القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية_عندما_تعضب_النعاج_تصبح٠اشد٠افتراسآ_من_الذئاب الفصل الرابع الكاتبة_أروى_عادل

 


رواية_عندما_تعضب_النعاج_تصبح٠اشد٠افتراسآ_من_الذئاب




#رواية_عندما_تعضب_النعاج_تصبح٠اشد٠افتراسآ_من_الذئاب

#الكاتبة_أروى_عادل 

#الفصل_الرابع 

مروان ٠٠ ايه إللى انتى عاملاه فى نفسك ده 

كل ده ليه.. انتى مراتى يا غبيه واللى حصل بينا ده طبيعى ٠٠ اه انا عارف ان الطريقه كانت أوفر شويه .بس عادى بيحصل ..كمان انتى إللى استفزتينى٠

بقلم أروى عادل 

احتفظت تاليا بصمتها.. و هى تخفض عينيها حتى لا تنظر له 

بينما شعر مروان بضيق من صمتها

لذلك توجه لخزنة ملابسه و اخرج منها ملابس منزليه و هتف بتحذير


مروان ٠٠ انا هدخل الحمام و عايز لما اخرج ماشوفكيش قدامى بالشكل ده فاهمة 


قال جملته ثم خرج من الغرفة هنا 

نهضت تاليا من على الفراش بتعب و صداع يكاد يفتك برأسها 

وقفت أمام المرأه وهى تنظر لأنعكاسها بشمئزاز ثم أمسكت منشفه و ظلت تمسح وجهها و جسدها و كأنها تمحى عنها آثار لمساته لها 


هنا سمعت صوت طرق على باب العرفة بقوة 

و صوت صياح ثريا عليها وهى تقول بصراخ

لذلك ارتدت تاليا جلباب حريمى

ثم فتحت الباب ..

اندفعت ثريا لداخل الغرفة و قالت بغضب


ثريا ٠٠ اسمعى دى اخر تنبيه ليكى .. تانى مره تكسرى كلمتى متلوميش غير نفسك .. لازم تعرفى انك فى البيت ده مالقيش اى قيمة.

و ان كلمتى سيف على رقبتك .. لو كنتى فاكره انك لما تتجوزى مروان..يبقى فى حاجة هتتغير تبقى بتحلمى .. مروان اتجوزك بس عشان انا عايزه كده .. وان عمره ما هيعتبرك مراته  ولا هيعترف بالجوازه دى


لم تنطق تاليا ولا حتى بكلمة بل اكتفت فقط بتطلع لها بألم و قهر وهى تقذف عليها تلك كلماتها المهينه كعادتها الذى كانت بمثابة سكين حاد تنغرز بصدرها دون أى رأفه


بينما كانت سلمى تقف خلف ثريا و هى تبتسم بشر لقد نجحت خطتها و استطعت أن تنفث سمومها فى أذن ثريا 

لكن شعرت فجأة بضيق عندما رأت فستان زفاف تاليا مرمى على الأرض بأهمال و بعض الملابس الداخليه ل مروان و تاليا 

لذلك قالت سلمى بحقد


سلمى ٠٠ أيه قلة الذوق دى خالتى عماله تتكلم و انتى حتى مش هاين عليكى تردى عليها..  لدرحة دى مش عامله ليها اعتبار


هنا اتعصبت ثريا وهى تلوى تغرها و تهتف 


ثريا ٠٠ ماهى هتجيب الذوق منين بنت عابد

اكيد هتطلع ل أمها ولا ل أبوها


هنا رفعت  أسيلحدقيتها هى ترمقها بنظره يكسوها الغاضب .. فهى تحملت كثير .. لكن ليس لدرجة الغلط فى حق والديها لذلك هتفت بتلعثم كعادتها عندما تتوتر


تاليا ٠٠ طنط ثريا لو سممممحتى. بلااااش تانى تجيبى سيرة بابا و مااااما


كل ما كانت تريده سلمى هو قلب ثريا على تاليا لذلك قالت بحقد


سلمى ٠٠ أيه ده انتى بتهددى خالتى عينى عينك كده صحيح إللى اختشوا ماتوا


ثريا ٠٠ بتهددنى هو ده إللى كان ناقص صحيح كنتى فى جراه و طلعتى لبره 

لكن لاء اقسم بالله..


