سكريبت العرافه كامل بقلم امانى سيد
سكريبت العرافه كامل بقلم امانى سيد
اسكربت كامل
كانت تجلس بجانب الطريق تبكى فاليوم تحقق أسوأ كوابيسها فقد تركها خطيبها لانها لم تستطع إكمال جهازها وهو يريد الزواج فى اقرب فرصه ثم اكتشفت بعد ذلك إنه ارتبط بزميلتها فى العمل
ومن جهه اخرى طرد مديرها لها بسبب كسر طبق ومشاجره مع زميلتها لما حياتها هكذا دائما لا تكتمل
لطيفه وهى لطيفه بطلتنا الجميلة التى تسعى فى تلك الحياه لتشعر فقط بالاستقرار والأمان
اثناء جلوسها اقتربت منها امرأة ووضعت يدها على رأسها
العرافه: مالك يا بنتى بتعيطى ليه انتى تعبانة
تنهدت لطيفه
- أنا تعبت من الحياه بجد تعبت بحاول بأقصى قوه انى اعيش بس الحياه مش عايزانى اعيش
احست بها العرافه وجلست بحانبها
-طيب احكيلى يمكن أقدر اساعدك
حياتى ملهاش حل بس هحكيلك يمكن لنا افضافص ارتاح انا والدتى توفت وانا عندى ٦ سنين فضلت من بيت عمى لعمتى ومن خالى لخالتى لحد ما بابا قرر يتجوز عشان نستقر
وياريته ما عمل كده بعد جوازه بفتره مراته حملت وبعد ما حملت بقيت انا حمل عليها وحاولت تتخلص منى لكن بابا رفض وقالها انه مش هيسبنى ووجودى قصاد وجودها
الكلام ده معجبهاش طبعاً وبقت تطلع العقد بتاعتها عليا بابا كان بيحاول على قد ما يقدر يعوضنى بس ظروفه كانت وحشه
بعد ما خلفت بقيت انا الداده لاختى لحد ما ماكبرت ودخلت ثانوى بقيت اقف قصادها عشان ماتمدش ايدها عليا او تحاول تظلمنى دخلت الكليه بعد عناء وبعدها بابا اتوفى اضطريت انى اشتغل عشان اصرف على نفسى واكمل تعليمى وانا بنت ١٨ سنه لما اتخرجت بقيت اشتغل من محل لمحل ومن مطعم لمطعم لحد ما اتعرفت على واحد من الزباين بتوع المكان اتقربنا من بعض وماصدقت قلت هتجوز وابعد لكن للأسف المرتب مش مكفى جهازى لقيته باعتلى رساله ان اهله مستعجلين وهو جاهز وعايز يتجوز وانه مش هيستنى أكتر من كده وسبحان الله فى نفس اليوم زميلتى فى الشغل تعلن خطوبتها وهو العريس
سمعت الخبر اعصابى باظت الطبق وقع اتكسر جه المدير زعقلى وبعدها اتخانقت مع البنت دى عشان استفذتنى راح المدير قال المكان مايسعكوش وطرنى
أدى حكايتى ودلوقتي هروح لمرات ابويا تفضل تسمعنى كلمتين وتعايرنى عشان متجوزنش وهى بنتها متجوزه من سنه
العرافه بابتسامه لطيبه قلب تلك الفتاه فهى من سؤال واحد قصت لها تاريخ حياتها فماذا لو سألتها بأخر
- طيب ممكن تهدى وخدى وشوشى الودع
لم تشعر لطيفه بالحماس وقالتلهت عارفه حظى مش محتاجه اسمع حاجه تضايقنى خلينى اتفاجئ
العرافه بابتسامة -طيب جربى ولو طلع حاجه وحشه همشى ومش هقولك
لطيفه: انا مش معايا فلوس
العرافه: مابخدش فلوس انا عايزه اساعدك
