رواية صعبة المنال الفصل الثامن8بقلم بسنت عبد القادر
رواية صعبة المنال الفصل الثامن
رواية صعبة المنال الفصل الثامن8بقلم بسنت عبد القادر
مَا أبسَطَنَا و مَا أصْعَبَ كُلَّ شَيء حِين أَبْحَرَت مَا لِي غَيْرَ حُبُّك مُرَكَّبٌ أَمَانٌ .
منزل حسان الرشيدي :
في داخلةغرفة حورية بعد ان انتهت ال Makeup Artist من وضع اللمسات الاخيرة و قد وضعت لها شئ رقيق يليق بوجهها الملائكي و اصبحت حورية ايه من الجمال.
قالت شيريهان بسعادة و حب :
الله اكبر ، قل اعوذ برب القلف و من شر حاسد إذا حسد ، قمر يا حبيبتي قمر .
قالت صفية بمرح و حب ، اعجاب :
لا اخويا واقع واقف يا حورية ، يتكفي كدة علي جدور رقبته عشان ينول رضا القمر ده .
قالت حورية بخجل :
مش اوي كدة يا صوفي .
هنا شهقت حسناء و قالت :
لا كدة و نص يا حبيبتي ، يا ابن المحظوظة ياهاشم .
ضحك الجميع
قالت راضية بحب :
الف مبروك يا روح قلبي
قالت حورية و هي تحتضانها بحب :
اللة يبارك فيكي عقبالك
قالت روح و هي تقبل وجنتين حورية:
الف مبروك يا قمر انتي يا روري .
في الخارج :
جاء الجميع عدا عديلة و زينات ، قال هاشم الي حسان :
يا عمي ، ما تستعجل حورية اتأخرت اوي عشان نلبس الدبل !!
قال حسان بغرور زائف و هي يعد قميصه :
انا بنتي تتأخر براحتها ان شاء الله تستناها العمر كله
قال هاشم بين اسنانه و هو بجز من افعال حسان :
استناها العمى كله حاضر .
ثم قال هاشم بصوت منخفض وصل الي مسمع حسان :
شكللك يا حسان هتطلع عيني .
هنا امسك حسان هاشم من تلابيه ملابسه و قال بحزم زائف :
بتقول ايه يالا ؟!
قال هاشم بمرح :
بقول يخليك ليا يا حمايا
قال حسان بدهشة :
حماك ايه يالا ، ده انا الي يشوفني يقول اضغر مني اكل صحي و بروح ال Gym اللو اكبر عليا و انت كمان اهتم بصحتك و من بكرة هتروح ال Gym .
قال هاشم و كاد ان يبكي :
الي تشوفه يا حمايا.
قال حسان بغضب :
حمايا تاني ؟! قال حمايا قال !
قال هاشم و هو علي وشك البكاء حقا :
يدي النيلة ، هو حضرتك و شيريهان هانم لا ده استئصاد بقي .
قال حسان :
اه ، عشان لسة في عز شبابي تقولي يا حمايا
قال هاشم بمرح :
الدهن في العتاقي برده يا حسان باشا .
قال حسان بعدما امسكه من تلبيه قميصه مرة اخري :
تصدق بالله ، هلغي الخطوبة ديه بسبب لسانك الي عايز قطعه .
هنا جاء كل من عمار ، طارق ، رعد و صالح .
كان الشباب يرتدون :
اولا هاشم :
ثانيا عمار :
ثالثا طارق :
رابعا رعد :
خامسا صالح؛
قال عمار بمرح :
في ايه يالا ، انت مش ناوي تعدي ليلتك ديه علي خير ولا ايه ؟!!
قال حسان الي عمار :
قول للبيه يا عمار قوله !!
قال طارق بمرح :
شكل الواد هاشم مش هيسكت الا لما حسان باشا يلغي الخطوبة .
قال هاشم بين اسنانه :
خليك محضر خير يا اخ طارق الله .
ضحك الجميع
هنا قال رعد بمرح :
استاذ حسان ، عمال يكلمك بالتي هي احسن بس شكلك مش هتيجي بالتي هي احسن .
شاركه صالح و قال بمرح ايضا :
انا من رأي يا استاذ حسام ، انك تفشكا الخطوبة ده واد لبط .
قال حسان بمرح :
انا بقول كدة برده يا صالح ، ده هيخود نور عيني .
هنا قد طفح الكيل بهاشم و قال :
لا ، ده غل بقي عشان الخطوبة تفشكل لا ده انا اقتيل اليلة ديه مش عشان انتم مش مرتبطين الحقد يشتغل ، ننضف القلب شوية و نشيل الحقد ده بعد اذن البشوات.
قال الشباب في صوت واحد :
بتقول حاجة يا هاشم ؟!
قال هاشم برعب زائف :
مبقولش ، اتكتمت
هنا تدخل عادل و قال للجميع بمرح :
خفوا علي ابني شوية ارحموا بس افتكروا هتردلكوا بعون اللة لما كل واحد فيكوا يتكفي علي بوظه و يحب و يجوز .
هنا كل واحد من الشباب كان يفكر من كانت تشغل قلبه ، عقله و كيانه و ما ان انتهي حديث الرجال حتي اتت ميادة بفستان يبين منحنيات جسدها حتي تجذب عمار و هنا ميادة اخرجت شياطين صالح ، حرفيل كان ان بخنقها من ما تفعله حرفيا لم يعد يطاق و الرجال ينظرون الي ما يخصه
اما طارق ، فالقد اندهش من وجود اخته ميادة و بالطبع لم يعجبه ما ترتديه و لكن والدته و الده داپما يمنعه في التدخل فيما يخصها و هذا واحد من الاسباب الذب جعله يترك البيت.
فستان ميادة
لاحظ عمار ان صالح ينظر الي ميادة بغضب ، علم ان هناك عشق اخر متيم و اسفق عليه و لكن و الحق يقال اشقف علي ميادة اكثر منه لان صالح شخص متملك و شخصية صعب التعامل معاها و معن ذلك انه لن يتركها الا و هي زوجته و يالا حظك يا ميادة حيث ان صالح سيعيد تربيتك من اول و جديد ثم قال عمار بخبث :
مالك يا صالح ، وشك قالب ليه ؟!
لانت ملامح صالح و قال ببرود عكس ما يدور في داخله من النار التي تكوي كيانه :
مفيش حاجة
دخلت ميادة و هي تتمايل كأنها عارضة ازياء و صافحة الكل ثم توجهت الي حسان و قالت بسعادة و احترام :
اونكل حسان ، ازي حضرتك ؟
تعجب حسان من وجود ميادة و لكن صافحة و قال بود :
الحمد اللة يا ميادة
قالت ميادة بسعادة :
اونكا حسام ، ممكن ادخل ابارك لحورية ؟!
تعجب حسان و قال :
اكيد ، اتفضيلي يا بنتي
هنا اوضحت ميادة حيرة حسان :
حضرتك يمكن تعرفني بس مشوفتنيش ، انا و حورية صحاب انا بحبها اوي هي الي عزمتني بنفسها هي جميلة و روحها حلوة .
قال حسان بتعجب :
طب ليه يا بنتي مش بتيجي عندنا ؟!
قالت ميادة بحرج :
بصراحة ، بحس انكم بتكرهوني !
رد عليها حسان بأندهاش :
لا يا حبيبتي ، ازاي متقولبش كدة بعد كدة ده بيتك و انا زي باباكي ده ابوكي و نعمة الاخلاق .
هتا جاء عماد والد كا من طارق و ميادة قال الي حسان بسعادة :
شوفت يا حسان ميادة كبرت ازاي
رد عليه حسان :
ما شاء اللة عليها ربنا يحفظك يا بنتي ثم تعالي هنا انت و بنتك ، الحق بنتك فكىنا بنكرها عشان كدة مش بتيجي عيب عليك مقولتلهاش ليه ان احنا صحاب و عمر .
قال عماد بتعجب :
انا معرفش واللة يا حسان انا مقولتلهاش حاجة
هنا تدخلت ميادة و قالت :
حصل خير يا جماعة ، سوء تفاهم عن اذنك يا اونكل عن اذنك يا بابي هدخل لي حورية بقي و انتم اتكلموا مع بعض و مبروك تاني يا اونكل حسان enjoy
و بالفعل دخلت ميادة غرفة حورية و هنا صدم الجميع من دخولها و الكل يدور في داخله و خصوصا شيريهان دار في تفكيرها مثل قديم " ايه الي لم الشامي علي المغربي "
توجهت ميادة نحو حورية و حتضانتها بشدة و قالت بحب :
مبروك يا روري اخيرا امنيتك اتحققت
قالت شيريهان بتعجب :
هو انتي يا ميادة يا حبيبتي صاحبة حورية ؟!
قالت ميادة موضحة :
ايوا ، انا هقولك شيري عشان حورية قالتلي قيل كدة انك مش بتحبي طنط ديه .
رحب الجميع بميادة اما حور لم يعجبها هذا و اولا لان ميادة اكبر منها في العمر و تانيا اكتشافها ان حورية تخبئ عنها الكثير و الكثير و ان الغريب اقرب لها منها .
دق الباب و اذنت شيريهان ان يدخل حسان، قال حسان بحب و اعجاب و قد ادمعت عينيه :
بسم الله ما شاء الله ، قمر يا حبيبي ، انا شكلي هرجع في كلامي هو هياخد الجمال ده كله ليه ده كتير عليه بصراحة .
هنا ضحك الجميع و قالت حورية بخجل :
شكرا يا بابي .
هنت ذهبت حورية و جلست بجانب هاشم و قام هاشم بتلبيس دبل الي حورية و هو في قمة سعادته .
هنا كان هناك نظرات كثيرة منها مثلا نظرة ميادة الي عمار و قد تمنت ان يصبح عمار لها قريبا و هناك نظرة ايضا كانت من صالح تلعابدين نظرة مليئة بالغيرة ، الغضب و التوعد.
نظرة رعد الي روح و قد حسم الامر انه سوف يقوم بخطبتها كان يظن ان الموضوع محال بسبب فارق السن و لكن هاشم اعطي له الامل في ذلك و تمني ان يكون عمار متقبل الفكرة هذا مثل حسان الرشيدي.
نظرة عمار الي حور و لقد تمني ان يكون مكان هاشم و حور مكان حورية ، تمني ان تصبح حور ملكه الي الابد فهي الحب و العشق الابدي .
بعد ان قام هاشم و حورية بتلبيس الدبل اخطف حسان حورية بسرعة رهيبة من جانب هاشم مما جعل الجميع يضحك علي غيرة حسان علي ابنته و تعجب هاشم مما حدث و قال بدهشة :
ايه يا عمي ، انت خاطفتها كدة ليه هو انا لحقت شايفني هاكلها مثلا ؟!!
قال حسان و يحتضنن حورية بتملك و قال بغيرة :
خلاص ايه يالا ، انا وفقت اه بس ليا شروط .
قال هاشم بين اسنانه :
اتفضل يا حسان باشا ، طلباتك ايه ؟!
جلس حسان و بجانبه ابنته و هو يحتضانها و يضع قدم علي قدم مما جعل الجميع بالكاد يضحكون و هاشم بالكاد سيصيب بالشلل من حسان الرشيدي.
قال حسان بغرور زائف:
الامر لله وحده ، بص من اولها كدة عشان نبقي علي ماية بيضة و نحط النقط علي الحروف مفيش خروجات ، كلام في الموبيل يبقي الصبح و لو عايز تيجي تشوف خطبتك تبقي تشوفها هنا قدام عيني ، لكن دخول و خروج مش هيحصل يا هاشم .
قال عادل بدهشة :
كلامك صح يا حسان ، بس براحة علي الواد شوية انت تكة و هتخليه هيفرقع .
هنا ضحك الجميع
قالت الحجة شريفة :
حسان عنده حق امال يفضل داخل خارج كدة و هي مش مراته الاصول مش بتزعل .
قال حسان و يتجه الي الحجة شريفة قبل يديها ثم قبل يد الحج راشد :
الحكمة مش بتطلع غير من اهل الحكمة
قال الجد راشد :
الحجة شريفة كلامة كله زين طول عمرها
قال عادل وبهدوء:
ايوا يا حج بس مش كده ده داخل سخن علي واد
قال حسان :
حقي ولا مش حقي ؟
قال عادل بتنهد :
حقك يا حسان
قال هاشم بغضب :
بس ده ظلم واللة .
رد عليه حسان بغرور و قال :
انا ظالم يا هاشم ، عجبك ولا مش عجبك ؟!
قال هاشم و هو علي وشك البكاء من حماه المستقبلي :
عجبني ، عجبني هو انا اتكلمت.
هنا ضحك الجميع
قال هاشم بغضب :
اضحكوا ، اضحكوا ما انا وقعت في ايد الي مبيرحمش
قال عادل بمرح :
احسن تستاهل ، استلم يا وحش
قال حسان :
الفرح و كتب الكتاب بعد ما حورية تدخل الجامعة و يتكتب شروط في عقد الجواز انها هتكمل تعليمها
قال هاشم بسعادة :
حاضر يا عمي المهم اني هنول حب عمري يا ناس
ضحك الجميع بسعادة شديد
في مكان اخر :
Four seasons Hotel
دخلت عديلة و معاها زينات ، انبهرت عديلة بالمكان هنا قالت زينات بتحذير :
انتي هنا يا عديلة هتقوليلي زيزي و انا هنديكي ريدي الناس الي هنقعد معهم High class ماشي ؟!
قالت عديلة بغضب :
ما خلاص يا زيزي فهمت
هنا كانت ترتدي عديلة :
توجه كل من زينات و عديلة تاحية تراس القندق المطل علي النيل و هنا قالت زينات برقة مصطنعة :
مساء الخير يا جماعة
قالت صديقة زينات نريمان :
اهلا زيزي يا حبيبتي
ثم تقدمت زينات و قالت الي زوج نريمان :
اهلا بيك يا سراج بيه
رد عليها سراج بترحيب :
اهلا بيكي يا زيزي هانم
هنا قالت زينات :
اعرفكم بصاحبتي و صاحبة عمري ريدي
هنا تقدمت عديلة و انبهر الجميع بجمالها الاخاذ
صافحتهم عاديلة ثم جلست و هنا قال سراج و هو يقدم لهم صديقه:
اعرفكم ، سيف عوني صديقي و من اكبر رجال الاعمال في الشرق الاوسط
كان المدعو سيف ينظر الي عديلة من اول وهلة خطفت قلبه رغم فرق السن حيت ان سيق يبلغ من العمر ٣٢ عام فقط
صافحهم جميعا و جتء عند عديلة امسك يديخا و قبلها و قال :
اهلا بيكي يا ريدي هانم
هنا اعجبت عديلة بسيف حيث الوسامة ، المال و الجاه و السلطة و الشباب و الاهم انه اعجب بها .
اخذ الجكيه يتحدثون و سيف كان ينظى الي عاديلة من الوقت الي اخر لاحظت زينات ذلك هنا قالت لها بصوت منخفص :
متلعبيش بالنار يا ريدي انتي متجوزة و بعدين ده الفرق بينه و بين ابنك كام سنة لمي الدور
قالت عديلة بغضب :
قصدك ايه اني كبرت لا يا حبيبتي انا الي يشوفني يديني اني في سن سيف و بعدين متجوزة ؟! هي ديه جوازة ! ديه جنازة انا لازم اتجوز واحد زي سيف يعيشني ملكة
قالت زينات بتحذير :
بلاش يا عديلة ، بلاش يحسن السحر يتقلب علي الساحر و ساعتها هيكون فات الاون و تقولي ياريت الي جري ما كان !!
قالت عديلة :
انا عيالي كبره خلاص ، ابني الي كنت فكرة اني طلعت بيه في الدنيا عصي امري و اتجوز بنت الاجنبية الي سهرت و تعبت عشانه مش هو اختار ؟! انا كمان حقي اختار ، حقي اتجوز واحد يعيشني في فيلا و يبقي معايا عربية بسواق و حساب في البنك و ابقي من سيدات المجتمع و سيف ده بقي ، بقي بتاعي مش هسيبه هيبقي ملكي هو و فلوسه مش كفاية حسان زمان لا مش هيحصل .
هنا قال سيف الي عديلة :
ريدي هانم ، ممكن رقم حضرتك عشان نتفق اعزمك علي غداء في يوم عشان عايز اتعرف عليكي اكتر لو مش هيضايقك .
قالت عديلة برقة مزيفة خطفت قلب سيف :
اكيد يا سيف بيه .
و هنا تبادلوا الارقام و زينات تدعي اللة ان عديلة الا تغعل شئ مثل الخيانة و لكن يالا الغباء هي بالفعل بدأت بالخيانة و بالفعل زينات احست بالذنل و اكن هي قدمت لها النصيحة و ستحاول مرة اخري.
يتبع
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تابعونا على قناة التليجرام من هناااااااا ليصلكم اشعار بالنشر
الرواية من البدايه من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق