رواية امامى الفصل 1-2-3-4-5بقلم ياسمين (جميع الفصول كامله )
رواية امامى الفصل 1-2-3-4-5بقلم ياسمين (جميع الفصول كامله )
البارتي الاول
انتي يا بت
بت يلي اسمك تسنيم
نعم يا بابا
الاكل مالو دلع كدا لي
تسنيم: مش دلع يابابا ولا حاجه مهو حلو اهو
هتبلي عليكي انا ولا هكدب يا تربيه الندامه
تسنيم وهيا بتحبس دموعها: حضرتك عايز اي وانا اعمله
رشدي ابو تسنيم: غوري من وشي هعوز منك اي جتك القرف عيله نحس زي اللي جابتك
تسنيم: يا بابا حرام عليك بدال ماتدعي ليها حرام دي ماتت
ابو تسنيم وهو بيشدها من شعرها
حرمت عليكي عيشتك ياختي جتها القرف مطرح ماهي قاعدا فيها وفخلفتها غوري بدال ماتحصليها
تسنيم وهيا بتعيط: ح.. حاضر
جتك القرف انتي وامك ماصدقت خلصت منها
تسنيم وهيا في اوضتها
يارب اهديه وارحمني منه يارب اجعله في ميزان حسناتي يارب ارزقني براحه البال يااارب
(تسنيم بنت محجبه عندها 20سنه ومالهاش صحاب لان والداها حابسها في البيت والدتها متوفيه من 4 سنين ف حادثه موصلات هيا ومرات عمها
تسنيم بسيطه والي حد ما متدينه بس والدها صعب وقاسي جدا عليها)
في يوم من الايام يرجع رشدي البيت وهو معاه وحده
تسنيم:مين دي يا بابا واي اللي جابها هنا
الست:مراته يا عنيه من دي يارشدي
رشدي:دي للاسف بنتي،ادخلي جوا يابت
تسنيم بدموع:اتجوزت علي ماما يابابا و مين دي وجبت فولس منين دا احنا علي قد حالنا
مديحه:ومالها دي يا عنيا مش عجباكي ولا اي يدلعااادي.
رشدي:بس يا ديحا يا حبيبتي متزعليش نفسك، قولت غوري انجري جوا احسنلك
تسنيم جريت علي اوضتها بدموع
يارب انا مليش غيرك يارب اهديه يارب ارحمني يارب خفف الوجع اللي في قلبي اديني القوه والصبر
الصبر من عندك يارب
مديحه:ينفع كدا يارشدي اللي بنتك عملته دا لو هتبقي كدا انا مش هقدر اعيش معاها انا عايزه بيت لوحدي اه ياخويا انا متجوزه عشان استريح مش يتعكر مزاجي
رشدي وهوا بيبوس ايدها:ماعاش ولا كان اللي يعكنن مزاجك ياقمر انت واذا كان علي البت دي انا هشدهالك شده معتبره
مديحه وهي بتعوج بوقها: اما نشوف يا دكري
تسنيم نامت من التعب وهيا دموعها علي خدها
تاني يوم الصبح
انتي يادلعادي فتحينها لكندا احنا قومي يابت انجري
ورشت عليها مايه
تسنيم قامت مفزوعه
في اي حرام عليكي في حد بيصحي حد كدا
مديحه:قومي يختي هتفضلي نيمالي طول النهار انجري شوفي هنفطر اي
تسنيم: لو سمحتي اتكلمي باسلوب كويس انا مش خدامه عندك واذاكان علي الفطار ف انتي اللي المفروض تعمليه مش انا
مديحه مسكت شعر تسنيم وبتهزها
: اعملي اي يا عنيا وانتي لازمتك اي
ايوا انتي هنا خدامه لستك مديحه يا بت ويلا غوري جهزي الفطار
تسنيم وهيا بتعيط: اه شعري حرام عليكي يابابا الحقني
مديحه: جاتك بو غوري اعملي اللي قولتلك عليه
تسنيم:حسبي الله ونعم الوكيل
ومش عامله حاجه وريني هتعملي اي
مديحه:بقا كدا طيب اشربي بقا
وراحت قاطعه هدومها ونكشا شعرها وطلعت
تسنيم واقفه مستغربه هيا عملت كدا لي
مديحه وهيا بتمثل الدموع:قوم ياراجلي قوم شوف بنتك عملت فيا اي
رشدي:في اي ياوليا علي الصبح
مديحه بدموع موزيفه:بنتك بقولها قومي اعملي الفطار اكمني دايخه شويه قامت عليا زي الكلب السعران انتي مالك اعمل الفطار ولا معملش اوعي تفكري نفسك حاجه انتي مجرد خدامه ابوايا جايبها ونزلت فيا ضرب اهئ اهئ
رشدي قام وعينه بطق شرار:
بت يا زفتت الطين
تسنيم سمعت صوت ابوها اترعبت
رشدي وهوا ماسك تسنيم من شعرها: هو انتي عشان بقالك يومين مضربتيش هتفرضي ضلوعك علينا ولا اي مين دي اللي خدامه يابت الك***ب وبيضرب فيها بالحزام لغاية م جسمها وضرعانها جابت دم
تسنيم بدموع ووجع: يا بابا والله كدابه انا مقولتش كدا اقسم بالله كدابه يا بابا حرام عليك هو انا مش بنتك ولا اي يابابا
ياريتك مش بنتي ياريتك بس اعمل اي ملحوقه انا هربيكي من اول وجديد ياتربيه وس**ه
مديحه واقفه وراه بتبص ليها وبتضحك
تسنيم بصت ليها: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
مديحه:شايف يارشدي بنتك شايف
رشدي: اما انتي بت ف**اره صح
بتحسبني عليها وانا واقف ونزل فيها ضرب تاني لغايه ما اغمي عليها
في مكان تاني وتحديدا امريكا
شخص بيقرا قران بصوت يذهب عقل السامع من لذته وتأثر القارئ بـ ايات الله
إمام ما هذه الاغنيه الرائعه انها حقا مؤثره
(جماعه المفروض الحوار بالانجليزي بس احنا ثقافتنا اعلي من كدا 😂)
إمام ابتسم بهدؤ: انها ليست اغنيه انه القران يا فرانك
فرانك:اوا وماذا يعني قران إمام
إمام: كتاب من عند الله وهو منهج الاسلام يذكر دائمًا اللسان بلاحسان
فرانك بستفهام:وما هو الاسلام
إمام بهدؤ: هو دين الحق والسلام
الاسلام هو السلام الداخلي والخارجي للانسان
فرانك بستمتاع: ايمكنني ان اطلب منك المزيد من القران ولكن بصوتك انت إمام
إمام بفرحه: بالطبع هذا من دواعي سرور
وبدا فعلا امام بتلاوة القران الكريم
وفرانك مستمتع بتلاوه امام
ولكن اثناء تلاوه امام حس بوجع في قلبه ونغزه بتتكرر كتير الايام دي
فرانك:ماذا بك يا صديقي لماذا تضع يدك علي صدرك
إمام بألم:لا اعلم ولكن قلبي يؤلمني بشده
فرانك: اذا هيا بنا الي الطبيب الديك مرض مذمن
إمام: لا ليس لدي ولكن هذا الألم يتكرر من حين لاخر ولكن هذه الايام اشتد علي
فرانك وهو بيشد امام
هيا بنا يا صديقي ف انا لا اريدك ان تمت من سيسمعني القران
امام بابتسامه:يا رجل ايهمك صوتي فقط
فرانك وهو يضحك: امزح يا صديقي انت من الاصدقاء الجيدين هنا هيا بنا يا رجل
امام خبط علي كتف فرانك: وانت ايضا جيد يا صديقي هيا
(فرانك يبقي شغال مع إمام في نفس الشركه ومع بعض في نفس السكن، بس فرانك امريكي وإمام مصري)
نرجع تاني لتسنيم
مديحه: قومي يا بت وسيبك من شغل المحن دا
رشدي وهو بيخبطها علي وشها :
قومي يا بت هاتي يا مديحه حبه مايه
خد ياخوايا
رشو عليها وابتدات تفوق
اه جسمي وجعاني اوي
رشدي: تعيشي وتاخدي غيرها وهتاخدي لو ملمتيش نفسك ياختي
تسنيم بدموع:انا عايزه اعرف انت مبتحبينش لي عملت ليا اي دا انا بحبك اوي
رشدي بقسوه: احبك ولا محبكيش دا شئ ميخصكيش
وسابها ومشي
مديحه بشماته: اي رايك انفع ولا لاء
تسنيم بتعب: تنفعي دا انتي ف الوس*خه ملكيش منافس
مديحه وهيا بدوس علي بطنها:مبلاش ولمي نفسك ولا اخليه يموتك انهارده
تسنيم بألم:اه والله حرام اللي انتي بتعمليه دا
مديحه: حرمه عليكي عيشتك
وسبتها ومشيت
تسنيم بألم ودموع: يارب انا راضيه بقسمتك وقاضاءك يارب اكرمني وعوضني خير يارب انا واثقه فيك وفي حكمتك يارب قويني يارب
علي الجهه الاخري
صديقي اين انت لماذا تشرد كثيراً
امام: ها ماذا تريد يا فرانك
فرانك:لا اريد شئ ولكني اطمئن عليك فحسب
إمام:اطمئن انا بخير ولكن لا اعلم لما يؤلمني قلبي
فرانك: والغريب ف الامر ان الطبيب لايشك ف شئ واخبرك انك علي مايرام لابأس ياصديقي
إمام: لست حزين يا فرانك الحمدلله طهور بأذن شاء الله
فرانك: ماذا تقول يارجل لا افهم شئ
امام بابتسامه: اشكر الله علي نعمه واسأله ان يكون مرضي مطهر ذنوبي افهمت
فرانك: وهل المسلم حين يمرض يكفر ربكم عنه ذنوبه
إمام:اجل
فرانك: اعتذر يا صديقي ولكن علي الذهاب
إمام: لا داعي لاعتذر اعتني بنفسك
إمام فضل يتمشي شويه وهو بيكلم نفسه
(وبعدين ف النغزه اللي مش سيباني دي يارب انا مش مهم المهم هيا تكون بخير يارب انت العالم بيا وبحالي وغني عن سالي اسالك باسمك الاعظم ان تحفظها، يارب انا استودعتها عندك احفظها ليا وانت خير الحافظين)
💍البارب التاني 💍
إمامي💕
تسنيم صحيت من النوم جسمها متكسر ومش قدره تتحرك
سمعت حد بيخبط علي الباب
تسنيم: مين اللي بيخبط
انا عمك محمد يا تنسييم
تسنيم بفرحه فتحت واترمت ف حضنه
بابا محمد انت وحشتني اوي لي مبتسالش علي بنتك مش دايما بتقولي اني بنتك اللي مخالفتهاش
محمد بحب وحنيه: طبعا بنتي ونور عيني ايه اللي ف وشك دا مين عمل فيكي كدا ياتسنيم
تسنيم والدموع لمعت ف عنيها: مفيش حد انا وقعت
وبتلف وشها عمها مسكها من دراعها
تسنيم بألم: سيب ايدي يا بابا محمد
محمد: هو ابوكي لسه بيضربك
تسنيم:.........
محمد بصوت عالي : ردي عليا بقولك
تسنيم ودموعها بتنزل
اي الصوت العالي دا انت بتزعق كدا لي يا محمد
محمد: هو انا هزعق بس دا انا هكسر البيت دا فوق دماغك اي اللي انت عملته ف البت دا رجعت تضربها تاني هو انا مش محلفك متمدش ايدك عليها يارشدي
رشدي: صومت تلات تيام وبعدين انت مالك بنتي وانا حر فيها
محمد بأسف علي حال اخوه: حر فيها تقوم تعمل كدا في البت اليتيمه دي هي دي صونه الامانه هو دا تنفيذ وصيه رسول الله هو دا استصوا بالنساء خير هو دا رفقا بالقوارير فين الرفق فين يامسلم
رشدي: هتقعد تتفلسف علينا بالكام حديث اللي انت حافظهم انتي عايز اي من الاخر
محمد بحزن: اتفلسف شكرا يارشدي هو دا احترام الكبير ماشي
قومي يا تسنيم وحضري شنتطك
رشدي: لي ان شاء الله
محمد: عشان هتيجي معايا اسكندريه يلا يا سمسم يا حبيبتي
رشدي: ودا اللي هو ازاي يعني وتاخدها بمناسبه اي مش فاهم انا
محمد: بمناسبه انها مرات ابني
رشدي اتصدم وتسنيم حتي مديحه اللي لسه صاحيه
مرات ابن مين يدلعادي
محمد وهو بيغض بصره: استغفر الله مين دي روحي ياست انتي حطي حاجه علي راسك استري نفسك
رشدي: ادخلي جوا يا مرا
محمد: مين دي يا رشدي
رشدي: ازاي تسنيم مرات ابنك رد عليا
محمد: هتبقي مرات ابني، مين دي يا رشدي
رشدي: تبقي مراتي، وانا مش موافق علي الجوازه
محمد: انامش باخد رايك انا بقولك من باب العلم بالشئ
رشدي:معيش ولا ملين عشان الجوازه
محمد بستفهام: امال ورث تسنيم فين بتاع امها والوديعه اللي مكتوبه باسمها
رشدي:........
محمد: رد يا رشدي
رشدي: اتجوزت بيهم
تسنيم حطت ايديها علي بوقها وقعدت تبكي
محمد بأسي علي بنت اخوه: كلت مال اليتيم يا رشدي انت اي يا اخي
حرام عليك مش هتقعد هنا ولا يوم واحد يلا يا تسنيم جهزي شنتطك
تسنيم واقفه زي الحجر
عمها قرب منها واخدها ف حضنه
يلا يا حبيبتي تعالي معايا
تسنيم بصت ليه بدموع
واترمت ف حضنه دايما كان ليها الصدره الحنين
نتعرف بيه (عم تسنيم ولكنه يختلف تماماً عن ابوها يعرف ربنا ومحفظ قران في الجامع وامام جامع وكان عنده ولدين واحد مات في حدث ام تسنيم لانه اللي كان سايق والتاني مسافر)
بابا محمد
نعم يا قلب ابوكي محمد
تسنيم: هو اللي حضرتك قولت عليه دا صح
محمد:اه يا تسنيم صح
ايوا يابابا انا معرفش ابن حضرتك انا مشوفتش غير مره او مرتين ليه يابابا تغصبه عليه
محمد وهو بيفكر ف حال ابنه: لا غصب ولا حاجه وبعدين حد يتمني ان القمر دا يبقي من نصيبه يلا يا حبيبتي جهزي شنتطك عقبال ما اكلم إمام
تسنيم: هو اسمه إمام مش اسمه معتصم
محمد: احنا بنادي عليه ب معتصم لكن اسمه الحقيقي إمام
تسنيم بدون وعي: بس إمام احلي بكتير انتو ليه سمته إمام
محمد بابتسامه: مرات عمك الله يرحمها كنا ف رمضان وانا الامام وهيا قعدت تذن عليا عشان تجي معايا وكانت دايما تقولي انت امامي وعايزه اصلي وراك واكون قريبه منك وهيا بتصلي جالها الطلق وسعاتها الناس قالو الامام الصغير ايجيا وهيا بقا اصرت عليه وهو لما كبر مكنش حابب الاسم عشان كدا كنا بنقوله يا معتصم
تسنيم:لدرجه دي مرات عمي كانت بتحبك شافت نظره الحزن ف عنيه واتمنت ان ابوها يكون ولو جزئ واحد منو وحبت تغير الموضوع
بصراحه يعمي عندها حق انا يبقي جوزي قمر كدا وحنين وصوته حلو ف القران دا انا احبسه ف البيت
عمها بص ليها وضحك علي البنت اللي زي القمر اللي مهما الدينا تيجي عليها هيا واقفه وبتعاند فيها واتمني ان ابنه يوافق
محمد: إمام نصخه طبق الاصل مني وريني هتحبسيه ازاي
تسنيم بصت ف الارض ووشها احمر
محمد: خلاص اي الطماطم دي
انا هروح اكلمه وارجعلك
تسنيم بتجهز شنتطها وهيا بتفكر ياتري إمام هيعمل اي وهل هيقبل بيا ولا لاء يارب اخترلي ولا تخيرني
اي اللي انت بتقولو دا ياابي
محمد: يبني حرام علينا البنت اليتيمه دي انت مشفتش ابوها بيعمل فيها اي وبعدين دي ف الاول والاخر بنت عمك
إمام بتبرير : ياوالدي انا ازاي اتجوز واحده معرفهاش ومقعدتش معاها مش يمكن منتفقش سوي
محمد: اللي انت بتعمل كدا عشانها اتجوزت من شهرين
إمام بصدمه: حضرتك بتقول اي يا بابا
محمد بأسف علي ابنه: ايوا يابني سمر اتجوزت من شهرين
إمام بوجع ظاهر ف صوته: قدر الله وماشاء فعل ربنا يجعله زوج صالح ليها ويرزقهم بالذريه الصالحه
محمد: قولت اي تيجي علي اول طياره انا هخاد تسنيم معايا علي البيت وانتي تيجي وتكتب الكتاب
إمام وهو بيحاول يتمالك نفسه: بإذن الله بعد اذنك يا والدي انا مضطر اقفل
محمد: ماشي يا حبيبي اتفضل في رعايه الله وحفظه
إمام قفل وحس إن الدنيا بتلف بيه
يارب انا عارف ان بعدها عني فيه خير ليا بس انا بشر
انا تركتها عشان عايزه ف الحلال يارب ارزقها خيرا مني وارزقني خيرا منها وريح قلبي
محمد: يلا يا تسنيم
تسنيم بصت ل ابوها الي مش فارقه معاه: هتعوز حاجه يابابا
رشدي: وهعوز منك اي يعني بسلامه يختي
تسنيم والدموع في عنيها: يلا يابابا محمد
محمد مسك ايدها واخدها وسافر اسكندريه
ادخلي يا سمسم يا حبيبتي
البيت بيتك ياروحي
تسنيم: عمي انا مش عايزه اتقل عليك وبالله عليك ماتغصب إمام علي الجواز مني هو شاب وليه حق يختار شريكه حياته براحته انا مش عايزه اكون تقيله علي حد او اكون
مجرد شخص بتكسبو فيه ثواب او حاله انسانيه
وللاسف دموعها خانتها ونزلت
عمها بحزن: لي بتقولي كدا يا نور عيني دا انتي بنتي وحبيبتي هو في حد بيتاعمل مع بنته كا حاله انسانيه وبعدين انا مغصبتش علي إمام ولا حاجه هو كل اللي قالوا افرض ياوالدي انا احنا مش متوافقين ف التفكير او هيا متكنش موافقه بيا، والله يابنتي إمام طيب وحنين ويعرف ربنا وراجل مش عشان ابني لا بس بجد هو دا الراجل اللي هديلو بنتي وانا مطمن عليها
تسنيم متنكرش انها اتشوقت تعرف إمام اكتر وتشوفه
تسنيم: ربنا يقدم الي فيه الخير يا بابا
محمد: يلا يا حبيبتي ادخلي غيري هدومك عقبال ما اعملك لقمه تاكليها زمانك جعانه
تسنيم: لا يا حبيبي متتعبش نفسك انا هغير وجي اعمل اكل انا
لسه هيتكلم قطعته
والا انت مش عايز تاكل من ايد سمسم حببتك
محمد بص ليه بابتسامة : هو انا اطول اكل من ايد سمسم هانم
تسنيم جريت عليه حضنته: ربنا يبارك ليا فيك يا نور عيني
هروح اغير واجي
محمد في نفسه ربنا يسعدك يا بنتي ويجعلك من السعداء في الدنيا والآخرة ويهدي إمام ليكي
الله يا تسنيم تسلم ايدك اي اكل الحلو دا
تسنيم بحب: بالهنا والشفا على قلبك يا حبيبي
محمد: تسنيم انا ممكن اطلب منك طلب
تسنيم:اتفضل يا بابا
محمد: انا عايز إمام يستقر هنا
تسنيم بعدم فهم: بس انا اي دخلي بالموضوع دا
إمام ابني حقاني ولما يجي هيعوز يقعد معاكي عشان يتاكد انك موافقه وعشان يعرف شروط
تسنيم:بردو مش فاهمه انا مالي
محمد: تطلبي منه يقعد هنا بحجة انك مش عايزه تسافري ومش عايزه جوزك يبعد عنك
تسنيم استغربت الطلب: طب لي حضرتك متقولوش انت
محمد بحزن واضح علي وشه:انا مش عايز اضايقه او اخليه يعمل حاجه غصب عنه او احسسه انو مقصر ف حقي
تسنيم بدافع: لا طبعا مفهاش مضايقه حضرتك لسه قايل انه يعرف ربنا يعني زمانه بيتعزب زيك والطاق طاقين وغير ان لو حضرتك طلبت منه ان يفضل هيوافق وهو فرحان
محمد فرح ان تسنيم دافعه عن إمام
:تفتكري
تسنيم: ايوا طبعا هو بس يرجع بالسلامه وبإذن الله خير يلا كمل اكل يا حبيبي عشان تنزل تأذن اصل انا وحشني صوتك اوي وااول ما تيجي تقراء ليا قرآن بصوتك
محمد: انتي تؤمري يا ست البنات
محمد راح اذن وتسنيم واقفه في البلكونه بتسمعه وبعد كدا رجع البيت وقعد يقراء قرآن لتسنيم لغايه ما نامت
بعدها باسبوع
الباب بيخبط
تسنيم: مين اللي علي الباب
انا
تسنيم:اي الذكاء الخارق دا انا اشعرفني انت مين متقول اسمك يا محترم وبعدين لو عايز بابا ف بابا نايم
إمام بتعجب : بابا و ذكاء خارق طب افتحي الباب الله يهديكي انا ابنه واسمي إمام
تسنيم اتوترت وفتحت الباب
إمام غض بصره وهيا واقفه زي التمثال
إمام:لوسمحتي ممكن تبعدي شويه عايز اعدي ولا ممنوع ادخل بيتي
تسنيم هو في اي انا مش قادره اتحرك ليه وليه الراحه اللي انا حسه بيها دي انا حاسه اني اعرفه من سنين
إمام:يا انسه ممكن تعديني
تسنيم:..........
إمام بصوت عالي وخبط جامد علي الدلفه اللي مقفوله: متعديني بقا في اي
تسنيم بفزعه وبصت ليه وعنيها فيها دموع: اسفه و لسه بتلف ضهرها
إمام بندم:يا انسه انا مش قصدي والله بس انا جاي تعبان وكلمت حضرتك وانتي مردتيش عليا
تسنيم بابتسامه ولا اكن حاجه حصلت: انا اللي اسفه اتفضل حضرتك انا هروح اصحي بابا
إمام: لا لو سمحتي انا عايز اصحيه انا
تسنيم: تمام وانا هروح احضر الغدا
إمام في نفسه ياريت تكون الريحه اللي شمتها علي باب الشقه من مطبخنا
إمام دخل اوضه ابوه وشاف ابوه نايم بلحيته ونور وشه اي الجمال دا ياوالدي تبارك الله وحشني اوي يا والدي
إمام اتكلم بهدوء: بابا يابابا قوم انا إمام
محمد قام بفزعه: إمام ابني انا
واخد إمام في حضنه ياااه ياإمام وحشني اوي
إمام والدموع في عنيه: ايوا يابابا إمام وانت كمان وحشني اوي انا خلاص يا بابا معنتش اقدر علي فراقك انا هقعد معاك هنا
محمد بفرحه: يعني مش هترجع امريكا تاني
إمام: لا يا والدي انا الحمدلله عملت قرشين حلوين وبصراحه معنتش قادر علي بعدك يا محمد يا قمر انت
الا قولي يابابا انت بتصغر ولا انا اللي بكبر اي الحلاوه دي يا حج
محمد بضحك: يا واد يا بكاش مقبوله منك يا حبيبي بس انت قمر اهو بسم الله ماشاء عليك
إمام اترمي ف حضن ابوه وابوه حضنه وهو مش مصدق إمام مش هيسافر اللهم لك الحمد حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه
دا كله وتسنيم واقفه بره وبعد كدا اتحركت بهدوء علي اوضتها
كان نفسي ابويا يحبني كدا ويشتاق ليا وافتكرت عدم اهتمام ابوها بسفرها مع عمها ولما سألته قبل ماتمشي وافتكرت حضن امها هيا دلوقتي مش محتاجه غير حضن تترمي فيه وسند ليها بعد ربنا
عماله تفكر ودموعها سابقه تفكيرها
محمد بصوت عالي الي حد ما: تسنيم يا تسنيم الله امال البت تسنيم فين
تسنيم سمعت صوت عمها قامت غسلت وشها وراحه تشوفه
إمام اول لما ابوه جاب سيرتها افتكرها وهيا واقفه زي الصنم وغصب عنه ابتسم
محمد: بتضحك ع اي انت عملت ف البت
إمام بضحكه: عملت فيها اي انت مفكرني قتال قتله ولا اي يا حج
وقعد يضحك
تسنيم لسه هتدخل الاوضه وقفت علي الباب اول ما شافت إمام بيضحك وتاهت في جمال ضحكته
إمام اخد باله من تسنيم ف غص بصره واتكلم بصوت واطي
إمام: ابقي ناديني لما تفوق
وطلع في البلكونه بتاعت الاوضه
محمد استغرب تسنيم
تسنيم تسنيم يا بنتي
تسنيم:...........
انتي يابت وحدف فيها المخده
تسنيم بفزعه: في اي يابابا
محمد: خضتيني عليكي واقفه كدا ليه ومالك متنحه كدا
تسنيم: انا مش عايزه اتجوز ابنك
محمد صعق من اللي هوا سمعه
محمد:.......
ياتري تسنيم مش عايزه تجوز إمام ليه واي راي محمد وياتري إمام لسه بيفكر ف سمر
💍البارت التالت💍
محمد: نعم انتي بتقولي اي يابنتي لي هو عمل حاجه
تسنيم بغباء: ماهو المصيبه انو مبيعملش
محمد بستغراب: ازاي يعني
تسنيم بتوتر: يا بابا اصل أن..... انا
محمد: اصل انتي اي يا حبيبة بابا تعالي اقعدي جمبي
تسنيم قعدت جنب عمها
محمد وهوا بيطبط عليها
اي ياحبيب بابا من امته وسمسم القمر بتخبي علي بابا محمد
دا انتي كنتي بتستنيني لما اجي عندكم وبتحكيلي مالك وبتاخدي راي في اي بقا
تسنيم ببراءته: يا بابا كل اما بشوفه بتوتر وبقف زي التمثال ومش بعرف اتحرك ابنك خطر يا بابا انت لازم توديه مستشفى
محمد بصوته كله وهو بيضحك: يخرب بيتك شطانك يا تسنيم ههههههههههه روحي ربنا يسامحك هههههههههههه
إمام جه علي صوت ابوه
إمام: في اي يا بابا بتضحك علي اي ضحكني معاك
تسنيم واقفه مذهوله من رده فعل عمها
هو انا قولت اي يضحك
محمد وهوا مش قادر ياخد نفسه : هتقولي اي يعني روحي يا تسنيم يا بنتي اغرفي الاكل انا جعان و الواد المسكين دا زمانه مكلش حاجه من الصبح
تسنيم مشيت وهي مستغربه هيا قالت اي يضحك عمها
إمام: طب ماضحكني معاك بما اني مسكين وكدا
محمد: ملكش فيه لما تتجوزها ابقي اقولك
إمام: هيا بقت كدا طيب
محمد: ايوا ياخويا خدها بزعله
إمام: ماهو بصراحه يا بابا البنت دي
غريبه اوي
محمد: هو اي حكايتك انت وهيا انت تقولي غريبه وهي تقول انك خطر هو في اي انا قولت كلمه ومش هرجع فيها انت مش هتلاقي في حنيت تسنيم ولا ادبها واخلاقها
إمام: حاضر يا بابا اللي تؤمر بيه
محمد: يا بني انا بحبك وبتمنالك الخير والله مهتلاقي زي تسنيم
إمام: عارف يا والدي هو انا خطر لي يابابا
محمد افتكر تسنيم وضحك: تسنيم لسه ورقه بيضه ومتعرفش اي حاجه وعشان متحطتش ف الموقف دا قبل كدا مفكره انك خطر عليها
إمام بعدم فهم: مش فاهم بردو انا عملت اي ليها
محمد: عشان لما بتشوفك ببتتكسف ولسانها بيتلجم هيا مفكره ان فيك حاجه عشان كدا
إمام: امم ربنا يتسر
تسنيم: الاكل جاهز يا بابا
محمد: يلا ناكل وبعد كدا نشوف الموضوع دا
إمام: يلا احسن انا ميت من الجوع
تسنيم نفسها ف الاكل حلو اوي بالاضافه انها نضيفه جدا وكانت رسه الاكل بطريقه جميله
إمام في نفسه ااي دا ولا احسنها شيف هيا ريحه الاكل نفسها ربنا يسامحك يا بعيده شكل الاكل هبلني
محمد: تسلم ايدك يا تسنيم يا بنتي
نفس نضافه ونفس امك الله يرحمها
والا اي يا إمام
إمام: احم فعلا
محمد: يلا يا تسنيم عشان تاكلي
تسنيم بتوتر: الحمدلله مش جعانه يا بابا
محمد: معلش يا حبيبتي تعالي كلي علي قد نفسك
تسنيم بنظره ترجي: بابا انا مش جعانه
دا كله وإمام بسم الله ماشاء الله نازل اكل ولا همه
محمد فهم ومحبش يحرجها
خلاص يا حبيبتي براحتك
تسنيم: لو عايزين حاجه نادي عليا يا بابا
محمد: لا شكرا يا بنتي
سعتها الشباك اتفتح وتسنيم راحه عشان تقفله بس الهوا كان قوي ورجع طرحتها ورا شويه وشعرها بان
إمام لمحها قام بسرعه
ادخلي جوا واعدلي طرحتك وسيبي البتاع دا
تسنيم واقفه ومش عارف تتحرك لانو وراه بالظبط ومش عارفه تتحرك
إمام: بقولك ادخلي وغطي شعرك دا
تسنيم بصوت مخنوق: حضرتك واقف ورايا بالظبط سيب الشباك وابعد عشان اعرف اعدي
إمام استغبي نفسه: احم اسف اتفضلي
تسنيم جريت علي اوضتها
وإمام قفل الشباك
محمد ابتسم علي غيره ابنه بس زعل علي طريقته
إمام قعد وكمل اكل
محمد: يا بجاحتك يا اخي
إمام بستغراب: بجحتي لي هو يوم الاهانه العالمي ولا اي
محمد: دي مش طريقه تعامل يا إمام
مهما كان دي بنت مش راجل قدامك انا اللي هوصيك تعامل مرات ازاي
إمام: مراتي؟
ايوا هتبقي مراتك
إمام: يابابا انا مبعرفش اتعامل مع بنات وبعدين انا لسه اول مره اشوفها حقك عليا يا بابا
محمد: يابني انا بفكرك عايز اقولك علي حاجه
إمام: اتفضل يا والدي
محمد: تسنيم مش متدينه اوي يعني اخرها تصلي بس انت وشطارتك انا عايزه تحفظ القران وتعلمها اكنها بنتك بالظبط مفهوم
إمام: ربنا يسهل دا يعتمد علي رغبتها
تسنيم: بابا فضل نص ساعه علي المغرب
محمد:حاضر يا حبيبتي
إمام: ايوا يعني اي
محمد: عشان اخلص واروح اشغل القران في المسجد وأذن
إمام: اها فهمت
محمد بمشاغبه: طب الحمدلله انك فهمت وسيب الاكل بقا دا معدش حاجه علي السفره
إمام بأحراج : حاضر
تسنيم واقفه وابتسمت ان الاكل عجبه
تسنيم باندفاع: اي يا بابا اتفضل يا استاذ إمام كمل اكلك لسه بدري علي المغرب ولو حضرتك محتاج اكل كمان قولي وانا اجيب لحضرتك
محمد ابتسم عليها وعلي طيبه قلبها
إمام اتحرج اكتر: لا شكرا انا اصلا اكلت بعد اذنكم
تسنيم: لي يابابا كدا حرجته ومكملش اكل
محمد: هو اكل ولو جعان مش هيقوم وهو عارف اني بناغشه بس هو اتحرج اكمنك واقفه اصل إمام بيكثف زي البنات
تسنيم ضحكت: طيب يلا بقا عشان متتاخرش
حاضر يا حبيبتي
محمد وإمام خارجين من البيت
بابا
إمام استغرب
محمد: نعم يا حبيبتي
تسنيم: متنساش ومتخليش حد يأذن مكانك زي المره اللي فاتت ومتتاخرش عليا
محمد بنظره محبه: حاضر يا حبيبتي حاجه تاني
تسنيم: لا يا حبيبي تيجي بالسلامه
إمام واقف مستغرب مدي قرب البنت دي من والده ومدي حب والده ليها
محمد: متستغربش كدا
إمام: لي بتحبها كدا متزعلش مني اانا حاسس انها هيا اللي بنتك وانا الغريب
محمد بحب: هتصدقني لو قولت ليك ان البنت دي من يوم ما اتولدت وهيا لمست حاجه ف قلبي معرفش فيها حاجه غريبه كدا تخليك تحبها
إمام فكر ساعت ما كان قريب منها وخوفو عليها من ان حد يشوف شعرها واندفاعها عشان حست باحراجه وابتسم
محمد: اي رحت فين
إمام: ابدا.... بابا
محمد وهو لسه هيشغل الاذاعه
إمام:هو ممكن انا اللي اصلي بيكم الجماعه
محمد بفرحه:اكيد طبعا
تسلم يا والدي
خلصو الصلاه
وتسنيم مستغربه مين اللي اقام الصلاه بيهم بس متنكرش انها استريحت لصوته وابتسمت
إمام وابوه خارجين من الجامع وإمام بالصدفه بيبص لفوق لمحها واقفه في البلكونه
تسنيم راحت تصلي
وهما داخلين البيت هيا كانت خارجه من الاوضه
إمام: انسه تسنيم
تسنيم:نعم
إمام: ممكن نقعد شويه مع بعض ف البلكونه
تسنيم استغربت طلبه وابوه استغرب
تسنيم بصت لعمها وهو وافق
حاضر
إمام: حضرتك عارفه طلبي واني عايز اتجوزك
تسنيم : قصد حضرتك طلب والداك
إمام:وهو انتي مفكره ان ممكن حد يغصبني علي حاجه
تسنيم: لا ممكن اعرف احنا قاعدين ليه
إمام في باله دا نتي هـ تتعبيني
إمام: عشان لو عندك اي شروط او اي متطلبات
تسنيم في نفسها ياريت اللي انا عايزه يانفع يطلب ياريت الحنيه والاحتواء والحب والتقدير بيطلبو
إمام:انتي بتسرحي كتير ليه
تسنيم:متشغلش بالك
إمام:اممم طيب معرفتش اي هيا مطالبك
تسنيم:مش عايزه ابعد عن عمي
إمام استغرب طلبها
إمام:بس كدا معندكيش حاجه تاني
تسنيم بحزن واضح ف صوتها: لاء
إمام مش عايزها تكون زعلانه كدا ومكسوره حب بغير الموضوع
انتي بتصلي يا تسنيم
تسنيم: ايوا الحمدلله ومبسبش فرض
إمام: ربنا يديمها عليكي نعمه ويثبتك
طيب ينفع تصلي وانتي طرحتك مفكوكه وشعرك باين
تسنيم بستغراب من سؤاله: لا لانها ممكن تقع مني واعيد الصلاه
إمام ابتسم لانه وصل للي عايزه:
يعني خايفه تعيدي الصلاه ومش خايفه من انك تخرجي من الاسلام او انك يوم القيامه هتتعلقي منه
تسنيم:انا والله بيبقي عصب عني الطرحه بتتزحلق وبتخنق لو ربطها جامد وبعدين انت شوفتني فين وانت مش راضي تبص ليا
إمام:مش حكايه مش راضي ابص لي كل ما في الامر ان انتي مش مراتي او محارمي عشان ابصلك ف بغص البصر لان ربنا امرني بكدا (قُلَ لَلَمًوٌمًنِيَنِ آنِ يَغُضوٌآ مًنِ آبًصّآرهّمً وٌيَحًفُظُوٌآ فُروٌجّهّمً ذِآلَکْ آزٍکْيَ لَهّمً آنِ آلَلَهّ خِبًيَر بًمًآ يَصّنِعٌوٌنِ)
اما بقا شفتك فين وانا طالع من المسجد افتكرت لما كنت بطلع انا والدي والقي امي واقفه ف غصب عني اتعودت ع كدا ف برفع راس لمحتك وانتي ف البلكونه وشعرك كان باين
تسنيم فرحت ان في حد بينصحها:حاضر هحاول ميبنش هتاكد قبل ما اطلع البلكونه ان شعري مش باين حاجه تاني
إمام بستغراب:انتي كدا اقتنعتي
تسنيم بابتسامه:ايوا وشكرا جدا علي نصيحتك ليا
إمام:العفو انتي معندكيش اي سؤال
تسنيم:لا
إمام في باله اي البنت الغريبه دي
تسنيم:بعد اذنك لو انت مش محتاج حاجه
إمام: لا شكرا تقدري تتفضلي
تسنيم مشيت وهيا مبسوطه ان حد نصحها وخايف عليها
محمد:تسنيم يا حبيبتي ممكن كوبيتن شاي
تسنيم:حاضر يا بابا اي اؤمر تانيه
محمد بابتسامه:لا يا حبيبتي
إمام:البنت دي غريبه اوي يا بابا
محمد:لي
إمام:تصور انا بقولها طلباتك اي بتقولي انها مش عايزه تسيبك ومطلبتش حاجه تاني او سألت اي سوال
محمد:يا حبيبتي هيا كدا تسنيم حنينه واصيله بس انت مش هتعمل كدا طبعا
إمام:لي يا بابا وانا كمان مش عايز ابعد عنك
محمد:جيب شقه لمراتك عشان تقعد علي راحتها يابني
إمام: والله واسيبك لوحدك لا طبعا
محمد: ما انا طول عمري لوحدي
إمام:انا مش هسيبك
محمد:يابني بطل مناهده
إمام:انا اللي عندي قولته
محمد:خلاص الشقه اللي فوقيني صاحب العماره عرضها للبيع شوفها لو معاك فلوس تكفي خدها لو مش معاك اتاجرها لغايه ما ربنا ييسر الامر
إمام بعدم اقتناع:حاضر
تسنيم جت بالشاي
اتفضل يا بابا
محمد:تسلم ايدك يا بنتي
إمام اخد كوبيته وقعد
محمد: كلمي ابوكي يا تسنيم
تسنيم بحزن:لي
محمد: عشان كتب كتابكم بكره
صدمه صعقت تسنيم وإمام
ياتري هيكون رده فعلهم اي
رايكم يهمني👇
طبلو ليا يا عيااااااااااااال 😂😂❤
💍البارت الرابع 💍
امام وتسنيم اتصدمو
إمام: بس ي بابا احنا لسه مجهزناش حاجه
محمد: انا قولت كلمتي المأذون جاي بكره
إمام: يابابا بس الشقه والعفش والفستان واد كله
محمد: انتو هتكتبو كتابكم بس الفرح والشقه علي مهلكم بقا فيه
تسنيم لسه مش مستوعبه الصدمه
إمام بغيظ: حاضر يابابا
تسنيم: انا مش فاهمه حاجه
إمام ومحمد ضحكو عليها
تسنيم: انتو بتضحكو علي اي
محمد بضحك: كنت مفكر ان إمام بس اللي بيتاخر في الفهم طلع هوا ومراته
تسنيم: مراته؟!!
محمد: ايوا كتب كتابكم بكره
تسنيم بعدم فهم: لي
محمد بستغراب: هو اي اللي ليه انا قولت كلمتي ومش هعدها ولا ارجع فيها يلا روحي نامي عشان هننزل انا وانتي نجيب فستان كتب الكتاب بكره الصبح والماذون هيجي المغرب
تسنيم:بس يا
محمد:تسنيم اسمعي الكلمه ويلا ادخلي نامي
تسنيم ماشيه بغيظ:حاضر ماشيه اهو
إمام:لي مستعجل كدا لي يا بابا
محمد: يا بني يا حبيبي هتفرق يعني النهارده من اسبوع ولا شهر
إمام: براحتك يا والدي
محمد: يا حبيبي راحتي ف راحتك وانا متاكد انك هتستريح مع تسنيم
إمام: طيب انا داخل اصلي وانام تصبح علي خير
محمد: وانت من اهل الخير يا حبيبي بس هتصلي اي يا حبيبي
إمام: القيام يا والدي اصل بصراحه مش هقدر اصحي قبل الفجر
محمد:ماشي يا حبيبي ربنا يجعله في ميزان حسناتك يارب
إمام اليوم كان متعب جدا بالنسبه ليه ومسافه ما حط راسه علي المخده نام
اما تسنيم متوتره بس مطمنه ومرتاخه لـ إمام جدا بس فكره كل حاجه بسرعه مخوفها هيا متنكرش انها من يوم ما جت هنا وهيا مستريحه نفسيا
تاني يوم
قاعدين بيفطرو
محمد:تسنيم خلصي اكل والبسي عشان نجيب الفستان
تسنيم بخجل:حاضر
إمام ولا اكنه هنا وشغال اكل حد يقعد الواد دا في مطعم
تسنيم خلصت اكل ولبست
انا جاهزه يابابا
إمام بيبص شافها لابسه بنطلون وعليه شميز قبل الركبه استغفر ربه
محمد خايف من رده فعل ابنه
إمام هو ماسك الفون اكنه بيبص فيه بس هو في الحقيقه غاضض بصره: انسه تسنيم خليكي انتي وبابا وانا هروح اجيبه لان في شويه طلبات انا عايزها
محمد تقبل فكره ابنه بس اللي مفهموش لي ابنه منصحهاش
محمد:الله يبارك فيك انا اصلا تعبان
تسنيم:تمام وانا هدخل اعمل الاكل واروق البيت
إمام بيلبس ابوه دخل عليه
في اي يا بابا
محمد:مستغربك لي مقولتش ليها ان لبسها غلط ونصحتها
إمام اخد نفس طويل:يابابا النصيحه لازم تكون بطريقه كويسه ويكون فيها حنيه مع شويه خوف مني عليها وانا مش هقدر اعمل كدا غير لما تبقي مراتي هيا لسه مش علي زمتي عشان اتأمر عليها وبصراحه لما شوفتها كدا اتعصبت وخفت اجرحها بالكلام
محمد:ماشي يابني ربنا يسعدكم
إمام: امين يا والدي
إمام وهو في المحل مش عارف يعمل اي ويلا يقول اي البنت اللي ف المحل لاحظته
تحت امرك يا فندم
إمام وه غاضض بصره : الامر لله وحده بس انا كنت محتاج فستان لكتب كتاب بس محجبات
البنت: تمام يا فندم ممكن المقاس
إمام في نفسه وانا اشعرفني دا انا مش فاكر شكلها
البنت:حضرتك مش عارف المقاس
إمام: بصراحه لاء
البنت:طب تديها كام كيلو والطول كام
إمام:والله انا لو بمتحن اسهل ليا معرفش
البنت غصب عنها ضحكت
طيب انا اساعد حضرتك ازاي بس
إمام:ثواني لو سمحتي هعمل مكالمه واجي
البنت:اتفضل
إمام: السلام عليكم يا بابا
محمد: وعليكم السلام يا حبيبي خير في حاجه
إمام: بابا انا مش عارف مقاس تسنيم ومش عارف اختار ليها فستان
محمد: ثواني هسال تسنيم واجي
تسنيم يا تسنيم
تسنيم: ايوا يا بابا حضرتك عايز حاجه
محمد: انتي مقاسك كام يا بنتي
تسنيم: مقاس اي
محمد: مقاس هدومك
تسنيم: معرفش يابابا
محمد: طب طول و وزنك كام
محمد عرف من تسنيم وقال لامام
إمام: لوسمحتي يا انسه انا عايز الفستان الابيض السمبل دا
البنت بذهول: ذوقك حلو اوي يا فندم يا بختها
إمام باحراج: شكرا ، لو سمحتي هو في هنا خمارات
البنت: ايوا يا فندم قسم المحجبات هنا متكامل وعندنا نقبات كمان ممكن اعرف من حضرتك الطول والخامه
إمام: عايز خامه متشفش والطول لو متر ونص اصلا هيا كلها اتنين سنتي
البنت بابتسامه: ربنا يخلهلك يا فندم
اتفضل
إمام اخد الحجات وطلع من المحل
بس وهو ماشي خبط في حد
إمام: انا اسف بجد مش قصدي
يا واطي ترجع وماتقولش
إمام استغرب بس بعد كا لاحظ ان دا احمد صاحبه
إمام: احمد عامل اي والله وحشني اوي
احمد:ماهو واضح انت خارج من محل المحجبات لي او تكون اتجوزت
إمام بابتسامة: كتب الكتاب النهارده
احمد: مش بقولك واطي ومكنتش هتعزمني صح
إمام: والله ربنا وحده الي يعلم بيا كل حاجه جت بسرعه معلش يا صاحبي بس دا ميمنعش اني اعزمك جاي صح المغرب باذن الله الماذون هيجي بس طبعا انت تروح تجيب مراتك وتحصلني عايز اميره تعلم تسنيم لفه الخمار وابقي قول لمراتك احسن هتنفخني
احمد: تستاهل ومش هدافع عنك اشرب بقا
إمام: ماشي يا احمد ربنا يسامحك سلام عشان متأخرش الجيات اكتر
احمد وهو بيضحك سلام
إمام رجع البيت
حست بيه وابتسمت وهيا ف المطبخ بس استغربت هيا لي فرحانه دا لسه شايفه امبارح
إمام دخل عند ابوه وكان جايب بدله لابوه واده الفستان عشان تسنيم
محمد: لي يا حبيبي تعبت نفسك وجبت بدله ما انا عندي
إمام: تعبك راحه يا حبيبي ممكن لو سمحت تدي الفستان دا لتسنيم
حاضر تسنيم يا تسنيم
تسنيم: نعم يابابا
محمد: خدي يا حبيبتي فستانك اهو
تسنيم بستغراب: هو فستان طب لي كل الشنط دي
إمام بتوضيح: فستان بمستلزماته شوز وطرحه وكام خمار كدا وكام ديرس
تسنيم بفرحه واضحه ف صوتها: شكرا بجد بس مكنش
لي داعي المصريف دي كلها
إمام ابتسم علي فرحتها: لا مصريف ولا حاجه
وسعتها الباب خبط
إمام: انا هروح اشوف مين اللي بيخبط
تسنيم طلعت وراه بس اتصدمت من واحده اول ما الباب اتفتح وهيا متشعلقه ف حضن إمام
إميرة: كدا يا إمام تيجي ومتقولش ليا الله يسامحك بجد
احمد بغيرة:طب ممكن بس تنزلي الاول من ناطحة السحاب دي
إمام بغيظ: وانت مالك ميرو حبيبتي تعمل اللي هيا عاوزه ، معلش يا حبيبتي والله انا لسه جاي امبارح وكل حاجه حصلت بسرعه
ولا داعي لوصف تسنيم علي ما اعتقد ان هما شمو ريحه شياطها
تسنيم كانت واقفه مضيقه متعرفش لي وقبلها نغزها ودموعها سباقه كلامها، لي حست انها كانت تملك حجات كتير ومره واحده خسرتهم والاغرب انو مكنش عايز يبص ليها وبيحضن دي، مشيت بهدوء علي المطبخ
اميره: مراتك فين يا ميمو
إمام: غالبا في المطبخ او عند بابا مش عارف
إميره بغيظ: يوم كتب كتاب البت تدخل المطبخ يا قوي
إمام: ما علينا انا عايزك تلفي لتسنيم الخمار وتعلميها كام لفه كدا تمام
أميره: حاضر انا هروح ليها
إمام: ربنا معاكم،تعالا يا احمد نقعد مع بابا
اميره:الجميل بيعمل اي
تسنيم بغضب مكتوم: بعمل اكل عشان بليل
إميره بحب:نفسك في الاكل رهيب انا جوعت بصراحه بتفكريتي بماما فاطمه الله يرحمها كنت ادخل كدا بردو القيها ف المطبخ ونفس الريحه الجميله
تسنيم بستفهام: وانت تعرفي مرات عمي منين ولي يتقولي عليها ماما
اميره: احنا كنا سكنين هنا بس بابا رجع البلد تاني وانا تجوزت احمد صاحب إمام وبقول ماما عشان ماما فاطمه رضعتي وانا صغيره انا ومصعب الله يرحمه كنا قد بعض
تسنيم بابتسامة: يعني انتي اخت إمام في الرضاعه
اميره:ايوا
تسنيم جريت عليها حضنتها: مش تقولي كدا من الصبح
اميره بضحك:انتي كنتي غيرانه ولا اي
تسنيم اتكسفت حطت وشها في الارض
اميره: بصي يا تسنيم اوعي تشكي ف جوزك ابدا لان الشك بينتج عن سببين واحد عدم الثقه فيه او فيكي
اتنين عدم الاهتمام وإمام ما يتخافش منه إمام عمره مكلم بنت طول عمره كل همه الدراسه وان هوا يثبت نفسه ويحقق ذاته،ولازم يكون عندك ثقه فنفسك وتهتمي بـ جوزك
تسنيم بامتنان:شكرا جدا يا اميره انا بجد حبيتك اوي
اميره ببتسامه: مفيش شكر بين الاخوات وانا كمان حبيتك جدا وانتي من النهارده بقيتي اختي يلا بقا قوليلي هتعملي اي وتعلميني عشان اعمل اكل حلو كدا
تسنيم بفرحه: انا اصلا خلصت انا كنت بروق المطبخ اما بالنسبه اني اعملك حاضر تعالي يا ستي
إمام واحمد قاعدين ف البلكونه
احمد : وبعدين
إمام: وبعدين اي
احمد: إمام اوعي تكون اخد البنت الغلبانه دي عشان تنسي سمر
إمام: انت بتقول اي يا احمد سمر دي خلاص مليش نصيب فيها افكر لي بقا
احمد: ما انا بصراحه مستغرب جوازك بالسرعه دي مش فاهم
إمام بتوضيح: ابويا عايز كدا وبصراحه البنت طيبه ومحترمه وغلبانه
احمد: اممم قولت لي طب كويس انك مرتاح ليها
إمام بتوهان: بصراحه انا مستغرب الراحه دي انا لسه شايفها امبارح وبدأت اتعود عليها ومتسالش ازاي
احمد بغباء: ازاي يا بني انتو مش ولاد عم ولا انا بتهيألي
إمام: يا بني انا كنت بتعب من السفر بالاضافه اني استحاله اسيب الدراسه عشان عمي بابا كان بيزوره وبيسبني هنا وام اميره كانت بتراعيني وبصراحه انا مكنتش بحب اقعد مع عمي لانو عصبي وبعد كدا انا سافرت تقدر تقول ان مكنش فيه اختلاط بينا
احمد: ايوا كدا فهمت المهم دلوقتي تحاول تحسن اسلوبك البونيه المسكينه دي هتبقى مراتك يعني نتكلم براحه وهدوء وبلاش قطم ف الكلام
إمام بضحكه:اي يعم لي محسسني اني غبي
احمد بغيظ: مش غبي بس غشيم واسلوبك ف الكلام مع البنات يسد النفس بحسك ربوت متحرك حاجه كدا اوڤر شناعه
إمام: انا غشيم ي احمد والله لاوريك
احمد جري علي المطبخ عشان مراته تلحقه من غباء اخوها
احمد بصوت عالي: اميره يا اميره
الحقيني الحقي قرة عينك
تسنيم اول لما شافته ضحكت ع شكله واميره اتخضت
إمام: وانت فاكر انك لما تستخبي مش هطولك يا احمد يعني هتبات عندك ولا اي
اميره بهزار: في اي يا شرير انت مالك ومال الواد الغلبان دا بس يا قلب امك متخافش
إمام بغيظ: بقا انا غشيم يا اميره
احمد: غشيم ودبش كمان وشرير علي راي ميرو مش كدا يا ميرو
اميره بستفزاز : صح يا قلب ميرو
إمام: هيا بقت كدا ماشي يا ست ميرو ماشي يا حمد رجاله اخر زمن
احمد بمشاغبه: لو مش عاجبك طلقني
إمام: يلا يا
احمد: ايوا اشتم عشان اخد حسناتك يلا يا اي بقا
إمام: وانت مفكر حتي لو هزار هشتم
لا يا بابا انا بخاف علي حسناتي
احمد: طول عمرك ناصح يا نصه
اميره: تعالي يا تسنيم يا حبيبتي اما نلبس ونسبنا من العيال دي
تسنيم بهدوء: حاضر
اميره: يخلاثي علي الحلاوه والرقه هحسدك يا واد يا إمام
تسنيم اتكسفت وحطت وشها في الارض
اميره: خلاص يا بنتي اي مطعم الكتشاب اللي ضرب وشك دا يلا بينا قبل ما يوغما عليكي
إمام: انسه تسنيم ممكن ثواني بس
تسنيم:حاضر
إمام: ممكن اطلب منك طلب
تسنيم: اتفضل
إمام: مع الفستان في كام خمار ممكن تلبسي واحد النهارده دا بعد اذنك ولو مش عايزه براحتك وممكن لو سمحتي لو مفهاش راخمه مني متحطيش ميك اب واوعدك بعد كتب الكتاب هفهمك كل حاجه
تسنيم ابتسمت علي طريقته ف الكلام وقالت انها لازم توافق لانو اول مره يطلب منها حاجه: حاضر حاجه تاني
إمام بابتسامه: لا شكراً
تسنيم لبست الفستان واعترفت في نفسها ان هوا ذوقه اقل مايقال عنه انو روعه واميره لفت ليها الخمار بطريقه جميله وطبعا محتطش حاجه علي وشها هيا قمر اصلا مش محتاجه
اميره: بجد هحسدك بقا الواد دا طلع ذوقه حلو وانا معرفش تبارك الله ياقلبي اختي قمر ياناس
تسنيم بصت ليها والدموع في عنيها: تعرفي انا كنت خايفه اوي ان اليوم دا يجي وانا معيش حد افرح معاه اوي يفرح ليا زيك كدا بجد شكرا اوي يا اميره
اميره بتأثير من كلامها اخدتها في حضنها: متقلقيش يا قلب اميره انا هنا جمبك ومعاكي وتحت امرك في وقت وصدقيني إمام هيعوضك متخافيش إمام طيب وحنين وجدع وراجل دا كافيه صوته بس ف القران بصراحه واد حليوه
تسنم غصب عنها ضحكت: بجد صوته حلو في القران
اميره: جدا والله هو واحمد كانو دايما يدخلو مسباقات القران الكريم
احمد صوته قوي يهزك حنجرته قويه، انما إمام صوته لين ومريح ويا بقا عليه لما يتأثر بايه مقولكيش بقا
تسنم ابتسمت علي نعمه ربنا عليها ودعت ان ربنا يديم عيها النعمه: ربنا يحفظهم
الكل اتجمع بره وابو تسنيم حضر هو وامراته مكنش فيه حد غريب
تسنيم طلعت كان إمام واقف ف البلكونه بيتكلم ف الفون ولكن مره واحد شئ لفت نظره بيبص شافها
كانت ماشيه بهدوء وهو غصب عنه بص ليها واكن في مغناطيس بيجذبه مينكرش انها فعلا جميله اوي او ان هو انجذب ليها وارتاح
قعدو كلهم وبدأ كتب الكتاب
المأذون بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكما في خير
إمام بص لتسنيم واستغرب ليه فرحان بس حمد ربنا علي نعمته ودعي ف سره ان ربنا يهديها ويجعلها زوجه صالحه
اميره جابت الشربات وبتوزع عليهم
بس عندنا حربايه مش حبه الفرحه
اميره بتدي مديحه الشربات راحت مديحه دلقاه واكنه غصب عنها
مديحه: مش تفتحي يا عاميه انتي اي الغباء دا
اميره بصت ليها والدموع في عنيها
وردة بهدوء عشان فرح اخوها
: اسفه
إمام كان لسه هيرد بس قبل ما يتكلم كان في حد اتكلم وجاب حق اخته
تنسنيم بهدوء واستفزاز: مسمحش لحضرتك انك تغلطي في اخت جوزي لان كرامتها من كرامتي و لو في حد لازم يفتح فهو حضرتك ولو مش عاجبك المكان اتفضلي وشاورت بايدها علي الباب
مديحه وهيا هتفرق من الغيظ: شايف بنتك بتطردني يا رشدي ونعما التربيه وبعدين كرامة اي ام يا كرامه انتي نسيتي نفسك ولا اي
تسنيم بتتكلم وهيا صوتها مخنوق بالدموع: انا مش هرد ع حضرتك عشان انا محترمه ومتربيه مش شبهك
شايف بنتك يارشدي يارب تكون مرتاح ياراجلي ومراتك بتتهان
رشدي قام عايز يمد ايده علي تسنيم
إمام وقف عشان يحمي تسنيم
تسنيم بحركه لا اراديه استخبت ف ضهر إمام ومسكت فيه اكنها غريق بيغرق ومستني حد ينقذه
إمام: لا بقا كدا كتير يا عمي انا عامل احترام لحضرتك ومش راضي ارد علي الكائن اللي معاك دا وهيا عماله تغلط ف اختي و مراتي وانا قاعد واقول عمي هيسكتها انما حصلت تمد ايدك علي مراتي دا بقا اللي مراضش بيه ابدا
رشدي: دي بت قليله الربايه وبعدين دي بنتي اضربها اموتها انت ملكش دخل
إمام بيحاول يهدي نفسه: انا مراتي الحمدلله متربيه احسن تربيه واتشرف بيها قدام اي حد وحكايه تمد ايدك عيلها دي كانت زمان دلوقتي ليها راجل ومش هسمح لاي حد ع وش الارض يهنها وانا عايش وحسي ف الدنيا لما اموت ابقي اعمل اللي انت عايزه
رشدي اضايق: يلا يا وليه احنا ملناش مكان هنا يلا فزي بينا
دا كله وتسنيم واقفه وماسكه في ضهر إمام ووصوت شهقاته المكتوم ودموعها اللي نازله قطع قلبه واللي زاد وغطي النغزه اللي بتجيله دي جت ليه بس المره دي قويه لدرجه انو حاسس ان قلبه هيقف
إمام لف لتسنيم واول ما بص ليها هي اترمت ف حضنه اكنها خلاص لقت طوق نجاتها ومكست ف قميصه جامد
محمد بحزن وآسي: خد مراتك ع اوضتها
إمام: اخدها ودخلها الاوضه بس هيا لسه ماسكه فيه ومش مبطله بكي
اخدها ف حضنه وقعد بقراء ليها قران وتعمد ان يكون صوته مسموع
تسنيم اول ما سمعت صوته حست براحه واكن مفيش حاجه حصلت معاها وحست بلامان جوه حضنه واكنها مكنتش عايشه قبل كدا
إمام بيقراء قران وهو بيطبطب عليها وحس انها هديت بس الغريب ان نغزه صدره راحت
تسنيم بتحاول تبعد عنه وعايزه تقوم
إمام بدون وعي وبصوت هادي:هششش راحه فين متبعديش
تسنيم بخجل وهدوء: عايزه اقوم
إمام بهدوء عايز يحسسها ان هو دعم ليها ف كل وقت وعايز يقولها بطريقه غير مباشره انو مش مجبر عليها: طب لو قلت اني مش عايز مراتي تقوم من حضني هتقولي اي
تسنيم بصت للارض وسكتت بس بصراحه هيا في موقف لا تحسد عليه
إمام رفع وشها واتكلم بمشاغبه: اي سوق الخضار اللي فتح ف وشك دا طب كيلو الفروله بكام يا حجه، بس بصراحه تصدقي الخمار جميل اوي عليكي
تسنيم نسيت هيا بتتكلم ازاي واكن الحروف هربت من بوقها
إمام حب يغير الموضوع لان كمان شويه ممكن يغمي عليها: طب مش هتسألي لي قولت ليكي تلبسي الخمار ومتحطيش ميك اب
تسنيم افتكرت وقامت قعدت: ايوا صحيح قولي بقا
إمام ابتسم ان عرف يبعدها عن حزنها وخجلها: بصي يا ستي انتي لو عندك جوهرة هتعملي فيها اي هتحافظي عليها ولا ترميها في اي مكان
تسنيم بدات تتجاوب معاه: هحافظ عيلها طبعا دا انا كمان هحط عليها حرس كمان
إمام ابتسم ليها وبداء يتكلم بلين وهدوء: الله ينور عليكي يا بنوتي يا قمر اهو يستي بقا ربنا سبحانه وتعالي كرم المراء بالستر حفظا عليها امرها بالحجاب لان انتي جوهره ومش كل من هب ودب يشوفك انتي غاليه وثمينه ولا يستحقك الا من سعي إليكي ربنا سبحانه وتعالي امر المراءه بالحجاب الشرعي عشان يحافظ عليها من عين الناظرين ونفس الناس المريضه
عارفه انتي اللؤلؤ اللي بيبقي في قاع البحر مش بيبقي جواه لؤلؤ وفي قوقعه بتحافظ علي الؤلؤ من المايه المالحه والسمك والحجات الكتير اللي ف البحر اهو دا يا يستي انتو انتي لؤلؤة المكنونه والقوقعه اللي بره دي هيا حجابك اللي بيحافظ عليكي الستر والعفه والخمار دا مش فضل لا دا فرض عليكي زي الصلاه والصيام لو انتى فعلاً مسلمة أمرك لله ومستسلمه لله ولأوامرة ولنواهيه هتصلى لأنه أمرك تصلى اهو ربنا أمرك تتحجبى وبمواصفات معينة مينفعش تتحجبى على مزاجك أو بالطريقة اللى انتى شايفاها صح لازم تتحجبى بالطريقة اللى هو شايفها واللى هو عايزها واللى هو أمرك بيها
فهمتيني يا بنوتي
تسنيم: طب اي هيا موصفات الحجاب
إمام: أولا ميكنش ضيق يكون واسع ثانياً ميكنش شفاف ويبين الجسم ثالثاً...... ميكنش مبرفن ببرفان أو بخور أو أى حاجة يقدر اللى واقف جمبك يشمها .. رابعاً ميكنش ملفت .. خامساً ميكنش شبه لبس الكافرات .. سادساً ميكنش شبه لبس الرجال .. سابعاً ميكنش ثوب شهرة
تسنيم: معلش يعنى ايه ميكنش ثوب شهرة دى .. مش فاهمة
إمام: بهدوء وهو فرحان انها متجاوبه معاه:
- يعني متكنيش لبساه عشان الناس تشاور عليكي وانتى ماشية فى الشارع .. الرسول نهانا عن اللبس المزين أوى الفخم أوى اللى الواحد بيلبسه عشان الناس تشاور عليه وهو ماشى فى الشارع وده بيبأه خيلاء ماشى يعني يقول يا أرض اتهدى ما علييك أدى .. وبرده نهانا عن اللبس الرث أوى المبهدل أوى اللى الواحد يلبسه عشان الناس تشاور عليه وتقول ده الراجل ده زاهد وعابد .. يعني الرجال والنساء محرم عليهم لبس الشهرة .. يعني متلبسيش حاجة ملفته عشان الناس تشاور عليكي وتعرفك
تسنيم: ياه دا انا كنت مقصره ف حق ربنا اوي بس مكنش عندي اللي يقولي ان دا صح ودا غلط
إمام: انتي مكنتيش تعرفي خلاص معلكيش ذنب انما يبداء الحساب من اول المعرفه واما بالنسبه لان ملكيش حد ف انا عايزك تعتبريني من النهارده اهلك كلهم ماشي
تسنيم ابتسمت بخجل:حاضر
بس انت ليه قولت محطش ميك اب
إمام بهدوء: هو انا مش لسه قايل من شويه ان ميكنش الحجاب ملفت وانك تحطي ميكب بتكوني ملفته
يا حبيبي الحجاب مش مجرد طرحه بتتحط علي الراس للاسف دا اللي الناس فهماه الحجاب هو لبس المراءه كامل من اول اصبع القدم الي الرأس فهمتيني يا حبيبتي وبعدين في االايه اللي ف سوره النور واللي بتثبت ان الخمار فرض وهيا ايه رقم ٣١ ربنا سبحانه وتعالي بيقول اي (وٌقُلَ لَلَمًؤمًنِآتٌ يَغُضضنِ مًنِ آبًصّآرهّنِ وٌيَحًفُظُنِ فُروٌجّهّنِ وٌلَآ يَبًدٍيَنِ زٍيَنِتٌهّنِ إلَآ مًآ ظُهّر مًنِهّآ وٌلَيَضربًنِ بًخِمًرهّنِ عٌلَيَ جّيَوٌبًهّنِ وٌلَآ يَبًدٍيَنِ زٍيَنِتٌهّنِ آلَآ لَبًعٌوٌلَتٌهّنِ..........)
آلَيَ آخِر آلَآيَهّ
الايه دي عظيمه جدا يا تسنيم لن فيها اؤمر واضحه من ربنا والاؤمر يعني فروض واجبه اول حاجه غض البصر انك متبصيش لاي راجل الا لمحارمك وهما الاب والاخ والاخ ف الرضاعه وابن اخوكي وابن اختك و حماكي وعمك وهكذا دول تبصي ليهم عادي انما غير كدا لا
تاني حاجه ان زينتك تكون لزوجك ومحرامك بس يعني مينفعش حد يشوفك وانت حاطه ميك اب
تالت حاجه هيا ان الخمار فرض والمقصود بالجيب وهو غطاء العقل اي الراس فهمتي يا بنوتي ها حاجه تاني الواضح من عنيكي انك عايزه تنامي
تسنيم بابتسامه: انا مش عارفه اقولك اي بس بجد انت افدتني جدا ربنا يخليك يارب
إمام بابتسامه بشوشه زيه:اولا مفيش زوجه تشكر جوزها دا واجبي
ثانيا بلاش دعاء الله يخليك دا لانه جاي من التخلي والترك يعني اكنك بتقولي ربنا يبعدك عني
تسنيم بتبرير: لا طبعا انا مش قصدي والله
إمام: متدخضيش كدا براحه
بصي يا ستي ممكن تقولي ربنا يحفظك او يحميك او يبارك ليا فيك وهكذا فهمتي يا بنوتي
تسنيم ملاحظه كلمه بنوتي وبصراحه فرحانه بيها اوي
حاضر بس انت لي بتقولي بنوتي
إمام بحب وحنيه وضحين ف صوته: عشان انا قولت لنفسي قبل كدا انا ربنا لما يكرمني بالزوجه الصالحه اني هعتبرها بنتي الاولي
لو بضيقك مش هقولها تاني
تسنيم بندفاع:لا طبعا انا بحبها اوي قولها ع طول
إمام ابتسم ليها ولعفويتها ف الكلام
طيب يا بنوتي تصبحي ع خير
تسنيم بهدوء وخجل:ونت من اهله
سابها وخرج وهيا اترمت علي مخدتها ومش مصدقه نفسها ان ربنا وعدها ب إمام بجد ونعم الزوج والصاحب والابن يارب ديمو عليا نعمه واحفظه ليا وبارك ليا فيه واجعله ف كل خطوه سلامه وارزقه الصحه والسعادة يارب ونامت وهيا لاول مره ف حياتها تنام بالدرجه دي من السعاده
إمام دخل اوضته واكن هم ع قلبه وانزاح ولسه بردو مستغرب نفسه لي فرحان كدا وليه النغزه الي بتحيله راحت لما كانت ف حضنه ومينكرش ان فعلا كان فرحان وهيا ماسكه فيه وفرح ان هيا اعتبرته ملجاها وحط راسه ع المخده ونام
تسنيم اتقلبت ف نومها وقامت عشان تشرب
تسنيم:اي دا هما لسه سايبين نور الصالون لغايه دلوقتي حبيبي يا بابا محمد هتدفع فلوس بالهبل ام اروح اقفله
لسه هتقفل النور بس اتفاجأة بحاجه غيرت ملامح وشها
ياتري اي هيا الحاجه دي
من البارت دا الروايه هتبتدي تحلو والمعلومات تزيد
رايكم يهمني وفي الصورة بردوا👇
يلا يا قمريه انتي وهيا قعدين فاضين طبلو ليا اجبرو بخاطري يجبر بخاطركم ربنا
هنشحت ع المسا😂😂😂😂❤
#إمامي💍❤
💍البارت الخامس 💍
تسنيم بخضه: اي دا
إمام خلص صلاه وبص ليها: في اي يا تسنيم واقفه كدا ليه
تسنيم: حرام عليك خضتني هو انت بتصلي اي دا الساعه ٤ الفجر
إمام ابتسم: بصلي القيام وبصراحه مرضتش اصلي جوا عشان مقلقش بابا
تسنيم بستفهام: يعني قيام ولي بابا مصلاش زيك
إمام: بابا صلاه قبل ما ينام
اما بقا بالنسبه يعني قيام
هو يا ستي احياء الليل لله عز وجل
تسنيم قربت وقدت ع الانتريه وهو قاعد ع السجاده: ممكن لوسمحت تقوم تقعد علي الانتريه وتفهمني براحه واصليه ازاي واي فضله
إمام بابتسامه : حاضر بصي يا ستي قيام الليل يعني اي
والاصل ف القيام هو احياء الليل لله عزوجل (واعرف ان شرف المسلم قيامه باليل)
دي كلمه سيدنا جبريل عليه السلام لرسول الله عليه افضل الصلاةوالسلام وهو بينقله حب الله لقيام الليل وسر الشرف دا تعبيرا عن المؤمن بحبه لربنا بيخالف هواه في الراحه ويقوم يعبد ربه لانو بيحب ربنا بسم الله (تٌتٌجّآفُيَ جّنِوٌبًهّمً عٌنِ آلَمًضآجّعٌ يَدٍعٌوٌنِ ربًهّمً خِوٌفُآ وٌطِمًعٌآ)
كانه بيقوم بجسمه اللي عايز يستريح بس انا بحبك اكتر يارب ومساحة قيام الليل تبدأ بعد العشاء وافضلها الثلث الاخير من الليل وهنا كلمه قيام عكس نوم فهو مشهد حب بيخالف فيه المحب هواه انشغالا بما يحب حبيبه
الصلاه ازاي بقا : الصلاة بتكون ١١ رگعه ، تصلي مثني مثني ، يعني رگعتين و تسلم وهكذا ،، بنقرأ فيهم الفاتحه وما تيسر لگ من القرآن
{كان النَبي يُصلي مثنَي مثنَي ويوُتر برَكعه}
تسنيم_ طيب هو لازم اصلي ال ١١ ركعه كلهم
إمام_ بصي القيام مش بيُحسب بعدد الركعات إنما بعدد الآيات ، يعني ممكن تصلي ركعتين بس ، ويكونوا بعشر آيات او بميت آيه او بألف ايه او اي عدد عموماً ،، في حديث بيقول " من قام الليل ب عشر آيات لم يكتب من الغافلين ومن قام الليل ب مآئة ايه كتب من القانتين ومن قام الليل بألف آيه كتب من المقنطرين "
اذا اردت الا تُكتب من الغافلين
صلي قيام الليل ركعتين بسور الإخلاص والفلق والناس
لن تستغرق الصلاة 3 دقائق
إذا اردت ان تكون من القانتين
صلي ركعتين قيام الليل بدأ من سورة القدر الى سورة الناس
لن تستغرق الصلاة 10 دقائق
إذا اردت ان تكون من المقنطرين
صلي قيام الليل باي عدد من الركعات وابدا من سورة الملك حتى سورة الناس
مدة الصلاة تحددها طريقة قراءتك
_يعني هنا القيام بيُحسب بعدد الآيات وليس بعدد الركعات ، كدا خلصنا الصلاة ،، ممكن حد ميكونش عاوز يصلي ممگن يقرأ قرآن ،، ممكن يسبح ويستغفر ، الذكر عموماً ، فهي بتكون درجات
الصلاة لأنها تشمل قرآن وذكر ، وبعديها القرآن ، وبعديها الذكر
فهمتي يا بنوتي !
تسنيم _ايوا خلاص فهمت إن القيام مش صلاة بس ممكن يكون قرآن أو ذكر ،، وإنه بيكون بحسب عدد الآيات مش الركعات
تسنيم: اي بقا أجرهاا
إمام: وعد الله مصلين القيام بأجر عظيم لا يعلمه الا هو {فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِي لَهم مِن قُره أعيْن جَزَاءً بِمَا كَانوا يَعمَلون}.
• •لا يستوون مع غيرهم من العباد لاء دول مميزين عنهم
تسنيم بفرحه زي الاطفال:الله انا هصليه كل يوم انا بحب ربنا اوي ودي افضل طريقه لاظهار حبي
بجد انا مش عارفه اقولك
إمام بفرحه لفرحتها وبدا يعمل انو بيفكر: تقولي اي تقولي اي انا اقولك
تسنيم:اتفضل
إمام بابتسامه:انك تصليه معايا كل يوم بس ف حاجه
تسنيم: اي
إمام: صلاه القيام بالذات عشان تحسي بطعمها لازم تنفردي مع ربك يعني انا هصلي هنا وانتي تصلي ف الاوضه وبالاضافه ان النوافل مينفعش تصليها جماعه
تسنيم:حاضر بس كدا دا حاجه جميله اوي هو ينفع ابداء دلوقتي اصلي
إمام بص ف الساعه: ايوا يلا الحقي
بس لما تبداءي ابداءي بالعشر ايات عشان متزهقيش وبعد كدا واحده واحده وانتي هتحبيه وهتكوني عايزه اكتر من العشر ايات
تسنيم بفضول: انت بتصلي بكام ايه
إمام برخامه:تؤتؤ دي حاجه بيني وبين ربنا يلا بقا يا بنوتي عشان متتاخريش
تسنيم بدون وعي: حاضر يا باباتي
وبعد كدا لاحظت هيا قالت اي وجريت عشان تصلي
🌸سبحان الله 🌸
تاني يوم تسنيم قايمه كلها نشاط وحيويه غير العاده ومبتسمه
قامت صلت الضحي وعملت فطار بس وهيا بتنطط من الفرحه
إمام قام اتوضا وصلي الضحي بردو
تحبي اساعدك ف حاجه
تسنيم اتخضت
إمام: ف اي اتخضيتي كدا ليه
تسنيم: اصل مش متعوده حد يدخل المطبخ
إمام ابتسم: لا اتعودي ع كدا تحبي اساعدك ف حاجه
تسنيم بخجل: غريبه
إمام: اي. الغريب
تسنيم: ان راجل يدخل المطبخ لا وكمان يساعد.
إمام: لا مش غريبه ولا حاجه الرسول صل الله عليه وسلم كان بيساعد اهل بيته وفي حديث ل رسول الله
بيقول لا يؤمن أحدكم حتى أكون ..
عن أنس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: (لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحب إليه من والده وولده والناس أجمعين) رواه البخاري ومسلم
وانا بحب رسول الله وللي بيحب حد بيقلده صح ولا اي
تسنيم بتوهان: انت ازاي كدا
إمام: ازاي مش فاهم
تسنيم سابت اللي ف ايدها واتكلمت بنبره في حزن
انا بحب ربنا وسيدنا محمد بس مش زيك كدا لي مش بحبهم اوي زيك
إمام قرب منها ورفع راسها
بصي يا بنوتي انتي عشان تحبي حد لازم تعرفيه وعشان تحبي الرسول صل الله عليه وسلم لازم تقراءي عنه وتعرفي كان بيتعامل ازاي وكل دا ودي بقي مهمتي
تسنيم رفعت راسها وبصت ليه بسعاده:بجد
إمام بابتسامه بشوشه:ايوا بجد ويلا بقا عشان نعمل الاكل
خلصو الاكل وعم محمد صحي وقعدو يفطرو
إمام قام عشان يدخل الطباق
تسنيم:ميصحش انا هشالهم
إمام:مش هيحصل حاجه يعني لما اشيل كام طبق
محمد قاعد وفرحان لابنه وبنت اخوه:سبيه يساعدك يا تسنيم بكره يعجز زي وميعملش حاجه
تسنيم بحب:مين دا اللي عجوز دا انت قمر يابابا وبعدين كفايه صوت حضرتك بالدنييا ربنا يبارك فيك ويحفظك يا غالي
إمام بص ليها وابتسم علي طيبه قلبها وحنيتها فعلا فاقد الشئ يعطيه
إمام:دا حضرتك احلي مني ياريت انا لما اكبر ابقا حلو زيك كدا
محمد بهزار:جوز بكاشين قعدين قدامي يلا دخلو السفره
إمام وتسنيم قامو
إمام:تسنيم
تسنيم:نعم
ممكن كوبيتين شاي من ايدك الحلوين دول
تسنيم بصت للارض وقالت بخجل:حاضر
إمام:يحضرلك الخير
🌸سبحان الله🌸
إمام مستغرب نفسه اوي وحنيته ف الكلام
ها ياوالدي ماذا تفعل ياحجوج
محمد:ابدا يا حبيبي قاعد ومفيش حد قدي
إمام:دا الطبيعي حجوجي مفيش منه اتنين بس اي السبب بقا
محمد:ابني اتجوز ومبسوط واطمنت ع بنتي ما مستريحش لي بقا
إمام:هتصدقني يا بابا لو قلت ليا اني حسيت انها بنتي انا وانها ملزومه مني كان عندك حق تسنيم مطيعه وبنت اصول وقليل منها الزمن دا وبتستجيب ليا لما اتكلم معها ف الدين
محمد ابتسم:طبعا مش بنتي وتربيتي ربنا يحفظكم
تسنيم جابت الشاي ولسه هتخرج حطت الشاي ع جنب واتكدات ان طرحتها مظبوطه ومش مبينه شعرها
إمام كان ملاحظها وابتسم
اتفضلوا
محمد:تسلم ايدك يا بنتي جت ف وقتها
إمام:ربنا يبارك ليا فيكي
تسنيم بصت ليهم وابتسمت
قطع قاعدتهم الجميله تخبيط علي الباب تسنيم لسه هتقوم
إمام:خليكي
مين
احمد:هو في حد بيزركم غيري انا والبت الغلبانه دي
إمام برخامه:ع الصبح كدا اي الاشكال دي
احمد:الله يسامحك يا ابو نسب مش هرد
إمام:ياراجل رد خليني اكسب شويه حسنات
احمد بغيظ:ولو سنتوفه حسناتي حببتي
إمام بضحك ع صاحبه اللي الضحكه مبتفارقش وشه: طب وسع كدا خليني اسلم ع البونيه الغلبانه دي
تعالي يا قلب اخوكي
اميره:ميمو وحشتني اتصدق
إمام:يابت يا بكاشه
اميره وهيا بتحضنه:اخويا وابكش عليه براحه
إمام:اممم ثبتيني انتي كدا
اميره:الظاهر كدا
احمد وهو بيشد اميره من حضنه:اي يابابا متسيب البت وانتي ما صدقتي
إمامبص ليهم وابتسم ع غيرة صاحبه
إمام:روحي يا اميره لمراتك اخوكي واقعدو سوا
احمد برخامه:ياريت لو كوبيتين شاي بقا
إمام: دا انت غتت يا اخي
احمد بص ليه وضحك:من بعض ما عندكم
احمد وإمام راحو قعدو ف البلكونه مع عم محمد
وتسنيم واميره دخلو عملو شاي
احمد:إمام نادي اميره انت عايزها
حاضر
راح خبط ع الاوضه
اميره بمشاغبه:اي مش قادر تبعد عن تسنيم
إمام:هو جوزك علمك الغتاته وبعدين مش انا يختي اللي مش قادر دا احمد شوفيه عايز اي
وميره راحت لاحمد وإمام فضل واقف مع تسنيم وقرب قعد جمبها ع السرير
تسنيم اتكسفت وقامت واقفت
إمام مسك ايدها:راحه فين اقعدي انا عايز اتكلم معاكي شويه
تسنيم بخجل:حاضر
إمام بهدوء وصوت فيه احتواء: بص يا حبيبي الباب لما يخبط راجل البيت هو اللي يشوف مين ولو راجل البيت مش موجود منفتحش غير لما نعرف مين اللي بيخبط حد نعرف نفتح وخصوصا لو ست انما راجل نعرفه او منعرفوش نرد من جواه واحنا قافلين الباب الكلام لايطبق ع محارمك مفهوم يا بنوتي
تسنيم بتبرير:انا مكنش قصدي انا مكنتش عايزه اتعبك بس مش اكتر
إمام اتكلم بحنيه ومسك ايديها:انا مش قصدي ازعلك او اتأمر عليكي انا عايز مصلحتك وبعدين مش احنا اتفقنا ان انتي جوهره وانا بقا عايز اميره تبقيمعززه مكرمه وتؤمر وانا انفذ وبصراحه مش عايز حد يشوف الجوهره بتاعتي
تسنيم والدموع ف عنيها:انت ازاي حنين كدا كنت فين من زمان كان نفسي ف اللي يتكلم معايا كدا ويصاحبني ويعلمني انا في حجات كتيره اوي اتحرمت منها بس متخيلتش ان العوض بيكون حلو كدا
إمام بجد انت اجمل حاجه حصلت ف حياتي
إمام وهو بيمسح دموعها:و انتي احلي حاجه حصلت ف حياتي انا بجد مش عارف كميه الراحه والمسؤليه اللي بحسهم اتجاهك حسك ملزومه مني ومش عارف ليه بس بحسك حته مني وربنا يقدرني واكون دايما عند حسن ظنك بيا بس حبيبي لازم يساعدني عشان نكون ف الجنه سوا
تسنيم بفرحه وابتسامه:حاضر انا بجد بحب كلامك وطريقتك في الكلام ومش عارفه لي بنفذ وانا مبسوطه
إمام ابتسم:اولا عشان انتي جميله اوي من جوا ثانيا عشان دا الصح ومين فينا يعمل الصح وميرتحش
اميره:قفشتكم بتعملو اي بقا.
إمام:عيله فصيله انا طالع
تسنيم ضحكت واميره
إمام راح عند احمد وعم محمد
احمد:إمام في فكره كدا عايز اطرحها عليك
إمام بستماع:اتفضل يا احمد
محمد: طب اقوم انا بقا
احمد:بتقول اي يابابا محمد اتفضل طبعا اقعد
إمام:متقول يا احمد في اي
احمد:بص يا إمام انت طبعا شايف لبس البنات اليومين دول وانا بصراحه عايز افتح مصنع لبس محجبات نصنع عبيات وادنأت وملاحف وهكذا وعايز اخد رايك انت وعم محمد
محمد بفرحه:ربنا يجزيك خير يا احمد ياابني فكره جميله اوي
إمام بتفكير:هيا فعلا فكره جميله بس لازم يتخطط ليها كويس طب انت لقيت مصممين ومكن خياطه ومكان تعمل فيه دا كله
احمد:الي حد ما بس مستني الراجل يفضي المكان
إمام:علي خيرة الله وانا معاك تسمحلي اكون شريكك ونكسب الثواب سوا
احمد بفرحه:اكيد طبعا يا صاحبي بس انت وتسنيم والجواز وكدا
إمام:متشغلش بالك انت محلوله
اميرة:يلا يابو حميد
محمد:مستعجله ع اي يا اميره
اميره: ابدا يابابا اصل عندي معاد عند الدكتورة
إمام بخضه:ليه كفل الشر
اميرة:دايخه ومليش نفس للاكل وكلمت ماما قالت ليا روحي اكشفي
إمام:لا بأس ان شاء الله طهور
محمد:ربنا يحميكي يا بنتي ويرزقك بالذريه الصالحه يارب
اميره واحمد فرحو بدعوة عم محمد
وراحو لـ الدكتورة
محمد:طب يابني انا هروح اشغل القرآن ف المسجد عشان الظهر قرب
إمام ابتسم:اتفضل يا والدي جعله الله في ميزان حسناتك يارب
محمد امن ع دعاء ابنه ومشي
إمام بنداء:تسنيم يا تسنيم
نعم حضرتك محتاج حاجه
إمام ابتسم:حضرتي؟ لا حضرتي مش محتاج وبلاش حضرتي لان حضرتك والكلام دا كان قبل الجواز ايام القواعد انما دلوقتي احنا بقينا متزوجين يا تسنيم
تسنيم:حاضر كنت بتنادي ليه
إمام بابتسامه مشاغبه:اي واحد اشتاق لمراته حرام ولا اي
تسنيم وشها كله بقا لون الطماطم
إمام ضحك بصوته كله علي شكلها
طب خلاص بلاش بس وشك بقا شبه البطيخه
تسنيم بصوت متقطتع:بردو مقولتش عايزني ليه
إمام ابتسم واتكلم بهدوء:عايز اخد رايك ف حاجه
تسنيم قعدت:اتفضل
إمام حكي ليه اللي حصل بينه وبين احمد
تسنيم بستغراب: متزعلش مني بس انا مالي
إمام استغرب اكتر:ازاي مالك انتي مش مراتي ولازم تشاركيني واخد رايك هيا الحياه الزوجه اي غير موده ورحمه ومشاركه
تسنيم حست انو زعل:الله انا مش قصدي ازعلك ابدا بس كل ما في الامر الموضوع غريب انا اول مره حد ياخد راي وبابا عمره م اخد راي ماما ف حاجه ممكن متزعلش وحقك عليا
إمام اتكلم بهدوء وحنيه:يا حبيبتي انا مش زعلان انا بس مستغرب انتي مراتي يا تسنيم ولازم اخد رايك وانتي تاخدي راي مش انتي من شويه قولتي انك حستني صاحب ليكي اكتر من زوج يلا بقا يا حبيبتي قولي ليا رايك اي نشتري الشقه الي فوق ونجهزها ولا ادخل بنص المبلغ مع احمد
تسنيم:يا إمام انا سبق وقلت ليك اني مش سابه بابا محمد مش ابنه مايرجع لحضنه اخدو منه انا عايزه اقعد هنا ودا كان طلبي من الاول بابا محمد جميل اوي وانا بحبه وعلي فكره قراري دا مفهوش ناقش ومش هيتغير
إمام فرح من جواه ع قلبها الطيب واصلها وقال ف نفسه البنت دي جميله اوي من جوا واصيله هو لسه ف حد وفي كدا
إمام ابتسم:خلاص يعني دا رايك طب بالنسبه لموضوع احمد
تسنيم:موافقه طبعا فكرته حلوي اوي
إمام:يبقي ع خيرة الله يا اميرتي نبداء بقا نجهز ف الشقه ونجيب عفش جديد
تسنيم ابتسمت:اللي تشوفه صح نعمله
إمام ابتسم بتصحيح:اللي نشوفه صح نعمله
تسنيم بصت ليه وسرحت ف جمال ضحكته وطيبه قلبه واحتواءه دا صوته لوحده بيحسسها بالامان بتحس فيه الاحتواء يااااه يا إمام لو تعرف انت قد اي بقيت شئ اساسي ف حياتي دا انا بعدك مكنتش عايشه
إمام بص ليها وابتسم وحب يرخم:
مكنتش اعرف اني حلو كدا
تسنيم بدون وعي:انت جميل اوي
إمام بيكتم ضحكته:امممم بس انتي اجمل يا اميرتي
تسنيم بصت ليه بزعل مصتنع:بنوتي احلي
إمام ضحك:بنوتي واميرتي ووصيه رسول الله ورفيقتي الي الجنه بإذن الله
تسنيم بصت ليه والدنيا مش سيعها من الفرحه:طب اقول اي دلوقتي
إمام:قولي هتعملي اكل اي
تسنيم بغيظ:اكل إممم طيب
إمام:اي بنتي لويتي وشك ليه مش انتي اللي سألتي وبصراحه انا ليا عذري مراتي ريحة اكلها بتخلي بطني تلزق ف ضهر من الجوع
تسنيم ابتسمت بحب:بالهنا والشفا علي بدنك اللي انت عايزه اقوم اعمله
إمام اتكلم بحب:اللي انتي تعمليه انا راضي بيه
تسنيم:حاضر يلا بقا قوم روح لبابا وصلي وتعالي
إمام:حاضر
تسنيم قامت إمام نادا عليها
ياتري ندا عليها لي
رايكم يهمني 👇
تعليقات
إرسال تعليق