رواية_عندما_تغضّب_النعاج_تصبح٠أشد_أفتراسآ_من_الذئاب الفصل السادس والثلاثون بقلم أروى عادل
#رواية_عندما_تغضّب_النعاج_تصبح٠أشد_أفتراسآ_من_الذئاب الفصل السادس والثلاثون بقلم أروى عادل
#الكاتبة_أروى_عادل
#الفصل_السادس_الثلاثون
بعد دقائق من خروج ثريا و سالم ٠
وفجأة صرخت أميلى
أميلى ٠٠ فتحت عينها
سلمى ٠٠ فى ايه
أميلى ٠٠( فرحه) تاليا فتحت عينها انا شوفتها
سلمى٠٠ ( بتوتر) يمكن يكون متهيألك
أميلى ٠٠ لاء بقولك شوفتها ...انا هروح أنادى الدكتور
قالت ما قالته ثم خرجت مسرعة من الغرفة
وهنا أخرجت سلمى حقنة من شنطتها
و هى تلتفت خلفها بأرتباك ثم اقتربت من المحلول المعلق فى يد تاليا
ثم دخلت الحقنه المحلول
هنا اتفضت من مكانها برعب عندما سمعت صوت يقول بقلم أروى عادل
مروان ٠٠ انتى بتعملى ايه عندك
انتفضت سلمى عند سماع صوت مروان لذلك سقطت الحقنه من يديها تحت قدميها
و دون أن يلاحظ مروان لذلك أزاحت سلمى الحقنه يقوميها لتحت الفراش
و هتفت بتوتر
سلمى ٠٠ أنا ما بعملش حاجة انا بس كنت بطمن على تاليا
مروان ٠٠ بتطمنى عليها من امتى يعنى بتهمك تاليا
حاولت الهاء مروان لذلك هتفت
سلمى ٠٠ أه مش تاليا فتحت عينها
طارق ٠٠(بفرحه) انتى بتتكلمى بجد
سلمى ٠٠ أه و اللهى ده حتى أمها إللى شوفتها
هنا بدأ مروان يفحص تاليا
بينما دلفت أميلى للغرفة و معاها الطبيب
الذى هتف
الدكتور ٠٠ انت فحصتها يا دكتور مروان .. المدام بتقول أنها فتحت عينها
مروان ٠٠ أه فحصتها.. وكل حاجة تمام
هنا نظر لأميلى وقال
مروان ٠٠ حضرتك متأكده انها فتحت عينها
أميلى٠٠ متأكده هى فتحت عينها و بصتلى كمان
الدكتور ٠٠ طيب ده مؤشر كويس و مبشر بخير ٠كده معناه انها بدأت تفوق
كان كل ما يشغل بال سلمى فى ذلك الوقت هو كيف تتخلص من تاليا قبل أن تستيقظ من غيبوبتها و تأخذ الحقنة من تحت الفراش.
حتى لا ينكشف أمرها
أميلى ٠٠ بس هى فتحت عينها .. طيب ليه لسه مافقتش
مروان ٠٠ مش معناه انها فتحت عينها انها هتفرق فى ساعتها ممكن تفضل يوم اتنين وممكن أسبوع و اكتر كمان على ما تفوق
كانت سلمى تشعر بخوف و قلق من أن تستعيد تاليا وعيها لذلك هتفت
بقلم أروى عادل
سلمى ٠٠ يعنى طالما فتحت عينها يبقى هتفرق
الدكتور ٠٠ بالظبط كده بس مسألة وقت ٠٠
طيب عن أذنكم انا
قال الطبيب جملته ثم انصرف.. بينما هتف طارق
طارق٠٠ سلمى بابا اتصل بيا وقالى انى هتروحى معايا
سلمى ٠٠( بضيق) أه صح انا جايه معاك عشان رايحه اشوف عمتى نجوى
طارق ٠٠ طيب يالا واقفه ليه
سلمى ٠٠ ( بأرتباك) طيب حاضر جايه أهو
خرجت سلمى من الغرفة وهى تنظر إلى موضع الحقنه
لكن مروان أوقف سلمى خارج الغرفه و هتف
مروان ٠٠سلمى استنى عندك
دبه الرعب فى سائر جسدها وهى تقف مكانها للحظه شعرت أن مروان كشف أمرها
مروان ٠٠ سلمى ياريت متجيش هنا تانى .
تنهدت سلمى بأريحيه وهى تبلع ريقها
و طصنعت الحزن و هى تهتف
سلمى ٠٠ ليه بس كده يا مروان .. هو انا غلطانة انى مش عايزه أسيبك فى الظروف دى
مروان ٠٠ ( بضيق) سلمى بلاش تستعملى معايا الأسلوب ده لأنى فاهمك و عارفك كويس أوى ..زى ما انا عارف كمان انك اكتر واحده بتكرهى تاليا و نفسك انها ماتقومش من إللى هى فيها
سلمى ٠٠ لدرجدى أخد عنى فكره وحشه
مروان٠٠ انا مش عايز كلام كتير .. ياريت ماشوفش وشك هنا تانى. .. يالا خدها
يا طارق من هنا
طارق ٠٠ يالا يا سلمى
غادر كل من طارق و سلمى
ثم رجع مروان للغرفة هنا هتفت إميلى
إميلى ٠٠ أنا مش عايزه سلمى تيجى هنا تانى
مروان ٠٠ أنا لسه قايلها كده بردوا .. وهى مش هتيجى هنا تانى
أميلى ٠٠ تمام .. انا ماشية
بعد ما غادرت أميلى
أستلقى مروان بجوار تاليا كما يفعل كل يوم بعد مغادرة الجميع .. و ضمها إليه و ظل يتحدث إليها
بقلم أروى عادل
//////////////////////////
فى الفيلا
غرفة سلين فى المشفى
*************
دلفت سلمى للغرفة مندفعه و هتفت بقلق
سلمى ٠٠ سلين اسمعى إللى هقولك عليه
سلين٠٠ انتى ازاى تدخلى عليا الأوضة من غير ما تخبطى
سلمى ٠٠ بقولك ايه مش وقت الكلام ده
.. و أسمعينى
سلين ٠٠( بضيق) عايزه ايه
سلمى ٠٠ فى حقنه هتلاقيها تحت سرير تاليا . لازم تجيبهالى قبل ما حد يشوفها
سلين ٠٠ ( بقلق) فيها ايه الحقنه دى مخليكى قلقانه كده
سلمى ٠٠ مالكيش فيه المهم تجيبى الحقنة
و خلاص
سلين ٠٠ يعنى ايه ماليش دعوة
هنا وضعت سلين يديها على فمها بصدمة
و هتفت بذعر
سلين ٠٠ لاء مش ممكن انتى كنتى ناويه تموتى تاليا
سلمى٠٠ آمال عايزانى استنها لما تفوق
و تودينا فى ستين داهيه
سلين ٠٠( بذهول) الله يخرب بيتك٠٠
لاء انتى مستحيل تكونى بنى آدمه طبيعية .. انتى فاكره الدنيا سايبه
سلمى ٠٠ بقولك ايه انا مش عايزه كلام كتير .
اتصرفى دلوقتى و هاتلى الحقنة دى
سلين ٠٠ أتصرف ازاى دلوقتى .بقولك انا ماليش دعوة بمصايبك دى
هتفت سلمى بتهديد
سلمى ٠٠ بقولك ايه احنا مع بعض فى الحوار
.. و لو روحت فى داهيه انا مش هروح لوحدى فاهمه
خافت سلين من تهديد سلمى لذلك هتفت بنفاذ صبر
سلين ٠٠ خلاص اسكتى . هعمل إللى انتى عايزاه
سلمى ٠٠ ايوه كده أعقلى ٠٠
سلين ٠٠ قوليلى فيها ايه الحقنة دى
سلمى ٠٠ فيها إللى كان هيخلصنا من تاليا
نهائيآ.. بس اعمل ايه حظى طلع وحش
و مروان دخل عليا قبل ما أفضى الحقنة فى المحلول
سلين ٠٠ انتى مبقاش فيكى عقل .. انتى فاكره حاجة زى دى كانت هتعدى عادى
سلمى ٠٠ يوووو بقى بطلعى كلام و روحى هاتى الحقنة من تحت السرير
سلين ٠٠ دلوقتى . هتدخل الأوضة بأى حجه
سلمى ٠٠ هو انتى مش دكتوره .. و عادى تدخلى اى أوضة
سلين ٠٠اه .. بس مروان منبه عليه مقربش من تاليا .. غير كده هو معاها على طول مابيسبهاش
سلمى ٠٠ وانا كمان قالى ماجيش المستشفى تانى..
