القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ماسة الأركان الفصل 11-12-13-14-15 بقلم ميفو السلطان (جديده وحصريه وكامله)

 رواية ماسة الأركان الفصل 11-12-13-14-15 بقلم ميفو السلطان (جديده وحصريه وكامله)



رواية ماسة الأركان الفصل 11-12-13-14-15 بقلم ميفو السلطان (جديده وحصريه وكامله)



#ماسة_الاركان 

#حكايات_mevo 

البارت الحادي عشر....ما ان خبطته ماسه بشده حتي ارتد للخلف واختل توازنه شدها معه وقع بها علي الفراش صرخت ليستدير مسرعا و يقلبها وها تتململ بعنف لتشتعل وتحاول ان تبعده بلا جدوي...تجلد و ابتعد ونظر اليها بتسليه اكثر. 

هتفت.... انت قليل الادب.. انت عايز ايه يا جدع انت ايه محراب شر طول النهار خناق بقله ادبك دي ابعد بقه ايه القرف ده.

تصاعد غضبه ضغط عليها لوهتف غاضبا.. عارفه لو سمعت كلمه جدع دي منك هعمل فيكي ايه والله لاطين عيشتك.. 

هتفت غاضبه.... اوعي الله انت امال عايز ايه انت.. 

هتف.... اسمي زفت اركان ايه صعبه.. 

هتفت.... طب يا زفت يا اركان اوعي بقه.. 

اشتعل.. طب زفت بزفت نطينها بقه لينهال عليها كان غاضبا من تجاهلها لها المستكر وخروجها مع بهاء وتاخرهم ليصب عليها غضبه.. مر وقتا وهو مع نفسه ليتحول الغضب الي رغبه شديده ليهيم بها ويتوه فيها كان كلما لمس شفتيها يحدث بداخله امرا لا يعلمه ولا يفهمه ولكنه بيزيد ما هو فيه ليحس بجسدها يتراخي تحته فقد تشنجت ثم  استكانت من عنفوانه وقلت مقاومتها ليتجلد ويبتعد.. و يهتف.. ماتخلنيش اقلبها جد واعرفي انك مراتي قدام الناس.. 

كانت مغمضه ووجهها احمر وشفتيها متورمتين وهو يمنع نفسه ان ينقض عليها.. 

هتفت بقهر .. انت مش طبيعي انت مريض. 

هتف بانفعال.... برضه انت مالك طايحه كده انت جبله ثم تعالي هنا  مابتحسيش شايفه واحده دخلت وباستني هتقعد  علي رجلي ايه مافيش تلاجه. 

صرخت.. ماتقعد ولا تاكلك انا مالي. 

صرخ.... مش جوزك انا..

هتفت بغضب.. لا مش زفتي واوعي بقي

هتف.... بصي بقه عشان تتلمي انا جوزك واتفقنا اني هديكي اسمي بعد فضيحه سيادتك وسمعتك الطين بس تمثلي قدام امي والناس اللي بره انك مراتي مش داخله شايفه واحده قاعده علي رجلي ولا كان فيه حاجه.

احست بانفاسها من ثقله لتنهج بشده .. اعمل ايه يعني خلاص خلاص ابعد بقه.

خف عنها ليهتف.. انا علي اخري وصابر وساكت وتقليلك مني ماهسكتش عليه  ليقوم ويشدها ...دفعته اكمل ....واخر مره تسيبي الشركه من غيري..

نظرت غاضبه  لتهتف .....وسيادتك انا مش قاعده جاريه استناك وتمشي وتسيبني.. بهاء كتر خيره هو اللي جابني وسيادتك ولا علي بالك.

صرخ..... انا كت في اجتماع.

نظرت ساخره.. اه واضح اجتماعاتك كتير لتستدير ..شدها..... قصدك ايه.

هتفت.... مفيش اوعي بقه انا تعبت عايزه ارتاح.

هتف.....لا تقولي الاول قصدك ايه ..قصدك لميس صح .

هتفت ..ماقصديش انا ماليش دعوه .

اقترب ومسكها ..لا ليكي ولازم تعرفي قصتها عشان لميس ليها وضع خاص ومايبقاش شكلي وحش .

هتفت ..شكلك وحش حلو ماليش دعوه انت مرافقها انا مالي بيك .

صرخ ..هو ايه اللي مرافقها انا مش مرافق حد وفيه ست تقول لجوزها انت مرافقها .

نظرت اليه تتامله .،صرخ .،ايه هتصوريني .

هتفت ...انت عايز ايه انا تعبت بقا هو اشتريتني استدارت لا هنتكلم واقفي واتعدلي ،

احست ان الكيل طفح ..دفعته مهتاجه ،،لا بقه انا خلاص هو ايه ده هو انا عبده عندك والله اروح لجدو ونفضها بلاش قله ادب انا تعبت انا ماقعدش وقله ادب وعيله هم وانت جاي تكمل اوعي انا هقول لجدو يطلقني ويمشيني من هنا واستدارت فاندفع ببعض الخوف وشدها انت راحه فين في يومك الطين .

صرخت ..ايه تعبت اوعي هنفضها . 

صرخ ..اه والشركه ايه هتلهفيها .

هتفت بقهر ..خد كل حاجه من بكره هروح للمحامي واكلم بهاء يدخل يخلص مابينا واندفعت وفتحت الباب كان بهاء يمر وهو ورائها 

هتف بهاء ..ماسه في حاجه .

هتفت .،اه فيه كنت عايزاك بكره .،صرخ اركان وشدها ونظر لبهاء معلش مراتي بس زعلانه وهصالحها ..نظرت اليه بغضب فاندفع وشدها لاحضانه وهيا تتململ بعنف نظر لبهاء ..طب هقفل الباب بس هزود جرعه الحنيه وارقعها بوسه تسورق ماستي بس زعلانه مني وقفل الباب دفعته وصرخت .،انت قليل الادب ايه ده عيب قوي هيقول عليا ايه .

هتف ببعض الغضب .،هيقول ايه جوزك .

صرخت ..ماهقوله يفضها ونخلص انت ايه يا اخي انا ماعتش هقعد في بيت الغربان ده اندفع وشدها اليه ظلت تتململ بعنف ،،تنهد وهتف خلاص اهدي بوتجاز ..يلا  . هننزل ناكل الاول..

هتفت....... انا كلت مع بهاء ...

هتف غاضبا....بقلك هننزل نطفح تحت انت مراتي قدام الكل فاهمه وتلتزمي بالاتفاق انا مش عايز مشاكل. ظلت واقفه تنظر اليه بغضب استدارت وغيرت ملابسها  ..عادت اليه غاضبه ...تنهد فهيا يبدو عليها التعب ...اقترب وشدد عليها نزلت دموعها شدها اكثر وهمس ووضع راسه في شعرها ممكن تهدي ،،

همست ..ابعد انا تعبانه بقه تعبت تعبت انتو اشرار ليه كده .

ابتسم ونظر اليها ...انتو يعني انا منهم .نظرت اليه غاضبه .،ضحك وقبل خدها طب يا ستي خلاص حقك عليا 

.تنهدت وهمت ان تبتعد الا انه مسك وجهها وقبل خدها وهمس هتفضلي زعلانه و كده .

همست ،،انا تعبت والله ليه كده هنكمل كده ازاي بس. اقترب ونظر الي عيونها وهمس عيونك لونها حلو قوي ياخدو العقل ..قطبت جبينها اقترب وقبل جانب شفتيها وتنهد وشدها ونزل بها للاسفل .وجد امه جالسه والجد معها وعمته وزوج عمته سالم وبهاء يدخل عليهم لتهتف صفاء..... تعالي يا حبيبتي نورتي بيتك.. بكره البيت يكبر ونشوف خلفكو. شدها اركان.. اكيد يا امي ماستي وعداني باورطه عيال مش كده يا ماستي.

خجلت ماسه لتدخل ليلي.. ماشاء الله الغزاله رايقه.

تنهد..... وماتروقش ليه يا عمتي.

هتفت...... مفيش يابن السويفي اصل الفقره مطوله وانا صاحبه عيا..

هتف..... ماهو لو تريحي نفسك هتخفي..

دخلت ساندي....لتهتف ليلي..... جهزتي حفلتك حبيبتي.

هتفت.... ايوه يا مامي وروكي وعدني انه الحفله تبقي كلها ليا..

تنهدت ماسه وذهبت بجوار الجد وانكمشت .

غضب اركان لتقترب ساندي.. هتجبلي ايه يا روكي مش عايزه حاجه قليله انا ساندي.

هتفت ليلي.. هيجيب يا حبيبتي ماهو وارث اد كده.

هتف الجد .....مش هنتنيل ناكل بقه بدل السم اللي عمال يتنطر علينا.. ليقوما ويدخلا للسفره .

اتجه اركان الي ماسه لتشده ساندي..... تعالي بس عايزاك.. وشدته بعيدا ووقفت ملتصقه به. نظرت ماسه اليهم ولاول مره تشعر بالغضب من داخلها ولكنها تجلدت احست انها بمفردها في ذلك البيت ووجعها ذلك تمنت لو يهتم بها احد فوحدتها قد وجعتها .

اقترب بهاء تعالي ماتشغليش بالك هيا ساندي كده قراضه مابتسيبوش ومابتتكسفش لتذهب مع بهاء ..هنا اشتعل اركان انها تجاهلته وتركته يقف مع ساندي ترك ساندي واندفع اليها وشدها الي احضانه لتبهت همس... يلا من سكات  واياك تبعدي عني ..

دخلا واجلسها وجلس بجوارها ...ظل بهاء يثرثر مع جده كان شابا لطيفا حلو  المعشر وماسه مبتسمه لحديثهم هتفت ليلي.. وانت بقه يا ماسه اهلك فين يا حبيبتي مش هتجيبيهم نتعرف عليهم.

اطرقت ماسه بحزن هتف اركان.. متوفين يا عمتي.

هتفت....... والله يرحمهم ايه مقطوعه يعني والا ايه امال اتجوزتها من مين يا اركان  معقول اركان السويفي يتجوز كده من غير عزوه واهل مش واسعه شويه دي.

هتف...... انت مالك يا عمتي بجد انت مش راضيه تريحي ليه.

هتفت..... عشان مش مصدقه التمثيليه دي كلها ماتقولو  انتو مخبين ايه.

هتف.... بجد يا عمتي طب اعملك ايه عشان تصدقي نعمل دخلتنا قدامكو ليقوم ويشد ماسه لاحضانه ويلتصق بها ويهتف .....ماستي بالدنيا يا عمتي مش محتاجه اهل انا اهلها ليدير ماسه وينظر اليها بحنان ويقترب من وجهها ويهتف بحنان.... مش كده يا ماستي انا اهلك.. ظلت ترتجف من قربه وخجلها ضغط علي وسطها لتهز راسنا بخجل ابتسم واقترب من طرف شفتيها يقبلها قبله حانيه ليهتف .....وانت كل اهلي يا ماستي..

اشتعلت ساندي وهتفت...... ايه المسخره دي هو فيه ايه.

ضحك اركان..... فيه ايه انتو مراتي وببوسها بلاش.. شدها وهتف.. طب تعالي يا ماستي نكمل فوق الا باصلنا في الليله وانا رايق  عايز اروق مزاجي اكتر بحبيبي ليتركهم ويصعد مشتعلين .

هبت ليلي ....طب يا اركان يانا يانت لتنصرف هيا وساندي وجلس الجد هتفت صفاء..... ليلي مش هتسكت يا عمي خايفه عالبت دي طيبه قوي .

تنهد.. ماتخافيش ابنك مش هيخلي مخلوق يقرب منها.

ضحك بهاء.. انا شايف كده برده الوحش نخ ولان وهنشوف ايام عنب فقد حكي له الجد كل شئ ليكون بجوار ماسه ايضا .

ضحك الجد وجلست صفاء تشعر بالرهبه مما ممكن ان تفعله ليلي.

صعد اركان وماسه لتدخل هيا وتغير ملابسها وهو ايضا احست بالاختناق لتخرج الي الشرفه ظلت واقفه تفكر فيما هو ات.. احست بيدين حوليها لتنتفض همس.... بطلي عمتي واقفه في التراث بتاعها استدارت وجدت عمته تقف لتستكين ويديرها اليه ويحاوطها .. طرقت بوجهها ..هتف ....لا بصيلي امال عرسان ايه ....الا انها خجلت من ذلك كان يستعجب من خجلها كيف تكون سمعتها في الارض وبها كل ذلك الخجل مد يده ورفع وجهها لتنظرا اليه احمرت خجلا اقترب من وجهها لتتشنج لمس رقبتها وهمس ....اهدي عمتي.. تنهدت واستكانت رفع عينه وجد عمته قد دخلت ابتسم بخبث ليعود وينظر اليها همس... انت ناعمه قوي.. اقترب يقبل خدها ...

همست وهيا ترتجف ،،بطل بقه .

كان يجوب بوجهه علي وجهها ويحس بارتعاشها فهمس ،،ابطل ازاي وانت كده رفع وجهها ونظر في عيونها ظل سهما فيها وانحني ووضع راسه في شعرها احس انه ان لم يبتعد سيتجاوز ويهجم عليها ابتعد وقبل شفتيها وهيا تنهج وتكلبش في يده ابتسم همست بارتعاش ..... تعال ندخل بقه مش هنقفلها نقل ادبنا. 

ضحك عليها وهتف.. لا اصل عمتي مش هتهمد انا عارف .

همس... ممكن بقه تحطي ايدك عليا.. 

همست.... نعم ياخويا.. ضحك ...مافيش فايده جعفر بيقلب.. 

خبطته...... ماتحترم نفسك بقه.. 

هتف.... طب اهوه ليشدها يلصقها به

 ويهتف.... ماتبوظيش اللي رسمناه انا عادي اهوه دا تمثيل والا الجميل طلع بيحس وحاسس بحاجه .

ارتبكت.. حاسس حاسس بايه.. انت اتخبلت. 

ضحك ......امال مالك مش علي بعضك فتح تليفونه وصدحت الموسيقي ليضعه علي المنضده ويشدها ...مسك يدها  يلفها حوله لتهتف ....هيا هتفضل واقفالنا كده ايه الست دي .

ضحك ....لا عمتي حربايه كبيره لازم نديها جرعه من المشاعر لمس شفتيها وهمس... بصي هيا مش هتدخل الا لما ارزعك بوسه تنقهر وتدخل. 

هتفت بغضب ....اتلم بقه  والله اموتك .

هتف ....مش قبل ماغيظ عمتي ليشدها ويقترب منها لتخجل وضع راسه في عنقها يداعبها بشفتيه وهيا مشتعله عن اخرها وظل يدور بها ويلمس ضهرها بحنان لتنساب مشاعرها بين يديه ويحس هو بذلك.. قربها اكتر والتصق بها.. وهمس.. ماسه انت ماسه فعلا رفع وجهها اقترب من شفتيها همست بتخبط.. بطل ماينفعش كده بقه..

نظر اليها نظرات اهلكتها همس ....لا.. ماعتش ينفع نزل عليها وشفتاه تذوب في شفتيها كانت قبله حانيه بشكل رجف لها قلبه وقلبه لتشدد علي يديه من انفعالها كان يزيد من حنانه وهيا مستسلمه وهو لا ينتهي ولا يريد ليبتعد اخيرا بعد ان اهلكها.. لتركن علي صدره احتضنها وهيا تنهج ودقات قلبه يسمعها تصرخ تحت اذنيها ..

حاولت ان تخرج مما هيا فيه غضبت من استكانتها واحساسها بشفتيه وكيف تاهت معه ..

 همست.... اوعي بقه عيب كده ايه عمتك دي َ...التفتت فلم تجد عمته لتستدير وتنظر اليه غاضبه انفجر ضاحكا هتفت صارخه..... نهارك اسود انت كت بتمثل. 

هز راسه ضاحكا واستدار مسرعا ودخل فهيا مشتعله .دخلت ورائه وقفزت عليه تمسك رقبته .....يا سافل يا بتاع الستات يا قليل الادب مابتعتقش ايه قله ادبك دي. 

كان يضحك وهيا فوق ظهره وهيا تخنقه مسك يدها واستدار مسرعا يحملها لتسقط راسها علي ظهره ...صرخت.... كان يحملها علي كتفه وراسها للاسفل ويمسك قدميها وهيا تصرخ ....نزلني يا بارد يا جبله. 

حاول ان يسقطها علي راسها صرخت.... والله اموتك اوعي بقه دماغي وجعتني من القلبه السوده كانت تضربه علي ظهره .

هتف.... تلمي لسانك.. 

هتفت.... مانت اللي قليل الادب وفلاتي ..بس بقه يلا نزلني ايه انت مش طبيعي . 

هتف.. قولي عشان خاطري يا روكي .

صرخت ساخطه.. ماتيلا يازفت بقه. 

خبطها علي مؤخرتها لتصرخ..هتف.... ها يلا من سكات.. 

هتفت بتجلد.. عشان خاطري يا روكي.. 

هتف ..لا مش عجباني ...قولي عشان خاطري يا بيبي .

احست بالاشتعال وبدات تخبطه بعنف ..نزلني انت عيل تابوت والله اموتك .

ضحك ودار بها لتصرخ وظل يدور ويدور بقوه وهيا تصرخ من الدوران توقف فجاه وانزلها لتحس بدوار شديد وتكلبش فيه ضحك وشدها من وسطها يرفعها يحتضنها كان سعيدا بحاله معها كان مزاجه من قربها قد تغير ويريد مشاكستها وكلما اراد ابعدها تكلبش فيه هتف.. دانت واقعه فيا بقه ...خبطته وهيا تحتضنه ..ضحك.... طب ايه هنفضل مكلبشين كده انا مبسوط عموما ان ماسه جعفر افندي محضنه فيا ومكلبشه.. ماتجيبي بوسه كده نجرب الشفايف دي تاني  في الروقان عشان عمتي تنقهر.. 

لتتحامل علي نفسها َو تبتعد مترنحه وتجلس علي الكرسي وتنظر اليه بغضب..

 هتف.... مفيش فايده بومه دكر ثلاثي الابعاد يا بنتي اركان ماحدش يطوله. 

نظرت اليه تقلده وتعوج فمها.... اركان ماحدش يطوله.. نينينيني .

رفعت قدمها تنام علي الكنبه من سكات ظل يراقبها تنهد وهتف.. خلي بالك من عمتي ماتقربيش منها ويا ريت سرنا ماينكشفش مش عايز وجع دماغ.. ويا ريت تغيري شويه. 

نظرت اليه بقرف.. اغير. 

هتف.. تمثلي ينفع نمثل شويه.. اقترب.. ماسه.. لو حد عرف انك هترجعيلي الربع بعد الجواز هتبقي حرب اكتر ماهيا.. بهاء معاه الربع هيحربو ياخدو الربع ده عشان يبقي مناصفه جدي حطنا في موقف مانتحسدش عليه. 

هتفت.... انا مش عارفه هو ما ادالكش الربع ده ليه وخلصنا مانت كده كده هتاخدو 

هتف.. عشان تقلب حريقه من دلوقتي.. لازم يهدو وان بهاء عارفه هيقف جنبي ويبقي وجودك معايا سبب يبعدو عن جدي واكيد لما يعرفو اننا هنطلق هيفهمو ان الحاجه ماينفعش تروح ليكي واني مش هسكت وهيقفو جنبي اني ارجع حاجتي.. انما لو خدتها الوقتي الحريقه هتقيد وتشعلل. 

تنهدت...... والله ماعارفه كان مستخبيلي فين. 

هتف.. لا مانت مستفيده والا ايه. 

نظرت اليه بسخريه.. اه طبعا. قمه الاستفاده.. لتنام وتعطيه ضهرها تنهد وظل واقفا يراقبها وجدها نامت علي الفور ...هز راسه من تلك الشخصيه العجيبه ليشد عليها الغطاء ويعود الي الفراش يفكر في ايامه القادمه معها. 

في الصباح كان هناك هرج َومرج استعدادا لحفله ساندي   وكان هناك كثير من الناس لتجهيز الحفل استيقظ اركان فلم يجد ماسه علم انها ذهبت للعمل مع بهاء شعر بالغضب وقرر ان يتجاهلها فمن هيا لتتجاهله .قام وذهب لعمله مر اليوم بسلام وياتي معاد الحفل وتزين الكل وساندي تتمختر كالطاوس وتلتصق باركان الذي يشعر بغضب فهو لم يراها منذ الصباح ولم يصعد لحجرته وظن انها ستنزل الا انها لم تظهر وساندي متعلقه به شعر بالاختناق.. قرر ان يصعد ليراها.

كانت ماسه تقف في حجرتها دخل عليها الجد.... ايه يا حبيبتي مش هتنزلي.

هتفت.... لا يا جدو انزل ليه ولمين.. لا انا مرتاحه كده.

هتفت.... علي قولك  حفله تخنق ...هتف.... بس مايمنعش نفرفش احنا بقه خشي البسي فستان يلوح كده وجدك هيرقصك احلي رقص.

ضحكت.. رقص ايه يا جدي بطل انت تعبان.

هتف .....يا بت الدهن في العتاقي.. شدها ....تعالي كده نختارلك حاجه حلوه ليفتح دولابها ليجد فستانا من اللون الزهري طويل وبفتحه جانبيه هتف.. ايه الجمال ده.. يلا البسي.

تنهدت..... يا جدو انا تعبانه وعايزه انام ومدروخه مانمتش امبارح كويس.

هتف ....يلا بقه ماتبقيش بومه.. تنهدت ودخلت تلبس لتخرج ....هتف... يا لهوي لا كده اعاكسك .

وقفت تضحك .....والله انت عسليه.. 

قال ....اسكتي لو كت صغير ماهعتقكيش.

ضحكت.... مش اوي كده يعني.

اقترب يدغدغها.. ازاي دانت تلوحي الحجر وبدا يرقص امامها بالعصا ضحكت وبدات هيا في الرقص كان صوت الموسيقي صاخبا  دخلا في حاله من المرح لتبدا هيا في الدوران حوله والرقص بطريقه بهلوانيه كانت كالطفله الصغيره التي تقفز هنا وهناك وحركاتها تاخذ القلب من برائتها كانت تفتعل حركات ضاحكه وتهز راسها وشعرها يتحرك بقوه هنا وهناك وتقفز هنا وهناك والجد يضحك عليها ولم يلاحظا ذلك الذي دخل وتسمر يقف مبتسما فهيا كالطفله التي ترقص وتدور وحركاتها الطفوليه تاخذ العقل ليلاحظ الجد وجوده ذهب اليه بهدوء وقف بجواره.. البت جامده يا واد يا اركان هتنفع الواد بهاء عسليه َمرحه زيه..

اشتعل اركان ليندفع ويمسكها لتبهت وتشعر بالذعر.. ايه فيه ايه.

هتف.. مانزلتيش ليه هاه مش هانم من الهوانم.

اغمضت عينها فهيا ارتعبت.. هتفت.. لا انزل ايه انا ماليش حد تحت.

هتف بقوه.. وانا ايه هوا ماليش لازمه.

هتفت ببراءه.... وانا مالي بيك.

صرخ.... مش زفتتي مراتي..

هتف الجد ....انت متنرفز ليه ياابني براحه عادي.

هتف..... يا جدي انت قولت لازم نبان اننا متجوزين ازاي والهانم قافله علي روحها ..هتف... يلا من سكات .

تنهدت.... طب حاضر هجهز نفسي ...ذهبت تتزين وهو يقف يغلي هتف.. مش لازم يعني تتزوقي بتتزوقي لمين انت.

نظرت اليه بغرابه..

همس الجد ....ماتسيبها يا واد جايز الواد بهاء يتحرك اصله اهبل وطيب.

صرخ اركان.... ماتبس بقه يا جدي شايفني مش مالي عينك وبهاء وزفت.

اقتربت هيا.... ماله بهاء.

هتف.... مفيش مفيش اكتمي ويلا شدها ووقف الجد ضاحكا هتف... طب يا طور ان ماخليتك تقلب نار والعه ربنا يهديك.

نزلت ماسه شدها اليه اركان وذهب اقترب بهاء وهتف ....ايه الجمال ده برنسيسه الحفل والله ربنا يوعدنا.

هتف اركان.. طب خليك في حالك بقه انت مالك بقيت ثقيل كده.

ضحك بهاء.. مالك يا اركان ماعتش طايقني دانت حبيبي والله ...اقترب من ماسه ...مابيطمرش فيه دانا اللي بخبي علي بلاويه طول عمره بتاع النسوان ده.

انفعل اركان.. ماتتلم في ليلتك دي بقه عيل سدغ. 

اقتربت ساندي تحاوطه ....ايه يا روكي سايبني الله لتشده عنوه غضبت ماسه واشتعلت اقترب بهاء.. ماتزعليش هيا قراضه كده. لتتنهد وتصمت هتف... علي فكره جدي قالي علي كل حاجه.. بهتت ونظر اليه..

هتف.. انا جنبك مهما حصل وبتمني ان دخولك العيله دي يعدلها انت حد جميل وطيب. بس مش داخل دماغي سبب الجواز ماسه انت ايه اللي خلاكي توافقي علي الجواز بيكي ايه ينقصك تخشي وتتجوزي اركان.

تنهدت وهتفت..... بيا كتير يا بهاء.

هتف ....طب قولي شكلك موجوع.

هتفت.... صدقني انا شايله حمل ولما اقدر اقوله هقوله انا حاساك قريب فعلا.

تنهد وهتف.. وانا مستني ومقدر خوفك وهتلاقيني دايما معاكي وفي ضهرك مهما حصل. انا كان قلبي حاسس ان فيه حاجه وحاجه كبيره.. بس مستني تثقي فيا وتعمليني كاتم اسرارك واقرب حد ليكي هنا..

سمع اركان.. اقرب حد اللي هو ازاي فيه ايه يا طين انت انت اتخبلت.

ضحك بهاء.. يابني بقه ماتبقاش زي القضا كده تطب مره واحده.

هتف.. حاضر هبقي اتنحنح وانا داخل عليكو.. ووسع بقه عايز مراتي يلا من هنا. شد ماسه  اخذها يحتضنها ويرقص بها لتتشنح قليلا همس بجوار اذنها ....اهدي الناس بتبص..

نظرت اليه غاضبه.... والله بتبص لو لما كت الهانم في حضنك ماكنش بتبص.

رفع حاجبيه فهذه اول مره تغضب فيها ليبتسم ويهتف.. ايه الهنا ده اخيرا..

قطبت..... اخيرا اخيرا ايه.

ضحك.. القمر غضبان من حضني للهانم

هتفت بارتباك.. انا غضبانه من حضنك ليها.. ماتحضنها ان شاله تاكلها انا مالي.

ضحك ....لا اكل ايه دانا ليا اكل مخصوص والع قدامي اهوه.

هتفت.... بتقول ايه انت.

ضحك.. ايه غيرانه..

نظرت اليه بقرف تقلده.. غيرانه.. بس بس بلا بتاع كده..صفحه حكايات ميفو 

شدها ....ليه مابتحسيش مش ست.

هتفت بانفعال... واغير عليك ليه انا.

هتف.. دا شعور طبيعي.. حتي لو صوري ملكيه الانسان حتي لو مؤقته مابيتنازلش عنها.

هتفت.. بطل هبد.

ضحك ....يعني لو بوستها ماهتزعليش..

بهتت من وقاحته.. لتهتف بغضب....ايه قله ادبك دي.. 

ضحك ورفع َوجهها وهمس.... بصيلي تصدقي انا قليل الادب بتكلم في ايه دلوقتي وانت في حضني .. ظل يدور بها وعيونهما متعلقه ببعضهما خفق قلبها لاول مره واحست بشعور عجيب بداخلها لم تشعر بالنفور من قربه بل احست براحه وامان بين يديه اما هو فدخل في حاله من السلام الداخلي لاول مره من سنين يقرب امراه ولا يشعر بالغضب او نزوه كانت حالته حالمه اكتر فهيا متخبطه وعيونها لا تحيد عنه وهو يشعر بها بين يديه ويحب ذلك الشعور ليتوها عن الكل  احس بمشاعره تتصاعد شدد عليها وهيا كالهلام بين يديه تصاعد شئ بداخله يريد قربها بجنون ليدور بها ويخرج بها الي الحديقه واندفع يركنها علي الحائط وينزل عليها بحنان جارف لاول مره. كان حانيا بشكل لمس قلبها لم تعرف الا ان تنساق له احس باستجابتها لينفلق قلبه ويتوها معا في قبله ولا اروع ومشاعر جياشه لا يشعران بما حولهما وهو لا يكف عن طلب قربها وهيا تعطيه وتنساب بين يديه ظلا فتره لا يتركان بعضهما تجمدا عندما سمعا صوت عمته تهتف.. اظن عيب اوي كده انت سايب الحفله وبتهببو ايه..

ابتعد اركان وشتمها في سره وشد ماسه لاحضانه التي كانت ستقع.. اندهشت  هيا وارتعبت مما حدث لها وكيف استجابت رغما عنها وتاهت فيه واحيت قربه لتخاف بشده وترتعب لتبتعد مسرعه تجري للداخل وبينما هيا تجري اصطدمت بشخص لتستدير لتصاب بالذعر الشديد ويهوي قلبها عندما...

ايه هو الحزن جاي شكاير ليه ياختاااايه



#ماسة_الاركان 

#حكايات_mevo 

البارت الثاني عشر ..

كانت ماسه تجري مرتعبه من نفسها وكيف استسلمت لقبلته في لحظه من الزمن وتفجر مشاعر غريبه بداخلها عندما رقصت معه لتجري بخوف كانت تعدو ولكنها اصتدمت بشخص رفعت وجهها لتنشل مكانها فامامها ابن عمها حسام ينظر اليها بخبث .ارتعبت وابتعدت مسرعه ابتسم وقال....ايه مفاجاه صح .....كانت مشلوله ..شدها الي جانب الحديقه وهيا ترتعش ..هتف.... ايه بتترعشي ليه مش تفرحي ابن عمك انك وقعتي صيده تقيله.. اركان السيوفي يا قادره بجلاله قدره ...نظرت اليه برعب فقال... ايه مش فاكراني هعرف وهتعيشي في النغنغه دي لوحدك. 

نظرت اليه بغضب .....انت عايز ايه مش كفايه اللي عملته  وفضحك ليا وقاعد في البارات تتكلم عليا يا واطي.

بهت فهو لا يعلم ان اركان اخذ معلوماته عن ماسه في قعده سمر هتف ....وانت دايره تلفي ورايا بقه في البارات ايه لسه عشقاني يا ماستي وماله نعيد الامجاد.

صرخت.... احترم نفسك انا متجوزه يا واطي.

ضحك ....انت متجوزه اممم طب عادي كده وبتقوليها في وشي دانا المعلم فهو متاكد ان جوازته لم تتم هتف ....ايه البيه مالوش في النسوان.

صرخت..... انت مالك منك لله.

ضحك.. يعني ماعرفش انك اتاخدتي قبل كده.

نظرت اليه بقهر..... ارحمني مالك بقه جوزي حرين في بعض.

رفع حاجبيه.. بس اهله ماعرفوش.. محمود بيه دورعليا وجابني هنا عشان يعرف حكايتك ايه بالضبط انت حارقاه قوي لهفتي ربع الشركات ازاي يا جاحده واتجوزتي ابنهم ماسه يطلع منها كل ده.. بس عموما ابن عمك موجود يسندك ماهو دول تعابين مش هتقدري تبقي في وسطهم لوحدك.

صرخت...... ابعد عني هاه والله لو مابعدت لاقتلك انت ايه محراب شر مش تعتقني بقه قضيت عليا منك لله.

سمعا صوت محمود.. لترتعب عندما قال.. ايه ده..... هو انت يا َماسه برضه عامله مشاكل مع ابن عمك منين ماتروحي لا دانت طلعتي جامده قوي ويتخاف منك.

اقترب محمود .... نورت المكان..

هتف حسام.... بنورك يا باشا لا مشاكل ايه دا ماسه بقت ملكه عن حق ومالهاش الا ابن عمها.

قال محمود.. وابن عمها لو عايزينه يقف معانا ايه الوضع.

هتف حسام.. وماله كله بتمنه بس نشوف نيه بنت عمي وارجعلك الا انا عندي حَكاوي للركب شدها وهيا تتملص منه ذهب بها لحلبه الرقص شدد عليها وقال...ها تدفعي كام بقه وما اقولش علي فضيحتك.

ابتلعت ريقها وخافت وانكمشت ودمعت عينها.

هتفت.. انت ايه ماكفكش اللي لهفته يا كافر ماتسيبني بقه..صفحه حكايات ميفو 

قال بسخريه.. لا لا.. تلمي نفسك والا اقف في وسط الناس واقول عالعرفي اللي ضربناه والبيه شكله مختوم َمايعرفش.. ليكون فاكرك بنت بنوت ماتقولي عملتيها ازاي.

هتفت..... حسام حرام عليك الفلوس دي مش بتاعتي ارحمني.

قال..... فاكراني اهبل بت انت انت تقوليلي القصه من اولها والا  هتلاقي الفضيحه بجلاجل وشكل الراجل ده مغلول منك شدها اليه لتشعر بالقهر ..

قالت بوجع.... بلاش تفضحني حرام عليك استر عليا.

هتف.. ماشي يا بنت عمي بس بشرط اعرف كل حاجه.

هتفت.... طيب يا حسام بس ارحمني انا تعبت.

ابتسم بخبث.... ماشي يا ماستي..

سمعا صوتا غاضبا.. ماظنش ان المدام يتقالها ماستك 

بهتت وابتلعت ريقها برعب ....نظر اليها و هتف غاضبا.. مين الاخ.

قال حسام ببرود.. حسام  امين ابن عم ماسه جيت اتشرف بيكو واعرفكو ان ليها اهل..

تجمد اركان وتحول الي الغضب الشديد.... ام ومين بقه االي عزم سيادتك يا حسام بيه.

اقترب محمود.. ايه يا اركان انا اللي عزمته ما ماسه طلع ليها اهل اهه امال قولت مالهاش حد اهوه.

شدها اركان وهيا مشلوله لا تقدر ان تنطق قال اركان بنبره غاضبه.. لا ماسه من ساعه ماتجوزتني انا كل اهلها.

هتف حسام ساخرا.. بس الحنين للاصل يا اركان بيه والا ايه يا ماستي.

غضب اركان واقترب من حسام وقف امامه.. اظن انا قولت تخلي بالك من كلامك.

احست ماسه بخطوره الموقف شدت اركان وهتفت.... اركان تعالي عايزاك وشدته بعيدا والخوف تلبسها .

شدها ودخل بها المكتب هتف غاضبا ....الزباله ده بيعمل هنا ايه هاه ومحضن ومضبط ليه فاكراني قرني هتعيدي امجادك ووساختك مع البيه.

احست بالقهر .... انا ماعرفش انه جاي جوز عمتك اللي جابه.

صرخ ......وترقصي معاه ليه ومحضن فيكي انت ازاي زباله كده.

قالت بقهر.... بطل بقه ايه كل شويه اهانه انا اتفاجئت بيه وهو مادانيش فرصه.

اقترب وشدها.. اسمعي بقه عشان يمين بالله لاكون مخلص عليكي تلمي نفسك وتعرفي متجوزه مين فاهمه شعرت بالقهر لتبتعد وتهتف .....والله انا ماليش ذنب جوز عمتك السبب انا لا عايزاه ولا طايقه اشوفه.

قال..... لا والله ليه نسيتيه َنسيتي صرمحتك معاه.

تنهدت بقهر ......انت مفيش فيك فايده السكوت احسن واستدارت تخرج .

اقترب مشتعلا..... . لا لا فاكراه هيعلم عليا ويقفلي يقلي القديم مايتنسيش طب وحياه امه لاوريه شدها وهتف .....انت مراتي وقدام الكل مراتي شدها وخرج بها يحتضنها ويرقص معها كان ملتصقا بها وهيا مشتعله .

قالت ..... عيب كده ايه قله الادب دي الناس هتقول ايه.. 

حاوطها اكثر بكل جسده .....لا مانا ناوي اديهم متعه الفرجه عشان يعرفو انك بتاعتي وخصوصا حسام بيه اللي واقف يتبجح ويقولك ماستي ...احتضنها وضع راسه في شعرها كانا منظرهما كعاشفين وهيا متشنجه وتشعر بالرعب والخوف فما تمر به كثير عليها ظل يدور بها لتركن علي صدره ترتاح  فقد تعبت من القهر وهو مشدد عليها ويداعب ظهرها ويضع راسه في شعرها والكل ينظر اليهم. .

احست بجسدها يتشنج من لمساته قالت مشتعله.... كفايه بقه سيبني.. 

رفع وجهها..... لا مش هسيبك انت مراتي فاهمه ولازم الكل يعرف كده وخصوصا البيه اللي جاي يعيد الامجاد .اقترب يضع شفتيه علي جانب شفتيها لتحس انها ستموت من تجاوزه 

كانت ليلي وساندي يقفان والنار مشتعله بهم .

هتفت ساندي.... شفتي مش عيد ميلادي وسايبني البيه خلاص بقت مراته وهيسيبني واقف محضن فيها ازاي. 

هتفت ليلي.. دا بعينها والله لاخرجها من هنا بفضيحه انا مش قليله رَوحي الزقي فيه انجري.. لتذهب اليه كان هو هائما بقرب ماسه وقلبه يخفق لتاتيه ساندي وتهتف ....كده يا اركان عيد ميلادي وسايبني كده ...ابتعدت ماسه لتقترب ساندي وتحتضنه وتهتف ....معلش يا ماسه هاخده شويه والتصقت به ...تصاعد غضبه عندما رحلت ماسه وصعدت َتركتهم وذهبت الي الجد تحتمي له هتفت...... حسام هيفضحني يا جدي حسام هيقولهم انه كتب عليا عرفي اعمل ايه انا تعبت والله تعبت.

تنهد الجد .....انا مش عارف محمود دا ايه محراب شر يدور عليه ويجيبه .

قالت.. اه ولازم اقوله عاللي فيها.

هتف..... لا يا ماسه اوعي محمود مش هيسكت استحملي.

قالت.... يعني اتفضح يا جدي.

هتف .....طب هو عايز ايه عايز فلوس.

قالت.... ايوه عايز قالي كله بتمنه.

هتف.... طب خلاص اتفقي معاه وانا هديله كلميه يلا..

رفعت السماعه تكلمه هتف ...انزلي  نتكلم ونتفق ...نزلت اليه تتسحب لتراهم ليلي وتقف تحاول ان تسمع ابتعد حسام بها وهتف ....ايه يا ماسه عايزاني اقف جنبك ومافضحكيش واطلع الصور.

قالت..... عايز ايه يا حسام انجز.

قال مبتسما.... اتنين مليون  وكده اسلمك الصور واسكت.. 

شهقت برعب .... انت بتقول ايه انت مجنون اجبلك منين.

قال ساخرا .. من اللي علي قلبك.

هتفت بقهر.. مش بتوعي ارحمني بقه..

هتف.. طب خلاص اخش اقول للعالم الصعرانه اللي جوا علي كل حاجه وانك ضاربه عرفي ومتصوره وتنفضحي..

قالت برجاء.... طب يا حسام اديني فرصه بالله عليك.

اقترب ومسك يدها وشدها ....طب تخلي بالك بقه عشان حسام نابه ازرق هتلعبي عليا هطلع روحك فاهمه حسام عضمه ازرق مش هتقدري عليه.

اقتربت ليلي.. ماتوحدو الله كده فيه ايه بينكو يا ماسه ماتقوليلنا نقف جنبك.

شدها حسام بخبث.. لا يا هانم اطمني ماسه مؤدبه وبتسمع الكلام وماهتزعلش ابن عمها ماهو اللي باقيلها مش كده يا ماستي.

احست ماسه بيد تشدها واركان يدفع حسام بعيدا.. اظن حذرتك وايدك عن مراتي.

ضحك حسام.. ايدي.. طب ماشي هشيل ايدي بس تهدي علي روحك احنا اصلا اللي بينا  كتير.

دفعه اركان.... طب يلا من هنا بقه عشان ماتغاباش عليك بلا بينا بلا زفتنا.

اندفعت ماسه.... امشي يا حسام بالله عليك.

نظر اليها..... طب همشي بس انت عارفه هاه ماتتاخريش وتركها تقف مقهوره .

هتفت ليلي ايه يا اركان.. تطرد ابن عمها عيب دا باين بينهم حاجه كبيره لازم تقف جنبها اصل تقريبا بيهددها بحاجه فخلي بالك بس عموما كل حاجه هتبان يابن اخويا.. لتتركهم ويقف اركان مشتعلا شدها وصعد بها يدخل بها لتدفعه وتتجه الي الحمام تختبئ خوفا اندفع يخبط الحمام.. اخرجي بدل ماسود عيشتك.

صرخت...... لا مش خارجه انت هتتغابي وانا ماعملتش حاجه.

صرخ.... بقولك اخرجي والله ماهعديهالك.

هتفت...... طب نادي لجدو انا خايفه انا مش هخرج انا ماعملتش حاجه بقولك.

رزع الباب بقدمه وظل يدور هائجا من قرب ذلك الحقير منها وكلامه واغاظته له وكلام عمته ان بينهم شيئا هتف ....طب اصبري عليا في ليلتك الطين ايه متسابه ليستدير ويخرج يرزع الباب ..

سمعته  لتجلس هيا بالداخل بغلب لا تعلم ماذا  تفعل تحست بالقهر والنيران تشتعل فيها لتقوم وتخلع ملابسها وتنام في المياه الساخنه تشعر ببعض الهدوء والاسترخاء مر الوقت وهيا احست انها ستنام لترتخي ..شهقت فجاه عندما احست بمياه بارده تنزل فوقها لتنتفض وتفتح عينها برعب وجدته يقف فوقها والغضب يعميه .

صرخت تنكمش  كان الصابون يخفي جسدها ولكنها مرتعبه .... انت ازاي تدخل كده انت ايه اخرج بره .

قال بغضب..... ايه فاكراني هعديلك الليله وتلبسيني قرون والبيه واقف يقول ويزيد ويفكرني بالذي مضي ايه متسابه  فاكره اني هسيبك تدوري معاه علي حل شعرك..

صرخت.... بطل بقه ارحمني بطل.. 

صرخ .....كان بيقولك ماتااخريش علي ايه انطقي لاطلع روحك.

نزلت دموعها.. اوعي بقه سيبني اطلع بره ايه سفالتك دي.. ليستدير ويحضر برنسها  ويشدها لتصرخ وتلتصق به خجلا شدها يغطيها به لتدفعه وتستدير تلبس مسرعه وتستدير غاضبه  وتدفعه وتصرخ..... انت واحد ماعندكش ادب انت عايز ايه ماتحترم نفسك بقه عشان ساكتالك..

كانت نظراته مشتعله هجم عليها وصرخ.... برضه مش هتتلمي مسكها يشدها اليه دفعته بعيدا ارتدت وسقطت مره اخري في المياه لتتعلق به وتشهق اختل توازنه وسقط فوقها ليبتلا عن اخرهما صرخت وتضرب فيه ضحك علي منظرها رغم ابتلاله .حاولت ان تخرج شدها مره اخري للمياه صرخت فيه ليركن عالبانيو ويشدها يحتضنها وهيا تتلوي بين يديه هتف..... نهدي بقه عشان ماتخلنيش اتهور وانا بصراحه جايب اخري معاكي .

خبطته.... اوعي بقه.. بقله ادبك .

وضع راسه في رقبتها من الخلف .. تصدقي عايز اقل ادبي عالاخر بمنظرك ده.. وعقابا ليكي عشان صرمحتك مع البيه ليدير وجهها ويلفها وينهال عليها يقبلها بقوه لترتعب وتحاول ان تقاومه ليحس انه لم يعد يحتمل قربها بهذه الهيئه ليهمس في اذنها.. ماجعلها تتشنج وترتعب حين قال..

يا نجااااتي الحقنا يا واد فيه تحمرش جااامد



#ماسة_الاركان

#حكايات_mevo

البارت الثالث عشر....

كان اركان تائها فيها ومن قربها مسه بحاله من الجنون   ليتجاوزها ويتحسسها ويغوص فيها وهيا تائهه ظل يتجاوز لتنتفض وتتشنج  فقال اخيرا بانفعال.. عايزك سيبي نفسك..

 ارتعبت وانهارت واصيبت بهستيريه خوفا من فضيحتها وجدها أصبحت عنيفه بزياده تدفعه بعنف تركها لتهب مرتعبه وهيا مبتله عن اخرها اندفعت الي الخارج رعبا قوام وراها كانت ستخرج الي جدها لحقها عند الباب لتصرخ ابعد ابعد..

 هتف..... اهدي ايه راحه فين بمنظرك ده شدها وارجعها الحمام واغلق الباب وهتف..... لفي نفسك بحاجه نشفه.. 

دخلت واغلقت الباب وظلت تنتفض رعبا.. يا مصيبتك يا ماسه هو اتجنن عايزني ازاي نهار اسود  هقفله ازاي ده اتجنن والا ايه هتفضح انا عارفه هتفضح لتنهار بالبكاء عملت ايه يا ربي انا ايه اللي عملتو في نفسي ده  طب دا هطلعله ازاي انا خايفه يا مصيبتي هنفضح. 

كان اركان قد بدل ملابسه جلس ينتظرها تنهد يستعيد ماكانا فيه.. ايه يا اركان اتهبلت جرالك ايه البت عشان حلوه لوحتك.صمت قليلا... طب وفيها ايه لما اعوزها مش مراتي واظن واحده بالشكل ده ماهتقولش لا انت بتحرق جواك وطلعت عايزها لمستك ليها هبلتك يبقي خلاص تبقي بتاعتك الا البت نار تهبل تاخد العقل لاغمض عينيه يتذكر لمسات يده علي جسمها احس بفوران فهب وانتفض.... انت انهبلت خلاص تاخد ايه وعايز ايه تاني تاني هتعيده ماتعقل بقه والا البت من حلاوتها هبلتك عيل واقع صحيح انت بيعدي عليك نسوان البلد ماتهمد ... تنهد وجلسي ينتظرها ليحس بغليان داخله.. لا مالي اتجننت مش علي بعضي ليه كده.. هب وذهب اليها ليهتف..... هتفضلي جوا كتير.

خرجت هيا اخيرا كان وجهها وعيونها وانفها حمراء من البكاء ذهبت الي الدولاب تنتقي احد البيجامات لتنكمش عندما حاصرها علي الدولاب وهمس بجوار اذنها اساعدك..

لترتبك وتشتعل..قالت... لا وابعد بقه وسيبني في حالي احسنلك.

 ضحك والتصق بها ونزل بشفتيه علي كتفيها  همس....... احسنلي.... هتعملي ايه ماتعرفيني كده.

دفعته بكوعها وقالت..... بطل بقه ايه سفالتك دي اوعي عيب بقه والله ماهسكتلك. 

احتضنها من الخلف وقال مشاغبا.... طب عرفيني كده هتعملي ايه كان يداعبها وهيا مشتعله. 

لتقول وتصرخ.. انت ايه اتخبلت عقلك خف فيه ايه انت ازاي تقرب مني كده الزم حدودك عيب بقه. 

نظر اليها بخبث.. هو فيه حدود بين الراجل ومراته.

نظرت اليه بغضب وابتعدت.. مراته.. انت باينك لسعت.

اقترب منها لتصرخ.... احترم نفسك وخليك بعيد. 

ضحك وظل يقترب منها حتي التصق بها لتتراجع وهو يتقدم لتقع علي الفراش. 

ضحك ونزل عليها صرخت..فقال... ماتهدي بقه هنتفضح وعمتي تقول اننا بنقل ادبنا وانا بصراحه هموت واقل ادبي حالا.

لتتململ تحته وتصرخ.. تقل ايه يا سافل احنا متفقين قوم غور بقه.

مد يده الي بشكيرها صرخت برعب... هتف برغبه فاضحه... عايزك. ارتعبت ونظرت اليه ليهتف.... اظن  احنا كده بالحلال اوعي تقوليلي بقه اتفاق ومبادئ انا عايزك وعايز نستفاد واخرتها هراضيكي بس نقضي السنه مع بعض.

احست بالقهر لتدمع..  عايزني بالفلوس هتراضيني هتاخدني وتديني فلوس.

 هتف.. اظن انت داخله الجوازه دي عشان كده تستفادي..

دفعته بعنف . لا مش داخله عشان كده حد الله مابيني ومابين فلوسك انت ايه يا اخي كل حاجه فلوس فلوس مابتحسش

 هتف ساخرا.. احس احس بايه لتكوني عايزاني احبك دا تبقي قلبت مسخره.

دمعت عينها.. لا يا بيه مش عايزاك تحبني ولا تقرب من اساسه وفلوسك خليهالك اشتري بيها واحده تانيه انا استحاله اكون ليك. 

اشتعل وشدها.... اومال ايه عايزه تكوني لمين للبيه اللي جاي يعيد الامجاد لسه بتحبيه حتي بعد عمايله ليكي وكلامه  وفضحه ليكي وخد اللي حيلتك لسه عايزاه.

 صرخت.... انا مش عايزه حد ارحموني واعتقوني بقه. استدارت تاخذ ملابسها وتلبسها وهو يغلي من داخله علي رفضها له فهو اركان السويفي كيف لفتاه بهذه السمعه ترفضه هتف بغضب... طب يا ست ماسه انا هعرفك يعني ايه ترفضي اركان السويفي ماعتش الا انت كمان اللي تقوليلي لا..

لبست ماسه وخرجت كانت متعبه وتشعر بانها ليست علي ما يرام كان جسدها يؤلمها خرجت تحضر نفسها للنوم علي الاريكه واركان ينظر اليها وهو يغلي من داخله علي تجاهلها له لتهم ان تنام علي الاريكه. 

شهقت عندما وجدت نفسها تطير في الهواء لتصرخ.. فاركان حملها وذهب بها الي فراشه.. صرخت.... انت بتعمل ايه يازفت انت.

 هتف.. بعمل ايه هاخد مراتي في حضني وهنام. 

خبطته.... حضنك قطر يا طين انت نزلني والله اسود عيشتك. 

اراحها علي الفراش ونزل عليها يلتصق بها لترتعب قال بنظرات راغبه.. طب نامي بقه عشان ماقلبهاش سواد عليكي واخليها الصبح صباحيه مباركه.

ضربته.. ابعد بقا عبوشكلك ايه السفاله دي..

مد يده الي بيجامتها يفك ازرارها عن اخرها  صرخت.. هتف.... ها هتنامي والا اكمل واهيص..

انكمشت فيده تلمس جلدها.. قالت... بطل اوعي خلاص شيل ايدك دي كانت تشعر بالنار ويده علي جلدها.. شدها اليه وضع رأسه في شعرها.. همس نامي واهدي..

صرخت.. هتزفت وشيل ايدك دي..

 تلمسها بوقاحه صرخت... ليقول... نامي بقولك ايدي مش هتتشال هتنطقي هسرحها تهيص واهيص معاها..

لتكتم نفسها برعب وتحاول ان تنام ويده علي جسدها تحرقها يمسد عليها بانامله وجسدها كل حين يتشنج. مر فتره وهيا ساكنه لتحس بتعب شديد. استسلمت لتعبها وتنام اخيرا بين احضانه. 

تنهد بعد ان احس باسترخائها شدها اكثر يشعر بها في احضانه ليريحها علي يده ويتاملها ظل ينظر اليها كانت لحظه سكون ساحره وجهه علي وجهها وانفاسه تلفحها وهيا ساكنه كالملاك بين يديه مد يده يلمس شعرها ويداعبهه. نزل يشتم شعرها ويغرز وجهه فيه تنهد وابتعد ويداه تجول وجهها برفق.. ظل ساهما مسحورا ونظراته علي شفتيها الورديتين تلمسهم بإصبعه بحنان لتتحرك لوهلة ابعد يده ليهمس.. انت تاخدي العقل انت ازاي عرضتي نفسك علي الواد ده دانت يتجري وراكي بالمشوار وازاي ماكنش عايزك هو مابيفهمش انت ماتتعازيش. اقترب بشفتيه من شفتيها يتلمسهم بحنان   لتتململ ابتعد مرغما وظل يتاملها ظل محترقا بها لمده طويله... تنهد لينام اخيرا من كثره تفكيره فيها.. 


في الصباح استيقظ اركان علي جسد ماسه الملتصق به احس بسخونه علي جسده نظر اليها وجد وجهها احمر وسخونتها عاليه ليقوم مسرعا يتلمسها وجد جسدها محموما ليقوم يحضر بعض الادويه مر الوقت واتي الجد علما انها اصابها حمي من سقوطها في المياه ليعطيها بعض الادويه  . 

هتف الجد..... ايه يابني اللي حصل كت كويسه امبارح والله البت دي بتوجع قلبي.

 تنهد اركان..... مفيش يا جدي وقعت في الميه بهدومها. 

هتف الجد.... وايه اللي وقعها.. يا حبيبتي وشها احمر ازاي.. طب يا حبيبي روح شغلك وانا هخلي الخدامين يراعوها.

هتف اركان مندفعا..... لا انا هراعيها مش هسيبها. 

نظر إليه الجد فهو لا يتهاون في الشغل  ليرتبك ويقول.. يعني هيقولو سيبتها ازاي عيانه عشان اللي في البيت.. رتبك من نظرات جده.... .. انت بتبصلي كده ليه يا جدي.. هتف.... انا هنزل اجيب كمادات  اندفع وتركها. 


كان بهاء ينتظر ماسه لتذهب معه  قابل اركان ليعرف انها مريضه والجد في الحجره  تركه اركان ونزل طرق بهاء فتح له الجد يطمئن علي ماسه التي كانت في دنيا تانيه كانت تتاوه وتتحرك كان اركان قد طرح عليها الغطاء لتكشفه هيا لتظهر بلوزتها المفتوحه عن اخرها كل ذلك وبهاء موجود ليشيح بوجهه دخل اركان وجدها مكشوفه ليشتعل ويصرخ.... انت واقف هنا بتهبب ايه أخرج..

ارتبك بهاء وهتف..... اسف كت بطمن عليها والله خرج من سكات. 

هتف اركان غاضبا.. انت ازاي تدخله يا جدي وهيا نايمه ينفع كده يشوف جسمها.

 هتف الجد.... كت متغطيه يابني واتكشفت انا هعرف منين. 

تنهد..... طب يا جدي خلاص روح انت وانا هراعيها.. تركه الجد وذهب..اقترب بهدوء وقفل ازرارها وبدا في عمل كمادات.. كانت حرارتها عاليه كانت تتأوه من الحمي تتمتم بكلمات غير مفهومه اقترب منها سمعها تهتف باسم حسام شعر بغضب حارق لينفعل.. للدرجادي بتحبيه ليه دا يتحب فيه ايه.. 

همست هيا.... .. حسام.. سيبني في حالي.. ابعد عني بقه.. كفايه عذاب ليا.. كفايه اللي عملته.. جدو  قالي انك شر وانا ماسمعتش.. جدو نجدني منك.. جدو عارف انت اد ايه وحش.... جدو اللي حافظ عليا منك.. ابعد بقه كفايه وجع.... انا بكرهك بكرهك.. 

رجف قلب اركان.. كفايه اللي عملته فيا.. فلوسي خدتها وموتني بالحيا لااقدر احب ولا اتحب.. عمري ماهعرف احب تاني بسببك وبسبب كرهي ليك.. ابعد بقه.. عايز ايه تاني.. مش فلوسي دي فلوس دى فلوس اركان.. لتتوه لتهمس.... اركان  انا مش رخيصه.. اركان عايزني بالفلوس.. لتتاوه.. حرام.. سيبوني سيبوني انا تعبت..يا رب خدني .. هفضل عمري عايشه لوحدي... بتمزع جوايا...انا طول عمري شريفه محدش جه جنبي.. يا رب خليك جنبي انا ماليش حد.انا ماليش حد... انا ماليش حد . ل

رق قلبه و اقترب منها يحتضنها همس بحنان... بطلي كفايه جواكي ايه مخبياه بيوجعك كده.. 

همست.. عايزه ارتاح عايزه اموت بوجعي.. هفضل مخبيه لامتي مصيبتي... 

شدد عليها..... فيكي ايه وجعك كده عمل فيكي ايه الكلب ده.. وضع يده علي راسها وجدها محمومه بزياده ليقوم ويحملها ويضعها تحت الماء ظل فتره محتضنها حتي بردت. عاد بها يغير ملابسها احتضنها وفكر...... عمل فيكي ايه معني كده انك مابتحبهوش طب ازاي يمشي يقول عليكي كده في البارات انك واقعه فيه وبتجري وراه ومن حبك اديتله فلوسك ازاي واحده مش طايقه واحد تديله فلوسها ازاي وتترمي عليه.. كل ده كذب ومصيبه ايه اللي مخبياها الواد ده عمل ايه.. نظر اليها يعني مابتحبهوش ومش عايزاه رجف قلبه.. يعني ماترمتيش عليه ولا كتي بتتصرمحي معاه. 

كانت تنتفض احتضنها وهمس.. اهدي انت قلبك بيصرخ ليه كده اتهبلت والا ايه.. لا لازم تعرف كل حاجه شوف بينهم ايه.. ليه بتقول انه بيهددها ليه... ليه عندها ايه.. لا يا اركان البت موجوعه شوف فيه ايه دي مراتك برضه مالهاش حد الا انت.. نظر اليها وتلمس وجهها بحنان تلمسها بحنان.... مش مراتي برضه يا قمر انت يا شارد ياللي مابتحبوش دانا مش هعتق امك. 

مر الوقت و اتي الليل لتفيق هيا وتفتح عيونها وجدت نفسها في احضان اركان لتتاوه وتبتعد احس بها شدها اليه وهمس.... اهدي انت تعبانه.

ظلت تتأوه ليقوم ويعطيها الدواء... انت كنتي محمومه. اقترب وجلس بجوارها وانحني يشدها يحتضنها ويرفعها جلس بجوارها.. تاكلي بقه انت ما كلتيش من الصبح وتاخدي دواكي وتنامي تاني. 

همست... ماتتعبش نفسك  انا مش عايزه.

ابتسم واقترب من وجهها لترتبك غمز لها... مش عايزه ايه بالضبط دانا هأكلك بايدي.. اركان السويفي بذات نفسه هياكلك..

 نظرت اليه رجف قلبها من نظراته الحانيه لتشيح بوجهها.... ماله ده بيبصلي كده ليه هو انهبل. 

قام يحضر الطعام وشرع في تاكيلها حاولت ان ترفض ولكنه اصر. ظل يطعمها بهدوء ويتاملها كم هي جميله راقيه احس انه يراها بشكل اخر رقي ونعومه غير عاديه

كانت قد بدات تشعر بسخونه من نظراته كان غريبا لتنتهي من طعامها 

اقترب ومسح شفتيها باصبعه لترتجف همس... الف هنا.. هنزل اودي الاكل واجبلك الدوا. 

همست..... جدو فين عايزه اطمن عليه. 

 هتف.... كان هنا واطمن عليكي. 

تركها ونزل جلست مستعجبه.. هو انهبل ايه الحنيه اللي نزلت عليه دي مره واحده وبيبصلي كده ليه طيب.. قلبي هيقف.. ماتهدي ايه ده انت هبله عادي بيبص بس انت اللي مخك شمال باين هو طايقك اصلا . لتتنهد بغلب رن تليفونها  نظرت اليه ارتعبت فهو حسام. فتح الخط وتقوم  هتفت.... نعم عايز ايه. 

 قال.. لا لا تلمي نفسك ايه مالك. 

 هتفت... .. حسام اتقي الله بقه. 

 هتف.. طب وفلوسي. 

 صرخت.. انت واحد واطي. 

هتف.... طب اقفلي بقه اما ابعت الصور لجوزك يتشرف بالهانم . 

صرخت.. لا والنبي خلاص خلاص بطل هعملك اللي عايزه. 

هتف.... الفلوس تجهز.

 همست... حاضر حاضر انا تحت امرك والله  ولا عمري هزعلك.

 بهتت عندما وجدت اركان غاضبا شد منها الفون. 

هتف.. حسام بيه خير يا رب تتصل في وقت زي ده. اه بتطمن لا اطمن مراتي كويسه مش محتاجه حد سلام قفل الخط ونظر اليها نظره غاضبه اقترب منها وعيونه تشع نارا.. اكنك تحت امره ولا عمرك هتزعليه ليه متجوزه سوسن وتحت امره ازاي بقه عشان اعرف.. شدها لتصرخ وترتعش صرخ... انطقي بينكو ايه والا هطلع روحك في ايدي عشان تبقي تتسحبي من لسانك وتقولي ماهتزعليهوش. 

ارتعشت و هتفت... .. مفيش مفيش بطل والنبي انا تعبانه بطل. 

شدها اليه وهتف غاضبا.... انا عرفت كل حاجه وانت نايمه بتخرفي وعرفت بينكو ايه ومن سكات كده تحكيلي فيه ايه عشان ماروحش اخلصلك عليه..

 ارتعبت وانشلت... .. عرفت عرفت    انفجرت تنتحب والله غصب عني ماكنتش حاسه هو هو السبب هو اللي عمل انا ماعملتش حاجه كانت منهاره وتتشنج... انا مظلومه والله مظلومه هو هو انا ماعملتش والله ماعملتش صرخت وبدات في اللطم علي وجهها وتصرخ بهستيريه ماعملتش هو والله هو..

بهت من انهيارها اندفع يشدها اليه ويحاوطها وهيا جنت وتصرخ هتف بس بس فبه ايه.. 

صرخت هو هو هو اللي عمل لتسقط مغشيا عليها....

خزان احزان اشوفك متفرفت عالاسفلت ياحسام


#ماسة_الاركان 

#حكايات_mevo 

البارت الرابع عشر ....ما ان سقطت في احضانه حتي ارتعب وحملها مسرعا همس........ ايه الرعب ده الله يخربيته عمل فيكي ايه. اراحها عالفراش وافاقها فتحت عيونها وجدت نفسها في احضانه اجهشت بالبكاء.. 

همس..... اهدي اهدي مفيش حاجه. انت كويسه عمل فيكي ايه خلاكي تنهاري كده.. 

فهمت انه لم يعرف شيئا تنفست واحست بالراحه واستكانت بسكون... شدد عليها وهمس... ِ. انا جوزك حتي لو بينا ايه جوزك وسندك واقدر اقف لاي حد انا اركان السيوفي تقدري تتسندي عليا.

 رفعت نظرها ودموعها تتلألأ..... اتسند وبعد سنه هتسند علي مين. ابتعدت وهمست..... ماتشغلش بالك انا اتعودت ماتسندش علي حد. انكمشت ونامت. 

احس بوجع فهيا وحيده وحزينه وتخفي شيئا يقهرها اقترب والتصق بها يحتضنها.. حتي لو سنه  اركان مابيتخلاش عن حد بيلجأله.

همست...... من فضلك انا عايزه ابقي في حالي.

شدد عليها..... هتعمليها ازاي وانا مش عايز اسيبك في حالك. 

ارتجفت وهتفت.. من فضلك بقه بطل ايه ده الله هو عافيه عيب كده وخليك اد كلمتك.

قال.... .. مالها كلمتي أنا ماقولتش اني مش هعوزك واهو حصل وانا لما بعوز حاجه مابسيبهاش.

 استدارت تدفعه.. انا مش حاجه ولم ايدك بقه والله اجبلك جدو.

ضحك والتصق بها.. هيعملي ايه هينبسط بيحبك لما يلاقي اركان بجلاله قادره عايزك هيفرح.

نظرت اليه غاضبه.... انت مالك مغرور كده ايه اركان يعني.. ولا ابصله وانا اساسا مش عايزه حد انا خلاص وابعد بقه. 

هتف.... والله ولا تبصيلي امال تبصي للبرص ده.

 نظرت اليه غاضبه قالت كاذبه... اه هبصله مالك بيا ابن عمي وبيدور عليا وبيحبني. 

 اشتعل عن اخره ضغط عليها احست بانفاسها ستزهق هتف بغضب.. سمعيني كده بت ايه ياختي ليه متجوزه سوسن دانا اطلع روحك بت انت اتعدلي ويمين بالله اكون شقك نصين.

صرخت..... ليك عندي ايه انت كلها سنه واغور من وشك عايز ايه انت دا ايه المصائب دي.

هتف..... بقي مش راضيه تتلمي طب قابلي بقه.. اندفع وانحني عليها ينهال عليها وهيا تضربه بقوه ظل تائها فيها اشتعلت من تجاوزه كان يتلمسها بجنون وكلامها حرق صدره كان لا يتخيلها الا معه فتاه وتاه احس بانه تخصه لا غيره... ابتعد اخيرا وشدها لاحضانه وهمس.. كلمه زياده هتبقي حرم اركان السيوفي لمي نفسك ولمي لسانك. كان بكلبش فبها ويغرز اصابعه في جسدها. 

ارتعبت واستكانت رعبا من تجاوزه .. تنهد وشدها يعتصرها.. الله يحرق جسمك يا شيخه ولعتي فيا طيب انا هعرفك بعد كده الكلام بحساب.

 همست خوفا.. مالك بيا انت.

 خبطها علي راسها..... انكتمي ونامي انا علي اخري في ليلتك السوده. تزمرت وهمهمت تشتمه مد يده يداعب جسدها انكمشت تحاول ان تبتعد هتف..... قولت انكتمي وماتتحركيش شدها اكثر الي احضانه تنهدت اجبرت نفسها علي الصمت فهيا متعبه نامت اخيرا ليحس بارتخائها. 

همس...... انا ماعتش عارف حاجه بتحبيه والا بتكرهيه وبينكو ايه راعبك ومخبيه ايه يخليكي تنهاري كده.. تنهد واحس بجسدها وحرارته علي جسده تحرقه تلمسها بحنان همس.... هتزفت انام ازاي انا دلوقتي يخربيتك والع انا هفطس... شدد عليها وظل فتره محترقا بها حتي نام اخيرا..

استيقظت في الصباح احست به مكلبشا فيها تنهدت بغلب.. و همست.. ايه قراضه قافش فيا ههرب.. انسحبت من بين يديه وذهبت تاخذ حمامها وتخرج تلبس وتتجه الي الجد. 

اقتربت تقبله فقال... لابسه علي فين كده انت تعبان

 هتفت... .. لا يا جدو معلش انا كويسه وزهقت.

 قال... طب يا حبيبتي كلمي بهاء..صفحه حكايات ميفو .

 قالت بوجع.... حسام كلمني وطالب اتنين مليون يا جدو كتير قوي.

تنهد......... مش مهم المهم يجيب الصور وينخرس انا مش هضيع اركان والشركه عشان ملاليم لو حد عرف هتبقي نصيبه ومش بعيد يرفعو عليا حجر ويسوؤو سمعتك واركان ساعتها هيتفضح برضه مانت مراته.

قالت بغلب.. طب ماتخليه يطلقني يا جدو ونخلص انا خلاص مش عايزه. 

سمعا اركان غاضبا.. لا والله وهو هيخليني اطلقك ازاي يا ست ماسه عيل صغير انا. بتجاب وبتاخد دا حاجه مسخره.

قال الجد.. اهدي يا حبيبي مفيش حاجه. 

قال اركان غاضبا.. الهانم محسسانا انها بتتجبي علينا ومتنازله قوي انها متجوزاني هو فيه ايه بالضبط .. اقترب ولوي ذراعها ماتتلمي انت هتمسكيلي صاجات وتقولي مش عايزاه. انا اللي عايزك قوي دانا عندي منك الوفات تحت رجلي تكوني فاكره اني واقع فيكي لا فوقي. 

نظرت اليه غاضبه...... وانا مالي بيك ايه النصايب دي ماتروحلهم. 

 اعتصر يدها وقال غاضبا.. انا اللي اقول اروح و انا اقول مروحش واعوز ايه... نظر اليها بسخريه ....وامتي اتسلي بحاجه موجوده قدامي.

دفعته....... العب بعيد يا شاطر روح للهوانم اللي هيموتو عليك يريحوك بلا وجع دماغ ...دفعت يده وتركته يقف مشتعلا ينظر لجده....قال غاضبا شوف قله ادبها تلمها والله همد ايدي عليها.

 ضحك الجد.. يابني مالك بيها البت قالت ايه غلط مانت عندك لميس وساندي بيلفو وراك فعلا مالك بالغلبانه دي.

صرخ.. دي غلبانه دي قادره ولسانها مبرد.

ضحك الجد........ لا و الله اغلب من الغلب واهو مسيرها تطلق واشوف هعملها ايه.

صرخ ...هيا غنيوه يا جدي  تنهد وصمت...هتف اركان.. جدو انت تعرف حاجه عن ماسه زمان.. علاقتها بحسام.

ارتبك الجد...... هاه.. علاقتها.. لا هعرف ايه.

نظر اليه.. جدو البت دي مخبيه حاجه وبينها وبين الواد  ده حاجه.

تنهد الجد.. طيب واحنا مالنا يابني بينهم ايه.. كلها سنه وتروح لحالها تصطفل معاه. 

هتف اركان بانفعال.. هو انت ما وراكش الا النغمه دي ايه سنه هو فيه ايه..

 نظر الجد اليه بخبث.. مفيش.. انت اللي فيه ايه شايفك متغير انت مش اركان تكون طبيت يا وحش في البت.

قطب جبينه....... طبيت مين ده انت بتقول اي كلام يا جدي انا اركان السيوفي ابص لدي لا شكل ولا منظر ولا سمعه عدله.

 رفع الجد حاجبيه.. هيا مين اللي لا شكل ولا منظر انت اهبل بس عموما خير كت اخاف تبصلها يحصل مشاكل بعد كده.

 قطب جبينه.. مشاكل مشاكل ايه.

 هتف.. لا مانا كلمت بهاء وقولتله ان جوازتكو فشنك وكده وكده والواد فهم وفرح وعشان بعد كده لما اخطبهاله ماتبصش لمرات ابن عمك.هتبقي من العيله يابني ،نسترها والواد بهاء ماهيقوليش لا .اخطبها وبيني وبينك لزقتها فيه وقولتله رجلك علي رجلها مايسبهاش واهو عرف قلبه بقه يدق واخطبهاله ربنا يسعده.

 اشتعل اركان.. نهار اسود قلت لبهاء انها مش مراتي يا جدي انت اتجننت انت بتفضحني ..ربنا يسعده بايه ربنا ياخده وتخطب ايه انت بتخطب مراتي وانا واقف.. اشتعل و صمت قليلا وقف يغلي ....هيا راحت في انهي نصيبه.

هتف الجد سعيدا.. راحت مع بهاء الشغل  نفسي يطب فيها ربنا يسعده بيها. البت لهطه قشطه والواد حنين وطيب ياخد ويفرح .

 صرخ اركان .....انت بتقول ايه ربنا ياخده والله لاموتها راحه فين دي ويطب في مين طب عليه عزرائيل استدار  مشتعلا و انفجر   الجد في الضحك.. والله عسل يا واد دا انت مش طبيت دانت وقعت علي بوزك.


كانت ماسه مع بهاء وصلا الي العمل صعتد معه اخذها مكتبه خشي يا ماسه.. خجلت منه عندما قال .. علي فكره جدي قالي كل حاجه وعمل ايه.. بهتت ابتسم.. ماتخافيش أنا مش عيل صغير ولا طماع وراضي باللي هيحصل انا الحمد لله شبعان ومتربي كويس ولا ابص في حاجه مش من حقي وجدي عارف ده وعشان كده قالي ومن هنا ورايح اي حاجه تحبي تحكيلي هتلاقيني جنبك وفي ضهرك وهقفلك في وش الطخين.

دخل اركان مشتعلا وهتف غاضبا.. وتقفلها ليه مالهاش راجل يقفلها هو فيه ايه بالضبط.

تنهد بهاء.. مالك داخل شايط كده.

 هتف اركان..... مالك بماسه انت وتقف وتهبب احنا جايبنها لمهمه تنفذها وتغور.

بهتت من غضبه.. و هتفت ماتحفظ ادبك ايه اغور دي.

اقترب غاضبا .....لمي لسانك ومن سكات قدامي بدل ما افلقك نصين.

نظرت اليه غاضبه.. فلقه لما تفلق دماغك ايه انت طايح ليه حد جه جنبك.

اندفع اليها اسرعت تقف خلف بهاء وتهتف بخوف.. حوشه عشان خاطري..

 وقف بهاء بينهم اشتعل انها تحتمي فيه صرخ..... هو فيه ايه انتو كمان.. اوعي من وشي هزعلك يا زفت.

 هتف بهاء.. اهدي طيب فيه ايه براحه. سمعا خبطا ..انفتح الباب وجدا لميس تدخل .. ايه يا بيبي لفيت عليك الشركه. اغمض عينه بغضب فهو لم يعد يحتملها .

اقتربت منه وتحتضنه .....وحشتني..

هتف بهاء.. علي مكتبك بقه و خد السنيوره حبو في بعض براحتكو اهو تروقلك اعصابك الشايطه غمز لماسه ...انسيه بقه يومين تلاته هيحبو في بعض .

 نظرت اليهم ماسه غاضبه التفتت لبهاء.. بهاء انا ماشيه ...خرجت تتجاهل اركان الذي يحترق من تجاهلها نظر اليه اركان غاضبا.. انت مالك احب واتزفت بتقول ليه انت دا حاجه تحرق الدم ليستدير ولميس وراءه .

وقف بهاء مبهوتا........ ماله ده انهبل...

دخل اركان مشتعلا يغلي من داخله دخلت لميس تحتضنه ابعدها و يهتف بغضب.. تخرجي من سكات انا والع ومش طايق حد.

هتفت..... ايه يا بيبي هو فيه ايه ماعتش عارفه اتلم عليك.

 قال بغضب ..... طب حسي بقه تعرفي تحسي.

قالت.. اركان انا بحبك ارحمني بقه.

قال بقرف.... وانا مابحبكيش اظن كده كفايه بقه ونفضها الا خلاص اتخنقت.

قالت غاضبه عايز تسيبني بعد السنين دي.

هتف ساخرا....اسيبك انا كت رجعتلك عشان اسيبك واظن كده كفايه ماعادش ليه لزوم.

اقتربت بدلع.. اهون عليك ماهقدرش. 

احس بخنقه وقال...... لميس امشي دلوقتي بجد مخنوق.. اقتربت منه تقبله وتخرج ....ظل واقفا يغلي.. البت ولا كاني قدامها طلقني يا جدو والتاني يقول لبهاء علي أصل الجوازه والبت بقت فاضيه قدامه واخش الاقيه واقف يضبط وضهرك وزفتك.. حسام من ناحيه وبهاء من ناحيه لا وخد لميس يا اركان حب فيها في مكتبك.. حبها برص احب في دي ايه و التانيه تخرج ولا الهوا تلاجه فريزر . استغفر الله انا عارف سنه هتجلطني.. تنهد..... ماتهمد بقه حته بت هتولعك اهمد دي مين دي ....انصرف يحاول ان يعمل واعصابه أصبحت علي شفا الهاويه.


دخلت ماسه عملها وهيا غاضبه.. ماله جه  يزعق كل شويه ماله بيا ماعنده السحليه بتاعته قافشه فيه بتحضن وتبوس قليل الادب قوي ايه ده ايه حرقه الدم دي مايحترم نفسه انا مراته شكلي عره قوي.. وقفت تفكر.. هو بيحبها قوي كده ماتجوزهاش ليه.. تنهدت.. انت مالك يتجوز ويتزفت اتنيلي اشتغلي. استدعاها اركان ...تنهدت بغلب دخلت عليه ..اقترب وهتف ..زفته مشت ولا حبيت ولا طين اما اشوف سي بهاء هيسكت امتي .

صمتت ولم ترد ..صرخ فيها ...بقولك مشت .

نظرت اليه بغضب ...الله اعملك ايه ماتمشي ايه ده .

اقترب وشدها من يدها اصطدمت بصدره .....بت انت مالك جبله كده انت ايه مش مراتي وقولنا قدام الناس تبقي مراتي .

صرخت ...وانا عملت حاجه .

هتف حانقا ...مش زفته جت والمفروض تحسي شويه .

هتفت بانفعال ..،احس بمين مابهاء عارف الحكايه والشركه ماتعرفش اننا متجوزين .

ارتبك قليلا فهتف ...برضه الكلام هيوصل لمحمود بيستقصي اخبارنا تغلي عندك دم وتحسي شويه فيه واحده جوزخا يتباس قدمها عادي .

قالت حانقه ...اه عادي لاني مابحبكش لو بحبك كنت موتك وسودت عيشتك .

قال ..طب من هنا ورايح ماتسكتيش عشان انا علي اخري ولميس هتقول لعمتي و..

سمعا خبطا دخلت السكرتيره اعطته ملفا هتفت ...محمود بيه بيقولك بص فيه عشان جايلك ورايا اشار اليها فخرجت تنهدت ماسه واستدارت انا ماشيه اتجهت للباب فشهقت فقد شدها اركان وادارها والصقها بالباب ..نظرت اليه برعب ...ايه فيه ايه .

نظر اليها ساخرا ...لا محمود بيه جاي لازم نوريله ان مزاجنا عالي .

قالت حانقه.. اركان سيبني امشي .

التصق بها وغمز لها ....بس اركان اللي طالعه من هنا ولمس شفتيها ..،طالعه قمر كده مش عايز .

تململت ..ابعد بقه هنتفضح .

ضحك ..دانا هموت وانفضح يمسكونا تحرش في المكتب .رفع نظرها ونظر اليها برغبه  ...ويقولو عاشق مراتي ومش قادر ابعد عنها ...

ارتجفت من نظراته وبدا قلبها يصرخ من قربه احنت راسها وهمست ..من فضلك عيب بقه .

كان يداعب وجهها بحنان ...بصيلي وانا ابعد .

ابتلعت ريقها ورفعت وجهها احست انها ستموت خجلا من نظراته ابتسم وهتف ..وشك احمر ليه وقمر كده .

همست ..عيب بقه الله .

ضحك ..ماهو لو وشك احمر يبقي القمر بيحس وقلبه بيدق .

هتفت باندفاع ..مافيش حاجه كده اوعي بقه .

وضع يده علي صدرها ونظر اليها اشاحت وجهها فمسك وجهها ونظر في عيونها لا بيدق بس ليه عموما هنعرف ظل واضعا يده علي صدرها ويقترب من وجهها وضربات صدرها تزداد مدت يدها تضع يدها علي فمها الصق شفتيه علي اصابعها يملس عليهم بشفتيه ودقات قلبها تحت يديه تصرخ همس قلبك هيخرج من مكانه شد يدها بقوه واندفع عليها فقد اثارته دقات قلبها ظل تائها معها بقوه ليبتعد اخيرا ويركن عليها وهمس ..اركان عايزك يا ماسه خلاص كده .

ارتعبت ودفعته تنهج ووجهها احمر وشفتيها متورمه كانت تشع جمالا ...انت تحترم نفسك وعايزني قله ادب تتلم بقولك اهوه انا استحاله اخلف اللي بينا لو انطبقت السما واستدارت اندفع وحاصرها من الخلف هتف ..مش بكيفك .

دفعته لا بكيفي ايه حس بقه يا اخي ودفعته ورحلت ليقف هو مشتعلا انها ترفضه ...


دخلت ليلي علي محمود وسالم قالت.. انتو هتفضلو ساكتين كده للبيه لما يكوش علي كل حاجه.

هتف سالم..... هنعمل ايه ما الحاج جلال كتب ليه ولمراته.

 اكمل محمود...... وحطنا تحت رقبته.

هتفت.. لا لازم حل ابن صفاء مايكوش وياخد كل حاجه اسمع يا محمود الواد حسام ابن عم ماسه بينه وبينها حاجه جامده انا سمعته بيهددها وهيا بتترجاه وطالب منها فلوس يبقي نشووف بيهددها بايه.

 وقف محمود ...... وماقولتيش ليه انت.. لا انا كده لازم اخطط واشوف فيه ايه..

تقالت ليلي..... الواد  ده اخره فلوس اوصله واديله اللي عاوزه..

قال محمود..... تمام كده وساعتها هنعرف الهانم وراها ايه مرات البيه صاحب الشركات.


دخلت ماسه علي جدها ...... انا كتبتلك الشيك ماشي شوفي هتودهوله امتي.

اخذته منه.. هروح دلوقتي يا جدي عشان نخلص.. اخذت الشك وذهبت الي حسام دخلت عليه .

هتف مهللا....اهلا ببنت عمي نورتي تشربي ايه

هتفت ساخره.. لا شربت كتر خيرك.....ونظرت إليه بقرف .....جبتلك الفلوس. 

رفع حاجبيه..... ايه ده دانت واصله بقه..

قالت.. لا جدي اللي دفعهم انا قولتلك الفلوس دي مش بتاعتي .

نظر اليها غاضبا.. جدك انت قولتي ليه.

قالت..... جدي عارف كل حاجه.

بهت هو وهتف .....كل حاجه كل حاجه..

هتفت . .....ايوه يا حسام عارف اللي عملته.

صرخ فيها.. انت مابتخجليش تفضحي نفسك .

ضحكت بسخريه.. لا يا راجل بتتكلم عن الفضايح وانت منقوع فيها.. تنهدت.... عموما دا مش مجالنا فين الصور والنيجاتيف .

ذهب الي احد الادراج واخرج مظروفا واعطاها اياه اخرجتها لتغمض عينها بوجع  وتهتف دي كلها.

هتف.. ايه قصدك اني عامل نسخ.. يضحك.. لا اطمني انا كده خدت منك كتير كفايه عليكي كده مني اسيبك بقه للمصاعير اللي معاكي مش عارف هتقفيلهم ازاي اصلا.

تنهد.....ت ربنا معايا واقفلهم ليه انا مالي بيهم.

يضحك هو وهتف..... انت هبله يا ماسه انت واحده وقعتي في عش الدبابير وصعبانه عليا بجد ايه اللي وقعك الواقعه دى صحيح انا عملت فيكي بس هما هياذوكي.

هتفت بوجع....... وانت ماذتنيش.

هز اكتافه.. .....والله الاذه في دماغك وهتنزاح يوم.. عموما كده خلصت قصتك من حياتي ولو في يوم جرالك منهم حاجه اهوه تعالي انا موجود ساعتها اقف جنبك انت في الاخر بنت عمي بيقولك انا وابن عمي عالغريب.

هتفت..... اجيلك.. اجيلك انت يا حسام.. دانت السبب في كل اللي انا فيه انت اللي دخلتني عش الدبابير يا حسام يابن عمي يا سندي لتستدير وتخرج ومعها الصور التي كانت ستدمر حياتها.

 

كان محمود  قد عزم ان يذهب اليه بهت عندما وجد ماسه تخرج من شركته.. البت دي بتعمل ايه هنا لا كده فيه حاجه نظر الي الشركه وهتف.. لا كده نشوف الهانم الاول كت بتعمل ايه وبعدين نتصرف. وصعد لحسام ليعرض عليه مالا كي يفشي اسرارها.


ظلت ماسه تهيم علي وجهها في الشوارع وجلست علي احد الكراسي ومسكت الصور وظلت تمزقها وتبكي بشده  أحست انها وحيده ليس لها احد يقف لها... ظلت تبكي لتقوم وترمي كل شئ في الزباله وتشعر ببعض الراحه ان سرها اندفن ولن يهددها احد ويفضحها  .

عادت الي البيت ودخلت علي البيت تجد الجد جالسا ومعه اركان  اقتربت تهتف...... ازيك يا حبيبي .

 همست له....... خلاص خدت كل حاجه.. ابتسم الجد وربت علي كتفها سمعت صوته غاضبا ....الهانم. كت فين لحد دلوقتي..

هتف الجد.. ايه يا اركان.. فيه ايه هتكون فين كت في الشغل.

صرخ ركان... ليه مفكرني مختوم علي قفايا الهانم سايبه الشغل من ساعات ...اقترب يشدها يعتصر يدها.. انطقي كتي فين لاطين عيشتك.

قامت صفاء.. ايه يا أركان سيبها اتجننت.

قام الجد.. ايدك بعيد انت ايه طايح فاكر اني هسيبهالك تتحكم فيها 

هتف أركان بغضب .....ايوه هتحكم مراتي وانا حر فيها مش بلتني بيها مالكش صالح بقه وانا هعرف المها ازاي.

صرخ الجد.. انت اتجننت بتكلمني كده لا انت تحفظ ادبك.

شدها يعصر يدها..... لو فاكره ان ليكي حد يحوشني عنك تنسي كتي فين لاما هصور قتيل. 

هتفت..... مفيش اوعي ابعد ماكتش كت بتمشي.. 

.صرخ.... بتتمشي ساعات ليه اهبل انا بت انت انطقي بدل ماهرسك قدامي .

صرخت...... مالك انت بيا الله ماتسيبني في حالي. 

هتف غاضبا..... ليه اسيبك في حالك ليه مش متجوزة راجل والا رجل كنبة هتتصرمحي علي كيفك. 

هتف الجد ......لا انت تحترم نفسك .

هتف اركان....لا مش هحترم نفسي انا مراتي ماتمشيش علي حل شعرها انطقي كتي فين ....نزلت دموعها ونظرت لجدها .

اقترب الجد وهتف.. اتلم بقه انت احترم وجودي.. 

صرخ.....  احترم ايه وطين ايه ......

هنا تجمع الكل هتفت ليلي....... فيه ايه يا سي أركان بتكلم جدك كده ليه والا عشان كوشت انت والهانم علي كل حاجه.

صرخ اركان ......ماحدش يتدخل .. 

صدح صوت محمود.. ايه يا اركان مالك والع كده امال  ماتهدي علي روحك فيه ايه .

هتف.. انتو مالكو واحد بيكلم جده ومراته مالكو بقه.

هتف محمود .....لا مايصحش تزعق كده مراتك ليها عيله تروح تشتكيك واكيد كت هناك انهاردة عشان كده في شركه حسام..

هنا تحول اركان الي غضب عارم يستدير لماسه ويهتف بفحيح...

يا سواد الحلل يابا يامه ....النطحه هتبقي في المعاميع والبت هتبقي فرافيت ...ياختاااي


#ماسة_الاركان 

#حكايات_mevo 

البارت الخامس عشر ....ما ان تلفظ محمود ان ماسه كانت عند حسام حتي أشتعل اركان ونهشت الغيره قلبه ليستدير وينظر اليها لترتعب وتنكمش اقترب منها وشدها وصعد بها الي الاعلي ومحمود وليلي يقفان يتشفيان فيها فيبدو ان اركان لا يريد وجود حسام.

هتف الجد غاضبا.. انت ايه محراب شر مالك انت كت فين وبتروح لمين.

 صرخ محمود.. ايه مالي ايه.... اه مالي مش بنحافظ علي مالنا والا البيه ابن عمها ياخد ويكبش زي ماخد فلوسها باينها كانت عشقاه.صرخ الجد وشعر بالتعب ......انت تحترم نفسك بقه انا ساكتلك انما لحد كده وتلزم ادبك.

قال محمود عاضبا..... الزم ادبي عايزني استني اما تلهف ربع المجموعه وتروح ترميهم تحت رجل الحبيب اللي ماشي يتكلم عليها في البارات أنها كت بتترمي عليه فاكرنا مش هنعرف عنها حاجه جايب واحده متسابه تعملها ست علينا ويا تري ابن ابنك عارف سمعه مراته المصون ويا عالم كان بينهم ايه تاني عشان تكتبله فلوسها.

 صرخ الجد.. انت تسكت خالص فاهم .....وضع يده علي قلبه .

هتفت صفاء وليلي.. ايه يا بابا مالك.. احس بالتعب ووجع في قلبه تحامل علي نفسه وهتف دخلوني أوضتي.. ونادولي ماسه.. 

تقدمت صفاء وليلي  يدخلانه وهو قد أصابه تعب شديد.


سحب اركان ماسه وهيا مرعوبه من منظره يدخلاها ويرزعها لتقع علي وجهها و ينساب الدماء من فمها وانفها علي الحائط ويصرخ .... يعني الهانم المتسابه راحت للبيه ترجع الامجاد راحه للبيه ليه متجوزه دلدول  هيداري علي فضايحك.

 صرخ بقهر..... احترم نفسك بقه  عيب كده..

شدها.. كت رايحاله ليه انطقي بدل ما اموتك.

 نظرت اليه بقهر ولم تعرف ماذا تقول  .مسك رقبتها وضغط عليها..... ايه فاكراني  هعديها لا ورحمه ابويا هتقولي رحتي ليه لاما هخلص عليكي نهارك اسود انت قادره ليه كده  لتنهار وتبكي  صرخ ......اخرسي ....انطقي لاطلع  روحك..

 سمعا خبطا  ابتعد وفتح الباب دخلت صفاء.. جدك تعبان يا اركان بسرعه ......اندفعت هي  مسرعه لتجد ليلي جالسه والجد متهالك.. اندفعت إليه تحتضنه..... مالك يا حبيبي مالك. 

دخل اركان.. جدي مالك نروح للدكتور.

 هتف الجد........عمل فيكي ايه.. . عايز ماسه سيبوني معاها خرج الكل  .

هتف ليلي..... فيه ايه يا بابا عايزها في ايه.

 هتف بتعب ......انا تعبان سيبوني.. خرج الكل لتقترب منه وتبكي.. جدو مالك يا حبيبي

تنهد...... عمل فيكي ايه الطور ده  فبكت..... حقك عليا انا اللي حطيتك في كل ده وماكنتش عامل حساب لكل ده ونفسي نرجع كل حاجه بس صعب لو الدنيا اتكشفت وعرفو الحقيقه محمود لو رفع قضيه هيكسبها مانا سلمتك حاجه وهيقعد يقول ويجيب كلام زباله  وساعتها كل حاجه هتتوزع ويحط مسمار في نعش المجموعه ولو رجعنا لاركان برضه هيبقي تحايل وقواضي في ايه اديتك وايه خدت منك هبقي قدام الناس راجل اهبل بتجاب واتاخد.

هتفت...... طب هعمل ايه طيب .....اركان عرف اني رحت لحسام ومش هيسكت.

هتف..... اوعي تقوليله هتنفضحي يا حبيبتي انا عملت كل ده عشان استرك اركان لو عرف انه انضحك عليه مش عارف رد فعله ايه. ليشعر بالتعب اوعديني ان اتفاقنا ماحدش يعرفه وانت كده خدتي الصور يبقي ماحدش هيعرق ف حاجه خلاص ولما تطلقي من اركان كده تبقي اتجوزتي قدام الناس وتعيشي حياتك انا عايز بهاء يقف جنبك.

 هتفت.... بهاء ايه بس يا جدي أركان مش هيسكت ده قلب مجنون. 

 هتف .....اسمعي يا ماسه بهاء عاقل وحقاني وهيقف جنبك.. اركان صحيح حقاني بس احنا خبينا عليه المصيبه بتاعتك لو عرف مش هيسكت انا عارفه هتاخده الكرامه وممكن ياذيكي انما بهاء لا بهاء بره وبيفكر ميت مره لو جرالي حاجه روحيله.

لتنتحب ......لا والنبي يجرا ايه بطل بطل.

 هتف..... انا تعبان وحاسس ان عمري قرب وبتمني اموت ساعتها رجعي كل حاجه وأفلتي من بين أيديهم.. يلا ناديلي اركان.. خرجت تنادي اركان  دخل.. سلامتك يا جدي.

 تنهد.. ماسه امانه في رقبتك انا كنت عارف انها راحه لحسام يا اركان كان بينهم مشاكل قديمه وراحت تحلها.

 صرخ اركان..... مشاكل ايه دي.

 هتف الجد..... فلوسها وحاجتها راحت تحاول ترجع منه حاجه وانا اللي قولتلها يابني  بطل حمقتك دي..  

صرخ اركان بغضب ...من ورايا من ورايا ..

تنهد الجد ..اخرجي يا ماسه ....خرجت نظر اليه ....طب ناديلي بهاء بقه  يجيب الماذون يطلقكو انت مش متحمل .

نظر اليه اركان بغضب ....نعم هو ده الحل في نظرك صرخ انت في دماغك ايه هو انا اهبل قدامك .والهانم هنوديها فين .

هتف الجد ....هوديها بقه انت مالك انا مخططلها خلاص وبهاء هيسمعلي مش زيك .

صرخ ....انت بتقول ايه .قصدك ايه وبهاء ماله.

هتف الجد .....ماهو انا هطلقها منك انا غلطت وبما انك ما دخلتش عليها هجوزها لبهاء في نفس القاعده.

تجمد اركان واحس بنار في جوفه .....بتقول ايه يا جدي .

هتف ....اللي سمعته انت قالب نار ومش طايق البت ليه كل ده خلاص نفضها انا تعبت. وبهاء يتهني بيها.

صرخ ...اركان باندفاع .....والله اموتها لو راحت لحد تاني....ارتبك ...اقصد انت عايز تعمل مشاكل وتقلبها نار لا خلاص هيا الزفته مراتي وخلصنا .

هتف الجد  ......انا تعبان وعشا يابني حمقتك .

صرخ مقاطعا....خلاص خلاص بقه خلصنا دي عيشه هم..... وتركه وذهب.

دخلت ماسه تجلس بغلب كان منظرها بائس شفتاها متورمه وانفها ملطخ بالدماء  جلست تفكر في مصيبتها.

دخل هو ينظر اليها ليلين قلبه علي حالها.. تنهد وقام يحضر ممسحه ووعاء وجلس بجوارها لتقطب جبينها وتحاول ان تقوم وتتركه اجلسها عنوه...... اقعدي واهمدي بقه انا علي اخري.

 نظرت اليه بغضب بدا في تنظيف شفتيها وانفها وقام واحضر احد المراهم واقترب باصبعه يدلك جانب شفتيها وانفها.. شعرت بالخجل وابعدت وجهها  تنهد  ومد يده يداويها الا انه اطال في تلمس شفتيها وهيا تحترق.. يهمس.. انت ماقولتليش ليه ان جدو عارف وبتخبي ليه عليا انا جوزك.

 رفعت عيونها.. تهمس جوزي..

 هتف.. ايوه يا ماسه جوزك وهفضل جوزك لحد ما نخلص ومش معني كده انك تتصرفي كاني مش موجود. كان يداعب شفتيها باصابعه وهتف.. طب ايه رايك نبقي اصحاب..

 رفعت عيونها فهتف .....ايوه هنستفاد ايه من النقار طول النهار والخناق.

 همست...... هو انا بتخانق معاك انت اللي بتتخانق علي الفاضيه والمليانه وانا مابجيش جنبك.

 تنهد.. اهبل يعني.. طب يا ستي نخلينا أصحاب ها ايه رأيك تحكيلي وتلجألي لما تعوزي حاجه.

لتهز راسها نفيا....هتف..... ايه طيب

قالت.. عشان.. عشان.. بخاف منك انت صعب وبتقلب بسرعه وانا تعبت وماعتش قادره اناهد انا نفسي السنه تعدي ونخلص.

 رفع حاجبيه..... للدرجادي مش طايقه جوازاي انت مش عارفه ان فيه كتير يتمنو مكانك.

 نظرت اليه.. انا بقه مابتمناش انا عملت كده عشان جدو وعشان انقذه وعشاني برضه مش هكذب.

 هتف .......طب ليه عشانك هتستفادي ايه انك تخشي بينا فيه حاجه حاسس بيها.

هتفت....... اسمع يا اركان فيه حاجات انا ماقدرش اقولها  وجدي عارفها فيا ريت ماتضغطش عليا ونعدي الدنيا وعلي رايك نبطل خناق لان ماعاش مستحمله .

 هتف...... وانا موافق بس برضه مستنيكي تقوليلي علي كل حاجه وخاصه البيه ابن عمك لو جرب يقربلك.

 تنهدت.. حسام... لا اطمن حسام خلاص وعدني انه ماعتش هيقرب حسام خد كل حاجه  وخد فوق اللي خده مني خد وجع وخلاص ماعتش هتلاقيه في سكتنا.. ابتعدت تقوم تاخذ حمامها وتخرج لتجد صينيه بها اطعمه هتف.. يلا تعالي كلي انا بصراحه مش عايز انزل اكل تحت اعصابي مش متحمله.

تنهدت وهتفت.. لا معلش مش قادره .

 اقترب وشدها.. تقعدي تاكلي من سكات عشان بترجعي تقولي بزعق وبتنرفز  ااجلسها لتستسلم له  وتجلس تاكل القليل   و تنتهي  تجده  قد احضر لهم بعض المشروبات الساخنه لتاخذها وتخرج الي التراث وتقف تشربها ..احضر احد الشيلان وضعها حولها وظل واضعا يده حولها تململت.... همس ....اهدي انت تعبانه قلنا ايه  لتتنهد وتستكين وتظل تشرب مشروبها 

 لم يعلم ماذا جعله يقول ذلك...همس... لسه بتحبيه.

 هتفت.. مين احب مين

 هتف ......حسام لسه بتحبيه لما بتتكلمي عنه بشوف وجع الدنيا في عينك.

 شعرت بقشعريره في جسدها ليحس بها ضمها اكتر لتتنهد.. حسام ده سبب تعاستي كنت بحبه بس هو نزع حبه من قلبي. حسام.. حسام عمل فيا كتير عمري ماهنسي اللي عمله سهمت ...كنت عايشه امان الدنيا نايمه حضنه هو اماني ...صحيت علي سكينه في قلبي  لتسيل دموعها. وتنتحب .صفحه حكايات ميفو

ادارها ورفع وجهها.. للدرجادي وجعك لتشهق بالبكاء ...احتضنها وهمس.. طب بس بس خلاص  ظل يمسد عليها وهيا تنتفض فدنيتها اوجعتها ووجودها في احضانه شعرت ببعض الامان ولو امان زائف .اخذ مشروبها وحملها لتشهق ....همس .....اهدي وارتاحي اهدي.. ذهب بها الي الفراش  واراحها واندس بجوارها وشدها اليه لتحاول ان تبتعد الا انه لم يعطيها فرصه وضمها بقوه لتستكين وتسكت عقلها فهيا تحتاج ان تنام مره بامان ....ظل يمسد عليها لتنساب وتنام اخيرا بين يديه  ظل هكذا يشعر بشئ داخله راحه في قربها همس.. يا تري جواكي ايه وانت مالك قلبك واكلك عليها كده وكنت هتموتها لما راحت للحيوان ده.. انت مش بتاع مشاعر واحاسيس ظل يتلمسها..مالي قلبي هينفجر كده شدها اكثر وظل يتاملها ونزل يتلمس شفتيها  ليشعر بجسده ينساب وووجهه لامس وجهها لينام اخيرا محتضنا اياها..

قامت هيا في الصباح لتجده محتضنا اياها لتشعر برهبه من داخلها وكيف نامت باريحيه لتحاول ان تبتعد سمعته يهمس.. راحه فين..

 تنهدت..... هروح فين عالشغل.

شدها اليه وهتف .......لا ماليش مزاج.

 نظرت اليه باستغراب.. هو ايه اللي مالكش مزاج طب وانا مالي.

 هتف ......مانا مش هقوم دلوقتي.

 هتفت....... طب خليك انا هروح مع بهاء.

 شدها وانحني فوقها لتشعر بالخجل.. اخر مره اسمعك تقولي اروح مع بهاء انت هتروحي مع جوزك وترجعي معاه فاهمه.

 هتفت...... بس الناس ماتعرفش وحياه جدو اوعي بقه هتاخر عالشغل 

 هتف مداعبا انفها....... والله ماليا مزاج اتحايلي عليا شويه.

 غضبت لينفجر ضاحكا ويهتف.. اهوه هتعضي فيا انا عارف.

 هتفت.. بس بقي  سيبني مش قولت هنبقي اصحاب.

 انحني بالقرب من وجهها لتشتعل وتحمر خجلا.. طب وانا عملت حاجه بقولك نريح و نروح براحتنا يبقي تهدي كده.. وانت محمريه وقمر كده..

هتفت بخجل..... بطل والنبي عيب كده.

هتف.. عيب اني اقول عالجمال انه جمال  وبالذات لو كان بتاعي.

 تململت...... بطل بتاعك ايه انت بتهبد انت مش بتحب واحده اوعي لو قفشتك هتسود عيشتك.

ضحك ....طب ايه رايك ازود بزياده عايزها تقفشني وأشوف هتسود عيشتي ازاي والقمر محمر في حضني كده. ماسه انا مابحبش لميس ولا عايزها من اساسه.

بهتت ونظرت اليه مدهوشه ....هتف.. هيا اللي لازقه بغرا وغلبت اطفشها بس اقول ايه اقترب يتلمس خدها..... ماتيجي نطفشها سوا الا كيد الحريم بيجيب نتيجه..

 اشتعلت وهتفت.. اوعي بلاش قله ادب نطفش ايه اوعي بلاش قله ادب انت اتجننت مش قولنا هنبقي أصحاب .

هتف...... طب مانبقي اصحاب وحبايب الا انا ماعرفش مش علي بعضي من ساعه مانمتي في حضني وبصراحه مبسوط عالاخر.

دفعته وهبت..... لا انت حالتك صعبه اوعي اوعي ايه ده  وهربت مشتعله من امامه.

استلقي علي ظهره تتلبسه حاله من السعاده وهتف.....اه والله حالتي صعبه مش علي بعضي  لا البت دي ماتتسابش  ليقوم وينتظرها عالباب خرجت و خجلت من نظراته  ابتعدت مسرعه وذهبت لتخرج ملابسها اقترب يقف ورائها  هتف هامسا بجوار اذنها....اساعدك.. ارتبكت وهزت راسها كانت مشتعله من قربه وهو مستمر في مشاكستها فصرخت..... ماتبطل بقه انت ايه ده.

 ضحك.. وحاوطها يحاصرها لتحني راسها همس..... ماستي ممكن تبصيلي..هزت راسها خجلا  همس بالقرب من شفتيها.. ايه خايفه تبصيلي..

ابتلعت ريقها ونظرت اليه.. اخاف اخاف من ايه..

 تلمس وجهها.. مثلا تطبي فيا مثلا.

 نظرت اليه باستخفاف .. اطب فيك ودا من ايه.

 رفع حاجبيه..غمز لها ..ولو حصل تكوني ليا .

ارتعشت ..بطل مافيش كده احنا قولت اصحاب ...مش هيحصل .

هتف ونظراته تاكلها   انا لو عايز يحصل هيحصل ...هزت راسها..ضحك... لا لا انا مش سهل يا ماستي..

 هتفت بخجل.... بطل بقه انت اتهبلت.

 ضحك .....تصدقي باين وهبل بهبل بقه اقترب منها يلمس شفتيها لترتعب وترفع يدها تمنعه مسك يدها وضعها علي الحائط ويغوص معها وفيها لفتره من الزمن خلعت قلبه ولاول مره انشلت وقلبها يصرخ ابتعد بصعوبه همس بين شفتيها.. لا كده كتير عليا ايه النار دي انت تاخدي العقل.. ظل مستمتعا بقربها يتلمسها كيف يشاء وهيا ساهمه وهو مجنون باستكانتها ..همس ..لا تاخدي العقل ... لتنتفض فجاه وتدفعه وتهرب من امامه  .

ضحك وهتف.... اهربي اهربي بس علي مين ليستدير يجهز نفسه حتي يذهبا الي العمل.


دخلت هيا الحمام مشتعله تضع يدها علي شفتيها وترتجف.. هو انهبل مش قال هنبقي أصحاب ايه قله ادبه دي كل شويه يبوسني قلبي هيوقف.. يا لهوي بترعش ليه كده عمل فيا ايه ده يا بت انت خفيفه كده ليه هو  بيتسلي بيكي.. لا خلاص احنا اصحاب هو قال ولو قرب هبعده خلاص كده دا قليل الادب قوي اجمدي دا بتاع ستات هتروحي فيهةفين يا غلبانه...

خرجت لتجده يقترب لتستغفر ربها.. وتهتف يلا نمشي..

ابتسم واقترب ومد يده وهتف..... هتمشي كده تنظر لنفسها كانت تلبس بنطالا واسعا وبلوزه نص كم ولكن بفتحه صدر.. هتفت.... مالي هدومي واسعه..

واقترب ولمس فتحه بلوزتها..... وفتحه السقف دي ايه بتهوي علي روحك.

نظرت اليه مغتاظه.. انت بتتحكم ليه مش الست لميس وبنت عمتك بيلبسو افظع من كده.

اقترب يحاوطها.. اه بيلبسو.. حرك يده علي جسدها.. بس ده بتاعي يبقي حاجتي تتعري يا حرمي المصون.

قطبت.. ايه بتاعك ده هو انا حاجه تقولي بتاعك. رجل كنبه انا.

ضحك وتحسسها وتتحول عيونه لغزل فاضح لتشتعل.. لا حاجه ايه انت حاجه تانيه مسك يدها ويديرها يتأملها.. مزه جامده بس لازم تتخبي برضه..

دفعته.... بطل بقه عيب كده الله.. تنهدت وذهبت لدولابها وتاخذ وشاحا وتضعه عليها ليتاملها ويقترب ويضبط الوشاح يخفي جسدها و يتنهد.... تمام كده يلا بينا.

 

نزلا ليجدا صفاء وليلي اقتربت ماسه تقبل صفاء وتسلم علي ليلي. هتفت ليلي.. ايه أكن متصالحين يعني ده كان فيه حريقه امبارح قولنا هيبقي فيها طلاق.

اقترب اركان.. طلاق ايه يا عمتي بعد الشر ماسه مراتي واللي يحصل بينا بيعدي زي اي زوج وزوجه.

هتفت ليلي..لا والله هبله انا .

ابتسم وشد ماسه ...شدها وادارها ..حقه زعلان يا واخد عقلي مش اتصالحنا امبارح وكت ليله نار .اشتعلت ماسه واحمرت فانفجر ضاحكا اقترب ولمس شفتيها ...حبيبي بيتكسف اقترب وقبل جانب شفتيها فارتعشت...... ماتيجي نطلع فوق وحشاني .

همست ...بطل عيب كده .

غمز لها وتجاهل الجالسين .....عيب ايه بقولك وحشاني من امبارح وانت قمر ومحمريه كده ،،ابتلعت ريقها ووجهها اصبح كالطماطم .همس شوفي يا عمتي ماستي كل اما اقرب بتحمر بتجنن عليها .

هتفت عمته ..ماتحترم نفسك بقه .

ضحك وشد ماسه يحتضنها ...مابقدرش قربها بيخليني مش علي بعضي نظر لماسه ماتجيبي بوسه .

ارتعبت واشاحت بوجهها ..ضحك وهتف ...شفتي يا عمتي عموما هروح المكتب واهريها بةس مانا مابستحملش شفايفو القمر تبعد عني ..ضحك ونظر لعمته .

هتف ...ارتاحي يا عمتي بقه ...

هتفت بغل.... اه طب ماشي ابقي هات ابن عمها بقه ووجب معاه مش واخد فلوس الهانم.. الا ليه يا ماسه ادتيله فلوسك حد يسبب فلوسه لحد.

ارتبكت ماسه... اقترب اركان يحتضنها.. والله ماالكيش فيه هيا حره تدي

تجيب هيا حره.

هبت تقف... ولما تدي فلوسنا لسي حسام ده يبقي ايه الحل يا بيه وربع المجموعه يطير.

هتف.. ليه اهبل انا طب يلا بقه عشان نكد الصبح ده يلا بقه انا قرفت. لتقف ليلي بغل تراهم ينصرفو لتستدير لصفاء....... انت ايه مش عارفه تعملي حما عالبت ايه هبله.

هتفت صفاء بغلب.. مالك يا ليلي اعمل حما ليه البت طيبه.

هتفت ليلي..... اسكتي اسكتي بلا طيبه بلا زفت اما نشوف محمود هيعمل ايه #حكايات_mevo 


قرر محمود ان يذهب لحسام يستقصي اي معلومات عن ماسه.. دخل عليه ليهتف .....حسام باشا..

هتف حسام.. محمود بيه خير. 

هتف محمود.. شوف انا هخش في الموضوع.. بنت عمك لينا عندها اصول وشركات وعايزهم يرجعو.

هتف حسام.. طب وانا مالي هرجعهملك ازاي.

هتف محمود..... ليلي اخت مراتي سمعتك وانت بتهددها وما تعرفش انت ماسك عليها ايه.

 هتف حسام.. ماعتقدش ان اللي بينا  يهمك.

هتف. واخرج شيئا من جيبه يعطيه له و يهتف ....وكده..

نظر حسام ليجد شيكا باتنين مليون جنيه ابتسم وهتف.... ايه ده.

 قال.. دا كادو محبه وطالبين تقف جنبنا.

ضحك حسام..... والله كان بودي بس اللي كان معايا هيا خدته.

هتف محمود .....وايه ده.

هتف حسام ... لا خلاص هيا خدت وانا قبضت..

وقف محمود غاضبا.. لينتش الشيك.. يعني مش محتاج ده..

 مد حسام يده وهتف .....استني بس نتفاهم.

 نظر اليه محمود.... حلو اوي نتفاهم.. جلس محمود  .

قام حسام ونظر اليه بخبث و....

والف الف مبروك ....حزن موصل حزن مكمل حزن لما وصلنا لاكبر حزن ياختااااي


تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

تعليقات

التنقل السريع