القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الي طريق المدى البعيد الهادي البارت الثالث 3بقلم بسنت عبد القادر



فصل الثالث رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي





"نَلْتَقِي قَدَّرْنَا غالباً ، فِي الطّريق الَّتِي نَلْتَجِئ إلَيْهَا هربا الأجر و كلٌّ صانعٌ قَدِّرْهُ وَ الْجَزَع لَا يَدْفَعُ الْقَدْر ، وَلَكِن يُحْبِطَ الْأَجْرَ "



في الحضانه : 


بعد ان قصت وهج ما حدث بدأت ماسة تضحك بصوت عالي و قالت بمرح : 


طب والله سكر أحسن من أبو لهب التاني 


سألتها وهج بتعجب : 


مين أبو لهب ده ؟!


تنهدت ماسة و قالت بأرتباك : 


هحكيلك !!


و قصت عليها ماسه ما حدث معها صباحاً قالت وهج بغضب و خوف علي ماسه :




إنتي مجنونه صح ، فكره نوح ده عيل طري و لا واحد بيلعب معاكي في شارع ، نوح العوامري ده سلطان الإقتصاد المعظم ، رجاله بشنبات بتتهزله و إنتي جاية تهزقيه و تقوليلي طز بكل بساطة و فاكرة الموضوع هعيدي كدة مر الكرام مش كدة ، بكره يا ماسة تعتذيريله و تقوليله مكنتش أعرف حضرتك و هبقي معاكي عشان نحاول نهديه و مفيش نقاش في الموضوع ده هكلمه بكره عشان يجي و ..


قاطعتها ماسه و لا تعلم حجم الكارثه التي أوقعت نفسها فيها و قالت بمنتهي برود الأعصاب : 


هيعملي إيه يعني هيكلني ولا هيطلعلي العو ، أنا اه طيبه و بحب الاطفال و الحيوانات و خصوصاً الكلاب 


سكتت ماسه فجأه و قالت بأسي : 


أنا كنت زمان بخاف أوجه أي حد بس لا مش هخاف من أي حاجه ولا حد و نوح بتاعكم ده أعلي ما خيله يركبه !!


انصدمت وهج من رد فعل ماسه وقالت بحزن : 


يابنتي ، يا ماسة يا حبيبتي أنا خايفه عليكي إنتي أختي الصغيرة ده شيطان مش بيرحم لو حطك في دماغه مش بعيد يأذكي ولو عنده رحمه إلي هي منعدمه أساساً ممكن يأذي اهلك 


توترت ماسه قليلا و لكن استجمعت قوتها قليلاً و قالت بغضب :


ليه هي البلد سيبه مفيش قانون يحميني منه ، البلد فيها قانون طب يفكر يعملي حاجه ولا يقرب من عيلتي و أنا هوريه 


ثم نظرت ماسة في ساعتها و قالت بأرتباك : 


ياه أنا اتأخرت علي المعاد بتاعي سلام بقي يا ويجي و متقلقيش عليا أنا افوت في الحديد 


قالت وهج بأسي : 


يا خوفي يا بدران يارب عدي الدنيا علي خير .


ثم أكملت وهج عملها و انشغلت به .



ذهبت ماسه و ترجلت سيارتها و كانت تدندن اغنيه ام كلثوم التي استمعت لها في الراديو صباحا :


"تفيد بايـه يا ندم وتعمل ايه يا عذاب

طالت ليالى الالم واتفرقو الاحباب

وكفايه بأه تعذيب وشقا

ودموع فى فراق ودموع فى لقا

تعتب عليا ليه انا بايديه ايه

فات المعاد فات فات المعاد "


قالت ماسه بصوت عالي نوعا ما :


أخرجي من دماغي بقي !!


وصلت ماسه إلي مبني ما في المعادي ثم دخلت ذلك المبني و وصلت للطابق العاشر كانت عياده ثم دخلت ماسه المبني العياده و وجدت موظفه الإستقبال.



قالت ماسه بمزاح :


إيه لولو الحلاوه ديه لا احلوينه إيه حب جديد ولا ايه ؟!


قالت ليلي بقلق : 


ششش ، بس يا ماسة لولو إيه و بتاع إيه إيه لولو ديه ،

الدكتور لو سمعنا يقول إيه دلوقتي ؟!


قالت ماسه بمزاح طفولي : 


لا دكتور جاسر طيب ده ساعات بقوله يا جسور عادي يعني صديقي الصدوق


ولم ينتبه كل من ماسه و ليلي أن هناك شخص ما يستمع اليهم .


-صديقي الصدوق و جسور يا ماسه هانم !!


قال لها دكتور جاسر هذا بغصب زائف .


ارتعبت كل من ماسه و ليلي و قالت ماسه بأرتباك :


أسفه يا دكتور و بعدين ليلي ملهاش ذنب أنا إلي غلطانه 


قال لها دكتور جاسر بتعجب و مرح : 


في إيه مالك محصلش حاجه


ثم وجه كلامه الي ليلي و قال لها برسمية :


ليلي خلي حد يعملي قهوه مانو


ثم نظر الي ماسه و قال بمزاح : 


هاتي الحفاظه الحرارية بتاعتك يا ماسه متخفيش عليها مش هيحصلها حاجة في أمان عارف أنها غاليه عليكي و هخليهم يعملولك أحلي 

Cappuccino 

عشان الجلسه .



قالت ماسه بمرح طفولي :


الله ماشي يا دوك


قال دكتور جاسر برسمية:


ازيك يا ماسه عمله إيه يارب تكوني أحسن من المره إلي فاتت و منتظمه علي الأدوية 


تنهدت ماسه و قالت : 


ماشيه يا دكتور عليها بس أنا تعبت من الأدوية حضرتك مديني دواء عشان الاكتئاب و عشان تقلبات المزاجية و دواء تاني عشان بعني من :


Borderline personality disorder 

و كمان بعاني من :

Postt raumatic stress disorder

______________________________


لحظه اعزائي القراء يجب انا اوضح لكم ما معني الامراض التعني منها ماسه و قالتها بالغه الانجليزيه و هذه الامراض النفسيه لها دور مهم للفصول الجايه 

______________________________

"Borderline personality disorder "


يعني بالغه العربيه " اضطراب الشخصيه الحديه " ما معني هذا سأحلل لكم نوع هذا المرض 


اولا : 


هو اضطراب موجود في مرحله المرهقه و ممكن ان يظهر حسب الموقف 


ثانيا : 


من اعراض هذا المرض الخوف من الهجران و التهميش و حدوث نوبات شديده الغضب و التهيجيه الامر الذي يكون الصعب فهمه بالنسبع للاخرين 


ثالثا: 


ممكن الامال السلبيه هذه تؤدي الي ايذاء نفسه او الانتحار و ممكن ان تزداد اعراض هذه الاضطرابات سوءا في حاله عدم حدوث علاج مبكر لها 


و هذا هو التشخيص المبدئ للمرض النفسي الاول التي تعاني منه ماسه 

______________________________


Postt raumatic stress disorder


هذا المرض النفسي الثاني و له اسمين هما : 

١) اضطراب الكرب التالي الصدمه


٢) اضطراب ما بعد الصدمه 


التشخيص و التعريف هذا المرض :


اولا : 


اضطراب الكرب التالي الصدمه او اضطراب ما بعد الصدمه هو نوع من انواع المرض النفسي ينتج عن حادث واحد او عده حوادث كارثيه او تهديدات اسثتنائيه 


ثانيا : 


تظهر الاعراض النفسيه و الجسديه للاضطراب ما بعد الصدمه عاده في عصون عام بعد الحادث الصادم و يؤدي الحادث الصادم الي اهتزاظ فهم الشخص لذاته و العالم من حوله و الي تشكيل احاسيس العجز لديه 


ثالثا : 


هو رد فعل لاحق محتمل من معايشه حدث مؤلم و اكثر من قبيل التحرش او هجوم عنفي علي الشخص ذاته او اختطاف او اغتصاب . 


و هكذا اعذائي القراء لقد تم شرح اللمراض النفسيه التي تعاني منها ماسه بالكامل نعود للروايه مره اخري 

_____________________________


في عياده دكتور جاسر : 


قال دكتور جاسر لها بتريث :


بس إنتي يا ماسه بقيتي أحسن شايفك بتهزري و بتضحكي يعني الأدوية جايبه نتيجه أيجابيه و من كلامك النوبات بدأت تقل 


قالت ماسه بغضب و عيناها امتلأت بالدموع و نوبه و اشكت علي الظهور :


لا يا دكتور ده وش بلاستيك أنا مركبه و لكن في الحقيقه لا أنا حاسه إني لوحدي أنا كل حاجه عملتها لوحدي في ثانويه عامه محدش دعمني و دخلت كليه مش حباها كان حوليه ناس و كنت المثاليه و بذات بعد ما خسست نفسي كل دكاتره الكورسات عرفني كنت أدمن جروب الدفعه كنت معروفه كان ليا صحابتين أعز اصحاب ليا بعد الجامعه كل راح في طريق و لقوا البديل و حتي في ثانوي خسرت أعز صحابه ليا و انا مأذتهاش و كمان حكايه الجواز تخيل اني لجأ لمواقع المواعده عالم كله قرف مش بيفكر غير sex او making out و just having fun 

أنا قبل ما اجيلك يا دكتور كنت باخد مهدئ و كان بيخليني مش بحس بي حاجه دماغي بتفصل قبلت ناس وسخه و في منهم إلي جرب معايا و انا استجبت بس انا مكنتش في وعي ولا كنت بحس غير بي مشاعر مقرفه شربت خمره كان من كتر قلقي روحت لدكتوره نسا عشان أتأكد أن لسه بنت قالتلي إني لسه بنت بس مش من مهدئ بس من حاجات تانيه أنت عارفها عقبت نفسي شهور بعدت عن الناس مكلمتش حد عشان اعاقب نفسي و أحس بالندم و ندمت اعمل إيه تاني ؟!


