القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية همس الانين الفصل الواحد وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون الأخير بقلم إيه محمد

التنقل السريع

     رواية همس الانين الفصل الواحد وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون الأخير بقلم إيه محمد 





    رواية همس الانين الفصل الواحد وعشرون والثانى وعشرون والثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون الأخير بقلم إيه محمد 



    نظرت لها ريناد مطولا ثم إقتربت منها لتجد همس تدمع عيناها وهي تردد إسم ريناد 

    فتحت أذرعها حتي تضمها بين أذرعها لتجد.يدها ممدوده 

    ريناد :_حمد لله علي سلامتك ياطنط 

    تعجبت همس وإسلام من طريقه ربناد فقالت همس والدمع يسيل من عيناها :_طنط 

    ريناد بملامح هادئه:_ أنا كنت عايزه أشكرك علي الا عمالتيه معيا بجد مش عارفه أشكرك إذي 

    همس بغضب:_تشكريني علي أيه أنا أمك 

    ريناد بصوتا مرتفع _:كفيا كفيا كدب أنا خلاص عرفت الحقيقه 

    همس ببكاء :_حقيقه أيه دي 

    إسلام :_ريناد الكلام دا مش وقته 

    ريناد :_لا وقته يا إسلام أنا حبيت أشكرها علي الا عمالته معيا معملتش شئ غلط هي ست عظيمه قبلت تربي بنت درتها 

    همس بحزن شديد وصوت محمل بالاوجاع :_عندك حق يابنتي بس أنا عمري ما إعتبرتك بنت درتي أنا ربيتك بحب حبيتك أكتر من إبني كنت بفرح لما بشوف إبتسامتك وبموت لو شوفتك حزينه 

    بكت ريناد وهي تستمع لها وحزن إسلام علي تلك المرأه التي مازالت تعاني 

    أما احمد الذي يراقب الموقف من بعيد كان يرغب في التدخل ولكن عليه أن يكون صبورا ليري ماذا سيحدث 

    أكملت همس والدموع رفيقتها :_ حبيتك وكنت بهتم بيكي أوي حتي إلني مكنتش بعامله كدا أنا أمك أيوا أنا مش هي أنا الا ربيتك وكبرتك وإهتميت بيكي أنا الا كنت بفضل جانبك بالساعات وانتي مريضه أنا أمك سامعه

    وتركتها همس وتوجهت للخروج توجهت وصوت بكائها يذبح القلوب لتقف عندما تستمع لريناد تناديها بأمي رفرف قلبها من السعاده وإستدرت لها لتحتضنها بفرحه وبكاء في آنا واحد تحت أنظار أحمد وإسلام 

    *______________________*

    بسياره مالك 

    كانت يجلس محمد بجانب إبنه بالامام و نجلاء بالخلف بجانب مليكة الشارده في ذلك الحقير الذي يأبي أن يدعها وشأنها فما أن رأها وهو يرفض الابتعاد عنها وما زاده وقاحه هو الاتصال المتكرر بها 

    أفاقت علي صوت رساله من الواتس أب تحوي كلمات ارعبت قلبها وهي 

    مليكة أنا بحبك أووي ومستحيل أسيبك فاهمه مستحيل الا علي موتي 

    أرعبت مليكة وكتبت بيدا مرتعشه من الخوف :_أنت عايز مني أيه ارجوك سبني في حالي 

    _صعب أسيبك فاهمه أنتي ليا أنا 

    مليكة _:أنت بني ادم حقير ومجنون وانا لحد كدا وكفيا هقول لمالك علي كل حاجه وهو يشوف تصرف معاك 

    _ههههه مالك دا حشره أفعصها بسهوله ومسير الايام تثبتك اه نسيت اقولك انا فرحان أوي أنك إبتديتي تفهمي وركبتي جانب حماتك ومش جانبه 

    سلام ياحبيبتي 

    فزعت مليكه وبكت بخوف كيف علم أنها تجلس بالخلف كيف علم بكل ذلك هنا علمت أن القادم سيكون مليئ بالكوارث ودعت الله كثيرا بداخلها أن يخرجها مما هي فيه 

    *_____________________*

    بغرفه همس 

    كانت تتمدد علي الفراش بتعبا شديد إلي ان دلف جوان وهو يرتدي البالطو الطبي الذي جعلها ذو مكانه وجاذبيه 

    دلف وعلي وجهه إبتسامه جميله لا تليق باحدا سواه 

    جوان :_صباح الخير يا حبيبتي 

    همس بستغراب :_حبيبتك 

    جوان ومازالت البسمه علي وجهه _:أيوا ياهمس حبيبتي وحياتي كمان

    نظرت له همس بوجها يكسوه الحمره فلاول مره تستمع إلي ذلك الكلام المعسول منه 

    إقترب جوان وجلس بالقرب منها وقال :_لسه حاسه بالجراحه أو باي وجع 

    أقسمت همس أنها لو كانت تشعر بوجع العالم باكمله بعد أن إستمعت له لمحيت الأوجاع باكملها 

    رفعت عيناه لتقابل عيناه قائله :_الحمد لله 

    جوان :_تستهل الحمد ممكن تعطيني إيدك عشان أعطيكي الحقنه في الكلونه 

    نظرت له بالم فابتسم قائلا :_متخافيش مش هتحسي بحاجه أنا مختلف عن باقي الدكاتره 

    تطلعت له بسخريه ثم قالت :_مختلف اذي يعني ماهو الوجع واحد 

    مد لها جوان يده وعيناه الزرقاء تأبي ترك عيناها قائلا :_جربي 

    أعطت له يدها بحيله بدء جوان في ضخ الحقنه بيدها ببطئ شديد لكن نظراته كانت هي المتحكم بكل شئ 

    لم تشعر همس باوجاع فقط تنظر لعيناه بشرود إلي أن إنتهي بعد عده دقائق وإبتسم لها قائلا :_حسيتي بحاجه 

    نظرت له بستغراب لينظر ليدها فنظرت هي الاخري لتجده قد أنهي ما كان يفعله فتعجبت فهي لا تشعر باي شئ ولكن تملك الغضب منها فقالت :_هي دي طريقتك 

    جوان وهو يتفحص الاجهزه بجانبها :_أيوا وحشه 

    همس بغضبا جامح :_لا سمح الله بتبص لكل المرضي عشان تسحرهم ويقولوا محسناش بوجع ومش خايف من عقاب ربنا 

    هنا تفهم جوان ما فهمته تلك الحمقاء فنظر لها وقال :_لا مش مع المرضي دي طريقتي الجديده مع مراتي وبس 

    ثم إقترب منها وقال بمكر :_أسحرهم لدرجادي عيوني جميله 

    لمع وجهها بالوان الطيف فقالت بتوتر :_لا مش بالظبط لكن 

    جوان بابتسامه جميله _:لكن أيه 

    همس :_علي فكره انا مش قادره اتكلم وانا تعبانه 

    جوان :_ما يهونش عليا مرضك يا قلبي انا وريا شغل كتير هخلصه وهرجع نكمل موضوعنا 

    وغمز لها ثم تركها وانصرف تركها والابتسامه ترسم وجهها بعد غيابا طال لسنوات تبتسم بحب لاول مره 

    دلفت همس وريناد وإسلام إلي الغرفه 

    ريناد بفرحه :_حمد لله علي سلامتك يا حبيبتي 

    همس بابتسامه بسيطه تحمل التعب:_الله يسلمك 

    إسلام :_إحنا اتحسنا اهو بفضل الله 

    همس _:الحمد لله 

    نجلاء :_تستهل الحمد حبيبتي ربنا يقومك لينا بالسلامه يارب 

    ريناد :_يارب

    محمد بستغراب :_أمال فين أم إسلام 

    همس :_في المسجد 

    محمد :_ربنا يتقبل منها 

    إسلام :_ومنا جميعا 

    دلف مالك ليقول :_أنا جيت 

    إسلام :_اهلا ياخويا 

    مالك بمزح :_يا ساتر من الاستقبال بتاعك شايفين 

    دلفت همس واتجهت إلي همس تحتضنها بحب قائله :_معلش يا مالك اخوك الكبير يا حبيبي 

    ريناد :_ههههه أيوا صح إسلام أكبر منك 

    مالك :_نعم ياختي هو عشان الكبير يفتري علي خلق الله 

    دلف احمد وقال :_لا يا مالك أفتري أنت عليه 

    نجلاء :_ههههه ربنا يستر 

    محمد :_ههههه شكلك بقا مسخره 

    مالك :_كدا ماشي يا والدي العزيز ثم وجه حديثه لمليكة قائلا :_شايفه أخوكي خالي الكل يقف في صفه 

    لم تسمعه مليكة فقد كانت تنظر للفراغ بشرود 

    مالك : مليكة 

    مليكة لا رد

    تعجب الجميع خاصة إسلام وهمس فهم يعلمان مليكة جيدا

    وضعت همس (والده جوان )يدها علي مليكة بقلق وقالت :_مالك ياحبيبتي أنتي كويسه 

    مليكة بوعي:_الحمدلله

    مالك :_أنتي مش معنا خالص 

    مليكة بتوتر :_لا معاكم بس زعلانه عن همس 

    همس بتعب :_حبيبتي أنا كويسه متشغليش بالك 

    أحمد :_مالك خد مراتك يابني واخرجوا بره شويه تغير جو 

    مالك :_حاضر ياعمي ما تيجوا كلنا نخرج 

    محمد _:والله فكره يابني 

    نجلاء :_طب وهمس 

    دلف جوان وقال :_جوزها هيقعد معاها 

    آبتسم إسلام وقال :_طب ياعم احنا كدا إطمنا يالا يا ريناد 

    ريناد بفرحه :_يارريت يالا 

    همس :_ربنا يفرحك يا بنتي 

    احمد :_ويفرحنا احنا كمان ماحنا هنخرج معهم 

    همس :_لا يا أحمد أنا هفضل مع همس 

    همس بتعب :_أنا كويسه والله يا همستي أخرجي مع عمي عشان خاطري 

    أحمد :_اه والله يا حبيبتي حنني قلب حماتك عليا

    جوان :_ريناد 

    ريناد :_نعم 

    جوان :_عايزاك تخدي بالك من بابا كويس شكله ما يطمنش 

    انفجر الجميع ضاحكا ما عدا مليكة التي كانت بعالم اخر مملؤء بالخوف 

    وبالفعل غادر الجميع للخارج وعادت رباب بعد أن أنهت صلاه العشاء بالمسجد لتجد جوان يجلس بجانب همس ممسك يدها بحبا شديد حتي هي تنظر لها بسعاده لم ترد أن تحطم لحظاتهم السعيده فأنصرفت إلي المنزل لتجد لين تبكي بشده 

    جلست رباب بجانبها لتري ما بها جلست ذو القلب الابيض بعد معرفتها ما فعلته تلك المجرمه بحق إبنها جلست لتري ما بها لتنصدم عندما تخبرها لين بأن مالك يريد تزويجها غدا من شخص قلبه منزوع الرحمه 

    بكت لين لتحتضنها رباب بحنان فابتعدت عنها بعد عده دقائق من البكاء تنظر لها بتعجب شديد 

    لين بدموع :_بعد كل الا عمالته وبتواسيني 

    رباب بحب :_كلنا بنغلط يابنتي والشيطان ديما بيكون السبب وغلطتنا الكبيره اننا بنسلمه نفسنا ونكون ذي الدميه هو الا يحركها وفي الاخر بيقطع الحبال الا كانت بتحركنا ويتبرا مننا ليه احنا مش نقطعها بنفسنا ليه من نقربش من ربنا ونستعين به عشان نبعد عنه 

    حبيبتي أنا عارفه أن في جواكي خير 

    إبتسمت لين بسخريه وقالت :_انا جوايا شر بس ياطنط حاولت أحاربه كتير بس فشلت في الاخر 

    رباب بابتسامه تعبأها الحنان :_ولا جواه الشر يتبرع بدمه لحد يساعد في انقاذ حد 

    ثم وضعت يدها علي كتفله قائله :_الخير جزاكي حبيبتي بس محتاجه الا يساعدك وياخد بيدك ربنا رحيم فاتح أبوابه في وش عباده عمره ما افقل باب رحمته بوش حد قربي من ربنا هتكسبي الدنيا كلها واولها هتكسبي نفسك 

    تركتها رباب وصعدت إلي شقتها حتي تستريح قليلا تركتها تعيد حسابتها من جديد حتي تحدد طريقها بيدها 

    *____________________* 

    بغرفه همس 

    كانت تشعر بالخجل من جوان الممسك بيدها قائلا أنه يقيس سرعه تنفسها وصدقته همس أو شاءت أن تصدقه 

    همس بخجل:_هتفضل كد كتير 

    جوان :_يمكن أنتي اتخنقتي مني ولا أيه علي العموم أنا بشوف شغلي وبضمير

    إبتسمت همس إبتسامه بسيطه وقالت :_بضمير اوك بس يا دكتور لو سمحت ممكن سؤال 

    جوان :_ أسف معنديش وقت أنا وقتي من دهب 

    أنفجرت همس ضاحكه حتي ألمها الجرح تأه جوان بجمال ضحكاته فتلك الفتاه تمتلك جمال خاصا لا يفقه احد لا يعلم ان من احبه الله زرع محبته في عباده جميعا 

    أفاق جوان علي صوتها المؤلم فهي تتوجع ولكن لا تقوي علي كبت ضحكاتها 

    جوان _:همس خلاص 

    همس :_هههه حااضر 

    ثم نظرت له وانفجرت من الضحك مره اخري فضحك هو الاخر وإقترب منها للغايه قائلا :_أقولك الحقيقه 

    همس :_ياريت 

    جوان :_بستغل مهنتي عشان أتقرب منك 

    خجلت همس فاكمل هو بسخريه :_ علي فكره أنا جوزك 

    رفعت همس عيناها السمراء لتقابل عيناه الزرقاء المتوجه علي بحر مشبع بالجمال

    همس ومازالت تنظر لعيناه :_جرحتني 

    جوان :_كان غصب عني 

    همس :_محبتنيش 

    جوان :_كنت 

    همس بستغراب :_ كنت 

    جوان :_انا دلوقتي بموت فيكي يا همس 

    همس :_ عشان سندريلا 

    جوان :_لا عشان انتي همس الانسانه الجميله الا محدش يعرف قيمتها غير لما يعاشرها عشان انتي جوهره وأنا مستحقيكيش أنتي أجمل ما يكون دخولك عالم ذي عالمي كان هديه من ربنا عشان اتغير للاحسن نعمه كبيره معرفتش قيمتها غير وأنا ساجد لربي وأنا برجع للحياه من جديد بفضل من ربنا ودخولك حياتي أنا مش بحبك انا بعشقك خيوط العشق صنعتها ليكي ياهمس محيت من حياتي كل شئ قذر عشان تنورها بجمالك وبقربك من ربنا أنتي كنزي الا مستحيل افرت فيه 

    كانت همس تشعر بأنها بحلما جميلا لاتريد أن تستيقظ منه تريد أن تظل به لدقائق أخري حتي ولو حلم 

    أفاقت علي قبله من جوان علي جبينها وهو يدعو الله ان يباركها له نظرت له باعين مملؤه بالدمع أعين متلهفه للعشق الطاهر النابع من القلبين أخيرا رق الحجر لاجلها أخيرا صار المتعجرف متواضعا لحبها أخيرا صار جوان عاشقا 

    ها هو الحلم الذي رأته كأسا مريرا ينتهي بطعما معسول ها هو فرحه الصبر الذي طال لسنوات ها هو التعويض الذي خبرنا عنه الله عن الصبر 


    هنا تبدء قصه جديده قصه جوان وهمس 💝💝

    علي الجهه الاخري كانت تجلس مليكة بالحديقه لتري مالك يقترب منها حاملا الايس كريم المحبب لها 

    ولكنه إنصدم بشخصا ما شخص مجهول لقلب حياه مليكة راسا علي عقب 

    من هو هذا المجهول وما علاقته بمليكة ؟

    هل ستصمد علاقه مالك ومليكه أمام المجهول ؟؟

    ما مصير لين ؟؟؟

    إسلام وريناد أحداث جديده تنتظرهم هل ستجعلهم من العشاق ام ستزرع الكره 




    الفصل 22 

    صدمت مليكة عندما رأته يقف أمامها 

    معتز :_أنا بعتذر منك بجد مخدتش بالي 

    مالك بابتسامه :_لا ولا يهمك بس ياريت تفتح المره الجايه محدش عالم المره الجايه هتقع في أيد مين 

    معتز :_هههه لا هخد بالي علي العموم أنا معتز 

    مالك :_ اهلا بيك وانا مالك 

    معتز متصنعا الدهشه :_أيه دا مليكة مش معقول

    مليكة بخوف وتوتر :_أذيك يا معتز 

    معتز بمكر :_الحمد لله أنتي عامله أيه وإسلام وهمس 

    مليكة بتوتر :_كلنا بخير الحمد لله 

    مالك بتعجب :_هو انتم تعرفوا بعض 

    مليكة بتوتر لاحظه مالك :_لا أقصد أيوا بس معرفه سطحيه الاستاذ معتز أخو رحمة صديقتي 

    مالك :_اهلا بيك

    معتز بابتسامه تحمل الشرار:_مبسوط أني شوفتك 

    ثم وجه حديثه لمليكة قائلا :_ابقي خلينا نشوفك بقا يا مليكة 

    مليكة وهي تبتلع ريقها من التوتر :_ان شاء الله 

    استأذن منهم معتز وذهب 

    فجلس مالك بجانبها وهمس في اذنها 

    مالك بحب :_شكلك حلو اوي انهارده 

    مليكة بغضب مصطنع :_يعني انا قبل كده كنت وحشه 

    مالك:_لا طول عمرك حلوه وكل يوم بتحلوى اكتر 

    اكتفت مليكة برسم إبتسامه صغيره فهي تفكر في معتز فهو شقيق رفيقتها رحمه وحاول كثيرا ان يتقرب منها دون علم احد ولكنها كانت ترفض كل محاولاته وتخبر أخته لكي يبتعد عنها وحين لم يجد ان هذه الطريقه لن تجدي معها نفعا تقدم لها عده مرات ولكن اسلام كان يرفض لانه يعلم نواياه فيأس وإختفى سافر إلي الخارج ليجمع المال حتي يتزوج وها هو الان عاد من جديد وهي في حاله خوف تفكر فما سوف يفعله لكي يخرب بينها وبين مالك فكرت كثيرا أن تخبر شقيقها ولكنها تراجعت فهو يحمل الكثير من الهموم بعد خساره الجنين حتي همس حالتها الصحيه ليست بحاله تسمح لها بان تخرج ما بها 

    ظلت مليكة شارده في هذه المشكله الكبيره حتي مالك كان يتحدث اليها وهي لا تستمع الي كلمه واحده مما قال 

    مالك وهو يخلطها برفق 

    مالك:_مليكة مليكة

    مليكه:_ها في حاجه يا مالك 

    مالك:_مالك يا مليكة من ساعه ما رجعنا من بره وأنتي سرحانه ليه 

    مليكة :_لا مفيش بس انا تعبانه شويه

    مالك بقلق :_تعبانه مالك تعالي نروح لدكتور 

    ملكيه:_لا مفيش داعي هو شويه صداع ثم قالت بصوتا محتقن بالدموع :_مالك ممكن تاخدني في حضنك 

    تعجب مالك من طريقتها الغريبه ولكنه أنحاز لها وضمها الي احضانه بشده فتشبث به لم يعيروا انتباه الي أحدا لم يعطوا قدرا لاحد فقط أحس بأنها بحاجه للامان والحنان طال هذا العناق المحمل بالحب والعشق تحت نظرات الحقد واللهيب والقسم علي الفراق الذي سيخلقه بينهم و انه هو من يستحق حضن مليكه فقط لم يكن هذا الشخص سوا معتز فهو يراقب مالك من وقت ما علم بزواجه من مليكة فمليكة بالنسبه له الفتاه التي رفضته وهو يعشق ذلك النوع من الفتيات هو لا يحبها ولكنه يريد ان يثبت للجميع ان لا توجد فتاه تستطيع ان ترفضه 

    *_____________________*

    عاد إسلام وريناد الي المنزل ثم

    صعدوا الي الشقه الخاصه بهم 

    وما أن دلفوا إلي الداخل حتي إحتضانها إسلام من الخلف بحبا شديد 

    ريناد :_ سبني يا إسلام 

    إسلام :_لا 

    ريناد :_ههه لا أيه انا عايزه اغير هدومي 

    إسلام ونظراته مملؤه بالحب :_ واحشتيني 

    ريناد بسخريه :_واحشتك ازاي يا آسلام منا طول اليوم معاك

    جذبها إسلام حتي تري ماذا تخبرها له عيناه 

    إسلام بصوته الرجولي الجذاب:_ بتوحشيني حتي وأنتي ادام عيوني تعرفي ليه يا ريناد 

    ريناد :_لييه 

    إسلام :_لاني بموت فيكي 

    ريناد بخجل :_وانا كمان بحبك جدا يا إسلام وبدعي ربنا انه ميحرمنيش منك ابدا ويعوضنا بطفل شبهك

    احتضنها إسلام بخوفا شديد يحمله علي عتاقه لا يعلمه أحدا سرا غامض أخفاه علي الجميع يخشي أن يكشفه أحدا 

    *____________________*

    في المشفى 

    كان جوان ينظر لهمس نظرات مملؤه بالدمع فما أرتكبه بحقها صعب أن يمحي من ذاكرته 

    همس :_مالك 

    جوان بابتسامه بسيطه :_يهمك تعرفي 

    همس باهتمام :_أكيد 

    اسند جوان رأسه علي المقعد باهمال وقال :_ انا اتربيت في عيله مفيش فيها كلمه حلال او حرام كل الا فيها أنت جوان سويلم تعمل الا انت عاوزه وبس وكمان إلياس سويلم حاولني لشيطان زرع القسوه بقلبي حتي أبويا واختي قسيت عليهم 

    ثم نظر لها وقال :_ انت جيتي في وقت كنت محطم فيه أمي هي حياتي يا همس شوفتها ادام عيوني سنين وهي جثه عايشه علي شويه أجهزه وأنا أفضل جراح بشهاده الكل وفشلت في أنقاذها لكن جدي عمل معيا واجب كبير اوي لما حط اللوم علي أبويا كان مفهمني أنه السبب كرهته وكرهت الكل وأولهم نفسي 

    حتي أنتي يا همس محبتكيش كنت حاسس أني لعنه عايش أكره وبس 

    بس الحمد لله فوقت فوقت وأنتي السبب 

    ثم نظر لها وقال :_

    انا اسف فعلا وأوعدك أني هعوضك عن كل الي فات 

    همس بإبتسامه رقيقه:_أهم حاجه عندي انك عرفت غلطك وانا مسمحاك

    جوان بستغراب :_بالسهوله دي 

    همس :_مفيش أسهل من أنك تسامح وتعطي فرص جديده ثم قالت بخجل وهي تجاهد للحديث :_ وأنا بحبك وأكملت بدموع حارقه :_ عشان كدا استحملت كتير أوي لما عرفت اني ممكن اموت في أي لحظه قبلت حاجات كتير اوي علي كرمتي قبلت انك متجوز وقولت عادي هتحمل وهتعود لاني مش هعيش معاك علي طول هي فتره مؤقته مش أكتر 

    جوان بابتسامه بسيطه :_بتحبيني أخيرا إعترفتي حرام عليكي دانا خللت جانبك هنا 

    خجلت همس واذاحت وجهها إلي الجانب الاخر ليكمل هو قائلا :_معتش مراتي 

    نظرت له بدهشه ليكمل هو مؤكدا :_ انا طلقتها 

    همس :_ليه 

    جوان :_قولتلك كان في حياتي حاجات كتير غلط وهي كانت حاجه من الحاجات دي ولازم كنت أتخلص منها

    فشلت همس في أخفاء بسمتها وسعدتها بهذا الخبر 

    جوان بخبث :_اد كدا بتحبيني طب بتداري ليه كنتي بتنكري عموما يا بنتي انا كنت معشوق البنات من ايام الجامعه

    همس بعضبا جامع:_فرحان دا حرام 

    جوان بابتسامه وهو يقترب منها :_أنا قولت كنت لكن أنا حاليا معشوق وعاشق همس 

    نظرت له همس بخجلا شديد لا تعلم بما تجيبه فهي الان اصبحت تعشقه بالفعل 

    *______________*

    في الصباح 

    عاد جوان الي المنزل لكي يبدل ملابسه وهو يشعر بالسعاده لاول مره يتذوق طعم الحب الطاهر المحلل له 

    لكن بالمنزل كانت الاوضاع عكس ذلك تماما 

    صوتا عالي يأتي من المنزل صوتا ارتج المنزل باجمعه له 

    فطدلف جوان مسرعا إلي الداخل ليجد لين تصرخ بشده وتخبر مالك انها لا نريد ان تتزوج ذلك الوحش الذي يدعي ياسين ابو النجي 

    رباب:_يا بني كدا مينفعش هو الجواز بالعافيه 

    مالك بغضب :_لا ينفع تستاهل هي عارفه كويس هي عملت ايه وبعدين انا بجوزها مش هقتلها 

    رباب :_يابني هو الجواز كدا من غير ما الاهل يعرفوا 

    مالك :_طنط عشان خاطري أنا عارف انا بعمل ايه 

    لين ببكاءا مرير :_حرام عليك يا مالك أنا أختك 

    مااك بصوتا مرتفع :_أنتي تخرسي فاهمه 

    ثم جذبها عنوه إلي الخارج ولكن وقف امامه اسلام وجوان يمنعاه من ذلك 

    جوان بغضب :_انت عبيط يا مالك انت عاوز تسلم اختك لحيوان ذي ده 

    مالك :_الحيوان دا هو الا هيربها 

    اسلام:_لا أنت مجنون رسمي هبط الجميع إلي الاسفل 

    ليفق الجميع علي صوت محمد الغاضب قائلا :_أيه الكلام دا يا أستاذ مالك عايز تجوز اختك بالطريقه الزباله دي وأنا روحت فيين 

    أحمد بغضب :_أيه دا هو البيت مفيش فيه كبير قررت القرار دا بناء عن أيه 

    مالك :_اختي وانا حر في التصرف معها 

    محمد بغضب:لا مالكش حريه التصرف و انا لسه عايش انا بس الا اقرر مش انت لم يجيبه وجذب لين مره أخري لتقف مليكة بوجهه 

    مليكة بستغراب :_أنا مش مصدقه أنت واعي للعايز تعمله دا

    مالك بحده:ا_بعدي يا مليكه 

    مليكه:_لا مش هسمحلك تعمل فيها كده 

    مالك بغضب:احسنلك ما تدخليش 

    مليكه:لا هتدخل 

    ودفشت يده بعيد عن لين ليهوي بصفعه قويه علي وجهها فتسقط أرضا تحت نظرات الجميع وإسلام الذي ركض علي أخته وتحولت نظراته للهيب يحرق الجميع ولكن تدخل محمد ورباب علي الفور

    نجلاء بصراخ:_أنت مجنون 

    جوان بغضب وهو يدفشه بحده قائلا :_أنت شارب أيه علي الصبح فوق يا مالك من الجنان الا أنت فيه دا والا وقسمن بالله لافوقك بطريقتي 

    مالك بصوتا مرتفع :_فوقوا نفسكم كلكم الهانم الا كلكم بتدفعوا عنها بالطريقه دي هي السبب في الا حصل مع ريناد ثم وجه نظراته لاسلام المصعوق وقال :_ أيوا هي الا قتلت ابنك بحقدها والكره الا مزروع بقلبها دي بتكره الكل 

    صدم الجميع عندما استمعوا إلي ما قاله مالك كانوا مثل الاصنام ما عدا نجلاء ورباب فهم يعلموا أنها فعلت ذلك بالفعل 

    نظرت لها ريناد بكره أكتفت بالنظرات القاتله لم تشئ الحديث فقط دعت نظراتها تخرج ما بها 

    أما إسلام فكان مزهولا من تلك الجبروت الموجود بداخل تلك الفتاه 

    أما جوان فهو يعلم ما ارتكبته من قبل ويعلم بصدق حديث مالك

    أما مالك فاستغل صدمتهم وجذبها من معصمها بالقوة إلي السياره وتوجه الي منزل ياسين ابو النجا 

    *________________* 

    دق مالك الباب غير عابئ بشقيقته المنهاره من البكاء ولا إلي رجائها ان لا يفعل بها هذا 

    فتح الخادم الباب فدلف مالك وهو يجذبها بالقوة 

    مالك :_فين ياسين

    الخادم:_الييه بيستانا حضراك من بدري 

    تركه الخادم وذهب كي يخبر ياسين بوصولهم 

    لين ببكاء وهي متماسكه بيده فهي تعلم هذا الوحش فكم حاول أن يجعلها ترافقه ولكنها رفضت بشده فقالت والدموع رفيقتها :_عشان خاطري يامالك ما تعملش كده فيا هعمل الا أنت عايزه بس متعملش فيا كدا ارجوك 

    لم يجيبها مالك فكان هادئا للغايه فقط موجه غضب هي من تحركه 

    هبط ياسين إلي الاسفل وعلي وجهه إبتسامه مكر فمن أهانته ستصير ملكه 

    ياسين بابتسامه محمله بالمكر:اهلا مالك 

    مالك:_فين الماذون 

    ياسين :_خمس دقايق وهيكون هنا 

    وبعد مرور عده دقائق دلف رجال ياسين ومعهم المأذن وبالفعل تم العقد وبقا فقط امضاء مالك كي تصير لين زوجه ياسين نظر مالك الي شقيقته التي كانت تبكي بشده وعيناها تترجاه ان لا يتركها هنا نظره له برجاء لعله يفق من غفلته 

    قاطع نظراتهم صوت رساله هاتف مالك ولكنه صدم من محتواها 

    فكانت من جوان الذي بحث عن معلومات تخص ياسين أبو النجا 

    "مالك أوعي تغلط غلطه عمرك ياسين عنده حاله نفسيه كان متجوز تلاته قبل كده محدش يعرف عنهم حاجه لحد الان تقريبا دي جريمه قتل أوعي يا مالك تعالج الغلط بغلط أكبر منه اخرج من عندك اختك غلطت متعالجش الغلط بغلط اكبر منه "

    نعم مالك يريد ان يعاقب شقيقته ولكنه لا يريد لها الموت 

    قام مالك ومزق عقد الزواج تحت نظرات أندهاش من الجميع 

    حتي لين 

    امسك مالك يد شقيقته 

    وتوجه للخروج ليجد ياسين يقف أمامها كالسد المنيع 

    ياسين بغضب:_انت فاكر دخول الحمام ذي خروجه 

    مالك :_لا كنت فاكرك رجل لكن للاسف طلعت أزبل ما يكون حسابك مش معيا حسابك مع القانون هو الا هيعاقبك علي جرايم القتل الا عمالتها واوعي من طريقي احسنالك

    ياسين :_جرايم أيه دي الا بتتكلم عنها أنت فاكر أنك هتخرج من هنا علي رجلك

    مالك بابتسامه:_ هخرج من هنا علي رجلي لكن انت مفتكرش 

    وسدد له الضربات القاتله حتي رجاله تدخلوا بالامر ولكن مالك كان اقوى بينهم فانقض عليهم وظل يكيل لهم الضربات حتي أنهي عليهم جميعا 

    كانت لين تبكي بشده وهي تردد أسم اخاها تخشي عليه من هؤلاء المنزوع قلبهم من الرحمه فهم أله خلقت للدمار 

    إحتضانها مالك لكي يهدء من روعها ثم توجه بها إلي السياره 

    صوت 

    صوتا جامح أفزع لين سلب قلبها وجعلها مصعوقه صوتا يحمل الموت صوت رصاصه تستقر في صدر أخاها ليسقط علي الارض باهمال 

    صرخت لين عندما وجدت شقيقها ينازع الموت والدم تعيأ جسده بغزاره 

    فحملت هاتفه بسرعه وطلبت جوان الذي كان يبحث عن عنوان ياسين لانقاذ ابن عمه 

    جوان:_الو مالك انت فين وعملت الا في دماغك برضو بعد الا قولتهولك

    لين ببكاء:الحقني يا جوان مالك في حد ضربه بالرصاص وبينزف جامد ومش بيرد عليا ارجوك الحقني 

    جوان بصدمه:_انتي فين طب خلاص متتحركيش من عندك فاهمه 

    لين ببكاء :_حاضر بسرعه يا جوان 

    اغلق جوان الهاتف وركض إلي الاسفل ليجد الجميع بالاسفل 

    جوان :_إسلام تعال معيا بسرعه 

    إسلام :_لييه يا جوان في حاجه 

    جوان بعصبيه :_مش وقت أسئله مالك أضرب بالرصاص

    عندما استمعت مليكه ما تفوه بع جوان شعرت ان احد ما طعنها بخنجر مسنون هبطت دموعها واحست بان قدمها لم تعد تحملها 

    ركض إليها أحمد يهدئها ولكنها فقدت الوعي 

    هرول جوان وإسلام إلي الخارج لانقاذ شقيقهم 

    أما نجلاء فصرخت علي فلذه كبدها 

    حاول أحمد أفاقت مليكة بالماء ولكنها لم تفق 

    فأسندتها ريناد معه إلي الغرفه وطلبوا الطبيب 

    وصل إسلام وجوان إلي المكان الذي أخبرتهم به لين ليجدها تجلس أرضا بجانب مالك 

    حمله إسلام إلي السياره وصعدت لين بجانبه بالخلف 

    وصرخ بجوان الذي يتوجه إلي منزل ذلك الوغد لينال منه علي ما ارتكبه لا يعلم أنه هناك مجرما أخر هو من أستغل تلك المعركه لصالحه

    جوان بغضب :_سبني يا إسلام أنا هعرفه هو بيلعب مع مين 

    إسلام بصوتا مرتفع :_مش وقته يا جوان ننقذ مالك الاول بعدين هنرجع للحيوان دا أوعدك أني هكون معاك وهنجيب حقه لكن دلوقتي لازم نلحقه 

    أقتنع جوان بحديث أبن عمه وصغد معه بالسياره وتوجهوا إلي المشفي

    وبعد وقت قصير 

    كان الجميع ينتظر خارج غرفه العمليات و مليكة التي ما ان أفاقت حتي ظلت تصرخ بإسم مالك 

    خرج الطبيب حازم وجوان من غرفه العمليات فهرول الجميع اليهم لكن إنسحاب جوان بهدوء أرعب الجميع 

    إسلام :_في أيه يا دكتور 

    نجلاء ببكاءا مرير :_طمنا يا بني أرجوك

    حازم بحزن:بصراحه يا جماعه حالته حارجه ادعوله 

    وتركهم حازم هو الاخر وانصرف 

    صرخت مليكة وقالت :_ مالك مش هيموت لاااا دا كدب هو قالي انه عمره ما هيسبني ومالك مش بيكدب عليا ابدا فاهمين 

    اتجه إليه اسلام واحتضنها بشده حتي يشيل حركاتها

    اسلام:اهدي يا حبيبتي أن شاء الله خير 

    بكي الجميع وزاد بكائهم عندما صرخت نجلاء وجذبت لين بقوه توجه لها الضربات قائله :_أنتي السبب في كل دا انتي السبب 

    لم تبكي لين من كثره الضربات المؤلمه بكت علي ما ارتكبته اسلمت قلبها للحقد والكراهيه للجميع لتسقط ضحايا لا ذنب لهم بذلك القلب الحقود

