القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ماسة الأركان الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ميفو السلطان (جديده وحصريه وكامله)

 


رواية ماسة الأركان الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ميفو السلطان (جديده وحصريه وكامله)






رواية ماسة الأركان الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم ميفو السلطان (جديده وحصريه وكامله)


البارت الاول .......

كانت تجلس حزينه تنتظر اتصالا من خطيبها ولكن دون جدوي وتتذكر كيف تبدل الحال بها تماما في غضون ايام.. فبطلتنا ذو الثانيه والعشرين فتاه رقيقه وراقيه من اسره مكافحه نشات من البدايه .فكان ابيها بعد ان توفت امها كرس كل ايامه للعمل وتربيتها ظل يكافح ويصعد بكفاحه...كان يسكن  في بيت شعبي بسيط  ولكن الله فتح عليهم وبمساعده اخيه افتتحو شركه استيراد  واصبح الاخين شريكين في الشركه  وانتقلا الي بيت كبير يسكنا فيه الاخين كانت حياه جميله وتسير بسلاسه ليتقدم لها ابن عمها الكبير ويخطبها لتتم السعاده علي تلك العائله .

ولكن الدنيا لا تسير ابدا كما نريد فربما ياتي شر نكرهه وهو خيرا لنا.. ففي احد الايام حدث حادث مروع فقدت فيه الاسره الاخين  رفيقا الكفاح ليبقي من العائله الابنه ابن الاخ ..  والاخ الاخر بقي له الابن وشابين صغيرين لم يتخطا سن الصغير.. لتنقلب الدنيا تماما ..تقلد الابن ويدعي حسام الشركه وادارته بالكامل للمحلات ..لينشغل بالمحل الذي يفتتحه ويبدا في حياه خاصه به.. الا ان جميلتنا ماسه  كانت تعاني من الوحده فهو لم يعد يكلمها ولا يتصل ولا يرد علي مكالمتها .

نزلت الي زوجه عمها .. ازيك يا طنط كنت عايزه اتكلم معاكي.

هتفت صفاء.. خير يا ماسه قولي.

هتفت.... حسام يا طنط ماعتش بيكلمني خالص هو انا زعلته في حاجه ماعتش الا هو ليا دلوقتي.

تنهدت السيده فهي تحس ان ابنها تغير هتفت.. ايه يا ماسه  مش بيشتغل ما تبقيش لحاحه الله.

حزنت ماسه وهتفت.... يا مرات عمي دانا بقالي اسبوع ماشفتوش.

هتفت صفاء بتأفف.... بقولك ايه بطلي دلع بنات الله انا مش فاضيه لوجع الدماغ ده وقامت وتركتها تجلس حزينه.. لتقوم وتصعد حجرتها فزوجه عمها تعاملها معامله سيئه فقررت ان تبقي بمفردها ولا تنزل لهم وان تذهب الي المحل لتراه.


كان حسام يقف  ومعه احد الفتيات.. ايه يا حس هنسهر فين انهارده.

ضحك.. ايه َوحشتك يا مز انت.

هتفت.... اه طبعا بتوحشني علي طول ها هتسهرني فين.

هتف.. هنروح شقه الزمالك هاديه ومستخبيه.

ضحكت..... ااه انت هتتشاقي بقه.

اقترب منها يداعب جسدها وماله ما كله بحسابه يا مزتي لتضحك الفتاه الله اوعي مش خايف من خطيبتك .

هتف.... يادي السيره الهباب اعوذبالله ...ولكنه وجد ماسه  تدخل قطب جبينه هتف متأففا.... يا ربي عالخنقه. جبت ياختي السيره الجاز .

دخلت ولاحظت قربه من الفتاه هتفت.... حسام ممكن نتكلم.

اقترب وهتف بغضب ....انت ايه اللي جابك هنا مش مكان شغل ده.

هتفت.... ايه يا حسام بلاش اشوفك.. طب حتي ده شغلي برضه مش ليا فيه.

بهت وشعر بالغضب وسرها في نفسه فهيا اول مره تتحدث عن املاكها ابتسم ابتسامه صفراء ..... اه طبها ليكي امال.. بس جايه ليه.

تنهدت... حد يقول لخطيبته جايه ليه ...مسكت يده..... مالك يا حبيبي اتغيرت ليه فيك ايه.

هتف.... يادي المصيبه نغمه كل مره ماسه انا مش ناقص خنقه وطريقتك دي مش كويسه.

هتفت.... طريقه ايه انا مابشوفكش حسام ماعتش ليا حد.

انفعل..... تقومي تخنقيني الله ايه ده.

تنهدت.... طب ماتزعلش خلاص  ممكن نروح نتغدي في اي مكان محتجاك اوي والله.

هتف ....ماسه انت واحده فاضيه ماوراكيش هم مايتلم روحي ولما اجي بالليل نتكلم.ميفو السلطان.

هتفت.. حسام انا.....

هتف منفعلا.. لا بقه انت لازم تتعدلي مش هصبر كده كتير يلا مش فاضيلك..


خرجت هيا تنتحب كيف تغير عليها هكذا ظلت تسير بقهر.... ليه يا ربي دا كان حنين ايه اللي جراله ليه يعمل كده دانا ماعدليش حد..

جلست علي احد الارائك تنتحب لتحس بيد حانيه عليها ..رفعت عيونها لتجد رجلا عجوزا ينظر اليها مبتسما هتف... ممكن اقعد.

مسحت دموعها وهتفت.... اتفضل.. 

قال .....بتعيطي ليه حد قمر كده يعيط  وعيونك القمر دي ينفع.

تنهدت...... بعيط من غلبي.

هتف.. ليه بس مش فيه ربنا موجود.

هتفت.... ونعم بالله بس انا تعبانه لوحدي ماليش حد.

ربت الرجل علي كتفها...... طب ينفع ابقي معاكي انا صحيح عجوز بس اهه.

نظرت اليه بحنان.. انت طيب قوي.

ابتسم ....انا ممكن تناديني عمك جلال.. بصي انا قاعد في المستشفي اللي قدامك دي ودا رقم القوضه لو عوزتي اي حاجه انا موجود انا بنزل هنا كل يوم ساعه افك عن نفسي من ورا الناس اللي قافشين في رقبتي  .ابتسمت له ليخرج ورقه ويهتف ....خدي اكتبي رقم تليفوني اهه وكلميني انا كمان ماليش حد.

ابتسمت له وهتفت.... ايه بجد مالكش حد زيي.

ضحك.... ايوه اهو بقينا مع بعض نطمن علي بعض.

رفع يدها .....دانت مخطوبه انت هتنصبي امال مالكيش حد ازاي.

نزلت دموعها فهتف..... ايه  مزعلك.

تنهدت..... مزعلني .....الدنيا كلها مزعلاني.

ربت علي كتفها.... طب ينفع تحكيلي.. تنهدت ونظرت اليه بغلب ...هتف ...طب بس جربي .. تنهدت وانخرطت تحكيله نظر اليها نظره حزن وهتف ....انت متاكده انه بيحبك.

هتفت ببراءه .....اه طبعا  من زمان امال هيخطبني ليه وكان كويس ماعرفش بعد موت بابا وعمي ايه اللي جرا.

هتف.. طب و ورثك فين.

نظرت اليه باستغراب .....ورثي.

هتف.. ايوه ماتعرفيش عنه حاجه.

هتفت.... لا مابسالش في كده.

هتف.. لا يا حبيبتي لازم تسالي وتخافي علي حاجتك.

ظلت تفكر..... ما حسام بيدير كل حاجه.

تنهد.. حتي لو كده لازم كل حاجه تبقي مكتوبه مش سايبه هيا.

هتفت... طيب هقوله.

هتف ....طب اقوم بقه واي حاجه كلميني في التليفون هستناكي تكلميني كل يوم عمك غلبان .

ابتسمت وهتفت.... متشكره يا عم جلال انت حد طيب قوي اوعدك هكلمك.. ليقوم ويتركها وتذهب الي بيتها تنتظر حسام لتسال عن املاكها.


في مكان اخر في احد البنايات العاليه ..... كان يجلس في احد المكاتب الكبري دخل عليه زوج عمته يهتف.... ايه يا سي اركان  هو انت ماشي بدماغك علي طول مش معاك ناس في المجموعه.

هتف.. خير يا جوز عمتي  داخل عليا بزعابيبك.

هتف محمود.. هيا الاسهم لما تعلي من غير ماعرف وتعلي السعر مش تاخد راينا.

هتف.. والله انا رئيس مجلس الاداره مكان جدي يبقي ايه مشكلتك.

صرخ محمود.. فيه ان فيه ناس كبيره عنك وتفهم عنك ولازم تاخد رايهم مش معني ان جدك حطك هنا يبقي  تطيح وتلم الجمل بما حمل.

هب اركان..... لا تاخد بالك من كلامك مش اركان اللي يتقله كده انا محطوط في مكاني لاني استحقه.

هتف محمود... تستحقه اه مانت ضاحك علي جدك ومسنده و وقاشش الجمل بما حمل  عشان انت ابن ابنه البكري انما البنتين يولعو ياكلو طين يقولو حاضر وطيب.

هتف اركان بغضب.... انا مش فاهم انت بتتدخل ليه انا هنا اللي اقول والباقي ينفذ.

صرخ محمود.. انا بحافظ علي فلوس مراتي.

صرخ اركان.... وحد قالك اني حرامي بكبش منكو واعبي من ساعه ماجدي تعب وانا شايل المجموعه وبرفع فيها وانتو بتهدو انت وعمي سالم متفقين تخربوها انا مش عارف الاحقها منين.

دخل سالم.. بتجيب سيرتي ليه يابن السويفي كت جيت جنبك. 

هتف..... حمدالله عالسلامه توك ماشرفت اهلا يا سالم باشا لا بس اصل اصطباحه عم محمود كت بدري مالناش حق نزعلك. 

هتف محمود ....اه اقلبها تريقه وماهناخدش لا حق ولا باطل .

هتف اركان.... حق ايه وزفت ايه انتو فيه ايه المجموعه من نجاح لنجاح علي ايدي وانتو القهره مكلبشه في صدركو ليه بدل ماتقفو جنبي. 

هتف محمود.. اه بدماغك ولا كاننا مَوجودين وجدك حط رقبينا تحت درسك بس يكون في معلومك انا وسالم لينا حق وحق اكبر من حقك يبقي تخلي بالك بقه عشان احنا عضمنا ازرق فاهم وتركه يقف غاضبا .

ظل سالم واقفا هتف اركان... ايه مش هتلحقه روح رَوح كملو خطط ليستدير سالم فهو يسير وراء محمود بشكل مغيب ياخذ من شره وتسلطه . Mevo ll حكايات 

جلس اركان دخل عليه ابن خالته وصديقه ليهتف ....ايه صوتكو جايب اخر المجموعه هما ما بيزهقوش .

رمي اركان احد الملفات بعنف.. يا راجل انا قرفت هم مصاعير دا ايه الهم ده  كل واحد عايز يتحكم وينتش من ناحيه اعوذ بالله. 

هتف  وليد.. ماهما برضه اتعلم عليهم صح انت واخد نص المجموعه  من نن عنيهم ولسه جدك ناوي يتنازل عن حصته ليك ودي اللي هتقهرهم بيلفو وراه زي الدبور بس جدك راجل حويط مش مريحهم .

هتف.. هو يعني بيعمل كده ليه مش عشان يحافظ عالمجموعه انا عارف محمود بيحرب عايز يفشكلها وينفصل ويوزع وياخد نصيبه َجدي عارف كده عشان كده قالهم هديكو فلوس ومن ساعتها الغل راكبه لا مش عايزين فلوس عايزين المجموعه وعماتي ماشين وراه شورابه خرج وانا تعبت. 

هتف وليد..... الله يكون في عونك انا مش عارف مامتك مستحَملاهم ازاي لا والخيبه واخدينها في صفهم وان جدك مسيطر عليك. 

هتف..... ربنا يهديها اهي اكتر حد تاعبني مابتسكتش .

هتف.. اه عايزاك تتجوز بنت عمتك ساندي بس  هو عموما بت حلوه ماتتعايبش. نظر اليه اركان غاضبا ...ضحك ....ايه يا عدو الفرحه انت يا واد ملعوب في اساسك مابتحنش لصنف النسوان دانت عيل بومه. 

نظر اليه ساخرا.. احن اعوذبالله..... دول عقارب اهو انا قاعد في وسطهم حاجه تحزن . جوز عقارب تمام وواخدين امي معاهم ومخلفين حاجه كده تجيب غثيان من المياعه وقله الادب .

هتف وليد ....اه هما مدلعين صحيح بس هتعمل ايه لازم يجيلك يوم وتتجوز. 

هتف اركان.... يبقي يوم اسود اسكت اسكت ماتفكرنيش بالارف. 

اقترب وليد.... يا اركان انت بتكبر وشارد لوحدك عايز قلب حنين ماحدش بيعيش كده البيت صعب عندكو فيه غيلان.

هتف.. ولما كان عندي القلب الحنين ايه اللي حصل هاه قول. 

هتف وليد..... مش كل البنات لميس يا اركان. 

هتف اركان بغل.. لا يا راجل عايزني ارجع ابقي اهبل وطيب زي زمان واتجاب واتاخد من واحده.. 

هتف وليد.... انت اللي سيبت نفسك ليها واتساقت وياها. 

صرخ.. عشان حبيتها وخلعت قلبي انت لو تعرف انا بكرهها اد ايه  لو تعرف هيا عملت فيا ايه .

تنهد وليد .....اه عملت منها لله. 

هتف اركان.. عايز تقولي اكون ليا قلب حنين منين اجيبه منين ماهي نتشت قلبي ودعسته برجليها حبيتها سنين والهانم واخداني كوبري وقنطره تكبر علي قفايا وانا اقف جنبها واعلي واكبر وماشي زي الاهبل واخرتها اشوف دعوه فرحها قدام عيني حرقتلي قلبي من غير ماعملها حاجه ودلوقتي لما بقيت اركان السويفي جايه تلف وتقولي غصبو عليها زمان لما فردت شافت وعايزه تكبش حاجه تقرف تقولي حب ..  مفيش حب ... عندك سيلين عايزه مني ايه عايزه تبقي هانم وعايزه فلوسي ونفوذي بت مايعه لو حد شاورلها بقرش تروح ....اسكت والنبي دول كلاب فلوس ترميلهم يجرو وراك. 

تنهد وليد فاركان مطعون في قلبه منذ سنين ولا ينسي ابدا.. هتف.... ماشي يا اركان مانت برضه ممشيها مربيها وراشقها جنبك مفضيالك نفسها بتلف وراك َمصاحبها طب ليه.

هتف.. عشان تفضل ورايا العمر كله عشان تعيش عمرها مكرسالي نفسها بس ماهتطولنيش علي امل بس اني اكون ليها وانا قرفان منها..

هتف وليد.. انت كده موقف حياتك واخرك سهراتك وبس تقعد مع دي ودي وترمي دي يابني انت بتعمل ليه بتعلق الناس فيك.

هتف. لا يا وليد انا عمري ماعشمت واحده اه بقل ادبي واهيص مانا راجل برضه وليا طلبات انما اعشم حد لا كلهم بيجو بالفلوس وينصرف عليهَم ولما ازهق ارميهم وبيبقو مبسوطين هما اخرهم كده كلاب فلوس وبس مافيش واحده نضيفه .

تنهد وليد فاركان لم يعد له قلب بعد ان كان يشع حنانا ومحبه لمن حوله. 

 

كانت ماسه  تنتظر حسام دخل هو في وقت متاخر وجدها تجلس تنتظره تافف وهتف.. ماسه انت فاضيه و ماوركيش غيري ماتفكك مني شويه بقه.

تنهدت وهتفت.... ماشي يا حسام بس كنت عايزه اسالك عن حاجه.

هتف.. اتفضلي اشجيني..

هتفت.... كنت عايزه اطمن علي ورثي.

تسمر مكانه َواحس ان الشياطين دخلت جسده ليستدير غاضبا و.. 

يا سوادك يا حزينه اول حربوء في الروايه والحق يتقال مليانه حرابيق ...خاف يا عيد ....


#حكايات_mevo 

#ماسة_الأركان  

البارت الثاني ....

ما ان سمع حسام كلام  ماسه  حتي تلبسته الشياطين هتف غاضبا.. ورث ايه انت اتخبلتي علا صوته لتاتي امه.... فيه ايه يا حسام بتزعق ليه. 

هتف.... تعالي شوفي الهانم بتقولي ورثي الهانم بتدور علي ورثها. 

هتفت.... ايه يا ماسه اتهبلتي دا هيبقي جوزك.

هتفت...... ماقولتش حاجه يا طنط كنت بس عايزه اعرف نصيبي فيه ايه.

صرخ..... ليه مخوناني امال هنتجوز ازي انت من دلوقتي بتقولي ورثي امال بعدين هتعملي فيا ايه.

هتفت...... انت بتصرخ ليه ماقولتش حاجه.

هتف ....ماقولتيش عايزه ورثك وتدوري ورايا يبقي مخوناني يا هانم ياللي بشتغل وبتعب عشانكو انا مش مصدق.

هتفت امه..... اهدي يا حبيبي.

صرخ.... اهدي اهدي ايه وزفت ايه دي اخرتها يا بنت عمي ...اقترب يمسك ذزاعها بعنف.. لما انت مخوناني مخطوبالي ليه هاه ما تفضيها.

شهقت وهتفت...... حسام انت بتقول ايه مخونه ايه هو انا نطقت.

هتف..... لا انطقي انطقي ياختي ما دي اخرتها ليدفعها ويستدير ويترك البيت .....

وقفت امه غاضبه تهتف.... مبسوطه يا نكد مبسوطه من الغم ده .معيشانا في هم دا جوازه هم هو فيه ايه والا عشان مالكيش كبير اتعدلي يا بنت رقيه انا حايشه حسام عنك وبقول دي غلبانه ويتيمه .اما تخشي بقه في سكه اللوع والخبث لا دانا اطلع روحك ياختي اعقلي وبطلي تنحري في الواد ورث ايه ناقصك ايه هاه انطقي بتدوري عالفلوس كل اللي همك فلوس والواد التعبان ده.

هتفت...... يا مرات عمي فلوس ايه اللي بدور عليها هو السوال حرم.

هتفت...... اه حرم.. لما يبقي مش ناقصك حاجه يبقي حرم لما تبقي متشاله عالراس يبقي حرم.. اتعدلي يا ماسه عشان انا قلبتي وحشه كفايه مالكيش حد َو مستحملينك .مبسوطه اهو ساب البيت من غمك لتتركها وتستدير .

انفجرت ماسه تنتحب بقهر وتصعد تشعر بالوجع يمزق جسدها .... ايه انا عملت ايه ليه عمل كده حرام عليه ليه يوجعني كده دانا بحبه مخوناه ايه دا هو اللي ليا في الدنيا.. مرت فتره مقهوره تنهدت ومسحت عيونها  وجلست لتتذكر شيء رفعت تليفونها لتهمس ....ازيك يا عم جلال.

سمعته يرد عليها سمعها تبكي هتف....فيه ايه يا ماسه.

هتفت...... هقولك يا عم جلال لتحكي له ....يا ريتني ماسالت بيقولي انا مخوناه.

هتف.... حد يخون حد في حاجته ماسه الواد ده مش مضبوط انت واثقه انه بيحبك.

اندفعت.... اه يا عمو بيحبني والله هو بس مضغوط وانا زعلته.

هتف.. لا يا ماسه دي مش رد فعل حد زعلان من التخوين دا عايزك ماتجيبيش سيره ورثك ودا مايطمنش.

هتفت.... مانا هبقي مراته هعمل ايه بالفلوس انا مش بتاعه فلوس يا عم جلال المهم يفضل جنبي ويعشش عليا انا لوحدي ماليش حد.

هتف..... يا بنتي انت كيبه ليه كده وهبله برضه خليكي ورا حقك الحق مايزعلش.

هتفت.... لا خلاص مش عايزه المهم مايزعلش مني.

هتف.... طب مش هشوفك.

لتبتسم وتهتف..... طب بكره هنزل واقابلك في نفس المكان ماشي وجلست تتكلم معه بالساعات سعيده ان هناك من يهتم بها ويكلمها ...قفلت الخط وتحس ان ذلك الرجل اصبح قريبا من قلبها تفضفض له عن هموما فليس لها احد .

*********

رحل حسام الي شقته ودخل غاضبا اتت  صديقته...... ايه يا حس مالك زعلان كده.

هتف بغضب.. بنت الجزمه عايزه تنكش علي الورث.

هتفت.... مين ماسه. ليه مش هتبقي مراتك.

هتف.. قولي انت مستحمل قرفها ونقها وهتم الجوازه بالعافيه وورام  وتيجي تقولي ورثي.

هتفت  صديقته طب .....ماهو يابني حقها.

صرخ.... كسر حقك ياختي انا اللي بدير كل حاجه تاخد عالجاهز دا شركه ومحل وبيت بملاين الهانم بتدور ورايا والله مايحصل.

هتفت..... طب وهتعملها ازاي.

هتف .....مش عارف بس لا استحاله اسيبها تاخد حاجه.

هتفت الفتاه..... طب خلاص اخرتها مراتك وتكوش علي كل حاجه.

هتف ....اه طايقها بالعافيه ودي جايه تقولي ورث.

ضحكت الفتاه...... لا ماحبكش وانت مقريف كده انا همشي.

شدها.... راحه فين وسيباني والع ربنا يولع في جتتها. تعالي روقيلي بالي منها لله اما اشوفلها صرفه لياخذ الفتاه وينغمس في شهواته ونيته السوده لتلك الجميله. 

************

دخل وليد علي اركان ....بقولك انت تقعد مع بهاء انا نش كل يوم هنسك في محمود ايه القرف ده دا راجل مدود .

تنهد اركان .،نفسي ربنا ياخده محمود لوحده لو غار من حياتنا الباقي هبطل حربقه عمل ايه .

هتف ..عمايله ملها سوده بيلف من ورانا ينغز في المستثمرين ويقلل مننا .

تنهد اركان خلاص هكلم بهاء بس هو بهاء هيعمل ايه في شره امتي جدي يرجع والله تعبت وجوده كان بيخرسهم انما فرعنته زادت .

هتف وليد ،،،ماهو مرعوب عالربع اللي فاضل من المجموعه وخصوصا ان بهاء ربنا هاديه وموافق جدك و مبسوط كمان .

تنهد اركان ..بهاء طيب ومحترم مالوش في الغل دوغري وبيجيب من الاخر عارف ان اسم السويفي لازم يكمل وفاهم جدي وفاهم ابوه كويس وبعد نفسه وانا بحترم فيه ده .

هتف ..انا مش عارف ابن محمود ازاي ربنا يهديه . اه بقولك رد عالهانم كلت ودني يابني انا كت الكاميريرا بتاعتك كل اما حد يعوزك يكلموني تليفوني شغال لاهلك انا تعبت منكو عايز اقطععلاقتي بيكو .

تنهدت اركان لا مش هد سيبها خليها تموت ليها اسبوع بتدور ورايا زي المجنونه.

ضحك وليد .....والله انت بعقلك حاجه واد يا اركان انت لو حبيت البت دي ممكن تقتلهالك .

ضحك اركان.... حبيت ..خبط علي قلبه ..منين ناشف والله يا وليد كان علي عيني ماكنش انعذر ولا باع جزر .

هتف وليد ..والله انت كت عيل وفاكر انك حبيت لا يا اركان لو حبيت بجد عمرك ماهتسيب حبيبك .

تنهد اركان ..احب ليه ومين .،ماعتقدش هتحصل تاني ومش عايزها تحصل اصلا وبدعي اني ماشوفش ذل تاني الحب ذل ونتشه قلب .

هتف وليد ،،انت عبيط دا احلي حاجه حد طايل يا ريت بس الاقيها انت لو قابلت حد حنين هتحب لانك انت من جواك حنين ا اركان وطيب لو لقيت بت حنينه هتدخل قلبك .

هتف بسخريه ..بت حنينه ماتو مافيش بت حتينه قول بت مصعوره بتاعت مصلحتها بتاعه فلوس .،بطل بطل سيره غم وعيله هم ..تنهد وليد وصمت فاركان صعب النراس وخصوصا في اراءه عن الحب .

*******

دخل سالم علي محمود يهتف.... بطل تنطح في اركان اركان مش سهل. 

هتف محمود بغل.... عايزني اعمل ايه الراجل الاهبل ربنا ياخده ركبه علينا وال ايه بقي رئيس مجلس الاداره حته عيل يتمريس علينا. 

هتف.. اهدي يا محمود مالناش حيل قدام جده دا راجل خبث الدنيا فيه  ومش سهل ومشرب اركان خبث البلد كله دانا بخاف منه.

هتف محمود بغل ....انا بقه مابخافش لو خفت اتنهب عايز يكوش علي كل حاجه ابن السويفي بس فين انا هقفله.

هتف ......هتعملها ازي يا حزين دا خد نص المجموعه بيع وشرا والنص التاني جدك هيكتبله ربعه ودا الخطه  واحنا نقعد نشمس جنبه من القهر وبهاء ابنك هياخد الربع. والربع بتاع بهاء شركات منفصله عشان لو عايز ينفصل واحنا هيدينا عالربع التاني فلوس هو قال بحيث اركان يكوش ماحد يقفله عشان مايملكهاش لحد ..وابنك الاهبل مبسوط وموافق .

هتف محمود..... لا ماهيحصلش  دا فيها روحه ابن السويفي دانا اخد قلبه.

هتف سالم ....طب قولي ناوي علي ايه اركان َمابيعديش حاجه والبيت بقي غابه كلو بينحر في كلو.

هتف.. كتر خيرها مراتك نافره وبتخطط لوحدها قولتلها تخطط معايا انما لا دماغها سم ومضيعاه في هيافه وهم ازرق.

هتف سالم .. ايه مش بتخطط نجوز البت للواد هنستفاد.

صرخ.. اركان مايجيش من وراه خير تستفاد ايه احنا عايزين المجموعه جواز ايه وطين ايه .

هتف سالم..... يابني ماتنقهرش كده ما الراجل قال هيدينا فلوس.

صرخ محمود.... اعمل بيها ايه اكولها انا عايز المجموعه عايز الرياسه انا احق بيها من حته العيل ده الفلوس دي يلعب بيها اللي عايز يهوي علي مراوحه انا عايز حقي في المجموعه وهاخده من نن عين الطخين بهاء هياخد الربع يبقي لسه ربع بروحه تتنقله لو فيها موته. انا مش هقعد استني يديني فلوس انا عايز المجموعه اخد نصيبي منها وافركشها ويبقي يعرفني بعد ماتتخرب يقعد بقه علي تلها. يمريس عيل عليا جلال السويفي انا عايز الربع الفاضل يبقي نص بالنص واخرب بيتهم ايه الفرعنه دي حقي وفلوسي يكبش ليه هو لوحده دانا اقتله ..فلوس تعويض ولا تعويض الدنيا .

تنهد سالم ... ايوه هتعملها ازاي كل حاجه متجهزه ومترتبه ...هو خلاص خد النص وبقي رئيس مجلس الاداره ابن ابنه الكبير خليفته وراكان كايح وقادر وانت عارفه ومتمرس من صغره وبقي شارب من الراجل العقر كان بيقعده معاه من هو اد كده لما فحر علينا وخلاص اتكتب كل حاجه وبهاء خد ربعه واحنا هناخد فلوس كتير بزياده اهدي هنعمل شركه وهنبقي تمان .

صرخ محمود ..دا بعيد عن شنبه لااا يمين الله مايحصل الربع ده انا قتيله حد يقرب منه ووقف بغل يفكر كيف يحصل عليه .

********

دخل اركان البيت قبل امه لتهتف .....ايه يا حبيبي تاخيرك ده مش قصه كل يوم.

هتف .....شغل يا ماما هعمل ايه.

هتفت..... طب يا حبيبي نفسك ودنيتك يا اركان انت كبرت وعايزه افرح بيك.

تنهد..... لا وحياتك مش قصه كل يوم انا فبا اللي مكفيني.

هتفت.... انت هتقعدلي راهب عشان بت زباله َماشي تعط مع الستات ودا اخرك. 

هتف.. ماما قلت قفلي بقه والله اقوم اغور من هنا.

لتدخل علبهم ساندي بنت عمته.. انت جيت يا روكي وحشتني لتقترب وتقبله وتجلس بجواره وتلتصق به ليستغفر ربه فهيا ملتصقه به رغم صده لها..

 هتفت امه ......اعمل ايه يا ساندي قاهرني.

لتقترب ساندي من اركان وتقبله علي خده.. لا يا طنط دا روكي عسل وقريب هيريح قلبك.

قام هو .....لا بقه انا طالع اتخمد اسيبكو تفرحو ببعض وتركهم وذهب .

لتشير لها امه ان تذهب وراءه اندفعت ساندي تذهب اليه تقف امامه عالسلم ....ايه يا روكي انا زعلتك تنهد لتضع يدها حول عنقه.. بطل تغضب كده بتبقي وحش اوي.

هتف.. ساندي انا تعبان وعايز انام.

لتلتصق به وتهتف .....طب مانا موجوده احكيلي اريحك.

هتف.. كتر خيرك انا هرتاح لوحدي.

لتحتضنه وتهمس .....روكي بطل تبقي وحش والنبي داحنا كلنا بنحبك لتشب وتقبل جانب شفتيه انصدم وابتعد هتف بغضب.....ساندي خلي بالك فيه حدود.

اقتربت..... انا ماعنديش حدود يا روكي معاك .. بطل بقه وخرج نفسك مش كل حاجه شغل.

هتف ....لا انا دي حياتي.

التصقت به وهتفت بمياعه.. مش علي طول يا قلبي.

ابعدها وهتف .....لا انت حالتك صاعبه انا رايح اتخمد وتركها وذهب.

 وقفت...... لا انت اللي حالتك صعبه بس ليك مدخل بدل مانت بومه كده لتستدير وتذهب الي زوجه خالها تلتصق بها لتكون حليفه لها  في خطتها.

*********

ظل حسام اسبوع لا ياتي البيت لتتصل به ماسه .....ايه بقالك اسبوع ماجيتش كل ده ليه يعني.

هتف.. اجي لمين للهانم اللي بتخوني.

صرخت.... اخون ايه هو اللي يطلب حقه يبقي بيخون.

هتف .....لا والله عايزه حقك.

لتنفعل.. اه يا حسام عايزه ايه مشكلتك.

صمت قليلا .....لا والله طب يا ماسه عيوني حقك هتاخديه وفوقه بوسه ليرزع الخط ويقف يغلي لتاتي له الفتاه .....ايه هو انر كل شويه هيتحرق دمك بسببها. Mevo ll حكايات 

هتف.. هموت نفسي اطبق في زماره رقبتها.

هتفت الفتاه بخبث.... واللي يخلصك منها.

استدار وهتف.. هاه اخلص منها ازاي انت هبله اقتلها.

ضحكت..... لا حاجه زي القتل كده..

هتف ازاي.. لتقول انت حضر الورق وكل حاجه علي الامضي وانا هخليهالك تمضي عالورق وتبوس رجلك كمان.

نظر اليها باستغراب.. ازاي هتمضي عالبيع ازاي انت بتخرفي تقولي ايه دول ملاين .

هتفت.... خلاص مش عايز اديلها نصيبها.

صرخ..... خدها ربنا انا مفيش مليم هتطوله.

هتفت..... خلاص انا بقه هخليها تديلك فلوسها وتتحايل عليك كمان بس تسمع الكلام انا هخطط وادبر بس ليا حلاوتي.

هتف..... هاه حلاوتك ماشي.

هتفت..... نص مليون.

صرخ..... نعم ياختي انت اتهبلتي.

هتفت.... خلاص بلاش خليها تاخد وتقش وتحصرك.

هتف..... لا كتير ربع مليون.

هتفت تلتميت الف اخري.. 

تنهد وهتف .....ماشي.

لتقول ....حضر الورق ولما تحضره قولي. 

هتف بكره ......هحضره .

هتفت..... هلاص ننفذ بكره بس بقولك ساعه الجد ماتجيش تنح وتقول بنت عمي.

هتف ......لا بقولك ايه طلعي روحها بس اخد الفلوس .

هتفت..... عيوني ليجلسا معا يخططا كيف سيخلعا قلب تلك البريئه ويستوليا علي مالها .


*********

كانت ماسه تجلس حزينه فزوجه عمها نهرتها بشده ان تنزل عندها الا اذا اعتذرت لحسام عن فعلتها وطلبها .جلست حزينه تفكر ماذا تفعل  اتصلت بجلال تتكلم معه كانت لا تفعل شيئا سوي البكاء ومكالمه ذلك الرجل الذي اعتبرته كابيها تحكي له وتفضفض له وهو ينصحها هتف..... بصي يا ماسه الواد ده شر استحاله يكون بيحبك.

لتقول .....يا عم جلال حسام طيب والله بس هو زعل اني بخونه وطلبت منه الورث بس والله كنت غضبانه انا مش عايزه حاجه دا حتي طنط صفاء قاطعتني عشان قولتله عايزه الورث.

هتف..... ودا مش عيب حقك.

هتفت...... انا مش عايزه فلوس انا عايزه حنيه انا تعبت لوحدي في الدنيا من غير حد انا موجوعه قوي راح فين حبه ليا وحنيته.

هتف.. هو ماكنش موجود يا ماسه دا كان وش كده ولما كوش علي كل حاجه ظهر وشه.

هتفت.... لا يا عم جلال ماتقولش كده حسام بيحبني انا هقوله مش عايزه حاجه وهصالحه.

هتف.... هتتنازلي عن ورثك عادي كده دول ملاين .

هتفت بقهر...... واتنازل عن الدنيا بس يحن عليا .الدنيا مش فلوس يا عم جلال الدنيا حب ومراعيه وقلب يخاف عليك. عيشه الوحده صعبه ومرار انك تعيش مكروه عشان ايه عشان فلوس هيا الفلوس بتداوي القلوب.

هتف.. والله انت يا بنتي في حته لوحدك ماشفت حد كده.

هتفت...... لا يا عم جلال القلوب موجوده بس اللي يدور عليها وانا خلاص ماعتش عايزه حاجه انا غلطانه اصلا دا هيبقي جوزي فلوس ايه بس.

سكت جلال قليلا يفكر بشئ ما ثم هتف ..اللي هتحبيه يا ماسه هيكسب دنيا واخره انت قلبك دهب لو مين قلبه حجر هتملسي علي قلبه ..صمت برهه ...والله يا بنتي انت خساره في الواد ده عايزه راجل عن حق يصونك راحل ضهر بجد ...عقد حبينه ابتسم وقال ..،انت عايزه ايه من جوازك يا ماسه جوزك تتمنيه ايه .

ابتسمت ..اتمناه ايه ماهو موجود يا عم جلال بس زعلان.... يا عم جلال حسام كان طيب. اه صحيح كان بيغضب كتير واصالحه بس طيب. نفسي يرجع تاني انا عايزه قلب وضهر اتسند عليه لو كنوز الدنيا اسيبها عشانه  احبه واديله قلبي .ازاي الواحد يعيش وحيد من غير قلب دا اللي له قلب يراعي ويطبطب يبقي ملك الدنيا غير كده دنيته تبقي  كالحه وناشفه انا خايفه ابقي لوحدي انا عايزه ادي حب وحنيه الوحده بتوجع .

تنهد جلال وسهم في كلامها .،اه والله يا بنتي اللي من غير قلب وحب في حياته دنيته ناشفه وغلبان ربنا يريح النفوس بس برضه حقك لازم تخافي .

ابتسمت ،،اخاف من ايه هو الفلوس هتنيمني مبسوطه الفلوس مابتعلمش بيوت يا عم جلال الفلوس اللي يجري وراها من غير حب تقلبك مصعور وقلبك يتمسح منه الحنان .

تنهد... جلال بوجع اه يا بنتي فعلا الفلوس بتنصعر الناس .

ظلت ماسه تحادثه حتي انهي الحديث وجلست عازمه ان تصالح حسام وتترك كل شيء .. وبينما هيا جالسه حزينه حتي اتاها رساله لتفتحها هوي قلبها.. لتجد رساله من مجهول.. كانت فحواها...... خطيبك دلوقتي مع حبيبته في العنوان الفلاني..

لتحس هيا بالانهيار وتقوم مسرعه وتلبس وتذهب الي العنوان فهو متغير عليها خبطت عليه فتح لها هتف.. ماسه بتعملي ايه هنا.

هتفت..... انت اللي بتعمل ايه هنا لتدفعه وتندفع تبحث في الشقه وهو ينظر اليها بخبث هتف..... بتدوري علي ايه فيه ايه.

لترتبك.. هاه مفيش انت قاعد هنا ليه.

هتف.. هكون قاعد ليه زعلان من الهانم اللي هتبقي مراتي ومخوناني. ميفو السلطان

تنهدت واقتربت منه.. يا حسام ماتقولش كده انت عندي حاجه كبيره انت هتبقي جوزي. وحبيبي وابويا وكل ماليا.

جلس وهتف..... مش باين وجايه بدل ماتصالحيني جايه تزعقي وتهجمي عليا.

هتفت بارتباك.. هاه ازعق. لا اصل.. هتفت.... معلش خلاص حقك عليا انا خايفه بس ....ارجع زي الاول فين حنيتك.

قام َيحتضنها .....موجوده بس انت اللي مش عايزاها.

هتفت...... مش عايزاها ازاي دانا ماليش الا انت وقلبك لتنام علي صدره.... حسام انا حبيبتك مش كده.

هتف.. امااال دانت الحب كله.

احست بالسعاده لتقول.... طب خلاص ماتزعلش َمش هسالك تاني بس ترجع حنين.

هتف....يعني خلاص كده متصالحين بس كده  عيوني.

لتقول بسعاده ...كنت عارفه انك طيب وبتحبني اقتربت تمسك يده ....هو احنا مش هنحدد ميعاد الفرح.

هتف .....اه طبعا قريب.

هتفت...... انا بحبك اوي لتظل نائمه علي صدره تشعر بحبه الذي فقدته منذ مده .

هتف..... استني بقه اجبلك حاجه تشربيها ونسهر شويه واخدك ونروح نفرح مامت .. ليقوم ويحضر لها عصيرا  و يعطيه اياها .

ظلا جالسان يتكلمان وهيا سعيده انها  استعادت حبيبها بدا ....مر الوقت لتتراخي شيئا هتفت...... حسام انا دايخه وعايزه انام .

هتف......هتف وماله يا حبي نروح تنامي وتتهني .

تنهدت..لا دماغي تقيله وي فيه ايه .

ابتسم .... فيه كل خير يا ماسه نامي نامي هتصحي تلاقي دنيتك اتغيرت.. لتنام هيا مرغمه وتتوه عيونها علي وجه حسام لتفيق رويدا رويدا تنظر حولها لترتعب وتطلق صرخه عاليه عندما .....

ان ان ااااان ...والملاحه وحبيبتي لابسه الطراحه ...اشوفك متلقح علي اقرب مصرف يحسام😡😡😡😡



#حكايات_mevo 

#ماسة_الأركان 

البارت الثالث.......

كان  حسام قد اعد خطه مع صديقته ليغدرا بماسه وياخذا ورثها اعد لها عصير واعطاها العصير ووضع به المخدر لتشربه ماسه وتتوه عن الدنيا .دخلت صديقته عليه ..... ايه خلاص.

هتف ....اهي قدامك اهيه متلقحه..

هتفت.... طب شيلها قوضه النوم  .

حملها  ودخل بها الحجره لتهتف.. اخرج بقه بره.

خرج وبدات هيا في نزع ملابسها  كامله طرحت عليها الغطاء وتصويرها مناظر خليعه .اقتربت من جسدها تحدث به بعض الخدوش وتخرج زجاجه بها بعض الدماء وتلقيها بين قدميها وعلي الفراش لتغطيها وتنادي علي حسام دخل هتفت... اقلع قميصك يلا.

نظر الي ماسه كانت جميله لمعت عيناه  هتف.... طب اخرجي انت شويه.

دفعته بعيدا.. لا يا حلو هنقل ادبنا هزعلك انت بتاعي انا وبس.

تنهد وهتف. طب ياختي خلع قميصه واقترب  منها وجدها تفيق التصق بها و ابتسم بخبث نام  بجوارها وخرجت الفتاه .

كانت ماسه تستيقظ  وتتأوه فتحت عيونها ظلت ساهمه في السقف نظرت حولها لترتعب فحسام ينام بجوارها عاري الصدر لتدرك حالتها وتجردها من الملابس .صرخت وارتعبت انكمشت ليقوم حسام.. ايه ايه هنتفضح َبراحه.

كانت تنتفض وتنتحب تنظر اليه برعب وتغطي نفسها كانت قلبها سيخرج من مكانه.

ضحك.. بتغطي ايه مانا شفت كل حاجه وهصت جامده يا بنت عمي.

صرخت.... انت عملت ايه عملت ايه .

هتف.. ....عملت ايه يعني مانت عملتي معايا.

صرخت.... اخرس انا ماحسيتس بحاجه.ماحسيتش عملت ايه كانت تصرخ وتلطم علي وجهها وتبكي برعب.... انا بنت عمك وخطيبتك تعمل كده يا فاجر . 

هتف ضاحكا ...اممم خطيبتك ..... دي المفروض خطيبتي او كانت خطيبتي.

بهتت.... كانت ....حسام انت بتقول ايه حرام عليك ليه تعمل فيا كده عملتلك ايه.

اقترب ومسكها من شعرها......كتي عايزه تلهفي الجمل بما حمل ايه هتتجوزيني وكمان تاخدي فلوسنا.

بهتت كانت ترتعش بين يديه وحالتها مريعه ........ فلوسكو دا فلوسي.

دفعها...... لا يا شاطره فلوسي وعموما لو عايزاهم هديهملك بس قبلها هفضحك فضيحه ماحدش اتفضحها انا مصورك وانت عريانه  يا بنت عمي ومصورك واحنا بنقل ادبنا .

لتنهار وتصرخ وتلطم .....ااااه اااه يا مصيبتي يا مصيبتتي  .....منك لله منك لله ليه ليه دانا هبقي مراتك حد يصور مراته.

ضحك.... مرات ايه يا قطه ماخلاص َمابخدش حاجه كسر ووقيع ....

نظرت اليه بذهول وتجمدت .....ايه مش هتتجوزني ....انهارت وصرخت..... انت ايه انت مش بني ادم منك لله انا حبيتك دانا شرفك ولحمك ليه تعمل فيا كده.

هتف .....ولسه يا الفضيحه يا تمضي علي كل حاجه.. هستناكي بره غطي نفسك ونشوف هنتفق ازاي.. وخرج وتركها .

ظلت هيا تنتحب َمنهاره.. اااه انا انتهيت ليه يا حسام دانا بحبك دانا بنت عمك وشرفك ليه تعمل كده عملتلك ايه كل ده عشان الفلوس  منك لله انا اتفضحت انا انتهيت اعمل ايه اعمل ايه يا مصيبتك يا ماسه حياتك انتهت ..... لتقوم وتلبس ملابسها والقهر يتلبسها ....خرجت وجدته يجلس وامامه ملف اقتربت باكيه ترتعش  ليهتف.. ماخلاص بقه هتقرفينا يلا تعالي.

نظرت اليه بقهر .... هتف.... قدامك حلين يا صورك تنزل في كل حته وتتفضحي يا تمضي علي تنازل عالمحل والشركه والبيت وشقتكو القديمه كمان .

نظرت اليه غير مصدقه ....انت تعمل فيا كده يا حسام تسرقني وتوسخ شرفي انت ازاي كده انت مش بني ادم انت شيطان ماعملتش حساب عمك في تربته انت ازاي كده .ميفو السلطان.

هتف.. طب نحي بقه وممكن ارميكي بره واصلا مش هتطولي مليم.

نظرت اليه بقهر.... وانا هعمل ايه .... بس انت هتتجوزني صح صح ... بس هنتجوز هتتجوزني ازاي وانت بتسرقني.

انطلق ضاحكا.. انت معتوهه تقريبا الخبطه اثرت علي عقلك ...اتجوز مين يا شاطره مافيش جواز..

لتقف مبهوته.. مفيش جواز.. تاخد شرفي وتاخد فلوسي وتقولي مافيش جواز.

هتف ....اه عادي بس ماهفضحكيش واقول اني لقيتك مش بنت بنوت واظن اللي ماهيشتري يتفرج.

هجمت عليه ..انت ازاي كده انت ايه تقتلني وتسرقني وتاخد شرفي .

مسكها من شعرها وانهال عليها ضربا وهيا تصرخ ...ليرميها صارخا.... يمين الله انزل صورك حالا عالنت اتلمي احسنلك .

لتظل جالسه ارضا مرعوبه  لا تستوعب مافعله.. .... هياخد كل حاجه ويرميني طب هعيش ازاي هبقي مفضوحه.. لتنتحب اكثر .

هتف .....اهدي بقه ماقدامكيش حل تاني الفضيحه او تمضي مافيش تاني كانت تبكي وتصرخ بحرقه ....تأفف ....ما تيلا بقه ماتقريفناش.

 ظلت جالسه فتره تبكي وتفكر تجلدت ووقفت تنظر اليه بغل.. ماشي يا حسام همضي بس بشرط.

هتف.. انت ليكي عين تتشرطي.

هتفت..... مانا ماعتش  هخسر اكتر  من اللي خسرته.

هتف...... اشجيني.

هتفت..... تكتب عليا وتطلقني .

ليستدير ويهتف.... نعم ياختي انت هبله انا ماصدقت خلصت منك.

هتفت..... عشان امضيلك تكتب عليا وتطلقني  واخد قسيمه مانا مش هتفضح واخسر شرفي وفلوسي.. يبقي علي الاقل طلعت بحاجه يابن عمي.

هتف.. ولو ماوافقتش.

هتفت...... مش همضي ونتفضح كلنا  والناس هتنسي بس هاخد حقي منك بالمليم.

ظل ينظر اليها فهتف.... واش ضمني انك هتمضي.

هتفت...... هات الماذون وامضي عالعقد امضي عالورق.

ظل يفكر هتف.... لا مش رسمي هنكتب عرفي ودا اخر كلام ..ظلت تنظر اليه فهتف ..هو ده اللي عندي ..

سالت دموعها قهرا ...ماشي  يا بيه ....زفر بضيق ...ليخرج ورقه ويمضيها ويعطيها لها لتمضيها  وتمضي هيا علي ورق البيع ان يمتلك هو كل شئ ويمضي هو علي عقد الزواج وما ان انتهي..

مسكت ورق البيع هتف .....ايه هاتي  ..

نظرت اليه .... قول طلقني بقه عشان تاخد ورقك.. ...نظر اليها بغضب هتفت ..انا بعتبره جواز يا حسام وبعتبرك جوزي ومضيت علي انك جوزي ونيتي انك جوزي يبقي تطلقني .

تنهد وطلقها وبذلك تمت لها ما ارادت َحفظت شرفها وهيا من الاساس لم تمس ولكنه خلع قلبها  فقط لجشعه. انتهي لتقف امامه.... عارف يا حسام انا كت مستعده اديك كل حاجه عن طيب خاطر بس انت ماتستحقش حتي اني ابصلك.. خلعت قلبي وقضيت عليا وهتعيشني عمري كله مش عارفه اتنفس  وراسي محنيه ولا عمري هدخل مخلوق حياتي ولا اعيش انت موتني بالحيا يابن عمي ياللي انا لحمك وشرفك.

هتف.... طب يلا بقه هوينا واه يا ريت تلمي حاجتك من البيت وترجعي الحاره خليهم يشفولك حته تتاويكي دا تمامك ودا اخرك. وتظهري قدامي تاني مش هسيبك اي حركه غدر انت عارفه .

نظرت اليه بقهر... حاضر يا حسام حاضر يابن عمي لتذهب الي البيت محطمه منهاره صعدت لها صفاء تهتف.. قعدتي تحربي ياختي لما غرزك الغرزه دي انت تستاهلي بت طماعه.

هتفت... انا طماعه وابنك ايه ابنك حرامي وواطي .

اقتربت صفاء تصفعها علي وجهها.... احترمي نفسك انت ليكي عين تروحي بيته وتعرضي نفسك عليه.

 صرخت ماسه بحرقه ... هو قالك كده ابنك اعتدي علي منه لله.

هتفت صفاء ....انت واحده كدابه اخرسي وفعلا حقه يرميكي بره انت واحده مفضوحه ووشك مكشوف وقدامك ساعه تلمي حاجتك وتغوري من هنا.

وقفت تنتحب .....اروح فين ماليش حد ولا ليا حته.

اقتربت ام حسام ترمي لها بعض الاموال.. خدي اجريلك  اي مكان يلمك اهو برضه مانرضاش تترمي في الشارع لتلملم ماسه اشياؤها تضعهم في حقائب وتاخذ اشياء والدها معها  وترحل  وتعود الي حارتهَم البسيطه .

ذهبت الي احد الجيران تتوسط لها تاخذ شقه صغيره بها بعض الاشياء البسيطه ليحن عليها الجيران  ويعطوها ما ارادت فوالدها كان رجلا خيرا عليهم دائما 

دخلت وانهارت من القهر وما حدث لها كانت تنتحب ولا تعلم من اين ستعيش او من اين ستصرف.. كان معها بعض الدهب البسيط فلن تكن من هواه شراء الدهب فهيا ليست من اهتماماتها ...فكرت ان تبيعه ولكن الي متي لابد لها ان تجد عملا تعيل نفسها به.. 

مرت الايام اتصلت بعمها جلال.. هتف كده يا ماسه تقلقيني عليكي.

انفجرت بالبكاء  هتف.... ايه ايه اللي حصل جرالك ايه.

لتنهار وتحكي له هتف غاضبا.. دا زباله  يعمل فيكي كده انت بنت عمه.

هتفت.... شفت يا عم جلال انا انتهيت. 

هتف ....طب هتعملي ايه..دا لازم تبلغي عنه .

هتفت بقهر ..خلاص يا عم جلال خلصت هبلغ عن ايه هيرجعلي شرفي هينكر وهتفضح سيره ابويا يا عم جلال ما تنفضحش اموت ولا ابويا يقولو بنته بيها ايه حسام فاجر ومش هيرحمني .

هتف .،اقول ايه منه لله ..طب يا حبيبتي انت ناويه ايه طيب انا معاكي .

هتفت ....هدور علي شغل هعمل ايه يعني.

هتف ....طب بكره تيجي المستشفي.  وتقعدي عند المكان اللي بقابلك فيه وانا هتصرف.

هتفت..... هتعمل ايه.

هتف .....مالكيش دعوه انا هتصرف.. قفلت الخط وظلت تنتخب علي حالها ووحدتها وكيف دارت الدنيا بها ودعستها في الارض.

في الصباح بعد ان قضت ماسه يوم مريع  ذهبت لتقابل ذلك الرجل وتنتظره امام المشفي ظهر لها اندفعت اليه تحتضنه وهو محاوطها بحنان ...اهدي يا قلبي اهدي ...يلا تعالي لتذهب وراءه  ذهب بها الي احد المكاتب لتعلم انها عينت في المشفي  في الاداره ترتب الملفات وتنظيمها واعمال اداريه اخري لتسعد هيا انها ستجد قوت يومها اقتربت وقبلت يده ربنا يخليك ليا يا رب .

هتف .،انت من هنا ورايح بنتي وعمري ماهسيبك ابدا .

هتفت ..ربنا يعلم انت اكتر من ابويا ربنا يخليك ليا ..

مرت الايام وهيا تعمل وبعد ان تنتهي تذهب لعمها جلال تجلس معه كانت تظل معه طول الليل واحيانا تنام علي الكرسي فهيا تعلقت به بشده...حكي لها جلال عن اولاده وحالته لتكتشف ان جلال رجل ذو نفوذ ويمتلك شركات ومجموعات اقتصاديه كان قليل الكلام عن عائلته ولكن ما فهمته انهم يتناحرون بسبب الاموال كان هو مراعيا وتعلق بها من حنانها فهيا فقدت كل شئ لتلتصق به كاب لها وهو سعد بتلك المشاعر التي يفتقدها َمع عائلته ..مرت الايام والاسابيع وقد  الفا بعضهم فهيا تدلله بشده وهو يغدق عليها من حنانه ولم يعد يفارقان بعضهما .فهما ملاز لبعضهم في وحدتهم وقسوه الدنيا عليهم . Mevo ll حكايات 

**************

دخل محمود علي زوجته ليهتف.. انت هتفضلي ساكته كده مالكيش لازمه.

هتفت ولاء..... مالك يا محمود كل يومين خناق.

صرخ.... ابوكي هيدي  بقيت المجموعه لاركان هيتخرب بيتنا.

هتفت.... طب اعمل ايه.

صخ... تروحي تقفيله بدل مانا اللي بعمل كل حاجه.

هتفت...... انت عارف مابعرفش.

صرخ.. طبعا مانت مالكيش لازمه شرابه خرج مش شايفه اختك بتخطط لبناتها وانت قاعده مابتعمليش حاجه.

هتفت..... اعمل ايه ولادي صغيرين  وبهاء ربنا راضيه وجده مش حارمه وبعدين بابا هيدينا فلوس ايه مزعلك.

صرخ.. منك لله انت مالك بارده كده يا شيخه  فلوس ايه انا عايز المجموعه وابنك عيل بارد جبله مابيحسش .

هتفت..... لو ادهاله خلاص مفيش في ايدنا حاجه.

وقف محمود مغلولا يهتف .....لا يدي ايه.. انا مش هسيبه وهيشوف هعمل ايه.

**********

كان اركان يجلس في الحديقه لا يحب ان يختلط باحد يشعر بانه ليس له احد الا جده الذي يفتقده كثيرا اغمض عينه تذكر يوم ان تبدلت احواله كان يعشق فتاه جميله من عائله كبيره كان يافعا في السن وقلبه اخضر تعلق بها كانت الفتاه من النوع التي تلعب علي كل  الاحبال  لتمشي معه فتره ومع غيره وهذا للاسف موجود بكثره لا يهَما مشاعر من تؤلمه لياتي يوم ويعلم من الهارج انها تعرف شخصا اخر ذهب اليها يواجهها لتتبجح ان علاقتهم ليست قويه حاول معها كثيرا يترجاها كان قلبه يتمزع من حبه لها كان اول حب في حياته وهو صغيرا حاول ان يلبي لها اي طلب ولكنها نهرته بشكل مهين وانها لم تعده بشئ والاسوأ انها كانت تهزا منه بين اصدقائها وتركته وتزوجت شخصا اخر.... هنا مات قلب الاركان تماما واتشح بالسواد واخذا عذاء نفسه واخذ عهدا علي نفسه ان لا يسلم قلبه الي احد مهما حدث.. ظل جالسا ليحس بيد علي ظهره استدار ليجدها امه تهتف.... ايه يا حبيبي ماحدش بيعيش كده ارحم نفسك شغل في شغل.

تنهد.... ماما من فضلك.

هتفت حانقه..... لا بقه حرام عليك عايزه اشوف خلفك.

هتف.. ودي اعملها ازاي اتبنهولك.

هتفت..... لا تتجوز ساندي.

هتف.. ماما انا مش هتجوز ريحي نفسك.

هتفت صارخه.... فيه راجل مش عايز يتجوز ...طب بلاش حب ايه مش عايز ست جبله مابتحسش.

هتف.. لا مش عايز جبله ملعوب في اساساتي ارتاحي بقه.

هتفت.... لا مش هرتاح وهتتجوز بنت عمك يا اركان وكفايه بقه ماكنتش حته بت اللي توقعك كده.

هب يصرخ.. انا ماحدش وقعني واقفلي بقه عالسيره دي. 

تنهدت.... طب يا حبيبي حتي تتجوزها وكده ناخد سالم وليلي في صفنا ليلي مش سهله ومحمود بيحرب عايز يضمها لصفه وهيا صابره وكل همها تتجوز ساندي.

هتف.. ايه القرف ده والله عيله هم.. كلاب فلوس.. مش عارف عايشين ازاي ربنا يقومك بالسلامه يا جدي.

تنهدت ....ويهديك يا حبيبي.. لتدخل عليهم ليلي ....انت هنا يا حبيبي مش تقول. 

اقتربت ....عامل ايه في الشغل عارفه ان محمود قارفك بس ولا يهمك انا معاك ماحنا اهل يا روكي والا ايه َهنبقي اكتر من اهل.

نظر اليها ولم يتكلم لتهتف امه.. اه طبعا يا ليلي دانت الخير والبركه واركان مقدر وقفتك جنبه.

هب اركان... طب اقوم بقه عندي شغل وتركهم وانصرف فلم يعد يطيق الجلوس بينهم لما يحيكوه من مؤامرات. 

***********

كانت ماسه تدخل علي جلال تجلس معه وتبدا مداعبته وملاطفته كالعاده  لتلاحظ انه يتوه شيئا فشيئا لتستغرب فهو كان بحاله جيده  ظلت جالسه تحاول ان تتكلم معه  ولكنه كان في دنيا تانيه خرجت تستفسر من الاطباء ليخبروها ان هناك انتكاسه تحدث له وربما سيصاب بالزهايمر شعرت بالقلق الشديد عليه فهو الوحيد الذي يحن عليها في تلك الدنيا اصبح لها الاب التصقت به كالقطه الشارده التي لم يحنو عليها احد ليصبح روحها ولا تقوي علي فقده فلم يعد لها احد .... كانت ذاهبه لتجد صوتا عاليا في الحجره لتقترب منها احد الممرضات تهتف.... ايه فيه ايه.

هتفت الممرضه  ....جلال بيه اهله ماسكين فيه ونازلين زعيق و الرجل متبهدل عالاخر ناقص يموتوه انا خوفت .

هتفت ماسه برعب .... ايه متبهدل ويموتوه  وسايبينه  انتو ازاي كده.

هتفت الممرضه.... مانقدرش دول يودونا ورا الشمس.. مر الوقت لتجد الاطباء َو الممرضات يجرون فهناك حاله طارئه فقد تعب جلال بشده ليسود الهرج والمرج .

هنا اقتحمت  هيا الحجره من رعبها لتقف بجواره َتنتحب في صمت.. كان هناك رجلا كبيرا يقف وعلي وجهه حاله من الغضب وشابا رياضيا يقف ايضا متجهما ..... حاول الطبيب اخراجهم خرج الرجل وانصرف ورفض الشاب وصرخ بهم الشاب وتشاجر مع الاطباء  اسرعو يخرجوه .. لتقف هيا تغلي من وقاحه ذلك الرجل لتندفع وكان قد خرج الشاب حتي اندفعت الي الخارج تبحث عنه والغضب ينهشها فهيا تحتقر ذلك الذي يعيشون من اجل المال فقط فمصيبتها كانت بسبب المال لتخاف علي جلال فهو الذي بقي لها في حياتها لتحافظ عليه .

استدارت وجدته يقف معطيها ظهره لتقترب وتدفعه من ظهره وتصرخ.. انتو ايه َماعندكوش رحمه كلاب فلوس ايه دنيه مصعوره عايزين ايه منه ماتسيبوه في حاله منعول ابو الفلوس اللي تخليكو تنهشو في بعض ايه مصاعير تدوسو علي اي حاجه عشان الفلوس لا تعرفو حنيه ولا قرابه ولا حب.. اتنزعت الرحَمه من قلبكو جاين عشان تموتوه انتو ازاي كده انتو مش بني ادمين صحيح الشبع شبع نفوس.. حسبي الله فيكو منكو لله كانت مشتعله وتدفعه بعنف وتصرخ في وجهه وتري به حسام ابن عمها صرخت يلا يا جاحدين ياللي ما بتكلوش الا بعض مافيش شرف ولا اخلاق وعندكو استعداد تعملو اي حاجه بس عشان الفلوس ايه هتخشو التربه بالفلوس مالكو بيه يا كفره سيبوه سيبهولي منكو لله يا ظلمه ربنا ياخدكو كلكو جتكو القرف عالم زباله كلكو  لتدفعه وتذهب من امامه لتشهق مره واحده عندما.....

 ....ياختااااي  الطالعه عالشلاحات والعزاء عالمقابر ...


#حكايات_mevo 

#ماسة_الأركان 

البارت الرابع....

كان اركان يقف مشتعلا مما فعله زوج عمته محمود وتطاوله علي جده وكيف سيد اركان عليهم وهم الكبار في العائله صرخ محمود انت  بتعلي عيل علينا ليه هاه يفهم في ايه دا فلاتي وبتاع نسوان وسهرات ومسخره لينفعل اركان  وينفعل امامه محمود ولا يصمتا استدار للجد انا مش هسكت فاكريني ايه ظل يصرخ  ليتعب الجد ويستدعي الاطباء وتسود حاله من الهرج والمرج ..صرخ اركان في  الاطباء كي ينقذو جده ليخرجه الاطباء ويقف بعيدا منفعلا ..مر الوقت وجد خبطا علي ظهره ليستدير ويجد فتاه غاضبه واندفعت تهينه بلا سبب واضح عنده وما ان انتهت حتي دفعته بعيدا وانصرفت مسرعا.. كان اركان مغرورا ذو قوه وعنفوان ولا يتحمل اي اهانه لشخصه خصوصا لو كان من انثي  وجدها تبتعد ..اشتعل واندفع يشدها ويبحث عن احد الغرف وهيا تتلوي بين يديه .. دخل غرفه النظافه فكانت غرفه ضيقه .

صرخت...... فيه ايه بتشدني ليه كانت رقيقه وانفعالها لم تحسب له لتدمع عينها. 

هتف.. هو مين ياروح امك اللي بتكلميه بالشكل ده انت اتجننتي يا بت انت.

خافت وهتفت...... اوعي سيب ايدي منكو لله عايزين ايه انتو مابتشبعوش فلوس.

صرخ.. فلوس ايه يا طين ومالك انت بتتكلمي ليه.

لتنظر اليه دامعه...... عشان عمي جلال مايستحقش كده عمي جلال راجل طيب وحنين ليه تعملو فيه كده ويتعب حرام عليكو سيبوه انتو عايزينه يتعب ليه عايزين تموته عشان تاخدو فلوسه.. حرام سيبوه بقه انتو ازاي جاحدين كده صرخت بحرقه ..... سيبوه سيبهولي لو مش عايزينه سيبوه لتنهار من البكاء .

وقف هو يتاملها لم يعرف لما كلماتها دخلت في صميم قلبه احس بحنانها تجاه جده ودموعها غزت قلبه يتاملها لاول مره وتنزاح غمامه الغضب كانت رقيقه وجميله وعيونها رائعه كان اركان رغم انه يكره النساء الا انه يعلم الانثي الجميله جيدا فهو له سهرات كثيره  ليبتعد بهدوء لتندفع تخرج مسكها مسرعا.... هتفت..... اوعي بقه سيبني.

هتف.. ايه مش عايزه تطمني عليه ....نظر اليها بخبث.. شكلك معلقه معاه اوي بس دا راجل عجوز يا قطه هتعملي بيه ايه. 

نظرت اليه بذهول.. هفت...... انت انت بتقول ايه انت مجنون. 

ضحك واقترب يلتصق بها في دلك المكان الضيق.

صرخت به ........ ابعد. 

هتف.. صوتك مايطلعش بدل ما اطلعك بفضيحه لتخاف وتنكمش ....هتف.. انت عارفه اللي بتزعقيله دا مين يا شاطره .انا اركان السويفي. 

همست بقرف..... وانا مالي بيك اوعي. 

ضحك...... ابعد ازاي.. مش انت اللي هجمتي عليا يبقي تستحقي اللي هيجرالك. 

هتفت....... وانا مش خايفه هتعمل ايه يعني.. انا بقول الحق. 

ضحك...... حق وانتو تعرفو حق.. مالك ملهوفه عالراجل العجوز كده والا عشان َمعاه فلوس بتشبرقك خايفه عليه. 

خبطته منفعله....... اوعي بمخك الزباله ده منك لله. 

رفع جبينه ونظر لخبطتها هتف...... بقي انا مخي زباله.. لا لا اركان مايتقلوش كده وعموما انت برضه جامده وتستاهلي اركان يبصلك ويبسطك ليقترب من َوجهها .

لترتعب وتصرخ........ ابعد والله اموتك. 

ضحك.. يا شيخه.. اعمليهم عليا يا بت.. انت تطولي اركان يقرب منك دانا بيترمو عليا الوفات.داعب جسدها ...كان بيديكي كام ماتقولي انتو بتصطادو هنا اكيد واقعين ومستشفي استثماري ما بتصدقو هشبرقك التصق بها وهيا تتلوي همس عيونك دي والا لانسس . 

دفعته وهتفت.........اترمي عليك .... عشان مقرفين انت حاجه تقرف زيهم ايه كلب فلوس وبتصرفهم علي ستاتك ايه القرف ده فعلا الراجل الكباره اللي معاك قرفان منك له حق ايه عايز تمت عمي جلال صح وتصرفها عالستات زي مالراجل قال وبتقول بيترمو عليك عشان فلوسك طبعا مانت ماتسواش لو من غير فلوس ماحدش يبصلك اوعي انت واحد مؤرف ...لتستدير .

اشتعل وشدها ورزعها في الحائط .....هتف بغيظ ....انا مؤرف اركان مؤرف طب يا حلوه هتشوف اخرتها قرف والا مسايره وتلهفيلك قرشين  التصق بها واقترب من وجهها .

لترتعب ......ايه ايه 

ضحك .....ايه هبوسك بصراحه عجباني حته قط شارد كده لازم يتعلم عليه. 

لتتململ بجنون وتضع يدها علي فمها...... بطل انت زباله ليه كده. 

وضع شفتيه علي يديها لترتجف فههتف.. انا زباله من بعض ماعندكم ليشد يدها لتلمس شفتاه شفتيها لينقض عليها ولا يتركها وهيا تضربه ضغط عليها  وظل هكذا لا يتركها وهيا تحاربه وهو يكبلها بيديه حتي انهارت واحست بانفاسها ستزهق وهو تاه وتاه ولم يتركها احس بشئ غريب لا يجعله يتركها بل يريدها ويريد المزيد كان اصبح مغيبا مع نفسه ومع شفتيها ليحس فجاه بتراخيها بين يديه وسقوطها في احضانه  كانت تذكرت حسام وما فعله كان قرب اي رجل منها يؤلمها .

شدها اليه يحتضنها وقلبه سيخرج منه  رفع وجهها لتسقط علي ذراعه تاملها كان ينهج وقلبه يصرخ بشده ولا يعلم ما تلك الحاله التي دخلها مد يده يتلمس شفتيها بحنان وتاه في تلك الشفتين وكيف سحر بهم تلمس شعرها ووجهها كان في حاله من السحر والقرب وضيق المكان جعل هناك حميميه رهيبه ...عاد يتلمس شفتيها مره اخري خاف ان ينطق او يوقظها يفقد ذلك الهدوء  تنهد ولم يستطع ان يكف نزل يتلمس وجهها بشفتيه مره اخري همس..... ايه دول دول شفايف والا نار تلهب العقل.. ظل فتره يحاول ان يسترجع نفسه.. ايه بتعمل كده عشان تشد انتباهي البت جامده  وشدت انتباهي ايه بتعمل كده عشان اجري وراها ..ظل يتلمسها تنهد وبدا في افاقتها هابطا علي وجهها.. هتف..... البت سورقت من بوسه يخربيتك اصحي.. فتحت عيونها ليبتسم.. ظلت تنظر اليه ببلاهه ليهتف.. انت مالك خفيفه كده كل دا من بوسه ماكتش اعرف اني جامد كده ايه ماتباستيش قبل كده معلم انا صح.

لتنفعل وتبعده وتصفعه علي وجهه مسك يدها وهتف...... انت اد الضربه دي.

صرخت..... ابعد بقه منك لله ابعد لتدفعه وتخرج تبتعد برعب عنه .

تنهد وهز راسه من حالته الغريبه وخرج بها ليجد الاطباء يقفون.. هتف الطبيب.. هو حالته استقرت بس ملاحظين ان فيه انتكاسه بس مش عارفين سببها بتخليه يتوه ودا مقلق فهنتابع ونبلغك اركان بيه.. 

اندفعت ماسه تدخل علي جلال تقف بجواره تمسك يده وتقبلها وتنتحب ابتسم لها وهتف .....ايه بتعيطي ليه لسه مش هموت دلوقتي.

هتفت مندفعه.. بطل والنبي دانا اموت.. كده تقلقني عليك.

ضحك بوهن.. لا حبيبك لسه قدامه حبه ماتقلقيش .

كان اركان قد دخل واستعجب من العلاقه العجيبه بين جده وتلك الفتاه  هتف الجد..... اطلعي دلوقتي وابقي اناديلك.. لتقبله وتخرج وتنظر الي اركان حانقه باشمئزاز ......هز راسه تعجبا .

هتف الجد ......تعالي يا حبيبي.. اسمع يا اركان انت دلوقتي محمود مش هيسكت ولو جرالي حاجه هيتلمو عليك ويخربو الدنيا محمود مش سهل ومراته شرابه خرج وليلي اختها عقربه صغيره وانت هتتعب.

هتف..... ماتخافش يا جدي انا هقدر عليهم.

هتف.. ايوه عشان كده اديتك  الحصه الاكبر  مهو شرعا ليك النص اتفضل نص يبقي معاك خمسين.. وبهاء معاه خمسه وعشرين  بس شركات منفصله بعيد عن المجموعه وانا اتفقت معاه لو عايز ينفصل .. وانا عشان الحرمانيه هعوضهم فلوس وليلي وافقت تاخد فلوس بزياده ... محَمود لو طال حاجه هيخربها ويخرب الشركات  والربع معايا لاجل يابني يتوزع بالحق انت النص والبنتين الباقي. بس خايف مالحقش وياخده ويتلمو مع بعض ويقرفوك . 

هتف اركان..... المهم انت وبس يا جدي.

هتف...... يا حبيبي تفسي ارتاح بس خايف اديك الخمسه وعشرين مش هيسكتو تعبت وبهاء مش قادر علي ابوه  وعايز المجموعه والله لو فيه الخير كت اديته بس محمود بيكرهنا ومغلول ولو خد من المجموعه عارف هيفركشها واتقالت قدامي ومن ورايا  انا تعبت سنين ومش عايز اخرتها تعبي يروح ياخد فلوس بزياده بس مايحربش منه لله ...تنهد ونفسي واطمن واسيبك مرتاح انت اتبدلت يا اركان الدنيا فيها ناس حلوه.

هتف اركان.. هما فين يا جدي انا عايش وسط ناس مصعوره  كل هَمها الفلوس وبس..

تنهد.... ربنا يحلي دنيتك يا حبيبي بكره تجيلك اللي تحبها وتشفي قلبك بحنيتها.

هتف اركان ساخرا.. انت كمان يا جدي.. اركان ماعتش ليه قلب عشان يحب.

هتف الجد..... لا يا حبيبي هتيجي وتطبطب..سهم لفتره ثم ابتسم .... هيجي وانا هخليه يجي البخت المعدول لو اخر نفس.. قبل جده وتركه وذهب.

 

كانت ماسه تجلس حزينه لتقترب منها احد الممرضات هتفت...... ماسه كنت عايزه اقولك علي حاجه بس ورحمه ابوكي ما تفضحيني.

هتفت....... خير يا مي.

هتفت...... جلال بيه  وحالته.

هتفت مي بحزن....... ايوه يا مي مقهوره من تدهوره دا كان كويس.

هتفت بارتباك ........ لا ماهو ماهو اصل اصل.....

هتفت ماسه...... فيه ايه يا مي.

تلفتت حولها برعب هتفت وهيا تفرك في يدها ..هقولك اهه بس وربنا ماتتهوري انا عارفاكي ومرعوبه ..... اصل لاحظت ان السيستر ماجده بتديله حقن مختلفه من جيبها مش مكتوبه في التقرير ولما دورت علي العبوه َكشفت عليها لقيتها ادويه بتجبب التوهان واخرتها الراجل هينتهي ويجيله زهايمر .. 

هبت ماسه .......نهار اسود بتقولي ايه.

هتفت...... ايوه يا ماسه والله يمين بالله حصل والراجل هيفطس فيها.

هبت ماسه ......نهارهم اسود عايزين يموتو الراجل عشان الفلوس الجاحدين منهم لله طب ايه هنعمل ايه.

هتفت.... ماهعملش ماليش دعوه دول ممكن يموتونا.

هتفت ماسه.. لا انا مش هسكت واسيبه اسيبه ازاي حسبي الله فيهَ.

هتفت مي .....اعقلي  انت ممكن تلبسي مصيبه انا قولت اقولك عشان عارفه انك بتحبيه تخلي بالك منه.. تركتها تجلس ماسه والقهر يتلبسها.. الجاحدين ولاد الكلب هيموتو الراجل عشان فلوسه منكو لله طب ايه هتعملي ايه دا روحك تسيبيه لا ماينفعش فكري.. لتظل تفكر لتاتي لها فكره مجنونه لتقوم وتذهب اليه  دخلت عليه ربتت عليه بحنان وهتفت.... عم جلال.

فاق وهتف...... ايه يا حبيبتي.

لتقول.. انت واثق فيا صح.

ابتسم ....ايوه حبيبتي دانت بنتي.

هتفت.... طب انا عايزه اخرجك من المستشفي.

بهت ......الرجل بتقولي ايه.

هتفت..... مش قولت واثق فيا وحياتي يا عم جلال وحياه اغلي حاجه عندك انا ماليش غيرك تسمع مني.

هتف ......طب فهميني.

هتفت .....فيه خطر علي حياتك بص انا عارفه انك بتقدر تخرج من المستشفي انا لو خرجتك هتكشف وفيه كاميرات وهتبهدل انا بس عايزه استناك عالدكه مكانا واخدك حته امنه والله يا عم جلال لو اضايقت هرجعك.

هتف ......بس انا تعبان مش قادر ماعرفش جرالي ايه.

هتفت...... ابوس ايدك اتحامل علي نفسك وحياه اغلي حاجه عندك..

تنهد وهتف.... طب يا حبيبتي انزلي وانا هحاول اشوف هقدر والا لا.. 

هبت مسرعه تنزل تنتظره مكان مقابلتهم وتتمني ان يستطيع ويتحامل علي نفسه ...مرت اكثر مم ساعه لتحس انها ستنهار ..وجدته يقترب متهالكا اندفعت تحتضنه وتجلسه وتحكي له مايحدث شعر بالغضب.. فهو رغم طيبته معها الا انه جبروت ولا يهفو عليه هفوه ولا يعدي تلك الامور ...سمعها ......يلا هنروح البيت عندي.

هتف بغضب..... بيت ايه لا هنروح عندي انا هعرفهم.

هتفت بلهفه..... لا وحياه النبي دول متوحشين استني بس اثر الدوا يروح منك وابقي اعمل مابدالك لتاخذه وتذهب به الي البيت وتدخله هتف ...هكلم حد اثق بيه هاتي تليفون انا هعارفهم .

هتفت...مش هنكلم مخلوق ....اما ثر الدوا يروح منك اعمل ما بدالك ... استني هنزل اجبلك الادويه انا خدت اسماءهم وجرعاتهم. خلال اسبوع هتبقي كويس بس وحياتي  تسمع كلامي.

ابتسم لها بحب فكيف تفعل ذلك وهيا ليست ذو قرابه واهله يريدون قتله.. نزلت تحضر الادويه كانت بمبلغ كبير ولكنها لم تهتم وصرفت ماتبقي معها من الدهب ...دخلت تحضر له بعض الطعام ثم اتجهت اليه وجدته ناذم لتقبله وتوقظه لكي ياكل وياخذ الدواء .

هتف.. انت جبتي الدوا منين الدوا غالي  هكلم حد يجب فلوس.

هتفت..... احنا مش هنكلم حد وانا اتصرفت مالكش دعوه.

هتفت..... اتصرفتي منين الدوا بالوفات انت هبله.

هتفت.......  كان معايا بقيه فلوس دهبي جبت بيهم.

انصدم.. ماسه انت يا بنتي هبله تجيبي لواحد ماتعرفهوش دوا بكل اللي حيلتك.

اقتربت منه تمسك يده بحنان وتقبلها.. عارف يا عم جلال لو بعتلك الدنيا كلها بس تفضل معايا ما هقولش لا انا ابويا مات وانت بقيت ابويا انا اتعذبت وتعبت واتهانت انا انجرحت واتمزعت َجيت انت داويت جروحي هفضل شيلالك وقفتك جنبي في ظروفي.

هتف بحنان...... وقفت عملت ايه ماعملتش. فلوسك اللي حيلتك تسندك انت ازاي كده.

ابتسمت...... ازاي مش الحنيه عمايل مش الطبطبه عمايل مش حبك عمايل مش خوفك عليا عمايل.. العمايل مش فلوس ومجايب العمايل انك تحس ان اللي قدامك في قلبك وخايف عليك وانت كفايه نظره عينيك انا عارفه اني ماقربش ليك حاجه بس يمين اتحاسب عليه انت مكان ابويا واكتر.وفلوس ايه اللي تسند نزلت دموعها ..كانت سندتني.

ابتسم بحنان وهتف .......والله يا بنتي انت جوهره ومالكيش زي.

ضحكت وهتفت..... تمام جوهره طب خلي بالك مني بقه بقولك اهوه وتسمع الكلام.

لسهم وفكر .......طب عايز اكلم المحامي.

هتفت....... لا مش دلوقتي خالص اسبوع قولت.

هتف...... يا بنتي اسمعي الكلام انا ليا ترتيبات.وفيه حد انا واثق فيه.

هتفت باصرار...... وانا بقولك مفيش مخلوق هتكلمه قبل اسبوع عشان اثر الدوا .......ليتنهد وينزل علي رغبتها.


كان اركان جالسا ينتظر وليد كي يذهبو الي القصر  ركن ونظر الي الزجاج المقابل لمكتبه سهم قليلا اتت ماسه امام عينيه لم يعلم لماذا ابتسم لا اراديا ووضع يده علي شفتيه واغمض عيونه وتاه في ذكري قربه لها وقلبه يخفق بغرابه ...دخل عليه وليد وجده في تلك الحاله قطب جبينه ماله ده ...واد يا اركان ....لم يرد عليه جلس وليد يتامله هتف..... لا ورحمه ابويا فيه ان .....فتح اركان عينيه وتنهد .... نظر امامه وجد وليد ينظر اليه ولا يتكلم .هتف وليد ..يا حلاوه يا ولاد ودا ايه دا اصله .

قطب اركان .....فيه ايه يا زفت مالك معوج .

هتف وليد ..احياه النبي يا مفضوح دانا ليا ساعه قاعد وسيادتك مسهم فيه ايه وحياه امك المكنه طلعت قماش .

قطب اركان وقام يلملم اشياؤه ....مكنه ايه يا هباب اللي طلعت قماش .

اقترب وليد ومد يده يزغده ..يا واد قولي هيا مين القادره اللي جابت تنهيده القلب دي انطق .

غضب اركان ..ولااااا اتلم هو ايه القرف ده مصيبه تشيلك .

نظر اليه وليد بخبث دفعه اركان ..يلا نغور مش ناقص قرف ورايا عيله هم....هز وليد راسه وذهب معه  


عند قصر السريفي نجد محمود منفعلا.. لا الحاله دي مايتسكتش عليها الراجل بيتوه احنا لازم نرفع قضيه حجر عليه.

بهت الجمبع ليقف سالم ......بتقول ايه يا محمود انت اتجننت.

هتف .....ايوه راجل تاه وحالته صعبه يتساب يدي كل حاجه لحته عيل لا لازم يترفع عليه حجر.

صدح صوت اركان........ هو مين اللي يتحجر عليه يا محمود بيه انت انخبلت.

هتف محمود .......اللي انت ضحكت عليه وخليته يكتبلك نص الشركه ولسه هيكتب الباقي وهو راجل دماغه ضربت.

هتف اركان.. قطع لسان و ايد اللي يقرب من جدي والله دا ماله وهو حر فيه مالك انت يخصك في ايه انت جوز الست وبس.

هتفت عمته...... عيب يا اركان.

صرخ... العيب انك تطلقيه علينا يا عمتي وتخليه يحجر علي ابوكي العيب انكو مابتشبعوش وهو مش مقصر.

صرخ محَمود...... يقوم يديك الشركه بحالها.

هتف.. ايوه عشان عارفك وعارف نيتك السوده انك تفكك الشركه بعد عمره وتعبه.

هتف محمود ....وماله اخد نصيبي اتصرف فيه..ميفو السلطان

صرخ اركان.. انت هتورث الراجل وهو عايش يا بجاحتك يا اخي.وبهاء خد وراضي مالك تدخل .

صرخ ....عشان مخلف واحد اهبل برياله ضحكتو عليه بشويه شركات مش المجموعه انا عايز المجموعه اخد حقي وانفصل .

هتفت ليلي .....انتو بتتخاتقو علي ايه فيه ايه يا محمود مالك باركان ما بابا هيديك فلوس مالك.

هتف بغل .....طبعا علي هواكي ياخد ويكبش وانت بتطبلي وتزمري عشان عايزه تاخديه مقشر لبنتك ويولع محمود ماعندوش بنات يجوزهم للبيه.

هتفت ليلي...... عيب يا محمود وماتتخطاش حدودك.

هتف.. شايفاني اهبل وبرياله يا ليلي دانت عقر وبتخططي من تحت لتحت ولفا الكل حواليكي بس فاكره ان ده هياخد بنتك ابقي تعالي تفي علي قبري وماترجعيش تنحي تاني وتصوتي.

صرخ اركان .....انتو ايه ماعندكوش دم الراجل تعبان وانتو بتخططو تحجرو عليه وتاخدو فلوسو انتو ايه مافيش احساس خالص بس لا جدي ماحدش هيقرب منه بروحه. 

صدح تليفون محمود  ..فتح التليفون ظل يسمع ليتحول محمود الي هلاك ويستدير ويهجم علي اركان و......




#حكايات_mevo 

#ماسة_الأركان 

البارت الخامس ....#ماسة_الاركان

كان محمود يقف يتشاجر مع اركان  ليأتيه تليفون يخبره باختفاء  جلال من المشفي    هنا تلبسته الشياطين ورزع التليفون وهجم علي اركان يمسكه .....هيا دي اخرتها كنت حاسس وديت الراجل فين.

بهت اركان...... راجل مين يا جدع انت.

صرخ..... جدك اختفي من المستشفي الراجل كان عيان وتايه وديته فين عشان يكتبلك الجمل بما حمل صح والله ما هسكتلك انت شايفني عيل دانا نابي ازرق.. 

اقترب ابنه بهاء.....ابعد يا بابا انت بتقول ايه.

صرخ..... ابن خالك هيكوش علي كل حاجه .ابن خالك هيمضي الراجل التايه عالمجموعه ويلهفها لوحده ....هز اركان ...وديت جلال السويفي فين يا اركان.

صرخ اركان.... انت مجنون جدي في المستشفي.

هتف.. تعالي يا واد امسح الرياله َو لبسني العمه.. بس لااااا مش محمود اللي يتسك علي قفاه انا هجيبه من تحت الارض وهرفع قضيه َاحبسك يا اركان .

دفعه اركان.... لم ايدك احسنلك انت تحترم نفسك ...

اقترب بهاء .....اظن يا بابا عيب قوي اللي بتعمله ده.

صرخ...... انت مخبول اعمل ايه انت بتقول ايه الراجل البيه خباه.

هتفت ليلي.. اركان جدك اختفي هيكون راح فين.

هتف.. انا ماعرفش انا جاي لسه من المستشفي لازم اشوف فيه ايه استدار و اندفع وذهب الي المشفي.

دخل مهتاجا لكي يقلب الدنيا .كان محمود قد سبقه وكل ما توصل اليه ان الجد تحامل علي نفسه َخرج بمفرده من المشفي صرخ محمود... سايبين واحد تايه متووول يخرج دانا هخرب بيتكو دانا هوديكو في داهيه.. 

ظل اركان يقف ينظر لمحمود وهو مهتاجا ظل يفكر ..استدار وذهب يبحث عن جده .


عند ماسه كانت قد مرت الايام وعاد الجد واستعاد صحته فالدواء بدا ينسحب من جسده ليعود لوعيه كاملا وهيا منتظمه علي الدواء.كانت تراعيه وتداويه تسهر علي راحته. 

هتف.... انت نعمه ربنا ليا يا ماستي والله.

قبلت راسه..... َانت امان الدنيا وروحي بقيت دنيتي يا قلبي والله.

هتف.... ممكن بقه تديني تليفوني اكلم المحامي.

هتفت.... ليه بس انا خايفه عليك هيرجعوك المستشفي.

هتف ....انا كت قاعد في المستشفي بمزاجي يا ماسه البيت مؤرف وجو البيت مؤرف ماكتش طايق اقعد فيه كلهم بياكلو في بعض.

هتفت.... طب خلاص خليك معايا وانا هحطك في عيوني والله.

ابتسم..... ماينفعش حبيبتي.

هتفت.... عشان الفلوس يعني والله بتتدبر وكمان طلبت نبطشيه زياده ماتحملش هم والله بس تبقي كويس.

نظر اليها بحنان.. هتفضلي شغاله وتتحاملي علي نفسك لحد امتي دانتي هتقعي من التعب .

مسكت يده وقبلتها ..واتعبلك عمري كله بس تبقي معايا انا لو بعدت عني اموت دانا اموت من الخوف ....

هتف....انت ازاي جميله كده تشتغلي وتتعبي والاخر تجيبيلي تعيشيني عن طيب خاطر.

هتفت...... عارف نفسي اقولك يا بابا بس مكسوفه.

ابتسم وهتف.. وانا حابب اسمعها منك .

اقتربت تقبل يده ....حاسه ان ربنا عوضني عن الوجع والقهر اللي شفته بيك.

هتف ....اممم دانت طمعانه بقه فيا هتحبي راجل عجوز هيموت بكره .

تنهدت ...طمعانه..انا وجعني الا الطمع .

هتف .....قصدك حسام هو انت فاكره اني هسيبه دانا هغرزه غرزه ماحدش يطولها بس افوقله انت فاكراني قليل ....

هتفت..... لا والنبي يا بابا جلال اقفل عالحكايه دي بتوجعني انا خلاص السكه دي قفلتها واستحاله اعرض سمعه ابويا لاي كلام .

هتف.. قفلتي ايه انت هبله بكره تحبي وتتجوزي وتفرحي.

ضحكت..... احب و اتجوز..... لا يا  بابا اتجوز ايه انا انتهيت واحده متاخد شرفها ومضروبلها ورقه عرفي  مين هيقبل بيها.

هتف الجد.. انت كنز ماحدش يطوله لتنهمر دموعها ...هتف.... خلاص بقه بطلي نكد بت بومه.. 

ضحَكت ...هتف هاتيلي المحامي يلا.. لتعطيه التليفون  يكلم المحامي.. 

قامت هيا تذهب لعملها وتتركه بعد ان اطمئنت عليه.. ظلت هيا  تعمل طول اليوم وانتهت اخيرا من عملها كانت تشعر بالارهاق فهيا تزيد من ساعات عملها حتي تستطيع ان توفر نفقاتها ونفقات جلال .نزلت تسير في الشارع بعد ان انهت عملها كان فارغا وهيا تسير لتحس فجاه بشئ يوضع علي فمها لتغيب عن الدنيا..


فاقت ماسه وجدت نفسها  نائمه علي احد الأرائك ..فتح عينها وهبت تتلفت حولها وجدت ذلك الشاب الذي كان َمعها في المشفي لتنظر اليه برعب ..صرخت.... ايه فيه ايه ...نظرت حولها لتجد رجلين ضخام البنيه ..حاولت ان تقوم رزعها احد الرجال لترتعب .

سمعت الرجل يهتف ..... ماسه الفضالي تلاته وعشرين سنه.. خريجه تجاره لا اب ولا ام.. كانت مخطوبه لابن عمها بس ماكنش عايزها وبما ان الهانم مالهاش كبير كانت مرميه علي ابن عمها اللي خد فلوسها بس يا تري مقابل ايه. 

صرختوهمت ان تقوم.... كدب ايه قله ادبك دي جبت الكلام ده منين . اجلسها احد الرجال..

هتف.. امم... فعلا كدب.....جبته منين جبته من البارات يا روح امك اللي سيرتك مدعوكه فيها . ايه الهانم مش كت واقعه وبتلف حواليه بعد ابوكي ما مات ماعتش طايقك بس الهانم زباله وهتموت عالواد وعرضتي نفسك عليه ميت مره  وهو مش طايقك لدرجه كتبتي ليه ورثك عشان يبقي معاكي .  

دمعت عينها بقهر .....انت جبت الكلام ده منين..

ضحك..... البيه ملطخ سيرتك الشريفه في البارات. ايه مكسوفه تقولي انك اترميتي عليه  والاخر رماكي. حاجه تقرف هيكمل معاكي ليه وانت رخيصه..

صرخت..... منك لله ربنا ينتقم منك انا اشرف منك ومن صنفك.

اقترب وشدها ..... اشرف مني  ليه رميت نفسي في حضن واحد مش عايزني  وسلت فلوسي عشان يرضي بيا دا ايه القرف ده.. ايه واقعه في الرجاله اوي كده الواد مش عايزك تديله فلوسك يا جاحده .يخربيتك فاجره قوي ايه هتموتي عليه ليه ماكتي تقعدي بفلوسك بدل ما بقيتي شحاته يا رخيصه ..عايزاه يقربلك بالفلوس يا زباله  واخرتها ايه تستهالي يضحك عليكي ياخد فلوسك مالهانم هتموت وتديله جسمها الرخيص.

صرخت..... اسكت اسكت انت ازاي كده منك لله.

هتف.. لا والله دور الشريفه مش علي اركان دانا اوديكي واجيبك.. بس الواد كان معلم وعلم صح ولهف فلوسك وسكعك بره وعشان كده بتدوري تنهشي اي حد وتاخدي فلوسه.

صرخت....... فلوس ايه منك لله.

اقترب وانحني امامها ومسكها من شعرها..... فلوس جلال السويفي يا قطه..

ارتبكت..... جلال جلال مين انا ماعرفش بتتكلم عن ايه.

هتف.. يا سلام تعالي يا روح امك امسحي الرياله .. جلال اللي اختفي وماحدش يعرف طريقه.

صرخت...... وانا مالي.

هتف..... ازاي.. ما الهانم في الكاميرات دخلت تتلفت حواليها وقعدت معاه وفضلت شويه وخرجت من المستشفي وهو بعديها حصلها الراجل راح فين..

خافت وانكمشت بخوف.. ماعرفش ماعرفش..

اقترب يشدها لتقف ملتصقه به تنظر لعينيه الغاضبتين.. لا انا غضبي وحش لو طالك هيساويكي بالارض ...صرخ..... فين جدي.

نظرت اليه غاضبه.. عايزه ليه عشان تموته وتلهف فلوسه مش هيحصل وانا مش هقول عايز تموتني موتني.

رفع حاجبيه.... بقي كده.. ماشي اقترب وشدها لتصرخ دخل بها الي حجره النوم ارتعبت عندما قفل الباب هتف.... تصدقي جايلي مزاج اهيص شويه متهيالي ماتفرقش معاكي  مالهانم مجربه قبل كده واوعدك هبسطك بس ماهتخرجيش من هنا وهتفضلي محبوسه لمزاجي وبس وبدا يخلع قميصه لتصاب بالرعب وتندفع للباب .مسكها لترتعش ...هتف ...لا لسه عالرعشه بدري .... مد يده وشد بلوزتها لتتمزق في يده صرخت بقوه ..هتف ...صوتي براحتك العماره نصها فاضي شدها وجسدها يلامس جسده وينهال عليها وهيا تصرخ وتنتحب وهو يحرقها بلمساته .

صرخت.... خلاص هقول هقول الا انه كان مستمرا في تلمسها  وتقبيلها بل الاكثر انه كان ما ان تلامس جسديهم حتي انساب جسده ورعشتها انتقلت لقلبه لينهال عليها ويتوه فيها رغما عنه وهيا تضربه ولم تجد حلا الا ان تكلبش فيه بكل قوتها ليرتد هو من قوه احتضانها له رجف قلبه وجسده يلمس جسدها كانت تشهق وتكلبش فيه كان روحها ستصعد ليبدا هو بالهدوء ويحاوطها بحنان ويمسد عليها يخفف ارتعادها كان لا ينطق لا يعرف كيف يبعدها كان ملمس جسدها جعله يشعر بنار رغبته ولم يحدث له ذلك مع انثي من قبل .

تنهد وتجلد وحاول ان يخرج مما هو فيه رغم حرق جسدها لجسده العاري  هتف بسخريه ....ايه عاجبك مسكها يبعدها لتكلبش فيه خوفا.. ضحَك.... يا بنتي بقه انت عقلك خف مش هسيبك بمنظرك ده..

صرخت.... احترم نفسك بقه يا زباله يا سافل.

خبطها علي راسها .....يعني مكلبشه في جتتي وبتشتمي.

صرخت...... عشان هتقل ادبك يا زباله....

هتف.... طب ياختي قولي وانا هبطل..

دفعته بعيدا وانكمشت علي حالها وتنهار من البكاء  ظل يراقبها تنهد واقترب .

صرخت ....ماتقربش هقول هقول..

هتف.. سامعك اشجيني.

مسحت دموعها ....بابا جلال..

قاطعها.... نعم ياختي..

هتفت...... قصدي عم جلال  عندي في البيت.

صرخ.... بيعمل ايه عندك.

نظرت اليه بغضب..... بعالجه من السم اللي كان هيموته منكو لله ربنا ينتقم منكو.

بهت...... سم.... سم ايه..

هتفت...... ايه مش موصين الممرضه ماجده تحطله دوا يغيبه ويعمله تايه وانتو تخشو تموتوه عشان فلوسو.

صرخ.... انت مجنونه يا بت انت.

هتفت...... انا قارفانه انتو  ازي كده.. جدكو سندكو تعملو فيه كده دا لو جدي اشيله في نن عيني بس صحيح الغدر مابيجيش الا من القريب بس قريب مصعور بينهش في الواحد.

اقترب وشدها .....اسمعي يا بت انت كلامك الهري ده مايخشش عليا انت لو جدي جراله حاجه هوديكي ورا الشمس.

نظرت اليه ساخره.. طب حاسب ليطقلك عرق ما تتحزقش اوي كده هو عندي في البيت بس يمين بالله لو جراله حاجه لاكون مبلغه عنكو القسم يا شويه حراميه.

رفع راسه وخبط راسها.. تقريبا دماغك دي مخزنه فيها هبل السنين طب يلا ياختي نروحله..

نظرت اليه بقهر لتستدير وتتجه للباب وجدها ستخرج وجسدها سيظهر للحرس اشتعل واندفع يشدها يحتضنها من الخلف .

صرخت.... ابعد ايه الله ايه القرف ده.

هتف ....لا والله ماعادش الا جربوعه زيك تقول عليا قرف.. نظرت اليه بغل  مد يده يلمسها ويهتف .....ايه هتخرجي كده والا مش همك جسمك الرخيص.

لتدفعه وتبدا في غلق بلوزتها وكان هناك بعد الزراير الممزقه لتمسك بلوزتها بيدها وتستدير وقف امامها .

فصرخت.... ماتبعد بقه في نهارك الاسود.

هتف بغضب لا يعلم سببه.. انت مخبوله هتخرجي كده ازاي صدرك باين.

صرخت... مانت السبب عايز ايه ماتسيبني اولع.

هتف بغضب.. لا يا شاطره انا رجالتي اخاف عليهم خبي قرفك ده  .

نظرت اليه بوجع  ليستدير ويذهب الي دولابه يحضر تي شيرتا ويرميه في وجهها هتفت.. اخرج وانا هاجي وراك.

رفع حاجبيه. ....يا بت مالك محسساني ان الشرف مقطع معاكي كده.. ركن عالباب ....يلا يا شاطره انجزي..

نظرت اليه بقهر.. لتستدير وتخلع بلوزتها وهو ياكلها بعينيه .لبست التي شيرت وتستدير وظل هو ينظر اليها ولا ينطق .

هتفت.... ماتيلا بقه بدل حرقه الدم دي.. 

فاق مما هو فيه و استدار من سكات ونزلا ركبت معه العربه ذهبا الي البيت  وقفت العربه نزلا و هو يمسكها وصعدا.. وقفت امام الباب مقهوره لتستدير وتنظر اليه باستعطاف مدت يدها تمسك يده لتهتف.... وحياه اغلي حاجه عندك ماتعملو فيه حاجه دا غلبان وطيب والنبي ماتموتوه سيبوه انا هخليه يكتبلكو الفلوس بس سيبهولي والنبي انا هيبقي معايا اصرف عليه ومش هيقرب منكو وحياه اغلي حاجه ماتؤذوه.

شعر برجفه من كلامها واحس بصدق مشاعرها شد يده التي لسعتها يديها هتف.. انجزي..

فتحت الباب دخلت ليزيحها ويندفع للداخل .اندفعت وراءه دخلا الي الحجره وجد الجد يجلس علي احد الكراسي بجوار السرير  ..

هتف اركان .....جدي انت هنا.. اندفع اليه .

اندفعت تبعده ....والله لو قربت منه لاسود عيشتك.

هتف.. انت مخبوله يا بت انت.

هتفت...... اه مخبوله ولو مالميت نفسك واتكلمت بالراحه هصوت والم عليك الحاره بابا جلال لو قربتله هموتك والله اموتك.

صرخ...... اقرب مين يا زباله انت عارفه انا مين.

كان الجد ينظر اليهم مستمتعا بما يحدث.

هتفت..... هتكون مين كلب فلوس زي بقيت الكلاب َكمان سافل وقليل الادب لتستدير وتهتف الواد دا قليل الادب يا بابا وانا غصب عني جبته هنا بس اطمن والله اطلع روحه يقرب منك كده .

هتف غاضبا.... طلعت روحك اتلمي احسنلك.

هتف ....ايه هتقل ادبك هنا كمان يا سافل ياللي ماتربيتش.. بس يكون في معلومك انا مش خايفه خلاص انا في بيتي وبابا جلال هيكتبلكو الفلوس ويرمهالكو يا زباله يا احفاد ابليس.

صرخ.... فلوس ايه يا جربوعه اللي هيكتبهالنا..

مسكت احد الفازات.. انا جربوعه يا طماع يا حرامي يا قتال قتله.

هتف.. بت انت اتلمي همد ايدي عليكي اساويكي بالارض.

صرخت...... والله ليه لوحدي وهتتشطر عليا صحيح مانت مش راجل هتتشطر عالستات.

صرخ... بقي انا مش راجل يا ست نص كم يا اللي بتتحدفي عالرجاله.

صرخت...... مانت زباله وبتصدق زي الزباله اللي قالك الكلام ده.

صرخ .....وماصدقوش ليه هاه مش عرضتي نفسك عليه  ليه فيكي ايه ينقصك عشان تترمي عليه واحده حلوه وزي القمر تتنازلي عن حاجتك عشانه واقعه ليه ليه كان غاضبا بشده.

هتفت...... هو اللي زباله هو اللي خطط وعمل كل ده هو اللي حرق قلبي.

صرخ.. باماره ما ادتيله فلوسك . كنت واقعه قوي حاباه عشقاه حد بيحب حد من اساسه انتو تعرفو الحب.

صرخت بقهر..... ايوه حبيته حبيته َكان دنيتي بس هو سافل وخطط لكل ده ورماني.

هتف.. اه  رماكي فعلا مانت تترمي واحده جربوعه.شدها من يدها... انت ايه رخيصه ليه كده مابتبصيش لنفسك تترمي علي راجل ليه اللي زيك محترمين الناس تنهبل عليهم واحده حلوه وقمر بس الرخص ليه ناسه ...كان محترقا وجلال غير مصدق . 

صرخت.... انت طايح كده ليه كت اشتريتني بتكلمني كده ليه يا زباله لتهجم عليه تخبطه بالفازه ...تفادها ومسكها يحتضنها َوهيا تصارعه وتضربه .....والله ماهسكتلك يا قتال القتله يا حرامي والله لابلغ عنك.

هتف ودفعها.... اتلمي هموتك في ايدي..

اندفعت هائجه ....تموت مين يا برص انت..نطت عليه ومسكت برقبته وجلال يركن بسعاده علي الفراش ينظر اليهم كيف هناك من تقف لحفيده ولا تهابه .. سقط بها علي السرير وهيا تصرخ.. والله لاقتلك يا نص راجل يا زباله.

هتف .....انا نص راجل انا زباله وانت ايه.. دانت منقوع زباله واحده مجنونه.

هتفت.... انا مجنونه يا عره الرجاله انت مش راجل اصلا لو راجل ماكتش تتشطر علي ست.. انت قرف انا قارفانه منك وطب جنان بجنان ماشي.. لتصرخ الحقوناااااااااا

اندفع يكتم نفسها وهتف بغضب ....بقي انا مش راجل انا تقرفي مني انا اللي انضف من اهلك بيترمو عليا طب مش قلبتي مجنونه يمين بالله لاطينها علي دماغك  ليحرقه الكلمات وينزل علي شفتيها ينهال عليهم وتناسي جده تماما ... لينصدم الجد فهذا ليس اركان ولا يفعل ذلك مع انثي مهما حدث فاركان عاقل وراسي ويتسم بالبرود استعجب كيف اشعلته تلك الفتاه ابتسم الجد ان احدا اثر اخيرا في حفيده وجدها.. تخبطه بين قدميه ليتاوه ويسقط بجسده عليها وهيا تصرخ وتتململ كل ذلك والجد مبتسم ويراقبهم ليقوم بهدوء ويركن بجوارهم علي السرير.. ضحك علي منظرهم لتهتف.. انت بتضحك علي ايه قول للزباله ده يقوم من عليا ايه القرف ده..

خبطها اركان براسه..... انا قرف يا مرضعه ابليس..

كانت ماسه عالفراش واركان يركن فوقها ويصرخان ببعض والجد  يركن بيديه مائلا  بجوارهم مستمتع بشده بذلك التشاحن 

علت ضحكات الجد ليلتفتا الاثنين اليه وينذهلا من ضحكته فكان يضحك بشده وادمعت عيناه و


تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

تعليقات

التنقل السريع