القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية امامى الفصل 16-17-18-19-20الاخير بقلم ياسمين (جميع الفصول كامله )

 رواية امامى الفصل 16-17-18-19-20الاخير بقلم ياسمين (جميع الفصول كامله )




.

رواية امامى الفصل 16-17-18-19-20بقلم ياسمين (جميع الفصول كامله )

💍البارت السادس عشر💍


  🌸صلي علي رسول الله🌸


احمد: مراد اوعا تولع ف المطبخ 

انا مفياش حيال اعمل حاجه 


مراد: لا متخافش بس قولي المجات فين 


احمد: لا انت هتقعد تسالني انا هقوم اوريك 


امام: الله ينور عليك فضو الجو شويه 


احمد:  ايوا يعم الله 


امام: يلا ياض من هنا 


احمد ضحك ومشي ومراد مش فاهم حاجه


مراد: انا مش فاهم انت تقصد اي


احمد ضحك: دا انت غلبان خالص

امام هيكلم المدام 


مراد: انت رخم ياحمد والله


احمد: دا اقل واجب عندنا اصحبي 


مراد: طب خف العسل شويه 


احمد بهزار: ولا ولا اي انت نسيت انك معاقب اعمل نيكافيه وانت ساكت 


مراد بص ليه: انت مستفز وخف عشان انا ايدي تقيله 


احمد: اي ياهندسه  هتمد ايدك ع اخوك بردو


مراد: ثبتني انت كدا 


احمد: حبيبي  


          🌸سبحان الله🌸


امام رن ع تسنيم 


السلام عليكم 


تسنيم: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته 


امام: حبيبي  عامل اي


تسنيم: بخير بدال سمع صوتك بقا ف احسن حال 


امام: يا سيمو يا قمر غلبتيني انتي المره دي


تسنيم: بنتعلم منك 


امام: حبيبي  ، ها قولي لي  عملتو اي مع مريم 


تسنيم: الحمدلله  وافقت امها تقعد معاه 


امام: طب الحمدلله  انتي حاسه ان هيا ممكن توافق ولا هترفض


تسنيم ابتسمت: هتوافق 


امام: اي الثقه دي


تسنيم: شوفت فيها نفسي بس انا بقا مقاوحتش وسلمت ليك ع طول انما هيا بتقاوح بس هتستسلم 


امام ابتسم: ربنا يبارك ليا فيكي يا نور عيني عارفه انا عايزه اي دلوقتي 

تسنيم: عايز اي يا حبيبي 

امام بحب: عايز اترمي ف حضنك وحشتني اوي يا تسنيم 

تسنيم بكسوف: وانت كمان 

امام: وانا كمان اي يا حرميه التي شرتات

تسنيم: الله يسامحك  وبعدين انت جوزي انا وملكي انا واعمل الي انا عايزه صح ي إمامي

امام: قلب إمام وروحه ودنيتوه

تسنيم بحب:بحبك

امام:طب كدا انا نازل ليكي 

تسنيم :بس بقا ميصحش تسيب صحابك وتنزل 

امام:عندك حق يا حبيبي 


         🌸استغفر الله🌸


احمد جه 

ايوا يا عم طب متديني اميرة 

امام قفل مع تسنيم وبص ل احمد: دلوقتي زمانها اتحرجت يا ابو لسان متربي منك

احمد:اعلش يا هندسه

مراد:دا منظر بني ادم هيبقي اب قريب 

احمد:هبقي اب قمر صح 

امام:بالستر 

مراد:ربنا يسترها ع ابنك 

امام:طب يلا عشان نصلي العشاء 

احمد:ايوا بقا وانت اللي هتام بينا صح 

امام:ايوا 

مراد:بصراحه انا بحب صوتك اوي

احمد:وانا 

امام ابتسم:طب يلا 

امام واحمد ومراد نزلو عشان يصلو 


         🌸سبحان الله 🌸


تسنيم: بنات يلا عشان نصلي 


مريم:هو بابا فين 


اميرة :اكيد ف المسجد


تسنيم:بابا عندو استعداد يفضل

  طول  النهار والليل الجامع 

  ‏

مريم:حبيبي بابا محمد دا طيب اوي

 وحنين اوي بجد والله بحبه بجد

 ‏

اميرة:ع ذكر الحنيه والاب و كدا 


احنا نسينا نكلم بابا وماما ونقول ليهم 


مريم:مش مستاهله انا كداكدا هرفض 


اميرة لسه هتقوم لمريم  تسنيم بصت ليها 


تسنيم :روحي رني عليهم وعرفيهم 


اميرة بنفاذ صبر: حاضر  


تسنيم: مريم نتكلم جد انت راضي بمراد ولا لاء عايزه ولا لاء


مريم: معرفش 


تسنيم: مفيش حاجه اسمها معرفش

حاسه بأي


مريم: مبسوطه وخايفه 


تسنيم ابتسمت: دا طبيعي متخافيش اختك اه مش قريبه لدرجه من ربنا بس انا غندي احساس بيقولي ان خير 


مريم ابتسمت بحب: يارب 


تسنيم: نلم الدور بقا ونحترم الراجل ولم لسانا شويه 


مريم: والله انا مش وحشه بس انت مش عايزه يحس بالاضطراب اللي بيحصل ليا مش عايزه حد يحس انو بيأثر فيا 


تسنيم: لا لازم تعرفيه انو بيأثر عليكي بس لما يبقي جوزك 


مريم: بس دا ضعف وانا مبحبش الضعف 


تسنيم:  مفيش حاجه بين الزوج والزوجه اسمها ضعف تزعلي من الضعف لما يكون ف عدم ثقه بمعني اصح مخوناه فاهمني 

حببتي الجوز دا مش هاين واختيار الزوج مش بالساهل لان الزوج تعري فكري وجسدي لو مكنش اللي انتي بتختاريه راجل بجد هدمري نفسك بايدك فاهمه والراجل باين عليه انو محترم كافيه غيرته عليكي وخوفوه واما بيقول انو مش بيسيب فرض 

وكريم وحنين وجدع انتي عارفه 

سئل امام قبل كدا انت اي الي مخليك معملتش فرح وكان لسه اول معرفه بينهم وكان مفكر ان سبب التاخير فلوس تعرفي قاله اي قاله انا رقبتي سداده اللي انت عايزه انا تحت امرك راجل شبعان وراجل بجد


مريم بصت ليها بحب:تعرفي وانتي بتتكلمي بقيت مبسوطه اوي 


تسنيم: هتستقوي بيه قريب 


مريم:ازاي


تسنيم: انتي بتقولي مبتحبيش الضعف صح لما تلاقي راجل بجد 

هتحبي ضعفك وهيبقي نقطه قوتك 

صوت الراجل ف البيت كفايه 


مريم:انا اقتنعت


تسنيم:ربنا يقدم ليكي الخير كله يارب


مريم:امين 


          🌸استغفر الله🌸


احمد:يا جماعه يا جماعه يلي حبكم بيزيد كل ساعه طب والله حلوا


امام بتريقه :جداااااااااا 


مراد:اسكت وهيا هتبقي احلي 


احمد:ازاي 


امام:نقطنا بسكاتك 


احمد:الله يسامحك منك ليه 

انا زعلان 


امام:منقدرش ع زعلك يا صحبي


مراد:مبعرفش اصالح حد اخبط دماغك ف الحيط


احمد ضحك بصوته كله:ابشر يا تيمور


امام:  يا اهلا بالبشره الخيرة 


مراد بعدم فهم:مش فاهم حاجه


احمد:انت هتتجوز طفله يعم 


امام:دي معندهاش دم يعم 


مراد: يعم انت هوا ملكمش دعوه بيا وبيها مفهوم 


احمد :اهدي يا مراد احنا مش قصدنا 

نظخل ف حياتكم 


امام:هدي اعصابك لو حصل نصيب 

مراتك هيا بنتك الاولي يعني تعاملها اكنك بتعامل بنتك ميغركش الطول والسن دول مخهم ميتخطاش 9 سنين وتساعدها ف البيت مساعدتك ليها مش هتنقص من قيمتك بالعكس

هتزيد ف نظرها لانك هتكون ليها الاب والام والاخ والاخت والصديق 

وقت ميحصل مشكله كون صاحبها

حسسها دايما بـ الامان واحتويها 

وعرفها انها مهما راحت ولا جت ملجئها وموطنها الاصلي هو حضنك 

و اوعي ف يوم يا مراد تخليها تبات زعلانه منك الستات بتسامح بس مبتنساش مش سواد قلب منهم لا حب لما حد يزعل منك اوي اعرف انو بيحبك اوي فهمتني يا صحبي 


مراد بص ليه بـ امتنان:فهمتك يا صحبي


احمد: الله عليك يا امام طول عمري بقول عليك دبش اول مره اعرف انك واد فهيم كدا 


امام:فهيم؟؟


مراد:يعني الي فرق معاك فهيم وبالنسبه لدبش عادي


احمد بهزار:بس يا فلفل افندي مش ناقصه شعلله


امام ضحك:احمد من يوم ما شافني وهو مقتنع اني دبش 


احمد:مش دبش اوي بس مبتعرفش تتعامل مع الستات 


امام بتوضيح:لكل مقام مقال انا بتكلم برسميه ومعنديش مجامله مع ستات بس مش اكتر انما بعرف اتعامل اوي.لاء ملكش فيه 


مراد:طب يلا عشان العشاء وجبت 


امام ابتسم ان مراد فكر ف الصلاه


احمد:امام انت اللي هتام بينا وبعدها

نعمل مسابقه صغيره كدا من بتعاعت زمان 


مراد:يا بني انت كائن المسابقات 


امام:احمد كدا طول عمره يحب يشغل نفسه 


احمد: دا من غير احمد وخفة دم احمد القعده ملهاش طعم 


امام:عندك حق 


مراد:امممم ممكن 


احمد:اي الغتاته دي يامراد دانت مريم هطلع عينك اصبر بس


مراد ضحك غصب عنه وتخيل وهو قاعد مع مريم وهيا عماله تهزر وتضحك معاه 


احمد:ماثره من اولها 


امام:بس يا بابا منك ليه يلا عشان الصلاه 


    🌸سبحان الله وبحمد 🌸


تسنيم راحت لمريم 


ها اختارتي هتلبسي اي 


مريم بحيرة :مش عارفه


تسنيم:تعالي وانا اختار ليكي 


تسنيم اختارت ليها دريس ابيض في كور وردي وخمار وردي 


اميرة:بسم الله ماشاءالله قمر يا مريوم 

اي الجمال دا الله اكبر عليكي يا قمر


مريم:بث ابت بكثف 


اميرة:عندك دم يعني


مريم:ممكن ليه لاء


تسنيم:طب انا هروح اجهز الصالون واعمل العصير 


مريم:هوا هيشرب  عصير كمان 


اميرة: وقح شوفتي الواقاحه 


تسنيم:انتي مشكله انا ماشيه


اميرة:خديني معاكي 


مريم:خودي ابت منك ليها 


            🌸الله اكبر 🌸


مراد: امام اي الفرق بين الاسلام والايمان والاحسان 


امام:الإسلام والإيمان والإحسان هي مراتب دِين الإسلام وتجدر الإشارة إلى أنّ كُلّ مرتبةٍ من مراتب الدِّين تدلّ على معاني خاصّةٍ، ومختلفةٍ عن غيرها؛ فالإسلام يُعنى بظاهر الأمور، والإيمان يختصّ بغيبيات الأمور، أمّا الإحسان؛ فيدخل به الإسلام والإيمان، وهو الأعلى منزلةً، فانفراد الإسلام يدخل فيه الإيمان، وانفراد الإيمان يدخل فيه الإسلام، وانفراد الإحسان يدخل فيه الإسلام والإيمان.


مراد: طب اي هو تعريف الاسلام

 امام: الإسلام هو: الخضوع لله -تعالى-، والاستسلام والانقياد له، تدلّ على ذلك الأعمال التي يؤدّيها العبد ظاهراً،[٢] وقد دلّت الكثير من نصوص القرآن الكريم والسنّة النبويّة على أنّ المُراد بالإسلام الخضوع، والانقياد لله وحده، والأعمال الظاهرة الدالّة على التصديق التامّ، منها:[٣] قَوْله -تعالى-: (بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ).[٤] قَوْله -تعالى-: (فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّـهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُل لِّلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّـهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ).[٥] قَوْله -تعالى-: (وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّـهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ).[٦] قَوْل جبريل -عليه السلام- للنبيّ -عليه الصلاة والسلام-: (يا مُحَمَّدُ أخْبِرْنِي عَنِ الإسْلامِ، فقالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ: الإسْلامُ أنْ تَشْهَدَ أنْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وأنَّ مُحَمَّدًا رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ، وتُقِيمَ الصَّلاةَ، وتُؤْتِيَ الزَّكاةَ، وتَصُومَ رَمَضانَ، وتَحُجَّ البَيْتَ إنِ اسْتَطَعْتَ إلَيْهِ سَبِيلًا، قالَ: صَدَقْتَ).[٧] فالإسلام يختصّ بجوارح العبد، وما يظهر عليها من أعمالٍ، وأساسه خمسة أركانٍ ودعاماتٍ؛ تبدأ بشهادة أن لا إله إلّا الله، وأنّ محمّداً رسول الله، ثمّ الصلاة، فالزّكاة، فالصوم، فالحجّ لبيت الله.[٨] أركان الإسلام أركان الإسلام الظاهرة خمسٌ، فقد أخرج الإمام البخاريّ في صحيحه عن ابن عمر -رضي الله عنهما-، أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (بُنِيَ الإسْلَامُ علَى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أنْ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وأنَّ مُحَمَّدًا رَسولُ اللَّهِ، وإقَامِ الصَّلَاةِ، وإيتَاءِ الزَّكَاةِ، والحَجِّ، وصَوْمِ رَمَضَانَ)،[٩][١٠] وبيان كلّ رُكنٍ منها فيما يأتي: الركن الأوّل: شهادة أن لا إله إلّا الله، وأنّ محمّداً رسوله، وتنزيه الله وتقديسه عن الشّريك، أو الشبيه، وإخلاص النيّة في توحيده، وفي العبادات، والطاعات، والأمور كلّها، والتصديق بأنّ محمّداً -صلّى الله عليه وسلّم- نبيّاً ورسولاً للبشريّة كافّةً، وتقديم محبّته على محبّة كلّ شيءٍ، وطاعته، والإقرار بأنّه خاتم الأنبياء والرُّسل -عليهم الصلاة والسلام-، قال الله -تعالى-: (مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَـكِن رَّسُولَ اللَّـهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا)،[١١] وقال: (وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ)،[١٢] وأخرج الإمام مُسلم في صحيحه عن أنس بن مالك -رضي الله عنه-، أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (لا يُؤْمِنُ أحَدُكُمْ حتَّى أكُونَ أحَبَّ إلَيْهِ مِن ولَدِهِ ووالِدِهِ والنَّاسِ أجْمَعِينَ).[١٣][١٤] الركن الثاني: إقامة الصلاة؛ فهي عمود الدِّين، ومن أفضل الأعمال عند الله -تعالى-، وأوّل ما يُحاسب عليه العبد يوم القيامة، إذ يخضع المُسلم فيها لله -تعالى- بكلّ جوارحه وسرائره، كما أنّها وسيلة الخطاب والمُناجاة بين العبد وربّه، وسببٌ من أسباب تكفير الذُّنوب والخطايا، كما ثبت في الصحيح عن أبي هريرة -رضي الله عنه- أنّ النبيّ -عليه الصلاة والسلام- قال: (أَرَأَيْتُمْ لو أنَّ نَهْرًا ببَابِ أَحَدِكُمْ يَغْتَسِلُ منه كُلَّ يَومٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ، هلْ يَبْقَى مِن دَرَنِهِ شيءٌ؟ قالوا: لا يَبْقَى مِن دَرَنِهِ شيءٌ، قالَ: فَذلكَ مَثَلُ الصَّلَوَاتِ الخَمْسِ، يَمْحُو اللَّهُ بهِنَّ الخَطَايَا)،[١٥] كما أنّ الصلاة سببٌ في الكفِّ عن المعاصي والمنكرات، وتحقيق الصلاح في الدُّنيا والآخرة، وتوثيق روح التعاون والوحدة بين المُسلمين في أدائها جماعةً.[١٦] الركن الثالث: إيتاء الزكاة؛ وهي فرضٌ على مَن وجبت عليه، وفيها تزكيةٌ للنَّفس من البُخل والعُجب، قال -تعالى-: (خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم وَاللَّـهُ سَميعٌ عَليمٌ)،[١٧] وقد جمع الله -تعالى- في كثيرٍ من آيات القرآن الكريم بين الصلاة والزّكاة؛ وذلك لشدّة أهميّتهما وأثرهما في حياة المسلم، قال -تعالى-: (وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ)،[١٨] وقال أيضاً: (وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَيُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَيُطيعونَ اللَّـهَ وَرَسولَهُ أُولـئِكَ سَيَرحَمُهُمُ اللَّـهُ إِنَّ اللَّـهَ عَزيزٌ حَكيمٌ)،[١٩] وقد حذّر الله -تعالى- وتوعّد تارك الزّكاة بالعذاب والهلاك في الآخرة، فقال: (وَالَّذينَ يَكنِزونَ الذَّهَبَ وَالفِضَّةَ وَلا يُنفِقونَها في سَبيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرهُم بِعَذابٍ أَليمٍ*يَومَ يُحمى عَلَيها في نارِ جَهَنَّمَ فَتُكوى بِها جِباهُهُم وَجُنوبُهُم وَظُهورُهُم هـذا ما كَنَزتُم لِأَنفُسِكُم فَذوقوا ما كُنتُم تَكنِزونَ).[٢٠][٢١] الركن الرابع: صيام شهر رمضان، فصيامه فريضةٌ على المسلمين، قال -تعالى-: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)،[٢٢] وللصيام العديد من الثمرات؛ إذ يكفّ النّفس عن الشّهوات والمعاصي، وينال الصائم الأجر العظيم من الله -تعالى- بامتثالاً لأمر الله -عزّ وجلّ-.[٢٣] الركن الخامس: حجّ لبيت لله -تعالى- لمن استطاع لذلك سبيلاً.[٨] الإيمان الإيمان هو: التصديق والاعتقاد المُطلق بكلّ ما أمر الله -تعالى- به عباده، مع إذعان القلب والجوارح له -جلّ وعلا-،[٢٤] وتجدر الإشارة إلى أنّ الإيمان ينعكس على عمل العبد، فقد قرن الله -تعالى- في كثيرٍ كم آيات القرآن بين الإيمان والعمل الصالح، منها: قَوْله -تعالى-: (إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلى رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ*الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ*أُولـئِكَ هُمُ المُؤمِنونَ حَقًّا لَهُم دَرَجاتٌ عِندَ رَبِّهِم وَمَغفِرَةٌ وَرِزقٌ كَريمٌ)،[٢٥] والإيمان يزيد وينقص بمقدار العمل الصالح، بدليل قَوْله -تعالى-: (إِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَت قُلوبُهُم وَإِذا تُلِيَت عَلَيهِم آياتُهُ زادَتهُم إيمانًا وَعَلى رَبِّهِم يَتَوَكَّلونَ).[٢٦][٢٧] الإيمان بالله تعالى فُطر الإنسان على الاعتقاد بوجود خالقٍ، وقد بيّن ذلك الله -عزّ وجلّ- بقَوْله: (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ)،[٢٨] كما دلّ العقل على وجود مُتحكّمٍ بالكون، فالله -تعالى- هو مَن يبدّل الليل بالنهار، وهو مَن أوجد المخلوقات، ورزقها، ودبّر أمورها، قال -تعالى-: (أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ*أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بَل لَّا يُوقِنُونَ)،[٢٩] وقال أيضاً: (يُقَلِّبُ اللَّـهُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْأَبْصَارِ)،[٣٠] وهو مَن بعث الرُّسل وأيّدهم بالمعجزات، قال -تعالى-: (وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ*فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ).[٣١][٣٢] فالله -تعالى- خالق كلّ شيءٍ، لا شريك معه، ولا مُعين له، واحدٌ أحدٌ مُتفرّد بذاته، مالك المُلك، كلٌ تحت أمره وقُدرته، قال -تعالى-: (الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا)،[٣٣] فالله له الأمر من قبل ومن بعد، مُتحكّمٍ بالتفاصيل، يعلم ما خُفي، وما ظهر، وما سيكون، مُسيّر الأكوان بعِلمه وجَبروته، قال -تعالى-: (وَعِندَهُ مَفاتِحُ الغَيبِ لا يَعلَمُها إِلّا هُوَ وَيَعلَمُ ما فِي البَرِّ وَالبَحرِ وَما تَسقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلّا يَعلَمُها وَلا حَبَّةٍ في ظُلُماتِ الأَرضِ وَلا رَطبٍ وَلا يابِسٍ إِلّا في كِتابٍ مُبينٍ)،[٣٤] وقال أيضاً: (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ)،[٣٥] ويشمل الإيمان بالله -تعالى-؛ الإيمان بألوهيّته؛ فهو الحقّ المُستحقّ للعبادة دون غيره، إذ قال: (ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّـهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ)،[٣٦] والإيمان بصفاته وأسمائه؛ بفَهْمها، وحفظها، والإقرار بها، ومحبّتها، واستشعار عظمتها.[٣٢] ومن الجدير بالذِكْر أنّ للإيمان بالله -تعالى- العديد من الثمرات، بيان البعض منها فيما يأتي:[٣٧] السَّيْر على طريق الصلاح، والخير، والرشاد، وتوجيه الله -تعالى- عباده المؤمنين إلى أفضل الأعمال، وأجودها، قال -تعالى-: (الَّذينَ آمَنوا وَلَم يَلبِسوا إيمانَهُم بِظُلمٍ أُولـئِكَ لَهُمُ الأَمنُ وَهُم مُهتَدونَ)،[٣٨] وقال أيضاً: (إِنَّ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ يَهديهِم رَبُّهُم بِإيمانِهِم تَجري مِن تَحتِهِمُ الأَنهارُ في جَنّاتِ النَّعيمِ)،[٣٩] وتوكيل العباد المؤمنين بخلافة الأرض، والإقامة فيها، وإعمارها، ونَشْر رسالة الإسلام، قال -تعالى-: (وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا).[٤٠] نَيْل رضا الله -تعالى-، والعيش بأحسن حالٍ، والتمتّع بالبركة وكثرة الخير في الحياة الدُّنيا، والفوز بجنّات الخُلد في الآخرة، قال -تعالى-: (إِنَّ اللَّـهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ إِنَّ اللَّـهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ)،[٤١] وقال أيضاً: (وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرى آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرضِ وَلـكِن كَذَّبوا فَأَخَذناهُم بِما كانوا يَكسِبونَ).[٤٢] تثبيت الإيمان في قلوب المسلمين، وزيادته، ونَيْل ولاية الله -تعالى- التي تتحقّق بسببها الطمأنينة في الدُّنيا، والفوز بنعيم الآخرة، قال -تعالى-: (وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ)،[٤٣] وقال أيضاً: (ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّـهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَى لَهُمْ).[٤٤] التوكّل على الله في أمور الحياة كلّها، وإخلاص النيّة له وحده، وبذلك يتحقّق العفو من الله -تعالى- على المعاصي والآثام، ويرتفع شأن العبد وعمله في الدُّنيا والآخرة، قال -تعالى-: (يَرْفَعِ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ)،[٤٥] وقال: (وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ)،[٤٦] وقال أيضاً: (وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ).[٤٧] التحلّي بالأخلاق الحميدة، وأحسنها، التي تعود على العبد بالعزّة والرِّفْعَة. الإيمان بالملائكة الملائكة؛ من خَلْق الله -تعالى-، ليسوا من البشر، وقد اختصّهم الله بأعمالٍ وصفاتٍ محدّدةٍ، قال -تعالى-: (اللَّـهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ)،[٤٨] ولا يكتمل إيمان العبد إلّا بإيمانه بالملائكة، إذ قال -تعالى-: (آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ)،[٤٩][٥٠] فالإيمان بالملائكة ركنٌ من أركان الإيمان، فلا يكتمل إيمان عبدٍ إلّا بالإيمان بالملائكة، قال -تعالى-: (وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا)،[٥١][٥٢] وتترتّب العديد من الثمرات على الإيمان بالملائكة، بيان البعض منها فيما يأتي:[٥٣] استشعار قُدرة الله -تعالى-، وعَظَمته في خَلْقه. حَمْد الله -تعالى- على تيسير الملائكة لكتابة أعمالهم، وحفظها، وضمانها، وقضاء حوائجهم ومصالحهم بإرادة الله -تعالى-. نَيْل محبّة الملائكة، وكسب استغفارهم للمُسلمين بسبب أعمالهم الصالحة، ممّا يجلب الخير والبركة للعباد. الإيمان بالكُتب الإيمان بالكتب؛ يُراد به الإيمان بكلّ ما أنزله الله -تعالى- من كُتبٍ على رُسُلِه السّابقين، ليخرج عباده من الضلال إلى النُّور، كما أنزل القرآن الكريم على محمّدٍ -عليه الصلاة والسلام- خاتم الأنبياء، قال -تعالى-: (آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ)،[٤٩][٥٤] والكتب السماويّة التي أخبر الله عنها هي: التوراة الذي أُنزل على مُوسى -عليه السلام-، والإنجيل المُنزل على عيسى -عليه السلام-، والزَّبور المُنزل على داود -عليه السلام-، والصُّحف التي أُنزلت على إبراهيم وموسى -عليهما السلام-،[٥٥] ومن الحِكم المترتّبة على الإيمان بالكُتب السماويّة:[٥٦] رحمة الله -تعالى- بعباده بإرسال الكُتب السماويّة؛ لِهدايتهم، وإرشادهم إلى طريق الحقّ، وفَوْزهم بجنّات النّعيم، ورضا الله -تعالى-. بيان كلّ كتابٍ من الكُتب السماويّة للتشريعات التي تُناسب حال العباد في ذلك الوقت، وتصحيح الأفكار والاعتقادات، وإبعادها عن الضلال، وهوى النَّفس، ووساوسها. الإيمان بالرُّسل الإيمان بالرُّسل يكون بالاعتقاد الجازم والتصديق بكلّ ما أخبر به الله -تعالى- عنهم، وأخبر به الرسول محمّد -عليه الصلاة والسلام- في السنّة النبويّة، إذ إنّهم بُعثوا لهداية أقوامهم إلى الحقّ، وإخراجهم من الظُلمات إلى النور بأمرٍ من الله؛ تبليغاً لرسالته، وليكونوا حُجّةً يوم القيامة، قال -تعالى-: (وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَكَلَّمَ اللَّـهُ مُوسَى تَكْلِيمًا*رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّـهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّـهُ عَزِيزًا حَكِيمًا)،[٥٧] ويشمل الإيمان بالرُّسل؛ التصديق بصفاتهم، ومعجزاتهم، وفضائلهم،[٥٨] ومن ثمرات الإيمان بالرُّسل -عليهم الصلاة والسلام-:[٥٩] وجوب محبّة رُسل وأنبياء الله -تعالى-، واحترامهم، وتوقيرهم، وحِفْظ مقامهم، إذ إنّهم صفوة البشر، وأفضلهم، حَرِصوا على تبليغ رسالة الله -تعالى-، رغم المشقّة والتكذيب الذي لاقوه من أقوامهم. حَمْد الله -تعالى-، والثناء عليه؛ لرحمته بعباده بإرسال الرّسل والأنبياء؛ ليهدوهم إلى طريق الحقّ. الإيمان باليوم الآخر الإيمان باليوم الآخر هو: الإيمان بيوم القيامة، وما فيه من بعثٍ، ونشورٍ، وحسابٍ، وميزانٍ، وصراطٍ، وما ينتهي به حال العباد من دخول الجنّة، أو النّار،[٦٠] ومن ثمرات الإيمان باليوم الآخر:[٦١] المواظبة على العبادات، والطاعات، وأعمال 


مراد: بجد افدتني جدا شكرا يا امام 


احمد: تسلم يا صاحبي ربنا يبارك فيك 


امام: اي ياجماعه مكبرين الموضوع اوي


احمد: احبك وانت متواضع 


امام: طب يلا بينا عشان العريس يقعد مع عروسته 


مراد: بجد 


احمد: يعم اتقل شويه 


مراد: اخرس تعرف تخرس 


امام: طب يلا بينا 


رايكم يهمني 👇



💍البارت السابع عشر💍


     🌸صلي ع رسول الله🌸


عم محمد ايجي عليهم:اي يا حبايبي مش هطلعو 


امام:ايوا يا حج طالعين اهو ابي دا مراد  مراد دا ابي 


مراد قام وبيمد ايده:اهلا وسهلا بحضرتك يافندم


محمد شده عليه واخده ف حضنه:

من النهارده انا ابوك وتقولي بابا محمد انت خلاص بيقت زي امام واحمد 


مراد بص ليه وابتسم:حاضر يا بابا محمد 


محمد:يلا يا ولاد 


            🌸سبحان الله 🌸


امام ومرااد واحمد وعم محمد طلعو


امام: اتفضلو يا شباب


احمد: امام 


اامام: خير 


احمد: عايز اشرب موز بلبن 


امام ومراد ضحكو عليه 


مراد: انتي طبيعي  يا احمد 


احمد بتريقه: لا كيسري يا خفه 

وبص ل امام ها 


امام: حاضر يا ابو حميد انت تؤمر


مراد: طفس 


احمد: سمعتك ع فكره


مراد: ما تسمع 


عم محمد : بس منك ليه 


مراد وحمد بصو للارض زي الاطفال المذنبه


محمد: امام شوف احمد عايز اي 

تعالي يا مراد اتفضل الصالون اهو 


مراد واحمد واعم محمد دخلو الصالون 


          🌸استغفر الله 🌸


امام خبط ع باب اوضة تسنيم 


تسنيم فتحت 


امام قرب منها واتكلم بصوت واطي: وحشتني 


تسنيم: وانت كمان وحشتني  اوي


امام لسه هيقرب منها اكتر


تسنيم: احم اتفضل يا امام 


امام:الله يسامحك لما بشوفك بنسي نفسي 


مريم:ابيه يا سكره عامل اي


امام بص ليها:بسم الله مشاءالله

قمر يا مريوم  اي الحلاو دي يا بت


تسنيم واقفه هتغلي 


مريم:بث بكثف يا ابيه 


امام:يختي بطه 

وبص لا اميرة جوزك عايز موز بلبن


اميره:ازاي 


امام :اي اللي ازاي نفسه جايبه ليه روحي اعملي ليه وخدي البت دي معاكي عشان تقدم العصير


مريم : هو جاي يشرب عصير كمان


امام بصت ليها بغيظ : مريم اطلعي بره


مريم: انا بره اصلا بقالي ساعه  انت مش واخد بالك ولا اي 


مريم واميرة طلعو 


امام قرب من تسنيم 


تسنيم: امام 


قلبه وروحه 


تسنيم: ايدك


امام: لي


تسنيم: هاتها بس


امام ايدا تسنيم ايده وهو عارف هيا هتعمل اي 


تسنيم عضته وقلدت صوته بتريقه:

قمر يا  مريوم. ملكش دعوه قمر ولا لاء 


امام مش عارف يضحك ولا يخدها ف حضنه 


تسنيم:متكلم 


امام شدها من ايديها وحضنها: امام مش شايف ولا هيشوف ومفيش واحده ع وجه الارض تملي عينه غيرك انتي حبيبتي وبنتي ومراتي 

ودنيتي كلها انتي قلب امام 


تسنيم:غلبطني 


امام بحب:مفيش بينا مكسب وخساره مكسبي ه مكسبك


تسنيم لفت ايديها حولين رقبته: نفسي اشبع منك ومن حنانك 

امام انت بقيت زي النفس اللي بتنفسه مقدرش استغني عنك ابدا 


امام:بحبك يا تسنيم عمري ف يوم ما تخيلت اني احب او اتحب 

تخيلت اني هبقي زوج وخلاص 

وهتجوز واحده بنت ناس 

بس عمري ما تخيلت اني احب لدرجه اني عايز ع طول بين ايدي وف حضني انتي عشقي الابدي 

ومسكري الحلال بحبك يا نور عيني


تسنيم:مش عارفه اقول اي بس يمكن شوقي ليك وحبي ود،جه السعاده اللي انا فيهم وصلين ليك


امام:طول م انتي ف حضني انا مش عايز حاجه 


تسنيم:امام 


امام:اممم 


الضيوف


امام بيجاهد نفسه:هتصدقيني لو قولت ليكي اني مش قادر 


تسنيم:معلش يا قلب تسنيم كلها كام يوم ونعمل الفرح 


امام:مش عايز اسيبك عايزك 


تسنيم:عشان مريم ميصحش لازم تكون موجود 


امام بيحاول يبعد عنها ونجح:طب انا هطلع 


تسنيم:ربنا يقدم اللي فيه الخير


        🌸استغفر الله 🌸


امام طلع ونادا لمريم 


مريم:مش عايزه اروح 


امام:عيب يا مريم قدامي


مريم :ابيه بالله عليك مش قادره 


تسنيم قربت منها: حبيبتي اول مره بس كدا وبعدين هتتعودي


اميره:دا شتمك هتسبيه 


مريم بصت ليها:شتم مين ابن الوارمه 


اميره ضحكت:شتمك انتي هتسيبي حقك 


مريم سابتهم وراحت ع الصالون 


امام:الله يسامحك اي اللي انتي عملتيه دا 


اميرة:الحقها قبل متولع فيه 


امام خبط راسه: الله المستعان


امام طلع جري ورا مريم

استني يا بت 


مريم دخلت وبصت لمراد بصه كلها 

غضب 


مراد زهل من جمالها قلبي بقا عامل زي المراهقين زي الشاب اللي شاف حببته وسرح ف ملكوت جمالها 

يااااااه يا مريم لو تعرفي انا نفسي ف اي 


مريم حطت العصير ع التربيزه بس حطتها جامد 


امام قرب منها: اهدي الله يخربيت شطانك الواد مقالش حاجه اختك قالت كدا عشان تدخلي 


مريم بصت ليه بصدمه : اه يا اميره الكلب وربي لنفخك


امام ضربها بخفه ع راسه: لسانك يا بت لسانك 


مريم غصب عنها ضحكت: اعلش اهندسه 


امام بص لمراد وبص ليها: ربنا يكون ف عونك يا ابني


مريم بصوت واطي: قصدك امك دعايلك ياابني  قول انك غلط ف التعبير عادشي يعني كلنا بنغلط 


امام بص ليها بغيظ: طب نسيب العرسان مع بعضهم شويه 


طلعو بره ومريم بصت ف الارض

ومراد دا كله متنح ليها


         🌸استغفر الله 🌸

        

مراد فاق من ذهوله  وبص ليها ولقها مكسوفه وباصه للارض حب ينكشها 

: هي مريم فين  لو سمحتي يا انسه مشوفتيش واحده اسمها مريم


مريم بصت ليه بصدمه: نعم 

يعني متكبر ومغرور واعمي كمان 

اي يبني انت سوبر ماركت  كل حاجه متوفره فيك 


مراد: خلاص عرفت مريم فين 

بس مكنتش  متخيل انك بالجمال دا 


مريم اتكلمت بعفويه: اي يا جماعه كل اللي يشوفني يقولي بقيتي حلوا يا مريم ع اساس ان مريم كانت جربانه مبتستحماش خلاص اجماعه حنيت ع نفسي واستحمت عدو الجمايل بقا

حتي انت يغريب تقولي اي الج.... ج...ج.

وبعدين لاحظت اللي هيا قالته

احيه انت قولت اي


مراد ماسك نفسه بالعافيه  بس مقدر ضحك بصوته كله وكان مره يضحك من قلبه بعد مو والديه 


مريم غصب عنها بصت ليه 

وكلمت نفسها 

يخربيت جمال امك اي الحلاوي دي

انت حلو اوي اول مره اخد بالي منه

ومن ضحكته اي دا لولولولي عنده غمزات العب 


واتكلمت بدون وعي: ضحكتك حلوا اوي


مراد بطل ضحك وبص ليها: انتي اجمل حاجه شافتها عيني


مريم فاقت : لسانك يا محترم 


مراد: فصلان 


مريم: حط الفيشه


مراد: هو اي


مريم: الفصلان منا عارفه بتبقي كهربي ضعيفه ف بتفصل الاجهزه الكهربائية 


مراد: يلطش 


مريم: عيب يارجل متقول ع نفسك كدا دا انت قلقاسه  زي العسل


مراد: بطلي استفزاز 


مريم بص ليه بصه بريئه وقعدت ترمش: انا دا انا كيوت خالص مالص اهو 


مراد بص ليها وتاه ف جمالها وبرائتها 


مريم: اي بتبص كدا ليه يعم انتا 


مراد: عم انتا


مريم: هو احنا هنفضل قاعدين كدا كتير 


مراد ف نفسه  ازا كان عليا انا عايز اخدك واهرب بيكي 


مريم: انت بتسقط شبكه ولا اي


مراد بغيظ: بسقط شبكه يابنتي لاحظي انك بت 


مريم: ايوا يعني اي


مراد: تكوني رقيقه وتنقي الفاظك 


مريم: من اولها باين عليك هتاخد استماره ٦


مراد بعدم فهم: نعم مش فاهم


مريم: دا الطبيعي  


مراد: لمي لسانك وبطلي فلسفه 


مريم: لما تكبر هبقي اقولك 


مراد: مستفزه 


مريم: من بعض ما عندكم اهندسه 


مراد: لا مش قادر 


مريم: اعلاش


مراد: طب نتكلم جد شويه بقا 


مريم: هحاول يا ضنايا اصل التفاهه دي بتجري ف دمي


مراد:صبرني يا رب 


مريم:لي بس كدا 


مراد:ف اي


مريم:بتدعي ع نفسك ليه كدا


مراد اتفاجأ  : هو انا دعيت ع نفسي  امته 


مريم: من شويه قولت صبرني يا رب

بتدعي انك تكون صبار لي دا الصبار بيشوك 


مراد: لا مش قادره اه ياني 


مريم ضحكت ع شكله 


مراد بص ليه واتكلم بجديه: ممكن تدي مساحه للجد ونتكلم جد بقا شويه


مريم: عايزها كام جيجا


مراد: اي هيا 


مريم: المساحه 


مراد: لا كدا كتير انتي لو مش عايزاني قولي ولا يكنش دا نظام تطفيش 


مريم اتكلمت بجديه: انا محدش يقدر يغصبني ع حاجه لو مش عايزك كنت قولت مش عايزك ولو انت عايز اتكلم جد معنديش مانع بس اقسم بالله  مهتقدر تستحملني 


مراد بص ليها بحب: يعني انتي عايزاني 


مريم: لما اشوف هنتوافقك فكريا ولا لاء 

اي هيا موصفات زوجتك المستقبليه


مراد: تكون محترمه وبنت ناس ومتدينه وعارفه دينها وبص ليها جامد وانسي معاها الدنيا


مريم بصت للارض 


مراد كمل: وتكون طيبه وحنينه 

اسيبها مع عيالي وانا مطمن انها هتكون ليهم ف غيابي الاب والام 

عشان. لو مت اطمن ع عيالي انهم هيشرفوني 


مريم:  احم.. ربنا يبارك في  عمرك 


مراد: وانتي 


مريم: انا اي


مراد: اي موصفات  ززوجك المستقبلي 


مريم ابتسمت ونسيت انها قدام مراد: اول حاجه واهم حاجه يكون متدين وعارف ربنا 

ويكون هين ولين ف كلامه

يكون ليا الاب والام والصديق 

عايزه لما تحصل مشكله  مخافش منه لا بالعكس اروح واقله لاني عارفه انو مش هيزعقلي لا دا هيحتويني ويعرفني غلطي 

عايزه راجل بكل المعاني والمقاييس


مراد بص ليها وابتسم: ربنا يقدرني واكون ليكي كل ده 


مريم لاحظت انها اتكلمت قدام مراد

: اي دا انت هنا 


مراد ضحك: لا هناك 


مريم: نينينينينيني


مراد: مجنونه 


مريم: مش الكك فيه 


مراد بص ليها بحب: مريم 


مريم لاحظت نبره صوته اللي كلها حب وحنيه: نعم


مراد اتكلم بصوت يغلبه الحزن: انا تعبت كتير اوي ف حياتي طول عمري وانا بعافر ف الدينا وبعمل الحاجه عشان لازم تتعمل مش عشان انا عايزها او حببها

يعني لازم اكل عشان اعيش وعشان صحتي متحوجنيش لحد لازم اقععد ف الشركه عشان اكبرها واكبر اسم ابويا لازم انام بدري عشان المدير قدوه تقدري تقولي اني عايش بزفذ الاؤمر وبس محستش بالحياة غير معاكم هنا ومضحكتش من قلبي بعد وافاة ابويا وامي غيره مش شويه ساعة مضحكت بصوتي 

مريم انا   وسكت 


مريم باصه ليه وهيا مصدومه 

يااااه يا مراد عشت دا كله: رب الخير  لا يأتي الا بالخير ابشر باذن الله خير


 مراد:  انا همشي دلوقتي  ومنتظر ردك مريم انا حاليا حطام انسان 

 ‏رفدك ليا مش هيخلي فيا حاجه هتكوني انتي الضربه القاضيه ليا


مريم بصت ليه: اتفاءل بالخير

يا كائن الكائبه 


مراد ابتسم: معدتش يفع يكون ف حزن اوي كائبه 


مريم: لي 


مراد بص ليها وابتسم: عشةن مريم موجوده ف حياتي


مريم بصت الارض وسكتت 


مراد طلع لا امام 


امام: ع فين يا مراد 


مراد: كدا حلو اوي دا انا يعتب رطول النهار هنا 


احمد: واي يعني بيتك ومطرحك تقعد فيه زي ما انت عايز


مراد: ربنا يعزك يا احمد اكيد طبعا  بيتي


امام: طيب براحتك 


مراد: استاذن انا بقي 


محمد:اذنك معاك يا حبيبي نورت 


          🌸استغفر الله 🌸


مريم طلعت 


امام:ها رايك اي


مريم:هصلي استخاره كمان مره


محمد: اعملي اللي يريحك يا حبيبتي


امام اخد تسنيم ع جمب:مش هوصيكي اقعدي معاها وعقليها 


تسنيم: حاضر والله من غير متقول

بس انت لو قعدت معاها هتقتنع 


امام بص ليها وابتسم:هيا مش رافضه هيا خايفه ودا طبيعي ف الوقت والسن دا 


تسنيم:بس مقالتش انها موافقه يا امام 


امام:اقعدي معاها واعرفي هيا بتفكر ف اي 


تسنيم:حاضر يا حبيبي انت تؤمر 

حاجه تاني 


امام:الامر لله ياروح قلب امام 

انا هروح انام عشان عليا شغل بكره 

كتير اوي 


تسنيم:روح يا حبيبي ربنا يعينك ويوفقك


امام بص ليهم:انا هدخل انام حد عايز حاجه 


احمد:ايوا يا خويا نام م دا اللي انت فالح فيه 


امام بص ليه بغيظ:من تدخل في ما لا يعنيه سمع ما لا يرضيه لم لسانك يا احمد 


احمد: حااااااضر يا سبعي 


امام بص ليه وضحك:اهو انت كدا تبتدي بقلب جامد وبعدين تقلب قطه 


احمد:حلو القطه مش وحشه 


امام:حلو يلا تصبحيو ع خير


كلهم وانت من اهل الخير 


احمد:طب نستاذن احنا 


محمد:في اي يولاد متقعدو انتو وراكم اي يعني


اميرة:معلش يا بابا بس تعبانه وعايزه اريح ضهري شويه 


احمد:وانا يحج عندي شغل بكره لركب 


محمد:ماشي يا حبايبي ربنا يقويكم 


         🌸لا اله الا الله🌸


مراد ماشي بالعربية وقفها قدام البحر وفضل باصص ليه 


جيت عشان احكيلك زي م انا متعود 

انا باين عليها حبتها اوي عمري ماتمنيت حاجه  بس دلوقتي بتمني انها تكون من نصيبي مفيش حد قبل كدا قدر ان هوا يأثر فيا بس دي مش اثرت وبس دي لغت تفكيري 

لما ببقي معاها بكون ف عالمها هيا 

تعبت كتير وانت شاهد ع تعبي وكل دمعه نزلت مني وقت الخنقه كنت ضايع كنت لاجئ ومليش مكان ولا اصل غريق  بس اول ما شوفتها 

بقي ليا وطن وبقت ليا السفينة اللي هطلعني ع البر مكنتش اعرف ان الحب حلوا اوي كدا 

وبعدين بص للسماء 

يارب انا اتوجعت كتير اوي ف حياتي يارب تكون هيا العوض الجميل ع تعبي والله راضي بعوضك 

بس انا بشر وقلبي تعب من الوجع

نفسي استريح ويكون ليا بيت وعيله واسره تعبت من الوحده 

يارب انا كنت ضال لطريقك بس رجعت وكل ندم متحرمنيش منها يارب و اوعدك اني هجاهد نفسي عشان اكون زوج يليق بيها 


وبعدها بص للبحر وابتسم 

وقت ما تكون مراتي معنتش هاجي واحكليك لانها هتملي حياتي وهتسمعني هريحك مني يا عم ومن حزني 


وركب العربيه وروح ع بيته 


مريم قاعده ف الاوضه 

انا دلوقتي مبسوطه وخايفه لي اي الهطل اللي الواحد فيه 

وصليت استخاره واستريحت 

طب ليه قلقانه 

وافتكرت لما بص ليها بحزن 

عينه كلها حزن وألم لي طب هو انا لوكنت مراته هريحه طب هو طبعه عامل ازاي دا واحد رجل اعمال 

وعنده شركه ومش اي شركه دي شؤكه الدمنهوري للمعمار طبعه غير طبعي دا اكيد كان مقاضيه حياته غير حياتي انا مقدرش اتقالم ع حياته انا واحده بسيطه عايزه واحد زي ف نفس البساطه ونفس التفكير

يارب انا تعبت من التفكير ريحني ودلني اللهم اختر لي ولا تخيرني


تسنيم قاعده ف اوضتها 

مريم ليها حق شكل جديد ومكان واسلوب وعادات جديده عليها 

بس انا مطمنه للموضوع طب اقنعها ازاي ولا اقول اي الواد باين عليه ابن حلال وطيب وجدع بس مش متدين اوي بس امام قال انو بيصلي 

انا احتارت بس مطمنه اي الهبل اللي بقوله دا ام اروح انام احسن


         🌸سبحان الله 🌸


امام صحي بدري وكا العاده راح اتوضي وخبط عليهم عشان يصحيهم 


تسنيم انت ومريم اصحو مريم 

يامريم انا مفياش حيال اناهد 

ولسه هيخبك تاني مريم فاتحت ليه 


امام:اي انتي صاحيه ولا انا بحلم 


مريم بارهاق:انا مانمتش اصلا الصداع هيموتني 


امام:الف سلامه عليكي يا حبيبتي

لا بأس طهور إن شاء الله روحي اتوضي وانا هصحي تسنيم واجبلك حاجه لصداع 


مريم:الصداع جامد اوي يا ابيه انة معرفتش انام بسببه 


امام:ما احنا لو نبطل تفكير مش هنصدع 


مريم:الموضوع مش سهل زي ما حضرتك متخيل انا بخط حاضري ومستقبلي ف ايد واحد انا معرفوش

حضرتك عايز تفهمني انك مفكرتش لما اتجوزت تسنيم 


امام:لا دعيت ربنا انا يختار ليا وقلت ليه انا راضي بعطيتك وواثق ف خيرك


مريم:نفسي اكون بالبساطه دي 


امام:انتي اللي مكبره الموضوع


مريم:يمكن روح صحي تسنيم وانا هتوضي 


امام:هيا لسه مصحيتش من امته وهيا نومها تقيل كدا 


مريم:ابيه تسنيم بتتعب اوي معانا دي شايله هم البيت كله شايله همي وهم باباوهمك وهم اميره اللي متجوزه وكل شويه ترن عليها وتسألها هي محتاجه حاجه ولا لاء

وزي المنبه لبابا العصر فاضل عليه قد اي والضهر خلاص هياذن دا غيري انا وكل شويه تقعد معايا وناسيه خالص انها عروسه ووحده مكانها المفروض تكون فاضيه لنفسها وبس والباقي ع اهلها وصحابها مراتك غلبانه اوي وفيها طيبه مش موجوده ف الزمن دا كفايه بس ابتسامتها اللي مش بتفارق وشها 


 امام بص ليها بحزن: يعني انا مقصر ف حقها يا مريم 


مريم: اكيد لا ياحبيبي  انت ربنا يعينك ويقويك  بس نلاحظ انها عروسه ونشيل مكانها شويه 


امام: حاضر يا مريوم 


مريم بهزار وهي ماشيه: حضرلك الخير يا فلذة كبدي وفشتي من جوا 


امام: مجنونه 

اما دخل عشان يصحي تسنيم 

بص ليها واتكلم بهمس وصوت كله حب 


بقا انا كل يوم هيكون ف حضني القمر دا تعبانه معايا يا تسنيم حقك عليا يا نور عيني مريم فكرتني لما ابويا عرض عليا اجوزك مكنتش زعلان ولما جيت وشوفتك كنت حاسس اني جوزك من سنين وانك مسؤله مني 

قرب منها اكتر وبداء يصحيها 

تسنيم حبيبي قوم يلا عشان القيام


تسنيم بدات تفوق براحه 

واتكلمت بنوم:امام حبيبي انت جمبي 


امام:اه ياروحي جمبك قومي يلا يا كسوله 


تسنيم مسكت ايده:مش عايزه 


امام:لي 


تسنيم:عايزك تفضل جمبي كدا 


امام: ايوا بس في نعمه لازم نشكر ربنا عليها 


تسنيم:يعني اي 


امام:احنا ف نعم كتير اوي يا تسنيم وغافلنين عنها اولا ون احنا الحمدلله بصحتنا ثانيا لينا بيت وماوي والحمدلله بناكل ونشرب ثالثا انك معايا وجمبي وملكي بالله عليك مش لازم نشكر ربتا علي نعمه 


تسنيم بصت ليه بحب:كل يوم بحبك اكتر من اليوم اللي قبله وبتزيد ف نظري اوي 


امام:عشان انتي قمر وشايفه الناس كلها زيك يلا يا كسوله قومي 


تسنيم:حاضر يا حبيبي


امام: يلا اتوضي وانا هروح اصلي 

وبعد ما تخلصي هاتي مريم معاكي


تسنيم: عيوني 


امام: يسلمولي


     🌸سبحانه الله وبحمده🌸


امام صلي وتسنيم ومريم جم ليه 


تسنيم:هنتكلم عن اي بقا النهارده 


امام:اللي انتو عايزينه انا تحت امركم 


مريم بصت ليه: عن الزوج الصالح واي هيا موصفاته 


امام بص ليها وابتسم:حاضر 

بصي يا حبيبتي اختيار الزوج مش هين بس ف نفس الوقت احنا عندنا مقيياس للشخص الكويس 

وامرين مهمين جدا 

اولهم:التقوي مش انتي بتسمعي سعات ناس بتدعي اللهم ارزقني زوجا تقينا نقيا هين لين 


مريم:ايوا كتير 


امام:الله ينور عليكي نجي هنا للسؤال اي هيا التقوي 

أ الله -تعالى- أمر عباده بالتقوى، حيث قال: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ)،[٦] ومن الجدير بالذّكر أنّ التقوى تتحقق بأمرين؛ أولهما بالحياء من الله تعالى، واستشعار مراقبته دائماً، مما يجعل العبد يمتنع عن الوقوع في المعاصي، والذنوب، أمّا الأمر الثاني فهو الخوف من الله تعالى، ويتحقق ذلك باستشعار عظمة الله، وقوته، وبذلك فالعبد لا يمكن له الوقوع في ظلم غيره، أو الاعتداء على الحقوق المتعلقة بالآخرين، فالتقوى اعتبرت من صفات الزوجين؛ لحماية كليهما من عيوب الآخر، فالزوج التقي يكون طائعاً ومتذللاً لأوامر الله تعالى، وأوامر رسول الله صلّى الله عليه وسلّم 


تسنيم بصت ليه بحب:زيك كدا 


مريم:اي يا حجه نحن هنا 


امام:بس يابابا وبعدين بص لتسنيم 

ربنا يبارك ف حبيبي


مريم:طب اللي بعده 


امام:ميكنش بخيل بحيث انو يخنقك يجوعك ماسك ف الدنيا اوي 

ثالث: حاجه يكون امين أن يكون أميناً، حيث قال الله -تعالى- على لسان ابنة شعيب: (إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ)،[٨] فالزوجة بحاجةٍ إلى الزوج القوي الذي يحميها، حفاظاً على عفّتها وطهارتها، كما يجب أن يكون أميناً؛ لأنّ الأمانة تقتضي الحفاظ على الدين، وحماية الأرحام، وعدم قطعها، وفي الأمانة تتحقق القدرة على تحمّل المسؤولية


رابع حاجه: تعد صفة حسن الخلق من أهم الصفات التي يتوجب أن تركز عليها المرأة وولي أمرها لاختيار الزوج الصالح لأن هذه الصفة تدل على كمال الإيمان لديه، وفي ذلك قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أَكْملُ المؤمنينَ إيمانًا ، أحسنُهُم خُلُقًا ، وخيارُهُم خيارُهُم لنسائِهِم)


خامسا: اكيد طبعا التدين

لان زوجك لو كان متدين بيتك هيبقي قوي ومتين ومهما هبت العوصاف انتي ثابته بسبب جوزك 


وفي بقا شويه حجات ع الماشي 

زي النسب والتوافق الفكري والقبول

والمستوي الاجتماعي والحجات دي


مريم  : ايوا المستوي الاجتماعي 


امام:ماله مراد مستواه مش حلو 


مريم:واي اللي جاب سيرة  مراد 


امام:يابت العبي غيرها دا انا اخوكي

نتكلم بقا ع المكشوف اي اللي مخوفك من مراد 


مريم بصت ليه:كل حاجه 


امام:ازاي يعني 


مريم:مراد غيري تفكيره ومستواه 

انا عايزه واحد بسيط زي مش زي مراد انا وانت عرفين ان مراد الغرو متمكن منه 


امام:غلطانه الراجل ميطلعش لمستوي الست الست هيا اللي تطلع لمستواه  وبعدين مراد اتغير جدا عن الاول مراد مش مغرور مراد اتعود ع كدا علي الانعزال والناس بتشوف دا غرور


مريم:مش فاهمه ازاي الراجل ميطلعش للست


امام بشرح:بصي يا حبيبتي 

الراجل يكون اكبر من الست واعلي منها ف المستوي الاجتماعي 

واعلي منها ف العلم الشرعي بس العكس لاء لان الراجل هو القائده ف لازم القائد دايما يتميز عن تلميذه 


مريم:بس عيشته غير عيشتي هو متعود ع الحفلات والاشكال اللي ما يعلم بيها اللي ربنا واكيد هو زيهم 

يا ابيه انت ليه مش فاهمني 

المستوي بتاعهم دي غيرنا شرب الخمور زي المايه عندنا الواحد تبقي مراته داخله معاه ف ايده يبص عليها يلاقيها بترقص مع صاحبه 

يبقي معاهم شئ وشويات ومكسلين 

يكملو قماش هدومهم 


امام:مريم انا لو كنت شوفت واحد ف الميه من اللي انتي بتقوليه دا ف مراد كنت رفضته من بره بره 

مراد منعزل عن العالم دا خالص غير ان ابوه وامه كانو ناس متدينين ومحترمين هو اللي خلاها يبعد عن

الصلاه عشان ملاقاش الصحبه اللي تشده واستسلم لشطانه ويآسه 

واول ما لقي الصحبه مسك فيهم زي الغريق انا قولت اللي عندي والراي يوصل النهارده عشان الراجل المسكين دا كفايه تعب فيه لحد كدا


مريم:حاضر يا ابيه بعد اذنكم 


       🌸سبحان الله العظيم 🌸


تسنيم:انت قسيت.عليها شويه يا امام 


امام:انا مقسيتش ع حد مريم بتدلع والراجل الغلبان دا بيموت بالبطئ 

الانتظار صعب ومتعب


تسنيم:مريم مبتدلعش مريم مش شايفه اللي انت شايفو وع فكره عندها حق ف كل كلمه قالتها 


امام:بس 


تسنيم:مبسش مريم صغيرة معندهاش خبره والموقف صعب 


امام:عندك حقك 

روحي اتكلمي معاها وطايبي خاطرها بكلمتين 


تسنيم:حاضر يا حبيبي نام انت شويه عقبال معاد شغلك ما يجي 


امام:حاضر 


تسنيم راحت لمريم وخبطت عليها


          🌸استغفر الله 🌸


مريم:تعالي يا سيمو 


تسنيم:م عايزاكي تزعلي من امام 


مريم:انا عمري ما ازعل من ابيه 

بس الموضوع صعب 


تسنيم:والله حاسه بيكي ومقدراكي

بس انت مش راضيه تدي نفسك فرصه 


مريم:م انا قعدت معاه


تسنيم:مره واحده اقعدي تاني وتالت 

واعملي خطوبه وشوفي هتقدري تتقالمي معاه والا لاء


مريم:حاضر حاجه تانيه 


تسنيم قربت منها واخضتها ف حضنها: حضرلك الخير كله


مريم:انا جعانه 


تسنيم:كنت هشك ان فيكي حاجه لو مكنتيش قولتي الجمله دي 


مريم ضحكت:طب اعمل اي ما انا بجوع 


تسنيم:حاضر ثواني والاكل يكون جاهز 


مريم:ايوا بقا 


         🌸لا اله الا الله 🌸


تسنيم راحت جهزت  فطار وبعد كدا صحت امام 

وهما بيفطرو 


مريم:احم ابيه 


امام:نعم يا مريوم 


مريم:انا موافقه 


امام ابتسم:ربنا يتمم علي خير حلو الاخبار اللي ع الصبح دي 


محمد:الف مبروك يا بنتي والله الولد باين عليه محترم وابن ناس واخلاق


تسنيم بفرحه:بجد يامريوم 


مريم ابتسمت:ايوا 


تسنيم:يارتني بعرف ازغرط كنت زغرط 


امام:ع اساس اني كنت هسيبك تزغرطي 


تسنيم:لي 


امام:صوتك عوره يا حبيبتي 

ويلا بقا هتعوزو حاجه 


تسنيم:رايح فين 


امام:الشغل 


محمد:ربنا معاك يا حبيبي


             🌸استغفر الله 🌸


امام راح الشغل وطلب من السكرتيره انو يدخل لمراد 


مراد: اتفضل يا امام 


امام بتمثيل الحزن: ازيك يا مراد 


مراد لاحظ صوته: بخير انت اخبارك اي 


امام : الحمدلله ف نعم 


مراد بتوتر: احم اخبار انسه مريم اي


امام ع نفس التمثليه: ما اهو انا جاي عشان كدا


مراد: خير 


امام: انت عارف ان الجواز قسمه ونصيب 


مراد حط ايده ع قلبه: بلاش المقدمات دي موافقه ولا لاء


امام: احنا حاولنا بس 


مراد: امام اخلص واتكلم مره واحد انا تعبان طبيعي 


امام مراد صعب عليه دا مجرد تمثيل وهو تعبان كدا يااا لو كانت رفضته كانت هتقضي عليه الي الابد 

فعلا الحب بيزل صاحبه 


مراد بخوف: اما رد قالت اي 


امام: احنا حاولنا نخليها ..... 


مراد بعصبيه: هقوم اروح ليها البت واسالها هيا 


امام وهو كاتم ضحكته: حاولنا ان احنا نخليها ترفضك عشان غتاتك دي وعصبيتك 


مراد بص ليها بذهول وصدمه وفرحه: ونت بتقول اي


امام: وافقت يا صاحبي 


مراد بص ليه وبص للارض ونزل سجده شكر 


الف حمد وشكر ليك يارب وغلبته الدموع رضيت بعوضك يارب الف حمد وشكر ليك 


قام وهو بيمسح دمعته عشان امام مشيوفهاش 


امام قرب منها واخده ف حضنه: اي يا صاحبي 


مراد : اختك اكتر واحده تعبت قلبي 

بس اكتر واحده فرحته وجبرة بخاطره 


امام بعد عنه: لدرجه دي يا مراد 


مراد بص ليه:  واكتر اختك اكبر انجاز ف حياتي 


امام بص ليه بحب: كان عندي حق ف كلمه قولتها ف غيابك انت فعلا تستحقها جهز نفسك يا بطل باليل عشان نقعد ونتفق 


مراد: حاضر  


رايكم يهمني 👇


#إمامي💍❤



💍 البارت الثامن عشر 💍


🌸صلي على رسول الله 🌸


مراد وامام خلصو وامام روح البيت 


اامام دخل البيت تسنيم جريت عليه 


حمدلله علي سلامتك يا حبيبي


امام:الله يسلمك ياروح قلبي 


تسنيم قربت من ودنه:عملت اي مع مراد 


امام ابتسم:وقعت قلبه 


تسنيم:حرام عليك 

 عملت اي فيه بجد 


امام:دخلت عليه المكتب وانا عمال اني زعلان وقعدت العب باعصابه شويه وبعد كدا قولت انها وافقت 


تسنيم بفضول:وهو عمل اي 


امام:مش هتصدقي نزل سجده شكر لله وشوفت الدموع في عنيه

انت عارفه قالي اي


تسنيم بتاثر:قال اي 


امام:قالي اختك دي اكبر انجاز ف حياتي وقالي كمان ان قلبي تعب كتير واكبر تعب كان من اختك بس هيا جبرة بخاطره وكانت اكبر فرحه ليه 


تسنيم:يااااا هو في حد بيحب حد كدا 


امام بص ليها:نعم ع اساس اني ربطه بقدونس واقفه جمبك 


تسنيم بصت ليه بحب: انت مفيش وجهه مقارنه بينك وبين اي حد 

حبيبي يختلف عن الاخرون


امام بتصنع الزعل :اممم  ماشي 


تسنيم مسكت ايده: انت زعلان والله ما اقصد ان قصدي ان في حد. غيرك بيحب كدا ان في منك تاني 


امام بضحك: لا انا اخر نسخه 


تسنيم ضربته ف كتفه:  وانا اللي كنت فاكراك زعلان 


امام: مينفعش امام يزعل من قلبه 


تسنيم: طب يلا يا حبيبي  عشان احط الغدا 


        🌸سبحان الله 🌸


وهما قاعدين بيتغدو امام اتكلم 


امام: مراد جاي النهارده 


مريم بتاكل ولا علي بالها


محمد: يامرحب بيه يابني 


امام: هيجي نتفق ع الخطوبه ولوازمها 


مريم: مستعجل على اي


امام بغيظ: علي حظه ان يتجوز واحده زيك 


مريم بهزار: انا عارفه اني قمر والف واحد يتمناني بس مش بسرعه دي


امام: مريم اخرسي تعرفي تخرسي 


مريم: عندك حق القمر مبيتكلمش مع بني ادمين 


امام: يستحسن برضو 


تسنيم: خلصي يا مريم عشان عايزاكي 


مريم: لا انا جعان ومش هخلص دلوقتي 


تسنيم: الصبر من عندك يارب 


امام بص ل مريم: اقسم بالله  ربنا يكون ف عونه 


مريم بصت ليه: مش هتكلم عشان جعان 


امام: كلي يختي بالهنا والشفا على قلبك 


مريم:حبيبي 


خلصو اكل وتسنيم راحت الاوضه لمريم 


           🌸سبحان الله🌸


تسنيم : مريم عايزه اقعد معاكي شويه 


مريم: بخصوص مراد صح 


تسنيم: الله ينور عليكي 


مريم: م انا وافقت ع الخطوبه عايزين اي تاني


تسنيم: اي عايزين دي 

احنا لو بنتكلم معاكي ف دا عشان مصلحتك وعشان احنا اكبر من في مثل بيقولك اللي اكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه 


مريم بصت ليها بندم: والله ما قصدي ازعلك بس انتو بتتملمو كتير ف الموضوع  دا 


تسنيم: مراد بيحبك يا مريم وااوي كمان وانت لازم تعرفي دا وتحسي بيه 


مريم: لما يبقي جوزي ابقي احس بيه 


تسنيم: وهو انا قولت حاجه مش معني انك تحسي بيه انك تخضعي بالقول معاه وانتي مش ع زمته 

معني تحسي بيه اللي انا اقصدها انك تعرفي قد اي هوا بيحبك وبيتمناكي 


مريم: حاضر اعرف منين بقي انو بيحبني كله شايفين دا الا انا 


تسنيم: كدابه انتي اكتر واحده حسيتي بوجع مراد وحزنه 


مريم : اديكي قولتيها حسيت بوجعه 

مش حبه 


تسنيم: ولا تحس بوجعه اي اللي يخليها متحسش بحبه الا لو هيا مش عايزه تشوف دا 


مريم: انا 


تسنيم قاطعتها: بطلي جبن بقا بطلي خوف قولتك قبل كدا ان حبك ليه مش ضعف دا قوه عارفه يعني اي لما تحبي حد وتستقوي بيه بعد ربنا الراجل صوته بس كفايه ف البيت 

اي راجل عمتا فما بالك بقا بواحد زي مراد، مراد شايفك سفينته اللي انقذته من الغرق شايفك دنيته 

تخيلي قال اي ل امام بلاش دي تخيلي عمل اي لما عرف رايك ردي


مريم بحزن: عمل اي 


تسنيم: نزل سجده شكر لله امام بيقول ان عمره ما شاف دمعته دايما بيشوفه اوي يامر يطاع شافه النهارده مذلول تعرفي قاله اي قاله اختك دي اكبر انجاز ف حياتي اكتر واحده تعبت قلبي بس هيا الواحيده اللي جبرة خطاره احمدي ربنا ع اانعمه اللي ف ايدك وبطلي تداري مشاعارك  تجاهه مراد محتاجك اكتر مانتي محتاجه 


مريم بدموع: هوا قال دا كله 


تسنيم اخدتها ف حضنه: ايوا واكتر كمان مراد بيحبك اوي ودا باين عليه 


مريم بصوت واطي: وانا والله بحبه اوي 


تسنيم طلعتها من حضنها: قولي تاني كدا بصوت عالي 


مريم بصت ف الارض: بحبه 


تسنيم بصت ليها بفرحه: الف مبروك يا روح قلبي 


مريم: الله يبارك فيكي 


تسنيم:انا اروح اشوف جوزي ونشوف ترتيبات الفرح عشان كلها اسبوع 


مريم:ربنا يتمملك علي خير يا حبيبتي والله انا فرحانه ليكي اوي


تسنيم:الله يبارك فيكي يا حبيبتي عقبالك انتي ومراد 


مريم:امين يلا روحي لجوزك 


تسنيم:حاضر 


    🌸سبحان الله وبحمده🌸


تسنيم راحت ل امام 


امام 


امام: تعالي يا حبيبي  اقعدي 


تسنيم بصت ليه بفرحه: انا فرحانه 


امام: وانا كمان بس الضعف


تسنيم: لي 


امام: عشان حبيبي  فرحان ومبسوط  ابقي انا كمان فرحان 

قولي بقا فرحانه لي 


تسنيم بصت ليه بفرحه:مريم بتحب مراد هيا لسه معترفه بدا ليا 


امام اخدها ف حضنه:وانا  بحبك اوي وعايزك دايما كدا ف حضني ومعايا 


تسنيم:امام 


نعم يقلب وروح امام 


تسنيم:عايزه اتكلم 


امام ضحك:طب متتكلمي هو انا مانعك 


تسنيم:يعني وانا ف حضنك وحاسه ببكل الحنيه والامان دا وعايزني اتكلم طب تيجي ازاي 


امام:ما بصراحه قلب إمامك وجاعه اوي لانو  بعيد عن تسنيمه 

ومتقوليش سبني عشان مش قادر عايز اشبع منك شويه 


تسنيم شددة ع حضنه:مقدرش ع تعب قلب حبييى وانا كمان عايزه اشبع منك 


امام:كلها اسبوع ومش هبعدك عن حضني 


تسنيم:مش عايزه ابعد عن حضنك 


امام:بحبك اوي يا تسنيم اووي انا النهارده عذرة مراد واكتر واحد حاسس بيه لاني مجرب وجع القلب 

انتي طول م انتي بعيده عني بحس ان في حاجه نقصاني حاسس اني مش كامل وغصب عني بقعد تفكر فيكي 


تسنيم :تعرف اني طول م انت بعيد تني بحس بكدا امام انا مجرد ما بسمع صوتك بطمن وبفرح فما بالك بقا لما تبقي اخدني ف حضنك كدا

ببقي نفسي اعيش اللي فاضل ليا ف عمري هنا ف حضنك وسط ضلوعك ونبض قلبك 


امام حضنها جامد: وانا كمان نفسي ف دا 

كل يوم بقول هشبع منك بس بكتشف انك بتوحشيني اكتر 


 تسنيم لسه هتتكلم قاطعها تخبيط مريم ع الباب 


ابيه حضرتك جوا 


تسنيم:امام ابعد وافتح لمريم


امام بغيظ:مريم دي نفسي الفها ف فويل كدا وابعتها لمراد من كتر رخمتها


تسنيم ضحكت


امام:بطلي ضحك هيا مش ناقصه شعلله انا تعبان طبيعي 


تسنيم بعدم فهم:مش فاهمه 


امام قرب من ودنها:لما تكبري هبقي اقولك 


تسنيم بزعل مصتنع:طب ابعد بقا عشان زعلانه 


 امام شددعليها جامد: ع اساس

 ‏انك لو زعلانه امام هيسبك تبعدني 

 ‏عنه وانتي زعلانه دا يموت فيها

 ‏لو حببتي تطلع من حضنه زعلانه

 ‏

 ‏تسنيم: بعد الشر ع إمامي 

 ‏

 ‏امام: انتي عارفه طلوع من حضني 

 ‏دا اشبه بأي

 ‏

 ‏تسنيم: اي

 ‏

 ‏امام: بحس ان ف حد بيقطع حتا مني وعايز ياخدها احساس صعب اوي لما تحس انك معاك كل حاجه ومره واحده ترجع واحيد تاني

 ‏

 ‏تسنيم طبطبة عليه براحه: محدش يقدر يخادني منك ابدا بس دا شئ طبيعي  اني لازم ابعد عنك عشان مثلا حد بيخبط اوي بعمل حاجه او ان انت تروح الشغل 

 ‏

 ‏امام بيحاول يطلعها من حضنه

: مش قادر عايزك 


تسنيم اتكلمت بحب: طب لو الاذان 

اذن هتعمل اي 


إمام: هضطر اسيبك واصلي 


تسنيم: طب يلا عشان العصر اذن وبابا نزل من زمان 


امام طلعها من حضنه وبص ليها: 

بجد اذن 


تسنيم بصت ليه وضحكت: لسه عليه نص ساعه 


امام: انتي عايز عقاب 


تسنيم بصت  ليه: اهون عليك 


امام: لا ميهونش بس انا زعلان وسابها وراح يفتح الباب 

تسنيم مسكت ايده 


مقدرش علي زعلك 


امام ابتسم: وانا مقدرش ازعل منك 


تسنيم ابتسمت: طب يلا افتح الباب


امام: حاضر 


     🌸الله اكبر ولله الحمد🌸


مريم  :  اي يا ابيه دا انا قولت انك نزلت 


امام بص ليها بغيظ: اخرسي وبطلي كلام 


مريم بصت ليه وضحكت لانها فهمت: هو انت كل ما تشوفني تقولي اخرسي اخرسي انت متغاظ عشان صوتي حلو صح 


امام : اماااااااال حلو جدا 


مريم: يا غيور 


امام: لمي نفسك يا ام لسانين


مريم: طب تعرف 


امام: اعرف اي


مريم : انا لو رحت ذا ڤويس اي اللي حيصل 


امام: اي


مريم: كلهم هيتاخنقو عليا اه اقسم بالله  هيتخافقو مين يطردي الاول 


امام غصب عنه ضحك: طب ادخلي عايزه اي 


مريم: سيمو قالت انكم هترتبو اللي فاضل ف الفرح وانا حايه اساعد 


امام بص لتسنيم: احم اه فعلا احنا كنا بنرتب طيب تعالي اقعدي وامسكي ورقه وقلم واكتبي اللي هقولك عليه 


مريم: انت تؤمر اهندسه 


امام: اقعدي يختي 


تسنيم: اخنا خلصنا اي وفاضل اي انا مش فاكره حاجه 


امام: المفروض الفرش يوصل بكره 

ويتفرش  وانتي طبعا هطلعي عن اميره فوق 


تسنيم: لي 


امام: كدا عشان انتي عروسه 

البت دي واميرة هيتولو الشغل بتاكم بقا بتاع اي عروسه وانا واحمد ومراد هنفرش البت وهسيب اوضته النوم انا اللي هفرشها لوحدي


مريم اول ما جيت سيرة مراد ابتسمت وفرحة اوي ان مراد مش هيسب اخوها 


تسنيم بصت ل امام بحب: ربنا يبارك ليا فيك


مريم: اشطا بقا هو دا الكلام ولا بلاش


امام: بعد اشطا دي انا هسال مراد هو متاكد من الجوازه دي ولا لاء


مريم وتسنيم ضحكو 


مريم: اوكيشن اسال وانا متاكده من الرد


امام: يا واد يا واثق انتا ماشي يا ستي ربنا يتمم ليكم علي  خير


مريم: امين 


تسنيم: انتو هتبدوء بكره 


امام : اه باذن الله  بس الاول نتفق انا ومراد النهارده عشان ارتاح شويه 


مريم: هو انتو هتتفقو النهارده 


امام: ايوا 

هقوم انابقا عشان اتوضي

وبص لتسنيم عشان العصر اللي اذن


مريم: هصر اي اللي اذن دلسه بدري


تسنيم ضحكت 


امام: معلش اتلخبطت


مريم: عادي عادي ما انا عادي اهو 


امام: بتقولي اي ابت انتي 


مريم: بقول عادي


امام: انا قايم 


          🌸استغفر الله🌸


مريم بصت لتسنيم:عملتي اي ف الواد 


تسنيم ضحكت:مفيش يلا عشان اجهزك واشوف هتلبسي اي


مريم بصت ليها بشك:يلا 


تسنيم دخلت الاوضه 

اي رايك ف ده


مريم:مجسم شويه 


تسنيم:امال كنتي بتلبسيه ازاي 


مريم:دا قبل م اتخن 


تسنيم:امم طيب دا 


مريم بعدم اقتناع:مش حلو اوي 


تسنيم بصت في الدولاب لقت فستان نبيتي وعليه ورد اسود 

:دا بقا وووا اوي 


مريم:دا لاء 


تسنيم بصدمه: ليه 


مريم:دا الفستان اللي هحضر بيه الفرح بتاعكم


تسنيم:طب واي بعني 


مريم:لا والله طب واحضر فرحكم باي


تسنيم: نبقي نجيب غيره يلا البسي وجربيه 


مريم لبست الفيتان وكان روعه عليها 


تسنيم:تبارك الله تحفه اوي 


مريم:بجد


تسنيم:جدا حلو اوووووووي


مريم: اشطا بس هلبس عليه خمار لونه اي


تسنيم: درجه من درجات الرصاصي 


مريم: تمام اوي 


تسنيم: حلو اوي هروح اشوف اميرة عايزه حاجه واجي 


مريم :  ماشي


         🌸استغفر الله🌸 


مراد روح البيت وهو طاير من الفرحه 

اخير الفرحه عرفت طريق قلبي 

نورتي حياتي يا مريم امته بقي تبقي ملكي اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك  يارب ديمها نعمه واحفظها من الذوال 


دخل اوضة نومه وقعد يقيس بدل كتير بس حاسس ان مفيش حاجه ليقه عليه 


طب اعمل اي دلوقتي اروح المول اشتري كام بدله ولا اطلب اون لاين 

مسك الموبيل ورن ع احمد


احمد واميرة قاعدين 


اميرة:احمد 


احمد :نعم يا حبيبي 


اميرة بفرحه: مريم بتحب مراد 


احمد بص ليها بفرحه:بجد 


اميرة:ايوا تسنيم لسه قايله ليا 

انا فرحانه ليها اوي يا احمد 


احمد:ربنا يبارك ليهم ويسعدهم كمان وكمان مريم بنت حلال وطيبه وبجد تستاهل مراد ومراد يستاهلها 


اميرة:طب واختها 


احمد قرب منها:اختها دي روحي وقلبي وحياتي كلها 


اميرة:طب وابن اختها 


احمد ضحك: دا روح بابا  احلي واجمل هديه من اميرة قلبي 


اميرة بحب:بحبك اوي يا احمد وعمر ف يوم ما تخيل حياتي من غيرك ربنا يديمك ليا  


احمد اخدها ف حضنه:ويديمك ليا يا نن عين احمد من جوا


اميرة لسه هتتكلم قاطعها رن موبيل احمد


اميرة: مين 


احمد بستغراب: مراد


اميرة:طب رد بسرعه ليكون فيه حاجه 


احمد: السلام عليكم 


مراد: وعليكم السلام  انت فين يا احمد 


احمد: انا في البيت لي خير انت كويس 


مراد حس بخوف احمد عليه فرح وحب يلعب عليه: لا مش كويس خالص 


احمد قام بخضه: في اي يا مراد قولي طب انت فين انا جايلك حالا 


مراد: في البيت بس تعبان 


احمد: طب خليك معايا ع الخط انا هبلس واجيلك فوراً  مراد كلمي رد عليا 


مراد بتمثيل التعب: معاك اهو 


احمد وهو بيلبس: اوعي تقفل خليك معايا ع الخط 

انا جاي حالا انا خلاص اهو طالع من البيت ونازل السلم اهو 


مراد دا كله وهو مستغرب هو لسه في حد بألاخلاص دا والجدعنه دي ليه حق إمام يقول عليك اخوه 


احمد بخوف: مراد رد عليا متسكوتش كلمني 


مراد: معاك ي احمد 


احمد: انا قربت من بيت اهو وبركن العربيه خليك معايا ومعلش تعالي ع نفسك وافتح ليا الباب


مراد: حاضر 


احمد: انا اهو  ف الاسنسير افتح 


مراد: حاضر 


احمد: خبط ولسه هيزعق عشان مراد يفتح 


بص لقي مراد فتح الباب وف ايده مج نسكافيه وبيضحك  : اهلا نورت ي ابو حميد 


احمد بص ليه بذهول: هو محدش قالك اني غبي 

وضربه بالبوكس 


مراد المج وقع من ايده واختل توازنه: متخل بوظت وشي 


احمد بغضب مكتوم: تستاهل ولم لسانك بقا عشان انا ع اخري منك 

دا قلب كان هيقف انا لابس كروكس البيت مرضتش البس الكوتشي عشان خوفت اتاخر عليك 


مراد ضحك: طب اقفل الباب وتعالي 

حبيت اهزر معاك يا جدع


احمد بغيظ: ما كنت كائيب وحلوا اي اللي غيرك 


مراد: اختك ياعم 


احمد:  انتو الاتنين ارخم من بعض 

امشي اعملي عصير ويكون ساقع


مراد ضحك علي شكله: حاضر 


مراد جاب العصير ل احمد: اتفضل انا مش هحاسبك ع البوكس دا عشان بس قدرة خوفك عليا 


احمد: اي دا انت جايب عصير علب 


مراد بص ليه ورفع حاجبه: ع اساس اني بعرف اعمل حاجه ف المطبخ عاجبك اشرب مش عاجبك استني لما تروح وتروح لمراتك تعملك 


احمد: بارد 


مراد: لم لسانك


احمد: انت جايبني ع ملي وشي ليه


مراد بص ليه: مش لاقي حاجه البسها


احمد بص ليه وغيظ الدينا كله فيه: نـــــــــــــعـــــــــــــــــم ياخويا وحد قالك اني البيبي سيتر بتاعتك


مراد: اهدي يعم انا بجد محتار ومش عارف البس اي حاسس اني كل خاجه مش ليقا عليا 


احمد بص ليه وابتسم ان افتكره هوا وكلمه هو وافتكر يوم ما كان رايح ل اميرة: انا كنت اكتر منك طب وريني الاوضه فين 


مراد وهو بيحط تلج مكان الضربه: قدامك اهي ومفيش ولا بدله عجابني 


احمد راح ونقي ليه تي شرت ابيض وجكت جينز وبنطلون جينز وكوتشي ابيض وطلع ليه 


مراد بص ليه بصدمه: نعم اي دا 


احمد  : هيكون اي يعني اطلع  بقا شويه من الخنقه اللي انت فيها دي 


مراد: انا رايح لوحده ف مقام خطبيبتي البس دا انت بتهزر يا احمد 


احمد: لا مبهزرش روح بس وملكش دعوه  واقسم بالله  هتكون جنتل اوي فيهم وانت اصلا وسيم 


مراد بص ليه بشك: ربنا يستر 


احمد: يخويا انت هتتسحل 


مراد بص ليه: اتسحل انة مبطمنش للكلمه دي لان نهايتها بتكون تكسير عدم 


احمد ضحك: فعلا  بالظبط كدا امام اخوك عفشه هيجي بكره والمطلوب مننا ان احنا نطلع العفش القديم عشان بكره نفرش ع طول 


مراد ابتسم: يعم انا رقبتي فداك انت وامام 


احمدبص ليه وابتسم: حبيبي  يا مرمر 


مراد: غور يا احمد من وشي 


احمد ضحك ع شكله 


مراد بص ليه: احمد 


نعم 


مراد: بجد شكرا انك عبرتني وخوفت عليا وجيت والله انت وامام عملتو الي ميعملو اخواتي


احمد بص ليه:"إنما الرفاق للرفاق اوطان" يا صحبي والصديق وقت الضيق واحنا فعلا اخواتك يا مراد واوعي ف يوم تفكر غير كدا احنا اخوات من اب وام مختلفين بس ايدينا هتفضل ف ايد بعض طول العمر يلا يا صحبي البس عشان منتاخرش   


مراد بص ليه بأمتنان: حاضر يا صحبي 


             🌸الله اكبر🌸


مريم لبست واميره 


امام راح لتسنيم 


تسنيم 


نعم 


امام: حبيبي خلصي ولمي هدومك ف شنطه كبيرة وطلعيها ف اوضة الاطفال بتاعت اميرة فوق ماشي 


تسنيم: لي يا حبيبي 


امام: حبيبتي  احنا هنفضي البيت عشان الفرش الجديد  لما يجي بكره ميتعبناش 


تسنيم: حاضر يا حبيبي حاجه تاني


امام: يسلملي حبيبي  انا هروح اغير بقا عشان مراد ع وصول


تسنيم: ماشي يا حبيبي  

وانا هروح اشوف مريم 


   🌸سبحان الله وبحمده🌸


مريم لبست وكانت فرحانه اوي ومنتظره مراد وهيا مقرره انها معدتش هتكبت مشاعرها وهتوجه نفسها وقفت قدام المرايه 


بحبك يا مراد بحبك 


اميرة دخلت عليها: الله اكبر الله اكبر 

اللهم بارك عليكي يا روحي اي القمر دا


مريم: بجد يا اميرة


اميرة: ويوا يا قلب اميرة تحفه الواد عقله هيطير 


مريم ضحكت: دا لو كان عنده عقل اصلا


اميرة: لي هو زيك مجنون 

وحبت تغيظ مريم دا طول بعرض وجمال وحلاوه  واخلاق 


مريم بغيرة: ما تخفي العسل عشان ابتدينا نلزق 


اميرة: اي دا اي دا انتي بتغيري يا بيضه 


مريم: مغرش ليه مش هيبقي جوزي


اميرة:ربنا يتمملك علي خير يا حبيبتي


مريم دعت من قلبها:يارب 


          🌸لا اله الا الله🌸


مراد لبس وطلع ل احمد 


احمد صفر: ايوا بقا لا يعم متروحش


مراد:لي يا بني


احمد: البت هتتجنن اكتر م هيا مجنونه 


مراد ضحك:لم اسان يعم محبش حد يجيب سيرة مراتي


أحمد:لا بجد والله لما انت عندك هدوم كاجول مش بلتبسها ليه 


مراد:لما بسافر وبغير جوا بلبس كاجول انما لو ف شغل ومتسبات رسميه زي النهارده كدا بلبس بدله 


احمد:نحن نختلف عن الاخرون 


مراد ضحك عليه:طب يلا عشان في شويه حجات عايز اجبها


احمد:طب يا خويا هتركب عربيتي ولا عربيتك 


مراد: تعالي بس نشوف هركب انهي عربيه تليق ب اليوم دا والهدوم دي


احمد: انهي عربيه 


مراد بص ليه : اه لي


احمد : وانت عندك كام عربيه اللهم بارك يعني وحاططهم فين 


مراد:البرج دا بتاعي وعمال مكان مخصص للعربيات اما بقي بالنسبه 

عندي بتاع تلاته او اربعه 

عربيه لعشاء عمل وعربيه رسميه عشان لو في منسبات خاصه وعربيه للسفر والخروجات وكدا 


احمد:اللهم بارك يا حبيبي ربنا يزيدك 

عايز اسالك سوال 


مراد :اتفضل يا احمد


احمد:انا عارف ان دي حاجه متخصنيش بس هو انت بتزكي وبتعمل اعمال خيريه 


مراد:فعلا دي حاجه بيني وبين ربنا بس كل اللي هقولهولك اني كنت بعيد عن ربنا بس منتزعتش مني الانسانيه والاسلام لو مكنتش بتزكي وبعمل اعمال خيريه مكنش ربنا هيزيدني ولا هيكون دا حالي انا الحمدلله عمري ما حطيت سجاره او اي نوع خمور والمكان اللي بيبقي ف حجات زي دي مش بدخله وابوايا تعب اوي عشان يبني الشركه دي ب الحلال 


احمد بص ليه نظرة فخر:ربنا يديمها نعمه عليك يا حبيب اخوك انا بس كنت بطمن عليك وع مستقبل اختي

اظن ان دا حقي 


مراد:اكيد يا ابو حميد دا حقك بس اللي انت متعرفوش ان انا الموت اهون عندي من ان اختك تزعل مني 

او تشيل من نحيتي 


احمد :ايوا يعم  ،يلا بينا عشان منتاخرش 


(الصديق وقت الضيق مش مجرد كلمة بنسمعها وخلاص لا صاحبك اللي بجد اللي بتجري عليه مع اصغر مشكلة عندك عشان هو الملجأ و الأمان هو اللي بيقدر يحول حزنك فرح ويحتويك وميقبلش فترة حزنك تطول هو اللي وقت ما تقع يسندك ويدعمك لحد ما ترجع تقف علي رجلك احسن من الاول مينفعش يكون صحاب القاعدة اسمهم صحاب لا اسمهم زمايل لكن صحبك اللي بجد اللي يكون هو فرد من بيتك بس الظروف منعت ان يعيش معاك في بيت واحد

طول ما صحابكم كويس وولاد اصول انت هيكون جمبك سند وضهر وحمي وهياخد بايدك للجنه

الصديق قبل الطريق ويبخته بجد اللي عندو صحاب صالحين وولاد اصول)


رايكم يهمني 👇



💍البارت التاسع عشر💍


🌸صلي علي رسول الله 🌸


احمد ومراد روحو بيت امام 


امام فتح ليهم واستغرب 


احمد انت بتعمل اي مع مراد


مراد ضحك: احم ابدا عادي يعني


احمدبغيظ: قول لي قول انا اي اللي وداني عندك


مراد : عادي يعم اسكت بقا 


امام:في اي منك لي اي اللي حصل


احمد:دخلنا يعم الاول 


امام:اتفضلو 

وبص لمراد 

بس حلو الكجول عليك اوي يا مراد


مراد بص ل احمد: اقعد ساكت يا امام انا مش متعود ع الهدوم دي وحاسس اني مخنوق


امام:لي والله جذاب اوي 


احمد:انت عكس البني ادمين يعم انتا الواحد بيبقي مخنوق من البدله وانت مخنوق من اللبس المريح


امام:اقعدو بس


مراد:يا احمد انا اللبس دا مش متعود عليه لاني نادر لما بلبسه يعني لما اسافر مثلا  شرم او الجونا وا الامكان دي مينفعش البس رسمي انما النهارده لازم رسمي 


احمد:يمكن 


امام:انتو هتخدوني ف دوكه عرفوني ف اي 


احمد:الاستاذ عمل مقلب فيا 


امام بستغراب:مين قصدك مراد 


احمد:ايوا عمل ان هوا تعبان وانا زي الاهبل طلعت جري ومن غير حتي ملبس كوتشي وعمال اقوله كلمني رد عليا متقفلش السكه 

وهو ف الاخر مقلب 


امام بص لمراد:الكلام دا حقيقي انت تعمل كدا 


مراد بص ليهم:عادي يعني حبيت ارخم 


امام:ابهرتني يا مراد بجد 


احمد:ايوا يا خوي انبهر انت والبس انا 


امام ضحك:طب انت لبست اي ف رجلك اوعي تقول مشيت حافي هتصعب عليا


احمد:كروكس


امام:اي 


احمد بص ليهم بغيظ:كروكس يا عم لبس الكروكس اي اغنيها 


مراد ضحك جامد ع شكل احمد 

وامام هوكمان ضحك 


مريم لسه  هتدخل وهيا ف ايدها العصير وجمبها عم محمد 


مريم بترفع راسها شافت مراد وهو بيضحك وكان مشغول معاهم مخدتش باله منها 

وهيا فضلت واقفه 

(اي دا انت بجد ولا حقيقي اي ااجمال دا بقا انا كنت هطفشك انتي 

طفشني صرصار من البيت 

يااااه يا مراد قد اي ضحكتك حلوا اوي استحملت كتير اوي ف حياتك بس خلاص جه الوقت اللي هتمحي دا كله وتبدا من جديد هتبدا بحب واهل وعيله وانا هفضل جمبك طول العمر وايدي هتفضل ف ايدك  معرفش امته ولا ازاي حبيتك بس اللي اعرفه اني بحبك و اووووي كمان)


محمد اتكلم بصوت واطي:واقفه لي يا حبيبتي في حاجه 


مريم بصت ليه والدموع ف عنيها:في اني لولا تسنيم وامام كنت هضيع اجمل حاجه حصلت ليا ف حياتي بنتك كانت هتتبطر ع نعمه كبيره اوي يا بابا


محمد اخد منها الصنيه وحطها ع جمب واخدها ف حضنه:بس يا قلب ابوكي اهدي والنعمه ماضاعتش دي لسه ف ايدك 


مريم: كنت غبيه  مراد كتير اوي عليا يا بابا انا مستاهلهوش


محمد طلعها من حضنه وشدها من ايديها: تعالي 


مريم: هروح فين 


محمد: تعالي نتكلم شويه 


مريم: ياريت يا بابا انا تعابنه اوي


محمد اخدها ف البلكونه  وقعدها 

: بصي يا حبيبتي  الانسان مننا ممكن يعاني كتير اوي في حياته

يتعب ويشقي بس في حاجه 


مريم: اي هيا يا بابا


محمد بص ليها بحب: طول م انت بتسعي ف الخير وبما يرضي الله 

العوض هيكيون جميل وهيخليك تعتقد انك متستاهلش العوض دا


مريم: مش فاهمه يا بابا


محمد بضحك: وانتي من امته بتفهمي يا قلب ابوكي


مريم: الله يسامحك يا حج يا كبرة انتا 


محمد ضحك: نتكلم جد شويه عشان انتي لو فتحتي ف الضحك مش هلمك 


مريم ضحكت.


محمد: يا مريم يا حبيبتي  مفيش واحد مببيتعبش ف حياته ومفيش واحد مبيعانيش بس ع قد تعبك وسعيك هيجيلك عوضك وزياده عليه  كرم ربنا انتي جهادتي نفسك كتير اوي وحافظتي ع نفسك كان قدامك الف طريق للحرام ومكنش حد هيعرف بس انتي وقفتي ف وش الطرق دي كلها واختارتي طريق الحلال ربنا مبديش الواحد علي قد 

تعبه وبس لا  بيديه ع قد جهده وانك تجاهدي نفسك اللي بتامرك ب السوء دايما لا واي تفوزي عليها 

دا اكبر انجاز انتي ممكن تحققيه

وانتي جاهتدي نفسك ف لبسك بسم الله ماشاء الله  لبسك محتشم وخمارك طويل ودايما غاضه بصرك 

وبتعاملي الناس بحترام والغريب برسميه وعمرك مخضعتي بالقول 

بس معانا لسانك عايز قصه  


مريم بضحك: مكنت ماشي حلو احجوج كمل اقلب مريم كمل 


محمد: يبقي لي بس تقولي ان مراد كتير عليكي مراد مش كتير  ولا حاجه مراد دا عوضك الجميل 

فطارك علي صومك عن الحرام يلا قومي وانتي واثقه ف ربنا ثم نفسك 

وادخلي واتكلمي بس قبلها لازم تعرفي انتي داخله ع اي


مريم: علي اي


محمد: داخله علي جواز ومسؤليه 

وبيت ولازم تعرفي ان ف الجوز مفيش حاجه اسمها كرامه بين الزوج والزوج  لان طول م اختيارك صح 

جوزك عمره ما هيهينك مش ضعف منه ولكن قوه لانو عارف ان بنت الناس مش للبهدله وهو اكتر واحد هيحافظ عليكي لانو عارف قيمه اللي ف ايده وتاني حاجه لازم السمع

والطاعه مش معنها اني يقولك ارمي نفسك ف البحر ارمي لا انتي ليك رايك والبني ادم يخطئ ويصيب ودا بقا دورك انتي وقت ما يخطئ كوني انتي الحاسب بتاعه وعرفيه خطئه

نيجي بقا للطاعه الزوجه وقت ما تكون مطيعه وحاضر ونعم تزيد في عين جوزها وتوفر عليها مسافات للوصول لقلبه واعرفي حاجه كمان ايامك مش هتبقي كلها وردي ف وردي والكلام دا انا قولته لتسنيم بردو هيجي عليكم ايام صعبه وهتحصل بينكم مشاكل واجبك انتي بقا وقت دا كله انك تستغلي المشكله 


مريم: استغل المشاكله ازي 


محمد: انك تعرفي المشكله دي سببها اي لو كان سبب داخلي من البيت حاولي ع قد متقدري متكررهاش تاني ولو خارجي احمي بيتك منها ع قد متقدري الست الشاطره اللي تحابي ع جوزها وبيتها وتخليهم دايما ف ازدهار وتقدم وايدك تبقي ف ايد جوزك 

 وعايزك تعرفي حاجه كمان المشاكل اللي هتحصلك لو اتعاملتي معاها صح هتقوي علاقتك بجوزك ولو اتعاملتي معاها بتهور هتدمر بيتك وتخربيه  


مريم قامت وحضت عم محمد 

: بحبك اوي يا بابا محمد بحبك قد الدنيا دي كلها 


محمد باس راسها: ربنا يبارك ف بينتي القمر 


تسنيم جت عليهم وبص بغيره: الله الله وانا بقي يا بابا بتخوني


محمد ضحك عليها وقام اخدها ف حضنه: دا انتي اللي قلبي اتعلق بيكي من اول ماشلتك وانتي صغيره 

هو اتا اقدر استغني عن بنتي حببتي


مريم: لا والله طب وانا 


محمد بصليها واخده ف حضنه: دا انتي الصداع بتاع البيت حد يقدر يستغني عنك 


اخدهم ف حضنه وطبطب عليهم:ربنا يبارك ليا فيكم يا حبايبي 

وميحرمنيش من لمتكم حوليا كدا


         🌸استغفر الله🌸


امام طلع يشوف مريم 


 مراد:انت رايح فين 


امام:ابدا هشوف حاجه كدا واجي


مراد:طب فضي طريق عشان عايز اعمل مكالمه ضروري 


امام:تعالي 


مراد وامام خرجو وشافو عم محمد 

وهو حاضن مريم وتسنيم 


امام:اي ياحجوج مش خير ولا اي


محمد بص ليهم:عايز اي ياواد منك ليه 


مراد بص لمريم وسرح ف جمالها

اه يا مريم انتي مش ناويه تجبيها لبر انا دلوقتي هاين عليا اجي اشدك من حضنه واخبيكي عن عيون الناس انتي ملكي انا وبس وانتي فرحتي وبسمتي والنور اللي نور ضلمتي 


تسنيم اتكسفت لما شافت مراد راحت وقفت جنب امام 

امام مد ايده ليها وخباها ورا ضهره


مريم ف حضن محمد ومراد هيولع 


مراد بيكلم محمد عشام يسيب مريم :اي يحج اخبارك اي


محمد وهو حاضن مريم: بخير يا حبيبي  انت عامل اي 


مراد بغيظ: هبقي كويس لو قعدنا جوا


محمد لاحظ مراد وغيرته قرب من ودن مريم وكلمها: الواد هيموت عشان ف حضني ربنا يعينك 


مريم ضحكت: او يعينو الله اعلم يا حجوج


مراد شد امام: ماتاخدها يا تاخد الحج عشان انا ممكن اتهور 


امام: اي يعم انتا متلم نفسك 


مراد بغيظ: عايز تفهمني ان المدام لما كانت ف حضنه كان الموضوع عادي بالنسبه ليكي ارحمني عشان انا فيا نار 


امام حس بلي هو حاسس بيه: بابا انا عايزك ف موضوع


محمد: خير يا حبيبي 


امام وهو ماسك ايد تسنيم: تعالي بس ثواني 


محمد راح مع امام 


مراد: منشكحه حضرتك خالص ومبسوطه ماشي يا مريم 


مريم بصت ليه بستفزاز: ابويا وف حضنه المفروض اكون زعلانه ولا اي


مراد هو بيجز ع سنانه: لا ازاي اضحك 


مريم ابتسمت: بالظبط كدا وهو دا اللي عملته 


مراد بص ليها بصه كلها غيظ: ماشي يا مريم ليكي يوم


مريم وهيا غاضه بصرها: انت بتهددني ولا اي وبعدين متبصش ليا كدا وتدقق انا مش مراتك يعني مش حلالك 


مراد لاحظ انو عينه منزلتش من عليها واتكلم بنبره كلها ثقه وحب

: مفيش واحد يهدد مراته الا اذا كان مش راجل 

مراتي متتهددش من اي مخلوق ربنا خلقه مراتي قويه وهتفضل قويه 

وانا جمبها وسندها طول العمر 

دا كلام ياريت لو تحطيه حلقه ف ودنك يا مريم الدمنهوري


وسابها ومشي 


مريم فضلت واقفه وهيا مبسوطه 

وفرحانه من جواها لو كان عندها شك واحد ف الميه انو ممكن يزعلها

او يستعبدها دلوقتي  اتبخر تماماً 


     🌸الله اكبر ولله الحمد 🌸


مراد دخل ليهم كان احمد وامام وعم محمد قاعدين 


مراد: انا عايز اكتب كتابي ع مريم دلوقتي


كل اللي قاعدين اتصدمو


محمد: اي اللي انت بتقوله دا يا بني


امام: اهدي يا مراد بلاش التسرع اللي انت فيه دا


مراد: انا عايز اتجوز مريم دلوقتي 


احمد شده عليه: اهدي زفت انتي كدا بابا محمد ممكن يقلب عليك اسكت مش كدا 


مراد بغيظ : بقولك اي هيا كبرت ف دماغي هكتب كتابي يعني هكتبه


احمد: يخربيت الكفره اسكت طيب 


مراد: ها يا جماعه رايكم اي


امام: انا عايز اعرف اي اللي كبرها ف دماغك 


مراد: اش حال مكنتش عارف اللي فيها واني بحبك اختك


امام ضربه ف رجله واتكلم بصوت واطي: واد انتا متاكد انك مراد اللي كنت اعرفه اهدي دي مش طريقه كلام واحد عنده 28 سنه دي طريقه مراهقك اهدي يعم 


مراد بغيظ: اختك بتسفزني وانا مش عارف ارد عليها 


امام واحمد ضحكو بصوت عالي 


امام: لا اتعود ع كدا مريم لوح تلج متحرك 


احمد: دا اقل واجب ممكن تعمله معاك 


مراد بص ل محمد: عمي حضرتك عارفني انا لايمكن اذي مريم او اجرحها  وانا مش جديد عليكم 

انا هكتب كتابي والله هحافظ عليها 


محمد: يا بني انا مقدر موقفك بس دا مش راي دا راي ابوها ورائيها 


مراد:طب ابوها فين وانا اروحي ليه


محمد:كلها نص ساعه ويوصل انا لسه قافل معاه 


مراد بص ل احمد وامام

احمد ضحك 

مراد ضربه جامد ف رجله 


احمد:اي يعم بطل غباء 


مراد:اخرس خالص 


احمد:الله وانا مالي يا لمبي هو انا اللي موقف الجوازه


مراد شده عليه:ادخل كلم مراتك خليها تكلم اختها وتقنعها وترن ع ابوها تستعجله

 


امام: اتهد يا بني ادم اسكت شويه 


مراد: حاضر سكت اهو 


امام: مراد بجد مينفعش  تفضل كدا لغايه اما ابوها يجي طب احنا عذرينك عشان بتحبها وعارفين طبعك ع اي انما لو فضلت كدا لغايه ما ابوها يجي هيقول عليك خفيف ومش قد المسؤليه اعقل بقا شويه


مراد:هو انا بعد اختك شوفت عقل الله يسامحها. حاضر يا امام  انت عندك حق 


  🌸لا اله الله محمد رسول الله🌸


 

بعد مده من الوقت ام مريم وابوها وصلو 

الام راحت عند الستات والاب راح عند الرجاله 


محمد: اهلا وسهلا يا حج محمود عاش من شافك


محمود: مشاغل والله يحج انت عارف بقا 


محمد: ولا يهمك المهم انك بخير 

محمد بص ع مراد 

دا بش مهندس مراد 


محمود: اهلا يا مراد يبني ازيك 


مراد: اهلا وسهلا بحضرتك يافندم  الحمد لله بخير 


محمود: فندم اي يبني انا عمك محمود 

وبص ل امام 

واد يا امام كبرت 


امام رح وسلم عليه: عم محمود احبارك اي يا راجل يا طيب ليك وحشه والله 


محمود: وانت والله يا حبيبي  اخبارك اي 


احمدبضحك : طب بالنسبه  ليا مفيش اهلا مفيش سهلا ولا انا هوا 


محمود: يا حبيبي  انت الخير والبركه  تعالي يولا ف خضن عمك 


احمد: حبيبي  احجوج 


مراد لسه هيتكلم امام ضربه: مسمعش ليك نفس اهدي كدا لغايه ماياخد ويدي معاك ف الكلام 


مراد: حاضر بس يكون ف علمك اختك دي انا مش هرحمها 


امام بص ليه وضحك: هتبقي مراتك وانت حر فيها 


مراد: يارب


محمود بص لمراد: وانت يا مراد يبني بتشتغل ف شركه اي


مراد: هو بابا محمد مقالش لحضرتك 


محمود: عمك محمد قالي انك مهندس


مراد: انا عندي شركتي الخاصه شركه الدمنهوري للمعمار 


محمود:اللهم بارك اول مره اعرف 

طب يا بني اهلك فين 


مراد:متوفين ولدتي متوفيه وهيا بتولدني وابويا متوفي وانا ف تالته ثانوي 


محمود:عمامك وخوالك فين 


مراد السؤال دا وجعه اوي لسه هيتكلم 


محمد:انا ابوه وعمه وخاله يحج محمود مراد علي ضمانتي 


امام:وانا اخوه وصاحبه وابن عمه وبن خاله 


احمد بهزار:وانا معرفوش 


مراد ابتسم ليهم بحب وكل معاني الحب كانت ف نظرته ليهم 


مراد ابتدي يتكلم تاني بس وهوا حاسس ان ليه اهل بجد يتسند عليهم:حصل مشاكل بين عمامي 

عشان الورث وهما مقاطعني وخوالي مكنوش بيسالو ف امي هسالو فيا تقدر تقول كدا ان اهلي 

اقتصرو ع بابا محمد وامام واحمد 


محمود بص ليهم:ونعما الاهل 

يبني طب هتسكن فين بعد الجواز


مراد:في فيلا بتاعت العيله  لو مريم حابه تقعد فيها انا قافلها ولو حابه تقعد فيها افتحها من الصبح لو مش حابه اجبلها فيلا ف اي مكان هيا عايزه 


محمود:طب انت حاليا قاعد فين وانت قافل الفيلا بتاعتكم 


مراد:شقه ع البحر 


احمد:شقه في البرج بتاعه يا بابا 


محمود:ربنا يزيد ويبارك يا حبيبي ويديمها عليك نعمه حكايه السكن دي بقا تتفق عليها انت وعروستك 


مراد:طب حضرتك الدهب والماخر والمقدم 


محمود بص ليه وابتسم:يا حبيبي انا مش عايز غير حق بنتي الشرعي انا بشتري راجل يصون بنتي ويهنيها 

مش بشتري فلوس اللي هتقدر عليها هاته كفايه انك راجل ومحترم ومسؤل ربنا يزيدك 


مراد بص ليه بامتنان

(واتفقو بقا ع الحجات بتاعت الجواز دي اللي معرفش فيها اي حاجه 😂😂)


مراد بص ل محمود:عم هو معاد كتب الكتاب امته 


محمود:كتب كتاب؟!


مراد:احم ايوا حضرتك عارف اني رجل اعمال وعندي28 وخلاص معتش ف العمر كتير ب الاضافه اني 

مش عايز اغضب ربنا فيها حتي ولو بنظره ممكن حضرتك تحدد معاد يبقي فيه كتب الكتاب والخطوبه 


امام لحق الموقف واتكلم:عمي مراد انا اضمنه برقبتي ودا مجرد كتب كتاب لغايه ميظبتو امورهم اي راي حضرتك لو يبقي كتب كتابهم ف فرحي وهو تبقي الفرحه فرحتين 


محمود:وانت فرح امته يا امام 


امام:كمان اسبوع 


محمود بص لمحمد واحمد والاتنين شاورو ليه ب اه:طب ناخد راي العروسه 


مراد خبط امام:قوم نادي اختك 


امام قرب من واتكلم براحه:وربي لهتتحاسب  ع كل ضربه بس استني 

وحب يغيظه يا مرمر


مراد بص ليه بغيظ:ماشي 


       🌸صلي ع رسول الله 🌸


امام راح ليهم وخبط ع الباب وتسنيم فتحت ليه 


امام: حبيبي  عامل اي 


تسنيم: بخير طول مانت بخير 


منال: تعالي يا حبيبي  ادخل والله وحشني اوي يا امام 


امام: ست الكل  اخبارك اي يا حبيبتي


منال: مش شوفتك بخير ابقي ف احسن حال انت اللي عمال اي يا حبيبي  مراتك حتت سكره يا ولاه 

ربنا يبارك ليك فيها


امام بص لتسنيم: امين ؤا ست الكل 

مريم تعالي 


مريم: لا بقولكم اي من اولها مريم تعالي مريم روحي انا هلم هدومي وارح عند امي لا تقولي روحي ولا تعالي اه يابا العمر مش بعزقه 


امام مسكها من قفاها بخفه: بعزقه مين يا شبر ونص تعالي دا انت هتروحي للي هيعملك الادب استني بس دا متوعد ليكي عملتي اي ف الولا خلتيه يدهل شايت عليا لوحده 


مريم: ايدا هو انا موطتش النار 


امام : نار 


مريم: ال الحله اللي علي البوتجاز فكرتني سيمو الحقيها 


امام سابها: يخرب بيت شيطانك يا جزمهه هتولعي فينا وطلع جري عشان يطفي البوتجاز 


بعد م امام طلع مريم بصت بخبث ليه واتكلمت بصوت عالي:هاتلي طفاحه وانت جاي يا ابيه احيات عيالك 


تسنيم: نار اي وحلة اي


مريم بصت ليها: جعانه وهو ماسك فيا زي امين الشرطه اطرقه واخليه يجيب تفاحه ويجي وانا قاعده 


منال: دا هيطلع عينك لما يجي 


اميره: وانتي اش ضمنك انو هيجبلك تفاحه مش ممكن ينسي 


مريم ابتسمت بحب: ابيه امام ينسي طلب من حد لا دي جديد 


امام جه وهو بينهج: ملقت حاجه متولع عليه خودي يا مريم تفاحه اي


مريم اخدها وابتسمت: حبيبي 

تسلم ايدك 


اميرة كاتمه ضحكتها: لا مش قادره البت دي عايزه الضرب 


امام بص ليهم: في اي 


اميرة: حكت ليه 


امام وهو بيجف ورا مريم ف الاوضه: خودي هنا يا شبر ونص والله ما سايبك هو هلاقيها منك ولا من الغتت اللي بره دا خدي يا بت


مريم بتجري وبتضحك 


امام مسكها: هتهربي مني فين دا انا مديت ايدي جبتك متهزريش مع حد طويل تاني عشان هيمسك بسرعه 

امام خلص كلام وضربه بخفه ع راسها 


مريم: وانت متهزرش مع حد قصير عشان بيعرف يلم طوب بسرعه 


امام بص ليه بغيظ:انجري قدامي يا اخر صبري امته اخلص منك 


مريم:هو البيت يقدر يستغني عن العسل 


امام:اه يقدر ويلا قدامي 


مريم مشيت مع امام 


   🌸سبحان الله وبحمده 🌸


مراد:ينفع كدا يا احمد قاعد مع الراجل بتي شرت وبنطلون يقول عليا اي عيل 


احمد:يعم انت محسسني انك قاعد من غير هدوم وبعدين والله الهدوم دي عليك جميله اوي ومصغرك 


مراد:هو انا باين عليا اني كبير


احمد:الحزن اللي كنت فيه هو اللي كان مكبر بس انت قمر يا ابو غمزات يعسل انتا 


مراد ضحك:مجنون يا احمد 


احمد بهزار :لو مش عجبك طلقني 


مراد:طب اتلم عشان مامدش  ايدي عليكي والناس قاعده 


احمد :اتطورنا خالص يا هندسه استني بس دا امام طافحه منك اهدي 


مراد:لي هو امام ممكن يتهور 


احمد:امام لا مظنش انو ف مره اتعصب طول عمره بيقدر يتحكم ف غضبه 


مراد:اما بتخوفني ليا يعم 


احمد لسه هيتكلم كان امام

دخل هو ومريم 


محمود: تعالي يا حبيبتي  اقعدي


مريم قعد جمب ابوها 


احمد خبط مراد بخفه: غض بصرك يا تنشك ف حواجبك 


مراد: اسف والله مش بقدر اتحكم ف نفسي 


احمد: م اهو اسلم حل ف الموضوع دا انك تكتب الكتاب


مراد: ياريت يارب توافق يا احمد 


محمد: مريم يا حبيبتي  مراد طلب ان احنا نكتب الكتاب مع الخطوبه 

واخوكي امام اقترح ان كتب كتابكم يبقي في فرحه رايك اي


مريم اتصدمت اكتب كتابي ع مراد 

وكمان اسبوع يعني هبقي مراته شرعا وقانونا انا ومراد طب اعمل اي ولا اقول اي دا بسرعه اوي 

افكترة كلمه تسنيم متكبتيش مشاعرك طب هو انا حاسه ب اي 

انا فرحانه مجرد الفكره فرحتني انا هبقي مراته 


مراد استغرب سكوتها 


مريم: اللي حضرتكم تشوفه 


مراد ابتسم ابتسامه توحي لا اي شخص انو ف قمه سعادته 


محمود: مباارك عليكم يا حبايبي


محمد : فرحتي هتبقي اتنين ولادي الاتنين هيتجوز ف يوم واحد 


مراد راح ع عم محمد وابس ايده: ربنا يبارك لينا ف عمرك يا بابا وميحرمنيش منگ ابداا 


امام: اي ياعم نحن هنا 


محمد قعده مراد جمبه واخده  ف حضنه:ابني ؤعمل اللي هوا عايز ياواد انتا


امام بص ليهم بحب:حقه ربنا يبارك فيه ويحفظه


احمد:انت كدا اغير احمد غيران


مريم:غيران ولا طيران هيهيهي


احمد:بطلي استزراف 


مريم:ماشي يا ابيه 


امام:الله يكون ف عونك يا مراد يا بني


احمد:طب اي نسيب العرسان مع بعضيهم 


مراد:اول مره تقول حاجه صح 


احمد:هعديها ها 


مراد:غصب عنك 


امام:طب يلا بينا 


احمد وامام كانو قاعدين ف مكان ف الصاله كاشف الصالون 

وعم محمد ومحمود قعدو ف البكونه


       🌸الله اكبر ولله الحمد🌸


مراد : شكرا 


مريم استغربت:شكرا علي اي


مراد: علي حجات كتيرة اوي 


مريم : زي اي 


مراد:مش عايز اقول دلوقتي 


مريم:براحتك 


مراد بنره كلها حب وشوق :انتي راحتي


مريم:لاحظ كلامك


مراد بتغير للموضوع:تحبي تقعدي ف فيلا ولا ف شقه


مريم:اي حاجه بس انا بحب الحجات الصغيره 


مراد:تمام انا عندي شقه ف العجمي قريبه من هنا وساكن فيها لو تحبي تروحي وتشوفيها وشوفي هتغيري اي فيها


مريم:باذن الله 


مراد:معندكيش اي سوال او تعليق


مريم:لا 


مراد:قفل 


مريم:نعم 


مراد : اي قفل ومفتاح مقلتش حاجه 


مريم امم انت هتشتغل كدا طيب:

شوفت البؤبقم


مراد:ايه


مريم:شبسي وكرتيه 


مراد:اي


مريم:قلبظ بجنيه 


مراد:بتقولي اي مش فاهم 


مريم:بته 


مراد:اي بته دي


مريم:بنون 


مراد :نون؟!


مريم:ياصغنون 


مراد:يبنتي بس بقا مش فاهم انتي بتقولي اي


مريم ضحكت:احسن 


مراد:طب نتكلم جد بقا شويه 


مريم:اتفضل 


مراد بص ليها:انا حلال ابص ليكي دلوقتي لان دي رؤيه شرعيه 


مريم :ايوا


مراد :بصي ليا 


مريم رفعت راسها براحه


مراد :مريم انا عمري ما حبيت ف حياتي ولا اتعلقت بحد كدا بس كل اللي عايزه انك توعديني وعد 


مريم بتاثر:اي هوا 


مراد:انك متبعديش عني ابدا وتفضلي جمبي ومعايا 


مريم بصت ليه بحب:وعد مني اني عمري م هسيبك او ابعد عنك يا مراد


مراد: الله اسمي حلو اوي ممكن تقوليه تاني 


مريم بصت للارض واتكسفت


مراد بهزار: اي يا سمعه يا خويا انت بتتكسف زي البنات 


مريم: سمعه ف عينك يا ابوا الفصاد


مراد بصدمه:ابوا الفصاد


مريم:ايوا لو قولت ليا سمعه او شبر ونص هقول ابو الفصاد 


مراد ضحك ع الطفله الي معاه:ماشي يا ستي 


مريم:اي خدعه 


            🌸استغفر الله 🌸


امام راح ليهم : كفايه كدا ولا اي


مريم : انا قايمه 


امام: خدي اختك ومرات اخوكي وست الكل واطلعو فوق 


مريم: حاضر 


مراد: هو انت هتبدتي


امام بص ليه بتوعد: ايوا عايك نور


احمد: طب بابا محمد وبابا محمود


امام: هيعقدو زي ما هما ولو تعبو ينامو ف اوضه بابا لغايه الصبح اوضه واحده هتبقي سهله انما بيت كله هيبقي صعب خصوصا ف النهار 

حر وكدا انما ف الليل هدوء وهواء


احمد: طب اطلع معاهم طلعهم وتعالي وانا ومراد هنحاول نتطلع شويه 


مراد: انا مش فاهم حاجه دلوقتي انتو هتودي الفرش دا فين


احمد: امال انا بقولك سحله لي عشان هنزلهم تحت ف الجراش


مراد بص ليهم بصدمه: نعم 


امام ابتسم بتسليه:اي يعم الجم والعضلات د احنا ف الدور التاني حتي


مراد : اممم ربك يستر وعايزيني اتجوز بعد العلقه دي


امام: مش انت اللي مستعجل ياخويا البس بقا


مراد : لبست يخويا لبست روح ليهم امشي


امام مشي راح ليهم 


احمد : يلا يا هندسه اخلع الجاكت وسم الله وابتدي


مراد: طب انتو مجاهزين مكام نحط فيه المراتب والفرش 


احمد: ايوا 


مراد: هنزل الفرش الاول وبعد كدا نفك السراير ونزلهم 


احمد : الله ينورك عليك يا هندسه 


مراد : وعليك يلا بينا


رايكم يهمني👇


#إمامي💍❤


💍البارت العشرون والاخير💍


  🌸صلي علي رسول الله 🌸


امام طلع معاهم 


تسنيم 


نعم 


امام : بص يا حبيبي  متفتحيش لحد 

ماشي ومحدش يطلع بره ماشي يا حبيبي 


تسنيم ابتسمت: حاضر وهغسل سناني قبل م نام 


امام: مشاغبه 


تسنيم: براحتي اشاغب براحتي مع باباتي حبيبي 


امام : انتي تعملي اللي نفسك فيه كله معايا وانا تحت امرك ف اي حاجه 


تسنيم بحب: تسلملي من كل شر وسوء يا حبيبي 


امام: نفسي  اخدك ف حضني بس لو عملت كدا مش هطلعك منه 


تسنيم زقته براحه : روح لصحابك


امام: حاضر 


تسنيم: ف رعايه الله وحفظه 


امام مشي 


مريم: اي يا حب متقفلي الباب ولا اي 


تسنيم: ملكيش دعوه انتي 


مريم: ماشي يا ستي 


تسنيم: بكره هيجيلك يوم تتمني فيه انك تفضلي ف حضنه لغايه اخر يوم ف عمرك. 


مريم : اي الملل دا بس يا حبيبتي  دا انا عايزه اتجوز مخصوص عشان اسافر واتفسح 


تسنيم ابتسمت: يمكن تعالي نشوف حاجه نعملها 


مريم : ايوا بقا انا هعمل كريم كرميل


تسنيم: تفكيرك كله اكل ف اكل 


مريم : دي احلي حاجه يا سيمو 


تسنيم: ربنا يكون ف عونك يابني


مريم بحب: امين 


.   🌸الله اكبر ولله الحمد🌸


عند احمد ومراد


احمد: اه ياني ياما لا يعممش لاعب


مراد: انشف كدا يعم 


احمد: معنتش قادر 


مراد: كلها كام كرسي وتعبت 


احمد: كرسي مين يعم انا جالي الغضروف من الشيل والحط 


مراد: احمد بلاش كلام كتير لو قعدت جسم هيريح وهتكسل 


احمد: بجد أقسم بالله معنتش قادر


مراد: يلا يا صحبي انت نسيت ولا اي الصديق وقت الضيق واخوك محتاجنا معاه اي هنخسع معاه 


احمد بص ليه: عندك حق يا صحبي 

يلا 


مراد لسه هيتكلم قاطعه امام


امام: اي يا حبايبي واقفين كدا لي تعبتم لو تعبتو بلاها النهارده 


احمد بص لمراد: لا يا صحبي احنا نفديك بعنينا 


مراد: يعم امام دا كام كرسي ع كام سرير مش مستاهلين يومين 


امام بص ليهم بفخر: ربنا يديمكم ف حياتي ويحفظكم يلا بينا بسم الله 


مراد: بقولك متروح تريح شويه انت زمانك تعبان واحنا هنقوم بالواجب 


امام: لا والله ف الفرح مدعي والحزن منسي لا يعم احنا ايدينا ف ايد بعض ع المره قبل الحلوا 


احمد: بالمناسبه السعيده دي يحضرني شئ من الخواطر 


امام ومراد ضحكو 


مراد: اشجيني يعم احمد 


احمد: اللي ميمسحش دمعتك ميستاهلش انك تقاسمو ضحكتك 


امام؛: الله عليك يا ابو حميد 


مراد: ابدعت يابني 


احمد: اي خدعه 


مراد: طب نسبنا من المجاملات ونشوف ورانا اي


امام: بالظبط كدا هو دا مراد اللي اعرفه راجل وعاقل مش الاخ اللي كان قاعد جوا 


احمد ضحك وقلده: انا هتجوزه يعني هتجوزه النهارده 


امام بص لمراد بغيظ وضربه بخفه: 

دا انتا هريت رجلي من كتر الضرب فيها 


احمد: اه وانا كمان 


مراد: قلبك ابيض منك ليه 


احمد: لا يعم انا قلبي لبني مخطط


مراد: ابو استزرافك 


امام: بس يلا بينا 


   🌸صلي علي رسول الله 🌸


احمد:لولولي اخير خلصنا 


مراد:الحمدلله خصلت ع خير 


امام:نتعب ليكم ف الافراح ياشباب


احمد:انا بعد العقله دي مش عايز اعرفك تاني


مراد بهزار:ولا انا مستعرفش عليك لمده سنه قدام 


امام:يخفه منك ليه مراد متهزرش انت وانت كائيب كنت احلي


مراد:لا يعم تبقيا عيبه ف حقكم لو اكتائبت تاني انا دلوقتي بقا عندي اب واخك وصديق وزوجه باذن الله قريب 


احمد:طيب انا مش عايز اعرفكم 

انا ماشي 


امام مسكه من قفاه:رايح فين يا احمد 


احمد :رايح لمراتي يعم 


امام:عم ف عينك طالع فوق وبالنسبه لمراتي واختي البي فوق اي هوا


احمد:طب م انا عايز انام انا جيت من الشغل مهدود لسه بقول يهادي 

مراد رن عليا وانت طلعت الفرش كله بره ما عدا اوضه بابا محمد انام فين بقا 


امام : هنتصرف 


مراد:اي يعم منك ليه شاغلين نفسكم ليه بيت اخوكم مفتوح يلا بينا ع الشقه بتاعتي 


امام:هنتقل عليك 


مراد بزعل: كنت بحسبك هتقول بيت اخويا مفتوح وتفرح قلبي لسه بتعمل فرق يا امام 


امام:والله ابدا بس م عايز اتقل عليك 


مراد:يعم بس انت تقل ملكش دعوه 


احمد:اخلص يا حلو منك ليه هنام

ع نفسي


امام ضحك:يلا يا فضاحنا 


احمد:المهم عندك اكل ولا هنام خفيف 


مراد ضحك:اللي تؤمر بيه يا احمد باشا عايز تاكل اي 


امام:طفس 


احمد:ملكش دعو اعم 


مراد بص ليهم بحب:ها عايزين تاكلو اي طب اقولكم اي رايكم نروح نتعشي ف اي مطعم 


احمد:موافق 


امام بص ليهم ومحبش يكسر بخاطر احمد:موافق 


مراد:هو دا الكلام يلا بينا 


    🌸سبحان الله وبحمده 🌸


عند تسنيم 


منال:ها يسيمو اتعرفتي ع امام ازاي


تسنيم ابتسمت بحب:إمام انا وهو ولاد عم واتجوزنا 


منال:بس كدا 


اميرة:حكايتهم  غريبه اوي بس ف نفس الوقت جميله 


منال:احكيلي يا تسنيم عايزه اسمعها


تسنيم:كل ما في الامر ان اتنين اتخلقو لبعض وبنهم معاد للقاء وربك 

اذن باللقاء فلتقو بس 


منال:بس نظرة الحب اللي بنكم دي تقول انكم بتحبو بعض من سنين 


تسنيم اتكلمت بحب وثقه وضحين ونسيت انها وسط العيله  : لازم احبه لانه إمامي وقدوتي بعد رسول الله ومعلمي 

وسندي  واتكأئي  ومسندي امام ملخص لكل حاجه حلوا امام راجل بجد وانا اتعلمت علي ايده ازاي اكون ست بجد ، الرجوله كلها اتلخصت ف شخص واحد وهو امام 

ومفيش راجل ع وجه الارض يلفت نظري ولا يملي عيني غير إمامي 


مريم : ايوا بقا يا سيمو يا عسل فينك يا ابيه عشان تسمع الكلام دا 


تسنيم انتبهت وبصت ليهم وحطت وشها ف الارض 


منال اتكلمت بحب: ارفعي راسك يا حبيبتي انتي معملتيش حاجه حرام او غلط انتي ذكرتي زوجك باحسن الجمل ربنا يحفظكم ويحميكم 


مريم: كنت مفكره ان قصة اميرة واحمد هيا اجمل قصة حب شوفتها بس طلع في اجمل واجمل بجد ربنا يحفظكم ويحميكم 


اميرة : امام من يومو وهو محترم ومؤدب ويستاهل كل خير وتسنيم جدعه وحنينه وطيبه ومتستاهلش غير امام تعرفي يا ماما وقت ما كنت تعبانه ومريم مكسوره كانت تسنيم هيا اللي شايله بيتي وبيتها ومريم ع كتافها وعمرها مكشرت ف وشنها دايما بشوشه ومبتسم كنت حاسه انها امي مش مرات اخوايا 


مريم قامت وحضنت تسنيم هيا واميرة 


منال: طب انا مليش حضن يا وحشين  


كلهم جريو عليها  حضنهوها 


منال: ربنا ما يحرمني منكم ولا من لمتكم حوليا يا نور عيني منك ليها 


مريم: انا هقوم اجيب ليكم الكريم كرميل وتقولو رايكم 


اميرة: مفجوعه 


منال: بنتي وانا عارفها همها ع بطنها وبس 


تسنيم: فرحت اوي لما وافقت علي مراد ون هيا حبته 


اميرة: من اول يوم وانا حسيت بيها 


تسنيم: ازاي قولي ليا 


منال: وانت كمان قولي 


اميرة: مريم مش من عوايدها انها تتخطي حدودها مع حد غريب هيا اه بتجيب حقها بس بالادب انما مع مراد من اول يوم وهيا دبش معاه ولسانه طول ودا بالنسبه لاختي انو خطر عليها وهيا ضعفت لما ضعفت حاولت انها تقنع نفسها انها لسه زي ما هيا قويه بس علي مين وقعت وعلي جدور رقبتها 


تسنيم: لدرجه دي بصراحه هيا تعبتنا اوي عشان تعترف انها بتحبه 


منال: هيا مريم كدا تحب تبين انها قويه ومش ضعيفه وانها تقدر تتحكم ف اي حاجه بس اللي متعرفوش ان هيا ملهاش علي قلبها سلطان 


تسنيم: ربنا يبارك ليهم ويحفظهم 


اميرة: يارب يا حبيبتي 


منال: امين


    🌸الله اكبر ولله الحمد🌸 


امام وهو طالع لمح واحد قاعد حزين وباين عليه الهم ومراد كمان لاحظ الشخص دا وراح عنده 


مراد ابتسم ليه:ممكن ارخم عليك واقعد 


الشاب:.......


امام هو احمد وقفين  لحد ما بعيد

بس سا معنهم 


مراد : علي فكره مفيش حاجه مستاهله انك تزعل عشانها 


الشاب بص ليه بحزن 


مراد:يا بني متبصش كدا والله مافي حاجه تستاهل الزعل غير حاجه واحده معصيه الله 


الشاب بداءة الدموع تظهر ف عنيه 


مراد قرب منه و طبطب عليه براحه

:احكي مهموم ليه يمكن اساعد 


احمد وامام وقفين بعيد امام واقف مبتسم ع زوج اخته وحنيته 


احمد:انا عايز اعرف احنا مستنين اي


امام:جوز اختك بيفرج عن هم مسلم


احمد:ازي 


امام:الشخص الحزين دا لما تروح وتتكلم معاه وتحاول انك تساعده 

يبقي بتفرج همه 


احمد بص ليه بفخر :فهمتك يا صحبي 


الشاب بص لمراد:تعبت 


مراد: من اي 


الشاب بحزن :من الخسارة والهزيمه 


مراد استغرب:من مين بالظبط


الشاب بحزن:شطاني كل مقرب من ربنا ابعد كل مااقول مش همل كدا 

تاني بعمل تعبتي لدرجه اني استسلمت ومعنتش بصلي ولا بركعها


مراد بحزن شاروح ل امام واحمد:طب بص يا صحبي انا اخوك مراد ودا امام واحمد اخواتي 

تقدر تقول من دلوقتي ان احنت صحابك وفضفض وبض ل امام معاك واحد مجرد ما تبص لوشه تنسي همك دا امام 


الشاب بشبه ابتسامه:دا شرف ليا 

وانا عمر وبعدين اتكلم بحزن

بس انت متستاهلش ناس زيكم 


امام:لي يا عمر بتقول كدا 


عمر:عشان انا ضعيف اوي وكداب اوي ومنافقك اوي 


امام:لي عملت اي لكل دا 


عمر بصوت مخنوق:عشان انا مبقدرش اكون قد كلمتي مع ربنا 

وبقي ف نفس الغلط وشطاني بيهزمني ويكسب 


امام بص ليه بحب وشارو ل مراد ومراد قام وامام قعد مكانه:بص يا عمر انت مش ملاك يعني هقولك يعني انت مش معصوم من الخطاء انت جاي عشان تغلط وتوب وتبني ليك بيت ف الجنه وانت مش ضعيف لا حاجه بس كل ما في الامر ان شطانك بيتذاكا عليك خليك انت اذكي منه 


عمر:ازاي يا امام 


امام ابتسم وتكلم بحب: انت مش منافق انت اواب 


عمر:يعني اي اواب 


امام:يعني اللي بخطاء ويتوب 

نعم العبد انه اواب متخيل انت 

عارف لما ربنا يقول على حد انه " نعم العبد" فممكن اللي ييجي في بالك انه مثلا بيقيم الليل ب10 أجزاء او انه بيختم القران كل ليلة .. 

لكن سبحان الله .. نعم العبد عند ربنا ان من صفاته انه "أواب" عارف أواب يعني ايه؟! 

يعني كثير الرجوع لله  يعني عبد بيخطئ لكن بيرجع لله عز وجل كتير  تخيل  

من الحاجات اللي الشيطان ممكن يضحك عليك فيها انه يقولك مفيش فايدة بسبب بعض الذنوب اللي بتعملها كتير 

عايز اقولك ان كل ما فيك نفس في أمل  توب وافتكر "نعم العبد  إنه أواب.."

فمهما حصل ارجع 

شوف لو عملت اي ذنب  ارجع لربنا عز وجل وافتكر انك كده ممكن تكون نعم العبد 


عمر:بس انت غلط كتير


امام:انت لسه قايل شطانك بيهزمك زي ما بيهزمك ف الطاعه اهزمه ف المعصيه متتغلبش مرتين ادخلها عناد معاه والله بجد انا سعات بعملها ببقي تعبان طول النهار واجي عشان اصحي اصلي الشطان يضحك عليا يعم ايجت ع فرض هتقوم وابقي سبح ولا استغفر اقاوم اخدها عند لا مش نايم انا م هسمع كلامك انت

كل واحد فينا يا عمر عندو عدو داخلي والذكي اللي يحارب عدوه بس قبل ما يحاربه يعترف بوجوده

قوم يا وحش وكل ما يحاول يهزمك اهزمه واستثمر ذنب 


عمر بفرحه:الله انت كلامك جميل اوي عندو حق مراد لما قال عليك مجرد النظره ف وشك تنسيك الهم قول يا امام استثمر الذنب ازاي


امام ابتسم:جزيت اةجنه ع كلامك يا عمر،بالنسبه لا ستثمار الذنب هو انك لو عملت ذنب استثمره ازاي بقي انك مثلا تقراء صفحتين ف القران تستغفر الف مره تسبح الف مره تصلي ع روسول الله ومن اسباب بعدك عن ربنا سبحانه وتعالي هو عدم الذكر لان الذكر سبب من ضمن اسباب اجابة الدعاء والثبات 


مراد بص ليه:وعشان تثبت ع طاعه ربنا لازم الصحبه ف صحبه الصالحين تصلحك رغم انفك والله بجد صاحب ناس كويس صاحب اللي يقولك تعالي نصلي طب ما تيجي نحفظ قران الناس دي كنوز لو لقيت منهم حلو اوي ملقتش متقولش ع حد انو صاحبك 


احمد:يقول أحد الصالحين:

أخوك من ستر عيبك

وكتم سرَّك

ونشر حسنتك

وطوى سيئتك

فإن لم تجد مثل هذا

فلا تصاحب إلا نفسك .

غير كدا متصاحبش حد واكيد الموصفات دي ف الصحبه الصالحه


عمر بص ليهم بفرحه:بجد انا مش عارف اقول ليكم اي انتو افادتوني اوي شكرا يا مراد ويا امام ويا احمد 

بالمناسبه اسم إمام جميل اوي


امام ابتسم:الشكر لله وحده 

واتكلم بهزار لو عجبك خدو 


عمر ابتسم :ابني باذن الله هسميه إمام 


احمد:انت متجوز يا عمر


عمر:انا لسه بكلوريوس تجاره انجلش 


مراد:بجد 


عمر:ايوا 


مراد:وظفتك عندي يا برنس 


عمر:بجد


مراد ابتسم:ايوا شد حيلك وتعالي ع شركه الدمنهوري للمعمار 


عمر بصدمه:شركه ال اي


مراد:الدمنهوري للمعمار


عمر:انت شغال هناك دي شركه فوق الممتاز سمعت عنها كتير اوي بس مديرها صعب 


احمد ضحك بصوته:كاااان ياضنايا كااان 


مراد:احم انا مديرها 


عمر اتصدم: انا اسف والله ما اقصد


مراد ابتسم:ولا يهمك وعلي راي احمد كان صعب دلوقتى زي م انت شايف بس ف الشغل معنديش يا اما ارحميني 


عمر:تحت امرك يا مراد باشا


مراد:الامر لله وحده وبعدين اسمي مراد وف الشركه بشمهندس واد الكارت بتاعي يلا ع اقرب جامع وصلي ركعتين بنيه التوبه وعدم الرجوع ليه 


عمر ابتسم:حاضر انا بجد اسعد واحد ف العاام انو قابل ناس زيكم ربنا يحفظكم لبعض ونعم الاخوات فعلا 


امام:واحنا اسعد منك يا عمر يلا يا وحش اجري اغلب شطانك


عمر بضحك:فوريره يا معلمي


احمد ضحك:انت كدا تعجبني 


مراد بهزار:لا ابعد عن الولا احنا عايزينه بعقله  


امام ضحك عليهم:طب يلا بينا احنا روح


           🌸لا اله لا الله🌸


احمد وامام ومراد خلصو عشاهم و راحو البيت عند مراد 


احمد: يااااه اخير هنام 


امام: اتصدق عندك حق انا كمان هموت وانام 


مراد: اي حيلك حيلك منك ليه انا هستغلكم النهارده يعني هستغلكم


احمد: اي يبني انت عندك مرض ترديد الكلام وبعدين  امام اهو عندك استغلو براحتك


مراد: خد يا احمد بطل رخامه 


احمد: امممم قعدنا عايز اي يا ابو الغتاته 


مراد بستفزاز: لا يا حبيبي  محدش  يقدر ينافسك فيها 


احمد: حيس كدا بقا انا قايم 


مراد بص ليه وضحك 


امام: بص بقا اي اطفال اقعد ي احمد قول يا مراد الي عايز تقوله 


مراد: انا بصراحه عايز اعرف كل حاجه عن اختكم بتحب اي وبتكره اي كلو


احمد اتكلم بجديه: مش لطيفه 


مراد ليه: لان مش هيبقي ليها معني زي الامتحان اللي اتغشش بتبقي خارج من اللجنه اكنك كنت بتاكل مش بتمتحن 


امام : احمد قصدو يقولك ان مش هيبقي ليها معني الحاجه لما تبقي مصتنعه مبيبقاش ليها معني 


مراد : مش فاهم 


امام: يعني لما تدقق انت وتعرف وتفاجاها انك حافظ كل تفصيله فيها عن ظهر قلب هيا هتشوف دا اهتمام وحب وهتفرح بيه اوي غير ان الستات عندهم الاحساس عالي 

هتحس انك مهتم اكتر من انك اخد المعلومات من اخوتها فهمت


مراد بتفكير: فعلا عندكم حق طب يلا  نامو  


احمد: م انا كمت رايح انام ليه التعب دا بس اومبريه منك يا مراد اومبريه


مراد ضحك: والله لاسع يا احمد 


امام: دا الطبيعي 


مراد: طب يشباب  البيت بتكم 

واعملو اللي نفسكم فيه انا هروح انام وانتو استجمو براحتكم 


احمد: انا عايز انام شوفلي اوضه انام فيها شقه طويله عريضه مفهاش اوضه 


مراد: يا مختل عشان انت قاعد ف الصالون والصالون معزول عن البيت 

مراد فتح ستاره 

اتفضل عندك اربع اوض اختار اللي يعجبك 


احمد: اول واحده حلوا اوي انا مش قادر امشي 


امام: خدني معاك 

تصبح ع خير يا مراد 


مراد ابتسم: وانت من اهل الخير ياميمو 


   🌸سبحان الله وبحمده🌸


عدي الاسبوع علي ابطالنا وجه يوم الفرح لتسنيم وإمام وكاب كتاب مريم ومراد 


مراد: اثبت يا امام بقا مش عارف اظبط ليك الكرافته 


امام: انا مبحبش البتاعه دي يعم 


احمد: خلاص البس ببيونه 


امام: لا بردو هبقي شبه علبه الهدايا


مراد بصوت حازم: اثبت بقا مش هربطها جامد زاد ان الكرافته من النوع السمبل الرفيع اهدي بقا


امام بهزار: احبكش وانت عصبي يا مرمر


مراد بغيظ: لاحظ ان رقبتك في ايدي ف لم نفسك الله يسامحك يا احمد 


امام بص ليه بثقه: رقبتي ف ايد اخويا اللي عمره ما هيئذيني 


مراد: حياتي فدا شعره منك يا صاحبي 


احمد بهزار: بس بقا عشان هعيط وانا دمعتي قريبه 


مراد وامام ضحكو 


احمد: يلا يعم منك ليه اخلص يا امام عشان تجيب عروستك وانت اخلص عشان تكتب الكتاب اللي مصربعنا عليه 


مراد ابتسم بحب: اكتب الكتاب اخبر هتبقا حلالي 


امام: لم نفسك ياعم النحنوح 

انا جهزت


احمد: يلا بينا 

العربيه تحت 


مراد: تؤتؤ انت تكنسل العربيه اللي انت جايبها دي 


امام: امال اروح اجبها مشي 


مراد: عندي مفاجأة 


احمد : استر يا رب


مراد:ملكش فيه 

تعالي يا امام 


مراد نزل وكان جايب عربيه اقل ما يقال عنها روعه عربيه لونها ابيض ومزينها بالورد الاحمر وحاطط جوا العربيه ورد كانت تحفه 


امام بصص للعربيه بذهول:اي دا


احمد:اللهم بارك تخفه يا مراد 


مراد ابتسم: اقل واجب لاخويا 


امام بص ليه وابتسم:تسلملي ربنا يبارك ليا فيكم يارب 


احمد:طب يلا عشان منتاخرش 


         🌸استغفر الله 🌸


تسنيم كانت جميله اوي كانت حاطه ميكب هادي جدا وجميل زيها 

وفستانها واسع كانت شبه الاميرات 


مريم:اللهم بارك يا سيمو كدا هغير منك 


تسنيم ضحكت:لي بس


مريم:عايزه البس فستان زي دا واحط ميكب


تسنيم:كلها كام شهر وتلبسي نغس الفستان بس احسن منه وتحطي ميكب 


مريم:عندك حق 


اميرة:اي دا ايد دا دا اي الجمال دا

انا اول مره 


تسنيم:بس بقا بتكسفوني 


اميرة:اول مره اشوف قمر بيتكلم هو القمر بيتكلم يا ولا دي بجد يا سيمو ربنا يحفظك اي الحلاوة دي 


مريم:بس بقا ابت كسفتيها والبونيه بسكوته


اميرة:انتي مالك انتي يابت امته مراد يخدك واخلص منك 


مريم:ع قلبك 


لسه اميرة هتتكلم امام رن ع تسنيم 


إمام بصوت كله حب وشوق ولهفه

:السلام عليكم 


تسنيم:وعليكم السلام


إمام بنفس الصوت:وحشتني يا اجمل اميرة في الدنيا كلها و وحشتي بيتك 


تسنيم بحب:وانت وحشتني اوي يا امام بس انا مش سايبه البيت من زمان 


امام بحب واحتواء:بيتك اللي هو حضني وحشتيني 


تسنيم:وانا وحشني بيتي واماني 

انت فين


امام:قدام الباب اطلعي بس حطي الكاب عليكي عشان الميكب 


تسنيم:حاضر يا حبيبي

انا هقفل بقا 


         🌸استغفر الله 🌸


كل واحد مستني مراته 

امام مشتاق لمكه قلبه وحياته 


ومراد مستني مريم 


واحمد مستني اميرة 


إمام رفع راسه شاف تسنيم وهيا بالابيض بس وشها مكنش باين بسبب الكاب 

شبه الفراشه الجميله اللي ظاهره في يوم مشمس من الربيع ونورت البستان وزادتو جمال جيتي لدنيا نورتيها وخليتي ليها طعم وحسستيني معني الحب 

امام راح عندها ومسك ايدها 

:قالو ليا بص للسماء عشان تشوف القمر قولت ليهم مش محتاج انت القمر بين ايديا وباص ايدها

بحبك 


تسنيم ابتسم بحب: وانا كمان بحبك اوي يا امام 


امام بص ليها بحب::امام بس ضيفي ليها صيغه الملكيه بتبقي احلي 


تسنيم:بحبك يا إمامي 


امام :وامام معرفش الحب غير ع ايديك يا قلب إمام امرتي تسمح ليا بشرف حضورها في حفله متواضعه مقامه علي شرفها 


تسنيم اتكلمت بصوت كله حب وامان:اي مكان انت موجود فيه 

انا ليا الشرف اني اقاسمك الحضور فيه 


احمد:مطيلا يا خونا 


امام بص ليه بغيظ:فصلان افندي


امام اخد اديها وركبها العربيه 


ومراد سايق بيهم واحمد ركب عربيته هو واميرة 


امام اخدها دخلها القاعه بتعات الحريم وطلع 

راح قاعة الرجاله وكان المأذون ايجي عشان كتب كتاب مريم ومراد


الماذؤن:اين الشهادين والوكيل لعريس والعروس


محمد:انا وكيل العريس 


محمود:وانا وكيل العروسه 


احمد وامام:واحنا الشهود


المأذون بداء 


وانتهي 


(بارك الله لكم  وعليكم وجمع بينكما في خير)


مراد بص ل إمام وجري عليه:فرحه العالم كله فيها انا خلاص اتحوزتها 

واتكام بصوت عالي مريم بقت مراتي  


بـــــــــــــــــحـــــــــــــــبـــــــــــــــــك

يا مريم 


احمد ضحك ع جنانه:انتي تخطيت الجنان بمراحل 


مراد ابتسم:اجري هات اختك 


إمام:طب اتلم واعقل وعدي اليوم 


احمد ضحك:زق اليوم معايا 


امام بيحاول يلم اللي مراد عمله:اي ياجماعه محدش محضر حاجه نسمعها ولا اي 


مراد:يبني هو مش دا فرح اسلامي انت هتشغل اغاني ازاي 


امام:ابتسم في انشيد للافراح الاسلاميه 


مراد: زي اي 


احمد: ثواني 


واشتغلت انشوده انا شخصيا بعشقها 

اسمها مش هنساها الليه دي انا 


مش هنساها الليلة دي أنا ولا

يوم بهناها شفت انا هنا ولا

هي الليلة دي هتنسانا

دحنا شعللناها

ليلة يا ليالي ولا جت على بالي ولا

كان كده حالي ولا كان في خيالي ولا

ليلة جرالي ما الليلة جرالي

الله الله محلاها

دو..ري..مية المية

دُم..إيه..تك قوية

المزيكا حاجة أنتيكة

على بلدي و لف

فين..مين..عاش فرحتنا

سين..جيم..أدي إجابتنا

زي سعادتي في العالم دي

ولا حدّ شاف

 

مراد:الله جميله اوي ومعبرة جدا 


إمام:طب ثانيه بقي هاخلي احمد يشغل انوشده روعه 


احمد:ايوا 


امام:شغل نفسي اتوب 


احمد:عيوني يا عريس 


نفسي أتوب أنا من الذنوب وأكون قريب من الله كل لحظة وكل ثانية أكون بقلبي معاه وابقى راضي وهو راضي عني يوم ما القاه مشتاق قوي للقاه ولوجه الكريم  عشمان قوي فى الدعاء أنا عارفه رحمن رحيم  أنا خايف منك وخجول هفضل كدا خايف على طول علشان نفسى يارب أرضيك وأرضي كمان حبيبك الرسول مشتاق قوي للقاه ولوجه الكريم  عشمان قوي في الدعاء  بدعيك وبتمنى القبول بكل خير دعاك به الرسول  مهما توهنا مع المعاصي هفضل برده يارب أقول نفسي أتوب أنا من الذنوب وأكون قريب من الله كل لحظة وكل ثانية اكون بقلبي معاه وابقى راضي وهو راضي عني يوم ما ألقاه


مراد:اي يعم كدا انا مش طالع من هنا


امام:حد قالك اطلع 


الفرح خلص وامام راح يجيب العروسه ولسه هيدخل مراد مسكه


امام:اي يعم الفصيل 


مراد:بستاذنك هاخد اختك اقعد معاها شويه وارجعها 


امام:بكره 


مراد:لي يعم 


امام:مراد القوت اتاخر ومينفعش اختي تخرج ف الوقت دا 


مراد: والله مهنتاخر 


امام: لاء 


عم محمد جه عليهم 


محمد: واقفين بتعملو اي يولاد


امام: ابدا 


  مراد: بتقلو ابدا ليه قول 


امام:مراد عايز يا خد اختي دلوقتي يخرجو سوا 


محمد:واي المشكله 


امام:نعم


محمد:مش كدا كدا انا هبات عند مراد اليومين دول عقبال متسافر 


امام بص ليه:اسافر فين ومين قال لحضرتك انك هتنام عند. مراد


مراد ابتسم:حجزت ليك تذكرتين ل المالديف شهر عسل يا صحبي وبابا محمد هيقعد معايا عقبال متسافر 


امام:مين قالك اني هسافر 


مراد:هتسافر ويلا بقا متبقاش قفل 


امام:ماشي يا مراد ماشي 


مراد:ماشي ليه يعم متقعد تشرب شاي 


امام مشي وهو متغاظ 


 محمد ابتسم: ربنا يبارك ليكم  ويحفظكم  لبعض 


مراد: امين يا حجوج 


مراد شاف مريم طالعه 


مريم


مريم بصت ليه: نعم 


مراد قرب منها: نتم الله عليك يا روح قلبي 


مريم واقفه مصدومه اي دا مين بيتكلم قفلت عنيها وفتحتها تاني 


: اي دا انت اهو 


مراد: عوض عليا عوض الصابرين يارب  ايوا يا انا اهو يا قلب مراد


مريم بتوهان : قلت اي


مراد قرب  منها اكتر: انا اهو يا قلب مراد وحشتيني اوي يا مريم وحشتني قرب منها اكتر وشالها وقعد يلف بيها 

واتكلم 

اجمل واحلي انسانه شافها قلبي 

مجنونتي وبنتي المشاغبه اسرتي المصغره  بحبك يا ضي عيني وروح قلبي بحب 


مريم بحب: بحبك يا مرادي بحبك اوي يا تاعب قلبي 


  🌸استغفر الله واتوب اليه 🌸


بعد 6 سنين 


مصعب خد هنا يا مصعب تعبتني 


مصعب: مثعب مث عايز ياكل يا امي 


اميرة: معلش يا حبيب ماما معلقه كمان يلا يا حبيبي  


مصعب: معنتث قادر خالث


احمد: خلاص بقا يا ماما متغصبيش علي صومي 


مصعب : مث اسمي ثومي اسمي مثعب وانا كبير مث صغير دلع تاج مش مثعب 


احمد ضحك: توم مين يا مصعب ما

علينا هيا جنه فين 


مصعب: جوا ف الاوضه اكيد بتبوز حاجه 


اميرة: اعرف بس جايب الحمقه دي منين دا لا ابوك ولا خالك كدا


احمد: عمه مراد اكيد مين غيرة


مصعب: ااسف ع التدخل يا ابي  ببس عمه مراد دا جميل اوي وانا بحبه اوي 


احمد: ررنا يديم محبتكم يا قلب ابوك يلا روح البس عشان ننزل عند جدو تحت 


مصعب:حاضر يا ابي ثواني 


احمد: حبيبي  انا هشوف تاج عقبال ما تلبسي 


اميرة: اه بالله عليك اكيد بتخرب ف حاجه 


احمد: توجي لسه صغيرة دي سنتين هتخرب اي 


اميرة: انا غلطانه روح شوفها 


احمد: تاج مش ف الاوضه امال راحت فين 


احمد سمع صوت ف المطبخ راح يشوف في اي لقي تاج منزله ااحلل كلها وعماله تخبط فيهم 


احمد: انا اللي ملاك اي دا ابت 


تاج بصت ليه وهربت 


احمد ضحك: خودي هنا يا بت 

وقعد يضحك


          🌸لا اله الا الله 🌸


يا اواب 


اواب:نعم يا امي 


تسنيم:حبيبي شوف حمزه فين 


اواب:مع جدو يا ماما 


تسنيم:حبيبي لو هتعبك ممكن تاخد السريلاك دا تاكله عشان زمانه جعان 


اواب:حاضر يا امي تؤمري بحاجه تاني 


تسنيم:لايا حبيبي تسلم ليا من كل شر

 

(اواب عندو 5 سنين وحمزه 3)


امام دخل عليها المطبخ : حبيبي  مش عايز مساعده مني 


تسنيم : حبيبك عايزك دايما تكون بخير وصحه وسعاده كدا وبس 


قرب منها واخده ف حضنه اكني لسه مجوزك امبارح شوفي بقالناكام سنه ولسه بحبك وبشتاق ليكي 


تسنيم:وانا لسه بحبك حبي مش بيقل دا بيزيد وبيتي بيوحشني 

اوي 


امام:سبق وقلت ليكي اني كلي ملكك انتي وبس ولسه عند كلمتي 

بحبك 


  🌸استغفر الله واتواب اليه🌸


مريم:انتي يا بت خدي هنا جوري خودي هنا 


جوري:بابه


مريم:هوديك ليه والله بس تعالي كملي لبسك 


جوري:نقااا 


مريم:نقه اي بس معلش خليها 


جوري جريت ع الباب 


مراد ابتسم بحب وشالها:اهلا بحبيب بابا اي الجمال دا يا جوجو


جوري:بابه 


مراد وهو بيبوسها:قلب بابا من جوا

اي الجمال دا يا جوجو هكلك همممد


جوري ضحكت:مرم


مراد: مريم مالها 


مريم بغيظ:مريم كدا حاف طب اجبري بخاطري وقولي ماما حتي لا خلاص الحبيب ايجي تذهب بنك التغذيه 


مراد قرب منها واخدها ف حضنه:مقدرش استغني عنك لحظه واحده انتي اكسجين حياتي هو من غيرك ولا حضنك اسو حاجه يا مريمتي


مريم:مريم من غير زي التايهه والغريق وانت امانها 


جوري بتذق مريم


مريم بغيظ:بس يا بنت المدايقه دا جوزي انا 


جوري وهيا بتذقها:نقاااااااا تعتي 


مريم:بتاعت مين يابت دا جوزي 


جوري بدات تعيط


مراد:معلش يا حبيبي روحي البسي 

عشان منتاهرش ع بابا محمد وامام


مريم بصت لجوري:ماشي يا ضرتي اما نشوف اخرتها اي


جوري ضحكت 


 مراد:يخلاثي ياناس علي حبيبة ابوها اللي بتغير 


  


العيله كلها اتلمت بنفس الحب بس بزياده وبافراد جديدة 

طول م انت بتسعي للخير ربنا هيرزقك بالخير والصحبه الصالحه


(روايتنا القمر خلصت كل واحده دلوقتي تطير ع كتابها وتذاكر اهم حاجه حلمك ونجاحك جوزك كدا كدا جاي المهم دلوقتي  واول حاجه هيا شهادتك شهادتك هيا سندك بعد ربنا 

لغايه بقي ما يجي ابن الحلال نفوق ونركز ف مستقبلنا،  ولو عايزين زوج صالح زي امام خليكي انتي كمان صالحه يعني غضي بصرك وتعففي 

واعرفي عن دينك ان كنتي صالحه يتهافت عليكي الصالحين،  نيجي بقا 

لمقصدي من الروايه طول م الزوجه مطيعه هتوفر ع زوجها مسافات وهيكون لين معاها وقت متتزوجي 

مفيش كرامه بين الزوج والزوجه 

لان انتو الاتنين بتكملو بعض لازم السمع والطاعه ولو كان اختيارك صح هترتاحي وهيكون بيتك بيت اسلامي واطفالك تبارك الله مفيش منهم ومن ادبهم،  مش معني كدا اني مكنش صح انا كمان احاول واجاهد نفسي عشان اكون زوجه صالحه زيك الشرعي مش وحش ومش بيكبر وتكلمك بالكتاب والسنه انتي مش معقده ومش قديمه وغضك لبصرك 

انتي مش مكبرها وتلاوتك للقران وصلاتك  اذكارك انتي كدا مش معقده انتي كدا مسلمه ودا المفروض يكون شئ طبيعي ع كل مسلم ومسلمه دمتم ف رعايه الله يارب تكون الروايه نالت اعجابكم 

وشكرا جدا ع تفاعلكم وشكر لكل كومنت مبهج وان شاء الله الجزء الثاني بعد رمضان دعواتكم ليا  )


احبكم في الله ♥


#إمامي💍❤


تعليقات

التنقل السريع