القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية معتكف ف محراب قلبي الفصل 26-27-28-29-30بقلم مى سيد (جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير كامله)

 رواية معتكف ف محراب قلبي الفصل 26-27-28-29-30بقلم مى سيد (جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير كامله)



رواية معتكف ف محراب قلبي الفصل 26-27-28-29-30بقلم مى سيد (جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير كامله)



مُعتكف ف محراب قلبي 


البارت السادس والعشرون 


صلِّ علي رسول الله ♥

اتكلمت وهي بتبص ف عيني بشفافيه وهي بنفس الابتسامه الباهته 

= رخيصه انا قوي صح ؟


انتفضت بعنف من كلمتها ، بس حاولت اهدي لان حالتها مش طبيعيه 

_ أكيد لا ، وعمرك م كنتي ولا هتكوني 

لي بتقولي كده ؟


ضحكت ، عشان تتكلم بال يصدمني ، او يفجعني بمعني اصح 

= مهو لما تتجوز واحده وتاخد عليها 2 مليون بس ؛ تبقي الواحده دي رخيصه 

رخيصه جدا 


________________________


صدمته كانت باينه ، واضحة ، وده ال اكدلي ان الفيديو حقيقي 

صدمتي انا ف الفيديو لما اتبعتلي ممنعتش ان كان فيه امل كداب انه الفيديو فيك وان كل ده مش حقيقي ، بس للأسف 


صدمته رجعته ورا بعيد عني ، بس ده ممنعوش انه يسندني عشان اقعد 

ضحكتله بهدوء وانا ببص قدامي بحسره 

_ انا بس عتبانه عليك ، كنت قولي..كنت هخليه يوافق والله من غير م تدبس فيا


= حوراء ، صدقيني انا مكنش..


قاطعته وانا بنهي الموضوع ككل 

_ انا مصدقاك ، ف النهايه انت كنت عايز تنقذ والدتك 

انا بس...انا بس صعبت عليا نفسي بس انا تمام اصلا...


قاطعني وهو بيشدني لحضنه بعنف 

= انا اسف ، انا اسف بجد انا اسف 


لو امبارح كان بيعتذر من غير م يعرف السبب ، فهو النهارده عرف السبب ، هو..


حضنه بكاني ، خلاني ارجع لنقطه الصفر تاني بعد م حاولت اقوي نفسي 

ضربته ع صدره بعنف عشان يسبني ، مش حابه يشوف دموعي 

_ ابعد عني ، بقولك ابعد عني 


ضمني ليه اكتر وهو بيشد عليا عشان اهدي 

= انا اسف ، حقك عليا 


استسلمت لحضنه وانا بزيد ف البكا اكتر 

_ كنت عرفني عشان متعلقش بيك ، عرفني عشان مقلش من نفسي وانا بقولك بكل غباء اني بحبك 

عرفني عشان محبش حنيتك  ، كنت عرفني عشان محبكش اكتر 


ضمني ليه وهو مازال بيبوس جبهتي 

_ مكنش قصدي ، والله مكنش قصدي 


هديت لما حسيت انه للحظه صوته اتخنق بالبكا ، بس ده مخلنيش اعمل حاجه غير اني امسح دموعي وابعد عن حضنه 

اتكلمت وانا ببعد بعيوني عنه وبتوجه للاوضه ال انا فيها

_ انا قايمه اجهز شنطتي عشان السفر 


رد وهو تقريبا مش مصدق اني مغيرتش رايي ف حوار السفر 

= هو انتي هتسافري معانا ؟


_ أكيد مش هسيب ماما ف يوم زي ده 


= انتي لو مش حابه تبقي موجوده بسبب ال بينا ف عاد..


قاطعته بحزم وانا بلتفتله بعنف 

_ ال بينا مُنتهي ، بس ده مالوش علاقه بحوار ماما 


اتكلم بدون استيعاب وهو بيبصلي 

= مُنتهي ازاي يعني ؟


رديت وانا بتحرك ف اتجاه الاوضه بعد م سيبته واقف مكانه بصدمه 

_ يعني مُنتهي 


بدأت اروق ف البيت ، حضرت الفطار كانه مفيش حاجه ، الحقيقه انا مش عارفه اخد رد فعل 

ف حاجه جوايا ملتمسه ليه العذر ، ي جوازه مني ي مامته متعملش العمليه 

مش عارفه لو مكانه هعمل اي ، بس انا لو حسبتها بعقلي فهو حقه 

المشكله ان الحسبه عمرها م كانت بالعقل ، عمرها أبداً م كانت بالعقل 


قلبي شايل منه ، متفتت بسببه ، متفتت بسبب انه محكاش ، انه سابني اتعلق 

متفتت بسبب احساس اني كنت مغفله 

انا مش مسامحاه ، ولا هقدر اسامحه ، ومش عارفه هعمل اي ، بس مش هفكر غير بعد م نرجع من السفر بماما 

كل ال هعمله دلوقتي اني هداوي جرحي بنفسي ، لوحدي ، من غير م حد يبقي جمبي 


خلصنا فطار والظهر اذن ، هو نزل يصلي وانا صليت ونزلت عشان اروح لماما بعد م كلمتني وبعد م استاذنت منه اني هنزل ووافق 

لبست الاسدال ونزلت عشان اخبط ع الباب واميره تفتحلي 

بصتلي من فوق لتحت بقرف كالعاده وسابتني ودخلت 

قلبت عيني بملل وانا بدخل ، الحقيقه ال انا فيه والحزن ال مالي قلبي مش مديلي فرصه اني احزن بسبب معاملتها  


_ ماما انا جيت 


= تعالي ي حورا عندنا ضيوف 


دخلت الاوضه عشان اتفاجيء بوجود آلاء بنت عم نوح واختها ، وال بالمناسبة بتبصلي بنفس نظرات اميرة 

حقيقي الاتنين شكل بعض ، ربنا يتوب عليا من العيشه دي 

اتكلمت ماما وهي بتبصلي بابتسامه حنينه ، كانها فهمت الوجع ال فيا بسبب ابنها 

_ تعالي ي حورا سلمي 


دخلت سلمت عليهم فعلاً ، آلاء كانت كويسه ، مخدتنيش بالاحضان يعني بس اتعاملت عادي ، بهدوء 

اما ملك اختها سلمت عليا من طرف مناخيرها ، يارب الصبر عشان انا خُلقي يدوبك 


قعدت جمب ماما بهدوء بعد م اخدتني ف حضنها بحنيه ، هو انا ينفع اعيطلها من ابنها 

اقولها ان ابنها كسرلي قلبي ، اقولها ان ابنها وجعني بالقوي 

انا والله عذراه ، ال يبقي عنده ماما زيها يضحي بالدنيا كلها لاجل حضن منها ، 

بس..بس وانا ، ذنبي اي ف ده كله ، انا عارفه ان بابا هو السبب ، 

بس هو كمان غلطان ، هو مصارحنيش ، هو كمان كذب عليا 


قبل م استرجع ال حصل ، وال هيخليني ابكي قدامهم بدون م اقدر اسيطر ع دموعي 

لقيت الباب بيخبط ، عشان اسمع صوت نوح وهو بيتوجه لمكان جلوسنا 

هو جاي ، الحلوه ال اسمها ملك دي مغطتش شعرها لي 


اتكلمت بسماجه وانا ببصلها ببرود 

_ انتي مسمعتيش ولا ايه يحبيبتي ، نوح جاي 


ردت وهي بتبتسم بتناحه مستفزه 

= طب واي المشكله ؟


_ المشكله شعرك يعسل ، ولا انتي حجابك ده اي نظامه معاكي 


= اه سوري ، مخدتش بالي 


سوري ؟! الله يرحم يمقشفه انتي ، استغفر الله العظيم 

بيخرجو اسوا م فيا وانا من جوايا ست مؤدبه 


دخل بهدوء وهي بيدور عليا بعنيه ، يمكن لاول مره من ساعه م عرفته 

سلم عليهم بهدوء بدون م يمد ايده 

بس السكر ال اسمها ملك مش هتعديها كده 

قامت وقفت وهي بتبصله ببجاحه 

_  ازيك ي نوح 


خلصت كلمتها وهي بتمد ايدها عشان تسلم عليه 

والحقيقه مشغلتش بالي عشان عارفه انه مش هيسلم ، بس ده ممنعش اني انتظر رده فعله 

 

اتكلم وهو غاضض بصره عنها

= مبسلمش ي ملك وانتي عارفه


رده ممنعهاش انها تبتسم وهي بتبصلي باستفزاز 

_ فكرتك اتغيرت وبقيت تسلم 


= لا متغيرتش ، وان شاء الله متغيرش


دخل قعد جمب ماما من الناحيه التانيه بعد م باس ايديها ودماغها

كملت القعده فعلاً لما اميره جت وهي شايله مشروبات عشان تقدمها 


قعدت جمب الاء وهي بتقدملها الكاس ، اخدته منها بهدوء وسكتت 

طبعاً أميره مش هتعدي الموقف كده 

اتكلمت وهي بتنغزها بالراحه 

_ انتي مكسوفه ولا ايه ، ده انتي متربيه معانا 

هههه فاكره لما كنا بنلعب انا وانتي ونوح واحنا صغيرين 


كملت كلامها وهي بتوجهه ليا باستفزاز ونظرات الكره بقت اوضح

_ انتي عارفه ي حوراء ، طول عمرنا بنقول نوح ل آلاء وآلاء لنوح 


ملك ابتسمت باستفزاز من كلامها ، والاء تقريباً مستوعبتش ، وماما صفاء بصيتلها بعتاب ممزوج بالغضب 

بس الريأكشن الصح ، كان ريأكشن نوح ، ال رد عليها بشكل خرصها

رد نوح وهي بيبصلها بغضب وصوته علي لدرجه اني اتخضيت 

= اميرة 


لسبب ما كلامها مستفزنيش ، يمكن عشان عارفه انها بتقول كده عشان تستفزني ، حتي لو كلامها حقيقي 

ويمكن عشان انا ف مكاني دلوقتي انا ال مراته مش هي 

ويمكن عشان زعقلها ف اداني القوه اني اتكلم 


رديت وانا ببصلها بهدوء وببتسملها ببرود 

_ بجد ؟ فكرتك هتقولي ملك من دلقتها عليه 

ال حتي محترمتش ان مراته قاعده جمبه


................


#يتبع 


مُعتكف ف محراب قلبي 


البارت السابع والعشرون 


صلِّ علي رسول الله ♥


لسبب ما كلامها مستفزنيش ، يمكن عشان عارفه انها بتقول كده عشان تستفزني ، حتي لو كلامها حقيقي 

ويمكن عشان انا ف مكاني دلوقتي انا ال مراته مش هي 

ويمكن عشان زعقلها ف اداني القوه اني اتكلم 


رديت وانا ببصلها بهدوء وببتسملها ببرود 

_ بجد ؟ فكرتك هتقولي ملك من دلقتها عليه 

ال حتي محترمتش ان مراته قاعده جمبه


اخدت بالي من الصدمه ال احتلت وجوههم كلهم ، بس عادي 

الحقيقه كده انا مستبيعه ، ثم انا متبلتش عليها ، اذا كان اختها ال بيقولو كانت هتبقي مراته معملتش نص ال هي بتعمله او معملتش حاجه خالص الحقيقه 


ال فاق من الصدمه اسرع واحد هو نوح ، يمكن متوقعتش انه هيزعقلي ع كلامي بس برضو متوقعتش انه يبتسم 


اتكلمت ملك وهي بتقوم من مكانها بعنف 

° انتي بتقولي اي ييتاعه انتي 


= اسمي حوراء يحبيبتي ، معلش الاسم غريب شويه ع الجهله ال زيك بس هو سهل ، قولي ورايا كده ح و ر ا ء ، شوفتي سهل ازاي 

كرريه كتير بقا عشان تحفظيه 


عصبيتها زادت ، فزعقت وهي بتبص لنوح ، ال مازال مبتسملي بالمناسبه 

° نوح انت هتسكت لمراتك 


عصبيتها كانت ممزجاني ، اصل ال محدش يعرفه ان انا وليه قرشانه

= شوف ال بتتلزق ف الراجل برضو ، يحبيبتي ده جوزي انا بتكلميه لي دلوقتي 


° ده ابن عمي انتي بتقولي اي 


اتكلمت الاء وهي بتشدها عشان تهدي بحكم انها عارفه ان اختها بتحاول تلفت نظر نوح ، او كلنا عارفين الحقيقه

* خلاص ي ملك اقعدي مش عايزين مشاكل 


= يحبيبتي هو انا بخطفه منك ، اقعدي كده وابردي شويه مش هيبصلك والله 


أخيراً نوح اتكلم ، بس الحقيقه ياريته م اتكلم 

_ هو الحقيقه ان مش هي بس ال مش هبصلها ، انما مش هبص لحد غيرك 


رده عمل خلل طبيعي ف دقات قلبي ، بس ده مخلنيش اهدي من ناحيته ، او عصبيتي تقل ، او حزني يهدي 

اوك هشيلّه جملته ف الذاكره عشان ابقي افتكر انه دافع عني ، بس قلبي مش هيهدي من ناحيته 


اتصدمت ، كذلك اميرة ال كانت قاعده بتتابع كل ال بيحصل بتشفي ، او بصدمه بعد م استوعبت ردودي 


ماما صفاء كانت قاعده بتحاول تخفي ابتسامتها من ال بيحصل ف ملك 

اتكلمت وهي بتغمزلي بعينها 

" خلاص بقا ي حورا ، عيب كده يحبيبتي 


خدت بالي من حركتها ، ف ابتسمت عشان اوطي ابوس ايدها وانا بتكلم 

_ حاضر يماما ، سكت 


اتكلمت ملك وهي تقريباً ع وشك انها هتتشل 

° حورا ؟ وعيب كده يحبيبتي ؟ هو ده بجد ال بتقوليهولها ي طنط 


خلصت كلامها وهي بتوجه باقي كلامها لنوح وهي بتبكي بصعبانيه 

° عجبك ال بيحصلنا من مراتك ده ي نوح 


رديت انا عليها قبل م نوح يرد وانا ببصلها باستفزاز 

_ شوف برضو البت ، يبنتي انتي مالك وماله الاه 


اتكلم نوح وهي بيبصبلنا كلنا بحزم 

= خلاص ، مش عايز اسمع صوت 

ملك حوراء مكلمتكيش ، انتي ال بدأتي بحركاتك ال مش لطيفه ، وبما اني جوزها فطبيعي تتكلم + ثم انتي ف مكان تحترمي صاحبته 


° كده ! تمام ي ابن عمي ، يلا بينا ي آلاء  


ماما وققت وكذلك اميرة عشان تتكلم معاهم يقعدو

" خلاص ي ملك بقا ، اقعدي يبنتي احنا مسافرين والله اعلم هشوفكو تاني ولا لا 


ردت آلاء بسرعه وهي بتتكلم بخضه 

* متقوليش كده ي طنط ، ان شاء الله ترجعيلنا بالف سلامه 


اسكت ! أكيد لا 

قومت بسرعه وانا بمسك ايد ماما عشان اقعدها مكانها وانا ببص لملك باستفزاز 

_ اقعدي يماما متتعبيش نفسك يحبيبتي ، اهم حاجه صحتك 


اتكلمت من تحت اسنانها من غير م حد ياخد باله 

" وانا ال كنت فكراكي غلبانه 


اتكلمت بنفس الهمس وانا بوطي كاني ببوس دماغها 

_ كنت بتمسكن لحد م اتمكن من ابنك 


رد نوح وهو بيبص قدامه كانه مفيش حاجه 

= سمعتك 


" اها يعني كنتي بتضحكي عليا يبت ي حورا 


رديت وانا بتجاهل كلمه نوح كاني مسمعتوش 

_ وانا اقدر يعيون حورا ، ده انا اتجوزت ابنك عشان انتي امه 


= برضو سمعتك 


بصيتله بسماجه بدون م اتكلم وقعدت جمب ماما ، كل ده واميره بتهدي ملك والاء ال مش مشوفتش اهدي منها بصراحه 


_ م تقعدي بقا يملك ، مكانتش حقيقه قلتها دي ، اقعدي يلا متزعليش هبقي انافقك بعد كده 


اتكلمت ماما وهي بتقرصني بالراحه 

" يخرابي ع الحربقه ، يبت اسكتي انتي مصدقتي !


_ بصراحه اها ، ابنك مزعلني ومصدقت اطلع ف حد ال فيا 


= والله العظيم يبنتي سامعك 


اتكلمت بدون م ترد ع نوح كانها بتساندني ف زعلي منه 

" هي ايوه تستاهل بس مش للدرجادي  ، خلاص بقا ي حورا عشان خاطري 


_ حاضر يماما 


قومت مسكت الاء قعدتها بما اني مش قابله اختها 

_ خلاص يجماعه اتفضلو ، انا هطلع اجهز الغذا 


" تعالي يحورا اقعدي اميرة جهزته 


_ خلاص هطلع اجهز السفره ع م تتكلمو مع بعض براحتكو 


" خلاص يحبيبتي براحتك ، قوم ي نوح مع مراتك 


طب لي كده يماما ، خليه بالله مش عايزاه ، انا هطلع اعيط مش عايزاه يشوفني


_ احم ، خليه يماما الموضوع مش مُتعب 


قام وقف عشان يقرب عليا وهو حاطط ايده ف جيوب بنطلونه بكاريزما خلت عيون ملك هتطلع من مكانها 

= بس انا عايز اجي معاكي 


اتكلمت بهمس غاضب بعد م حجب عني اي حد بحكم فرق الطول ال بينا 

_ احنا مش رايحين حضانه عشان تيجي معايا ، وبعد اذنك انا مش عايزه اتواجد ف مكان انت فيه 


الكلام صدمه ، لدرجه انه اخد خطوه لورا ، ف استغليت الفرصه وسبتهم وخرجت 

دخلت المطبخ عشان كل ال عملته قدامهم ينهار ، وكل ال حصل ف الفيديو يتعاد قدام عيني تاني 

انا لسه قلبي بيوجعني ، ومش معني اني مش ظاهره ده لحد اني بقيت تمام ، انا لسه عايزه اعيط 

انا لسه تعبانه وقلبي متفتت ، انا لسه خاطري مكسور ، انا لسه مش كويسه 

انا لسه مش عارفه اتجاوز ال حصل ، 

لسه مش قادره اتخطي الاتفاق ال حصل بينهم عليا 


مسحت دموعي بسرعه لما حسيت بحد داخل المطبخ 

بدون م التفت سمعت صوته وهو بيتكلم بهدوء بعد م اخد باله من دموعي تقريباً 

_ انا جيت عشان كنت عارف انك مش هتعرفي حاجه ف المطبخ 


رديت بجمود بدون التفتله وانا سانده بايدي حوض المطبخ 

= متقلقش هعرف اتعامل ، اتفضل انت لو سمحت 


_ ماما طلبت مني اساعدك 


بدون م رد سبته وانا متوجه لباب المطبخ عشان اخرج 

وقبل م ده يحصل كان هو مسك ايدي 

_ راحه فين ؟


اتكلمت وانا مازلت مدياله ضهري 

= وجودك ف مكان هيمنع وجودي ، فخلاص تمام خليك وانا هطلع فوق 


اتكلم باسف حسيته ف صوته بسبب كلامي

_ هو بجد للدرجادي ؟


التفتله وانا ببصله بوجع بعد م الدموع اتكونت ف عيني تاني 

= انت مجربتش فمش هتحس 


_ بس انا حاسس ، ومش عارف اعمل اي عشان اهون وجعك 


دموعي ال حاولت امسكها غفلتني و نزلت قدامه

 = ابعد عني ، ابعد عني بس 


مد ايده يمسح الدموع ال نزلت عشان ابعد وشي عنه بعنف 

_ بس انا مش هبعد ي حورا ، مش هبعد ومش هسيبك 

حورا انا ...


قبل م يكمل كلامه كانت ملك داخله علينا ، عشان يضمني ليه بسرعه عشان يخبي دموعي ف صدره 

ضميته انا كمان وانا بخبي وشي ف حضنه اكتر ، عشان دموعي تنزل بشكل اكبر بدون صوت وهو بيتكلم مع ملك بدون م اخد بالي من كلامهم 

هو لي بجد حنيته دي مكنتش بحب ، لي محبنيش 

هو انا متحبش ؟ طب انا شكلي وحش عشان كده محبنيش 

طب لي محبنيش ، انا كان نفسي يحبني ، انا بحبه لي محبنيش 


كل م فكرة انه محبنيش كانت بتيجي ف بالي وانه اتجوزني غصب عنه ؛

كنت بزيد ف الدموع اكتر بدون م احاول اسيطر عليها بحكم اننا مش ف البيت 

وان انا مش لوحدي ، انا معايا سبب وجعي 


تقريباً ملك مشيت ، بعد م هو مشاها تقريباً ، مش عارفه 

رجع بيا وهو مازال واخدني ف حضنه لحد م سند ع الجدار بتعب 

اتكلم بهمس وهو بيدخلني ف حضنه اكتر 

_ عيطي براحتك بس وانتي ف حضني ، انا مش هسيبك لدماغك ، انا مش هسيبك أصلاً 


باس جبهتي وهو بيتاسف للمره ال معرفش عددها 

_ انا اسف ، حقك ع قلبي ، انا اسف 


شويه شويه مع كلامه وحضنه هديت ، بعدت عشان امسح دموعي بس هو سبقني 

مسح دموعي وباس مكانها ، عشان اتصدم من حركته فابعد بسرعه لدرجه اني كنت هخبط ف الجدار ال ورايا 

فشدني تاني عشان يضمني ليه تاني ، ف استغل انا الفرصه عشان اقدر اسيطر ع مشاعري ال بعثرها وع خجلي ال انتشر وبان ع خدودي 


بعد شويه واحنا ساكتين احنا الاتنين ، انا مرتاحه واحنا كده ، حتي لو زعلانه منه حضنه مريح 

اتكلم وانا حاسه بالابتسامه ف صوته 

_ هو انا مرتاح ف الوضع ده جدا ، بس ملك لو دخلت تاني و احنا كده هتولع ف نفسها 


بعدت عنه بسرعه وانا بعلِن لاول مره كُرهي الدفا والامان ال بحسهم ف حضنه 

عشان ارجع اسأل نفسي تاني ، اذا كان بحس بكل ده وهو مش بيحبني ، اومال لما يحبني حضنه هيبقي عامل ازاي ؟


سبته عشان اروح للسفره لقيته شد ايدي تاني 

عشان يتكلم بحنيه بعد م نزل لمستوي طولي 

_ بقيتي أحسن ؟


للأسف ايوه ، للأسف حضنك خلاني بقيت احسن 

هزيتله رأسي بسرعه وانا بخرج بدون م ارد او اتكلم ، 

عشان يحصلني وهو ساند ع الجدار حاطط ايده ف جيوبه وهو مراقبني بابتسامه لمحتها ع وشه 


حاولت اتجاهل مراقبته ليا عشان اقدر اتغلب ع توتري وانا برص الاكل ع السفره 

بدأ يساعدني لحد م خلصنا ، دخلت ناديتلهم وجم عشان نقعد ناكل 

عشان يقعد ماما ع راس السفره بعد م كان ده مكانه ، ويقعد وبسرعة يقعدني جمبه 

عشان استوعب انه محبش يقعد بين ماما وبين حد من بنات عمه 

بدأنا ناكل بهدوء وطبعا ملك عماله تنغزني بنظراتها من تحت لتحت بقرف ، عشان ابصلها باستفزاز وانا مبتسمه عادي 


اتكلمت ماما وهي بتوجهلي الكلام 

" رجعتو امتي امبارح ي رورو 


_ رجعنا متاخر ي ماما ، الساعه 4 تقريباً 


اتكلمت ملك وهي بتسال من طرف مناخيرها 

° 4 العصر ؟


_ لا يحبيبتي 4 الفجر 


° وازاي ترجعو متاخر كده 


رديت باستفزاز بعد م اكتشفت ان استفزازها بيغسلني من جوا 

_ والله يحبيبتي معايا جوزي ارجع وقت م احب ، يكش نبات برا محدش ليه دعوه غير ماما 


اتكلم نوح وهو بيميل عليا عشان يهمس وهي بيغمزلي قدامهم

= حلوه كلمه جوزي دي 


مردتش عليه بعد م سمعت ماما وهي بتسألني بسرعه عشان الدنيا متسخنش تاني 

° طب اتعشيتو فين يحبيبتي ، اكيد مكنش فيه مطاعم فاتحه


رديت عليها بتلقائيه مش عارفه لي رسمت الصدمه ع وشوشهم 

_ لا يماما كان فيه مطعم كبده روحنا كلنا فيه 


اتكلمت وهي بتحاول تستوعب 

" اكلتو فين يحبيبتي ؟


_ مطعب كبده يماما ، بس كان اكله تحفه 


" مين دول ال اكلو ف مطعم كبده 


رديت وانا مش مستوعبة لي الاسئله الكتير دي ع كبده ، اومال لو قولتلهم اني عايزه اكل ف مصمط 

_ انا ونوح ي ماما ، ف اي ؟


ردت وهي بتبص لنوح بخبث ، وال كان بالمناسبه بيبصلي بابتسامه بدون م يهتم بصدمه حد من ال قاعد 

" اصل نوح مش بياكل الكبده نهائي ، واضح ان تاثيرك عالي


 

................


#يتبع


مُعتكف ف محراب قلبي 


البارت الثامن والعشرون


صلِّ علي رسول الله ♥


اتكلمت وهي بتحاول تستوعب 

" اكلتو فين يحبيبتي ؟


_ مطعب كبده يماما ، بس كان اكله تحفه 


" مين دول ال اكلو ف مطعم كبده 


رديت وانا مش مستوعبة لي الاسئله الكتير دي ع كبده ، اومال لو قولتلهم اني عايزه اكل ف مصمط 

_ انا ونوح ي ماما ، ف اي ؟


ردت وهي بتبص لنوح بخبث ، وال كان بالمناسبه بيبصلي بابتسامه بدون م يهتم بصدمه حد من ال قاعد 

" اصل نوح مش بياكل الكبده نهائي ، واضح ان تاثيرك عالي 


بصيتله بهدوء وانا برد ببرود 

_ بجد ؟


قبل م هو يتكلم ردت اميرة من ساعة م قعدنا لاول مره وهي بتبصلي بالقرف المعتاد بتاعها

* عملتي اي انتي بقا عشان تخليه ياكل كبده ؟


بصيتلها بهدوء وانا بهمسلها ببرود 

_ اما تكبري هبقي هقولك


* اكبر ازاي يعني ، ع فكره انا قدك 


_ خلاص اما تتجوزي هبقي اقولك ، اصلها حجات بتاعة متجوزين 


زعقت وهي بتقوم تقف ترزع ع السفره بعنف 

* انتي بتتكلمي كده لي يحيوانه انتي ، اومال لو مكانش متجوزك غص...


= أميررره 


مش صوته وغضبه بس ال فزعني ، انما ال فزعني كلامها ده قدامهم كلهم ، قدام بنات عمها 

او يمكن ال فزعني اكتر انه معرفها انه متجوزني غصب 


غضبه وعصبيته عليه مكنتش قادره احسها ، مكنتش قادره استوعب حاجه غير انها عايرتني بحاجه مكنتش اعرف بيها 

ببص حواليا لقيته واقف مامته ال منعاه عنها ، مش عارفه بس أكيد مش هيضربها ، وانا الحقيقه محبش انه يضربها + ده غير انه كده كده مش هيعملها 


هي واقفه خايفه مستخبيه منه ف مامتها بعد م استوعبت ال كانت هتقوله ، او تقريباً بعد م استوعبت ال قالته خلاص 


بنات عمها بيبصو لل بيحصل بعدم فهم ف البدايه ، بس بعدين ملك بقت تبصلي بشماته بدون م تحاول تخفي ابتسامتها 


مامتها بتبصلها بغضب ع الرغم من انها مانع بينها وبين نوح 


هو ، هو واقف غضبان عروق رقبته باينه من شده الغصب 

هه بجد مضايق ، مضايق من اي ؟ مش دي عمايل ايده ، مش هو ال حكالها ، مش هو ال قل من قيمتي قدامها 


مقدرتش اعمل حاجه غير اني ابصله بعتاب حزين واقوم من ع السفره بدون م اهتم بكل ال بيحصل حواليا 

قومت وقفت وانا بحاول اسند نفسي من كُتل الخذلان ال عماله تنزل فوق دماغي بعنف بدون اي انذار 

يارب مقعش ، يارب اقف جمبي ومقعش قدامهم يارب


قبل م اخرج برا حدود السفره لقيت ايد قبضت ع ايدي بحزم لين ، محتجتش افكر هو مين لانه اكيد هو ، سبب حزني 


_ راحه فين ؟


= هطلع فوق 


اتكلم وهو بيبصلي بحنيه لاول مره متفرقش معايا 

_ لا استني 


اعترضت قدامهم بدون اهتمام للشماته ال هتظهر وانا بحاول اداري دموعي 

= مش عايزه استني ، انا عايزه اطلع فوق والا اروح لبابا 


رد بحزم وهو بيبص بعينه مكان م كنت قاعده

_ قولت استني 


مقدرتش اجادل اكتر من كده ، قعدت مكاني تاني بهمدان وانا بحط راسي ع السفره بين ايدي مستنيه اشوفه عايز اي 


اتكلم وهو بيوجه كلامه لاميره بحزم 

_ اعتذريلها 


ردت باعتراض باين ف صوتها وهي بتبصله برجاء 

* ي نوح ..


قاطعها وهي بيزيد ف علو صوته ع غير العاده 

_ سمعتي ولا اسمعك بطريقتي 


اتكلمت ماما وهي بتزعقلها بصوت عالي 

" اسمعي كلام اخوكي بقا 


اتكلمت وهي بتوجهلي الكلام بكُره 

* اسفه 


بدون م ارد رفعت راسي بصيت لنوح وال كان بيبصلي بانتظار ردي 

بدون اهتم لكلامها اتكلمت وانا بحاول اقف 

_ خلاص ؟ ممكن اطلع بقا ؟! 


كذلك هو بدون م يرد قرب عليا عشان يوطي يرفعني قدامهم بدون اهتمام لوجودهم 

شالني وانا الحقيقه م صدقت ، دفنت وشي ف تجويف رقبته وانا بحاوطها بايدي عشان اخبي الدموع ال غفلتني للمره ال معرفش عددها 


اتكلم وهو بيوجه كلامه ليهم بحزم عدا ماما بالطبع 

_ ال ميحترمش مراتي مش مُرّحب بيه ف بيتها ، وانتي لما تعرفي تحترمي مراتي ، ال هي مرات اخوكي تبقي تكلميني ، غير كده لسانك ميخاطبش لساني 

بعد اذنك ي ماما 


مكنتش محتاجه توضيح عشان افهم ان اول كلامه كان موجه لملك والباقي لاميره 

وانا الحقيقه مش مهتمه ، انا محتاجه يطلعني عشان ابعد عنه عشان اصرخ براحتي ، انا عايزه اصرخ 

هرتاح امتي ، مش مكتوبلي الراحه ابدا !


اتوجه للباب فتحه وخرجنا ، مكنش عندي طاقه اطلب منه ينزلني وانا هطلع لوحدي ، لاني كده كده مكنتش هقدر اطلع 

فتح باب الشقه ودخلنا ، انتظرت انه ينزلني بس محصلش ، اتوجه لباب الاوضه ال المفترض انها اوضتنا 

رفعتله وشي ال اتغرق بدموعي للاسف وانا بتكلم باعتراض 

_ عايزه اروح اوضتي 


رد وهو مستمر ف حركته باتجاه الاوضه

= م هي دي اوضتك 


مسحت دموعي وانا بتكلم معاه بجمود 

_ دي مش اوضتي ولا عمرها هتكون ، نزلني اروح اوضتي 


اتكلم بعد م دخل الاوضه وقفل الباب برجله 

= ولما هي مش اوضتك ، اوضه مين ان شاء الله 


رديت بسخريه وانا بحاول ابعد عنه عشان ينزلني 

_ اوضتك انت وال هي هتتجوزها ان شاء الله ، نزلني اروح اوضتي  


نزلني وسند ع الباب وهو بيبصلي بهدوء 

= مانا اتجوزتك 


_ غصب عنك


= بس اتجوزتك 


_ بس غصب عنك ، وان شاء الله لما نرجع بماما نفض الحوار ده 


اتكلم وهو بيعقد حواجبه بعدم فهم 

= نفضه ازاي يعني ؟


رديت وانا برفع كتافي بلامبالاه 

_ هيكون ازاي يعني ، هنطلق 


= اها ده برضو كلام الروايات زي م حصل ف الملاهي 


_ وزي برضو م قولتلك ف الملاهي انا مش البطله بتاع الروايه 


= يعني اي ؟


_ يعني ان شاء الله لما انطلق انت تلاقي بطله حكايتك 

ومين عارف يمكن انا كمان الاقي بطل الحدوته بتاعتي


= اااه ، الكلام ده عندها 


_ يعني اي ؟


= يعني انا مش هطلق يحلوه ، وبطل حكايتك ده انا هولع فيه و ف الحكايه قبل م تبتدي ، ثم انا مقولتش ان انتي مش البطله ، انتي ال قولتي 

يبقي متبنيش قصص ع كلامك انتي 


_ يعني اي مش هطلق ؟


= يعني مش هطلق ، اي ال مش مفهوم ف كلامي 


_ اوك مطلقش براحتك ، انا هخلعك 


= وهتقولي للقاضي عايزه تطلقي لي ان شاء الله 


_ معرفش الحقيقه ، بس المحامين مش هيغلبو وان شاء الله بعد العده انا هدور ع البطل بتاعي 


= اه يحبيبتي بس العده دي للمتجوزين 


_ م احنا متجوزين 


اتكلم وهو بيقرب عليا وبيبصلي بخبث 

= بس انا مخدتش منك حقوقي عشان يبقي ف عده 


رديت بغباء بسبب عدم فهم لكلامه

_ حقوق اي ، مانا بطبخلك وبغسل الهدوم وبروق البيت 


ضحك بصوت عالي وهو بيقرب عشان يحتجزني بينه وبين الباب 

خلص ضحكه وبصلي بسخريه وهو بيقرب 

= ضحكتيني وانا ماليش نفس ، وانتي فكرك ان دي حقوقي ؟


اتكلمت وانا برد عليه بثقه منتهيه 

_ أيوه طبعاً 


= واحنا ان شاء الله هنبقي نجيب العيال بالغسيل والطبيخ بتاعك ده ؟


_ ده اي علاقته بال انا بقوله ، ثم انا بقولك نطلق تجبلي سيره الاطفال ازاي 


= بت انتي بقولك اي ، مطلعيش عفاريتي ، وحكايه الطلاق دي شيليها من دماغك انا مش هطلق 


رديت وانا برفع صباعي ف وشه بحزم

_ متقولش بت ، ومش عايز تطلق براحتك ، قولتلك هخلعك 


اتكلم وهو بيبعد عنى عشان يفتح الدولاب يرتب شنطته

= حوراء انا مش فايقلك 


رديت بحزن وانا ببعد عنه عشان اخرج 

 _ ولا عمرك هتفوقلي ي نوح ، انا مش طالبه منك حاجه غير انك تطلقني 


قبل م اخرج بعد م دموعي اتراكمت ف عيني تاني لقيته شدني لحضنه 

= انا اسف متزعليش ، مكنش قصدي ازعلك ، انا بس متوتر عشان عمليه ماما 


رديت وانا بخرج من حضنه وببعد عنه 

_ اي كان مبررك فبعد م نرجع انا طالبه الطلاق ، ويكون ف علمك انا مش هرجع هنا ، انا هطلع ع بيت بابا 


= طب ممكن نتكلم 


_ انا مش عايزه اتكلم ف حاجه 


= طيب ممكن تسمعيني 


سكت شويه وبعدين بصيت للرجاء ال ف عينه ف هزيت راسي كاشاره انه يتكلم 

شدني قعدني ع السرير عشان يقعد جمبي وياخدني ف حضنه 

حسيت بحركته فبعدت لقيته بيشدني تاني وهو بيتكلم بتحذير

= لو بعدتي مش هطلقك 


فضلت قاعده ف انتظار انه ينهي كلامه عشان اسمعه وابلغه ان كلامه مغيرش حاجه واخرج عشان اروح اوضتي 


اتكلم وهو بيمسح ع شعري بهدوء 

= انا عارف انك موجوعه ، وحقك ، انا مقدرش اقولك متزعليش 

بس ي حورا حطي نفسك مكاني ، كنت هعمل اي 


_ تمام ماشي والحمدلله ماما ان شاء الله تعمل العمليه وتقوم بالسلامه ويبقي خلاص الغرض من جوازنا خلص 


ضربلي ع دماغي بالراحه وهو بيتكلم بمشاغبه 

= متقاطعنيش 


سكتت بامتعاض وانا الحقيقه مش فاهمه اي الغرض من كل ال بيحصل ده 

كلامه مش هيغير حاجه ولا هيغير كونه اتجوزني غصب عني ولا كونه مش بيحبني 


كمل كلامه وهو بيشد ع حضني غصب عني 

= انا مقولتش لاميره عشان اقل منك قدامها ، كده كده محدش يقدر يقل منك حتي لو كان مين 

انتي غاليه ي حورا ، طول عمرك غاليه ومفيش حاجه تقل منك 

مش هنكر اني اتجوزتك وانا مش موافق ، بس حقيقي مندمتش لحظه ع اني اتجوزتك ، ولا جه ف بالي دقيقه واحده اني ابعد عنك 

انا عايز نكمل مع بعض ي حورا 


اتكلمت بعد م بعدت عن حضنه ووقفت عشان اخرج 

_ خلصت ؟ انا مازلت عايزه اطلق ي نوح 


وقف هو كمان وهو بيقرب عليا مكان وقوفي 

= بس انا مش هطلق ي حورا 


_ لي ، لي مش هطلق ، بجد حرام عليك ، انا مش هقبل اعيش معاك 


=  لي ، انا مش عايز ابعد ، لي عايزه تبعدي 


اتكلمت بانفعال وانا بحاول ابعد عشان احافظ ع ال باقي من كرامتي 

_ عشان مش هقبل اعيش مع حد مش بيحبني ، حد عايشه معاه غصب عن...


قاطعني وهو بيقرب عليا، عشان يصبح ميفصلش بينا غير الهوا 

= بس انا بحبك 


للحظه فكرت اني سمعت غلط ، او يمكن بيتهيالي ، بس مع النظر ليه ولعيونه اكتشفت اني مسمعتش غلط ولا حاجه 


اتكلم وهو مع كل كلمه يقرب لحد م خدني ف حضنه

= مش عارف حبيتك امتي ، بس حزنك بيقطع ف روحي  ، دموعك بتوجعني ؛

بتوجعني وجع مبيخفش غير لما تبقي بخير ، 

عايزك موجوده حواليا  ، عايز اشوف فرحتك وضحكتك ، عايز دايما اشوف طفولتك ال اكتشفت انها مش بتظهر غير معايا 

انا بحس انك بنتي ، بنتي ال لسه مخلفتهاش ، بنتي ال مش هجبها غير منك انتي ، عايز دايما ابقي جمبك ، اقولك ع الصح كاني باباكي ، حاسس انك دايما مسؤله مني كانك طفله ، طفلتي انا 

لما قولتيلي انك بتحبيني قلبي دقاته اختلت ، وده مش عشان كلمه بحبك ال اتقالت ، وانما عشان كانت منك انتي 

مش اول مره اسمع الكلمه دي من بنت ، بس انتي مش اي بنت 

انتي بنتي ومراتي وصاحبتي وحبيبتي 

انا طول عمري كنت متوهم اني بحب حد غيرك ، بس من ساعه م اتجوزنا والحد ده عمره م جه ف بالي 

وجودك كان كفيل يمنع قلبي انه يفكر ف حد غيرك ، حتي عقلي ، مكنش بيفكر غير فيكي انتي وبس 

انا بحبك ي حورا ومش هسيبك ومش هبعد عنك 


بعدت عنه وانا بخرج من الاوضه نهائياً

_ وانا مش مصدقاك ي نوح 


رد عليا بعد م خرجت من الاوضه وهو لسه فيها 

= بس انا هخليكي تصدقي ، انا مش هسيبك حتي لو عملتي اي

 

................


#يتبع 


مُعتكف ف محراب قلبي 


البارت التاسع والعشرون 


صلِّ علي رسول الله ♥


بعدت عنه وانا بخرج من الاوضه نهائياً

_ وانا مش مصدقاك ي نوح 


رد عليا بعد م خرجت من الاوضه وهو لسه فيها 

= بس انا هخليكي تصدقي ، انا مش هسيبك حتي لو عملتي اي 


______________________________


خرجت بدون م تهتم ليا ولا لكلامي ، بدون م تحس بالنار ال جوايا بسبب حزنها ، او بسبب ان انا السبب ف الحزن ده 

انا مكنش نفسي كل ده يحصل ، انا مكنتش هقدر اعترفلها بسبب جوازي منها بسرعه كده ، خاصه اني كنت شايف فرحتها بعيني 


وبنفس السرعه ال اتجوزتها بيها هي نفسها السرعه ال وقعت فيها ف حبها 

انا حبيتها ، انا والله حبيتها ، حبيتها من غير م احس ومن غير م يجي ف بالي حتي اني ممكن احبها 


لو حد كان قالي يوم فرحنا اني هحبها بعد جوازنا بشهر كنت هقول ان ال بيتكلم ده ياما مجنون ياما عبيط 

حوراء مين ال احبها ؟ حوراء ال اتجوزتها غصب عني عشان عمليه ماما هحبها ازاي يعني 


لكن الحقيقه اني وقعت ومحدش سمي عليا ، وقعت بكامل ارادتي 

وقعت وانا مُتعطش اقع اكتر ، وكل ده بدون م احس 

اندمجت ف تفاصيلها وطفولتها وحلاوه ضحكتها وعنيها بدون م احس بكل ال حواليا 


اندمجت ف زعلي لزعلها ووجعي لوجعها بدون م اخد بالي اني كده بدات احبها 


اندمجت ف غيرتي عليها والنار ال بتشب فيا كل م احس انه ف حد ممكن يبصلها حتي لو نظره عابره 


اعتقد ان الفتره الجايه هشتغل ع اني ارجع ثقتها فيا ، وارجع حبها تاني ، واني البسها النقاب ان شاء الله 


هنحط شويه اساسيات كده نمشي عليها عشان ست حوراء توافق انها تصالحني بما انها زعلانه 

وانا الحقيقه شايف ان حقها تزعل ، وحقها تتوجع ، بس كل ده وهي جمبي وحواليا ، بدون م تبعد ولو خطوه واحده 


اول حاجه ست حوراء هانم تدلع براحتها ، وتزعل براحتها ، وف كل مره حضني هيكون هو ملجأها الأوحد 


تاني حاجه ال هيضايق ست حوراء هانم يبقي ضايقني انا كمان بالظبط ، وساعتها اتعامل معاه بطريقتي بقا ، اي كان هو مين الشخص ده


تالت حاجه ، احنا هنحضن ست حوراء هانم بسبب وبدون سبب ،

 لما الاقي نفسي فاضي هحضنها ، واما اكون مشغول افضي نفسي واروح احضنها

 

رابع حاجه كل الكلام ال ست حوراء هانم تقوله مش هناخد بيه ومش هنسمعه ، ولما تقول اي حاجه نحضنها 


خامس حاجه ، اي حاجه تخص الطلاق مش هنرد عليه ولا هنعبره ولا حتي كاننا سمعناه 


سادس حاجه واهم حاجه ، نحضن ست حوراء هانم ع الفاضيه والمليانه 


عاش كده ي نوح  ، البت حوراء هترجع عن فكرة الطلاق يعني هترجع ، الموضوع ده مفيهوش تفكير كده كده 


بس ف البدايه ف مشوار كده لو معملتوش هيجرالي حاجه ، ف احنا الاول وبعد كده نفضي لست حوراء هانم براحتنا 

دخلت غيرت لبسي ، نزلت اخدت عربيتي ومشيت 


بعدها بساعتين تقريبا رجعت البيت لقيتها لسه ف الاوضه مخرجتش 

دخلت الاوضه غيرت هدومي وبعدين خرجت وانا بتوجه لاوضتها وبستعد للموشح ال هسمعه ف انها عايزه تبعد وتسيبني 


خبطت ع الباب مردتش ، خبطت تاني وانا بستعمل اسلوب الزن لاول مره ل حياتي

سمعت صوتها وهي بترد من ورا الباب بنفاذ صبر 

_ خير !!


= عايز ادخل 


ردت وهي مازالت قافله الباب بدون م تفتح 

_ لي ؟!


= ع فكره انا مِحترم خصوصيتك ومش عايز ادخل بدون استئذان ، فمتسوقيش فيها 


_ بجد ؟ طب متحترمهاش وادخل 


براحتك ، انتي الخسرانه كده كده ، 

احم الحويطه قافله الباب بالمفتاح ، عامله حسابها ماشاءالله 


= حورا 


_ خير ؟؟


= افتحي عايز ادخل 


سمعت صوت زفيرها العنيف وهي بتلف المفتاح عشان تفتح و تقف ع باب الاوضه تمنعني ادخل 


سالتها بهدوء وانا ملاحظ ملامح وشها المرهقه 

= انتي كنتي بتعيطي ؟


_ وهعيط لي ، مفيش حاجه مستاهله


واضح كده والله اعلم ان الموضوع مش سهل ، وزعلها مش هين ، ويارب نتصالح قبل السنه ال لسه بادئه دي م تخلص 


قربت عليها وانا ببصلها بابتسامه خبيثه 

_ طب اي ؟


ردت بعدم فهم وهي بترجع خطوه مع كل خطوه بتقدمها 

= اي ؟


_ مش هتديني حقوقي بقا عشان يبقي ليكي عده 


اتكلمت وهي بتستفسر بتفكير انثوي 

= لحظه ، هو انا دلوقتي ماليش عده ؟


_ اها 


= طب كويس والله ، حتي مستناش بعد الطلاق 


_ اي ده ، هو انا مقولتلكيش 


= مقولتش ، ومش عايزه اعرف 


_ ازاي بقا يحبيبتي ، لازم تعرفي 


اتكلمت بنفاذ صبر وهي بتربع ايديها 

= لخص 


اتكلمت بصدمه وانا بشاورلها بعدم استيعاب 

_ انتي بتقوليلي انا الخص ؟


ردت بمنطقيه وهي بتبصلي بسخريه 

= هو ف حد هنا غيرك ؟


بصيت حواليا بغباء غريب كليا عليا 

_ لا 


= تمام يبقي بقولك انت 


اتكلمت وانا بقرب عليها بسرعه قبل م تستوعب عشان اشيلها من خصرها ارفعها فوق زي الاطفال 

_ وهو انا قدك عشان تقوليلي الخص 


ردت وهي بتوطي راسها عشان تبصلي بحكم الفرق ال بقا بينا 

= نزلني ي نوح 


_ ولو منزلتكيش ي قلب نوح 


= بقولك نزلني ي نوح 


_وانا بقولك ولو منزلتكيش ي قلب نوح


ردت وهي بتشمر اكمام البيجامه ال هي لبساها 

= براحتك بقا


قبل م استوعب سبب حركتها او سبب كلامها كانت بتمسك دراعي تعضه بعنف 

كانها بتطلع كل الغل ال جواها مني ف العضه دي 

منعت تأوه قوي انه يخرج مني بسبب عضتها العنيفه ، نزلتها بالراحه عشان متقعش ع الارض 

بس لو كنت متوقع اني لما انزلها هتفك اسنانها فده محصلش ، فضلت ماسكه دراعي بعد م اتمكنت منه اكتر لما نزلتها 


مسكت مناخيرها بين صوابعي بالراحه عشان تفك اسنانها ال ماسكه ف دراعي زي الكماشه ، واعتقد ان دراعي طلع دم 


فكت دراعي بالراحه وهي بتبصلي بتشفي ، بس نظرتها اختفت بسرعه وهي بتبص لدراعي ال طلع دم فعليا 


للحظات فضلت تبص لدراعي بصدمه بدون م تتكلم ، وانا كذلك فضلت ابصلها بدون م اتكلم ، ولا احاول امسح الدم حتي 


اتكلمت وهي بتحاول تجمع كلام 

_ انا..انا مك..مكنش قصدي 


رديت وانا بحرك ايدي ع شعرها بهدوء 

= ولا يهمك 


وبدون م ترد او استناها ترد خرجت من الاوضه عشان امسح الدم ال ع دراعي واشوف المفروض هعمل اي 


دخلت الاوضه جبت قطن ، وقعدت اكتم بيها الدم ، ال مكنش اوفر يعني بس برضو مكنش بسيط 

دقيقه ودخلت وهي بتبص لدراعي وعنيها اتملت دموع للمره ال معرفش عددها ف اليومين دول 


دخلت قعدت عند رجلي ف مستوي دراعي وهي بتشيل من عليه القطن براحه 

فضلت تبص لدراعي بصدمه وهي بترفع راسها ليا 

_ انا مكنش قصدي والله ، مكنتش اعرف انها هتنزل دم 


حقيقي نفس اعرف احدد شخصيتها دي  ، هل هي طفله صغيره بتفرح من ابسط حاجه ،

ولا بنت رقيقه بتبكي من اقل حاجه لمجرد انها فكرت انها اذت حد او ضايقت حد ، 

ولا هل هي ست قادره بتجيب حقها من عين ال ضايقها حتي لو كان الحد ده مين ، 

بجد المكس الخطير ال ف شخصيتها دي هيجنني 

هيجنني وبيجذبني ليها اكتر كل دقيقه اكتر من الدقيقه ال قبلها 


فوقت من شرودي فيها ع دموعها ال حسيت بيها نزلت ع دراعي 

رفعتها قعدتها ع السرير وانا بمسح دموعها بحنيه 

اتكلمت وهي بتبصلي باسف 

_ انا مكنش قصدي والله ي نوح 


= تيجي نتفق اتفاق ؟


_ اي ؟


= تعملي ف جسمي كله كده ، او تعملي ال انتي عايزاه كله وتتراضي يقلب نوح ؟ 


ردت وهي بتربع دراعها برفض 

_ لا ، انا عايزه اطلق مش عايزه اتراضي 


= بعد ال انتي عملتيه ف ايدي ده مش هقدر اطلقك ، قوليلي لي 


_ لي ؟


= لأن دراعي بقا مشوه ، وساعتها محدش هيوافق يتجوزني ، وساعتها مش هقدر اجيب اطفال زي م ماما عايزه ، وساعتها ماما هتزعل مني ، وساعتها مش هقدر اقعد ف البيت وماما زعلانه مني ، وساعتها بقا هتشرد ف الشوارع واسيب الشغل وابقي مجنون ويبقي ذنبي ف رقبتك 


_ حيلك حيلك ، مكنتش عضه ال تعمل كل ده 


= انتي مستهونه بالعضه ، اخص عليكي ي حوراء ، مكنتش اعرف انك قاسيه اوي كده 


اتكلمت وهي بترمي القطنه ال ف ايديها وبتقوم من جمبي 

_ انا مش عارفه انا قاعده بتناقش معاك لي ، انا قايمه 


قومت بعدها بسرعه وانا بمسك ايديها اقعدها تاني 

= طب خلاص اقعدي هنتكلم جد ، دلوقتي ماما هتروح العمليه بكره ان شاء الله ، والدكتور قالي انها لازم تروح وهي مش بتفكر ف حاجه قلقانه منها عشان ربنا يقومها لينا بالسلامه 

فانا مش عايزها تحس ان العلاقه بينا متوتره ، فممكن متبينش اي حاجه قدامها لحد م ترجعلنا بالسلامه ان شاء الله 


سكتت شويه بعد اتكلمت وهي بتبصلي وبترفع صابعها بتشرط 

_ ماشي ، بس لما نرجع بماما هتطلقني 


رديت وانا بهز راسي بسرعه دليل ع الموافقه 

= طبعاً طبعاً يحبيبتي ، هطلقك ف المطار متقلقيش 


بصتلي بطرف عنيها وهي بتتكلم بشك 

_ هو انا لي حاسه انك بتاخدني ع قد عقلي 


= خالص يروحي ، ينهار ابيض ازاي بقا ؟


_ تمام ، انا هقوم بقا 


= لا لا استني ننزل لماما عشان تطمن انك بخير 


_ ماشي يلا 


اتوجهت للباب عشان تخرج بدون م تستناني ، عشان امسك ايديها واشبك صوابعنا ببعض 


بصتلي باستنكار لحركتي وهي بتتكلم ببرود 

_ وده اي ده ان شاء الله ؟


=عشان ماما 


ردت وهي بتحاول تبعد صوابعها عني بحده 

_ الكلام ده لما ننزل 


اتكلمت ببراءه وانا ببصلها بابتسامه بريئه 

= م عشان نُسبُك الدور لحد م ننزل 


بصيتلي بشك بدون م ترد  ، وانا بصتلها بابتسامه واخدتها ونزلنا ، بعد م لبست جاكيت عشان دراعي ال قرمته ده 


نزلنا ، خبطنا ودخلنا ، لقينا بنات عمي مشيو ، ال جم لوحدهم اصلا بحكم المشاكل ال بينا وبين عمي 

او مش عارف جم لي ، يمكن عشان ملك اكيد هي ال صممت تيجي 


دخلنا ، قعدت ع كنبه لوحدها بعد م فكت ايدي ، فروحت قعدت اخدتها ف حضني وانا ببصلها بابتسامه بريئه 


بصتلي وهي بتجز ع اسنانها عشان ماما متاخدش بالها 

_ اي ال انت عامله ده ؟ ابعد شويه 


= الاه ، عشان ماما ، مش احنا اتفقنا 


_ وهو لزقتك فيا دي ال هتحسسها ان احنا تمام 


رديت وانا باخدها ف حضني اكتر عشان استفزها 

= طبعاً ي حياتي 


فضلنا قاعدين مع ماما طول النهار ، بدون م اتكلم مع اميره ولا حوراء تكلمها 

مع العلم انها حاولت تتكلم كذا مره ، بس حقيقي محبش ابداً ان حد يقل من مراتي ، حتي لو الحد ده مين 

خاصه اني حبيتها ، فحقيقي مش هقدر اتقبل عليها اي كلمه وحشه من اي حد ، 

الصلوات كنت بنزل اصلي ف المسجد وهما يصلو مع بعض ف البيت 

مكنتش ببعدها عن حضني غير وانا نازل اصلي بس ، غير كده كنت لازق فيها حرفيا 

ف صلاه العشا وانا راجع وقبل م افتح الباب سمعت صوت اميره وحوراء وهما بيتكلمو 

اتكلمت ف البدايه حوراء وهي بتسالها بهدوء 

_ هو انتي لي بتكرهيني 


ف البدايه اميره سكتت ، لدرجه اني شكيت انها مش هترد عليها ، لحد م ردت وهي بتتكلم ببرود 

= عشان اخدتي مني نوح 


ردت حوراء بتهكم وهي بتتكلم بمراره حسيتها ف صوتها 

_ اخدت منك نوح ؟ اومال لو مانتي عارفه انه مش بيحبني 


= غلطانه ، نوح بيحبك ، بدا يحبك من اول يوم جواز ليكو ، مش هقولك من اول م اتخطبتو ، لكن من اول يوم ، من ساعة م نزلتو عشان اول يوم بعد جوازكو وهو بيهمسلك قدام الباب 

من ساعة م كان سرحان وانتو متخانقين ، من ساعة م جري عليكي بعد م احس انك مش كويسه وطلع لقاكي تعبانه 

حبك من كلامه عليكي مع ماما ، من ابتسامته وهو بيتكلم عليكي وع طفولتك 

انا بكرهك عشان اخذتيه مني 


ردت بصدمه وهي مش مستوعبه كلامها 

_ اخدته منك ف اسبوع ؟


= اها ، يعالم بعد سنه ولا اتنين هتخليه يعمل اي ؟


_ انتي مريضه ، بجد مريضه والله 

انتي مفكرتيش تحطي نفسك مكاني ولو للحظه ، مفكرتيش انا عايشه طول عمري ازاي بدون ام ع عكسك ، مفكرتيش انا حسيت بإيه لما عرفت ان جوزي ال كنت بحبه متجوزني غصب عنه


= كنتي ؟ متكدبيش ع نفسك يحوراء ، انتي لسه بتحبي نوح ، يمكن مصدومه ، زعلانه ، حزينه ، انما مكريتيهوش 


اخر كلام اميره اعقبه صمت من حوراء ، كانها استوعبت الحقيقه ال صدمتها بيها اميرة 


بعد م اخدت بالي من صمتهم هما الاتنين دخلت ، عشان اخد حوراء ونطلع شقتنا بعد م سلمت ع ماما ال كانت ف اوضتها بعيدا عن كلامهم كله 


طلعنا فوق ، بدون م نتكلم صلينا القيام بدري بحكم اننا عايزين نقوم الفجر عشان هنتوكل ع الله ونسافر 

صلينا وبعد م خلصنا هي قامت بسرعه بدون م تستني اسبح ع ايديها زي م كتت ناوي اعمل 

فونها رن وكان باباها ، كلمته وهي حزينه بدون م تبينله ده ، يمكن حزينه عشان هتسيبه وتسافر من غيره لاول مره 

ويمكن حزينه منه عشان ال عمله فينا ، ف النهايه هي محسستوش انها عرفت حاجه 


طبعاً زي نص الخطوه التالته عشان نحبب ست حوراء هانم فيا تاني ، اني اتلكك عشان اخدها ف حضني بسبب وبدون سبب 

وده ال عملته ، قربت منها وانا بحضنها بعد م دموعها نزلت وهي بتغمض عنيها بحزن 

بدون م تاخد رد فعل سابتني احضنها ، بدون م تتمسك فيا كالعادي 


شيلتها عشان ادخل اوضتنا وننام ، وبعد م انتبهت لاتجاه خطوتي لقيتها بتتحرك عشان تنزل 

اتمسكت بيها وانا بتكلم بهدوء 

= حوراء احنا عندنا سفر الفجر ، خلينا نريح جسمنا احنا الاتنين من ال حصل طول اليوم 


سكتت ، نزلتها ع السرير واخدتها ف حضني ونمنا احنا الاتنين بهدوء 

صحيت ع منبه الفجر ، صحيتها ونزلت المسجد عشان اصلي 


خلصت وطلعت ، لقيتهم مجهزين الشنط ، نزلتهم وتوكلنا ع الله مشينا بعد م قفلنا الشقتين الاتنين 

واحد صاحبي وصلنا المطار وبعدين رجع هو 

واحنا طلعنا الطياره وانا بندعي ان واحنا راجعين ، نرجع زي م جينا ، بس تكون النفوس بس اتصافت بيني وبين حوراء


..............


البارت ده اكتر بارت كتبته وانا منعدمه الشغف حرفيا ، بس كتبته عشان متضايقوش ،  

+ ف بنوته بعتتلي قالتلي انه  " باس " جبهتها ومكان دموعها ال ذكرتهم ف البارت 27 بيحركو المشاعر واني كده هاخد ذنب 

هي الحقيقه محددتش الجمله ، هي ذكرت بس كلمه باس 


فلو الموضوع ده حصل مع حد فيكو عرفوني عشان حقيقي ساعتها انا مش هكمل ، انا مش حمل اي ذنوب عشان مجرد روايه 

+ ياريت محدش ينكر لو حصله خوفا من اني اوقف الروايه


#يتبع 



مُعتكف ف محراب قلبي 


البارت الثلاثون 


صلِّ علي رسول الله ♥


اتمسكت بيها وانا بتكلم بهدوء 

= حوراء احنا عندنا سفر الفجر ، خلينا نريح جسمنا احنا الاتنين من ال حصل طول اليوم 

سكتت ، نزلتها ع السرير واخدتها ف حضني ونمنا احنا الاتنين بهدوء 

صحيت ع منبه الفجر ، صحيتها ونزلت المسجد عشان اصلي 

خلصت وطلعت ، لقيتهم مجهزين الشنط ، نزلتهم وتوكلنا ع الله مشينا بعد م قفلنا الشقتين الاتنين 

واحد صاحبي وصلنا المطار وبعدين رجع هو 

واحنا طلعنا الطياره وانا بندعي ان واحنا راجعين ، نرجع زي م جينا ، بس تكون النفوس بس اتصافت بيني وبين حوراء 

طلعنا الطياره كل واحد قعد مكانه ، ماما واميره قدامنا وانا وحوراء وراهم 


الطبيعي ف الروايات بتاعتها ساعة حركه الطياره ف البطله بتمسك ف البطل من الخوف 

بس بما ان الغبيه مفكره نفسها مش بطله حكايتي ففضلت ماسكه ف الكرسي وهي بتغمض عنيها برعب 

هزيت راسي بياس من حركتها وقربت عليها انا اخدتها ف حضني بهدوء وانا بقرالها قران بصوت واطي عشان تهدي ، وعشان محدش يفكرنا ار.هابيين بصراحه 

حاولت تبعد وهي بتهمس بعصبيه 

_ انت بتعمل اي ؟ ابعد عني 


رديت عليها وانا بسايسها زي الاطفال 

= عشان ماما يحبيبتي عشان ماما 


_ وهي ماما هتبص وراها لي مش فاهمه 


= اهدي بقا عشان اوافق اطلقك 


_ كده كده انا مش محتاجه موافقتك 


= اهدي يحبيبتي عشان مولعش ف نفسي دلوقتي واجيبلك مصيبه 


هديت ، شويه وببعدها عني عشان تقعد براحتها لقيت رأسها بتقع ، اتاري الحلوه نامت 

قال وتقولي ابعد عني وانا مجرد م بحضنها بتنام ، بجد نفسي اعرف البنات دي بتفكر ازاي

 

وبما ان السفر كان 5 ساعات تقريباً فغمضت عيني انا كمان وحاولت انام 

بس ازاي ست حوراء تسيبني نايم ، حقيقي معرفش نمت اد اي ، يمكن ربع ساعه ولا حاجه ولقيت الهانم بتخبط ع كتفي بغيظ 

_ الاه ، م تصحي بقا 


فركت وشي بعصبيه وانا ببصلها بنفاذ صبر 

= عايزه اي يماما ، عايزه اي يحبيبتي 


ردت وهي بتفرك ف عينها زي الاطفال 

_ عايزه اروح الحمام 


= طب م تقومي تروحي 


_ تعالي معايا انا خايفه اروح لوحدي 


= يلا ي حورا 


قومنا ، هي دخلت وانا وقفت استناها ، شويه وخرجت بس واضح انها كانت بتعدل الطرحه 

قربت عليها وانا ببص لشعرها ال باين جزء منه 

رجعت لورا وهي بتبصلي بحذر 

_ ف اي ، انت هتغدر ولا ايه 


شديتها اوقفها تاني وانا بعدل طرحتها اغطي شعرها وبتكلم بتهكم 

= وانا لما اغدر هغدر ف الطايره قدام الناس 

غطي شعرك يحلوه 


تكلمت بسخريه وهي بتبصلي ببرود 

_ اي بتغير ولا اي ؟


رديت وانا بقرب عليها بخبث 

= اووي 


رجعت لورا بتوتر وهي بتبصلي بخجل بعد م حطت ايديها ع صدرى عشان تبعدني 

 ، بصتلها بابتسامه واخدتها ورجعنا مكانا بعد م مسكت ايديها ، رجعت حطت راسها ع الكرسي ونامت ، حقيقي انا بحب غيبوبه 

شويه ودماغها وقعت قدامها ، عدلتها ع كتفي وانا بتعدل انا كمان عشان انام ، وانا مقرر انها لو صحتني هرميها من شباك الطياره 


نزلنا من الطياره ، ووقفنا تاكسي وركبنا 

اتكلمت ماما وهي بتبصلي قدام 

* احنا هنقعد فين  ي بني ؟


= احنا هنقعد ف شقه واحد صاحبي اجرها لينا المده ال هنقضيها هنا ان شاء الله ، لكن احنا دلوقتي هنطلع ع المستشفى عشان اجراءات العمليه 


* طب مش لما نرتب مع الدكتور طيب 


= انا مرتب كل حاجه من وانا ف مصر ي امي متقلقيش 


هزت رأسها بتوتر وهي بتبص لحوراء بابتسامه خايفه ، مدت ايديها مسكت ايد ماما وهي بتبصلها بتشجيع 

انا الحقيقه خايف ، لا انا مرعوب ، بس مش قادر ابين ده 

ياريت حورا مكنتش زعلانه مني ، كنت هقدر بجد اترمي ف حضنها واشتكيلها 


وصلنا المستشفي ، دخلنا بعد م اتواصلت مع الدكتور ال طلع استقبلنا

طلعنا الدور ال ماما هتتحجز فيه لحد م معاد العمليه ال هو بكره ، لحسن الحظ ان الدكتور ال ف مصر رتبلي ان الاوضه هنا هيبقي فيه اوضه للمرافقين غير اوضه المريض 


دخلنا ، الدكتوره ال هتعملها العمليه كشفت عليها واكدت ان العمليه هتبقي انها هتبقي بكره 

بس الحقيقه ان نظرات الدكتوره دي مش طبيعيه ، والحقيقه كلامها كمان مش طبيعي 

والحمدلله ان حوراء مش بتعرف الماني ، والا كانت فرجت علينا المانيا كلها 


وياريتني م كنت فكرت ف رد فعل حوراء 

لقيتها بتقرب وهي بتبصلي بتفحص 

_ هي البت دي بتقولك اي 


رديت وانا بغمزلها بعيني بمشاكسه 

= بتعرض عليا الجواز 


لفت عشان ترجع تقعد ع الكنبه ال ف الاوضه وهي بترد ببرود 

_ فكرتها قالتلك حاجه مهمه 


اتكلمت بصدمه وانا مش مستوعب ردها 

= وه ، يوليه ده انا جوزك ، اي ريأكشن مش كده الاه 


بصيتلي بسخريه وهي قاعده مكانها بعد م بصت الناحيه التانيه ، 

للحظات كنت هصدق فعلا انه مش فارقلها ، بس ال اثبتلي العكس نظراتها ال كل شويه ترميها ناحيتي ، غير ايديها ال عماله تشد عليها بعنف 


ببص لقيت اميره راحت ناحيتها قعدت جمبها وهي بتتكلم معاها بود 

" ع فكره جوزك بيتشقط 


_ يتشقط ، مش مشكله 


" يبت قومي اتلحلحي كده ، هترجعي من غيره 


بصيتلها بدون رد لثواني وبعد كده قامت بعنف وهي بتقرب مننا بخبث 

دخلت من تحت دراعي عشان تحشر نفسها ف حضني وهي بتبص للدكتوره باستفزاز 

_ قول للوليه دي انك متجوز 


رديت وانت بشد ع حضنها براحه 

= قولتلها 


_ قولها تمشي بقا عشان عايزين ناخد راحتنا 


رديت وانا بغمزلها بعيني بمشاكسه 

= هنعمل اي يعني 


_ قولها وملكش دعوه هنعمل اي 


التفتت للدكتوره شكرتها بهدوء بدون م ابصلها وبعدين بصيت لحورا ، الدكتور خرجت من هنا وهي ملقتهاش جمبي من هنا 


روحتلها مكان وقوفها عند الشباك 

= انتي كنت غيرانه ولا اي ؟


ردت ببرود وهي بتبصلي ببراءه 

_ لا خالص ، ده عشان ماما 


= احنا هنخش ع شغل بعض بقا ولا ايه 


ردت وهي بتغير الموضوع 

_ انا ال هبات هنا مع ماما 


=ماشي 


خلصت كلام وسبتها وخرجت قعدت برا قدام الاوضه وانا بحط راسي بين ايدي بهم 


______________________


مش هنكر واقول ان كل محاولاته بتردلي كرامتي واحده واحده ، وان كل ال بيعمله ده بيرجعلي ثقتي ف نفسي ، وبيرجع زعلي منه 


يمكن مفيش حاجه دلوقتي مقلقه حياتي غير عمليه ماما ، انا خايفه وعارفه انه خايف 

وعارف انه مشاكسته بحوار الدكتوره ع قد م كلامها صح ، ع قد مهو عمل كده او قال الحقيقه عشان خاطر يتاكد اني لسه بحبه 

او عشان خاطر يهرب من تفكيره ف عمليه ماما ، كلنا مرعوبين ، وكلنا مش عايزين نبين 


بعد خروجه عرفت اميره اني خارجه 

" طب انتي راحه فين 


رديت عليها بصراحه وانا مش مهتمه هتزعل ولا لا 

_ هروح لنوح 


ابتسمت وهي بترد كانها بدايه صداقه 

" ماشي ، خلي بالك منه 


_ تمام ، لو احتجتي حاجه اكيد هتلاقينا برا 


" تمام 


خرجت بعد م اخدت بالي ان ماما نامت ومش واخده بالها من كل ال احنا بنمر بيه من قلقنا عليها 


قربت عليها بعد م لقيت قعدته ال فطرت قلبي عليه ، حقيقي انا عارفه انه شايل هم مامته ، وهمي ، خاصه وهو عمال يحاول يثبتلي انه حبني 


قعدت جمبه وانا بحط ايدي ع كتفه بحنيه 

_ نوح 


رد وهو بيرفع راسه يحاول يبتسم ، بس عينه مرهقه ، وشه كله مرهق

= نعم 


_ انت كويس ؟


= انا خايف


بدون م يكذب ، وبدون م يفكر يرتب كلامه ، هي كلمه واحده حسستني انه بجد مش كويس 


قومت وقفت ع الكرسي 

بصلي باستغراب وانا بطلب منه بهدوء 

_ ممكن تقف 


= ف اي ؟


_ اقف بس 


قام وقف فعلا وهو بيبصلي بعد فهم ، بس عدم فهمه ده راح بعد م مسكت ايده وشديته عليا عشان اخده ف حضنه ، 

عشان تبقي دي اول مره ابادر باني احضنه 


حاوطت كتافه بحكم اني بقيت اطول منه بشويه صغيرين ، لا يذكرو تقريباً ، بس بقيت اطول 

وقف شويه مش مستوعب وبعدين حاوطني وهو بيدفن نفسه ف حضني اكتر


نفس حنيته معايا كانت حنيتي معاه ، فضلت اطبطب ع كتفه بهدوء وانا بهمسله 

_ ماما هتبقي كويسه متقلقش 


اتكلم بعد م لاحظت ان دموعه بدات تنزل

= انا خايف ، خايف تروح مني ، وخايف انتي كمان تروحي مني 


رديت وانا ببعد بكلامي عن موضوعنا دلوقتي 

_ ماما هتقوم بالسلامه صدقني 


= خايف  ، خايف ربنا يعاقبني فيها بال عملته فيكي 


رديت بصراحه عارفه اني هندم عليها بعدين وانا مازلت بضم راسه ليا 

_ انت معملتش فيا حاجه ي نوح غير انك خبيت عليا 

بابا هو ال حطنا ف الموقف ده ، بس لو انا مكانك كنت هعمل نفس ال عملته 


رد وهو بيرفعلي راسه بلهفه وهو بيسمح دموعه عشان اسبقه وامسحها انا 

= يعني انتي مش زعلانه مني 


_ بصراحه زعلانه ، زعلانه جدا ، بس انا هستناك تصالحني بعد م ماما تخف بقا 


= المهم انك هتتصالحي 


_ والله انت وشطارتك


رد وهو بيضمني ينزلني من ع الكرسي 

= والله انا بحبك ، والله العظيم بحبك 


اتكلمت وانا مازلت ف حضنه 

_ قولتلي بقا الدكتوره كانت عايزه اي ؟


رد وهو بيبعد عشان امسكه انا تاني 

= كانت..كانت بتقولي ع حاله ماما 


_ اممم ، وماما عامله اي بقا 


رد وهو بياخدني ف حضنه عشان اسمعه بيزفر براحه 

= ماما حلوه 


........


#يتبع 

تكملة الرواية من هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع