القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية همس الانين الفصل التاسع والعاشر والحادي عشر والثاني عشر بقلم إيه محمد

التنقل السريع

     رواية همس الانين الفصل التاسع والعاشر والحادي عشر والثاني عشر بقلم إيه محمد 





    رواية همس الانين الفصل التاسع والعاشر والحادي عشر والثاني عشر بقلم إيه محمد 


    💝الفصل التاسع 💝

    بكت رباب بشده وحاولت الوصول الي اسلام ولكن لا تعلم رقم الهاتف فتوجهت الي قسم الشرطه وهي بحاله لا يرثي لها 

    وساءت حالتها عندما رفض الشرطي ان يفعل لها اي شئ بعد مرور 24 ساعه 

    لم تعلم رباب ماذا تفعل كل ما تفعله هو البكاء والدعاء الي الله ان يحمي بناتها 

    *______________________*

    بقصر الياس سويلم 

    كان يجلس وهو يرتشف الخمر الذي حرمه الله استباحه هذا الشيطان ليدلف اليه رجاله ومعهم همس ومليكه المرعوبه من هذا المكان المعتم المخيف فكانت تضغط علي يد همس من الخوف 

    كبير الحرس ..كله تمام يافندم 

    قام الياس واتجه اليهم بنظراته المرعبه التي تاثرت بها مليكه فارتعبت خوفا اما همس فكانت تنظر بقوه تأبي ترك عيناها 

    الياس ...طبعا اول مره تشوفوا في حياتكم قصور بتشوفها بالافلام بس انا كسبت فيكم ثواب وخاليتكم تشوفوا الحاجات دي قبل ما تموتوا

    همس  ....انا فعلا ممكن اكون اول مره اشوف قصر بس الا مستغرباه انه عادي بالنسبالي مش فيه شئ مميز بالعكس دانا اتخنتقت منه 

    صدم الياس من ردها فالقي الكأس ارضا وخنق عنقها بقوه وقال...ريناد فين انطقي 

    صرخت مليكه بها ليتركها اما همس فكانت تختنق وعيناها تأبي القوه تركهم او ان الله سبحانه وتعالي هو من وهبها الشجاعه 

    تركها الياس ونادي بصوتا مرتفع للغايه افزع مليكه ....طارق 

    دلف طارق احدا من الحرس متعين جديد بقصر الياس سويلم 

    طارق ...نعم يافندم 

    الياس ...خد الزباله دول وارميهم بالمخزن وممنوع اي اكل يدخلهم لحد اما يتكلموا فاهم 

    طارق ...فاهم يافندم ثم جذبهم بقسوه قائلا ...اتفضلوا ادامي 

    وبالفعل اخذهم طارق الي المخزن المخيف والقي بهم بقوه شديده ادت الي وقوع مليكه علي قدماها فصرخت الما وبكت 

    هرولت اليها همس واحتضانتها وبكت فهي تتصنع القوه ولكنها تعلم ان ذلك الرجل لا يرحم احدا فهو لم يرحم حفيدته كيف سيرحهم فبكت ورفعت وجهها لسماء وقالت بنفسها ...يارب خرجنا من هنا يارب احمي اسلام واحمينا 

    مليكه بصوتا متقطع من البكاء ...هما هيعملوا فينا ايه 

    همس ..ما تفكريش كتير يامليكه ثم اخذت تجوب الغرفه بعيناها فوجدت مياه فابتسمت وقالت ..شوفتي اكيد ربنا هيحمينا يامليكه تعالي نتوضأ ونصلي لربنا وندعي انه يخرجنا من هنا 

    اؤمت لها مليكه فساعدتها اختها علي الوقوف 

    كل ذلك تحت نظرات الياس سويلم فالمكان معبأ بالكاميرات لعلهم ينطقون بمكان ذلك الحقير 

    لم يرهم عندما دلوفوا الي المرحاض فزاد تعجبه عندما وجد همس تجذب احد الاقشمه وتضعها ارضا وتقف هي ومليكه عليها يؤدون صلاتهم بخشوع 

    لم يتحمل الياس سويلم رؤيتهم فاغلق الجهاز وتوجه اليهم حاملا السلاح 

    دلف الي المخزن ليجدهم انهوا صلاتهم وتجلس همس وهي تحتضن مليكه الباكيه وتنظر له بقوه عجيبه تعجب منها الياس ولكن ليس وقتا مناسبا لتربيه تلك الفتاه 

    تحولت نظراته الي مليكه الخائفه نظر لها نظرات غامضه وعلم انها من ستتحدث فالاخري تبدو عليها القوه اما تلك فعلم انها ستتحدث علي الفور 

    علمت همس من نظراته المصوبه علي مليكه بما يدور بباله 

    فشددت من احتضانها 

    ليضحك الياس بسخريه ويقول ...ايه خفتي ياحلوه لا دورك لسه مجاااش

    ثم اشار لرجاله وقال ...هاتوها 

    فجذبوا مليكه من احضان همس وهي تصرخ وتبكي بشده 

    مليكه ببكاءا حارق ...همس سبني 

    بكت همس وحاولت تخليصها ولكنها لم تستطيع الوقوف امام المدرعات البشريه 

    اغلق الباب لتصرخ همس وتبكي بشده  فقالت بانكسار....يارررب اختي لااااا فينك يااسلام 

    *________________________*بغرفه مالك 

    كان يجلس وهو قالق علي ريناد وحاول الوصول لها عن طريق الهاتف ولكنه فشل 

    فتمدد علي الاريكه يشاهد التلفاز 

    ليجد الياس سويلم يدفش الباب بقوه رهيبه ويدلف الي الغرفه بطريقه ارعبت مالك فقال بتوتر ...في حاجه ياجدي 

    لم يتحدث الياس واقترب منه وقال بصوتا كالفحيح ...اسمع واشار له بيده قائلا ..الا عمالته عقوبته لسه مخلصتش العقوبه مستمره لحد ما الكلبه دي ترجع انا كنت عايز حفيد بأي طريقه من صلب العيله لكنك هربت الهانم وراحت اتجوزت وهربت مع الزباله دا 

    تعجب مالك فهو لا يعلم انها تزوجت اما الياس فقد ضغط علي مليكه وعلم انهم تزوجوا ولكن لم يعلم مكانهم حتي الان فهي اخبرته انها لا تعلم فلم يعد بحاجه اليها 

    الياس ...طبعا انت عارف ان جوان رافض فكره الجواز وحاولت كتير بس فشلت مفيش ادامي غيرك ودا جزء من العقاب 

    مالك بعدم فهم ...مش فاهم حاجه 

    الياس  ...انا عايز حفيد 

    مالك بدهشه وسخريه ...ودا اجيبه اذي دا 

    الياس ...الزباله الا تحت دي اخت الحيوان الا عمل كدا هنربيه بطرقتنا مش هتخرج من هنا غير لما تخلف الحفيد الا قولت عليه ودا اكبر عقاب ليه لما يشوف اخته كدا

    مالك بغضب ...انت مفكر اني ممكن اعمل الواساخه دي 

    اقترب منه الياس وقال بنبره عارفها مالك ....مفيش قدامك حل تاني وانت عارف ممكن اعمل ايه 

    نظر له مالك بكرها شديد فهذا الرجل يفعل معهم هذا وهم احفاده فماذا سيفعل بتلك الفتاه المسكينه ؟

    عندما وجد الياس مالك صامت علم انه انصاع لاوامره فابتسم بثقه ونادي علي الحرس 

    فاتي له بمليكه فابتسم الياس بشر واشار لطارق الذي دفش مليكه بكل قوه حتي سقطت تحت قدمي مالك فلم يري وجهها بعد 

    صرخت مليكه من الالم فقدماها المتها بشده 

    ليجذبها الياس من حجابها الموضوع باهمال ليرفع وجهها لمالك المصدوم ليقول بصوتا منخفض ..مليكه 

     لم تره مليكه بعد كانت تنظر للشيطان القابع امامها 

    الياس...ايه الواقعه وجعتك ياحلوه لا لازم تستحملي عايزنك جامده كدا عشان تقدري تحملي وتخلفي 

    نظرت له مليكه بفزع فاكمل بضحكه مملؤه بالشر ....انتي مفكره انكم هتخرجوا من هنا لا ياحبيبتي اخوكي غلط لما وقعكم في ايد مبترحمش 

    مليكه ببكاءا شديد ...انت ايه حسبي الله ونعم الوكيل فيك 

    ليهوي بصفعه علي وجهها واحده تلو الاخري 

    هرول اليه مالك وحال بينه وبينها وقال  ....خلاص ياجدي سبها 

    ابتسم له وقال ...عندك حق واشار لرجاله فخرج الجميع 

    اما مليكه فبكت بشده واخذت تتراجع للخلف بخوفا شديد لتفزع عندما يلتفت لها مالك 

    مليكه بصدمه ...مالك 

    اقترب منها مالك وقال بقلق ...انتي كويسه مليكه 

    دفشت يده بقوه وارتجفت وقالت بدموعا مزقت قلبه....اوعي تقربلي انت فاهم 

    ابعد عني 

    جاء مالك ليتحدث ليجد احدا ما يتلصص امام الغرفه 

    وينظر من الشرفه المطله علي الخارج ليقترب من مليكه وهو يتصنع ان يقبلها عنوه 

    فصرخت بشده وبكت فجذبها بقسوه علي الفراش

    مليكه  بصراخ مختلط بدموعها...ابعد عني

    كان مالك يتابع هذا الحقير الذي بعثه الياس حتي يعلم ماذا سيفعل وعندما تاكد انه غادر 

    اقترب من مليكه فقالت بتوسل ودموع  ....ارجوك متعملش معيا كدا ارجوك

    مزق قلبه وقال بحنان ...عمري ما اذيكي ياحبيبتي اسف لو اتعملت معاكي كدا بس جدي بعت حد يتجسس علينا 

    لم تستوعب ما قال الا عندما وجدته يسرع الي باب الغرفه ويغلقه بالمفتاح ويغلق الشرفه جيدا 

