القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ضحية جاسر الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نور

التنقل السريع

     


    رواية ضحية جاسر الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نور 







    رواية ضحية جاسر الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم نور 





    الفصل الأول 

    دلف إلى ذلك القصر بخطوات واثقة تذكر عندما جاءه اتصال من جده سليم الدمنهوري تلك الشخصية ذات النفوذ والصلابة الشديدة ولكنه في نفس الوقت حنون القلب على عائلته ومن هم قريبين منه قابلته الخادمة انعام تلك السيدة ذات القلب الحنون والطيب تولت رعايته وهو صغير وعاملته كإبن لها عندما رأته تهللت اساريرها فقالت+

    انعام: جاسر حبيبي انت جيت

    جاسر. داده انعام اذيك وحشتيني اوي

    انعام. لو كنت وحشاك مكنتش تغيب كل الفترة دي من غير ما تسأل عليا هونت عليك يا جاسر

    ابتسم بحزن وضمها الى صدره فتلك السيدة الحنون بمثابة والدته قاكت بتربيته والاعتناء به من صغره ولها شأن كبير في حياته

    جاسر. والله ابدا يا ست الكل بس انت عارفة شغل الشركة واخد كل وقتي حقك عليا

    قام بتقبيل يدها فربتت على كتفه بحنان بالغ وقالت 

    انعام انا مش زعلانة منك روح شوف جدك عايز ايه وتعالى عشان تتغدى انا النهاردة عامله كل الامل الي بتحبه

    جاسر بمرح غير معتاد. الله عليكي يا موزتي اوعي تكوني نسيتي ورق العنب بتاعي دا انا اروح فيكي في داهية وبعدين الواد حازم مصدق انك عازماه على الغدا كان هيجيلو سكتة قلبية من الفرحة

    لكزته في كتفه وقالت

    اختشى يا واد وبعدين فين الواد حازم ده بس لما اشوفه مش بيجي يسأل ليه مش هياخد صباع واحد من المحشي النهاردة

    جاسر. دا يروح فيها لو ما كلش النهاردة

    انعام . روح انت بس شوف جدك عايز ايه وتعالى

    جاسر. ماشي يا قمر

    وقف أمام غرفة المكتب الخاصة بجده و زفر بقوة قبل ان يطرق الباب

    سليم. ادخل

    دلف جاسر وجلس على احدى الكراسي وقال

    قالولي ان حضرتك عايزني في حاجة

    سليم. ايوا كان في موضوع مهم كنت مخبي عنك وجه الوقت الي تعرفه فيهعقد حاجبيه بتعجب وقال باهتمام

    جاسر. موضوع ايه ده

    سليم. شوف يا جاسر انا زمان بعد ما اتجوزت جدتك فريدة الله يرحمها الحياة كانت صعبة بيني وبينها لدرجة اني مكنتش طايق ان اقعد في البيت معها وخصوصا ان ابويا هو الي كان غصبني ان اتجوزها بحكم انها بنت عيلة محترمة و كبيرة تناسب مستوانا بس انا مكنتش مرتاح في حياتي معاها بعد ما خلفت ابوك الله يرحمه كنت فاكر ان ده السبب الي ممكن يخليني اكمل معاها بس برضو مفيش فايدة الحكاية انها كانت دايما بتهتم بالمظاهر والمال وبس عشان كده معرفتش اكمل معاها بس ابويا مسمحليش ان اطلقها وكان عايز حفيده يتربى بين امه و ابوه المهم مرة كان ابويا جايت طقم خدم جديد للقصر كان ما بينهم بنت صغيرة و جميلة جدا حبيتها من اول مرة شفتها فيها بس المشكلة ان انا كنت متجوز وحتى لو مكنتش متجوز مكنش ابويا هيوافق اني اتجوزها ابدا لانها كانت خدامة المهم ابتديت اقرب منها شويه شويه وأعترف بحبي ليها واتفجأت ان هي كمان بتحبني بس هي كانت خايفة من ابويا وفريدة لحسن يعرفوه خصوصا ان هي ملهاش حد ابدا المهم اتجوزنا من غير حد ما يعرف وهي سابت شغلها في القصر واخدتلها شقة عشت معاها اجمل سنه في حياتي لاني عرفت الحب الحقيقي معاها وفرحت جدا لما عرفت انها حامل ومرت شهور الحمل على خير وجابت عبد الحميد بعدها بسنتين ابويا عرف بالموضوع كله لان كان مراقبني لان كنت متغير وبسافر كتير حاولت احل الموضوع واخلى ابويا يتقبله بس مفيش فايدة روحت مرة عندها البيت ملقتش حد لاهي ولا ابني بس لقيت ورقة مكتوب عليها مدورش عليا يا سليم لانك مش هتلاقيني انا هختفى من حياتك لان مش المفروض ابقى فيها بعدها كنت زي المجنون بدور عليها ومش لقيها ابويا قبل ما يموت قلي ان هو هددها انو هيقتل ابني لو ما اختفتش من حياتي سألته على مكانها بس للاسف مات قبل ما يقول قعد عشرين سنة ادور عليها من شهر بس جاتلي وحده كانت تعرفها ست كبيرة في السن قالت لي انها كانت صحبتها وان هي كانت عايشه معاها في نفس المنطقة سالتها عليها بس للاسف قالت إنها ماتت قولتلها طب وابني قالت انو هو كمان مات في حادثة هو مراته حزنت اوي والدنيا اسودت في وشي بس قالتلي حاجة ردت فيا الروح تاني اني عندي حفيدة عايشة يعني بنت عمك يا جاسرصدمة شلت جميع حواسه لم يستطع التحدث فصمت بعدها بدقائق لملم شتات نفسه وقال بعصبية مفرطة+ 

    جاسر. انت عايز تفهمني ان بعد كل السنين طلع عند عم فجأة لا وايه كمان عندي بنت عم و ده كله من سرمحة حضرتك ونزواتك

    صفعة دوى صداها في انحاء الغرفة هوت على وجنته

    سليم بغضب. انت اتجننت يا جاسر اظاهر معرفتش اربيك كويس بس لأ دا انا اربيك من اول وجديد لو حكمت و دلوقتي اسمعني كويس انت هتروح تجيب بنت عمك تعيش معانا هنا و لو رفضت لا انت حفيدي ولا اعرفك انت فاهم

    جاسر بغضب مكتوم . ماشي يا سليم بيه زي ما انت عايز بس يكون في علمك انا مستحيل اعتبر ان عندي بنت عم وهي اكيد مصدقت تبقى حفيدة سليم الدمنهوري عشان تكوش على كل حاجة

    سليم بهدوء عكس ما بداخله 

    حور ما تعرفش ان ليها جد ولا اهل من ناحية ابوها لحد دلوقتي ويكون في علمك انا عرفت عنها كل حاجة والاهم من ده كله ان خالها محمود مصمم ان يخدها عنده عشان ياخد الميراث بتعها ولازم انت تحميها منه مفهوم يا جاسر

    جاسر . حد قالك عليا بادي جارد عشان احرس الهانم

    سليم بغضب. جاااااسر

    الملف الي ده في كل المعلومات عنها وعنوانها كمان عايز يومين بالكتير و حور تبقى في القصر هنا

    جاسر. تمام يا سليم بيه

    سليم. طب يلا وبلاش تضييع وقت

    خرج جاسر وشياطينه تتراقص امامه ذهب إلى غرفته واخذ حمام بارد لكي يهدأ النيران التي بداخله خرج وهو يلف منشفة على جسده ولكنه تفاجأ بوجود ذلك الاحمق كما يسميه حازم

    جاسر بغضب . انت ايه الي دخلك هنا يا حيوان

    حازم. ايه يا جسورة واحشني يا عم فقلت اجي اسلم عليك وبعدين استر نفسك وبعدين نتكلم لحسن بتكسف 

