رواية الضحية العنيدة الفصل الأول والثاني بقلم الكاتبة شاهي محمد
رواية الضحية العنيدة الفصل الأول والثاني بقلم الكاتبة شاهي محمد
البنت اللي بعتهالي دي بنت بنوت يا غبي،دي مستحيل تكون فتاة ليل ابدا انا مش قولت تركز أديك دبستني فيها؟
-انا اسف يا زياد بيه بس انا كنت متاكد انها شغاله في الكباريه!
زياد بعصبيه مفرطه
-يعني ايه شغاله في الكباريه بقولك دي بنت بنوت طيب ازاي انت جبتهالي؟
علي بتوتر'
-انا بصراخه خدرتها ياباشا ومعرفش هيا مين!
زياد بصوت عالي وعصبيه'
-اقسم بالله لو مالقيت حل في االمصيبه دي يا علي لهخلص عليك ،انا مش فاضي ادبس في واحده زي دي واشيل ليلة مش بتاعتي!!
اتكلم علي وقال بتوتر وخوف من زياد'
-انا مش عارف يابيه هعمل ايه يعني هيا كده خلاف فقدت عذريتها ،،انا شايف ان حضرتك تديلها قرشين تسكتها بيهم وخلاص!!
زياد بغضب'
-وانت بق فاكر اني مستني من حضرتك تقولي كده،ما انا عزمت عليها بس رفضت وكل ما اكلمها تصرخ وتغلط فيا!! انت السبب يا غبي انت اللي غلطت يبق انت اللي تشيل الليلة!
علي بخوف من كلام زياد'
-اشيل الليله ازاي يا زياد باشا انا متجوز ومخلف ومستحيل مراتي توافق دي تبهدل الدنيا حضرتك ناسي ان والدها ضابط وممكن يوديني في داهيه؟
زياد رجع شعره باديه لورا وخبط جامد علي المكتب وبص لـ لعلي والغضب مالي قلبه'
-هطلع اشوفها اكيد لسا مكانها قاعده وبتعيط وهحاول اعرض عليها وازود المبلغ ،،يارب بس اخلص منها قبل الصفقه الجديدة قبل ما كل حاجه تنتهي وتبوظ!
علي حرك راسه بالموافقه وزياد قام وخرج من المكتب واتجه لغرفته اللي في الفيلا واول ما فتح الباب لقاها لسا مكانها وضامه نفسها بخوف وبتقول'
-انت اذتني انا عمري ما حد لمسني..انا هوديك في داهيه انا مش هسكت !
قرب زياد منها وهو بيبص علي ملامحها وبيقول بهدوء '
-اسمعي يا بنت الناس انا مكنش غرضي أذيكي انا كنت متفق مع واحد من رجالتي يجبلي فتاة ليل اقضي معاها سهره بس مش عارف..
حط زياد ايديه علي راسه بضيق وكمل كلامة'
-مش عارف ازاي انتي وقعتي في ايديه هو بيقول انك كنتي شغاله في الكباريه ..سالها باستغراب'
-هو انتي فعلا كنتي شغاله في الكباريه؟
ردت في وسط بكائها'
-انا مكنتش اعرف اني موجوده في كبارية ''دول اصحابي الي قالولي ان في حفله في المكان دا عاملينها بمناسبه التخرج بس الظاهر اني غلط في العنوان!
زياد قال بجنون'
-يعني ايه غلطي في العنوان؟ يعني انا اتدبس فيكي علشان غلطتك أصلا ''
اسمعي انا هدفعلك مليون جنيه وتسكتي انا مش ناقص فضايح اللي حصل حصل وانا مستحيل اعمل اكتر من كده
انا شخصيه عامله وانتي كده غلط علي سمعتي ،،اتفضلي ادي شيك بالمبلغ تقدري تصرفيه من اي بنك!
خلص كلامة ومد ايديه بالشيك ليها وهيا فضلت تبص عليه لـ لحظات وبعدها اخدته منه وقطعته وقامت بصتله بكل تحدي!!
-انا مش هسكت وما دام انت خايف من الفضيحة فانا هفضحك ومش هسكت علي اللي عملته دا انا هرفع عليك قضيت اغتص/اب وتحرش وهوديك في داهيه'
أول ما سمع كلامها الدم غلي في عروقه فقرب من دراعها مسكه بقوه وضغط عليه جامد وقربها من وشها لدرجه انها بقت تتهز جامد وقال'
-اسمعيني كويس مش زياد الشافعي اللي يتهدد ومن واحده زيك!!
انتي بالنسبالي فتاة ليل وانا علشان لقيتك بنت بنوت قولت اصلح غلطتي وانا مش قدامي غير اني ادفعلك فلوس علشان تسكتي غير كده انسي يا حلوه انا مستحيل اعمل معاكي اكتر من كده ..
نهي كلامه وبعدها عنه وهيا كانت بتبص عليه وهيا مصدومه'
-اه يا حيوان بق انت فاكرني مش هقدر عليك لا يبق انت متعرفنيش انا هعملك فضيحه يا استاذ زياد الشافعي وهخلي اللي ما يشتري يتفرج عليك.. رفعت ايديها وهيا بتوصفله وقالت'
شاهد فضيحة الشخصية العامة زياد الشافعي وهو يتعدي علي فتاه بريئة بحكم المتعه وكان يحاول اخفاء الكارثة بمبلغ ضخم يساوي مليون جنيها؟
اتفاجئ زياد من شرحها التفصيلي وكانها مش فتاة عاديه ابدا فاتكلم وقال :انتي شغاله ايه؟
ردت بكل عصبيه'
-انا صحافيه يا استاذ وان شاء الله هفرج عليك امة لا اله الا الله علشان تفكر تأذي بنات الناس حلو وتسكتهم بـ الفلوس!
اتصدم زياد وقرب منها وقال بتهديد'
-لو بس فكرتي تقربي مني او تمسي اسمي هتكون نهايتك علس ايدي!
اتكلمت وهيا بتعدل شعرها من غير خوف'
-هنشوف يا استاذ زياد انا شرفي غالي ومش بيشتري بالفلوس!
زياد كان هيتجنن من كلامها فاتوعد لعلي بالموت وبصلها وقال'
-عاوزاني اعملك ايه علشان تهدي وتسكتي!
سكتت اول ما سمعت كلامه وبصت في عينيه بضيق وهو حرج راسه وقال'
-عاوزاني اتجوزك!! انا ممكن اتجوزك بس بشرط جوازنا هيكون في السر ولفتره مؤقته لحدما اخلص الحجات المهمه اللي ورايا وبعدها نتكلم من تاني ونتفق'
فكرت في كلامه للحظة وبعدها حركت راسها لما لقت ان الحل دا مناسب فقالت'
-وانا موافقه يا استاذ زياد بس خليك فاكر ان اي حركة غدر هتحصل انا مش هسكت!
زياد حرك راسه وخرج من الغرفه ونزل لعلي واللي كان قاعد وخايف فاتكلم زياد بضيق'
-اتفضل روح هاتلي مأزون بسرعه قبل ما اخلص عليك'
علي اتصدم من كلامه وزياد صرخ في وشه'
-انجز يا علي بدل ما اخلص عليك بدري بدري؟
علي حرك راسه وجري من قدامه وزياد فضل يحاول يهدي نفسه علشان ميعملش اي كارثه يندم عليها فعدي وقت وهو علي نفس الحال لحدما وصل علي ومعاه المأزون فشاور زياد لعلي يطلع يبلغ البنت تنزل علشان كتب الكتاب وبالفعل اتجه علي لغرفة زياد ولاكنة اتفاجئ انها مش موجوده وسايبه ورقه علي السرير مكتوب فيها:اتفرج علي فضيحتك اللي هتسمع في مصر كلها يا استاذ زياد الشافعي..يتبع
#الفصل_الثاني
_يعني ايه البنت هربت وازاي ؟
يا زياد باشا انا طلعت اشوفها زي ما حضرتك قولتلي لاقيتها مش موجودة وسايبه الورقه دي وكاتبالك فيها انها هتفضحك !!
زياد بصله بضيق وقال بعصبيه من تصرف البنت المجنونه دي'
_اسمع يا علي انت طبعا عارف شكلها عاوزك تقلب الدنيا عليها أنا عاوزها تكون تحت رجلي دي بنت مش سهله وممكن تبوظلي كل خطتي!
علي بتوتر من طلب زياد'
_بس يا فندم انا هعرف عنوانها ازاي دا انا قابلتها مرة وحده بس لما خدرتها وجبتها لسعادتك!
زياد بصله بعصبيه وعروق وشه بانت وقال'
_دي مش مشكلتي يا علي انا لحد دلوقت صابر علي غلطتك ومش راضي اعاقبك فعلشان ماتهورش بق واخلص عليك دور عليها وهاتهالي لحد عندي دي عقابها هيكون كبير لإنها فكرت بس تلعب مع زياد الشافعي.
علي حرك راسه'
_حاضر يا زياد بيه انا هدور عليها متقلقش!
زياد وهو بيبص للمأزون وبيقوله بضيق'
اتفضل حسابك يا مولانا للاسف مفيش كتب كتاب النهارده سيب رقمك مع الاستاذ واحنا هنتصل عليك اول ما العروسه تيجي؟
المأزون حرك راسة وقام وزياد اداله فلوس وبعدها خرج من الفيلا وهو متعصب وفضل علي يبص حواليه لفترة من الوقت وبعدها قرر يخرج ويشوف حل مع البنت اللي هربت من زياد بيه ويشوف عنوانها فين!
_________
علي الطريق الزراعي كانت البنت بتجري بكل قوتها وهيا بتعافر علشان تقدر ترجع بيتها ولاكن لما افتكرت كل اللي حصلها وقفت وهيا منهارة من العياط'
_هعمل ايه مع امي وجوزها بعد اللي حصل ده مش بعيد تموتني ..اه يا شرفك يا ملك اللي ضاع هدر وروحتي في داهيه؟
صرخت ملك باقوي ما عندها علشان مقهوره بعد اللي حصلها فسمعت صوت عربيه جاي من نفس طريق الفيلا فـ استخبت بسرعه في كوم القش اللي علي الطريق..
زياد كان سايق عربيته وهو بيبص في كل حته وهيتجنن علشان يلاقيها دي عنيده ومش سهله ابدا وممكن تدمر حياته المهنيه ..
ملك حطت ايديها علي قلبها وهيا سامعه صوت العربيه بيفرمل قدام كوم القش بلعت ريقها بخوف وتوتر وهيا بتدعي ان العربيه تتحرك بسرعه علشان تاخد نفسها!
كان زياد خرج من عربيته لما لاحظ شكل كوم القش اللي شكله غريب فقرر يقرب منه باعتقاده انها مستخبيه فيه بس قبل ما يلمسه فكر للحظة ان ممكن اعتقاده يكون خاطئ وان واحده زي دي مستحيل تفكر تستخبي ف اش زي دا ،فرجع زياد ركب عربيته واتحرك بيها وملك اول ما سمعت صوت العربيه اختفي من قدامها بعدت الاش من عليها وهيا بتصرخ من التعب .'
_مش هسيبك في حالك يا زياد يا شافعي والله لافضحك واخلي مصر كلها تتفرج علي فضيحتك!
قالت كلامها ومشت في نفس الطريق لحدما لقت عربيه نقل فشاورتلها بايديها وبدات تنط وهيا بتقول'
-اقف استني والنبي؟
السواق وقف العربيه بخضه وهيا قربت منه وقالت:معلش علشان انا تايهه هنا ممكن تاخدني في طريقك!
السواق حرك راسه وطلب منها تركب فجريت بسرعه قربت منه وركبت جمبه وفضلت تشكرة علي مساعدته ليها!
فالعربيه مشيت والسواق عمال يبص عليها ومستغرب شكلها فـ سالها بفضول'
-هو ايه اللي حصلك يا بنتي!
ملك بصتله وقالت'
-مفيش بس وقعت في كوم قش بالغلط وزي ما حضرتك شايف دا بق شاكلي؟
السواق حرك راسه ورد عليها'
-مش تخلي بالك من الطريق يابنتي،بس قوليلي انتي كنتي بتعملي ايه في الطريق دا؟
ملك اتوترت وحركت راسها'
-كنت تايهه زي ما قولت لحضرتك مهوا انا مش هنا وبالغلط لما ركبت تاكسي نزلني هنا ومشي وفضلت تايهه مش عارفه اروح فين؟
السواق بحزن'
-لا حول ولا قوة الا بالله ازاي سواق تاكسي يجيله قلب يسيبك لواحدك في مكان زي دا؟
ملك بعصبيه'
-ربنا ينتقم منه ماكان ما راح'
السواق:ربنا ياخد الأشكال اللي زيه!
ملك بصت للسواق وحركت راسها وبعدها فضلت تبص علي الطريق لحدما نامت وصحيت بعد وقت علي ايد السواق اللي بيصحيها'
-احنا وصلنا وسط البلد يا بنتي حابه تروحي فين!
ملك بصت حواليها بلهفه'
-هنزل هنا شكرا اوي يا عموا والله ما عارفه اقولك ايه؟
السواق بابتسامه'
-الشكر لله يابنتي ابقي خلي بالك علي نفسك بعد كده ومتركبيش مع اي تاكسي سواقه مش كويس تاني!
ملك وهيا بتفتح الباب علشان تنزل'
-حاضر يا عموا!
السواق اتحرك بالعربيه وهيا حاولت تنظف هدومها لحدما وقفت تاكسي وطلبت منه يوديها عنوانها؟
_________
وفي شقة في وسط حي سكني!
كانت الست شوق بتنشر هدوم في البلكونه وجوزها الاستاذ مرعي قاعد جمبها بالفنله والشورت وبيشرب سجاير وبيتكلم وبيسالها'
-امال فين ست الحسن والجمال بنتك مجاتش امبارح ليه؟
شوق وهيا بتبصله بانتباه'
-ملك قالتلي لو اتاخرت هتبات عند صاحبتها علشان يعني مش هتعرف تجي لوحدها لان الوقت هيكون اتاخر؟
مرعي بضيق من كلامها'
-وانتي مصدقاها بق وفاكره انها بكده بتقول الحقيقه ،انتي والله علي نياتك ومش فاهمه دماغ البنات بتوع اليومين دول؟
شوق بسخريه علي كلامه '
_وانت بق اللي تعرف دماغ البنات بتوع اليومين دول؟
مرعي حرك راسه '
-طبعا عارف ،دي اكيد قالتك كده علشان متوجعيش دماغها اتصالات ايكد رايحه تقابل واحد او الحفله دي فيها شباب ما انتي هنا مش دايره بحاجه وبنتك مقضايها وماشيه علي حل شعرها؟
شوق اتصدمت من كلام مرعي وبصتله وقالت بلوم'
-اخص عليك يا مرعي بق تشك في ملك بالطريقه دي ،دي زي بنتك يا راجل والبنت محترمه وزي الفل وتربية ايدي؟
مرعي بسخريه عاليه'
-محترمه !!وهو فين الاحترام دا لما تبات برا بيتها !! تقدري تقوليي انتي مصدقه كل كلامها اللي قالته وانها دلوقت نايمه في بيت صاحبتها؟
بدا الشك يزيد في قلب شوق وقالت'
-ايوا طبعا واثقه ما انا كلمت شاهي صاحبتها وهيا طمنتني انها معاها!
مرعي وهوا بيبصلها بسخريه'
-متأكدة يا شوق،ولا بتقولي كده علشان تسكتيني!
شوق بضيق'
-خلاص بق يا مرعي مدخلش دماغي بحجات فاضيه وايوا كلمتها وسمعت صوت ملك كمان وبالاماره زمانها جايه في الطريق!!
شوق خلصت نشر للغسيل بتاعها وقررت تدخل اوضتها وتفكر في كلامه وقعدت شوق علي السرير وهيا بتراجع كويس تربيتها لبنتها وبعد تفكير طويل لقت ان بنتها كويسه ومستحيل تكون بتكدب عليها!
كانت ملك وصلت البيت ورنت الجرس فقام مرعي يفتح الباب واول ما شاف ملك ضم شفايفه'
_حمدلله علي السلامه يا ست الحسن كنتي فين من امبارح؟
ملك ضمت حاجبها واتضايقت من اسلوبه فاتكلمت'
-كنت عند شاهي صاحبتي مانا قايله لماما؟
مرعي بشك من شكلها'
-ماشي يا ست ملك اما نشوف الايام كتيره جايه !
دخلت ملك وهيا متعصبه من اسلوبه الرخم معاها ف دخلت اوضتها تغير هدومها وتاخد شاور علشان تفكر هتعمل ايه في المصيبه اللي حصلتها .
وعند مرعي كان دخل غرفه نومه وبص لمراته اللي قاعده وبتفكر وقال:الست هانم رجعت من برا وكان شكلها غريب مش قولتلك انا مش مستريح للبت دي وحاسس ان وراها حاجه؟
شوق وقفت وهيا بتقول باستغراب'
_شكلها غريب ازاي يعني تعبانه مثلا؟
مرعي بسخريه'
-لا هدومها متبهدله وشكلها مش مظبوط كده!