اخذت لطيفه منها الودعه وقامت بوشوشه الودعه ثم اعطتها للعرافه واخذت منها العرافه الودعه ونظرت لها بابتسامه
بعدما نظرت العرافه فى الودع نظرت مره اخرى لطيفه " طريقك يا بنتى ماليان خير واللى جاى هيعوض اللى راح
خطيبك مكنش فيه خير ليكى ولا هيكون في لغيرك
قامت بدحرجت الودع مره اخرى واكملت
أول خطوة فى نجاحك وبدايتك الجديدة يوم ماتهزمى خوفك
دحرجت الودع مره اخرى
رزقك ربنا شايلهولك اسعيله وماتقلقيش وغامرى
وافتكرى دايما محدش بيتجوز مرات حد كل واحد بيتجوز مراته اللى مقسوماله
لطيفه نظرت لها بتمنى
العرافه: اسمعى يابنتى وهقابلك هنا كمان سنتين وهاخد حلاوتى وهتقولى العرافه قالت
تركتها العرافه بعدما تبدل مزاج لطيفه من حال لحال
لطيفه لنفسها
العرافه قالتلى اهزم خوفى وانا بخاف من مرات ابويا خلاص اجرب اواجهها واللى يحصل يحصل لو قدرت عليها يبقى كلام العرافه صح وهعمله
وصلت لطيفه للمنزل ودلفت الى الشقه ووجدت زوجه ابيها ( نسرين ) تجلس تشاهد التلفاز
نظرت لها نسرين عندما دخلت لطيفه عليها الغرفه
نسرين بضيق من وحود لطيفه فهى لا تحبها ترى ان زوجها فرضها عليها وأنها غير ملزمه بها "إيه ده ايه اللى جابك بدرى كده
لطيفه بابتسامة بارده "سبت الشغل"
صدمت نسرين من رد لطيفه بذلك البرود - نعم ياختى يعنى ايه سبتى الشغل ومشوكى ليه
مازالت لطيفه على نفس الوضع "عملت مشكله مع واحده زميلتى واه صحيح انا فركشت خطوبنتى "
لطمت نسرين على صدرها وتحدثت "نعم ياختى عيدى الكلام كده تانى لحسن اكون سمعت غلط"
-لأ يا نسرين سمعتى صح وصح أوى كمان واعملى حسابك إن من بكره انا هاخد نصيبى من معاش ابويا ولو فكرتى تعترضى صدقينى مش هيحصل كويس
احست نسرين بقلق من حديث لطيفه "مالك يا بت فى ايه ومن مقويكى كده"
لطيفه: فقت من القرف فى الشغل وانتى قاعده قدام المروحه بتتفرجى على التلفزيون كلامى مش هعيده تانى واه مش هنزل بعد كده غير شغل يليق بيا
- يليق بيكى إيه يا بايره
ارادت لطيفه رد لها الصاع صاعين "البايره دى اللى اتجوزت واحد اكبر منها ب ٢٠ سنه مش انا ومالكيش دعوه اتجوز متجوزش شئ مايخصكيش
اقتربت نسرين بغيظ من لطيفه وارادت ضربها لكن لطيفه دفعتها للخلف
نسرين: حسك عينك مره تانيه تفكرى بس مجرد تفكير تعملى كده صدقينى رد فعلى مش هيعجبك انا فقت خلاص واللى كنت بتقبله زمان مش هتقبله دلوقتي
وقفت نسرين متعجبه من حديث لطيفه اتلك هى لطيفه التى كانت تعاقبها على أتفه الاشياء من وراء تلك القوه يجب أن اتأنى جيداً فى التعامل معها أنا لا اعلم من أصبح يدعمها
دلفت لطيفه لغرفتها لم تكن تصدق نفسها ماذا فعلت هى بالفعل استطاعت ردعها والتغلب عليها حقا ! إذاً كلام تلك العرافه صحيح .
حسناً اذاً سأجرب واقدم للعمل فى بعض الشركات الكبرى يمكن أن يكون الحظ بدأ يحالفنى
قدمت لطيفه فى عده شركات وعندما كانت تقوم بالمقابله كانت تتحدث بثقه كبيرة
وبالفعل تم قبولها فى شركه من الشركات التى قدمت بها
علمت نسرين من لطيفه أنها توظفت فى شركه كبيره مما ذاد الشك داخلها بخصوص لطيفه انها تعرفت على أحد الشخصيات الهامه
قامت نسرين بالاتصال على ابنتها نورين
نورين فتاه لا تفضل المشاكل فتاه سلبيه تتعامل مع لطيفه كصديقة لها لكنها لم تدافع عنها ولطيفه تعلم ذلك فتسلط نسرين عليها جعلها ذات شخصية مهزوزه
اجابت نورين على والدتها
- الو يا نورين يا حبيبتي عامله ايه
- الحمد لله يا ماما إنتى عامله ايه
-مقهوره شفتى البت لطيفه اشتغلت في شركه كبيره
-طيب مبروك انتى زعلانه ليه كده مرتبها أكيد هيكون احسن
- مش ده اللى قاهرنى اللى قاهرنى ردها عليه كلمه بكلمه وبقت تتحدانى اقطع دراعى من هنا لو مكانت عارفه حد وماشيه معاه وهو اللى مقويها وجايبلها الواسطة عشان تشتغل
- مايمكن خطيبها
نسرين بتريقه "سابته ياختى "
- بصى يا ماما أنا رأيى سبيها فى حالها عشان تعرف تجهز نفسها وتبعد عنك وتسبلك الشقه ولو زى مابتقولى واحد واصل يبقى كده لطيفه مش هتطالبك بحاجه
نسرين يارتنى ماتصلت بيكى انا بكلمك عشان احرق دمى بقولك ايه كلميها وحاولى تعرفى اخبارها وتعالى بلغينى باللى عرفتيه وأنا الفترة دى هتجنب المشاكل معاها
-فكرى بس فى كلامى واوزنيها
اغلقت نورين مع والدتها واتصلت بلطيفه كى تهنئها
رأت لطيفه شاشه الهاتف تضئ برقم اختها فإبتسمت لأنها متأكدة من أن نسرين هى من ارسلتها فأجابت لطيفه على الهاتف مبروك يا لطيفه الف مبروك ماما كلمتنى وقالتلى إنك اشتغلتى
لطيفه بابتسامة صادقه "الله يبارك فيكى يا نورين إنتى عامله ايه وجوزك عامل ايه معاكى "
- الحمد لله عايشين كويسين على فكره ماما شاكه إنك تعرفى حد مهم مقوى قلبك عليها
ضحكت لطيفه على نورين فهذا أقصى ما تستطيع أن تفعله لأجلها أن تنبهها من ولادتها
لطيفه حاولت تضليل نورين حتى تضلل نسرين "اه يا نورين أعرف وعرفيها عادى عشان لو حاولت تضايقنى تانى صدقيني هتتفاجئ بحاجات مش هتعجبها انا ساكته كل ده عشان هى مامتك بس "
- شكرا يا لطيفه أنا عارفه انك استحملتى كتير انا هكلمها واقولها
اغلقت لطيفه الهاتف مع نورين وعادت مره اخرى إلى مكتبها وأثناء عودتها وجدت خطيبها السابق أمامها يمسك بيده شنطه ويمشى بالممر يبحث عن غرفه ما احست لطيفه بالفرح فهى تريد أن تريه نفسها تشعره أنها فى غيابه أصبحت افضل وأجمل
مرت لطيفه من جانبه بطريقة واضحه وتصنعت الانشغال بالهاتف وعندما مرت بجانبه نظر لها اسلام وصدم من وجودها
اسلام بصدمه "لطيفه انتى بتعملى ايه هنا "
لطيفه تصنعت الصدمه "ايه ده اسلام ايه اللى جابك هنا أنا بشتغل هنا من فتره انت بقى ايه اللى جابك
اسلام: انت عارفه إن انا شغال منظوب مبيعات فى شركه ادويه والشركة دى فرع من فروع الشركة اللى انا شغال فيها وانا جاى اخد عينات عشان اوزعها على العيادات
لطيفه تصنعت عدم الاهتمام لحديثه "ماشى يا اسلام عن اذنك عشان عندى شغل باى "
تركته لطيفه وذهبت من امامه ووضعت يدها على قلبها واحست براحه شديدة فكيف أحبت شخص مثل هذا حقا كلام العرافه صدق
مر شهرين على عملها وكان يعمل معها دكتور صيدلى وهى كانت تعمل في الحسابات تعرف عليها أثناء امضاء إحدى العقود وتطورت العلاقة بينهم وفى ذلك الوقت اراد دكتور هانى التقدم لها وقصت له لطيف عن حياتها مما جعل اعجاب دكتور هانى يذداد اتجاهها وتأكد ان تلك الفتاه هى التى كان يبحث عنها وقرر التقدم لخطبها وسعدت كثيراً لطيفه بذلك الارتباط فهى احبت هانى وكان يتعامل معها بحنيه وطيبه جعلت ثقتها في نفسها تزداد
أخبرت لطيفه نسرين بذلك الحديث فاحست نسرين بغيره داخلها فهى لم ترد ان تكون لطيفه افضل من بنتها وقررت أن تتعامل مع عائله العريس بتكبر محاوله منها فى منع تلك الزيجه
تقدم هانى ومعه والده واستقبلتهم لطيفه بترحاب وضيافتهم فى الصالون
دخلت نسرين وجلست بتكبر وتحدثت بتعالى نظر هانى لتلك المرأة بإشمئزاز كيف للطيفه العيش معها بمفردها كل تلك السنوات وهو لم يستطع أن يتقبلها لمده ربع ساعه
تجاهل هانى ووالده نسرين واصبحوا يتحدثوا مع لطيفه وعندما شاهد والد هانى ظروف تلك الفتاه لم يرد أن يحرجها او يضغك عليها فطلب منها اشياء بسيطه لتجهيز نفسها كالمفروشات وهما سيتحملوا باقى الاشياء فهم من عائله ميسوره الحال
تم قراءة الفاتحة وتلبيس الدبل وعند الانتهاء من تجهيز المنزل سيتم عمل خطوبه وكتب كتاب بعد قراءه الفاتحه ذهب هانى ووالده وتبقت نسرين مع زوجه ابيها التى تشعر بنار داخلها لأنها لم تستطع أن تهدم فرحه لطيفه وتمت الخطبه رغماً عنها اقترب لطيفه من زوجه ابيها ووقفت اماما
- مش هقولك مكنش له داعى الشو ده وقلبت الوش اصلى كان ممكن امنعك بس انا لو منعاتك مكنوش هيصدقونى فانتى اثبتى صدق كللمى بدون مجهود انتى غبيه أوى يا نسرين غبيه لدرجة مابتفكريش هل اللى عملتيه ده هيعدى كده ولا أنا هاخد موقف
نسرين احست بخوف من داخلها تجاه لطيفه فهى لم تعد تتوقع رد فعلها ولكن اخفت ذلك التوتر - هتعملى ايه ها ولا تقدرى تعملى حاجه
- تمام أولا يا نسرين مافيش مليم تانى هدفعه فى البيت لا نور ولا غاز ولا ميه ولا الهوا الاكل والشرب هجيب على أدى اكلى نفسك معاش ابويا اللى انتى واخداه انا هعمل فيزا جديده ليا وهاخده منك اوعي تكونى فاكره أنى نسيت انك واخده معاش ابويا بتاعى اللى كده كده هيتقطع بعد ما اتجوز وده سبب محاولتك انك تفشكلى الموضوع انا بقيت فهماكى كويس يا نسرين بس ملحوقه وتركتها ودلفت لغرفتها تتحدث بالهاتف مع خطيبها
استطاعت لطيفه بسهوله أن تصنع فيزا خاصه لها من معاش والدها بجوار شغلها إلى ان تتزوج أو يتم تعينها بشكل رسمى داخل الشركه
مرت ايام قليله وكانت لطيفه تتجول داخل الشركه ووجدت امامها اسلام تجاهلته واكملت طريقها لكنه ذهب خلفها وحاول ايقافها
وقفت لطيفه وتحدثت معه ببرود
-خير يا اسلام عايز ايه
- انا عايز اعتذرلك عن الكلام اللى قلته زمان
نظرت له لطيفه بلا مبالاه
- تمام يا إسلام مش زعلانه عن ازنك
إسلام بفرحه
-بجد يعنى موافقه ترجعيلى تانى
نظرت له لطيفه بعدم فهم
- ارجعلك انا قلت خلاص مش زعلانه لكن مين جاب سيره رجوع
- منا جاى عايز اعتذرلك ونرجع لبعض
نظرت له لطيفه بإشمئزاز من جرئته أحقا يريد أن تعود له كما وكأنه لم يفعل شئ
- وخطيبتك فين
- منا سبتها
- ليه
- متفقناش جه معاد الجواز وغيروا الاتفاق وغير كده هى سابتةالشغل
قاطعته لطيفه واكملت بإستهزاء
وطبعاً انت جايلى هنا فاكر انى بقيت يا ما هنا ويا ما هناك
انت عارف يا اسلام انت مش راجل انت شبهه راجل الراجل اللى بيدور على ست عشان تساعده ده ماسموش راجل وانا لما احب اتجوز اتجوز راجل بجد مش شبهه راجل
كان هانى يقف اخر الممر وسامع حديثها معه عندما انتهت لطيفه اقترب منها وامسك يدها
- فى حاجة يا حبيبتي
نظرت له لطيفه بإبتسامه - لا يا حبيبي ده واحد غلطان فل العنوان
- طيب يلا عشان ننزل نختار العفش سوا
ذهبت لطيفه برفقه هانى وتركوا اسلام يقف ينظر إلى طيفهم وحديث لطيفه يتردد فى اذنه هل هو حقا بتلك البشاعه هو فقط يريد واحده تقف بجانبه تشاركه مسئوليات الحياه
هو لا يستطيع فتح بيت بمفرده يريد أن يتزوج من فتاه لتقف بجانبه
خرج هانى ومعه لطيفه وذهبوا لشراء احتياجاتهم وبدأوا فى تجهيز منزلهم الزوجى وساهم معهم والد هانى
فى تلك الأثناء اصبحت لطيفه تقوم ببيع الاثاث القديم وتشترى اثاث جديد لمنزلها واصبحت نسرين تفتعل معها مشاحنات كثيره لكن دائما ما كانت تنتصر لطيفه
تدخل بعض الرجال من كِبارات الحى وتدخل هانى ووالده وتم الانتهاء من تلك المشكلة عن طريق بيع المنزل وكل منهم يأخذ نصيبه من المال وافقت لطيفه ونسرين ونورين على ذلك الاقتراح حتى يتم حل النزاع
اخذت لطيفه نصيبها من المال ووضعته فى البنك
بعد مرور شهرين تم عقد قرآن لطيفه وهانى وسط مباركات أهل الحى وانتقلت لطيفه لمنزل زوجها
عاشت حياه سعيده فاستقرت لطيفه فى عملها مر ست اشهر على الزواج استطاع خلالها هانى تكوين مبلغ من المال وأيضاً لطيفه وباع والده قطعت ارض كانت لديه
جمع هانى ذلك المبلغ وشاركته لطيفه وقاموا بفتح صيدليه كبيرة داخل حى راقى خلال فتره بسيطه تبدل حالهم للأفضل بشكل ملحوظ مر على تلك السنوات سنه كامله
كانت لطيفه تجلس بالشرفه فجأه رن هاتفها برساله تزكيريه قرأت الرسالة وعلمت أن مر عام ونصف كامل على تلك الأحداث وتذكرت حديث العرافه لها وبعد سته اشهر اخرى فى ذلك الموعد موعد لقائهم
بالنسبة لهانى
احس هانى أن لطيفه قدم الخير فهى دائما ما كانت تحسه على المغامره فقد غامروا وتركوا شركتهم وغامروا ووضعوا جميع ممتلكاتهم فى فتح صيدليه
اثناء جلوس هانى وشروده دلفت اليه لطيفه وتحمل بيدها علبه مخمليه مستطيله
- ايه ده يا لطيفه جيبالى هديه
- افتحها وشوفها يمكن ماتعجبكش
امسك هانى يد لطيفه وقبلها "أى حاجه منك حلوه يا لطيفه دا انتى الهديه الحلوه اللى بسببها حياتى اتغيرت
جلست لطيفه بجانبه وملست على يده بحنان
- بالعكس يا هانى ده انت نعمه ربنا بعتهالى وعرفتنى الفرق بين الرجال واشباه الرجال
المهم افتح وقولى رأيك
قام هانى بفتح العلبه ووجد بداخلها اختبار حمل سعد كثيراً وادمعت عيناه من الفرحه
- ده بجد يا لطيفه بجد
اشارت لطيفه بمعنى نعن
قام هانى بضمها إليه حتى احست أن عظامها ستنكسر
- هانى البيبى هيفطس
ابتعد عنها هانى وتحدث بلهفه
- هو كويس طمنينى
- متقلقش انا بهزر بس هو كويس انا روحت انهارده للدكتورة وهى طمنتنى
- عايزك الفترة الجايه دى ترتاحى وماتعمليش حاجه خالص
- حاضر يا حبيبي ماتقلقش
اثناء حديثهم قامت نورين بالاتصال بلطيفه وهى تبكى شعرت لطيفه بالخوف تجاه نورين
- مالك يا نورين فى ايه حصل حاجه
-ماما يا لطيفه ماما
-مالها
- ماتت
- إزاى وامته
- بعد ما اتجوزتى هى اخدت نصيبها وطلعت كانت تعرف واحد اصغر منها اتجوزته والواد ده اخد فلوسها واتجوز بيها وعملت معاه مشكله وعايرته إنه اتجوز بفلوسها راح قاتلها ولما قبضوا عليه اكتشفوا إنه كان شارب ممنوعات
- طيب يا حبيبتي اهدى واحنا هنجيلك دلوقتي
ذهبت لطيفه برفقه زوجها لاختها وقاموا بدفن نسرين وظلت لطيفه جالسه بعض الوقت مع اختها تواسيها ثم ذهبت لمنولها وظلت تتواصل معاها بالهاتف كل يوم
- لطيفه عايزاكى تسامحى ماما عشان خاطرى أنا عارفه إنها اذتك متير بس سامحيها عشان خاطرى
- حاضر يا نورين انا الحمدلله مبسوطه ونسيت الماضي عايزاكى بس تهتمى بجوزك وولادك
وظلوا دائما فى تواصل مستمر
مرت الاشهر وظهر الحمل على لطيفه وتحسنت ظروفهم اكثر واشترت لطيفه سياره خاصه بها وفتحوا فرع اخر للصيدليه ولكن تلك المره فى منطقة شعبيه مر ست اشهر وأتى موعد لقاء العرافه
ارتد لطيفه ملابسها وكادت أن تخرج سألها هانى "رايحه فين "
-اقولك ومتتريقش عليا
- قولى ياستى
- للعرافه
- لمين ياختى
-العرافه دى أنا قابلتها مره كنت مطروده من شغلى وحياتى مدمره ومكنتش بقدر ارد على نسرين بكلمه واللى كنت مخطوباله سابنى وخطب صاحبتى عشان مكنتش جبت حاجه في جهازى قابلتنى وانا قاعده بعيط على الرصيف وبشرتنى إن خلال سنتين حياتى هتتغير خالص بس لازم اجمد الاول كنت فاكراها كدابه لكن قلت اجرب لقيت كل حاجه قالتهالى حصلت فعلا
- هانى بتريقه . يا شيخه وايه تانى
- انت بتتريق عليه طيب تعالى معايا وشوف بنفسك
خرج هانى برفقه لطيفه ولم يجدوا اى أشخاص عادت لطيفه للمنزل وهى حزينه كانت تتمنى أن ترى تلك العرافه وان تقص لها قصتها ولكن مع الايام تناست وظنت أن تلك العرافه كانت مجرد خيال
اتى يوم ولاده لطيفه وانجبت بنت جميله وقلم هانى بتسميتها جوهره لأنها اصبحت جوهرتهم الثمينه
فى يوم ما كانت تجلس لطيفه تشاهد أحد الافلام وظهرت العرافه فى إحدى المشاهد
نادت لطيفه على زوجها واشارت له بتلك العرافه التى تمثل فى ذلك الفيلم
واصرت على ان تصل لها اهذت لطيفه صوره تلك العرافه وذهب لمواقع التصوير وظلت تسأل عن تلك الممثله الى ان وصلت لها وهى تمثل دورا ما فى فيلم انتظرت لطيفه انتهائها من تصوير المشهد وذهبت لها ووقفت امامها
- مش فكرانى
- بشبه عليكى
- انا قابلتك من حوالى ٣سنين وكنتى لابسه لبس عرافه ها افتكرتينى
- اه بس انتى شكلك اتغير خالص
- وقتها كنت مطروده من الشغل وحياتى بائسه عايزه اعرف ليه عملتى كده
- عشان لما حكتيلى قصتك لقيت سبب مشاكلك خوفك من المواجهه والتجربه مافكرتيش تغامرى كنتى بتخافى تغامرى تفشلى
قلت اديكى حافز يغيرك يمكن لما تغامرى وتتجرأى تنجحى وحياتك تتغير
نظرت لها لطيفه مطولا وتذكرت الماضى
حقا كان سبب فشلها فى الحياه هى الخوف من التجربه كانت خائفه من التقدم لوظيفه كانت تخاف من الارتباط والصداقه كانت تخشى الفشل ولم ترد ان تدخل أى تجربه خشيه من الفشل
أحقا سبب ما عانته هو خوفها وبضع كلام قالته تلك الفتاه جعلها تتجرأ وكان سبب لنجاحها
- انتى عارفه انتى عاملتى فيا ايه
احابتها تلك الممثله بتوجس "لأ"
- كلامك اللى قولتيهولى يومها ده كان حافز ليا وكان سبب نجاحى والفضل يرجع لكدبه بريئه منك انا بجد بشكرك واتمنى نبقى اصدقاء
- الشرف ليا حبيبتي وانا كمان هكون مبسوطه بالصداقه دى
جلسوا يتحدثوا سويا ثم عادت لطيفه للمنزل وقصت ما اكتشفته لزوجها
بنكون محتاجين اننا نكون اجرء فى حياتنا وقراراتنا اوقات كتير بيكون سبب فشلنا خفنا من التجربه فبدون مانشعر بنكون فعلاً فشلنا فى اننا نقود تجربه كان يمكن أن تكون سبب تغير حياتنا
#العرافه
#امانى_سيد
تعليقات
إرسال تعليق