القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ضحية جاسر الفصل السادس والسابع بقلم نور

 

رواية ضحية جاسر الفصل السادس والسابع  بقلم نور



رواية ضحية جاسر الفصل السادس والسابع  بقلم نور 


الفصل السادس

في المساء كان الجميع في وضع الاستعداد لذلك الاحتفال الذي سوف يقام على شرف الحورية الفاتنة التى سرقت قلب كل من رأها حيث الزينة المضيئة في أبهى صورها و الورود المنثورة في أنحاء مختلفة من القصر جعل الكل متأهب للحفلة و متحمس لها بشكل كبير

في غرفة بطلتنا كانت قد اخذت حمامها الدافئ و استعدت للبحث عن فستان يليق بها كحورية اقيمت الحفلة على شرفها اخذت تقلب خزانة ملابسها بكل حيرة حيث الفساتين الرائعة المناسبة لجميع الاحتفالات لدرجة انها لم تستطيع اختيار ثوب واحد الى الآن

حور. و بعدين في اللخبطة دي انا مش عارفة اختار حاجة والحفلة شوية وهتبدا

قطع صوت تفكيرها طرقات خفيفة على باب غرفتها دخلت مجموعة من الفتيات يرتدين نفس الزي تقريبا باختلاف الالوان فقالت إحداهن في هدوء و احترام 

الفتاة. آنسة حور انا نورهان بعتني جاسر بيه مع الفريق بتاعي عشان نساعد حضرتك تجهزي للحفلة

حور. بس انا مطلبتش حد يساعدني

نورهان. حضرتك دي اوامر جاسر بيه و لازم تتنفذ

فكرت قليلا وقالت انها حقا لا تمتلك الوقت للاعتراض وخاصة في هذا الوضع وقررت ان تتعاون معهم و تنهي الموضوع اطاعت حور الفتاة وجلست بكل هدوء و باشرت الفتاة عملها بكل تفنن و اتقان

نورهان . ما شاء الله يا آنسة حور حضرتك مش محتاجة حاجة خالص جميلة جدا ربنا يحميكي

حور بابتسامة. متشكرة جدا بس مش قد كده يعني

نورهان.  لا ازاي حضرتك ما شاء الله مفيش كلام ابدا

أمرت نورهان الفتيات بالعمل بصورة سريعة لضيق الوقت

وضعت لها القليل من مساحيق التجميل التى جعلتها كتلة من الجمال المفرط بدأً من عينيها الزرقاء الواسعة التى زينتها بكحل اسود جميل أبرز جمالها وبعض من أحمر الخدود الذي اضاف لمعة ساحرة لوجهها وأخيرا مرطب شفاه وردي اللون تبعه أحمر الشفاه باللون الاحمر القاني الذي يناسب بياض بشرتها الثلجية وفي اقل من نصف ساعة كانت الحورية جاهزة ولم يتبقى غير الفستان ما هي الا ثواني حتى وصلت الخادمة بصندوق كبير الحجم باللون الذهبي اللامع نظرت لها حور باستفهام وقالتحور. ايه ده يا منى

منى . معرفش يا ست حور بس هو وصل من شوية و جاسر بيه استلمه و قالي اطلعه لحضرتك

حور باستغراب. ماشي يا منى روحي انت

بعد ان انتهت نورهان من عملها انصرفت بعد ان ودعت حور التي شكرتها بدورها على طريقتها الخاصة في ايصالها لتلك الصورة المبهرة. 

بقيت حور تتطلع لصندوق و بخطوات مترددة فتحته لتشهق بصوت مسموع من هول الصدمة الممتزجة بالفرحة ثوب سهرة اشبه بأثواب الاميرات باللون الذهبي اللامع يخطف نظر كل يراه له ذيل طويل ويناسب منطقة الخصر بحزامه الرائع المصنوع من فصوص ماسية ذهبية اللون فستان خاطف للانفاس بجميع مستلزماته بدأ من حذائه ذو الكعب العالي وحقيبته الذهبية المذهلة حقا لا يصدق دقة رائعة في التصميم لفت نظرها ذلك الحجاب الخاص به صمم خصيصا له على ما تظن لانه يناسبها بشكل جميل لا مثال له .ارتدت الثوب بحماس كبير وقفت تتطلع لهيئتها في المرآة ترسم على وجهها إبتسامة ملاك ساحر عرفت الآن من الجاسر انه شخص نادر الوجود يفعل الكثير ليسعد من حوله تعلم انه يغضب بسرعة لكنه ذو قلب حنون حتى وان لم يظهر ذلك فهي متاكدة انه كذلك ويخفيه وراء قناع البرود الغرور  والآن هي مستعدة لمواجهة ذلك المغرور كما لقبته فكرت قليلا و وجدت انه يجب عليها ان تشكره على ما صنعه لأجلها واتخذت قرارها في الهبوط للأسفل.اضواء و موسيقى هادئة تناسب اجواء قصر الدمنهوري ومشروبات تقدم و و جوه باسمة و رجال أعمال من مختلف المستويات يتفقون على صفقات لتوسيع تجارتهم لا أحد يستطيع تفويت فرصة كهذه فالكل مجتمع و سعيد خاصة بأنهم سوف يقابلون غول الاقتصاد جاسر الدمنهوري وجده سليم الدمنهوري تلك الشخصية التى تلك الإمبراطورية الضخمة و واصل بعدها حفيده الجاسر هبطت الاضواء و اصبحت خافتة بعض الشئ لتلفت نظر المدعوين لتلك الفاتنة التى تنزل من أعلى درجات السلم الذي  مغطى بسجاد أزرق أضفى عليه طابع ملكي رائع كان الجميع مسحورا بطلتها والكل يسأل نفسه من تلك الحورية التي طلت. 

مذهول هو بشكل لا يصدق بحق الجحيم من اعطاها الحق بأن تكون جميلة لذلك الحد سلبت النوم من فيروزتاه لم يتخيل ان الثوب الذي انتقاه بحرص شديد ان يكون جميل الى حد سافر جعل الكل ينظر اليها بهذا الشكل ولكن ما ايقنه انه جلب لنفسه الهلاك اراد ان يخفها  من أعين الجميع ويهرب بعيدا ليبقيها في احضانه ترى كيف سيكون منظر جسدها وهي بين يديه يفعل بها ما يتمنى ويشعر من اول يوم رأها به أفق جاسر تلك الأفكار المنحرفة لا تناسبك هيا افق ....... واخيرا افاق على صوت جده

سليم. اولا انا برحب بيكم كلكلم النهادرة و سعيد جدا بقبولكم دعوتي للحفلة الي عملتها هلى شرف حفيدتي حور عبد الحميد الدمنهوري قالها و هو يمسك يديها بفخر شديد وأكمل بحبور

انا مبسوط جدا انها معايا بعد كل السنين طبعا الكل كان بيسأل كانت فين اجابتي على السؤال ده ان الجوهرة لازم نخبيها عشان نحافظ عليها و دلوقتي جه الوقت الي تتعرفو عليها . 

صفق الجميع بحرارة واخذ الجميع يسرح في جمالها الخلاب فمنهم من يريدها لابنه ومنهم من يريدها لنفسه ومنهم من يقسم انها له ولن يستطيع أحد مشاركته فيها

رحبت حور بكل الحاضرين بحفاوة وتحدثت معهم باحترام لا يليق الا بها كحورية عائلة الدمنهوري العريقة.

أخذت تبحث عنه ولكنها لم تجد له اي اثر حتى انها وصلت الى اخر ممر في القصر لا تستكشف عنه شيئا بعد شهقت عاليا عندما سحبها احدهم الى زاوية ضيقة في احد الاركان اغمضت عينيها بخوف شديدهششش مش عايز صوت+

كان ذلك صوت كاتم صوتها

تعرفت عليه نعم لقد تعرفت على هوية كاتم انفاسها من اين؟ من رائحة عطره الفاخرة التي ليس لها مثيل حاولت التخلص من قبضته لكنه كان ملتصق بجسدها جعلت سيل من الكهرباء يتدفق الى جسدها

جاسر. انا هشيل ايدي مش عايز صوت فاهمة 

هزت رأسها موافقة. تمام قولي لي بقى كنت بدوري عليا ليه

قالها وابتسامة خبيثة تعلو محياه  بعد ان ارخى قبضته من عليها ولكن خصرها ما زال تحت احتلال كفه الكبيرةحور بتلعثم . اانا انا مكنتش بدور عليك

جاسر بمقاطعة. كدابة

اقترب منها حتى لفحت انفاسه الساخنة وجهها بصورة مغرية وقال بهمس. هتقولي كنت بدوري عليا ليه ولا اعرف بطريقتي

حور بتوتر. بصصراحة اناا ككنت عععايزة اششكككرك على عل ى فسستاان

جاسر باستمتاع من توترها و خجلها . شششش من فاهم حاجة اهدي وفهمينى انت عايزة ايه

اجمعت شتات نفسها وتحكمت بها من جديد

حور. كنت عايزة اشكرك على الفستان والبنات بتوع البيوتي سنتر

جاسر . على فكرة بقى انا عملت كده عشان جدي وشكلنا قدام الناس ولا انت ايه رأيك

حور.  امممم فعلا

هز رأسه باستفزاز شديد جعلتها تتمنى ان تخنقه بكل قوتها

حور . والله انا اعرف البس كويس يعني مش محتاجة شفقة حضرتك 

جاسر. اه ما انا عارف بس اعمل ايه في قلبي الطيب ده 

حور. وجع في قلبك ان شاء الله

جاسر. تو تو مش عيب كده ده حتى ابن عمك ولا ايه

حور. انت مصدق نفسك انت ولا حاجة بالنسبالي لولا جدو مكنتش هصطبح بوشك ده بس كل يهون عشان خاطر جدو لازم اعصر على نفسي لمونه عسان اعرف اشوفك بلا قرف 

جاسر بغضب مكتوم. تمام بس ورحمة امي لخليك تندمي على كلامك ده

ارتعدت من كلامه ولكنها تشجعت وهمت بالابتعاد  ولكنها لم تجد طريقة

حور بغضب.  سبني

جاسر. نعم 

حور.  بقولك سبني و الا والله لصوت وافضحك

احكم قبضته على خصرها وقربها منه اكثر وقال. مش جايلي مزاج اني اسيبك

حور . كده

جاسر.  اه كده

حور وقد اظلمت عينيها ببريق خافت استغربه وما هي الا ثواني حتى سقط ارضا من الالم وهو يصرخ 

جاسر بألم.  اااااه يا بنت

حور بابتسامة خبيثة.  خاف على مستقبلك المرة الجاية لانها هتكلفك غالي اوي يا يا ابن عمي

جرت ناحية الدرج بسرعة وهي تبتسم بمرح شديد حتى اصطدمت بحازم في طريقهاحازم بمرح. مالك يا موزة بتجري كده ليه

حور. لا مفيش معلش مخدش بالي

حازم.  لا ولا يهمك مشفتيش جاسر 

حور. هه لا مشفتوش

حازم . مش عارف راح فين ناس كتير بتسأل عليه بس ملوش اثر

حور.  سيبك منه تلاقيه هنا و لا هنا تعالى نشرب حاجة

حازم. انا بقول ناكل احسن ولا ايه يا موزتي بزمتك مش جوعتي

حور. يا لهوي دا انا بفرفر يلا حزومتي

ذهبت حور معه لتناول الطعام في جو المرح السائد بينهم  وهي فرحة بالصداقة الجديدة التي تكونت بينها وبين حازم فهو حقا يشبهها في كثير من التفاصيل مثل مازن تماما حتى هو فقد اعتبرها اخته الصغيرة التى تشاركه مرحه وشغفه الذي لا ينتهي . 

لملم شتات نفسه وقال بعصبية مفرطة. انا تعمل فيا كده اما وريتك يا حور مبقاش انا جاسر هرول سريعا للبحث عنها بين الموجودين حتى سمع نداء جده ليعرفه على احد اكبر رجال الأعمال في البلد تميم نصار ذهب والقى السلام عليهم بأدب حسب ما يستوجب عليه كرجل اعمال خاصة ان تميم نصار ليس كأي احد من الرجال انه أيقونة نادرة الوجود حيث انه اثبت انه الأفضل من بين الكل رغم سنوات عمره الرابع والثلاثين . 

سليم. انت عارف يا تميم انا بعزك قد ايه و بعتبرك زيك زي جاسر

تميم . عرف يا سليم بيه انت فضلك لا يمكن انساه

سليم . ازعل منك كده انت والدك كان ابني وانت كمان ابني

جاسر. انا كده اغير منك

ضحك الرجلان بمرح وقال تميم. انت مش ناوي تتجوز بقى انت اتسرمحت كتير على فكرة وانا ساكت

جاسر بمهس في اذن تميم.  انت ناوي تسيح ولا ايه خد بالك سليم ما بيهزرشتميم بهمس مماثل . اه ما انا برضو بقول كده خف شوية سها مس سايبة حد غير وهي قايله له على علاقتكم

جاسر.  بنت..... انا هعرف شغلي معاها

تميم . ياريدبسرعة عشان الموضوع ميوصلش لسليم و الا ما عرفش هيعمل فيك ايه

جاسر. متقلقش

تميم.  طب انا ماشي بقى عندي شغل مهم لازم بكرة اكون في ايطاليا

جاسر بحدة. انت لسه مخلصتش منهم

تميم . لازم اصفي كل حاجة قبل ما اخلص منهم يلا اسيبك بقى

ودع تميم سليم و جاسر وذهب ليجد حلاً يجعله يفوز بقلب حبيبته ويتخلص من ماضي لا بد من التخلص منه. 

توعد سرا لتلك الجنية التي تحدته مهلا هل تخف تمازح ذلك الابله حازم وتضحك له وتبتسم له كيف تشاء لا والف لا ابتسامتها من حقه هو فقط لن يتنازل عن ذلك مهما يكن اسرع اليهم بأعين غامضة لا تبشر بالخير ابدا.



الفصل السابع

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.

انطلق نحوهم بخطوات كالسهم غاضب بشدة لا يدري لما لا يستطيع تقبل احد بجانبها غيره لا يقوى على السيطرة على نفسه عندما يراها مع أحدهم ، وصل اليهم وقال بعصبية مفرطة

جاسر. اظن مفيش داعي للمسخرة دي قدام الناس كلها 

تفاجأ حازم بردة فعل جاسر مع انها كانت متوقعة 

حور. انت ايه دخلك اساسا قولتلك مية مرة ملكش دعوة بيا يا بن الدمنهوري

حازم بهمس. خفي شوية يا حاجة لياكلك

حور بهمس. اسد يلا في ايه ما تجمد كده انت خايف منه ولا ايه

جاسر بحدة. اقسم بالله لكون موريكي من هو ابن الدمنهوري

و ذهب بدون اضافة اي كلمة أستغرب كل من حور وحازم من طريقته الحادة فادعت حور عدم المبالاة و أكملت مزاحها مع حازم . 

أما بالنسبة لحازم فكان يفكر في طريقة جاسر الغريبة الذي بدا يتصرف بها منذ قدوم حور للقصر

ووصل الى استنتاج ربما يكون صحيح وهو ان الغول يغار على فريسته . 

انتبهت حور الى شرود حازم المفاجئ وقالت

حور.  ايه يا بني رحت فين انا بقالي ساعة بكلمك

حازم.  هاا لا ابدا كنت بفكر في حاجة كده

حور بغمزة. يا راجل عليا انا

حازم بمرح. اومال انت فاكرة ايه

حور.  بتحب مثلاقهقه حازم بصوت مسموع وقال. انا احب لا فلتت منك المرة دي

حور. ومالو فيها ايه يعني لما تحب مش انت بني ادم زينا 

حازم.  انا معنديش مشكلة مع الحب طبعا بس مش لما الاقي الي احبها الاول بعدين احب

حور.  يا عم شاور انت بس وانت تلاقي

حازم بمرح. و ده بامارة ايه ان شاء الله

حور. المصيبة انك مش عارف قيمة نفسك

حازم. نعم يا ختي

حور.  اه والله يعني شاب مز وزي القمر طول بعرض وعضلات ولا عينيك الرمادي دي يا لهوي بدوخ انا نفسي بخاف على نفسي من الفتنة منك لولا انك زي اخويا و صاحبي مكنتش فلت من ايدي

حازم بصدمة. هارسوح انت بتعاكسيني

حور بفخر. اه عندك مانع 

حازم بمرح. لا طبعا على كده بقى لازم اتجوزك بسرعة

حور. و ده ليه بقى ان شاء الله

حازم.  اومال استنى لما تغتصيبني و ضيعي شرفي الي قعدت طول الفترة احافظ عليه عشان مراتيحور بضحكة عالية. انت مش ممكن والله انا مستغربة بجد انك صاحب دراكولا المرعب ده ازاي

حازم بحزن مصطنع. امر ربنا بقى اقول ايه

حور. ولازم نرضى بيه ربنا يكون فى عونك يا بني والله

في غرفة جاسر وقد نالت جزء كبير من غضبه

جاسر. استعدي للجحيم الي هتعشي فيه يا بنت الدمنهوري لانك هتشوفي الوش الي عمري ما اتمنى ان حد يشوفه وابتسم بخبث ثعلب ماكر يستعد للقضاء على فريسته

دلفت الى غرفتها بخطوات متعبة بعد انتهاء الحفلة وهي تفكر في كلام الجاسر وكيف انه غريب الطباع و يبدو انه يعلن الحرب عليها اما هي فكانت تنظر للمرآة بتحدي وقالت

حور. يبقى يوريني هيعمل ايه شكله ميعرفش كنت بترفد من المدرسة ليه مع ضحكة شيطانية صدرت منها

ابدلت ملابسها ببجامة حريرية سوداء تعكس لون بشرتها الثلجية و استعدت لنوم عميق . 

في الصباح الباكر قبل ان يستيقظ من في القصر اخذت تمشي على أطراف أصابعها بحذر شديد خوفا من اصدار اي صوت حتر تصل الى هدفها

بخطوات مترددة و بطيئة وصلت اخيرا الى وكر الغول حاولت فتح باب الغرفة بالتدريج حتى لا تصدر اي صوت ولو صغير نجحت في فتحها ودلفت بخطوات سلحفاء تتعلم المشي الى الغرفة وجدته نائم بعمق شديد حمدت ربها بصوت هامس و واصلت طريقها إلى غرفة الملابس الخاصة به دخلت واخذت تنظر بذهول لبذلاته ذات الماركات العالمية باهضة الثمن وما اثار دهشتها طريقة الترتيب والتي  كانت حسب غُمق الالوان ناهيك عن  الأدراج الخاصة بالجرافت و ازرار البدل الفضية المميزة و هناك ما لفت نظرها اكثر ذلك الدرج المليئ بالعطور الفاخرة اخذت عطر و استنشقت عبيره الجذاب انتبهت لنفسها اخيرا وقالتحور. ايه ده كله شكلى غلطت و دخلت المحل بتاعه بالغلط محل ايه ده مول كامل ضربت رأسها بخفة واردفت

ايه الي انا بقوله ده خليني اركز في الجاية عشانه

اخرجت عبوة صغيرة بها مسحوق ابيض رقيق و رشته  على بذلة كانت معلقة بطرف الخزانة يبدو انه جهزها لكي يخرج بها غدا وضعت المسحوق على معظم اطراف البدلة من الداخل و قالت بابتسامة منتصرة 

حور. والله صعبان عليا بس يلا ربنا يقدرنا على فعل الخير

تسحبت خارج الغرفة وقبل ان تخرج ارسلت له قبلة هوائية مرحة دلالة على الإنتصار

في صباح اليوم التالي كانت الدادة انعام تجهز سفرة الافطار مع الخدم نزلت حور اولا بابتسامة خبيثة لم تنتبه لها انعام فقالت حور مرحبة بالجميع ملقية عليهم تحية الصباح ببشاشة مطلقة . 

حور . صباحكم فل وياسمين

انعام.  صباح الورد والياسمين يا ست البنات تعالي اقعدي خلاص الفطار جهز على ما  سليم بيه ينزل هو وجاسر وحازمحور بفرح.  هو حازم هنا

انعام. اه يا حبة عيني كان معايا لحد ما اطمن ان كل حاجة تمام بعد الحفلة و الوقت اتأخر فحلفت عليه انا و سليم بيه عشان يبات هنا

حور بهمس. حلو اوي كده على الاقل مش هضحك لوحدي

انعام. بتقولي حاجة يا بنتي

حور.  لا يا داده مفيش حاجة انا هقعد استناهم عشان نفطر سوا

انعام. حاضر يا حبيبتي انا هروح اصلي الضحى على ما ينزلو

حور بابتسامة . ماشي يا دادة ربنا يتقبل 

انعام. امين يارب العالمين

بعد قليل نزل الجميع و اجتمعوا على سفرة الافطار اقترب سليم من حور و قبلها على وجنتها بحب و اردف قائلا 

سليم. صباح الورد على عيون احلى حفيدة في الدنيا

حور.  صباح العسل يا عسل انت انا مش عارفة طلعت جدي ليه مش لو كنت حد تاني كان زمنا متجوزين 

سليم بمرح.  والله عندك دا احنا هنكون حلوين اوي مع بعض

نزل حازم وهو يستمع لحديثهم المرح قفال

حازم.  انا قولت عشق ممنوع محدش صدقني انا كل مره اظبتكم كده

حور.  ملكش دعوة بسلومتي انا هو كابلز مفيش زيه 

حازم. كابلز مرة وحدة و بعدها ضيق عينه وقال

و بعدين تعالي هنا ده سلومتي انا من قبل ما تيجي اصلا فاكر يا سلومة ايام الساحل الشمالى

سليم. هششش يخربيتك انت هتودينا في داهية انعام ممكن تيجي في اي لحظة

شهق حازم بصوت عالي وقال . يا مصيبتي وانت مالك ومال انعام3

سليم بارتباك . لا ابدا انا بقول بلاش تعرف بسحازم بمكر. اه قولتلي+

حور بغمزة لحازم . ايه ده انت كنتو بتعطو  من ورا جاسر ولا ايه

حازم. انت بتقولي فيها دا احنا كنا خاربينها

وكنتو خاربينها ازاي بقا يا زومة

التفت الجميع  الى مصدر الصوت فوجدوه بكامل هيئته الطاغية و وسامته المهلكة التي تسرق قلوب العذروات

حازم بتوتر . هاااا انا كنت اقصد ايام الجامعة يعني ما انت عارفني

جاسر بتهكم . انت هتقولي

حازم.  شوفت بقى يلا اقعد القعدة كانت نقصاك والله

جلس جاسر بهدوء مخيف وهو يرفع عينيه يتأمل حركات حور المتوترة و يتسائل عما يدور في عقلها جعلها تتوتر الى هذا الحد

تحدثت مع نفسها . هو ليه ما حصلش حاجة لغاية دلوقتي انا متاكدة اني حطيت الكمية الصح يوووه بقى يعني مش هعرف انتقملاحظت حركات جاسر و ضيق وجهه الذي احتقن باللون الاحمر سرعان ما انفرجت اساريرها و ابتسمت بمكر وهي تراقبه .+ 

بدأ يحس بحكة رهيبة في ظهره و صدره و بدأت عضلات جسمه بالتشنج و تحول جسده الى اللون الاحمر من شدة ضيقه فلتت من حور ضحكة صغيرة عرف المغزى منها على الفور نهض بصعوبة بالغة و استأذن بصوت مبحوح مؤلم

جاسر. عن اذنكم طالع اعمل حاجة

صعد بعدها سريعا الى غرفته دون انتظار أي رد منهم استغرب الكل من تصرفه وحالته تلك ولكنهم يعرفون ان جاسر بطبعه غريب وتصرفاته غير مفهومة.

إلا تلك الفاتنة التي كانت تدري ما به وسبب قيامه المفاجئ من الطاولة وسط ذهول الآخرين.

دخل غرفته مسرعا واغلق الباب خلفه بعنف خلع سترته و رماها ارضا تبعها قميصه الذي قُطعت معظم أزراره هرول الى المرحاض و أنزل جسده تحت المياه  حتى يخفف حكة جسده المفرطة ظل فترة طويلة تحت رحمة المياه الباردة احس بتحسن طفيف في اجزاء جسده لف منشفته حول خصره الرياضي خرج من المرحاض و توجه الى مرآة غرفته الضخمة، نظر الى عضلات صدره التي تحولت الى اللون الاحمر  الملتهب من كثرة الحكة برزت عروق رقبته و اصبحت واضحة من شدة الغضب و اظلمت فيروزتاه تحول لونها الى الأزرق القاتم المختلط بالسواد الفحمي المخيف و توعد لها بكلمات قاتلة قائلا

جاسر. حفرتي قبرك بايدك

كور قبضته وضرب بها مرآته حتى تهشمت و سقط زجاجها على الارضية جرح كف يده بفعل ضربته القوية اتجه الى احد الادراج لجلب علبة الاسعافات الأولية لتعقيم جرحه .3 

لفت انتباهه وهو يعيد العلبة مكانها قرط ذهبي اللون ملقى على الأرضية  التقطه بخفة وقبض على كفه عليه وأصبحت نظراته لا تمد للخير بصلة.

في الأسفل كانت حور تسأل نفسها كيف له ان يتحمل كل هءا المقدارمن الألم هي متاكدة ان الكمية التي وضعتها على ملابسه لن تجعله يصمد لوقت طويل فقررت ان تفكر في خطة بديلة تساعدها على الانتقام . 

ذهب كلا من جاسر و حازم الى الشركة لمتابعة اعمالهم اما سليم فقرر اصطحاب انعام الى النادي تحت رفضها التام ولكنه اصر بحجة مساعدته اذا احتاج شيئا او حدث له مكروه يستطع ان يكون احدا بجانبه  فاضطرت للموافقة3

اما عن بطلتنا فاستأذنت من جدها لزيارة صديقتها و جيرانها بعد الجامعة لذا سوف تتأخر قليلا فوافق الجد بكل سرور فلا يريد حرمانها من اي شيئا يسعدها . 

ذهبت حور الى الكلية و في قلبها مشاعر شوق شديد الى أصدقائها و اضلاع مثلثها الناقص فهي وحيدة من دونهم بحثت عنهم حتى وجدتهم في كافتريا الجامعة يتبادلون اطراف الحديث

حور . انا جيت

مازن و نغم . اهلا

حور.  بقى كده يعني زعلانينمازن. والله انت ادرى

حور برجاء. والنبي يا مازن انت عارف كويس ايه الي حصل والنبي يا ميزو ما تزعل

التفتت الى نغم . اما انت بقى ف انا عارفة هصالحك ازاي 

نغم بغرور. ولا تقدري وما تحاوليش ابدا

حور بمكر . كده وانا الي كنت فاكرة اني هتبسط معاكي واحنا رايحين ناكل في ماك اصل جايبين وجبة بيغ بوكس جديدة انما ايه عسل وسمعت انو الصوص بتاعها جاي مخصوص من ايطاليا يلا ملكيش في الطيب نصيب

نغم بصوت حالم. والبطاطس كتيرة سايحة على طرف الطبق صح 

حور.  اه تخيلي وكمان معها بيبسي حجم كبير

نغم بهيام.  و اخبار المايونيز ايه كتير برضو 

حور. طبعا ده بالهبل وانا بقى هعزمك على اتنين مش واحدة ايه رايك

نغم. وحشتيني اوي يا حور و قفزت لاحضانها3

حور وهي تضمها . وانت والله يا نغم ما تزعليش والنبيانا اسفة لما احكيلك هتعذريني والله 

نغم بمرح. لا عندك انا صالحتك بس عشان هتعزمني بس هرجع ازعل تاني عادي 

مازن وهو يقلب كفيه. عليه العوض ومنه العوض بقى تبعيني عشان وجبة ماك والله يتخاف منك انا مش هقولك على حاجة تاني روحي يا شيخة منك لله

حور.  ما خلاص بقى يا ميزو قلبك ابيض 

مازن. لا انا بقى قلبي اسود و ماسيبش حقى وانجري قدامي انت وهي على البيت هنتفاهم هناك

التفت الى نغم المنكمشة في احضان حور من نظرات مازن

وانت حسابك معايا بعدين اقسم بالله لنفخك

صرخ بقوة. يلاااا 

انتفضت الفتاتان من الخوف و ذهبت معه للمنزل لتلقي العقاب . 

وصل مازن الى البيت ومعه حور و نغم وكل واحدة خائفة منضحك بصوت عالي وقال باستفزاز . مليش فيه الي قولتو يتعمل ويلا وقتكم بدا و صرخ فيهم يلااااا

بدأت الفتيات بالعمل بين المطبخ و تنظيف جميع اركان الشقة بما فيهم غرفة مازن التى كانت مقلب من الزبالة كما اطلقوا عليها انتهت حور من عمل نصف الطعام و نغم من النصف الآخر و قاموا بترتيب سفرة الغداء و تحضيرها بعد الانتهاء من عملهم في التنظيف بعد فترة جلسوا على الاريكة أنفاسهم لاهثة لا يقون على الحراك منهكين بشدة قالت حور بانفاس متقطعة.

حور. منك لله يا مازن الكلب اشوف فيك يوم

نغم بصوت اشبه بالبكاء. الهي يدخل يدخل الحمام ياخد دش يلاقى المية قاطعة والصابون يلزق في عينه ما يطلع يجي يمشى يتزحلق على الارض يتكسر ظهره و يجيله شلل خماسي

وقف أمامهم واضعا يديه في جيب بنطاله وقال ببرود. عايز اتغدى

حور بتعب. ما تتطفح هو في حايشك الاكل قدامك

مازن. تو تو عايز حد يأكلني

نغم بشراسة. لا كده كتير احنا سكتنا بس عشان غلطنا انما تسوق فيها والله لا نقتلك و نتاويك ولا حد يعرفلك طريق 

مازن برعب. انتو قلبتو ريا و سكينة ولا ايه خلاص قلبكم ابيض تعالو في حضن بابي يلا

انطلقوا نحوه كالأطفال واحضنهم برفق مازن . ما خلاص بقى انا اسف انا كنت بعلمكم الادب بس

حور بدموع. انا جسمي اتكسر يا مازن حرام عليك 

نغم باكية.  انا مش قادرة اقف على رجلى يا مازن

مازن. وانا هموت من الجوع اقسم بالله 😭لكزته كل واحده منهم على جانب من صدره بقوة وقالوا بصوت واحد.  انت بتهزر 

مازن.  والله ما بهزر يلا وروني طبختو ايه وعلى فكره في شيكولاته في دولابي ليكم 

قفزت كلامن حور و نغم ناحية غرفة مازن ليحظوا ببعض من المرح والتسلية اخيرا بعد يوم شاق بعد ان سمعوا صوت مازن وهو يقول. انا عارف مربي هبل

تكملة الرواية من هنااااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا



تعليقات

التنقل السريع