سلين ٠٠ طيب مافيش قدامى غير استنا لما تاليا تكون لوحدها فى الأوضة و ادخل اجيب الحقنة
سلمى ٠٠ طيب انا هستناكى تجيبلى الحقنة .. دلوقتى انا همشى طارق مستنينى تحت
بقلم أروى عادل
////////////////////////
فى صباح اليوم التالى
غرفة تاليا
**********
نام مروان بجوار تاليا كعادة منذه دخولها المشفى.. لكن على غير العادة أستيقظ مروان هو يشعر بيد ناعمة تداعب خده و خصلات شعره .. لذلك فتح عينه وهنا ابتسم عندما وجده تاليا تنظر له .. ثم أغلق عينه مره أخرى هو يظن أنه يحلم .. لكنه سرعان فتح عينه مره أخرى و هو ينتفض من مكانه و يتأمل وجهها و هنا هتف
مروان ٠٠ هو انا بحلم مش كده
حاولت تاليا تلمس وجهها بيدها المصابة مره أخرى لكنها تألمت وهتفت
تاليا ٠٠ أىىىى أيدى
مروان ٠٠( بفرحه)يعنى انتى بجد
تاليا ٠٠ هو فيه ايه مالك .
كاده قلب مروان ان يقفز من مكان من فرحته
لذلك ضم تاليا إليه مروان بقوة . لكن صرخت تاليا بألم
تاليا ٠٠ مروان براحة جسمى وجعنى
مروان ٠٠ أسف .. اسف . تاليا انتى صاحيه
تاليا ٠٠ أنت شايف ايه
مروان ٠٠ شايف .. انا خلاص مابقتش أشوف اي حاجة . حرام عليكى يا تاليا تعبتى اعصابى و نشفتى دمى . انا كنت بموت كل يوم الف مره و انا شايفك نايمة قدامى كأنك من غير روح
تاليا ٠٠ ليه هو ايه إللى حصل
هنا قامه مروان بفحصها ..
مروان ٠٠ الحمدالله كل حاجة تمام
تاليا ٠٠ أنا عايزه اقعد
هنا ساعدها مروان و لتجلس
بقلم أروى عادل
مروان ٠٠ كده كويس
تاليا ٠٠ أه.. مروان هو ايه إللى حصل
مروان ٠٠ انتى المفروض تقوليلى ايه إللى حصل و ازاى وقعتى من على السلم
تاليا ٠٠ سلم . سلم ايه . انا اخر حاجة فاكراها لما كنت بتخانق مع سلين و سلمى
مروان ٠٠ سلين و سلمى كمان ..
