القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية دنيا ورامى الفصل 1-2-3-4-5بقلم زهرة الربيع (جميع الفصول كامله)

 

رواية دنيا ورامى الفصل 1-2-3-4-5بقلم زهرة الربيع 

(جميع الفصول كامله)





رواية دنيا ورامى الفصل 1-2-3-4-5بقلم زهرة الربيع 

(جميع الفصول كامله)


.ابعد عني ابو.س ايدك 

قالتها دنيا وهي ميته رعب وبترجع لورا من خوفها منو

دنيا بتهته.اس اسمعني يا رامي انا بنت عمك ارجوك فووق انا فرحي بكره ونببي سبني امشي 

رامي وهو مغيب تماما.انتي جميله اووي تعالي بس متخفيش صدقيني حتنبسطي


دنيابتبكي بشده.وبتحاول تلاقي طريقه تخلص نفسها بتلاقي فازه بتمسكها وتضر.بو على دماغو وتجري ناحية الباب


رامي بيتوجع ويمسك دماغو والد.م نازل منها بس يقوم بسرعه يجري عليها يمسكها من ايدها


رامي بغضب اعمي. انتي عملتي ايه ها ويصرخ فيها ردييي عليا

تحاول تهرب لاكن مفيش يمسكا باديه التنين ويبوس.ها بعنف


وهنا دنيا بيغما عليها . بس رامي يشلها يحطها على السرير وينقض عليها وووووو


بيصحا رامي وصداع شديد بس الصدمه اشد بيلاقي نفسه مش لابس هد.وم ودنيا جمبه صاحيه بس عنيها للسقف وفي عالم تاني خالص


يتنفض من مكانو .ويجي يقوم يلاقي على السرير د.م كتير 


بيحاول ينطق كذا مره بس الكلام مش طالع معاه


رامي بتهتهه شديده. دو  دونيا واخيرا حس بالموقف وحاول يلبس هدومه بارتباك شديد وكان هو وبيلبس بيبص عليها وبيقول برعشه


رامي.دونيا دونيا رو رودي عليا ارجوكي  ارجوكي يا دنيا

ودموعو متحجره في عيونه والموقف بنسباله شبه مستحيل


بس دنيامش بترد ولا بتبص عليه عيونها على السقف وعنيها مفتوحه جامد يخلص لبسه ويجري عليها يشلها عايز يلحقها يلاقيها مش لابسه هد.مها يلا قي هدومها جمب السرير شبه مقط.عه يلبسها بسرعه ويروح على اقرب مستشفى


ينزل يشلها وينادي بجنون دكتوووور دكتوور بسرعه الحقوها يجي الدكتور ياخدها على التورلي بسرامي بيفضل ماسك ايدها ومش سايبها بيمنعه الدكتور من الدخول ويفضل على الباب ومنظرها مش مفارقه


يقعد رامي على الارض وبيكلم نفسه . انا انا عملت كده انا عملت كده في دنيا في بنت عمي بيبكي ونفسو مش منتظم وجسمو بيترعش 


بقلمي...زهرة الربيع

رامي بيفتكر عمه وانو لازم يعرف وطبعا مش حيقدر يقلو


بيفوق على صوت الدكتور بيقول الحاله حرجه ونزفت كتير ومتعرضه لاغت.صاب عنيف ومش حنقدر نعمل اكتر من الي عملناه ولازم نبلغ البوليس


هنا رامي بيقف وهو مصدوم ومش عارف بيقول ايه. مسك الدكتور من قميصه وبيقوله انت بتقول ايه ها يعني ايه مش حتقدر تعمل حاجه انت مش دكتور  اتصرف لو حصلها حاجه حتحصلها  حموتك فاهم صوتو كان عالي جدا الدكتور شاور للتنين ممرضين مسكوه جامد وهو بيحاول يبعدهم لاكن ادولو حقنه مهدئه


راني اول ملقا نفسه بيدوخ طلع كارت لعمه واداه للممرضه وقال لها المريضه الي جات معايه ده رقم والدها اتص


بس للاسف مكملش الجمله واغمي عليه الدكتور شاور للممرضين نقلوه على غرفه من غرف المستشفى


وطبعا اتصلو على والد دنيا وقالولو  يجي


دلوقتي رامي في اوضه ودنيا فى اوضه وابوها جاي في الطريق يا ترى ايه الي حيحصل




رامي كان فاقد الوعي نتيجةةالحقنه المهدئه الي الدكتور ادهالو ودنيا لسه مفقتش وحالتها صعبه


وصل المستشفى راجل في سن الخمسين ده مروان الصاوي والد دنيا ومعاه شاب وكان بيسأل على اوضة دنيا وحيموت حرفيا من القلق والخوف


مروان بقلق شديد .مالها يادكتور بنتي فيها ايه


الدكتور بعمليه. للاسف بنت حضرتك متعرضه لأغتص.اب وحالتها حرجه شويه


وهنا مروان رجليه مبقتش شيلاه واتسند على الشاب الي معاه وقعد على اقرب كرسي


كان بيهمس لنفسه وهو مش مصدق .اغ اغتص.اب


الشاب الي معاه وده بقى ابن عم دنيا وخطيبها الي المفروض فرحهم بكره واسمه شريف


اشرف بغضب انت بتقول ايه يا جدع انت ها ومسك الدكتور وبيتخانق معاه


ثواني بقى اعرفكم بالابطال وباقي الشخصيات نتعرف عليهم مع الاحداث اولا نبدأ برامي الصاوي ابن عادل الصاوي الابن الاكبر لعيلة الصاوي  شاب قمه في الجمال وسيم لدرجه لا توصف ابيض عنيه وشعره بني انفه حاد وعنده دقن خفيفه قمر في هيئة بشر اي حته يرحها يخطف الأجواء سنه ٢٧ سنه عايش بره البلاد من وفاة مامتو من تسع سنين وجه من يوم واحد يحضر فرح دنيا وياريتو ما جيه بزنس مان ذكي جدا وعمل شركتو وكبرها بنفسه لان بباه اتوفى كان رامي عنده  ١٠ سنين ووالدة متوفيه من تسع سنين يعني رامي كان عشرين سنه لما ولدة اتوفت 


دنيا الصاوي بنت مروان الصاوي مروان الابن الاصغر لعيلة الصاوي دنيا بنت جميله جدااا عنيها بلون البحر بيضه جدا وجس.مها جميل ومتوسط وشعرها بني شويه طويل مش بتقصه وعندها غمزات تجنن وطيبه لدرجه كبيره عمرها ٢٠ سنه اتخطبت لابن عمها شريف من سنه بعدمحولات كبيره منه لسه بتدرس كانت حتكمل درستها بعد الجواز


شريف بقى ابن كمال الصاوي الابن الاوسط لعيلة الصاوي شاب جميل عنيه وشعره بلون الاسود وسيم شويه عمره ٢٦ سنه مستهتر جدا لدرجه كبيره لسه بيشتغل عند والده في شركتو وحنعرف الباقي مع الاحداث


هنا مروان اتماسك وباعد بينهم وهو بيشخط في شريف وبيقولو 


مروان بتعب .سيب الدكتور ياوشريف انت اتجننت


شريف بنرفزه.انت سامع بيقول ايه يا عمي


مروان بتماسك.سامع وهو الدكتر ذنبه ايه استنا خلينا نفهم


الدكتور بيتنهد ويقول.يا جماعه انا متفهم الي انتو فيه بس حالة المريضه حريجه وانتم لازم تعملة بلاغ علشان حقها ميروحش 


مروان بقلق طب يا دكتور ممكن اشوفها اطمن بس


الدكتور بعمليه. للاسف مش حينفع هي فقدت د.م كتير ودلوقتي وحالتها تعبانه شويه


مروان ذاد قلقو وعايز يشوفها بأي طريقه قال 

لو سمحت يادكتور مش حتأخر عندها اطمن عليها بس دي بنتي الوحيده يا دكتور ارجوك

بقلم..زهرة الربيع

الدكتور صعب عليه اتنهد وقال طيب ادخل للتعقيم ومتطولش ولا تتكلم لو سمحت


مروان ما سدق وقلو حاضر حاضر


شريف .طب وانا يا عمي مش حدخل معاك


مروان بسرعه. لا انت خليك هنا وكلم كمال وقلو على الي حصل خليه يستنا مني تلفون نشوف حنعمل ايه


شريف امرك يا عمي وطلع بره يكلم كمال الي يبقى والد شريف وطبعا اخو مروان 


مروان دخل لدنيا وقعد جمبها وفضل باصص لها والدموع في عنيه وقال


سامحيني يا دنيا سمحيني يا بنتي قولتيلي اجي معاكي وانا رفضت مكنتش اعرف حيحصلك كده ودموعو نزلت على حالت بنتو 


بس قام فجأه وافتكر شئ طلع لبره بسرعه وقال للدكتور


مروان لو سمحت يا دكتور لقيتو بنتي فين مين جابها هنا


الدكتور .شاب كده في سن الشاب الي كان معاك بس انهار فجاه ومقدرناش نسيطر عليه ادنالو حقنه مهدأه وهو في الاوضه دي وشاورلو على الاوضه


هنا مروان اتأكد ان الي جاب بنتو شخص يعرفها كويس مدام انهار للدرجه دي


اتصدم مروان لما شاف الي نايم على السرير ده رامي ابن اخوه ازاي 


مشي من جمب الاوضه واتفاجأ بشريف بيزعق وبيقول انا عارف مين ابن الك.لب اليعمل كده


مروان بلهفه مين يا شريف 


شريف بعصبيه ابن اخوك الحيله الي ديما مدلعو ومفضلو عني في كل حاجه استكتر عليا فرحتي وبص للي في ايدي بس وربنا محرحمو


وهنا مروان افتكر لما شاف رامي في الاوضه


قال بتركيز .انت تقصد رامي 


شريف بنرفزه .ايوه زفت مفيش غيرو بيكرهني وبغير من كل الي في ايدي ابن الكل.ب


مروان بعصبيه. ايه يا شريف عمال تشتم في ابن عمك وناسي

انو ابن اخويا وانك بتشتم ف اخويا 


وكمل وبعدين ايه الي مخليك متأكد كده انا بقى عارف انو رامي مستحيل يعمل معايا انا بذات كده مروان كان بيقول كده وهو مش متاكد خصوصا لما عرف انو هو الي جابها المستشفى وبيدعي يكون شريف غلطان


بس شريف صدمه لما قال. لا يا عمي هو انا متاكد البيه امبارح في الحفله قعد يشرب وبقى منظرو يق.رف واتخانق معايا وكان حيضربني كما ومرضيش يخليني اوصلو ومكنش معاه عربيه ودنيا راحت توصلو وافتكرت انها وصلتو وجتلك على البيت


مروان كان مصدوم حرفيا من الي بيسمعو مسك شريف بعصبيه وقالو انت ازاي تسبها توصلو وهو بالحاله الى بتحكيها دي يا غبي


شريف لسه حيتكلم سكت لما سمع الممرضه بتقول للدكتور وهي بتجري . المريضه فاقت وعماله تصرخ ومش بتسكت يا دكتور 

شريف ومروان جريو بسرعه على الاوضه بتاعت دنيا بس وقفو من الصدمه ووووووووووو



شريف ومروان جريو على اوضة دنيا بس وقفو مصدومين شافو دنيا بتصرخ بهستريا وضمه رجليها وبتتكلم ببكا وصريخ كلام مش مفهوم مش راضيه لحد يلمسها ولا حتى الدكتور الي عايز يكشف عليها


هنا والدها اتدخل يهديها قال. اهدي اهدي يا دنيا يا حببتي احنا معاكي ابوكي جمبك يا حببتي


بس للأسف دنيا ولا كأنها سمعاه.بس بتصرخ ومسكا شعرها بقوه وبتقول . ابعد عني ابعد وانبي تبعدوه عني


مروان لما سمعها قالت كده قلها هو مين يا دنيا مين الي نبعدو عنك يا حببتي


بس دنيا مش بتبص عليه ولا بترد وبتصرخ وتبكي بس


الدكتور هنا اتدخل وقال يا جماعه مينفعش كده استنو بره لو سمحتو وشاور للممرضات مسكوها بالعافيه وادولها حقنه مهدئه


دنيا صوتها هدي بعد الحقنه وبتدت تهدا وتنام ومروان دموعه نزلت  على حالت بنتو وكان خارج من الأوضه هو وشريف بس وقفو لما سمعوها بتقول بصوت ضعيف


دنيابتعب شديد.اب ابعد.. عني حرام ...عليك.. لا يا رامي لا ابو.س ايدك


مروان هنا اتيقن ان رامي هو الي عمل كده كان بيصبر نفسه ويقول ممكن يكونو جماعه طلعو عليهم على الطريق  اتجمد مكانو وداخ جدا


مسكو شريف.وقال انت كويس يا عمي


مروان بتعب.لا لاانا مش كويس يابني مش كويس خالص


ضم ايدو بعصبيه وتماسك بيحاول يظهروه وقال تعالى معايا يا شريف


شريف. على فين يا عمي


مروان وعنيه بتطلع شرار. نشوف الحي.وان ابن عمك


شريف .حنروح لرامي شقته وانسيب دنيا هنا لوحدها


مروان.لا هو في الاوضه الى جمبنا


شريف باستغراب. ازاي هو فين


مروان تعالى بس وحفهمك بعدين


وفعلا راحو اوضة رامي بس مكانش موجود فيها سألو عليه الممرضه قالت مشي من شويه حاولت امنعو  لان الحقنه مأسره عليه ومش قادر يقف بس مسمعنيش


مروان بغضب وصوت عالي .يا ابن الكل.ب يا حيو.ااااان


طيب بصو بقى الي حصل رامي فاق لقا نفسو في المستشفى قام بسرعه وهو تعبان جدا يطمن على دنيا


كان حيدخل سمع صوت والدها وهو بيهديها وسمع صريخها والي بتقولو للاسف


مسك قلبو وحس ان في نار جواه ودموعه نزلت ورجليه مش شيلاه مشي بسرعه قبل ما عمه يخرج لانو مش قادر يواجهه


طلع الشارع ومش وهو مخنوق وتعبان والحزن مالي قلبه بعد شويه عن المستشفى وسمح لنفسه اخيرا بالانهيار وقال لنفسه


انا اذيت الي اكرمني وعاملني كأني ابنه اذيتو في بنته انا دمرتهم انا مش عايز اعيش تاني لا اناماستاهلش اعيش تاني اصلا 

عند دنيا كانت نامت فتره وصحيت هاديه شويه وكل الي قالتو انها ترجع البيت لان ها مخنوقه في المستشفى ادكتور سمح بالخروج ووصا والده انها ترتاح واتغير جو ويعرضها على دكتور نفسي 


وصلو القصر وبعد ما دخلو شريف قال استأذن انا يا عمي ماما وبابا عايزين يطمنو عليه بس انا قلتلهم ان حضرتك بتفضل يجو يشوفوها هنا في القصر


مروان اتنهد وقال .تمام بس انا عايزك  قبل ما تمشي في موضوع لوحدنا


دنيا هنا اخيرا اتكلمت وقالت بتعب .لوحدكم ليه يابابا انا مش صغيره عايز تسألو اذا كان حيتجوزني ولا لا مش كده


مروان بتوتر .دنيا حببتي اهدي انتي ومتفكريش في حاجه انا  كل شيئ حيتحل


دنيا. لا يا بابا مفيش حاجه حتتحل خلاص وانا عايزه اعرف رأي شريف ايه 


شريف بص الناحيه التانيه وقال .انا مظنش اققدر بعد الي حصل


مروان بنرفزه .يعني ايه انتو كتب كتابكم انهارده بليل عارف يعني ايه


شريف وهو بيبعد خطوات عارف يعني الناس تسأل وتقول ليه العريس سابها النهارده واكيد سمع حاجه ومن الكلام ده بس ده كلو ميخلنيش اضيع مستقبلي واتدبس


مروان اتجنن خصوصا لما شاف دنيا الي كانت سانده نفسها بالعافيه وقال انت سامع نفسك بتقول ايه وكان حيضربو


بس دنيا قالت بسرعه. سيبو يا بابا هو معاه حق انا دلوقتي تدبيسه بنسبة ليه اولغيره ضحكت ضحكات مرهقه ورا بعض وقالت انت صح يا شريف انت صح انا تدبيسه وضحكتها فجأه انقلبت لبكا شديد ودموع مبتقفش


جري عليها والده وفضل يهديها .حببتي يا دنيا اسمعيني ده حيوان ياحببتي متهتميش انت اقوى من كده يادنيا وحتعديها حنعديها مع بعض


شريف هنا قال وهو بيتأفف . اسمعني يا عمي خلينا في الي يفيدك ويفدني انا علشان دموع دنيا غاليه عندي مستعد اكمل الجوازه واكتب عليها النهارده كمان بس بشرط


مروان بغضب شديد.شرط  شرط ايه ده


شريف ودا وشه بعيد عنهم. الشركه الكبيره بتاعت حضرتك تكتبها باسمي وبعدين يا عمي انت مش حتكتبها لحد غريب ان حبقى جوز بنتك والموضع حيتلم ما بينا والناس الي معزومه باليل تيجي تلاقي كل شيئ تمام  ها قولت ايه


مروان ودنيا طبعا مصدمين ومش مصدقين انو بيساومهم بالشكل القذر ده


دنيا كانت حتتكلم بس سمعت بباها بيقول .وانا موافق  حوافق اكتبلك الشركه باسمك بس مش علشان بنتي ناقصها شيئ لا ده بس علشان محدش يفكر يجيب سرتها على لسانو اما انت ياواطي فأنا ممنون للموقف ده علشان بين حقيقتك الوسخ.ة حتتجوزها كام شهر بس وحطلقها منك انت ما تستهلش ضفرها


دنيا قالت بزهول انت بتقول ايه يا بابا انت ضيعت عمرك على الشركه دي مستحيل اوافق الي معاه كلمه يقلها والحي.وان ده مش حياخد جنيه منك


مروان.اسمعيني يا بنتي مفيش حل تاني صدقيني


وقفو كلهم مصدميين لما سمعو  صوتو بيقول


رامي .لا في حل تاني وووووووو


رامي .لا في حل تاني انا هتجوز دنيا ياعمي

دنيا اتجمدت مكانها هي وشريف الي كان باين عليه الصدمه


مروان اتقدم ناحية رامي ووقف قدامو بظبط وقال


مروان والدموع في عنيه.اخر واحد كنت اتوقع منه يعمل معايا كده انت اخر واحد اتوقع منو الاذيه انت يارامي


رامي دموعه نزلت ومش قادر يرفع عينه نزل راكع على رجليه ومسك ايد عمه يبوسها وهو بيبكي بصوت وبيشهق وبيقول


رامي ببكا شديد.ابوس ايدك سامحني ياعمي ان انا ..مش عارف..مش عارف عملت كده ازاي والله والله ياعمي ماكنت في وعيي والله ياعمي انا بحبك ..ومقدرش على زعلك مقدرش اخسر بابا تاني سامحني يا عمي ارجوك


كان رامي بيتكلم من قلبو وندمان جدا وصوت بكا عالي ومسموع حتى مروان للحظه قلبو رق ليه ومد ايده عايز يحطها على شعره لاكن شد ايده منه بنرفزه لما شاف الدموع في عنين دنيا وحالتها الي توجع القلب


مروان بعصبيه.لو كنت زي ما بتقول وبتعتبرني ابوك استحاله كنت تأذيني في بنتي وعلي صوتو وقال مستحيل كنت تدمرها وتزلها لكل.ب زي ده رامي وقف وعمه مسكو من قميصه وقال بصلي طبعا مش قادر تبصلي ارفع عينك قلي ازاي جالك قلب ازاي ازاي


رامي مكانش بيرد وعنيه على الارض ودموعه على خده وهنا شريف اخيرا اتكلم وقال وهو بيقرب من رامي وقال


شريف بخبث .انا ارد عليك يا عمي انا اقولك ازاي قدر يعمل كده البيه كان مخطط لكل شئ من الاول قال لنفسه ازاي اسيب شريف يتجوز دنيا و كل املاك ودابوها ترحلو هو وطبعا ملقاش طريقه اوس.خ من دي علشان يمنع الجوازه ويتجوزها ويكوش على كلو مش كده ولا ايه 


هنا رامي ضم ايديه بغضب شديد وبص لشريف الي كان بيبصلو بغل وقالوهو بيدوس على اسنانه بعصبيه


رامي. اظن انت عارف كويس مين الي محتاج يخطط علشان الفلوس ومين الي محتاج لها انا عندي شغلي وشركتي كل يوم بتكبر وكل الناس عارفه مين رامي الصاوي الدور والباقي على الي لسه بياخد مصروفه 


شريف بنرفزه.انت تقصد ايه


رامي بسرعه.الي سمعته وهنا شريف ضرب رامي بكس ورامي مسكو كان حيضربه بس وقفت ايده في الهوا لما سمع صتها بتصرخ وتقول


دنيا بصراخ .بس بس انت وهو .انتو ايه حيونات مستحيل تكونو بشر حرام حرام عليكو بقى انا تعبت تعبت وفضلت تبكي وداخت جدا كانت حتقع بس رامي بسرعه جري وفي لحظه كان سندها بين اديه


دنيا دفعتو بغل وغضب وهيه بتشاور بصباعه قدام عنيه وبتقول


دنيا.  اياك  تلمسني ايدك الوسخ.ه دي متتمدش عليا ابدا انت فاهم


رامي بيحاول يتماسك اومأ براسه بمعني حاضر وبعد عنها خطوات وقال بحزم


رامي. اسمعني ياعمي انا خرجت من المستشفى قلت مستحيل اواجهك وعزمت انهي حياتي بس في اخر لحظه افتكرت دنيا وانا طبعا مش حقدر اعوضها الي خسرتو بسببي ولا اققدر اطلب السماح بس اققدر اصلح الموقف الي احنا فيه علشان كده جيت هنا الاول اطلب من حضرتك تديني فرصه اصحح الي هببتو واكتب على دنيا انهارده باليل ونعمل الفرح بكره على معاده اذا وافقت تمام واذا لا اناهمشي من هنا على القسم حسلم نفسي واخدلكم حقكم 


مروان مش مصدوم من الي بيسمعه هو عارف رامي كويس وعارف انو كان مستحيل يهرب


شريف لما لقاهم سكتو قلق وقال .لا يا حبيبي انسا انا اتفقت مع عمي خلا ص مستغنين عن خدماتك انا حتجوز دنيا وانتا ورينا عرض كتافك 


رامي مبصلوش وكأنو مش سامعه وقال .ها مردتش عليا يا عمي قلت ايه


مروان. اتنهد قلت لا واخرج من بيتي وانسى ان ليك عم 


رامي نزلت دمعه من عينه وقال حاضر يا عمي الي تؤمر بيه ومشي ناحية الباب بس اتجمد مكانو لما سمعها قالت


دنيا.بألم بس انا موافقه يا بابا 


كلهم بصو عليها بصدمه .ومروان قال انتي بتقولي ايه يا بنتي


دنيا بضعف.زي ما سمعت يا بابا حتجوزو انت مستحيل تخلي الناس تجيب في سرتي وانا مستحيل اخليك تخسر شقا عمرك بسببي حنتجوز بشروطي


رامي بلهفه . براحتك الي انتي عيزاه حيكون


دنيا اول حاجه لازم تعرف اني بكرهك وانك عمرك ماحتبقي جوزي وجوازنا حيبقي ورقه قدام الناس وبس


رامي بألم من كلامها. موافق


دنيا ثانيا. ٣ شهور وكل واحد يروح لحاله


رامي .احم حاضر


دنيا .تمام انهارده بالليل نكتب الكتاب


مروان .انتي متأكده يا بنتي


دنيا بيأس.ايوه يا بابا حضرتك شفت بنفسك مفيش فرق ما بينو وبين الي كنت حتجوزو التنين زي بعض


دنيا الدموع في عنيها بصت لرامي وقالت واحد دمر حياتي وبصت بعدها لشريف وقالت والتاني بيساوم على الي باقي منها واحد خان والتاني باع


طلعت دنيا اوضتها وبباها كان بيسندها 


رامي كان بيبص على اثرها بألم وحسره


شريف كان حيموت من الغضب ووقف قدام رامي وقلو


شريف .عملت الي في دماغك بس وربنا محخليك تتهنى يا بن  سماح ورحمتها في تربتها لاندمك


رامي اتدايق جدا لما جاب سيرت والدتو بس تماسك وقال وهو بيبصلو من فوق لتحت باستهزاء 


رامي.اعلى ما في خيلك اركبو


وسابو وركب عربيتو وساق بسرعه وهو بيفكر في دموعها الي بتدبحو  وصل شقتو وقفل الباب بتعب قعد مكانو اتسند على الباب وكل الي بيدور في دماغو اليوم المشؤم والي حصل فيه من بدايتو بسترجع ذكرياتو واحده واحده يمكن يعرف عمل كده ازاي وووووو



رامي وصل شقته وقفل الباب وقعد مكانه ساند ضهره على الباب وبيفتكر اليوم من اوله بيقو لنفسه معقوله الي شفتها النهارده دي دنيا الي من يومين اتنين كانت ضحكتها مبتفارقهاش معقول انا كسرتها كده وجيه في بالو لحظة نزوله من الطياره


فلاش باك


كان رامي نازل من الطياره بهيئته الي تخطف القلب قبل العين بيبص شمال ويمين وتستقر عينيه على حوريه تجنن بلبسها البسيط وجمالها الي يسحر مش متكلفه كأنها مش محتاجه تثبت جمالها كانت واقفه بتنفخ بملل وماسكه يافطه عليها اسمه 


اتقدم رامي وقف جمبها وقال بابتسامه تسحر .هو الجمال ده اصلي ولا صنع في الصين


دنيا بصت ليه بقرف ورجعت عيونها تبص على الطياره


رامي استغرب انها معبرتهوش قالها


رامي بابتسامه .بتدوري على حد


دنيا بملل .لا الاه الا الله وانت مالك نطع انت اما شئ بارد يا اخينا


رامي بزهول  بيتمتم مع نفسه نطع....بارد.....انا

  

 وقال لنفسه معقول معرفتنيش ابتسم لنفيه وحتعرفني ازاي دي كانت طفله لما سافرت من تسع سنبن وانت كمان اتغيرت حتعرفك ازاي


رامي احم بعيدا عن الدبش الي بترميه بس انا قولت يمكن اققدر اساعد


بصتلو وبتسمت بتأفف وغيظ. وحتساعدني ازاي بقى اطربني


رامي مش قادر يمسك نفسه من الضحك على شكلها..يعني لو تقوليلي بتدوري على مين يمكن اقدر اساعدك


دنيا سرحت ونسيت نفسها اتنهدت وقالت.بدور على ابن عمي من زمان مشفتهوش واكيد شكلو اتغير نفسي اشوفو اوي فاقت لنفسها وقالت بعصبيه وانت مالك اساسا وانا بحكيلك ليه اصلا


رامي.اممممم طب مش يمكن نزل وانتي مشفتهوش او معرفتهوش


دنيا بنفاذ صبر..ياربي صبرني على الغباء طب انا معرفتوش هو بقى يا ذكي مشافش اسمو الي على اليافطه ده مش تشغل مخك ده بدل ما يركن منك


رامي برق بعنيه.يركن اح ما علينا يمكن يكون شافو


دنيا.مستحيل برضو لانو لو شافو كان زمانو جيه يتكلم معايا وكان زمانو مكانككك


وهنا دنيا برقت بعنيها وعضة على شفتها لما اكتشفت اخيرا غباءها وان هو ده ابن عمها الي مستنياه


بلعت ريقها بتوتروقالت. احم هو.هو ان انت رامي


رامي ماسك ضحكته بالعافيه ابتسم وقال ايوه رامي النطع..البارد..وايه قولتي ايه كمان اه مبيفهمش ودماغي راكنه


دنيا بضحكه خفيفه .لا لا طبعا انا مقلتش كده يا خبر دانت قمر والله نورت مصر يا رامي


رامي بغرور.من نا حية اني قمر عارف 


دنيا .يا سلام على التواضع


رامي بضحكه عاليه .بس حفضل طول عمري افتكر الاستقبال العظيم ده


دنيا بحرج. خلاص بقى ميبقاش قلبك اسود انا حعوضك وحعزمك تشرب معايا قهوه ايه رايك


رامي .وانا موافق بس مش حنتأخر على عمي


ركبوالعربيه وطلعو بيها وهي بتقول 


دنيا لا مش حنطول علشان انا اصلا غيرانه منك عمك من ساعت ماقولت انك جاي وهو حيطير من  الفرحه وانا بصراحه مش متعوده يحب حد غيري


رامي بضحكه خفيفه.عمي ده حبيبي بس الظاهر كده اني ححبو اكتر وغمزلها


دنيا عارفه انو بيهزر بس كلمتو كسفتها موت رجعت شعرها ورا ودنها بكسوف ووشها احمر


رامي بابتسامه .ايه ده يابنتي انتي لسه بتحمري زي ماانتي


دنيا بتغير الموضوع.اه وصلنا خلاص الكافيه ده بيقدم اطعم واحلى قهوه حتدوقها في حياتك


رامي قال بصوت مش واضح.والله مظنش بعد حلاوتك اشوف حاجه حلوه


دنيا بتركيز .بتقول حاجه 


رامي فاق لنفسه.انا لا ابدا  


دنيا.امم طب يلا نشرب القهوه


فضلو يتكلمو ويهزرو ودنيا كانت مبسوطه وبتضحك من قلبها ورامي كمان فرحان جدا وكل شويه يسرح في جمالها وفضلو كلام وضحك لحد ما وصلو القصر


عمه كان في القصر كل شويه يبص للساعه ومستني على نار لحد ما وصلو


واول ما دخلو اتقدم رامي على عمه الي كان شبه جري عليه وفضل يحضنو كتير بحب شديد


دنيا.احم احم نحن هنا انا كده حعيط


رامي بضحك.فرحه ولا غيره


دنيا .غيره طبعا


مروان بتنهيده  ياااه اخيرا يا رامي اخيرا يا بني تسع سنين مشوفكش يارامي هنت عليك يا بني


رامي باس ايد عمه بحب.غصب عني والله ياعمي انت عارف ظروف شغلي كانت عامله ازاي بس خلاص الفرع الي هنا بقى شغلو كويس ونقلت اغلب الشغل حتابعو من هنا وكل فتره اسافر بقى لو فيه حاجه يلا ابسط يا عم 


مروان .الحمد لله يا بني ربنا اكرمك انت تستاهل يا رامي يبقى خلاص دنيا حتتجوز وتسبني وانت تفضل معايا هنا ها قلت ايه


رامي. افضل معاك اوكي بس هنا لا يا عم انت عارف انا مشتاق لشقتنا قد ايه


مروان . طيب يا بني الي يريحك نتغدي وتريح عندنا شويه وتبقى تروح تاخد راحتك في شقتك


دنيا. اه على فكره يا رامي انكل كمال وشريف عاملين حفله جميله على شرف استقبالك حعدي عليك بالليل اخدك ونروح دول عازمين كل صحابنا بتوع الدراسه


رامي باستغراب. الحفله دي ليا انا امم غريبه


دنيا ايه الغريب في كده

رامي . لا ابدا بس من امتا الحب ده كلو يعني


مروان يا بني انسى القديم احنا عيله وعمك ومراتو بيحبوك واكيد وحشتهم


رامي . اه طبعا يا عمي واكيد حروح


دنيا  .يلا بقى الغدا جهز وانا حموت من الجوع


بالليل كانت دنيا جهزت لبست فستان يجنن عليها وبقت قمر كالعاده  بسيطه وجميله جدا


نزلت دنيا بسرعه وهي بتقول .انا جهزه يا بابا متاكد انك مش جاي معايا تعالى والله حتنبسط


مروان .لا يا حببتي روحي انتي وانبسطي


دنيا راحت شقت رامي وهي بتخبط فتح رامي وهو بيقول انا جاهز على معاد


وسكت لما رفع عينه وشافها كانت حوريه تجنن كل شيى فيها يسحر 


قال بلا وعي.ايه ده يخربيتك 


دنيا بقلق. ايه فيا حاجه غلط


رامي بهيام . كلك على بعضك غلط على البشريه الجمال ده غلط على الكوكب كلو


دنيا اتكسفت وقالت . بطل غلبه ويلا بينا


ركبو العربيه وراحو الحفله سلمو على الكل ورامي حضن عمه ومرات عمه الي باين عليها عدم الرضا 


