القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع



رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع


رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع4




رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الرابع4

بقلم بسنت عبد القادر 


"مَا جفّت الدّموع إلّا لقسوة الْقُلُوب ، وَمَا قَسَت الْقُلُوب إلّا لِكَثْرَةِ الذُّنُوبِ "


في سياره نوح :


بعد ان استمع نوح الي ما قالته وهج جن جنونه جاء صوت بداخل نوح غاضب يقول : 


من جاسر ده دكتور ؟!

ماشي كده كده يا ماسة هعرف  كل حاجه و كل حاجة تخصك بقت عندي ، هعرف كل حاجه عنك يا ماسه يا بنت عامر !!


في الحضانه : 


قامت وهج أعطت ماسة المهدئ حتي سكنت ماسة تماماً و ذهبت في ثبات نوم عميق و الدموع تنزل من عيناها .


قالت فيروزه و هي تبكي : 


هي مالها ماسة و مهدئ إيه أنا مش فاهمة حاجه أنا عارفه أن ماسة عمرها ما قربت من حد غير في حدود بس هي لطيفه معايا عمرها ما قالتلي حاجه عنها أو أسرار و هي طلبت مني إني محكيش حاجه ليها بس انا كنت بحكي ليها حاجات كتير في إيه يا وهج بظبط ؟! 


قالت وهج يأنفعال : 


مش وقته يا فيروزه أديني موبيل ماسة بسرعه 


كان نوح يستمع لكل ما يحدث و يريد ان يعلم المزيد .


قامت وهج بالاتصال بدكتور جاسر ثم اجاب دكتور جاسر بمرح : 


أهلاً وسهلاً ماسي هانم ازيك ؟! 


أجابت عليه وهج بقلق :


الو يا دكتور جاسر


في سياره نوح : 


قام نوح بتشغيل الزجاج العازل الصوت و الرؤيه بينه و بين السائق ضغط علي اسنانه و قال بأنفعال : 


ماسي هانم ياروح أمك ده أنا هخليك لا تنفع تبقي دكتور ولا تمرجي حتي 


في الحضانه : 


قالت وهج بصوت حزين : 


لا يا دكتور جاسر أنا مش ماسة ، أنا وهج صاحبتها ماسة ، جالها زي حاله هياج عصبي و نوبه زعر و أخدت المهدئ و هي نايمه دلوقتي أتصرف ازاي ؟! 


قال جاسر في قلق: 


إنتي بتقولي إيه إزاي ده إيه الحصل و وصلها لكل ده و الحاله ديه كانت كويسه من يومين في آخر جلسه ليها اتعرضت لي إيه لكل ده طمنيني ارجوكي !! 


في سياره نوح : 


كور نوح يديه و قال بغضب شيطاني : 


قلق أمك ده هيخلي أيامك معايا سواد يا دكتور ، سوووواد


في الحضانه : 


قالت وهج بأنفعال: 


مش وقته يا دكتور اتصرف ازاي انا دلوقتي اجبها لي حضرتك العياده ؟! 


في سياره نوح : 


وهو يستمع الي ما قالته وهج و قال : 


جري إيه يا ست وهج إنتي كمان ده هيطلع عين أهلك لو عملتي كده إنتي و الأخ العاشق اللولهان ده أقسم بالله لو طلع إلي في دماغي صح هعذبه عذاب جهنم الحمراء 


في الحضانه: 


قال جاسر بقلق و حنان : 


هاتيها يا انسه وهج علي العياده أنا هلغي كل حاجه عشان أشوف مالها و مش هتروح إلا لما تبقي كويسه ممكن إنتي تجبيها انتي و زميلتك و تروحوا و أنا ممكن ابقي أرجعها .


في سياره نوح 


كان يستمع دمائه تغلي من هذا المدعو جاسر و قال بحاله من الهياج عصبي : 


فكر نفسك ملاك الرحمه ماشي كله هيطلع عليكي يا زفته يالي اسمك ماسة 


في الحضانه : 


لم ترتاح وهج للمدعو جاسر كيف تبقي ماسه معه لوحدها اهذا صديقها ام هذا الدكتور يفكر في شئ ما فجأه انتبهت لنفسها و ردت علي دكتور جاسر بحده نوعا ما : 


لا يا دكتور أحنا هنجبها لحضرتك و نستني بره ساعه ساعتين مش مهم لحد لما ماسة تفوق و تهدئ حتي لو كانت محتاجه جلسه نستناها و بعد لما تفوق نروح الحضانه و تسوق عربيتها و أمشي وراها لحد لما اتطمن أنها وصلت لو ما قدرتش هروحها أنا بنفسي و أجابها تاني يوم 


في سياره نوح : 


لا ينكر أنه اعجب برد وهج و ابتسم نوح ابتسامه إنتصار 


في حضانه : 


رد عليها جاسر بضيق من اسلوبها الحاد : 


طبعاً يا انسه وهج معاكي حق أعتقد أن ممكن بعد جلسه انهارده تاخد ماسه أجازه يوم أو اتنين عشان ترتاح لما أفهم بس بظبط إيه الي حصل مستني حضرتك و هبعتلك ال location علي Whatsapp ماسة 


في سياره نوح : 


كان كل تلك الانفعالات التي يتعرض لها لا يعرف ما هو سبب تلك ولكن كان يقنع نفسه ان ماسة يجب أن تعاقب علي كبريائها و عدم إحترام نوح العوامري .


في سياره وهج : 


كانت فيروزه تحتضن ماسه و تلعب في خصلات شعرها و قالت و هي علي وشك البكاء : 


ماسي حبيبتي أطيب خلق الله أنا بحبك اوي عارفه إنتي الوحيده إلي غيرنا و مع ذلك مقدرش أعيش ولا أتخيل حياتي من غيرك إنتي و وهج عارفه يا ماسي لما اتعينتي في الحضانه ضحكتك كانت جميله اوي و عامله بهجه في الحضانه و هزارك معايا أنا و وهج كنت نفسي من جوايا و إنتي بتقبلي وهج عشان تتعيني كان نفسي فعلا تتقبلي و وهج قبلتك فعلاً و هي حبيتك من أول يوم زي ما أنا كمان حبيتك 


كانت وهج تستمع الي كل هذا الحديث و هي تقود و تبكي من كلام فيروزه الي ماسه التي غير مدركه بي شئ و أيضاً علي ما حدث لها اليوم و حالتها التي كانت عليها .


اضافت فيروزه و وهج تستمع لعا و قالت : 


هقولك كلام إلي بحب دايما اقولهولك لما تكوني عايزه دعم . 


علي جانب اخر في سياره نوح : 


قال نوح بسخريه : 


بيحبوكي اوي هتتحرمي منهم كلهم فيروزه ، وهج، اهلك و إلي اسمه جاسر ده و مش هيبقي في غير نوح العوامري إلي في وشك لحد يوم موتك بس لما أعرف كل حاجه و أعرف امسكك من رقبتك و تخضعي ليا يا ماسة تخضعي لي نوح العوامري و بس 


كان يتكلم نوح بطريقه مختله و يبتسم و يضحك كأن ربح اكبر انتصارته .


في سياره وهج : 


قالت فيروز ه بصوت مهزوز و هي تبكي : 


You're beautiful, you're smart

You're funny, you're kind

You're unique

You're Worthy of love and affection

You're precious and you're never to much

You always enough 

You're diamond, you're rose

You're pearl

You're the must stunning of all god creation

You're worth than you can ever Imagine.

You worth surpasses all earthly thing 

You're loved and you're worth for someone to be dying for you 

Because you deserve someone who give up their life for you 


كانت وهج تتمتم وراء فيروزه كأنها تقول هذا الكلام لنفسها ايضا و الذي توجه فيروزه الي ماسه .


و اضافت ماسه بصوت مختنق بالبكاء و قالت بشجن : 


You deserve someone who give up their life for you 

You're powerful , you're strong and you're capable

So, I'm telling you Masy you're awesome and please don't you forget that. 


في سياره نوح : 


ضحك و قال نوح بسخرية:


ده ايه الصادقه الجامده ديه إيه كل ده ديه شكلها هبله فيروزه ديه ولا إيه أكيد هبله 


و هنا وصل نوح الي القصر و ترجل من السيارة و توجه داخل القصر و هو مازال يستمع الي محادثه ما يجري عن طريق سماعات ال airpods و لما لا نحن نعلم ان نوح قام بوضع جهاز تصنت علي هاتف ماسه. 


كان الجميع يجلس في الصالون مجتمعين مما جعل نوح  يبتسم بسخريه و قال بصوت عالي بسخرية : 


متجمعين عند النبي ان شاء الله 


قال الجد شعيب العوامري بشاشة : 


ان شاء الله يا بن راجح ايه يا نوح مش هتقعد معانا 


أجاب عليه نوح و هو يتوجه الي مكتبه الخاص و قال بأنفعال صادم : 


بعدين بعدين يا جدي مش فاضي .


وهو يضع يده علي سماعته ال air pods و يتتمم كلام مثل التوعد لشخص ما ثم اسرع و اتجه الي مكتبه الخاص به و اغلق الباب .


حزن الجد شعيب علي ما قاله حفيده و هو يعلم ان حفيده قد تغير بعد طلاقه احس بالندم هو كان علي علم من البدايه ان هذه الفتاه جميله الشكل و لكن مظهر برئ خداع و لكن لم يكن يريد أن يكسر بقلب حفيده و تمني أن بسبب صغر سنها كان من الممكن ان يجعلها نوح صالحه تصبح ناضجه تهتم به و بي ابنهما و لكن نوح كان يعشقها كانت مدللته لا يري سواها طلبتها مجابه عشق لا تستحقه تلك الفتاه المدلله ولكن هذه دمرت شاب كان مقدم و مشرق علي الحياه بأبتسامته التي اختفت و كان في الماضي في ابهي صوره. 


قال الجد بصوت حزين منخفض : 


ليه يا إبن راجح بس 


استغل قادر ذلك و قال بأنفعال: 


إيه الي نوح عمله ده يا حج شعيب ده محترمش حد فينا ولا كبر حضرتك و أنت السبب دلعت فيه و اديته الاداره و عمله توكيل بكل شئ و موكله بكل حاجه لحد لما اتفرعن عليك و عليا هو ده نوح قلبك صح ده ممكن بالتوكيل إلي معاه يحجر عليك وياخد كل الفلوس و ياخد حقي حتي الأرباح مش هعرف اخدها منه ياخد حقي و يرمينا في الشارع كلنا


صمت تام في المكان و كان الجميع يجلس نرجس و نيره و حتي فارس ابن نوح .


حاولت نرجس ان تهدي من قادر حتي لا يجعل والده يغضب عليه حاولت ان تمسك قادر من زراعه و لكنه دفعها و اكمل بغل: 


أيوا هيحجر عليك يا بابا و هياخد منك كل حاجه و أنا مش هسيب حقي كده هو مش من حقه يأخد توكيل بكل حاجه هو أنت فكره نوح بتاع زمان لا ده بقي بيقولوا عليه نوح الشيطان فوق يا حج شعيب و عشان أضمن حقي لازم نوح يتجوز نيره بنتي 


و عند سماع نيره جمله زوجها من نوح كادت تطير من الفرحه و انها من الممكن ان تتجوز نوح و تصبح سيده القصر و حرم نوح السلطان. 


أكمل قادر بأنفعال حاقد و اضاف : 


عشان الميراث العوامريه ميخرجش بره العيله كفايه حته عياله ضحكت عليه و اديته علي قفه ولا ايه يا حج شعيب و ...


عندما اسمتع فارس ابن نوح كل هذا الحديث و هو يكره الحد قادر لأنه يره رجل شرير لا يحب أبيه كما ان نيره أيضاً لا تحبه بل تعامله معامله سيئه و جدته نرجش تتعامل معه علي انه لت شئ جافه يكرهم جميعا ما عدا الجد شعيب .


بدأ فارس بالبكاء بهستريه و قال: 


لا نيره ديه وحشه يا جدو شعيب و لا مش عايزه مامي تانيه هي مش بتحبني و بتعملني وحش انا عايز بابي يتجوز Miss ماسة .


جلس الجد شعيب علي الاريكه و اخذ فارس علي قدميه و احتضانه و قال بحنان و هو يلعب في خصلات شعره الذهبي اللون : 


متخفش يا حبيب جدو شعيب و قلبه بابا مش هيتجوز نيره


هنا انفعلت نيره و قالت له : 


لا يا جدو انا أولي بي نوح و أنا مش بعمل فارس وحش ده بيكدب و بعدين ميس ماسه مين ديه إلي يتجوزها نوح ديه أقل من عيله العوامريه نوح ليا أنا و بس فاهم يا جدو 


نرجس حاولت تهدئه قادر من ناخيه و تهدئه نيره من ناحيه اخري وهنا قال الجد بأنفعال مما جعل فارس يبكي اكثر : 


نيره اطلعي فوق و خدي الحربايه أمك يا أحسن يمين الله هتحاسب عليه يوم الدين هديكي قلم و ههين كرامتك لو اتكلمتي نص كلمه و لو كلمتي فارس إنتي و نرجس أمك وحش تاني هوريكي هعمل إيه و عيني هتبقي عليه مش هغيب عن عيني و إنتي فكرة أن نوح مش هيعرف و هتترقبي أنت و أمك أنكم بتعمله إزاي و لو حصل تاني هحرمك من كل حاجه مفيش فلوس و لا حفلات و لا عربيه و لا اي حاجة هتاخدي مصروف زي الأطفال و يمين بالله تاني لو ما طلعتي من قدامي دلوقتي هعمل إلي قولتلك عليه 


كادت نيره ترد علي جدها بعد ان كانت تضرب الارض بقدميها بأعتراض ثم قالت نيره بحزن زائف : 


انا حربايه يا حج شعيب ده انا بعتبرك أبويا  


قاطعها الجد شعيب بأنفعال : 


اطلعي إنتي و بنتك إلي مش متربيه ديه ما هتلاقي تربيه فين من أب فاسد و أم طماعه و شغل مؤامرات و خطط خديها و طلعيها جناحها يحسن كلمه كمان و اطلعكوا بره القصر خالص 


قالها الجد بأنفعال هز القصر بأكمله و من ثم امسكت نرجس ايد نيره تحاول ان تسحابها الي جناحها و اخذت تتم نيره بجنون ان نوح لها وحدها نوح خاصتها .


التفت الجد شعيب الي فارس و قال بحنان : 


حق عليا يا حبيب جدو و قلبه بس قولي مين Miss ماسه ديه إلي انت شكلك بتحبها اوي 


أجاب الطفل بصوت باكي و كفف خده بيده الصغيره : 


ايوا يا جدواهي بتحبني أنا اكتر واحد في الدنيا و في الفصل و بتعملني حلو من قلبها أول ما جت يا جدو الحضانه شوفتها و جريت عليها و قولتلها بحبك و هي اقلتلي بتحبني انا قولتلها اه بحبك بس يا جدو عنيها كانت زعلانه مع انها كانت بتضحك ضحكتها حلو و شعرها حلو و لما بتحضني بحس ان مامي إلي بتحضني قولتلها عينيكي مش تبقي زعلانه انتي جميله و ضحكتك حلوه زي اميرات disney و مش عايزه اشوفها زعلانه ده حتي يوم لما بابا كلمها وحش زعلت منه عشان هي حلوه 


كان الجد يستمع بأنتباه شديد ولكن قاطعه فارس بصوت طفولي : 


هو يا جدو ممكن بابي يتجوز Miss ماسة عايزها معايا علي يا جدو هتحبها اوي يا جدو 


ابتسم الجد و خطرت علي باله فكره ولكن قاطعه صوت قادر الذي كان يستمع الي كل هذا الهراء من هذا الطفل التافه و قال بأنفعال هستيري : 


يتجوز مين ده علي جثتي مش هيتجوز ألا بنتي أنت سامع يا ولد لأنه مش هيتجور لا Miss ماسه زفت ولا أي واحده تانيه انت سامع ؟! 


بدأ فارس يبكي بهسترية و خوف كان شعيب قد طفخ به الكيل و في نفس الوقت كان يشعر برعب علي حفيده ان يحدث له شئ مسح دموع فارس و احتضانه بقوه و قيل رأسه و قال له بحنان : 


اطلع يا حبيب قلب جدو متعيطش و متخفش انا جمبك هطلع وراك و هقعد معاك تكملي حكايه ميس ماسه الحلوه ديه 


وقف فارس من علي ساقيه جده و قبل ان يذهب الجناحه اضاف بصوت طفولي : 


انا بكرهك يا قادر عشان انت شرير 


كاد قادر علي وشك أن يعنف فارس قاطعهم الحد شعيب و وجه كلامه الي فارس بحنان و قال بحنان و حب بصوت منخفض بعد ان نزل لي مستوي ابن حفيده الغالي : 


أطلع يا فارس يا حبيبي و أنا هملثلق ودانه


تبقي الجد شعيب و ابنه قادر و بدون سبق انذار رفع شعيب العوامري يده و صفح ابنه قادر علي وجه وقال بغضب : 


القلم ده عشان إيه عشان طول ما انا عايش متقوليش يا حج شعيب عشان راجح بس الي كان بيقولها كان الله يرحمه بيعملك بما يرضي الله و بينصحك و بيداري عليك عشان معرفش أنك داير من كباريه لي كباريه و علاقات جنسيه مع ستات كل ده عشان مغضبش عليك 


ثم قام الحج شعيب بصفع عامر علي وجه مره اخره و قال بصوت ينم عن القهر من ولده الوحيد و قال : 