هنا دلفت أميلى .و ثريا و سالم للغرفة
وعندما شاهدوا تاليا جالسه على الفراش
لذلك ركضت أميلى إليها ثم ربتت على وجهها و هتفت بدموع
أميلى ٠٠ معقولة انتى قاعدة قدامى... انتى كويسه صح .. قوليلى انك كويسه
تاليا ٠٠انا كويسه الحمدالله
سالم ٠٠ الحمدلله.. نشفتى دمنا يا تاليا
ثريا ٠٠ الحمدالله على السلامة يا تاليا .. كده يابنتى ترعبينا عليكى
هنا خرج مروان من الغرفة ليجلب الطبيب
تاليا ٠٠( بأستغراب) هو ايه إللى حصل لده كله
أميلى ٠٠ انتى بقالك حوالى عشر ايام فى غيبوبه
تاليا ٠٠ غيبوبة. لدرجة
رجع مروان مع الطبيب و بعد ما قام الطبيب بفحص تاليا جيدآ هتف
الدكتور ٠٠ الحمدالله كله تمام.. نقدر دلوقتى نقول حمدلله على سلامتك يا دكتوره
تاليا ٠٠ الله يسلمك يا دكتور٠ بس انا ليه جسمى كله وجعنى
مروان ٠٠ ده طبيعى ..من الإصابات إللى فى جسمك
سالم ٠٠ الوقعه كانت قوية أوى عليكى والحمد الله انك قومتى منها
بعد مرور ساعتين
الكل مبسوط بأستيقاظ تاليا من الغيبوبة
بينما كانت سلين تجوب الغرفة بقلق و رعب منذه علمت بأستيقاظ تاليا من الغيبوبة
///////////////////////
غرفة سلين فى المشفى
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
هنا رن هاتف سلين و عندما رأت هوية المتصل
بداية المكالمة
سلين ٠٠ عايزه ايه يا وش المصايب
سلمى ٠٠ ليه قلة الأدب على الصبح..قوليلى جبتى الحقنة
سلين ٠٠ لاء ماجبتهاش.. و لمعلومك تاليا فاقت
نزل الخبر على مسمع سلمى كالصعقة
بقلم أروى عادل
سلمى ٠٠ بتقولى إيه فاقت ازاى يعنى ..
سلين٠٠ أمر ربنا . عشان يكشفنا قدام مروان
سلمى ٠٠ لاء تاليا مش لازم تتكلم اعملى أى حاجة تخليها تخرس
سلين ٠٠ أيه عايزانى .اقتلها زى ما كنتى هتعملى
سلمى ٠٠ سلين مش وقت الكلام ده دلوقتى.
احنا لازم نتصرف مروان مش هيرحمنا .لو تاليا اتكلمت
سلين ٠٠ متأخر أوى الكلام ده .. احتمال كبير تكون تاليا دلوقتى قالت ل مروان كل إللى حصل .. روحى منك لله ضيعتنى. كان يوم أسود يوم ما سمعت كلامك
قالت جملتها ثم أغلقت الخط
ثم جلست على مكتبها فى انتظار القادم
وهى تتخيل ماذا سيفعل بها مروان عندما يعلم بفعلتها
////////////////////
غرفة تاليا
************
بعد مرور ساعتين
اقترب مروان من تاليا و هتف
مروان ٠٠ تاليا انتى قولتلى أول ما فوقتى انك كنتى بتتخانقى مع سلين و سلمى.. وبعد كده ايه إللى حصل
هنا ظلت تاليا صامته وهى تفكر و تنظر
ل مروان ثم هتفت بقلم أروى عادل
تاليا ٠٠ مش فاكره حصل ايه بعد كده
أميلى ٠٠ يعنى ايه مش فاكره
تاليا ٠٠ يعنى مش فاكره انا اخر حاجة فاكراها انى كنت بتخانق معاهم و معرفش حصل ايه بعد كده
شهد ٠٠ تاليا افتكرى كويس
تاليا ٠٠( بضيق) فى ايه بقولكم مش فاكره
مروان ٠٠ معلش يا حبيبتى ولا يهمك عادى أكيد هتفتكرى..مع الوقت
مروان ٠٠ طيب أنا عندى شغلانه كده هعملها و راجع
إميلى ٠٠ قبل ما تروح انا كنت عايزه اتكلم معاك
مروان ٠٠ خير
إميلى ٠٠ أنا عند كلامى انا هاخد تاليا معايا وانا راجع على لندن
اخذ مروان نفس طويل حتى لا يغضب ثم هتف
مروان ٠٠ حضرتك شايفه ان وقت الكلام ده دلوقتى
إميلى ٠٠ آمال وقته امتى لما بنتى تموت .. ولا انت مش اخد بالك ان إللى حصل ل تاليا انت و خطيبتك و مراتك السابقه كنتوا السبب فيه ..
