القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حمل بدون قصد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم سارة احمد (جميع الفصول كامله)


رواية حمل بدون قصد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم سارة احمد (جميع الفصول كامله)






رواية حمل بدون قصد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم سارة احمد (جميع الفصول كامله)


في بيت كبير البلد  حدث الكثير من الاحزان فقد ضربت الاقدار بي موجه من الصعوبات والازمات و هناك  حريق مشتعل  يوحي بقدوم عاصفه سوف تهز كيان العائله

وقد علت صيحات الغضب والنكران في بيت الكبير


ريان بغضب:انا مستحيل اتحمل عملت عمي المستهتر زير النسا

واتجوز وحده غلط معاها وبقيت حامل منه ده  مستحيل  يحصل يا جدي 


يقف الجد ويضرب بيده علي مكتبه

وبصوت غاضب

الجد: اتحشم يا ولد وانت بتكلم جدك ولا نسيت نفسك واياك تجيب سيره عمك حليم مش كفايه انه مات عشان يحميك وهو في عز شبابه مات وهو عمره ٢٧ سنه وانت اكبر منه  بسنتين

وانا مستحيل اسيب حفيدي وعوضي فيه مفيش حل تاني يا ريان غير انك  ترد الجميل وتتجوز حنين خطيبته وده اخر كلام عندي 


تشتعل نير"ان الغض"ب الجامح ورغبه التمرد علي جده فيقترب منه وينظر اليه بتحدي ويضع يده علي المكتب

ريان:انا محدش هيقدر يجبرني حتي لو كان انت يا جدي وانت عارف كده كويس ومهما حصل مش هجوزها......

ينظر الجد الي حفيده بي تحدي واصرار ويتحدث بي ثقه


الجد :بس انا لما بعوز حاجه بنفذها ومش لسه هستني رايك انت خلص اتجوزتها وفرحك عليها بكره عارف ليه عشان انت هتروح تكتب الكتاب دلوقتي... 

ياما هحرمك من الورث

ريان ببرود:ولا يهمني...

الجدب مك"ر: حتي لو كان مصير رضوي هيبقي زي حنين بس مع ٢٠ رجال وهتتصور فليم وهخلي

الدنيا كلها تتفرج عليها


يصرخ ريان بوجع : لا رضوي خطيبتي لا خلص يا جدي انا موافق.... بس والله لا هدفعها التمن غالي .....

وتركه وخرج ....

الجد:والله يا ريان انا بعمل كده لي مصلحتك بس لو تعرف  الا حصل مش عارف ممكن تعمل ايه....بقود ريان سيارته بغض"ب ناري وهو بيصرخ اااااا وبعميل حركات استعراضيه غاضبه علي الطريق....


ريان: انا هدفعها التمن غالي صبرك يا حنين....


في بيت حنين

تبكي حنين بي هستريه وهي ممسكه في يدها صوره خطيبها المتوفي وتضمها اليه بي الم واسئ  وتلقي بي  نفسها علي السرير وتطلق شهقات متلحقه تنزع الروح


حنين:ليه كده يا حبيبي تسبني لي وحدي هو ده وعدك ليه انا اتعذبت واتذليت بعدك انا لازم اموت نفسي اهون عندي من البني ادم ده انا مش بطيقه اه يا حبيبي اه بس الا في بطني ده ذنبه ايه في الحكايه دي بس ريان مش هيرحمني ولا كمان رضوي صاحبه عمري  هواجها  ازاي وهحط عيني في عينها تاني ازاي وهي بتعد الايام عشان تكون مراته اه يا قلبي هتتحمل كل ده ازاي 

لكنها فجأه تتماسك بعد ان وضعت يدها علي بطنها وتتحسسها بي حب  ودموعها تسيل علي وجنيتها


حنين:بس انا هتحمل عشانك انت وبس بس لازم تساعدني وتكون سندي انت املي وهجيب حقك من الا ظلمك ده وعد 


فتبتسم بي سعاده وتجفف دموعها 

وتنهض حتي تتوضئ وتصلي وتدعي الله ان يمدها بي الصبر والجلد...وتستعد لي استقبال القادم بي شجاعه

وبعد فتره يصل ريان  الي بيت حنين ويدخل هناك  وهو غاضب عابث الوجه  يرمق الجميع بي سخريه و يتم كتب الكتاب فلا يرد علي اي حد يتحدث اليه 

ويسحب نفسه ويذهب صوب غرفه حنيت وهو مشتعل غضبا مغتاظ ويدخل الي غرفتها  ينظر لها با حتق"ار واشمئزاز وتوعد....


وظل يبتسم بي سخريه حين رأي 

حنين جالسه علي سجاده الصلاه وهي لبسه الاسدال وساجده.... وبتدعي ربها وتبكي بي وجع وحزن لكن حين يسمع صوتها  العذب  وهي تدعي بي خشوع يرق قلبه اليها و يجلس بجانبها  لم تشعر بيه حنين

ولكنها تتفاجئ بيه وهي تسلم وتختم الصلاه

حنين برعب:انت.... عوز ايه اخرج بره؟


يتبع


#حمل_بدون_قصد

الفصل الثاني

ريان بسخريه:والله الا انا صدقت انك بريئه وانتي في الواقع وحده رخيص"ه ومالهاش سعر في سوق البشر.... بس انا هطي"ن عيشتك..... ولسه هيمسك ايدها ويشدها نحيته...

يدخل جدها الحج اسماعيل وكان منزعج جيدا والضي"ق ظاهر علي وجه....

اسماعيل: يا ريان يا ابني ميصحش كده الناس بتتكمل بره وانت ميرضكش ان سمعتي بنتي.... هي برده مراتك واسمها من اسمك...

يبتسم ريان ابتسامه جانيبه ساخره..... وعيونها كلها استهزاء وحط ايده في جيبه وتقدم نحو اسماعيل ووقف امامه ونظر اليه ونفس النظرات والبسمه مرسومه علي شفاهو.... 

ريان بسخريه:بقي قولتي سمعت بنتك اه صح ماهي سمعيتها زي الدهب... بجد عرفه تربي....

يتاض"يق اسماعيل من نبره السخريه والاستهزاء في كلامه ونظراته الغير مبرره ليه....

اسماعيل: هو انا عشان شاري خاطر حيدر جدك وصاحبي يبقي 

تسخر مني بنتي وبيتي وته"ينا كده لا اسمعني كويس مفيش جواز وبره....

يتعص"ب ريان:بصي يا عمي لو تعرف مش هتقول كده بس انا عذرك سلام ....

وماشي وهو ينظر لي حنين باحتق"ار وابتسم ساخرا وماشي...

تارك ابوها في حيره من كلامه وطريقته....  والناس بدأت تتهماس

اما حنين اكتفت بصمت والبكاء

اسماعيل:انا عارف يبنتي انك مش عوزها بس مينفعش تفضلي علي ذكري المرحوم وانا وفقت عشان انا واثق في حيدر وده صاحب عمري ...... اصبري واكيد ربنا شايلك الاحسن وسابها وخرج بس في شك في باله من تصرفات ريان...

حنين:يا رب ساعدني انت عارف اني مظلومه ومليش ذنب في الا حصل.... وفضلت تبكي.....


ريان مضاي"ق اوي وفضل يلف بعربيته وهو بيفكر ازاي واحده بريئه اوي كده وتخطف القلب تعمل خطيئ"ه زي دي لا لا مستحيل...


لا فوقي كده دي شيطا"نه متخفيه في صوره ملاك...

انا لازم ادفعها تمن اني انا اجبر علي جوزها طيب... لا انا مش لازم انخدع.... بمظهرها ده ويفيق من شروده علي صوت هاتفه اول ما ينظر اليه يشيل اله"م

ريان:اه من رضوي حبي هعمل ايه معاها.... هقولها ايه اما ترجع من السفر استر يارب....

فيرد بكل حب الو يا قلبي....

رضوي:وحشيتني اوي يا قلبي انا بعد الايام عشان اجاي واتجوزك وسعتها من هرحمك.... بس بابا يصافي اعماله ويرجع مصر ساعتها يا حبي مش هسيبك.....

ريان يسمع الكلام ده وقلبه يوجعه اوي....

رضوي:هو انت ساكت ليه

ريان:عشان بحب اسمعك يا حبي 

رضوي:يا لاهواااي هنط من التليفون وابو"سك سلام بقي احسن هتهور واحجز اول طياره واجاي....

وينهي المكالمه وهو يتوعد لي حنين....

وجه يوم الفرح وكان الكل مبسوط الا حنين وريان وبعد الفرح يذهبوا لي بيت العيله وينقفل عليهم باب اوضه واحده.....

تفضل حنين وقفه عند الباب بلا اي حركه ووجها منخفض في الارض وجسدها يرتجف خ"وفا من ريان..

وتبكي في صمت....

اما ريان راح قعد علي السرير بعد ما قلع هدومه كلها وفضل بشورت فقط...

ريان:ايه يا حلوه هتفضلي كده كتير يلا اقعل"ي هدو"مك بسرعه والبسي القميص الابيض ده يا انسه حنين وضحك ساخرا ولا مكسوفه....

حنين لا رد وفضلت علي حالها....

يتعص"ب ريان وينهض نحيتها وهو ماسك القميص.....

ريان:انا لما اكلمك تبصلي مش تتجاهلني... انتي سامعه ... يلا اقلع"ي هدومك...بقي خلينا... ندخل... ولا انتي مش بتحبي الحلال... طيب جربني انا احسن من حليم وهكيفك اوي....


ترفع حنين وجهها وتنظر اليه وعيونها غارقه في البكاء وكأنها تلومه.....

نظرتها توجع قلبه اوي.... بس ريان يتجاهل قلبه .... ويقس"و عليها اكثر ويشدها من الفستان فينزعه في يده .....

فتصرخ حنين بوجع فيه

حنين:حرام عليك كفايه بقي واياك تجيب اسم حليم علي لسانك ده ارجل منك....

يتعص"ب ريان ويصفع"ها بقوه وغ"ل فتسقط علي الارض فاقده الوعي وهناك اثار د"ماء علي الفستان..  

اول ما ريان ياخد باله يصرخ حنين

و

يتبع


#حمل_بدون_قصد ممكن تعطوني فرصه جربوا 😁

الفصل الثالث....

يصرخ ريان حنين... ويحملها برفق وخضه غريبه وقلبه كاد ان ين"قلع من مكانه عليها... خصوصا اول ما شاف الد"م علي ديل الفستان وضعها علي السرير وهو يحاول ان يجعلها تفيق...

ريان:حنين فوقي اعمل ايه بس يارب يا نهار اسود لا يكون اجهاض 

اول ما قال كده طلع يجري علي اوضه ابن عمه الدكتور مازن دكتور امراض النسا.....

يخبط ريان بقوه علي باب اوضه مازن وهو بيزعق عليه بعصب"يه 

ريان:مازن افتح الباب بسرعه...

وفعلا يفتح مازن الباب وعيونه مقفوله بنعاس .... وهو تقريبا نايم علي نفسه يرد ايواه مين بينده.... انا مش هنا روح وتعالي وقت تاني..... يتعص"ب ويتنرفز ريان

ووجه يحمر من الغضب والخوف علي حنين....

ريان:ماززن فوقي احسن افوقك حنين بت"نزف جوه....

يفتح مازن عيونه علي مسرعيها اول ما سمع كده وبخضه يرد

مازن:يا نهار اسود عملت ايه في البت.....

ريان:مش وقت غليزتك دي خلص 

يلا... وشده من ايده .....

مازن:طيب بس احيب شنطتي وفعلا جابها وراح معا ريان الا القلق مسيطر عليه وخايف عليها اوي وعيونه كانت هطلع من مكانها من كتر قلقه عليها.....

مازن كشف عليها وادعها حقنه....

ريان بقلق:ها رد عمله ايه.....؟

مازن بمكر:اممم هو انت قلقان عليها ما انت بتحبها اهو....

يمسكه ريان من قميصه وبعبيصه جامحه ينظر اليه ويقول

ريان:اضبط احسنلك ولا اضبطك انا زي زمان رد عدل.....

مازن بخوف:طيب يا عم براحه الموزه بخير انا وقفت النزيف والحمل مستقره متخفيش وبعدين انا محظرها من الانفعال.. عشان خطر علي صحتها... 

يزهل ريان ويتوتر:ححح.. حامل مين دي الا حامل متعدل كلامك....

يبتسم مازن ويحوط رقبه ريان بحب 

مازن:بص يا صاحبي انا عارف كل حاجه وايه سر الجوازه دي خصوصا بعد وفاه عمنا حليم ب٢ شهور بس... والسرعه دي... انا الا اكتشفت الحمل بعد وفاه عمي الله يرحمه حنين وقعت من طولها وكانت ضعيفه فروحت اعمليها شويه تحاليل واكتشفت انها حامل ومن وقتها وانا براعها متخفش السر في بير.... هي دلوقتي هتنام لحد الصبح بس لازم حد يسهى جنبها عشان يديها الدوه دي حبيه كل ٦ ساعات... وهي هتسخن عشان الضغط العصابي الا هي فيه لازم حد يعملها كمدات ميه سقعه...


ولازم تبعد عن اي توتر كم يوم...

ريان:تمام شكرا يا دكتور من غير مترودط بقي... وفضل يدفعه لحد ما وصلوا لي الباب وفتحوا وهيرميه منه.... مازن: كده يا وا"طي فعلا عادتك ولا هتشتريها

عموم صبرك بس هي لازم تغير هدومها تحب ابعتلك امي تساعدها ولا حوريه اختي....

ريان بسخريه:لا يا عم شكرا الله الغني دول هينشروا الخبر علي طول غور بقي...

مازن:طيب مين هيغيرها

ريان:وانا مش عجبك انا هغيرها مش انا جوزها... وغور بقي ودفعه وسك الباب 

ريان:فعلا غليز....

مازن بضيق  : كده طيب يا ريان صبرك وراح لي اوضته

ريان بحيره: يا ربي انا هغير لها ازاي....  ونظر اليها وسرح في جمالها....

ريان: وماله ما انا جوزها اتشجع بقي وفعلا غير لها هدومها ولابسها بجامه بكوم لونها احمر.....

يتجمد مكانه.... بابنهار يا لاهواي هو فيه جمال كده.... ما علينا.....

وراح جاب كرسي وصحن وقطعه قماش وميه مثلجه وبدأ يعمل لها الكدمات...... وتمر الليله الصعبه وياتي صباح يوم جديد مليانه بلاحداث....

يفيق ريان علي صوت خبط خفيف علي الباب... زي نغمشه....

فيبتسم بحب دي اكيد رضوي القطه بتاعتي ..... ده معادها....

يقوم من علي الكرسي وهو بيتوجع اه يا دهري ادي الا جاني من الجواز.... دهري انكسر من النوم  الزفت علي الكرسي...

راح فتح لي رضوي قطته اصلها كانت عند جدته ... طول الليل....

يحملها ريان بكل حب ازيك يا رضوي اسمك علي اسم حبيبتي  وفضل يملس عليها وهي تهز ديلها في دلال....

ريان:انا جعان واكيد انتي كمان وبص نحيت حنين النائمه زي الحوريات ابتسم دون ادراكه....

وقلبه خفق بقوه 

ريان:يلا يا قطتي تروح نجهز الفطار لنا ولي حنين.... قبل ما حد يصحي ويحس بينا.....

وفعلا راح المطبخ وحضر صنيه محترمه... واخدها وراح لي الاوضه والقطه ورها.... بس الحرباي"ه مرات عمه شافته.... وراحت نشرت الدنيا....

تفيق حنين لي تجد ريان داخل بصنيه الفطار وفي فمه ورده ووجه منور وبيضحك....

تتنح حنين مكانهاوتبقي عمله كده 

😮 هي مش مصدقه نفسها من الا هي شيفها

ريان:صباح الخير يا رب تكوني كويسه... انا جهزت الفطار عشان انتي لازم تتغذي كويس...

لكن حنين لسه متنحه...

يضحك ريان علي شكلها البريئه زي الاطفال....

حنين بضي"ق طفولي: هو انت بتضحك علي ايه طيب انا مش عوزه اكل وراحت بعده الصنيه وديرت وشها.... بص هي كانت فرحانه اوي زي الاطفال من اهتمامه وحنانه عليها....

ريان:طيب يا ستي انا اسف....

حقك عليه وباس راسها... بس حنين تنكسف اوي.....

ريان:ما احنا حلوين اهو.....

وفجأه تلاحظ حنين انها مش لبسه الفستان فتشهق بخضه وتضرب ايدها علي خدها....

حنين:يا لااهوااي من الا غيري الفستان ولابسني ده.... وتبص لي ريان الا فضل يصفر ويحاول يهرب منها... تضيق عينها وبشك مين غير هدومي....

ريان ببسمه صفره😁: انا الا غيرتك ايه المشكله ما انا برده جوزك وعادي يعني.....

تتجنن حنين وتصرخ فيها :انت بتقول ايه انت فعلا ساف"ل ومش محترم وحولت عليه كل الوسائد.... وريان بيضحك طيب نتفاهم وفجأه يطلع علي السرير ويمسكهت ويثبتها بقوه وهو بيبصلها... وبيضحك واول ما العيون التقت نسيوا كل ما هم فيه ولسه هيقبل"ها ينفتح الباب...

وتدخل رضوي وتصرخ اول ما تشوف الوضع ده.... رياننننن

يتجمد ريان مكانه ويتنح ويبلع ريقه بصعوبه يا نهار اسود رضوي....

يتبع



#حمل_بدون_قصد

#سارة_احمد

الفصل الرابع

ريان في موقف لا يحسد عليه فقد حدث ما كان يخشاه ..

ينك"سر قلب رضوي اول ما شافت ريان مع حنين.... وبكت ب"قهر... والم ليس لهو وصف....

ينهض ريان من جنب حنين وهو مرتبك ومش عارف يتصرف ازاي ولا يقول ايه..... وعيونه تتوسل رضوي ان تسامح....

يقترب من رضوي وقلبه يخفق بقوه يتمني ان يفر من صدره وهو يري دموع محبوبته... ونظره الكسر"ه في عيونها وهو مصدرها.... رضوي متجمده في مكانها لا تصدق ان حبيبها قد خان"ها ومع من صديقه عمرها.....

تراقب حنين المواقف ودموعها تسيل بالم وحزن.... علي صديقتها.....

يقترب منها ريان ويضع يده علي كتفها ويتحدث بصوت مخنوق بلبكاء😢

ريان: انا اسف والله كان غصب عني الظروف كانت اقوي مني اناااا....

لم يكمل كلمته ويجدها تنف"جر فيه مثل البركان.... وتبعد يده بنظره عتاب وق" رف..... وانكسا"ر

وتصرخ فيه بال"م

رضوي: كفايه بقييي حرام عليك انت كسر"تني قتلت"ني انا بكهر"ك يا ريان بكهر"ك انت والس"فله الا عمله صاحبتي... قالتها وهي تبكي بوجع وانين.... وتقدمت نحو حنين الجالسه علي السرير تبكي في صمت وعيونها تتوسلها.... بغفران 

تقترب منها رضوي وتنحني اليها وهي تنظر في عيناها بعمق شديد نظرات العتاب والاحتق"ار تسلب روح حنين وتحبس انفاسها....

رضوي:بقي انتي يا صاحبتي يا اختي تعملي فيه كده تخو"نيني وتسرقي قلبي مني ياه ده انا كنت غبيه اوي ومشوفتش العابكم الوسخ"ه وفجأه تتبدل ملامحها من الحزن لي الانت"قام ... والتوعد 

رضوي بتوعد:علي قد حبي واخلاصي هيكون الك"ره والانتق"ام منك ومن الحي"وان ده... واشارت علي ريان...

حنين:رضوي اسمعني الاول وبعدين ت....

لم تكمل الكلمه لان رضوي سبقتها بصف"عه مدويه.... اياك تجيني اسمي علي لسانك يا حقي"ره انتي سمعه....

الكل انصدم من الا حصل وريان غض"ب مما حدث وجذب رضوي من يدها التي صف"عت بيها حنين ... خصوصا اول ما شاف بكاء حنين بق"هر ....

فيج"ن ريان وتشتع"ل عيون بلغض"ب ويلوي يد رضوي وري ظهرها... ويتحدث بغض"ب نا"ري وتحذيري

ريان: اي حد هنا هيقلل من احترام حنين يبقي حسابه معاي دي مراتي والا هيعمل كده هدف"نه مكانه حتي لو كان انتي يا رضوي....

تتوجع رضوي اي حاسب دارعي هينكسر سبني بقولك سبني بقي انا تلوي دارعي عشان الحق"يره الخاي"نه دي....

اول مل قالت كده.... جن ريان وتركها وقام بصف"عها 

محدش يشتم مراتي طول ما انا عايش ودلوقتي كلكم بره بره....

اما انتي يا مرات عمي شكريه حسابك معاي عسير انتي والص"فره حريه... وزقهم كلهم وخرجهم بره بس وهو بيطلع رضوي بره العيون ترسل رسائل العتاب والتوعد المحبين.... طلعهم وسك الباب...

حنين علي حالها بتعيط وهي لسه حطه ايدها علي خدها وشهقاتها الحزينه توجع القلب

لم يشعر ريان بنفسه الا وهو وخدها في حضنه... وبيطبطب عليها دون كلام.... فقط لمست اليد هي المراسل... لم يشعر بيه القلب.... تهدأ حنين وتنام في حضن ريان..... الا نام هو كمان.....


نتعرف علي عيله ريان

الجد حيدر عنده ٣ ولاد وبنت اتجوز ه مرات كلهم ماتوا الا مراته الاوله الا مش بتخلف.... وهي فاطمه ودي عشقه الحقيقي...

ورفيقته في الحياه والاخيره ام حليم وزينه..... زينه دي بقي في عمر حنين عندها ٢٠ سنه... في تانيه تجاره ودي بقي دلوعه ابوها...

طبع ابو ريان ده الابن الاكبر ومراته متوفيه ومخلفش غير ريان 

الثاني حسان ابو مازن وحريه ومراته الحرباي"ه اس المصايب شكريه والباقي هنعرفهم من الاحداث

نرجع بقي لي الاحداث

الغض"ب والغ"ل سيطر علي عقل رضوي ور"غبه الانتق"ام هي الا شغله كل تفكرها وطبع شكريه وحريه مفوتوش الفرصه دي... وبقوا يبخوا سم"هم في عقلها

شكريه بش"ر: هو انتي هتسبه لها خطاف"ت الرجاله دي انتي لازم ترجعي ريان لي حضنك تاني....

وطفشيها هي مش هي الا طفشك 

حريه بحق"د:انتي حب ريان الوحيد ده جدي الا صمم يجوزه لها.... ما انتي عارفه ان جدها يبقي صاحبه وبيعزه...

كلامهم ياثر في رضوي وتصمم علي استراجاعه....

رضوي:انا لازم ارجعه ليه تاني وال"سفله دي هوريها ايام سوده...

واعرفها انا مين.....

تبتسم شكريه وحريه بش"ر وفرحه ان خططهم  هتنجح.....


شكريه بش"ر: ولسه يامه هاشوفي يا زفته ده انا متغاظه منك من ايام حليم ....هههه

ويمر اليوم..... وياتي المساء وهو يحمل عاصفه من الاحزان.....


ريان في مكتبه بيباشر اعماله لحد جده ما يرجع من السفر وهو ابوه وعمه اصلهم سفروا بعد الفرح عشان صفقه عمل مهمه.....

يتنهد ريان بحزن وهم يخرج صوره رضوي من درج مكتبه ويتأملها بحب وشوق...

وفجأه يرن هاتفه فيفرح اول ما يشوف اسم رضوي بعته رساله 

يفتحها بلهفه

حبيبي انا اسفه علي تصرفي بس والله ده من غيرتي عليك بس انا عارفه انك مجبور علي الجوازه دي تعالي انا مستنياك  في الجنينه....

يبتسم ريان بفرحه ويجري علي الجنينه.....

يلقي رضوي هناك فيجري يرتمي في حضنها تضمه رضوي بمك"ر...

وفي عينها نظره انت"قام....

رضوي بتمثيل: حبيبي انا مسمحاك ولسه بحبك وانت

يخرج ريان من حضنها وان والله بحبك وعوز اتجوزك توافقي انا من غيرك بموت لمستك هي الحياه وقرب جبهته من جبهتها وانفه من انفها اصبح انفاسهم واحد....

كان بيراقبهم وعيونه فرحانه بشمات"ه وش"ر

شكريه:روحي يا حريه نادي علي حنين تاجي تتفرج معنا....

وفعلا تنفذ حريه وتروح تبلغ حنين

الا تروح وتشوفهم..... وقلبها يوجعها....

اول ما رضوي تشوف حنين تلمع عيونها بخب"ث

رضوي بخ"بث: طيب والا اسمها حنين هتعمل فيها ايه

ريان:دي ولا حاجه كلها فتره وهطلقها بس يكون جدي هدي اتلكك لها علي اي حاجه وطلقها علي طول انا اصلا مش بطقها...

الكلام ده دم"ر روح وقلب حنين...

وبوجع تتحدث

حنين:وايه الا يجبرك انا بقولك طلقني دلوقتي.....

يلتفت اليها ريان و

يتبع



#حمل_بدون_قصد

الفصل الخامس

حنين ببكاء وحزن:وانت ايه الا جبرك ولا يخليك تستني انا بقولك طلقني دلوقتي وروح لي حبيبتك ..... ونظرت لي رضوي بعتاب كبير.... تنظر لها رضوي بشما"ته ونصره....

تبكي حنين بوجع اكثر وتبكي بمرا"ر وتشعر بدوار والم في بطنها لكنها تتحمل المها... ولا تظهره حتي لا يشم"ت بيها احد لكن وجع قلبها اكبر ما احتمال البشر...

ريان مصدوم من ردت فعل حنين وفي نفس الوقت قلبه وجعه اوي عليها في شعور قوي اتولد لي حنين لكن ريان بيحاول يخن"قوه

وظل ينظر لي حنين في شفقه ورحمه علي حالها.....

تلاحظ رضوي تلك النظرات فتتصرف بسرعه.... تقف امام ريان حتي تبعد نظره عن حنين وتلف يدها حول رقبته وبدلع وطيبه مزيفه وخب"ث....تتحدث

رضوي:حبيبي لا حرام تطلقها هتبقي فضيحه كبيره ومهما كان دي صاحبتي برده خليها علي ذمتك اهو مش هتخسر حاجه....

هي تتحدث وريان اصلا مش معها عيون بتحاول تشوف حنين الا دايبه في وديان الحزن والاسى....


وكلام ده ذاد من تعبها والدوار ذاد عليها وال"م بطنها بقي اقوي....

لكن كرامتها اغلي من كل و"جع

ترفع وجهها وتقترب منهما وترد بكل اباء وشموخ....

حنين:لا شكرا يا رضوي هانم انا مش محتاجه شفقه من حد وانا مصمم علي الطلاق واصلا انا عمري ما فكرت اني في يوم من الايام هكون علي ذمه ريان قلبي وعلقي وفكري كله لي حليم الله يرحمه..

ونظرت لي ريان وبكل تحدي قالته

طلقني يا ريان دلوقتي....


يزهل ريان من قوه حنين رغم ما هي فيه.... وينزعج ويتنزفز من كلامها علي حبها لي حليم ويشعر بضي"ق....  والغيره....

ويبعد رضوي.... ويقترب من حنين وعيونه تشتع"ل غض"ب وغيره

وقبل ان ينطق يدخل حيدر ومعه 

حسان وشاكر ابو ريان....

يتجهم وجه حيدر والغ"ضب يطل من عيونه....

حيدر:طلاق ايه احنا معندناش حاجه اسمها الطلاق....ايه الهبل ده 

ويشوف رضوي انت هنا كمان يا رضوي.... فينظر لي شكريه وحريه فيفهم الحكايه..... فيزعق في الجميع بغ"ضب وحزم

حيدر:ليه كلكم متجمعين هنا حتي الخدم يلا كل واحد روح شوف حاله وفعلا في ثانيه الكل يمشي...

ينده حيدر علي شكريه بوجه متجهم غا"ضب

حيدر:استني عندك يا شكريه... انا عوزك تعالي هنا...

تبلع شكريه ريقها بصعوبه وتتوتر تنظر لها حريه بخوف وتهمس لها

حريه بسخريه: مش قولتك بلاش ش"ر احسن اديكي هتلبسي سلام يا قطتي... وفضلت تضحك... بشم"اته.....

تضيق شكريه عينها بغي"ظ كده صبرك يا بت الجز"مه...

شكريه:نعم يا بابا....

حيدر بغ"ضب وسخريه: بابا برده ماشي بصي يا شكريه سم"ك ده تبطليه احسنلك وتلمي نفسك عن العيله دي بدل والله ما هخلي حسان يطلقك ويرميكي في الشارع والخطه الخيبه الا عمليتها دي بانك تبلغي رضوي بجواز ريان عشان تو"لعي نا'ر الفتنه والفرقه يبقي بتحلمي غوري من وشي...

حسان خد مراتك واطلع علي اوضتك ومتخرج من غير اذني يلا.... شكريه تتوعد لي حيدر وترمقه بحق"د كبير....

وفعلا يطلعوا علي اوضتهم....

حنين:انا عوزه اطلق مش عوزه افضل وسط العيله دي طلقني يا ريان....

ريان بغض'ب: لا مش هطلقك .... انتي...

يدخل اسماعيل جد حنين فتجري عليه وترتمي في حضنه وتبكي بمرا'ر جدي انا عوزه اطلق انا بموت هنا خدني معاك ابوس ايدك....

اسماعيل بعصبيه:فيه ايه يا حيدر حفيدك عمل ايه في حفيدتي لو مش عوزها يطلقها انا وافقت علي الجوازه الزفت دي عشانك.... بس لو حد مس كرامه حفيدتي هنصفه ..

حيدر:تعالي معاي المكتب افهمك...

حنين:لا ياجدي  انا عوزه اطلق

يشدها ريان من ايدها بقوه وهو متنرفز حنين انتي مجنونه اهدي بقي.... تصرخ حنين اه راسي وتسقط بين ايدين ريان... فاقدت الوعي يتخض عليها ريان ويحملها.... وعيونه كلها لهفه وخوف عليها.... تتعصب رضوي وتنده عليه ريان ريان ردي عليه لكن ريان مش سمعها وماشي وهو قلبه هيقف من كتر الخوف....

حيدر:ريان خالي بالك منها لو حصلها حاجه حسابك معاي عسير 

وخالي مازن يلحقك..... وانتي يا رضوي تعالي عوزك في المكتب يلا بسرعه.... سحبها من ايدها لي مكتبه  وهي بتنظر لي ريان بغ'ل وحق'د كبير وانت كمان يا اسماعيل عوزك سيب حنين مع جوزها متخفش عليها.....

يرحول لي المكتب ...اما ريان وصل لي اوضته ووضعها علي السرير دخل ورها مازن وكشف عليها....

مازن:هي بخير ميت مره قولتك بلاش الضغط العصبي خطر علي صحتها لكن الجنين بخير هي الا مش كويسه وصحتها في النازل...

وضعفانه اوي....

ينظر لها ريان بحب وشفقه...

ويجلس بجانبها....ويملس علي شعرها وينحني ويقبل جبهتها برقه


يبتسم مازن ويخرج ويغلق ورها الباب.... 

ريان يتأملها بكل حب وحنان ....

وبنبره كلها حنان ..يتحدث

ريان:والله ما كان قصدي اني اجرحك بس مش عارف ايه الا بيحصلي بس من الحظه دي هعملك بكل حنان واحترام شكلي كنت فاهمك غلط ومعرفش انك طيبه اوي كده..... وضمها لي حضنه ونام.... براحه غريبه وهو مبتسم وحضنها .....

تخرج رضوي من مكتب حيدر وهي مبتسمه ....

رضوي:كده بقي اللعب هيبدأ وحقي وريان هرجع ليه ........


اسماعيل:يعني ايه الا بتقوله ده مستحيل كله ده يحصل لي حنين وانا معرفش.....وبكي

حيدر:اهدا يا اسماعيل انا حاولت اصلح ولو سمعت كلامي كل حاجه هتبقي بخير....

اسماعيل :وانا واثق فيك يا صاحبي وبحكمتك..... ده انت عشرت عمري.....

يضمه حيدر.... وده عشمي فيك يا صاحبي.....

في الصباح تستفيق حنين وهي مبتسمه وكلها ناشط وحيويه....

 ولكنها تتعجب اول ما تشوف نفسها في حضن ريان وهوها محوطها بيدها الاثنان.... وهي مش عارفه تقوم.... تحاول تفك نفسها منه.....

حنين بغ'ضب طفولي :اه منك فيه ايه لو تبقي كويس مش غليز وبا'رد وديمن متزعلني... بس الله يسمحك ولسه هتقوم


ريان كان صاحي وسامع كل كلامه وبيضحك بمك'ر..... فيسحبها....

لي حضنه تاني فتتفزع.... حنين...... بس كانت مبسوطه اوي

حنين بمك'ر: بس كده عيب ابعد عني.... وانت قليل الادب

ريان بغض'ب مصطنع:انا بقي هويكي قله الادب بجد

تصرخ حنين ابعد عني. .

ريان:_____

يتبع


تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة  الروايه الجديده زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هنااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا



تعليقات

التنقل السريع