انت طالع شيطان من صغرك بتكره راجح اخوك مع أنه كان بيجي علي نفسه عشان يداري عليك عشان مضيقش كان بيصلي و عارف ربنا و حافظ كتاب الله كله كان بيفرحني و يوم ما أختار أختار زوجه صالحه أخلاق و إحترام كانت ست البنات مفكرتش أنها من عيله غنية و حسب و سلطة و فلوس ،  بصيته لها أنها محترمه عرفه دينها و ربنا و عيلتها ولاد أصول و عينهم ملاينة ، كانت و نعمه الزوجه وجميلة مرات راجح كانت هي بنتي إلي مخلفتهاش لكن أنت يا قادر باشا أخترت مين نرجس إلي كل همها تبقي من عيله العوامريه شخصية طماعه عجبتك و حبيتها و هي كانت لا تطيق العمي و لا تطيقك و طبعاً عشان عارفه حبك الاعمي ليها بقت طماعه أكتر نرجس ديه ، اه من عيله معروفه بالفلوس و حسب و نسب و جاه و سلطة بس جميله ضافرها ميجيش مليون واحده من عينه مراتك 


ثم صفع الجد ابنه عامر مره اخري و اضاف بأنفعال : 


القلم الثالث ده عشان أنا عارف أنك نفسك أموت عشان تورثني نوح مين إلي يحجر عليا ده عنده شركات بفلوسه هو اد ثروتي ٥ اضعاف نوح هيحجر عليا أنا ، أنت بتولعها عشان أكره و اسلمك حاجتي إلي تعبت فيها أنا و راجح مش بعيد أنت إلي ترفع عليا قضيه حجر و تطلعني مجنون عشان تورثني بالحياه 


حاول عامر تبرير مزيف : 


احجر عليك إيه يا بايا أنت بتقول ايه أنا عمري ما أفكر اعمل فيك كده هو نوح أصلا هيسبني أعمل كده أصلا 


ثم قام شعيب بصفعه مره الرابعة و قال : 


اوعي في يوم من الأيام تتكلم قدام إبن نوح إلي هو حفيد حفيدي يعني حفيدي برده ما اعز الولد ولد الولد لكن فارس اعز عندي زي نوح حفيدي و أكتر ده أنت المفروض في مقام جده تعمله كويس مش كفايه مامته إلي مش سأله فيه و هو بدأ يكرها و ينسي وجودها بحذرك يا قادر لو عليت صوتك عليه تاني ولا كلمته كده تاني هرميك بره البيت اتفضل غور شوف مراتك الحرباية ولا بنتك نيرة إلي ما شافتش تربية ، اتفضل


ثم دفع شعيب ابنه بعيداً عنه و هنا قال عامر بحقد و غل : 


هخرج من القصؤ و اغور من قدامك و اسيبلك القصر و خلي حبيب قلبك نوح و إبنه فارس ينفعوك  .


ثم غادر قادر القصر بغضب و ذهب إلي وكره الخاص فيلا في المعادي حيث أن قادر يحب نرجس لكن هذا لا يكفي له هو يحب أن يقوم بعلاقات جنسيه مع أخريات و يشرب الخمر و الكارثة التي قد تقضي بي حياته أنه أيضاً مدمن علي الكوكين .


شرد شعيب العوامري في حسره و ألم لانه يعلم أن إبنه قادر الوحيد ، ابن عاق و عاصي يفعل ما يحرمه الله و يعلم أيضاً انه كان يكره اخه الأكبر كثيراً كان شعيب يتمني أن يكون قادر مثله ولكن كما يقال "يخرج من ظهر العالم فاسد و يخرج من ظهر الفاسد عالم "


قال شعيب في حسره و ألم و أخذ يدعي إلي ولده و إلي حفيده نوح و قال : 


اللهم افتح عليه فتوح العارفين 

اللهم ارزقه الحكمه و العلم النافع و زين اخلاقه بالحلم و اكرمه بالتقوي و اجعله من عبادك الصالحين 

اللهم رد ابني العاصي إليك إذا ضل 


ثم اضاف و هو يبكي علي حال حفيده نوح إبن قلبه كما يقول له دوما : 


اللهم انه عبدك و ابن عبدك و ابن امتك ناصيته بيديك ماضي في حكمك عدل في قضائك إسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك او أنزلته في كتابك او علمه احدا من خلقك او استأثرت به في علم الغيب عندك ان تجعل القرأن ربيع قلب نوح حفيدي و نور صدر نوح و جلاء حزنه و ذهاب همه.


ثم دعي شعيب دعاء يفك كربه و اضاف :


اللهم رحمتك ارجو ك فلا تكلني الي نفسي طرفه العين ، اصلح لي شأني كله لا اله الا انت.


