القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الي الطريق المدى البعيد الهادي البارت18_19_20الاخير بقلم بسنت عبد القادر



رواية الي الطريق المدى البعيد الهادي البارت18_19_20الاخير بقلم بسنت عبد القادر 



 الفصل الثامن عشر والتاسع عشر والعشرون الأخير 18_19_20من رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي


"إنّما أَشْكُو إلَيْهِ حُزْنِي الَّذِي لَا صَبْرَ لِي عَلَيْهِ لِمَاذَا نحتفظ بِالْحُزْن فِي أَعْمَق مَكَان لَنَا بِالْقَلْب وَالسَّعَادَة نَجْعَلُهَا سَطْحِيَّة وَرَغَم كُلُّ مَا مددتني بِهِ مِنْ وَهْمِ إلّا أنّك كُنْت طَرِيقِي إلَى الْوَاقِعِ"


بعد الفطور جاءت نيرة و معاها جاسر لزيارة ماسة و العائلة توجهت ماسه القت السلام علي الكل و احتضنت جدها و احتضنت والدها اما عن والدتها فكانت تتعملها بجفاء و مع ذلك احتضانتها نيرة ثم جاء الدور علي جاسر و صافح الجميع


توجهت نيرة الي ماسة و احتضانتها بقوة و قالت بحب : 


وحشتيني 


ردت عليها ماسه ببرود و لم تبادلها الحضن و قالت : 


و انتي كمان 


جاء جاسر و قال بحرج : 


حمد الله علي السلامة يا ماسه 


ردت عليه بسخرية : 


اللة يسلمك يا دكتور جاسر 


قال نوح و هم الخروج للذهاب الي الشركة :


اتفضلوا البيت بيتكم عشان انا رايح اجتماع و لما رجع هاخد ماسه عند اهلها تزرهم 


ثم انصرف نوح و هنا قالن نيرة بقلق و حزن : 


مالك يا ماسة ، ايه الي حصل في الفترة الي فاتت ده تآثير الادوية الي نوح منعها عنك 


ردت عليها ماسه ببرود : 


لا يا نيرة ، انا الي بطلتهم مش محتاجلهم بطلتهم بمذاجي و انا كويسة 


قال جاسر بغضب : 


ماسه فوقي برود العصاب ده مش هنرجعله تاني و نيرة جابت الادويه و هتخديها تخبيها و تخدي منها 


ردت ماسة بسخرية : 


خلي ادويتك يا دوك مبقوش يلزموني 


قالت نيرة : 


انا كلمت فيروزة و وهج عشان يشوفوا حل هما جاين دلوقتي


قالت ماسه ببرود : 


ينوروا البيت 


احس جاسر ان ماسه قتلت و اصبح علي يقين ان هناك شئ شنيع اصابها جعلها لا تريد العلاج بل لا تريد الحياه و لم يعد لديها مشاعر بل اصبحت كتلة من الجليد صناعها ببراعة نوح العوامري 


قال جاسر بصوت منخفض : 


اللة يلعنك يا نوح يا ابن راجح العوامري ، خليتها جثة متحركة 


هنا جاءت فيروزة و وهج


قالت فيروزة بسخرية : 


ايه يا ست ماسة انتي سايبة الشغل عليا انا و  وهج و لا ايه مش نوية تنوري الحضانة بطلتك الباهية


قالت وهج بأنفعال : 


مش فاهمة يعني ايه الاستهتار ده بجد يا ماسه


ضحكت ماسه بسخرية ببينما نظر كل من جاسر و نيرة الي فيروزة و وهج بغضب و استحقار 


كادت ان ترد ماسه و لكن طفح الكيل بنيرة و قالت بغضب : 


يا جبلة انتي و هي انتم مش حاسين بحاجة مش حاسين بصحابتكم مش حاسين ان فيها حاجة كل الي همكم الشعل ؟ ما يتحرق الشعل عليكي آنتي و هي في يوم واحد ولا خلاص كل واحد لقت فارس احلامها فماسة تنسوهوا الصديق وقت الشدة و الضيق ، انتم صحاب انتم 


قالت وهج بأنفعال : 


جري ايه يا نيرة في ايه ما احنا عملين نسألها مالها بتقول كويسة انا مش شايفة حاجة نوح و بيعملنا كلنا كويس و شكله اتغير و قال انه مستعد يخليها تنزل كل يوم الشغل هي بقي مريحة و رميه الحمل علينا و أنا فرحي انا و فيروزة قرب ده شيفاه عادي يلعن ابو ديه شراكة 


نظرت نيرة بدهشة ام ماسه نظرت لها ببرود


هنا قالت فيروزة : 


مالك بقي يا ست ماسه في إيه الي مزعل جنابك ما نوح كويس معاكي و معانا و رجعين من شهر عسل زي الفل و لا انتي حبيتي القاعدة و بقيتي ماسه هانم خلاص 


نظر كل من نيرة و جاسر بصدمة الي وهج و فيروزة من كم الانانية هنا قالت ماسه بوجه خالي من المشاعر : 


تمام انتم صح ، من بعد فرحكم هروح للحضانة و هيبقي ليا انا ٤ ساعات و هج ساعتين و فيروزة ساعتين و اجتماع كل اسبوع في حاجة تاني ؟ 


قالت وهج بغضب : 


لا ، انا هروح أسلم علي جدو 


قالت فيروزة بأنفعال : 


و انا كمان خديني معاكي بلا حرقة دم.. 


ثم انصرفوا تحت انظار ماسه ، نيرة و جاسر و قالت نيرة بحزن : 


احنا ماشين يا ماسه و ياريت فعلا تبقي بخير لو احتجتيني كلميني هكون عندك


قالت ماسه بأبتسامة حقيقة : 


انا بخير يا نيرة 


ثم اكملت بصدق : 


علي فكرة يا دكتور جاسر انا سامحتك انت و نيرة دنيا و اخرة 


ثم احتضانت ماسة نيرة التي بكت ثم تركتهم و صعدت الي جناح كي تجهز لريارة عائلتها 


بينمت ادمعت عين جاسر و انصرفوا و هم يدعوا اللة ان الايام القادمة تمر علي خير و سلام. 


دلف نوح الي القصر ثم توجه الي جناح وجد ماسه ارتدت ملابسها ثم اخذها و غادروا القصر ، ذهبوا الي عائلة ماسة التي استقبلوها بحب و هي قابلتهم بجفاء لم تكن تتكلم بل تستمع لهم فقط نوح كام يشاركهم الحوار و كان ينظر لها بغضب و توعد احست خديجة ان ابنتها تبدل حالها مع ان زوجها شخص مرح اصبحت شخص غريب ما ان لاحظ نظرات الكل علي ماسة ولكن لن يعطي فرصة للشك انتهت الزيارة و غادر منزل ماسه و ترجل السيارة مع ماسه و وصلوا الي القصر توجه الي جناح و اغلق الباب بالمفتاح.



فصل التاسع عشر من رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي


"هل كَان قَلْبِي قاسٍ لِيَكُونَ هَذَا الْهَجْر قَدْرِي ؟ أَم إنِّي مَظْلُومٌ فِي بَحْرِ الْحَبّ وَحْدِي إنّما أَشْكُو إلَيْهِ حُزْنِي الَّذِي لَا صَبْرَ لِي عَلَيْهِ لِمَاذَا نحتفظ بِالْحُزْن فِي أَعْمَق مَكَان لَنَا بِالْقَلْب وَالسَّعَادَة نَجْعَلُهَا سطحية" 


دلف نوح الي القصر ثم توجه الي جناح وجد ماسه ارتجت ملابسها ثم اخذها و غادروا القصر ، ذهبوا الي عائلة ماسة التي استقبلوها بحب و هي قابلتهم بجفاء لم تكن تتكلم بل تستمع لهم فقط نوح كام يشاركهم الحوار و كان ينظر لها بغضب و توعد احست خديجة ان ابنتها تبدل حالها مع ان زوجها شخص مرح اصبحت شخص غريب ما ان لاحظ نظرات الكل علي ماسة ولكن لن يعطي فرصة للشك انتهت الزيارة و غادر منزل ماسه و ترجل السيارة مع ماسه و وصلوا الي القصر توجه الي جناح و اغلق الباب بالمفتاح. 


قال نوح بستفزاز : 


ايه يا ماسه هانم ، هو استئصال الرحم قلب معاكي ببرود و لا ايه كنتي مش عايزة خلفة شكلك والله كنتي بتكلمي بجد لما قولتلي قبل جوازنا هقول للاهلي اني مش بخلف شكلها كدة كانت طلعة من قلبك طب نوريني كدة و قوليلي ده صح ولا غلط عشان ابقي معاكي علي الخط. 


ردت عليه ماسه بضعف و ببساطة : 


انا مش عايزة غير فارس يبقي ابني اظن كدة بنفذ كلامك و بسمع الكلام مش بجدلك و اجابة السؤال انا اكتفيت بفارس ممكن أخد الدواء و انام عشان مرهقة 


اقترب منها بزعر يتفحصها و قال بقلق :


مالك في ايه اكلمك الدكتورة لو مش عارفة تتنفسي و حاسة بوجع في قلبك 


نظرت له و قالت : 


انا كويسة هنام و ابقي كويسة عن اذنك يا نوح 


ثم تركته و بدلت ملابسها امامه و استلقت في الفراش و غفت في ثبات تام النوم هو راحتها و هو هروب من واقعها الاليم ، بينما نوح لم يتحمل ارتدي ملابسه الرياضية و ذهبت الي صالة الرياضية الخاصة بها كام يلعب نوح الملاكمة بغل و غضب يصرخ كزئير الاسد. 



دلف نوح و الي جناح اخذ حمام بارد ثم توجه ال Dressing Room  و أرتدي سروال فقط و استلقي علي الفراش و احتضن ماسة من الخلف و قبلها و قال ببكاء : 



انا اسف يا ماسة ، اسف علي كل وجع وجعتهولك

انا اسف اني قولت عليكي انك شمال ، انتي ست البنات.

انا اسف اني كنت واحد من الناس الوحشة الي شوفتيهم في حياتك. 

انا اسف علي ضربي و مد ايدي عليكي و اهنتك. 

اسف اني جبتلك القلب و خليتك عيانه و مريضة قلب. 

اسف  انا كل بما بشوف منظرك و انتي بهتنانه كدة و مفكيش روح بموت يا ماسة بموت واللة مبقاش فيكي حيوية دمرتك يا حبيبتي دمرتك. 

انا أسف انا مش بني ادم بس انتي طيبة سامحيني ارجوكي و خلينا نتبني طفل هعمله زي فارس و اكتر و هيورث مني. 

انا اسف ، انا مش بني أدم بس انتي مش زي انتي طيبة سامحيني ارجوي. 

انا اسف بس انا ضعيف و آنتي اقوي مني بقول الكلام ده و انتي مش سمعة منه حاجة مش عارفة اعري نفسي قدامك.

انا أسف و اللة انا عارف اني مريض بس انا مريض بيكي اكتر و هترجعي تخدي ادويتك و هتبعي مع جاسر و انا كمان و ممكن كمان نروح للاستشارة علاقة زوجية.

انا اسف ، انا هكلم جاسر و هخليه يعلاجني عشان ابقي بني أدم  مش مريض و هعوضك عن كل حاجة

انا اسف اخر مرة و اوعجك اني هخليكي تضحكي و هعملك كل الي انتي عايزه عشان اسعدك سامحيني و ردي فيا الروح يا حبيبي انا روحي اتسحبت زيك لما بقيتي كدة.


في صباح يوم الزفاف فيروزة و ماسة :


استيقظت ماسة لتستعد لزفاف صديقتها التي صمم الجد علي ان يقوم في القصر يوم عودة نوح الي القصر بعد شهر العسل.


استيقظ نوح و قال بحنان :


صباح الخير علي الحلوين


نظرت له ماسة بستغراب :


صباح الخير


ثم قال نوح بحنان :


لا صباح الخير مش بتقال كده


سألته بستغراب :


امال ازاي


قال نوح بحب :


كدة يا ماستي



ثم حملها و ذهبوا الي حمام للاخذ حمام سويا و كانت ماسة في حالة صدمة من تصرفات نوح بعد انتهاء الحمام خرج الاثنين ارتدي نوح ملابس مريحة بينما ماسه ارتد فستان رقيق راق لنوح و لكن غار من كتقاها العاري 



قال نوم لها بحنان :


حطي شال اخضر بنفس لون الفستان عشان مرتكبش جريمة لو حد بصلك


قالت بصوت ضعيف :


حاضر


و بالفعل فعلت ما امر بها نوح هنا تنهد نوح ان المشوار طويل و لكن عليه ان يستعيد ماسه


قال نوم بتحذير  :


مش عايز مشاكل يا ماسه تتعملي طبيعي انهاردة فرح


ثم لوي فمه و قال بمرح :


انهاردة فرح متكديش علي ناس  كفايه عليه النكد الي بشوفه


ثم قال بحنان :


اصحابك هنا بيجهزوا اوعي تحطي Makeup تقيل


ثم اكمل بعبس طفولي استغربت منه ماسه:


يحسن ازعل منك


قالت ماسه بطاعة :


حاضر


ثم خرج ماسه من الجناح و نوح احس بالالم هو يحبها بل يعشقها لن يستمر الحال هكذا بعد الفرح سيأخذ ها كل يوم في جولة و يتكلم معاها و يعلم ما تحبه و ما تكره سيبدا حياة جديدة و سيتبنوا ٥ اطفال كما كانت تكتب في مذكرتها و تسميهم كما تحب هم سيف اللة ، زين الدين ، عز الدين ، شهاب الدين و اوس و بعد عدة اعوام سيتبنه طفلة و يسميه ليلاي كما تحب ماسه هذا الاسم.


توجهت ماسه الي جناح الذي خصصه الجد للاستعداد للزفاف و دخلت وجدت فيروزة و وهج في غاية السعادة


دخلت و جلست ببرود تتطلع لهم بحقد و كراهية لما هي ليست سعيدة مثلهم ؟ تركوها من اجل الرجال تبا لهم و للرجال جميعا


سألتها وهج بقلق :


مالك يا ماسة سرحانه في ايه ؟


ردت عليها بجفاء :


مفيش حاجة كويسة


تجهلت نظرات كل من وهج و قالت ماسه الي Makeup artist :


انا عارفة انك بدخني ممكن تديني سيجارة؟


شهقت كل من فيروة و وهج و لكن تجاهلتهم ماسه و قالت الفتاة :


