تامر و معاناتها إلي عانتها عشان ترجع منه بني ادم هي فكره نفسها هتصلح الكون ولا مصلح اجتماعي 


هم جاسر للاخذ متعلقاته من مفتاح العياده، السيارة و المنزل و لكن دق باب العياده حاله استغراب سيطرت علي جاسر تم فتح الباب و يا ليته لم يفعل ذلك لقد اتك الموت يا تارك الصلاة كان نوح العوامري بنفسه 


قال نوح بسخرية:


Surprise dude 



ثم ضرب نوح جاسر بقبضه يديه علي وجه جعل جاسر يتراجع عدت خطوات الي الوراء ثم دخل نوح و اغلق الباب في هدوء ما قبل العاصفه وقف جاسر و هو لا يصدق ما حدث و قال الي نوح بأنفعال و انفه تنزف : 


أنت إيه إلي بتعمله ده أنت اكيد مجنون مختل مش طبيعي


قال نوح بهدوء : 


هو أنا لسه عملت حاجه 


ثم امسكه من تلبيبه قمصيه و قال بأنفعال : 


عايز أيه من ماسه يالا


أجاب دكتور جاسر بغضب :


أنت مجنون ديه مريضه عندي 


أجاب نوح بهدوء ما قبل العاصفه : 


تؤ تؤ تاريخك الاسود كله عندي و لو هي مريضة فأنت مريض اكتر منها 


أجاب جاسر بتوتر : 


أنت بتقول ايه ؟!


قال نوح بأنفعال : 


مش ماسه بتفكرك بمراتك الله يرحمها إلي أنت ضحكت عليها و كنت بتقولها شبه اختك عشان تصدق و ترتحلك و حركات المحن إلي عمال تعملها و مراتك ماتت منتحره بسبب أنك عندك هوس الاستحواذ يا دكتور ولا أنا غلطان ؟!

_________________________________________


لحظه ايها عزيزتي و أعزائي


ما هو هوس الاستحواذ ؟!


هو الحب الاستحواذي (Obsessive love)‏ حالة يشعر فيها الشخص برغبة ساحقة هائلة في امتلاك وحماية شخص آخر يشعر بجاذبية قوية تجاهه، مع عدم القدرة على تقبل حدوث فشل أو رفض من قبل الشخص المحبوب. على الرغم من أن الحب الاستحواذي لم يتم تصنيفه بشكل محدد تحت أي تشخيص عقلي من قبل الدليل التشخيصي والإحصائي، إلا إن الحب الاستحواذي يعتبر مرضا عقليا يشبه اضطراب التعلق ، واضطراب الشخصية الحدي، وهوس العشق. واعتمادا على شدة انجذاب الشخص المصاب، فقد يشعر بأنه غير قادر تماما على كبح جماح نفسه عن السلوكيات المتطرفة مثل أعمال العنف تجاه نفسه أو غيره. تمتد جذور الحب الاستحواذي إلى مرحلة الطفولة. وقد يستمر الحب الاستحواذي إلى أجل غير مسمى، وأحيانا يتطلب العلاج النفسي.يصيب الحب الاستحواذي كل من النساء والرجال، مما يجعله ظاهرة متعادلة في كلا الجنسين.

_________________________________________


أعزائي و عزيزتي هذا المرض ليس جاسر وحده المصاب به بل نوح مصاب به و بدرجات متفوته عن جاسر بمراحل كثيرة.


عوده الي الروايه : 


أجاب جاسر محاول التبرير: 


حتي لو أنا بفصل بين حياتي الشخصية و الحياه العملية هي مريضة و أنا بعالجها 


اجاب نوح : 


بجد ده إزاي يعني دكتور نفسي أصلا مريض نفسي ، إزاي أصلا متكشفتش لحد دلوقتي أنا اعرف ان الدكتور لازم كل فترة بيقعد مع دكتور نفسي عشان يتاكده أنه سليم و مش مريض نفسي و بعيد عن ده ، يعني انت بعد لما عرفت أنها هتجوزني عشان الغبيه مديلك مذكراتها مكنتش هتهددها يا ترفضني يا هتفضحها ؟!