ثم ذهب شعيب لجناح فارس كي يطمأن عليه و يحكي له أحد حكايات جدو شعيب التي يحبها فارس ولكن كان هناك شئ يشغل بال العوامري الكبير المدرسه التي تكلم عنها فارس فكر أنه يذهب في غداً الي الحضانه ليراها ربما تكون طيبه القلب و أخذ يفكر بجديه أن نوح يجب أن يتجوز حتي يتخطي تلك التجربه السابقه.



في جناح نرجس و قادر  : 


كانت نيره تذهب في كل اركان الغرفه و تدور حول نفسها


قالت نرجس بغضب :


ما إنتي لو كنتي بتعملي جدك شعيب كويس كان غصب نوح عليه انه يتجوزك و إنتي عارفه أن نوح مش بيرفضله طلب لكن نقول ايه 


قالت نيره بيهسترية : 


هو ده كل إلي همك نوح مش هيتجوز حد غيري و الكلام الغبي إلي قاله فارس ده مش هيحصل نوح هيبص يعني لحته مدرسه ده أنا ملكه جمال و ده غير الستات إلي بتترمي تحت رجليه و هتموت عليه بس لا هو ضاع مني مره مش هيضيع مني تاني نوح بتاعي انت ليا أنا ، أنا احق بيه سمعه نوح ليا أنا 


قالت نرجس بتريث : 


يبقي نوح لازم يتجوزك بأي طريقه حتي لو وصلت لمصيبه عملها فيكي و إنتي فاهمه المهم يتجوزك عشان كل ده يبقي بتاعك و تخليه يحبك و تبقي تقنعيه يودي فارس لي رودينا و تخلفي منه ولد يبقي وريث لنوح العوامري . 


في مكتب نوح : 


لم يستمع نوح إلي اي شئ من المشاجره و لكن ندعي الله أنه لم يسمع الضجة و إذا علم لا تقوم القيامه لأن عند فارس ولده و الجد شعيب يتحول إلي الطوفان 


في عياده دكتور جاسر : 


كان دكتور جاسر قلق جدا علي ماسه و هو لا يكن لها اي نوع من المشاعر سوي انها مثل الاخت الصغري ارد أن يساعدها و خاصه أن ماسه اعطت له مذاكرتها لانها تثق به و لأن ماسه لا تعبر عن مشاعرها سوي بالكتابه اعطته ايها حتي يفهمها اكثر و فجأه قطع حبل افكاره الهاتف اجاب و قال بالهفه و خوف : 


الو ايوا يا انسه وهج انتم فين وصلته و لا هي ماسه كويسه ؟!


في مكتب نوح 


قال نوح بغضب :


لهفه امك ديه الي هتجيب اجلك يا حيلتها 


في عياده دكتور جاسر :


اجابت عليه وهج و قالت : 


أيوا يا دكتور جاسر أحنا وصلنا هي العياده في الدور الكام عشان نطلعلك و نسند ماسه انا و فيروزه  


أجاب عليها و هو يأخد مفتاح العياده :


لا استني أنا هنزل لحضرتك يا انسه وهج عشان اشلها و اطلعها العياده 


في مكتب نوح : 


كان يستمع نوح كل حرف و فجأه انتبه الي شئ مهلا لحظه هل قال هذا المدعو جاسر هذا اللعين انه سيقوم بحملها الي عياده هل سيضع يديه عليه هل سيسند رأس ماسه علي كتفيه هل سيلمس ماسه ماسه خاصته ، دميته!!


قال نوح بأنفعال : 


لا الواد ده مش دكتور ده ده حبيبب ، الواد يلمسها ، هيشيل مين بروح امه كل ده بيحصل و يا تري بيحصل إيه تاني منه و بيحصل إيه في حياتها ده انا هعذبك يا ماسه هخليكي تتمني الموت كام رجل حط أيده عليكي لمسك مسك أيدك هخليكي تتمني الموت أي حد يقولك حاجه تبتسمي و تتعاملي عادي لكن عندي أنا و تتحديني أنا هخليكي تيجي تحت رجلي جاريه هشتريها 


اخذ يتفحص نوح الهاتف الذي يوجد به كل ما يخص ماسه صورها كل شي حتي وجد تطبيق تكتب عليه مذاكرتها كان هذا التطبيق برمز سري ولكن نوح قام بفتح التطبيق بسهوله وجد مكتوب داخل التطبيق مذاكرت و اسرار


ابتسم نوح ابتسامه تسليه و قال بمرح حقيقي : 


لا ده كده اللعب هيحلو اوي مش مهم اسمع هما بيقولوا إيه كده كده جاسر ليه روقه هو و وهج و فيروزه ديه بس دلوقتي أقرأ المذكرات و الأسرار ديه ياتري مخابيه إيه و كتبه مصايب إيه هقراها و مش هنام الا لما اخلصها عشان ديه بدايه خطوات للانتقام  جاريتي و دميتي المسلية ماسة عامر الشناوي


ثم ضحك بهستريه شيطانية و بدأ يقرا المذكرات.



