القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية معتكف ف محراب قلبي الفصل 6-7-8-9-10بقلم مى سيد (جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير كامله)

التنقل السريع

     

    رواية معتكف ف محراب قلبي الفصل 6-7-8-9-10بقلم مى سيد (جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير كامله)



    رواية معتكف ف محراب قلبي الفصل 6-7-8-9-10بقلم مى سيد (جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير كامله)



    معتكف ف محراب قلبي 


    البارت السادس 


    صل علي رسول اللّه.. 🌻


    رد باستغراب بعد م شاف وشي ال باين عليه البكا 

    _ انتي بتعيطي؟ 


    = احم  ،  لا مفيش حاجه 


    _ اومال وشك عامل كده ليه 


    = عيني بس بتوجعني شويه 


    _ متاكده 


    حاولت امسك نفسي ومبكيش تاني وانا بهزله راسي بهدوء تأكيد ع كلامه 

    مسكت الدبله حطيتها قدامه بهدوء وبدون م ابصله عشان مبداش ف البكا تاني 

    _ اتفضل 


    = اي ده؟ 


    _ دبلتك 


    = مش فاهم 


    بدات كلام بدون اي احساس مني بالدموع ال غرقت وشي بدون م احس  

    _ حضرتك مش لازم تضغط ع نفسك وتخطبني،   الحقيقه مش عارفه اي ال جبرك يعني  ،  بس مش لازم  ،  دبلتك اهي  ،  مش لازم تيجي ع نفسك اكتر من كده  ،  كفايه عليك خمس ايام جاي ع نفسك فيهم و... 


    قاطعني وهو بيتكلم بحنيه غريبه عليه معايا  ،  والاغرب أنه مازال باصصلي  ،  او بيحاول يتواصل معاياا بأنه يبصلي كل فتره 

    _ حوراء 


    قبل م اكمل كلامي كنت سكتت تاني بعد م سمعت اسمي بنبره صوته بالطريقه دي   ،  رديت بتوتر وانا بمسح عيني وببصله بأمل اتولد غصب عني 

    = نن.. نعم


    _ انا اسف  ،  انا عارف اني قصرت معاكي اليومين ال فاتوا  ،  بس غصب عني  ،  ماما حالتها مكانتش افضل حاجه فمكنتش مركز ف اي حاجه  حواليا ،  حقك عليا معلش انا اسف


    هو انا المفروض افضل زعلانه  ،  المفروض افضل شايله منه  ،  مش عدل انه يمسح كل الزعل ال جوايا من ناحيته بكلمتين  ،  مش عدل اني معرفش اسيطر ع دقات قلبي ال عليت  ،  ولا ع اللمعه ال نورت عيني  ،  ولا ع النجوم ال خرجت مني وانا ببص لملامحه وهو باعد عينه عني 

    فوقت ع صوته وهو بينادي ومازال باعد عينه عني 

    = طب هي عامله اي دلوقتي 


    _ الحمدلله يوم تعبانه ويوم كويسه 


    = احم  ،  ممكن اجي اشوفها 


    _ اه طبعاً  ،  دلوقتى لو تحبي 


    = تمام  ،  يلا 


    قومت وانا باخد فوني من ع المكتب وقبل م اتحرك لقيته بينادي عليا تاني  ،  هو صوته ف حنيه ولا عشان مش متعوده ع اسمي منه  ،  اصل اسمي منه له طعم مختلف جدا  ،  وممتع جدا جدا جدا 

    _ حوراء


    بصيت ليه وانا مستنياه يتكلم  ،  لقيته بيشاور ع الدبله ال مازالت ع الترابيزه

    اتكلم وهو بيديني مساحتي من القبول او الرفض بكلمه واحده 

    _ الدبله؟! 


    وبدون م انتظر منه اي مبادره تانيه كنت شيلتها ولبستها  ،  بدون م ادي لنفسي اي مساحه للتفكير  ،  كان قلبي بكل غباء وبدون تفكير اخد القرار 

    ابتسمت بأمل وانا ببصلها بعد م رجعت صابعي تاني  ،  هو انا هبقي بالغ لو قولت اني كنت حاسه اني مخنوقه من غيرها  ،  اصل انا مخدتش نفسي براحه إلا بعد م لبستها 

    اخد حاجته هو كمان من الترابيزه  ،  حط نضارته ع غابات عيونه عشان يداريهم عني ويرحم قلبي ومشينا 

    ركبت وهو ركب واتحرك بالعربيه عشان نروح البيت عنده  ،  وف وسط الطريق كلمت بابا عرفته اني هروح مع نوح عشان اشوف والدته  ،  وهو معارضش الحمدلله 

    وصلنا البيت  ،  نزل وطلع وانا مشيت وراه  ،  وبحكم اننا لوحدنا مرضاش نركب الاسانسير  ،  وطلعنا ع السلم ابن النحله دهو  ،  بس مش مهم والله  ،  فداه فداه  ،  المهم اني معاه  ،  حتي لو ف صحرا والله 

    دخلنا البيت وقعدني ف الصالون ع م يعرف مامته  ،  الحقيقه انه البيت راقي جداا  ،  تحس فيه بالراحه غصب عنك  ،  ف حاجه تشدك فيه  ،  تحس بأمان بيغلفك من كل جانب

    ف وسط إحساس بالراحه ال كان غامرني ومخليني مش عارفه افكر ف اي حاجه تانيه لقيت نوح خارج من اوضه مامته وهو بيبتسم وبيطلب مني ادخلها 

    بهدوء اتحركت فعلاً عشان ادخلها  ،  سلمت عليها بهدوء وهي شدتني قعدتي جمبها   ،  اتكلمت بهدوء وانا بحاول اهدي ضربات قلبي ال مش مستوعبه اني مع نوح ف بيته

    _ ألف سلامه ع حضرتك ي طنط


    = الله يسلمك ي حبيبتي  ،  وبعدين اي طنط دي 


    _ اومال اقول لحضرتك اي؟ 


    = انا ماما  ،  انتي زي نوح واميرة دلوقتي 


    اتكلمت بعدم تصديق وانا عيني بتدمع غصب عني من حنيتها الغريبه بالنسبالي 

    _ بجد  ،  اقولك ماما بجد 


    ردت بهدوء وهي بتطبطب عليا بحنيه 

    = اه ي حبيبتي  ،  انا ماما دلوقتي 


    بدون م احس كنت بترمي ف حضنها بفرحه وانا بتمسك بيه بعنف،   مش بقول حاجه غير اني بردد كلمه شكراً  ،  

    مش سهل انك تعيش عمرك كله محروم من حنيه الأم  ،  دفاها  ،  احتوائها  ،  مش سهل خااص 


    خرجت من حضنها بهدوء  ، وبصيت لنوح بفرحه وانا بسمح لدموعي تنزل  ،  لقيته بيبصلنا وف ابتسامه هاديه مرسومه ع شفايفه  ،  حاولت اركز معاها وابعد تفكيري ع انها ابتسامه شفقه  ،  المهم انه ابتسم 

    ابتسمت لماما صفاء وسكتت قبل م هي تتكلم وتوجه كلامها لنوح ال محي ابتسامته وبعد عينه عننا 

    _ عرفت تختار والله ي واد ي نوح 


    = اه ي ست الكل 


    _ قومي ي حوراء روحي لاميره ساعديها 


    = احم  ،  هي أميره بتعمل اي؟ 


    _ المفروض انها بتعمل الغدا  ،  فقومي عشان نتغذي سوا 


    = بس انا مش بعرف اطبخ 


    _ ولا يهمك ي حبيبتي  ،  شوفيها بس واقفي معاها وخلاص 


    = حاضر 


    خرجت وانا عارفه انها بتوزعني  ،  بس اشطا يعني  ،  ابنها فمش هتكلم 

    دورت ع المطبخ لحد م وصلتله ولقيت اميره فيه 

    اتكلمت بالراحه وانا بعمل حسابي انها مش متقبلاني لسبب مش عارفاه 

    _ ماما صفاء قالتلي اساعدك 


    التفتتلي بسخريه وهي بترد باستهزاء 

    = ماما!! طيب 


    بصت قدامها تاني بدون م توجهلي اي كلام ولا حتي تبصلي تاني  ،  بدون تفكير مني لقيتني بسألها عن سبب معاملتها 

    _ هو انتي لي بتعامليني كده؟ 


    مردتش عليا وفضلت مستمره ف ال بتعمله فكملت 

    _ هو أنتي خايفه اخطف منك نوح وكده  ،  ع فكره انا مش هعم.... 

    قبل م اكمل كلامي لقيتها بتبصلي وبتضحك بصوت عالي 

    بصيتلها بأستغراب وانا مش فاهمه بتضحك لي  ،  وقبل م اسألها عن قصدها لقيتها بترد 

    = تصدقي الحاجه الوحيده ال مطمناني من ناحيتك انك مش هتعرفي تخطفي نوح 


    قبل م اسألها عن قصدها وافهم هي تقصد اي  ،  لقيت صوت نوح ظهر وهو بيسالها خلصت الأكل ولا لا  ،  ومقدرتش اتغاضي عن نظراتها ليها وال كانت مليانه عتاب 

    بس عتاب ع اي؟  معرفش 

    ........... 


    #يتبع



    معتكف ف محراب قلبي 


    البارت السابع 


    صل علي رسول الله.. 🕊💙


    اتكلم بهدوء وهو مازال بيبصلها بنفس النظرات ال حيرتني 

    _ خلصتي الأكل ي أميره 


    ردت هي بتوتر وهي بتبعد نظراتها عنه 

    = احم  ،  أيوه لحظه بس 


    _ طب يلا 


    خرج وانا اكتشفت انه ماليش لازمه ف المطبخ وهي مش طايقاني كده فخرجت وراه انا كمان 

    خرج قعد ع الركنه وحط اللاب ع رجله يشتغل عليه وانا قعدت ع الكرسي بعيد عنه  ،  فضلت مكاني بتوتر مش عارفه اعمل اي  ،  ولا حتي اتكلم بما اني مش مديني فرصه لكده 

    قاطع سرحاني صوته وهو بيوجهلي الكلام بدون م يبصلي- كالعاده يعني-

    _ ممكن تتدخلي لماما لو تحبي 


    يعني يجدع انا هلاقي فرصه اقعد معاك فيها واسيبك  ، دي تبقي قله ادب مني والله 

    = احم  ،  لا عادي  ،  عشان متعبهاش 


    رد وهو مازال باصص ف اللاب قدامه

    _ هي مش هتتعب ولا حاجه   ،  بس خلاص ال يريحك 


    = شكرا 


    رفع حاجبه باستغراب وهو بيرد عليا بعد م رفعلي عينه ثانيه ونزلها تاني 

    _ ع اي؟ 


    = عشان عرفتني ع مامتك  ،  او عشان جبتني ليها النهارده 


    رد بهدوء _ ولا شكر ولا حاجه  وزي م سمعتي منها  ،  انتي بقيتي زينا  ،  وقت م تحبي تيجي ليها تعالي 


    اتكلمت وانا بحاول أفتح انا معاه اي موضوع

    = هو ممكن اطلب منك حاجه؟ 


    رد بنبره عاديه _ اتفضلي 


    = ينفع نعيش هنا بعد م نتجوز،   انا ال... 


    بكل برود وبكلمه واحده قاطع كلامي  ، بدون اي فرصه للمناقشه 

    _ لا 


    = لي طيب  ،  انا ال بطلب منك كده 


    رد بحزم _ انا قولت لا  ،  هنعيش ف الشقه ال قصادنا ع طول 


    اتكلمت بتصميم وانا بحاول اغير رأيه، الحقيقه اني حبيت دفا حضن مامته،  وعايزه ابقي جمبها دايما 

    = طيب مش هتفرق اهي  ،  وانا ال عايزه كده 


     بنفس نبرته ال فاتت متغيرتش  ، بل أعتقد انها زادت 

    _ وانا قولت لا يعني لا 


    قبل م اكمل كلام معاه واحاول اقنعه لقيت اميره جايه تنادي عشان الغدا وانها حطته ف اوضه السفره 

    * الغدا خلص ي نوح 


    _ تمام وصلي حوراء وانا هجيب ماما واجي 


    * اتفضلي 

    دخلت قعدت ع السفره وهو شويه جاب مامته وجه  ،  قعد وكذلك مامته واخته 

    جو أسري لطيف،   لو بس اسثنينا ان اخته مش طيقاني  ،  وانه هو شخصيآ تقريباً مش حابب وجودي  ،  كان هيبقي لطيف فعلا 

    وبما ان محدش بيكلمني غير مامته فده كان محفز قوي جدا اني اقوم من ع الكرسي عشان استاذن وامشي 

    بصولي باستغراب بس ال اتكلم كان مامته 

    _ راحه فين ي بنتي 


    = احم  ،  هستاذن بقا 


    _ بس انتي مكلتيش ي حوراء  ،  اقعدي كملي اكلك مينفعش كده 


    = شبعت والله ي ماما شكراً  ،  انا بس همشي عشان بابا  ،  استاذنكو أنا 


    _ طب استني نوح هيوصلك  


    = لا لا انا هاخد تاكسي  ،  شكرا 

    بصتله وهي بتخبط دراعه من تحت ترابيزه السفره  ،  ع أساس اني مش شايفه وكده  ،  بس للاسف كانت باينه جدا  ،  او انا ال مركزه  ،  مش عارفه 

    _ قوم ي نوح وصل حوراء 


    بص لمامته بصمت  ،  وبعدين قام  ،  وبنفس الصمت خرج من الاوضه اخد مفاتيحه وفونه وخرج  ،  بدون م يوجهلي اي كلمه 

    قبل م اتحرك وراه بصمت انا كمان لقيت أميره بتبصلي بشماته وهي بتحاول تخبي ضحكتها  ،  تمام انا عارفه هي بتضحك ع اي  ،  بس مش عارفه لي  ،  لي الكره ال ليا من ناحيتها ده  ،  لي مش متقبلاني 

    ماما صفاء بصتلي وهي بتحاول تبتسم عشان تنسيني تصرفات نوح وبنتها  ،

      بس هو ال بيعلم ف القلب بيعرف يتنسي؟ مكنش حد غلب ولا كان حد اتكسر بخاطره 

    حاولت اردلها الابتسامه وانا بسلم عليها وبمشي لوحدي 

    خرجت من الباب لقيته واقف مستنيني  ،  اتحرك وانا اتحركت وراه 

    نزلنا  ،  ركب العربيه وكذلك انا  ،  وصلني لحد البيت وقبل م انزل كان حن عليا ووجهلي كلام أخيرا 

    _ فاضلك حاجه هتشتريها؟ 


    = اجم،   فاضلي بس اللبس الخروج 


    _ تمام  ،  هتشتريه امتي؟ 


    = ببكره ان شاء الله 


    _ تمام  ،  ابقى رني عليا قبل م تنزلي 


    اتكلمت باستغراب من اسئلته  ، او من اهتمامه 

    = هو ف حاجه؟ 


    رد بهدوء كأنه شيء طبيعي،  مانه موقف وبيحصل كل يوم 

    _ هبقي اجي معاكي 


    اتكلمت بفرحه وعدم تصديق 

    = بجد 


    _ احم  ،  ان شاء الله 


    رديت بتوتر من الفرحه ال مش قادره اسيطر عليها 

    = ماشي ماشي حاضر  ،  هبقى اكلمك بكره 


    _ تمام 


    = يلا باي 

    خرجت من العربيه وانا حرفياً مش مصدقه ال حصل  ، مش مصدقه اني هشوفه بكره تاني  ،  لا وهبقي معاه كمان  ،  ده ي فرحة قلبي والله 

    ___________________


    مؤمن دايما انه ربناا مبيعملش حاجه وحشه  ،  حقيقي " وعسي ان تكرهوا شيئاً وهو خير لكم "

     جايز اكون مش حابب حوراء  ،  ممكن اكون مش متقبل وجودها  ،  بس ده ميمنعش انه بسبب صبري ع الابتلاء عوضني 

    عوضني حقيقي بجد  ،  بس هي حوراء إبتلاء  ، للأسف مش قادر اشوفها اكتر من كده  ،  مش سهل اني اتجبر ع شخص يكمل معايا حياتي  ،  وغصب عني ان دي كل مشاعري ناحيتها 

    مش غبي عشان مقدرش اشوف حبها  ،  مش هقول ف عنيها عشان مش ببصلها  ،  بس خلينا نقول انه باين جدا من تصرفتها  ،  لهفتها  ،  فرحتها  ،  ارتباكها 

    توترها قدامي ف الشركه  ،  فرحتها لما روحنا نتقدم  ،  غيرتها عليا ف المكتب  ،  بكاها وهي بتخلع الدبله  ،  ضحكتها وانا بقولها اني هبقي معاها وهي بتشتري لبسها 

    خلينا نقول اني دي كلها علامات أوضح من الشمس  ،  بس اعمل اي

    غصب عني اني مش قادر احس بيهاا  ،   ولا حتي قادر اتقبلها 

    انا اتطمنت شويه من معامله ماما ليها  ،  ع عكس معامله أميره ليها  ،  وال مطمنتنيش خالص  ،  انا مدرك ان أميره زعلانه عشاني 

    بس مدرك برضه انه حوراء ملهاش ذنب  ،  مش انا ال هاخدها بذنب هي متعرفوش اصلا 

    مش ذنبها ان امي تعبانه  ، مش ذنبها ان مكنش معايا فلوس  ،  مش ذنبها انه شرط باباها اني اتجوزها  ،  وال متأكد انها متعرفش حاجه عن الشرط ده 

    احنا لو هنقول ان ليها ذنب ف حاجه  ،  ف ذنبها الوحيد اني مش بحبها  ،  بس حتي ده مش ذنبها  ،  ذنبها اي إني بحب واحده غيرها 

    الحقيقه انه ذنب كل حاجه عليا  ،  وذنبها الوحيد انها حبتني 

    انا اصلا مش عارف لي اعتذرتلها  ،  لي طلبت تلبس الدبله تاني  ،  يمكن بكاها  ،  يمكن رعشتها  ،  يمكن حزنها  ،  مش عارف

    بس خلينا نقول اني ممكن أطلع كسبان من حوار الجواز ده  ،  لو مثلا ساعدتها تقرب من ربنآ  ،  فأنا حقيقي مش محتاج مكسب اكتر من كده 

    ده غير انها بتصعب عليا  ، بتثير جوايا مشاعر غريبه  ،  معرفش شفقه  ،  حزن  ،  مش عارف  ،  بس مش مشاعر حب  ،  وده مش بايدي 

     بكاها النهارده ف المول حسسني انها طفله تايهه من مامتها ف الزحمه ومش عارفه تروح فين ولا مين 

    بكاها لما ماما حضنتها عرفني كم الحزن ال هي فيه  ،  عرفني اد اي هي مفتقده مامتها وحنيتها 

    فرحتها لما نصحتها عشان حوار البرفيوم حسسني أنها طفله صغيره لسه بتتعلم تخطي برجليها ع الطريق الصح 

    تقبلها النصيحه وانها مجادلتش وسمعت الكلام هو ده ال شجعني اني اخدها تحدي ف انها تقرب من ربناا 

    اينعم مش بحبها بس ع الأقل اقربها  ،  هتتعب معايا انا عارف  ،  ولعل ده يكون شفيع ليا عندها بعدين 

    __________________


    الساعه الآن التاسعه بتوقيت القاهره  ،  وي فرحه قلبي بالساعه دي 

    نوح بيه هيعدي عليا حالا عشان نتحرك نروح المول  

    مش معقول كم الفرحه ال انتي فيها دي ي حوراء عشان بس هتشوفيه وتروحي معاه المول 

    اومال لما يقولك بحبك هتعملي اي  ،  بس لحظه  ،  هو نوح ممكن يقولي بحبك 

    هششششششش والله م هنكد ع نفسي  ،  نتناقش ف الموضوع ده بعدين 

    وطبعاً كعاده اي بنت مدهوله ع عينها وبتحب ده كان حوار بين وبين عقلي  ،  بس انا حاولت اسكته 

    بس ده ميمنعش ان السؤال فعلا علق معاياا  ،  هو انا ممكن نوح يحبني 

    من ساعة م لبست الدبله تاني وانا قلب نوح بقا ملكي  ،  جايز مش ملكي دلوقتي  ،  بس هوصله  ،  مسيري يوم هوصله 

    انا ورايا اي يعني غير سي نوح وقلب سي نوح 

    مش غبيه انا عشان معرفش انه بيحب حد تاني  ،  وانا مش بيحبني ومش متقبلني  ،  

    ومعرفش لي خطبني الحقيقه بس مدام قرار الخطوبه كان منه  ،  واني البس الدبله تاني بعد م قلعتها كان قرار مني  ،  فانا معاه للاخر 

    والموضوع مش تحدي  ،  بس انا الحقيقه معنديش اي استعداد اني افكر ف احتمال انه ميحبنيش  ،  مقدرش استحمل الفكره أصلا  

    انا مش هقدر اكمل من غير كده  ،  ومن غير انه يبقي جمبي 

    _ يلا ي ست حوراء  ،  نوح مستنيكي تحت 


    وده كان صوت بابا وهو بيجي عشان ينقذني من افكاري 

    الحقيقه انه اكتر شيء مؤذي للإنسان هي أفكاره  ،  كفيله انه ترميه ف سابع ارض بعد م طلعته سابع سما  ،  بدون اي رافه ولا شفقه 

    _ ي حوراء بكلمك 


    = أيوه ي بابا معاك 


    _ نوح مستنيكي تحت 


    = حاضر نازله اهو  ،  هلبس بس الكوتشي واجي 


    _ ماشي بس خلصي عشان متتاخروش 


    = حاضر 


    بابا خرج وانا لبست الكوتشي ونزلت  ،  بعد م اتأكدت من شكلي ف المرايه  ،  وانه البرفيوم ال حطاه مش طالع  ،  والحقيقه اني عملت كده عشان نوح ميضايقش مش عشان حاجه تانيه

    نزلت لقيته قاعد مع بابا بيشربو القهوه  ،  اول م شافني قام واستاذن من بابا ومشينا  ،  بعد توصيات بابا ليه عليا  ،  بس المفروض والله يوصيني انا عليه  ،  ده انا باكله بعيني وهو مش بيبصلي أصلا  ،  

    اصلا المفروض ماما صفاء تخاف ع نوح مني  ،  وابنها عامل زي لهطه الجشطه كده  ،  هيييح 

    فوقي ي حوراء يخربيتك هتفضحينا  ،  فوقي  ،  فوقي 

    بصراحه بقا مفيش حاجه بتشجعني اني افوق  ،  افوق ازاي يعني ببرفانه ال يدوخ ده  ،  ع فكره المفروض يراعي اني انسان دعيف وميحطوش 

    المهم اني احترمت نفسي طول الطريق ومعملتش فيه حاجه الحمدلله  

    وصلنا المول ودخلت عشان اشتري لبسي  وقبل م نتحرك وندخل اتكلم 

    _ انتي عارفه محل معين هتشتري منه 


    = أيوه 


    _ طب ف محل كويس أميره بتشتري منه هي والاء ،  انا عارفه تعالي نروحه 


    = لحظه بس  ،  مين آلاء 

    .............. 


    #يتبع


    معكتف ف محراب قلبي 


    البارت الثامن 


    صل علي رسول الله.. 🕊💙


    _ مين آلاء ي نوح 


    رد بثبات = بنت عمي 


    _ ودي كام سنه بقا؟ 


    25 = 


    يعني اكبر مني بسنتين كمان  ،  مانا اصغر من البيه بخمس سنين  ، البيه ال بيتكلم بلامبالاه هتشلني 

     ، اتكلمت بذهول وغضب  ، وغيره بتنبش ف قلبي بعنف 

    _25 يعني اصغر منك ب 3 سنين 


    رد بلامبالاه غير طبيعيه

    = اها واي المشكله؟ 


    اتكلمت بغضب وعصبيه من لامبالاته 

    _ اي المشكله؟  انت مش شايف انه ف مشكله انك تيجي مع بنت عمك وهي بتشتري لبس 


    = ومين قال اني كنت باجي معاها 


    _ انت لسه قايل من دقيقه 


    = فكريني كده انا قولت اي معلش 


    _ قولت انه ف محل أميره بتشتري منه هي وال اسمها بنت عمك دي  ،  وانك عارف المحل ده 


    = أيوه فين جمله اني باجي معاها بقا مش فاهم 


    _ يعني اي 


    رد بهدوء ولا مبالاه بقلبي ال بيتحرق من فكره انها بتبقي معاه  ، او هو بيشاركها مشاويرها 

    = يعني انا أكيد ببقا عارف المحلات ال اختي بتشتري منها لبسها 


    مقدرتش امسك غيرتي وانا برد عليه بسخريه 

    _ اختك ولا بنت عمك؟ 


    اتكلم بتحذير غاضب ف حين انه محافظ ع نبره صوته الهاديه 

    = مش معني اني جاوبت ع اسئلتك انك تخطي حدودك  ،  اعرفي انتي بتقولي اي


    _ انا عايزه أروح  ،  بعد اذنك 


    = استنى عندك  ،  انتي مفكره نفسك راحه فين 


    _ هروح  ،  وبعد اذنك عديني 


    = انا مش فاهم ف اي  ،  ومفيش مرواح  ،  اتفضلي عشان نخلص ف اليوم ده 


    _ وانا مش عايزه اشتري حاجه 


    = وانا قولت يلا 


    اتكلمت بتوتر وانا ع وشك اني أبكي

    _ بس.. بس انا عايزه أروح 


    رد بهدوء وبنبره اقل من العادي  ، بدون اي اهتمام بيا 

    = حوراء انا مش جايب معايا بنت اختي  ،  قولت يلا 


    _ طب مش هنشتري من نفس المحل 


    رد بنفاذ صبر وهو بيحاول ميزعقش 

    = زي م تحبي  ،  يلا 


    اتحركنا فعلا عشان نشتري وانا عايزه اعيط  ،  مش عارفه اعدي الفكره من دماغي  ،  اوك انا مش شاكه ف نوح  ،  بس الفكره نفسها متعبه 

    انه يبقى واخد باله من المحل ال هي بتشتري منه ده جنني  ،  حتي لو مفيش حاجه  ،  بس غصب عني 

    دخلنا المحل وانا بدأت اختار اللبس ف محاوله اني انسي افكاري شويه  ،  دقيقه ولقيته بيختار لبس هو كمان 

    مجاش ف بالي غير انه بيشتري لاخته  ،  اصله بيشتري استايل غير استايل لبسي  ،  ف اكيد مش ليا يعني 

    ده غير انه أكيد مش هيكون بيشتري ليا ومياخدش رايي  ،  مش طبيعي يعني  ،  انا مش قلقاسه للدرجادي  ،  او لا انا قلقاسه مع نوح عادشي 

    المهم اخترت لبسي وهو اختار لبس كمان وجينا عشان نحاسب  ، طلعت الفيزا وقبل م امدها للبنت ال كانت واقفه ف المحل كان هو طلع بتاعته ومدها ليها  ،

      وبما انها كانت مبحلقه لسي نوح فهي أكيد مخدتش بالها مني 

    _ انا هحاسب ع لبسي ي نوح 


    طبعاً لو كنت مفكره انه هيرد عليا فلا محصلش  ،  ولو حد مفكر اني هعاند واصمم ولا انا هحاسب لنفسي وشغل الفيمسنت ده  ،  فبرضو لا 

    هو بصته كانت كفيله تخرسني ف سكت يعني  ،  م هو الواحد مش مستغني عن روحه برضه 

    حاسب ع اللبس وشال مني الشنط ومشينا  ،  خرجنا حطهم ف شنطه العربيه والتفتلي 

    _ تحبي تروحي ولا تروحي ف مكان تاني 


    والله انا مش عايزه اليوم يخلص مدام معاك  ،  ف بالتالي لا هنروح مكان تاني 

    = احم  ،  ممكن بس نروح اي كافيه  ،  عايزه اشرب قهوه عشان اصحي بس 


    _ طب م تروحي تنامي 


    = لسه عايزه أروح الشركه 


    _ طب تمام  ،  اتفضلي 


    روحنا الكافيه ال كنا فيه المره ال فاتت  ،  دخلنا  ،  قلع نضارته وحط مفاتيحه وفونه وقعدنا  ،  دقيقه وطلب سندوتشات واتنين قهوه 

    مجاش ف بالي انه طلب ليا انا السندوتشات غير لما الاوردر جه 

    بمد ايدي عشان اخد قهوتي لقيته بيمد ايده ويحط السندوتشات قدامي 

    _ اي ده؟ 


    = كلي الاول  ،  بلاش قهوه من غير اكل 


    وطبعاا كاي بنت مش هكتفي بالحركه الچنتل دي لا  ، لازم اسوق فيها 

    _ بس انا مش جعانه


    = ال يريحك بس كده أحسن 


    _ اممم  ،  ع كده انت بتفطر قبل القهوه 


    رد بلامبالاه وهو بيرفع قهوته يشربها ويدور بعينه ف المكان 

    = لا


    مش هتكلم خلاص  ،  يعني الواحد عايز اي اكتر من كده النهارده يعني  ،  خلصنا وحاسب ع القهوه ومشينا 

    وصلني البيت وقبل م انزل اتكلمت 

    _ انت رايح الشركه ولا هتروح 


    = لا رايح الشركه 


    _ طيب ممكن لو مش هتعبك تستناني 


    = تمام بس ياريت بسرعه 


    _ هوا 


    اخدت شنطي من العربيه وخرجت بسرعه عشان متاخرش عليه  ،  وانا عارفه اني لو اتاخرت مش هيستناني 

    غسلت وشي بسرعه ونزلت عشان نلحق نمشي وهو ميزهقش  ،  نزلت ركبت العربيه وهو اتحرك بسرعه ومشينا 

    شويه ووصلنا الشركه  ،  دخلت وانا جمبه  ،  هو اينعم انا مش باينه جمبه بس ولو  ،  جمبه برضه 

    وطبعا عشان انا معاه مكناش هنركب الاسانسير لوحدنا  ،  وعشان ميقوليش أمشي اخذناها مشي ع السلم  ،  طلع الأول وانا طلعت وراه

    والله ي جدع لو مش بستغل كل دقيقه انت جمبي فيها كنت قولتلك اطلع ف الاسانسير  ،  بس مقدرش والله 

    وصلنا وهو اتحرك ع المكتب بتاعه بدون م يكلمني وانا دخلت مكتبي  ،  ال المفروض ف نهي وزميلنا مصطفي 

    دخلت قعدت ع المكتب وانا لسه هيمانه ف ملامح نوح  ،  او هيمانه ف تفاصيل اليوم ككل يعني 

    فوقت ع ايد نهي ال خبطتني بعنف 

    _ اااه،   ف اي ي  نهي  ،  م براحه 


    * م انتي ال داخله من غير لا سلام ولا كلام 


    _ ي ستي سلام وكلام  ،  كده انتي تمام يعني 


    * ف اي ي ست حوراء  ،  بتتكلمي كده لي  ،  هو محدش هيتجوز غيرك يعني 


    رديت بتبرير وانا بحاول مزعلهاش

    _ ي نهي مش كده  ،  بس انتي خضتيني 


    اتكلمت بامتعاض وهي بتلوي بوقها بحركه غريبه 

    * اممم  ،  واخبارك مع سي نوح اي بقا 


    _ مش فاهمه يعني قصدك اي؟ 


    اتكلم مصطفي ال كان قاعد بيتابع كل ده بصمت  ،  بص بخبث لنهي وهو بيتكلم 

    < سبيها  ي نهي بقا  ،  مترخميش عليها وهي جايه هيمانه فيه كده 


    _ هو ف اي  ،  انتو بتتكلموا كده لي انتو الاتنين 


    اتكلمت نهي بغل وهي بتبصلي بسخريه _ غير مبرره _ 

    * اصل كلنا مستغربين يعني ان نوح يخطبك


    _ ومستغربين لي مش فاهمه 


    اتكلمت باهمال وهي بتقعد مكانها ع كرسي المكتب 

    * اصل كلنا عارفين انه عمره م بصلك  ،  بس بعد كده فهمنا بقا 


    اتكلمت وانا مازلت مستغربه من طريقتها والحقد ال فيها 

    _ طب م نوح طول عمره م بص لبنت  ،  وبعدين فهمتوا ازاي مش فاهمه؟ 


    رد مصطفي وهو بيبصلي بطريقه غريبه 

    < فهمنا انه خطبك عشان شركه ابوكي 

    .......... 


    #يتبع


    معتكف ف محراب قلبي 


    البارت التاسع 


    صلِ عليٰ رسول الله.. 💙


    _ معلش ي مصطفي قول تاني كده ، كنت بتقول نوح خطبني لي؟ 


    * عشان شركه باباكي 


    _ اها  ،  وهو عشان انت كنت هتعمل كده مفكر كله زيك 


    * قصدك اي ي حوراء 


    _ قصدي انت‌َ عارفه كويس جدا ،  فمش هنلف وندور ع بعض 


    * منكرش ان ده كان من ضمن الاسباب.،  بس ده ميمنعش اني معجب بيكي ي حوراء 


    _اووو  ، والمفروض اني اصدقك بقا،  م بلاش نلعب ع بعض كتير،  عشان الموضوع بيبقي ممل ، ولا انت اي رايك 


    اتكلمت نهي بعد صمتها طول كلامي مع مصطفي 

    _ اومال نوح خطبك لي ي ست حوراء ؟


    = انتي مين ؟


    _ انا مين ازاي يعني 


    = يعني انتي مين عشان تسالي سؤال ميخصكيش  ،  نوح ده قريبك  ، اخوكي  ، انا اختك ولا حاجه  ، تقربي لحد فينا بحاجه عشان تسالي سؤال بجح زي ده


    _ اها  ، ده انتي شكلك عارفه بقا 


    = وانتي  ما.لك برضه يخص.ك ف اي ؟


    _ مسم  ، صحيح  ، مرايه الحب عاميه 


    = لا دي مكس.وره  ، انتي مالك برضه  ، يخصك ف اي 


    * بس ي نهي  ، دول شكلهم اشتروه بفلوسه...


    قاطعته بصوت عالي وانا بزعق بعصبيه بنفاذ صبر منهم  ، او مستحملتش كلمه ع نوح  ، كنت بعدي ف ال يخصني  ، انما نوح معتقدش اني اقدر 

    _ اقسم بربي  ، كلمه زياده ع نوح وم هخليكو تسووا تلاته مليم وسط الشركه كلها  ، مش معني اني عديت طريقه الكلام دي انكو تنسو نفسكو وتتدخلو ف ال ملكوش فيه  ، لا فوقو  ، كل واحد يخليه ف حاله أحسن بدل م تشوفو مني وش هيزعلكو 


    = اااه  ، مش عشان ابوكي صاحب الشركه ت..


    _ مش انا  ،  وانتو الاثنين عارفين انه مش انا  ، مش انا ال بتعامل بمبدا ابويا مين  ، وعمري م عملتها  ، ولا هعملها  ، انا كفيله اجيب حقي بايدي  ، وانتو برضه عارفين  ، فبلاش لمصلحتكو انتو  


    * ماشي ي ست حوراء  ، ماشي 


    _ مانتي قاعده شويه ي حبيبتي 


    * هووووف  ، يلا بينا ي مصطفي  ، خليلها المكتب تشبع بيه 


    _ لا انا شبعانه لوحدي ي حبيبتي  ، الدور والباقي ع ال عمره لاشبع ولا هيشبع 


    * صدقيني مش هعدي كل ده ي حوراء  ،  والله م هعديه 


    _ ال بيقول مبيعملش ي عروسه  ، ويلا شوفو كنتو رايحين فين 


    خرجوا بعصبيه وهما بيبصولي بغل وانا قعدت ع المكتب بسرحان 

      ، والحقيقه اني مهتمتش بنظراتهم قد م اهتميت بكلامهم  ، مش شاكه انه نوح طماع بس انا لسه لحد دلوقتي مش عارفه نوح خطبني لي 

    ممكن يكون مش كل كلامهم صح  ، ممكن مش هدفه الشركه نفسها  ، ممكن ف هدف تاني وراه  ،حاجه تانيه غير الشركه 

    أصله بالعقل كده  ، نوح لو خاطبني عشان يكسب الشركه فكان كسبني انا الأول  ، كان مثلا يوهمني انه بيحبني  ، يعاملني كويس حتي  ، اي معامله غير معاملته دي 

    يعني انا بحبه  ، وهو عايز الشركه  ، فكان هيلف ويدور عشان يوصلها عن طريقي  ، خصوصا انه حبي باين 

    أصله لي يختار الطريق الصعب مع ان الاسهل قدامه  

    مبدئياً كده انا مش هصدق كلامهم  ، بس مش هنساه  ، انا هحاول اتنساه لحد م اعدي الفتره ال مش عاوزه ازعل فيها  ، او بمعني اصح  ، لحد م افهم 

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


    متفاجيء؟  ، اها جدا  ، الحقيقه اني متفاجيء جدا من شراستها  ، من حبها  ، يعني صراحهً مكنتش متخيل انها هترد عني كده 

    مكنتش بتصنت بس كنت نازل اناديها عشان باباها طالبنا احنا الاتنين ف المكتب 

    وكاي اب حابب يطمن اني مش هاذي بنته طلب اني اجيبها واجي  ، ع اساس انه الدنيا بينا تمام وخلاص انا رضيت بالامر الواقع  ، 

    بس انا غصب عني مش قادر ارضي  ، حتي بعد كل ال سمعته دلوقتي  ، حتي بعد حبها ال كلامهم وضحه ، وال كان واضح جدا ف تصرفاتها قبل كلامهم 

    حتي بعد دفاعها عني بكل الشراسه ال كانت بتتكلم بيها  ،

    اوك حوراء كبرت ف نظري وانا صغرت ف نظر نفسي ، بس اعمل اي  ، مش انا ال عملت كده فينا احنا الاتنين  ، مش انا ال حطتها ف الموقف ده من البدايه 

    مش انا ال طلبت اني اخطبها  ، انا يدوب نفذت شرط عشان انقذ أمي  ، كنت هعمل اي بس 

    مكنش بايدي ابيع قلبي ، مش بمزاجي اني هبيع ال عشت ببني احلامي مع مواصفاتها ، مش راضي عن اني ابيع ال قلبي اختارها 

    انا مختارتش حوراء  ، ولا ف يوم كنت هختارها ، ومش قابل وجودها حتي  ، بس كنت أعمل اي  ، ي اجي ع قلبي ي اجي ع امي 

    وانا مش هاذيها  ، اعتقد..

    عامه معدش فيه فرصه للرجوع تاني  ، فاضل بس 4 ايام ع الفرح  ، ومش انا ال هسيبها قبل فرحها ب 4 أيام 


    خبطت ع المكتب ودخلتلها ، بعد م قامت من ع الكرسي بفرحه  اول م شافتني 

    _ سلام عليكم 


    = وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  ، اتفضل 


    _  لا مالوش داعي  ، باباكي بس عايزنا 


    = بابا ؟! ف حاجه ولا ايه ؟


    _ مش عارف 


    اتكلمت باستغراب تاني وهي بتفتح فونها تبص فيه 

    = طب مكلمنيش ع فون المكتب لي 


    رديت ببرود اعتقد انها اتعودت عليه وانا بسيبها واخرج 

    _ ابقي اساليه  ، يلا 


    اتكلمت بصوت واطي وهي بتلم حاجتها بعصبيه

    = ده يخربيت البرود والله 


    خرجت وهي فضلت تبرطم بالكلام وخرجت ورايا  ، وبدون م احس لقيتني ببتسم ببطء ع كلامها ،  قبل م الف ليها وانا بكلمها ببرود 

    _ بتقولي حاجه ي حوراء 


    = انا ؟! محصلش وغلاوتك ي اخويا


    _ متأكده 


    = يعني  ، شويه 


    _ امممم  ، هعمل نفسي مصدقك  ، يلا 


    = يلا ي اخويا وانا قولت حاجه 


    _ ورايا 


    برطمت تاني بصوت متخيله انه واطي 

    = قال ورايا قال  ، العسكري بتاعه انا عشان امشي وراه 


    لفيت ليها تاني وانا بكلمها بدون م ابص عليها 

    _ عارفه المشكله فين ؟


    ردت بتوتر وهي بترجع خطوه لورا 

    = هاا ، فين ؟


    _ المشكله انه صوتك عالي  ، جداا 


    ردت بطريقه مضحكه وهي بتخبط بايديها 

    = نوطيه ي اخويا  ، نوطيه 


    _ طب م تمسكي لسانك أسهل 


    = نمسكه  ، منمسكوش لي 


    _ يلا 


    خرجنا روحنا لوالدها  ، وال اتكلم ف حجات عاديه لأي حد المفروض انه بيتجوز ، خلصت معاه كلام ببرود اعتقد مكنش هيبقي موجود لو العروسه واحده تانيه 

    وزي م كنا متفقين انه الفرح ع الضيق  ، الأهل من العيلتين وخلاص 

    خرجنا انا وهي بعد م خلصنا كلام مع باباها  ، سبتها ودخلت مكتبي بدون م اتكلم 

    فضلت قاعد فيه شويه مش عارف اعمل اي  ، مش عارف اصلا المفروض اعمل اي  ، الحاجه لو مش معموله بحب مبتبقاش حلوه  ، مهما بذلت فيها من مجهود 

    وده ال بيحصل بالظبط  ، مهما حاولت اصبر نفسي او اقول انه عادي مش عارف افرح ،  او اشوف حتي الموضوع عادي

    فضلت حوالي ساعه وبعدين قومت عشان اروح  ، نزلت ركبت العربيه وانا ماشي لقيت حوراء واقفه  ، فكرت اسيبها وامشي ولا كاني شوفتها 

    بس مرضتش لسببين  ، اولا انه مينفعش اعمل كده  ، عيب ف حقي حتي  ، وانا عمري م قبلت العيب ف حقي 

    تاني سبب انها هتبقى مراتي ،  مش معقول كل م شوفها ف مكان هسيبه وامشي ،عال والله  ، باين اني بدأت اتعود اهو 

    نزلت قزاز العربيه وانا بميل ع الشباك ال جمبي عشان اكلمها 

    _ واقفه لي ؟


    بدون تفكير لقيتها بتقرب  ، والواضح انها تقريبا عرفت انه انا من العربيه 

    = مستنيه تاكسي  ، انت جبتني فمش معايا العربيه 


    _ طب مستنتيش باباكي لي 


    = هيتاخر وانا تعبانه وعايزه انام  


    _ طب تعالي هروحك 


    = بجد ؟


    _ يلا


    ركبت العربيه بسرعه وفرحه وانا اتحركت عشان نمشي   ، وكالعاده بدات هي الكلام 

    _ ماما صفاء عامله اي ؟


    = الحمدلله  ، بتسلم عليكي 


    _ الله يسلمك 


    = انتي حابه تروحي لكوافير ؟


    _ هو انا لو حابه انت هتوافق ؟


    = وانا هرفض لي مدام مش هيبقي ف رجاله هتشوفك


     اتكلمت بتوتر وهي بتفرك ف ايديها وبتبصلي 

    _ احم  ، انت بتغير عليا 


    اتصدمت من السؤال  ، ف اخدت وقت ع م رديت بسؤال تاني

    = مردتيش ع السؤال  ، هتروحي ولا لا 


    سكتت وهي بتبصلي بحزن  ، قبل م تحرك رأسها وتبص من الشباك وهي بترد بنفس الحزن 

    _ لا 


    = لي  ، اعتقد اني مرفضتش 


    ردت بنفس النبره الحزينه وهي بتبلع ريقها بصعوبه 

    _ هبقي لوحدي وسط كل واحده مع امها او صاحبتها او أختها  ، هبقي لوحدي كالعاده 


    خلصت كلام وسكتت بوجع بان عليها من كلامها  ، ومع كم الوجع ال كان ف صوتها مقدرتش اتكلم ولا انطق بحرف  ، وسكتنا احنا الاتنين 

    ............


    #يتبع


    معتكف ف محراب قلبي 


    صلِّ علي  رسول الله ❤


    البارت العاشر 


    وصلنا البيت ، فتحت الباب ونزلت بدون م توجهلي اى كلمه ع غير العاده ، 

    نزلت بعد م لمحت دموعها وهى بتنزل وبتحاول تخبيها ، فتحت الباب ودخلت بدون م ترجع تبص ع غير العاده ، وانا متحركتش بعد نزولها ع غير العاده 

    مقدرتش امنع نفسي انى افكر ف حالتها طول الطريق ، مشوفتهاش موجوعه كده غير النهارده ، او مخدتش بالي غير النهارده ، مش عارف

    روحت البيت ، وروحت لماما حكيتلها ال حصل وانا مش عارف لى ، م براحتها مش عايزه تروح ، انا مالي 

    خلصت كلام مع ماما ، لقيتها بتبصلي ف عيني كانها هتخترق تفكيري ، ومقدرتش استمر انا ع الوضع ده كتير 

    قطعت الصمت ال غلفنا وانا بحاول ابتسم 

    _ اى يماما ف اى ، بتبصيلي كده ليه ؟


    = وانت بتحكيلي لى ي نوح ؟


    _ يعني اى بحكيلك لى ، بحكيلك عشان مش عارف اتصرف 


    = اه وتتصرف لى بقا ؟


    _ هو اى ال اتصرف لى ي ماما ، انتى بتتكلمي بالالغاز لي مش فاهم 


    اتكلمت بصراحه صدمتني

    = بص ي ابن بطني ، بلاش لف ودوران عشان نيجي مع بعض دوغري ، اسمع بقا ، انت لو مفكر انى فاهمه انك بتحب حوراء تبقي أهبل ، ولو مفكر انى كنت تايهه ع تفكيرك ف بنت عمك تبقي متعرفش أمك 

    يمكن انا لحد دلوقتي مش فاهمه انت عايز تتجوز حوراء لى ، ومش هقولك لازم تقولي ، انا طول عمري سايباكو تعملو انتو عايزينه مدام مش حرام ،  بس قسما برب الخلق ي نوح م تيجي ع البنت دى قيراط لاجي انا عليك ٢٤ 

    فاهم ؟؟


    انهت كلامها بصرامه غريبه عليها خاصة معايا 

    _ احم ، فاهم يماما 


    = مراتك او خطيبتك ملهاش حد يبقي معاها ف اليوم ده ، بس انا واختك هنبقي معاها ، ف احجز ليها ف أحسن كوافير تروحه ، كده كده مش هيبقي فيه اجانب عنها ف الفرح ، كفايه ال هى شايفاه وال انت اعمي عنه مش شايفه 


    _ حاضر يماما 


    = فرحكو كمان تلت أيام ، عايز تكلمها تقولها ماشي ، عايز تعملها مفاجاه ليها برضو ماشي مش هتفرق ، بس اعمل حسابك ان انت ال هتودينا كلنا للكوافير ده 


    _ حاضر ي ماما ، تصبحي ع خير  



    تكملة الرواية من هنااااااااا


    تعليقات