    لتبكي أكثر عندما حماتها ريناد من تلك الضربات وجذبتها من والدتها بقوه 

    نظرت لها بندهاش اتحميها بعد كل ما إفتعلته بها 

    أما مليكة فظلت تصرخ تارة وتبكي تارة أخري بأحضان إسلام الي ان فقدت الوعي فحملها الي غرفه كي تستريح 


    *___________________*

    هنا تشكل احداث الفراق بين الالام (مليكة ومالك )وبين العشق (همس وجوان )وبين كشف الالغاز (إسلام وريناد )

    إنتظروا اخر حلقات همس الانين بقلمي آيه محمد رفعت 

    *________________*



    الفصل 23 

    كاد جوان أن يجن مما ارتكبه هذا القذر 

    تحاولت عيناه لشرارت من جحيم عندما تذكر ما حدث مع مالك فقام وإتجه إليه ليذق شرارت غضب الجيمس 

    *____________________*

    بقصر ياسين أبو النجا 

    كان يجلس وهو يتألم من الكدمات التي سببها له مالك ليجد الجيمس يدلف إليه وعلي وجهه الغضب بانواعه 

    كاد ياسين أن يتحدث ولكنه ففد الوعي من الكدمات القاتله التي تلقاها علي يد الجيمس 

    كان جوان كالثور لا يعلم ماذا يفعل تحركه شراره الغضب تركه ينزف وغادر إلي المشفي ثم دلف الي غرفه همس ليجدها تغط بنوما عميق 

    جلس بجانبها وعيناه مملؤه بالغضب علي مالك 

    أما مليكه فساءت حالتها خصوصا بعد معرفتهم بحملها لم تذق الفرحه بدونه بدون معشوقها النصف الاخر لها 

    أم إسلام فأبلغ الشرطه بما حدث وأستطاعوا بعد عده أيام القبض علي القاتل الحقيقي المتخفي وراء ساتر العداء وكشف ياسين ابو النجا بعد إخراج جثث زوجاته الثلاث من مقبره خلف القصر 

    شخص الطبيب حالته ليجده مريض نفسي من الدرجه الخطيره فتم أحتجازه في مشفي تابعه للشرطه 

    *_____________________*

    مرت الايام وتحسنت حاله همس الصحيه إلي الافضل في مقابل تدهور الحاله الصحيه لمالك 

    خرجت همس من المشفي وعادت إلي منزلها بعد فراقا طال لشهورا عديده 

    عادت لتبدء حياتها مع معشوقيها من جديد 

    لتجد يده بيدها بسعاده وسرور ينظر بعشقا لها وخضوع

    قلبه يمتلئ بالجنون 

    يريد دفنها بقلبه المهجور 

    حتي تعلنه ملكا لقلبها الحنون 

    لتعش معه بامان وعشقا زرعا وشكلته هي بقلبها الابيض النصاع 

    لتثبت للجميع أن الجمال ليس تاج جمال الاخلاق والخلوقيات المطلوب

    ودت همس لو تخبر الجميع بحبها له ولكن منعها الحياء 

    فأخبرته باستحياء مرت الايام بسعاده عليهم لتنال همس قسطا من العذاب وتذق السعاده والامان 

    في حين العشق والحرمان متوجد بقلب مليكة 

    بالشقه الخاصه بمالك 

    كانت تجلس علي الفراش بتعب شديد تبكي وهي تحتضن ملابسه المعطره برئحته الرجوليه التي تبث الراحه والامان 

    بكت مطولا تستنشق الحنان التي حرماه منه مجرما أرد الفوز بها بشتي الطرق حتي لو اطاح بحياه برئ 

    بكت بشده عندما تحسست بطنها المنتفخه بكت بألم فهي علي وشك ان توضع طفلها الاول بدونه بدون معشوقها 

    بدون العشق المتين بدون محبوبيها 

    كما قضت أيام وشهور بالبكاء والنحوب كما زرفت عيناها الدموع علي فراقه المحتوم ولكنه واقع اليم 

    أفاقت مليكة علي صوت طرقات علي الباب فأتجهت لتري من لتجد أخاها وهمس 

    إسلام بابتسامه :_صباح الخير يا حبيبتي 

    مليكة بابتسامه بسيطه وهي تحاول أن تخفي دموعها :_صباح النور 

    همس بقلق :_ أنتي كويسه يا مليكه

    مليكة :_يخير يا حبيبتي أطمني 

    دلف إسلام وجلس بحزن قائلا :_لسه ذي مانتي يا مليكة 

    مليكة :_أكيد يا إسلام ذي مانا أيه الجديد 

    حزنت همس علي حال أختها الصغري فحالها يسوء اكثر من السابق 

    قطع هذا الصمت دلوف ريناد التي استمعت للحديث فقالت والبسمه تزين وجهها_الجديد النونو الا هينور الدنيا ان شاء الله 

    همس :_تعالي يا ريناد 

    ريناد محاوله لاضحكاك مليكه :_طبعا هجي امال هقف اختك دي لما بطلعلها بكون بموت في اخر دور 

    إبتسمت مليكه وقالت :_يا سلام وأنتي الا بالاول اوي مانتي ذيي 

    همس :_شهاده حق انتو الاتنين مش عايزين تتنقلوا من مكانكم 

    ريناد بغضب مصطنع :_نعم بتقولي ايه يابت 

    همس :_آسلام مراتك بتقولي يابت تفتكر لو ضربتها ممكن يحصل حاجه 

    مليكه :_ هههه مش هيحصل اضربيها واخلصي 

    رينان بحزن مصطنع:_كدا يا إسلام شايفهم بيتكلموا عليا كدا وساكت 

    إسلام بابتسامته الجميله :_ليه بس حبيبتي دول أخواتك يا ماما 

    مليكة لهمس :_شوفتي الواد بعنا اذي 

    أحمر وجه همس وهي تحاول التحكم بضحكاتها فقالت :_هو لسه مبعاش بيسخن اصبري 

    إسلام:_بيهزروا معاكي يا ماما 

    رفعت مليكة يدعا بطريقه مضحكه وقالت :_أنا عن نفسي مش بهزر بالعكس بتعمد كل كلمه والله علي ما اقوله شهيد 

    ريناد :_شوفت 

    إسلام :_أيوا الحمد لله شوفت وسمعت 

    مليكة بطفوليه :_ههههه شاف وسمع ومتكلمش اتغاظي بقا 

    ريناد بغضب لاسلام :_كدا ماشي يا إسلام 

    وتركته وغادرت إلي الاسفل وكذلك توجهت مليكة إلي الاسفل بعد أن أفرغت غضبها علي إسلام 

    بقي إسلام وهمس بالغرفه نظر لها مطولا ليجد وجهها قد تلون للاحمر فنظرت له وانفجرت ضاحكه 

    إسلام بتوعد :_بتضحكي ماشي يا همس 

    همس بضحك :_حاولت والله امسك نفسي كتير بس مقدرتش 

    إسلام :_عندك حق انا حاسس اني اقعد مع ريا وسكينه

    همس :_ههههه أرحم يا بني ههههه

    إسلام لغضب مصطنع :_هموت واعرف أيه الا غيرك كدا الهدوء عو الافضل ليكي مش عارف جوان عمل فيكي أيه 

    همس بهيام عند ذكر إسلام لمحبوبيها :_ كنت فاكره اني هرجع للجراح من جديد بكن ربنا رحيم ادني سعاده متتقدرش بكنوز الدنيا حبيته اوي وعرف اذي يرسم البسمه علي وشي 

    حبيته لاني فعلا مكتوبه ليه هو 

    بحبه أوي وهفضل أحبه لحد أخر يوم بعمري 

    أعترفت بحبه بقلبها ولم ترأه وهو يقف خلفها يرتسم علي وجهه إبتسامه هادئه ها هي تعترف بحبها له بعد شهور من العذاب 

    ها هي تعلن عشقه المتيم بقلبها وتعلنه ملك لقلبها 

    نظر لها إسلام بسعاده فاخيرا يري البسمه ترتسم علي وجهها منذ سنوات ها قد عادت لها الروح من جديد لتنعم بالراحه بعد العناء 

    تحدثت همس كثيرا وأعترفت بحبه بقلبها لتفق علي يدا مملؤه بالحنان علي كتفيها فرفعت عيناها لتري معشوقها يقف أمامها بطالته الرجوليه الجذابه 

    نظرت له والخجل يعتلي وجهها حاولت لتخرج صوتها ولكنه لم يعد بحوازتها 

    إنسحب إسلام بهدوء وتمني لهم السعاده فهمس تستحقها كما دع الله ان تنعم مليكة هي الاخري بها 

    واخيرا قطعت همس هذا الصمت وقالت بتوتر :_انت بتبصلي كدليه 

    أقترب جوان أكثر وقال :_مش عجباكي نظراتي ولا خايفه تكشفي أسرارك المليانه عشق ليا 

    أحمر وجهها أكثر ولكنها مازالت صامده أمامه 

    إبتسم جوان وقال :_سكتي ليه كملي كلامك 

    همس بارتباك :_كلام أيه 

    جوان :_أنتي فاهمه أنا اقصد أيه 

    قامت همس واتجهت إلي الخروج قائله :_انا لازم أنزل لمليكه طالعتلها وهي نزلت 

    وتوجهت همس للخروج من الغرفه لتجد بد الجيمس الاقرب اليها 

    جذبها جوان إلي أحضانه ليهمس لها أنه يكن لها أضعاف الحب الذي تكنه له فهي أصبحت ادمان له 

    شددت همس من أحتضانه وهي تتشبس به بخوفا شديد عندما أخبرها ان الموت هو الذي سيفرقهم

    بالاسفل شعرت مليكة ببعض التعب فصعدت إلي الاعلي لتنال قسطا من الراحه فهي بالاشهر الاخيره من الحمل 

    صعدت لتجد همس باحضان جوان لم تشئ أن تخجلهم وغادرت بصمت يكسوه الالام غادرت إلي الاعلي لتجلس علي الدرج والدموع والذكريات حلفيتها تطاردها كالعدوان ذكريات الامان الذي كانت تستشعره باحضانه أحضان مالك زوجها ويحل لها بكت بصوتا مكتوم كي لا يشعر بها احد ولكن شعرت بها رباب وصعدت للاعلي لتجدها تبكي بصمت إحتضنتها رباب والالام تحشو قلبها علي إبنتها الصغري


    أما بالشقه الخاصه بأسلام 

    دلف إسلام ليجد ريناد تجلس كالعاده بشرود وحزن يأبي أن يتركها فهو اعتاد علي الامر 

    خلع إسلام جاكيته ليصعق عندما يستمع لها تخبره أنها ستذهب للطبيب

    إسلام :_ايه الكلام دا؟

    ريناد :ذي ما سمعت يا إسلام أنا لازم اروح لدكتوره أشوف ليه الحمل اتاخر كدا 

    إسلام بغضب :_دي اراده ربنا هنعترض عليها 

    ريناد :_أنا مقولتش حاجه يا آسلام بس نطمن انا بقالي شهور بعد ما فقدت الجنين ومحصلش حمل يبقا لازم ادور وأشوف 

    إسلام بعصبيه :_أخر مره تتكلمي بالموضوع دا فاهمه 

    ريناد باستغراب :_ موضوع أيه انا مقولتش حاجه غلط 

    إسلام بصوتا كالرعد :_الموضوع منهي فاهمه 

    وتركها إسلام وهي بحاله من الصدمه لا تعي ما سمعته لتو لا تصدق أن من كان يتحدث عو زوجها لا تعلم أنه فعل ذلك لصالحها 

    *_____________________*

    بكت ندما علي ما ارتكبته بحق الجميع 

    أصبحت منبوذه من الجميع فهي تستحق ذلك لم تجد أحدا تشكو إليه او تبكي بصمت سوا أخاها الغائب عن الوعي علمت الان قيمته بكت وهي تتوسل إليه لينهض بكت مريرا علي ما تسببت له بكت ولا تعلم بالعين التي تتابعها بصمت فهو أحبها منذ أن راها بالعمليه همس بعد.تبرعها بالدماء لها

    تابعها حازم إلي ان خرجت من المشفي تابعها بحبا نبض بقلبه منذ أن رأها لكن عليه توثيق رباط العشق بالزاوج يعلم أن حاله أسرتها لا تسمح ولكنه سيكفي بالارتباط بها حتي يتحسن فعليه الان ان يخبر الجيمس 

    *____________________* 

    في صباح يوما جديد 

    أستيقظت همس وهي تشعر بالدوار اليومي الذي يراودها فهي كانت تعتاد عليه قبل اجراء الجراحه أما الان فعاد إليها مره أخري 

    قاومت شعورها بالاغماء وإغتسلت وادت صلاتها المريحه لقلبها الذي عانا ولقي الامان والسكينه بالنهايه 

    أنهت همس صلاتها وقامت لترتب الغرفه لتشعور بالغرفه تلتف بها لتسقط علي الارض فاقده الوعي 

    خرج جوان من المرحاض ليجد همس فاقده الوعي 

    هرول إليها بفزع وقلبه ينشق بخنجر حاد عليها 

    جوان بخوفا شديد :_همس 

    همس 

    حبيبتي سامعني 

    همس 

    همس لا رد 

    حملها جوان إلي الفراش ببطئ شديد واخذ يتفحصها ليعلم ما بها 

    بعد قليل فاقت همس وهي تتمسك برأسها بالم لتجد جوان يحمل كأسا من الحليب وينظر لها بسعاده 

    همس وهي تحاول أن تفتح عيناها :_ ااه دماغي أيه الا حصل يا جوان

    جوان بابتسامه :_ مفيش ياحبيبتي شويه وجع بسيط مش اكتر هتحسي بيه كمان 8شهور وبعدين هناخد أحلي هديه في الدنيا كلها 

    همس وهي تضغط بيدها علي رأسها :_هديه أيه أنا مش فاهمه حاجه 

    أقترب جوان أكثر ونظر لعيناها قائلا والابتسامه رفيقته :_همس أنتي حامل 

    صدمه جميله مصاحبه للدموع تمسكت بها لا تعلم ان كانت تبكي سعاده ام بعدم تصديق 

    إحتضانها جوان قائلا والسعاده علي وجهه :_مبروك ياحبيبتي 

    همس بدموع :_مش مصدقه معقول هبقا ام ثم أكملت باستغراب :_ بس انت عرفت اذي

    جوان :_ لا والله أنتي فاكرني بتاع عربيات 

    إنفجرت همس ضاحكه قائله :_نسيت شدد من إحتضانها وهو يحمد الله علي ما رزقه به 

    *______________________*

    مرت الايام بسعاده علي البعض والتعاسه علي البعض الاخر 

    فعمت الفرحه علي الجميع بعد علمهم بحمل همس 

    كذلك مليكه كانت سعيده عندما حلمت بحملها بولد سعدت وتوعدت علي تسميته يحيي حبأ بأبيها 

    اما التعاسه فكانت حليفه ريناد فهدمت الحياه بينها وبين إسلام 

    ريناد بغضب :_أنا عايزه أعرف انت مش عايزني اروح للدكتوره ليه

    إسلام بهدوء :_ريناد أنتي غاويه نكد كل يوم نفس الموضوع 

    ريناد :_ ومش هقفله يا إسلام غير لما أعرف ايه الا في دماغك إسلام بغضبا جامح :_ انا زهقت من الموضوع دا بجد.مفيش كلام بينا غيره انا مش عايز أطفال سامعه مش عايز 

    ريناد بصدمه :_انت بتقول ايه 

    إسلام :_الا سمعتيه يا ريناد انا مش عايز اطفال 

    تركها وهي تحاول ان تستوعب ما تفوه به تركها غارقه بداومه الاوجاع والالام يخبرها بحبه وعشقه لها وها هو يحرمها من ثمره العشق تعجز عن فهم شئ 

    لتحطم ما تطوله يدها لتنصدم عندما تري شريط من الادويه مخبأ باحد الفازات ألتقطته بخوفا شديد لتنقطع انفأسها عندما تراه جيد 

    *___________________*

    بالاسفل 

    كان يجلس جوان يدرس بعض الامور علي الحاسوب ليجد إسلام يبدو في حاله من الغضب الشديد 

    جوان :_مالك يا إسلام 

    إسلام :_مفيش يا جوان ثم ابتسم وقال :_مبروك 

    جوان غير عابئا لما قاله :_بقولك مالك 

    قاطع حديثهم دلوف همس والده جوان وهي تحتضن همس بسعاده ودلفت ايضا مليكة ونجلاء 

    رباب بستغراب :_ فين ريناد يابني

    إسلام بلا مباله :_فوق 

    همس( والده جوان) بقلق:_هي كويسه يا بني 

    اتاها صوتها المرتعش من الغضب والصدمه قائله :_متقلقيش بنتك لسه عايشه 

    جوان بدهشه :_أيه الكلام دا يا ريناد 

    همس :_مالك يا حبيبتي 

    لم تعيرهم أهتمام وتقدمت بخطوات تشبه الموت إلي زوجها نظرات فقط النظرات تتحدث والسكون مخيم علي الجميع ليكسر الصموت صفعه قويه علي وجه إسلام 

    *______________________*

    هل سيكشف سر إسلام ؟وما هو ؟

    هل سينتهي البعد بين مالك ومليكة ؟؟

    العشق يزيد بين جوان وهمس ماذا لو تدخلت حيه (مايا )لتخرب حياتهم ؟

    عشق جديد مع لين وحازم

    انتظروني في أخر فصلين من همس الانين بقلمي ملكه الابداع أيه محمد رفعت 

    *_______________________*


    الفصل 24 

    صدم الجميع وعلي رأسهم إسلام الذي تحول إلي وحشا كاسر فتحولت عيناه لكتله من الجحيم حتي انه ضغط علي يده بكل قوه فكم ارد تحطم وجهها علي ذلك الفعل الشانيع 

    همس بصدمه :_ إيه الا انتي عملتيه دا يا بنتي انتي إتجننتي 

    رباب :_ انا مش مصدقه أذي تعملي كدا 

    لم تعيرهم ريناد اهتمام فأخذت تنظر له ولغضبه الجامح لتقطعه بسؤالا مملؤء بالدمع والالام :_ ليه عملت فيا كدا ؟ 

    جوان بغضب وهو يجذبها بالقوه من معصمها :_ وصلت بكي الوقاحه أنك.تمدي ايدك علي جوزك 

    جذبت ريناد معصمها بالقوه قائله بسخريه :_ جوزي انا لحد الان مش مصدقه انه جوزي 

    جوزي مش عايز مني اولاد والصراحه كان حريص اوي اني محملش

    لم يفهم الجميع شئ سوي بئر اسرار إسلام أخته همس التي بكت بشده وجاءت حتي تتحدث ليوقفها باشاره منه ان تصمت فاستجابت له

    جوان بغضب :_ أيه الكلام الفاضي دا 

    ريناد :_ مش كلام فاضي اتفضل يا دكتور 

    واعطته عده شرائط من الادويه 

    همس (والده جوان ) :_أيه دا 

    شهقت مليكة وقالت :_دا مانع للحمل 

    ريناد بصوتا يكسوه الكسره والبكاء:_ أيوا يا مليكة جوزي كان بيحطهولي بالعصير او بالاكل عشان مش عايز مني اطفال قرر واصدر القرار ولازم انفذه 

    نظرت له بغضب وقالت :_انا ممكن اكون ظلمت لين وهو الا عمل كدا عشان يقتل إبني 

    لطمها جوان بالقوه قائلا بصوتا كالفحيح :_قسمن بالله لو اتكلمتي بالاسلوب دا تاني لكون دفنك هنا 

    نجلاء :_اهدا يابني مش كدا

    رباب :_كدب الكلام دا كله كدب إسلام لا يمكن يعمل كدا 

    مليكة ببكاء :_أكيد انتي غلطانه يا ريناد 

    لم يتحدث إسلام فقط يجاهد الا يقتلع رأسها علي ما ارتكبته في حقه 

    ريناد :_أنتوا بتدفعي عنه لانه أخوكي 

    همس (والده جوان ):_ اهدي يابنتي اكيد.دا شطان ودخل بينكم

    جوان بغضب :_ هو دا الا ربنا قدرك عليه دي عايزه تتدفن مكانها علي الا عملته دا 

    ريناد بعند وعيناها تشع الغضب بانواعه حتي انها نسيت طبعه وما هو عليه :_طبعا هتدفني لانه صديقك انا مستحيل اعيش معاه تاني لازم يطلقني 

    صدم الجميع من حديثها أما إسلام فلم يستمع لم قالت فقط يري رجولته التي جرحت علي يدها يستطيع ان يجعلها جثه هامده ولكن ليس هو أخلاقه لا تسمح له 

    جذبها جوان من شعرها بالقوه ولم يستطع احدا تخليصها من براثينه 

    جوان بغضب :_أنتي زودتيها أوي ومش عامله إعتبار لحد انا هعلمك الادب من اول وجديد 

    حاولت همس ورباب تخلصيها منه ولكن هيهات فالجيمس لا يقوي عليه احدا

    صرخت ريناد الما حتي يتركها صرخت لينشرخ قلب إسلام الواقف بصمت مخيف صرخت لتحرك قلبه الذي طعنته مئات الطعنات 

    ريناد ببكاء :_ ابعد عني الا يشوفك وانت بتعمل كدا يفكر انك بتهتم بيا وانت مش سأل في حد اصلا إنسان اناني ومتفكرش غير في نفسك وبس 

    غضب جوان ورفع يده ليسقط علي وجهها حتي هي أغمضت عيناها باستعداد له لتجد يدأ حائله بينها وبين جوان يد زوجها التي اتهمته بقتل إبنه 

    نظر له الجميع بدهشه يدافع عنها بعد ما فعلته به يقف كالجبل بوجه جوان لاجلها لم يكن حال ريناد مخالف لهم بل يفوقهم لا تعلم ما الذي يدور بخاطره 

    جوان بدهشه :_بتدافع عنها بعد الا عمالته 

    إسلام وصوته يحمل إحتقان غضبه :_الموضوع دا يخصنا إحنا يا جوان ارجوك بلاش حد يدخل 

    ريناد :_الموضوع خلص خلاص وانت هتطلقني 

    جن جنون جوان وحاول الوصول لها باي طريقه ولكن إسلام كان السد المنيع له 

    إسلام بغضب :_خلاص يا جوان قولت الموضوع دا يخصنا واستدار لها قائلا وصوته يحمل الغضب عليها :_بكرا الصبح هطلقك 

    وتركهم وصعد الي شقه والدته 

    كان الجميع مذهولا من الذي يصير أما همس فكانت تعلم كل شئ 

    اقتربت منها تحت نظرات الجميع اقتربت حتي وقفت امامها وقالت همس ببكاء :_هتندمي يا ريناد هتندمي 

    وتركتها وصعدت خلف أخاها لتري ما به 

    تركها الجميع وصعد الي الاعلي وبقيت معها والدتها تحاول ان تعرف ما حدث 

    *_____________________* 

    جلس بالغرفه وعيناه تشع شرارات تملؤها الغضب كيف تجرء ان ترفع يدها عليه كيف تقبل ما فعلته بصمتا تام كاد ان يجن كلما تذكر ما فعلته به كم ود ان يجعلها كالجثه الهامده ويبرحها ضربا ولكن ليس من خلوقياته 

    طرقت همس علي الباب كثيرا ولكن لا رد بكت وتواسلت له ان يفتح فاستمع لها وفتح الباب 

    دلفت الي الغرفه وعيناها تتفحصه لتجد كتله من الجمر تشتعل بعينه 

    جلست بجانبه وقالت :_ ليه ما اتكلمتش يا إسلام 

    نظر لها اسلام وقال :_تفكتر كان دا الحل لا يا همس الحل ذي ما هي قالت 

    همس ببكاء :_بس انت بتحبها 

    إسلام :_ كنت 

    همس بصدمه :_كنت 

    إسلام :_ماظنش بعد الا هي عمالته دا هحبها 

    همس بدموع :_يعني أيه يا إسلام 

    إسلام :_هطلقها ياهمس 

    همس بصدمه :_بالسهوله دي 

    إسلام :_هي الا عايزه كدا 

    همس :_أنت بتحبها يا إسلام 

    إسلام :_ وهي هانتني 

    همس :_بس 

    إسلام بغضبا جامح :_مش عايز اتكلم في الموضوع دا تاني 

    بكت همس وتركت الغرفه وهي لا تري امامها من البكاء 

    صعدت الي شقتها واغتسلت وصلت الي الله تدعو ان يبرد قلب أخاها وان يشفي مالك كي تعود البسمه علي وجه مليكة من جديد 

    *________________________*

    مرء اليوم بالعذاب والانين كانت ريناد كالاموات عيناها تذرف الدمع علي ما فعله بها جعلها بدون اطفال عمدا لها الحق انا تختار العيش معه ام لا 

    لا تعلم انها ظلمته معها 

    اما مليكة فكانت حبيسه ذكريات مالك بدونها لم تستطع الحياه 

    اما همس فكانت معذبه علي حال إسلام ومليكة 

    *__________________*

    هبطت همس الي الاسفل لتجد ربناد تجلس وعيناها تزرف الدموع 

    راتها همس ولم تعرها اي اهتمام وتوجهت للمطبخ تعد الفطور 

    دلفت ريناد خلفها والغضب ياكلها من الداخل :_انتي مش بتكلميني ليه يا همس انا معملتش فيكي حاجه 

    التفت لها همس وقالت :_أنتي عايزه ايه يا ريناد الا انتي عايزاه اسلام هيعمله 

    وتركتها همس وغادرت المطبخ لتجدها تتابعها 

    ريناد بصوت مرتفع :_انا مخلصتش كلامي عشان تمشي 

    همس :_ الكلام خلاص خالص من زمان 

    هبطت مليكة واستمعت لما يدور 

    مليكه :_في ايه يا همس 

    ريناد بدموع :_انتي واقفه مع اخوكي يا همس انا الا اتظالمت مش هو انا اتصدمت فيه فاهمه يعني ايه 

    مليكة بشفقه عليها :_ اهدي يا ريناد اكيد في حاجه غلط صدقيني اسلام مستحيل يعمل كدا 

    ريناد بصوتا مرتفع هبط لاجله من بالمنزل :_لا عمل وانتو بتدافعوا عنه لانه اخوكم 

    نجلاء :_ في ايه يا بنات 

    همس (والده جوان ) :_ يا بنتي مش خلاص كدا لسه ايه تاني

    ريناد :_انا مش هدا غير لما يطلقني 

    محمد :_اكيد في سبب قوي خالي إسلام يعمل كدا

    أحمد يغضب :_سبب ايه دا الا يخليه يعمل كدا 

    جوان :_ بابا عمي معاه حق رباب :_يابو ريناد ابني انا عارفه كويس اكيد في حاجه غلط 

    ريناد :_لا مفيش غير تفسير واحد انه اكيد يعرف واحده تانيه جوان بغضب :_وقسمن بالله يا ريناد لو اتكلمتي بالاسلوب دا تاني لخليكي تندمي ومفيش مخلوق هيعرف يخلصك مني 

    ريناد بدموع :_هتخلص عليا عشان كشفته علي حقيقته 

    اقتربت منها همس والغضب علي وجهها الوان وقالت بصوتا اخرس الجميع :_لو علي الحقيقه فانا الا هقولك عليها إسلام فعلا كان بيحطلك مانع الحمل بالعصير او الميه 

    صدم الجميع لتكمل هي :_كان خايف تحملي ويخسرك 

    ريناد بعدم فهم :_يخسرني اذي 

    أحمد :_أنا مش فاهم حاجه يابنتي أرجوكي وضحي 

    همس ببكاء :_مش هقدر ياعمي انا وعدت إسلام اني مش هتكلم 

    احتضانها جوان ثم قال :_حبيبتي الوعد الا اخدتيه دا لو سكتي ممكن تخربي بيت إسلام كلنا عارفين انه بيحبها وهي كمان انا واثق انها بتحبه هيفترقوا بسبب الوعد دا 

    همس :_أرجوكي يا بنتي تتكلمي 

    همس بدموع :_في اليوم الا وقعت فيه ريناد من علي السلم الدكتور طلب مني أنه يشوف إسلام ولما راحله عرف منه ان اي حمل لريناد خطر عليها لان الواقعه كانت صعبه اوي وعملتلها مشاكل خطيره بالرحم اي حمل ممكن يحصل هيأثر علي حياتها 

    عشان كدا الدكتور قاله ان ريناد لازم تعرف إسلام رفض عشان الكلام دا ممكن يأثر عليها وطلب من الدكتور حل للموضوع الدكتور عطاله الشريط الا ريناد لقيته عشان ميحصلش حمل ممكن يهدد بيه حياتها رغم ان في أمل 40%لكنه مرضاش يجازف بحياتك لكن أنتي حطمتيه يا ريناد كسرتيه أدمنا كلنا 

    صدم الجميع لما استمعوا اليه فكبر إسلام بنظرهم جميعا وذادت ثقه رباب بأبنائها فيوم عن يوما تفخر بهم 

    حزن أحمد علي شكه وظنه السوء به 

    أما جوان فكان علي يقين برفيقه اما ريناد فأحست بأنها تنكوي بنيران الظلم الذي ارتكبته بحق حبيبها الذي ضحي لاجلها كثيرا ضحي بان يكون أبا كما كان يتمني بكت بصوتا مسموع علي الذنب الكبير الذي ارتكبته 

    ركضت إلي الاعلي وعيناها مملؤه بدموع الندم التي وعدتها بها همس لانها كانت تعلم الحقيقه 

    طرقت ريناد الغرفه ببكاءا شديد ريناد ببكاء:_إسلام أفتح الباب انا أسفه يا إسلام مكنتش اعرف الحقيقه أرجوك افتحلي 

    ام يجيبها إسلام يجلس علي الفراش بصمتا رهيب ينظر للفراغ بعينا تلتهبها النيران من الغضب 

    بكت ريناد وظلت تطرق الباب ولكن بدون فائده 

    ظلت تطرق لعده ساعات ولم تمل ولكن لا يوجد رد 

    رأتها رباب ولم تستطع ان تفعل لها شئ فجرح إسلام عميق لا تقوي الريح علي ان تداويه 

    *_______________________*_بغرفه لين 

    جلست تبكي علي الغلطه التي ارتكبتها ومازالت تدفع ثمنها إلي الان 

    دلفت إليها نجلاء ووجهها مملؤء بالحزن قائله بصوتا يكسؤه الالم :_ ذنبها أيه ريناد تتحرم من الخلفه وجوزتها تبوظ كدا إستفدتي ايه 

    لين والدموع تهبط من عيناه بحراره :_ماما انا عارفه اني غلطت لكن ندمت وإعتذرت ارجوكي تسامحيني 

    نجلاء ببكاء :_أسامحك علي ايه ولا ايه يا بنتي

    هبطت لين تقبل يدها وتترجاها ان تسامحها يكفي ما هي به 

    فاحتضانتها نجلاء بحزن علي حالها وما تسببت به 

    *_________________________*

    بالمشفي 

    دلفت مليكه إلي الغرفه الخاصه بزوجها فقد مرء شهور ومازال كما هو 

    جلست بجانبه تبكي علي حالها فهي بحاجه إليه بحياتها 

    حملت يده ووضعتها علي جنينها لعله يستشعر به 

    مليكة ببكاء :_هترجعلي أمته يا مالك أنا محتاجلك اوي ثم بكت بصوتا مسموع وقالت :_أنا تعبت من الانتظار نفسي أشوفك أدمي نفسي أحضانك نفسي ارجع احس بالامان من جديد.انا حياتي كملت بيك يا مالك كفيا أرجوك 

    ارتمت مليكه علي يده المتعلقه بالمحلول تبكي وتحتضنها بوجهها لتنصدم عندما تجد يدا أخري تمسد علي حجابها رفعت وجهها بصدمه لتجد مالك ينظر لها بتعبا شديد 

    نظرت له بصدمه تتامل عيناه الرماديه التي حرمت منها 

    مالك بصوت يكاد يكون مسموع :_أنتي وحشتيني أكتر يا مليكة

    أحست انها بحلما ولكن صوته هو من جعلها تعود لارض الواقع 

    بكت ضحكت إحتضانته بلهفه ليتالم بصمت فالاصابه مازالت تألمه 

    مليكة بفرحه وهي تنظر له :_أنا لازم ابلغ جوان 

    وهرولت إلي غرفه جوان الطبيه فهو دائما يجلبه معه الي المشفي وتعود معه 

    بمكتب جوان كان يتحدث مع همس يتطمئن علي ريناد ليحزن عندما أخبرته بأن إسلام يرفض الخروج وريناد تجلس أمام الغرفه تتحدث معه وترجوه أن يستمع لها ويخرج لكن دون جدوا 

    حزن جوان وكاد أن يتحدث ليجد.مليكة تدلف إلي الغرفه وتلتقط أنفاسها بصعوبه 

    جوان بقلق :_مليكة أنتي كويسه 

    مليكة بفرحه :_مالك رجعيلي يا جوان 

    جوان بلهفة :_بجد 

    مليكة :_أيوا فاق وكلمني 

    توجه جوان مسرعا إلي الغرفه الخاصه بمالك ليجده إستعاد واعيه 

    أقترب منه وإحتضانه بحذر قائلا بابتسامه جميله :_حمد لله علي سلامتك يا بن عمي 

    مالك بتعب :_الله يسلامك يا جوان فين لين 

    جوان :_اطمن لين كويسه

    واتغيرت للاحسن هكلمهم حالا 

    وخرج جوان ليتحدث بالهاتف وبالفعل أخبرهم أن مالك إستعاد وعيه 

    بالداخل 

    نظرت له مليكة باشتياق تطلعت بملامحه فهي إشتاقت له حقا 

    مالك بتعب :_عامله أيه يا حبيبتي 

    مليكة والدموع قد خانتها :_مكسوره من غيرك يا مالك 

    مالك :_ الف بعد الشر عليكي ياقلبي كان غصب عني صدقيني 

    مليكة :_عارفه يا مالك الحمد لله إنك رجعت ليا بالسلامه إنت متتصورش كنت واحشنا اد أيه حتي إسال إياد لما كنت بتوحشني كنت باخده بحضني وانام 

    إعتلي الغضب وجه مالك ليقول بعصبيه شديده :_إياد مييين 

    نظره له ببالهه فلم تعي أنه لا يعلم بحملها 

    افاقت من غفلتها علي صوته الجامح :_بقولك مين اياد دا 

    مليكة بخبث :_إياد دا حبيبي وروحي 

    مالك وقد تملكه الغضب :_حبيب مين ياختي 

    مليكة بمكر _:هوشش هيزعل لو سمعك هو معنا هنا 

    مالك بصوتا كالرعد :_معنا فين أنتي بتتكلمي بجد 

    مليكة :_اه والله 

    مالك :_وبتحلفي بالله هو فين داا 

    مليكة بخبث :_متاكد يا مالك أنك عايز تشوفه اصلك يعني مريض وكدا وهو أقوي منك 

    مالك بعصبيه :_مليكة انا مش بهزر 

    وقفت مليكة وقالت وهي تشير علي جنينها قائله :_وأنا كمان مش بهزر معيا سي إياد 

    تطلع له مالك بصدمه وفرح حتي دموعه لا يعلم أنها هبطت من السعاده فقال وعيناه متركزه علي بطنها المنتفخه :_من أمته 

    مليكة :_أنا في أول التاسع يا مالك 

    نظر لها بتعجب لتكمل هي :_من وقت ما دخلت هنا 

    آبتسم مالك بسعاده وقال :_بتعملي فيا مقلب ماشي يا مليكة 

    ضحكت مليكة قائله :_انا معرفش انك ماخدتش بالك وانا بنادي جوان 

    مالك :_لا مخدتش بالي بس عجبني المقلب قربي أنا كمان عايز أحضن إياد 

    إبتسمت مليكه بخجل وإقتربت منه لتنعم ببعض الامان الذي حرمت منه .