Flashback 


قبل ان يأتي نوح :


في العياده جاسر :


قال جاسر بشر :


أنا مش عارف البنت ديه هتجنني هتجوز واحد مجرم خلي السكرتارية بتاعته تنط من سطح شركه لا و كمان فضحها مش عارفه ديه دخله علي ايه مش كفايه تامر و معاناتها الي عانتها عشان ترجع منه بني ادم هي فكره نفسها هتصلح الكون ولا مصلح اجتماعي

مش عارف اتلم عليها كنت مستحمل قرف تامر قولت ده هيقربني منها و هكسبها و استحملت لحد لما اتنيل علي عين اهله و اتحسن و حبي ليها بيزيد أنا بتفضل ريحتها شممها لحد معاد الجلسه تفصيلها حافظها كنت هتجوزها و أنا بدأت اتعالج من موضوع ده من بعد ما مراتي ماتت يطلعلي نوح ما يا ماسه تكوني ليا يا متكونيش لي حد غيري و مذاكرتك معايا ما كله بيهددك مجتش عليا أنا بقي 


ثم ضحك بهسترية


عوده للحاضر:


أجاب جاسر بتوتر :


انعت بتقول إيه محصلش ؟!


أجاب نوح ببرود : 


لا حصل أنا مراقب كل حاجه عيادتك بالكاميرات و موبيلك بيتك فيه كاميرات و تسجيلات تجسس كل حاجه حتي مذكرات مراتك إلي تدينك أنك مريض نفسي و أنك السبب أنها انتحرت مش عشان هي مريضة و أنت فشلت انك تعالجها و لما فشلت عشان توديها لدكتور تاني كان فات الاوان و انتحرت بس معلم حوار ميعلملوش غير دماغ ابلسه بس مذاكراتك ديه معايا إلي بقلك كتير بتدور عليها عشان امسكك من عرقوبك 


أجاب جاسر بعد شحب وجه كالموتي :


مغلطش إلي قال عليك شيطان عايز مني ايه دلوقتي ؟!


سأله نوح بأستفسار مباشر : 


الادويه إلي ماسه بتخدها ديه كانت بتعالجها فععلا عشان هسأل علي الادويه و هعرف و لو كدبت ساعتها هعملك فضيحه استغلال مرضي و أنك السبب في موت مراتك و هتسجن و هتشطب من نقابه الاطباء 


أجاب جاسر برعب : 


والله كانت بتعالجها و اتحسنت و جابت معانا نتيجه كويسه بنسبه ٤٥% 


قال نوح بأنتصار : 


طب كويس عشان أنا همنع عنها كل الادويه ديه 


أجاب جاسر بهلع و خوف علي ماسه : 


لا لا اوعي تعمل كده مينفعش الادويه ديه تتبطل كده ممكن تجلها انتكاسة 


قال نوح بأنتصار : 


و هو ده إلي أنا عايزه


كان مازال نوح ممسك جاسر من تلبيبه قميصه سأله جاسر بملل : 


عايز أيه مني تاني ؟!


تركه نوح ثم نظر الي جاسر نظره ارعبته ثم ابتسم نوح و قال بسخرية : 


عايز اجوزك يا دوك 


أجاب جاسر بدهشه : 


نعم؟! 


أجاب نوح بسخرية : 


نعم الله عليك يا حياتها زي ما سمعت عايز اجوزك 


قال جاسر بالرفض:


و أنا مش عايز اتجوز 


قال نوح بسخرية : 


أنا مش باخد رأيك أنا بأمرك مش بمزاجك روحك في أيدي غير كده مش هرحمك 


سأل جاسر بسخرية : 


و هتجوز مين ان شاء الله ؟!


أجاب نوح بنفس السخرية: 


نيره بنت عمي 


ثم اكمل نوح : 


أنت دكتور نفسي معروف و عالجت ناس كتير نيرة لازم تتعالج و أنت هتعالجها يمكن تكفر عن ذنب مراتك و أنت كده هتعالجها و أنت دكتور و جوزها و عشان ميبنش انك طماع انت هتيجي تتقدم و انت معاك هتدفع ٢٠ مليون جنيه منى ليك بس هتمضي علي شيكات بي ٤٠٠ مليون عشان متفكرش تهرب و ده هيبقي فيلا و الفرح كله علي حسابي كلامي هيتنفذ و هقولك امتي و لو فكرت تهرب بالفلوس و تبيع الفيلا هجيبك سامع ولا ؟


أجاب جاسر برعب : 


سامع خلاص 


هم نوح لذهاب و قال بنبره تحذير لن تتكرر مره اخري : 


لو ماسه كلمتك متردش انت فاهم ولا ؟؛


اجاب جاسر برعب : 


فاهم فاهم 


ثم تركه نوح و ذهب 


في صباح اليوم التالي : 


استيقظت ماسه اتخذت قرار و هو يجب ان يتم تهديد نوح مثلما يفعل معها دوما قررت تسجيل المقابله مع نوح و تذهب لمقابلة الرائد زين قالت ماسه بصوت منخفض : 


هسجلك يا نوح و هسجل فضايحك عشان اضمن انك متأذيش حد و راس بي راس بقي


ثم قالت بشجن و عشق : 


غصب عني حبيتك بس أنت مجرم تستاهل العقاب 


في قصر العوامري : 


لم ينم طوال الليل قرر ان يسمع اي شئ تفعله ماسه او تتحدث مع شخصا ما لكنه و الحق يقال اندهش من ما تنوي فعله ضحك نوح بسخرية و كان في غايه السعاده و الانتصار و هو ان ماسه تحبه و هذا ما اراده بدأت الجولات تحسب لصالحه و هذا ما جعله يشعر بنشوة الانتصار و همم في تلذذ و يقضم قطعه من الفاروله المليئة بالشوكولاته

و قال بنشوة و انتصار : 


اللبوة الشرشه طلعت و بينت انيبها للأسف فكره اعنها هتوقعني ده أنت ليله اهلك سوده بأذن واحد أحد يا حيلة امك و ابوكي


في منزل ماسه : 


تناولت ماسه الفطور و ودعت اهلها و الغت موعد امضاء العقد بحجه أنها تريد أن تتناقش مع نوح ومواضيع مهمه ستخبرهم بها فيما بعد 


في شركه نوح : 


كان نوح في إنتظار ماسه بفارغ الصبر 

بعد حاولي ساعه تقريباً دخلت السكرتارية و قالت بحقد و هي ترتدي اقل ما يقال عليه لا يستر سوي القليل :


إلي إسمها ماسه الشناوي عايزه تقابل حضرتك 


وقف نوح من علي مقعده توجه إلي فتاه أصبح امام السكرتاريه الجديده ريناد نظر لها للحظات ثم صفعها علي وجهها ووقعت هي علي الارض ثم اسمك بشعرها و جعلها تقف مره ثانيه و قال بنبره غاضبه كالجحيم جعلتها كادت ان تتبول علي نفسها : 


الي بتقولي عليها " إلي إسمها ماسه ديه" هتبقي مراتي المستقبليه يعني تخش من غير استأذن و زي ما تحب ديه هتبقي ستك و تاج رأسك و إسمها ماسه هانم أو حرم سعادتك أو حرم السلطان المعظم إنتي سامعه و لا اوريكي غبائي تصتبحي بيه علي الصبح بالبس العاهرات ده مش قولتلك لو جيتي بالبس الوسخ ده تاني هرفدك ديه اخر مرة سامعة ولا ؟!


قالت السكرتاريه برعب : 


سامعة ، سامعة اسفه يا نوح بيه مش هتكرر


خرجت السكرتيره رأتها ماسه في حاله مزريه كما لو كانت تعرضت للاهانه او ضرب من نوح 

قالت ماسه بقلق : 


إنتي كويسه مالك هو نوح عملك حاجه ؟! 


نظرت اليها ريناد و قالت بأسف : 


أنا أسفه يا ماسه هانم مكنتش أعرف أنك مرات نوح المستقبلية 


سالتها ماسه بقلق : 


هو زعلك أو عملك حاجه معلش أنا اسفه بالنيابه عنه و حقك عليا 


طبطبت عليها ماسه ثم توجهت إلي مكتب نوح اندهشت ريناد لم تعد تحقد عليها بل اشفقت عليها يبدو عليها انها طيبه القلب ثم اكملت ريناد عملها و قررت ان تعمل فقط و تتجاهل نوح من تفكيرها تماما 


دخلت ماسه الي مكتب نوح :


قال نوح ببرود : 


اهلا ماسه لو سمحتي ادي موبيلك السكرتارية بره


قالت ماسه بثبات : 


ليه المره الي فاتت عشان كنت مفيش بيني و بينك صله إنما دلوقتي ليه ؟ 


رد عليها نوح بهدوء معيد كلامه مره اخري فيها نبره تحذير : 


ماسه اسمعي الكلام و الآخر مره بقولك سلمي الموبيل لريناد 


أجابت بأنفعال : 


مش هيحصل يا نوح 


أجاب نوح بسخريه : 


مش هيحصل يا نوح عشان عايزه تسجليلي عشان تمسكي عليا حاجه و تهدديني تصدقي ضحكتيني 


أجابت ماسه بأنفعال : 


عرفت ازاي ؟!


اخذ الهاتف من ماسه بعد معانه من مقاومتها له من اخذ الهاتف ثم اعطي الي ريناد ثم توجه الي المكتب و دخل المكتب و اغلق الباب و توجه الي مكتبه و جلس علي مقعده و قام بمهاتفه ريناد و قال الي ريناد باللهجة الامر : 


متحوليش أي مكالمات و لا أي حد يدخل عليا اين كان مين وللاي سبب 


قال ماسه بأنفعال الي نوح : 


عرفت ازاي بقولك ؟! 


ضحك نوح ثم رد عليها بنبره بأنتصار :


- انا اعرف عنك كل حاجه من و إنتي بيبي في اللفه و عارف مشكلك مع عامر ابوكي و امك خديجه و رامي اخوكي 


- عارف انك حاولتي كتير تلاقي الشخص المناسب عشان انتي شخصية رومانسية زياده عن اللزوم فدخلتي في علاقات حب كتير فشله 


- عارف دكتور جاسر و جلساتك كنت بسمعها و عارف عندك ايه بس الي إنتي متعرفهوش أنك عبيطة و أن جاسر ده أصلا مريض هو حكالك علي حكايه اخته الي بتفكري بيها مش كده ده كداب أصلا إنتي بتفكري بمراته إلي ماتت منتحره و هو كان بيعالجك عشان يتجوزك في الأخر بس لما أنا دخلت في الموضوع قرر يهددك ينبقي ليه يا هيفضحك عشان إنتي هبلة و مدياله مذكراتك


- عارف انك كنت خايفه متبقيش بنت و كشفتي عند دكتوره نسا عشان المهدئ الي كنتي بتخديه 


- عارف أنك ضعيفه و هبلة أنا عايش معاكي و جواكي و حواليكي أنا عارف دبه النمله يمكن اكتر ما تعرفي نفسك 


- اقول كمان و اعيريك و اهينك أكتر ولا كفايه كده ؟!


اندهشت ماسه و سألت نفسها هل كان كل هذه الفتره يتجسس علي و لكن كيف مهلاً هل حدث ذلك عندما اعطت له الهاتف اول مره ؟! 


ثم اكمل نوح حديثه و قال بنبره سخريه : 


اسكتي مش أنا روحت الدكتور جاسر و هددته بموضوع مراته و إلي كان هيعمله معاكي و لا اصمله عليه و علي إلي حواليه هيتجوز تخيلي مين نيرة شوفتي بقي إني راجل دغري و بوفق راسين في الحلال 


ثم ضحك نوح ضحك هستيري مختل 


اما ماسه : 


عقلها توقف ، جسدها توقف لم يرمش لها جفن أحست انها تريد أن تختفي ، أحست انها تريد أن تموت و تفارق الحياه 


قال نوح بغضب : 


ما تردي اتخرستي و لا إيه ؟!


لم تستمع اليه ماسه فقط ذكريات و كلام نوح لها و كل شئ مرت بيه كانت تري شريط مفصل بكل هذه الاحداث و الاصوات احست انها انفصلت عن العالم تقدم نوح حتي اصبح امام ماسه و قال لها و هو يطبطب علي وجهتيها برفق : 


ماسه أنا بكلمك ردي عليا فيكي إيه هو أنا لسه عملت حاجه ؟!


لقت اصبحت تكره هذا الكائن الذي تحبه ايضا و لكن لم تتحمل كل هذا و لم تنظر اليه اما نوح بدأ القلق يسيطر عليه لم تجبه لم يرمش لها جفن كأنها بلا روح قال نوح بأنفعال و هيمسك وجهها: 


ماسه ما تردي عليا في إيه ؟! 


لم ترد بل نظرت له نظره غامضه و كأن الكون توقف تذكرت اغنيه ما ترردت في ذهناها و هي : 


حبي ليك عين الغلط متأكدة عقلي بيسأل قلبي ليه بعمل كدة إنت الوجع اللي أنا مستحلياه إنت اللي مش ممكن أعيش لو مش معاه أنا مدمناك مع إني عارفة إنك طريق آخره سراب لا انا قادرة من حبك اخف ولا قد أعراض الإنسحاب مَعَ إِنِّي عارِفَة إِنَّكَ طَرِيق آخَرهُ سَراب لا أَنا قادِرَة مَن حَبّكِ أَخْفَ وَلا قُدّ أَعْراض الٱِنْسِحاب أنا مدمناك لا أَنا قادِرَة مَن حَبّكِ أَخْفَ وَلا قُدّ أَعْراض الٱِنْسِحاب.


ثم اغشي عليها قال نوح بأنفعال و يضرب علي وجنتيها برفق و القلق بدأ يزيد : 


ماسه حبيبي ردي عليا فيكي إيه ؟! 


لم ينتظر نوح قام نوح بحمل ماسه و خرج بها من مكتبه و ريناد اندهشت و احست بالقلق علي ماسه ثم نزل في المصعد و خرج منه و هو لا يزال يحملها تحت أنظار الموظفين و الموظفات خرج من الشركه وجد السائق يفتح له الباب دخل نوح السياره و هو يزال يحمل ماسه ثم امر السأئق بأن يتجه الي مستشفي العوامري ليعلم مل حدث لها 


في سياره نوح : 


كان السائق يقود بأقصي سرعه نوح و هو يحمل ماسه للمره ثانيه منذ وقت وقعة حادث الحضانه للمره الثانيه احس نوح نفس الإحساس لعن نفسه و لكن لم يستطيع التحمل و السيطره علي نفسه قام بضعط علي زر الزجاج العازل بينه و بين السائق و بدأ يقبل رأسها و يشتم رائحة شعرها رائحة جوز الهند منثم عنقها أخد يشتمه كأنه مدمن علي رائحتها مثل مدمن المخدرات ثم نزل و وضع وجه بين ثنيه عنقها اخذ يشتمه و يضع قبلات رطبه ناعمه عليها كان يشعر انه يأكل جوز الهند ثم نظر الي وجها قبل ارنبه انفها ثم قبل خدها التي تشبه التفاح و أخيراً وصل الي شفاتيها التي يعشقها التي يود ان يلتهمها كل ثانيه من عمره لم يستطيع السيطره علي نفسه قام بتقبيل شفاتيها قبله مليئة بالشغف و الجوع كان نوح يهمم و هو يقبل ماسه و يتلذذ من حلاوه و مذاق شفاتيها لان ماسه كانت تضع احمر الشفاه بطعم الفاروله من فرط المشاعر كلما يبتعد عنها كلما لا يستطيع ان يسيطر علي نفسه حتي وصل الي المشفي .


فتح السائق الي نوح باب السياره تقدم نوح و هو يحمل ماسه و دخل بها الي المشفي 

قال نوح بأنفعال : 


أنتم يا بهايم يالي هنا عايز ترولي و دكتوره مش دكتور سامعين 


انت الممرضات و معهم الترولي وضع نوح ماسه علي الترولي برفق حتي انت الطبيبة

قال نوح بأنفعال : 


شوفيها حصلها إيه و مش عايزك تديها مهدئ و لا منوم مهما حصل 


أجابت الطبيبه برعب : 


حاضر يا نوح بيه 


ثم دخلت الطبيبه و اغلقت الباب جناح لكي تفحص ماسه استند نوح علي جدار و هو في حاله غضب غير مبرره توقع أن تنهار و تبكي و لكن لم تفعل بل وقفت صامده رافضه الانحناء و لكن عقلها لم يعد يتحمل فأغشي عليها و هو يعترف أنه كان قاسي جدا و لكن في قانون نوح العوامري الجزء من جنس العمل قال نوح بصوت منخفض : 


انتي كنتي عايزه تلعبي عليا فقلبت اللعبه عليكي بوووم Game over و Noah wins Darling


ثم ابتسم ابتسامه مختله .


في جناح الطبي : 


الطبيبه تقول و كأنها تتحدث مع ماسه : 


وقعتي في أيد إلي ما بيرحمش إنتي لازم تخدي مهدئ و قوي كمان عشان حاله الصدمه العصبيه الحاده ديه 


ثم تركتها الطبيبة و خرجت من الجناح الطبي و توجهت الي هذا الوحش الكاسر اللعين المدعو نوح سألها نوح ببرود :


حالتها ايه ؟! 


قالت الطبيبة بأحترام : 


عندها انهيار عصبي حاد و لازم يا نوح بيه تاخد مهدئ


أجاب نوح ببرود: 


مفيش مهدئ فوقيها عشان تروح 


ذهبت الطبيبه و هي تحسبن علي هذا الكائن

دخلت الطبيبه مره اخري لجناح الطبي و في المره الثانيه دخل معاها نوح و حقنت الطبيبة ماسه بماده كي تعود لوعيها مره أخري و بعد لحظات كانت ماسه بدأت تستيقظ قالت الطبيبة برسمية : 


المريضه بدأت تفوق يا نوح بيه 


قال نوح بعجرفه : 


اطلعي بره و متدخليش حد 


قالت الطبيبة بحقد : 


امرك يا نوح بيه 


و عندما خرجت الطبيبة قال نوح ثم اكمل حديثه بسخرية :

تؤ تؤ سلامتك يا صغنن ان شاء الله عدوينك 


قال نوح هذا الي ماسه بسخرية و لكن في نفس الوقت يريد سلامتها و الايذاء في نفس الوقت صراع بداخله فس أن واحد و ماذا يتوقع هو لم و لن يتقبل بأنه شخص مختل ذات طابع الاستحواذ لا اكثر ولا اقل .


أجابت ماسه بثبات انفعالي رهيب : 


متخفش أنا كويسه أوي و بشكرك أنك مخلتنيش اخد مهدئ بالعكس أصل لازم اقف قصدك و صحتي عال العال 


بدأت تتحرك من علي الفراش و جلست نصف جلسه و قالت بتعالي : 


اسمعني كويس يا نوح يا عوامري عشان أنا نفسي طويل اوي عيرتني و اهنتني برافو عليك بس عادي بخد الخبطه و أقف تاني أقوي من الأول و الأيام هتثبتلك ده أنا دلوقتي قدامي تحدي معاك أنت و هكسبه أو أموت عشان لو كنت خسرت قبل كده في حياتي مش هخسر تاني أنا بتحداك و قدك يا نوح يا عوامري و إذا كان محدش اتجرء و وقفلك فأنا اتجراءت و قفتلك راس براس


ثم وقفت ماسه مستعدة للذهاب و لكن نظرت إليه مجددا و التحدي يظهر علي عيناها و قالت بعجرفه و تعالي :


أنا ماسه عامر الشناوي و هقفلك و إلي يديني ضربه اديله عشرة سلام يا سلطان المعظم 


ذهبت و تركته و استقلت سياره اجره حتي وصلت الي شركته و استقلت سيارتها و ذهبت الي منزلها اما نوح كان في حاله صدمه كلما احس أنه كسر هذه المخلوقه اللعينه تقوي أكثر و كأن تحدي يقوي من عزيمتها زمجر نوح بغضب ثم خرج من الجناح ثم المشفي و استقل سيارته و توجه الي القصر 


دخل نوح القصر عندما دخل نوح القصر وجد الكل مجتمع قال نوح ببرود : 


عمي قادر معلش عايزك في موضوع ضروري مهم تعالي معايا في مكتبي 


قال قادر بسخرية: 


خير يا ابن اخويا 


أجاب نوح بنفس السخرية و ابتسامة تسليه علي وجه نوح : 


كل خير يا عمي كل خير 


ابتلع قادر ريقه بصعوبه ثم استأذن من الجميع و ذهب مع نوح و الفضول يأكل كل من نرجس و نيره .


في مكتب نوح : 


جلس قادر امام نوح اشعل نوح السيجار الكوبي المفضل و ينظر له و تنفسه بهدوء و هو يحرق اعصاب قادر الذي كان يرتجف من هدوء نوح و طلبه في موضوع مهم وحده دون وجود احد


قال نوح اخيرا : 


عمي الموضوع إلي عايزك فيه منك مهم 


أجاب قادر بتوتر : 


خير يا نوح 


اجاب نوح ببرود : 


في عريس متقدم لنيرة و أنا وفقت و أنت كمان هتوافق عليه


هدر به قادر بأنفعال : 


نعم ؟! أنت بتقول إيه أنا أبوها إلي أقول موافق ولا مش موافق 


اجاب نوح ببرود : 


هدي اعصابك يا عمي


اخذ نوح نفس عميق و قال الي عمه قادر : 


شكلك كده عايز الطريقة التانيه و ماله ميدورش أنت يا عمي مختلش من شركه الحج شعيب اكتر من ٣٠ مليون جنيه و مظبط مع رئيس الحسابات بس هو حمار أصلا و معرفش يستفهالك صح فغرقك ده غير أنك اللهم صلي علي نبي مشارك الريدي في تجاره السلاح و المخدرات و ممنوعات كتير ده غير فيلتك الوكر بتاعك إلي كله نسوان شمال و قرف و بتم فيها الصفقات ديه ما الريدي زيك غاوي رمرمره 


اجاب عليه قادر بأرتباك : 


محصلش إلي بتقوله ده 


ضرب نوح المكتب بيده و قال بأنفعال : 


لا حصل كل حاجه متسجلة صوت و صوره كل حاجه عندي يا عمي بقي الراجل الطاهر شعيب العوامري يبقي عنده ابعن زيك كده يا حسره عليه و يا خساره أن إبنه يطلع مجرم و فاسد و أنا الحمد لله ماشي في اليمين و شغلي كله نضيف تخيل كده معايا في كل المواقع التواصل الاجتماعي و الاعلام " القبض علي قادر شعيب العوامري في قضيه اتجار سلاح ، ممنوعات و المخدرات " ياااه يا عمي هتبقي تريند 


قال قادر بشبه بكاء مزيف : 


هتحبس عمك يا نوح ده جدك يروح فيها طب مش عشاني عشان جدك و أسم العيلة 


تنهد نوح و نظر الي ناحيه اخري يصتنع التفكير قال قادر الي نوح و هو يبكي : 


أرجوك يا نوح انا موافق مش هقول حاجه بس مش عايز اتسجن 


أجاب نوح ببرود : 


مش عارف أعمل إيه في قلبي الطيب إلي موديني في داهيه بس أنت عمي برده ميهونش عليا موافق بس ليا شروط 


أجاب قادر بلهفه : 


موافق علي الجواز 


أجاب نوح ببرود : 


لا مش كده و بس أنا عايزه تخرج من الشغل القذر ده و تحرق الفيلا ديه تعرف لو كده مش هعديها لو معملتش كده و كل صفقات مع الريدي تجيلي عشان قريب هيتعدم قول يارب بس متقطعش 


قال قادر و احس براحه انه خرج من هذا المأزق : 


موافق كل حاجه هتبقي عندك 


أجاب نوح و هو يصافح قادر : 


يعني أحنا كده متفقين علي كل حاجه 


أجاب قادر و هو يصافحه ايضا : 


متفقين يا نوح يا إبن اخويا يا غالي 


تجاهل نوح ما قاله و اضاف : 


و كتب الكتاب بكره و الفرح بعد بكره 


أجاب قادر بحقد : 


طبعا أنت ابن عمها و خايف عليها 


قال نوح بسخرية : 


يعجبني فيك يا قادر باشا أنك بتفهمني و طلعت بتفهم في الأصول و الاقرابه و صله الدم 


ثم تركه نوح و وقف قادر يسب و يلعن نوح من داخله ثم خرج وراء نوح وقف كل من نوح و قادر و علي وجه نوح ابتسامة انتصار ثم توجه الي الغرفه التي يوجد بها الجميع 


وقف الجميع كان الجد ينظر للابنه قادر وجد وجه شاحب نوعا ما و لا يبدو أنه علي ما يرام ثم رمق بنظره الي نوح وجده يبتسم بابتسامة تدل علي الانتصار و السخرية في ان واحد اما نرجس رمقت قادر بدهشة و كثير من تساؤلات دارت في خيالها لماذا قادر يرتجف بهذا الشكل ماذا قال له نوح حتي يصبح هكذا اما نيرة فالفضول يأكلها .


قال جد شعيب و نرجس : 


في إيه قادر ؟؛


قالت نيره بقلق :


نوح كان عوزك ليه يا بابي ؟؛


أجاب قادر يحاول نوعا ما التمسك بالثبات الانفعال: 


نيرة إنتي جالك عريس و أنا وفقت عليه أنا و نوح و كتب كتابك بكره و بعد بكره فرحك 


شهقت كل من نيرة و نرجس و اندهش الجد 

قالت نرجس بأنفعال : 


أنت بتقول إيه مين ديه إلي هتتجوز أنا مش موافقه 


أجاب قادر بأنفعال : 


و أنا موافق و أنا ابوها خلص الكلام علي كده 


علق نوح علي كلام قادر و قال بسخرية : 


اسد يا عمي و الله 


رمقه قادر بحقد و كره رد عليه نظره نوح ايضا بابتسامة تسليه و نظرات سخرية

قالت نيره بأنفعال: 


مستحيل مش هتجوز بالطريقه ديه أنا مش هتجوز إلا نوح مش هسيبه يتجوز غيري أنت سامع يا بابي ؟!


نظرت الي نوح و رمقته بنظرة غامضه ثم ضحكت بطريقه هستيرية: 


اه أنت بتعمل كده عشان أمشي قبل ما الأبله ماسه تشرف القصر و مين قالك ب

يتبع 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر فورا عند نشر الروايات من هناااااااااا

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا الاول 


تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع