القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الخامس 5 بقلم بسنت عبد القادر


رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الخامس 5 بقلم بسنت عبد القادر 





رواية إلي الطريق المدي البعيد الهادي الفصل الخامس 5 بقلم بسنت عبد القادر 


رفع نوح شعره و اخذ نفس عميق و قال بهدوء : 


مفيش حاجه أنا كويس 


قال كادر بسخرية مجددا : 


لا ما هو واضح


ثم اضاف و قال الي نوح : 


أخبار Miss ماسة إيه ؟ 


قال نوح بأنفعال :


متجبش سيرتها بقي لحسن أطلع عين أهلك انهارده


أجاب كادر بمرح : 


طب خلاص مش هجيب سيرتها طب مش ناوي تخليني أروح أجيب إبنك مره ولا حاجه 


لم يجبه نوح ثم قام بوضع ال airpods مما ادي الي استغراب كادر فسأله : 


أنت هتكلم حد ولا ايه ؟!


لم يرد عليه نوح مره اخري و اكتفي بهز رأسه بالنفي اضاف كادر بأستغراب : 


أنت بتسمع حاجه طيب voice note حاجه زي كده ؟!


أجاب عليه نوح أخيراً بتلقائية و ببرود اعصاب : 


لا بتجسس علي ماسة


قال كادر بأنفعال : 


نعم يا خويا ، هو أنت مش قولت مش هتعمل كده قدام زين أنت بتخدنا علي قد عقلنا ولا ايه أنت عايز منها ايه بظبط ؟! 


نظر له نوح مطولا و لكن اجاب اجابه عكس ما يريد كادر و قال له : 


عايزه أعرف اشمعنا الفتره ديه جدي عايز يروح الحضانه بتاعت فارس ما أكيد مش عشان يطمن علي أحواله في حاجه في دماغه و لازم أفهمها و هفهمها 


جاء صوت داخلي بداخل نوح يقول بسخرية : 


أعتقد إني أجيد التمثيل و أعتقد أيضاً أن الشيطان يسفق لي و يعطيني وسام تلميده النجيب و يقول البراءه تبكي في الزاوية ، أحسنت يا بني .


في حضانه : 


جاء فارس و معه جده شعيب عندما رأت كل من فيروزه و وهج الجد شعيب ركضوا نحوه بسرعه : 


قالت فيروزه : 


وحشتني اوي يا جدو


و احتضانته مما جعل الجد شعيب يضحك و قال معتبا : 


لو وحشك يا روزي بصحيح كنتي تكلميني ده إلي هكلمك كل يوم لحد لما تكرهني يا جدو 


قالت فيروزه بعبس طفولي : 


حاضر يا جدو هكلمك كل سوم بس متزعلش مني 


قالت وهج الي الجد شعيب : 


وحشتنا و الله يا شعيب بيه و .. اه اه 


وجدت الجد يمسكها من أذنها كأنها طفل صغير يستاهل أن يعاقب و فيروزه و فارس يضحك عليها رد عليها و قال : 


شعيب بيه مين يا بنت إنتي هو لازم امسكك من ودانك عشان تتعدلي 


قالت وهج و هي تتألم : 


اه يا جده خلاص حرمت برستيجي في الحضانه راح في الارض خلاص 


أخد فارس و فيروزه و الجد يضحكان و شاركتهم وهج معا حتي قطعهم فارس و هو يركض بحب علي شخص و يقول : 


Miss

ماسة اهيه 


التفت الجد شعيب و قال بصوت منخفض : 


بسم الله ما شاء الله سبحان خلق فأبدع 


قال فارس بصوت طفولي و حب : 


ماسي اهي يا جدو وحشتيني يا ماسي أوي عارفه جدو شعيب معايا و حكايتله عنك كتير أوي و مصمم أنه يجي معايا و يشوفك 


في مكتب نوح : 


بعد إصرار كادر علي استماع ما يحدث ووافق نوح اخيرا أجاب نوح بسخريه موجهها كلامه الي كادر : 


مش قولتلك جدي و أنا عارفه 


ثم اشغل نوح سيجار ليستمع بستمتاع


في حضانه : 


توجهت ماسه للجد و صافحته برسميه : 


صباح الخير ازي حضر.... اه اه اه 


قبل أن تكمل جملتها قام الجد بفعل ما فعله مع وهج و لكن ماسه كانت تتأوه برقه 


في مكتب نوح 


بعد ان سمع نوح تلك التأوهات أخذ يتخيل اوضاع مخله يقوم بها معها 


جاء صوت داخلي بداخل نوح يقول بغضب : 


يلعن ابوكي يا شيخه بتنيلي ايه ؟!


قال كادر بستغراب : 


هو وهج و ماسه بيتوجعوا ليه هو جدك بيعذبهم بس عليها واحده اه يالهوي 


قال نوح بأنفعال : 


نعم يا روح امك بتقول ايه ؟! 


قال كادر بغضب :


في ايه يلا بتكلم علي وهج مالك أنت و بعدين مالك في ايه ؟!


ضرب نوح المكتب بيده و قال بغضب : 


ملكش دعوه تسمع و أنت ساكت يحسن اطلعك بره فاهم 


أجاب عليه كادر بأستغراب من انفعاله : 


فاهم فاهم 


في الحضانه 


كان ما زال الجد يمسك إذن ماسه و هي تتأوه و فارس و وهج و فيروزه يضحكون عليها قال الجد شعيب بمزاح و هو ما زال يمسك بأذنها : 


حضرتك إيه إلي بتقولهالي ديه إنتي شوفتي عملت إيه في وهج لما قالتلي شعيب بيه أنتم عايزين تتعلموا الأدب من جديد


قالت ماسة و هي تتألم بترجي : 


حاضر والله يا جدو يا أعظم جدو و أحلي جدو و كل حاجه حلوه فيه بس أبوس أيدك سيب وودني أنا اتخلعت في ايديك 


و اخيرا ترك الجد اذن ماسه و هي تتأوه و تفرك فيها .


في مكتب نوح : 


أخذ كادر يضحك عما فعل الجد بماسه أيضاً خصوصاً انه فعل هذا مع وهج أيضاً وهج و اه من وهج وهجي التي لم تفرقني فهي ملكي ملك كادر فقط .


ببنما نوح كان كلما تتأوه هكذا كلما أحس انه يريدها الأن لن يرحمها من عدد المرات العلاقه الجنسيه معها في كل اركان المكتب مهلاً هذا ليست مشاعر أنا لا اكن لأي امرأه أي مشاعر لكن أريد ان أجعلها جاريتي أفعل معاها ما أريد للاتخلص من شهوتي مهلاً شهوتي الجنسيه و ممارسه الجنس في مكتبي هل هذه العاهره حركت شهوتي الجنسيه بتأوهتها فقط ثم أحس بأنتفاخ نظر الي سرواله و أحس بحاله من الصدمه هل أنا انتصبت من اجل هذه اللعينه ؟؟؟؟


جاء صوت داخلي بداخل نوح يقول بغضب : 


احا يلعن ميتين إلي جابوكي علي إلي جابوا إلي جابوكي ده أنا هطلع عين أهلك 


أحس كادر ان نوح غاضب بشدة و يتصبب عرقا و قال كادر بقلق : 


في ايه يلا مالك ؟!


ثم لاحظ انتفاخ سروال نوح ضحك بهستريه ثم اضاف : 


يا دين أمي ده إزاي ده يخربيتك عشان قالت اه يحصلك كده ده أنت الستات بيبقوا لبسين مش لبسين مش بيهزوا منك شعره 


لف نوح حول المكتب حتي اصبح امام كادر و قام بأمساكه من تلبيبه قميصه و قال بغضب : 


يمين بالله لو ما سكت و حطيت لسانك ده في بقك و سمعت و أنت ساكت لكن مديك علقه ترقدلك فيها اسبوع سامع ولا 


لأول مره يرتعب كادر من نوح هو أكبر منه سننا و لكن نوح في غضبه اعمي لا يره شئ فقال محاوله تهدأته : 


حاضر حاضر أهدي و هسمع و مش هتكلم ولا اعلق علي أي حاجه، أهدي يا نوح 


جلس نوح علي مقعده و هو ينهج و عروق يديه و رقبته برزت و سخونه جسده تتزايد و لكن سيتمع ما يريده جده و مناقشته مع ماسه ثم يأخذ حماما باردا .


في القصر 


قالت نرجس لانها وجدت نيره ترتدي ملابسها لكي تذهب لمكان ما : 


رايحه فين ؟!


قالت نيره دون النظر اليها : 


رايحه الحضانه أشوف حكايه بتاعه المعبد اليهودي ديه 


قالت نرجس بزعر : 


إنتي اتجننتي ده جدك هناك 


قالت لها نيره بعد ان انتهت من ارتداء ملابسها و اخذت مفاتيح السياره : 


هستني لحد لما يمشي و بعدين أشوف حكايتها ايه ديه 


ثم ذهب و تركت والدتها قالت نرجس بتحسر : 


يعني عليا زوج ولا ليه أي لازمه و بنتي غبيه هتضيع كل حاجه أعمل إيه 


عوده الي الحضانه : 


قال فارس بطفوليه : 


شوفتي جدو شعيب


اجابت ماسه عليه : 


اه شوفته يا قلب ماسة 


ضحك شعيب و قال بمرح : 


انتي بقي Miss ماسة إلي ابن حفيدي كل يوم بيحكيلي ماسة كل يوم Miss ماسة عملت Miss ماسة كانت لابسه حلو Miss ماسة عندها ماج بتحبه ده بيوصف عيونك و شعرك و خدودك ده بقولي خدودها يا جدو عمله زي التفاح إلي عايز يتاكل 


ثم اخفض صوته : 


بيني و بينك قال عليكي ملبن 


شهقت و قالت لفارس بغضب مزيف : 


كده يا فارس جدو يقول علينا بنعلمك إيه الكلام ال naughty


أجاب عليها فارس بطفوليه : 


مش أنا يا ماسي ده الفيس بوك بيقول البنت المربربه ملبن 


قال الجميع في صوت واحد : 


نعم !!!


شهق الجد و قال بغضب مزيف : 


كده يا فارس تخلي رقبتي قد السمسمة 


قال فارس ببراءة مزيفة : 


معلش يا جدو هسكت 


ثم اضاف فارس بحب طفولي : 


والسكوت في حضره الجمال جمال أكاد في عشقك أذوب 


ثم ارسل قبلة في الهواء إلي ماسة و ركض إلي الفصل و الجميع في حاله صدمه ثم ضحكوا علي هذا الطفل المشاغب .


في مكتب نوح : 


ضحك كادر بهسترية قال كادر بمرح : 


مش قادر أبطل ضحك و اكتمها بصراحة بس فارس إبنك ده جيبها من تحت أوي ده عقبال ما يوصل إعدادي مش بعيد يخشلك بعيل ملبن و مربربه يخربيت الفيس بوك 


قال نوح بغضب : 


اه يا إبن الكلب ما أنا معرفتش أربي ليك روقه يا فارس 


ضحك كل من نوح علي حديث فارس و اكملا للاستماع الي باقي الحديث.


في الحضانه : 


قال الجد شعيب بأبتسامه بشوشه : 


ممكن يا وهج اخد Miss ماسة أتكلم معانا شوية


لم يكمل الجد الجمله قالت ماسو : 


قولي ماستي يا جدو شعيب محدش بيقولها غير إلي بيدخلوا قلبي 


قال الجد : 


تمام يا ماستي ، ممكن يا وهج ؟ 


قالت وهج بحب : 


طبعا و هفصل الكاميرات عشان تبقوا علي راحتكم


دخل الجد شعيب و يليه ماسه : 


في مكتب وهج : 


جلس الجد أولا ثم جلست ماسه امامه نظر الجد مطولاً إلي ماسة هذه الفتاه يبدو عليها الطيبه و لكن عينها فيها حزن .


قطعت ماسة الجد بحرج و قالت: 


في حاجه يا جدو أنا فيا حاجه غلط ؟ 


قال الجد ببشاشه : 


بتأملك بتأمل في جمال إلي ربنا خلقه و سبحان الله خلق و أبدع و جعلك في أجمل صوره 


قالت ماسة بمرح : 


لا أنت بتاعكسني و من حد زي القمر كده زيك اتجوزك أنا مش مرتبطه علي فكره 


اجاب الجد بمرح :


يا بنت يا بكاشه ماشي هعديهالك نتكلم في الجد 


قال الجد شعيب بجدية : 


شكلك طيب و جميل بتضحكي لكن عنيكي حزينه شياله هم الدنيا ليه يا بنتي ؟! 


قالت ماسة بأندهاش : 


عرفت كل ده إزاي يا جدو ؟ 


قال الجد بحكمة : 


العين بتفضح صحابها يا بنتي أنا مش هقولك احكيلي بس انتي لسه شابه و ألف مين يتمناكي 


أجابت عليه ماسة و قالت له بحزن : 


عارف يا جدو أنا قاريه الناس ده غير اني واخده كورسات في لغه الجسد تسمحلي أقولك حضرتك وشك منور مش عشان حضرتك بشرتك بيضه لا ده نور تقوه و أيمان بالله و أنت شخص باين عليه أنه صالح جسمك مش بيكذب راضي بقضاء الله فارس قالي أن حضرتك كان ليك ابن جدو راجح مات الله يرحمه و يجعل مثواه الجنه هو زوجته في ناس حياتها بتقف لما احبابنا بيفرقونا لكن أنت بسم الله ما شاء الله راضي بقضاء الله و حامد ربنا و شكره و ربنا يزيدك من الايمان أكثر و أكثر يجعلك من الصالحين في الدنيا و الاخره 


جاء صوت داخلي بداخل شعيب العوامري يقول :


هذه الفتاه هي التي تصلح لنوح أنها تعلم كيف تتحدث تفكرني بي جميله زوجه إبني راجح وواضح اتعلمت الكثير وواجهت السئ قبل الأحسن و هذا ما يتطلب حرم نوح العوامري المستقبلية.


أجاب الجد بتريث : 


يا بنتي إنتي عقلك ده زينه و روحك حلو عارفه أنا هعمل فيكي جميله و اجوزك إبن ابني نوح 


قالت ماسة بأنفعال أدهش الجد : 


لا لا نوح بيه ، لا أعوذ بالله قصدي لا هو محتاج حد يفهمه لكن أنا استحاله 


سأل الجد بجديه : 


هو حصل حاجه ؟ 


قالت ماسة : 


لا جدو مفيش حاجه حصلت 


قال الجد : 


ماشي أنا هقوم بقي انا كده شوفتك و اطمنت علي حفيدي 


قالت ماسه موضحه : 


قصد يا جدو إبن حفيدك فارس


ضحك الجد و ترك المكتب و ماسة لم تستوعب ركضت إلي جد و قالت : 


ما لسه بدري يا جدو شعيب 


قال لها الجد بغموض : 


هنتقابل كتير يا ماسة قلبي 


ثم ذهب الجد و دخل سيارته و اتجه نحو القصر في سياره نيره : 


أخيراً مشيت ساعه عشان تخرج لما اشوف الزفته ديه الي جوه 


في مكتب نوح 


عندما انتهي الجد و ماسه من المناقشه .


قال كادر :


جدك ده بيهم في الناس و شكله فعلا عايز يجوزك ماسة و هي كمان شكلها فاهمه و طيبه و لبقه 


كان نوح في عالم اخر حتي رن هاتفه كان رعد رئيس حرسه اجابه نوح : 


ايه يا رعد خير ؟


أستمع قليلا ثم انتفض نوح من علي مقاعده و أخذ مفاتيح السياره و قال بغضب : 


أنا جي حالا 


كان كادر يندي علي نوح و يسأله ماذا حدث ولكنه تركه وركض خارج المكتب بل خارج الشركه .


دخلت نيره الحضانه وقفت عند مكتب الاستقبال و قالت بتكبر و غرور : 


عايزه أقابل المديره 


تعجبت الموظفه من غرورها و قالت برسمية : 


حضرتك والده طفل عندنا و لا حضرتك جاي...


قالت نيره بأنفعال : 


هو إنتي هتحكيلي قصه حياتك أنا عايزه أقابل مديره المخروبه إلي هطربقها علي دماغكم و المدرسه إلي أسمها ماسة زفت 


خرجت وهج و يليها ماسة من المكتب و قالت وهج بأنفعال : 


حضرتك بتكلميها كده ليه و صوتك عالي ليه نيرة هانم ؟!


نظرت إليها نيرة من الاعالي إلي الأسفل قالت نيره بغرور و عنجاهية : 


أنا نيره العوامري و هو إنتي هتعلميني أتكلم إزاي فين المدرسه إلي اسمها ماسة


اجابت عليها ماسه بكل هدوء و قالت لها : 


انا Miss ماسة خير ؟!


أجابت عليها نيره بأنفعال من بروده اعصابها:


لا خير أن شاء الله أنا إبن إبن خالي يقول معبد يهودي و يقول سمعها منك 


قالت ماسه بالامبلاه استفز نيره اكثر : 


والله ، لا أب جيه أشتكي و شعيب بيه كان هنا و مشتكاش يبقي حضرتك إيه الي مضيقك حضرتك أصلا من القرايب الدرجه الثالثة يعني بدام القرايب الدرجه الأولي مشتكوش يبقي مفيش مشكله خالص ، خلص الكلام عن أذنك 


ذهبت ماسه الي خارج و نيره تركض ورائها حتي امسكتها من زراعيها و قالت بجنون : 


إنتي فكره نفسك مين عايزه الولد يتعلق بيكي عشان تجوزي نوح لا يا روح امك نوح ده ليا فهمه ولا 


ثم قامت نيره بدفع ماسه في حائط الطوبي لسور الحضانه مما ادي الي أن ماسة أحست بدوار و الدماء بدأت تنزل بغزاره علي الحائط ثم سقطت علي الارض .


ركضت كل من فيروزه و وهج عليها وجده أن رأسها ينزف كثيراً ، أما نيره كانت ترتعش من الكارثه التي حلت عليها اقتربت منها وهج و امسكتها من زراعها بقسوه و قالت بغضب جحيمي : 


وديني لوريكي يا نيره يا عوامري الكاميرات صورت كل حاجه ده غير الشهود هدفعك ثمن إلي عملتيه ده 


ثم اضافت وهج و قالت بغضب : 


حسن شيل Miss ماسة مع فيروزه عشان نوديها المستشفي 


-ابعد عنها، لو لمستها هيكون أخر يوم في عمرك 


التفت الجميع بيما فيهم نيره ما كان إلا نوح ركض نوح نحو ماسه و قام بحملها قالت وهج بأنفعال: 


أنت بتعمل إيه مش معني أن هي قريبتك تيجي و تعمل نفسك بطل ، أنا هبلغ البوليس 


تجاهلها و كان رعد ورائه و قال نوح بغضب : 


رعد خد نيره هانم علي و متخرجش منه ابدا 


قالت فيروزه بشراسه : 


مش هيحصل هنبلغ عنها ديه اعتدت عليها 


قال نوح بغضب :


هيحصل كل حاجه أنتم عايزينها ، بس سبوني اوديها المستشفي بدل ما تنزف أكتر من كدة


ثم ركض إلي سيارته و عندما ترجل السياره وضع ماسه بين أحضانه و رأسها بجانب قلبه أحس أن قلبه يريدها هكذا دوماً ، فتحت ماسة عينيها و نظرت إلي نوح و نظر اليها وضعت يديها علي خده تتحسسه و قالت بنبره متألمه: 


نوح 


ثم سقطت يديها و اغشي عليها و نوح كان تحت تأثير الصدمه مما حدث للتو .

يتبع 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تابعونا على قناة التليجرام ليصلكم اشعار بالنشر فورا عند نشر الروايات من هناااااااااا

الرواية كامله من البدايه من هنااااااا الاول 

تعليقات

التنقل السريع