القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت مجنونه احببتك رغما عني الجزء الثالث البارت 10-11-12-13 بقلم نجمه براقه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

 رواية أحببت مجنونه احببتك رغما عني الجزء الثالث البارت 10-11-12-13 بقلم نجمه براقه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



رواية أحببت مجنونه احببتك رغما عني الجزء الثالث البارت 10-11-12-13 بقلم نجمه براقه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




احببت مجنونة 3( احببتك رغمآ عني)  p10


مراد بيكون قاعد في المكتب و بيتصل بحد  

 بيطلب منه يسأل على نمرة العربيه ويقعد يفكر في اللي ممكن يكون حصلها والافكار بتودي وتجيب 

مراد لنفسه_ معقول تكون مش هي وانا بيتهيالي،     بس مستحيل يكون الشبه ده كله دي لو مش هي تبقي تؤمها... تؤم ايه انت كمان من امتي رودينا عندها اخت تؤم. دي معندهاش اخت اساسا... وبعدين يا مراد ولو طلعت هي هقولها ايه وهي هتقابلني ازاي وانا كنت السبب في اللي حصـ.لها 


بعد شويه بيجيلو اتصال من نفس الشخص

مراد_ ها عملت ايه

الطرف التاني، العربيه دي لشخص اسمه عمر علم الدين من الشرقيه

مراد بحيره_ الشرقية؟!،، طيب تمام متشكر وبيقفل معاه... شرقية ايه وهي ايه يوديها الشرقية، ما ممكن يكون سواق وهي ركبت معاه عادى، طيب وبعدين اكلم عمي هشام اقوله.  ، بس دول فقدو الامل انهم يلاقوها تيجي انت تقولهم شفتها ومش متأكد اذا كانت هي ولا لا....

طيب انا وبيتهيألي وسفيان هو كمان بيتهيالو. 

 انا لازم اوصل لسواق ده يمكن  

يوصلنا لحاجه


في معرض للاشغال اليدوية والهاند ميد 

بيتجمع الزوار والفنانين من جميع المحافظات ومن ضمنهم شذا و رودينا ( شهد) و عمر

شهد _ عمر اوقف هنا وانا هلف لفه صغيره ورجعالك،  اوعي تسيبهم لا يتنـ.شلو بابا ير.وح فيها 

عمر _ متقلقيش 

شهد _  شكرا يا عمر،  وبتمشي  وتسيبه وتلف في المعرض،  وتتفرج علي جميع المشغولات اليدوية ومن ضمن الحاجات اللي لفتت انتباهها وعجبتها شغل شذا،،  راحت  عندها وباعجاب _ انتي  عامله  الشغل ده 

شذا بإبتسامة _ ايوه انا 

شهد باعجاب_ تحفه بجد،  بكام المجسم ده 

شذا _ قصدك المصحف

شهد _ اه والفازه كمان 

شذا _ اتفضليهم ببلاش حبيبتي 

شهد  بإبتسامة _ تسلمي علي كده انتي خسرانه 

شذا _ ههههه فداكي

شهد _ تسلمي حبيبتي معلش قولي علشان عجبوني وحابه اشتريهم

 شذا_ المصحف والفازه ب 200 يعني  الواحد  ب 100 

شهد _ لحظه كده،  وتفتش في  شنطتها تلاقي 150 بس.  بخيبه_خساره، مش معايا غير 150 خلاص  انا  هاخد  المصحف بس وان شاءلله لو جيت تاني هاخد الفازه 

شذا _ لا خديها مش مشكله  ال خمسين 

شهد _ لا مينفعش،  انا  هاخد  دا بس 

شذا _ اعتبريها هديه،  انا  اصلا  بتسلي يعني  مش  مصدر رزق 

شهد بإبتسامة _ طيب انا  هخدهم وان شاءلله هاجي تانى لو ربنا اراد واخد منك شوية حاجات تانية بس يارب الاقيكي ،  

شذا بابتسامة _ تمام،  لو حابه تشوفي الجديد ممكن اضيفك عندي  علي  الواتس انا بعرض شغلي في  جروب للاشغال اليدوية 

شهد _ اوك ماشي،  هاتي اكتبلك رقمي وارن علي نفسي كمان  

شذا _ اتفضلي  وبتديها التليفون وبتسجل رقمها عندها 

شهد_ تمام حبيبتي اتفضلي دا رقمي وانا اسمي شهد 

شذا_ تشرفنا ياقمر وانا اسمي شذا

شهد_ اسم جميل

شذا بإبتسامة_ متشكره 

شهد_ ماشي حبيبتي عن اذنك


بتمشي شهد وبيجي وراها شاب اسمه محمود وبيتفرج علي شغل شذا 


محمود _ حلو اوي ده انتي عاملاه 

شذا بإبتسامة_ ايوه انا 

محمود_ تسلم ايدك، شغل صعب بس عاملاه بطريقة حلوة

شذا_ متشكر 

محمود_ طيب انا ممكن اخد منهم ولا انتي بتعرضيهم ومش هتبيعي 

شذا_ خد اللي حضرتك عاوزه 

محمود_ طيب انا هاخد ده وده 

شذا_ تمام اتفضل 

بعد ما بيخدهم بيستمر الحديث بينهم عن صنع المجسمات والهوايه اللي عند شذا لغيت ما بتعرض عليه يشوف الباقي عندها علي الواتساب وهو بيوافق وياخد رقمها


بيت ياسين 


ساميه قاعده في اوضتها وجني جيبالها الاكل 

جني _ اتفضلي، شكلك جوعتي 

ساميه _،  تسلمي يابنتي 

جني _ سامحينا سيبينك هنا لوحدك،  ايه رأيك تنزلي معانا تحت 

ساميه _ اقعدي ياجني 

جني تقعد جمبها _نعم ياطنط

ساميه _ عاوزه اقولك متزعليش منى انا عارفه اني كنت بعاملك و.حش 

جني بإبتسامة _ ياحبيبتي انتي زي أمي  مز.علش منك،  يلا بقا علشان  تاكلي وتاخدي الدوا 

ساميه بند.م_ كنت عاوزه اقولك حآجه واتمنا تسمحيـ.ني،  لاني مضمنش ممكن امو.ت امتي وازاي 

جني باستغراب _ خير ياطنط 

بتيجي تتكلم ف بتدخل عليهم نيفين وساميه اول ما بتشوفها بتسكت 

نيفين _ خير شيفاكم حلوين مع بعض، ايه ياخالتي 

جني بجديه_ ماشي حبيبتي شويه ورجعالك وبتمشي وتسيبهم 

نيفين بحده_ كنتى عاوزه تقوليلها صح

ساميه_ ايوه لازم تعرف وياسين كمان 

نيفين بحد.ه_ لا ياخالتي محدش هيعرف لو اتكلمتي في حآجه انا هقول انك بتكد.بي عشان ابنك يطلقني وتخر.بي بيتي 

ساميه _ قا.دره يابنت اختى، بس قولي اللي تقوليه بردو هقوله انا مش ضا.منه عمري ومش عاوزه امو.ت وانا متحمله ذ.نب البنت الغلبانه دي 

نيفين تقرب ليها وتحاوط الكرسي بأيديها وتبصلها بحد.ه وبنبرة تهد.يد _ البنت الغلبانه دي لما تعرف هتخلي ابنك ير.ميكي وير.ميني في الشارع، اعقلي كده انتي ست كبيره مش هتستحملي الشا.رع وقسو.ته 

ساميه بغيـ.ـظ_ انتي بنت قلـ.يلة الادب وسعي 

نيفين تهز بيـ.ـها الكر.سي وبحد.ه_ خالتى اعقلي يا حبيبتي، اعقلي وخلي يو.مينك اللي فضلين ليكي يكملو علي خير بدال ما اعجـ.ـل بيهم انا 

ساميه تبصلها بذهول _ يعني ممكن تمو.تيني يا نيفين

نيفين_ ودلوقتي لو زود.تي فيها، انا مش مستعده ا.خسر ياسين عشان قلب حضرتك رق علي جني فجأه لمجرد انها ساعدتك في تعبك 

ساميه تحس بالخو.ف وتسكت 

نيفين_ ايوة كده، خليكي سا.كته شاطره ياخالتي، وبتروح نحية الباب وعلى غفلـ.ـه من ساميه بتاخد علبة الدوا وتمشي بيها، وبعد شويه بتجبها تانى وتحطها من غير ما ساميه تاخد با.لها وتمشي تانى 


نيفين.  لنفسها_ الو.ليه كبرت وخر.فت عاوزه تو.دينا في دا.هيه طيب انتي امه مهما تعملي مش هيسيبك انما انا في دقيقه ير.ميني، لولا ان الموضوع ممكن يتكشف كان مو.تها ، بس خلينا في المنو.م اللي  حطيتهو.لها مكان الدوا بتا.عها يكون لقيت لها حل اخلـ.ـص منهـ.ا بيه


في مكتب مراد 


مراد بفرحه_ ايه جابك دلوقتي 

مصطفى_ كنت معدي من هنا ف جيت اشوفك عامل ايه 

مراد_ نورت الدنيا كلها،،بس يجرا ايه لو تيجي تشتغل معايا هي دي مش شركتك بردو

مصطفى_ بطل ياود متفتحش الموضوع دي تاني، انا يدوب الحق اشـ.ـبع من امك اليومين اللي باقين ليه 

مراد_ ههههه بقالك سنين ولسه مشبعتش، شقي انت يا درش 

مصطفى_ وهي امك دي يتشـ.ـبع منها، طيب هقولك حآجه بس اوعا تقولها عشان متتغر.ش عليه

مراد_ ههههه سر.ك في بير قول

مصطفى_ كتير بصحا بالليل واقعد اتفرج عليها هي ونايمه وبصور.ها عشر صور علي الاقل

مراد_ ههههه مش بقولك شقي صو.ر ياعم واتفرج ماهي مراتك.مقدرش اتكلم 

مصطفى_ وانت بقا مش ناوي تجوز تانى ولا هتتر.هبن 

مراد بتنهيده_ لا 

مصطفى_ هتعيش كده بطولك يعني

مراد بشرود_ مش هلاقي واحده زيها تسد مكا.نها 

مصطفى_ هي لو هتقدر تكلمك كانت قالتلك اتجوز 

مراد بدموع_ هي قالتها من قبل ما تمو.ت بس انا مش عاوز غيرها 

مصطفى يديلو منديل _ امسح دموعك طيب 

مراد بوجع_ ملحقتش اعيش معاها يا مصطفى

مصطفى _ نصيبك كده، والا.عمار بيدي الله يابني مش هنوقف علي حآجه لازم نكمل حياتنا، ياما ناس اتعلقنا بيهم ورحلو وقابلنا ناس تانيه، ولسه 

مراد بتنهيده_ صح بس مش سهله عليه اتجاوز الموضوع ده، ولسه هي يدوب سنه عدت وافتكر اني محتاج سنين كتير عشان اتأقلم مع فكرة ان حد غيرها يسد مكانها.

مصطفى_ يا حنين، مش بعيد اسبوع واحد وتيجي تقولي جوزني 

مراد_ حرام عليك اسبوع واحد، لا طبعا مش قبل أسبوعين ههههه

مصطفى_ ههههه، ماشي  اسيبك تكمل شغلك وانا اروح اشوف الغاليه عملالي ورق عنب 

مراد_ متنسونيش ها مش مسا.مح لو نسيتوني 

مصطفى_ متخافش هخليلك صو.باعين بس تعاله بسرعه قبل ما ناكو.لهم انا وسفيان 

مراد_ ههههه كتر خيرك، يلا بالهنا، كلو انتو 

مصطفى_ بجد خلص وتعاله ناكول مع بعض

مراد_ انا مش فاضي اليومين دول ومش هقدر اجيلكم ورايا مشوار 

مصطفى_ مشوار ايه 

مراد_ مسافر يومين شغل 

مصطفى_ ماشي الله معاك


في المستشفي 


الدكتور_ عاوزين اشا.عة للمخ 

عبدالله_ اهي كل الاشاعات اللي عملتها من يوم الحا.دثه 

الدكتور_ لا دي متنفعش عاوز اشاعة جديده

عمر_ ماشي يا دكتور نعملها فوراً 

الدكتور_ تمام، انا هسافر اسبوع وراجع تاني، بعد اسبوع تجبيو الاشاعات وتجولي تانى، وياريت تحاولو تودوها لمكان الحا.دثه او تعرضو عليها اي موقف مهم حصل معاها قبل كده دا بيساعد في سرعة العلاج

شهد تبص لعبدالله بحيره 

عبدالله_ احنا منعرفش عنها حآجه اكتر من مكان الحادثه علشان انا كنت هناك

الدكتور_ تمام خليها تروح هناك، يكون انا رجعت وان شاءلله خير


بيطلعو من عند الدكتور


شهد_ الظاهر اننا د.بينا مشوار ومصاريف علي الفاضي

عبدالله_ مش مشكله بس يجي بفايده المهم دلوقتي احنا لازم نروح مكان الحا.دثه يمممكن 

شهد_ لا يا بابا انا مش رايحه، هيحصل ايه يعني لما اروح، احنا نروح  احسن 

عمر _ انتي مش بتدي لنفسك  صبر ليه جربي وبعدين قولي  هينفع  ولا  لا 

شهد _ مش  هينفع  يا عمر انتو ذنبكم ايه تتبهد.لو معايا  

عمر_ ياستي اسمعي الكلام،  مش  يمكن  تطلعي غنيه ونلاقي من وراكي حآجه 

عبدالله _ ههههه  علي  رأيه 

شهد _ يارب  اطلع غنيه و اوعدك هشغلك عندي  ههههه شوفير 


بيت يوسف 


شذا قاعده علي جمب وماسكه التليفون،  والرسايل تن تن طول  الوقت،  وهي مبتسمه 

يوسف  يبصلها وعنده فضول يعرف  مالها لكن  مش  قادر يسألها  وبعدين  تليفونها بيرن 

شذا _ ايوه يا استاذ  محمود،  

محمود _ انا حابب اقولك ان شغلك تحفه وعجب اختي الصغيره  اوي 

شذا  بابتسامة _ متشكره  اوي ده من ذوقك والله،  وتبص علي  يوسف اللي قاعد وعامل انه مش  واخد باله ف بتقرر تضا.يقه 

شذا_ ههههه والله انت واختك ناس عسل 

محمود_ عسل؟! 

شذا_ ههههه اه طبعا كفاية ذوق حضرتك معايا في المعرض

يوسف يسمع الكلام وضحكها ويشـ.يط من جوه لكن يمثل الا مبالاه 

شذا بابتسامة_ بتقول عليه شاطره ههههه انت اللي ذوق ومجامل ولطيييف 

محمود باستغراب_ افندم حضرتك بتكلميني

شذا_ ايوه يافندم، حضرتك لو حابب تاخد حآجه تانيه تقدر تاخدها ببلاش واللهي كله فداك انت والقمر الصغيره

محمود_ والله حضرتك ذوق بس انا مش فاهم حآجه 

شذا_ ماشي يافندم هكلمك علي الواتساب ونتكلم في كل حآااجه اووكي 

محمود بإبتسامة_ ماشي يافندم متشكر وبيقفل وهو مستغربها 

يوسف  _ احم خير شايفك مبسوطه

شذا بشرود مفتعل _ هه بتكلمني 

يوسف بغيظ_ لا بكلم نفسي 

شذا _ اه ماشي، عن اذنك هروح اتصور لاستاذ محمود

يوسف بانفعال_ نعمم 

شذا_ يوووه قصدي هصور لاستاذ محمود،  اصور شغلي يعني، اصل شغلي عجبه وبيقولي ان اخته حابه تتعلم وطلب مني اروح هناك اعلمها

يوسف  با.نفعال _ الكلام  ده عند  ا.مك انتي  لسه  علي  زمتي 

شذا ببرود _ لا انا  مش  علي ذ.مة حد  وكلها يومين  وهمشي ف خلاص  ميخصكش بيه أبداً  

يوسف  يروح  عندها  وهو  مش  شا.يف  قدامه وبحد.ه_ وطول مانتي  هنا ومعروف انك مراتي مشفكش تتما.يصي مع حد ولا  تروحي  تعلمي اخوات حد  انتي  فاهمه 

شذا  بابتسامة _ وانت مالك انا  حره انت اصلا  مش  جوزي ودي تمثليه انت عملتها 

يوسف  يشد.ها بقوه وبغـ.يط_ ولغيت ما تنتهي تحتر.ميني انتي فاهمه ولا اكسـ.ر البيت علي دما.غك 

شذا تبصله بإبتسامة وبهدوء_ فاهمه، بس لو سمحت وافق أروح مره واحده بسس ومش هروح تاني

يوسف بحد.ه_ قووولتلك لا 

شذا بإبتسامة_ وفيها ايه يعني دا شغل مش انت اللي شجعتني من الاول، واحنا صحاب ف ليه تو.قف في وش نجاحي 

يوسف _ قوولت لا يا شذا طول مانتي معايا مش هتروحي لحد بيته لما تمشي ابقي اعملي اللي انتي عاوزاه 

شذا بهدوء_ ايه السبب طيب 

يوسف_ السبب انك مراتي وانا مسمحش بكده 

شذا_ مراتك؟ 

يوسف_ ايوه علي الورق وقدام الناس انتي مراتي 

شذا تركز في عنيه _ بس انت مش معتبرني كده، مالك بالورق وكلام الناس، خلينا علي طبيعتنا احسن صحاب وبس 

يوسف بانفعال_ انتي نفسك اوافق عشان تروحي عنده صح 

شذا _ ايووه، اصلي حسيت انه شخص مناسب وممكن نتجوز بعد ما امشى من هنا دا غير اني حسيت باعجابه بيه 

يوسف يمسكها وير.ميها علي الحيط بقو.ه    وبغيـ.ـظ_ بتخطـ.طي وتعجبي بحد وانتي علي ذ.متي 

شذا بوجع_ و.جعتني يا يوسف، انت بتعمل كده ليه، عجباك اقعد جنبك اكتر من سنه واحنا اخوات كده، سيبني الاقي حد يقدرني قبل ما امو.ت 

يوسف بغيـ.ظ يضر.بها بالقلم_ قوولي كده، مش مستحمله يكون مشيتي  بتدوري علي واحد من دلوقتي انتي  سا.فله 

شذا بو.جع_ سا.فله سا.فله انا مش هعمل حآجه في الحر.ام، ابعد عني انت بس 

يوسف يستفزه كلامها ف يشـ.يلها ويروح بيها الاوضه وير.ميها علي السرير ويقرب منها، ويقبلها بعنـ.ـف  ويبتدي ينز.ع عنها ملا.بسها وبغـ.يظ_ هو دا اللي انتي عاوزاه صح وانا هعملك اللي انتي عاوزاه

شذا تذ.قه بعيد وتغـ.ـطي نفسها بالملايه و با.نفعال_ لا مش  هو دا اللي  انا  عاوزاه اطلـ.ـع برا يلا 

يوسف يقرب منها  تاني  ويكـ.تفها بأديه وبغيـ.ـظ_ لا هو  دا اللي  انتي  عاوزاه من اول ما جيتي هنا وكل شويه بتحاولي  توصليلوه ولما ملقتيش فايده  روحتي  تدوري برا 

شذا با.نفعال _ ملكش د.عوه  ادور في  اي حته طالما  انت مش  معتبر.ني مراتك،  انا حره طالما  معنديش جو.ز 

يوسف  با.ستحقا.ر _ مكنتش اعرف  ان يوصل بيكي الوضع انك تطلعي بشكل  ده،  تقدري  تمشي  مش  عاوز اشو.فك تانى  

شذا  بتحدي_ مش  ماشيه بقا واعمل اللى  انت عا.وزه 

يوسف  بانفعال _ متخلنيش ار.ميكي بره دلوقتي بمنظـ.ـرك ده 

شذا تر.مي الغطا ليظهر جسد.ها مع قليل من الملا.بس وببرود_ بلاش ملايه ار.ميني كده احسن 

يوسف يبصلها شويه وهو مش عارف يقول ايه

شذا تبادلو النظرات وبتأ.سف _ اسفه انا مكنش  قصدي اقول  الكلام  ده 

يوسف بتركيز _ انتي عاوزه  ايه دلوقتي،  حابه تمشي وتجوزي الراجل ده  ولا  تعيشي معايا 

شذا بدموع _ انا  عاوزاك انت وبس يا يوسف  

يوسف _ ولما  انتي  عاوزاني بتبصي بره ليه 

شذا _ كنت  بستـ.فزك اشوفك  هيفرق معاك  ولا  لا

يوسف  بخـ.نقه _ وطلع ايه 

شذا _ مش  عارفه 

يوسف  بتنهيده _ طيب  لما تعرفي نبقي نتكلم وبيمشي ويسيبها

شذا بز.عيق_ يا بر.وودك انا  لو بتعامل  مع بطريق كان... يتبع



لو لقيت  تفاعل كويس هنزل ال12🥹


احببت مجنونة 3 ( احببتك رغمآ عني)  p11


شذا بتطلع ورا يوسف وهي متنرفزه وبتمسكه من ايده 

شذا بنرفزه _ ياعم لو عندك مشكلة قولي اصل البرود ده مش طبيعي خالص 

يوسف ببرود _ المشكله عندك انتي والحب مش بالعافية 

شذا _ يعني قصدك ان انا مدلوقه وحضرتك مش شايفني 

يوسف _ بظبط ولو كلمتي مين قدامي تاني ولااا هتفرقي معايا قد كده 

شذا _ بجااااد، طيب يا يوسف هنشوف وسع كده ... اه استني، خليك فاكر كلامك كويس علشان مترجعش تحمر في عنيك 

يوسف_ هتعملي ايه يعني

شذا_ ملكش دعوه 

يوسف بحده _ طيب  علي الله اشوفك بتتمايصي مع محمود ده تاني هشيل ر.اسك من رقـ.بتك يا شذا 

شذا _ ملكششش دعوه انا حره ياسيدي..  وبتمسك التليفون وتتصل بحد


يوسف _ هتكلمي مين 

شذا _ اششش اسكت....  استاذ محمود عامل ايه..... ههههه وحشتك من اولها كده انت ملحقتش تعرفني...... ههههه لا عيب كده

يوسف يبصلها بغيظ ويحاول يمسك منها التليفون 

شذا _ بس بس ابعد مش فضيالك خليني الاقي عريس علشان لما تطلقني 

يوسف بانفعال_ هاتي الز.فت ده احسنلك 

شذا تاخد التليفون وتجري علي الاوضه وتقفل علي نفسها ويوسف يخبط علي الباب بغيظ 

يوسف_ افتحي احسنلك 

شذا_ ههههه لا يا حوده جوزي مين انا مش متجوزه ده ابن اختي واد قليل الا.دب عاوز ياخد مني التليفون

يوسف_ طيب وحياة ا.مك لا اربيكي انتي وهو افتحي لا اكسـ.ر الباب 

شذا_ ههههههههههههههه عيب كده يا محمود ميصحش خلينا نتجوز الاول، وفجاه الباب بيتفتح عليها وهي تشوف يوسف داخل عليها وعاوز يقـ.تلها وتنزل التليفون من علي ودنها وترجع للخلف وهي بتضحك 

يوسف يقرب منها وهو بيجز على سنانه وعنيه بطلع شر.ار_ وقدامي كمان وحياااااات ا.مك ما انتي شايفة الشارع تاني ولا هتمسكي تليفون لغيت ما تغور.ي من هنا

شذا_ طيب وانت مالك مش لسه قايلي انك مش هيفرق معاك ولا ملكش كلمه انت 

يوسف بغيظ _ انا راجل ومقبلش واحده تحمل اسمي تعمل كده حتى لو كانت ملهاش لازمه معايا زيك 

شذا ببرود_ كدااااب انت كنت هتتشـ.ل علشان كلمت حوده 

يوسف يمسكها من شعر.ها _ قولتلك متفرقيش معايا نهائي متحلميش حتي

شذا تحاول تفك ايده _ بردو كداب لو قولت ايه مش هصدقك 

وسيب بقا 

يوسف _ طيب هاتي التليفون اخلصي 

شذا _ اهو سيب بقا 

يوسف يسيبها و يفتح سجل المكالمات وميلقيش رقمه في الصادره ف يفهم انها بتكد.ب.. وبغيظ_ انتي بتضحكي عليه 

شذا _ ههههه اه 

يوسف بزهق_ ياااربي علي الورطه اللي انت فيها يا يوسف، يابنتي انا مخنو.ق منك علي كده متخنقـ.نيش اكتر بدال ما امو.تك 

شذا _ طيب بس بقا علشان انت بتهيني كتير وانا مستحملاك علشان بحبك لكن انت متعرفنيش انا مليش عزيز وممكن في ثانيه امشي ولا يهمني 

يوسف بتردد _ طيب وايه يعنى امشي ميهمنيش 

شذا_ همشي 

يوسف بتردد _ اه امشي عادي 

شذا_ همشي يا يوسف 

يوسف بلخبطه_ انا عارف انك مش هتمشي بس بتهددي لكن انا مش فارق معايا

شذا بجدية_ بتتكلم جد، يعني انا لو مشيت مش هتمسك فيه ولا هتزعل 

يوسف بلخبطه_ ايوه 

شذا عنيها تدمع وتروح على الدولاب تلم هدومها بسرعه وبدون ترتيب، وبعدين تلبس هدومها وتاخد صورة ليهم مع بعض، وهو واقف يبص عليها ومستصعب يقولها خليكي وبعدين بيسيبها ويروح اوضته ويوقف ورا الباب 

يوسف _ هتمشي بجد؟!، اكيد مش هتعملها اكيد. وافرض عملتها دلوقتي، وفجاه بيقطع شروده صوت قفل الباب... بيفتح باب اوضته بسرعه ويطلع جري علشان يلحقها ويلاقيها لسه نازله علي السلم 

يوسف_ شذا استني 

شذا_ نعم عاوز ايه 

يوسف بتردد_ اممم مينفعش تمشي دلوقتي خليها الصبح احسن 

شذا _ ملكش دعوه يكش د.يب ياكولني 

يوسف بلخبطه_ لا مممينفعش انتي مسؤليتي لو حصلك حآجه هتيجي في وشي 

شذا بغيظ_ احسن يارب ياكو.لني قطر علشان ترو.ح في داهيه 

يوسف _ ان شاءلله بس يلا ارجعي مينفعش تمشي دلوقتي 

شذا_ ملكششش دعوه بيه 

يوسف يمسك منها الشنطه وبحده_ بقولك ارجعي لحسن اضر.بك دلوقتي، والصبح امشي 

شذا بغيظ_ دا انت معندكش قلب ياخي ايه القسو.ه دي، بقولك ايه ابعد عن وشي انا مش طايقه اشوفك

يوسف بز.عيق_ اخلصصصي مش هنتخا.نق على السلم.. دقيقة والاقيكي ورايا انتي فاهمه، وبياخد الشنطة ويدخل 

شذا بابتسامة_ قليل الا.صل و وا.طي بس شهم..  وبتروح وراه 


بعد ساعتين بيكون كل واحد في اوضته ويوسف بيفكر ازاي يمنعها تمشي من غير ما تحس انه عاوزاها معاه وبيقطع تفكيره صوت صر.ختها، بيقوم بسرعه ويروحلها يلاقيها بترتجف من الخوف، يقرب منها ويحط ايده عليها وهي تترمي في حضنه وتتمسك بيه باحكام 

يوسف_ مالك 

شذا ببكاء_ انا خايفه كل شويه اشوف حاجات معايا في الاوضه 

يوسف بقلق _ حاجات ايه، مفيش حآجه

شذا ببكاء_ فييه انا حاسه بكده الاوضه دي مش طبيعي 

يوسف يضمها باحكام محاولة منه لتهدأتها _ خلاص انتي نامى في اوضتي وانا.هنام هنا

شذا _ لا مينفعش انت ملكش ذنب تشوف الي بشوفه

يوسف بتردد _ فعلا عندك حق، ط طيب ايه رأيك تنامي معايا في اوضتي 

شذا تبعد عنه _ نعم، انام معاك في اوضتك ازاي يعني 

يوسف_ متخافيش انا هنام علي الكنبة 

شذا _ طيب ماشي 

يوسف يوقف ويمدلها ايده _ تعالي 

شذا تبص لايده شويه وبعدين تمسكها وتروح معاه 


يوسف_ يلا نامى انا صاحي عشان متقلقيش 

شذا تمسك ايده وبتأمل في ملامحه _ انت عارف ان دي اخر ليلة ليه هنا

يوسف بلخبطه_ اه عارف

شذا_ ممكن طلب ومتكسفنيش 

يوسف_ ايه 

شذا بتردد _ نام معايا 

يوسف _ ايه؟! 