العلبة كلها تحت امرك جديدة و متفتحتش


قالت ماسه :


شكرا لزوقك يا ديما 



اشعلت ماسه السجائر و بدأت تشربها حتي شهقت وهج و فيروزة و هنا طفح الكيل بوهج و قالت بأنفعال : 


انتي بتعملي ايه بظبط هو انتي فكرة نفسك بتكلي لبنا ايه كميه السجاير الي شربيتها ديه راحتها قرفتنا يا شيخة


لم ترد عليها ماسة بل تجاهلتها و كانت تشرب السجائر و هنا طفح الكيل بفيرزوة و قالت بغضب : 


انتي ايه في ايه احنا مش شايفين الفرحة في عنيكي اي السواد و الحقد ده انتي مبقتيش ماسة الي احنا عارفنها


تجاهلتها ماسه فيروزة ايضا و اكملت ما تفعله 


هنا لم تتحمل وهج و قالت لماسة بشراسه: 


اطلعي برا و متخشيش هنا تاني 


شهقت فيروز 


نظرت لها ماسة بسخرية و قالت : 


هخرج يعني بتطرديني من الجنة مثلا 


ثم غادرت الجناح و ترذت الباب مفتوح 


قالت فيروزة : 


معلش يا ديما اقفلي الباب ، ليه يا وهج مش للدرجه ديه 


قالت وهج بأنفعال : 


لا يا فيروزة ، ديه بقت غريبة و مش فاهمة حاجة نوح و بيعملنا كويس مع الكل و اهلها مش فاهمة مالها عشان اتجوزته في الاول غضب مستكترة علينا اننا نفرح 


ثم توجت حديثها الي ديما و قالت بغضب : 


ياريت تكملي 


ردت عليها ديما بأحترام : 


تحت امرك يا وهج هانم 


و ال Makup artist الخاصة بفيروزة اكملت عملها هي الاخري. 


كادت ماسه تدلف الي جناح غسل اسنانها و تضع عطر لكي تخفي رائحة السجائر و لكن رأت الجد و قال لها بحب : 


ماسه انا مستنيكي في الجناح بتاعي متتأخريش 


قالت له بأستغراب : 


حاضر يا جدو 


دلفت ماسة الي الجناح غشلت اسنانها و وضعت عطر مخصص للشعر و عطر حول جسمها و عنقها حتي تخفي رائحة السجائر ثم خرجت من الجناح و توجهت الي جناح الد شعيب دقت الباب و سمح لها الجد بالدخول ثم توجهت ماسه و قبلت يديه ثم هو قام بأحتضانها و قالت ماسه : 


صباح الخير يا جدو 


رد عليها الجد:


صباح الخير يا عيون جدو 


جلست ماسه علي المقعد المقابل لفراش ماسه و قال الجد بحزن : 


مالك يا ماستي في ليه دبلتي لسه كده ليه 


ردت عليه بتلقائية : 


مفيش يا جدو انا كويسة 


هنا يأس الجد ثم وقف و توجه ال Dreassing room  استغربت ماسة و لكن ما من دقائق حتي اتي الجد و معه فستان احمر لم تري في جماله 



قال الجد : 


عجبك ؟ 


قالت ماسه بأنبهار : 


حلو اوي 


قال الجد :


ده فستان جميلة ام نوح اللة يرحمها 


بهت وجه ماسة من سيرة نوح و ما يخصه حتي لو كانت المرحومة والدته 


اكمل الجد : 


الفستان ده قولت هتلبسه مرات نوح ، رودينا ملبستهوش عشان كدة عارف ان الجوازة ديه مش هتم انما انتي الي هتلبسي و تبقي احلي واحدة في الفرح كله 


قالت ماسة برفض : 


لا يا جدو اعفيني 


قال الجد بأصرار : 


هتلبسيه و هجيب ديما تعملك ميك اب هنا في الجناح و مش هتخرجي منه هتعملك ميك اب يليق بيكي يا ماستي 


قالت ماسة بطاعة : 


حاضر يا جدو حاضر 


ثم ذهب الجد و ترك ماسه لكي تجهز الي الحفل.



الفصل العشرون و الأخير من رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي


"هَل لِلْوَدَاع مَكَانَ أُمِّ أَنَّه سَفِينَة بِلَا شِراع ؟ يَا لَيْتَ الزَّمَان يَعُود واللقاء يَبْقَى لِلْأَبَد وَلَكِن مَهْمَا مضينا مِنْ سِنِينَ سَيَبْقَى الْمَوْتِ هُوَ الْأَنِين وستبقى الذِّكْرَيَات قاموساً تَتَرَدَّد عَلَيْه لمسات الْوَدَاع وَالْفِرَاق ، وَالْوَدَاع وَالْمَوْت هُو الْبَقَاء قَد نَكُون نَحْمِل الْأَمَانِيّ بَيْن طياتنا وَلَا بُدَّ أَنْ نَكُونَ يوماً فِي مَوْجٍ بِحَار الْأَلَم . الْأَلَم كِلْمَةٍ قَدْ وُجِدَتْ فِي قَامُوسٌ الْحَيَاة مُنْذ سَالِف الزَّمَان . قَد تَتَوَارَد ذِكْرَيَات الْأَمَلِ عَلَى أَذْهَانِنَا بَعْدَ أَنْ بَدَأْنَا بِذِكْرِهِ وَبَدَأَت سِمْفُونِيَّة الدُّمُوع بالانهمار"


في زفاف فيروزة و زين، كادر و فيروزة:


انزعجت كل من فيروزة و وهج من تأخر الجد و ماسه لم يحضر الزفاف في بدايته و كان نوح غاضب لتأخير ماسه و هو أيضا و ما من لحظات حتى نزل الجد و قال بأسف :


معلش حقكم عليا اني اتأخرت بس في معجزة دلوقتي يلا ماسه انزلي


نزلت ماسه بحرص و وصلت أمام الجميع انبهر بها الجميع بجمال ماسه و الفستان. 


اما عن نوح ما أن رأي ذلك اصاب بجنون ماسه ارتدت فستان والدته المرحومة، الجد جعل تلك العاهرة ترتدي و هنا قد بدأت شياطين نوح بالانطلاق ، انتظر نوح ساعة تقريبا حتى بدأ الجميع بالخروج و ما أن همت ماسه للخروج و التوجه إلى الحديقة و كادت ان تخرج امسكها نوح و بقوة بعد أن أصبح المنزل خالي من المدعوين و صوت الDj عبأ المكان جرها نوح و هي تسأل ماذا حدث لم يرد عليها جرها على الدرج و سقطت عدة مرات حتى أصيبت رجليها بجروح بالغة ثم توجه الي جناح و قام بقفل الباب و قال نوح ببرود ما قبل العاصفة :


اقلعي الفستان


سألته ماسه :


ليه طيب ما هو... 


تقدم منها و صافعها مرة تلو الأخرى حتى نزفت انفها و شفتيها و ألقاها على الارض


قال نوح بغضب جحيمي :


انتي ازاي تلبسي الفستان ده؟ تلبسي فستان واحدة طاهرة زي جميلة هانم امي الله يرحمها، واحدة وسخة زيك تلبس مكانها و تنجسيه 


ارتجفت ماسة و هنا تقدم نوح و قام بتمزيق الفستان و لم تعد ماسه الا بالملابس الداخلية ثم صافعها مرة أخرى و القها الأرض ثم جرها نوح من على الأرض بعنف و حملها و القها بعنف على الفراش بدأ يقبلها بعنف في شفاتييها حتى نزفت بغزارة ثم نزل الي عنقها و كان يعض عنقها بعنف مما جعلها تصرخ بألم تترجه ان يتركها و لكن نوح لم يتسمع إليها لا حياة لمن تنادي بدأ عنقها ينزف بغزارة ثم بدأ بتقبيل جسدها بعنف و ترك كثير من العلامات و الكدمات مع صفعه لها كلما حاولت مقاومه و هنا قام نوح بأغتصاب ماسه بوحشية مراراً و تكراراً و لم يراعي انها مرتها الأولى. 


ما أن انتهى تركها كالجثة الهامده و ارتدي ملابسه و ترك الجناح و ذهب إلى الحفل. 


ذهب إلى الحفل و الجميع يسأل عن ماسه كان يرد عليم بأن الفستان ملقت ستغيره و تأتي 


في الجناح نوح :


وقفت ماسة بصعوبة تتطلعت على نفسها بالمرايا هناك نزيف حاد بين قدميها و كدمات في جميع أنحاء جسدها و عنقها ينزف بغزارة و شفاتييها و انفها أيضا 


التفت و رأت روب خفيف ابتسمت ابتسامة مختلة و ارتدته على ملابسها الداخلية و دخلت غرفة الملابس تبحث عن شي حتى وجدته ثم جاءت فكرة لديها و اقدمت على تنفيذها. 


اخذت هاتفها و قامت بأرسال Voice note الي تامر تقول له :


تامر حبيبي ، جيب الكل جوة القصر و تعالوا بس متجبش نوح انا عملكم Surprise بس انت الوحيد الي هقولك انا حامل يا تامر و مش عايزه نوح يعرف الأول عايزة الكل يعرف قبليه تجيب الكل يا تامر حتى العرسان و العرايس. 


وصلت الرسالة الي تامر و استمع إليها استغرب طلب ماسه و نفذ طلبها منه و قال للجميع أن ماسه تريد أخبارهم امر سعيد. 


دخل الجميع القصر و لم يجدوا تامر 


قال الجد : 


فين ماسة يا تامر 


قال تامر بقلق : 


معرفش يا جدي هي بعتت رسالة و انا قولتلكم 


بالخارج : 


لاحظ نوح ان لا يوجد أحد و لكنه سمع صوت صراخ ركض داخل القصر لكي يرى ما حدث 


في الداخل ما أن قال تامر جملته نزلت ماسة بتمهل شئ في شي حتى وصلت لآخر الدرج و هي ترتدي الروب و ملابسها الداخلية ابتسمت ابتسامة مختلة و قالت : 


ايه رأيكم في ال Surprise ديه؟ 


شهق الجميع و صوت الصراخ عب المكان و كادر و زين في حالة صدمة و الجد جلس و احس بوجع في الجانب الأيسر عند قلبه 


قال عامر و يقترب ببكاء : 


مين عمل فيكي كدة؟ 


هنا رفعت المسدس الخاص بنوح ما كانت تخبئه خلفها و قالت بجنون : 


إياك تقرب انا بقولك اهو 


هنا شهق الجميع و وصل نوح رأي ما يحدث و شهق عندما رأي ماسه تمسك مسدسه


قالت بحقد و كره : 


عامر يا شناوي انا بكرهك عمري ما حبيتك انت مش اب انت لعنة في حياتي عمري ما سمحتك ولا هسمحك انت فاكر لما تتوب لربنا بالصلاة و الذهد في الحياة فكرت في نفسك عشان خايف من اخرتك و خلاص كدة لكن انا فين حق الظلم و الافتر الي شوفته منك من وانا عيلة انا في داهيه صح قال ابويا قال يا شيخ يلعن الدم الي بيجري في عروقي منك 


شهقت عامر و لم يصدق ان ابنته تكره الي هذا الحد


ثم توجهت ماسه الي خديجة التي كانت تبكي بحرقة ابتسمت ماسة و قالت :


و انتي يا خديجة هانم،

ثم نظرت الي رامي بكره و غل و رامي ينظر إليها بحزن و بكاء


اكملت ماسه بغل : 


رامي باشا يزعق فيكي او فيا اجي اتكلم يعلي صوته و عشان الخناقة متكبرش لازم ماسه الطيبة المؤدبة حبيبه امها تسكت عشان انتي احسن عند ربنا مش تقومي تلتشي قلم و تقوليه يحترم اخته لا انا الي اسكت عشان رامي بيه العالة الي مش بيشتغل يا شيخة اللهي ابنك الي فرحنه بيه يموت قدام عينك و تتحصري عليه بقيت عمرك


شهق الجميع حتى رامي و الفتيات هل كل هذا بداخلها و سكتت كل هذة السنين، شهقت عائله ماسه من كره ابنتهم ماسه الي هذا الحد


ثم وجهت كلامها الي فيروزة و وهج التي كانوا يبكوا بحرقة و خائفين مما ستقوله لهم : 


اما انتم، انتم اوسخ خلق الله، انتي يا ست وهج لما تعبتي و حسيتي بالذنب مستحملتش عليكي الهوا و رجعت بعد كل ده جايه يا حيوانه يا نكرة الجميل تتقمري و تتكلمي معايا انا كده يا شيخه الله يلعنك انا بكرهك و انتي يا ست فيروزة هانم انتي زيها حيوانة نكرة الجميل انتم ولاد حرام هانت عليكم العشرة انتم تفرحوا ليه على حسابي و اللة ما هيحصل انا قلبتلكم الفرح جنازة يا شوية زباله نيره الوحيده الي كانت حاسه بس اقول ايه كنت مصاحبه مصلحجية


ثم وجهت كلامها لزين و قالت بسخرية :


ايه يا سيدة الرائد، ايه يا زين باشا مبسوط من منظري الي عمله فيا صحابك ده انا قولتلك احميني منه و دايما ردك حاضر كل حاجه انا بطبق العادلة و حتي لو صحابي مش بقبل بالظلم لامؤاخذه العادلة ديه يبقى امك


شهق الجميع من كم الكلام الجارح ثم اكملت ماسه بسخرية :


هو انت كنت فاضي تحقق العادلة و تنقذني لا انت كنت فاضي تحب و تظبط فيروزة لا حقيقي العادلة واخده مجرها 


ثم سفقت بسخرية : 


شابو ليك انت فاشل، ضابط فاشل متستحقش اصلا تبقى ضابط انت اخرك تنفخ عجل سواء انت ولا كادر باشا بتاع النسوان ده 


نزل زين و كادر رأسهم و هم يبكوا على ما حدث لتلك المسكينة. هنا اقترب و ظهر نوح و قال بترجي :


ابوس ايدك سامحيني انا اسف


حاول نوح الاقتراب و لكن ضربت طلقة في السقف شهق الجميع حتى نوح و قالت ماسه بجنون :


بما اني خلاص اتجننت احكي بقى انا اتجننت ليه، نوح باشا رجل الأعمال المشهور عشان قولتله كلمة إلهي كنت اموت في ساعتها لما قولتها دمرلي حياتي و اتجسس عليا 


شهق الجميع ثم اكملت بجنون :


لا استنوا نوح اقولكم علي التقيلة ، نوح العوامري مجرم هو الي خلي السكرتيرة بتاعته تنتحر و فضاحها و حتي مرحمهاش بعد ما ما متت و فضحة. 


نظر الجميع بصدمة و نوح لم يكن معهم كل ما كان في باله الا تفعل ماسه شى بنفسها 

ثم اكملت و قالت : 


هددني انه معاه فيديوهات تخص تامر يا يتعدم يا يخش مصحه انا وفقت و كل يوم خايفه يغدر و يعمل فيه كده ، البيه حياتي مع ضرب و اهانة و طعن في شرفي 


بدأت ماسه تضحك بجنون و سخرية و الجد أحس أن عزرائيل يحوم حوله ليقبض روحه قالت ماسه بجنون و هي تضحك :


لا استنوا اقولكم عالي الاتقل بقي ، لما كنا في شهر العسل


سكتت و ضحكت بهسترية اخاف الجميع منها ثم اكملت بضحك و سخرية :


قال شهر العسل قال روحنا حضرنا حفل لي واحد صاحبه مراته ادتني هدايه البيه رجع موتني من الضرب لا و مش كده عملي عملية استئصال الرحم


شهق الجميع اكملت ماسه و هي تضحك و الدموع تجري على خذيها : 


حرمني من الامومة، حرمني ابقى ام ليه عشان ابنه فارس إلهي تولع انت و هو و عيلتك كلها يا مجنون يا ابن الكلب يا مريض، دمرت حياتي موتني و انا لسه عايشه ده انا لو كنت قتلك قتيل ده انا لو كنت موت المرحومة امك و المرحوم ابوك مكنتش هتعمل فيا كده لا مش مكفيك ده لا لما لبست الفستان بتاع جميلة هانم الي قعدت تقولي اني شمال و نجسته قطعت الفستان و اغتصابتني انا لو كنت بقطع فيك و من لحمك الحي مش هتعمل كده فيا


قم الجد و صفع نوح، قامت خديجه بصافعه، قام عامر بضربه هو كادر و زين و رامي و تامر و جاسر حتى قادر لم يتحمل كل هذة خفق قلبه ان يحدث ذلك لابنته و بدأ يضربه بغل في جميع إنهاء جسده تقدمت كل من نيرة، وهج و فيروزة حتى نرجس التي لم تتحمل كل هذا و قالوا :


يا ابن الكلب، يا مغتضب، يا مجرم و همه بالضرب عليه و لكن ماسه ضربت طلقه في السقف مرة أخرى و قالت :


ابعدوا عنه 


و نزل نوح بصعوبه على رجليه أثر الضرب المبرح الذي تلقى و قال و هو يبكي : 


انا اسف، سيبي المسدس انا مش عارف عملت كدة ليه و ازاي انا عارف اني قولتلك اسف كتير اسف على الي انتي فيه و منظرك الي موتني من جوة بس انا بحبك تعالي يا حبيبي نبدأ صفحة جديده و هشتريلك بيت علي زوق هنتبني أطفال كتير يكونوا لسه مولودين مش انتي كان نفسك تخلفي تؤام هعملك كل ده و كل الي نفسك فيه بس سيبي المسدس. 


امسكه كادر و بدأ زين يضرب نوح بكل غل و نعته بأبشع الالفاظ هو و كادر اذاحهم نوح بصعوبة و اقترب منها و هنا بدأت ماسة تقترب منه، ابتسم نوح ابتسامة رائعة لم تراه على وجه الوسيم من قبل اعتقد نوح ان ماسه ستغفر له و ينتهي هذا الكابوس عندما اقتربت ماسه من نوح ضربت طلقتان في قلبها 


هنا اعزائي اغنية خلفيه المشهد اغنيه Hold on:


Loving and fighting

Accusing, denying

I can't imagine a world with you gone

The joy and the chaos, the demons we're made of

I'd be so lost if you left me alone...

You locked yourself in the bathroom;

Lying on the floor when I break through

I pull you in to feel your heartbeat

Can you hear me screaming "Please don't leave me!"


Hold on, I still want you

Come back, I still need you

Let me take your hand, I'll make it right

I swear to love you all my life

Hold on, I still need you


A long endless highway, you're silent beside me

Driving a nightmare I can't escape from

Helplessly praying, the light isn't fading

Hiding the shock and the chill in my bones

They took you away on a table

I pace back and forth as you lay still

They pull you in to feel your heartbeat...

Can you hear me screaming, "Please don't leave me!"


Hold on, I still want you

Come back, I still need you

Let me take your hand, I'll make it right

I swear to love you all my life

Hold on, I still need you


I don't wanna let go

I know I'm not that strong

I just wanna hear you

Saying, "Baby, let's go home."

"Let's go home"

Yeah, I just wanna take you home


Hold on, I still want you

Come back, I still need you 


شهق الجميع، فيروزة، وهج، نيرة اغشي عليهم و خديجة لم تتحمل اغشي عليها هي الأخرى. 

رامي بكى بحرقه على أخته و احس انه يريد أن يموت لن يتحمل الذنب و الندم طوال حياته، تامر بدا يشد شعره و يقطع قميصه وقع على الأرض و بدا يحبي كالاطفال و يقول بكاء و جنون :


مامي ماسي متمشيش و تسبيني، مامي خديني معاكي ارحميني من الوحوش الي برة 


هنا وقعت ماسه بين يد نوح و قال نوح هو يبكي و بجنون : 


مش هتسبيني، صح إنتي بتحبيني و مش هتسبيني هتعالج واللة و هبقي كويس مش هعمل حاجة تزعلك إنتي مش هتموتي انتي بتعملي كدة يا حبيبي مش هتسبيني بعد لما لقيتك يا عشق نوح العوامري هوديكي المستشفي و هتبقي كويسة متموتيش يا حبيبي متخضنيش بتعملي كدة عشان  تعرفي غلوتك عندي صح 


قالت بصعوبة و هي بتلفظ لنفسها الأخيرة : 


ضحكتك حلوة اوي يا نوح أنا بحبك اوي عمري ما حبيت ولا هحب حد قدك ، ممكن تبتسم تاني و تغني اغنية فرحنا


نفذ طلبها بدا يغني نوح بصعوبه غافل عن صوت عمه انه يلعنه لان الجد شعيب توفي و لم يتحمل كل هذا و بعد أن انتهى من الغناء غادرت ماسه روحها. 


قال نوح ببكاء و جنون : 


ماسه متسبنيش يا ماسه مش هقدر اعيش من غيرك طب خديني معاكي عشان بدام ماسة مش في حياة نوح العوامري يبقي نوح العوامري مش هيبقي موجود في الدنيا .


نظر نوح الي المسدس لم يتردد للحظة واحدة و اطلق الرصاصة في رأسه و مات هو الاخر. 


بعد كل تلك الأحداث الأليم لم يعد شى كما كان :


في قصر أليخاندرو 


توجه أليخاندرو و هو حزين الي إلينا احتضانها


رأت إلينا وجه و قالت


ما بك حبي؟ 


رد أليخاندرو بأسي و حزن : 


نوح و ماسه توفي ليلة امس 


شهقت إلينا و قالت و هي تبكي : 


ماذا تقول؟ ماذا حدث؟ 


بدأ أليخاندرو يقص عليها ما حدث 


بكت إلينا بشدة و قالت : 


ماذا عن عائلتها؟ 


قال أليخاندرو بأسي : 


للأسف الام في غيبوبة، الاب اصيب بشلل حزننا عليها ام أخها فلقد دخل الي مشفى للأمراض نفسيه بسبب محاولات المتكررة للانتحار


قالت إلينا بأسي : 


ماذا عن المدعو تامر ماسه حكت لي 


قال أليخاندرو بأسي : 


تامر لم يتحمل موت ماسه دخل هو الاخر الي مشفى للأمراض العقلية و ترك محبوبته 


شهقت إلينا و بدأت تبكي و قالت بغضب : 


أين اصدقاءها لما لا يساعدها لما أصدقاء نوح ساعدوا ماسه المسكينه؟ 


قال أليخاندرو بشرود : 


بعد ما حدث في الزفاف صديق نوح المدعو زين استقال من الشرطة بعد أن تركته محبوبته و هو لم يعارض و غادر البلاد اما صديق الثاني المدعو كابر قام ببيع نصيبه لي و غادر هو أيضا البلاد و ترك محبوته


قالت إلينا بتأثز :


ماذا عن فارس ابن نوح؟ 


قال أليخاندرو :


اخذته ابنه عم نوح كي تربى بعد أن وافق والدها على الوصية كاملة بعد أن قتلت امه


شهقت إلينا و قالت :


فارس المسكين أصبح يتم الام و الاب كيف حدث ذلك؟ 


قال أليخاندرو :


والدته كانت متزوجة من رجل اخر يدعي ايهم الزيني و هو الأخ الإكبر الي تامر عندما علم انها تأخذ حبوب للاجهاض و اجهضت صغيرها قتلها و تم القبض عليه 


قالت إلينا :


ما كل هذا، ما كل هذه الأحداث الشينية


قال أليخاندرو و هو يقرب منها :


اهدي يا حبي، الحمل لا يحتمل كل هذا حزن ثم ماذا قررتي ان تسمى ابنتي الغالية و اخير سيصبح لدي ابنه بعد ٣ اولاد


شردت إلينا و قالت :


اسمها سيكون Diamond


استغرب أليخاندرو ثم اكملت إلينا و هي ترتب على بطنها : 


حتي تبقي حياه ماسه مستمرة امامي و لم تمت بالنسبة ألي اريد ان تشبها في طيبة قلبها. 


ابتسم أليخاندرو و احتضان إلينا و هم شاردين و يتمنوا الا يمر احد يوما ما بكل هذه الأحداث. 

_________________________________________


النهاية


تعليقات

التنقل السريع