برغم صعوبة كلمات إميلى التى كانت مثل السكين الحاد الذى ينغرز فى صدره دون رأفه و برغم كل ما حدث بينه وبين تاليا لكنه لا يقبل فكرة انه ممكن أن يكون هو سبب فى أيذاء تاليا بأى شكل من الأشكال
لذلك لم يرد على أميلى أكتفي فقط بنظر
ل تاليا بحزن لذلك هتفت
أميلى ٠٠ أنت ساكت ليه انا بكلمك
مروان ٠٠ كلامك قاسى أوى
أميلى ٠٠ أنا أم من حقى ابعد بنتى عن أى حاجة تضرها
مروان ٠٠( بحزن) انا دلوقتى إللى بضر تاليا
إميلى ٠٠ مروان أنت وعدتنى ان لما تاليا تفوق هتعمل إللى هى عايزاه
مروان ٠٠ إللى تاليا عايزاه مش إللى حضرتك عايزاه
أميلى ٠٠ تاليا عايزه ترجع معايا على لندن .. أحنا متفقين على كده حتى من قبل حادثة إللى حصلت
هنا نظر مروان ل تاليا بألم و قهر وهو يقول بصوت موجوع
مروان ٠٠ تاليا الكلام ده صح انتى كنتى ناويه تسيبنى
خافضت تاليا رأسها و هنا فهم مروان ان تاليا موافقه على كلام أميلى لذلك هتف
بهدوء عكس الغضب الذى بداخله والألم الذى يشعر به
بقلم أروى عادل
مروان ٠٠ تمام كده فهمت .. يعنى ده إللى. انتى عايزاه يا تاليا ..
تاليا ٠٠ مروان انا أديتك بدل الفرصة عشرة
و مافيش حاجة اتغيرت..
مروان ٠٠ تاليا انتى كنتى عايزه تسافرى من غير حتى ما أعرف
أميلى ٠٠ و أديك عرفت .
شعر مروان بغصه قوية تكاد تمزق صدره
هو يعلم جيدآ ان سكوت تاليا هو بمثابة موافقة على حديثة أميلى لذلك هتف
مروان ٠٠ تمام انا وعدتك انى هعمل إللى تاليا عايزاه.. و طالما تاليا عايزه تسافر معاكى .. تبقى براحتها تعمل إللى هى عايزاه
بعد ما قال جملته انصرف دون انتظار رد أحد
هنا هتفت شهد
شهد ٠٠ غريبة معقوله مروان وافق كده بسهوله
أميلى ٠٠ هو اكيد عارف انى مش هسمح له يرفض . عشان كده وافق من غير مشاكل
كانت تاليا شارده فى مروان و كيف وافق بسهوله عل سافرها
هنا هتفت أميلى طيب انا هروح دلوقتى أوضب كل حاجة عشان سافرنا
//////////////////////////////////
غرفة سلين فى المشفى
****************
هنا دلف مروان لداخل الغرفة دون أن يطرق الباب ذلك جعل سلين تنفض من مجلسها بخضه وهى تشعر برعب عارم
مروان ٠٠ أنا عايزه اعرف الحقيقة دلوقتى
بلعت ريقها بخوف شديد و هتفت
سلين ٠٠ حقيقة ايه
مروان ٠٠ حقيقة إللى حصل يوم ما تاليا وقعت من على السلم
هنا علمت سلين ان انكشف أمرها لذلك هتفت بتوتر ممزوج بخوف
سلين ٠٠ مروان ممكن تهدى و انا واللهى العظيم هقولك على كل حاجة.. انا ماليش ذنب إللى حصل٠٠٠٠٠٠٠٠
قبل أن تكمل عبارتها قال مروان
مروان٠٠ مالكيش ذنب ازاى . انتى لولا اتخنقتى معاها أنتى و سلمى ماكنتش اتوترت و وقعت على السلم
هنا نظرت سلين ل مروان بأستغراب
وهى لا تعرف من أين أتى مروان بهذا الحديث لذلك هتفت
سلين ٠٠ مين قالك الكلام ده
مروان ٠٠ تاليا هى إللى قالتلى انها اتخنقت معاكى انتى و سلمى و بعد كده هى مش فاكره إللى حصل ... ممكن اعرف انتى ليه مقولتيش انك انتى و سلمى اتخنقتوا مع تاليا
كانت سلين مرتبكه لكنها حاولت تسيطر على أرتبكها حتى لا ينكشف أمرها لذلك هتفت. بقلم أروى عادل
سلين ٠٠ خوفت تحملنا ذنب سبب وقعها من على السلم
مروان ٠٠ (بغضب) ممكن اعرف هى وقعت ازاى
سلين ٠٠ بعد ما اتخنقت معايا انا و سلمى .. قالت وهى متعصبه انها هتنزل ليك وهى بتنزل من على السلم وقعت .. بس ده إللى حصل
سلين ٠٠ هو ده إللى حصل
مروان ٠٠ طيب ايه سبب الخناقة بينكم
سلين ٠٠ بسبب إللى حصل يومها فى المستشفى بين شهد و رحيم ..
مروان ٠٠ تمام .. طيب اسمعى يا سلين .لحد هنا و كفاية ...
سلين٠٠ هو ايه إللى كفاية.
مروان ٠٠ موضوعنا . خطوبتنا ..
سلين ٠٠ مروان انا ماليش ذنب فى إللى حصل ل تاليا
مروان ٠٠ أنا مش عارف أذا كان ليكى ذنب باللى حصل ل تاليا أو لاء .. بس إللى انا عارفه كويس ان كان ممكن أخسر تاليا بسبب التزامى بوعدى ليكى..
سلين ٠٠ أنت عايز تقول ايه يا مروان
مروان ٠٠ من دلوقتى مافيش أى حاجة بتربطنا ببعض
نظرت سلين له وهى تبكى بمرارة
سلين ٠٠ لم انت بتحبها أوى كده ليه عشمتنى بيك
مروان ٠٠ سلين انا شرحتلك انا ليه عملت كده بس انتى إللى مش عايزه تفهمى
هنا أزاحت سلين دموع عينيها و هتفت
سلين ٠٠ خلاص يا مروان روح لها
هنا نظر مروان لها بأستغراب من ما قالته سلين لانه كان متوقع منها أن ترفض أن يتركها . لذلك هتفت
سلين ٠٠ مالك مستغرب ليه
مروان ٠٠ كنت متوقع انك هترفضى أنى أسيبك
سلين ٠٠يعنى لو رافضت هتقبل برافضى و هتفضل معايا
مروان ٠٠ لاء لأنى المردى مصمم على رأي
و اخد قرارى كمان
سلين ٠٠ خلاص يبقى مالهوش لازمه انى أرفض او اتقبل كلامك طالما انت فى كل الحالات اخد قرارك
مروان ٠٠ طيب كويس انك فهمتى فى الاخر
قال ما قاله ثم انصرف و ترك خلفه سلين منهاره و تبكى بهستريا
بقلم أروى عادل
////////////////////////////
فى غرفة تاليا
**************
شهد ٠٠ تاليا انتى قولتى انك مش فاكره إللى حصل بعد ما اتخنقنى مع سلين و سلمى
تاليا ٠٠ لانى فعلآ مش فاكره.
شهد ٠٠ بس انا مش مسدقه
الكلام ده
تاليا ٠٠ ايه إللى انتى مش مسدقه بقى
شهد ٠٠ حكاية انك مش فاكره إللى حصل مش داخله دماغى
تاليا ٠٠ عندك حق عشان انا فاكره كل إللى حصل
شهد ٠٠ طيب ليه كدبتى و قولتى مش فاكره
تاليا ٠٠ عشان انا لو قولت إللى حصل مروان ممكن يقتل سلين و سلمى فيها
شهد ٠٠ ليه هو ايه إللى حصل
تاليا ٠٠ هحكيلك
#يتبع
الكاتبة الرواية/أروى عادل
توقعاتكم
لقد اقتربنا على أحداث النهاية ياترى ماذا سيحدث مع ابطالنا
تعليقات
إرسال تعليق