    واقف قليلا يفكر ثم اسقط مجموعه من الفازات حتي يعلم الياس بنجاح خطته 

    اتجه مالك بتجاه مليكه المصدومه فهي لاتعلم ما الذي يفعله مالك 

     وانحني لها حتي يري قدماها فصرخت وابتعدت الي الخلف بزعرا شديد 

    مالك ...ما تخفيش يامليكه انا هعالج جرحك 

    فقالت ببكاء ..لا انا كويسه ابعد عني 

    مالك ...خلاص اهدي 

    واعطا لها الصندوق فقامت هي بتعقيم جراحها وربطه جيدا 

    اما هي فظل يفكر في حل لتلك الكارثه فمحبوبته بيد الشيطان 

    فجذب لمليكه كوب من المياه واعطاه لها فاخذته منه فهي بحاجه اليه 

    مالك ...ايه الا قعك بطريق الياس سويلم يامليكه 

    مليكه ببكاء ...ارجوك خرجني من هنا انا وهمس ارجوك يا مالك 

    مالك بصدمه ...همس هنا 

    مليكه ....ايوا 

    هنا علم مالك ان نهايتها علي يد جوان وعلم ما يخططه هذا القذر الياس سويلم 

    دفش مالك الطاوله بغضبا شديد وقال بعصبيه ....ليه ياريناد لييه مقولتيش ان الشاب دا يبقا اسلام 

    ثم شدد علي شعره بقوه وقال ...اعمل انا ايه الوقتي 

    اقترب من مليكه وقال ...صعب انك تخرجي من هنا يامليكه 

    بكت مليكه بقوه وقالت ...هيعمل فيا ايه 

    مالك ...مش هسمح انه يأذيكي صدقيني انا بحبك يامليكه عارفه يعني بحبك

    نظرت له مليكه لتجد عيناه تتحدث بصدق فاكمل هو ...لازم نتجوز .

    تطلعت له بصدمه ليكمل هو ...صدقيني دا لمصلحتك جدي لو عرف باللعبه الا هعملها دي مش هيسكت وممكن همس  

    ثم صمت لتفزع مليكه وتقول ...لا همس لا 

    ثم بكت بقهر وقالت ...موافقه 

    نظر لها مالك وقال ...انتي مش بتحيبني 

    تطلعت مليكه ارضا وقد احتلت الحمره وجهها فابتسم مالك وقام يتفقد جده 

    اما مليكه فغفلت من كثره البكاء والتعب 

    بالاسفل 

    الياس ....ها ياطارق 

    طارق بابتسامه قذره ...كل تمام 

    الياس ...طب كويس لازم ادفع الكلب دا الحساب وغالي اووي 

    طارق ...طب والبت التانيه هنعمل بيها ايه 

    الياس بضحكه شريره ....البنت دي في عيونها قوه رهيبه انا عارف هعمل ايه 

    هنا تاكد مالك مما يدور بذهن جده فاشفق عليه ودلف للغرفه ووجهه يحمل تعبيرات العضب ليجد ملاك كاسمها يعتلي فراشه تنام بعمق دلف مالك وجذب الغطاء عليها 

    وجلس يفكر في حلا لتلك المشكله مليكه ستصير غدا زوجته اما همس فكيف يجد لها مخرج من بئر الشياطين 

    مالك بتفكير ...لازم اعرف ايه الا خالي الياس سويلم يختار همس لجوان اكيد في سبب لازم اعرفه قبل رجوع جوان القصر 

     نظر الي مليكه التي تنام بعمق واقترب منها باسف فعليه ايقاظها 

    مالك ...مليكه مليكه 

    لم تستيقظ ليهزها ببطئ فتفزع 

    مالك ...هوشش متخفيش دانا 

    لازم تساعديني 

    مليكه يعدم فهم ...اساعدك اذي مش فاهمه 

    مالك ..ايه بيميز همس عنك 

    لم تفهمه مليكه فاكمل ...ليه جدي استجوبك انتي وهي لا 

    مليكه ...لان همس اقوي مني مكنش هيطلع بحاجه منها 

    هنا علم مقصده وعلم ان همس ستقع بحفره الشيطان الاخر 

    مالك ...انتي قولتيله مكان ريناد 

    مليكه ..لا قولتله انهم اتجوزوا بس 

    مالك ..طب كويس 

    مليكه ...انت بتسال الاسئله دي ليه 

    مالك ..مفيش وقت للشرح تعالي ورايا بسرعه 

    وبالفعل توجهت معه فادخلها المرحاض واغلق الباب من الداخل 

    مليكه بخوف ...انت جايبني هنا ليه 

    مالك ...متخفيش يامليكه هتعرفي دلوقتي 

    وتركها وتوجه الي الشرفه الموجوده بالمرحاض وفتحها قليل ليرقب الحرس ويدرس حركاتهم وبعد قليل التفت لها وقال...اسمعي الا هقوهولك ونفذيه الحرف الواحد 

    اؤمت له براسها فاكمل هو ...انا هنزل من الشباك دا وهحاول اوصل للمخزن بدون ماحد ياخد باله عايزك لو حسيتي بحد جانب الاوضه تفتحي الميه وكمان ترني عليا دا فون والرقم اهو فاهمه يا مليكه 

    مليكه ...ليه ماكلمش اسلام اعرفه بالا  حصل

    مالك ..غلط دا الا جدي عايزه عشان يخلص عليه 

    مليكه بزعر ..لا بعد الشر عليه خلاص مش هكلم حد 

    مالك ...تمام 

    واتجه ليخرج من الشرفه فقالت مليكه بزعر ...بس دا فيه خطر عليك هتنزل كل دا اذي 

    مالك بابتسامه ساحره ...خايفه عليا 

    خجلت مليكه وتلون وجهها  باللون الاحمر  

    فقال مالك بجديه ...متخفيش عليا مليكه نزلت من هنا كتير  مش هتاخر بس لو حسيتي باي حاجه رني او ابعتي رساله 

    مليكه ...حاضر 

    وبالفعل هبط مالك بحذر من الشرفه وفصل الكاميرات عن المخزن 

     نجح مالك بالوصول الي المخزن دون ان يراه احدا 

    ليجد همس ملقاه ارضا تبكي بشده ففزعت حينما راته 

    مالك ...ماتقلقيش انا مش هأذيكي 

    همس ...مليكه 

    مالك ...بخير معيا ماتخافيش

     مش هسمح لاي مخلوق انه يأذيها المهم دلوقتي تسمعيني ياهمس مفيش وقت الا فهمته ان جدي بيلعب لعبه قذره اوي انه يكسر اخوكي بينا 

    همس بعدم فهم ...مش فاهمه 

    هرول مالك الي الشرفه ليتابع الحرس وعاد اليها سريعا قائلا ...انا هفهمك الياس سويلم الا بيغلط عنده بيتعاقب وهو عايز يعاقب اخوكي بينا 

    يعني كان ممكن يخالي اي حد من الحرس يخلص عليكم او يغتصب مليكه لكن هو اخترني انا عشان يبين لاخوكي هو بيلعب مع مين واننا اسياده ومش كدا وبس انها تحمل مني وتخلف وتترما بالشارع ذي مصيرك مع جوان 

    وضعت همس يدها علي فمها لتكتم صوت شهقاتها لما استمعت

    له فقالت ببكاء ...ارجوك ماتعملش بمليكه كدا 

    مالك ...عمري ماهعمل كدا ياهمس لاني بعشقها لكن الياس سويلم مش غبي اكيد هيكشفنا والعقاب هيكون اضعاف 

    نظرت له بدهشه فاكمل هو ...بس في حل اني اتجوز مليكه 

    همس بستغراب ...تتجوزها 

    مالك ...ايوا ياهمس هتجوزها المهم خاليكي معيا جوان نسخه من الياس سويلم يمكن اوسخ بكتير من بعد موت عمي الله يرحمه ومرض امه وهو اتغير جوان طبعه صعب اوعي تتحديه ياهمس هتندمي 

    همس ...هو انت جاي تقولي اعامله اذي انا عايزه اخرج من هنا انا واختي

    مالك ..حلم مستحيل يتحقق محدش يقدر يخرجك من هنا عشان كدا لازم تسمعي جدي اختارك لجوان لانك شخصيتك قويه وجوان بيكره كدا فمتاكد انه هيعرف يتعامل معاكي كويس 

    همس بقوه ....محدش يقدر يتعامل معيا انتو فاكرين نفسكم 

    ايه نسيتوا ربنا حسبي الله ونعم الوكيل 

    مالك ...صدقيني مفيش وقت للكلام الا بتقوليه دا اسمعيني افضلك لازم تباني ادام جوان انك شخصيه ضعيفه كدا عشان يرحمك كل ماهتعندي وهتكوني قويه كل ماهيكسرك ويحطمك 

    ومش هتاذي نفسك بس هتاذي عيلتك كلها 

    ليدق هاتفه فيري رقم الهاتف الموجود بحوزه مليكه 

    مالك ...لازم ارجع بس اتطمني علي مليكه انا افديها بروحي وفكري ياهمس كويس 

    وتركها مالك وغادر الي غرفته تركها وقلبها يتاكله الخوف علي والدتها واختها واخيها

    *____________________*

    بغرفه مالك 

    وصل مالك الي المرحاض عن طريق الشرفه ليجد مليكه تبكي من الخوف فقال بلهفه ...في ايه يامليكه 

    التقاط مليكه انفاسها براحه وقالت ....في حد بيخبط علي باب الاوضه 

    مالك ....متخفيش هتصرف 

    وكاد ان يخرج من المرحاض ليستمع لصوت باب الغرفه ينكسر

    خرج مالك ليجد الياس سويلم وبعض الحرس بالخارج 

    الياس ...كل دا مش بتفتح ليه 

    مالك وهو يعدل من ملابسه ...مسمعتش ياجدي 

    الياس بابتسامه سخريه ... لحقت انك متسمعش طب كويس انك بخير 

    فاشار للحرس وتوجه للخروج

    هبط الي الاسفل ليجد الشيطان الاخر يدلف الي القصر 

    الياس ....اتاخرت 

    جوان ..مش من عادتك انك تصحا للوقت دا

    الياس ...مفيش اخبار عن اختك 

    جوان بلامباله وهو يصعد الدرج ...مفيش .

    الياس ...انا بقا عندي 

    تصلب جوان مكانه والتف له ليكمل الياس بخبث ...الحيوان الا اختك هربت معاه هربوا علي اسكندريه بعد ما اتجوزوا 

    جوان بصدمه ...اتجوزوا

    الياس بغضب ..ويارته غني  دانا حتي مااستنضفش اخليه يلمع جزمتي عقابها عسير معيا اكيد الحيوان دا عمل كدا عشان شويه فلوس الله اعلم هي ادته اد ايه من فلوسها 

    جوان بعينا تحتلهم حمره الغضب ... فين في اسكندريه 

    الياس ...معرفش اخته بس الا تعرف وموجوده هنا بالمخزن 

    لم يتحدث جوان وتوجه الي المخزن بغضبا جامح يقتلع اقوي المنشئات 

    دفع الباب بقوه لتفزع همس وترفع عيناها السمراء لتلتقي به هو نفسه الشاب التي التقت به بالملهي الليلي 

    جوان بستغراب ...انتي

    كانت همس تنظر له بعينا حمراء من كثره البكاء 

    فجذبها بقوه من معصمها لتقف امامه 

    جوان بسخريه ... واضح ان العيله كلها تاريخها مشرف

    همس ....سبني 

    جوان بغضب ...هسيبك  بس تقوليلي فين مكان ريناد وبعدين افكر اسيبك ولا لا 

    جذبت همس يدها منه واشارت له بيدها  ...حاول تلمسني تاني وقسمن بالله هتشوف حاجه ما هتعجبك 

    اجبرته تلك الفتاه علي الابتسام فهي عصفورا صغير وهو كالاسد ورغم ذلك تتحدث بقوه رهيبه 

    اقترب جوان منها وقال ...هتعملي ايه وريني 

    نظرت له بخوف فعيناه تملئها الجفاء لا يوجد اي شعاع للرحمه لا بقلبه ولا بعيناه الزرقاء 

    تراجعت للخلف فقترب منها وقال ...ايه طوله لسانك راحه فين 

    همس ... انت عايز ايه 

    جوان ....مبكررش طلبي مرتين 

    همس ...معرفش مكانهم 

    لتجد صفعه قويه منه فنظرت له ويدها علي وجهها 

    همس بغضب ...انت فاكر ان الرجوله انك تتشطر علي واحده ست للاسف دا اثبات ليا انك انسان ضعيف 

    جوان بسخريه...اثبات كلامك كويس وخادع لكن للحيوانات الا بتمشي معهم 

    نظرت له بصدمه وقالت ...بمشي مع مين انا مش بلوم عليك  اكيد القذر بيشوف الناس كلها كدا 

    هنا فقد جوان صوابه من تلك الفتاه التي تجرء علي ان تهين جوان سويلم من هي ليتقدم منها ويصفعها بقوه كبيره اوقعتها ارضا 

    جوان بصوت كالفحيح...القذر دا هيوريكي هيعمل ايه انا قالت تترجيني عشان ارحمك مابقاش جوان سويلم 

     واوقفها عنوه فقالت له ...انا مش بطلب الرحمه من حد غير ربنا وعلي يقين انه هيرد سؤالي ذي ماانا علي يقين انه  هينتقم منكم كلكم 

    جذبها جوان من حجابها بقسوه لتري جحيما بعيناه الزرقاء 

    ظلت ينظر لها بكراهيه شديده وكلما تذكر كلماتها ذاد الضغط علي حجابها 

    لينصدم مما راه اخذ يتطلع لسلسال الذي بعنقها بذهول وجذبه من عنقها بشده فجرحت عنقها فصرخت الما 

    جوان بدهشه ...جبتي العقد دا منين 

    تطلعت له بدهشه 

    فايقظها صوته المخيف ... انطقي

    همس بخوفا منه فقالت بصوت متقطع ...دا بتاعي 

    جوان ...اذي السلسال مكتوب عليه همس

     همس بسخريه ... لانه اسمي 

    صعق جوان فهذا السلسال هو التي ترتديه والدته بستمرار حتي هو احتفظ به 

    فهرول الي غرفته ليتاكد انه لا يتوهم لتاتيه الصدمه الكبري انه النصف الاخر للعقد التي كانت ترتديه والدته 

    ليدور حديثها بذهنه 


    &&فلاش باااك&&&


    جوان ...ايه دا ياماما اول مره اشوفك لبساه 

    همس (والده جوان )..عجبك ياحبيبي

    جوان ...جميل اوي 

    ابتسمت له وقالت ..هعطي النص التاني للتستحق ابني 

    جوان الصغير ...هو ليه نص تاني 

    حملته همس بحنان وقالت ...ايوا ياروحي بص 

    وفلقته الي شطرين فاصبح القلب منصف الي نصفين  فقال بستغراب ..ليه القلب اتقسم 

    همس بابتسامه ..لان قلب جوان هيتقسم نصين نص لمامته والنص التاني الا هتكون ملكه 

    جوان ...بس هعرفها اذي 

    ابتسمت همس وقالت ...انا هخترهالك بنفسي 

    جوان ...لا انا عايز واحده شكل مامتي حبيبتي 

    همس ...هههه حاضر انا هختارلك واحده فيها مني واول ما القيها هسلمها النص التاني من القلب وهكتب عليه اسمها 

    تعالت ضحكات الصغير وقال ...عايزها قمر ذي ماما 

    ابتسمت همس واحتضانته وقالت روح قلب ماما انت 

    افاق  جوان من ذكرياته وهبط مسرعا الي المخزن ليجدها تجلس ممسكه بعنقها  ويبدو عليها الالم 

    اقترب منعا لتبتلع ريقها بخوفا شديد 

    جوان بهدوء مميت ...جبتي السلسله دي 

    همس ...وعايز تعرف ليه حاجه متخصكش 

    اقترب منها جوان فترجعت بخوف 

    جوان بصوتا كفحيح الافعي ..اتقي شري احسنالك وجوبي علي سؤالي 

    همس بخوف ...انتو عايزين مننا ايه 

    جوان ..دا مش اجابه علي سؤالي 

    همس  ..قولتلك مش ملزومه اجاوبك 

    كانت نظراته كفيله بجعلها تقول بصوتا متقطع من البكاء ...صديقتي هديتني بيها 

    جوان ببعض الاطمئنان...صديقتك دي معاكي بالجامعه يعني 

    همس ...لا 

    جوان بصوتا مرتفع للغايه ...ما تتكلمي 

    همس بدموع ...اكبرمني بكتير 

    جوان ..اسمها ايه 

    همس ...اسمها همس علي اسمي 

    صدم همس وشعر بان العالم يلتف بيه ليسال اخر سؤال ليقطع الشك 

    جوان ...هي فين همس دي 

    همس ...معرفش 

    جوان ...يعني ايه متعرفيش مش بتقولي صديقتك

    همس ..ايوا بس اختفت  من سنين معرفش ليه 

    جلس جوان بصدمه ولم يعد يعلم شئ كان مذهولا 

    كيف تعلم امه تلك الفتاه ؟

    ولما اختارتها له ؟

    لما لم تخبره عنها من قبل ؟

    ما السبب وراء ظهورها بتلك الفتره ؟

    كل تلك الاسئله كانت تستحوذ عليه

    ما العلاقه بينها وبين تلك الفتاه ؟؟؟؟؟؟؟

    *_________💝💝💝💝_____________*

    هل وجود السلسال لصالح همس اما ضددها ؟؟

    هل ستتمكن همس من الشيطان بداخل جوان سويلم ؟؟

    ماذا سيفعل الياس سويلم لو كشف خدعه مالك ؟؟

    ماسر هذا السلسال ؟؟

    هل سيتمكن اسلام من انقاذ مليكه وهمس ؟

    واخييييرا 

    ما هي الاسرار المخبئه ؟

     انتظروني في فصل جديد من همس الانين بقلمي ملكه الابداع ايه محمد

    *___💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝______________*


    الفصل العاشر 

    جذبها جوان بقوه من معصمها واتجه للخروج من المخزن فدفشته بعيد عنها واشارت له بيدها قائله ...لو لمستني تاني صدقني هتندم 

    جوان بسخريه ...حلو دور الشريفه دا 

    همس بعصبيه 

    _انا شريفه غصب عنك فاهم 

    اقترب منها وعيناه تشع انواع شرارت الغضب فابتعدت عنه لتجد الحائط سدا مانيعا لها 

    اقرب وجهه اليها فنظرت له بقوه

    جوان بصوتا كالفحيح 

    _كرري الا عمالتيه تاني واوعدك انك هتسافري بس من الدنيا كلها 

    همس

    -فاكر اني بخاف من الموت ربنا محدد لكل واحد انتهاء حياته وبالطريقه الا هو سبحانه وتعالي اخترها 

    ثم استرسلت قائله بثقه 

    بسم الله الرحمن الرحيم

    كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (185)

    صدق الله العظيم 

    يعني حضرتك بتهددني بالموت وفاكر اني هخاف 

    ربنا محددلي رحلتي وهو الا بيحدد انتهائها اما انت بقا فعقابك  عسير انت وامثالك العقاب اكيد هيكون اضعاف 

    جوان بغضب 

    _امشي معيا بهدوء والا وقسمن بالله هتشوفي تصرف مش هيعجبك 

    وتركها جوان وتوجه للخروج ثم وقف ونظر لها بغضب فخطت خطوات سريعه اليه 

    خرج جوان من المخزن وتوجه الي القصر 

    ارتعبت همس ولكن بدت قويه للغايه 

    احس جوان باحدا بالداخل فاخذها من الباب الخلفي 

    همس بخوف 

    -انت واخدني فين 

    جوان بهدوءه المميت 

    -قولت مش عايز اسمع صوت 

    وبالفعل انصاعت لاوامره حتي وصلوا الي غرفه في اخر الممر بالطابق العلوي 

    فتحها جوان وقال 

    _ادخلي 

    ارتعبت همس وقالت بزعر 

    -لا مش هدخل ارجوك خاليني اخد اختي وامشي من هنا ارجوك 

    تعجب جوان لانه لم يعلم بوجود احدا هنا غيرها ولكن ليس هذا وقتا للتفكير يريد ان يتاكد من شئ وعليه ذلك 

    جذبها جوان عنوه وادخلها الغرفه واغلقها جيدا 

    كادت همس ان تصرخ به ولكن شيئا سلب قلبها 

    كادت ان يغشي عليها من الصدمه حتي انفاسها كانت تلتقاطها بصوت مسموع اقتربت من الفراش ببطئ شديد كالجثه الهامده 

    كل شيئا ببطئ انفاسها دقات قلبها خطواتها الا دموعها التي تشبه الامطار الغزيره 

    همس بصوت متقطع من البكاء صوت يحمل شتي الالام 

    -همس ه م س حبيبتي مين الا عمل فيكي كداا انا كنت متاكده ان في حاجه قويه منعتك عني 

    كان جوان يتابعها بتعجب كيف تلك الفتاه تعرف والدته؟

     لما لم تخبره والدته بها؟

     من الواضح انها تربطهم علاقه قويه 

    اما همس فافقت علي واقع مؤلم ارتجفت همس وتراجعت للخلف بزعر تنظر للغرفه بخوفا شديد نعم هو الوكر الذي لاطالما كان اخاها يحميهم من الوقوع به 

    تراجعت للخلف وجوان ينظر لها بتعجب  فقالت بصوتا مرتجف من الخوف وبكاء مرير

    -انا فين لا مستحيل 

    ثم نظرت لهمس الراكضه علي الفراش كالجثه وقالت بدموعا كالشلالات 

    -عملتوا فيها ايه حسبي الله ونعم الوكيل فيكم انتو ايه مستحيل تكونوا بني ادمين هي كانت حاسه انها مش هترجعلي تاني عشان كدا ودعتني وانا معرفش  

    جوان 

    -مين الا ودعتك وانتي تعرفيها منين وتقصدي ايه بالكلام دا رودي عليا 

    لم تستطع همس التحدث واغشي عليها من الصدمه 

    حملها جوان وتوجه الي احد الغرف ووضعها علي الفراش وامر احد الخدم بالاهتمام بها 

    وغادر الي غرفته يربط الخيوط ببعضها ولكن لم يستطيع فهناك لغزا كبير للغايه لا يعلمه سوي تلك الفتاه او اخاها 

    فعليه العثور اليهم اولا قبل ان يصل اليهم الياس سويلم 

    *________________________*

    بمنزل همس 

    كانت رباب بحاله انهيار علي فقدان بناتها بكت بشده علي ما خطر ببالها  من ان تلك الشياطين قد تؤذي احدا منهم 

    اخذت تبحث عن هاتف مليكه حتي تخرج الشريحه وتحضر رقم ابنها فعليه انقاذ اخواته حتي ولو يتطلب الامر ارجاع زوجته 

    وبالفعل عثرت عليه واخرجت الشريحه منه وارتدت حجابها وهبطتت الي السنترال فعثر لها علي رقمه وطلبه من نفس الشريحه ليأتيها صوته المتلهف 

    اسلام 

    -كدا يامليكه ارن عليكي امبارح القي التلفون مقفول انا مش منبه عليكي 

    رباب ببكاء مزق القلوب

    -انا ماما يااسلام اخواتك اتخطفوا يابني بناتي راحوا مني يااسلام 

    وانهارت رباب فسقطت فاقده الوعي صرخ اسلام باسمها فاجابه احد الشباب واخبره انها فقدت الوعي 

    جن جنون اسلام والقي الهاتف بغضبا جامح 

    فاتت ريناد  وقالت بقلق لرؤيته هكذا

    _في ايه يااسلام 

    اقترب منها وعيناه تراها لاول مره بهذا اللون الغريب وقال بصوتا كالفحيح 

    _الياس سويلم اعلن الحرب بس انا الا هنهيها بنفسي غبي ميعرفش ان انا الا ابتديتها لما قبلت اتجوز حفيدته 

    صعقت ريناد وتراجعت للخلف بخوفا شديد وقالت بصدمه 

    _انت تعرف جدي منين وحرب ايه الا بتتكلم عليها 

    اقترب منها اسلام وقال بغضبا 

    _ حرب خسرت فيها ابويا من 7سنين ودلوقتي عايزيني اخسر فيها اخواتي لكن لا هو ميعرفش انا اقدر اعمل ايه

    ريناد بصوتا يعتليه الخوف 

    _انت اتجوزتني عشان تنتقم منه يااسلام 

    اسلام بابتسامه سخريه 

    _كويس انك فهمتي 

    صدمت ريناد ووقعت ارضا تترك العنان لدموعها 

    اقترب منها اسلام وانخفض لمستواها قائلا 

    _مفيش وقت للصدمات البسي بسرعه عشان هننزل القاهره

    وعندما لم يجد ردا صرخ بها قائلا..سمعتي  انا قولت ايه 

    ركضت ريناد من امامه بزعرا وارتدت ثيابها وهي بحاله من الانهيار لم تعلم انها كانت جزء من انتقامه ولكن لا هي من طلبت منه الزواج هناك شيئا خاطئ وعليها ان تعلمه 

    *_______________________*

    بغرفه مالك 

    كانت مليكه تبكي قلقا علي اختها لا تعلم ماهو المصير المحدد لهم من تلك الشياطين 

    جلس مالك امامها وقال 

    _متخافيش يامليكه 

    مليكه بسخريه 

    _ما اخفش اذي جدك دا مفيش بقلبه ذره رحمه وحتي لو احنا خرجنا من هنا مش هيرحم اسلام انا مش عارفه دا معمول من ايه دا شيطان 

    ثم تدرجت نفسها وقالت 

    _استغفر الله العظيم انا اسفه بس غصب عني والله 

    مالك ببرود 

    _بتعتذري ليه انا نفسي بقول عليه كدا 

    نظرت له مليكه بستغراب ليكمل هو 

    _بيعملنا كاننا عبيد عنده رغم اننا احفاده حاولت اتمرد عليه لكن بسبب امي مقدرتش تعرفي انه خالي عمي تؤام ابويا ينتحر 

    شهقت مليكه بزعر فاكمل مالك بسخريه 

    _متستغربيش كان ذنب عمي انه قال لا مش عايز اتجوز بالطريقه دي لان الياس سويلم كل تفكيره في الصفقات الا ممكن تكون رابحه والتوثيق بالزواج 

    عاقب عمي  لدرجه انه كره نفسه وانتحر 

    سقطت من عيناه دمعه حارقه علي فراق عمه المتوفا منذ سنوات عديده فكان القصر  مملؤء بالسعاده رغم وجود الياس سويلم 

    بكت مليكه وقالت 

    _اكيد هيأذي اخويا 

    مالك 

    _وريناد هيكون عقابها اشد انا ندمت اني هربتها من هنا لكن مكنش في حل غير كدا 

    مليكه بدموع 

    _حسبي الله ونعم الوكيل فيه فاكر انه قوي فيه الاقوي منه وقادر علي كل شئ(يعز من يشاء ويذل من يشاء بيده الملك وهو على كل شئ قدير)

    اكيد هتكون نهايته عبره لمن يعتبر 

    مالك بابتسامه 

    _هتصدقيني لو قولتلك انك كنتي احسن جزء من العقاب 

    خجلت مليكه فاكمل هو 

    _كنت هتحده عشانك بس والدتي مرضت وخفت عليها حبك خالني اتمرد علي الياس سويلم 

    مليكه 

    _الكلام دا حرام يا مالك لاننا مش مرتبطين ارجوك مش حابه اشيل ذنوب 

    مالك 

    _بس انا هتجوزك 

    مليكه 

    _ربنا الا هيحدد مصيرنا يامالك فارجوك بلاش كلام في الموضوع دا 

    ابتسم مالك وقال 

    _حاضر يا مليكتي وعندما وجد علامات الغضب ظهرت علي وجهها ابدل حديثه في لمح البصر وقال 

    _ انا لازم اعمل حاجه بس الاول اعرف مكان ريناد 

    مليكه 

    _انا عارفه انهم بسكندريه لكن المكان لا لاني كنت صغيره اووي لما سبنا الشقه دي بس همس تعرفها لانها سافرت مع اسلام كام مره وانا بحكم درستي معرفتش اسافر 

    مالك 

    _خلاص هحاول اعرف من همس واوصلهم قبل ماجدي يوصلهم 

    مليكه 

    _يامالك اكيد اسلام عرف لان ماما مش هتسكت خاليني اكلمه في الفون اسهل 

    مالك بتفكير 

    _صح واحضر هاتفه وطلب الرقم 

    الذي املته عليه مليكه ليجده مغلق 

    مليكه بدموع  

    _هنعمل ايه دلوقتي 

    مالك 

    _مفيش غير بابا وعمي هم ممكن يقدروا يساعدونا 

    نظرت له بستغراب نظره فاهمها هو فقال 

    _لا بابا وعمي مش ذي جدي اكيد هيساعدونا

    *______________________* 

    وصل اسلام الي المدنيه وتوجه الي منزله باقصي سرعه 

    ليجده في حاله لا ترثي لها فيزداد غضبه عندما يجد والدته تجلس ارضا وتبكي بشده وبجوارها عدد من النساء 

    ركض الي احضانها وعيناه تلمع بالدموع ولكنها تأبي الهبوط 

    اسلام بلهفه 

    _ماما 

    رباب بصوتا متقطع من البكاء 

    _اسلام شوفت الا حصل يابني 

    اسلام بغضب جامح 

    _ورحمه ابويا ما هسيبه نهايته خلاص هو الا كتبها 

    رباب بصراخ 

    _لا يابني مش عايزه اخسرك انت كمان 

    لم يستمع لها اسلام وتوجه للخروج ليجد ريناد تجلس علي احد المقاعد وتنظر له بصدمه  نظرات غريبه لم يفهمها اسلام ولكنه غادر الي المكان الذي حفظ به اسرارا كثيره تخص الياس سويلم وحزن عندما تذكر تظرات ريناد فهو احبها نعم احبها ولم يكن يعلم انها حفيده الرجل الذي قتل ابيه علم يوم عقد القران من اسمها ولكن عليه ان يبدو حذرا لاستعاده اخواته 

    *______________________* 

    علي الجانب الاخر كان يجلس جوان بجانب همس الفاقده للوعي كان يتطلع لها بدهشه لا يعلم ماهو الرابط بينه وبينها لم اختارتها له والدته الف سؤال يراوده ولكن لا يوجد له رد 

    كاد جوان ان يجن ولكن جده هو من سيجيبه 

    فهبط الي الاسفل ليجده يجلس مع الحرس وكالعاده يصدر لهم الاوامر 

    جوان بصوتا كالرعد _سيبونا لوحدنا شويه

    غادر الحرس بعد ان قالها الجيمس مصرحه لهم 

    الياس _ خير 

    جوان بهدؤه المميت

    ناوي علي ايه 

    الياس بعينا تفيض بالشر 

    -هنتقم من الحيوان دا الا خالني مسخره للكل بسبب الا اختك عمالته 

    جوان _واخواته 

    ارتشف الياس من الخمر وقال 

    _والله دول هديه اخدتهم فوق البيعه واحده هتجيبلي حفيد وهتغور في دهيه ولو اتكلمت هنخلص عليها والتانيه تحت تصرفك شوف عايز تعمل معها ايه 

    جوان بهدوء مميت رغم الغضب الجامح بداخله 

    _انت فاكرني بالوساخه دي انا ماخدش حقي من واحده ست اضعف مني 

    تعجب مالك مما استمع اليه رغم انه كان متخفي ولكنه هبط لاسفل وظل يتطلع لجوان بستغراب لم يكن حال الياس سويلم يقل عن حال مالك 

    جوان _انا هعرف اذي اخلي الحيوان دا يقول حقي برقبتي بس مش بالطريقه دي 

    وتركهم جوان وصعد الي الاعلي 

    تتابعه مالك بسرعه كبيره حتي يري اكان يحلم اما ان ما رأه حقيقه 

    اما الياس فجلس ببرود يتابع ارتشاف الخمر الذي حرمه الله عزوجل 

    ليأتيه صوت هاتفه معلنا عن انتهاء عصره وان الحصون التي شيدها علي وشك الانهيار 

    المتصل 

    _الياس سويلم صاحب اكبر شركات اسمده بالعالم العربي دا الشهره لكن الاسلحه والصفقات المشبوهه دا الا محدش يعرفه 

    استقام الياس وقال بصوتا يملؤه الغضب 

    _انتي مين يالا 

    المتصل 

    _انا الدمار الا هيهد حياتك انا المدفع الا هيحطم حصون قصرك انا الماضي  الا طول عمرك بتدري فيه عشان ميتكشفش انا موتك 

    واغلق الهاتف بوجهه 

    ارتعب الياس واخذ يجفف حبات العرق المتناثره علي وجهها لياتيه رسالة هلاكه 

    لينصدم عندما يري فيديو له مصور وهو يقتل ذراعه الايمن عثمان السيوفي  وايضا معلومات عن شغله الخفي 

    جن جنونه كيف حصل علي هذا الفيديو وايضا المعلومات ؟؟

    جلس الياس باهمال علي المقعد  

    ليفق علي صوت الهاتف ليري نفس المتصل فيرفعه بلهفه ويقول 

    _انت مين وعايز ايه 

    المتصل بنبره امر

    _اسمع الا هقولك عليه ونفذه بالحرف الواحد والا هتندم ندم عمرك كله 

    همس ومليكه لو مسيت شعره واحده منهم همحيك من علي وجه الارض لكن الاول تتعاقب علي جرايمك 

    الياس بعصبيه _انت ميييين 

    المتصل -انا موتك 

    واغلق الهاتف مره اخري 

    جن جنون الياس وركض الي الاعلي 

    اقتحم غرفه مالك ليجد مليكه تجلس بصمت ومالك ليس بالغرفه

    ارتعبت مليكه عندما راته  وصرخت باسم مالك 

    الياس _بس مش عايز اسمع صوتك تعالي 

    وجذبها عنوه الي الاسفل 

    *____________________*

    اما بغرفه جوان 

    دلف جوان الي الداخل وهو كالثور الهائج ظل يدور بالغرفه كالاسد الجريح لا يقوي علي تحمل صدمات اخري هل كلام هذا الشخص صحيح لا

    جلس جوان علي المقعد باهمال وعيناه تشع شرارت الغضب ينظر للفراغ تاره والي همس تاره اخري  

    ليجد مالك يدلف الي الغرفه 

    مالك _جوان 

    جوان _مالك ارجوك انا الا فيا مكفيني

     مالك _لازم نتكلم ياجوان جدك ناوي علي مصايب طلب مني اغتصب مليكه اخت الشخص الا اختك اتجوزته 

    وقف جوان واقترب منه وقال بعصبيه شديده _وانت عملت كدا 

    مالك _عيب ياصاحبي دي مش اخلاقي وبعدين انا 

    جوان _انت ايه يامالك 

    مالك بتوتر _بحب مليكه 

    ابتسم جوان وقال _انت تعرفها من امته 

    مالك _بدرس لهم بالجامعه 

    بدءت همس في استعاده وعيها  واصدرت صوتا ضعيف يحمل الالام 

    مالك _همس عملت فيها ايه ياجوان 

    جوان بلا مباله _معملتش حاجه 

    ليقاطع حديثهم صوت مليكه وهي تصرخ باسم مالك

     ليهلع مالك ويركض باتجاه الصوت ليجد الياس سويلم يجبر مليكه علي هبوط الدرج 

    مليكه بدموع _سبني 

    جذبها مالك منه وقال _في ايه ياجدي 

    الياس بسخريه _ايه لحقت من كام ساعه تتعلق بيها 

    مالك _سبها 

    الياس بصوتا مريب استيقظ لاجله من بالقصر  _انت نسيت  نفسك والا ايه 

    مالك_لا مانستش نفسي محدش هيلمسها 

    وجذبها مالك خلف ظهره 

    احمد _في ايه يا بابا ومين دي 

    الياس بغضبا جامح _انت بتتحداني ياولد 

    محمد _في ايه يامالك انطق 

    مالك _في ان جدي عايزني انحدر لمستواي حقير اوي واغتصب بنات الناس بس الا هو ميعرفوش انها البنت الا بحبها 

    نجلاء ببكاء _سبها يامالك واسمع كلام جدك 

    مالك _اسف يا ماما بس المرادي مش هسمع كلامك مش هيبعدني عنها الا الموت 

    محمد  _البنت دي دخلت هنا اذي يامالك 

    الياس سويلم هو الا خطفها 

    كان هذا الصوت كفيلا باخراس الجميع 

    لتركض مليكه الي الاسفل بفرحه وتعتلي احضانه وهي تردد اسمه بفرحه 

    مليكه _اسلام 

    احتضانها اسلام براحه كبيره انها بخير وقبل جبينها 

    الياس بعصبيه شديده _انت مين ودخلت هنا اذي 

    دلف جوان وقال _انا الا سمحتله بالدخول اما هو مين فدا الا انا عايز اعرفه وحالا 

    ابتسم له اسلام وقال _اكيد انا مش بخلف وعد انا اخدته علي نفسي

    جذب اسلام مليكه الي احد المقاعد ثم صعد الدرج بثقه كبيره ومع كل درجه كان قلب الجميع يسحب وبالاخص محمد سويلم 

    وقف اسلام امام الياس سويلم وقال _الصدمه كبيره عليك صح 

    متقلقش انا مش هو انا مجرد شبيه ليه لكن الصدمه الكبيره لما الكل يعرف وساختك بتجاره الاسلحه والصفقات المشبوهه الا بتعملها 

    صعق الجميع لما استمعوا اليه فاكمل اسلام _تحبوا ابدء منين 

    بقتلك عثمان السيوفي ولا بمحاوله قتلك لهمس مرات ابنك والا حرصت انها تكون فاقده الوعي 

    صعق الجميع بما فيهم جوان واحمد المذهول لما يستمع اليه 

    الياس بصدمه وخوف_انت مين 

    اقترب منه اسلام ونظر الي عيونه نظره ارعبته وقال بصوتا زلزل اليه القصر وجعل الجميع في حاله لا ترثي لها 

    اسلام وعيناه مليئه بالشرار :اسلام يحيي سويلم 

    💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣


    الفصل الحادي عشر 

    صدمه الجمت الجميع 

    ليفق الياس من تلك الدوامه علي صوت احمد وهو يتحدث بعينان تفيض بالدمع 

    احمد _يحيي اذي 

    نجلاء بصدمه _لا يحيي مش متجوز هيخلف اذي 

    اسلام بوجع _دي حكايه طويله اوي حكايه مليانه اوجاع عشت فيها ودوقت مرار بسبب الشيطان دا 

    بس ايه رايك بالمفاجئه حلوه مش كدا 

    محمد بصوتا يكسوه الدمع _يابني الله يكرمك تقولنا الحقيقه 

    اتجه اسلام اليه ونظر له بعضا من الوقت وقال _انت فعلا شكله بالظبط 

    تساقطت دموع محمد علي اخاه التؤام 

    ليكمل اسلام _انا مش كداب انا اسلام سويلم ابن يحيي سويلم الله يرحمه الا اتقتل علي ايد الشيطان دا 

    صعق الجميع فقال مالك _ ايه الا انت بتقوله دا يااسلام 

    اسلام _انا بقول الحقيقه الا قتل ابويا هو الياس سويلم ملقتش لقب غير الشيطان يليق بك بني ادام حقير ذيك يقتل ابنه لمجرد انه اكتشف انه متجوز من ورا ضهره بس المفاجئه انه متجوز من سنين طويله 

    اقترب منه اكثر وقال بعينا تشع بالشرار _قتلته لييه دا ابنك 

    الياس بعصبيه شديده _انت كداب يحيي مش مخلف 

    اسلام بسخريه _انا بقولك انا ابنه 

    ومش انا بس مليكه وهمس انت حرمتنا من ان ابسط حقوقنا اننا نعيش ونحلم ذي الكل 

    الا مستغربه اذي اب يقتل ابنه اذي 

    الياس بخوف من نظرات الجميع وخصوصا من جوان التي تحولت عيناه لكتله من الجمر _انا مقتلتش حد 

    اسلام _ لييه عملت كدا ليه تدبحه بدم بارد 

    الياس بصراخ _مش دبحته انا قتلته بالمسدس 

    ابتسم اسلام بسخريه وقال _سهل اثبت انك الا قتلته لكن صعب اسامحك ابدا مقدرش اخد حقوقي منك لانك للاسف ابو والدي الله يرحمه بس دعوات همس ومليكه ووالدتي كفيله تخليك تعاني مدي الحياه دا لو اصلا كانت ليه وجود 

    صعد جوان الدرج وهو كالمغيب مما يستمع اليه صعد الدرجات كانه يصعد للجحيم كل درجه يخطوها يكسر قلبه فيحيي كان بمثابه ابا له 

    صعد ليقف بوجه الياس سويلم ليكون الحائل بينه وبين اسلام 

    فيسعد الياس ويقول _جوان كويس انك جيت الحيوان دا لازم يتادب دا كداب 

    نظر له جوان نظره طويله ثم قال بصوته المملؤء بالغضب _ليه 

    ليه عملت كدا هاتلي سبب واحد يخلي الاب يقتل ابنه 

    تراجع الياس للخلف بخوفا شديد فاقترب احمد منه وقال والدموع تغرق وجهه المنكسر _وصل بيك القسوه والجحد انك تقتل ابنك انت اييييه 

    الياس بحزم _غلط وكان لازم يتعاقب 

    محمد _والعقاب الموت 

    الياس _كان لازم يندم علي الا عامله كان لازم يموت 

    مالك _انا مش مصدق الا بسمعه دا انت اييبه 

    اسلام _دا شيطان اقتله وانتقم من الانسانه الوحيده الا كانت عارفه الموضوع حاول يقتلها ولما نجت من الموت ودخلت بغيبوبه حرص انها تفضل فيها علي طول لانها شافت الجريمه الا ارتكبها 

    اقتلع قلب جوان وقال بالم _انت الا عمالت بامي كدا 

    الياس _كانت عارفه انه متجوز وخبت عليا كان لازم اقتلها عقابها لازم تاخده العقاب لازم يتنفذ 

    احمد بصراخ _انت ايه مستحيل تكون بني ادم ذينا علي طول بتكون غلطان واحنا صابرين عليك لكن مش ضعف دا احترام ليه عملت فيها كدا ليه 

    كانت ريناد ومليكه ولين ونجلاء تستمعان لهم وتذرفان الدموع انضمت لهم همس التي تحملت علي نفسها وايستندت علي باب الغرفه لتتابع حديثهم

    نجلاء بدموعا حارقه _حبييبتي يا همس 

    محمد _قتلته عشان اتجوز الا بيبحبها واختارها قلبه 

    الياس بقسوه _خبي عليا 

    احمد _لانه عارف انك منزوع الرحمه هتفرق بينه وبينها ذي ما عملت معيا وفرقتيني عن الا بحبها وخالتني اتجوز همس غصب عني وهي عارفه اني مش بحبها عذبتها معيا بسببك عشان مغضبكش دا مكنش ضعف مني دا لاني محبتش انك تزعل مني وبعد ما اتجوزتها وحبيبتها ونسيت الا كنت بحبها اكتشفت انها شالت الرحم وانت عايز احفاد صممت انك تخاليني اتجوز تاني وجبت ريناد ومش كدا وبس حرمتها من امها وخالتني اكتبها باسم همس والام الحقيقه لحد الان مشفتش بنتها غرتها بالفلوس الا عمت قلبها حتي الطلاق كان نفسي اطلقها من زمان لاني حبيت همس بس انت صممت لحد الان انها تفضل علي ذمتي رغم كرهي ليها عشان تقسي ابني عليا هو تفتكر اني كنت عبيط انا كنت فاهمك من الاول بس سكت احترام ليك مش اكتر 

    صدم جوان لما استمع اليه بسبب هذا الشيطان كره اباه واخته 

    اما ريناد فصدمت ان همس  ليست والدتها 

    صدمات تحطم الجميع حقائق تكشف تلو الاخري 

    اقترب جوان من الياس بعينا تملئها الكره وقال  بصوتا اشبه من عداد الموتا_مش لقي كلام اقوله حتي القذاره انتي اوسخ الف مره منها انت ايه 

    تراجع الياس للخلف بخوفا شديد من جوان الملك المنتظر للحكم بعده 

    جوان _كتبت كل الثروه دي باسمي عشان تضمن القوه والعقل تكون بجيبك مرحمتش حد فينا حتي ابنك الا قتلته بدم بارد وسكلت جثته عشان يكون انتحار مش جريمه خوفت من الشرطه لكن ربك مخفتش منه مصعبش عليك ابنك 

    ثم اكمل بصوتا مرتفع زلزل له القصر باكمله ليستمع الي الملك وقال _اخدت مني اغلي شخصين في حياتي عشان قوانينك وتنفيذ العقوبه انت مسخ شيطان قذر بس خلاص العريس الا بتحركها بخيوطك اتحررت حكمك سقط خلاص 

    حصونك انتهت والا نهاها اولاد يحيي سويلم الا قتلته خلاص مفيش الياس سويلم تاني 

    مالك _انا ندمان اني سمعت كلام امي في يوم وعملت نفسي ضعيف عشان تفديني من عقوبتك 

    الياس _انتو عايزين ايه انا هفضل الياس سويلم فاهمين

    اسلام _ فاهمين بس فاضل حاجه واحده بس عثمان السيوفي الا قتلته بدم بارد ودفنته لانك اكتشفت انه شغال للشرطه ابنه كمان رجع عشان يخد حقه ذي مانا كمان جبت حق ابويا اتحدنا انا وهو عشان نثبت انك وسخ ومجرم 

    واعلي صوته قائلا _تمام يا سياده الرائد 

    ليخرج ابن عثمان السيوفي الذي استطاع ان يكون الذراع الايمن للالياس سويلم وان يكشف عنه بمساعده اسلام حقائق هامه 

    صعق الياس سويلم عندما ظهرت قوات الشرطه بقياده طارق نعم هو كبير الحرس للقصر والذراع الايمن للالياس

    كانت صدمه حقيقه له وذات عندما وضع الكلبش بيده 

    قائلا _الا ابويا ما نجحش فيه انا النهارده نجحت بتحقيقه متخفش هعملك بالسجن معامله ملوكي وفيها برضو قوانين وعقاب 

    الياس بغضب _شيل القرف دا من ايدي انت عارف انت بتكلم مين انا الياس سويلم 

    جذبه طارق من الكلبش واشار للشرطي الذي اعتقاله وجذبه الي السياره لينضم لباقي المجرمين امثاله ولكنه كسر عندما لم يجد من ابنائه اي حزن تجاه حتي احفاده زرع بقلبهم الكره فمن يزرع الشوك ماذا يجني ؟؟

    هل انتهي الالغاز اما هناك شئ مخفي ؟ 

    ما الرابط الخفي بين همس وجوان ؟

    هل انتهت علاقه اسلام بريناد ؟

    علاقه عشق كونت يين الطالبه ومدرسه اسم ومشتاقه مالك ومليكه هل هناك صدفه لاسماهم المتشابهه بعض الشئ ؟؟

    انتظروني بحلقات قويه مع تجميع العشاق مع همس الانين بقلمي ملكه الابداع ايه محمد

    ****___________________****

    دا جزء بسيط والله اخد مني وقت بس عشان المظاهره الا انتم عاملنها 😄😄😄😂محبتش ازعلكم اتمني يكون الفصل عجبكم وتصبحوا علي الف خير 💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💞💞💞💞


    💝الفصل الثاني عشر 💝

    نظرات القسوه فقط بعيون الجميع لم يجد من احدا نظره شفقه علي هذا الشيطان

    كان الجميع يقف باعلي الدرج وباسفل الدرج كانت تقف ريناد وعيناها تفيض بالدمع علي والدها الذي اخفي عنها هذا السر الخطير وعلي اخاها الذي انقلبت معاملته معها ولم تكن تعلم لماذا ؟

    وعلي زوجها الذي احبته ووهبته عشقا فحطمه هو عندما استغلها لدخول وكر الياس سويلم 

    كانت مليكه بالاسفل ايضا تجلس علي احد المقاعد بصدمه فاخاها كان دائما يطلب منها الا تبوح باسمها كاملا الهذا كان يخاف عليها 

    اما بالاعلي فكان يقف الجميع ونجلاء ولين وهمس التي تستند علي باب الغرفه بتعبا شديد 

    كان جوان كالاسد الجريح اهذا الحقير كان يعطي والدته دواء حتي تظل فاقده للوعي كم تمنا انه لم يكن حفيده لكي يستطيع ان يقتلع عنقه 

    احست همس بان قدمها لم تعد تحملها ليهرع اليها اسلام بلهفه ويحملها بين يديه نظرت له همس بحزن شديد وعيناها تذرف الدموع فعلم اسلام انها دخلت في حالتها المعتاده عندما تحزن بشده او ترتجف من الخوف تفقد النطق لايام 

    اسندها اسلام وقال _خلاص ياحبيبتي كله انتهي يالا نرجع عشان ماما 

    فاومت له فاسندها حتي يهبطان الدرج ليجد جوان بوجهه 

    جوان _رايح فين يا اسلام 

    اسلام بستغراب _هرجع بيتي 

    احمد _دا بيتك يابني 

    اسلام _لا دا مش بيتي دا بيت الشيطان الا حطم حياتنا مستحيل اقعد فيه عن اذن حضرتك 

    وجذب اسلام همس وتوجه للخروج ليوقفها محمد وعيناه تفيضان بالدمع _ارجوك يابني متحرمناش من اننا نعيش مع الا فاضل من اخويا انتم اولاده اكيد هنحس بوجوده معنا ارجوك

    ترك اسلام همس واحتضن عمه بحب شديد فهو شبيه والده بكل شئ حتي انا حديثه لمس قلبه 

    كان جوان ينظر لهمس بتعجب فهي تنظر لهم بريبه ومتماسكه بثياب اسلام كانها فاقده للوعي ولانه طبيب علم ما تمر به وانها فاقده للامان وتستشعر به بوجود اسلام لذلك تتعلق به كالطفل الصغير 

    كانت ريناد تنظر لهم بحزن شديد فانسحبت بهدوء الي حديقه القصر بكت بصوتا مسموع علي معامله  اخاها لها وعلي اباها الذي اخفي عليها ان همس ليست والدتها الحقيقه بكت علي زوجها الذي صرح لها انها جزء من الحرب الذي وضعها لالياس سويلم 

    اما بالقصر 

    فكانت مليكه تجلس بالاسفل ليهبط اليها مالك 

    مالك بابتسامه _طلعتي بنت عمي وانا اقول ليه حاسس بحاجه غريبه ناحيتك 

    مليكه بحزن _جايز تكون حسيت بحاجه غريبه لكن انا اول ما شوفتك استغربت الشبه الكبير بينك وبين اسلام حتي اسمك غريب اسلام حافظ علينا سنين كان ديما يحذرنا من نطق اسمنا كامل  ثم اكملت والدموع رفيقتها _مكنتش اعرف ان هو شايل كل دا فوق كتافه كل دا في قلبه ولوحده 

    بالاعلي

    اسلام _.انا مقدر كلامك ياعمي بس والدتي مش هتقبل تقعد هنا ثانيه 

    احمد _كلنا هنجي معاك وهنقنعها باذن الله 

    اسلام _ياعمي صدقني دا من رابع المستحيلات وحتي لو هي قبلت انا مش هقبل اعيش هنا ثانيه واحده 

    جوان _لييه يااسلام 

    اسلام _طول عمري عيش بما يرضي الله بصرف علي اخواتي بالحلال مش هجي دلوقتي واقبل الحرام 

    محمد _حرام ايه بس يابني 

    اسلام _ياعمي ابو حضرتك كون الثروه دي كلها بمال حرام اسلحه وصفقات مشبوهه  انا مش عايز اعيش بمال حرام ياعمي 

    احمد _اسلام عنده حق يامحمد ثم نظر للقصر وقال _ احنا لازم نسيب المكان دا 

    محمد _بص يابني انا وعمك احمد لينا مالنا الخاص بعيد عن شغل جدك تعبنا فيه عشان يكبر هنعقد هنا لحد بكره ونشتري فيلا نعيش فيها كلنا 

    اسلام بفرحه _يعني هتتخلوا عن القصر 

    احمد بابتسامه _ايوا يابني هنشتري فيلا وانت معنا 

    اسلام _احنا عندنا بيت ياعمي 

    جوان _الشغل دا يا اسلام عمي يحيي الله يرحمه تعب معنا فيه يعني ليك بالظبط ذي مالينا اما القصور والشركات الا الياس سويلم عملها كلها هنتبرع بيه للايتام 

    لين بغضب_ايه الجنان دا ياجوان هتتخل عن املاك بملايين لشويه رعاع 

    جوان بغضب _الرعاع دول احسن انضف منك ميت الف مره 

    اسلام _ميصحش كدا ياجوان 

    جوان _لا يصح هي عارفه كويس انا اقصد ايه 

    مالك _خلاص ياجوان هي غلطت بس من فضلك بلاش اهانه ليها 

    احمد _خلاص ياولاد المهم محمد 

    دور علي فيلا عشان تكون لينا كلنا 

    محمد بابتسامه _حاضر 

    اسلام _انا عندي فكره لو تسمحوا اني اتكلم 

    احمد بفرحه _اكييد يابني 

    اسلام _الفيلا مش هتكون مريحه لينا يعني مش هنعرف ناخد راحتنا وممكن والدتي مش توافق احنا للاسف مجتمع شرقي نفترق عنكم يعني ملكيه وهمس مينفعش يعشيوا بمكان واحد مع مالك وجوان بعتذر ياعمي بس دي اصول 

    محمد بابتسامه فخر لهذا الشاب الذي يتحدث بسابق سنه والتزامه بدين 

    اما احمد فقال بفرحه _عارفين يابني كمل كلامك وقولنا فكرتك

    اسلام _تشتروا بيت كبيير عباره عن  شقق فوق بعض وتحت تكون شقه كبيره جدا او قاعه نتجمع فيها لكن كل واحد ليه شقته ووفروا فلوس الفيلا كبروا بيه شغلكم 

    اقتنع احمد ومحمد بحديثه ووافق علي هذه الفكره 

    نجلاء_هي مامتك  اسمها رباب

    اسلام بستغراب _ايوا 

    نجلاء _دي رباب يامحمد صديقه همس المقربه

    محمد _طب ليه يحيي مقالش انه اتجوزها 

    جوان بغضب_هيقول اذي ياعمي وانت عارف عقاب الياس سويلم لو عرف ممكن يعمل ايه 

    احمد بدموع _ ربنا يرحمك يايحيي و 

    كاد ان يشكو الي الله علي من قتل اخاه الصغير ولكن تدرج انه ابيه فبكي 

    ليجد ابنه الذي حرم منه بفعل هذا الشيطان يقف الي جواره ويضع يده علي كتفيه ليقول له ها قد زالت المسافه بينا 

    نظر له احمد بتعجب فلم يتحدث الجيمس واحتفظ بهدوءه المعتاد 

    نجلاء _بس في حاجه مش فاهمها

    اسلام _ايه هي 

    نجلاء _جدك ميعرفش انك ابن يحيي ولا اخواتك طب ليه هو خطفهم وحبسهم هنا 

     مالك بابتسامه _لان الاستاذ يبقا الا ريناد اخترته وهربت عشانه وحاليا هو زوجها

    صدم الجميع ولكن صدمه محمله بالفرحه وبالاخص احمد فابنته لاول مره بحياته تتخذ القرار الصائب 

    ولكنه قال بلهفه _هي فين يابني فين ريناد عايز اشوفها 

    لين _ريناد كانت واقفه هنا من اول ما دخل اسلام 

    تعجب اسلام وقال _طب هي فين 

    نظر الجميع الي الاسفل  ليجدوا مليكه تجلس بالاسفل بمفرودها فهبطوا جميعا الي الاسفل وهمس المتشبسه بملابس اسلام 

    اسلام بقلق _مليكه ريناد كانت هنا 

    مليكه _ايوا 

    احمد بخوفا شديد_طب هي فين يابنتي 

    ليأتيه صوت ابنته المنكسر وهي تقول _انا هنا يااحمد بيه 

    تطلع الجميع الي الصوت ليجدوا ريناد تقف وعيناها كتله من الجمر دموعها شلالات حارقه لوجهها منكسره حزينه 

    اقترب منها احمد وقال بتعجب _ايه احمد بيه دي انا بابا ياريناد مالك 

    ريناد بهدوء _بابا بجد والا دي كمان كدب ذي حاجات كتيره اووي 

    اقترب منها جوان بحذر وقال _حاجات ايه بس ياريناد الا كدب 

    نظرت له ريناد بسخريه وقالت _انا فرحانه اوي ياجوان اني اكتشفت ايه سبب الكره الا كان جواك ليا تعرف انا كنت هموت عشان اعرف السبب بس الحمد لله عرفته 

    حزن جوان وحاول الاقتراب منها ولكنها صرخت به ان لا يقترب 

    محمد._مالك بس يا حبيبتي 

    ريناد  بابتسامه_تعرف ياعمي انت الوحيد  انقي من كل الا في القصر دا كلهم خدعوني الكل كسرني 

    ثم انفجرت من البكاء وقالت بصوتا متحشرج من البكاء_قتلوني بسكينه تالمه كل واحد حاول يدبحني شويه ابويا واخويا حتي الانسان الا حبيته طالعت جزء من مخططته 

    اسلام _ريناد انا 

    ريناد _انت ايه يااسلام من فضلك طلقني 

    وتوجهت للخروج لتجد اسلام يطبق علي يدها 

    اسلام _رايحه فين 

    ريناد  بدموع_سيب ايدي 

    اسلام _هسيبها لما افهم راحه فين 

    ريناد بصراخ _اي مكان غير هنا مش عايزه اشوف وش حد فيكم سبني 

    اقترب جوان وقال _سبها يااسلام 

    نظر له اسلام ثم ترك معصمها ليقترب منها جوان وعلي وجهها ابتسامته التي تظهر بعد سنوات عديده ابتسامه تجعله معشوقا للفتيات كما اطلق عليه بالجامعه.

    جوان _تعالي نقعد بالحديقه شويه 

    واحتضانها جوان وخرج الي الحديقه جلس امامها ليقول _ بصي معيا علي القصر 

    نظرت له بتعجب فقام وعدل من جلستها لتري القصر فقال هو _شايفه ايه ياريناد 

    نظرت له بستغراب ليكمل هو _انا هساعدك انا حاسس بتغير حصل حاسس اننا اتولدنا من جديد كاننا كنا تحت تاثير مخدر قوي وفوقنا منه تاثير الياس سويلم الا كان مسيطر علي الكل صحيح مقدرش يأثر فيا ذيكم لكن قدر يدخل لعقلي افكار كتير ومنهم فكره انك مش اختي وان بابا غلط مع واحده وانتي كنتي نتيجه الغلطه دي 

    شهقت ريناد ووضعت يدها علي فمها لم استمعت له 

    ليكمل جوان _انتي مستحملتيش تسمعي لكن انا استحملت وصدقت كلامه مكنتش اعرف ان الا بابا متجوزها خي نفسها والدتك غير من دقايق لما بابا اتكلم احنا كلنا كنا تحت تأثيره ياريناد 

    اقتنعت ربناد بحديثه ليقترب منها ويضمها الي صدره لتستشعر بالراحه لوجود اخاها بجانبها 

    جوان _لازم تلتمسي العذر لينا كلنا حبيبتي وبابا طول عمره بيخاف عليكي وانتي واثقه من كلامي كويس ياما اتحدا الياس عشانك انتي رغم انه ابوه 

    رفعت ريناد وجهها المغطي بالدموع وقالت _واسلام

    جوان _ماله اسلام 

    ريناد ببكاء _ضحك عليا  مش بيحبني ياجوان اتجوزني عشان ينتقم منه 

    جوان _مقدرش اجوابك يا ريناد بس معتقدش انه ممكن يكون الكلام دا صح اسلام عيونه ييها حب ليكي اسمعيله واديله فرصه يتكلم متعمليش ذيي بصدر الحكم من غير اما اسمع جميع الاطراف 

    *____________________*

     بالداخل 

    احمد بابتسامه _انتي بقا همس 

    نظرت له همس ليكمل هو _همس مراتي حكتلي عنك كتير اوووي بس مكنتش اتوقع انك تكوني بنت اخويا  

    كانت بتحبك اوي وبتقولي انك بنتها الا مخالفتهاش حاولت اعرف ايه العلاقه الا بربطها بيكي وعرفت الوقتي 

    واقترب منها ليجد الدموع تهبط من غيناها كالشلالات لتقول بصوتا متقطع من البكاء لتتعجب مليكه فهمس لن تتخطئ اذمتها بسهوله _وانا كنت بحبها اووي علاقتنا غريبه همس كانت كل حياتي 

    حياتي وقفت لما اختفت مره واحده وانا معرفتش اوصلها سالت ماما عليها كانت بتتهرب من الاجابه انا وقتها مكنتش اعرف انها تكون مرات عمي كنت فاكره انها صديقه ماما لحد ما عرفت انها مرات عمي وعرفت كل حاجه عن جدي الا للاسف مفيش بقلبه ذره رحمه دعيت كتير انها تكون بخير لكن من جوايا كنت حاسه ان في حاجه مفيش حاجه تبعدها عني كدا الا لو كانت كبيره للاسف طلع شكي بمحله لما شوفتها علي السرير وكلمتها وهي مش حاسه بوجودي 

    احمد _ادعلها يابنتي 

    بكت همس وقالت بصوتا منكسر_اكيد باذن الله هتقوم ربنا عمره ماخذلني ابدا واكيد هيستجاب لدعائي 

    كان جوان يستمع لحديثها الذي اخترق قلبه فهو ايضا يعاني من بعد والدته عنه لم يكن يعلم ماذا يصنع هذا الحقير بها

    مليكه _ان شاء الله خير وهتقوم بالسلامه 

    جوان بستغراب _هو اسلام فين 

    احمد _ راح هو ومالك يطمن والدته ان اخواته بخير كان عايز يخدهم بس انا مرضتش الوقت متاخر اوي 

    جوان _طب كويس 

    ثم اقترب من مليكه التي تنظر له بتعجب وقال _بتبصيلي كدا ليه 

    مليكه بخجل _اسفه بس مش عارفه انت مين

    جوان بابتسامه _المفروض ابن عمك بس انتي مش هتعمليني كدا 

    نظرت له بعدم فهم ليكمل هو _انا ذي اسلام بالظبط 

    مليكه بابتسامه _اكيد بس سؤال 

    جوان _واحد ولا مجمع اسئله 

    مليكه _والله انت وحظك بقا 

    جوان _وجهه نظر مقنعه اسالي 

    مليكه _انت ابن مين فيهم 

    انفجر احمد  ومحمد من الضحك فقال محمد_انا معرفوش دا مفتري يابنتي بصه واحده بس يقعدك مكانك 

    ثم اقترب احمد منها وقال بصوتا منخفض سمعه الجميع _اقولك علي حاجه انا ابوه وبخاف منه 

    مليكه _هههههههه 

    جوان ببرود _كان غصب عني 

    احمد _عارف 

    اقتربت همس من ريناد وقالت _ريناد 

    نظرت لها فاكملت همس _ اسلام مكنش يعرف انك حفيدت الياس سويلم غير يوم الفرح هو اختارك باردته هو قالي كدا قبل ما يخرج دلوقتي 

    نظرت لها بعين تلمع لها الدموع 

    حاوطها احمد بذراعيه وقال بغضب مصطنع _ احمد بيه ها 

    ابتسمت ريناد وقالت _اسفه يابابا 

    احتضانها وقال _ولا يهمك ياحبيبتي .

    ريناد _الحاجه الوحيده الا مفرحاني ان همستي هتفضل معيا 

    واحتضنتها بسعاده لتقول همس _بكاشه مانا كدا كدا معاكي 

    لم يبالي جوان بهمس فلم ينجذب لها ولا لاي فتاه لم يعلم انها التي ستحطم حصونه وتكسر غروره ذلك المتعجرف ولكنها ستظل ضحيه له الي ان يحدث المجهول ليستشعر بها ؟.

    *_________________________*

    وصل اسلام ومالك الي المنزل ليجد اسلام والدته تبكي بحرقه علي ابنائها وما ان رات اسلام حتي ركضت اليه وقالت بلهفه_اسلام ابني 

    اسلام _اهدي ياماما انا كويس 

    رباب بلهفه _وهمس ومليكه 

    مالك _اتمني هما كويسين 

    نظرت له رباب بستغراب ليتحدث اسلام ويقص عليها ما حدث وكيف انه علم بان ريناد زوجته حفيده الياس سويلم واوضح لها تعاونه مع الرائد طارق للقبض علي جده وكل شئ 

    فرحت رباب بانتصار الحق واستجاب دعوتها 

    كما اخبرها بقرار احمد ومحمد بانهم سيظلون معهم فرفضت بشده  ولكن مالك نجح باقنعها وخصوصا بعد معرفتها انها ستكون بشقه بمفردها فوافقت ولكن كان شرطها انها لن تدخل هذا القصر ابداا 

    وبالفعل قضي اليوم سريعا واشرق الصباح بشمسا ساطعه كانها تعلن للجميع ذوال حكم الياس سويلم وتحطم حصونه 


    استطاع محمد ايجاد منزل ضخم بالمواصفات المطلوبه فكان افخم ما يكون 

    تم نقل همس والده جوان الي المنزل بسياره خاصه حتي لا تسوء حالتها 

    اجتمعت رباب معهم لتجد انهم ليسوا مثل الياس حقا كما اخبرها اسلام هم نسخه مطابقه لزوجها واحبت نجلاء كثيرا واخيرا وجدت رفيقه بعد همس كما ان نجلاء سعدت بصدقتها وتقربت منها كثيرا واصبحت مثل اختها وساعدتها رباب بالتقرب من ربها فبكت عندما تذكرت السنوات التي قضاتها في اللهو والبعد عن الطاعات كما انها ارتدت الخمار لتكون قدوه للجميع سعد محمد بالتغير الحادث لزوجته ولكن رؤيته لابنته هكذا يحزنه فهي ترفض الخضوع لاحد ولكن لاتعلم بمن سيوقعها المجهول ؟؟

    انشئ جوان سويلم مصنانع  خاصه  بتصنيع السيارات واختار هذا المجال حتي يقبل اسلام ان يعمل معه وان لا يكون له حجه 

    كان المصنع يعمل باشراف اسلام بمفرده لان مالك مشغول بالجامعه وجوان برجوعه لمهنته الاساسيه دكتور جراحه 

    سعد اسلام بجعل المصنع من اكبر مصانع العالم العربي لتصنيع قطع غيار السيارات وانه لم يشركهم بالمال ولكن بالاعظم بافكاره ومجهوده اصبح للمصنع كيان 

    اما محمد واحمد فانشوا شركه للاسمده واستطعوا بوقتا قصير بتطويرها 

    وهنا علموا ان المال الحلال يدوم وان الثروه ليست كنز 

    الكنز الحقيقي هو الكد بالعمل والتعب لاجماع الاموال 

    تبرع الجميع بحصتهم بالتركه للفقراء فالغني غني النفس التي تجعلهم ملوك 

    اما الياس سويلم ما ان علم بما حدث لقصره المسيطر علي القوانين وشركاته حتي اصيب بشلل كلي اصبح عاجز حتي عن الحديث ليتذكر حديث همس عندما اخبرته ان الله سبحانه وتعالي قادر علي كل شئ يعز من يشاء ويذل من يشاء 

    حتي لو كونت اعظم ثروات من انت لتقف امام الملك امام الله سبحانه وتعالي 


    *______________________*

    مرت الايام دون جديد فريناد تتهرب من اسلام وتسكن مع اباها واخاها 

    علي خلاف مالك الذي تقدم من خطبه مليكه ووافق اسلام بشرط ان يعقد القران حتي يسمح له بان يجلس معها او يخرج فاسلام يتبع الدين ويخشي اغضاب الله

    اما جوان حرص علي الزواج من همس ليس حبا ولكن تنفيذ لما اشارت له والدته لا يشعر تجاهها بشئ يشعر انها عاديه للغايه ويغضب عندما يفكر ان والدته اختارتها له فهو كان يظن انها ستختار له فتاه براعه الجمال ولكنها جمالها بسيط للغايه ولكنه مجبر علي الزواج منها لتذق معه العذاب وليس لها اي ذنب فهو الاحمق لن يشعر بقيمه الجوهره التي سيمتلكها لكن شئ ما سيحدث سيجعله يعلم قيمتها ولكن ربما يخسرها الي الابد ؟

    هنا تخف الاقلام لنشهد عذاب همس مع المتعجرف لتدفع همس ثمن ذنبا لم ترتكبه لتحارب الشيطان بمفردها لنعيش مع همس الانين اوجاع كبيره تعيشها همس مع شخصا متعجرف عاشق للجمال 

    انتظروني بحلقات مختلفه مع تذوق نيران العشق مع همس الانين بقلمي ملكه الابداع ايه محمد 

    *______________________*


    تكملة الرواية من هناااااا


    تعليقات