رواية الي طريق المدى البعيد الهادي البارت الثاني 2بقلم بسنت عبد القادر
رواية الي طريق المدى البعيد الهادي البارت الثاني 2
الفصل الثاني :
"لم لَا نتحشي الْحَبّ لَعْنَة نُقِع فِيهَا وَ لانبالي إلَّا بَعْدَ فَوَاتِ الاوان"
نوح و هو بتذكر و يسرح في الماضي .
صوت داخلي بنوح الغاضب :
الْخَائِنَة ! لِمَا فَعَلْت هَذَا بِي لَمْ أَبْخَل عَلَيْهَا بشئ أُعْطِيتَهَا حِبِّي و حَنانَي كَانَت طفلتي المدلله عشقتها بَل احببتها حُبّ عِبَادِهِ وَ عِنْدَمَا رُزِقْت بصغري أَحْسَسْت إنِّي اخدت كُلِّ شَيِّ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيَا كُنْت نُوح طَيِّبُ الْقَلْبِ مُحِبٌّ الْحَيَاةِ وَ لَكِن أَصْبَحْت أَنَس عَلِيّ هَيْئَة شَيْطَان كَانَ لَقَبِيٌّ الْأَوَّلُ هُوَ سُلْطَان الِاقْتِصَاد و لَكِن بَعْدَهَا أَصْبَحْت الشَّيْطَان الطَّاغِي أَصْبَحْت اكْرَهْ كُلَّ نِسَاء و كُلّ بَنَات حَوَّاء كُنْت اعْتَبَرَهَا بِسَبَب صِغَرِ سِنِّهَا أَنَّهَا بَرِيئَةٌ و لَكِنْ أَنَا نُوح الَّذِي يَخَافُ مِنِّي اعتي الرِّجَال يَتِمّ خِدَاعُه مِنْ هَذِهِ العاهره و لَكِن الشَّيْطَانَ لَا يَرْحَمُ و هُنَاك اثان لَن ارْحَمْهُم هَذِه العاهره و العاهر أَيُّهُم .
ارتسم علي وجه نوح إبتسامة أقل ما يقال عنها هي إبتسامة الشيطانية.
في الحضانة :
قد تعودت ماسه علي أن تأتي مبكراً جلست و معاها الحافظه الحراريه و يوجد فيها مشروبها المفضل cappuccino من متجر Starbucks.
ماسه و هي تتذكر ما حدث و صوت الداخلي يقول :
كم هو وسيم جداً و لكن خالي من المشاعر ، متكبر و ملامح باردة ليس لديه ادنا إحترام للأشخاص ، كيف هذا يكون والد فارس ؟!
و قالت ماسة بصوت منخفض و لم تنتبه بمن يسمعها من الخلف :
إزاي و أنا أقول أكيد بابا فارس جايب الحلوه ديه لمين يخربيت جمال أمه لا يحسن تكون ميته ولا حاجه بس أقول إيه ما شفش ربع ساعه تربية بس ابوه إزاي ده أنا قولت بابا فارس ده ملاك بجناحين ده شيطان و هو طويل كده بيفكرني بي Tom elis بتاع مسلسل Lucifer بس ده علي الاقل دمه خفيف لا ولا ال British Accent بتاعته رهيبه !!
-ايه يا مجنونه بتكلمي نفسك !!
كادت ماسه أن تصيب بنوبة قلبية و كانت ستقع الحفاظه الغاليه علي قلبها !!
قالت ماسه و هي علي وشك قتل صديقتها لأنها تكره هذه الحركه و فيروزه تعلم ذلك و تحب ان تفعل ذلك كتير بها :
إيه يا شيخه قطعتيلي الخلف عارفه لو الحفاظه كانت اتكسرت مكنتتش هسيبك فيها عيله كوريك
و أكملت ماسه شرب ال cappuccino بتلذذ و قالت :
آه نفسي أضرب حد دلوقتي كده إنتي الأول و بعد كده الكائن المفترس الي قبلته بره ده
ركضت عليها فيروة و أحضانتها و قالت فيروزه و هي تلاحظ أن هناك شئ ما حدث :
مالك في ايه علي الصبح و بعدين في مدرسه انجليزي محترمه تقول كويرك أنا شاكه فيكي والله بس المهم احكيلي مين مزعل ميسو ؟!!
قالت ماسه بغضب :
بكره ميسو ديه قولي ماسي ، المهم بابا فارس ده قليل الأدب و الذوق و قال إيه أنا هعرفك مين هو نوح العوامري و Bla Bla Bla !!!
و فجأه بهت وجه فيروز و قالت بزعر :
إنتي بتقولي مين ؟! نوح العوامري عدو النساء الأول و لقبه التاني السلطان الإقتصاد المعظم ده غير لقبه الثالث الشيطان ، ده مش بيرحم إنتي نيلتي إيه الله يخربيتك ده أقل حاجه هيولع فيكي !!
قالت ماسه بتوتر قليلاً :
ما هو إلي قليل الزوق بعدين هيعملي إيه يعني هيكلني !!
ثم اضافت بتكبر :
تلقيه بس خاف مني عشان قولتله طز فيك يا نوح يا العوامري !!
قالت فيروزه بتوتر و قلقت علي ماسه و ما يمكن أن يفعله نوح بها :
و كمان قولتيله طز لا تعالي احكيلي علي الليله إلي مش هتعدي انا عارفه لسانك متبري منك !!
قصت لها ماسه ما حدث .
في شركه العوامري جروب:
وصل نوح شركته و هو في قمه هيبته و وسمته الطاغيه بتكبر و عيون الموظفات تتبعه تتمني أن يكون من نصيبها أو حتي يمارسوا ما حرمه الله معه ، ليله مع السلطان الاقتصاد المعظم تتمنها أي سيدة أو فتاة عذراء و العاهرات أولهم و الموظفين ينظرون له بحقد و كراهيه.

وصل نوح إلي مكتبه ثم دخلت وراءه سكرتيرته رولا و التي تكاد ترتدي ما يخفي جسدها .
قال نوح دون النظر لها ببرود و غرور :
بلغيني كل المواعيد و حضري ال list بتاعت ال Emails و هاتيهم و تعالي .
قالت رولا بدلع زائف و تحاول الاقتراب من نوح و تتلاعب بي ازرر قميصه :
مش عايزني أعملك حاجه يا سلطان الاقتصاد المعظم ؟!
ابتسم نوح إبتسامة ساحره ، فرحت رولا و اعتقدت أنها ستنال ليله مع نوح و لكن المسكينه لا تعلم مصيرها أقترب نوح من اذنها و قال هدوء مخيف :
مش عايز أشوفك لبسه لبس الش** ده يتلبس في شركتي ، عشان ساعتها همسح بيكي بلاط الشركه بلاطه بلاطه ههينك قدام كل الشركه و أنا غبي في الحته ديه يا رولا اتفقنا يا حلوة
دفعها بمنتهي القسوه حتي أنها وقعت علي الارض و أيضاً ، تمزق قطعة من الفستان و ركضت إلي باب لتتخلص من هذا الوحش ثم فتح الباب كان كادر صديق نوح حتي رولا لم تنتبه له عندما ركضت من باب المكتب ولم تعتذر حتي و خرجت بأقصي سرعه خوفاً من هذا الوحش !!
قال نوح بتقزز :
بلا قرف أنا عايز ناس تشتغل مش ناس كل تفكرها تجيب نوح سريرها إزاي و تعمل علاقه معاه كله كوم و بنت الكلب المدرسة بتاعة إبني ديه كوم تاني مبقاش نوح العوامري إلا لو علمتها الأدب
قال له كادر بتعجب :
في إيه يا نوح احكيلي ؟!
وقص نوح له ما حدث لم يحتمل كادر ما سمعه من صديقه ، كادر كان يضحك بهستيرية لدرجه أن نوح تصاعد غضبه أكتر من ماسه و فكره انتقامه منها بدأت تزداد .
جز نوح علي أسنانه حتي أن كادر سمع جز أسنان نوح بغضب و قال نوح بين اسنانه :
أنا يتقلي طز أنا بقي هخليها تندم علي يوم إلي شافت في خلقتي
قال كادر بتوتر :
هتعمل ايه يا نوح ؟!
ابتسم نوح ابتسامه مختله :
هتجبلي كل المعلومات عنها يا كادر أكيد البت ديه بتعمل حاجات قذره زي أي عاهرة شبها ما كل الستات و البنات كده تجبلي المعلومات و تيجي .
و ضحك نوح بهسترية شيطانية لا تليق إلا بيه ثم أكمل نوح :
و أنا هعرف أتصرف .
تنهد كادر و قال بجدية :
طب ما زين برده يقدر يجبلك معلومات كثيره عنها !!
قال له نوح بجدية :
أنتم الاتنين هتعرفولي كل حاجه عنها و لو ليها مصايب ولا و أصحابها و أهلها حتي كل مكالمات بتاعتها و ياريت بقي لو حد يعرف يعملي Hacking علي موبيل بتاعها أعرف كل حاجه عنها بس ديه هعرف أتصرف فيهامن حد في ال IT في شركه المهم حتي كل حاجه ليها علاقه يال social media تجبهالي فهمني يا كادر !!
قال كادر بعضب :
يا نوح مش كده حتي لو هي مين حتي لو عندها مصايب حتي لو شمال بتكلم طوب الارض مش كويسه تعمل كده عشان أضعف منك و مش هتعرف تقف قصادك
قال نوح بشرود و حيرة :
النظره إلي شوفتها عليها نظره لبوة شرشة و محتاجه إلي يروضها و أنا بقي إلي و أنا هروضها و هتسلي أوي و انا بروضها و اكسرها و أشوف نظره الضعف ساعتها بقي يمكن أعفي عنها و بعدين خليك في إلي انت فيه و كلم زين و قله يعمل إيه و لو رفض قوله إني عملتله خدمات كتير يخدمني في ديه أحنا الثلاثي بنشيل بعض !!
قال كادر و يريته ما قال:
قصدك ربعي نسيت إيه...
القي نوح كل شئ ما موجود علي المكتب و اتحول لي وحش و صرخ بهستريه وقال بغضب جحيمي :
متجبليش سيره الوسخ إبن الكلب ده بدل ما أروح اموتهولك !!
قال كادر بشفقة علي صديقه :
أهدي يا نوح أنا آسف أهدي
قال نوح و هو يتنفس بصعوبه و عروق رقبته برزت :
هديت و خليك في حالك و إلي أنت فيه و كلم زين و قوله يعمل إيه اه نسيت أقولك عدي علي حضانة جيب فارس عشان مش فاضي و آه ابعتلي حد يجي يعملي المكتب إلي اتطربق ده بسبب جنابك .
قال كادر بمزاح و لكي يلطف الجو علي صديقه :
مش عايز DVD بالمره سواق إبن ساعدتك و الخدامه الفلبينيه الي جيبهالوا مش عايز اخدوا و اغديه و اوديه الملاهي و اغيرله و ارضعهولك بالمره ؟!
قال نوح بمزاح و هو بيشمر ساعدي القميض :
أنا أصلا نفسي أغير المكتب و ملعبتش مصارعه و ملاكمه بقالي كتير فأغير المكتب و ديكور وشك عشان محدش يعرفلك وش من القفه !!
ثم القي عليه طفايه السجائر و قال بغضب :
غور يالا ابو ام معرفتك
تفداها كادر و ركض و اغلق باب المكتب وقف نوح امام الشباك شرد قليلا و جاء صوت بداخله يقول :
عَيْنَاهَا بِهَا قُوَّةُ لَا مَثِيلَ لَهَا وَ بَريق غَرِيبٌ و كَيْف تَتَحَوَّل مِن لَبْوَة شَرَشَه تُرِيدُ أَنْ تَهَجَّم عَلَيَّ مِنْ يتعدي عَلَيْهَا و الَّتِي لَا تَهَزَّم إلَيّ طِفْلِه و آهِ مِنْ كَلِمَةٍ طِفْلِه تَعَشَّق الْأَطْفَال و تتعامل مَع فَارِس و كَأَنَّهَا أُمِّه تُحِبُّه كَثِيرًا تَدَلُّلُه كَثِيرًا و لَيْسَت مَدْرَسَة عَلِيّ الْإِطْلَاق و لِمَا فَارِس بِالْأَخَصّ سأعلم كُلِّ شَيِّ سأعلم فِي مَا بَعْدَ و حِين تصبحين فِي قبضتي .
و لقد ضعط علي قبضه يده الاتنين و قام ترقعه رقبته يمين و يسار و برزت عروق رقبته و ساعديه ثم ظهرت إبتسامة الشيطانية المختلة علي وجه و قال بغضب :
لَن تَخْرُجِي مِنْ جَحِيمِي .
و اخذ يضحك بهستريه جنونيه كما أنه رأي ملاذاً و حلوته في التسلي بيها و لكن في القسوه الطاغيه و لما لا
أَنَّهَا طَاغِيَة نُوح العوامري .
داخل الحضانه:
دخل كادر الحضانه ولكنه اصطدم بشخص ما رفع رأسه وجد وهج امامه !!
اخذ يفكر كادر و جاء صوت داخلي بداخل كادر يقول :
رباه ما هذه الملاك سبحان من خلق فأبدع كيف خطفت قلبي مهلا ! ماذا خطفت ماذا ؟!
قال كادر بصوت عالي :
أنت بدق كده ليه لا اعملك عمليه استئصال حالا
قالت له وهج بتعجب :
نعم حضرتك بتقول حاجه ؟!
جاء صوت بداخل كادر بداخله يقول :
ما هذا الصوت العذب و الرقه لن أترك هذه الفتاه بسهوله ؟!
و فجأه أفاق علي صوت وهج قالت وهج بغضب :
حضرتك في إيه أقدر أساعدك في حاجه ؟!
قال كادر بمزاح :
لا حضرتك إيه قولي كادور أو كادرو إلي يعجبك .
وهج غضابها بدأ يزداد من ذلك الاهبله المتطفل و قالت له بغضب اكبر :
افندم !
قال كادر لها بمرح :
بهزر أنا جي أخد فارس نوح العوامري.
تعجبت وهج و قالت له بسخرية :
تخده إزاي لازم نوح بيه يبلغني و هو مامبلغنيش
لعن كادر نوح في سره و أضاف بمرح :
قولي و المصحف هو فعلاً يبان عليا إني بخطف العيال و كمان باكل قلوب البنات الحلوه .
قالت وهج بغضب شديد :
كلمه كمان و هطردك بره الحضانه أتفضل يا أستاذ كادر معايا علي مكتبي و أنا هتكلم مع نوح بيه و أتأكد منه
جلس كادر امام وهج و هي تجري اتصال بنوح حتي تستفر عما قاله كادر.
قالت وهج برسمية :
مساء الخير نوح بيه مع حضرتك وهج مديره الحضانه في حد إسمه معلش ثانيه يا نوح بيه .
وهج و هي مازالت تتحدث إلي نوح قالت لكادر برسميه :
لو سمحت بطاقه حضرتك ؟!
وضع كادر قدم علي قدم قال بمزاح :
عايزه تتأكدي إني عاذب و لا و تعرفي عنوان بيتي طب ما أنا ممكن اقولهولك عادي اه يا لقيمه
ضربت وهج المكتب بقبضة بيدها و قالت بغضب شديد الذي يؤدي الي قتل هذا الكادر :
لو حضرتك محترمتش نفسك تاني أنا بحذرك هطردك بره مكتبي و الحضانه !!
للحظه لندهش كادر و جاء صوت بداخله يقول :
من هذه القطه المتوحشه و من قوه شخصيتها دائما عندما كان يتحدث مع أي انثي كانت تأتي له بأشره واحده ولكن هذه المرأه ليست مثلهن.
قطعت وهج حبل افكاره و تنححنت قال كادر برسميه :
أنا متأسف جداً حضرتك
و اعطي لها بطاقته الشخصية ثم اخذت وهج بطاقته الشخصية.
سرح كادر و جاء صوت داخلي يقول :
وهج هو أسم غريب وهج الشمس نعم أسم لا يليق إلا بها امرأه قويه صلبه و يحترق من يقترب منها مثل وهج الشمس ثم أضاف وهجي وهج كادر نصار مهلاً هل جمعت أسمي بأسمها لا أنا كادر نصار دنجوان عصري لا اقيد بزواج يا إلهي زواج أموت قبل أن افعلها هي سوف تصبح ملكي عاجل أم اجل ولكن بدون زواج.
و سخر من نفسه و قال بصوت منخفض :
قال جواز قال .
قطعت وهج حبل افكاره للمره الثانيه بصوتها و هي تتحدث مع نوح و قالت :
إسمه الأستاذ كادر نصار و قال إنه هيستلم إبن حضرتك لأن مجليش معلومات او أي مكالمه من حضرتك بكده !!
و فجأه للمره الثالث أفاق علي صوت وهج و هي تقول :
تمام يا نوح بيه شكرا جداً .
و اغلقت الهاتف ثم التفت و تحدثت من خط ارضي و قالت برسمية :
ماسة ابعتيلي فارس عشان في حد هيستلموا ، شكراً .
اول شئ لفت انتباه كادر هو أسم ماسه سرح مجددا و جاء صوت داخلي فضولي يقول :
لدي فضول كي يري هذه الفتاه و يتأكد من كلام نوح بأنها هل هي حقا فتاه سيئه أم فتاه عفويه و و أن رد فعل نوح أكثر من للازم علي عفويه فتاه و ليس اكثر
دخلت ماسه و معاها فارس و عندما رأي فارس كادر ركض عليه و احتضانه بشده قال كادر بحب ابوي :
وحشتني يا بطل يلا عشان نروح
قال فارس بطفوليه :
سلم يا عمو كادر علي ميس ماسة بحبها اوي
رفع كادر رأسه و سرح في ملامح ماسة و جاء صوت داخلي يقول :
فتاه جميله يغلب عليها طابع الطيبه عكس وصف نوح علي الاطلاق و أنها لا تستحق ما ينوي نوح عليه فكر قليلاً أنه سيحاول فيما بعد مع نوح أن يتراجع عم ما ينوي أن يفعله .
قال كادر برسمية:
أهلاً و سهلاً ميس ماسة تسمحيلي أخد فارس و نمشي !!
ابتسمت ماسة و قالت برسمية :
اكيد حضرتك أتفضل مع السلامه
غادر كادر و معه فارس قالت وهج بعصبية :
رجال مش محترم متحرش و فكر نفسه دمه خفيف قال إيه باكل قلب بنات الحلوين
قالت ماسه بتعجب من غضب وهج الشديد :
إيه الحصل طيب ؟!
قالت لها وهج :
هحكيلك.
و اخذت تقص عليها ما حدث.
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر فورا عند نشر الروايات من هناااااااااا
الرواية كامله من البدايه من هنااااااا الاول
تعليقات
إرسال تعليق