شذا _ مش هيحصل حآجه، نفسي بس انام جمبك مره واحده في حياتي 

يوسف يحس انها طلبت منه اللي هو عاوزه، ويفرح من جواه لكن يمثل الا مبالاه وبتقل مصتنع_ ماشي زي ما تحبي،علشان متقوليش اني كنت و.حش معاكي، وبيقعد جمبها 

شذا _ من اول ما جيت وانت وحش معايا ورغم كده حبيتك 

يوسف بارتباك_ اه ما انا عارف، يلا نامى 

شذا_ نام انت الاول

يوسف ينام ويحط ايديه تحت راسه ليتفاجاء بيها نامت في حضنه، 

يوسف بتوتر وبدون ان يمنعها _ قومي مينفعش تنامي كده، لكن هي تضمه ومتردش عليه 

يوسف _ شذا قومي 

شذا_ اسكت يا يوسف خليني انام وتشد ايده وتحطها عليها وتتمسك بي التيشرت بتاعه 

يوسف بتردد يحاول يضمها بس مش قادر 

شذا تبصله_ ايدك بتترعش ليه، انت متردد تضمني ولا لا 

يوسف _ اه 

شذا بتأمل_ اضمك انا طيب، وتداري وشها في حضنه لتتسارع دقات قلبه ويحاول يبعدها بس مبيقدرش 

وتعدي ساعه ويوسف متردد يضمها ولا لا، لغيت ما بيتغلب علي كبريائه  ويضمها ويغفوا في نوم عميق الي ما بعد ظهر اليوم التالي


في محافظة الشرقيه، بيصل مراد ويروح لعنوان عمر لكن مبيلقيش حد في البيت، بيستنا شويه وبردو مفيش حد جه وفي الاخر بيركب عربيته ويمشي، وفي نقطه بتتقابل عربية عمر ب عربيته ولكن هو مش بيشوفها علي عكس شهد اللي قدرت تشوفه لثواني 

شهد تحس بحاجه غريبه وانها شافته قبل كده وتبص للخلف 

عبدالله_ مالك يا شهد

شهد _ مش عارفه بس حاسه اني اعرف صاحب العربيه دي كاني شفته قبل كده 

عمر يوقف ويبص علي العربيه _ طيب ارجع ونساله ولا ايه

عبدالله_ اه بسرعه يمكن يطلع يعرفها 

شهد_ لا ياعمر، افرض طلع ميعرفنيش 

عمر يستدير بسياره ويرجع _ استنى بس، هنجرب وبيمشي ورا العربيه وأثناء ذلك عبدالله بيكتب نمرتها، وفجاه العربيه بتختفي وسط الزحمة 

عمر _ اختفت فين دي 

شهد_ مش مشكله يا عمر خلينا نرجع

عمر_ خساره كان ممكن نعرف اي حآجه عنك 

عبدالله_ مش مشكله انا اخدت نمرة العربيه،وهنسال علي صاحبها 

عمر _ الله ينور ياعمي احسن حآجه عملتها 

شهد لنفسها_ ملامحه شكلها مش غريب عني، حاسه اني شفته قبل كده، ياترا انت مين وتكون ايه بنسبالي، ولا اكون انا غلطانه وعامله زي الغريق اللي بيتعلق بقشه 


علي الجهه الاخري في عربية مراد


مراد لنفسه_ ولو هي هتعمل ايه،ما انت لازم تكون عارف ايه اللي هتعملو لو لقيتها، وياترا هقدر اقولها اني عرفت انها معملتش حآجه ولا لا ولما تسألني مين اللي عمل كده اقولها مين،،، ومستحيل بردو تعرف ان جودي هي اللي عملت كده،  اوووف علي الحيره، لو مطلعتش هي هيكون احسن يارب ما تطلع هي


بيت انور 


صبا ببكاء _ كفايه كده انا مش رايحة لدكاتره تاني 

انور _ اهدي حبيبتي، خلاص متروحيش بس بطلي عياط 

صبا ببكاء_ سامحني يا انور بس والله تعبت اوى، نفسيتي اتد.مرت من ان كل شويه يدوني امل ويطلع مفيش حآجه 

انور يحضنها وبحب_ صبا انا مش عاوز غيرك وميفرقش معايا الاطفال كفاية عليه انتي وبس 

صبا_ مينفعش اظلمـ.ك معايا، اتجوز يا انور 

انور _ طيب اسكوتي طيب

صبا_ صدقني مش هزعل علشان خاطري اتجوز 

انور بحده _ صباا اسكوتي بقولك 

صبا بدموع_ انت مش ذنبك.حآجه علشان تقعد كده من غير اطفال دي مشكلتي انا لوحدي 

انور_ مشكلتنا مع بعض، ولو الاطفال دول مش منك انا مش عاوزهم،وقفلي علي الموضوع ده عشان هزعل بجد

صبا _ العمر بيعدي ومحدش ضامن عمره،  لو بتحبني وافق 

انور  بزهق _ صباا خلاص بقولك،  يلا انا  رايح  الشغل 

صبا _ ماشي  بس  فكر  في  الموضوع كويس  علشان  خاطري 

انور _ قولت لا،  يلا بقا  عشان  اتأخرت 

صبا _ ماشي مع السلامه 

بيمشي انور وهي تتصل بحد 


صبا _ رفض، مفيش  قدامنها غير  الطريقه  التانيه  عشان  يقتنع 


بيت ياسين 


ياسين بيروح عند  ساميه يلاقيها نايمة  لسه وجني عندها 

ياسين _ كل ده  نوم 

جني _ صحيت وخدت الدوا ونامت تاني 

ياسين _ ماشي،  بس  مفيش  داعي تقعدي جمبها وتراعيها في  غيرك  كتير،  متحملنيش جمايل 

جني _ حآجه متخصكش 

ياسين _ لا تخصني دي امي وانا اقدر ارعيها مفيش  داعي تعملي  انك خايفه  عليها كلنا عارفين  انك مبتحبهاش 

جني بخنقه _ والله  دي حآجه  تخصني انا،  وانا  قولتلك  طلقني انت مرضتش وجابرني اعيش مع دره ف ملكش  دعوه  بيه بعد  كده 

ياسين بحده _ ليه دعوه  واحده  زيك مضمنش ممكن  تعمل  في  امي ايه 

جني  بوجع _ يعني  انت قلقان  علي  امك مني 

ياسين _ وانتي  رايك ايه،،  احس ازاي  تجاه واحده  خا.ينه زيك 

جني  بدموع _ زودتها اوي يا ياسين،  انا  همشي  واعمل اللي  انت عاوزه وبتيجي تمشي  ف يوقفها 

ياسين بحده _ قولتلك  مش  بمزاجك انتي  مجبره تكملي والا سيرتك وسيرة اهلك هتكون علي  كل  لسان 

جني  باستحقار_ قولتلك  اعمل  اللي  انت عاوزه،  انا  كنت  قاعده  عشان  بحبك  وحسيت انك هتصدقني في  يوم بس  طالما  وصلت لكده ف خلاص  مبقتش حآجه  فارقه معايا،  وبتشد ايدها منه وتمشي 

ياسين _ انتي اللي اختارتي متبقيش تزعلي بقا


بيت يوسف 


شذا بتصحا تلاقي نفسها نايمه في  حضن يوسف  وهو محاويطها بأيده،  

وبعدين  تبصله  بتأمل،  وتمشي ايدها  علي  وشه بحب 

شذا بإبتسامة _ يوسف!  

يوسف  يبتدي يصحا وبدون  تركيز_ ايوه حبيبتي 

شذا  بصدمه وبصوت عالي _ حبيبتتتك 

يوسف  يفزع _ ايه مالك 

شذا بفرحه _ انت قولت  حبيبتي 

يوسف  يقوم يقعد ويبعدها عنه_ غلطانه انا  مقولتش  كده 

شذا _ قولت والله  انا  سمعتك

يوسف _ اكيد كنت  بحلم ومش  عارف  بقول  ايه 

شذا بإبتسامة _ طيب  ما دا خبر حلو بردو 

يوسف _ انتي  هبله؟ 

شذا _ انا  بحبك. 

يوسف _ لااا دا انتي  ضاربه منك خالص،  انتي  ناسيه انك  هتمشي  النهارده باين 

شذا _ امشي؟! 

يوسف بلخبطه _ اه مش انتي  قولتي  هتمشي،  ولا  غيرتي رايك 

شذا بتنهيده _ همشي 

يوسف يقوم ومن جمبها _ براحتك  بقا بس لو عاوزه  تقعدي لبكره ماشي 

شذا بوجع _ همشي  النهارده 

يوسف  بلخبطه _ ماشي  براحتك ويمشي ويسيبها ويروح الاوضه  التانيه يلف حولين نفسه،  وهو  مش  عارف  يقولها ازاي  خليكي لغيت ما بتجيله فكره 


بعد ساعه شذا،  بتمسك شنطتها وتتجه للباب وفجاه  الباب  بيخبط.

يوسف  يطلع بسرعه  وياخد الشنطة  يدخلها جوه ويرجع تاني

شذا باستغراب _ اخدتها ليه

يوسف _ بابا ياستي اصر انه يجي  يتغدا معانا مينفعش  يجي  يلاقيكي ماشيه 

شذا بنرفزه_ وبعد وما يتغدا امشي في  دا.هيه صح 

يوسف  بلخبطه _ بابا علي الباب  بعدين  نتكلم 

شذا بنرفزه_ طيب  روح  افتح يا مادي يا انا.ني 

يوسف_ اسكتي طيب وبيروح يفتح

سليم_ ساعه علشان تفتحو 

يوسف_ اسف يا بابا بس كنت في الحمام

سليم_ وشذا مفتحتش ليه ولا هي  كمان كانت في الحمام

شذا بإبتسامة_ نورت ياعمي، معلش كنت بطبخ 

سليم_ والله يابنتي ما كان ليه لازمه تتعبي نفسك وتطبخي انا قولت ليوسف هتغدا في بيتنا وهو يقولي شذا مصره

يوسف يعض لسانه وبكسفه _ ههههه حبيبي دا بيتك،

 شذا بإبتسامة_ اااه انا فعلا طلبت منه انك تيجي تتغدا معانا 

يوسف بكسفه_ ماشى روحي كملي الاكل يلا اتفضل يا بابا

شذا بإبتسامة_ حاضر، ممكن تيجي بس تغير الامبوبه عشان خلصت ع الاكل

يوسف_ لا 

سليم_ لا؟ امال عاوزها تغيرها هي اخلص روح غيرها 

شذا بإبتسامة_ حبيبي ياعمي منحرمش من طيبة قلبك 

يوسف باحراج_ ماشي انا هغيرها وانتي خليكي هنا مع بابا 

شذا_ هو عمي غريب، اتفضل ياعمي انا هوريلو الدلبه والمفتاح اصله ميعرفش حآجه، 

سليم_ ماشي حبيبتي، يلا روحو بسرعه علشان جوعت 

شذا_ حالا، وبتمسك ايد يوسف وتدخل المطبخ، وتحطله ايدها في وسطها 

يوسف يهرب من نظراتها وبلخبطه_ فين المفتاح

شذا تمد ايدها وتزنقه اهو المفتاح 

يوسف_ طيب وسعي 

شذا بإبتسامة_ انت عملت كده علشان ممشيش صح 

يوسف بلخبطه_ لا خالص، انا بس بابا وحشني مش اكتر تقدري تمشي بعدين

شذا بإبتسامة_ يوسف

يوسف_ عاوزه ايه

شذا تبص في عنيه بتأمل_ انا بحبك والله بحبك يابني ادم 

يوسف بلخبطه_ وانا اعملك ايه يعني

شذا _ تقول انك عاوزني عادي مفيش داعي للكبر دا كله صدقني مش هفهمك غلط ولا هحس انك ضعيف 

يوسف_ لاا انتي زادت منك اوي كل ده علشان خليت بابا يجي يتغدا 

شذا_ انا علي السبب اللي خلاك تعمل كده

يوسف _ مفيش اسباب و وسعي عشان نخلص

شذا بدموع_ ماشي اتفضل

يوسف يروح يغير الامبوبه ف يلاقيها لسه مليانه _ ماهي مليانه اغيرها ليه

شذا بدموع_ مكنتش اعرف خلاص تقدر تروح وانا هجهز 

يوسف يقرب منها_ بتبكي ليه دلوقتي

شذا_ عشان غبيه

يوسف_ اه، طيب متبكيش 

شذا بنرفزه ملكش دعوه وبتمسك السكـ.ينه وتبتدي تقطع خضار بسرعه

يوسف_ هتعور.ي نفسك براحه 

شذا تكمل ومتردش عليه وتزيد سرعتها 

يوسف_ شذا بقولك هتعو.ري نفسك كفايه كده 

شذا من شدة الغيظ تحط السكينة علي صباعها وتجر.حو ويبتد.ي الدم ينزل بغزاره

يوسف بذهول _ انتي عملتي ايه، هاتي وبياخد منها السكـ.ين ويسد الدم بقميصه _ يخر.بيت جنانك دي حركه تعمليها 

شذا تشد ايدها منه وبانفعال_ ملكش دعوه بيه انت فاهم، اطلع برا يلا، وتذق فيه للخارج

يوسف يرجع للخلف _ اهدي طيب بابا يقول ايه 

شذا ببكاء وانفعال_ خليه يقول اللي عاوزه طالما معرفش يربي، وتذقه تاني بقوه لكن هو يمسك ايديها وبحده_ اهدي بقولك 

شذا تشد في نفسها وببكاء_ مش ههدا وابعد عني بقا 

يوسف يلاقيها بتبكي ومقهو.ره ف ينسا نفسه ويشدها لحضنه وهي تشد في نفسها عشان يسيبها 

يوسف _ شذا خلاص انا اسف

شذا تسكن وببكاء_ كل شويه تسـ.م بدني وتحسسني اني تقيله عليك حتى لما عملت الحركه دي علشان اقعد بردو سمـ.يت بدني حرام عليك ياخي

يوسف يحط ايده علي وشها ويمسح دموعها وكلام بيطلع بصعوبه _ شذا انا.... 

شذا_ انت ايه 

يوسف بدموع_ مش عاوزك تسبيني انا اتعودت علي وجودك معايا 

شذا تبتسم وسط دموعها_ عاوزني اقعد علشان اتعودت بس

يوسف بتنهيده_ معرفش بس انا مش عاوزك تسيبيني بجد خليكي معايا

شذا بإبتسامة_ ماشي بس بشرط

يوسف_ شرط ايه

شذا بتأمل_ تنام معايا كل يوم 

يوسف بلخبطه_ فهمتيني غلط 

شذا_ فهماك ومش عاوزه اكتر من اني احس بالامان وانا جمبك،

يوسف _ هحاول

شذا_ عشان خاطري صدقني مش هسمح بأن حآجه تحصل 

يوسف بتنهيده_ هتقدري 

شذا _ ايوه 

يوسف بحيره _ تمام ماشي 


بعد الغدا شذا بتغسل الاطباق في المطبخ ويوسف بيعمل الشاي، وبعدين بتوصل رساله من شهد علي الواتس

شذا_ يوسف معلش شوف الرساله عشان ايدي مبلوله 

يوسف_ ماشي، وبيمسك التليفون ويفتح الرساله للوهله الاولى مش بيركز في الصوره،،، 

يوسف_ دي واحده اسمها شهد بتقولك هتيجي الاسبوع الجاي وعاوزه تقابلك عشان تديلك فلوسك،، وبيسيب التليفون، وبعدين ينتبه ويحس ان في حآجه غلط، بيرجع تاني يفتح الرساله ويدخل علي صورتها ويوقف مكانه وهو مش مستوعب اللي شايفه

شذا_ اه دي واحده كانت واخده مني حاجات، خلاص هرد عليها بعدين 

يوسف _ تعرفيها منين دي 

شذا_ معرفهاش انا شفتها صدفه في المعرض

يوسف_ قالتلك اسمها ايه

شذا_ اسمها شهد 

يوسف بحيره_ شهد؟.. طيب هي بتقولك نتقابل، هتقابليها 

شذا_ مفتكرش دي عاوزه تديني خمسين باقيه من الحساب، مش مستاهله يعني

يوسف_ لا قابليها 

شذا باستغراب_ في ايه انت تعرفها ولا ايه

يوسف بلخبطه_ اه اعرفها بس مش اسمها شهد، لازم تقابليها ولا اقولك كلميها صوت دلوقتي عاوز اتاكد من حآجه

شذا بحيره_ تعرفها منين وعاوز تتاكد من ايه بظبط 

يوسف_ اصل البنت دي مختفيه بقالها سنه ومحدش عارف اذا عايشه او ميته

شذا_ شيفاك متهم اوي هي تكونلك ايه

يوسف بلخبطه_ اخت واحد صاحبي، معلش ممكن تكلميها مره واحده عشان خاطري

شذا بعدم راحه_ ماشي يا يوسف 

يوسف_ متشكر اوي 


شذا بتتصل وشهد بترد عليها

يوسف_ شغلي الاسبيكر 

شذا تبصله بخنقه وتشغل الاسبيكر

شهد_ ازيك حبيبتي عامله ايه 

شذا_ بخير الحمدلله وانتي عامله ايه

شهد_ بخير، كنت بقولك اني هاجي بعد اسبوع واتمنا اقابلك عشان اديكي فلوسك 

شذا تبص ليوسف وتشوف تركيزه  مع صوتها_ قولتلك ملوش لازمه واعتبريها هديه 

شهد_ لا حبيبتي مينفعش، انا هجبهالك وكمان حابه اخد حآجه لماما 

يوسف بهمس_ قابليها

شذا بخنقه_ انا مليش دعوه قابلها انت 

يوسف_ عشان خاطري 

شذا بخنقه_ ماشي حبيبتي، انتي ممكن تيجي عندي وتشوفي كل شغلي 

شهد_ لا مينفعش اكيد مش هقدر بابا وابن عمي هيكونو معايا

يوسف باستغراب_ بابا، ازاي دي ابوها مات...يتبع



احببت مجنونة 3 ( احببتك رغمآ عني)  p12


في بيت سليم 


سليم _ مالك 

جني بشرود _ مفيش يا بابا

سليم _ مفيش؟!  انا مبقتش عارفك كأني مش مربيكي من صغرك 

جني _ بتقول كده ليه 

سليم _ ايه رايك انتي، واحده  قاعدة بقالها يومين ومحاولتش تتصل بجوزها حتى، وقبل كده سمحتي لنفسك تعيشي معاه بعد ما اتجوز عليكى دا غير معاملته اللي اتغيرت معاكي،

زي ما تكوني  مجبره علي كده  ومش  بتقولي  السبب 

جني بشرود _ السبب اني مكنتش اقدر اسيبه حتي لو بيعملني وحش 

سليم _ ودلوقتي قدرتي، ايه اللي  جد بقا

جني بدموع _ اللي  جد اني تعبت وخايفه اكرهو بسبب معاملته معايا 

سليم _ خاايفه تكرهيه هو  انتي لسه مكرهتهوش 

جني بدموع _ لا مش قادره

سليم _ طيب طالما فتحتي قلبك  وبتتكلمي ما تفهميني اي السبب اللي مخليكم كده وريحيني

جني _ مفيش اسباب بس الظاهر اني معرفتهوش كويس

سليم _ لا فيه سبب وسبب كبير كمان، يابنتي حرام عليكي انا ابوكي ومن حقي اعرف ايه بيحصل معاكي، وفجاه الجرس بيرن 

جني _ معلش يا بابا نتكلم  بعدين، انا داخله اوضتي 

سليم _ انا هشوف مين وهنرجع نتكلم ومش هسيبك غير لما اعرف  كل حآجه

جني _ حاضر

 

بيروح سليم يفتح يلاقيه ياسين 

سليم _ اتفضل يابني،،  جني!  "ياسين "جه 

جني تستدير وتبص عليه

ياسين يركز نظره عليها _ ازيك ياعمي 

سليم _ بخير  يابني اتفضل، كويس انك جيت 

ياسين _ خير 

جني تيجي تمشي 

سليم _ استني،    تعاله يا" ياسين "

جني _ نعم يا بابا 

سليم _ تعالي اقعدي عاوز اتكلم معاكم انتو الاتنين 

جني بزهق _ حاضر،  وبتقعد 

ياسين _ كويس انك خلتها تقعد علشان انا عندي كلام كتير لازم اقوله 

سليم _ قبل  اي حآجه محدش هيمشي من هنا غير لما تفهموني ايه سبب اللي بيحصل بينكم ده ومتقولوش مفيش 

ياسين _ انا كنت جاي عشان كده اصلا،  هتتكلمي ولا  اتكلم  انا 

 جني تبص للارض وتسكت 

ياسين _ تمام انا اللي هتكلم 

سليم_ قول سامعك 

ياسين_ مش هقدر اقول كل حآجه بس يمكن صور المحادثات دي تفهمك الحكاية من الاول ويديلو التليفون 

جني تبصله وهي مش مصدقه انه ممكن يعمل كده ويقول ل سليم 

ياسين باستحقار _ ريحتك من التبرير ليهم لسبب جوازي عليكي 

سليم يقرا المحادثات ويحط ايدو على صدره  والتليفون يقع منه، وبتعب _ انتي عملتي كده 

جني تسنده وببكاء_ بابا انت تعبان،،، امشي برا مشوفش وشك هنا تاني

ياسين_ همشي بس استمتع بمنظرك شويه

 سليم  بقهر وكسره واحساس بالخذلان، يرفع ايده ويضر.بها بالقلم لتقع على الأرض، 

سليم بدموع_ بنتي تعمل فيه انا كده 

جني تحط ايدها على خدها وببكاء _ والله ما حصل صدقني ا 

ياسين_ اهو دا اللي حصل من بنتك، المتربيه بنت النااس المحترمين 

جني بانفعال_ امشي اطلع بره مش عاوزه اشوف وشك هنا تاني 

ياسين_ ماشي بس قبل ما امشي،قدام ابوكي اهو، انتي طالق يا جني  وبيروح جهة الباب،وفجاه بيسمع صوت وقعة سليم

 جني بصراخ_ باابا بابا، رد عليه

ياسين يرجع بسرعه ويقعد علي ركبتيه ويحاول ينعش قلبه _عمي انت سامعني 

جني بانفعال_ ابعد عنه ملكش دعوه بيه منك لله يا ياسين منك لله

ياسين_ مش وقته اتصلي بالاسعاف بسرعه

جني تجري علي التليفون وتطلب الاسعاف


بيت يوسف 


شذا قاعدة وبتهز في رجليها بغيظ 

يوسف_ اتفقتي معاها علي امتي

شذا_ معرفش لسه هتكلمني 

يوسف_ يووه مكنتيش قادره تعرفي

شذا بزعيق_ وانا مالي ما تكلمها انت

يوسف _ بتزعقي ليه 

شذا_ يعني مش عارف

يوسف بانفعال_ لا  مش عارف وفي حياتك صوت  ميعلاش عليه 

شذا تكتم غيظها وتكمل هز في رجليها 

يوسف_ بطلي هز في رجليكي 

شذا_ انا سيبهالك داخله اوضتي احسن 

يوسف_ وقفي عندك، لكن هي متردش وتمشي وتسيبه، وهو يروح وراها وبانفعال _ انا مش بكلمك

شذا بغيظ_ مسمعتكش اطلع بقا عشان داخله استحما 

يوسف_ افهم الاول شايفه نفسك عليه ليه النهارده 

شذا ببكاء_ عشان انا غبيه حلو كده

يوسف يهدا ويقرب منها ويمسكها من اكتافها _ في ايه قولي انا سامعك 

شذا بدموع_ مفيش حآجه 

يوسف_ طيب ليه منفعله كده ومن غير سبب 

شذا_ من غير سبب،؟! يعني انت مش شايف ان في سبب 

يوسف_ اااه عشان بسالك علي البنت دي، يعني

شذا_ اديك عارف اهو، انت من يومين واكل دماغي بسؤال عنها، في يومين خدت كل اهتمامك، وانا مرزوعه قدامك من سنه ومهتمش بيه نهائي

يوسف_ غيره دي يعني؟! 

شذا _ ايوه انا بغير عليك وخصوصا انك مش معبرني ورايح تهتم بواحده غريبه

يوسف بتنهيده_ شذا الغيرة دي تكون بين اتنين بيحبو بعض، احنا مينفعش معانا الموضوع ده 

شذا بقهر _ كفااايه عرفت انك مبتحبنيش واننا مش زوج وزوجه انت ايه مبتحسش، طيب ما بصعبش عليك وانت كل شويه تقولي الكلمتين دول

يوسف_ اخدعك يعني

شذا بانفعال_ ايوه، اكدب عليه شويه بلاش تقولها في وشي كل شويه انا تعبت

يوسف _  مقدرش اعمل كده، انتي لازم تفهمي وتبطلي تعشمي نفسك

شذا تركز في عنيه وبتظرات كلها ترجي و وجع_ انا مش عارفه ليه قابله علي نفسي الاهانه دي، بس عندك حق دي مشكلتي انا، انت مخدعتنيش ولا عشمتني بحاجه، انا اللي غبيه

يوسف يحس بالحزن لحالها ويحط ايده على خدودها ويمسح دموعها ويبادلها النظرات  _ صدقيني انا الخسران مش انتي،انا اللي مبفهمش وبضيعك من ايدي، بس غصب عني مش قادر اكدب علي نفسي..

شذا تسند ايديه   وعنيها بتزرف الدمع،  _ عارفة  كل  اللى  بتقوله وبرغم كده بحبك، غصب عنى مش قادره اشيل الاحساس دا من جوايا

يوسف يسرح في  كلامها و  يبصلها بصمت  وعنيه تتأمل ملامحها،الحزينه المنكسره،  وعيناها الحمروتين من اثر البكاء  وشفاها اللي  ترتجف ويديها التي  تمسك بيديه،  ليقترب منها بدون  إدراك حتى  كادة ان تتلامس شفتيه  بشفتيها وهي  مغمضة العينين  في  انتظار  تلك المسه التي تعنّى  لها  الكثير والتي بستطاعتها ان تشفي ذلك القلب المجر.وح من كثرة الصد والخذلان  ولكن، في اخر لحظه يتبدد ذلك المشهد بمجرد سماع صوت رنين الهاتف 

يوسف يستعيد ادراكه ويبتعد عنها وبارتبا  ويذهب  مسرعآ ويتركها تائهه تتحسس اثر يديه على وجهها بحنين 


يوسف لنفسه_ لتالت مره تنسا نفسك، انت عاوز ايه منها، مره مش عاوزها ومره تقولها خليكي معايا ومره تصدها ومره تانيه تقرب منها وتنسا نفسك، لازم تحدد انت عاوز ايه لأما عاوزها لأما لا... وبيرن  التليفون لتاني مره

يوسف_ الو 

جني ببكاء_ يوسف الحقني 

يوسف بقلق _ مالك يا جني

جني ببكاء_ بابا وقع وهو دلوقتي في المستشفي

يوسف بقلق وتوتر شديد _مستشفى ايه 

جني بتقوله العنوان وبيقفل معاها ويطلع 

جري


بيت عبدالله


عمر_ عرفتلكم مين صاحب العربيه، وجبتلكم اسمه وصورته ومنين كمان، والمفاجاه جبتلكم حساب الفيس بوك بتاعه

شهد_ ههههه نسيت المقاسات

عبدالله بخبث_ ههههه خدوم عمر علي قد كده وريني بقا هو  مين وحكايته ايه

عمر_ اسمه مراد مراد 

شهد _ ههههه  مراد مراد في  تاني  ولا  هما  اتنين  بس

عمر _ ههههه  لا بس كده،  اسمه مراد مراد سلام  من القاهرة،  عنده 31 سنه وصاحب شركة M. M. S 

عبدالله _ ايه يا شهد  الاسم ده  فكرك بحاجه 

شهد _ ممكن  اشوف  صورته وحسابه طيب 

عمر _ اه ثانيه  واحده...  اهو 

شهد  تمسك التليفون وتفتح صورته وتركز في  ملامحه وتحس انها  شافته وتعرفه، لكن ذاكرتها مش جيباه وهو مجرد احساس تملكها بمجرد ما شافته اول مره لدرجة بقت تشوفه في احلامها وبعدين تغمض عنيها  في  محاولة  لتذكره،  وبيحصلها استراجع ذاكره لمده ثانيه  واحده  جمعتهم مع  بعض وتفتح عنيها وتبص لعبدالله_ اعرفه بس  مش  قادره  افتكر هو  مين وايه علاقته بيه

عمر_ امال  عرفتي  ازاي  انك تعرفيه قبل  كده  

شهد  بشرود_ مش  عارفه  بس للحظه ظهر قدامي وكأن مشهد اتعاد بس  خطف فاهمني 

عمر  بتنهيده _ ممكن  يكون  اخوكي  مثلا 

عبدالله _ وممكن يكون  جوزها  

شهد _ جوزي؟  

عمر  بلخبطه _ يعني  ممكن  تكوني  متجوزه  فعلاً 

شهد  بشرود_ معرفش 

عبدالله _ قال يا خبر بفلوس،  احنا  رايحين  القاهره  الاسبوع  الجاي  نبقا نروح ونشوف يعرفها ولا  لا 

شهد بتنهيده  _ مش عاوزه اروح افرض طلع ميعرفنيش

عمر لنفسه_ يارب ما تلاقي حد، لو طلعتي متجوزه هتبقا مشكلة بجد

عبدالله_ هنعمل محاولة واحده

شهد _ انت ايه رأيك يا عمر، لازم اروح ولا لا

عمر تنهيده_ اه 

عبدالله_ مالك يا عمر

عمر_ مفيش

شهد_ مالك يابني كنت كويس

عمر_ بصراحه كده انا مش عاوز نلاقيلك اهل ولو لقينا متطلعيش متجوزه

عبدالله_ ليه بقا

شهد_ ههههه لي يابني 

عمر_ علشان معاليه هيمنعك عننا

شهد_ مش هيحصل مستحيل حد يمنعني عنكم انتو اهلي

عبدالله_ يعني هو دا السبب بس

عمر بارتباك_ لا بصراحه كده انا طالب...،

 شهد تقاطعه

شهد_ متكملش انا منفعكش

عمر بحزن_ ليه يا شهد انا في عيب طيب

شهد_ أنت زي الفل بس انا معرفش ايه حكايتي، مش يمكن اطلع متجوزه فعلا 

عمر_ ان شاءلله هتطلعي مش متجوزه، بس وافقي 

شهد_ انا اسفه انت زي اخويا يا عمر حتي لو مش متجوزه 

عبدالله_ خلاص ياعمر نتكلم في الموضوع دا لما توصل لأهلها 

شهد_ باذن الله، معلش استاذنكم دماغي لفت وعاوزه انام

عمر يبص عليها ولنفسه_  يارب ما تطلعي متجوزه وساعتها هتجوزك غصـ.ب عنك قال اخوها قال 


شهد  بتدخل  اوضتها وتمسك تليفونها وتدور على  صفحة  مراد وتلاقيها وتبتدي تدور فيها،  وتعرف  منها  انه مخلف ومراته ماتت 

شهد بحيره _ دي مراته،  وميته من سنه يعني  في  نفس  الوقت  اللي  حصلت  فيه  الحادثه 

الاكيد دلوقتى  انه مش  جوزي،  اخويا  طيب،  توقف قدام  التسريحه وتقارن شكلها  بشكله تلاقي مفيش  اي شبه 

شهد _ بردو شكله ميقولش انه اخويا،  اممم طيب  ما ابعتله رساله 

انا محيره نفسي ليه

بترجع  لسرير وتبعتله ادد وبعدين  رساله 

شهد _ استاذ مراد

بعد  شويه بيشوف  الرساله 

مراد _ شهد الحياه،  مين دي...  ايوه  مين 

شهد بلخبطه _ انا اناا شهد 

مراد _ افندم اقدر اساعدك ازاي 

شهد بتردد_ انا كنت  عاوزه  اتعرف  عليك  انت مين 

مراد _ يعني  انتي  بعتالي في  الوقت  دا عشان  عاوزه  تعرفي  انا مين 

شهد _ ايوه 

مراد _ ليه بقا

شهد _ مش  عارفه  اجبهالك ازاي  ولا هتفهمني او لا بس  معرفتك هتغيرلي حياتي كلها 

مراد بزهق _ما تقولي  انك بتعاكسي وعاوزه  تتسلي 

شهد _ لا لا أبداً  والله  اصل انا  افتكرتك النهارده  حسيت اني  شفتك  قبل  كده ف عاوزه  اعرف  انت مين 

مراد _ افتكرتيني ازاي  هو  احنا  اتقابلنا قبل  كده  او نعرف  بعض 

شهد _ مش  عارفه بس  انا حاسه  اني  كنت  اعرفك 

مراد _ حاسه؟  لا ماهو  لا تعرفيني او لا مفيش  حآجه  اسمها  حاسه، عن اذنك  انتي  واحده  فاضيه  وبتتسلي،،  بيكتب كده  وبيرسلها ويدخل علي  الاعدادات  عشان  يحظرها وبيرجع تاني  للمحادثه يلاقيها  باعته رساله  تانيه  

شهد _ أبداً  أبداً  انا  فاقده الذاكرة والله 

مراد يبص لرساله بحيره  _ فاقده  ايه يختي  هو  الكلام  ده موجود غير  في  الافلام،  بنات مستـ.هتره..  وبيسيب التليفون  ويدخل  يستحما 

شهد  بدموع _ حظر.ني  قبل  ما يفهم،  باين عليه  بني ادم متعجر.ف،  يغو.ر في  دا.هيه ولو كانت  نجاتي ف ايده مش  عاوزه انجا 


في  المستشفي 


سليم اصيب بجلطه ومحجوز في الانعاش 


جني  ببكاء _بابا هيروح مننا  يا يوسف 

يوسف _ ايه السبب هو  كان  كويس 

ياسين _ نصيبه يا يوسف 

جني  بانفعال تذق في ياسين _ اطلع برا  يا ياسين  مش  عاوزه  اشوفك  تاني  منك لله  يا شيخ 

يوسف يمسكها _ اهدي يا جني في  ايه،  هو  ياسين  ليه دخل في  اللي  حصل  

جني  ببكاء _ هو  السبب والله  ما تحصل حآجه  لبابا ما يكفيني فيك  عمر.ك كله 

ياسين  يبص بعيد  وميردش 

يوسف  يوقف قدامه بتعند  وبحده _ عملت  ايه 

ياسين _ ولا  حآجه  اختك هي  اللي  عملت وهو  دلوقتي  هيمو.ت بسببها 

يوسف  بنفاذ صبر _ انتو هتمطوحوني لبعض  ايه سبب اللي  حصل  لبابا 

ياسين _ اسألها،  عن اذنك 

يوسف _ استنا  عندك  مش  هتمشي غير  لما  افهم  اللي  حصل  بظبط

جني ببكاء _ سيبه يمشي مش  عاوزه  اشوف  وشه تاني

يوسف  بحده _ ولا  كلمه،  وانت اتكلم  يلا عملت  ايه اختي  عشان  تقول  هي  السبب 

ياسين يديلو التليفون  ويخليه يشوف  الصور _ عملها اسود زي ايامها الجايه

يوسف يقرب من  جني ويضمها باحتواء ويبص لياسين وبحده _ جني  متعملش كده  أبداً  حتي  لو شفتها بعيني مش  هصدق،  انا  من الاول  قولتلها انك حقـ.ير ومتنفعش 

ياسين _ صدق متصدقش مبقتش فارقه،  انا  طلقتها و ورقتها هتوصلها 

يوسف _ في  دا.هيه واتفضل مش  عاوز  اشوف  وشك  تاني

جني  تبصله باستحقار  وتقول  لنفسها _ طلع  عندك  حق  يا يوسف  انا  اللي  مسمعتش كلامك  من الاول  استأهل  اكتر  من كده 

ياسين يبادلها النظرات..  لنفسه _ مهما  اعمل  معاكى  قليل عليكي،  احصدي اللي  زرعتيه،  وبيمشي  ويسيبهم 


بعد  يومين  في  شركة  ياسين 


نهله بإبتسامة _ صباح  الخير  استاذ  انور عامل  ايه النهاردة 

انور _صباح  النور خير 

نهله _ مفيش  بس حبيت اصبح عليك 

انور _ متشكر  اتفضلي  علي  شغلك 

نهله _ هو  حضرتك  ليه  دايما  زعلان  كده 

انور _ افندم 

نهله _ انا  اسفه 

انور _ بصي اجبهالك  علي  بلاطه طريقتك من اول  ما جيتي  هنا  مش  عجباني،  متنسيش نفسك وتاخدي وتدي في  الكلام  معايا  انتي  فاهمه 

نهله باحراج _ انا  اسفه 

انور _ اتفضلي  شوفي  شغلك 

نهله  بتمشى  بخيبة امل واحراج وتتصل ب صبا 

صبا _ ها في  جديد 

نهله _ بقولك  ايه هو مش عاوزه اتجوز،  اتقلي كده  وحافظي علي  جوزك دا طلع تبت وقليل الذو.ق وطردني من مكتبه 

صبا بإبتسامة _ بتتكلمي  جد 

نهله _ وهكدب عليكي  ليه هو  طردني فعلاً،  ربنا  يسامحك 

صبا _ معلش استحملي هو  لازم  يتجوز تانى علشان يخلف وانتي كمان محتاجه تجوزي انتي وصلتي التلاتين

نهله _ معايره دي صح؟! 

صبا _ لا انا  اسفه  مش  قصدي 

نهله _ ولا  يهمك  ،  بس بصراحه  انا  تعبت من محاولتي اني الطف معاه وهو  يصدني ما تسبيه طالما  هو  حابب كده  ،  صبا انور بيحبك  انتي  ومش  عاوز  غيرك  

صبا_ وبعد  كام سنه  هيعمل بيه ايه وهو  معندهوش اطفال،  مش  هو كان  عاجبك اتصرفي خليه يشوفك ويهتم بيكي 

نهله _ عاجبني ك شخصيه،  فكرت الجواز  دي مجتش في  بالي  قبل  ما تقوليلي 

وفجاه  بيقطع كلامها سحبة التليفون  منها 

نهله  لما  بتشوفه خد  التليفون  وحاطه علي  ودنه جسمها  بيتلبش 


انور يسمع صبا بتقولها حاولي لازم  يتجوزك بأي  شكل  


انور بحده _ دا انتي  هتجوزيني على  مزاجك بقا وبالعافيه كمان  

صبا بفزع _ انور 

انور يبص بغيظ ل نهله ويديلها التليفون  ويمشي 

نهله  بخوف_ دا سمعنا نهار  اسو.د هيرفضني بسببك يا نيله 

صبا _ اسكوتي بقا مش عارفه تكلميني بعيد ياخيبتك ربنا يسامحك دا هيعمل مني طر.نشات ربنا

يستر  بقا،  اقفلي يلا 


مراد  بيكون  في  مكتبه وبيفكر ممكن  يوصل  ل رودينا  ازاي،  ويفتكر شكلها  هي  وبتشاور ل سفيان  وكأنها متعرفهوش وبعدين  يميل راسه علي  الكرسي  ويشرد 


مراد _ ياترا انتي  فين  دلوقتي  انا  مش  عارف  ممكن  اوصلك  ازاي  طيب 

وحتي لو وصلتلك انا  مش  هعرف  ابرر اللي  حصل  ، اكيد  مش  هتقبلي اي عذر او اي كلام  هقوله.. انتي  فين،  طيب  اي خيط صغير  وانا همشي  وراه،  وفجاه  بتوصله رساله  علي  الماسنجر،  بيعتدل في  قعدته ويفتح الرساله،  يلاقيها  مش  مهمه  ف بيطلع منها،  وعينه بتلمح رسالة  شهد،  يفتح الرسالة واعيد قرائتها من  تاني وبحيره،  مين  دي خلينا.  اممم نشوف حكايتك من الحساب التاني

بيدخل من  حساب  تانى ويشوف صفحتها والصور اللي  عليها،  يلاقي منشوراتها كلها حزينه  ومش  مفهومه،  يفتح  الصور ويلاقي فيهم  صوره ليها  وعليها ملصق يبصلها  بتركيز شويه  وهو  حاسس انه  شافها قبل  كده 

مراد _ البنت  دي اعرفها بس شفتها فين،  انا  مش  عارف  ايه الهبل ده  ايه لازمة صورتك لما  خافيه ملامحك ب ملصق،  المفروض  اني اعرفك  من عنيكي يعني ولا  ايه....  شفت  فين العينين  دي مش  غريبه  عني افتكر افتكر.  وبعدين  بيغمض عنيه محاولة  منه لتذكرها وفجاه  بيتعاد مشهد في  ذاكرته،  مشهد  كان  قريب  منها وبتحديد يوم ولادة جودي لما  رحلها المكتب،  كان  وقتها  قريب منها وشايف ملامحها عن قرب،  بيفتح عنيه بفزع ويرجع يبص تاني  لصوره 

مراد  بذهول _ رودينا مش  ممكن 


بيروح المسنجر  ويفك الحظر ويبعتلها 

مراد _ انتي!

بعد  شويه بتشوف الرساله  وترد بغيظ_ اخيرا تعطفت وفكيت البلوك 

مراد بلخبطه _ عاوز  اشوف  صورتك ونتكلم صوت ممكن 

شهد _ نعععم انت انسان  حقـ.ير وبتعمله حظر 

مراد  _ ايه ده  ...  حظرتني،،  حقها ما انت غبي مش  تفهمها الاول  .  انا  لازم  اكلمها  واقابلها باي شكل


بيدخل  من الحساب التاني  ويبعتلها  وكانه واحد  تاني 

مراد _ لو سمحتي 

شهد _ ميين ده كمان 

مراد _ ردي عليه  عندي معلومات  مهمه عنك لازم  تعرفيها

شهد  تقبل  الطلب وترد عليه _ انت تعرفني 

مراد _ الحمدلله  انك رديتي 

شهد _ اتكلم  انت تعرفني  منين  وايه هي المعلومات دي 

مراد _ قوليلي الاول  كنتي  فين  من زمان  ايه اللي  حصل 

شهد _ اعرف  الاول  انت مين  وتعرفني منين 

مراد _ انا  اسمي  كريم قريب ليكي 

شهد _ تقربلي ايه طيب  وانا اسمي  ايه ومنين واهلي فين وايه حصل معايا 

مراد _ دا انتي  ناسيه كل  حآجه بقا

شهد  بدموع _ ايوه انا  حصلي حادثة ومن وقتها مش  فاكره حآجه عن نفسي  الله  يخليك  قولي  اي حآجه  اوصل بيها لاهلي

مراد  _ هقولك  كل  حآجه حاضر بس  لازم  نتقابل 

شهد _ لا انا  معرفكش لسه  علشان  اقابلك،  ومش  هقابلك غير  لما  تجبلي دليل  انك  تعرفني  بجد 

مراد يفكر شويه يجبلها ايه دليل وبعدين يرد _ حقك،  ثانيه  واحده،  بيدخل  الاستديو ويبعتلها  الصوره  الوحيدة  اللي  معاه وهي  اللي  جمعتهم مع  بعض في  سكة القطر 

شهد  بتشوف  الصوره  وتنح _ مين  ده

مراد _ معنديش غيرها للأسف 

شهد _ طيب  مين  اللي  انا  حضناه ده وليه  وشه مش  باين 

مراد _ دا انا 

شهد  بحيره _ وانت تكون ليه ايه  عشان  نتصور الصوره  دي 

مراد بلخبطه _ اناا اكون  جوز بنت خالك، الله يرحمها

شهد  بذهول _ نهار  اسو.د بس ازاي  دي مش  منظر  صوره  عاديه،  هو  ايه اللي  كان  بيحصل 

مراد _ بصي هي  حكايه طويلة  شويه هحكهالك واحده واحده 

شهد  بدموع _ انت بتقول  انك. جوز بنت خالي،  وانا  متصوره معاك  كده،  يعني  انا  كنت  

مراد_ لا لا خالص انتي  كنتي كويسه  مغلطتيش 

شهد بدموع _ أمال  ايه المنظر ده،  ..  لحظه  انت بتقول  ان مراتك  ماتت،  

مراد بحزن _ اه

شهد _ يعني  الصوره  دي بعد  ما ماتت ولا  قبل 

مراد _ قبل 

شهد _ انا  مش  فاهمه  حآجه،  طيب  انا  اسمي  ايه 

مراد _ اسمك رودينا 

شهد _رودينا؟  

مراد _ اه

شهد _ طيب  احكيلي  اي سبب الصوره  دي ايه  طبيعة العلاقه بيني وبينك 

مراد بلخبطه _ كنا  صحاب  والصوره دي كانت  وانتي  مسافره قبل  ما تختفي بساعات

شهد  بدموع _ صحاب،  هو انا  كنت  منفتحه اوى  لدرجة  احضنك عادي  كده 

مراد _ اممم لا

شهد _ طيب  انت  منين 

مراد _ القاهره 

شهد _ طيب  انا  هاجي  القاهرة  بعد  تلات أيام،  عاوزة  اشوفك ضروري 

مراد بفرحه _ اكيد  طبعا  هستناكي

شهد _ماشي  هقفل دلوقتي 

مراد _ هتكلميني تاني 

شهد _ اكيد انا  عندي  أسئلة  كتيره  لازم  اعرف  اجابتها والظاهر انك انت اللي  هتجاوبني عليها 

مراد _ تمام،  اي حآجه  عاوزه  تعرفيها سأليني عليها 

شهد _ متشكره  يااا..  مين 

مراد _ قولتلك  كريم 

شهد _ مش  كريم انا  عارفه  انك  انت اللي  حظرتك من شويه،  

مراد  بإبتسامة _ طول  عمرك تفهميها هي وطايره،  اه انا،  مكنش  قدامي  غير  اني  اغير اسمي  عشان  تردي

شهد_ اه تمام  بس  قلت ذوقك معايا  مش  نسياها ولولا اني عاوزه  اعرف  انا  مين كنت  حظرتك تانى 

مراد_ ههههه ربنا ستر، يلا هنتكلم بعدين، 

شهد بتقفل معاه وتقعد تفكر في طبيعة الصداقه اللي تخليه حاضنها بشغف كده وهي مستسلمه، 

شهد تركز في الصورة وبحيره_ اصدقاااء وبنت عمة مراته، دا انا بيني طلعت من بتوع هااي وباااي و يااااي 


مراد قاعد في مكتبه وهو مش مصدق انه لاقاها بطريقة دي

مراد_ ياه علي الدنيا، يعني دون عن الكل تفتكرني انا، وانا السبب في اللي حصلها، مش عارف رد فعلها لو افتكرت، وعرفت سبب الصورة دي،. انا مش عارف ليه بعتهالها مكنت استنيت اشوف صوره عدله مع حد حبكت دي يعني


في بيت ياسين 


في اوضة ساميه


نفين واقفه جمب سرير ساميه وبصلها بغدر _ خدي دواكي عشان تخفي

ساميه_ لا مش هاخده انتي اكيد عملتي حآجه لدوا مخليني نايمه علي طول

نيفين بحده_ ما تشربي انتي خايفه علي نفسك، خلاص بقا  مش هتخلدي في الدنيا

ساميه_ ابعدي عني مش عاوزه منك حآجه، انا عاوزه جني اندهوهالي 

نيفين_ هو محدش قالك ان ابنك طلقها بعد ما فضحها قدام اهلها، ههههه

ساميه بصدمه_ انتي بتقولي ايه امتي الكلام دا 

نيفين_ من يومين ويا عيني ابوها مرمي في المستشفى وبيموت

ساميه بصدمه_ ليه يا ياسين، عملت كده، دا حرام، لا لازم يعرف ت احنا اللي عملنا كده مش هي حرام البنت  سمعتها وحياتها يبوظو بسببنا 

نيفين بتهد.يد_ اظن هتقوليلوه ان انا  اللي  كلمت الولد بدالها وانتي  بما انك جاهله في  الانترنت  هتطلعي منها خدي دواكي ونامي بدال ما انومك للابد 

ساميه_ بتهدد.يني، يابنت الغاليه، طيب  هقوله وهخليه ير.ميكي رميت الكلا.ب

نيفين ايدها تروح للمخده وتبصلها بتركيز وعنيها كلها شـ.ر_ مش هتر.مي لوحدي، بس لو مو.تك دلوقتي انا هقعد هنا ست البيت وانتي هيتعملك افخر عذا وتدفني في مقابر العيله، وبغل تحط المخده علي وشـ.ها وتدوس بكل قو.تها وساميه تحاول تنقـ.ـذ نفسها، لكن لضعفها وكبر سنها مبتقدرش لغيت ما بيجي ياسين ويمسكها من شعر.ها وبكل  قوته يضر.بها بالقلم لتقع على الأرض، وبسرعة يشيل المخده عن ساميه 

ساميه، تاخد نفسها بالعافية وتتكلم بصعوبه_ الحمدالله انك جيت كانت هتمو.تني

ياسين يبصلها بحزن _كل ده يطلع منكم انتو، ليه يا ماما، البنت اتفضـ.حت وابوها فى العنايه وانتو السبب 

نيفين ببكاء وخبث_ ياسين انا معملتش حآجه

ياسين يجبها من شعر.ها تاني، وبحده_ واحده حر.بايه زيك تنجح في انها تكرهني في مراتي لا واطلقها واذ.لها علشانها، ليييه عاوزه افهم ليه، ويضر.بها بالقلم

نيفين ببكاء_ عشان بحبك والله 

ياسين بغل_ بتحبيني وعملتي كده امال لو بتكرهيني، ماشي تعالي اعرفك الحب بطريقتك عامل ازاي ويشد.ها من شعر.ها  ويبص لساميه،_ للاسف انتي مش هقدر اعملك حآجه عشان انتي امي، بس من دلوقتي انسي ان معاكي ابن 

ساميه ببكاء_ سامحني يابني وزة شيطان

ياسين يبصلها بعدم رضا ويشد نيفين  ويرميها في المخزن ويقفل عليها بالمفتاح. ويروح للمستشفي 


في بيت انور 


انور بيدخل البيت وهو شا.يط وبزعيق_ صبااا 

صبا تطلع من اوضتها وهي خايفه ومش قادره تبصله 

انور بحده_ تعالي هنا 

صبا تروحلو بخطوات متعثره_ نعم 

انور _ عملتي كده لييه

صبا بدموع_ علشان تخلف 

انور_ واانتي مالك انا مش عاوز اخلف، هتمشيني علي مزاجك انتي يعني 

صبا ببكاء_ طيب ليه يا انور انت ذنبك ايه تتحرم من الخلفه بسببي

انور _ صبااا ملكيش دعوه بيه هو انا اللي عاوز كده ولا انتي جبرتيني 

صبا ببكاء_ مش قادره اشوفك كده، حتي حرام عليه 

انور_ حرام عليكي فعلاً، قولتلك قبل كده انا مش عاوز غيرك ليه مش قادره تفهمي، ولا انتي بتعملي كده علشان بطلتي تحبيني 

صبا بدموع_ عمري ما ابطل احبك انت عمري كلو 

انور يمسكها ايدها_ ولما الموضوع كده عاوزه تدخلي حد بينا ليه، انتي فاكره لو اتجوزت هنعيش حلوين مع بعض عادي

صبا_ مفكرتش في حآجه غير ان يكون ليك اطفال حتي لو من غيري

انور بحب_ وانا مش عاوز اطفال غير منك انتي، وطالما مفيش نصيب خلاص مش عاوز من غيرك

صبا بإبتسامة_ خلاص براحتك

انور _ اوووف ضايقتيني اوي وزعلان منك اسبوع كامل 

صبا _ انا اسفه متزعلش علشان خاطري

انور_ لا زعلان واوي كمان

صبا بإبتسامة_ طيب والي عاوز يصالحك يعمل ايه 

انور يشيلها وبرومانسيه _ يسيبلي نفسه 

صبا بإبتسامة_ ايوه دي تلكيكه بقا 

انور _ لا انا زعلان بجد تعالي صالحيني جوه 

صبا_ ههههه يلا..... يتبع


احببت مجنونة 3 ( احببتك رغمآ عني) 13


ياسين بيروح المستشفى يلاقي جني هناك ل


جني _ جاي ليه تانى 

ياسين _ جاي اطمن علي عمي 

جني بدموع وقهر_ عمك؟  عم ايه بقا ماهو قدامك بين الحياة والموت بسببك،  اطلع برا يا ياسين 

ياسين _  مش هطلع..  جني  انا  عرفت انك. معملتيش حآجه وبطلب منك تسامحيني 

جني  بوجع _ اسامحك،  طيب  ايه رايك  اجيب سكـ.ين واضر.بها في  قلبك  واجي اقولك سامحني 

ياسين يحاول يحضنها لكن  هي  تذقه بعيد عنها 

جني _ انسا انا دلوقتي غريبه عنك انت طلقتني لو تفتكر 

ياسين  _ انا رجعتك 

جني بانفعال _ براافو بعت الجاموسه ف رجعتها تاني سهله اوي ماهو انت غني بقا وتعمل اللي عاوزه 

ياسين بندم _ جني انا عملت كل  ده لاني بحبك 

جني بضحكة وجع ودموع_ ههههه عملت  كده  علشان  بتحبني،  احمدك يارب انك. مكنتش بتكرهني كان  زمانك رميني للكلا.ب يااسين اطلع برا،  اطلع برااا 

ياسين يمسك ايدها وهي تحاول تبعده 

ياسين _ صدقيني غصب عنى كنت هعمل ايه يعني لما اشوف اللي  شفته ده 

جني تشد ايدها وببكاء_ كنت  تصدقني او تسأل حتى، لكن  انت مكملتش اسبوع واتجوزت عليه،  ودلوقتي بابا بيمو.ت بسببك 

ياسين بدموع _ طيب  عاوزاني اعمل ايه وانا اعمله عشان تسامحيني 

جني _ تطلع  برا وبردو مش  مسىمحاك و ورقتي توصلني 

ياسين _ امشي  اه بس  مفيش  طلاق 

جني بحده _ مش  بمزاجك،  طلقني بذوق بدل  ما اخلعك 

ياسين _ مش  هيحصل.  انتي  ليه  انا وبس وهتفضلي ليه،  هسيبك  دلوقتي  تهدي وبعدين هجيلك 

جني بانفعال _ ماهو لو انت عندك  كرامة  مش  هتقبل علي نفسك اعيش معاك  بالعافيه،  بس هتجيبها منين 

ياسين _ انا مش هلوم عليكي،  بعدين  نتكلم 

جني _ مفيش  بعدين  طلقني دلوقتي ومتجيش هنا  تاني  

ياسين  يقرب منها ويبصلها بتركيز _ قولتلك  لا اختاري اي حآجه  الا الطلاق

جني تبصله بغيظ_ انت عارف لو اطريت ارجعلك همو.ت نفسي،  علشان  انا  مش  طايقه اشوف  وشك اصلا خلي عندك دم وطلقني.. ايه مفيييش 

ياسين _ انا  همشي  يا جني  وراجع تاني يكون هديتي  

جني _ في  ستين  دا.هيه 

وقبل ما يمشي الجهاز  يعمل  صوت يدل ان ضربات  القلب بتوقف 

جني تجري علي  سليم وهي خايفة وبترتجف _ بابا  الحقوووني،   يا دكتور 

ياسين بيجري  عليه  بسرعه ويبص هنا  وهناك بلخبطه  وتوتر عشان  يساعده وبعدين  بيحط ايديه علي  قلبه 

جني بزعيق _ ابعد عنه  ملكش  دعوه  بيه،  

ياسين  يبصلها  بحده _ مش  وقته اندهي لدكتور،  ويبتدي يضغط علي  قلبه 

جني  ترجع للخلف وتبكي بخوف  على  ابوها  _ الحقو يا ياسين الله يخليك

ياسين يستمر في  الضغط،  وبزعيق _ مستنيه ايه اندهي الدكتور  .. 

جني تطلع جرى علشان  تنده لدكتور  

ياسين يضغط  علي  قلبه وهو متوتر وبيصب عرق من جميع جسده وبترجي _ عمي،  قوم انت سامعني،،  انا  اسف  والله  انا  اسف،  ويستمر في  الضغط  عدة مرات  الا ان يرجع  الخط وترجع  ضربات القلب  

ياسين يبكي ويترمي علي  الارض والدكاتره يجو ويشوفو سليم والاجهزه ويلاقو قلبه رجع  ينبض تاني،  

الدكتور بيروح لياسين _ انت عملت  ايه 

ياسين نايم علي الارض وبينهج وعنيه بتزرف دمع 

جني توقف جمب سليم وهي بترتجف وتبكي _ قلبه اشتغل مش  كده  يا دكتور 

الدكتور _ اه الحمدلله، احنا  اسفين بجد،  كان  ممكن  يروح  فيه  لو ملقاش حد  يعمله انعاش للقلب 

جني تروح  جمب  ياسين وتبصله بقهر  وتمدله ايدها 

ياسين يبصلها ويمدلها ايده  ويقوم _ جني انا اسف 

جني  بحده _ انت انقذته وانا  قومتك نبقا خلصين ومتنساش انك انت  السبب فى  نومته دي،  امشي  يلا 

ياسين يزفر بزهق _ ماشي يا جني،  الف سلامه  عليه  وبيمشي  ويسيبها 

جني  تقعد  جمب  ابوها  وتسند رأسها  علي  دراعه وتبكي _ حبيبي كنت  هتروح  مني حقك  عليه  ياغالي


في بيت مراد 


سفيان _ بابا احنا ليه مبنقعدش عند جدو وتيته 

مراد _ علشان ده بيتنا ولا انت مش عاوز بيتنا يكون مفتوح

سفيان _ ايوه بس مفيش حد يعملنا اكل 

مراد _ وانا روحت  فين انا مش بعملك كل  حآجه  عاوزها 

سفيان _  انت  مبتعرفش تعمل اكل زي تيته 

مراد _ وهي  تيته بتعمل  الاكل  ازاي 

سفيان _ معرفش بس  اكلها حلو 

مراد _ طيب  انت عاوز  ايه وانا  اعملهولك احلي  من اللي  بتعملو  تيته 

سفيان _ عاوز  بيتزا بالجمبري 

مراد _ لا احنا  نروح  لتيته فعلاً..  ههههه  انت بتعجزني يا سفيان 

سفيان _ انا  بحب البيتزا  بالجمبري 

مراد _ ماشي  نطلبها ديلفري،  بتحب ايه تاني 

سفيان _ جيلي مانجا 

مراد _ ماشي  ياعم  دقيقه  واحده هطلب بيتزل بالجمبري وجيلي بالمانجه علشان  خاطرك، وبيمسك التليفون  عشان  يطلب ف يجي  علي  باله مقلب المانجا  اللي  عمله  في  رودينا زمان،  يضحك من غير  صوت،  ويكمل المكالمة ويطلب الطلب وبعدين ويفتح المسنجر ويلاقيها فاتحه 

مراد _ تاكلي مانجه 

بعد دقيقة  بيوصله الرد 

شهد _ ههههه مانجه،  ياااه وحشتنى  بس ده مش  اوانها 

مراد _ اه ما انا  عارف 

شهد _ امال بتجيب سيرتها وتفكرني ليه

مراد_ اصلك. كنتي  بتحبيها مش  عارف  نسيتيها مع اللي  نسيتيه ولا  لا

شهد _وانت تعرف تفصيله زي دي ازاي 

مراد _ قولتلك كنا صحاب وقرايب طبيعي اعرف 

شهد _ اه ممكن،  طيب وبحب  ايه تاني 

مراد _ مش عارف دا حب ولا  انتقام بس  مكنتيش  تسيبي ورده علي  شجرتها

شهد _ ههههه  ولغيت دلوقتي،  غريبه  فعلا  اشمعنا الحاجات  دي متنستش مع اللي  اتنسا

مراد_ علشان  ملهاش علاقه بالعقل هي  موجوده  في  القلب 

شهد  تسرح في  كلمته.._حقيقة طيب وتعرف ايه تاني 

مراد _  كتير اسالي  وانا  اجاوبك 

شهد _ بابا وماما فين ومعايا اخوات قد ايه 

مراد _باباكي توفا ومامتك واخوكي شهاب موجودين بس في  محافظة  تانيه 

شهد _ طيب انا  من محافظة  وانتو من محافظة  تانيه،  ايه  خلاك تعرف  تفاصيل  زي الورد والمانجه

مراد _ قبل  جوازي من جودي كنتى  قاعدة  هنا ولما  اتجوزتها كنتي  بتيجي  دا غير  شهور الحمل كنتي  قاعدة  معانا 

شهد _ هي خلفت يعني 

مراد بحزن _ اه معانا  سفيان دلوقتي 

شهد _ ممكن  اشوف  صورتهم 

مراد  _ تمام،  ويبعتلها صوره  ليهم مع بعض 

شهد تبص بتركيز  لصورتهم 

شهد _ كانت  جميله  اوي وابنك كمان  عسل 

مراد بدموع _مكنش  في  احلي  منها،  وسفيان طلعلها 

شهد _ الظاهر  انك  واخدها عن حب

مراد_ حب  عمري  كله، الله  يرحمها  ادعيلها يا رودينا،  هي  كانت  بتحبك   

شهد  بدموع _ الله  يرحمها،  خسارة  مش  قادره  افتكرها بس الظاهر  اننا كنا قريبين اوي

مراد بتنهيده _صح

شهد _ طيب  وابنك عنده  كام سنه 

مراد _ سفيان  عنده  6 سنين وع فكرة هو  بحبك كمان،  شفناكي من اسبوع  كنتي  في  مول ولما  شافك جري عليكي  وعرفك 

شهد _ بذهول  بتتكلم  جد..  طيب  وليه  مكلمتونيش

مراد _ ملحقناش بس  انتي  شفتيه وشاورتيلوه ازاي  مش  فاكراه 

شهد _ لحظه  كده،  وبتجيب صورته وتركز فيها،  وبعدين  تفتكره 

شهد بدموع _ حبيبي  عليه والله  مكنتش  اعرف  خليه يسامحني،  

مراد _ تكلمهيه صوت؟  

شهد _ بجد  يعنى  ممكن 

مراد _ اه طبعا،  ابعتي  رقمك 

شهد _ تمام  اهو 


مراد بيتصل بيها وهي  بترد

شهد_ الو 

مراد بلخبطه_ ازيك

شهد_ الحمدلله

مراد_لحظه هنده سفيان

شهد_ تمام

مراد _ سفيان خد تعاله 

سفيان _ نعم  يا بابا

مراد _ فاكر  رودينا  صح

سفيان  بفرحه _ ايوا  ايه هنروحلها؟!

شهد  تسمع كلامه وتبتسم 

مراد _ هنكلمها

سفيان بفرحه  _ ماشي  

مراد يعلي الاسبيكر _ اهو  معاكي 

شهد بإبتسامة_ سفيان

سفيان بفرحه_ انتي رودينا صح 

شهد_ ايوه ياحبيبي عامل ايه 

سفيان_ زعلان منك 

شهد_ ياقلبي، ليه 

سفيان_ علشا قولتيلي روح لماما وهاجي وراك ومجيتيش

شهد_ بجد الكلام ده، انا قولت كده

مراد_ ههههه حصل 

شهد_ حبيبي انا اسفه اوي حقك عليه

سفيان_ خلاص مش زعلان منك بس تعالي وهاتي ماما  علشان هي مشت معاكي

شهد بدموع_ مشيت معايا

سفيان_ ايوه تيته ملك قالت انك موتي مع جودي في نفس اليوم ف انتي لو رجعتي ماما هترجع معاكي مش صح

شهد بدموع_ مراد؟

مراد _ سامعك 

شهد_ صح انا وهي حصلنا اللي حصل في نفس اليوم

مراد _ حبيبي روح هات طبق كبير عشان نحط فيه البيتزا

سفيان_ لا انا عاوز اكلم رودينا

مراد_ كده مفيش بيتزا ولا جيلي مانجه

سفيان_ خلاص هروح، يا رودينا تعالي وهاتي ماما ، وبيمشي

مراد_ ايوه يا رودينا

شهد بصوت باكي_ ايه الل حصل فهمني

مراد بدموع_ اللي حصل انك انتي عملتي حادثة واختفيتي وجودي في نفس يوم الحادثه ماتت

شهد ببكاء_ انا اسفه بجد

مراد بحزن_ عادي،

شهد_ سفيان صعبان عليه بجد

مراد_  وانا مبقتش عارف اخليه ينسا ويتأقلم مع الوضع الجديد

شهد_ ملكش اخوات او امك تراعيه  مثلا

مراد_ معايا ماما و ام جودي، بيكون معاهم طول النهار

شهد_ وبرغم كده مش قادر ينسا

مراد_ لا . سيبك من الموضوع دا دلوقتي بعدين هنتكلم فيه.. هترجعي امتي علشان ابلغ الناس هنا

شهد_ متبلغش حد لما اجي نروحلهم 

مراد_ طيب قولي امتي عشان ابعت لاهلك يجو بأي حجه

شهد_ بعد يومين، يكون جه الدكتور

مراد_ تمام ماشي، واعملي حسابك انك هترجعي نهائي يعني هاتى الي محتجاه

شهد_ لا هرجع هنا تانى، مش هسيبهم غير لما افتكر

مراد_ نعم لا طبعا انتي اهلك هنا دول ناس متعرفهاش

شهد تفكر شويه _ لا معرفهاش ازاي، دول قعدوني في بيتهم و خطيبي هنا كمان

مراد باستغراب_ حمزه هناك 

شهد_ حمزه مين انا معرفش حد بالاسم ده

مراد_ امال خطيبك مين ده 

شهد_ ابن اخ بابا  ابن عمي الجديد يعني

مراد_ ااافندم لا طبعا الخطوبه دي تتفسخ نعرفهم منين علشان تتخطبي لواحد منهم 

شهد_ وانت ايه دخلك على حسب كلامك انك مش اخويا ولا ابويا وقرابتنا بعيدة تدخل ليه

مراد_ عشان محدش هيوافق اكيد يعني، 

شهد_ لغيت دلوقتي مليش اهل غير دول اللي عندك دول انا معرفهمش لما افتكرهم بقا يبقو يقررو عني

مراد_ ماشي هنشوف الموضوع دا بعدين 

شهد_ تمام انا هقفل، مع السلامه

مراد_ سلام


بيقفل معاها 


مراد_ خطيبهاااا.. يلا ربنا يسعدها. سفيااان كل دا بتجيب طبق


بعد يومين في المستشفى


يوسف بفرحه_ حمدالله على سلامتك يا بابا 

سليم بتعب'_ الله يسلمك...فين

يوسف_ بتدور علي جني 

سليم بعدم رضا_ ايوه

يوسف_ برا مكسوفه تقابلك، يا بابا جني معملتش كده يعنى انت مش عارف تربيتك لبنتك 

سليم بدموع_ اسكت انت انا شوفت بعيني الرسايل والصور، كسر.تني  و وطت راسي

يوسف_ جني متعملهاش وجوزها اقصد طليقها جالها وانا مش موجود واعتذر لها بعد ما عرف انها مظلومه 

سليم بدموع_ مفيش داعي تقولي.كلام وخلاص، ولما هي مظلومه مكسوفه توريني وشها ازاي 

جني تدخل وهي موطيه رأسها

يوسف يبصلها بحده_ ارفعي راسك يابت انتي معملتيش حآجه توطي راسك علشانها 

جني ببكاء_ لغيت ما يجي ياسين ويقوله اني مظلومه مش هقدر ابصله

يوسف بغيظ_ انتي كلمتيه تانى

جني ببكاء _ ايوه لازم بابا يعرف انى معملتش حآجه

يوسف يوقف ويروح عندها وبانفعال _ ليييه ما يو.لع مش محتاجين شهادته عشان نتاكد انك كويسه ومغلطتيش 

جني ببكاء _ اخر مره، اوعدك اخر مره مسمعش كلامك 

يوسف بقهر_ كد.ابه انا عارفك هتتنازلي، انتو مهزئين ليه،.. يعني يغلط فيكى بشكل ده وتكلميه 

جني_ احنا مين،مالك يا يوسف قولتلك كلمته عشان يقول لبابا اني مظلومه وخلاص 

يوسف بقهر_ براحتك بقا، بابا رايح مشوار وراجعلك مش هقدر اقابل الاخ ده، لو جاي من غير طلب كنت كسر.ته بس دلوقتي مليش عين بقا ويمشي وهو مش شايف قدامه

جني توقف مكانها وتبكي

سليم ببكاء يمدلها ايده، وهي لما بتشوفه بتجري عليه وتنام على صدره وتبكي _ سامحني يا حبيبي

سليم يحط ايده علي شعرها وبدموع_ سامحيني انتي انا المفروض مكنتش صدقت فيكي حآجه زي دي  انتي بنتي اللي انا مربيها علي ايدي


بيت يوسف


بيدخل يوسف البيت وهو مش شايف قدامه 


شذا _ يوسف عمي عامل ايه دلوقتي

يوسف بحده_ كويس

شذا_ مالك 

يوسف بزعيق_ وانتي مالك

شذا بفزع_ انا بطمن عليك بس

 يوسف_ متطمنيش خليكي في حالك، 

شذا ببكاء_ مالك يا يوسف انا غلطت في ايه

يوسف بعصبيه_ غلطتي انك مهذائه بتدي لنفسك مكانه مش ليكي، قولتك مليون مره متصدقيش نفسك  انك  مراتي وهناخد وندي مع بعض

 وبيدخل اوضته ويسيبها

شذا تحط ايدها على بوقها لتكتم صوت شهقاتها، وتدخل اوضتها تلم هدومها  وتطلع تسحب  وتمشي من البيت من غير ما يحس


يوسف بخنقه _ عملت ايه علشان تهب في وشها كد انت بقيت لا تطاق، بيطلع وهو متردد  ويروح اوضتها بس مبيلقها


يوسف_ شذا، انتي  في  الحمام؟..  شذا لو سمعاني،  انا اسف  مكنش  قصدي  ازعلك كده..  ويلاحظ عدم  وجود اي صوت ليها،  بيروح ويفتح  بابا الحمام  بس مبيلقهاش

بيطلع يروح  للمطبخ وبردو مبيلقهاش 


يوسف بصدمه _ مشيت؟  يخر. بيتك  يا يوسف،  بيطلع يجري لتحت عشان  يلحقها بس  مبيلقهاش،  بيجري في  الشارع  هنا  وهناك ومبيلقهاش،  

بعدين بيطلع شقته تاني  ويجيب تليفونه ويتصل بيها بس  مبتردش،  وبيبعتلها رساله  

يوسف _ شذا  انتي  فين،  وازاي تمشي  من غير  ما اقولك،  حسابك معايا  كبير  بس ترجعي 


بعد  دقايق  بتوصله رسالة  منها  

شذا _ لو قلبك  حن عليه  في  مره  متدورش عليه  في  بيت بابا علشان  مش  رايحة  هناك  

يوسف  بذهول _ شذا انتي  اتجننتي ازاي  مش  رايحه  بيتكم،  ارجعي بسرعه  احسنلك 

شذا _ مش  هرجع  يا يوسف،  كفاية  عليه كده  الكيل طفح وانت  مبتحسش 

يوسف  بندم_ شذا علشان  خاطري  ارجعي،  انا  اسف انا  مش  عارفه  قولت  كده  ازاي 

شذا  بدموع _ عاوزني ارجع  عشان  تهين فيه  كل  ما تكون  زعلان،  ياشيخ دا انت  متعرفش  منظري في  عين نفسي  قد ايه،  رخصت نفسي  معاك  اوي ..  بتقول  كده  وتقفل تليفونها 

يوسف   _ عارف  اني  اذيتك كتير ومش  سهل  تسامحي بس  انا  مش  هقدر  اعيش من غيرك،  اديني  فرصه  واحده  واوعدك مش  هزعلك تاني...  شذا  انتي  روحتي  فين 


يوسف  بخنقه  _ غبي غبببي كنت  فاكرها هتستحملك لامتي،  ..  لازم  الاقيها  وارجعها البيت 


في المستشفى


ياسين واقف جمب سليم وتعبير الندم علي وشه 


سليم _ وانت عرفت ازاى انها معملتش حآجه

ياسين_ مش مهم المهم اني عرفت وانا بطلب منكم تسامحوني 

جني بحده_ انت كده عملت المطلوب، كتر خيرك اتفضل شوف وراك ايه

سليم_ عيب يا جني الراجل مكنش فاهم 

جني بدموع_ بابا انت بتقول ايه 

سليم_ يعني اي حد مكانه كان هيعمل اكتر من كده

جني _ انت بتهزر صح

ياسين_ انتي ليه مش مدياني عذري، 

جني بانفعال_ غلطانه وظا.لمه، امشي بقا وطلقني 

ياسين_ قولتلك مش هطلق 

سليم بتعب _ اسكوتي يابنت طلاق ايه اللي بتتكلمي عنه، معلش يا ياسين اديها فتره وهي هتنسا 

جني بذهول_ باابا انت معايا ولا معاه، دا اتهمني في شر.في واتجوز عليه وكان هيمو.تك انسا ازاي يعنني اطلع بره بقولك، وتروح عنده وتشده لبرا 

سليم بانفعال_ جني انتي نسيتي نفسك 

جني توقف وببكاء_ يابابا 

سليم بغضب_ ولا كلمه هتروحي مع جوزك ولو تجاوزتي حدودك تاني لا انتي بنتي ولا اعرفك

ياسين_ هي معذوره ياعمي، انا اللي غلطان مش هي

جني ببكاء_ بس انت كده بتز.لني ليه يا بابا 

سليم_ انا عارف مصلحتك اكتر منك، خدها يا ياسين

جني بذهول_ بابا 

ياسين_ ازاي يعمي،مينفعش نسيبك لوحدك في الحالة دي 

سليم_ متقلقش يوسف جاي، انت خدها حلو مشاكلكم  وتعالو 

جني _ لا يا بابا مش هرجعلو 

سليم بتعب_ تبقي عاوزة تخليني اموت وانا مش راضي عنك 

جني ببكاء وقلة حيله  بعد الشر عنك

سليم_ طيب يلا روحي 


في  شركة مراد 


مراد بيحادث رودينا _ جايين النهارده  بجد 

شهد _ ايوه كلها نص ساعه ونوصل،  

مراد _ طيب كويس اوي انا  هستناكي 

شهد _ هتستناني فين طيب 

مراد _ هبعتلك لوكيشن 

شهد _ تمام ماشي 

مراد _  يلا علشان الحق اروح قبلك

شهد بتنهيده _ اهلي هيكونو هناك 

مراد _ للأسف لا انا مكلمتهمش لسة،  بس  حالا هكلمهم واخليهم يجو عند خالك 

شهد بتوتر_ هما لسه ميعرفوش انك عرفتني صح 

مراد _ لا لسه ومش هقولهم غير لما يشوفوكي بالمره

شهد _ خايفه بصراحه مش عارفه هقابلهم ازاي 

مراد _ مفيش داعي للخوف،  انا هكون جمبك 

شهد _ يا حنين علي اساس انك قريب مني اوي دا انا خايفه اقبلك اكتر منهم 

مراد _ ههههه ليه بقا 

شهد _ معرفش اهو قلبي مش مطمن وخلاص 

مراد لنفسه _ حقك ما انتي لو افتكرتي اللي حصل مش هتصبحي عليه حتى...  بيرجع يكتبلها _ حآجه طبيعية اصلي كنت مبهد.لك وكنتي بتخافي مني 

شهد _ كنت مبهدلني ازاي

مراد _ ههههه  لا بلاش لما اقابلك هقولك احسن 

شهد بتوتر_  بجد قلقانه يا مراد،  وخايفه اوي 

مراد _ قولتلك متخافيش كله هيعدي وهتقابلينا كلنا وهتفتكري وترجعي لحياتك الطبيعيه 

شهد _ يارب 

مراد _ طيب  يلا بقا علشان اخلص اللي ورايا واروح 

شهد _ ماشي  مع السلامه 


مراد بيقفل معاها ويتصل بشهاب 

شهاب_ مراد ازيك 

مراد _ بخير ياغالي.  بقولك

شهاب _ اتفضل 

مراد _ تسيب اي حآجه  وراك وتجيب ولدتك وتيجو عند خالك 

شهاب _ ليه كده،  حد تعبان لا سمح الله 

مراد _ لا بس في حآجه مهمه حصلت لازم تعرفوها 

شهاب _ طيب  ما تقول  في  ايه قلقتني

مراد _ مينفعش لازم  تيجو،  وتشوفوها بنفسكم 

شهاب _ مااشي انا  اصلا فاضي  النهارده،  هجيب  ماما واجيلك خمس ساعات ونكون عندكم 

مراد _ ماشى ياغالي تيجو بالسلامة 


بيقفل  معاه ويروح  المشوار بتاعه


بعد  وقت بيكون  مراد  قاعد علي طاوله وبيبص في  الساعه،  وبعدين،  بتظهر رودينا و عبدالله،  

بيبص عليها  وهو مش  مستوعب انه هيقابلها تانى ويتعامل معاها وكأن مفيش حآجه  حصلت،  بيستجمع قواه ويروح  نحيتها 

رودينا  بتشوفه جاي نحيتهم وبتبصله وتشرد بتفكيرها ويتعاد في  ذاكرتها مشاهد  لا تتعدا نصف الثانيه،،  


مش  عاوز اشوفك...  متجوزيش حمزه.. هاتي  التليفون.. وبتختمها بالقلم  اللي  خدته منه وتغمض عنيها  بفزع وهو  بيوصل عندها  ويبصلها بإبتسامة،  وهي  تبصله  باستغراب وقلق 

مراد بإبتسامة _ حمدالله علي السلامه،  اخيرآ

شهد برجفه و ابتسامه باهته_ ازيك بابا ده دا مراد اللي  قولتلك  عليه 

عبدالله _ ازيك  يابني 

مراد  بإبتسامة _ الحمدلله،  بشكر حضرتك علي اللي عملته مع رودينا 

عبدالله _ انا اللي بشكركم انتو متعرفوش هي  ملت علينا حياتنا ازاي  

مراد _ ربنا يباركلك ويجزيك كل  خير  اتفضل،  اتفضلي  يا رودينا  

رودينا  تبصله بشرود وهي قلقانه ومش مطمنه وعاوزه تمشي،  وتبتدي دموعها تنزل 

مراد بقلق _ مالك  

شهد بدموع  وصوت  متحشرج _ عاوزه امشي

عبدالله باستغراب_ تمشي؟ يعني بعد ما وصلنا لأهلك عاوزه تمشي

مراد بقلق_ افتكرتي حآجه؟ 

شهد بدموع_ انت مين وايه حكايتك معايا

مراد بلخبطه_ احم قولتلك انا قريب وصديق ليكي

شهد بدموع_ بس كده...... يتبع

تكملة الرواية من هناااااااااااا


تعليقات

التنقل السريع