هتف مروان قبل ما تكمل جملتها 


مروان ٠٠ أنتو صوتكم عالى ليه


هنا هتفت ثريا ببكاء مزيف

بقلم أروى عادل 


ثريا ٠٠ شوفت يا مروان تاليا بتكلمنى ازاى . دى حصلت انها بتهددنى 


تطلع مروان ل تاليا ثم صاح بها بحزم


مروان٠٠ تاليا انتى فعلآ عملتى كده


تاليا ٠٠( بخوف ) لاء ووووو اللهى أأأأ


هتفت ثريا قبل انا تكمل تاليا عبارتها


ثريا ٠٠ أيه هتكدبينى كمان .. طيب يا سلمى قولى ل مروان ايه إللى. حصل


هتفت سلمى كاذبه


سلمى ٠٠مروان إللى خالتى قالته فعلآ حصل من تاليا انا نفسى مش عارفه ليه تاليا عملت كده 


كانت تاليا تطلع إليها بأستغراب لماذا يكذبون ما الذى يقصدوا مما يفعلوا

بينما صاح بها مروان بغضب


مروان٠٠ تاليا انتى ازاى تتجرئى تغلطى مع ماما .. لو كنتى فاكرة انى جوازى منك ده يديكى الحق انك ترفعى عينك فى ماما تبقى بتحلمى انتى لازم تعرفى ان ليك حدود فى البيت ده . من أولها ماما خط أحمر فاهمه.................


ظل يقذف عليها الكثير من الكلمات الجارحه و المهينه ظلت تسمعه و تستوعب ماذا فعلت بنفسها لقد تزوجت وحش و هى بنسبال له

و للكل أفراد المنزل مش أكثر من خادمة ليس لها قيمة

بينما كانت تستمع ثريا و سلمى ل مروان

و هم على وجوههم ابتسامة نصر 

و بعد ما انتهى مروان من كلماته الجارحه

ل تاليا

و لأول مره لا تتعثر بالكلام وهى تحت ضغط 

لذلك هتفت تاليا بجمود١ و ملامح غير مفهومه 


تاليا ٠٠ لو خلصتوا اهاناتكم ليا ممكن اروح اغسل وشى . عشان اعمل فطار ولا مش ناوين تفطروا النهاردة


استغربوا جميعآ من ردها 

لقد رؤوا نظرة تمرد فى عينيها كانت جديده عليهم


بعد ما انصرفت تاليا للمرحاض و مروان لصالون 

.وقفت ثريا أمام المرحاض و هتفت بصوت عالى حتى تسمعها تاليا 


ثريا ٠٠ كويس ان ده حصل عشان كل واحد يعرف مقامه و قيمته فى البيت ده 

وانى انا الست البيت و كلمتى تمشى على رقبة الكبير قبل الصغير فى البيت ده


داخل المرحاض

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


كانت تاليا تقف تحت الدش وهى تستمع لكلمات ثريا بحزن و أسى 

ظلت تبكى كثير حتى اختلطت دموعها بمياه الدش 

و هى تتذكر كلماتهم الجارحه و المهينة لها 

لكن فجأة أزاحت دموعها و قالت 


تاليا ٠٠ خلاص انا كدة عرفت قيمتى فى البيت ده انا مش اكتر من خدامة.. والكل هنا مالوش عندى غير الخدمة و بس 

لحد ما ربنا يقدرنى و اخلص دراستى او اقدر اعتمد على نفسى ساعتها مش هقعد فى البيت ده ولا ثانية واحدة 


/////////////////////////////////////


بعد مرور أسبوعين


****************


مره اسبوع و تاليا تقوم بكل واجباتها المنزليه على أكمل وجه

دون أن تنطق بحرف مع اى أحد 

لدرجة انهم ظنوا انها فقدة النطق كعادتها عندما تتعرض لضغط أو ازمة


و خلال ذلك الفترة كانت تاليا تبحث فى النت

من هاتفها المتوضع عن مشاكلها فى النطق عندما توتر أو تتعرض لضغط 

هنا أيقنت أن العامل الأساسى فى مشكلتها هو الخوف 

لذلك حاولت أن تعالج نفسها بنفسها 

و تتخلص من الخوف . و تعزز ثقتها بنفسها


بينما كان لا يوجد اى تعامل بينها و بين مروان هو يخرج الصبح وهى فى المطبخ 

و يأتى بالليل وهى نائمة او تتطصنع النوم

بقلم أروى عادل 

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


سالم ٠٠ أنا عايز اعرف مروان عمل ايه فيها عشان تبقى بحاله دى


ثريا ٠٠ مالها حالها .. ان نشاء الله

طارق ٠٠ ماما تاليا بقالها أسبوع ما بتتكلمش 

اكيد فى حاجة حصلت


ثريا ٠٠ مافيش حاجة حصلت و بعدين احنا مالناش دعوة دى بقت فى ذمة مروان هو حر فيها


سالم٠٠ يعنى ايه هو حر فيها . لاء أنا هاخدها النهاردة عند دكتور نفسى إللى كانت بتتعالج عنده بعد موت عابد


ثريا ٠٠ هو احنا فاضيين بقى لست تاليا

إللى كل يوم فى حال 


فى المساء 

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


فعلت تاليا ما تفعله منذ أسبوعين 

وضعت ملايه و وسادة على الأرض ثم وضعت رأسها على الوسادة هنا سمعت صوت مروان فى الخارج لذلك أغلقت عينيها لتطصنع النوم


وعندما دلف مروان الغرفة تنهد بضيق و قال بصوت مسموع 


مروان ٠٠ دى مش بقت عيشه 


ثم أقتربه منها و حملها ليضعها على الفراش 

هنا شعر بأنفاسها غير منتظمة علما انها مازالت مستيقظة لذلك هتف بصرامة 


مروان ٠٠ قومى يا تاليا انا عارف انك صاحيه


مازالت تطصنع النوم

فأكمل مروان حديثة


مروان ٠٠ تاليا قومى و بلاش شغل العيال ده


عندما لم ترد عليه تاليا اقترب من وجهها وهتف


مروان ٠٠ تمام يعنى مش عايزه تقومى انا هخليكى تقوى غصب عنك


ثم ألتقط شفتيها يقبله طويله جائعه 

هنا نهضت من الفراش بسرعة لتبتعد عنه 

و هى تلهث و تضع يدها على فمها


مروان ٠٠ يعنى صحيتى.. ممكن اعرف انتى بتعملى ليه كده


رمقتها بنظره لا يعرف معناها.. لكن بها 

بعض التمرد


مروان ٠٠ ايه هتفضلى ساكته كده على طول انا عارف انك قادر تتكلمى عادى. .كمان فاهم كويس أوى انتى بتعملى كل ده ليه لكن ....


هتفت قبل أن يكمل عبارته 


تاليا ٠٠ طالما فاهم. يبقى خلاص سيبنى فى حالى..لان إللى فى دماغك ده مش هيحصل تانى


مروان ٠٠ برافو بصراحه عجبتينى أول مره تقولى كلمه مظبوطه قدامى من غير ما تأتأى 


تاليا ٠٠ لانى خلاص مابقتش اخاف منك

مروان ٠٠ دى حاجة كويس المفروض انك متخافيش منى اصلآ .. 


هنا بدأ يقترب منها مروان بخطوات ثابته

بينما هى كانت تهتف و ترجع للخلف هى بتحاول تهدئ نفسها حتى لا يتمكن الخوف منها


تاليا ٠٠لوسمحت متقربش منى 


هتفت مروان بأستنكار 


مروان ٠٠ بقى إللى فى دماغى مش هيحصل 

مش كده


هتفت بعند


تاليا٠٠ اه ه ه ه ه مش..مش ..مش هيحصل


ابتسم مروان بخبث و هو يتطلع لجسدها بجرأه 


مروان ٠٠ تعرفى انك حلوه أوى .. و جسمك يهبل و شفايفك تجنن ..مش قادر انسى طعمهم من يوم.......


قطعت جملته بخجل شديد باللهجة أمر هتفت.  پقلم أروى عادل


تاليا.. مروان عيب الكلام إللى بتقوله ده. انا بنت عمك اختشى

مروان ٠٠ و مراتى و حلالى

تاليا ٠٠ انت عارف ان الكلام ده مش حقيقى

مروان ٠٠ أنا هثبتلك دلوقتى انه حقيقى


هنا جذبها من ذراعيها بقوة حتى اطصدمت بصدره لذلك شهقت تاليا و هتفت بقوة مزيفة


تاليا ٠٠ لو لمستنى انا هصرخ و ألم البيت كله

عليم


ضحكه مروان على سذاجتها ثم همس 


مروان ٠٠ اصرخى. اعملى إللى تقدرى عليه مافيش حد يقدر يدخل من باب الأوضة دى ولا حد هينجدك من ايدى الليله دى


ثم جذبها من فكها ليطبع على شفتيها يقبله طويله قوية..لكن لم تدوم قبلته كثير لأن دفعته تاليا بكل قوتها ليبتعد عنها 

ذلك ما اغضب مروان و جعله لا يرى أمامه 


مروان ٠٠ يبقى انتى إللى اختارتى .. طالما الذوق مش نافع معاكى


ثم انقض عليها كالثور الهائج يفترسها بقسوة و لم يبالى بصراخها

ولا بدموعها وهى تهتف


تاليا ٠٠ لاء. لاء. مروااان. بببلاش.. 


كان مروان مثل المغيب أو أن لمساته ل تاليا جعلته مثل مسلوب العقل لا يستطيع التحكم بنفسه عندما تكون تاليا قريبه منه

بعد ما انتهى مما كان يفعله تتطلع إلى تاليا بندم هو يهتف


مروان ٠٠ على فكرة انتى إللى بتجبرينى اعمل فيكى كده .. 


قال جملتة ثم ارتدى ملابسه و انصرف من الغرفة

ليتركها محطمه و منهاره مما فعله بها 


/////////////////////////////// 


اليوم التالى 


************* 


كان الكل مجتمع على مائدة الطعام 

عندما جاءت ساره و بعد ما فتح طارق الباب 

هتفت ساره


ساره ٠٠ صباح الخير 

ثريا ٠٠( بضيق ) صباح الخير .. خير 

ساره ٠٠امال تاليا فين 

ثريا ٠٠ عايزه تاليا ليه على الصبح

ساره ٠٠ المفروض النهاردة نقدم أوراقنا للكلية 


تنهدت ثريا بضيق 


ثريا ٠٠ كلية ايه بس .. طالما أخيركم البيت


خرجت تاليا من المطبخ على صوت ساره و عندها سمعت حديث ثريا الذى اغضبها 

هى مازالت تريد ايضآ التحكم بمستقبلها


سالم ٠٠ انتى بتقولى إيه يا ثريا

ثريا ٠٠ بقول الحقيقة انا شايفه مالهوش لازمه التعليم كفايه الثانوية العامة عليها


ساره ٠٠ انتى اكيد بتهزرى يا طنط . 

ثريا ٠٠ لاء مش بهزر يا حبيبتى. انا بتكلم بجد . و تاليا مش هتدخل كليه . يعنى هى لو دخلت كليه هتجيب الديب من ديله..


سلمى ٠٠ واللهى يا خالتى انتى عندك حق 

الست فينا مالهاش إلا بيتها


طارق ٠٠ بس تاليا عايزه تكمل تعليمها 

. دى طول عمرها من المتفوقين


ثريا ٠٠ ماهى فى الأخر هتاخد الشهادة و هتقعد فى يبقى لازمتها ايه وجع الدماغ من الأول

ساره ٠٠ و تقعد فى البيت ليه يا طنط .هى بكره هتتخرج من الكلية و تشتغل و يكون ليها كيان خاص بيها


ثريا ٠٠ لاء يا حبيبتى لا كيان ولا غيره.. اساسآ ابنى الدكتور مروان مش محتاج فلوس عشان مراته تشتغل.


طارق ٠٠ ومين قال إللى محتاج بس هو إللى بيشتغل


هنا نهضه مروان من مجلسه وهتف بتحذير 

بقلم أروى عادل 

مروان ٠٠ هو انا خلاص مبقاش ليا لازمه عشان تقرروا عنى وانا قاعد


ثريا ٠٠ مين قال كده يا حبيبى احنا ب....


قبل انا تكمل عبارته هتف مروان بصرامه


مروان ٠٠ يبقى محدتش له دعوة بالحوار ده. فى النهاية ده قرار تاليا و هى حره فيه


شعرت ثريا بضيق و الاحراج من حديث مروان لذلك نظرت ل تاليا بحقد و غل

كما هو كان حال سلمى الذى لا يختلف عن حال ثريا


بينما تطلعت تاليا الى مروان وهى لا تصدق ان مروان قال انها حره فى قرارها

هنا هتف سالم وهو يتطلع ل تاليا


سالم ٠٠ ها يا تاليا انتى عايزه ايه 


تجاهلت تاليا نظرات ثريا المحذره لها

و هتفت بسرعة وهى تبتسم ليظهر غمزتها التى جعلتها ساحره


تاليا ٠٠ طبعآ عايزه اكمل تدراستى. ده حلم حياتى


ثريا٠٠ طيب ما انتى بتتكلمى زى التاكس اهو آمال عامله فيها خرسا ليه بقالك فترة


سلمى ٠٠ يمكن احنا مش أد المقام عشان تاليا هانم ترد علينا


لتغير الموضوع قال طارق


طارق ٠٠ تاليا قوليلى عايزه تدخلى كلية ايه


هنا نظرت تاليا ل ثريا وقالت بعند لكى تغضب ثريا فقط


تاليا ٠٠ طب .. انا ناويه ادخل كلية الطب 


هنا شهقت ثريا بضيق و هتفت بغضب


ثريا ٠٠ طيب ايه انتى اتجننتى 

طارق ٠٠ ليه يا ماما تاليا جايبه ٩٨ و نص% يعنى عادى انها تفكر تدخل طب


ثريا ٠٠طب فى عينك و عينها هى عايزه تعمل رأسها براس مروان 


سالم ٠٠ ثريا انتى ازاى بتفكرى فيها كده

ثريا ٠٠ لانى عارفه بنت أخوك بتفكر ازاى


مروان ٠٠ ماما لوسمحتى خلاص . هى من حقها تقرر الكليه إللى عايزه تدخلها


قال جملته ثم نظر ل تاليا و اكمل حديثة


مروان ٠٠ لو وراقك جاهز تعالى معايا 


تاليا ٠٠ ( بأرتباك) لاء انا مش عايزه اتعبك روح انت وانا هروح مع ساره


مروان ٠٠ أنا كده كده رايح كليه الطب

تاليا ٠٠( بتوتر) رايح ليه 

مروان ٠٠ عشان بخلص ورق سفرى

تاليا ٠٠ طيب ماله سفرك بكلية الطب

مروان ٠٠ انتى ناسيه انى معيد فى كلية الطب 


هتفت تاليا بصوت غير مسموع .


تاليا ٠٠ يا نهار أسود. انا نسيت انه معيد . طيب عمل ايه دلوقتى


لما يكن كلية الطب ضمن أحلام تاليا  هى قالت ذلك فقط حتى تغضب ثريا 

لذلك توترت تاليا وهى تنظر ل ساره التى كانت تعلم جيدآ بماذا تفكر تاليا لذلك هتفت


ساره ٠٠ طيب أستأذن انا


مروان ٠٠ انتى مش جايه مع تاليا 

ساره٠٠ لاء انا قدمت أوراقى من أسبوع كلية إعلام .بس انا كنت رايح مع تاليا و طالما انت معاه خلاص


قالت جملتها و انصرفت 


مروان ٠٠تاليا انا هستنيكى تحت فى العربية البسى و انزلى 


دخلت تاليا غرفتها لتغير ملابسها وهى لا تعرف كيف تخرج من هذه الورطه 

هى كانت تريد أن تدخل كلية ألسن الدرس لغات. 

كان حلمها بعد ذلك أن تكون مضيفة طيران لتجوب العالم  لتهرب من هذه المنزل 


/////////////////////////////////


فى كلية الطب 


*************


الموظف ٠٠ اتفضل يا دكتور 

مروان ٠٠ أنا عايز الورق ده يخلص بسرعة 

الموظف ٠٠ هى الطالبة دة تهمك


مروان ٠٠ اه هى بنت عمى


نظرت له تاليا وهى تشعر بضيق لقد عرف عنها أنها بنت عمه فقط


الموظف ٠٠ بس فى غلطة فى الوراق ده

مروان ٠٠ خير 

الموظف ٠٠ فى ورقة الرغبات بتاعت الانسة هى مقدمة كلية ألسن مش طب 


هنا فهم مروان ما حدث و لماذا قالت تاليا انها تريد تدخل كلية طب

هنا رمقها مروان بنظره حاده أرعبتها 

لذلك قالت تاليا بأرتباك


تاليا.. ااااا


بقلم أروى عادل 

#اذا سيفعل مروان بها بعد ما علم بكذبتها

ما هو العقاب مروان لعا

تعليقات

التنقل السريع