قالتها ماسه بغضب و الدموع تتساقط من عيناها .


تنهد دكتور جاسر و إحساسه بالشفقة و الاسي علي هذه الفتاه اليافعة منذ أول جلسه لها قالت كل شئ تعرضت له في حياتها حتي أنها انهارت قرر أن يكون سبب في شفاء هذه الفتاه للانها تستحق الحياه أفاق من شروده و قال دكتور جاسر بمزاح :


أهدي و نعمل التمرين الي بنعملها كل مره ؟!


قالت له ماسه و هي تمسح دموعها بكف يديها : 


يلا يا دوك .


ودخلت ليلي و معاها قهوه دكتور جاسر و حفاظه ماسه الحراريه التي بيها ال cappuccino الخاص بها 


وهنا قال دكتور جاسر بمرح :


نعمل التمرين الاول بعدين تروقي دماغك بال cappuccino بتاعك يا ستي .


أبتسمت له ماسه و حمدت الله علي وجود دكتور جاسر رغم أنه أحد أسباب لفتح جوارح الماضي بعد أن كان عقل ماسه قد دفن هذه الذكريات الأليمة لسنوات بجانب أنها تحاول أن تتخلص من ذكريات المهدئ و ما حدث بسببه و غير ذلك دكتور جاسر الوحيد الذي يستمع لماسه لها بالساعه و نصف و يحاول مساعدتها حتي بعد مرور عام علي لقائها به و الجلسات النفسيه لكن نسبه نجاح التعافي ليست كثير و لكن دكتور جاسر يأمل أن تشفي ماسة يوماً ما و تعيش سعيدة سعاده حقيقية نابعه من قلبها الصغير الطفولي .



في قصرالعوامري :


داخل مكتب نوح بالقصر :


انفعل زين و قال بغضب و انفعال شديد : 


انت بتقول إيه عايز تراقب مكالمات لا كمان هتجيب واحد من ال IT من بتوعك في شركه يعمله Hack علي تليفونها ، ما طز فيك ياخي أنت فعلاً شخص مجنون و عندك جنون العظمة ما تفوق كده مكنتش ميتين أم ديه كلمة قالتهالك !! احا يعني أنت مختل يابني ولا حكايتك إيه بظبط طلعتني عن ميتين أم شعوري !!


تدخل كادر حتي يهدي من روعه زين و قال بتوتر :


أهدي يا زين مش كده !!


قال زين و كان قد غضبه بدأ يتضعاف : 


أهدي إيه و نيلت إيه أنت مش شايف البيه بيقول إيه ؟! هي هبت منه و مخه لسع ولا إيه ما تعقل الكلام يا نوح 


وقف نوح من علي كرسي مكتبه و وقف امام زين و كادر يقف بينهم حتي لا يشتبكان .


قال نوح بغضب : 


أنا سكتلك من بدري بس تكه كمان و هنسي أنك صاحب عمري و مش هطلعك هنا إلا علي نقاله ما جري ايه يا روح امك ما أحنا الثالثة بنخدم بعض ده أحنا الثلاثي جت علي ديه اشمعني بقي 


و رفع نوح حاجبه قال زين بأنفعال :




عشان أنا ضميري و القسم إلي اقسمته ميخلنيش أعمل كدة و أشارك في جريمة زي ديه ولا هسكت عليها لو حصلت مش هسكت و هبلغ ولا صاحب عمري ولا عشرة ، يا سيدي ماشي ممكن اجبلكم معلومات عنها و عن أهلها لكن مكالمات لا يا نوح مش هعمل كده ده أنت بتتجسس عليها!!


أجاب عليه نوح ببرود مريب : 


تمام مش مشكلة جبلي بس المعلومات و تاريخ عيلتها و أنا هرقب تحركاتها تمام 


قال زين بعد ان هدئ قليلا :


و تراقب تحركتها بتاع إيه هي مجرمة عشان تراقب تحركتها انا بحذرك تعمل كدة مش من حقك و لو هي عرفت و قدمت بلاغ الموضوع هيكبر الموضوع و ماشي هجبلك المعلومات بس إياك تأذي حد خصوصاً واحدة أضعف منك ١٠٠ مره و لو ده حصل يا نوح مش هسكتلك !!


غادر زين المكتب و رحل من القصر قال كادر بتوتر :




الحمد لله أنها جت علي قد معلومات ولا إيه يا نوح ؟!


نوح كان في عالم اخر لا يستمع إلي كادر و هو يفكر أنه يجب أن يعد كارثه لماسة ثم ابتسم ابتسامه أقل ما يقال عليها ابتسامتة شيطانية .


قال كادر بخوف مزيف : 


الإبتسامة ديه أنا عرفها كويس و وراها إيه ناوي علي إيه يا نوح يا إبن راجح بظبط ؟! 


نوح و هو يزال علي نفسي الإبتسامة و قال له بسخرية : 


كل خيييييير !!


ثم قال بصوت منخفض :


كل خير يا ابله ماسه 


كان في ذلك الوقت تتجسس نرجس علي باب المكتب و قالت بصوت منخفض : 


واحدة مين و معلومات إيه ديه إلي عايزها لا الموضوع ده أكيد في حاجه !!


لم تنتبه نرجس أن هناك شخص يستمع إليها .


-واقفة كده ليه يا مامي ؟!


كادت أن تقع نرجس من طولها استجمعت نفسها و قالت بأرتباك : 


اسكتي يا نيره يا أحسن نوح يسمع و يعرف أننا بنتصت عليه و يطين عيشتنا نوح يا ست هانم شكله هيطير منك زي المره الاولانيه و قال لزين عايز معلومات عن واحده بس مقدرتش أسمع أكتر من كده .


كادت نيره تصيب بنوبه قلبيه و قالت بجنون بعد ان ابتعدت هي و والدتها عن مكتب نوح و توجه إلي جناح نيرة :


لا نوح ده بتاعي أنا و بس والله ما حد هياخده غيري و هتشوفي !!


و قد اصبحت عيناها حمراء مثل جمرا من النار و الشياطين تتراقص في عقلها و امامها تركتها لتجهز خطه ليصبح نوح لها للأبد فهي لن تقبل أن يصبح نوح إلي أحد غيرها ، قد تكون عاهره مثل طليقته رودينا.


في مكتب نوح بالقصر مره اخري : 


اخد هاتفه و نظر قليلاً الي هاتف، ابتسم نوح ابتسامتة تسلية ثم طلب رقم احدهم و قال ببروده المعتاد : 


مساء الخير يا انسه وهج ارجو أكون مكونش ازعجتك أو حاجه ؟!


أندهش كادر و شعر بالغيره بعض الشئ و لكن كان فضول أكبر ماذا يريد منها ؟!


قالت وهج بتوتر : 


لا يا نوح بيه ، مفيش إزعاج ولا حاجه أقدر أساعدك حضرتك ؟!


قال نوح لها برسمية : 


لو سمحتي عايز للمدرسة الي اسمها ... 


و اصتنع التفكير و انه نسي اسمها ثم اضف : 


اه Miss ماسة ياريت تخليها تجيلي الشركه الساعه ٨ الصبح قبل ما تروح الحضانه عشان عايز اتناقش معاها في حاجات تخص فارس ابني .


قلب وهج وقع بين قدميها بينما كادر لا يفهم ماذا ينوي عليه صديقه.


قالت وهج مقترحه عليه خوفاً علي صديقتها : 


طب حضرتك ممكن تشرفنا بكره في الحضانه ممكن اسبلكم المكتب و اتناقش معاها براحتك !!


قالت ذلك تحاول انقاذ ماسه بي اي طريقه قال نوح ببرود ، عجرفة ،عنجهية و تكبر :




أنا نوح العوامري يا انسة وهج ، مش باجي لحد بلغيها حضرتك أنها تيجي الساعه ٨ و بعد كده تروح الحضانه و مش بحب التأخير يا انسه وهج .


و اغلق الخط في وجه وهج قال كادر بتعجب : 


ناوي علي إيه مش مرتحلك !!


قال نوح علي وجه علامات سخرية :


هناقش معاها وضع فارس ، إبني يا جدع مش من حقي اطمن عليه ولا ايه ؟!


في منزل وهج :


وهج و هي تتحدث مع صديقتها علي الهاتف المحمول .


قالت وهج بأنفعال :


بقولك كلمني و قالي تيجي علي الساعه ٨ و متتأخريش مالك باردة كده ليه إيه البرود ده !؟


ماسه و هي تأكل الشكولاته بتلذذ و اصوات استمتعها بطعم شكولاتها المفصله ال Nutella و قالت بلا مبلاه لها : 


عادي يعني ولي أمر و هيتناقش معايا علي حاله إبنه و أموره و لو ناوي علي الاذي مش هيجبني شركته عشان لو عمل حاجه هطلع عين أهله يلا بقي ويجي عشان هصحي بدري أقبل الوحش الكاسر إلي رعبكم ده !!


في صباح اليوم الثاني :


في منزل ماسه : 



في غرفه ماسه : 



استيقظت ماسه مبكرا و دخلت الحمام للاستحمام. 


و ذهبت الي dressing room خاصتها لترتدي ملابسها 


و ارتدت ماسه : 


قبل ان تذهب لتأكل شئ لم تلاحظ هذا الشخص الذي يقف خلفها .


-صباح الخير يا ميسو 


كان هذا صوت والدها عامر أغمضت عينيها و قالت بجفاء و صوت خالي من المشاعر :


صباح الخير يا بابا معلش أنا اتأخرت عشان الحق الشغل .


شردت ماسه و جاء صوت بداخل ماسة بداخلها يقول بحزن : 


الكذب ، أنت و الجحيم علمتني الكذب يا والدي العزيز كي أتخلص من عقابك منذ الصغر تعلمت علي يدك الكذب للتخلص من بطشك ولأن أصبحت طيب القلب و لكن ماذا يفيد الآن لشخص ليس لديه مشاعر اتجاهك !!


قال عامر لها بحنان : 


متتأخريش .


قالها و هي تغادر المكان و ذهبت و ترجلت سيارتها التي لا تنتمي لي فتاه بل لي شاب .


سرحت ماسه و هي تقود كان هناك صوت بداخلها يقول بغصب : 


يا الهي ، علي سخريه القدر العائله أو ماذا أقول لا أجد لقب الي هذا المنزل المتفكك و نحن نسمي أسره متفككه كل شخص يأخذ جانب علي سبيل المثال :


أخي


ثم ضحكت بسخرية .


هو ليس له أي علاقه بي و لا ما يحدث في البيت يعتبره فندق يأكل و يأخذ المصروف رغم انه في ال ٢٣ و لكن بحجه لم يجد عمل مناسب ثم يأخذ منه المصروف شخص ، أناني مدلل و صوته عالي دائماً منذ الصغر هو الأصغر هو الافضل هو الأنجح هو الاقوي في الشخصية و لايحترمني بالمره و دائماً صوته عالي ولا يحترم إني أخته الكبري و لكن علي منذ الصغر السمع و الطاعه و عندما يفعل ذلك أتجنب ولا لي حق أن افتعل مشكله أو رد فعل حتي انول رضا والدي و والدتي أنا الحائط الذي يستندوا عليه حتي تنتهي المشكله حتي في الفتره الاخيره و هذا كان لا يعجب امي ،امي تسهر طول اليل تستيقظ متأخرا و تعشق قططها و تدللهم أكثر منا و دائماً الانفعال بيني و بينها.


اين الاسرة ، أين الأم والعائلة تشتيقظ باكراً تشاهده التلفاز الأم تستيقظ مبكرا تحضر الفطور و أفراد العائله يجلسوا علي مائده واحده و يفطروا سويا !!


ثم.قالت ماسه بصوت عالي :


بس بس !!


بقي ثم اضافت بتوتر :


يا تري عايزني فعلاً هيتناقش معايا بخصوص فارس و لا هيعمل إيه يالهوي ممكن يتحرش بيا مثلاً وحياه إلي خلفته لعمله فضيحه 


وصلت الي شركه كما وصفت لها وهج العنوان دخلت الشركه و انبهرت بشكل الشركه و علمت نوح العوامري ليس هين علي الاطلاق .


في مكتب نوح : 



كان يجلس نوح علي مقعد مكتبه كان يراها في الكاميرا منذ دخولها الشركة و غضب نوح من نظرات الموظفين له مهلاً لما هو غاضب ؟! هي قبيحها من الأساس ولكنه تنهد و أبتسم إبتسامة و كشر عن انيابه كأنه الشيطان ذاته و كان سعيد أن و أخيراً وقعت الفريسة في قبضه الشيطان .


بعد قليل دخلت رولا بعد أن سمح لها نوح و كل عاده ترتدي ما يكاد يغطي جسدها .


قالت و واضح عليها الغيره فلم تأتي امرأه من قبل إلي مكتب نوح دائما ما كان يترك كادر هو من يقابلهم لم تدخل هذا المكتب غيريها و سكرتيرات السابقات ، هي و طليقته استجمعت شتات نفسها و قالت بدلع زائف مصحوب برسمية : 


انسه ماسه بره يا نوح بيه أدخلها لي حضرتك ؟!


أجاب عليها نوح بأبتسامه ساحره لم تراها من قبل معه حق في مخيلته لقد اتت فريسته ثم افاق من شروده و قال إلي رولا ببرود و رسمية :


دخليها 


دخلت ماسه و قالت برسمية :


صباح الخير يا نوح بيه معادي ٨ بظبط 


أجاب عليها نوح بسخرية : 


احترم الناس إلي بتيجي في معادها 


استشعرت ماسه سخريته ولكن لم تبالي قال لها نوح برسمية :


معلش يا انسه ماسه هناخد موبيل حضرتك أنا متعود أعمل مع كل العمله كده عشان أبقي مطمن شي طبيعي يعني .


نظرت ماسه له باستغراب شديد ثم أخرجت هاتفها و أعطته إلي رولا بلا مبلاه .


تعجب نوح من رد فعلها ولكن لا يهم لقد وقعت في الفخ هذه العاهره اللعينة ثم قطعت رولا أفكار نوح و قالت رولا بين اسنانها :


تشربي حاجه يا آنسه ماسه ؟!


نظرت لها ماسه ببرود رافعه احد حاجبيها و قالت ببرود مستفز :


شكراً 


شرد نوح في ماسة و صوت بداخله غاضب يقول : 


هذه العاهره بارده ، كتله الجليد القطب الشمالي أريد خنقها !!


قطع حبل افكاره رولا التي نظرت له بدلع زائف و رقه مقززه : 


و حضرتك يا نوح بيه اجبلك القهوه إلي بعملها لي حضرتك دايما كل يوم من أيدي ؟!


اعجبه نوح هذا المشهد رولا ضد ماسة ربما تغار منها لأنها أجمل منها و دللها الزائد رولا جميله و رشيقه تردي فستان يظهر جمالها أما هذه كتله الثلج تلبس زوق مقزز ولكن مهلاً هذه اللعينه ،كانت ماسة تراقب رولا و عينها تسخر من هذا المنظر شردت و جاء صوت داخلي بداخل ماسة ساخر يقول :


يالهوي علي حك يا جدعان هو لسه في كده جو نفسي اشقط المدير و لبس فتايات ليل لا فتيات ليل ديه تروح كباريه شارع الهرم و ترقص يقوم ساري عاربي رامي عليها رزمه فلوس و يخودها و يطلع بيها علي فندق يخلص المصلحه و يديها عرقها قصدي تمن الليله لا و هو مبسوط اوي شويه شويه هيقولها Are you lost baby girl و تروح قاعده علي حجره و تقولوا Daddy و يعمله علاقه جنسيه و انا قاعده صبرني يارب عايزه أخلص من القاعده الملزقه ديه 


صدم نوح من رد فعلها لاشي فقط نظرتها كلها تنم عن السخرية و لا تهتم به أساساً و لا تعره النظر اللعينه الصبر دقائق معدوده .


قال نوح إلي رولا و ينظر إلي ماسه : 


ياريت يا رولا يحسن مصدع تسلم ايدك 


قالت رولا بفرح : 


تحت امرك يا فندم 


ثم ركضت حتي تأتي بالقهوه

قالت ماسه برسمية : 


خير يا نوح بيه وهج قالتلي أنك حضرتك عايز تتناقش معايا في أمور تخص إبن حضرتك فارس اتفضل حضرتك كل اذاني صاغيه 


ابتسم نوح بسخريه و شرد في مخيلته و جاء صوت داخلي يقول بغضب :


ياه الله علي كتله الجليد كل كلمه تخرج من فمها تجعلني أريد تهشيمها اكثر !!


في الخارج : 


رولا تقول لمهندس : 


بسرعه نوح بيه عايز تليفونها كأن تليفونها معاه لحظه بي لحظه كل حاجه فيه !!


قال المهندس بحزن و شفقه علي تلك المسكينه : 


دقيقه و تليفون هيكون مترقب حتي لو كان مقفول و يقدر يسمع مش بس المكالمات لا الحوارات إلي بتحصل من غير مكالمات زي تنصت يعني ده غير الكاميرا بتاعت الموبيل هتبقي شغالة 24/7 .


داخل مكتب نوح : 


ماسه برسمية : 


فهمت حضرك و هتابع فارس كويس و هيبقي في report أسبوعي علي سلوكه و دراسة كل حاجه تخصه أول بي أول 


قال نوح بسخرية :


طبعا و شكراً جدآ علي مجهود حضرتك .


قالت له ماسه برسمية : 


ده وجبي عن اذن حضرتك 


ثم خرجت من المكتب و اخذت هاتفها و ترجلت سيارتها و ذهبت إلي الحضانه .


دخلت رولا و مع القهوه و قالت برقه زائفة : 


كله تمام موبيلها هيكون كأنه معاك يا نوح بيه ، حسابتها الشخصيه و كمان هتسمع مكلماتها مش كده بس لا ده حتي لو مقفول هتسمع كل حاجه ده غير الكاميرا شغالة 24/7


ثم اعطت فنجان القهوه إلي نوح و كان يشربها بتلذذ و شرد نوح و قال بصوت منخفض ساخر : 


ولا ووقعتي ده إنتي هتشوفي معايا أيام سوده عليكي و علي إلي خلفوكي !!


شرد نوح و جاء صوت داخلي يقول :


ماسه أقسم بالخالق السموات ، أقسم الرحمن الذي خلقني للاصبح الآن ما عليه سوف تصبحين من الآن و صاعدا دميتي ، لعبتي سأعرف كل شي عنكي تاريخك و أنا علي يقين إني سأعثر علي الكثير و الكثير و لكن الصبر يا نوح .


القي نظره علي الهاتف الذي اشتري خصيصاً لكي يصبح الكتاب الذي سيعرف منه كل شي عن ماسة عامر الشناوي .


لم يلاحظ أن رولا بدأت الإقتراب منه و أنها جلست علي قدميه معتقده أنها نالت إعجاب نوح بعد كل ما حدث و ها هي أخدت فرصتها مع نوح بعد نجاح مهمتها.


قالت رولا بدلع زائف: 


نفذتلك إلي أمرت بيه يا سلطان الإقتصاد المعظم و شكلك مبسوط و مزاجك رايق أوي تحب اعملك إيه أنت محتاج مساج لرقبتك عشان تستجم اكثر .


ابتسم نوح لها ابتسامه ساحره و رولا لم تصدق عينيها نوح العوامري يبتسم لها مرتين أعتقد أن هذا سبب نجاح مهمتها التي كلفها بيها وأخيراً نالت رضا السلطان .


نوح و هو مازال علي هذه الإبتسامة و رولا علي وضعها جالسه علي قدميه و لفت زراعيها حول عنق نوح و طبعت قبله علي فمه و قام نوح بوضع رأس بين عنقها .


قال نوح بصوت ساحر و منخفض: 


عارفه يا رولا أنا فعلاً مبسوط و دماغي علي أخرها من الانبساط 


ثم قام نوح بوضع فمه علي عنقها و طبع عليه عده قبلات رطبه و رولا تصدر انين الاستمتاع و فجأه قام نوح برفعه علي المكتب بعد أن اذاح كل شئ من علي المكتب ، اعتقدت رولا أنه سيمارس معها الجنس علي المكتب و لكن فجأه قام نوح بخنقها و قال نوح بغضب : 


جري إيه يا روح امك أنا سايبك بمزاجي تلبسي كده نهارده ده لبس الش ** ده عشان كنت عايز حاجه معينه عماله تتميصي و تقعدي علي رجلي و تبوسيني و مساج ما ماشاء الله يا رورو أستاذه و رئيسه قسم اوعي يا بت تكوني فكره إني مش عارف ماضيكي الوسخ و أنك نمتي مع نص رجال الأعمال و بتخدي عموله علي أساساً استمتعهم بيكي و أنك تنقلي إخباري 


حاولت رولا قول شئ و قد ازرق وجها و لقد اوشكت علي الاختناق .


قالت رولا بعد ان خفف نوح قبضته من علي عنقها :


أنا أسفه يا سلطان المعظم اخر مره انا مش قصدي !!


نظر لها نظره مرعبه و تركها ثم ألقاها علي الارض ثم اخذت رولا تتنفس بصعوبه .


جلس نوح علي مقعده في المكتب و أشغل سيجاره الكوبي الذي يعمل له خصيصاً يدخن و يتصنع التفكير .


قال نوح ببرود مخيف : 


الاه قوليلي يا رورو هي أخبار أيهم الزيني وحشني و وحشني وسخته 


كأن روح رولا بدأت في الإنسحاب من جسدها و اصبحت شاحبه اللون و ترتعش و العرق يتساقط من وجهها .


قالت رولا بصوت مهتز : 


أيهم بيه الزيني ماله حضرتك أنا معرفهوش إلا أنه رجل أعمال و بس !!


ابتسم نوح إبتسامة ساخره و هو يشرب السيجار الكوبي و ينفخ دخان السيجار الكوبي بتمهل يطير الدخان بتكاسل رهيب نظر نوح للسقف ثم نظر لها بتفاجئ مصطنع :


إيه ده بجد هو أيهم الزيني رجل أعمال معلومه جديده معرفهاش أنا !!


ثم وقف نوح من علي مقعده بعد ان اطفئ السيجار و رولا ترتعش خائفه مما ينوي عليه .


وقف امامها ثم نزل إلي مستواها و قال بسخرية :


تؤ تؤ إيه يا رو إنتي متعرفيش إني مش بحب الكذب و إلي بيكذب عليا.


ثم قام نوح بصفعها حتي ادمي فمها وقعت علي الارض و قام بمسك شعرها بقسوه شديده كادت ان يقطلع من جذوره .


قال نوح بغضب مرعب : 


أمال كنتي عنده في فيلا المقطم بتعملي إيه بيديكي درس كميا ، أنا كل موظف بيشتغل عندي مرقبه زي ضله إلا قوليلي يا رو مرتبك إلي بدهولك بيكفكي عشان تلبسي لبس sluty fashion لا و brands ما شاء الله لا بيكفيكي كمان أنك تلبسي lingerie من Victoria secret احمر و الحمله silver بتبرق عليكي 


و قام نوح بأمساكها من شعرها و جرها منه و هي تتمتم لم افعل شئ ثم القها علي المقعد و جلس علي مقعده و أمامه ال Laptop الخاص بيه و قام بلف ال Laptop أمامها كانت رولا تشاهد و هي علي وشك الإنهيار ما يعرض عليها لقد فضح أمرها .


قال نوح بسخرية :


لا والله ده انتي طلعتي بتعرفي ترقصي و وحش الكون علي سرير الي مجنني و فجأني في الفيديو إلي شوفيته و أنا شوفته و فجأني الصراحه أن أيهم الزيني سادي بيضرب و بيلسوع بالكرباج 


قالت رولا و هي ترتعش : 


نوح بيه أنا هفهمك 


أجاب نوح علي رولا بسخرية : 


لا يا رورو تفهميني إيه إنتي فكره بتقدمي علي وظيفه معرفش مثلا أن أيهم الزيني هو الي بعتك ، لا و كمان بعتك إلا إيه بقي البت صاروخ أرض جو و هتوقعني علي جدور رقبتي لا وال الانقح بقي أنك كنتي بتلغي رئيس الحسابات الشركه ما هو شايف مزه قدامه و بتلاغي و بتعشموا بليله من ليالي الانس الفرفرشه و اختلستي من شركتي.


قام نوح بفتح ملف ما و هو يضحك بهستريه و قال لها بسخرية :


اللهم صلي علي نبي ٢ مليون جنيه يا جاحده لا برافو و المغفل التاني صدقك ياعني أنك بتحبي و البيه ما صدق بصي هو اتعاقب و عقابه إني رفدته من الشغل و مش هيشتغل في أي حتي لأني وصيت عليه انه بيتلاعب في ارقام الحسابات و مش هيشتغل تاني هيقعد جنب أمه خلفه الندمه يغنه ظلمه لكن إنتي .


نظر نوح الي رولا و قال ببرود مرعب :


إنتي بقي عندي ليكي عرض و هتختاري منه عرض من العرضين شوفتي أنا Fair enough معاكي إزاي يا رو !!


قالت رولا برعشه : 


إيه يا نوح بيه العرض ده ؟!


أجاب عليها بسخريه : 


يا أنزل فيديو لا فيديو إيه دول فيديوهات بس هشفر المعاكي بس مش عشان خايف منهم هيبقي كارت العب بيه بعدين و يزلوا في مواقع ال Porn و ال Social media و بسم الله ما شاء الله هتعدي نجمات ال Porn يا رو !!


رولا احست أن كل شئ ينهار و أن سمعتها ستكون في الوحل و ستدخل السجن بتهمت الدعاره و قضيه اداب و سيرتها و سيره اهلها هتكون علي كل لسان .


قالت رولا و هي علي وشك الاغماء و مكياجها تلطخ من كثر الدموع :


أرجوك ابوس ايدك طب ابوس رجلك أهلي ملهومش ذنب مش هيعرفوا يرفعوا راسهم وسط الناس قولي ارجوك العرض التاني ؟!


نظر لها نوح قليلا و قال ببرود : 


هتموتي نفسك و مش هنزل الفيديوهات و هتموتي منتحره هترمي نفسك من سطح الشركه بس قبل ما تطلعي تروحي حمام المكتب تغسلي وشك و تحطي Makeup بدل إلي باظ ده و تخرجي من المكتب عادي تطلعي السطح هتلاقي بلاطه زي سلم كده هتطلعي عليها ليه بقي هقولك ليه عشان أشوفك و انتي بتقعي و اتمتع بالمنظر ده و قالولنا زمان تمن الخيانه الموت مش الي بيخون بلده بيموت أنا بظبط ماشي بالقانون ده و هو بنسبالي خيانه عظمي و أنا عارف أنك هتعملي كده !!


قالت رولا و قد فقدت عقلها تماما : 


و أنت بقي لما مراتك خنتك مقتلتهاش ليه ديه كانت حتي تبقي قضيه شرف بس خفت طبعاً علي سمعتك لا و كمان خانتك مع أعز صاحب ليك يا حرام فقالت اشوفلي حد راجل مش راجل في بطاقه و بس طبعا اتقهرت إزاي منظرها البرئ ده خدعك ما مظاهر خداعه برده لا بجد علمت علي قفاك كويس جامد يا نوح هاء يا عوامري بجاله قدره عيله ادتك علي قفاك ؟!


قال نوح ببرود : 


خلصتي مسرحيتك ديه بس أوعدك يا رورو عشان إنتي بس هتموتي كمان شويه اني مش هسامح حد خاني و ليها يوم و هو كمان زيك كده

يتبع 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر فورا عند نشر الروايات من هناااااااااا

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا الاول 

تعليقات

التنقل السريع