    قالها بخجل مصطنع مثل الفتيات رمقه جاسر بنظرة حادة وقذقه بإحدى الوسائد وقال

    اقسم بالله يا حازم لو ما خرجت دلوقتي لكون مخرجلك جاسر الغول الي جوايا وانت حظك بقى لو لقيت دكتور لأ ساحر عرف يخيطك

    ما هي الا ثواني حتى فر هاربا من امامه فابتسم بخبث وهو يرى ذلك الملف الذي يخص تلك المدعوة ببنت عمه رفعه والقى نظره عليه وقال

    لما نشوف هتستحملي جاسر الغول ازاي

    هرول حازم الى الاسفل لسرعة رهيبة قب أن يفتك به جاسر حتى اصطدم بانعام نظرت له بقلق وقالت

    مالك يا بني مسروع كده ليه هو في عفريت بيجري وراك

    حازم وهو يلهث. اكتر يا موزتي والله دا جاسر كان عايز ياكلني كل ده عشان دخلت عليه وهو عريان غلط انا في حاجة

    انعام بضحك. لا طبعا هو الي غلطان كان لازم يبوس راسك

    حازم . شفتى بقى

    قامت بضربه على مؤخرة رأسه وقالت بغيظ

    انت اهبل يلا احمد ربنا ان معملكش حاجة و الا كان غيرلك ديكور وشك والحلو دهحازم . لا كله الا وشي دا البنات بتموت فيه

    انعام . عارف يا حازم احلى حاجة فيك ايه+

    حازم. عنيه الرمادي الي بدوخ صح

    انعام . لا خفة دمك

    حازم بمرح . طبعا اصل امي كانت بتتوحم على عسل

    على بصل وحياة خالتك

    كان ذلك صوت جاسر وهو ينزل الدرج بطلته الخاطفة للانفاس حيث كان يرتدي قميصا من اللون الابيض يبرز عضلات صدره القوية وبنطال جينز ازرق يعكس جمال فيروزتاه

    حازم بخوف. اتفضل يا كبير عشان نطفح

    التفت اليه بنظرة حارقة وقال

    شكلك عايزني احجزلك اوضه في المستشفى يا زوما

    حازم برجاء. ابوس ايدك يا جاسر انا لسه مدخلتش دنيا بنات مصر هتنتحر لو جرالي حاجة يرضيك1

    جاسر . اه يرضيني ويلا بقى اطفح بسرعة عشان نلحق نروح الشركة

    انعام بضحك. يلا يا حازم عشان تجهز معايا السفرة

    حازم بهمس . مهو انا الخدامة الفلبينية الي اشترتوها5 

    انعام. بتقول حاجة يا زوما

    حازم . حبيبة قلبي يلا لحسن هفطس من الجوع

    طالعه جاسر باشمئزاز وذهب

    التقى الجميع على طاولة الطعام فدلف سليم و ترأس الطاولة عندما رأه حازم قال

    سلومة وحشني يا راجل كنت فين كل ده1

    سليم بمرح . ما انت لو كنت بتسال كنت عرفت

    حازم. والله مشغول والظالم ده وأشار إلى جاسر مش بيديني اجازة ابدا يرضيك كده

    سليم بمرح. لا طبعا من بكرة تاخد اجازة

    جاسر . ده عند ام حسن عارفها يا حازم

    حازم . لا انا مش عايز اجازات دا انا بموت في الشغل

    سليم بحزم . هتعمل ايه في موضوع بنت عمك

    حازم بصدمة

    بنت عم مين

    انعام . حور بنت عم جاسر

    حازم بغباء. جاسر مين

    سليم . ما تركز يا حازم هو هيبقى يفهمك بعدين3

    انتهى الجميع من الطعام وقال جاسر

    احنا هنروح الشركة دلوقتي عندنا اجتماع مهم بكرة هبقى اشوف الموضوع ده يلا يا حازم

    حازم . يلا

    انعام . ما بدري يا بني اقعد معايا شويه

    جاسر وهو يقبل رأسها

    معلش يا ست الكل عندنا شغل

    حازم . سلام يا موزتي تلفونات هاه

    جاسر. امشي يلا

    خرجا الاثنان الى مقر شركات الدمنهوري وجاسر يفكر بتلك حور التي غزت تفكيره وهو يتوعد لها بالكثير


    الفصل الثانى

    بكل شموخ و كبرياء دلف جاسر إلى مجموعة شركات الدمنهوري حبس الموظفين أنفاسهم عند مروره فمنهم الخائف والمدعي الثبات والذي يرتجف و يتصبب عرقا فهذا الجاسر بهيبته القوية و حضوره الراهب قادر ان يدب الرعب الى قلب اقوى الاشخاص و اكثرهم قوة دخل الى مكتبه الذي يغلب عليه الطابع العصري والذي يناسب شخصيته الصلبة حيث يطغى عليه اللون الاسود بداية من مكتبه وحتى غرفة الإجتماعات جلس على كرسيه يفكر بعمق بتلك الحور التي غزت حياته فجأة فاشتعلت عيناه وهو يتخيل كيف تعيش وما هي طريقة حياتها وهل ما قاله جده صحيح حتى قطع سيل افكاره ذلك الحازم بابتسامته المرحة كما اعتاد عليه

    حازم. بص بقى ان مش هتعتع من هنا غير ما اعرف ايه موضوع الموزة دي

    جاسر بحدة . موزة مين يلا

    حازم. بنت عمك حور ايه مش عارفها

    جاسر وقد بدت عروقه واضحة من شدة الغضب و اظلمت فيروزتاه دلالة على غضبه الشديد

    جاسر. موزة صح تمام

    حازم بغباء. طبعا يا بني دي صاروخ ارض جو دي داده انعام ورتني صورتها من هنا وانا كانهيجلي سكته قلبية من جمالها بنت الايه هيييييييح بقى

    جاسر بهدوء مخيف وهو يرفع سماعة الهاتف

    سهى ولعي اللمبة الحمرة ومتخليش اي حد يدخل ساعة كده و هنبتدي  الاجتماع

    سهى بدلع . حاضر يا جاسر انت تؤمر

    اغلق الهاتف و التفت لحازم بنظرات متوعدة لا تبشر بالخير ابدا

    ابتسم بشر وهو يشمر ساعديه بخفة

    حازم بخوف شديد في ايه جاسر انا عملت حاجة

    اقترب جاسر بهدوء مخيف من مقعده وقال بصوت هامس . انت شايف نفسك ما عملتش حاجة

    حازم برعب . وحياة عم عبده البواب ما عملت حاجة 

    جاسر . لا ما دام حلفت بغلاوة عم عبده يبقى عندك حق وابتعد عنه بخطوة وهو ينظر له بابتسامة خبيثة

    زفر حازم بارتياح وتجرع كأس الماء الذي كان بطاولة المكتب

    وضع الكاس وكاد يتحدث مرة اخرى الا انه فوجئ بلكمة قوية ترنح من اثرها وسقط من مقعده بقوة

    رفع رأسه حتى يتحدث ولم يلبث حتى امطره جاسر بسيل من اللكمات القوية حتى تلطخ وجهه بالدماء تركه جاسر بعد فترةو هو يلهث وصوت انفاسهم العالية تصدع في غرفة المكتب1

    حازم بانفاس متقطعة . اقسم بالله لشتكيك لانعام وسلومة انت فاكرها سايبة دا انا لسه مدخلتش دنيا كنت هضيع مستقبلي روح منك لله يا شيخ2رمقه بنظرة ساخرة وقال. ماشى يا حيلتها بس مش لما تخرج على رجلك الاول عشان تعرف تشتكيني+

    حازم بخوف اكثر. طب بص سبني اطلع و هوعدك مش هقول لحد انا وشي اتشلفط خالص وعضمي اتفشفش

    تستمر القصة أدناه

    جاسر . اتفشفش؟ انا نفسي اعرف بتجيب الالفاظ دي منين محسسني انك متربي في العشوائيات 

    حازم . ومالها طريقة كلامي لو مش عاجبك طلقني اه طلقني7

    جاسر بغمزة. وانا اقدر استغنى عنك يا جميل

    حازم بمرح. اصيل يا بو رحاب

    جاسر. قوم عشان اطهرلك الجرح

    حازم بهمس. تقتل القتيل وتمشى في جنازته

    جاسر وهو يمسك بعلبة الاسعافات الاوليه بتقولي حاجة يا بطة

    حازم. هه لا ابدا بجرب صوتى بس

    قام جاسر بتطهير الجروح التى كان سببا رئيسا فيها كان حازم يتألم ويهمهم بكلمات غير واضحة دلالة على ألمه

    جاسر. عملت ايه في صفقة ارض المنصورة الي هنبني فيها المصنع

    حازم. كله تمام بس رعد الشرقاوي داخل معانا في الصفقة دي وعرضه مناسب جدا

    جاسر بتفكير عميق . يبقى جه لقضاه هو ناسى اخر مرة عملنا في ايه

    حازم . مهو دي المشكلة انو مش ناسي و شكله مسحلفلك لانك مش سايبه في حاله

    جاسر. ولا يقدريعمل حاجة امشي انت دلوقتي وتابع الموضوع اول بأول

    حازم .ماشي اطير انا بقى

    قام حازم من مقعدة وبدأ بالمشي بطريقة مضحكة دلالة على ألمه الشديد

    جاسر. مالك بتمشي كده ليه متسترجل يلا

    حازم . مالى انت بتسأل معلش اصل وقعت في ايد مدب ما مترحمش

    جاسر بسخرية . طب امشي بدل ما الايد دي تخليك مكسح

    حازم وقد اعتدل في مشيته سريعا ووصل الى باب المكتب وقال قبل ان يخرج

    حازم. برضو حلوة و مزة

    جاسر وقد قام ليلحق به ولكنه سبقه وهرب سريعاجاسر وقد قام ليلحق به ولكنه سبقه وهرب سريعا

    جلس جاسر يفكر في كيفية ترتيب لقائه بتلك الحور

    قطع تفكيره صوت طرقات باب المكتب+

    جاسر . ادخل

    دلفت سهى بخطوات متمايلة تدل على الدلال الزائد فسهى تمتلك قدر عالي من الجمال بدأً من شعرها الاشقر المموج الذي ورثته من جدتها الروسية والذي يصل الى منتصف خصرها وعيونها الزرقاء اللامعة التى تدل على الخبث والجرئة الغير معتادة

    سهى بدلع. جاسر هو انا بطلت تيجي عندي ليه

    جاسر. ملكيش فيه انا حر ولا انت نسيتى نفسك

    سهى و قد بدأت بتحريك اناملها على ازرار قميصه بدلال

    لا ياحبيبي بس انت وحشتني اوي

    جاسر بصرامة . سهى فكك منى الايام دي انا مش فاضى و اتفضلى شوفي شغلك

    سهى . ماشي بس هستناك بليل توعدني1

    زفر بقوة وقال. ماشي

    طبعت قبلة سريعة على شفتيه وقالت بهمس مغري

    سهى . هستناك باي

    اسند جاسر رأسه عل الأريكة واخرج صورة حور التى كانت مرافقة للملف الذي يخصها وشرد بها وبجمالها الأخاذ و بوجهها الطفولي البريئ الذي خطف عقله بدأ يتخيل منظرها وهي باحضانه ولكنه سريعا ما نفض تلك الأفكار بعيدا عن رأسه ويحدثعقله قائلا انها لابد وأن تكون فتاة لعوبة ومستهترة و محبة للمال اعتدل في جلسته واخذ ينظر للصورة بنظرة متوعدة واخذ جاكيت بدلته متجها لتلك الحورية التي شغلت تفكيره وهو يفكر كيف سيكون اللقاء.


    الفصل الثالث

    في احد المنازل البسيطة بمدينة القاهرة تستيقظ تلك الفاتنة التى سحرت الجاسر وغزت تفكيره تتململ ببطئ شديد دلالة عل انزعاجها من صوت المنبه العالي افرجت عن تلك الغابات الزيتونية التى تغزو عيناها ذات الاهداب الكثيفة التى تسحر كل من يراها قامت من فراشها متجهة الى الحمام لتأخذ حماما دافئا يريح جسدها ويعيد اليه النشاط لكي تكمل يومها انتهت ولفت نفسها بمنشفة قطنية من رأى منظرها بتلك الهالة المثيرة يقسم سوف يموت من جمالها الخلاب اخذت تمشط خصلاتها السوداء وجمعتها على هيئة كعكة غير منظمة ارتدت ملابسها المكونة من بنطال جينز واسع و قميص ازرق فاتح اللون مع حجاب ابيض يحجب خصلاتها الساحرة تناولت فطورها على عجل حتى لا تتأخر وقبل ان تذهب اخرجت تلك الصورة التى لا تفارق حقيبتها وقد بدأت شلالات عينيها تنمهر+

    حور. وحشتوني اوي اوي اوي مش عارفة هعمل ايه من غيركم يا ماما و بابا انا تعبانة اوي لولا نغم ومازن انا كنت هموت الله يرحمكم ويجمعني بيكم في جنته

    ارجعت الصور الى حقيبتها عندما سمعت رنين هاتفها فهمت بالرد 

    نغم. انت يا زفتة فينك كل ده الامتحان هيبدأ كمان نص ساعة وحضرتك نايمة

    حور بضحكة. يا بنتي افصلي شوية انا جاية اهو مستنية مازن يطلع اهو

    نغم . بلا مازن بلا بتاع اخلصي بسرعة الامتحان يا فاشلة

    حور . حاضر جاية اهوخرجت حور مسرعة الى شقة مازن لتستعجله بالذهاب طرقت الباب ففتحت لها تلك الحورية بسمة التى تخطف قلب كل من يراها+

    بسمة بنعاس. حد يجي على الصبح كده خشي اهو مرزوع جوا في الاوضة

    حور . هااارررراسوح  هو لسه مصحيش اوعي كده اشوفه ادعي عليك بأيه يا زيزو وانت فيك كل العبر 

    دلفت حور الى غرفة مازن ومعها كأس من الماء البارد سكبته عليه بقوة فاستيقظ بهلع

    مازن . بغرق بغرق الحقوني

    حور . يخربيتك انت لسه نايم يا حيوان الامتحان هيبدأ وانت مأنتخ في السرير

    مازن . انا مش هرد عليكي عشان انا واحد محترم مش تربية شوارع

    حور وهي تمسك بتلابيب قميصه المبتل . هي من دي الي تربية الشوارع يلا

    مازن . انا اسف قصدي تربية عشوائيات2

    حور . كنت بحسب يلا قوم اجهز عشان نتهبب نروح4

    دلف مازن الى الحمام و ارتدى ملابسه على عجلة واخذ مفاتيح سيارته وجلس لكي يتناول فطوره الا ان حور جذبته من قميصه بسرعة وقالت

    حور. انت لسه هتتطفح يلا مفيش وقت

    خرجوا بسرعة مهرولين الى اسفل البناية لدرجة ان حور تعثرت عل احد السلالم و تأذت احدى ارجلها فلم تسطيع المشي قالت ببكاءحور .هروح انا ازاي دلوقتي مش قادرة حتى احرك رجلي

    مازن وهو يحملها . ولا يهمك يا اميرتي يلا عشان منتاخرش

    حمل مازن حور الى اسفل البناية وفتح السيارة وادخلها بلطف شديد من يراهم يظن انهم عشاق للنخاع و ليس إخوة في الرضاعة نعم لان حور عندما  ولدت كانت والدتها مريضة وضعيفة البنية وكان حين ذاك مازن يبلغ من العمر سنة واحدة وكانت ام مازن جارة والدة حور وصديقتها لذلك اقترحت ان ترضع هي حور حتى تسترد صحتها

    حور . شكر يا زيزو تتردلك في الافراح

    مازن. ماشي يا لمضة و اسرع مهرولا الى الجامعة بأقصى سرعة غافلين عن كتلة الغضب و البركان الثائر الذي على وشك الانفجار تلك الأعين الفيروزية التى اظلمت و اصبحت قاتمة دلالة على غضبها الشديد.1

    وصل مازن و حور الى الجامعة وكان في استقبالهم تلك الشقية نغم وكالعادة بدأت في توبيخهم1

    مازن. قولي بسرعة وصلة الردح بتاعة كل يوم عشان نخلص ونتزفت ونمتحن

    نغم. لا النهاردة سماح عشان بس تعزموني انت وهي على الغدا من عند ابو طارق و بعدها نحلى بكباية عصير قصب من عندي حبيب قلبي فرغلى

    مازن وهو يمسك بطرف قميصها . انت هبلة يا بت مش انا لسه عازمك امبارح هو انا كنت خلفتك ونسيتك دا انا بعزمك اكتر ما بعزم حور و بسمة

    نغم.  اوعى يا سلامة برستيجي ضاع وسط الجامعة

    مازن.  سلامة مين

    حور بضحكة.  سيبك منها يا مازن خلينا نخش الامتحان هنسقط بسببهامازن لنغم . امتحن بس وافقولك يا عملى الاسود+

    ذهبوا جميعهم الى قاعة الاختبارات وكل منهم يتمنى حظا موفقا للآخر

    على الجانب الآخر نجد جاسر وقد اعماه الغضب عندما رأى حور بذلك الوضع مع ذلك الغريب كما اسماه وقد بدأ بتكسير غرفته وجعل منها حطاما كل من يراها يظن ان هناك زلازل حل بها ارتجف جميع الخدم في المنزل بما فيهم داده انعام التى كانت تدري ان هناك سبب قوي يجعله كالوحش الكاسر ولحسن الحظ لم يكن جده بالقصر لم تجد حلاً سوى الاتصال بخازم الذي لديه القدرة على تهدئته و الصبر على أذيته.10

    جاء حازم بعد فترة زمنية قصيرة مهرولا بسرعة شديد يسأل عما جرى

    حازم . في ايه يا داده جاسر ماله

    انعام بدموع.  والله ما انا عارفة يا بنى هو جه من بره عنيه كلها غضب و طلع على اوضته من غير ما يتكلم و زي ما انت سامع بيكسر في كل حاجة

    حازم. طب اهدى هو اكيد في حاجة عصبته وو صلته للحالة دي انا هروح واشوف في ايه

    انعام. لا بني بلاش دلوقتي على الاقل دم ممكن يفش غضبه فيك و يملك عاهة مستديمة انت ناسى اخر مرة لما كسرلك دراعكحازم وهو يبتلع ريقه بصعوبة.  عارف يا داده بس ده في النهاية اخويا وصحبي ما قدرش اسيبه كده ادعليلي انت بس+

    انعام. ربنا معاك يا حبيبي

    حازم بمرح حتى يخفف عنها. امانة عليكي يا مزتي ما تجوزي من بعدي لحسن بغير3 

    انعام و قد قذفته بنعالها . امشي يلا من هنا تستاهل الي هيعملو فيك1 

    دخل حازم بسرعة الى غرفة جاسر وما ان راى تلك الحالة التى هو عليها حتى ابتلع غصة في حلقه بصعوبة بالغة حيث كانت عيناه حمراء كالجمر و جبينه يتصبب عرقا فهذا الجاسر في حالة من الغضب الشديد حاول حازم الاقتراب منه ببطئ حتى لا يتأذى بكمية الزجاج الموجودة على ارضية الغرفة فنادى عليه بصوت هادئ

    حازم. جاسر اهدى ايه الى حصل

    جاسر وقد التفت اليه و سدد له لكمة قوية على فكه

    حازم. يووووه هو كل ضرب ضرب مفيش شتيمة4

    تهاوى جسد جاسر وسقط ارضا يلهث بشدة من فرط تعبه قام حازم بسحبه و وصل به الى الحمام الملحق بالغرفة و انزل رأسه تحت المياه الباردة حتى تخمد نيران غضبه

    هدأ جاسر قليلا وخرج من الحمام وجلس على احدى الارائك وتحدث بصوت يشوبه الغضب والتحدي

    جاسر . كنت عارف انها تربية شوارع وانها من المستحيل تكون قادرة على اسم علية الدمنهوري بس اقسم بالله لربيها واعلمها الادب و الا ما كونش الغول

    ادرك حازم انه عندما تفوه بتلك الكلمات انه يقصد بها حور ولكن ما كان يقلقه حقا النظرات المتوعدة لها وهو يتحدث وما اخافه اكثر انه اطلق اسم الغول فهو يدري ما الذي يحدث اذا توعد لأحدهم بلقب الغول

    حازم. انت قصدك على حور مش كده

    جاسر . ايوا هو في غيرها الي قرفاني في حياتي من ساعة جدي كلمنى عنها

    حازم. هو انت قابلتهاجاسر بغضب. لا بس كنت رايح اقابلها بس ايه لاقتها مع حبيب القلب وهو شايلها و راكبين العربية مع بعض+

    حازم . مش يمكن فاهم غلط ومش هي دي وتكون وحده شبهها مثلا

    جاسر . لا هي بعنها بس ورحمة ابويا و ابوها لكون موريها ازاي تحترم اسم العيلة الي هي شيلاه 

    حازم. انا بقول تسمعها الاول و تواجها بالموضوع وهي تشرحلك 

    جاسر وقد كور قبضته وضرب بها الحائط.  لا انا هعرف اتعامل مع اشكالها ازاي

    في جامعة القاهرة

    جلس كلا من حور و نغم و مازن في كافتريا الجامعة ذلك الثلاثي المرح المسماه من قبل شباب الكلية

    نغم . انا جعانة يا خلق ودوني عند ابو طارق اضرب طبق كشري ولا هفضحكم 

    حور. يا بنتي انت على طول جعانة قوليلي عملتي ايه في الامتحان

    نغم. الحمد لله على كل حال كل الي يجيبه ربنا كويس1

    حور بضحكة.  هو انا بسالك عن نوع الجنين انا بقول الامتحان قول انت يا مازن

    مازن . الحمد لله كله تمام لدرجة اني هسقط ان شاء الله2

    حور . يا فاشلين انا مش عارفة مصحباكم ليه

    نغم و مازن بصوت واحد. عشان بتحبينا 

    حور بمرح . صح طبعا1

    نغم.  طب يلا بسرعة لحسن ابو طارق يفقل

    خرجوا جميعهم متوجهين الى مطعمهم المفضل ليأخذوا وجبتهم الشهية طبعا مع عصير القصب من العم فرغلي

    قام مازن بإيصال نغم الى منزلها وعاد هو وحور الى منزلهم بعد يوم طويل ومرهق

    دلفت حور الى شقتها واخذت حمام منعش وارتدت شورت قصير ابيض وقميص بدي حمالات بالون الاحمر فكانت حقا رائعة جدا اعدت كوبا من النسكافيه الساخن وجلست تتابع فيلمها المفضل حتى غفت على الاريكة

    استيقظت على صوت طرقات على بابا منزلها فقامت وارتدت اسدالها فتحت الباب لتتفاجئ بزوج من الاعين الفيروزية القاتمة فقالت باستغراب شديد

    حور . مين حضرتك

    جاسر وقد اقترب منها حتى اصبح جسده ملاصقا لها وقال بصوت هامس مخيف

    جاسر. انا قدرك الاسود جاسر الدمنهوري ابن عمك


    الفصل الرابع

    توقفت عن التنفس للحظات من اثر الصدمة التى حلت عليها وشل لسانها عن الحركة خاصة مع القرب الشديد الذي بينه و بينها استجمعت شجاعتها وقالت بقوة زائفة+

    حور. انت اتجننت ايه الي بتقوله ده

    جاسر بعد ان ابتعد قليلا. انا بقول الحقيقة و هثبتلك صحة كلامي بس خلينا نعقد ونتفاهم

    حور بغضب. نتفاهم على ايه انت جاي تقولي ان عندي اهل بعد كل السنين دي و عايزني اصدقك ان اهبل ولا مجنون 

    قبض جاسر على ذراعها بقوة مما جعلها تتألم من قبضته

    جاسر. ان بقول نتفاهم بدل ما افهمك بطريقتي الي محبش انك تجربيها ابدا مفهوم

    قال كلمته الاخيرة بغضب وصوت مرعب جعل الخوف يدب في قلبها وقالت بضعف

    حور. سيب ايدي انت ملكش حق تمسكني كده اوعى كده

    نفضت ذراعها بقوة منه وجلست على الاريكة وقالت بهدوء مصطنع

    حور. اتفضل قول الي عندك بسرعة

    جلس جاسر بكل هدوء حذر على المقعد المقابل لها وبدأ بالحديث 

    جاسر . انت اسمك حور عبدالحميد سليم الدمنهوري

    حور بسخرية. لا تصدق اول مرة اعرف معلومة جديدة جبتها ازاي 

    جاسر بحدة. انا مش جاي اهزر يا آنسة واكمل حديثه قائلا 

    جدتك الله يرحمها كانت متجوزة جدي سليم الدمنهوري وخلفت منه ولد الى هو والدك وبعد فترة من جوزاهم حصلت مشاكل خلتها تسبيه وتهرب بعد ما خدت والدك معها طبعا جدي فضل يدور عليها سنين عشان يرجعها وتبقى مراته قدام الناس طبعا بعد ما العقبة الوحيدة الي في طريق جوازهم انزاحت والي هي أبو جدي وجدك2

    نظرت له حور بنظرة لم يحدد معناها ولكنها جذبت كل حواسه المشتعلة منذ ان رأها سحر و بريق عينيها جعله شاردا لا يتحدث حتى أفاق على صوت حور

    حور . كمل وقفت ليهاكمل جاسر. زي ما قولتلك دور عليهم كتير اوي بس مكنش ليهم اثر و خاصة ان والدك كان متعلق بيه جدا قبل كام شهر بس في ست كبيرة في السن جات لجدي وقالتله عن مراته وابنه الي اختفو زمان وقالت ان هي تعرف عنهم كل حاجة بس للاسف جدي عرف ان مراته ماتت وكمان ابنه الي ملحقش حتى يشبع بيه المهم عرف بعدها ان عنده بنت والبنت دي انت فبتالي انت هتلمي هدومك و تيجي معايا هشان جدي مستنيكي .+ 

    حور. ياه بسهوله دي اجي معاك انت فاكرني ايه انا ايه الي يخليني اصدق الكلام ده وايه الدليل على ان كلامك صح وحتى لو كان صح ليه ماما وبابا محدش فيهم حكالي عن حاجة ذي دي حضرتك اكيد فاهم غلط و انا مش البنت الي بدورو عليها اتفضل حضرتك من غير مطرود ميصحش تقعد اكتر من كده

    جاسر بغضب. انا مش جاي امثل عليك ومفيش اي مصلحة تخليني اعمل كده وانت لو مش مصدقة حقك بس اكيد من حقك تتأكدي من كلاميصح ولا غلط احنا هنعمل تحليلDNA وبكرة هاجي اخدك عشان كده جهزي نفسكاخرج ظرف صغير به صورة قديمة و لكنها واضحة+

    جاسر . دي صورة جدي و والدك وهو صغير لما كان عنده سنتين شوفيها كويس وهتلاقى الشبه الكبير إلي بينهم واظن انت عندك صور لوالدك صح قارني بينهم كويس وبكرة هعدي عليكي

    كانت حور تحت صدمة لا تقوى على الحديث خرج جاسر بكل هدوء و تركها تحت تأثير  عاصفة قوية من الأفكار.

    تهاوى جسدها على الاريكة و بدأت شلالات عينيها بالهطول جلست فترة طويلة وهي تفكر بكلام ذلك الجاسر الذي اقتحم حياتها فجأة وأخذت تسأل نفسها هل حقا لديها عائلة و لم تعد وحيدة وهل ما قاله ذلك المتعجرف صحيح قامت بكل عزم لكي تتوصل إلى حقيقة الأمر اتجهت الى عرفة والديها المغفلة منذ وفاتهم واخذت تبحث عن اي دليل يؤكد صحة قول ابن عمها كما يدعي وصلت الى خزانة الملابس الخاصة بوالديها وأخذت تقلب حتى تجد اي شيء يوضح لها الحقيقة توقفت عندما وجدت صندوق صغير من الواضح انه كان لجدتها لانها تتذكر جيدا عندما كانت تزورها تجدها تتلمس بعض اغراض الصندوق و الدموع تجري على وجنتيها المجعدة

    Flash back

    كانت حور في ذلك الوقت في الصف الثاني ثانوي خرجت من المدرسة الى بيت جدتها فورا بعد ان استأذنت من والدها بأن تقضي باقي يومها مع جدتها فهي دائما تحب قضاء معظم اوقاتها معها

    طرقت حور الباب فوجدته مفتوح كالعادة اخذت تبحث عن جدتها في ارجاء المنزل بكل مرح وهي تنادي

    حور. زوزو انت فين يا موزتي وحشتيني

    الى ان وصلت الى غرفة جدتها قبل ان تدخل سمعت صوتها وهي تبكي بقهر و تمسك بصورة وكان ذلك الصندوق على حجرهازينب.  وحشتيني اوي يا سليم اوي نفسي تكون معايا ابننا كبر و بقى عندنا حفيدة زي القمر شبهك اوي منه لله الى كان السبب في فراقنا+

    ضمت الصورة الى صدرها بحنان و مطر عينيها لا يقوى على التوقف

    وقفت حور وهي تتطلع الى جدتها بألم فقد علمت انها كانت تتحدث عن جدها المتوفى بحسب ما ذكرته جدتها في ذلك الوقت

    دخلت حور لجدتها بمرح مصطنع . ايه يا زوزو كل ما اجي القيكي بتعيطي ليه كده بس

    زينب بابتسامة. انت الى عوضتني عن كل حاجه وحشة يا حور انا بحبك اوي يا قلب زوزو

    ارتمت حور في أحضان جدتها بقوة واخذت زينب تمست عل شعرها بحنان

    زينب. تعالي يلا عشان تتغدى انا عملالك المحشي الي بتحبيه

    حور. ايوه بقى دا انا هموت من جوع كلاب بطني بتهوهو

    ضحكت زينت على تلك الصغيرة التي قادرة على اخراجها من حزنها وخرجت معها نحو المطبخ لتناول وجبة الغداء

    End flach back

    حور بصدمة . مش معقول كانت بتتكلم عن سليم الدمنهوري

    فتحت حور الصندوق واخذت تقلب محتوياته الى ان وجدت الصورة التى كانت طبق الاصل للصورة التى اعطاها لها جاسر صدمة الجمت لسانها و قالتحور.  يعني طلع عنده حق انا ليا اهل وعيله كبيرة بس كمان ليه بابا عمره ما قالي حاجة انا لازم ادور تاني اكيد في حاجة تأكد الكلام ده+ 

    بحثت حور كثيرا حتى داهمها النعاس ونامت على سرير والديها . 

    في قصر الدمنهوري 

    جلس جاسر مع جده بعد ان اخبره بالحوار الذي دار بينه وبين تلك الحورية

    سليم بلهفة جد . طب هي مجتش معاك ليه

    جاسر. المشكلة ان هي مش مصدقة انا قولتلها كل الي انت قولوتهولي بس مش عارف هيكون موقفها ايه لما تطلع نتيجة التحاليل

    سليم. انا خايف ما تقدرش تتأقلم معانا وتطلب تعيش لوحدها

    جاسر بحدة.  مش على كيفها هي مش حرة هي دلوقتى شايله اسم عيله ولازم تحترم ده ولا هي عايزة تمشي على حل شعرها

    سليم . احترم نفسك يا جاسر واعرف انك بتتكلم على بنت عمك وحفيدتي

    جاسر. ماشى بس يكون في علمك انا هربيها من اول وجديد عشان تعرف ازاي تتعامل مع المستوى الجديد الي هتعيش فيه

    قام سليم من كرسيه بغضب

    تربي مين هي متربية ويمكن احسن منك كمان واخر مرة اسمحلك تشك في اخلاقها يا جاسر انا ماشي وبكرة هاجي معاك عشان اشوفها ومن غير تصبح على خير

    ازاح جاسر ادوات المكتب بغضب حارق2

    جاسر بتوعد . هنشوف يا سليم بيه

    استيقظت حور على اذان الفجر قامت و توضأت و صلت فرضها واخذت تدعي بدموع حارقةحور . يارب ساعدني عشان اعرف الحقيقة انا خايفة من الجاي اوي خليك معايا على طول1

    انتهت حور من صلاتها و دلفت الى غرفة والديها واخذت تبحث مرة اخرى على امل ايجاد اي دليل يثبت كلام ذلك الجاسر

    صادفت الكثير من الملفات والأوراق التي تخص عمل والدها ولكن ما لفت نظرها ظرف كبير به اوراق كثيرة فتحته بتلهف و وجدت عقد تمليك لشقتهم باسمها و اوراق تخص اراضي زراعية كتبت ايضا باسمها كل ذلك لا يهمها بقدر ايجاد الدليل اخذت تبحث حتى عثرت على ظرف به رسالة مكتوب عليه الى ابنتي حور فتحت الرسالة بلهفة تقرأ ما بها

    حور حبيبتي الغالية التى نورت حياتي المظلمة بعد انا فقدنا الامل في الانجاب عندما تقرأين هذه الرسالة قد اكون في مكان اجمل بكثير من هذه الدنيا اتمنى ان تسامحينا ان و والدتك لقد اخفينا عنك حقيقة وجود عائلة لنا انا نفسي لم اكن اعرف عنها شيئا لولا جدتك التى اخبرتني بها وهي على فراش الموت لانني كنت اظن ان والدي قد توفي وانا على المهد كما قالت لي أمي ولكني تفاجأت بانه على قيد الحياة وعدت امي ان ابحث عنه ولكننى لم اجد له اثر حتى جاءت تلك المرأة التى كانت صديقة لجدتك و اخبرتني انها تعرف والدي و انه من اكبر رجال الأعمال في البلد الغريب أنني كنت اعرفه فهو مشهور في عالم الاعمال ولكننى لم اظن يوما انه هو كل ما اريد طلبه منك هو ان تبحثي عن جدك حتى تستقري معه لانه من سيحميك من غدر الدنيا لقد تركت لكي مبلغ مالي متواضع في البنك وسجلت الشقة باسمك وايضا لدي ارض زراعية كتبتها لك حتى تأمن مستقبلك سامحينا يا حورية قلبيوالدك الغالي+

    بكت حور كثيرا بعد تلك الكلمات التى قرأتها وأيقنت ان جاسر على حق و تمنت ان ترى جدها و ترتمي باحضانه قررت ان تلملم اشيائها و تستعد للذهاب الى قصر الدمنهوري غدا عندما يأتي صاحب الاعين الفيروزية.

    اشرقت قرص السماء في سماء القاهرة لتبعث النشاط و الامل لقلب تلك الحورية استيقظت مبكرا بكل نشاط اخذت حمامها المنعش و ارتدت ملابسها المكونة من بنطال ابيض اللون وقميص اسود باكمام طويلة مع حجاب بالون الاحمر يبرز جمال بشرتها البيضاء الجميلة.

    سمعت صوت طرقات على باب المنزل فتحت و وجدت تلك المشاكسة بسمة

    حور. صباح الخير على عيونك يا عسل

    بسمة. اهو صباح زي كل يوم

    حور . مالك يا بنتي في ايه ماده بوزك شبرين على الصبح 

    بسمة. بقولك ايه ان تشوفلي صرفة مع الاهبل الي تحت ده انا مش عارفة اعمل مش عايز يخليني اسافر الرحلة مع اصحابي قال ايه انت لسه صغيرة بزمتك ان صغيرة

    حور. بصراحة لا دا انا بحس انك امي 

    نظرت لها بسمة بشر

    حور. مش قصدي انا قصدي في العقل يعنيبسمة. اذا كان كده ماشي بس والنبي تعالي معايا اقنعي انا عايزة اطلع والنبي دي اخر سنة ليا مع اصحابي وبعدين كل واحد هيروح كلية شكل والنبي خلي يوافق2 

    حور. ماشي امري لله ما هو انا الي دايما بتحط في وش المدفع

    خرجوا من الشقة متوجهين لاقناع ذلك المازن

    حور بدلع. زيزو حبيبى

    مازن باستغراب.  زيزو حبيبك انت سخنة يا حور

    ووضع كف يده على جبهتها ليتأكد

    مازن. لا مش سخنة اومال في ايه 

    حور. لا يا روحي مفيش حاجة بس كنت عايزة اطلب منك طلب صغنن قد كده اهو

    مازن . اه حس كده بقى مش موافق و اعلى في خيرك اركبيه مش بسمة هي الى بعتاك 

    حور بدلال وهي تتلاعب بخصلات شعره المتمرة على جبينه 

    حور. ليه بس يا زيزو انا كنت محضرالك مفاجأة تحفة بس خلاص بقى مدام مش موافق

    مازن. مش عايز من وشك حاجة وبعدين انت عارفة كويس مش بسمح لكم تروحو رحلات لا انت ولا هي ولا حتى نغم الا لما اكون معاكم

    حور. ماشي بس انا كنت عايزة اقولك ان دينا هتجي كمان كام يوم وانت مش هتبقى فاضي عشان تيجي معايا نجبها من المطار عشان لازم تفضل مع بسمة

    مازن . هاا هي دينا جاية 

    اومأت برأسها. اه يا روحيمازن. عايزة تروحي امتى يا بسمة عشان اجي اوصلك+

    بسمة بعدم تصديق لحور. يا واد يا جامد عملتيها ازاي دي

    حور بغرور مصطنع. قدرات يا بنتي 

    وافق مازن على رحلة بسمة في سبيل رؤية تلك الجنية صاحبة الاعين الزرقاء وتحدث بهيام

    مازن. وحشتني بنت الايه امتى اخدها في حضني هييييييح بقى 

    حور. نحن هنا يا عم العاشق الولهان فوق ليه بقى عشان عايزاك في موضوع مهم

    مازن بجدية. موضوع ايه

    حور بتنهيدة عميقة و قصت له كل ما حدث بالتفصيل

    مازن بحدة . يعنى ايه انت ناوية تسيبي البيت وتقعدي مع ناس ما تعرفهمش

    حور . الحكاية مش كده يا مازن انا متلخبطة ومش عارفة افكر خالص خصوصا ان دي وصية بابا الله يرحمه 

    مازن. ودي خاجة محتاجة تفكير لازم تخليكي هنا ولو عايزة تشوفي جدك تروحلهم كل فترة

    حور. ما انا مش عارفة جدي هيوافق ولا لا وانا خايفة من الي اسمه جاسر ده نظرته ليا بترعبني ما بالك اعيش معاه تحت سقف واحد 

    مازن. ما هو ده الي انا بقوله انا كمان مش مستريحله خالص بعد الي حكتيه ده

    حور. ربنا يقدم الي فيه الخير انا هروح شقتي دلوقتي زمانه جايمازن. تحبي اجي معاكي

    حور. لا خليك انت انا هتصرف معاه وصل بسمة و بعدين نشوف الموضوع ده

    قبل مازن جبينها بحب وادرف قائلا 

    خلى بالك من نفسك يا حورية قلبي

    حور. انت عارف ان انت الوحيد الي بتقولها لي بعد بابا

    مازن. طبعا يا بنتي مش انا ابوكي برضو

    حور ماشي يا بابا عن اذنك بقى

    خرجت حور و دلفت لشقتها وحضرت اغراضها استعدادا للرحيل سمعت صوت طرقات الباب فعرفت انه صاحب الاعين الفيروزية


    الفصل الخامس

    طوال الطريق وهي ساكنة لا تتحدث ابدا لا تنظر له ابدا ما زالت متوترة وهي تفكر كيف سيكون اللقاء الاول مع جدها اما عنه هو فقد كانت نظراته جامدة لا تعبر عن شيء مسلطة على الطريق ولكنه كان يختلس بعض النظرات السريعة إليها قبل ان يعود نظرة على طريقه 

    وصلوا الى باب القصر نزلت حور من السيارة بخطوات مترددة تنظر لذلك المبنى الفخم الذي يبدو على سكانه الثراء الفاحش كانت تفرك اصابع يديها بتوتر شديد غير قادرة على الحراك افاقت على صوت جاسر يردف قائلا 

    جاسر. مالك شكلك مصدومة متخفيش ما بناكلش بنى ادمين قال جملته الأخيرة بسخرية واضحة ردت عليه بحدة

    حور . مظنش حد طلب رأي حضرتك وبعدين مهو من الطبيعي اكون متوترة ولا انا مش بني ادمة وخصوصا اني هعيش مع ناس معرفهمش وتجيب شلل

    فهم جاسر أنها كانت تقصده بقولها ولكنه فضل تجاهلها ولكنه يقسم بداخله انه سيريها من هو جاسر الدمنهوري

    طرق الباب بعد ان انزل حقائبها فتحت الخادمة و دلفوا الى الداخل تحت نظرات الخدم المستفهمة

    وصل جاسر الى غرفة المعيشة و حور تتبعه بخطوات بطيئة وهي تقلب نظرها في هذا الصرح الكبير مبهورة بتصميمه الفاخر الذي لم ترى له مثيل جلست على إحدى المقاعد بتوتر وقالت

    حور. جدي فين

    نظر لها جاسر بسخرية وقال. من امتى بقى جدك مش من يومين وكنتى هتطلبي البوليس عشان بس جبتلك سيرته

    حور . ملكش فيه وانا اقول الي عايزاه انا حرة وانت معندكش حق تعترض

    جز جاسر على اسنانه بقوة وهو يريد ان يفتك بها خرج بدون اي رد تحت نظراتها المتوترة

    دلف جاسر الى غرفة المكتب ليبلغ جده بوصول حور وقف سليم بلهفة و شوق وقال 

    سليم . جبتها يا جاسرجاسر بابتسامة. ايوة يا جدي وصلت ومستنياك

    لم ينتظر سليم حتى يكمل كلامه و هرول الى الخارج بسرعة ليرى حفيدته وجزء من ابنه الراحل

    لم يصدق عينيه عندما رأها و تجمعت الدموع في مقلتيه اما هي فالتفت بلهفة كأنها احست به ولم تدري بنفسها الا وهي في احضانه الدافئة التي ذكرتها بأبيها الغالي بكت بحرقة شديدة وهي ترى الحنان المنبعث من عينيه كم يشبه والدها احست بانها تقف امامه قالت بدموع 

    حور. جدو انا انا

    سليم. متقوليش حاجة يا قلب جدك انتي هنا معايا محدش يقدر يأذيكي يا بنت الغالي انا اتحرمت من ابوكي بس مش هسمح لحد ياخدك مني ابدا

    حور. انا مش عارفه اقولك ايه بس انا حبيتك اوي زي بابا نفسي تفضل معايا على طول قالت وهي تمسح دموعها بطفولية بالغة

    ضحك عليها بخفة وقال . بس ايه الحلاوة دي يا بت دا انت طلعتي موزة

    حور بمرح.  دا انت بتعاكس بقى يا سلومتيسليم بضحكة . سلومتى دا انت ختي عليا اوي+

    حور. يا عم خلى البساط احمدي

    غافلين عن ذلك الذي يشتعل غضبا عند الباب يراقبهم بصمت قاتل

    جاسر. مش كفاية بوس واحضان بقى

    التفت اليه سليم بنظرة ساخرة. واحد وحفيدته انت مالك متدخلش انت

    ظل يرمقهم بنظرات متوعدة لا تبشر بالخير ابدا حتى اتت انعام وقالت

    انعام. انت حور صح

    حور بطيبة وقد دخلت تلك المرأة الحنونة الى قلبها بسرعة بسبب نبرتها الطيبة 

    ايوا انا حور حضرتك مين

    انعام . انا دادة انعام انا الي مربية جاسر من هو في لفة

    حور بهمس.  لا ما هو واضح أنك ربيته

    انعام . بتقولي حاجة يا بنتي

    حور . بقول تربية زبالة حور وقد ادركت ما تفوهت به اقصد يعني ونعم التربية2

    مال عليها جاسر وقال بهمس. سمعتك على فكرة و مش هعديها

    حور بتحدي. ولا تقدر تعمل حاجة انت بوق بس

    جاسر بغضب مكتوم.  هتشوفي يا قطة

    نظرت له بتحدي وقالت . ماشي

    قال سليم لانعام . جهزتي اوضة حور يا انعام ذي ما قولتلك 

    انعام. جاهزة يا سليم بيه من بدري

    سليم. طب يلا يا حور عشان ترتاحي ولما يجهز الغدا تنزلي يلا يا حبيبتي

    حور وهي تنظر لجاسر . حاضر يا روحي باي يا سلومتى

    حبيبتي و سلومتي ايه جو العشق الممنوع ده

    كان ذلك صوت حازم الذي دخل فجأة بمرحه المعتاد

    قال بهيام . انت حور صح

    حور بضحكة.  صح جداحازم . هييييح بقى انا حازم صاحب الكائن الي هناك وهو يشيرإلى جاسر و تقدري تقولي زوما وياريت حزومتى عشان يبقى زيتنا في دقيقنا ونعمل بيتزا+

    حور بضحكة عالية افلتت منها . دا انت مصيبة يا زوما2

    حازم. ليلتنا فل ان شاء الله

    حاززززززم التفت اليه جاسر بغضب حارق علم خازم انه في تعداد الموتى قال لحور بخوف. طب سلام بقى لان هيتعمل منى بطاطس محمرة ابقى اقري لي الفاتحة 

    جذبه جاسر بعنف ودخل به غرفة المكتب والقاه بقوة

    حازم بخوف. والله لو قربت منى لصوت و الم عليك الناس انت ناسي انك في القصر وسلومة قاعد ممكن ينفخك6

    قهقهة جاسر بقوة وقال . انت فاكر انك كده بتخوفني تبقى بتحلم يا زوما

    حازم . يا جاسر انا عضم جسمي كله اتفشفش تقدر تقولي هتجوز ازاي انا بعد كده مش انت نفسك في عيل رخم يقولك يا عموجاسر. لو عيل من فصيلتك مش عايزه ولو عملت ايه هتضرب برضو

    لكمه جاسر بعنف حتى صرخ بقوه 

    حازم بألم.  ااااه يا مفتري ربنا ينتقم منك يا شيخ 

    تحركت حور باتجاه غرفة المكتب لترى ما فعله جاسر بحازم ولكن توقفت وشهقت بقوة وهي ترى حازم ملقى على الأرضية وجاسر يسدد له اللكمات بقوة وهي يصرخ من الألم جرت الى جدها لتستغيث به

    حور وهي تلهث . الحقني يا جدو جاسر مسك حازم و نازل فيه ضرب

    انتفض سليم بقوة وذهب مسرعا ليرى ما يحدث وخلفه حور

    فصله سليم بصعوبة بالغة من حازم

    سليم بغضب. انت ايه مجنون ماشي تخبط في خلق الله عملك ايه المسكين ده عشان تضربه كده 

    حازم . اه والله غلبان ومسكين 

    سليم . اخرس انت يا حيوان

    حازم بخوف. حاضر 

    سليم . انا مش هسمحلك تمد ايدك عليه تاني مش كفاية مستحمل قرفك ده وكل مرة بيقول صاحبي انت ايه معندكش دم ولا بتحس

    احس جاسر انه على حق لانه دائما ما يشفي غليله في حازم وهو لم يعترض ابدا بل كان يستحمله بكل رحابة صدر فقرر ان يعتذر له بطريقته الخاصة

    سليم وقد التفت لحازم. وانت يا حيوان سايبه كده يضربك كده عادي

    حازم . الله يكرم اصلك

    قام جاسر بكل هدوء كأنه لم يعفل شي وجلب علبة الاسعافات الأولية و جلس ليطهر جرح حازم وهو يرمقه بنظرات معتذرة تصدم حازم

    حازم . انت حاططلي سم في المطهر صح قول متكسفش

    جاسر. ارحمني بقى واثبت خليني الف الجرح كويسكل ذلك تحت نظرات حور المتعجبة التى لم تسطيع تحديد ما هي شخصية جاسر كل ما فهمته انه متناقض الشخصية و تصرفاتهغريبة لا تتوقع

    انتهى من تضميد جرح حازم وقال له . انا اسف

    الصدمة الجمت لسان حازم و توقع انه يحلم هل جاسر الغول بنفسه يعتذر أم  انه يتخيل

    حازم ببلاهة . انت بتكلمنى انا

    جاسر. وهو في حد عضمه اتكسر غيرك 

    حازم بغباء . لا بس انت اكيد متقصدنيش انا

    جاسر . قوم يا حازم انا مش ناقصك روح أرتاح

    حور . لا مش هينفع يروح كده انت هتبات معانا النهاردة

    جاسر بحدة.  يبات فين

    حور بتحدي. هنا في القصر

    جاسر. باين عليك مخك ضرب

    حور. تو تو انا ليه في البيت ده زي ما ليك و حازم هيبات هنا اظن حقه بعد الي عملته فيه وهو اكيد مش هيقدر يسوق وهو كدهجاسر بغضب.  جه كسر حقه احترمي نفسك وخليكي في حالك+

    حازم. اه يا دماغي هموت انا عايز انام مش قادر اتحرك

    جاسر. وماله بس هنيمك في المستشفى

    حور. ان بتهدده قدامي قوم  يا حازم انا هخلي حد يجهزلك اوضة تنام فيها

    قالتها وهي تساعده على النهوض من الأرض

    حازم . اه و ياريد صنية  غدا عشان انا على لحم بطني من الصبح

    حور . ومين سمعك وانا كمان

    حازم. كلاب بطنك بتهوهو صح

    حور باندماج. دي بقت سعرانة خلاص

    حازم. يلا مفيش غير انعام موزتي هي الي تظبطنا

    جاسر . جوز مفاجيع

    وافق جاسر على مضض على مكوث حازم معهم هذه الليلة وتجمع الكل على سفرة الغداء في جو أسري رائع

    سليم . تسلم ايدك يا انعام الاكل اكتر من جميل

    انعام بخجل . ربنا يخليك يا سليم بيه بالهنا والشفا

    سليم بهيام واضح . لا والله بجد مش بجامل انت كل حاجة بتعمليها جميلة زيك 

    حازم بهمس لجاسر. الحق انعام بتتشقط واحنا قاعدين

    انعام بوجه احمر من شدة الخجل. ان شاء الله تسلم من كل شر

    حازم لحور . تفتكري ضاربين ورقة عرفي من ورانا

    حور بهمس. لا ما ظنش سلومتي مؤدب ما يعملش كده 

    جاسر وقد لاحظ حديثهم الجانبي. في ايه ما تتطفحو من سكات

    حازم . ناولني طبق المحشي يا جاسر

    جاسر و هو يعطيه الطبق. مفجوع من يومك براحة لتفطس

    حور. لا مش معقوله جاسر بيقول تفطس مش اخلاقك ابدا

    نظر لها بشر بينما نظرت له بتحدي شديد

    انتهى الجميع من الطعام و ذهب كل منهم لغرفته لاخذ استراحة قصيرة

    وصلت حور لغرفتها بعد ان اخذت الخادمة حقيبتها و وضعتها في الغرفة شكرتها حور واخذت تتجول في الغرفة بكل شغف فقد كانت جميلة لدرجة لا توصف فراش واسع بالون الابيض مع شراشف بيضاء كان طلائها بالون الابيض الناصع الذي يخطف القلب حتى الاريكةالصوفية رائعة جدا خزانة ملابس واسعة بها العديد من الملابس ذات الماركات العالمية واضح انها باهضة الثمن طرقت انعام الباب فقالت برقة

    حور . ادخلانعام وهي تمسك بطبق من الفاكهة. بصي بقى يا ست البنات دوقي سلطة الفواكه دي و قول لي رايك+

    حور . اكيد يا كل حاجة حلوة من ايدك يا دادة وانهت كلامها بغمزة عابثة

    انعام بتوتر . شكرا يا بنتي الله يجبر بخاطرك

    حور. الا قولي لي يا دادة من الي جاب الحاجات دي كلها

    انعام.  ده جاسر كلم احسن المحلات في البلد عشان يجبوها

    حور بصدمة. انت متاكدة انه جاسر

    انعام.  اه يا بنتي اومال ايه ده باين بيعزك اوي انا هسيبك بقى عشان ترتاحي

    خرجت الدادة انعام من الغرفة وتركت حور تسأل نفسها عن ذلك الجاسر وكيف انه غريب الطباع واقنعت نفسها انه فعل ذلك بأمر من جدها

    دلفت الى المرحاض و ملئت حوض الاستحمام بالماء الدافئ مع سائل الاستحمام برائحة اللافندر الرائع ونزعت ملابسها وجلست تستمتع بملمس الماء على جسدها

    انهت حمامها و ارتدت روب الحمام ولم تبدل حتى ملابسها واستلقت على الفراش تغط في نوم عميق . 

    جلس جاسر يفكر كيف يمكنه ترويض تلك الشرسة الصغيرة التي غزت حياته غلبه التفكير حتى جاءه سلطان النوم واستسلم له بسرعة شديدة . 

    في المساء اجتمع الكل في حديقة المنزل يتبادلون اطراف الحديث ولكنه كان في شارد في تلك الحورية يسترق بعض النظرات السريعة إليها خاصة مع ذلك الفستان الازرق الرقيق وحجابه الابيض الذي اكمل صورتها الفاتنة حتى افاق على صوت سليم ينادي عليهسليم. ايه يا جاسر انت مش معانا ليه+

    جاسر. ابدا مفيش بس بفكر في حاجة حصلت في الشغل كنت بتقول حاجة

    سليم. كنت عايز تجهز نفسك عشان الحفلة الي هتتعمل

    جاسر. حفلة ايه يا جدي 

    سليم. حفلة عشان نعرف الناس بحفيدتي 

    حور . ملوش لزمة يا جدو كفاية اني معاكم

    سليم . ده لازم يا حبيبتى عشان كل الناس تتعرف عليكي

    جاسر . تمام ان شاء الله انا هظبط كل حاجة

    سليم بابتسامة. هو ده الي مستنيه منك

    في اليوم التالي كان الجميع في القصر يعمل على قدم وساق لاقامة حفل يليق بعائلة الدمنهوري فكان القصر يضئ بالزينة الرائعة التي تخطف القلوب وكان الكل مستعد لاستقبال حفيدة الدمنهوري الجديدة .


    تكملة الرواية من هنااااااا


    لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

    بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

    متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

    الرواية كامله من هناااااااااا

    مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا

    مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






    تعليقات