في الحفله كان رامي قاعد مع شريف وصحابو من ايام الثانويه ورائد صاحبو الانتيم رائد شاب من سن رامي بس طباعو مختلفه تماما  هادي وطيب لابعد الحدود خجول ووسيم جدا رائد منقطعش عن رامي حتي بعد ما سافر كان كل يوم بيكلمه


رائد بطيبه.مع اني كل يوم بشوفك ومع ذالك واحشني لدرجة اني مش مصدق اني شايفك قدامي


واحد من صحابهم اسمو احمد.كل يوم بتشوفو الى هو ازاي بقى


رائد بطيبه .اصل احنا كل يوم بنتكلم صوت وصوره على الموبايل


شريف. هو احنا الى اسمنا عيلتو عمره ما كلمنا صوت وصوره وقال بخبث ولا انتو فيه حاجه خصوصي ما بينكم وغمز


رائد بضيق.بس يا شريف بلاش هزار بايخ


الشباب كلهم ضحكو بصوت عالي على رائد وشكلو لانو خجول ومش بيحب الكلام ده


رامي بضحك .كده برضو يا رائد تعرفهم الي ما بننا


وضحكو تاني رائد بضيق.كلمه كمان وحسبهالكم مخضره


رامي قال خلاص ياجماعه وشريف قال يا جماعه متكسفهوش رائد قال كده طب انا ماشي مسكو رامي وهو بيضحك خلاص واله خلاص


على زاويه كانت واقفه دنيا مع عبير بنت عمها اخت شريف عبير بنت جميله ومؤدبه بس لسانها متبري منها شويه وجريئه شويتين تلاته


عبير بمعاكسه .بس ايه ده يا وحش مش تحني علينا وتخفي جمال بقى


دنيا بضحك بس يابت انتي انا بقلق منك 

وفضلو البنات يضحكو ودنيا كانت كل شويه تبص على رامي الي كان برضو بيبص عليها لحد ما لقتو جاي عليهم


رامي. هاي يا بنات 


عبير. هاي ورحمة الله وبركاتو


رامي بضحك انتي لسه زي مانتي مجنونه


عبير انا زي ماانا بس انت الي قلبت على توم كروز كده وبقيت مز في نفسك  ايه يا عم ده هو الي يسافر يحلو كده


رامي ضحك بصوتو كله وقال والله مجنونه


عبير مامتها ندهت عليها جريت تشوفها وسابت رامي ودنيا واقفين سوا


رامي .هو حد قالك انك تسحري قبل كده


دنيا بكسوف .اه انت لسه الصبح قلتلي كده


رامي.تؤ في الصبح كنتي جميله انما دلوقتي قرب جدا على ودنهاووشوشها اما دلوقتي  مغريه اوي


بعدشويه وبص عليها لقاها حتموت من الكسوف


واحد من صحاب شريف ايه يا شبح انت حتسيبو يلهفها منك ولا ايه


شريف مستنهوش يكمل كلامه واتقدم ناحيتهم بغضب


وقف قدام رامي وقلو ايه ياوحش مش حتيجي ولا ايه دا حتى الشباب بيسألو عليك


رامي. احم ايون انا حروح الحمام وجاي على طول امسكي يا دنيا خلي الزازه دي معاكي 


دنيا بصت للازازه باستغراب وقالتلو .ماشي 


وسابهم ودخل الحمام وخرج وفضلو يرقصو ويهزرو ويضحكو رامي  معاه قزازه صغيره دايما في جيبه بيطلعها كل شويه يشرب منها ويدخلها تاني رائد خد بالو وقال


ايه يا رامي حكاية الشرب دي وايه القزازه الي معاك دي يابني حرام عليك صحتك


رامي شرب شويه. وقال دي ياسيدي مبتسكرنيش بس تقدر تقول بقت عاده بشربها حتى على الريق وفي الشغل عادي متعود عليها وبعدين دي مستورده انا وجاي جبت الي يكفيني منها خفت ملقهاش هنا


رائد. وتشرب ليه اساسا انت شاب ماشاء الله كامل مكمل تشرب ليه وتضر صحتك


رامي كان حيرد قاطعو شريف الي قال بخبث يابني ده بيشربها من تمن سنين ميقدرش يبطلها بيشرب من ساعت يا عيني ما قتل .مامتو


رامي .مسك شريف من رقبته بغضب اعمى وقال. انت قولت ايه ها قولت ايه ووووووو


تكملة الرواية من هناااااااا




تعليقات

التنقل السريع