    مالك وهي باحضانه :_إيه الا عرفك انه ولد 

    مليكه :_إحساسي اولا والدكتوره ثانيا 

    مالك :_انا مش مصدق بجد هيكون ليا ابن منك 

    مليكه :_مبسوط يا مالك 

    ابعدها مالك عن أحضانه لينظر بعينها فهو إشتاق هو الاخر لهم 

    :_شايفه أيه بعيوني يا مليكة 

    نظره له قليلا ثم تخباءت باحضانه 

    إبتسم هو الاخر وشدد من إحتضانها فمازالت تشعر بالخجل منه 

    *_____________________*

    علي الهاتف 

    جوان :_خلاص يا همس سايبها 

    همس :_بس كلنا خارجين يا جوان هتفضل لوحدها 

    جوان :_مش لوحدها إسلام معها 

    همس :_إسلام مش معنا ولا معها يا جوان 

    جوان :_حبيبتي أنا عارف أنا بقولك ايه إسلام وريناد محتاجين يكونوا لوحدهم وجيت الفرصه دي اكيد هيتكلموا وهتتحل المشاكل 

    همس بلهفه :_تفتكر 

    جوان بابتسامته الرجوليه الجذابه :_مفيش حاجه بعيده عن ربنا ولا أيه

    همس :_ونعم بالله حاضر هنزل وهسيبها 

    جوان :_سلام مؤقت 

    همس :_في رعايه الله 

    واغلق جوان معها ليجد أمامه مايا زوجته السابقه من وجهه نظرها لكن من وجهته هو عاهره ولكن بطريقه مختلفه 

    جوان بهدوءه المعتاد :_أنتي أيه الا جابك هنا 

    مايا بدلع مصطنع :_هو أي حد بيجي هنا ليه أكيد مريض 

    جوان بسخريه :_والمريض بيدهل لدكتور الجراحه علي العموم انتي إخترتي صح انتي محتاجه عمره من اول وجديد وانا جراح شاطر اوي اعرف اذي اعدل المايل وبطريقتي

    أقتربت منه وقالت بدلال :_طب أعدل واعمل الا شايفه مناسب 

    جوان وقد تحول لذئبا مفترس :_مايا لاخر مره بحذرك ابعدي عن طريقي أحسنالك أنتي مش اد جوان سويلم 

    مايا بدموع تماسيح :_انا عملت ايه يا جوان انا بحبك اووي 

    جوان :_وانا مش بحبك وعمري ما هحب حد غير همس 

    نظرت له بحقد وقالت بغضب :_دي عاديه جدا باحب فيها ايه 

    جوان :_لو شرحت لالاف السنين بحب فيها أيه مش هيكفني قرن اقول فيها عيوب ومميزات بس المميزات اكتر من العيوب لدرجه اني شوفتها مميزات 

    كادت مايا ان تفقد صوابها من ما قاله جوان لتفق علي صوته الجامح وهو يشير لها بالخروج فخرجت وهي تتوعد لهم بالشر

    *___________________*

    دلف حازم إلي جوان واخبره بانه يريد ان يتزوج بالين وخاصة بان مالك قد استعاد وعيه فرح جوان ورحب به واخبره انه سيخبر مالك بالامر 

    *____________________* 

    وصل الجميع إلي المشفي ليعم الغرح علي الجميع خاصة بعد ان طلب مالك رؤيه لين فتقدمت منه بخوفا شديد ليفأجها عندما جذبها لاحضانه بسعاده 

    بكت لين كثيرا واعتذرت عما فعلته فسامحها وظلت باحضانه لتشعر بالحضن الاخوي الذي حرمت نفسها منه لسنوات عديده 

    *________________*

    بالغرفه كان إسلام يتمدد علي الاريكه باهمال ينظر للفراغ عيناه تتلون بالجمر الاحمر عندما يتذكر ما ارتكبته ريناد 

    بقي بالداخل يسمعها تبكي امام الغرفه وتتوسل له ان يفتح هذا الباب العائق بينهم ولكنه لم يستمع لها فلو رأها أمامه لحطمها فهو الان كالثور الهائج لذلك هو يحميها من غضبه 

    ريناد بصوتا متقطع من البكاء :_أرجوك يا إسلام ما تعملش كدا فيا ارجوك أنا مكنتش اعرف والله

    بكت بصوتا مزق قلب إسلام 

    ظلت تطرق الباب بيدا ضعيفه حتي جلست امامه باستسلام وبكت بحرقه قائله :_ أسفه يا إسلام والله ما أعرف عملت كدا أذي ارجوك أفتحلي طب عاقبني بالطريقه الا تحبها اضربني اعمل فيا الا أنت عايزه بس ارجوك أخرج 

    لم تتلقي اي رد فزادت من البكاء 

    وقالت :_انا مش هكون ام ابدا انت عملت كل دا عشاني خلاص مش عايزه اولاد أنا عايزاك انت يا إسلام أرجوك ما تسبنيش 

    بكت كثيرا ولم يستجيب لها توجه عده مرات للباب ولكن تراجع يخشي أن يفقد التحكم باعصابه فيرفع يده عليها 

    جلس مره اخري يستمع لها بقلبا ممزق ليتفاجئ بصمتا رهيب حل عليها انتظر لدقائق ولكن لا صوت بكاء ولا صوتها فهرول الي الباب ليجدها فاقده الوعي من كثره البكاء 

    رفعها اسلام من الارض واسندها بذراعه يصرخ باسمها حتي تجيبه ولكن لا رد 

    فحملها إلي غرفته ووضعها علي الفراش 

    ضخ عليها الماء حتي بدءت في استعاده وعيها تدريجيا 

    لتجده أمامها ريناد بسعاده :_إسلام انا أسفه اوي ارجوك سامحني 

    نظر لها مطولا يحاول التحكم باعصابه لتكمل هي بدموع غزيره "_أسفه 

    حول نظراته إلي الفراغ وقال :_بره 

    لم تتفهم ريناد ماذا يقول لتفق علي صوته الغاضب :_قولتاك اخرجي بررررره 

    ركضت ريناد إلي الخارج بخوفا منه ركضت وعيناها تذرف الدمع الثمين بكت علي ما فعلته بكت علي عدم الثقه بينهم 

    بكت وبكت حتي انقطع انفاسها وغفلت لنوم مرير 

    *__________________*

    في المشفي 

    بعد.ان اطمئنت همس علي مالك توجهت لغرفه جوان 

    ولكن لم تجده بالداخل فخرجت لتجد مرأه مسنه تجلس ارضا وتبكي أو تتصنع البكاء فتلك المرأه زعيمه لعدد من النساء القذرات فهم يتقاضون اجرا لاجهاض النساء بالضرب والاعتداء عليهم بالسطو والضرب والقتل ان لزم الامر 

    فكنت همس احد ضحاياهم بعد ان تقاضوا المال من مايا بعد معرفتها بالحمل اردت التخلص من الجنين حتي يرجع لها جوان فمن وجهه نظرها هو يرتبط بها بسبب ذلك الجنين 

    انحت همس لتلك السيده وقالت والابتسامه تجمل وجهها :_خير يا أمي

    نظرت لها المرأه مطولا لتكمل همس :_ليه بتبكي بس 

    المرأه :_بتسالي ليه هتساعديني 

    همس بابتسامه :_مقدرش اوعدك علي حاجه ممكن مقدرش اعملها بس اقدر اديكي طريقه أخرها إجابتك وكل الا تتمنيه يتحقق 

    المرأه بفضول :_هو ايه 

    همس :_الدعاء لربنا حبيبتي هو الوحيد الا يقدر يساعدك احنا كلنا عباده وهو الا قادر علي كل شئ ادعيله يخرجك من الا انتي فيه وهو مستحيل يرودك ابدا 

    المرأه:_وانتي ايه الا عارفك 

    ظلت همس تجيب عليها حتي بكت تلك المرأه علي كل الجرائم التي ارتكبتها فرات باقي النساء يعطون لها اشاره بالهجوم فرفضت غادرت همس وتركت تلك المرأه تبكي علي ما ارتكبته بحياتها 

    غادرت المرأه إلي المكان الذي تنتظرهم به مايا فكان من شروطها ان تري همس وهم يفعلون معها هكذا 

    تفاجئت مايا من عدم وجود همس فقالت بغضب :_هي فين 

    المرأه :_مجبتهاش 

    مايا بغرور :_ليه ان شاء الله امال الفلوس الا اخدتيها دي خدتيها ليه 

    المرأه :_أعتبريهم انتي الا دفعتي عشان تتربي من اول وجديد 

    واشارت للنساء فقاموا بضربها بقسوه حتي قطعت الانفاس فالقوها باهمال علي الارض تنزف بشده فنقلب السحر علي الساحر اردت ان تكون همس هكذا فدفعت هي الثمن حفرت القبر وسقطت هي فيه فمن منا لا يدري بالمجهول سوي الله عز وجل 

    *_______________________*

    جوان همس

    إسلام ريناد

    مالك مليكة

    حلقه أخيره تجمعهم عشق خوف صدمه امان راحه عطاء تضحيه كل ذلك بالفصل 25 

    أنتظروا الحلقه الاخيره من همس الانين بقلم ملكه الابداع ايه محمد رفعت 

    *_______________________*


    الفصل 25

    والاخيييييييير 

    عاد الجميع إلي المنزل فاسند مالك أحمد وجوان 

    تعجب مالك من عدم وجود إسلام حتي انه لم يأتي الي المشفي

    ساعده جوان علي اعتلاء الفراش فتمدد بتعبا شديد 

    جوان :_حمد لله علي سلامتك يا بطل 

    مالك بابتسامه تحمل بعض التعب :_الله يسلمك يا جوان مش عارف اشكرك اذي علي اهتمامك بمليكة 

    نظر جوان لمليكة فابتسمت وقالت :_أيوا انا قولت 

    همس :_هههه صريحه 

    نجلاء وهي تحتضن ابنها :_حمد لله علي السلامه يا روحي 

    مالك :_الله يسلامك يا أمي 

    همس (والده جوان ) :_مراتك دوشتنا يا مالك بتتوحم علي حاجات غريبه رنجه وفسيخ

    مالك :_هههه من غير حمل وهي بتطلبها 

    همس وهي تحتضن همس :_وانا يا همستي طيبه صح 

    احتضنتها همس هي الاخري وقالت :_حبيبتي مفيش منك اتنين 

    رباب :_ربنا يخليكم لبعض يارب 

    همس :_ويخليكي ليا ياروبا 

    نجلاء :_وانا فين ان شاء الله 

    رباب :_هههه انتي الكل في الكل يا نوجه 

    محمد :_بس كدا بقوا حزب ياعم 

    احمد:_ ههههه هم حزب من يومها بس انت الا مش كنت واخد بالك 

    مالك بستغراب :_فين إسلام وريناد 

    صمت الجميع لتتحدث لين والدمع يفيض بعيناها فما حدث بسبب ما ارتكبته ولكن كل شئ لحكمه يعلمها الله وحده 

    قصت لين كل ما حدث عليه فحزن للغايه 

    وكذلك جوان الذي حاول كثيرا ان يعيدهم كما كان ولكنه فشل 

    أخبر جوان عمه ومالك والجميع علي حازم فرحب الجميع به فهم يعرفونه جيدا فهو الصديق الوحيد لجوان 

    كما تم تحديد العرس 

    *____________________* 

    مرت الايام سريعا 

    حاولت فيها ريناد كثيرا ان تتحدث مع إسلام ولكن لم يعطيها فرصه للحديث 

    بصباح يوما جديد 

    أفاق المنزل جميعا علي صراخ همس بالطابق الاسفل فهبطوا جميعا ليجدوا مليكة تصرخ الما وهمس بجانبها 

    اقترب منها جوان وصرخ بهم فهي علي وشك الولاده 

    حملها مالك الي السياره وتحرك الي المشفي 

    تعسرت الولاده واخبرته الطبيبه فامر جوان الممرضه بتحضير غرفه العمليات فسيلجئ للجراحه 

    وبعد عده دقائق خرج جوان يحمل طفلا صغير يشبه إسلام بطريقه لا توصف 

    حمله الجميع بفرح حتي ريناد التي اندهشت من الشبه الغريب بينه وبين إسلام

    كان الجميع سعداء حتي لين فقد تبدلت للافضل وخاصه بعد ان تمت خطبتها علي حازم 

    كذلك همس التي جعلها جوان بعشقه ملكه متوجهه علي عرش قلبه 

    مازالت ريناد تعافر حتي تنال فرصه ولم تمل 

    *____________________* 

    في احد المشافي الحكوميه التابعه للسجون 

    كان يرقد علي الفراش المتحكم بقصر سويلم كان الامر الناهي لكل شئ صاحب السلطه والملايين 

    كان يرقد إلياس سويلم يرقد بعجز كما تمني ان يدفع ملايين حياته حتي يساعده احدا لدخول المرحاض او حتي يطعمه 

    ها هو يدفع تذكره ظلمه وقتله لابنه ها هو يذق انتقام الموالي عز وجل سبحانه وتعالي يعز من يشاء ويذل من يشاء

    لكل ظالم أجل ولو طال الزمان 

    *_____________________*

    مرت الايام واتي اليوم المنشود 

    اليوم هو زفاف حازم ولين 

    تم الزفاف علي اكمل وجه علي الطريقه الاسلاميه فكان حفلا رائعا 

    انتهي الحفل وأخذ حازم لين لمنزله حتي تبدء حياتها معه من جديد 

    حياه مملؤه بالحب والاخلاص 

    اما ريناد فاستغلت عدم وجود إسلام بالغرفه الموجوده بشقه رباب ودلفت خفيه من وراء الجميع 

    واخذت شيئا ما وتوجهت للخروج لتفزع عندما تجد إسلام امامها أخفته سريعا وراء ظهرها 

    إسلام :_أخدتي ايه 

    ربناد وعيناها بالارض تلمع بالدموع :_مخدتش حاجه 

    إسلام :_أيه الا ورا ضهرك 

    ريناد :_مفيش حاجه 

    أقترب منها إسلام لتتراجع للخلق جذب يدعا ليندهش عندما وجد القميص الذي خلعه لتو معها 

    إسلام بستغراب :_هتعملي بيه ايه 

    رفعت عيناها المغموسه بالدموع وقالت :_ بحس بوجودك 

    اخترقت كلماتها قلبه فهبطت الدموع بغزاره 

    القت القميص من يدها وتوجهت للخروج لتجده يجذبها من معصمها إلي احضانه لتشدد من احتضانه وتبكي كثيرا من هول فرحتها ام تعد تحملها قدماها فجلست وهو معها 

    ريناد ببكاء :_أنا أسفه يا إسلام ارجوك سامحني 

    جذبها اسلام خارج احضانه قائلا :_مش عايز اتكلم في الماضي يا ريناد انا كمان لازم اعتذر سابتك تتعذبي كتير 

    ريناد بدموع :_متعتذرش انا استاهل 

    احتضانها اسلام وصعد الي الشقه الخاصه بهم وقال :_مش عايز اتكلم في الا فات يا ريناد 

    حملها الي الغرفه الخاص بهم لتكون ملكه من جديد 

    *___________________*

    مرت الايام بسعاده علي الجميع تجمع بها العائله وبقيت كالنخيل بوجه الجميع 

    *____________________*

    بعد مرور 5سنوات 

    محمد :_بسسسس حرام دماغي انتو ايييه 

    أحمد :_هههه ايه يابني بتكلم احفادك كدلييه الله عهههه 

    محمد :_زهقت من حل المشاكل بينهم دول شياطين

    يحيي :_كدا يا جدو بتقول علينا كدا شايفه يا جوري

    جوري :_شايفه يا يحيي انا هروح انادي بابا 

    وركضت الفتاه الي أبيها الوسيم 

    جوري :_بابي بابي 

    احتضانها جوان بسعاده قائلا:_حبيبه قلب بابي 

    جوري :جدو محمد بيقول عليا انا ويحيي شيطاين 

    إسلام :_ليه يا حبيبتي عملتوا ايه 

    جوري :_مش عملت حاجه يا خالو يحيي الا شقي انا ملاك 

    مالك :_ههههه يحيي ابني شيطان ياحلوه يا ولاد ههههه نهايته هتبقا عسسل 

    مليكة بغضب :_ انت بتضحك حضرتك قوم شوف يحيي عمل ايه 

    رباب :_اهدي ياحبيبتي الاطفال كلها كدا 

    ريناد بحزن:_لا يا ماما يحيي وجوري بس الا كدا لكن همسي هاديه خالص وعلي طول منعزله عن الكل 

    جوان :_همس مين 

    ريناد بغضب :_بنتي يا جوان الله

    مالك :_براحه علينا ياختي حد قالك سميها همس 

    همس :_ههههه عندك حق والله يا بني بنتوه والله 

    همس :_ههه لا يا همستي ريناد سمت همس عشان طالعه شكلي ولا ايه 

    ريناد :_ايوا طبعا وخاصه انها جيت بعد عذاب وحروب بيني وبين اسلام 

    نجلاء :_كان خايف عليكي حبيبتي 

    همس (والده جوان):_الحمد لله ربنا خاد بيدك يا حبيبتي 

    همس :_هروح اشوفها 

    إسلام :_ياريت ياهمس هي مش بتحب تتكلم مع حد غيرك

    جوري :_يا بابي يالا تعال زعق لجدو 

    مالك :_متسمعش منها ياجوان البنت دي ناويه علي عقوبه جامده لينا من ابي القاسم وابو العجران الا قاعدين بره دول 

    إسلام بخبث :_ليه بس كدا يا مالك دا عمي احمد طيب وعمي محمد ما شاء الله ربنا يحفظه 

    مالك :_طول عمري بقول عليك غبي يالا 

    جوان وهي يكبت ضحكاته :_غبي ليه يا مالك هو قال حاجه غلط 

    مالك :_غبي واغبي منه اعمل ايه انا 

    جوري :_لا يا انكل الغباء درجات 

    مالك :_تقصد ايه 

    جوان :_بص وراك راح تلقي اجوبه كتير والسؤال واحد 

    مالك :_لاااا 

    إسلام :_ااه 

    مالك :_لاااا

    محمد :_بقي انا بقا ابو قاسم 

    احمد :_ طب دي مبلوعه الجعران دي مشفتهاش ولا سمعت عنها قبل كدا 

    إسلام :_ عهههه اعرف معناه اخاف اقول لحضرتك اكون بقل احترمك 

    احمد بغضب :_هي وصلت للاحترام جوان 

    جوان :_نعم يا بابا 

    احمد :_ هات الواد دا

    إسلام :_علم وينفذ 

    يحيي :_اجيب بابا معهم ياجدو 

    احمد :_هات مش مشكله 

    مالك :_واطي يابني والله انا فخور بتربيتي ليك 

    ريناد :_هههههههه كويس انك اعترفت 

    وحمل اسلام وجوان مالك وظلوا يتمازحزن لفترات طويله 

    *_____________*

    صعدت همس الي الغرفه الخاصه بهمس الصغيره النسخه المطابقه لها لتجدها تجلس بهدوء

    همس :_حبيبه قلبي وحشتيني 

    همس بابتسامه :_اتاخرتي كدليه 

    همس :_اسفه يا حبيبتي جيالك اهو بس انتي مش بتخرجي ليه من اوضتك ليه مش بتلعبي مع جوري ويحيي 

    همس :_مش بحب اللعب يا همستي بحب اشغل وقتي بالقرأن الكريم او حاجه مفيده 

    إحتضنتها همس فهي تري طفولتها بتلك الفتاه 

    *________________*

    تعبأ المنزل سعاده بابن مالك يحيي سويلم الذي يشبه خاله بدرجه لا توصف 

    وفرحه بجوري ابنه جوان الفتاه الغريبه التي تمتلك عين والدها وبشرته ومن والدتها اكتسبت الطيبه والصفات الحسنه 

    وطاهره وتقي بابنه إسلام النسخه الصغيره عن همس لون البشره كل شئ ما عدا العين تشبه عين إسلام تلك جوهره إسلام الغاليه التي جاءت بعد.عناءا كبير فلم ينسأ تلك الشهور التي قضاها رعبا وخوفا علي زوجته 

    وعندما حملها بين يده 

    💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝💝الخاتمه 

    جوان 💘همس

    بعد فراق نسيان 

    ذقت البعد والحرمان 

    بعدت عنك لسنوات 

    حتي جئتي بهمسات 

    جمعتك بي الاقدار 

    فشلت بالتعرف عليكي 

    لم اتيقن انك معشوقتي 

    فتاه غامضه شفرات سريه 

    لم افقه بفكها مررت بأيام ابحث 

    عن معدنها فعشقتك دون وعي 

    عشقتك واعلنت العشق علي قلبي المتعجرف لتكوني اميرتي 

    عشق حب شدوان 

    قوي متين بالاخلاق 

    احببت فتاه غامضه 

    جمالها كالجوهره 

    جمال أخلاق ودين 

    وليس جمالا خارجي 

    علمتني مكارم الاخلاق

    لاصبح أسيرا لها 

    بعشقا توج قلبي 

    ليجعلني متيم بها

    *___________________*

    إسلام 💘ريناد 

    تحديت نفسي والجميع 

    لاجلك رفعت الازمان 

    جعلتك لي بحجاب 

    محجوبه عن الانظار 

    أحببتك وتحملت الصعاب 

    لانعم بعشقك الفياض 

    لتكون السعاده رفيقتي 

    بعد ان أصبحتي زوجتي 

    اري الحب بعيناكي 

    فزاد العشق بقلبي

    حمايتك كانت واجبي 

    لان الروح هو انتي 

    فمن يستطع العيش 

    بدونها فيقع جثة هامده

    *____________________*

    مالك 💘مليكة

    نظرات أفتكت بقلبي 

    أسرته

    حطمته بقيود 

    أحببتك منذ ان وقعت عيناي عليك من المره الاولي لي 

    زاد عشقك بقلبي لحين يوما أعترفت بحبي لكي لم أنعم بالراحه سوي باحضانك 

    بحنانك وجدت راحتي 

    وجدت العشق بعيناكي فتحولت لسجين بعشقك محبوبتي دعوت الله كثيرا ان يحميكي لي وتكوني بالنهايه معي لزوال حياتي سأحررك من علاقتي لكن عشقي بقلبك سيدوم

    💖💖💖💖💖💖💖💖💖بضع كلمات دونها جوان وإسلام ومالك 

    علي ورقه من الاشجار محمله بالعشق لزوجاتهم ارسلوها مع عقدا يزينهم بالعشق والحب المزوع فاليست النهايه تكون حافله بالسعاده فلابد من وجود شقاء ولكن بالعشق والحب نتجمع ونخطو جميع العقبات حب ورد ريحان 

    شجره جميله بالالوان 

    شجره مالك 

    شجره جوان 

    شجره مسك وريحان 

    شجره معبأه بعشق إسلام 

    معبأه بقلبا وحنان 

    شجره معبأ بالعشق المتيم 

    هنا أختم راويتي ببعض الخواطر التي تعلمتها بالفتره الاخيره ليست خواطر بالاسم ولكني أحاول التعلم 

    *___________________*

    اتمني تكون الراويه عجباتكم وذي ما عودتكم في كل راويه برجع بيه بهمس الانين ايه اكتر حاجه عجبتكم ؟واستفادتو ايه من الراويه ؟

    إنتقاد لي اقبله باحترام (انتقاد غير تاخر النزول  😄لاني عرفتكم السبب اني كنت بكتب كتابين وخواطر وربنا الا يعلم ارجو الانتقاد علي شئ بالراويه فيدوني عشان احسن من نفسي )

    تقيمك للراويه ؟

    هل الراويه تشبه الواقع ؟

    واخيرا اتمني ان الراويه تكون عجبتكم

    *____💝______________💝______*




    تعليقات