شوق ردت عليه بمقاطعه'
-مادا طبيعي يحصل من المواصلات بقولك ايه يا مرعي سيب البت في حالها ومتشغلش بالك بيها؟
مرعي حرك راسه '
_والله انا بقول كده علشان خايف عليكي وعلي سمعتك اكيد مش حبا في اهلها يعني؟
شوق سابته وخرجت من الاوضه بضيق وراحت لاوضه بنتها لاقتها قافله الباب فندهت عليها'
_افتحي يا ملك يا حبيبتي طمنيني عليكي '
اتوترت ملك من وجود والدتها فردت عليها'
_ثواني بس ياماما هغير هدومي "
شوق حركت راسها وقالت:خلاص يا حبيبتي هستناكي في الصاله علشان عايزه اتكلم معاكي في موضوع؟
ملك حركت راسها من ورا الباب وردت علي والدتها علشان تبلغها موافقتها'
-حاضر يا ماما ثواني وجايه وراكي'
مشيت شوق وراحت للصاله وملك غيرت هدومها بسرعه وبدات تظبط شكلها وخرجت لوالدتها!
ملك وهيا بتقرب من امها اللي قاعده علي الكنبه '
-عاملة ايه يا ماما يا حبيبتي معلش اتاخرت عليكي!
شوق بصت لبنتها وكلام مرعي بيتردد في دماغها وقالت'
-تعالي يا ماك اقعدي ،ملك حركت راسها وقعدت جمب والدتها واللي قالت'
-قوليلي الحفله كانت عامله ازاي انبطسوا!
مرك اتوترت شويه ولكنها ردت'
-ايوا يا ماما الحفله كانت جميله وكلنا انبسطنا وعلي فكرة احنا كنا بنات بس ..
واللي خلاني ابات عند شاهي هو ان الوقت اتاخر وهيا مردتش تخليني امشي لواحدي!
شوق حركت راسها بالموافقه وقالت:ماشي ياحبيبتي قوليلي هتروحي الشغل ولا هترتاحي النهارده!
ملك وهيا بتبص في ساعتها!
الوقت اتاخر شويه بس هروح علشان المديره ممكن تخصم مني ربع المرتب لآنها محظره اني محدش يغيب!
شوق طبطبت علي كتفها'
-روحي يا بنتي ربنا يصلح حالك!
قامت ملك من قدام والدتها وهيا بتغمض عينيها برعب فدخلت اوضتها تظبط لبسها من تاني وتاخد شنطتها علشان تروح الشغل وفي الوقت دا كانت شاهي صاحبتها وصلت بعربيتها قدام بيت ملك فلما شافتها ملك جريت عليها بسرعه وقربت منها حضنتها وقالت'
-الحقيني يا شاهي انا في كارثة!
شاهي بقلق علي صديقتها'
-كارثه ايه يا ملك انطقي وليه مجتيش الحفله امبارح!
ملك بصت حواليها وقالت:خليني نمشي من هنا بسرعه علشان محدش يسمعنا وانا هحكيلك كل حاجه!
شاهي حركت راسها واتحركت بالعربيه وكانوا في طريقهم للشغل وقبل ما يدخلوا لمبني الشغل ملك قالت بخوف:امبارح انا معرفتش اجي الحفله علشان انا اتلغبط في اسم المكان اللي عملتوا فيه الحفله وروحت بالغلط كباريه بنفس الاسم ومعرفتش اخرج بسبب انهم فكروني واحده من البنات الجديده وواحد فيهم خدرني ومحستش بنفسي غير وانا في فيلا لواحد اسمه زياد الشافعي و..
شاهي بشقه:متكمليش يا ملك ..يا دي المصيبه؟
ملك ببكاء '
_انا مش عارفه اعمل ايه ولا اتصرف ازاي هوا عرض عليا الجواز بس انا كنت عارفه ان واحد زي دا اكيد هيضحك عليا فهربت منه بس وعدته،،وعدته اني هفضحه وهخلي مصر كلها تتفرج عليه؟
شاهي بصدمه'
-انتي بتقولي ايه وتفضحي مين ،انتي كده هتفضحي نفسك مش هوا انتي ناسيه انك في مصر يعني مستحيل حد يصدقك وهوا بفلوسه يقدر يقنع اي حد انك كدابه، انتي غلطانه يا ملك وبدل ما تخرجي من المارثه وقعتي فيها اكتر؟
ملك بتوتر '
-يعني هعمل ايه يا شاهي انا خوفت دا شرفي ..، شرفي ضاع يا شاهي انا مبقتش بنت خلاص؟
شاهي عيونها وسعت من الصدمه وقالت:انتي قولتي اسمه ايه اللي فكرك فتاه ليل دا واغتص/بك؟
ملك بدموع:زياد الشافعي!
يتبع بقلمي شاهي محمد
تكملة الرواية بعد قليل
فين الباقي من شهر ٢ وهي ما كملت
ردحذف