نزل جاسر من العياده حتي وجد وهج و فتاه اخري و ماسه في سياره نائمه فقام جاسر بحمل ماسه حتي وصل الي العياده و ورائه وهج و فيروزه ثم دخلوا الي عياده يالها مكتب جاسر و ضعها علي ال شيزلونج الخاص بالمرضي و اعطي لها حقنه مهدأ لها حقنه حتي تفيق 


قال دكتور جاسر : 


معلش يا جماعه ممكن تستنوا برة عشان ديه احتمال كبير تبقي جلسه اعملوا لنفسكوا حاجه تشربوها الآن العياده فاضيه و كله مشي في معاد الانصراف


قالت وهج : 


تمام يا دكتور هنستني بره لحد لما تخرج بالسلامه 


قالن فيروزه و هي تبكي : 


هيتبقي كويسه صح يا دكتور ؟ 


أجاب عليها دكتور جاسر و قال : 


متقلقيش يا انسه ، ماسه قويه بس أنتم عارفين إيه الي حصل وصلها لي كده صح 


قالت فيروزه بسرعه : 


ايوا بسبب نوح و ...


قطعتها وهج و قالت : 


هي هتحكيلك كل حاجه يا دكتور 


قال دكتور جاسر بتعجب و استفسار:


مين نوح ده اول مره اسم ده ماسه محاكتليش عنه !!


أجابت عليه وهج: 


ادخل لماسة يا دكتور و هي هتحكي كل حاجه 


في مكتب دكتور جاسر الخاص بالجلسات : 


كان ينتظر دكتور جاسر مفعول الحقن حتي تستيقظ اخذ يفكر من يكون نوح هذا و كيف و متي عرفته تعجب ماسه كانت لديها جلسه منذ يومين كانت طبيعية كانت تحكي عن مشكلها مع عائلتها كالعاده و فشلها في قصص الحب و تجنب المجتمع عدا وهج و فيروزه تتسم بالمرح و الجمود و الغموض في ان واحد ماذا حدث يا تري في اليومين يجعل ماسه هكذا تأخذ المهدئ الذي نبهت عليها ان تبلغ احد صديقتها ان تعطي لها عند الطوارئ من نوح هذا الذي اوصلها الي هذه الحاله سوف اعلم عندما تستيقظ.


بدأت ماسه تستيقظ ماسه من مفعول الحقن و عنما فتحت عينيها وجدت دكتور جاسر امامها و انها في العياده.


قال دكتور جاسر بقلق : 


ماسة انتي سامعني ؟


بدأت ماسه في فتح و غلق عيناها عده مرات و تكررها مرارا و تكرارا و بدأت تغلق عيناها تماما و تستجمع الذكريات التي حدثت اليوم 


قال دكتور جاسر مره اخري و بدأ يشعر بالقلق الشديد و ان هناك كارثه ستحدث سألها مجددا و نزل علي ركبتيه و قال بلهفه و قلق : 


ماسة انتي سامعني ؟

ماسة فيكي ايه سامعاني ايه الي حصل ؟ 


و الكارثه حدثت بالفعل عندما أدركت ماسه و تذكرت ما حدث بدأت تصرخ بهستريه و تضرب نفسها و تضرب دكتور جاسر حاول دكتور جاسر السيطره عليها و لكنها نزعت نفسها و ركضت الي مكتبه و اخذت سكينه التي يفتح بيها دكتور جاسر الاظرف 


في الخارج وهج و فيروه في حاله قلق شديد و فجأه استمعوا الي صوت صراخ ماسه ركضوا و فتحوا باب دكتور جاسر و وجدو دكتور جاسر يحاول السيطره علي ماسه و هي تصرخ و تبكي و دكتور جاسر يحاول ان يأخذ السكين كي لا تأخذ نفسها لانه رأها انها تحاول وضعها علي معصمها لكي تقطع الشرين حاول اخذ السكين منها ركضت وهج كي تحاول مساعده دكتور ماسه كي ئأخذ السكين منها بينما فيروزه استندت علي الحائط و هي تري هذا اىمنظر الشنيع و اخدت تبكي علي حاله ماسه أحست انها و للاول مره تري صديقتها بهذا الشكل المفزع و في هذه الحاله المفزعه 


قال دكتور جاسر بفزع : 


مالك بس متخفيش أنا جنبك سيبي السكينه الاظرف سيبها 


ثم حول مسكها من يديها و لكن ماسه جرحت ايد دكتور جاسر  ،قامت وهج بأمسكاها بأحكام من الخلف لقد تضربت وهج تدريبات سابقا دفاع عن النفس و نجحت في امساك ماسه و ادرتها ثم قامت بصفعها بمنتهي القسوة لحظه و صمت الجميع ثم حاله من الصدمه حلت علي دكتور جاسر و شهقت فيروزه علي ما فعلته وهج بماسه 


قالت وهج بحزن و شجن :


أسفه يا ماسي كان لازم اعمل كده فوقي أحنا جنبك محدش هيأذيكي انت قويه و احنا جنبك انا و فيروزه و دكتور جاسر مفيش حاجه 


اخذت ماسة تتنقل بعينها من وهج ببطئ شديظ الي فيروه ثم اخيرا الي دكتور جاسر و رأت جرح علي يده صدمت ماسه مما فعلته


في مكتب نوح : 


كان نوح يقرأ مذاكرات ماسه من علي الهاتف كلما يقرأ اكثر كلما ينصدم ، انها كما توقع ليست بريئه و كان الموضوع مشوق اخذ يقرأ المذاكرات بتأني جلستها مع الدكتور اللعين جاسر و فشلها مع اهلها قصص الحب الفشله و تهرب الشباب منها و اصدقائها و لديها مشاكل نفسيه و عندما انتهي كان في اخر صفحه من المذاكرات و فيها ماسه تقول : 


انا الخطيئة التي يمكن ان يغفرها الله و لكن انا و حتي البشر لن نسامح .


اغلق نوح الهاتف و نهض من علي مقعده وعلي وجه تعبيرات غامضه و نظرات غير مفهومه ثم مشي بتكاسل حتي وصل الي النافذه الزجاجيه و رأي القمر ثم ابتسم ابتسامه لو الشيطان نفسه لن يعرف كيف يبتسم مثل هذه الابتسامه ثم قال : 


انتي صح يا ماسه ربنا هو الي بيغفر لكن الناس لا و نسيتي برده تكتبي ان نوح كمان مش بيسامح 


و ظل مبتسم ثم ذهب الي جناحه و خلد الي نوم في سعاده مفرطه 


في عياده دكتور جاسر : 


ركضت ماسه علي جاسر و امسكت يده بيديها الاتنين فجأه صدمت من شكل الدم علي يديها هي لديها فوبيا من الدم و تفاجأت مما فعلته بيد جاسر هل جرحت يد اكثر انسان اثق به جاسر هو الشخص الوحيد الذي تقبلني و يفهمني دون عن اي شهص كيف فعلت ذلك به هكذا .


قالت ماسه و هي تبكي بطفوليه حتي انها تكلمت مثل الاطفال كأنها في الخمسه من عمرها : 


أنا أسفه يا دكتور و الله أسفه أنا وحشه أسفه إني عورتك 


ثم صرخت و ابتعدت عن جاسر و قالت و هي تبكي بهستريه : 


نوح


ثم صرخت اكثر عندما ذكرت أسم نوح العوامري قالت بهسترية : 


نوح قتل 

نوح مجنون 

نوح مجرم 

نوح وحش 

نوح شرير 

نوح شيطان 

نوح قتل رولا 


اخدت تقول هكذا ببكاء مثل الاطفال ثم اضافت : 


نوح مش هيرحمني 

نوح هيعذبني 

نوح ، أنا شوفت في عنيه أنه هيعذبني أنا شوفت في عنيه أنه هيموتني 


كانت تقول هذا و الكلام يرتبط ببعضه كأنها طفله تتعلم الكلام تتكلم و تبكي كالاطفال مثل الطفله التي تخاف ان يعاقبها ابيها و ليس واحده في ال ٢٥ من عمرها علي الاطلاق .


كانت كل من وهج و فيروزه يبكوا علي حال صديقتهم الجميله طيبه القلب افقوا جميعا علي صوت جاسر المنفعل حيث قال لهم : 


مين نوح ده الي وصلها لي كده ؟!


ردت وهج و قالت : 


نوح العوامري يا دكتور انا هحكيلك علي كل حاجه !! 


و اخذت تحكي الي دكتور جاسر اما هو كان في حاله صدمه رهيبه .

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع