رواية حكاية زهرة الفصل الثامن 8بقلم شيماء منير (حصريه وجديده في مدونة موسوعة القصص والروايات)
رواية حكاية زهرة الفصل الثامن 8بقلم شيماء منير (حصريه وجديده في مدونة موسوعة القصص والروايات)
الفصل الثامن
فاقوا على صوت موبيل مازن وكانت جيهان
زهره غمضت عيونها واخدت نفسها وحمدت ربنا جواه ان الموبيل رن
مازن وفتح المكالمه عشان عارف ان جيهان مش هتبطل رن
مازن ايوه...لا لسه شويه ..مش عارف ..تمام هحاول ...اممم ماشي ..تمام
زهره بتحاول تبين انها مش مركزه معه
مازن واتنهد بزهق خلاص ياماما ماشي ..تمام ..مع السلامه
مازن وقفل الخط
زهره وحست ان مامته مضايقه. من تأخيره
زهره واتكلمت بحرج لو في حاجه مهمه ممكن تمشي
مازن وقربها ليه اكتر تفتكري ايه مهم في الدنيا دي اهم من وجودي معاكي
زهره ابتسمت بتوتر وسكتت
مازن ومسك وشها بين ايده
زهر اتوترت اكتر
مازن وبص في عيونها عاجبه اووي نظرة عيونها وتوترها والحب اللي بتحاول تداريه
فاضل باصص في عيونها شويه
قرب اكتر منها زهره وغمضت عيونها
مازن بصوت هامس مميت مش هقرب منك غير لما احس انك عايزه دا...
زهره فضلت مغمضه عيونهاابتلعت ريقها بتوتر
مازن وبعد عنها شويه قهوتي بردت ممكن تعمليلي غيرها؟؟
زهره حركت دماغها بالايجاب
مازن:تمام انا هستناكي في الايفينج...
_________________________
عند فتون
شهيره:يعني انتي مبسوطه في شغلك
فتون:ايوه ياماما كويس
شهيره:عرفتي انا حسام هيخطب
فتون:اه قابلته النهارده في الشركه و باركتله
شهيره:ايوه هيخطب مريم بنت خالته سوزي
فتون:ايوه تقريبا شوفتها قبل كده عند طنط جيهان
شهيره:جيهان كلمتني النهارده وقالتلي
فتون:ابوه حسام يستاهل كل خير ربنا يوفقه
شهيره:عقبالك اما افرح بيكي
فتون:ياماما هو انتي لازم تفرحي بيا في كده احلمي مثلا اني يكوني عندي شركه كبيره بديرها
شهيره:ليه إن شاء الله هتتجوزي وانتي سنانك واقعه والا ايه.بقا مفيش حد في الشركه كدا والا كدا
فتون مش عارفه ليه جيه قدامها عمر
حركت دماغها كإنها بترفض الفكره لا ياماما مفيش..
ثم اكملت بتردد ما اخوها بيشتغل معانا في الشركه تعرفي ان عمو مصطفى ممسكه الاداره الماليه كلها
شهيره:ايوه انا اعرف انه شاطر ومؤدب اووي
فتون: بس كشري ياماما مش بيضحك ابدا والا مش عارفه اما بيشوفتي بيضايق مش عارفه بس بجد مضحكش ولا مره
شهيره:لا هما الناس دي جد شويه حد والده جد كدا
فتون:لا دي حاجه تخنق انا لو عايشه معه في مكان واحد اتخنق..
_____________________________
عند مازن وزهره
كانوا قاعدين في الايفنج بيتكلموا
زهره كانت قاعده ومازن حاطت راسه على رجليها
مازن:طيب ليه مكملتش بعد الثانوي الكليه
زهره:انا كنت جايبه مجموع عالي كنت جايبه ٩٤ بس ظروفي ماكنتش سامحه وكنت عايشه مع عمتي وكانت ست كبيره والظروف بردوه مش تساعد
ثم اكملت بتردد ولما اشرف جيه اتقدملي كان كويس ومحترم اووي وعمتي وافقت وقتها واتجوزت تقريبا في خلال شهرين
مازن حس بضيق شويه او غيره نوعا ما لما جابت سيرة اشرف
استغرب من نفسه
مازن وحب يغير مجرى الكلام بس انتي شاطره اهو كنتي جايبه مجموع اكتر مني
زهره وحست انه بيقفل في الكلام ليه كنت جايب كام؟؟؟
مازن:انا كنت جايب ٨٥٪كنت علمي رياضه
طبعا وملحقتش هندسه
بابا حاول يقنعني يدخلني خاص وانا رفضت
وماما وحسام اتكلموا معايا وبردوه لا اناومصممم طالما مجبتش مجموع الهندسه مش داخلها
المهم بعدها قعدت ادور على النت كان فيه كلية سياحه بره مصر في ايطاليا وواحد صاحبي كان مشجعني ونسافر سوا الموضوع كان كبر في دماغي وقلت افتح شركة سياحه وكده
ماما اول ما سمعت موضوع السفر دا وهي رفضت تماما
وبابا مكانش موافق وقالي هتسافر عشان تاخد شهاده لا ادخل اي كليه هنا وانت كدا كدا هتشتغل في شركتنا ومكانك موجود
المهم دخلت فعلا تجاره انجلش
زهره:طيب ليه عملت الصاله الرياضيه ومشتغلتش في الشركه؟؟
مازن:فكرة الصاله دي جاتلي وانا في تانيه كليه كنت بتفرج على فيلم اجنبي وشوفتها فيه طلعت في دماغي
لما قولت بابا بردوه مكانش موافق وقال مش مجالنا ولا شغلنا وبعدين هتتخرج. هتشتغل في الشركه ومش هتعرف توفق بين الاتنين وهي عايزه حد يباشرها
قولتلهم اعملوا حسابكم اني لو مفيش المشروع دا هخلص كليتي وهسافر على طوول انا اصلا مش عايز اشتغل في الشركه
ماما اول ماسمعت سفر قالت لا واقنعت بابا
بصراحه ساعدني كتير في موضوع التراخيص
مازن وقام قعد جمبها
فتح الموبيل
مازن بوصي دا شكل الصاله من بره
زهره وبصت في الموبيل اللي في ايده
اخدت بالها ان دي كاميرات
مازن فرجها على الصاله من بره وجوه والاماكن اللي موجوده فيها
زهره كانت متخيله انها صغيره بس طلعت حاجه كبيره
زهره:بس شكل مامتك بتحبك اوووي
ابتسم مازن بخفه جيجي دي قلبي ومش امي دي صاحبة عمري
زهره للحظه حست بالغيره انه بيكلم عن جيهان كده واستغربت نفسها دي امه!!!! بس للحظه اتمنت انه يقول عنها الكلام دا في يوم ..
مازن وفتح الصور على الموبيل
دي صورة ماما
زهره فضلت تتأمل فيها
كانت لابسه فستان لونه اسود وحجاب بسيط عليه وحاطه ميك اب كامل اللي يشوفها يقول انها اصغر من كده بكتير يقول اخته مش امه بس واضح عليها انها شخصيه
فاقت على صوت مازن
دا بقا بابا.
زهره وبصتله كان راجل في عمر الخمسين بس شكله طيب هي حست كده من صورته
مازن ووراها كمان صورة حسام اللي فيه شبه بسيط من مازن
بس مازن واخد شبه باباه اكتر وواخد لون عيون مامته لكن حسام في شبه من جيهان اكتر وواخد عيون مصطفى
فضلوا يتكلموا شويه
مازن بص في الساعه كانت٣ ص
قرر انه يمشي ويروح على الفيلا ......
________________________
جيه يوم الخميس
يوم خطوبة حسام ومريم
مصطفى اتفق مع نبيل انهم هيكتبوا الكتاب مع الخطوبه
حسام كان بيجهز عشان يروح يجيب مريم من البيوتي سنتر ويروح على القاعه
مازن دخل عليه اوضته
مازن :ايه خلصت والا لسه؟؟
حسام:ايوه جهزت ايه رايك كده
مازن بثقه وهو بيظبطله الببيونه ولاد المنشاويه مفيش زيهم يابني
حسام بضحك بيعجبني فيك ثقتك الزايده
مازن: هههههههههههههه
حسام:انت مجهزتش ليه؟؟
مازن: هجهز على طول بس قولت اشوفك الاول...
جيهان دخلت عليهم
جيهان بابتسامه واسعه ماشاء الله ربنا يحميك ياحبيبي
حسام وقربها وحضنها وهي حضنته جامد
جيهان بدموع:اخيرا ياحبيبي مشرمصدقه
حسام وباس ايدها متعيطيش عشان خاطري
مازن :ليه والنكد بتاع الستات نوديه فين نرميه دا حتى تبقا خساره علينا
جيهان ولاكأنها سمعته
جيهان ل حسام يلا ياحبيبي عشان متتأخرش على عروستك
وخرجت من الاوضه
حسام:ايه مالكم الزعل مطول المره دي
مازن بضيق خفيف مصممه اني افكر في فرح بنت طنط ماجده وعايزه كمان تكلم طنط ماجده دي في الموضوع
حسام :هي فرح محترمه وكويسه
مازن:انا مقولتش عنها حاجه كويسه ومحترمه على راسي لكن انا بحب..
مازن وقطع الكلام
حسام بصله باستفهام سكت ليه؟؟
مازن:اقصد يعني احب اختار الواحده اللي عايز اتجوزها بمزاجي
حسام:طيب ما احنا عايزين كده ياريت تختار حد بقا
مازن:كله بوقته ..بقولك انا هروح اجهز بقا ويلا انت كمان عشان متتأخرش على مريم
________________________
عند زهره
كانت قاعده هي وجنا
جنا كانت بترسم
زهره كانت سرحانه في مازن اللي ماشفتهوش من اكتر من خمس ايام تقريبا من يوم كتب الكتاب
صحيح بيكلمهم بس مكالمات سريعه واتفأجئت ان خطوبة اخوه النهارده لما هو قالها وهو بيكلمهم الصبح في الموبيل عشان كده هو مشغول عنهم الايام اللي فاتت
اتنهدت بتعب
مسكت الموبيل وبصت فيه شويه
قررت انها ترن على هاله صاحبتها
وفعلا رنت عليها
هاله وردت زهره وحشتيني اخيرا
زهره:وانتي كمان عامله ايه؟؟
هاله:الحمدلله وانتي ايه اخبار طمنيني كل اما اتصل عليكي يديني مغلق
زهره :التليفون كان مش مظبط...بقولك ايه كنت عايزه اشوفك ونتكلم شويه
هاله:ماشي تحبي فين؟؟
زهره:ايه رايك اقولك على المكان اللي انا فيه وتجيلي
هاله:ماشي تمام اديني العنوان
____________________________
عند مازن اخد شاور
وخرج من الحمام
خرج لبسه وبداء يلبس
هو مخنوق من ضغط جيهان عليه عايزاه يخطب فرح
خلص لبس وسرح شعره بعنايه
ونزل لاقى تقريبا الكل مشى
اخد عربيته وراح على القاعه اللي هيكون فيها الخطوبه
الكل كان متواجد
ومريم وحسام وصلوا القاعه
اول حاجه دخلوا على قاعه وكتبوا الكتاب في جو من الفرحه
مازن كان فرحان ل اخوه واتمنى جواه لو زهره تكون معه
فاق على صوت مروان
مروان وهو بيحط ايده على كتف مازن تخيل احضر كتب كتابك انت واخوك في اسبوع واحد
مازن ونزل ايد مروان اممم تخيل
مروان:اخبارك ايه؟؟
مازن:تمام
مروان وهو بيبوص على البنات حواليه مش حاسس انك استعجلت دا في حاجات حلوه هنا
مازن ببرود اه ما انا سبت الحاجات الحلوه دي ليك
مازن واتحرك من مكانه ووقف جنب حسام
بداء جو من الفرحه وبداءت الحفله
والكل كان مبسوط
__________________________
عند زهره
فاستقبلت هاله بكل حب وفرح
وقعدول واتكلموا مع بعض
هاله :عايزه نصيحتي خلي الجواز على الورق لحد ما يقول ل اهله
زهره بتوتر:ماهو على الورق ..بس على فكره هو كويس مش انسان مستغل او كده
هاله:يازهره انا اصلا مستغربه موافقتك على الوضع دا على فكره ناس كتير عرضت عليكي الجواز قبل كده وظروف مشابهه لكده وكنتي بترفضي لمجرد ان اهلهم مش عارفين او اللي مخبي على عيلته مثلا
زهره:عادي ...وبعدين انا مش مصدقه اصلا انه قابل يتجوزني حاسه حاجه كتيره عليا
هاله:ليه بقا ان شاء الله انتي مش شايفه نفسك قمر ازاي وبعدين لو على ظروفك فبتحصل عند ناس كتير ومتعبكيش في شئ
زهره وقامت وقفت ياهاله انتي مشوفتهوش عامل ازاي ولا اهله شكلهم ايه صدقيني انا مستخسراه فيا بس غصب عني كل دا حصل انا اول مره احس اني ضعيفه ومش قادره اخد قرار
هاله ووقفت قصادها على فكره انتي ناسيه انيى شوفته يوم الخناقه اللي حصلت في الكافيه بس السؤال هنا زهره انتي حبتيه؟؟؟؟
زهر بحيره:مش عارفه
هاله:والله شكلك وقعتي ومحدش سمى عليكي..اسمعيني كويس الجواز دا مايتمش غير لما اهله يعرفوا سامعه؟؟زهره انا خايفه لما يتعود عليكي يسيبك وساعاتها ياحبيبتي تتعبي
زهره :ازاي؟؟
هاله :زهره انا هتكلم معاكي بصراحه انتي اختي مش صاحبتي وبس. اهله ممكن يرفضوا ويخيروه بينك وبينهم وممكن جدا هيختار اهله
زهره:بس هو بيقول اهله طيبين
هاله:هفترض معاكي كدا بس على فكره هما طيبين اه بس عند ابنهم وهيتحولوا وحوش اسألني انا
تفتكروا ايه اللي هيحصل
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق