رواية ماسة الأركان الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم ميفو السلطان (جديده وحصريه وكامله)
رواية ماسة الأركان الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم ميفو السلطان (جديده وحصريه وكامله)
#حكايات_mevo
#ماسة_الأركان
البارت السادس...كان الجد يجلس يفكر في عائلته وكيف توحشو من اجل المال والشركات وكيف ان فتاه ليست من دمه تخاف عليه وتقطع من قوتها لتحافظ عليه ..وجد اركان يدخل عليه وورائه ماسه وتقوم بينهم مشاجره كان مستمتعا ان هناك فتاه اغضبت ذلك البارد ووقفت له فحفيده شرد بعيدا وكون لنفسه حياه بعيده بلا مشاعر وماسه لا تنفك تصرخ في وجهه وتدعوه بعدم الرجوله ليقوم ويقترب منهم تفاجا باركان يقبلها عنوه .احس ان حفيده قد اصابه شيئا من تلك الفتاه وجدها تصرخ وتستنجد به ضحك الجد بشده هتف.. ايه ايه حريقه قَومتوها حريقه اهدي حبيبتي.
نظرت اليه.... شيل الحلوف ده من عليا قليل الادب وسافل.
نظر اليها.... اركان انا حلوف ماتتلمي بقه بدل ماهبدك علي وشك.
ذهب الجد يبعده عنها لتقوم غاضبه تعدل نفسها هتف.... ايه مالكو داخلين عليا بزاعبيبكو كده.
اندفعت...... الواد ده يا بابا خطفني وقل ادبه.
رفع اركان جبينه..... واد انا واد.
هتفت.... وجابني هنا بالعافيه وعايز ياخدك خده ربنا والله ماهسكتله الحرامي قتال القتله ده.
اندفع اركان.... انت مش ناويه تتلمي.
اندفعت تقف خلف الجد ليهتف..... بس اعقل كده بلاش خنقتك دي.
صرخ اركان.. مش شايف قله ادبها.
صرخت...... انا اللي قليله الادب انا والله لو مش عيب كت قولت لجدو يا قليل الادب.
هتف بتبجح.... ماتقولي ياختي ايه بوستك وحضنتك ايه يعني مانت متاخده من اللي يسوا ومايسواش وبتترمي وتنداسي.
دمعت عينها واجهشت بالبكاء هتفت...... انت واحد حيوان منك لله..
هتف الجد.. اركان احفظ ادبك ماسه ماتكلمهاش كده.
هتف اركان غاضبا...... هيا اللي بتقل ادبها..... كانت تنتحب بقهر علي حالها وقهرها وكيف ابن عمها يشوه سمعتها بتلك الفجاجه...تنهد بغضب ورق قلبه غصبا عنه فلا يريدها ان تبكي رغم غضبه هتف.... بطلي بقي عياط خلاص مش هنطق زفت تاني.
هتف الجد واخذه جانبا.. ماسه هيا اللي انقذتني يا حبيبي دا جزاتها.
تنهد اركان ونظر اليها وهيا منكمشه تبكي احس انها َوحيده صغيره تحتاج لمن يحتضنها اشاح بوجهه وهتف .....طب يا جدي هنديها قرشين وخلاص انت يلا انا هاخدك معايا.
هتف الجد..... لا يا حبيبي اما انفذ اللي في دماغي وساعتها كل واحد هيتلم ويرجع لجحره محمود هلدعه في قلبه عشان يعرف ان الله حق انا ضبطت كل حاجه مع المحامي.
هتف اركان.... يا جدي انت بتقول ايه انا مش هطمن عليك كده لوحدك ..نظر لماسه... انا هقعد معاك.
هتف.. طب قولها انا دا بيتها اقعدك ازاي.
استدار.. اسمعي انا هقعد هنا مع جدي.
هبت تنظر اليه.... نعم ياخويا تقعد فين قعد عليك قطر.
هتف.. شوف شوف قله ادبها اهبدها بحاجه دلوقتي.. ماتقلقيش ياختي هديكي قرشين تفرجي عن نفسك بدل البؤس اللي عايشه فيه ده.
اندفعت تدفعه للخارج.. بره بره بقه عشان انت قليل الادب وطايح.
مسكها ....ماتتلمي بقه هقعد عند السفيره عزيز انت تطولي.
صرخت..... مش عايزه اطول.. جدو مشي البتاع ده.
هتف...... بتاع في عينك انت واحده منخوليا.
هتف الجد .....بطلو بقه َوجعتولي دماغي.. اقترب من ماسه ...معلش حبيبتي هما يومين بس وهمشي.
مسكت يده .....لا والله يا جدو انا مش عايزاك تمشي.
تنهد.... عارف يا حبيبتي بس اركان حفيدي وخايف عليا.
هتفت.... يعني مش هيقتلك.
انفعل اركان...... برضه برضه البتنحان شغال.
نظرت اليه ساخطه وهتفت...... تمام بس يعتذر .
نظر اليها ساخطا ....نعم ياختي اركان مابيعتذرش لحد .
هتفت ..يبقي بره يلا كل حالك عالسلم اجبلك شلته تنام عليها بره .
صرخ اتلني ماتخلتيش اخلص عليكي .
ذهبت لاجد ..اخبط راسك في الحيطه مش هتقعد غير لما تعتذر .واستدارت وتركته ودخلت المطبخ .
تنهد الجد ...خلاص يا حبيبي اعتذرلها بقه انا تعبان .
هتف اركان ..جدو انا مابعتذرش لحد ..نظر اليه الجد ووضع يده علي قلبه ..كده يابني انا تعبت .
تنهد اركان ...خلاص خلاص واستدار يذهب اليها كانت تقف ضهرها للحوض تبلل رقبتها وتدلكها وتتاوه من التعب كان جسدها يؤلمها من كثره العمل انتفضت عندما احست بيديه علي رقبتها حاولت ان تبتعد شدها اجلسها عنوه وبدا في تدليك رقبتها وكتفها هتفت .،اوعي انت مجنون .
هتف ..اترزي عضلاتك متشنجه ههببهالك .
هتفت .،مش عايزه مالك اوعي بقولك .
خبطها في راسها ،،يا بت هرزعك في الحيطه انت حره وكلبش في كتفها تنهدت بغلب واغمضت عيونها استسلمت له فهيا ستموت من التعب .ظل يغوص بيديه في كتفها حتي ارتخت تماما واحست بعيونها ستغلق انتفضت عندما همس وشفتيه علي رقبتها بجوار اذنها .،،ماكنتش اعرف ان دماغك خفيفه كده ..
هبت مبتعده ترنحت اندفع واحتضنها هتفت غاضبه اوعي انت مش طبيعي يلا بره من بيتي .
هتف ...بس جدي عايزني .
دفعته ووقفت بعيده .،يبقي تعتذر اتفضل عن كل حاجه .
تنهد ..رغم اني مابعملهاش بس اسف علي اني خطفتك وزعقتلك وبس .
قطبت جبينها ..هو ايه اللي وبس ماتقول اسف وخلصنا انت هتقسمهالي .
اقترب وهيا تتراجع وضع يده حولها ونظر اليها وغمز ماهو فيه حاجات مش اسف عليها يا قطه ..
ارتبكت ودفعته واتجهت للخارج ..اوعي بلا قله ادب كده خلاص اترزي في جنب ايه ده.
نظر اليها.. اترزي منك لله دانت عيله منخوليا.
ذهبت الي جلال.. خدت الدوا يا حبيبي انا جبتلك بقيت الدوا اهوه واخرجت من حقيبتها الدواء.
تنهد الجد..... وجبتي الفلوس منين انت كتي خلصتي فلوس.
ابتسمت.... مالكش دعوه ويلا هحضرلك تاكل لتقوم تعود للمطبخ ويجلس اركان بجوار جده يتكلم معه في امور الشغل .
مر الوقت لتدخل عليه بصينيه اكل كانت عباره عن شوربه خضار وفيها قطعه من اللحم و ثمره تفاحه وثمرتين من الموز الفاخر لتضعها علي قدمه وتهتف.... تاكل بقه الطبق كله عشان تاخد الدوا.
جلس وهتف..... ايه مش هتاكلي انت من الصبح مابتاكليش بتخرجي من غير اكل.
ابتسمت ....هاكل كمان شويه..
هتف ....طب قومي كلي وانا هتكلم مع اركان شويه.
لتقوم وتذهب المطبخ كانت تعمل له اصناف طعام غير الذي تاكله فهيا ليس معها المال فكانت تاتي علي نفسها حتي تطعمه فهو يحتاج الي الغذاء .احضرت بعض العيش وطبقا من الفول والجبن وتجلس تسمي الله وتاكل.
كان الجد يجلس مع اركان ليهتف...... معلش حبيبي هاتلي ميه اخد الدوا ليقوم ويذهب للمطبخ قطب جبينه عندما وجدها تجلس علي احد المقاعد .دخل لتنظر اليه بطرف عينها ولم تنطق .ظل يراقبها ولاحظ ماذا تاكل هتف.. جدي عايز كوبايه ميه.
قامت تصب له وتذهب تعطيها له في يده َوتجلس من سكات.
هتف.. متهيالي الناس الكريمه تعزم اكل والا مفيش ذوق خالص.
نظرت اليه غاضبه.. لو جعان تعالي كل انا ما قولتلكش اقعد من اساسه.
ذهب يعطي الجد الكوب ويعود اليها وقف يراقبها هتفت.... ايه هتاخدلي صوره.
تنهد واقترب وجلس امامها لتقوم وتحضر عيشا .....اتفضل بالهنا والشفا احنا بنأكل الغلابه مش هناكلك.
ضحك ....والله.. بتأكلي الغلابه هو فيه اغلب من كده.
نظرت اليه غاضبه.. مش عاجبك ماتطفحش ده نعمه ربنا ودا الموجود احمد ربنا بدل النعمه ماتزول من وشك.
رفع حاجبيه .....وانت كتي ماحمدتيش ربنا لما النعمه زالت من وشك.
اغمضت عينها بوجع كان لا يعلم لماذا يفعل معها هكذا لماذا يجرحها هتفت.... لا دا ابتلاء من ربنا وانا رضيت واظن مالكش فيه كل من سكات ظلت تاكل ولا تنظر اليه .
هتف.. هو جدي عارف انت بتاكلي ايه.
نظرت اليه قاطبه.... وانت مالك.
هتف.... اظن هيزعل لو لقي نفسه بياكل لحَمه وانت قاعده بتحرقي قلبك بالفول.
صرخت..... انت مالك احرق قلبي وزفتي كت اشتكيتلك.
هتف.... وانا مارضاش ان واحده غريبه تصرف عليه .اخرج مالا وحدفه عالطربيزه فهيا تتعالي عليه هتف.... خدي خدي انبسطي بلاش غلب وانزحه فاضيه.
ظلت تنظر اليه ليتصاعد غضبها وتنفعل وتهتف .....تصدق انك وقح.
هتف.. علي فكره الحبتين دول ما يخيلوش عليا والبراءه والنحنحه دول مايمشوش معايا جدي طيب فاكره انك هتضحكي عليه عيب اعرفي حجمك هنديكي قرشين وتبعدي عن الراجل بس انا الي هديكي مش هتكبشي منه وتاخدي..
ظلت تنظر اليه وتراقبه وهيا تغلي من الداخل لتقوم وبهدوء لتملا كوبا من الماء وتقترب وهو جالس ينظر اليها ...هتفت..... تصدق انت عايز حاجه واحده تنضف من جوا لترفع يدها وتكب علي راسه الكوب .
شهق واستدارت ليلحقها علي المطبخ .....انت يا زباله والله لاوريكي.
هتفت...... الزباله اللي تفكيره كله زباله فلوس ايه يابو فلوس جدك شايلاه في نن عيني ولو عايز يقعد يقعد انا ما هكلش بيه انما انت تيجي تقولي كده تقف عندك وتلم نفسك انا ساكته عشان الراجل اللي بره خليك بني ادم بقه ايه القرف ده انت طايق نفسك ازاي.
اشتعل فهيا تقلل منه هتف.... انا قرف وطايق نفسي دانت اللي زيك بيترمو عليا.
هتفت.... مالرخيص بيلم الرخيص.
اشتعل بقي كده اقترب من وجهها لترتعب هتف.... بقي انا رخيص اوريكي الرخص بقه وماله تصدقي انا مبسوط بقله ادبك قوي دا حتي اخد حاجه تطري علي قلبي الا القاعده ناشفه وانت بصراحه عليكي جوز شفايف يهبلو لينقض عليها وهيا تضربه خبطته علي قدمه واستدارت اندفع واحتضنها من الخلف ويضع راسه في رقبتها وهيا تدفعه وتبكي بشده وهو لا يفعل شئ الا ياخذها باحضانه ويتلمسها وهيا تحاول ان تبتعد ليدور بها ويركنها عالحائط بعنف من هول عنفوانه فهيا قربها بثيره وتتعالي رغبته بلا سبب مع غضبه من تعاليها كل ذلك تجمع في عنفوان مهلك حتي احس بها تتاوه من الالم ابتعد يحتضنها لتنفجر في البكاء شدد عليها دفعته مره اخري شدها اليه فصرخت .... ماتبس بقه انت ايه يا اخي ماعندكش قلب..
تنهد وهتف بعنفوان مما كان فيه.. انت اللي بتعصبيني.
صرخت.... وانت بقله ادبك اللي بيعصبك بتبوسه.
ضحك ...اه انا كده بستفاد واقعدي عشان تكملي اكلك انت ماكلتيش من الصبح..
دفعت يده.. ونظرت اليه بقرف.. نفسي انسدت من القرف ودفعته وتركته وذهبت الي جلال نظر اليها هتف ....عمل فيكي ايه الطور ده..
تنهدت... دا مش طبيعي هو انت جده ازاي.
سمعا صوته.. زي الناس صحيت لقيت نفسي ابنهم تكونش يا جدي لاقيني علي باب الجامع..
هتفت..... طب انا هقوم ارتاح شويه معلش تعبت انهارده يا جدي..وقامت وتركتهم ليتابعها اركان وهيا تدخل .
ابتسم الجد وهتف... ايه عجباك.
قطب اركان... انت بتقول ايه يا جدي عجباني ايه وزفت ايه..
تنهد الجد... طب اسمعني بقه عشان اللي هقوله هتنفذه.
هتف... تحت امرك يا جدي.
هتف ....اسمع بقه عشان انا عملت وسجلت وانت ماتخالفنيش.. انا كتبت ليك بقيت المجموعه بقيت خمسين في الميه متسجله في الشهر العقاري مش بيع ابتدائي..
هتف اركان ....يا جدي انت بتخلي محمود يزيد عداوه.
هتف... مانا كتبت لبهاء ابنه الربع بس شركات منفصله عشان لو حب يتفصل انا عايز اعرف هو عايز ايه مانا هديله مقابل ورثهم فلوس انما شركاتي هتفضل شركات السويفي محمود عايز يفكها ومراته شرابه خرج وليلي اختها هتقلب عقربه بعد اللي هعمله.
هتف اركان... هتعمل ايه تاني هتكتب لعمي سالم الربع الباقي.
هتف ....لا كتبته لماسه..
انصدم اركان.. بتقول مين يا جدي مين.
هتف ....ماسه يا اركان ماسه.
هب اركان .....انت اتجَننت يا جدي.
هتف جلال ....اركان احفظ ادبك.
هتف. ادب ايه هتدي فلوسنا للجربوعه.... دي البت اتسهوكت لحد ما ضحكت عليك.
هتف...... ماهو هيا هترجعهَ بعد سنه.
قطب اركان...... ترجعهَ وتاخده ليه من اساسه.
هتف..... عشان هتتجوزها بكده الحاجه ماخرجتش بره.
هب اركان..... اتجوز مين انت بتقول ايه.
هتف... الطريقه الوحيد عشان ترجع الربع بتاع المجموعه انك تتجوزها.
صرخ اركات.. انت بتعمل كده ليه انت بتبيع وتشتري فينا.
نظراليه الجد.. كده يا اركان بدل ماتساعد جدك يابني.. افهم....دلوقتي لو الربع ده فضل َمعايا هيسموني والا يموتونت عايز محمود يخلص عليا انما لما يلاقو حد غريب خد الربع هيبعدو عني ويسيبوني خلاص هيدورو يمسكو في الغريبه اللي انت هتدافع عنها وتبقي.انا مش هنولهم حاجه من الشركات هديهم فلوس حقهم عشان الحرمانيه .يابني محمود هيخربها انا عارف جاحد وقادر ولو عمل كده هيخشلك الشركه َماهتعرف تخرجه دا نابه ازرق انا مديله ملاين مايعمل شركات وانا هساعده وبهاء قال كمان وموافق ليه يقف كده بحس ان لابسه شيطان وعمتك ليلي مش هتسكت عايزه تجوزك بنتها يبقي كده انت فلت من الجوازه ونجدت جدك واخرتها الفلوس ماسه هترجعها. لازم الربع ده يبقي بره العيله عشان الهيجان انه مايبقاش ليك وتثبت اقدامك وبعد سنه هتطلقها الربع كده يرجع وبهاء الربع وحق التاني لعمتك ليلي هيبقي فلوس بزياده وهيا موافقه مش عايزه شركات عايزه تبقي لوحدها .كده محمود ما طالش حاجه وبهاء نسبته ماتخليهوش انه يتحكم وليلي هتتراضي ببقيه الورث وانت خلال السنه تكون اتمكنت انما دلوقتي لو مت هيكوش محمود عالربع اللي معاك ويحط ليلي تحت باطه ويقفولك زي العقله في الزور انا مش عايز محمود يعتب الشركات وواثق في بهاء بهاء نضيف مش زي ابوه ...خايف ما الحقش اوزع عشان كده كتبت مش هيسيبوني اسمع مني اخاف عليك يا حبيبي انا كت جنبك انما خايف ماقدرش.. يبقي ماسه تاخدهم لحد سنه تثبت اقدامك ومحمود يعرف ان خلاص معاه فلوس يتكل علي الله والقصه كده خلصت وبعدين الربع يرجع ويتوزع عليك انت وبهاء.
هتف ....وانت ضامن انها ترجعها.
هتف ....ايوه ضامن وواثق كمان .
جلس اركان يفكر كان هو بعيدا عن الجواز تماما ولكنه خاف علي جده فان ظل يمتلك شيئا سيقضي عليه محمود تنهد...طب ليه جواز .
هتف الجد ..ماسه لوحدها وابن عمها مرقدلها واد مش كويس .
هتف ساخرا ..وانت مصدقها .
هتف الجد ..انت عايز تعصي جدك ..
تنهد اركان ... ماشي يا جدي بس ماليش دعوه بالبت دي ماتعتبرنيش جوزها اعيش براحتي.
تنهد الجد..... اعمل ما بدالك بس قدام محمود وليلي وامك انت متجوز ماسه وهيا سنه بالطول والعرض تقضيها هتطلقو وترجع الحاجه ساعتها هيبقي محمود خد فلوس وياس وبدا يشوف حاله وماسه هتبقي مراتك وانت قدام عشان تطلقها لازم ترجعلك الحاجه.
هتف اركان..... طب ماهما مش هيفهمو ليه تديها الشركه هتقولهم ايه انتو كتو هتموتوني.
هتف.. لا انا هقول اللي هقوله بقه ان من خناقكو انا اديتلها الشركه وهيا ممكن تتبرع بيها وماحدش هيطول حاجه يبقي ربع الشركه طار حتي لو اتخانقو والا عملو حاجه حتي لو موتوني وموتوها مش هيطولو حاجه يبقي كده برضه بحافظ عليها ان الربع خلاص بخ طار لازم تمضيلهم وماسه استحاله تعمل كده بس لو جرالها حاجه هتروح منهم فخلاص الخناق هيروح.
هتف اركان..... ماشي يا جدي انت بتقلب علينا جهنم انا عارف.
هتف.. انت قدها يا اركان انت اللي هتحافظ عالسويفي جروب ظلا يتكلمان حتي خرجت ماسه ...هتفت.... جدوخدت الدوا.
ابتسم الجد ....شوف والنبي قمر ازاي ..هتف.... اه يا حبيبتي تعالي عايزك اقعدي..
جلست ليبدا في الكلام.. شوفي يا ماسه انا يا بنتي عايزك تعرفي اني بعمل عشان مصلحتك ولازمن توافقي .
هتفت ....خير يا جدي.
هتف ....انا كتبتلك ربع الشركه..
نظرت اليه ببلاهه مين مين اللي كتب مين.. انت كتبت ايه.
ابتسم.. انا كتبتلك ربع شركه السويفي جروب.
هبت مرتعبه... ليه ليه ليه عملت كده.
كل ذلك و كان اركان يراقبها ولكنه كان حانقا ليهتف.. مالك زعلانه كده انت هتعمليهم علينا.
صرخت..... اعمل ايه يا بتاع انت فيه ايه.
هتف الجد..... بس يا اركان اقعدي بس.. انت عارفه ان فيه خطر علي حياتي وطول مالشركات معايا هيموتوني.
هتفت..... وانا مالي.
هتف ....ماهو مافيش حد قدامي.
لتشير اليه... ما تدهمله هو عايز.
هتف..... ماهو هياخدهم بعدين دي امانه عندك ترجعيها وانا واثق انك اد الامانه انا مش عايز اهيج الدنيا عليه هما هيهيجو الاول عليا انا بس مفيش في ايديهم حاجه ولا هيقدرو يعملولي حاجه.
هتفت.... لا انا ماعرفش اعيش وسط الناس دي لتشير الي اركان.. دول دول.. دول متوحشين.
هتف اركان.....ماتحترمي نفسك يا بت انت.
تنهد الجد..... لا َما تخافيش انت هتعيشي بامان لمده سنه تستفادي مننا َنستفيد من وجودك.
هتفت.... استفاد ايه.
هتف.... هتتجوزي اركان..
نظرت اليه ببلاهه وتعود تنظر الي اركان وتظل تنقل عيونها لتنفجر في الضحك و..
#حكايات_mevo
#ماسة_الاركان
البارت السابع ........ما ان نطق الجد انها ستتزوج اركان حتي ظلت تنظر اليهم ببلاهه لتنفجر في الضحك. قطب اركان وغضب وهيا لا تكف عن الضحك حتي ادمعت ...هتفت.. كنت عارفه انك بتهزر والله يا جدو انت نكته ايه المسخره دي .
هتف اركان غاضبا...... ليه ياختي جوازك مني نكته ومسخره .
هتفت...... انت عبيط صح عندك حاجه في عقلك.
صاح غاضبا.... ماتحترمي نفسك يا بت انت.
هتف الجد..... ممكن تهدي قوم يا اركان سيبني معاها اقنعها.
صرخ اركان... دا ايه النصيبه دي تقنع ايه هيا تطول دا حاجه هم.. ليقوم ويزيح المنضده بعنف وهيا غير مصدقه.
تنهد الجد ونظر اليها وقال الجد.. ممكن تهدي.. بصي حبيبتي دلوقتي انت في ايدك تنقذيني من الموت انا طول ما تحت ايدي فلوس وشركات واصول هيتحالفو عليا انت املي الوحيد اني ما يجراليش حاجه.. انا هدي لاركان جزء يشتغل فيه وهسيب جزء برضه يفضل مايتبعتروش بس لو فضل في أيدي هيخلصو عليا لازم يحسو ان كل حاجه راحت منهم ويتهدو وبكده اركان يستقر واخر الامر نرجعله كل حاجه يبقي الواد اتمكن من الشركات.وهما خلاص كل واحد خد نصيبه اتهد ... سنه يا حبيبتي سنه طالبها تقفي جنبي.
تنهدت..... طب ماشي اتجوزه ليه دا وحش اوي ماينفعش.
هتف .....اركان طيب بس اتعرض لظروف قلبته.. بس انت اساسا انا عامل ده عشانك تعيشي عمرك بورقه عرفي ممضيه من اتنين وبس حتي من غير شهود.. شكلك هتعيشي كده ازاي لازم حد يكتب عليكي وتبقي متجوزه رسمي والورقه دي تتقطع وتبقي مرات راجل محترم وبعد السنه انت حره منه ترجعيله فلوسه ويطلقك ودا الاتفاق لازم تفكري في نفسك لو حبيتي تبتدي حياتك مش هتعيشي كده هتقولي للراجل اللي هتحبيه ايه كنتي متجوزه عرفي بورقه.
طرقت بوجهها تفكر بكلامه .هتف... انا معاكي منين ماتروحي وهقف جنبك واركان رغم عصبيته مش هيسيبهم يأذوكي اركان الوحيد اللي يقدر يحميكي.
تنهدت..... كتير عليا انا ضعيفه ماستحملش كل ده وتعبت مش حمل بهدله.
هتف.. وانا برضه هبهدلك.. كل ده عشانك لازم تستفادي من الجوازه واكبر افاده انها هتبقي رسمي شرعي وننسي الورقه ونقطعها ولا كانها حصلت ولما تتطلقي خلاص كنتي متجوزه .
سهمت وظلت تفكر فهو عنده حق من سيقبل بها بتلك الورقه التي لا تمثل شئ وهيا في حد ذاتها سبه.. لتتنهد وتهتف..... طب سيبني افكر مش عارفه خايفه.
هتف...... لا اتكلي علي الله ونبعت نجيب الماذون ونكتب ماشي.. اطرقت بوجهها لينادي اركان الذي اتي ساخرا...هتف ....السفيره وافقت والا لسه فيه مرار.
نظرت بانفعال.. شفت شفت قله ادبه.
ضحك الجد.. لا تهدو كده انتو هتعيشو مع بعض سنه..صفحه حكايات ميقو .
هتفت...... انا مالي بيه ده.
هتف.. ده.. يا بت ههبدك بوكس اطبق وشك ...ماله ده ياختي سيدك وتاج راسك.
هتفت ساخطه .....سيد علي نفسك يا بتاع انت وتهبد مين والله اموتك .
هتف الجد.. انا هتعب كده هتموتوني.
هتفت.... خلاص خلاص هنكتم اهه حاجه هم..
هتف الجد.. خلاص يا اركان سنه تعيشو في اوضه واحده قدام الناس وترجعلك الاصول تقسمها بالعدل وتطلقها.
هبت هيا .....قوضه قوضه ايه دي انا هقعد مع البتاع ده في قوضه.
اقترب وشدها..... ماتحترمي نفسك بقه بدل مااموتك في ايدي.
وضع الجد يده علي قلبه بتمثيل.. اااه اااه نفسي.
ارتعبت هيا وهبت...... مالك مالك.
تاوه ليهتف اركان بلهفه..... اجيب دكتور.
هز راسه وتنهد... ريحوني ريحوني وبس.
اغمض اركان عينه وهتف .....حاضر يا جدي.
همست هيا ايضا.. طيب خلاص بس ماتزعلش.. ابتسم الجد واحس براحه هتف اركان...... طب انا هبعت اجيب الماذون ...كلم وليد وهتف.. ممكن نتكلم بقه.. نظرت اليه ليشر اليها ان تلحقه بتعالي..
هتفت..... عبوشكلك بارد.....
دخلت عليه وجدته يجلس ويضع قدما علي قدم ذهبت وجلست امامه هتفت.... اشجيني..
تنهد.. اسمعي ....اللي جدي حطنا فيه ده ماكنتش عامل حسابه.. فنتفق بقه عشان ماناذيش بعض طول السنه عشان تعدي.. هزت راسها موافقه هتف.. اولا اخر السنه الاصول ترجع حسك عينك تطمعي في حاجه عشان انا مش اهبل ولا برياله ومتاكد انك ادحلبتي لجدي عشان يعمل ده كله.
هبت ..... ادحلبت ليه ان شاء الله اتحط في مصيبه وتقلي ادحلبت.
هتف ساخرا.. ليه اما يبقي معاكي ملايبن َتبقي وحرم اركان السويفي َصيده كبيره. انت تطولي انت مش عارفه مين يتمني مكانك.
هتفت...... نصيبه وحزن اسوذود.. ومش عايزه ولا عايزه اطول دا جوازه تقهر النفس.
شعر بالاشتعال وهتف...... بجد يا امال كت بتترمي علي ابن عمك ليه وعرضتي نفسك وهو رفضك لدرجه تديله فلوسك.
نظرت اليه بقهر.. عارف انت بني ادم قلبك ميت والكلام خساره فيك.
هتف.... ليه عشان واقعي.. انت واحده اتسابتي َ مع واحد مش عايزك وادتيله فلوسك بالهبل عايزه تفهميني ان لما اكتب عليكي رسمي وتبقي حرم اركان السيوفي ما تفرحيش دا اللي زيك يرقص بصاجات ان فضيحته اتلمت.
لتستدير وتسقط دمعه من عينها وتهتف.. عارف علي اد ما حسام دبحني ووجعني.. كلامك ده دخل قلبي قطع فيه انا عمري ماهنسالك كلامك ده انت صدقته من غير بينه وهو ظالم بس ارجع واقلك حاضر يابن الناس فلوسك امانه في رقبتي نطلق تاخدها ولو عايز قبل الطلاق ماعنديش مانع.انا فعلا هستفاد من الجوازه دي مش هضحك علي روحي لاسباب خاصه بيا.
تنهد وظل ينظر الي ظهرها فهيا تتكلم بوجع ولكن لا يري وجهها.. اراد ان يقوم ويديرها يمسح دموعها التي يعلم انها تسيل هتف.. طب خلاص كده اتفقنا.
هتفت...... لا لسه.. رفع جبينه.. هتفت.... الجوازه دي ورق بس يعني مالكش دعوه بيا لو انطبقت السما عالارض مانكونش مع بعض لو حصل ايه مانكونش مع بعض .
نظر اليه بغضب.. لا يا شيخه حوشي حوشي لا انا اللي هموت يا بت والمسك انا ماباخدش بواقي حد.
احست بطعنه منه لترفع يدها تضعها علي فمها حتي لا تشهق..
هتف.... طب بقه طالما الهانم فتحت في العيشه اسمعي انا ماليش دعوه بيكي وحياتي الخاصه فيها ستات كتير اقابل احب اسهر .مالكيش انك تقولي مين وليه ولا تقربي مني من اساسه. انت من اساسه ماتفرقيش معايا واظن انت عارفه انا شايفك ازاي فاهمه وان كان عاللمس ماتقلقيش يا شاطره اركان عالي قوي مابيلمس اي حد ..اظن كده وضحت.. لتهز راسها بقهر .صرخ بغضب فهيا لا تنظر اليه كلامي اتفهم والا هتقرفيني ولتزقي بقه وترسمي وتفكري تبقي هانم .
همست بوجع ...الزق وهانم ...لا سمعت وفهمت يا اركان بيه .انت بعيد عني وفاهمه اني عمري ماهيكون بينا حاجه واطمن علي ستاتك ماهتلاقنيش في وشك ولو عايز ماتجيبش سيرتي برضه تمام وانا كمان مش هجيب سيرتك .اركان وماسه اخرتها كل واحد في طريق انا مش في حياتك من دلوقتي ولا عايزه اصلا .ظل واقفا وهيا لا تنظر اليه احس بالغضب وكلامها ولا مباليتها اغضبه اكثر . لينفعل ويقترب ويشدها يديرها وصرخ.... واظن تحترميني مش بكلم حيطه انا هبقي جوزك اللي مش طايقك من اساسه فاهمه .
هنا لم تستطع ان تكمل صامته لتنفجر في البكاء فهو جرحها وهيا اصلا مطعونها لتحاول ان تدفعه .لم يعلم ماذا حدث له تنهد وشدها اليه يحتضنها كانت حاله عجيبه يجرحها بالكلام ويشدها يداويها باحضانه .كانت دموعها تدخل قلبه تمسه لا يريد ان يراها تبكي رغم انه السبب .
ظلت تتململ بين يديه دون جدوي فهو مشدد عليها الي ان استكانت بغلب مر وقت لتشد نفسها وتمسح دموعها لتهتف.. ماعتش حاجه تانيه تتقال .انت قلت كل حاجه وانا هنفذ.
لتندفع وتخرج ...ظل واقفا يتنهد.. ايه يا طين انت صعبانه عليك وجعها بيضايقك ماتحترم نفسك تولع دي واحده ماعندهاش اخلاق اصلا. يلا غور تم الزفته الجوازه.
اتي وليد صديقه ومعه الماذون وبعض الشهود هتف.. فيه ايه يا واد مين دي اللي هتتجوزها انت عطيت من ورانا وانا قول كت سهمان وبتتنحنح قلت فيه ان .
هتف اركان.. اسكت والنبي جدي حطني في مصيبه سوده وجاي حرب ما هتخلصش هحكيلك بس اخلص من الشبكه السوده دي.
خبطه وليد .....شبكه ايه يا زفت البت مزه نار فورتيكه انت اهبل.
خبطه اركان مشتعلا..... ماتحترم نفسك دي مراتي.
رفع وليد حاجبيه ....لا والله من امتي يا واد مانا بقول علي حريمك لما اشبع.
ارتبك اركان.. هاه.. بس مش مكتوبين باسمي..ليحكي له مكنون الجوازه ويكمل كلها سنه ونتطلق.
صفر وليد..... المزه دي هتبقي فاضيه بعد سنه يا حلاوته وعيونه القمر .
دفعه اركان .....لا انت تغور من وشي عبوشكلك.
ضحك وليد..... طب بالراحه طيب ليطقلك عرق يا نحنوح ..بس مش باين عليها انها شمال يا واد. الشمال بيبانو يا اركان.
هتف غاضبا.. سمعتها متلطخه في كل حته ولبستها انا اسكت والنبي .ليستديرا وتبدا معاملات الجواز .
هتف الجد..... المهر مليون والمؤخر اتنين مليون.
نظر اركان الي ماسه بسخريه ليهمس لها ....معلمه يا بت.
لتقوم هيا وتذهب للماذون.. حضرتك لا فيه مؤخر ولا مهر..
هتف الجد .....انت اتخبلتي لا مفيش كده.
هتفت...... من فضلك يا جدي انا مش هقبل مليم انا هستفاد بالعقد وبس واظن انت فاهم انما مليم مش هاخد واه قبل مامضي انا هشتغل عشان يبقي علي نور.
هتف اركان .....نعم ياختي هتشتغلي في المستشفي مرات اركان تشتغل.
هتفت..... والله دا شرطي انا ماحدش هيتجبي عليا .
تنهد الجد.... خلاص تشتغلي في الشركه.
هتفت...... بس..
قاطعها الجد..... خلاص بقه انا تعبان.. لتتنهد وتصمت بدا الماذون في الزواح كان وكيلها الجد وما ان تلفظ الماذون انها بكر رشيد حتي احست ماسه بسكامين في قلبها لتحني راسها وجعا .. انتهي كل شئ وتصبح ماسه حرم اركان السيوفي.. ليقوم اركان ويقف مع الماذون بعض الوقت..
اقترب وليد من ماسه.. مبروك يا مدام وليد الشرقاوي صاحب اركان وحافظ اسراره. لتبتسم له..
هتف .....تصدقي مستني السنه دي تخلص علي احر من الجمر وغمز لها معايا كتير علي فكه مش اركان بس .. بهتت تتراجع بوجع فوليد ينظر اليها بوقاحه.
احس وليد بقبضه علي يده تشده ليستدير وجد اركان مشتعلا هتف بغضب.. جرا ايه يا روح امك انت انخبلت مين اللي مستني السنه.
هتف وليد.... ايه يا كبير مالك مش البت شمال محموق ليه البت طلقه عادي ما بنفوت لبعض دايما .
دفعه بغضب حارق .. يمين الله لاشقك نصين ..دي مراتي يا زفت تبصلها اخرق عينك واتلم بدل ماطلع روحك.
بهت وليد فهو اول مره يدافع عن انثي ... ليتراجع ويرفع يده.. خلاص يا كبير حقك عليا ماعرفش ان الموضوع غامق عندك كده اسيبك بقه ...غمز له.... البت يا واد ماتتسابش هيص يا معلم.
دفعه.. طب غور بقه عبوشكلك عيل زباله بدل ماطبق وش امك ..انصرف وليد ضاحكا ليرحل الكل وتقوم ماسه بهدوء تهتف ....هحضرلك العشا و اجبلك الدوا ودخلت من سكات.واركان ينظر اليها ياكل نفسه من كلام وليد ولا يعلم لماذا يشعر بالغضب .
ظل الجد ينظر اليها حزينا علي حزنها تنهد وهمس.. بكره هتبقي احسن الناس وفي احسن حاله صدقيني ده كله عشانك.
استدار الي اركان وهتف.. من هنا ورايح تعاملها كويس بقولك اهوه فاهم البنت مالهاش حد الا انت دلوقتي.
تنهد اركان.... انا مالي بيها يا جدي كل واحد في حاله.
هتف .....ولما تروح القصر هتفضل برضه كده هتسيبها ليهم ينهشو فيها. اسمع يا ابن سميح انا اه عملت ده كله عشان الشركات وعشانك وعشان تقف وتبقي راجل ودخلت البت في اللعبه وهيا غلبانه ومالهاش فيها.
هتف اركان..... ماهي هتلهفلها قرشين انت مفهمني انها خضره الشريفه.
هتف الجد بانفعال....... لا تحفظ ادبك ماسه الشرف نفسه وان كت انت اتعاصت زمان يبقي تجي عندها وتقف..... جدك مش اهبل ومش بيتجاب ويتاخد َحد يضحك عليه .جدك عارف معادن الناس وماسه مالهاش زي دهب صافي وماحدش يطوله تتكلم تتكلم بادب فاهم وراعي انها علي اسمك خليك راجل .
هز اركان راسه وهتف .،ماخلاص بقه .
تنهد الجد وهمس لنفسه ....زمانها مهريه من العياط اقول ايه بس كان لازم اعمل كده كت هتعيش ازاي بورقتها دي بس كان لازم اديها حاجه تامن بيها نفسها عشان لما تقابل الراجل اللي يصونها وياخدها بعدك ماتبقاش مذلوله البت مكسوره اوي.تنهد وهتف.. ماسه تعاملها وتحترم نفسك لاخر السنه لحد اما تطلق واجوزها حد يصونها.
اكتوي اركان وشعر بالضيق من كلام جده ليهتف.. يعني واحده لسه متجوزه بتفكرلها في جوازه دا ايه الهم ده ماتسكت يا جدي بقه.
ابتسم الجد بمكر..... اه با ابني انت فاكر لما تطلقها هسيبها دا انا هجلبها راجل ماجبتوش ولاده.. عندك سعيد الورداني والا محمد الصباغ دول اتنين انا ماشفتش في رجولتهم ولا نروح بعيد ليه الواد بهاء.
هب اركان وصرخ..... انت بتجوز مراتي وانا قاعد دا ايه ده التفت يذهب اليها هتف الجد.. ايه يا واد عندك حد احسن.. تركه اركان غاضبا ليبتسم الجد.. يا ريت يا حبيلي اكون اللي حاسس بيه يتم ساعتها هترجع اركان الطيب اللي بيشع محبه.. هتتعب وتتعب البت بس اخرتها فرح ليك يا رب اهديه.
كانت ماسه تقف تمسح دموعها دخل عليها اركان غاضبا من كلام جده هتف..... خلصتي.
بهتت َمن نبرته.. لتقول .....اه خلاص بخلص اهوه ..
هتف .....اظن السعاده قتلاكي دلوقتي.
نظرت اليه باستغراب دخل وجلس ووضع ساقا علي ساق..... بقيتي حرم اركان السيويفي.
نظرت اليه وتنفجر في الضحك وتستدير تخرج اشتعل وهب يشدها..... انت يا بت انت مالك طايحه كده انت تطولي اركان.
تنهدت...... انت عايز ايه بالضبط انا تعبانه ومش عايزه اتخانق.
صرخ...... وانا بقه اللي رايق وبخانق دبان وشي مش كده.
استدار ورزعها عالحائط...... وتلمي نفسك واي هئ و مئ لحد تبعي مش هسكتلك.
نظرت اليه باستغراب... هئ ومئ.. انا....
هتف ....وليد مش وقفتي وضحكتي هو عموما وقف عشان عارف انك شمال ما تتامليش يعني.
لتدمع عينها وتنظر اليه لتهتف بقهر وغلب......هو لو انا رحت قلت علي اي حد يخصك كلام زباله هتصدق فيه..
هتف .....ساعتها اقطع لسانك.
هتفت.... طب ليه ماهتصدقنيش.
هتف .....اعرفك منين انا عشان اصدقك.
لتبتسم بهدوء وتقترب منه ليرجف قلبه ..... وانت بقه تعرف حسام منين... عمرك قابلته تعرفه عشان تصدقه.
ابتلع ريقه وهتف..... وهيقول ليه عليكي كده مش ابن عمك ده..
هتفت...... وجوز عمتك بيقول عليك حرامي ليه مش جوز عمتك.. هتفت.... علي فكره انا مايهمنيش رايك خالص فيا لو قعدت تعيب من الصبح لانك عمرك ماهتخش دنيتي ولا هكون ليك فمش زعلانه علي حد هيخرج من حياتي بس بنصحك بس عشان هتتحاسب قدام ربنا.
شعر لبعض الوقت بان كلامها علي حق تنهد وهتف.. والله يا ست الشيخه الافعال بتقول برضه.
هتفت ....افعال.. ليه كت شفتني فين.
هتف...... اديني سبب تكتبيله فلوسك غير اللي قاله.
تنهدت وهزت راسها بلا حيله وهتفت ...ليا اسبابي اللي مش من حقك تعرفها لانها قبل جوازنا عي فكره انا بفهم في الناس وبحس وعارفه انك مش حرامي والا ماكتش وافقت علي اللي قاله جدك بس بقوله لله انا مراتك ماتخليش حد يبصلي بصه تاخد عليها ذنب انت اللي هتتاذي انت اللي حرمتك هتنطعن في شرفها اللي هو شرفك .،صاحبك قالي انا موجود يا استاذ فاهم يعني اتقالي وانا علي اسمك اني رخيصه وشمال واللي يتقال لمراته كده حتي لو ايه حتي لو انا شيطان عيبه في حقك انت وعار ليك انت تصدق مش هاممني والله بس انا هبقي سبب في ذنوب انت تشيلها فكر بالعقل وشيل كرهك ليا من جواك ونقضيها سنه كل واحد في حاله لا انت تاذيني ولا انا اكون سبب في ذنوب بالكوم دا اذا كنت اصلا بتحس بالذنوب دي .واستدارت تنظف المطبخ .. ظل صامتا يشعر ببعض الغضب فكلامها دخل بقلبه لمس قلبه كان بداخله شيء عحيب لم يجد شيئا يقوله هتف......علي فكره وليد مش هيتعرضلك لم ترد عليه ..هتف ..وليد صاحب عمري وانا بس كنت مقهور من الجوازه واللي بيعمله جدي ..كانت تنظف ولا ترد شعر بالغيظ اندفع وشدها بقولك وليد مش هيتعرضلك خالص ..
تنهدت وظلت تنظر اليه هتف ..و..و.،وكمان انا اصلا زعقتله علي اللي قاله مارضاش حد يقولك كده .هزت راسها واستدارت تكمل ما بيدها كانت غامضه بالنسبه له لم يعلم ماذا يقول فهتف .... . انا بعت اجيب اكل وجاي في الطريق.
هتفت...... بالهنا للي ياكل..
هتف.. الاكل هيجي سخن وجاهز ماتتعبيش نفسك .
هتفت....... اتعب نفسي.
هتف ....ايوا هناكل علي طول.
تنهدت.. ناكل.... لا معلش الف هنا انا مش جعانه واستدارت تخرج .
وقف امامها .....انت ماكلتيش حاجه من الصبح وسيبتي اكلك كله.
نظرت اليه بلا مبالاه ...... اظن حاجه ماتهمكش في حاجه اكل اجوع ماعتقدش تفرق معاك والا نسيت انت ماتهمنيش وماتفرقيش معايا ... واستدارت و تركته.
وقف غاضبا ليهتف .....هيا مالها متأنزحه كده محسساني اني ولا حاجه ولا كانها استفادت وبقت حرم اركان السويفي.. تنهد بغضب وخرج لياتي الطعام .دخل به يضعه علي المنضده لتقوم هيا وتهتف.. يلا يا جدو الوقت اتاخر عشان تنام .قام معها ووضعته في الفراش وخرجت... هتف اركان.. يلا ناكل بقه انا جعان.
هتفت.... طب ماتاكل انا حوشتك.
ذهب وشدها يجلسها بالقوه..... لا بقه انا مابحبش اكرر كلامي ومراتي تسمع كلامي.
بهتت.. مراتك انا مراتك.
هتف حانقا.. مش لسه كاتبين انت هبله.
نظرت اليه ببلاهه.. انت بتتكلم جد.
هتف.. لا غاوي هزار وفرفشه..
تنهدت... ممكن تبطل بقه انا تعبانه من الشغل طول النهار.
هتف.. ماخلاص هتتستتي ايه مشكلتك.
هتفت..... اتستت ومين اللي هيستتني ان شاء الله.
هتف..... جوزك.
هتفت......جوزي.. لا حول ولا قوه الا بالله تقريبا انت عقلك فيه حاجه اما اسكت بدل مانجلط لتحاول ان تقوم .
اجلسها عنوه.....مش هتقومي الا ماتاكلي وده اخر كلام وهنفضل للصبح.
صرخت...... انت مالك بزفتي.
هتف.. صرخي كمان عشان يصحي ويتعب.
همست..... انت بارد ليه كده.
هتف.. انت بتحرقي كتير كلي من سكات .
ظلت تنظر اليه بغضب فتح الاكل يعطيها منه .تنهدت بغلب فهو يبدو عنيدا.. لتستسلم له وتاكل .كانت تاكل بهدوء وهو ينظر اليها لا يحيد عنها كانت جميله رقيقه وناعمه ظل يتاملها من شعرها المنسدل كشلالات المياه الناعمه الي عيونها التي يظهر فيهم الحزن وانفها الرقيق ثم الي شفتيها التي تاها فيهم وسرح قليلا يتخيل نفسه مره اخري مع تلك الشفتين ثم نظره الي جسدها احس بغضب من نفسه.. بتبص علي ايه يا طين انت ايه سفالتك دي.
كانت شارده حزينه تاكل بسرحان كانت تفكر بدنياها وماحدث معها وما ينتظرها وتتنهد كان ياكل وجدها صامته وعيونها تلمع .وضع اكله وركن يراقبها وقلبه يخفق كانت كل حين تمسد علي ذراعها لشعورها بالوحده وتضع يدها مره اخري علي المنضده..
اقترب هو لا اراديا يضع يده علي يدها يتلمسها بحنان اراد ان يشدها الي احضانه فنظراتها مؤلمه بشكل صارخ لتنتفض فجاه وتنظر اليه بارتباك هتف .....اهدي ايه هاكلك..
اطرقت وانكمشت ليجدها تقوم بهدوء هتف..... استني.. لتنظر اليه ليقوم ويقترب .....ماكملتيش اكلك.
تنهدت...... شبعت خلاص.هتفت بخجل فهو ينظر اليها نظرات اخجلتها.... لا انا اكلي كده..
رفع يده وهتف وهو يمسح شفتيها ويقترب اكثر.. بس دا مش اكل .
ارتبكت ترتد للخلف وتهتف مسرعه.. انا خلصت الحمد لله وتركته واقفا .
تنهد وهتف.. انت عقلك خف يا اركان عينك ماتشالتش من علي شفايفها مالك اهبل والا ايه انت .....
ذهبت الي حجرتها وخرجت بمخده واحد الاغطيه الخفيفه هتفت..... مش هينفع تنام جنب جدو عشان ما يتعبش فجبتلك الحاجات دي وألقتهم عالكنبه باهمال كانه لا يساوي ان تنظر اليه بينما هو يفكر فيها وفي قربها علي الكنبه واستدارت ليشعر بالغيظ من تجاهلها ليندفع ويسبقها الي الحجره لتبهت عندنا..... ....
#ماسة_الاركان
#حكايات_mevo
البارت الثامن .....ما ان وضعت ماسه الاغطيه باهمال والتفتت كانه شيئا لا يسوي حتي اشتعل واندفع الي حجرتها لتبهت وتنظر اليه ببلاهه... انت بتعمل ايه.
هتف....... هكون بعمل ايه هنام..
نظرت اليه غاضبه...... نعم يا اخويا تنام فين نامت عليك حيطه ...
هتف.. هنا عالسرير.. اركان السويفي مابينامش علي كنب ويترميلوا مخداات.
صرخت....... انت مجنون يا جدع انت.
اقترب وشدها من ذراعها بقوه وهتف..... احفظي ادبك ماحدش يكلمني كده.
دفعته...... وانا مش عايزه اكلمك من اساسه دا ايه الهم ده ويلا بق بلاش غباوه وعدي ليلتك.
رفع حاجبيه.. والله ابطل غباوه تمام قوي.. لتجده يخلع قميصه ويذهب يجلس علي السرير ويضع يده عليه يختبره.النوم عاليتاع ده حلو غمز لها هيريحني.
هتفت.. ماتحترم نفسك ايه قله ادبك دي.
ضحك ......قله ادبي.. اطفحها انا قليت ادبي فين بس احنا ماتفقناش اقل ادبي ...قام وينظر اليها بخبث لترتعب من نظراته وتتراجع اقترب لتلتصق بالحائط حاوطها بيديه.. عموما لو عايزاني او رسمه علي قله الادب ماعنديش مانع مش هقول لا..
هتفت بخوف وارتباك .. احترم نفسك وابعد.
ضحك .....طب ما انت اللي عامله سبع رجاله ماتبعديني.
وضعت يدها تحاول ان تدفعه مسك يدها علي صدره العاري لترتعش وتحمر خجلا ...نظر اليها.. مالك بتترعشي كده محسساني اني اول واحد يلمسك..دا الواد قلب القاعده عليكي مسخره وانه حسس براحته عليكي.
رفعت عيونها لاول مره في عيونه وجدها تلمع من الدموع...... همست...... ابعد بقه حرام عليك..
ظل ساهما في عيونها لفتره هتف...... بتدمعي ليه مش انت اللي عملتي كده في نفسك.
احست بالغلب.. تمنت ان ترتاح لدقيقه همست بقهر... كفايه توجعني انا ماعملتش حاجه والله ماعملت..
رفع وجهها والتصق بها لترتعش فهتف.. يعني عايزه تفهميني انه مالمسكيش. لتسيل دموعها قهرا فهيا مدبوحه حتي لو بالكدب شعر بالغضب.. يعني لمسك صح..
همست...... بطل بقه حرام عليك..
رفع وجهها... يعني انا جوزك حلالك ابعد وهو كان ايه حاباه قوي كتي عاشقاه.ميفو السلطان
هتفت برجاء.. اعتقني بقه انت بتعمل كده ليه مالك بيا وباللي في قلبي.
اشتعل اكثر ورفع وجهها...... بتحبيه.. لسه بتحبيه انطقي حتي بعد ما رماكي ولهف فلوسك حتي بعد ما شوه صورتك.. لتتململ ضغط عليها وادخل يده في شعرها فيكي ايه ينقصك ترخصي نفسك ....اقترب ولمس شفتيها.. لتدفعه وتبتعد وتجهش بالبكاء....تنهد وذهب اليها وشدها الي صدره لتنهار بين يديه وتجهش بالبكاء فلم تعد قادره ان تتحمل كل ذلك الضغط فما مرت به تحملته بمفردها .شدد عليها وضع شفتيه علي راسها ومسد عليها احس انه راعيها ارادها ان تكف عن البكاء رغم انه السبب .مر وقتا شعرت بالراحه لتتململ .....هتف ....اهدي اهدي.
ابتعدت وذهبت الي الفراش تنزوي وتصمت ولم تقل له كلمه وتركت المكان لا تبالي ان نام فيه ام ماذا فهيا متعبه ومنهكه نفسيا أكثر من بدنيا احست انها اخطأت بتلك الزيجه ولكن كانت تلك الزيجه سبيلها الوحيد لحفظ شرفها وان لا تكون سيئه السمعه فيكفيها ما يظنه بها زوجها انها فرطت بنفسها وكيف اتهمها ابن عمها وصدقه بلا دليل وهو من وصمها ظلما كانت تنتحب في صمت وخوف ان يعرف حقيقه مابينها وبين ابن عمها تنتحب علي تحول دنيتها من ايام عز و راحه الي ايام لا تري فيها الا الذل.. لتقرر ان تتجنب هذا المدعو زوجها حتي تمر السنه وتعيد له امواله وتحصل علي اسمه.
ظل اركان واقفا ينظر اليها ويري اهتزاز جسدها كان يعلم انها تبكي في صمت احس بشئ في قلبه تجاهها فلا يتحمل دموعها تنهد وانسل بجوارها ينام احس بانكماشها علي نفسها تنهد و ظل ينظر في السقف وينظر الي ضهرها ظل فتره وهيا لا تكف استدار وشدها لتصرخ ....هتف .....اهدي اهدي بقه ايه حنفيه واتفتحت..
دفعته فشدد عليها وهتف.. نامي بقه بطلي حرق مش هسيبك .. لتستكين بغلب وتنام علي الفور علي صدره ويدها تلمس صدره تنهد ومسك يدها وشدها اليه أكثر وظل فتره حتي اصابه التعب َنام..
في الصباح استيقظت ماسه لتجد نفسها في احضان اركان نائمه وهو مكلبش فيها ويدها علي صدره العاري .خجلت بشده وارتبكت لترفع وجهها تتامل وجهه عن قرب كان ذو ملامح رجوليه تنهدت لتقطب جبينها وتتململ تحاول ان تبتعد شدد عليها وضمها لتتنهد..... ايه يا زفت انت مكلبش قراضه عبوشكلك..
سمعت صوته.. اتلمي عالصبح حد يصحي حد كده..
لتنفعل وتدفعه عن اخرها سقط من علي السرير تصرخ .....حد قلك تكلبش كده ايه الهم ده.
ظل جالسا علي الارض يستجمع نفسه ويهتف..... تصدقي انت عايزه قطم رقبتك.
هتفت.........وانت عايز ايه هاه دانت عايز قطر يعدي علي رقبتك.
نظر اليها غاضبا ليهتف.. عارفه لو قومتلك هعمل فيكي ايه ......كان غاضبا ووجهه احمر .
هتفت.. بس بس با تقوم بلا تزفت دا حاجه تحرق الدم وايام هم وتركته مسرعه خوفا .
ظل جالسا وهتف.. بقي اركان السويفي يتعمل فيه كده علي اخر الزمن مالي بقيت مهزأ كده.. قام ولبس قميصه وخرج يستعد للرجوع الي القصر.
خرجت ماسه غاضبه لتدخل علي جدها هتفت.. حبيبي انت صحيت احضرلك الفطار.
هتف ...انا فطرت يا قلبي.
قالت...... ليه تعبت نفسك كنت هعمل معلش اتاخرت عليك.
سمعت اركان.. معلش يا جدي عروسه بقه وانت عارف العرسان ...ضحك نظرت اليه شذرا ليكمل..... طب بالنسبه لجوزك مش هتحضريله حاجه..نظرت اليه بقرف ...جوزي .
هتف.....طب من سكات بقه عايز افطر اما نشوف .
صرخت ..ماتخش تلفلك لقمتين ايه القرف ده ،.
رفع حاجبيه ..اركان يتقله لفلك لقمتين ليه دكر بط هتسقيله عيش طب يا ماسه يمين الله هفطر وهتفطريني ياما نهارك ماهيعدي اتجه اليها .
هتفت بخوف.... جدو حوشوه دا مجنون.
اندفع وحملها فصرخت والجد يضحك ..عاملين زي ناقر ونقير .
صرخت ..خلي الحيوان ده ينزلني .
خبطها علي مؤخرتها فتسمرت برعب هتف ..طب يا جدي مراتي هتفطرني عن اذنك ودخل بها المطبخ ..
هتفت وها تضربه ..نزلني يا زفت والله اموتك .
هتف ..لا اما تتعدلي وتفطريني .
صرخت..... مالي بيك انا دا نصيبه ايه دي .
هتف ..مش كاتب عليكي انا وطالما مافيش حقوق زوجيه يبقي فيه حقوق عمليه مراتي تأكلني .ظلت تضربه وتشد بشعره هتف ..لمي ايدك هنزلك وارقعك بوسه تموتي فيها .تجمدت وكلبشت في ملابسه برعب ..ضحك انزلها بهدوء ابتعدت مسرعه تقف بعيدا ..طيب ايه هتاكل والا ايه نظرت اليه ساخطه ..بصي ممكن اسامحك واشتري فطار واحنا ماشين بس تيجي تصبحي وتبوسيني من خدي وتقولي صباح الخير يا بيبي .
رفعت شفتيها باشمئزاز ..بيبي .
اقترب وهتف.... ايه مش عاجبك ...طول بعرض مال وجمال دا البوسه مني ترد الروح .
صرخت ..ماتبطل قله ادب بقه الله هو كل كلامك وحش كده .
ضحك وغمز لها .،شقي انا شويه مش كده هاه هتعملي ايه هتبوسي والا تاكليني .
دفعته .،اوعي هطفحك وشرعت تعد له فطار وهو يطوف حولها يشاكسها وياخذ منها ما تفعله كان مستمتعا بوجوده ومشاكسته لها انتهت ووضعت الطعام ...هتفت اتفضل كل وهمست بالسم الهاري ..
جلس ومرت بجواره تخرج شهقت عندما شدها وقعت علي قدمه ..ايه فيه ايه .
هتف ..لا هناكل السم الهاري مع بعض كانت تتململ اوعي بقه الله .
هتف ..هاااا اهمدي بقه ..وشرع ياكل ويطعمها كانت غاضبه وتاكل بصعوبه انهي طعامه ونظر اليها مد يده ازال الطعام من علي شفتيها ابتعدت مسرعه وهبت مبتعده ودفعته ورحلت وظل هو جالسا لا يفهم لماذا يفعل معها هكذا.
خرجت ......نظرت لجلال .....معلش يا جدو هروح البس عشان الشغل لتقبل راسه وتمر بجانب اركان. وتدخل حجرتها
لحقها و شدها........ راحه فين كده من غير اذني.
نظرت اليه غاضبه وتشد يدها.. انت يابني حد حدفك عليا اتاجرت تحرقلي دمي.
ابتسم و هتف ......تصدقي مبسوط وانا شايفك غضبانه كده غضبك بيطري علي قلبي بيغسلني من جوا.
هتفت...... طب وسع بقه عشان ماتغباش عليك عالصبح عايزه اروح شغلي.
قرصها من خدها.. لسانك هجذهولك بس ماشي.. شغل ايه بقه.
هتفت...... شغلي في المستشفي ايه ماتعرفش.
هتفت...... لا ماعتش خلاص حرم اركان ماهتشتغلش في مستشفيات.
نظرت اليه بزهق.. والنبي بلا اركان بلا اعمده اوعي بقه.
هتف.. داحنا حلوين وبنتريق اهه اسمعي قولت مفيش يبقي تسمعي الكلام.
هتفت ساخطه .....يا عم انت شغل لازم اخلصه َ واخد مستحقاتي.
هتف بتعالي .. هديكي اللي عايزاه.
نظرت اليه غاضبه.. هو انا بشحت منك دا شغلي وتعبي طول الشهر.
هتف غاضبا...... قولتلك سيبي الشغل عايزاه ليه.
هتفت ساخطه...... عشان لما اتزفت اطلق منك الاقي حاجه اشتغل فيها.
ابتلع ريقه ونظر اليها قاطبا وهتف...... هو انت لما تطلقي هترجعي المستشفي بعد العز اللي هتشفيه هترجعي تخدمي في المستشفيات تاني وكمان هتلهفيلك قرشين تستتك العمر كله..
اغمضت عينها بوجع لتقترب منه وتنظر الي عيونه ليرجف قلبت ...هتفت..... بص بقه عشان بجد انا تعبت اخر يوم مااطلق منك هكون نفدت بروحي من دنيا مش ليا يابن الناس. انا دخلت دنيتكو عشان اتظلمت من اقرب الناس ليا وجه عليا وبحتسب كل عمله عملها وفوضت امري لله وده اللي حوجني لواحد زيك يقف يتجبر ويذل فيا.. بس ماسه الفضالي انت مش واخدها من بيت ذل انت واخدها من بيت عز انا شفت عز في بيت ابويا شبعني العمر كله. مش معني اني ماعيش فلوس ابقي جعانه وابص للقمتك عارف لو لقمتك شهد ماهبصلهاش يابن السيوفي انت فاكر الدنيا فلوس وبس بجد صعبان عليا تعيش كده بس دي دنيتك عشها براحتك انا مالي عمري ما هخشها وعهد عليا يوم ما اطلق لا اخد منك قرش ولا احط في جيبي جنيه عهد عليا لاخرج زي ما دخلت لا محتجاك ولا عايزاك من اساسه.. جاي تقولي هلهف فلوس.. اناا كان معايا فلوس عملت بيها ايه البني ادم اللي حبيته وامنتله غرز غرزته وخدها عمل كل ده عشان الفلوس.. حتي انتو كل القرف ده عشان الفلوس بتاكلو في بعض عشان الفلوس كل واحد عاين للتاني سكين يغرزها في التاني عشان الفلوس تعملو اي حاجه ومش واخدين بالكو ان فيه عيشه تانيه عيشه فيها حب وامان عارف لو الامان قدام ان اتجوزك ماكتش عملتها. للاسف بس عشان اخد اسمك عشان مايجيش واحد زيك برضه ماللي زيك كتير يهين ويمزع ولا يهمه قلب اللي قدامه بينزف اد ايه.. فلوس الدنيا اختار الامان حدالله مابيني ومابين فلوسك وعزك يابن الناس انا مش شحاته ولا جربوعه انا هانم وهفضل هانم حتي لو الزمن جرا عليا وواحد زيك واقف يقولها هتشوفي عز لتدفعه وتذهب وتتركه كانها رمته بجردل ثلج .تجمد من كلامها َكيف اهانته وتنصلت من تلك الزيجه وكيف تنظر اليه .
شعر بغضب َو عنفوان شديد...... بقي انا يتقلي كده ماشي يا ماسه هانم هنشوف.
مر الوقت وذهبت هيا الي المشفي تقدم استقالتها وتاخذ مستحقاتها لتعود الي البيت وتذهب الي صاحبه البيت وتخبرها انها ستترك البيت وانها تزوجت فرحت السيده فماسه طيبه وعشرتها طيبه و تنهي مستحقاتها وتعطي السيده المفتاح وتعود لتجدهم قد استعدو ينتظرونها دخلت لتنصدم وتقترب من الفراش لتجد فستانا لها موضوعا علي السرير لتنفعل وتستدير تجده في وجهها هتفت غاضبه ......انت ازاي تدور في حاجتي..
ركن عاليا وقف بلا مبالاه ليهتف.. كنت بشوف عندك حاجه تنفع بدل مانت عامله دكر كده ولابسه بمنظرك ده طلع فيه حاجات في الدولاب اييييه تخبل مانت ليكي اهو في شغل البنات اومال بتعضي ليه.
نظرت اليه غاضبه ......انت واحد قليل الادب.
تنهد وهتف .....اهري كتير بس بقولك يلا من سكات البسي ووريني ومش هكرر كلامي ويا تلبسي يا هلبسك بايدي .. انا مش هخش عليهم بدكر في أيدي بنطلون ولمه شعرك َكاب ايه ده راحه تركبي عجل انت مرات اركان يا شاطره... نظرت اليه غاضبه ...هتف.... عشر دقايق والاقيكي مخلصه وشغل جعفر ده مايمشيش معايا انت حرم اركان السيوفي تركها وخرج .
هتفت..... ربنا ياخدك ايه ده.. ظلت واقفه..... انا جعفر انا دكر عبوشكلك.. لتقوم وتلبس الفستان وتفرد شعرها وتتزين وتضع بعض المساحيق.. وتنظر لنفسها باعجاب.. بقي انا دكر دانت شكل الديناصور ال دكر ال.. لتظل هيا تنظر لنفسها باعجاب وتخرج..
كان اركان يقف يتحدث مع جده وبيده كوب ماء يشربها .. هتف.... الهانم بتعمل ايه ده كله دا حاجه تخنق تقولش مارلين مونرو بتلبس.
سمع صوتها.. يلا انا جاهزه ...
استدار لتقف الماء في فمه ويشرق وانطلق يسعل بشده اغمض عينه ورفعها ليتسمر مكانه وجد زوجته قد تحولت تماما كانت جميله في هيئتها العاديه بل فاتنه وهيا في ثوب البراءه لتتشح بالانوثه لتتفجر هيئتها كانثي صارخه رجف قلبه كانت تفرد شعرها وينزل شلالات ناعمه تلمع علي كتفيها نظر الي وجهها الذي يبرق من تزينها وهيئتها نظر الي فستانها كان ضيقا يبرز مفاتنها ويظهر كتفيها اللذان ينيران من تحت الفستان وجزء من صدرها لتتجاهله و تهتف ......انا جاهزه يا جدو و شدت شنطتها تحاول ان تخرجها..
اشتعل اركان بلا سبب اندفع يشدها ويهتف..... انت راحه فين بمنظرك ده حد قالك انك مجوزه طرطور.
بهتت من عنفه وشدته العنيفه لتهتف ......فيه ايه يا جدع انت انت عقلك خف.
هتف .......الجد فيه ايه يا اركان يابني..
صرخ...... لو سمعتك تاني بتقوليلي يا جدع هتطبق وشك في بعضه..
نظرت إليه بغضب.. ماشي يا سياده الدوق فيه ايه سياده السفير اركان حرب.
نظر اليها غاضبا....... فستانك ده ماهتخرجيش بيه.
هتفت..... نعم نعم ليه ان شاء انت مخبول مش انت اللي منقيه.
هتف الجد..... الله فيه ايه يا اركان انت منقيه كمان ولابسه اهو وقمر.
صرخ باندفاع..... ماهو عشان هيا.. ليصمت مره واحده.. لا ماينفعش مراتي ماتخرجش كده.
لتنفعل.. جدو شوفلك صرفه بقه مراته وزفتته حوشو عني.
اقترب.. يحوشني هيعمل ايه هيضربني والا يمدني علي رجلي وانجري البسي حاجه غطي دراعاتك دي وصدرك.
نظرت بغضب هتف الجد ......ليه يا اركان من امتي يابني ماصحابك وولاد عمتك بلبسو افظع من كده دانت حريمك قالعين للركب .
اشتعل من ذكر حريمه.نظرت اليه باستخفاف..... يلا يلا لتشد شنطتها.
انفعل وشدها وهتف ......قولت خشي البسي زفت .
صرخت...... ماتبس بقه ايه تباتك دي .
شدها ودخل بها الحجره يعتصر يدها وهتف بغضب .....بعد كده تتعلمي تقولي حاضر وطيب اركان السويفي كلمته سيف ماتتفوتش ولمي نفسك وخبي جسمك ده ماهياش سيبه مش متجوزه سوسن .
نظرت لنفسها.. مالي يا جدع انت انت اهبل.
اقترب وشدها لتقع في احضانه بعنف..رفع يده ولمس صدرها لتصرخ ...هتف .....وده ايه هاه باين ليه مبيناه لمين... تلمي نفسك و هتقولي جدع ههبدك بحاجه اخلص عليكي.
انفعلت تدفعه وتهتف .....علي نفسك يا شاطر قرقش خشب السرير يطري علي قلبك وابعد بقه لتحاول ان تخرج.
شدها من يدها وهتف..... انت مش هتتلمي الا اما تعرفي مين هو اركان السويفي. مد يده وشد فستانها يمزقه اربا .صرخت فشدها اليه لترتعش رعبا هتف...... انا مش عيل يتقاله لا ولا يتبجحله كده اعرفي انت بتتعاملي مع مين فاهمه اذا كتي فاكره اني هسكتلك تنطلقي براحتك لا جسمك ده بتاع اركان السويفي طول مانت علي اسمي مفيش مخلوق يشوفه نظرت اليه بغضب وتحدي وترفع راسها باستعلاء هتف.. يا بنتي بقه انت ايه مفيش فايده ماشي قابلي بقه ....شدها اليه فصرخت لينهال عليها ويشل حركتها كان قوته زائده عليها وعنفوانه زايد فاركان قوي البنيه رياضي الجسم وهيا رقيقه. هو كان مشتعلا من لا شئ وكان غاضبا من نفسه .صب غضبه عليها وعلي شفتيها لتحس ان روحها ستخرج من عنفه وقسوته ليترنح بها ويقع بها علي الفراش وينقض عليها ويغوص فيها وهيا احست بروحها ستزهق من انفعاله وتوهانه فيها لترتخي وتتركه يفعل ما يشاء حتي هلك وهلك قلبه .مر وقت لا يعلمه تحامل علي نفسه وابتعد وركن عليها لفتره شدها اليه كانت مغمضه ودموعها تسيل ظلت في احضانه تنهج بشده وضع راسها علي قلبه الذي يصرخ من اشتعاله واحساسه بها هدا قليلا ليهتف بصوت مبحوح حاول السيطره عليه.. من هنا ورايح الكلمه تتسمع والا ساعتها هعرف انك عايزاني اعمل كده ودا اخر انذار.. ليتركها ويذهب وتقف هيا تحس بجسدها يرتجف بشده وداخلها مرتعد من هول ما كانت فيه .ظلت فتره تستجمع نفسها لتذهب وتنتقي فستانا محتشما وانيقا في نفس الوقت وفردت شعرها واعادت زينتها التي تلطخت من عنفوانه وخرجت اليهم وَجهها أحمر ليبتسم الجد واركان ينظر اليها كانت جميله رقيقه وجهها احمر وشفتيها متوردتين كانت تاخذ العقل هتف بعنفوان.... وشعرك ده طالقاه لمين..
هتف الجد...... لا بقه يلا يا بنتي اما نسيبله الحته دا باينه انهبل.. وتركوه يقف حانقا وغاضبا ليذهب ورائهم ويركب معهم في صمت..
وصل الجميع الي القصر دخلا كان الكل ينتظرهم لان اركان اخبرهم انه وجد الجد َوسياتي به دخلا لتقوم ابنتاه بالترحيب به وبقيه المنزل ذهب الجد وجلس َوتظل ماسه تقف واركان بجوارها.. هتفت ليلي... تعالي يا حبيبي مين اللي معاك دي دي ممرضه والا ايه..
اقترب اركان من ماسه وشدها من خصرها اليه وهتف ......لا يا عمتي دي مراتي ماسه..حرم اركان السويفي وشريكه بالربع في السويفي جروب..
ما ان نطق اركان حتي قامت القيامه و..
ياختااااااي اجرو يا ولااااااه...اتحاد الغربان والحدايات ....
#ماسة_الاركان
#حكايات_mevo
البارت التاسع....دخل الجد وجلس وسط ترحيب من الكل ثم دخل اركان وماسه هتفت ليلي.... حمدالله عالسلامه مين دي يا حبيبي الممرضه.
اقترب اركان من ماسه وهتف.. دي ماسه مراتي حرم اركان السويفي وشريكه بالربع في السويفي جروب.
عم صمت مطبق علي الكل والكل في حاله صدمه ...هب محمود واقترب والغضب يبدو عليه لتقترب ماسه لا شعوريا من اركان وتلتصق به ليبتسم ويمسك يدها .
هتف محمود .....انت بتقول ايه ربع ايه اللي خدته مين دي هو فيه ايه بيحصل هنا..
صرخت ليلي..... انت اتجوزت يا اركان نهار اسود اتجوزت من غير ماتقول..
صرخ محمود .....مايتجوز والا يولع انا بتكلم عن ربع الشركه.. نظر اليها كليا فتذكرها اقترب صارخا.... نهاركو اسود مش دي البت اللي شغاله في المستشفي.. ليستدير للجد..... انت جايبلنا بت جربوعه تديها الشركه وتجوزها البيه يا جلال بيه..
هتف اركان بصوت غاضب.. لااااا تحفظ ادبك وتتكلم عدل مراتي مش جربوعه واي كلمه مش هقبل بيها.
هتفت ليلي.. لا والله من امتي يا سي اركان السبسبه وانت مابطيقش صنف ست وقولنا نصبر عالبيه انما اخرتها شاددلي دي وجاي تقول متجوزها امالي الست لميس اللي بتنطلنا كل يومين وضعها ايه هاه وبنتي وضعها ايه.
لتشد ماسه يدها وتنكمش ..شعر بالغضب وهتف..... اظن انا ماوعدتش بنتك بحاجه اما لميس قصه تانيه.
صرخت ليلي .....ايه متجوز وليك عشيقه ...اقتربت من ماسه.... انت متجوزاه وعارفه انه ماشي مع واحده مابتفارقوش ايه ماعندكيش كرامه.. لتدمع ماسه وتحني راسها .
صرخ اركان.. انت مالك بيا وبجوازي ماتخليكي في حالك الله.
هتف جلال اخيرا...... ماتتلمو بقه انا قاعد هو خلاص انصعرتو وهتاكلو في بعض.
هتف محَمود ......هو ده العدل يا جلال يا سويفي.
هتف جلال...... اظن يا محمود انا اديتك نصيبك وكل واحد خد نصيبه انا حاليا ماعدش حيلتي الا القصر ده حاجه تانيه ماعنديش يعني حتي لو مت هاه لو مت يا محمود ماحدش هيستفاد حاجه.. دلوقتي خمسين في الميه لاركان وخمسه وعشرين لماسه وربع لبهاء قابل للانفصال وانتو خدتو فلوس تعادل ورثكو الشرعي اظن كده عدل.
هتف محمود..... العدل انك تركبه الشركات ليه فيه ايه ابن سميح ياخدهم ويكبش ليه يا جلال بيه وتدي واحده مانعرفهاش الربع ليه لا دي ترجعه بالجزمه.
هتف جلال .....اظن مش من حقك تنطق يا محمود انا ماعرفش انا سايبك تعجن براحتك وانت اصلا مش من حقك تتكلم ومافيش حاجه هترجع واهمد بقه خد نصيبك واعمل ما بدالك وماسه ماهترجعش حتي لو حصلها حاجه الشركات هتروح وقف خيري يبقي خلصت كده ونقفل عالقرف بقه وتخليك في حالك.
هتف.. ليه مش حاجه مراتي و ولادي.
هتف جلال.. مراتك هيا اللي تنكلم وبهاء راضي وغلب يقولك هنعمل شركه ونكبرها بس انت طماع عينك عالشركات عشان تخربها بس انا كده مانولتلكش غرضك يا محمود وتاخد الفلوس وتهدي بقه الا العيشه بقت تخنق.
هتف محمود غاضبا..... خلاص ارتاحت وركبت العيال علي راسنا.
نظر جلال لبهاء..... سكت ابوك بقه عشان انا تعبت بجد دي مش عيشه.
هتف بهاء .....يا بابا خلاص بقه مش هنعيش حياتنا نزيد ونعيد اصلا جدي سالني لو عايز اخش في الشركات قولتله لا ناخد ونعمل عشان انا عارف انك مش هترتاح َمع اركان انتو زي ماتكونو قاتلين قتيل لبعض وانا راضي يا بابا ايه مشكلتك.
صرخ.. مشكلتي ان السويفي جروب ماتتسابش لعيل زي ده.
هتف اركان.. انا مش هرد عليك وخليك تهري بقه واخرتها حبيتين ضغط وطري علي قلبك.
صرخت عمته ليلي..... انت مالك فاجر كده جايبين واحده من الشارع ومدينها فلوسنا وبتتبجح كمان.
هتف.. عمتي اخر مره تتكلمي عن مراتي كده.
هتفت بغل.. ماشي يا اركان يابن صفاء انا ما اتختمتش علي قفايا وانا اللي وقفت جنبك. ماشي هات ستات البلد واتجوز براحتك خلاص بقت مسخره صبرنا علي لميس هانم وقولنا خلاص ماهو مابيعرفش يبعد عنها سحراله الهانم وبعديها جايب دي ويقول متجوز دا هم ما يتلم مبسوطه يا صفاء بابنك ماشاء الله متجوز ومرافق.
لتقوم صفاء وتقترب من ماسه.. حَمدالله عالسلامه حبيبتي نورتي بيتك.
صرخت ليلي...... انت كمان بترحبي بيها.
هتفت صفاء ....ايه يا ليلي مش مرات ابني.
هتفت ليلي ......انت مصدقه والنبي ان اركان يتجوز اصلا اركان ماحبش الا لميس ومافيش في حياته الا هيا وقولت هيعقل ويعرف ان مالوش الا اهله لا وجاي ساحب دي وكمان يدوها فلوسنا ليه تاخد فلوسنا.
هتف الجد .....عشان دي اللي انقذت حياه ابوكي يا ليلي. ابوكي كان بيحطولو السم في الدوا عشان يتوه ويموت.
بهتت ليلي...... ايه بتقول ايه.
هتف ......ايوه ماسه اللي خطفتني وقعدت ايام تعالجني وتصرف عليا لولاها كت مت او اتبهدلت وتهت مش بعيذد يترفع عليا قضيه حجر والا ايه يا محمود.
ارتبك محمود.. بتقولي ليه كده انا مالي باللي حصلك.
هتف الجد .....صحيح انت مالك.. فعلا برئ دايما يا محمود من هنا ورايح كل واجد يلزم حده وادبه في البيت ده وكل واحد يعرف حقه وعليه ايه واللي مش عاجبه يتفضل الباب يساعي جَمل.. نادي علي الخدم ياخذه ويصعد به كل ذلك َو ماسه منكمشه مرتعبه من تلك العائله التي تاكل بعضها .
تفاجئ الجميع بدخول امراه جميله لتضحك ليلي بسخريه.. .....مالحقناش والله نخلص كلامنا لميس هانم اهلا وسهلا.
دخلت لميس تتهادي لتهتف....... طنط ليلي ايه مالك ومالكو واقفين كده.
ضحَكت ليلي بسخريه.. مالنا داحنا مالنا ومالنا مش تباركي ياختي لحبيبك.
هتفت لميس .....ابارك علي ايه.
هتفت ليلي..... اصل اركان اتجوز الهانم.... البيه اللي مرافقك مم سنين اتجوز واحده شغاله في مستشفي.
لتنفعل لميس وتصرخ ......اركان انت اتجوزت انت اتجوزت دي.
هتف اركان بغضب .....ايوه اتجوزت ويا ريت كل واحد يحفظ مكانه بقه انا صبرت كتير ومش هسكت.
لتقترب منه لميس.. انت ازاي تتجوز من غير ماتقولي لتقترب من ماسه وتشدها...... وتتجوز دي عليا انا..
اقترب بهاء.. لميس عيب كده.
انفعلت وصرخت في اركان....... انت ساكت ليه..
هتف ......لميس تعالي معايا ....شدها الي المكتب .
وقفت ماسه مقهوره تشعر ببشاعه ما دخلت فيه .تنهد بهاء...... ماتزعليش احنا عيله هم والله .
اقتربت ام اركان..... تعالي يا حبيبتي اوريكي اوضتك.
هتف بهاء.. .....خليمي مرتاحه يا مرات خالي انا هطلعها اوضه اركان..ارتبكت ماسه ...هتف بهاء..... دي شنطتك ...هزت راسها لياخذها ويصعد بها يدخلها حجره اركان ....وقفت تتاملها كان جناحا كبيرا مكون من غرفه كبيره وجزء خاص بشاشه كبيره وانتريه كبير وملحق به مطبخ مجهز حانبي وبه كل المستلزمات وحماما خاصا ..هتفت...... هو انا هقعد هنا.
هتف..... اه مش متحوزه اركان. اركان عامل لنفسه صرح لوحده ماحد يهوب ناحيته لما بيخشه مابيطلعش فاكيد هتفعدي معاه.. ابتسم كان بهاء شخصا الي حد ما طيبا ليس كعائلته كان لا يحب ان ينغمس في المشاكل طالما سياخذ حقه وجده اعطاه وزاد وفاض فلم ينجرف مع طموحات ابيه .
اقترب منها .....انا عارف ان دخلتك الاولي صعبه وانك اتخضيتي انا لو منك اتخض والله احنا عيله جاحده ومتاكد ان جوازك من اركان وزاه حاجه .اركان مابيتجوزش اساسا فعموما انا هنا هتلاقيني حاجه زي حليف ليكي انت شكلك طيبه وغلبانه حرام تخشي في الصراع بينهم. انا متاكد ان جدي ورا كل ده واكيد وزا جوازك من اركان.
نظرت ابيه باستغراب.
ضحك...... بصي انا ابان هادي وطيب بس براقبهم كلهم وحافظهم ابويا كل همه الشركه اللي ماهيطولهاش وعمتي ليلي كل همها تجوز ساندي لاركان .واركان كل همه الشركه وبس وجدي معاه وانا بصراحه ماليش في المشاكل خدت حقي وهكبره بطريقتي بس الصراع يا ريت يقف علي كده.. بصي مش عايزك تثقي في حد حتي انا اه والله وخلي بالك من نفسك والزقي في طنط صفاء طيبه َمالهاش في حاحه وجدي اكيد في صفك انت ايه اللي وقعك الوقعه دي اركان تتجوزي اركان السويفي..
سمع صوتا غاضبا.. وماله اركان يا سي بهاء.
ضحك بهاء....... زي الفل يا روكي عسليه والله سيبت لميس ازاي دي قراضه مابتسيبكش..
هتف اركان غاضبا ......مالك انت اسيب واتزفت الله.
ضحك بهاء وهتف.. طب بالراحه عروقك.. ليستدير لماسه.... سعيد بيكي يا ماسه واي حاحه انا موجود ماتخافيش انا مش زي العالم دول والله مابعضش لتضحَك ماسه ..ابتسم لها فكانت جميله اقترب وهمس.. لو نظحك تعاليلي.. لتضحك مره اخري ليستدير ويخرج .
اندفع اركان .....كان بيقلك ايه ومسخسخه كده.
نظرت اليه باستغراب.. مفيش بيهزر عادي .
هتف غاضبا .....وتهزري معاه ليه وطالع بيكي القوضه ليه.
نظرت اليه ......كتر خيره كت واقفه لوحدي وسط ناس غريبه طلعني.
نظر اليها ولا يعلم ماذا يقول لتستدير وتتجه لشنطتها وتاخذ احد بيحاماتها ....اندفع امامها وهتف .....علي فكزه كلام عمتي علي لميس كان..
لتقاطعه....... من فضلك مش عايزه اسمع حاجه ماتخصنيش دي حياتك انت حر فيها انا ماليش دعوه وانت قولتلي كده فاملوش لزوم الكلام.. انا خارج القصه وتركته واقفا مشتعلا فهيا لا تابه لعلاقته بلميس وعمته قد زادت وفاضت علي انها عشيقته وهيا ليست كذلك .
وقف يهري من داخله فلم يحب ان تراه بهذه الصوره ذهب الي دولابه اخرج ملابسه وجدها تخرج تلبس روبها ..اقتربت منه بهدوء..... ممكن توريني قوضه جدو اروح اطمن عليه.. تنهد وهز راسه وذهب بها اليه لتدخل وتحتضنه ونقبل راسه زتقول...... خدت دواك يا قلبي.
ابتسم وهتف .....اه يا حبيبتي معلش الدخله تخوف احنا عيله مصعوره.
ضحكت..... لا ما بهاء قالي
هتف .....انت اتكلمتي معاه.
ضحكت..... اه هو اللي طلعني فوق دا عسليه والله.
هتف اركان غاضبا...... اه والله نحنوح قوي.
رفع الجد حاجبيه.. هتف....... مشيت امورك مع لميس عشان ماتعملناش مشاكل.
هتف اركان..... وتعمل ليه هيا مالها.
هتف الجد بخبث...... مالها ازاي مش حبيبتك دي.
شعر اركان بالغضب.. فيه ايه يا جدي انتو بتلزقوهالي بالعافيه انا مابحبش ولا بتزفت.
هتف الجد.. طب براحه انت عبيط امال ماشي معاها ليه انت مكسوف مش عشان ماسه مراتك تعمل كده دا جواز كده َكده انت هتمثل ..
صرخ اركان..... وامثل ليه انا الله فيه ايه يا جدي ماتسكت بقه.
تنهد الجد.....طب يابني براحتك انا مش عارف هتلاقيها من لميس والا من ساندي ليغمز لماسه .....جوزك بتاع نسوان ايه عالي..
لتضحك.. ...صرخ اركان..... انت هتعملني مقلته دا ايه الهم ده.
هتف الجد.....بس بس مالك بتدخن كده يلا يا حبيبتي ومن بكره تروحي الشغل وتقفي بقه في مالك.
ابتسمت وقبلته.. لا يا جدو دا مش مالي دا امانه في رقبتي احافظ عليها حد الله مابيني ومابينها انت بتقول ايه انا هعمل ليه توكيل يدير الربع الفاضل كاني مش موجوده لاني مش بفهم..وهشتغل واخد مرتب زي الناس.
نظر الجد اليها..... تعملي توكيل لمين بالضبط.
لتشير لاركان ......لده هعمله توكيل..
هتف اركان غاضبا.. ده.. ايه عدمت الاسم ماليش اسم دا ايه المرار ده ومراتي تاخد مرتب.
تنهدت واقتربت منه....... والله يا استاذ اركان دي حياتي وبمشيها بطريقتي عشان لما امشي من حايتكو اعرف اكمل لو مش عايز تديني مرتب ارجع شغلي مش فارفه.
صرخ .....مرتب ايه جوزك مليونير وتاخدي مرتب. صفحه حكايات ميفو
نظرت اليه بسخريه.. جوزي.. لتهتف... لا معلش وسعت منك شويه.. مالي بفلوسك انا.. اسمع يا اركان بيه يا ريت ماتتكلمش في القصه ذي تاني لانك مش جوزي وانت عارف انك مش جوزي فاكيد مش هاخد فلوس من راجل غريب يرجع يقولي انت هتلهفي قرشين في الاخر انا هشتغل ومافيش حد هيتجبي عليا بمليم عشان لما اخرج مايتقالش ان ماسه خدت حاجه من أركان السويفي..وتركته ومشت .
وقف مشتعلا فصرخ في جده...... عاجبك كلامها ده.
تنهد الجد.. ماله كلامها مش انت اللي قولتلها كل الكلام ده وبتكرره والا من بقك حلو ومن بقها كوخه.. اسمع يا اركان ماسه بنت زي حته الالماظ ما تقرفهاش وسيبها في حالها مش شبهك ولا انت شبهها خليك في لميس والا ساندي هتنبسطو ببعض وعدي السنه بطولها وعرضها..
صرخ اركان...... يعني ايه حنه الكاظ وانا مش شبهها انت محسسني انها جايه من السما وانا زباله فيه ايه دانا اركان السويفي.
هتف الجد.. ماهو عشان انت اركان السويفي ماسه ماتنفعكش انت اتغيرت وبقيت واحد صعب ومتكبر ومغرور وقافل قلبه وماشي مع دي وبتشقط دي وملفف لميس وراك زي الكلبه تشبع غرورك انت بتنتقم من اللي حصلك في اي ست وماسه حد رقيق وناعم بسكوته كده عايزه حد طيب..
هتف اركان.. حد طيب انا شرير يا جدي.
هتف الجد...... لا يا حبيبي بس ماسه حنينه عايزه حنيه وانت غول صعب وبعدين احنا بنتكلم في ايه وانت هتطلقها هو انت عايزها.
ترتبك اركان.. عايزها.. هاه.. لا طبعا بتقول ايه انت..
هتف ......خلاص اسكت بقه تصدق كت تنفع الواد بهاء نحنوح.. والله يا واد يا اركان فكره لما تطلقها اجوزها للواد بهاء ..ابتسم الجد وهتف البت ماتتسابش .... خلاص كده يا روكي لما تطلقها يحلها حلال.
صرخ اركان...... انت انخبلت يا جدي بتجوز مراتي وانا واقف.. دا ايه حرقه الدم دي وليه بهاء نحنوح انا يعمي مابعرفش اتنحنح تديله ماسه ليه احسن متي في ايه سي بهاء دا حاجه تحرق الدم.
هتف الجد.. يابني مضايق ليه تكره لبهاء الخير بت قمر ومزه طحن دا في دخلتنا الواد كان هياكلها بعنيه قبل مايعرف انها مراتك وانا الواد طيب وحنين هيديها حنان
صرخ اركان.. يدها طين علي دماغه ويبص لايه هو والله لاخلع عنيه وبطل بقه بلا يدي بلا يطين نام يا جدي نام انت باينك كبرت نام وتركه وذهب مشتعلا لينفجر الجد في الضحك...... والله انت مسخره ربنا يهديك يا حبيبي نفسي افرح بيك وترجع لدنيتك..
دخل اركان مشتعلا علي ماسه كانت ترتب حقائبها ليقترب منها ويشدها من ذراعها ويصرخ..
#ماسة_الاركان
#حكايات_mevo
البارت العاشر ..... دخل اركان الي الحجره مشتعلا اقترب منها وشدها...... اسمعي بهاء مالكيش دعوه بيه بقولك اهوه.
بهتت...... بهاء وانا مالي بيه.
هتف.. طالعه معاه ليه ونازل نحنحه الا اذا كانت الهانم جرت ناعم.. اسمعي لتكوني فاكره بعد ماتخرجي من هنا هتشبطي مع حد من العيله لا فوقي.
نظرت اليه بذهول.. اشبط.. لتشعر بقهر.. لا اطمن علي عيلتك بالقوي لما اخرج من هنا ماهتشوفوش وشي.
هتف.. ومالك بتقوليها بانزحه كده انت تطولي.
هتفت...... لا ماطولش ولا عايزه اطول واستدارت ترتب ملابسها وهو يقف مشتعلا فمن هيا لتكلمه هكذا .
هتف .....وانت بقه هتفضلي تعضي فيا كده مش قولنا تهدي علي روحك والا وابور حرق مابيهمدش.
تنهدت وهتفت..... اظن انا تحت مانطقتش ولا اتكلمت واللي بيحصل هنا ماهيطلعش بره وملتزمه قدام الناس بالاتفاق.
هتف..... انا مش فاهم انت بتكلميني كده ليه هو انا اللي ضحكت عليكي وماشي افضحك في البارات دا صلحت القرف اللي كتي فيه هو رماكي وخد فلوسك يبقي اما تغضبي ماتجيش عند اللي نجدك وتنطقي وسمعتك اللي اندعست..
كانت مطرقه كلامه يشرخ داخلها هتفت..... هو انت بترتاح لما تجرح فيا.. انا مابجيش جنبك وانت من ساعه ما جيت وانت مابتسكتش انا مش فاهماك اسمع يابن الناس كتر خيرك بالقوي وهشيلك نجدتك ليا فيه حاجه تاني والا لسه فيه اهانات.
هتف.... هو انت مش حاسه بالمصيبه اللي كتي فيها كتي هتعيشي حياتك ازاي وابن عمتك قايل ومعبي والله اعلم خبي ايه ما جايز فيه وساخه مستخبيه.. لازم تحسي بمصيبتك.
لتقترب وترفع عينها الدامعه وتهتف.. انا كت حاسه وعارفه ومش مستنياك تقول انا حبيت مره ووجعني ودبحني مش مهم تصدق انا مايهمنيش بس حابه اقولك ان اتجوزتك مش عشان احب واتجوز لا عشان هو مايستغلش ده هو صفحه سوده وانتهت من حياتي وهو راح معاها انا دلوقتي مراتك وهخرج من هنا واكمل دنيتي انما عشان اتجوز واحب.. ماسه ماعتش ليها لا تحب ولا تتجوز لان ماعاش ليها قلب كتر خيره ابن عمي خلص عليا.. واستدارت ووضعت الملابس واتجهت لتنام وتعطيه ظهرها علي الكنبه وتنام..
ظل واقفا مشاعره متخبطه مابين التصديق والرفض ذهب الي الفراش وجلس عليه وظل يراقب ضهرها لينام اخيرا علي الفراش ويظل ساهرا حتي وقت متاخر لينام اخيرا..
لم تكن ماسه قد نامت كانت تشعر بالجوع فهيا منذ الصباح لم تاكل شيئا. قامت ولبست روبها وفتحت الباب ونزلت بهدوء لعلها تجد شيئا تاكله. نزلت كان الجو مظلما اتجهت للثلاجه وفتحتها واحضرت عيش وبعض الجبن والمربي وجلست في ركن المطبخ تاكل بهدوء . سهمت قليلا ..هتعيشي مع العالم دي ازاي يا ماسه ايه الصعرانين دول انا خايفه .تنهدت ونزلت دموعها احنت راسها فسمعت صوت بهاء ..ايه مالك انت تعبانه .
رفعت راسها فهتف .،ليه دموعك دي .
تنهدت ومسحت دموعها ..مافيش حاجه انا كويسه .
اقترب وجلس هاتفا ..انا عارف ان الجواز مش طبيعي ومتاكد ان اركان مابيتجوزش وقولتلك وقولتلك اعتبريني صديق .
تنهدت ..ممكن تكلمني عنهم انا خايفه.
بدا بهاء يتكلم عنهم الي ان اتي لاركان ...اركان بقه صعب طيب من جواه بس قلبه نشف وبقي قاسي من اللي اتعمل فيه .نظرت اليه هتف بهاء ..اللي اسمها لميس غدرت بيه وهو كان بيحبها ومن ساعتها اتقلب حد تاني مالوش قلب .
احست بالوجع عليه همست .....يعني انوجع اكيد بزياده مالواحد لما بينوجع قلبه بينشف .
هتف بهاء ..انت بقه قلبك نشف من ايه في حد قمر كده وقلبه ينشف .
سمعا صوت اركان ...ايه القعده الحنينه دي ماتقولو كت جيت وصبيت العصير .
ضحك بهاء ..شفتي لسه بقول ايه ..اعمل ايه ابن عمي بياكل جبس وبيحدفه من بقه يابني حد يبقي معاه ماسه وينزل غضبان كده .
هتف اركان ..ماهو كت معايا قمت مالقتهاش لقيتها قاعده بتتساير .
تنهد بهاء ...انت غضبان ليه طيب اوعي تفهمني انك مهتم لا ازعل اخوك عارف اكيد فيه ان استدار لماسه ..اكيد ماسه هتقولي السر لاني اعتبر هبقي اقرب واحد ليها نظر لابن عمه ...اصلكو عيله عضاضه نظر لماسه وغمز لها اهو همشي وهيعضك انا عارف الله يكون في عونك يا بنتي قلبي واجعني عليكي .تركه وذهب يغني ...يا عيله واطيه ونصاباه .،هاتو الفلوس اللي عليكوووو.
ضحكت ماسه واشاحت بوجهها تمالك اركان نفسه كان يغلي ..الا انه لم ينفعل حتي لا يظهر انه هكذا ظل جالسا ياكل روحه وينظر اليها تنهدت وقامت ترحل انفعل وقام..... راحه فين .
هتف......هنام عندي شغل الصبح .
هتف..... ونازله ليه اصلا لما عندك شغل هاه فيه ايه وقاعده في المطبخ ومبرطعه .
دمعت عيناها ..وهمست ......اسفه مش تحصل تاني عندك حق هبقي اكل بره واستدارت وارجعت الاكل الثلاجه واستدارت اشتعل ومسكها .....انا انا ماقصدتش كده انت مجنونه اكل ايه اللي هتجيبيه من بره ..انا بس بقولك تخلي بالك وكلامك مع بهاء قليل هاه نحنوح هو تتكلمي معاه ليه .
تنهدت .....واحد جه كلمني ماردش ازاي يعني .
صرخ ......انا مش عضاض زي ماقال هاه مش كل شويه تسمحيله يقول عليا كده انا جوزك يا هانم مسكها انت سايباه يتكلم عن جوزك .
نظرت اليه بدهشه ...جوز مين وسايبه مين انت صاحي طبيعي في عقلك .
مسكها وشدها اليه ..لا اهبل وبعض زي مالبيه قال والهانم مبسوطه اني بعض .
شدت يدها.... والله موضوع العض انت وابن عمك ادري بيه هو عارفك اكتر مني انا ماعرفكش اصلا واللي عرفته بالنسبالي كفايه عليا قوي عن اذنك .
اندفع ومسكها ..هو ايه اللي عرفتيه قالك ايه انطقي هاه طبعا قال مافي الخمر واني مرافق صح دا اللي حشر دماغك بيه وانت صدقتيه .
هتفت بغلب ..،صدقت ماصدقتش انا علي بعضي بالنسبالك ماليش لازمه انت بتخانقني ليه يا ريتني مانزلت اتسمم واستدارت فشدها فصرخت ماتبس بقه هو انا عبده .
هتف .،هتاكلي مش نازله تاكلي .
هتف ..كتر خيرك نفسي اتسدت وتركته وصعدت ...وقف يغلي الله يخربيتك يا بهاء الكلب زمانه قال عليا وبقيت عفريت في نظرها ..واستدار ووقف يصنع لها بعض السندويتشات .
دخل بهاء عليه مره اخري..... بتعمل ايه ياض انت هتبات في المطبخ .اقترب وشد احد السندويتشات فشد اركان يده وارجعه .هتف بهاء..... من امتي بتطفح نفسك دانت ممكن تموت من الجوع ماتجيب واحد .
هتف اركان ..اعمل لروحك دول بتوع ماسه .
رفع بهاء حاجبيه ..مين مين ..من امتي يا نحنوح دانت عضاض ياض ...نظر اليه بخبث .... ايه الغمز وصل السناره .
دفعه اركان .....غور في نصيبه تاخدك ال غمز وزفت اوعي بلا هم عيله هم وصعد للاعلي وبهاء يضحك دخل ورزع الباب كانت تستعد للنوم اتجه اليها وهتف ..خدي عشان تاكلي ماهتناميش جعانه ومسك يدها ليعطيها الطعام .
هتفت....شكرا مش جعانه .
هتف...... .،بقولك ايه انا علي اخري وعامل السندوتشات وهتاكليها فاهمه اندفع وامسكها واعطاها الطبق وهتف يتاكل كله فاهمه..
تنهدت وجلست تاكل بصمت وانهت طعامها همست له ..شكرا عالاكل تعبت نفسك ورفعت قدميها وهمست تصبح علي خير.
جلس عالفراش وركن وظل ينظر في السقف ..هتف ...ماتبقيش تعملي حدود دا بيتك وانا جوزك حتي لو فيه ايه البيت د بيتك تاكلي براحتك وتعملي مابدالك انا مديكي تصريح تعملي اي حاجه ولو حد قالك حاجه انا موجود مش بهاء خالص انت فاهمه..كان يتكلم ولكنها غاصت في النوم مسرعه التفت وجدها نائمه....شعر بالغضب فهيا لا تعيره اي انتباه ..هتف ..نامت ست الانزوحه وانت واقف والع والبيه يقولها عضاض عبوشكله غور نام انت هتنجلط انا عارف و جلس يتلوي الي ان نام من التعب .
في الصباح استيقظت ماسه ولبست ذهبت الي الجد تطمئن عليه هتف.. ايه هتروحي شغلك.
ابتسمت...... ايوه يا جدي هروح..
هتف.. طب ماشي هنادي لبهاء هو بيروح بدري ...رفع تليفونه يتصل ببهاء ويخبره انه ينتظرها بالاسفل.. لتعود وتحضر شنطتها وتجهز نفسها وبينما هيا تجهز نفسها وقع منها تليفونها ليتحرك اركان ويستفيق وجدها تلبس وتجهز نفسها ...
هب ونظر اليها وهتف...... علي فين..
هتفت........ اسفه اني صحيتك كمل نومك..واستدارت ليقوم يقف امامها ....تراجعت وبهتت من قربه .
هتف .....راحه فين كده ايه متسابه..
تنهدت ....... يادي الصباح هو انت مابتزهقش مابتهمدش خالص.
هتف بنبره تحذيريه..... راحه فين..
صرخت...... راحه الزفت الشغل.
مسك يدها ......مش قولتلك هاخدك معايا.
هتفت........ مانت نايم اعمل ايه يعني.
شدها يجلسها علي الكرسي بعنف.. اترزي اما ألبس..
هتفت...... ماتروح تنام الله ايه ده.. انا هروح مع بهاء.
نزل امامها يمسكها من وجهها باصابعه ...هتف.. ماهتروحيش مع حد ولمي نفسك فاهمه.. دفعها لتنظر اليه بغضب وتشتمه في سرها ظلت جالسه حتي انتهي وهتف يلا.. وقامت ورائه نزل بها ليقترب ويمسك يدها
هتفت والدته....... حبيبي صباح الخير اول مره تصحي بدري.
هتفت ليلي.. واخد السنيوره ورايح فين عالصبح.
تنهد .....رايح الشغل يا عمتي ويا ريت تخليكي في حالك.
هتفت..... طب يابن صفاء اما اشوف اخرتها بس عموما لو فاكر انها خالت عليا موضوع الجوازه ده تبقي تعالي امسح الرياله انا عارفه ان فيه حاجه وهعرفها.
اقترب من ماسه يحتضنها ويقبلها من خدها ...هتف..... حاجه ايه يا عمتي ماتهدي واحد اتجوز ومبسوط شد ماسه وهتف .....مش كده يا ماستي لتبتسم له مرغمه..
هتفت صفاء...... ربنا يسعدك يا حبيبي ماسه رقيقه َجميله لتبتسم لها ماسه.
شدد عليها اركان ونظر الي ماسه يلتهم تفاصيلها.. مش كده يا امي.. ماستي قمر تاخد العقل.
هتفت ليلي.. ماتبطل بقه ايه ده بلا حرقه دم لتقوم وتترك المكان.
هتفت صفاء..... معلش يا حبيبي وانت يا ماسه خلي بالك من جوزك ماتسبهوش البيت ده صعب.
قبل خدها..... قوليلها يا امي انا ماتسابش مش كده يا ماستي قبل خدها من جانب شفايها .... همست بطل بقه..
ضحك .....شوفي يا امي اهوه مكسوفه علي طول كده بتقهرني والله اعط بره.
هتفت الام.. بطل يا واد تعط ايه حد يبقي معاه قمر كده ويعط البت عسليه ربنا يسعدكو..
قبل اركان ماسه بحنان وهتف .....طب اسيبك يا امي.. وسلم عليها وشد ماسه المشتعله من تجاوزه وشدنا وخرج بها لتعود ليلي وتظل ليلي تغلي ..... طب يابن صفاء كلها يومين وهنعرف كل حاجه.
ركبت ماسه العربه لتنظر اليه بخجل هتفت...... من فضلك بطل تعمل كده قدام حد.
ابتسم واقترب منها لتلتصق في الباب هتف...... اعمل حاجات حاجات ايه..
هتفت.... يعني.. اللي عملته.. عيب انت فاهم.
ضحك واقترب من وجهها ونظر لشفتيها وهمس عشان بوستك.. اشتعلت واحمرت فضحك ....دا عشان الشو بس مش اكتر واقهر عمتي عشان تهمد وتعتقني.
تنهدت وهتفت..... ممكن اطلب منك طلب.
هتف .....اتفضلي.
لتقول.. ممكن ماحدش يعرف اننا متجوزين.
هتف .....نعم ياختي انت انخبلتي.
تنهدت....... لا معلش مابحبش اقعد في حته مش مرتاحه فيهاويعاملوني كويس .
هتف....... وانت بقه لما تبقي مراتي مش هتتعاملي كويس انت عقلك فيه حاجه.
تنهدت...... لا بس عشان ابقي براحتي انت تفرق معاك ايه.
تنهد....طب يا ست ماسه اما اشوف اخرتها..
هتفت..... طب ابقي نزلني قبل الشركه.
ظل ينظر اليها بغضب فهيا تتنصل من زواجه كانه ليس ذو قيمه .وصل بها ونزلت قبل الشركه ...صعدت تستلم شغلها في قسم الحسابات ليقابلها العاملين بترحاب ..مر اليوم بسيطا جميلا لترتاح وسط الموظفين ليستدعيها محمود ..دخلت عليه ليقوم ويهتف.. شوفي بقه لو فاكره ان جلال بيه جابك َحطك مسمار في الشركه يبقي تنسي وتمثيليه الجواز دي انا مش بالعها.
خافت من منظره لتهتف.... تمثيليه ايه حضرتك دا جوزي فيه ايه.
هتف.... ليه يا روح امك فاكره اني عبيط حته بت بتشتغل في مستشفي تتجوز اركان السيوفي ليه.
هتفت غاضبه.... انا مش حته بت انا اهلي احسن ناس وكان عندنا شركات بس الزمن وعيب كده.
اقترب ومسكها.... انت تقوليلي ايه القصه لاحسن هيطولك سمي وانا مش قليل لتحاول ان تبتعد ضغط عليها وصرخ..... ماتنطقي يا بت بدل ماطلع روحك .
اجهشت بالبكاء دخل عليهم بهاء اندفع يبعدها ....ايه يا بابا ده فيه ايه.
هتف.. فيه الهانم عايز اعرف ايه اللي مخبينه بت انت انطقي.
هتف بهاء ....بابا بطل بقه انت ايه مابتسكتش انا تعبت دي مش عيشه بجد.
صرخ محمود ....انت عيل برياله رمولك حاجه تلعب بيها سكتتك واركان لهف الشركه ياهبل
هتف.. ارحمني بقه انا تعبت واخرتها هنفصل والله بالشركات عشان وجع الدماغ ده انا تعبت بس ساعتها هتخسر كتير يا بابا اهدي بقه ...شد ماسه وخرج بها .
هتف محمود... انا هعرف عنك كل حاحه يا ست هانم واعرف مخبين ايه.
دخل بهاء الي مكتبه واجلسها هتف.... اسف يا ماسه ابويا قدري الاسود مابيسكتش ومعيشني في حزن ماتبصليش وتستغربي.. العيله دي غريبه بياكلو بعض جدي واركان في جانب وبقيت العيله في جانب صراع ومناهده وكره وانا ماليش في قصه الصراع دي مابحبش اخش في مشاكل وفوق كده بحب اركان. اركان يستاهل مكانه هو اللي بيكبر وقلبه عالشركه وابويا حاطه في دماغه وعايز يهد وراه اركان ياخد وهو لا.. ماطبيعي اركان ابن ابنه جدي يديله وماحرمش الباقي برضه وانا اداني وعارف اني مش بتاع صراع وتعبت من ابويا وعمتي ليلي مابتهمدش واللي جاي صعب انا عارف ان فيه حاجه ورا جوازكو انا اه ابان طيب بس بفهم انت مش شكلنا واكيد فيه حاجه بس انت حره بس نفسي تعرفي اني مش مؤذي واتمني نبقي اصحاب وتلجأيلي في اي وقت..
مسحت دموعها وابتسمت له فهيا تشعر انها وحيده لتحس بقرب من بهاء فهو يبدو عليه انسان جيد اقترب ومسك يدها.. ماسه انت تقدري تعتبريني زي اخوكي بجد مش هتاخر.
نظرت اليه وابتسمت..... انت طيب وحنين قوي يا بهاء.
سمعت صوتا غاضبا.. لا والله وايه كمان نجيب شجرتين وعصير لمون لزوم القاعده.
بهت ونظر اليه بهاء ليهتف .....فيه ايه يا اركان.
اقترب من ماسه وشدها مالكش فيه وشدها من يدها يخرج بها هتفت..... ساخطه ايدي والناس.
هتف ....اكتمي بدل ماطبق وشك فاهمه .....دخل بها مكتبه دفعها ليهتف.. عايز اعرف انت ايه هاه بترسمي علي ايه ...صرخ.. قاعده للبيه يحسس علي ايدك. وانت ست متجوزه
بهتت.... يحسس.. اظن عيب قوي كده.
هتف.... لا والله واللي شفته دا ايه. ايه اللي موديكي عنده.
هتفت.... انا مارحتش هو جه كان جوز عمتك خدني وبهدلني وهو كتر خيره نجدني عايز ايه انت بس صحيح كل اللي يهمك عيلتك وماقربش من عيلتك مانا مش منها ولا هكون منها اتبهدل اتهان ما ألزمكش كانت تنتحب.. ليلين امامها ويروح غضبه.. تنهد.... وراحه لمحمود ليه.
هتفت..... هو اللي استدعاني اقول لا انا بشتغل هنا. انا لا عايزه اروح لده ولا لده وكتر خيره بهاء وقفله ودافع عني.
هتف غاضبا .....لا والله ومالك مبسوطه كده.
نظرت اليه بقهر..... انت عايز ايه دلوقتي يخصك في ايه اتبهدل والا اتهان ماظنش تفرق معاك سيبني في حالي الله يخليك اتهان اولع عادي ماهو العينه باينه حاضر المه الحايه لو حتي ضربني ماهنطقش واقول لبهاء ابعد عشان جوزي مضايق اني بتهان وبهاء بيدافع عني .
اقترب مشتعلا وشدها .....ليه مش مراتي مايخصنيش.
نظرت اليه.. مراتك.. لتبتسم بسخريه ....انت عايز تفهمني انك ممكن تعمل زي بهاء.. والنبي اسكت وكفايه كده انا راحه اشوف شغلي واستدارت .
اشتعل عن اخره وهجم عليها يشدها يخرج بها ذهب بها الي محمود وهيا مندهشه وقف امام محمود هتف.... محمود ايه لحقت اشتكتلك الهانم.
اقترب اركان.. شوف بقه انا ممكن اصبر عليك وعلي اي حاجه الا انك تقرب من حاجه تخصني اسمع يا محمود بيه مراتي هاه مراااتي ماسه خط احمر تقرب منها تاني هتلاقيني في وشك واعرف اني مش سهل واعرف انك قاعد هنا من غير صفه بمزاجي بس هتفكر تقرب منها هقولك مالكش مكان هنا.
صرخ محمود... هتطردتي عشان دي.
هتف اركان..... لا هطردك عشان مراتي مش دي.مراتي هنا قبلي قبل اي مخلوق ماسه اركان السويفي .ماسه هانم مابتتشدش ومابيتزعقلهاش اقترب منه وخبط علي صدره عينك تيجي عليها تاني هزعلك قوي والزعله هتبقي بخوجه من هنا ولاخر مره ابعد عن طريقي وطريق مراتي فاهم..
ليستدير وياخذ ماسه التي كانت مندهشه من غضبه دخلا المكتب كانت لاول مره تري اهتماما منه وكيف تصدي لمحمود من اجلها رجف قلبها كانت وحيده لتشعر اول مره انه لن يتركها لهم تنهدت واقتربت منه و هيا تفرك هتفت...... متشكره يا اركان انا انا....
ابتسم فهي اول مره تنطق اسمه هتف.. اخيرا اول مره تقوليها.
قطبت ونظرت اليه اقترب منها ونزل بالقرب من وجهها لمس شفتيها لترتعش قال... اول مره اركان تطلع من هنا.
ازاحت وجهها بخجل ابتسم وهتف..... انا جوزك ماحدش يقدر يقرب منك حتي لو بينا ايه انت تخصيني طول مانت علي اسمي.
رفعت عيونها هتفت..... يعني مش هتسيبني ليهم.. دا صعب قوي..
اقترب وشدها ..... لا مش هسيبك يا ست ماسه.. ظلا ينظران لبعض والكلام تاه بينهم كانت حاله غريبه من الهدوء وقرب ياخذ الانفاث سكون لحظي كشف عن رجفات قلوبهم التي لا يدرون بها .احس اركان بشئ يدفعه اليه يقترب من وجهها وما ان لمس شفتيها حتي انتفضت عندما فتح الباب اغمض عينه بغضب التفت يجد لميش تدخل وتتهادي .
هتفت..... ايه يا بيبي ماتسالش عني من امبارح مش قولت هتتصل بيا.. اقتربت تقبل جانب شفتيه تسمر هو وشعر بغضب امام ماسه لتخجل ماسه وتهتف.. طب عن اذنكو استدارت وخرجت مسرعه ..تنهد اركان.. هتفت... كده تتجوز عليا انت دي اخرتها.
هتف ببرود.... انا ماتجوزتش عليكي انت مش موجوده اساسا.
هتف اركان..... ايه كلامك ده امال السنتين اللي فاتت دي ليه.
هتف.. بمزاجك انا ما وعدتكيش بحاجه.
تنهدت وتكتم غضبها وتحاوطه ....اهون عليك انت وحش خالص.
هتف.. لميس اظن انت عارفه ايه اللي بينا.
هتفت.... دا كله عشان غلطه وراحت.
ضحك... راحت لا ماراحتش ولا هتروح فاهدي علي روحك َحياتي الخاصه مالكيش فيها
احتضنته.... انا راضيه ابقي في حياتك علي اي وضع ان شالله نتجوز عرفي.
ضحك.. لا معلش ماليش فيه..
ظلت واقفه ..... طب يا اركان انا هصبر وعارفه ان اخرك معايا لتقبله وتذهب لماسه هتفت بغل ....اسمعي يا شاطره اركان ده بتاعي تفكري تقربي منه همحيكي من علي وش الدنيا وعموما خافي علي روحك محمود وليلي مش هيسيبوكي ..ضحكت وتركتها لتجلس ماسه خائفه ...مر الوقت تنتظر اركان فلم ياتي انصرف الموظفين وتبقي وحيده لتذهب لبهاء وجدته كان علي وشك الرحيل فاخذها وذهب بها ولكنه صمم ان ياكلا الاول لتعود البيت متعبه .
دخلت تطمئن علي الجد ثم عادت للحجره وقفلت الباب بالمفتاح تاخذ حَمامها وظلت في الحمام فتره طويله تشعر بالاسترخاء في المياه لبست بشكيرها ولفته حولها وخرجت تذهب الي الفراش وتركن عليه وتغمض عينها ولم تلاحظ ذلك الذي يجلس يراقبها كانت تتاوه وتحرك رقبتها من الالم والتعب ...انتفضت حينما احست بيد علي رقبتها فتحت عيونها بذعر سمعته يقول بنبره غاضبه اهدي واغمضي لتحاول ان تقوم اراحها بالقوه وبدا في تدليك رقبتها لتغمض عينها وتستكين باسترخاء وتنساب من لمساته كان خبيرا فيما يفعل يضغط علي عضلاتها المتشنجه بحرفيه لتنساب وينساب جسدها كان يتاملها وعيونه تلتهم جسدها الذي ينير من تحت البشكير. لمساته لجلدها تشعله حاول ان يكف عن لمسها ولكنه لم يستطع فمنظرها مهلك امامه انتهي ومد اصبعه بجانب اذنيها يتلمسها وهيا مغمضه في عالم اخر من الاسترخاء حرك اصبعه نزولا وعيونه منصبه علي وجهها ليتلمس رقبتها نزولا الي مقدمه صدرها لتنتفض مره واحده تراجع.. لتنكمش وتهتف.... ايه فيه ايه..
غضب من نفسه وتاثيرها عليه هتف غاضبا.. هيكون ايه كتي هتنامي بمنظرك ده علي سريري.
بهتت وقامت مسرعه..... انت دخلت ازاي اصلا.
هتف.. قوضتي دي صح..
هزت راسها باستنكار ذهبت تحضر شيئا ....تشربه.. كانت تشعر بالبرد اخذت كوبا من النسكافيه وبدات في صناعته اقترب منها يحاوطها همس بالقرب من اذنها.. مش تعزمي والا كله لوحدك كده.
تنهدت...... عايزني اعملك..
اقترب من اذنيها... اه عايزك..
ابتلعت ريقها من همساته.. طب وسع طيب هعملك.
ضحك واحتضنها.. لا ماليش مزاج لازم اراقبك مش ممكن تحطيلي سم والا حاجه.صفحه حكايات ميفو .
لتدير وجهها.. سم.. ربنا يشفيك.
ضحك.. اهو بقه احنا عيله بنخاف..
لتتنهد.. عشان مابتحبوش بعض مافيش بينكو حب الحب لما يروح الدنيا بتضيق.
تلمس شعرها.... وانت بقي ادري بالحب مش كده.. تنهدت وصمتت مرغمه لتنتهي من المشروب وتظل واقفه.. هتف... ايه..
لتقول.... خلصت خده بقه..
ضحك.... طب ماتلفي وتدهولي..
ارتبكت فهو ملاصق بها لتستدير وترفع له الكوب .اخذه وضعه جانبا لترفع عيونها باستغراب.. مد يده للكوب خاصتها ورفعه بيديها ويده تحاوط يدها ويشرب منه وعيونه عليها لتشتعل.. هتف.. لا ده احلي.. هاخده.. ليديره ويلمس مكان اثر شفتيها ...هتف.. لا كده احلي واحلي. لتشتعل وتحاول ان تبعد.. هتف.. ايه هاتسيبهولي كده عادي.
تنهدت..... اعملك ايه يعني.
ضحك.. انت ماعندكيش روح المثابره خالص كده.. بتسيبي علي طول.. امال كتي قافشه في ابن عمك ليه طلعتي روحه..
شعرت بالغضب.... والله المفروض كت بحبه وكده.. اما تحب هتعرف يعني ايه اقفش في حد.
ضحك ....مين دي اللي اقفش فيها مفيش حد يستاهل ..اقترب يشدها ....ممكن اعرف ماستنتنيش ليه وجاي مع البيه هو خلاص شبكتي معاه.
غضبت من تحنيه عليه لتهتف.. ماتبطل بقه انت مابتزهقش ايه ده كت لوحدي اروح فين والبيه ماعبرنيش ابات هناك.
هتف.... كنت في اجتماع.
صرخت.... وانا ماعرفش الله وبطل بقه لتدفعه وتستدير شدها اليه لتنفعل.... لا بقه انت فاكرني ضعيفه وكل شويه تيجي تطلع خلقك عليا اوعي بقه والله اطين عيشتك.
هتف بتسليه..... هتعملي ايه يا شاطره لتتململ شدد عليها فصرخت.... ماتبطل سداغه بقه.. اعتصرها بين يديه خبطته علي قدمه وتدفعه ...ترنح واختل توازنه ليسقط علي الفراش ولكنه شدها معه لتسقط عليه لتتفاجا حينما......
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق